Utama > Tekanan

Pertolongan cemas untuk strok

HomeStrokeRawatan strok Pertolongan cemas strok

Harbingers dan tanda-tanda pertama strok

Sekiranya anda melihat pada waktunya beberapa tanda yang jelas ciri manifestasi strok, maka anda dapat memperoleh banyak masa dan membawa pesakit ke hospital untuk mendapatkan rawatan yang berkelayakan..

Tanda-tanda pertama strok (tanda klasik):

  • kehilangan kesedaran (tiba-tiba), selepas itu seseorang tidak dapat kembali sedar untuk waktu yang lama, dan jika dia dapat disadarkan, maka gejala lain dari senarai tersebut diperhatikan;
  • ucapan yang tidak jelas, ketidakmampuan untuk menerangkan atau melihat maklumat, gangguan koordinasi;
  • kemerosotan penglihatan yang ketara;
  • asimetri wajah, yang dapat dikenali dengan senyuman bengkok (sudut mulut atau kelopak mata atas sepenuhnya diturunkan) pesakit;
  • kelemahan anggota badan dinyatakan oleh ketidakupayaan untuk melakukan pergerakan, biasanya satu sisi badan terjejas.

Kehadiran simptom-simptom ini bersama-sama menunjukkan permulaan strok. Terdapat taktik untuk mengenali permulaan keadaan ini, yang disebut "pukulan":

  • U adalah senyuman. Anda perlu meminta pesakit untuk tersenyum dan, atas dasar ini, membuat kesimpulan sama ada terdapat asimetri atau kelengkungan mulut.
  • D - pergerakan. Ujian dilakukan seperti berikut: anda perlu meminta untuk mengangkat dua tangan, dan melakukannya secara serentak. Sekiranya terdapat masalah, anggota badan sama sekali tidak akan bertindak balas, atau salah satu daripadanya akan jauh ketinggalan berbanding yang lain..
  • A - artikulasi. Adalah perlu untuk memperhatikan bagaimana pesakit dapat menghasilkan semula kata-kata, sama ada dia memahami apa yang dia bicarakan tentang dirinya sendiri atau orang lain. Adakah dia akan dapat menyebut frasa. Sekiranya terdapat pelanggaran, maka ucapan akan menjadi kabur, dan mulut dan bibir akan sedikit bergerak atau sama sekali tidak bergerak..
  • P - penyelesaian. Sekiranya terdapat semua gejala, ambulans harus segera dipanggil untuk memberi bantuan perubatan kepada pesakit..

Tanda-tanda strok tidak selalu dapat dilihat dengan jelas; ia boleh ditangguhkan dalam masa. Ia bergantung pada jenis - iskemik atau buasir.

Strok iskemia dicirikan dengan menghentikan aliran darah di kawasan otak tertentu dengan kerosakan tisu. Jenis ini biasanya berkembang pada waktu pagi, ketika aliran darah yang berkurang mula pulih selepas malam. Ini adalah ciri kebangkitan dengan kesedaran bahawa mustahil untuk menggerakkan anggota badan dari satu sisi badan, dan masalah dengan pertuturan juga mungkin terjadi, sepertinya pengulangan satu suku kata atau suara individu yang tidak dapat ditafsirkan. Juga, seseorang mungkin tidak mengenali ucapan orang lain. Penglihatan dan koordinasi merosot, kehilangan kesedaran dalam kes ini jarang berlaku, muntah tidak diperhatikan.

Strok hemoragik dicirikan oleh pendarahan tisu. Terbahagi kepada jenis:

  1. pendarahan di ventrikel;
  2. pendarahan otak;
  3. bentuk campuran: ke dalam ventrikel dan tisu, ke dalam tisu dan ruang di antara membran, ke dalam tisu, ventrikel dan ruang di antara membran;
  4. ke ruang antara membran otak.

Di semua spesies (kecuali bercampur), gejala muncul dengan ketara, biasanya pada siang hari. Mereka timbul dengan latar belakang tekanan atau kerja fizikal. Gejala berkembang dengan cepat. Ia bermula dengan sakit kepala yang teruk, diikuti dengan muntah, dan gangguan aktiviti motor di salah satu anggota badan atau di satu sisi badan (lengan dan kaki di satu sisi). Tekanan meningkat, biasanya lebih dari 180, tetapi dapat tetap berada dalam julat 160-180. Kehilangan kesedaran adalah ciri untuk masa yang lama. Perdarahan ke ruang antara membran juga boleh disertai dengan muntah (1 atau 2), kehilangan kesedaran yang singkat, kejang (badan ditarik oleh tali), atau pengecutan otot lengan atau kaki. Pernafasan terganggu, orang itu tidak sedarkan diri, lidah mungkin tenggelam (ini mesti dicegah - putar kepala ke satu sisi, tekan rahang bawah ke hadapan dan keluarkan lidah, gunakan saluran udara mulut dan hidung untuk menahannya), selaput lendir bibir dan kulit berwarna kebiruan.

Semakin cepat bantuan perubatan diberikan, semakin besar peluang pesakit untuk keadaan normal berikutnya.

Algoritma tindakan untuk strok

Sekiranya pakar yang berkelayakan tidak dapat memberikan pertolongan cemas untuk strok, anda perlu bertindak mengikut algoritma, sementara dalam masa terdekat (yang terbaik, segera, jika keadaan memungkinkan), hubungi ambulans. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, cuba beritahu orang lain untuk melakukannya..

Penting juga untuk difahami bahawa mungkin memberi ubat sebelum kedatangan doktor hanya jika ambulans terlambat. Biasanya ini adalah ubat yang menyokong fungsi sel otak:

  • Piracetam.
  • Ceraxon.
  • Lasix.

Dadah diserap dengan baik apabila diberikan secara intravena.

Membantu diri anda. Di rumah atau di jalan

Sukar untuk menolong diri sendiri, jadi disarankan untuk segera, jika ada gejala yang menunjukkan bermulanya strok, beritahu seseorang, minta pertolongan, hubungi ambulans, ketuk jiran. Ubat-ubatan sendiri tidak boleh dibenarkan. Pertama sekali, anda perlu memastikan bahawa pertolongan akan datang. Selanjutnya diperlukan:

  1. Cegah panik.
  2. Buka tingkap untuk pengambilan udara.
  3. Berbaring telentang sehingga kepala anda sedikit tinggi.
  4. Memberitahu seseorang mengenai andaian strok.
  5. Hubungi ambulans.
  6. Bebaskan leher dan dada dari objek mampatan.
  7. Jangan bergerak tanpa perlu, berbaring diam dan tunggu pertolongan.

Sekiranya keadaan seperti itu menimpa seseorang di jalanan, maka anda perlu memberitahu orang yang lewat mengenai perkara ini. Dianjurkan untuk berbaring di bangku atau di kaki lima (jika mungkin), letakkan benda kecil di bawah kepala anda. Hubungi ambulans.

Dalam banyak kes, pesakit tidak dapat menolong diri mereka sendiri, kerana gejala muncul secara tiba-tiba.

Kepada orang luar. Di rumah atau di jalan

Jauh lebih mudah untuk memberikan bantuan strok kepada orang luar daripada pada diri sendiri. Tugasnya adalah untuk memantau pesakit sebelum kedatangan pasukan perubatan. Ia perlu:

  1. Cegah panik.
  2. Menganalisis keadaan seseorang: periksa kesedaran, tekanan, pernafasan, degupan jantung.
  3. Ujian untuk strok: kesedaran, ucapan, penglihatan, asimetri wajah, koordinasi, kelumpuhan lengan dan kaki (satu sisi).
  4. Hubungi ambulans - nombor telefon bimbit 103, 112. Katakan bahawa terdapat tanda-tanda strok.
  5. Letakkan pesakit dalam keadaan selesa. Sekiranya orang itu sedar, maka kedudukannya harus mendatar, dan sesuatu harus diletakkan di bawah kepala sehingga kira-kira 30 darjah lebih tinggi dari badan. Sekiranya tidak sedarkan diri, maka letakkan di sebelah dan letakkan sesuatu yang kecil di bawah kepala. Kedudukan ini diperlukan agar pesakit tidak tersedak muntah jika proses ini dimulakan, dan perlu memastikan bahawa tidak ada gigi palsu (boleh ditanggalkan) di mulut, jika ada, mereka dikeluarkan.
  6. Sediakan udara segar. Buka tingkap untuk mengudarakan bilik.
  7. Sekiranya boleh, cari tahu penyebab strok, atau cari tahu apakah ada reaksi alergi untuk memudahkan doktor.
  8. Sediakan resusitasi jika perlu, tetapi hanya jika tidak ada pernafasan atau degupan jantung, dan murid-muridnya luas. Lakukan urutan jantung dan pernafasan buatan.
  9. Pantau pesakit sebelum kedatangan pakar.
  10. Dengan berlakunya sawan, perlu memberi perhatian khusus kepada pernafasan; jika tidak, anda harus mencabut gigi dengan sudu atau objek improvisasi yang sesuai, jika boleh (tanpa banyak usaha yang boleh mencederakan pesakit). Lebih jauh (sementara keadaan kejang belum berlalu), anda perlu memasang ibu jari di sudut rahang bawah pesakit, meletakkan yang lain di dagu, kemudian bawa gigi bawah sedikit ke hadapan relatif ke atas.

Perkara utama adalah memantau keadaan pesakit dan mengambil langkah-langkah yang diperlukan. Sekiranya ini berlaku di jalan, maka pesakit dapat diletakkan di bangku, dan beg atau beg boleh diletakkan di bawah kepalanya. Sebaiknya lakukan pertolongan cemas dalam jumlah 2-3 orang.

Nuansa penjagaan strok iskemia

Pertolongan cemas untuk strok iskemia sedikit berbeza. Skim standard akan berlaku, tetapi dengan penambahan. Ia perlu:

  • tutup kaki anda;
  • mengurut anggota badan;
  • tidak termasuk ubat (kecuali Piracetam dan Glycine).

Bantu mengikut arahan standard.

Nuansa pertolongan dengan strok hemoragik

Dalam kes ini, bantuan juga standard, tetapi dengan penggunaan kaedah khas. Ia perlu:

  • memastikan rehat pesakit;
  • menanggalkan pakaian ketat;
  • sejuk disapu pada bahagian kepala, pada bahagian yang bertentangan dengan kebas anggota badan;
  • kaki diletakkan dalam keadaan hangat;
  • condongkan kepala;
  • buang gigi palsu dari mulut.

Juga, sebagai urut, gosokkan kaki dengan campuran minyak dan alkohol..

Apa yang tidak boleh dilakukan dengan strok

Pekerja bukan perubatan hanya boleh mengikuti pesakit sebelum kedatangan pakar dan, jika boleh, memberi bantuan mengikut algoritma. Pertolongan cemas untuk strok tidak termasuk langkah-langkah berikut:

  • bergerak di angkasa setelah menerima kedudukan untuk memberikan bantuan;
  • bersemangat dengan perbualan;
  • turunkan kepala anda di bawah badan;
  • aktiviti fizikal;
  • mencuci, sehingga mengubah suhu badan;
  • minuman atau makanan.

Sebelum doktor tiba, anda hanya perlu menstabilkan keadaan pesakit dan memantau petunjuk pernafasan, tekanan, kesedaran, degupan jantung.

Keberkesanan pertolongan cemas

Memberi pertolongan cemas sangat penting, kerana rawatan tepat pada masanya dapat membantu pesakit. Semakin cepat pesakit dibawa ke hospital, semakin baik hidupnya. Sekiranya seseorang dibawa ke hospital dalam 3 jam pertama setelah keadaannya bertambah:

  • proses pemulihan dalam sel otak diperbaiki sebanyak 60-70%;
  • pada pesakit sakit kritikal dengan strok besar, statistik menyelamatkan nyawa adalah 50-60%;
  • pada orang yang mengalami strok ringan, pemulihan penuh berlaku pada 75-90% kes.

Pertolongan cemas yang tepat pada masanya dan kemasukan pesakit ke kemudahan perubatan tepat pada masanya adalah peluang untuk hasil yang lebih baik..

Pertolongan cemas dan rawatan strok

Strok adalah keadaan berbahaya yang dicirikan oleh peredaran otak yang lemah. Kerosakan otak jenis ini adalah penyebab kecacatan yang paling biasa, dan juga menduduki kedudukan utama sebagai penyebab kematian penduduk, kedua hanya selepas infark miokard dan barah..

Ahli neurologi membezakan antara strok iskemia, yang prevalensinya lebih daripada 80% daripada jumlah kes, dan hemoragik, didiagnosis pada 20% kes..

Dalam kebanyakan kes, perkembangan strok dikaitkan dengan penutupan lumen arteri serebrum oleh trombus. Kualiti hidup dan prognosis ditentukan oleh banyak faktor, antara yang terpenting adalah kecukupan dan ketepatan masa rawatan yang diberikan kepada pesakit. Ahli saraf di Hospital Yusupov memberikan bantuan kecemasan kepada pesakit dengan tanda-tanda strok, serta melakukan pemeriksaan, rawatan dan pemulihan yang menyeluruh..

Gejala pertama

Strok dicirikan oleh kekurangan nutrien dan oksigen dalam tisu otak. Sebab-sebab fenomena ini adalah: pecah, penyumbatan atau pemampatan kapal serebrum. Wanita dan lelaki memerlukan pertolongan kecemasan apabila tanda-tanda pertama strok muncul:

  • pening dan sakit kepala secara tiba-tiba yang berlaku tanpa sebab yang jelas;
  • kekeliruan kesedaran;
  • masalah penglihatan, pertuturan;
  • pergerakan yang tidak diselaraskan, gangguan berjalan;
  • mati rasa, kelemahan anggota badan di bahagian yang terkena.

Pesakit yang mengalami strok menyerupai orang yang mabuk. Untuk mengenal pasti keadaan akut, minta:

  • menjulurkan lidah anda, sekiranya terkena strok, lidah akan tenggelam ke sisi;
  • senyum, ketika anda tersenyum, asimetri wajah mungkin muncul;
  • sebutkan frasa sederhana, selepas strok, pesakit tidak dapat bercakap;
  • angkat tangan, tindakan ini bertujuan untuk mengenal pasti pergerakan dan kelemahan anggota badan yang tidak segerak dari sisi yang terkena.

Tanda-tanda yang tertera adalah alasan serius untuk memanggil ambulans. Setelah strok, nyawa pesakit berada dalam bahaya, oleh itu, langkah-langkah rawatan harus diatur secepat mungkin. Ahli neurologi menarik perhatian pesakit kepada fakta bahawa dengan serangan mikrostroke atau iskemia, gejala serupa juga dapat terjadi, tetapi mereka kurang kuat dan cepat berlalu.

Tanda-tanda strok iskemia dan hemoragik

Strok, bergantung pada mekanisme kejadiannya, boleh menjadi iskemik atau hemoragik, tanda-tanda pertama yang berbeza secara signifikan. Strok hemoragik mempunyai manifestasi seperti sakit kepala, gangguan kesedaran, pening, kejang, dan muntah. Jenis strok ini dicirikan oleh gejala fokus:

  • paresis saraf kranial;
  • gejala bulbar, meningeal dan piramidal;
  • pelanggaran fungsi pertuturan;
  • penurunan kepekaan.

Dengan pendarahan di otak, gejala serebrum pertama kali muncul, yang kemudian digabungkan dengan tanda-tanda kemerosotan fokus.

Perkembangan strok iskemia berlaku dengan cepat, dalam beberapa saat. Strok iskemia dicirikan oleh gangguan neurologi fokus, di mana fungsi pertuturan, motorik, dan kognitif terjejas. Sekiranya otak kecil atau batang otak terjejas, terdapat sakit kepala, kekeliruan, dan muntah yang kuat.

Ahli neurologi menjalankan pemeriksaan dan diagnostik instrumental untuk mengenal pasti jenis strok pada pesakit..

Bantuan kecemasan

Kerja struktur otak yang stabil disediakan oleh proses metabolik, yang dicirikan oleh kadar aliran yang tinggi. Perubahan yang tidak dapat dipulihkan di kawasan yang terjejas semasa strok berlaku kerana pelanggaran mekanisme mereka. Kawasan yang terkena strok digariskan oleh penumbra yang dibentuk oleh sel, yang dapat dipulihkan dengan langkah-langkah terapi yang mencukupi dan moden. Kualiti hidup pesakit dan keberkesanan langkah pemulihan bergantung kepada seberapa berjaya pertolongan cemas..

Adalah mungkin untuk mengembalikan fungsi beberapa sel dalam masa 4 jam setelah tanda-tanda pertama gangguan akut muncul. Pada masa ini, sokongan saudara-mara dan rakan-rakan sangat penting, kerana pesakit sering tidak mengetahui kejadian yang berlaku dengan mereka. Apabila gejala strok muncul, orang dekat tidak hanya boleh memanggil ambulans, tetapi juga memberi pertolongan cemas, tidak kira di mana orang itu: di rumah atau di jalan..

Pakar hospital Yusupov bekerja sepanjang waktu untuk segera memberi respons terhadap permintaan yang masuk dan segera merawat pesakit di hospital. Pesakit institusi perubatan setelah strok berada di bawah pengawasan pegawai perubatan sepanjang masa, mendapat rawatan, perawatan dan pemulihan yang sesuai.

Pertolongan cemas untuk strok hemoragik dan iskemia melibatkan melakukan tindakan yang sama. Selepas memanggil ambulans, penting untuk memahami sama ada seseorang itu sedar, kerana dengan lesi yang teruk, pesakit mengalami koma, serangan epilepsi dan gangguan juga mungkin berlaku. Sekiranya tidak ada reaksi, adalah mustahak untuk mengingatkan pesakit secara berkala, dan juga memastikan penempatannya yang selamat.

Perkara penting lain ialah memeriksa degupan jantung dan pernafasan seseorang. Dalam beberapa kes, nyawa pesakit dapat diselamatkan dengan tindakan resusitasi yang dilakukan sebelum kedatangan doktor. Sekiranya seseorang bernafas sendiri dan mempunyai degupan jantung, maka dia harus dibaringkan di punggung atau sisi, untuk memastikan aliran udara, membebaskan leher dan dadanya dari mengekang pakaian dan aksesori.

Apabila pesakit memakai gigi palsu yang boleh ditanggalkan, mereka mesti dikeluarkan dari rongga mulut. Muntah semasa strok adalah perkara biasa dan boleh menghalang saluran udara, jadi penting untuk membuang muntah ketika pesakit tidak sedarkan diri.

Langkah seterusnya dalam pertolongan cemas adalah memeriksa tahap tekanan darah, ketika meningkat, Anda tidak boleh memberi orang itu air atau ubat apa pun. Sebelum doktor tiba, anggota badan yang lumpuh harus diurut dan orang itu hendaklah ditutup dengan selimut..

Penyertaan dan penjagaan orang di sekeliling anda dapat menyelamatkan nyawa seseorang. Kecukupan dan kecekapan pertolongan cemas yang disediakan menentukan keberkesanan rawatan dan pemulihan yang seterusnya. Selepas kedatangan ambulans, pesakit dimasukkan ke hospital di sebuah kemudahan perubatan yang dilengkapi untuk menangani akibat strok.

Salah satu bahagian struktur hospital Yusupov adalah klinik neurologi, yang menyediakan pesakit dengan rawatan perubatan yang sangat berkesan, rawatan profesional dan pemulihan fungsi yang hilang secara menyeluruh. Ahli neurologi tahu bagaimana menangani bentuk penyakit yang teruk, jadi mereka tidak menolak untuk membantu pesakit seperti itu.

Melalui telefon di hospital Yusupov, anda dapat mengetahui prosedur untuk dimasukkan ke hospital, menghubungi pasukan ambulans atau membuat janji temu dengan pakar neurologi.

Penjagaan kesihatan

Pertolongan cemas untuk kemasukan pesakit di hospital Yusupov diberikan oleh profesor dan calon sains. Dalam strok iskemia, jika pesakit dibawa ke hospital dalam 4 jam pertama, trombolisis dilakukan dengan menggunakan zat pengaktif plasminogen. Ubat urokinase digunakan apabila terdapat petunjuk untuk trombolisis intra-arteri. Pengenalan warfarin adalah mungkin setelah mengatasi tempoh akut, ubat ini mencegah strok berulang. Bagi pesakit yang didiagnosis menghidap strok iskemia, pakar neurologi memberikan kardiomagnil, trombotik ACC dan aspirin-cardio.

Dengan perkembangan edema serebrum, usaha pakar bertujuan untuk menurunkan suhu badan, menghilangkan kekurangan oksigen dalam tisu dan mengurangkan kepekatan karbon dioksida dalam darah. Pertolongan cemas untuk edema serebrum, yang merupakan akibat strok, dijalankan:

  • hiperventilasi paru-paru;
  • pengenalan ubat intravena yang mempunyai kesan penyahhidratan;
  • saliran cecair serebrospinal;
  • pembedahan, di mana pakar bedah membuka tengkorak dan mengeluarkan bahagian tulang, akibatnya dia mendapat akses ke otak.

Pertolongan cemas untuk strok hemoragik bertujuan untuk menyokong kehidupan pesakit. Dalam kes ini, hasil positif dapat diperoleh dengan operasi invasif atau bedah saraf minimal, yang dilakukan di hospital Yusupov oleh pakar klinik rakan kongsi.

Pemeriksaan pesakit secara menyeluruh

Pemeriksaan menggunakan peralatan ketepatan tinggi dan sensitif di hospital Yusupov dilakukan ketika pesakit dengan tanda-tanda strok dimasukkan. Diagnostik komprehensif mengenai keadaan pesakit boleh merangkumi pengiraan tomografi dan pengimejan resonans magnetik. Namun, untuk mengecualikan pendarahan, CT adalah kaedah utama, kerana ini adalah pemeriksaan yang paling cepat..

Hasil MRI membolehkan doktor menentukan lokasi gangguan dan ukurannya. Kaedah ini memudahkan visualisasi fokus kecil yang dilokalisasikan di batang otak dan otak kecil. Dengan CT, luka ini tidak dapat dilihat dengan baik.

Pemeriksaan komprehensif selepas strok di hospital Yusupov mungkin juga meliputi

  • tomografi multispiral;
  • angiografi;
  • angiografi resonans magnetik;
  • imbasan dupleks arteri karotid dan vertebra;
  • dopplerografi transkranial arteri.

Pakar di Pusat Diagnostik Hospital Yusupov mendaftarkan elektrokardiogram untuk mengesan iskemia, aritmia jantung dan gangguan miokardium. Elektrokardiografi transthoracic dilakukan untuk disyaki trombus intrakardiak, kardiomiopati, dan aneurisma ventrikel.

Rawatan

Hospital Yusupov merawat pesakit selepas strok mengikut standard antarabangsa. Terapi asas adalah berdasarkan organisasi penjagaan sepanjang masa, yang melibatkan pencegahan kesesakan paru-paru, ulser tekanan dan gangguan pergerakan.

Tahap pemulihan seterusnya adalah aktiviti yang melibatkan pergerakan pasif pada sendi. Latihan pernafasan juga sangat penting. Apabila gangguan menelan dikesan, pesakit disuntik dengan campuran yang memberikan nutrien kepada tubuh.

Doktor-pakar neurologi dengan kelayakan tertinggi menyusun program rawatan individu yang melibatkan terapi ubat dan penggunaan kaedah bukan ubat. Sekiranya hipertensi arteri, pesakit ditunjukkan ubat antihipertensi. Penyertaan dalam proses rawatan pakar bedah saraf, resusitasi dan ahli kardiologi memungkinkan untuk mengenal pasti kemungkinan kontraindikasi dan menyesuaikan taktik terapi.

Bidang rawatan penting bagi pesakit setelah gangguan peredaran darah akut adalah pengaturan keseimbangan garam-air dalam badan, osmolariti darah dan air kencing, kandungan elektrolit, yang mana terapi infus diatur. Pengambilan ubat juga termasuk penggunaan glukokortikoid dan diuretik untuk edema serebrum. Pesakit yang mengalami strok, jika tidak terdapat kontraindikasi, ditetapkan antikoagulan.

Penggunaan ubat trombolitik oleh pakar neurologi dilakukan untuk memulihkan aliran darah dan melarutkan pembekuan darah yang terbentuk. Data kajian moden mengesahkan kecekapan tinggi pengaktif plasminogen tisu rekombinan, yang memberikan trombolisis.

Pemulihan

Dalam perubatan moden, tahap-tahap masa pasca-stroke dibezakan, sesuai dengan perawatan dan pemulihan yang diatur:

  • 3-4 minggu pertama adalah akut;
  • 6 bulan pertama membentuk fasa pemulihan awal;
  • tempoh dari 6 bulan hingga 1 tahun - peringkat pemulihan lewat;
  • tahap baki berlangsung lebih dari 1 tahun.

Periode tahap pemulihan awal merangkumi dua selang:

  • semasa selang pertama, jangka masa yang mencapai 3 bulan, sista terbentuk, kekuatan dan pergerakan dipulihkan pada anggota badan yang lumpuh;
  • tahap kedua, berlangsung dari 3 hingga 6 bulan, adalah tempoh pemulihan fungsi motor.

Di hospital Yusupov, aktiviti pemulihan bermula pada awal masa, ia diatur dengan penyertaan pakar neurologi, ahli terapi, ahli kardiologi, ahli pemulihan, ahli terapi pertuturan, dan psikologi. Semasa peringkat pertama pemulihan, pesakit di hospital Yusupov tinggal di klinik neurologi. Selepas peralihan ke tahap kedua, pesakit berada di bawah pengawasan pakar dari jabatan neurorehabilitasi. Tahap pemulihan ketiga diatur di jabatan pesakit luar.

Data yang diperoleh semasa pemeriksaan komprehensif mengenai tahap kerosakan, disfungsi, membolehkan pakar membuat program pemulihan individu. Ahli keluarga memainkan peranan khas dalam proses pemulihan. Mereka mengambil bahagian dalam kelas tambahan, pembentukan dan pemulihan kemahiran mengurus diri, menarik pesakit untuk melakukan aktiviti seharian yang mungkin.

Langkah-langkah pemulihan dapat dilakukan pada jam-jam pertama setelah pesakit dimasukkan ke hospital Yusupov. Pada masa yang sama, gimnastik pasif, rawatan postur, dan juga urutan selektif dijalankan. Pemulihan awal mengurangkan kemungkinan kecacatan dan kematian pesakit, mengurangkan keparahan gejala dan komplikasi.

Ahli saraf di Hospital Yusupov memantau keadaan pesakit. Dengan normalisasi indikator sistem kardiovaskular, pesakit dapat mengambil posisi tegak, untuk mempermudah proses ini, pembentuk vertikal disediakan.

Salah satu bidang pemulihan adalah penekanan pergerakan sukarela. Pakar hospital Yusupov menggunakan latihan pasif dan aktif pasif untuk menyelesaikan masalah di kawasan ini, contohnya berjalan di sepanjang tembok Sweden, yang kemudiannya diganti dengan sokongan berkaki empat, kemudian tongkat biasa. Hasil latihan ini ialah pesakit mula bergerak tanpa bantuan..

Kaedah fisioterapi digunakan untuk mengurangkan kekejangan otot. Kumpulan kaedah ini dibentuk oleh: mandi pusaran air, krioterapi, pelbagai aplikasi.

Salah satu bidang pemulihan yang paling sukar adalah pemulihan ucapan, yang boleh memakan waktu hingga 3 tahun. Pemulihan pertuturan dimulakan dengan kaedah mudah yang melibatkan mengenali kata, ucapan situasi; apabila hasil positif dicapai, kerja dimulakan dengan frasa kompleks. Pada peringkat ini, kemahiran pengecaman pertuturan bertulis juga terbentuk. Peralihan ke dialog adalah peringkat kemudian. Pada peringkat akhir pemulihan pertuturan, pesakit dijemput untuk mengarang cerita dan menyoroti makna teks yang dibaca.

Kerosakan kognitif adalah akibat lain dari strok. Pesakit mengalami kesukaran yang berkaitan dengan memperbaiki perhatian, menghafal maklumat, mengenali objek, dan kecerdasan menurun. Pembetulan pelanggaran ini dilakukan dengan menggunakan dadah.

Di hospital Yusupov, langkah-langkah untuk memulihkan fungsi yang hilang melibatkan penggunaan sesi urut, terapi senaman, perekaman kinesio.

Pesakit dan saudara mereka boleh menghubungi pakar hospital Yusupov untuk mendapatkan bantuan melalui janji temu melalui telefon. Dengan strok serebrum, pesakit memerlukan rawatan kecemasan dan kemasukan ke hospital, yang dilakukan sepanjang waktu.

Pertolongan cemas untuk strok: langkah demi langkah algoritma tindakan

Di dunia moden, terdapat banyak penyakit yang menyebar dengan kecepatan tinggi dan boleh membawa maut. Ini termasuk strok, jumlah kes yang hanya di Persekutuan Rusia mencapai 1 juta setiap tahun. Bahaya penyakit ini adalah bahawa kadar kematian sangat tinggi - kira-kira 30% pesakit mati dalam sebulan, dan setiap saat - dalam setahun setelah kejadian. Lebih-lebih lagi, lebih daripada separuh mangsa strok menghadapi strok kedua dalam 5 tahun akan datang. Itulah sebabnya diagnosis awal, pertolongan cemas tepat dan tepat untuk strok meningkatkan keupayaan mangsa untuk bertahan dan memulihkan kesihatan..

Apa itu strok

Strok adalah gangguan peredaran serebrum dalam bentuk akut di kawasan masing-masing, yang mengakibatkan gejala-gejala neurologi yang teruk. Kekurangan bekalan darah ke otak menyebabkan kekurangan nutrien. Sel-sel saraf yang berada di kawasan di mana gangguan peredaran darah telah berlaku rosak atau mulai mati. Oleh itu, terdapat kemerosotan atau kehilangan fungsi badan yang berkaitan dengan kerja zon otak yang terjejas..

Dalam perubatan, dua jenis strok dipertimbangkan - iskemik atau hemoragik. Yang pertama adalah akibat penyumbatan saluran otak di bawah pengaruh trombus atau plak asal aterosklerotik. Yang kedua disebabkan oleh pecahnya kapal.

Gejala strok

Permulaan strok hemoragik biasanya berlaku pada waktu petang. Selalunya ia disertai oleh krisis hipertensi, dan dalam beberapa kes ia diperhatikan setelah melakukan senaman fizikal..

Strok biasanya tidak mempunyai tanda yang ketara. Simptomatologi bersifat serebrum umum, manifestasi disertai dengan peningkatan kesakitan di kepala, yang mengingatkan pada serangan keris di tengkorak. Sindrom nyeri, sebagai peraturan, dicirikan oleh tindakan sepihak.

Tanda-tanda strok hemoragik termasuk:

  • tekanan darah tinggi;
  • kenaikan suhu badan;
  • sindrom loya dengan peningkatan refleks gag;
  • sawan epilepsi;
  • sikap acuh tak acuh;
  • pernafasan meningkat, yang jelas terdengar, berdengkur teruk muncul;
  • kulit menjadi ungu, terasa sejuk;
  • masalah mental - memukau dan koma.

Sejumlah tanda bersifat fokus. Mereka bergantung pada kawasan otak di mana pendarahan berlaku. Kelumpuhan, kelemahan otot, kehilangan keseimbangan, masalah dengan kepekaan, gangguan pertuturan dan penglihatan mungkin berlaku.

Dalam strok iskemia, corak perkembangannya agak berbeza. Ia berkembang dengan perlahan terhadap latar belakang penyakit ini. Antara gejala utama adalah:

  • manifestasi kelumpuhan dan penurunan kepekaan di lengan dan kaki;
  • masalah dengan fungsi pertuturan;
  • gangguan kesedaran pada pesakit;
  • kehadiran nystagmus - pergerakan murid secara sewenang-wenangnya;
  • koordinasi dan gangguan berjalan kaki.

Cara mengenal pasti strok

Diagnosis tepat hanya boleh dilakukan setelah pemeriksaan menyeluruh. Pesakit diberi ujian makmal, CT, MRI, ultrasound vaskular. Walau bagaimanapun, sering diperlukan dalam masa untuk mengesyaki perubahan keadaan seseorang untuk memastikan kemasukan ke hospital dan rawatan tepat pada masanya. Itulah sebabnya disarankan untuk memperhatikan gejala berikut:

  • kelemahan anggota badan sebelah kanan atau mati rasa;
  • kawasan muka yang miring, kehadiran rasa mati rasa di bahagian wajah;
  • gangguan kemampuan bercakap, kabur, pertuturan yang tidak dapat difahami;
  • aduan pening dan penglihatan yang lemah;
  • kehilangan keupayaan normal untuk menulis, membaca.

Untuk menjelaskan keadaan pesakit, sudah cukup untuk melakukan empat langkah mudah:

  1. Minta pesakit tersenyum. Sudut mulut yang terkulai di satu sisi menunjukkan hilangnya kawalan bahagian wajah ini..
  2. Tawaran untuk bercakap. Cukup bagi pesakit untuk memberikan nama penuhnya atau mengulangi frasa sederhana, misalnya, "Ini adalah hari yang cerah di luar.".
  3. Angkat tangan ke atas. Sekiranya strok, seseorang tidak dapat mengangkat kedua-dua anggota badan ke tahap yang sama - satu lengan tidak akan naik.
  4. Minta menjulurkan lidah anda - lokasinya tidak simetri.

Penyebab strok

Semasa strok iskemia, peredaran darah terganggu kerana proses vasokonstriksi atau penyumbatan. Oksigen dan nutrien tidak memasuki otak, yang menyebabkan sel otak mati. Mereka mati sepenuhnya setelah 48 jam, jadi sangat penting untuk mengenal pasti pelanggaran tepat pada masanya dan memulakan rawatan. Tetapi pada masa yang sama, tetingkap terapi jika mungkin untuk mencegah perkembangan akibat strok jauh lebih kecil - hanya 4.5 jam.

Strok hemoragik jarang berlaku, ia lebih kerap berlaku pada orang yang berusia muda dan pertengahan. Namun, kadar kematian mencecah 90%. Ini disebabkan oleh fakta pendarahan dengan latar belakang pecahnya vaskular. Dalam kes ini, darah akan mengalir keluar di bawah tekanan, yang memprovokasi pembentukan hematoma dan tumor. Kapal mungkin tidak pecah. Kemudian dinding vaskular diregangkan, membolehkan jisim darah mengalir ke tisu otak. Parut dan sista terhasil.

Faktor penyebab strok merangkumi:

  1. Keadaan tekanan darah meningkat, apabila tekanan meningkat secara berterusan mengurangkan keanjalan saluran darah dan menimbulkan risiko pecah.
  2. Penyakit jantung yang membawa kepada pembekuan darah.
  3. Kepekatan kolesterol tinggi dalam darah, yang memprovokasi pembentukan plak vaskular.
  4. Diabetes mellitus, apabila dinding vaskular menjadi lebih tipis dan rapuh.
  5. Kehadiran aneurisma pada sistem vaskular otak, yang menipiskan saluran darah.
  6. Masalah dengan komposisi darah, penebalannya - menyebabkan penyumbatan.
  7. Berat badan berlebihan yang membina kolesterol.
  8. Merokok dan minum. Mereka mempengaruhi tekanan darah dan kesihatan vaskular.

Pertolongan cemas untuk strok di dalam rumah

Sekiranya terdapat kecurigaan perkembangan strok dalam bentuk hemoragik atau iskemia, maka perlu segera memanggil ambulans.

Semasa menunggu doktor, anda perlu memberi pertolongan cemas kepada mangsa:

  1. Letakkan mangsa dalam satah mendatar sehingga kepala dengan tali pinggang bahu berada di atas paras badan. Ia dapat disandarkan pada bantal. Ini akan mengelakkan edema otak..
  2. Buat keadaan untuk aliran udara segar. Anda perlu menanggalkan tali pinggang, kolar, tali leher atau pakaian ketat anda. Semasa anda berada di dalam bilik, buka tingkap atau tingkap untuk bekalan oksigen.
  3. Sekiranya anda mempunyai peranti, ukur tekanan orang itu. Dalam beberapa kes, dibenarkan untuk memberi agen penurun tekanan yang biasanya digunakan oleh pesakit, walaupun disarankan untuk menunggu kedatangan doktor. Anda boleh meletakkan kaki anda di dalam semangkuk air panas atau meletakkan pad pemanasan pada anggota bawah anda - ini merangsang aliran keluar darah dari otak. Boleh diterima menggunakan beberapa tablet glisin di bawah lidah.
  4. Sekiranya pesakit tidak sedarkan diri, tetapi fungsi pernafasan terpelihara, dia harus dipusingkan ke sebelahnya, membengkokkan satu kaki di lutut dan meletakkan tangannya di bawah kepalanya. Oleh itu, anda menghilangkan risiko tenggelam lidah dan tersedak muntah..
  5. Pesakit tidak boleh diberi makanan atau cecair sehingga ada keyakinan akan adanya atau tidaknya fungsi menelan.
  6. Dengan refleks muntah, disarankan untuk memusingkan kepala ke sisi dan membersihkan rongga mulut dari jisim asing.
  7. Sekiranya anda tidak merasakan fungsi nadi atau pernafasan, disarankan untuk memulakan langkah-langkah resusitasi - untuk mengambil langkah-langkah tekanan dada atau pengudaraan mekanikal.
  8. Sekiranya berlaku serangan epilepsi, putar kepala ke sisi, letakkan bantal di bawah kepala anda. Semasa memasang kepala, lepaskan komponen busa yang muncul dengan kain. Untuk mengecualikan kerosakan pada lidah, pisahkan gigi dengan sisir atau tongkat, setelah membalutnya dengan kain.
  9. Ubat-ubatan, terutamanya vasodilator, tidak boleh diberikan.

Pertolongan cemas untuk strok di jalan

Kes yang paling teruk adalah strok pada seseorang yang memandu. Dalam keadaan seperti itu, ada ancaman bukan hanya untuk pesakit, tetapi juga untuk penumpang, pemandu lain dan pejalan kaki. Hentikan pengangkutan, buka tingkap dan hubungi ambulans.

  1. Sekiranya serangan itu berlaku di jalan, maka anda harus mematuhi perintah di atas, sambil menghilangkan pengaruh faktor lain yang mengancam nyawa.
  2. Setelah meletakkan pesakit ke bawah, sehelai baju, beg atau barang-barang lain harus diletakkan di bawahnya, yang akan memastikan ketinggian tali pinggang kepala dan bahu sebanyak 30 darjah.
  3. Menyediakan aliran udara dengan menanggalkan pakaian, kolar dan tali pinggang yang mengekang..
  4. Sementara menunggu kedatangan profesional perubatan, anda boleh memberi glisin pesakit di bawah lidah.
  5. Sekiranya tidak bernafas, nadi, diperlukan untuk memulakan manipulasi untuk menghidupkan semula.
  6. Penting untuk memantau keadaan mangsa dan mencegah pengumpulan muntah.

Sekiranya serangan itu berlalu, adalah mustahak untuk berjumpa doktor. Keadaan ini adalah tanda serangan iskemia sementara diikuti dengan strok..

Pencegahan strok

Anda boleh mencegah terjadinya strok dengan mematuhi beberapa peraturan:

  1. Menghentikan tabiat buruk - minum dan merokok.
  2. Memastikan diet seimbang - perlu untuk memenuhi makanan dengan buah-buahan, sayur-sayuran, kecuali pengambilan garam yang berlebihan.
  3. Ikuti sukan, sediakan badan dengan aktiviti fizikal yang sederhana.
  4. Menghilangkan beban emosi, situasi tertekan.
  5. Setelah berunding dengan doktor, patuhi perjalanan pencegahan fisioterapi.

Kesalahan dalam pertolongan cemas

Kesalahan utama tingkah laku semasa manifestasi strok adalah mengabaikan gejala dan menolak kemasukan ke hospital tepat pada masanya. Rawatan lebih awal dimulakan, semakin tinggi peluang untuk mengekalkan aktiviti penting dan meningkatkan fungsi tubuh..

Semasa menjalankan langkah-langkah bantuan, anda tidak boleh:

  • memberi mangsa sesuatu untuk diminum atau dimakan;
  • menggunakan ubat-ubatan yang bersifat vasokonstriktor;
  • untuk memindahkan pesakit semasa serangan;
  • enggan berjumpa doktor sekiranya serangan itu berjaya diselesaikan.

Bantuan dalam pengangkutan pesakit di ambulans untuk strok

Anda tidak boleh membawa mangsa strok ke kemudahan perubatan sendiri. Penting untuk menunggu pasukan perubatan dan kenderaan yang lengkap. Pesakit dirujuk ke unit neurologi pesakit dalam atau unit rawatan intensif.

Sekiranya doktor dipanggil tepat pada waktunya, mereka masih mempunyai masa 1-1,5 jam sehingga keadaan mangsa tidak mengalami akibat yang tidak dapat dipulihkan. Pesakit mesti didampingi oleh orang yang dapat memberitahu secara terperinci mengenai sebab-sebab manifestasi penyakit dan tentang manipulasi yang dilakukan.

Di dalam kereta, doktor menjalankan:

  • prosedur yang berkelayakan untuk pencegahan kegagalan fungsi pernafasan;
  • penurunan tekanan darah yang lancar;
  • penstabilan proses metabolik elektrolit air dengan menggunakan penitis;
  • penggunaan ubat-ubatan dengan kesan antikonvulsan;
  • memastikan kerugian minimum bagi mangsa.

Membantu pesakit di hospital

Di hospital, diagnostik dilakukan untuk menentukan jenis penyakit dan mengesahkan diagnosis secara keseluruhan. Kebimbangan terbesar disebabkan oleh pesakit dengan strok hemoragik. Oleh itu, kaedah pemeriksaan pertama adalah tomografi yang dikira..

Teknologi MRI memberikan hasil yang lebih bermaklumat dalam bentuk iskemia penyakit. Selain itu, kaedah lain digunakan - ultrasound saluran otak, angiografi. Sebagai contoh, dopplerografi membantu menilai parameter kelajuan pergerakan darah melalui sistem vaskular. Tentukan ECG, pemeriksaan sinar-X, pengambilan sampel darah untuk penyelidikan.

Pada tahap berikutnya, langkah-langkah resusitasi dilakukan, termasuk:

  • sokongan pernafasan;
  • mengawal tekanan darah;
  • penstabilan fungsi jantung dan alat vaskular;
  • mengesan kemampuan menelan;
  • memastikan tindakan saluran pencernaan dan saluran kencing;
  • pengecualian edema serebrum.

Untuk rawatan, terapi ubat ditetapkan. Dalam bentuk iskemia, Euphilin, Trental, Heparin diresepkan, dan untuk luka hemoragik, mereka menggunakan Gordox, Trasilol, Vikasol. Sekiranya hematoma telah terbentuk yang menekan tisu otak, campur tangan pembedahan akan diperlukan.

8 peraturan utama pertolongan cemas untuk strok

Menurut statistik doktor, lebih awal seseorang diberikan pertolongan cemas untuk strok dan lebih awal dia dibawa ke hospital, semakin tinggi peluangnya untuk tidak hanya bertahan, tetapi juga pulih dalam waktu yang singkat. Tempoh maksimum di mana pesakit mesti dihantar ke institusi perubatan adalah 3 jam. Sebelum kedatangan doktor, memberi pertolongan cemas kepada orang yang mendapat pukulan adalah peluang untuk menyelamatkan nyawa dan kesihatannya pada masa akan datang.

  1. Tanda-tanda pertama
  2. Iskemia
  3. Buasir
  4. Apa yang perlu dilakukan sebelum ambulans tiba?
  5. Algoritma tindakan
  6. Ciri-ciri:
  7. Nuansa untuk jenis buasir
  8. Nuansa untuk jenis iskemia
  9. Sekiranya pukulan berlaku di jalan
  10. Bagaimana menolong diri anda ketika anda memukul
  11. Apa yang dilarang untuk dilakukan?
  12. Betapa pentingnya bantuan kecemasan

Tanda-tanda pertama

Dengan strok, peredaran darah mangsa tersekat di mana-mana bahagian otak, semasa kekejangan vaskular atau pecah. Dalam kes ini, otak berhenti menerima oksigen, tisu mati, seseorang kehilangan, untuk sementara waktu atau selama-lamanya, beberapa kemahiran yang mana bahagian otak yang terlibat bertanggungjawab (ucapan, koordinasi, penglihatan).

Penting! Kekejangan atau penyumbatan saluran darah yang teruk dicirikan oleh strok iskemia, pecahnya adalah hemoragik. Pertolongan cemas untuk pelbagai jenis pukulan akan sedikit berbeza, jadi anda perlu memahami kes yang ada di hadapan anda.

Iskemia

Kekejangan atau penyumbatan saluran darah boleh berlaku secara tiba-tiba.

Adalah mustahak untuk memberi pertolongan cemas kepada seseorang jika dia mempunyai sekurang-kurangnya beberapa gejala berikut atau sekumpulan tanda-tanda:

  1. mati rasa tangan atau kaki secara tiba-tiba;
  2. kehilangan orientasi - seseorang lupa untuk sementara waktu siapa dia, ke mana dia pergi atau pergi;
  3. mangsa tidak dapat menyebut frasa mudah dengan betul, tidak memahami soalan dengan baik;
  4. hilang penglihatan - secara keseluruhan atau sebahagian;
  5. tanda utama adalah ketidakmampuan untuk tersenyum, senyuman sama sekali tidak keluar sama sekali, atau ternyata bengkok, tidak simetri;
  6. lumpuh anggota badan - dalam kes yang teruk;
  7. kehilangan kawalan lidah - ia mungkin melekat sedikit, sambil menyimpang ke sisi.

Mungkin juga terdapat gangguan neurologi - kehilangan kesedaran jangka pendek, sakit kepala yang tajam, mangsa mula terbangun atau muntah.

Buasir

Jenis penyakit yang sangat teruk, menampakkan diri dalam bentuk pecahnya saluran darah di kawasan otak, pendarahan dan disertai dengan gejala berikut:

  1. kehilangan kesedaran;
  2. muntah;
  3. sakit kepala yang tajam dan tidak dapat ditoleransi;
  4. muka memerah;
  5. gangguan pertuturan yang serius;
  6. lonjakan tekanan yang tajam;
  7. nadi cepat;
  8. lumpuh atau mati rasa yang teruk pada bahagian badan - kanan atau kiri;
  9. ketidakupayaan untuk mengangkat kedua-dua lengan secara simetris ke atas atau meregangkan;
  10. fotofobia, peningkatan gejala dengan bunyi yang kuat;
  11. koma.

Penting! Semakin cepat mangsa diberi pertolongan cemas, semakin tinggi kemungkinan hasilnya berjaya. Pada tanda-tanda pertama strok pada diri sendiri atau orang lain, anda mesti segera menghubungi ambulans dan terus ke kompleks pertolongan cemas.

Seterusnya, kita akan membincangkan tentang apa yang harus dilakukan pada tanda-tanda pertama strok dan bagaimana memberi rawatan kecemasan pada peringkat pra-hospital..

Apa yang perlu dilakukan sebelum ambulans tiba?

Setelah terkena, perlu memberi pesakit udara segar yang mencukupi, mencegah muntah memasuki kerongkong dan paru-paru, memastikan ketenangan dan kehangatan dan pastikan meletakkan mangsa dalam kedudukan mendatar.

Sekiranya mungkin, anda perlu mengelakkan pesakit bergerak sendiri, kumpulkan anamnesis (untuk diagnosis primer yang betul).

Sekiranya sejuk di dalam atau di luar rumah, tutup kaki dan badan bawah dengan selimut atau jaket.

Sekiranya pesakit mengalami kekejangan, putar dia ke satu sisi dan cuba memasukkan sapu tangan yang dilipat di antara giginya.

Algoritma tindakan

Bagaimana jika terdapat semua gejala gangguan otak, dan pesakit berada di rumah? Pertama sekali, anda harus melakukan algoritma tindakan berikut untuk rawatan kecemasan:

  1. tenangkan diri anda dan mangsa - kegelisahan yang meningkat dapat memperburuk keadaan pesakit, menyebabkan lonjakan tekanan;
  2. periksa semua gejala - nadi, tekanan darah, masalah dengan kesedaran dan ucapan;
  3. jika terdapat sekurang-kurangnya dua gejala, segera hubungi ambulans, menerangkan secara terperinci keadaan orang tersebut;
  4. tanyakan kepada mangsa (jika dia tidak biasa dengan anda) mengenai keadaan pukulan dan kehadiran penyakit (hipertensi, diabetes mellitus);
  5. untuk meletakkan pesakit - jika ada muntah, maka ke satu sisi, jika tidak - di punggungnya, mengangkat kepala dan kakinya;
  6. buka butang baju atau jaket mangsa; jika pukulan berlaku di dalam rumah, buka tingkap;
  7. jika pesakit telah kehilangan kesedaran atau tidak bernafas - jika boleh, lakukan pernafasan buatan dan urut jantung;
  8. jika pesakit mempunyai tekanan darah tinggi dan pil, beri ubat. Sebelum kedatangan doktor, ini adalah satu-satunya ubat yang boleh diberikan kepada orang yang mengalami strok..

Juga, dalam beberapa kes, urutan lembut telinga dan kepala dapat melegakan keadaan mangsa. Pertolongan cemas yang serupa harus diberikan sekiranya berlaku serangan jantung..

Penting! Sebelum ambulans tiba, anda tidak boleh memberi ubat kepada pesakit, minum air atau cuba memberi makan. Ini boleh mengaburkan gejala dan menyebabkan muntah tambahan..

Ciri-ciri:

Di rumah atau di mana-mana bilik, perlu bagi mangsa masuknya udara segar - buka tingkap atau tingkap, walaupun di luar cuaca sejuk.

Sekiranya seseorang telah kehilangan kesedaran, tidak perlu mencuba mengangkatnya ke tempat tidur, lebih baik meninggalkannya di lantai, meletakkan bantal atau jaket di bawah kepalanya dan menutup kakinya dengan selimut.

Penting! Sekiranya berlaku tamparan kepada seseorang di kedai atau di pusat membeli-belah, minta orang di sekelilingnya menghubungi pihak keselamatan atau pentadbir. Seorang pekerja akan membantu memberikan bantuan kecemasan - kakitangan perkhidmatan sering dilatih dalam hal ini.

Tanya orang itu jika dia menderita hipertensi, jika dia mengambil ubat. Sekiranya jawapannya adalah ya, minta pengawal membawa alat pengukur tekanan dan ukur tekanannya. Pemantau tekanan darah boleh diminta di farmasi, dan mereka juga sering didapati di pentadbir dalam peti pertolongan cemas untuk pertolongan cemas..

Sekiranya perlu, berikan ubat tekanan kepada mangsa, jika dia memilikinya di dalam beg tangannya.

Video berguna mengenai topik:

Nuansa untuk jenis buasir

Sekiranya pecah saluran darah, selain langkah-langkah standard, perlu menggunakan tuala sejuk, ais dari pembeku, beg berisi sayur-sayuran beku ke kepala pesakit - ini akan melegakan bengkak dan membantu mencegah pendarahan yang meluas.

Mangsa tidak boleh dipindahkan sebelum kedatangan doktor - hanya dibenarkan memusingkannya secara perlahan atau memusingkan badannya.

Penting! Jangan memusingkan mangsa ke perutnya! Posisi yang ideal adalah di sisi anda, dengan kepala sedikit terangkat, ais di kepala anda, alas pemanas di kaki anda.

Gosokkan kaki dan tangan pesakit dengan baik, anda boleh menggunakan setitik minyak.

Nuansa untuk jenis iskemia

Menurut piawaian rawatan perubatan, untuk strok iskemia, jika pesakit mempunyai tekanan darah tinggi dan sedar, anda boleh memberikan pil yang ditetapkan oleh doktor sebelum ini..

Sekiranya pesakit memerah dengan kuat, berpeluh - lap muka dan badan dengan tuala lembap.
Tutup mangsa dengan selimut, mencegah hipotermia.

Sekiranya pukulan berlaku di jalan

Sekiranya seseorang mengalami strok di jalan, minta orang lain menghubungi ambulans..

Lebih baik beralih kepada orang tertentu - dengan cara ini anda akan mempercepat proses kedatangan doktor.

Minta seseorang yang lewat untuk menolong anda meletakkan mangsa.

Tidak perlu mengangkat orang yang tidak sedarkan diri ke bangku simpanan, cuba membawanya ke dalam kereta - ini boleh memperburuk keadaannya. Perkara yang mesti anda lakukan:

  1. Letakkan pesakit di sebelah mereka (jika muntah) atau di belakang mereka. Letakkan jaket yang dilipat beberapa kali di bawah kepala dan bahu anda, jika ini tidak mungkin, simpan kepala mangsa dalam keadaan tinggi sehingga ambulans tiba;
  2. Buka jaket, kemeja mangsa, memberikan udara segar;
  3. Apabila anda menghubungi doktor, terangkan kesejahteraan orang itu dengan seberapa banyak yang mungkin (adakah dia sedar, adakah dia bernafas, adakah nadi berselang, kulit pucat atau sianotik, adakah terdapat muntah);
  4. Gosokkan tapak tangan, cuping telinga mangsa;
  5. Tinggal bersama orang itu sehingga doktor tiba, jika perlu, serahkan nombor telefon anda kepada doktor di ambulans.

Mencegah hipotermia pesakit, pastikan menutupi kakinya, memakai sarung tangan jika sejuk di luar.

Bagaimana menolong diri anda ketika anda memukul

Apa tindakan yang harus diambil sekiranya mogok berlaku kepada anda - di jalan atau di rumah?

Perkara yang paling penting adalah bertenang. Sekiranya boleh, hubungi pertolongan.

Penting! Di jalan atau di tempat awam, anda perlu menghubungi orang tertentu - seorang gadis, seorang pemuda, seorang lelaki - dan meminta untuk memanggil ambulans, menjelaskan bahawa dengan semua petunjuk anda mengalami strok.

  1. Sekiranya serangan itu berlaku di rumah dan anda sedar - dengan lembut, tanpa melakukan pergerakan tiba-tiba, panggil bilik kecemasan, terangkan gejala, buka pintu terlebih dahulu dan berbaring di sofa atau di lantai.
  2. Memakai pakaian luar.
  3. Sekiranya anda merasakan lonjakan tekanan telah berlaku, ambil ubat yang ditetapkan oleh doktor anda.
  4. Anda juga boleh meletakkan tablet Valerian di bawah lidah anda..
  5. Tunggu ketibaan doktor, maklumkan kepada orang yang anda sayangi hospital mana yang akan anda bawa.

Perkara utama adalah tidak melakukan gerakan tiba-tiba dan tidak panik, agar tidak menyebabkan peningkatan tekanan yang lebih besar..

Apa yang dilarang untuk dilakukan?

Penjagaan yang tidak profesional boleh memburukkan keadaan pesakit.

Apa yang dilarang sama sekali dengan strok:

  1. Goncangkan mangsa, cuba angkatnya, putar dia secara tiba-tiba dari belakang ke sisi;
  2. menjerit, histeria dan bukannya pertolongan;
  3. cuba minum air atau memberi makan kepada mangsa;
  4. cuba membawanya ke sedar dengan amonia, menampar pipinya;
  5. beri ubat.

Penting! Semasa resusitasi, kepala pesakit tidak boleh diturunkan di bawah paras dada!

Perkara terpenting yang tidak dapat dilakukan adalah bersikap tidak peduli dan berlalu jika seseorang merasa tidak enak.

Betapa pentingnya bantuan kecemasan

Menurut doktor ambulans, rawatan awal yang betul untuk strok:

  • dalam 50 - 60% kes, ia menyelamatkan nyawa sekiranya berlaku strok hemoragik yang serius;
  • dalam 90% kes, pesakit dengan strok iskemia ringan dapat sembuh sepenuhnya.

Penjagaan primer yang diberikan tepat pada waktunya memberi peluang kepada mangsa bukan hanya untuk bertahan hidup, tetapi juga untuk kehidupan yang lebih penuh dan sihat..

Orang yang mendapat pertolongan cemas tepat pada masanya cenderung pulih lebih cepat kerana mereka mengalami kerosakan otak yang lebih sedikit.

Strok adalah penyakit mengerikan yang boleh menimpa sesiapa sahaja pada bila-bila masa. Ketidakpedulian, pertolongan yang diberikan pada masa yang salah boleh membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan - kematian atau kecacatan teruk mangsa.

Perhatikan orang-orang di sekitar anda jika ada kecurigaan bahawa orang di sekitarnya mengalami pukulan - minta dia untuk melakukan ujian sederhana - senyum dan angkat kedua tangan ke atas. Sekiranya seseorang tidak dapat melakukan ini, hubungi doktor dan beri pertolongan. Ingat - setiap penundaan setiap minit boleh meragut nyawa mangsa.