Utama > Sklerosis

Ventrikel otak keempat

Ventrikel keempat (IV), ventrikulus quartus, tidak berpasangan, adalah rongga yang telah berkembang dari rongga pundi kencing serebrum posterior. Ventrikel keempat berkomunikasi di atas melalui saluran air otak dengan rongga ventrikel ketiga, di bawah - dengan rongga saraf tunjang, saluran tengahnya. Di samping itu, rongga ventrikel di tiga tempat berkomunikasi dengan ruang subarachnoid.

Ventrikel keempat (IV), ventriculus quartus

Seperti semua ventrikel otak, ventrikel IV diisi dengan cecair serebrospinal. Ia dikelilingi di depan oleh jambatan dan medulla oblongata, di belakang dan dari sisi - oleh otak kecil..

Rongga ventrikel IV itu sendiri dibatasi oleh bumbung ventrikel IV, di hadapan - di bahagian bawah, yang merupakan fossa rhomboid.

Dinding posterior, atau atap, ventrikel IV, tegmen ventriculi quarti, membentuk layar serebral unggul, velum medullare rostralis [superius], yang dibatasi lateral oleh kedua-dua kaki otak atas, dan layar serebrum bawah, velum medullare caudale [inferius], bersama dengan dasar vaskular Ventrikel IV, tela choroidea ventriculi quarti, - gambaran dinding posterior pundi kencing otak utama. Sisi lateral layar bawah dilekatkan pada tepi medial dari pedikel cerebellar bawah. Pangkalan vaskular dan layar bawah kadang-kadang digabungkan dengan nama umum "atap fossa berbentuk berlian".

Bumbungnya kelihatan seperti khemah, dan di tempat di mana layar atas dan bawah melintasi cacing cerebellar, sudut terbentuk di antara lidah cerebellum di depan dan nodul di belakang.

Pada peringkat pertama perkembangan embrio, dasar vaskular ventrikel IV ditutup dari semua sisi. Hanya kemudian ia menerobos, akibatnya sejumlah lubang terbentuk, di mana rongga ventrikel IV berkomunikasi dengan rongga ruang subarachnoid.

Terdapat tiga lubang seperti itu: aperture median ventrikel IV, apertura mediana ventriculi quarti, dan dua bukaan lateral ventrikel IV, aperturae laterales ventriculi quarti. Bukaan median lebih besar daripada bukaan sisi. Ia terletak di bahagian bawah bumbung, sedikit di atas injap, dan membuka ke dalam rongga ruang subarachnoid, ke dalam serebrum.

Ventrikel keempat, ventrikulus quartus, dan dasar vaskular ventrikel IV, tela choroidea ventriculi quarti;

pandangan atas dan belakang.

Aperture lateral terletak di kawasan poket lateral ventrikel IV, recessus lateralis ventriculi quarti, mencapai bahagian hemisfera cerebellar, dan terbuka ke rongga ruang subarachnoid.

Pangkalan vaskular dari sisi rongga ventrikel mempunyai penonjolan vena, yang, bersama dengan tisu penghubung dan saluran masuk, membentuk plexus choroid dari ventrikel IV, plexus choroideus ventriculi quarti, ditutup dari sisi rongga ventrikel dengan epitel.

Plexus choroid dari ventrikel IV di hadapan nodul cerebellar dibahagikan kepada pleksus vaskular tengah, yang dalam bentuk dua helai terletak di kedua sisi satah median dan mengikuti bukaan median penutup vaskular, dan dua sisi, diarahkan ke arah poket lateral.

Apabila plexus choroid dikeluarkan, di tempat penyambungannya ke dinding lateral ventrikel IV, jejak robek tetap dalam bentuk sempadan bergerigi - pita ventrikel IV, tenia ventriculi quarti. Di belakang dan di atas pita itu bersebelahan dengan pedikel cerebellar bawah, yang menuju ke medulla oblongata; secara posterior, ia masuk ke dalam tubi inti nipis dan sampai ke bahagian bawah injap. Di bahagian depan dan ke sisi, pita itu diarahkan ke kawasan poket lateral, yang bersempadan, melintasi lebih jauh di sepanjang kaki cincang ke tepi bebas dari layar serebrum bawah dan sepanjang ia mencapai nodul. Yang terakhir didekati dengan cara yang sama dengan pita dari sisi yang berlawanan. Oleh itu, pita kedua-dua belah masuk ke satu sama lain..

Bahagian bawah ventrikel IV membentuk fossa rhomboid yang sesuai dengan namanya, fossa rhomboidea. Ia terletak di permukaan dorsal pons dan medulla oblongata dan ditutup dengan lapisan nipis dari bahan kelabu. Secara ontogenetik, rhomboid fossa adalah pembentukan dua bahagian: bahagian atasnya timbul dari otak belakang dan terletak di antara peduncles cerebellar anterior, serta poket sisi kanan dan kiri; bahagian bawah timbul dari medulla oblongata dan terletak di antara kaki cerebellar bawah kanan dan kiri.

Rhomboid fossa, fossa rhomboidea;

pandangan atas dan belakang.

Fossa berbentuk berlian memanjang dari saluran air otak di hadapan hingga ke saraf tunjang di belakang. Sudut akutnya diarahkan ke otak tengah - anterior, ke saraf tunjang - posterior, dan obtuse - ke poket lateral ventrikel IV.

Sulcus median, sulcus medianus, berjalan di sepanjang pepenjuru panjang fossa rhomboid, yang melewati anterior ke saluran air otak, yang terletak di sana di sepanjang bahagian bawahnya. Diagonal pendek berjalan di antara kedua-dua poket lateral. Sulcus median membahagikan fossa menjadi dua segitiga - kanan dan kiri. Pangkal setiap segitiga sesuai dengan alur median, dan puncak diarahkan ke bahagian terluas fossa rhomboid - poket lateral, yang dilokalisasi di kawasan bahagian anterior pedikel serebelum bawah. Garis yang dilukis di antara kedua-dua kaki cerebellar bawah membahagikan fossa rhomboid menjadi dua segitiga dengan ukuran yang tidak sama - bahagian atas dan bawah.

Di kedua-dua sisi sulcus median, terdapat dua keunggulan medial, eminentiae mediales. Mereka dinyatakan dengan baik di kawasan anterior fomba rhomboid. Nukleus motor saraf kranial terletak pada ketebalan ketinggian ini. Pada setiap kemunculan, di bahagian posteriornya, yang sesuai dengan bahagian posterior segitiga atas, terdapat tuberkel wajah, colliculis facialus, yang terbentuk oleh lutut saraf wajah.

Keistimewaan medial dan tubercle muka diikat di sisi sisi oleh alur sempadan, suclus limimans, fossa rhomboid. Di bahagian atas alur sempadan, lebih dekat ke peduncle cerebellar yang unggul, terdapat kawasan kecil, kebiruan - tempat kebiruan, lokus ceruleus; warnanya bergantung pada sel berpigmen yang terdapat di sini.

Di belakang tempat kebiruan dan di permukaan lateral tubercle wajah terdapat kemurungan yang cetek - fossa atas, fovea rostralis (unggul), yang, sebagaimana adanya, merupakan lanjutan alur sempadan. Di bahagian bawah, alur sempadan masuk ke fossa bawah, fovea caudalis (inferior).

Di belakang bahagian bawah tubercle muka, dalam arah melintang, terdapat serangkaian serat putih nipis - jalur serebrum ventrikel IV, striae medullares ventriculi quarti. Mereka terletak di bahagian tengah fossa rhomboid. Jalur otak muncul di medan vestibular, area vestibularis, berlepas dari sel-sel nukleus posterior saraf koklea dan pergi ke sulkus median. Mereka melintasi permukaan fossa rhomboid secara melintang, melintasi alur sempadan, di sepanjang medan vestibular.

Medial ke medan vestibular adalah segitiga saraf hyoid, trigonum n. hypoglossi, lateral dan sedikit di bawahnya, di bawah fossa bawah, terdapat kawasan coklat gelap kecil - segitiga saraf vagus, trigonum n. vagi. Lebih rendah lagi, ada bahagian yang dihiasi dengan alur-alur kecil, di sebelah belakang yang mana alur median fossa rhomboid melepasi ke saluran tengah saraf tunjang. Kawasan ini ditutup dengan injap - hujung tepi bawah bumbung ventrikel IV, di bawah injap terdapat pintu masuk ke saluran tengah.

Ketinggian sempit yang bersempadan dengan tepi bawah segitiga vagus ditetapkan sebagai tali bebas, funiculus separans. Di antara bahagian bawah dan tuberkel inti nipis, terdapat area berbentuk kelopak kecil - bidang paling posterior, kawasan postrema. Kedua-dua struktur ini ditutup dengan ependyma tebal khas; selnya menjalankan fungsi chemoreceptor.

4 ventrikel otak

Ventrikel IV, ventriculus qudratus, adalah sisa rongga pundi kencing serebrum posterior dan oleh itu adalah rongga umum untuk semua bahagian otak belakang, menyimpulkan otak rhomboid, rhombencephalon (medulla oblongata, cerebellum, jambatan dan isthmus). Ventrikel IV menyerupai khemah di mana bahagian bawah dan bumbungnya dibezakan.

Bahagian bawah, atau pangkal ventrikel memiliki bentuk rombus, seolah-olah tertekan ke permukaan posterior medulla oblongata dan jambatan. Oleh itu, ia dipanggil rhomboid fossa, fossa rhomboidea. Di sudut rendah posterior rhomboid fossa, saluran tengah saraf tunjang terbuka, dan pada sudut anteroposterior, ventrikel IV berkomunikasi dengan bekalan air. Sudut lateral berakhir secara membuta tuli dalam bentuk dua poket, recessus laterales ventriculi quarti, membongkok secara ventral di sekitar bahagian bawah otak kecil.

Atap ventrikel IV, tegmen ventriculi quarti, mempunyai bentuk khemah dan terdiri dari dua layar serebrum: yang atas, velum medulldre superius, yang terbentang di antara kaki atas cerebellum, dan yang bawah, velum medullare inferius, formasi berpasangan yang berdekatan dengan kaki cincang. Bahagian bumbung antara layar dibentuk oleh bahan cerebellar..

Layar serebrum bawah dilengkapi dengan selembar tempurung lembut, tela choroidea ventriculi quarti, ditutup dari dalam dengan lapisan epitelium, lamina choroidea epithelialis, yang mewakili permukaan dinding belakang pundi kencing serebrum posterior (plexus dikaitkan dengannya - plexus choroideus ventriculi quarti).

Tela choroidea pada mulanya menutup sepenuhnya rongga ventrikel, tetapi kemudian, dalam proses pengembangan, tiga lubang muncul di dalamnya: satu di kawasan sudut bawah fossa rhomboid, apertura mecliana ventriculi quarti (yang terbesar), dan dua di kawasan poket ventrikel lateral, aperturae laterales ventriculi. Melalui bukaan ini, ventrikel IV berkomunikasi dengan ruang subarachnoid otak, kerana cairan serebrospinal mengalir dari ventrikel serebrum ke ruang intersel.

Sekiranya terdapat penyempitan atau penyumbatan lubang-lubang ini kerana radang meninges (meningitis), cecair serebrospinal yang terkumpul di ventrikel serebrum tidak menemui jalan keluar ke ruang subarachnoid dan berlaku penurunan otak..

IV VENTRICLE

Ventrikel IV (ventriculus quartus) (Gambar 253) adalah rongga, yang asasnya adalah fossa rhomboid. Dengan bumbung berbentuk khemah, ventrikel IV menonjol ke dalam otak kecil.

Fossa rhomboid (fossa rhomboidea) diikat dari atas oleh kaki atas cerebellum, dan dari bawah oleh yang bawah. Ia hanya dapat dilihat setelah mengeluarkan otak kecil. Sudut atas fossa rhomboid berkomunikasi dengan saluran air otak, sudut bawah dan lateral - dengan ruang subarachnoid. Sudut bawah juga merupakan penghubung antara ventrikel IV dan saluran tengah saraf tunjang.

Fossa berbentuk berlian dibahagikan kepada segitiga atas dan bawah. Batasnya adalah jalur serebrum, yang merupakan serat pendengaran dan melintasi antara sudut lateral, di mana inti pendengaran berada (pasangan VIII). Di tengah-tengah rhomboid fossa terdapat sulcus median (sulcus medianus) (Gamb. 263), di kedua-dua sisi terletak medial eminences (eminentiae mediales) (Gamb. 263). Di bahagian belakangnya terdapat tuberkel muka (colliculus facialis) (Gamb. 263). Secara umum, bahagian bawah perut IV adalah tempat unjuran inti saraf kranial dari pasangan V hingga XII.

Di segitiga atas, di kawasan alur median, terdapat inti saraf trigeminal (pasangan V), nukleus saraf abducens (pasangan VI) dan inti saraf muka yang terletak sedikit lebih dalam (pasangan VII). Membongkok di sekitar nukleus saraf abducens, proses-proses badan inti saraf muka membentuk ketinggian fossa rhomboid, yang disebut tuberkel wajah. Di segitiga bawah adalah inti saraf vestibular (pasangan VIII), yang disebut vestibular. Nukleus glossopharyngeal (pasangan IX) dan saraf vagus (pasangan X) diproyeksikan ke dalam segitiga saraf vagus. Mereka mempunyai inti motor yang sama, proses sel yang membentuk serat saraf aksesori (pasangan XI). Nukleus saraf hipoglossal (pasangan XII) diunjurkan ke dalam segitiga saraf hipoglossal pada sisi sulkus median posterior medula oblongata.

Gambar: 253.

Otak (bahagian menegak):
1 - corpus callosum; 2 - peti besi; 3 - thalamus; 4 - bumbung otak tengah; 5 - mastoid; 6 - saluran air otak tengah;
7 - batang otak; 8 - crossover optik; Ventrikel 9 - IV; 10 - kelenjar pituitari; 11 - jambatan; 12 - cerebellum

Fungsi ventrikel otak ke-4 dalam tubuh manusia

Otak manusia benar-benar unik. Ia melakukan sebilangan besar fungsi, mengawal semua aktiviti tubuh manusia. Struktur otak yang kompleks lebih kurang hanya diketahui oleh pakar. Orang biasa bahkan tidak tahu berapa banyak komponen yang berbeza membentuk "komputer biologi" mereka. Hasil disfungsi walaupun satu perincian boleh menjadi masalah kesihatan yang serius, reaksi tingkah laku dan keadaan psiko-emosi seseorang. Salah satu bahagian ini adalah ventrikel otak ke-4.

Rupa dan peranan

Pada haiwan purba, sistem saraf primer terbentuk - pundi tengah dan tiub saraf. Dalam proses evolusi, gelembung pusat terbahagi kepada tiga. Pada manusia, bahagian depan telah berubah menjadi hemisfera, yang kedua menjadi otak tengah, dan belakang menjadi medulla oblongata dan cerebellum. Sebagai tambahan kepada mereka, berdasarkan gelembung ketiga, rongga otak dalaman terbentuk, yang disebut ventrikel: dua lateral, ketiga dan keempat.

Ventrikel lateral (kiri disebut pertama, kanan - kedua) adalah rongga otak terbesar, mengandungi cecair serebrospinal. Dinding mereka dibentuk oleh struktur otak yang berdekatan, seperti lobus frontal, corpus callosum, dan visual hillocks. Punggung mereka terus ke lobus oksipital.

Ventrikel ketiga dibentuk oleh fornix otak, persimpangan saraf optik dan "saluran air" ke ventrikel keempat.

4 ventrikel terbentuk dari dinding posterior pundi kencing ketiga. Ia mempunyai bentuk parallelepiped melengkung dua. Permukaan bawah terbentuk dari serat khas tisu saraf yang menghubungkan otak kecil dan otak, dan terdapat juga jalur dari alat vestibular (telinga dalam) ke pangkal dan korteks otak..

Dinding lateral mengandungi inti saraf kranial dari pasangan kelima hingga kedua belas, yang pada gilirannya, bertanggungjawab untuk:

  • kepekaan wajah dan mengunyah (pasangan kelima);
  • penglihatan periferal (pasangan keenam);
  • pergerakan otot muka, ekspresi wajah, air mata, air liur (pasangan ketujuh);
  • sensasi rasa (pasangan ketujuh, kesembilan dan kesepuluh);
  • pendengaran, rasa keseimbangan, koordinasi pergerakan seluruh badan (pasangan kelapan);
  • suara, timbrenya, sebutan suara (pasangan kesembilan, kesepuluh, sebelas);
  • degupan jantung, peraturan, komposisi dan jumlah jus pencernaan, keupayaan paru-paru (sepersepuluh);
  • pergerakan kepala, leher, tali pinggang bahu atas, nada otot dada (sepasang kesebelas);
  • kerja bahasa (pasangan kedua belas).

Dinding atas ventrikel keempat terbentuk dalam bentuk khemah. Sebenarnya, peti besi lateral dan unggul adalah elemen otak kecil, membran dan laluannya, termasuk kapal.

Keempat-empat ventrikel mengatur tekanan intrakranial dan saling berkaitan dengan saluran pembuluh darah dan penghubung.

Struktur

Di dalam ventrikel ke-4 dilapisi dengan tisu khas yang serupa dengan epitel. Komposisinya dikawal dan dikendalikan oleh reseptor khas dengan kepekaan kimia yang sangat halus. Sel-selnya melakukan interpenetrasi unsur darah, hormon dan bahan aktif biologi lain antara sistem peredaran darah dan cecair serebrospinal (cecair serebrospinal). Perlu diingatkan bahawa ventrikel ke-4 adalah bidang tanggungjawab sistem kekebalan tubuh untuk melindungi terhadap penembusan agen berjangkit dan parasit. Oleh kerana ventrikel ke-4 secara langsung dihubungkan ke membran arachnoid, yang merangkumi seluruh otak dan bersentuhan dengan koroid, sebarang jangkitan yang memasuki ventrikel ke-4 boleh merebak ke mana-mana bahagian korteks serebrum atau ke pangkalnya melalui ventrikel ketiga dan lateral.

Disfungsi

Perubahan berkaitan dengan usia seperti aterosklerosis serebrum; lesi vaskular yang disebabkan oleh sebab toksik atau penyakit seperti diabetes mellitus, disfungsi kelenjar tiroid, boleh menyebabkan kematian sejumlah besar kapilari vaskular dan penggantiannya dengan pertumbuhan tisu penghubung. Pertumbuhan seperti itu adalah parut, yang selalu lebih besar daripada kawasan asal sebelum lesi mereka. Akibatnya, kawasan otak yang besar akan terjejas oleh gangguan bekalan darah dan pemakanan..

Luas permukaan kapal yang terjejas selalu lebih kecil daripada kapal yang berfungsi normal. Dalam hal ini, kelajuan dan kualiti proses metabolik antara darah dan cecair serebrospinal dikurangkan. Kerana ini, sifat cecair serebrospinal berubah, komposisi kimianya dan kelikatannya berubah. Ia menjadi lebih tebal, mengganggu aktiviti saluran saraf, dan bahkan memberi tekanan pada kawasan otak yang bersempadan dengan ventrikel ke-4. Salah satu jenis keadaan ini adalah hidrosefalus, atau kering. Ia menyebar ke semua kawasan cairan serebrospinal, sehingga mempengaruhi bahan kortikal, memperluas jurang antara alur, memberi kesan mendesak pada mereka. Pada masa yang sama, jumlah bahan kelabu dikurangkan dengan ketara, kemampuan berfikir seseorang terganggu. Dropsy, yang mempengaruhi struktur otak tengah, cerebellum dan medulla oblongata, mampu mempengaruhi pusat penting sistem saraf, seperti zon pernafasan, vaskular dan zon lain yang mengatur proses biologi dalam badan, yang menyebabkan ancaman langsung kepada kehidupan.

Pertama-tama, gangguan itu muncul pada tahap tempatan, yang ditunjukkan oleh simptomologi lesi dari pasangan saraf kranial dari kelima hingga kedua belas. Oleh itu, yang ditunjukkan oleh gejala neurologi tempatan: perubahan ekspresi wajah, gangguan penglihatan periferal, gangguan pendengaran, gangguan koordinasi pergerakan, kecacatan pertuturan, kelainan rasa, masalah dengan bercakap, rembesan dan menelan air liur. Otot pada tali pinggang bahu atas mungkin terganggu.

Sebab-sebab demam boleh berlaku bukan hanya pada tahap sel. Terdapat penyakit tumor (utama dari tisu saraf atau vaskular, sekunder - metastasis). Sekiranya tumor berlaku di dekat sempadan ventrikel ke-4, maka hasil dari peningkatan ukuran akan menjadi perubahan bentuknya, yang sekali lagi akan menyebabkan terjadinya hidrosefalus.

Kaedah pemeriksaan ventrikel ke-4

Kaedah pemeriksaan ventrikel otak ke-4, yang mempunyai kebolehpercayaan tertinggi, adalah pencitraan resonans magnetik (MRI). Dalam kebanyakan kes, ia mesti dilakukan dengan menggunakan agen kontras untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas mengenai keadaan kapal, halaju aliran darah dan, secara tidak langsung, dinamika cecair serebrospinal..

Tomografi pelepasan positron, yang merupakan pilihan teknologi tinggi untuk diagnostik sinar-X, semakin popular. Tidak seperti MRI, PET memerlukan lebih sedikit masa dan lebih selesa untuk pesakit.

Anda juga boleh mengambil CSF untuk analisis dengan tusukan saraf tunjang. Dalam cecair serebrospinal, anda dapat menemui pelbagai perubahan dalam komposisinya: pecahan protein, unsur sel, penanda pelbagai penyakit dan juga tanda-tanda jangkitan.

Dari sudut pandangan anatomi, ventrikel otak ke-4 tidak boleh dianggap sebagai organ yang terpisah. Tetapi dari sudut pandang kepentingan fungsional, pentingnya peranannya dalam kerja sistem saraf pusat, kegiatannya, tentu saja, menduduki salah satu kedudukan yang paling penting..

Ventrikel otak keempat

  • Ventrikel otak keempat (Latin ventriculus quartus) adalah salah satu ventrikel otak manusia. Ia meluas dari saluran air otak (saluran air Sylvian) ke injap (lat.obex) dan mengandungi cecair serebrospinal. Dari ventrikel keempat, cecair serebrospinal memasuki ruang subarachnoid melalui dua bukaan lateral Lyushka dan satu pembukaan median Magendie.

Bahagian bawah ventrikel keempat mempunyai bentuk rhombus (nama lain adalah "rhomboid fossa"), dibentuk oleh permukaan posterior pons dan medulla oblongata. Atap ventrikel keempat tergantung di bahagian bawah dalam bentuk khemah.

Konsep yang berkaitan

Arteri serebrum posterior berpasangan - kiri dan kanan - adalah arteri yang membekalkan darah ke bahagian belakang otak manusia (lobus parietal telencephalon) dan membentuk bahagian bulatan Willis. Arteri serebrum posterior setiap sisi terletak berhampiran persimpangan arteri komunikasi posterior yang sesuai dengan arteri utama. Setiap dua arteri serebrum posterior disambungkan ke arteri serebrum tengah yang sesuai dan ke arteri karotid dalaman yang sesuai melalui posterior yang sesuai.

4 ventrikel otak

1. Dinding bawah - bahagian bawah - fossa rhomboid yang terbentuk oleh permukaan porsi pons dan medulla oblongata dan diikat di sisi oleh kaki cerebellar: dari atas dan di hadapan - oleh bahagian atas, dari sisi - di tengah, dari bawah dan belakang - oleh bahagian bawah.

2. Bahagian bawah dibahagikan dengan jalur serebrum ke bahagian atas dan bawah - fossa kranial dan kaudal. Kedua-dua lubang mempunyai lekukan yang kompleks, yang terdiri dari alur median dan sempadan, kelebihan medial dan gundukan muka di antara alur. Di pinggiran fossa terdapat titik kebiruan, medan vestibular, segitiga X, pasangan XII.

3. Poket lateral - di sudut sisi bawah.

4. Dinding ventrikel superior atau anterior dan inferior atau posterior membentuk atap gable dalam bentuk khemah, tergantung di atas fossa berbentuk berlian.

5. Atapnya terdiri daripada velum serebrum superior, kaki cerebellar atas (anterior, dinding superior), serta velum serebrum inferior, pedikel gumpalan dan plat epitelium dengan pangkal vaskular (posterior, dinding inferior).

6. Plexus koroid, terletak di dalam ventrikel.

7. Bukaan median tidak berpasangan - di dinding posterior atau bawah dan bukaan lateral berpasangan: kanan dan kiri - di bahagian poket lateral.

8. Semua apertur berfungsi untuk komunikasi dengan serebrum ruang bawah tanah subarachnoid.

9. Di atas dan di depan, melalui sudut atas fossa rhomboid, saluran air otak mengalir ke ventrikel IV.

10. Ventrikel keempat melalui sudut bawah fossa rhomboid, ditutup dengan injap, membuka ke saluran tengah saraf tunjang.

Inti saraf kranial dari pasangan V hingga XII diproyeksikan ke fossa rhomboid mengikut peraturan berikut.

1. Semua inti saraf kranial dari pasangan V hingga XII, termasuk, diproyeksikan ke permukaan rhombik fossa ke arah dari depan ke belakang.

2. Di bahagian kranial fossa, unjuran inti pasangan V-VIII terletak di bahagian kaudal pasangan fossa - IX-XII.

3. Inti deria menempati kedudukan lateral dan terletak di sepanjang pedikel cerebellar, membatasi fossa di sepanjang tepi.

4. Inti motor berada di kedudukan medial dan diproyeksikan ke permukaan medial dan bahagian muka.

5. Inti parasimpatis terletak pada pembentukan retikular dan bersama-sama dengan itu membentuk pusat penting untuk kawalan automatik pernafasan, peredaran darah, menelan.

Cecair serebrospinal (CSF) dibentuk oleh sel-sel plexus koroid ventrikel. Dari ventrikel lateral kanan dan kiri, ia memasuki ventrikel ketiga melalui bukaan interventrikular, yang dihubungkan ke ventrikel keempat oleh paip. Daripadanya, cecair serebrospinal masuk ke saluran tengah saraf tunjang..

Melalui bukaan median dan dua bukaan lateral, ventrikel IV berkomunikasi dengan ruang otak subarachnoid. Ia mengandungi sebahagian besar cecair serebrospinal (80-100 ml), dan di ventrikel - bahagian yang lebih kecil (40-50 ml). Dari ruang subarachnoid, cecair serebrospinal yang dihabiskan melalui granulasi arachnoid (pachyon) dilepaskan ke dalam darah sinus dura mater.

Minuman keras adalah medium nutrien kedua untuk otak, yang pertama adalah darah. Ia juga mengatur tekanan osmotik dan bertindak sebagai pelindung hidraulik untuk otak..

Laluan jenis kepekaan exteroceptive (sakit, suhu, sentuhan dan tekanan).
19 (V) Laluan exteroceptive

Serat unjuran saraf menghubungkan organ kerja dengan bahagian otak yang lebih rendah dan lebih tinggi. Menaik (sensitif) - laluan eksteroisif bermula dengan ujung saraf di kulit dan membran mukus organ dalaman.

Jalur spinothalamic lateral kesakitan dan kepekaan suhu bertindih sepenuhnya di saraf tunjang pada tahap akson neuron kedua.

1. Neuron pseudo-unipolar pertama terletak di nodus tulang belakang. Proses panjang di sepanjang saraf periferal masuk ke kulit dan selaput lendir, di mana ia membentuk ujung saraf bebas yang menangkap kesakitan dan perubahan suhu. Dengan luka bakar kulit dan membran mukus yang mendalam, maklumat yang menyakitkan juga disebarkan oleh ujung saraf yang tidak bebas, yang membawa kepada perkembangan kejutan kesakitan yang cepat. Proses pendek berjalan di akar dorsal di saraf tunjang ke neuron kedua, di mana sinapsis terbentuk.

2. Neuron kedua terletak pada inti sendiri dari tanduk dorsal saraf tunjang. Akson, setelah bergerak ke sisi yang bertentangan (salib), diarahkan ke thalamus di sepanjang saraf lateral saraf tunjang dan di sepanjang bahagian pangkal batang otak, di mana, bersama-sama dengan serat saluran spontotalamus ventral, mereka membentuk gelung tulang belakang.

3. Neuron ketiga terletak di nukleus dorsolateral thalamus. Akson dalam bentuk serat thalamocortical melewati kaki posterior kapsul dalaman ke neuron kortikal keempat yang terletak di gyrus postcentral dan lobus parietal yang unggul. Setelah keluar dari pedikel posterior, serat saluran spinothalamic menyimpang, membentuk sinar thalamic.

4. Neuron keempat - di plat granular dalaman gyrus pasca sentral dan lobus parietal yang unggul.

Jalur sentuhan, tekanan, getaran spinothalamic anterior (ventral) melintasi dua kali sebahagiannya di saraf tunjang oleh akson neuron kedua, sebahagian di medula oblongata oleh akson neuron kedua saluran bulbothalamic. Crossover kedua ini merujuk kepada gentian gelung medial.

1. Neuron pertama, pseudo-unipolar - di nodus tulang belakang. Akson pada kulit dan membran mukus membentuk ujung saraf lamellar dalam bentuk badan taktil.

2. Neuron ke-2 di nukleus yang betul dari tanduk posterior saraf tunjang. Akson masuk ke saraf tunjang anterior, dan bahagian di bahagian belakang - ke inti nipis dan berbentuk baji medula oblongata.

3. Akson kord anterior bersilang di saraf tunjang, akson kord posterior melintas ke sisi yang bertentangan di medulla oblongata bersama dengan serat gelung medial.

4. Dari akson arcuate sel inti nipis dan berbentuk baji, jalur bulbothalamic timbul, diwakili oleh serat arcuate dalaman (gelung medial) dengan salib di medula oblongata. Serat arcuate luar menuju ke otak kecil.

5.3 neuron - dalam nukleus dorsolateral thalamus, akson membentuk serat thalamocortical di bahagian belakang kapsul dalaman.

Neuron 6.4 - di lapisan granular dalaman gyrus postcentral dan lobula parietal yang unggul.

Ventrikel otak keempat. Bahagian otak. Membentuknya. Bahagian bawah ventrikel keempat

Bahagian bawah, atau pangkal ventrikel memiliki bentuk rombus, seolah-olah tertekan ke permukaan posterior medulla oblongata dan jambatan. Oleh itu, ia dipanggil fossa berbentuk berlian, fossa rhomboidea.

Atap ventrikel IV, tegmen ventriculi quarti, mempunyai bentuk khemah dan terdiri dari dua layar serebrum: yang atas, velum medulldre superius, yang terbentang di antara kaki atas cerebellum, dan yang bawah, velum medullare inferius, formasi berpasangan yang berdekatan dengan kaki cincang. Bahagian bumbung antara layar dibentuk oleh bahan cerebellar. Layar serebrum bawah dilengkapi dengan selembar tempurung lembut, tela choroidea ventriculi quarti, ditutup dari dalam dengan lapisan epitelium, lamina choroidea epithelialis, yang mewakili permukaan dinding posterior pundi kencing serebrum (plexus dikaitkan dengannya - plexus choroideus ventriculi quarti). Tela choroidea pada mulanya menutup sepenuhnya rongga ventrikel, tetapi kemudian, dalam proses pengembangan, tiga lubang muncul di dalamnya: satu di kawasan sudut bawah fossa rhomboid, apertura mecliana ventriculi quarti (yang terbesar), dan dua di kawasan poket ventrikel lateral, aperturae laterales ventriculi. Melalui bukaan ini, ventrikel IV berkomunikasi dengan ruang subarachnoid otak, kerana cairan serebrospinal mengalir dari ventrikel serebrum ke ruang intersel. Sekiranya terdapat penyempitan atau penyumbatan lubang-lubang ini kerana radang meninges (meningitis), cecair serebrospinal yang terkumpul di ventrikel serebrum tidak menemui jalan keluar ke ruang subarachnoid dan berlaku penurunan otak..

Ventrikel keempat adalah lanjutan saluran pusat saraf tunjang. Melalui saluran air otak, ventrikel IV berkomunikasi dengan ventrikel III. Ia juga berkomunikasi dengan ruang subarachnoid saraf tunjang. Bumbung ventrikel IV adalah layar serebrum yang unggul dan rendah, yang terletak di atas serebrum.

Bahagian bawah ventrikel IV boleh dibahagikan secara kondisional kepada tiga bahagian. Di bahagian anterior adalah inti saraf trigeminal, di tengah-tengah nukleus saraf vestibular-auditori, wajah, saraf kranial, dan di bahagian belakang - inti saraf hipoglossal, vagus, lingopharyngeal, saraf aksesori.

Bahagian bawah ventrikel IV mempunyai bentuk rhomboid dan dibentuk oleh permukaan posterior medulla oblongata, pons varoli dan cerebellar leg. Di bahagian bawah bahagian bawah fossa rhomboid adalah inti saraf hipoglossal. Di atasnya terletak inti saraf vagus dan lingopharyngeal. Inti saraf aksesori juga terletak di bahagian bawah fossa rhomboid. Pada poket lateral rhomboid fossa, inti saraf bululatory terletak terutamanya; mereka juga mengandungi bahagian nukleus saluran menurun saraf trigeminal. Oleh itu, inti saraf pendengaran trigeminal dan vestibular terdapat baik di pon dan di medula oblongata..

Pembentukan retikular. Pusat pengawalan terpenting dari batang otak. Kesan pengaktifan ke atas pembentukan retikular (rajah):

1 - inti hipotalamus; 2 - tidur, terjaga, sedar; 3 - orientasi spasial visual, koordinasi autonomi yang lebih tinggi dari proses penyerapan makanan (mengunyah, menjilat, menghisap, dll.); 4 - pusat pusat pernafasan peraturan, koordinasi autonomi pernafasan dan peredaran darah, orientasi spatial akustik-vestibular; 5 - inti vegetatif saraf vagus; 6 - kawasan koordinasi autonomi tekanan darah, aktiviti jantung, nada vaskular, penyedutan dan pernafasan, menelan, mual dan muntah: A - menelan; B - kawalan vasomotor; B - menghembus nafas; G - menyedut; 7 - zon pencetus muntah: III, IV, VII, IX, X - saraf kranial

Tumor ventrikel ke-4

Neoplasma ventrikel ke-4 merujuk kepada tumor fossa kranial posterior. Di rongga ventrikel ke-4, sehingga seperempat dari semua neoplasma subtentorial terletak.

Ventrikel ke-4 adalah bahagian dari sistem ventrikel serebrum, di mana cecair serebrospinal masuk melalui saluran air serebral dari ventrikel ke-3, dan kemudian mengalir ke tangki dasar melalui bukaan berpasangan Lyushka dan bukaan median Mazhendi yang tidak berpasangan. Dalam jumlah yang sedikit, plexus choroid dari ventrikel ke-4 menghasilkan cecair serebrospinal.

Bahagian bawah ventrikel ke-4 adalah batang otak, yaitu rhomboid fossa, yang mengandungi di kawasan kecil kepekatan pusat nuklear yang tinggi dalam kombinasi dengan konduktor saraf dari hemisfera serebrum ke saraf tunjang.

Atap ventrikel ke-4 adalah cerebellum, iaitu cerebellar parus yang superior dan inferior. Di sisi adalah kaki cerebellar.

Tumor ventrikel ke-4 adalah neoplasma yang keluar dari dindingnya dan terletak di rongga.

Mengikut jenis histologi, neoplasma plexus vaskular dan ependimoma harus dikaitkan dengan tumor sebenar ventrikel ke-4, neoplasma siri astrositik pelbagai tahap keganasan, medulloblastoma yang tumbuh dari batang otak dan cerebellum, tetapi terletak terutamanya di rongga ventrikel..

Gambaran klinikal penyakit ini.

Gejala klinikal tumor ventrikel ke-4 terdiri daripada tanda fokus kerosakan pada batang otak, serebrum dan sindrom hidrosefalik-hipertensi.

Pertumbuhan tumor yang progresif menyebabkan penutupan lumen ventrikel ke-4 dan menyebabkan perkembangan hidrosefalus oklusif. Tanda-tanda hipertensi intrakranial termasuk sakit kepala dengan loya dan muntah. Tanda khusus tumor ventrikel ke-4 adalah sindrom Bruns, yang dicirikan oleh serangan sakit kepala yang tajam dengan loya dan muntah, gangguan autonomi (berpeluh, ketakutan, berdebar-debar), gangguan kesedaran yang berlaku ketika memutar kepala dan batang. Sebab untuk gejala ini adalah pelanggaran tajam aliran cairan serebrospinal kerana penyumbatan tumor pada rongga ventrikel ke-4 dan bukaannya. Pada masa serangan luar pada anak-anak, sering kali mungkin untuk mengenal pasti kedudukan kepala yang dipaksa, anak kadang-kadang, tidak dapat dilihat oleh dirinya sendiri, mula memiringkan kepalanya ke belakang atau ke sisi untuk memudahkan aliran cairan serebrospinal..

Sekiranya tumor tumbuh dari bahagian bawah rhomboid fossa atau melibatkan struktur batang dalam proses patologi, kompleks gejala kerosakan pada pelbagai kawasan batang otak diperhatikan. Kanak-kanak itu mengalami pelanggaran pergerakan mata, strabismus, kedutan bola mata, asimetri otot muka, gangguan pendengaran, kelemahan anggota badan, gangguan menelan, gangguan pertuturan, gangguan suara suara. Apabila tumor otak kecil terjejas, gejala ketidakseimbangan dan koordinasi berkembang. Gait menjadi goyah, gegaran muncul di tangan, ketepatan pergerakan terganggu, yang terutama terlihat ketika melakukan tindakan yang disasarkan.

Kaedah pilihan apabila disyaki tumor otak, khususnya tumor ventrikel ke-4, adalah kaedah neuroimaging: CT, MRI, PET otak.

Dengan pengiraan tomografi (CT) dan pencitraan resonans magnetik (MRI), penyetempatan, ukuran tumor, pertumbuhan awal tisu blastomatous (lapisan subependymal, dinding ventrikel, plexus choroid), strukturnya (kehadiran sista, kalsifikasi, pendarahan), hubungan dengan struktur batang, vaskular pengumpul. Penilaian keparahan hidrosefalus.

Untuk tujuan diagnosis pembezaan dengan proses volumetrik non-neoplastik pada ventrikel lateral, menilai metabolisme medula paraventrikular, menunjukkan tahap keganasan neoplasma, pesakit menjalani tomografi pelepasan positron (PET).

Sekiranya neoplasma malignan (medulloblastoma), untuk mengecualikan metastasis di sepanjang laluan CSF, pesakit menjalani pemeriksaan tomografi saraf tunjang.

Rawatan tumor ventrikel ke-4 adalah pembedahan. Dalam kebanyakan kes, tumor ventrikel ke-4 disertai oleh otak yang jatuh, oleh itu, dalam beberapa kes, pembetulan pembedahan tambahan diperlukan. Sekiranya hidrosefalus teruk pada anak kecil, dalam beberapa kes, bahkan sebelum tumor dikeluarkan, diperlukan operasi untuk menghilangkan hidrosefalus (perforasi endoskopi bahagian bawah ventrikel ke-3 atau implantasi sistem cairan serebrospinal saluran air). Sekiranya, setelah penyingkiran keseluruhan tumor, hidrosefalus berlanjutan, operasi pengaliran cecair serebrospinal dilakukan. Sebelum melakukan intervensi shunting cairan serebrospinal, perlu dilakukan ujian beban infusi untuk memilih parameter sistem shunting yang dapat ditanam..

Pada neoplasma malignan, penyingkiran tumor harus digabungkan dengan terapi tambahan, yang, bergantung pada usia, termasuk radiasi dan / atau kemoterapi. Di antara kaedah terapi adjuvan, klinik kami juga menggunakan imunoterapi khusus, terapi fotodinamik.

Ventrikel otak

Otak adalah sistem tertutup yang kompleks yang dijaga oleh banyak struktur dan halangan. Alat pelindung ini menapis semua bahan yang sesuai untuk organ berliku. Walau bagaimanapun, sistem intensif tenaga seperti itu masih perlu berinteraksi dan mengekalkan hubungan dengan tubuh, dan ventrikel otak adalah salah satu alat untuk memastikan hubungan seperti itu: rongga ini mengandungi cecair serebrospinal, yang menyokong proses metabolisme, pengangkutan hormon dan penyingkiran produk metabolik. Secara anatomi, ventrikel otak adalah turunan dari pengembangan saluran pusat.

Jadi, jawapan kepada persoalan mengenai apa yang dipertanggungjawabkan oleh ventrikel otak adalah seperti berikut: salah satu tugas utama rongga adalah sintesis cecair serebrospinal. Cecair serebrospinal ini berfungsi sebagai penyerap kejutan, yakni memberikan perlindungan mekanikal pada bahagian otak (melindungi dari pelbagai jenis kecederaan). Minuman keras, sebagai cecair, dalam banyak cara menyerupai struktur limfa. Seperti yang terakhir, cairan serebrospinal mengandung sejumlah besar vitamin, hormon, mineral dan nutrien untuk otak (protein, glukosa, klorin, natrium, kalium).

Ventrikel otak yang berbeza pada bayi mempunyai ukuran yang berbeza..

Jenis ventrikel

Setiap bahagian sistem saraf pusat kepala memerlukan perawatannya sendiri, dan oleh itu mempunyai simpanan cecair serebrospinal sendiri. Jadi, perut lateral (yang merangkumi pertama dan kedua), ketiga dan keempat diasingkan. Keseluruhan organisasi ventrikel mempunyai sistem pesanannya sendiri. Sebilangan (kelima) adalah formasi patologi.

Ventrikel lateral - 1 dan 2

Anatomi ventrikel otak melibatkan struktur tanduk anterior, bawah, posterior dan bahagian tengah (badan). Ini adalah yang terbesar di otak manusia dan mengandungi cecair serebrospinal. Ventrikel lateral dibahagikan ke kiri - yang pertama, dan kanan - yang kedua. Terima kasih kepada lubang Monroe, rongga lateral disambungkan ke ventrikel otak ketiga.

Ventrikel lateral otak dan bola hidung sebagai elemen fungsional saling berkaitan, walaupun jarak jauh anatomisnya relatif. Hubungan mereka terletak pada kenyataan bahawa di antara mereka ada, menurut para saintis, jalan pendek di mana kolam sel stem melewati. Oleh itu, perut lateral adalah pembekal sel-sel progenitor untuk struktur lain dari sistem saraf..

Bercakap mengenai jenis ventrikel ini, boleh dikatakan bahawa ukuran normal ventrikel serebrum pada orang dewasa bergantung pada usia, bentuk tengkorak dan somatotaip mereka.

Dalam perubatan, setiap rongga mempunyai makna normal. Rongga lateral tidak terkecuali. Pada bayi baru lahir, ventrikel lateral otak biasanya mempunyai ukurannya sendiri: tanduk anterior hingga 2 mm, rongga pusat adalah 4 mm. Dimensi ini mempunyai nilai diagnostik yang besar dalam kajian patologi otak bayi (hidrosefalus adalah penyakit yang akan dibincangkan di bawah). Salah satu kaedah yang paling berkesan untuk memeriksa sebarang rongga, termasuk rongga otak, adalah ultrasound. Ia boleh digunakan untuk menentukan patologi dan ukuran normal ventrikel otak pada kanak-kanak di bawah satu tahun..

3 ventrikel otak

Rongga ketiga terletak di bawah dua yang pertama, dan berada pada tahap bahagian pertengahan
CNS antara puncak bukit visual. Ventrikel ke-3 berkomunikasi dengan lubang pertama dan kedua melalui lubang Monroe, dan dengan rongga di bawah (ventrikel ke-4) - melalui saluran air.

Biasanya, ukuran otak ketiga otak berubah dengan pertumbuhan janin: pada bayi baru lahir - hingga 3 mm; 3 bulan - 3.3mm; pada kanak-kanak berusia satu tahun - sehingga 6 mm. Di samping itu, penunjuk kadar perkembangan rongga adalah simetri mereka. Perut ini juga dipenuhi dengan cecair serebrospinal, tetapi strukturnya berbeza dari yang lateral: rongga mempunyai 6 dinding. Ventrikel ketiga bersentuhan rapat dengan thalamus.

4 ventrikel otak

Struktur ini, seperti dua sebelumnya, mengandungi cecair serebrospinal. Ia terletak di antara bekalan air Sylvian dan injap. Cecair di rongga ini memasuki ruang subarachnoid melalui beberapa saluran - dua lubang Lyushko dan satu lubang Magendie. Fossa berbentuk berlian membentuk bahagian bawah dan diwakili oleh permukaan struktur batang otak: bahagian bujur dan jambatan.
Juga, ventrikel keempat otak menyediakan asas 12, 11, 10, 9, 8, 7 dan 5 pasang saraf kranial. Cabang-cabang ini menghidupkan lidah, beberapa organ dalaman, faring, otot muka dan kulit wajah..

5 ventrikel otak

Dalam amalan perubatan, nama "ventrikel otak kelima" digunakan, tetapi istilah ini tidak betul. Secara definisi, perut otak adalah sekumpulan rongga yang saling berkaitan oleh sistem pesanan (saluran) yang dipenuhi dengan cecair serebrospinal. Dalam kes ini: struktur, yang disebut ventrikel ke-5, tidak berkomunikasi dengan sistem ventrikel, dan nama yang betul adalah "rongga septum telus". Dari sinilah berikut jawapan kepada persoalan berapa banyak ventrikel di otak: empat (2 lateral, ketiga dan keempat).

Struktur berongga ini terletak di antara lapisan partisi lutsinar. Namun, ia juga mengandungi cairan serebrospinal yang memasuki "ventrikel" melalui liang-liang. Dalam kebanyakan kes, ukuran struktur ini tidak berkorelasi dengan frekuensi patologi, namun, terdapat bukti bahawa pesakit dengan skizofrenia, gangguan tekanan dan mereka yang telah mengalami kecederaan otak traumatik, bahagian sistem saraf ini diperbesar.

Plexus vaskular ventrikel otak

Seperti yang dinyatakan, fungsi sistem rongga adalah pengeluaran cairan serebrospinal. Tetapi dengan bantuan apa cecair ini terbentuk? Satu-satunya struktur otak yang memberikan sintesis cecair serebrospinal adalah plexus choroid. Ini adalah formasi vila bersaiz kecil milik vertebrata.

Plexus koroid berasal dari pia mater. Mereka mengandungi sebilangan besar saluran darah dan melakukan sebilangan besar ujung saraf.

Penyakit ventrikel

Sekiranya disyaki, kaedah penting untuk menentukan keadaan organik rongga adalah tusukan ventrikel otak pada bayi baru lahir..

Penyakit ventrikel otak termasuk:

Ventriculomegaly adalah pengembangan rongga patologi. Selalunya, pembesaran seperti ini terdapat pada bayi pramatang. Gejala penyakit ini bervariasi dan nyata sebagai gejala neurologi dan somatik..

Asimetri ventrikel (bahagian individu dari ventrikel berubah saiz). Patologi ini berlaku kerana jumlah CSF serebrum yang berlebihan. Anda harus sedar bahawa pelanggaran simetri rongga bukanlah penyakit bebas - ini adalah akibat daripada patologi lain yang lebih serius, seperti jangkitan kuman, jangkitan tengkorak besar atau tumor.

Hydrocephalus (cecair di ventrikel otak pada bayi baru lahir). Ini adalah keadaan serius yang dicirikan oleh kehadiran minuman keras serebrospinal yang berlebihan dalam sistem perut otak. Orang seperti itu dipanggil hidrosefalus. Manifestasi klinikal penyakit ini adalah jumlah kepala anak yang berlebihan. Kepala menjadi sangat besar sehingga mustahil untuk tidak diperhatikan. Di samping itu, gejala patologi yang menentukan adalah gejala "matahari terbenam", ketika mata dialihkan ke bawah. Kaedah diagnostik instrumental akan menunjukkan bahawa indeks ventrikel lateral otak lebih tinggi daripada biasa.

Keadaan patologi plexus choroid berlaku dengan latar belakang kedua-dua penyakit berjangkit (tuberkulosis, meningitis) dan tumor pelbagai lokalisasi. Keadaan biasa adalah sista vaskular di otak. Penyakit ini boleh berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak. Kista sering disebabkan oleh gangguan autoimun di dalam badan..

Jadi, norma ventrikel otak pada bayi baru lahir adalah komponen penting dalam pengetahuan pakar pediatrik atau neonatologi, kerana pengetahuan tentang norma membolehkan anda menentukan patologi dan mencari penyimpangan pada peringkat awal.

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai sebab dan gejala penyakit sistem rongga otak dalam artikel pembesaran ventrikel.