Utama > Trauma

Mengapa kepala sakit selama beberapa hari berturut-turut?

Cephalalgia atau sakit kepala berlaku dengan perkembangan keabnormalan patologi dalam kerja badan atau dengan ketidakstabilan emosi. Perbezaan dari segi tempoh, intensiti, watak.

Kesakitan kecil di kepala, mengganggu tidak lebih dari sekali sehari selama dua minggu, tidak menimbulkan kecurigaan. Tetapi jika kepala anda sakit selama beberapa hari berturut-turut, maka ini adalah alasan yang jelas untuk berjumpa doktor..

Penyebab utama sakit kepala jangka panjang

Kejang yang berpanjangan berlaku kerana perubahan patologi atau faktor luaran. Ini terutama disebabkan oleh pelanggaran bekalan darah ke otak, penyumbatan saluran darah. Untuk menghilangkan gejala yang menyakitkan, anda perlu mengetahui dengan tepat apa yang mencetuskan penampilannya.

Punca sakit kepala yang berpanjangan:

  1. Penyakit sistem muskuloskeletal, osteochondrosis, ketidakstabilan vertebra serviks.
  2. Tumor, neoplasma di kepala.
  3. Aterosklerosis.
  4. Pelanggaran aliran darah di saluran otak pada orang dewasa.
  5. Dystonia vegetovaskular.
  6. Kejang yang berpanjangan berlaku setelah kecederaan kepala, biasanya tidak segera, tetapi setelah jangka waktu tertentu.
  7. Penyakit berjangkit, keracunan, keradangan.
  8. Penyakit sistem saraf.

Tempoh serangan juga dipengaruhi oleh:

  • perubahan tahap hormon pada wanita semasa kehamilan, haid, menopaus;
  • insomnia, tidur berlebihan;
  • kerja berlebihan, kemurungan yang berpanjangan, keletihan kronik.

Doktor mengenal pasti lebih daripada 50 penyakit yang boleh menyebabkan sakit kepala selama beberapa hari berturut-turut:

  1. Keradangan saraf trigeminal.
    Sifat kesakitan - menembak, memberi ke telinga, rahang.
  2. Anemia.
    Penurunan hemoglobin menyebabkan keletihan cepat, pening, kelemahan, memerah, sensasi yang tidak menyenangkan di kepala, yang berterusan selama beberapa hari.
  3. Migrain.
    Kadang-kadang serangan itu didahului oleh pembentukan aura, dalam beberapa hari atau jam. Kesakitan terasa sengit, berlangsung sekitar tiga jam, disertai dengan pembengkakan hidung, lakrimasi. Melewati, kembali lagi setelah beberapa lama.
  4. Jangkitan adenovirus.
    Keradangan saluran pernafasan atas, disertai dengan konjungtivitis, demam, berdering di telinga.
  5. Abses.
    Sakit kepala yang teruk muncul kerana peningkatan suhu badan, pembentukan purulen, berlangsung dari beberapa hari hingga sebulan. Ia disertai dengan abses otak, mempengaruhi otak kecil, temporal, lobus frontal.
  6. Meningitis.
    Keradangan lapisan otak, suhu meningkat dengan sangat tinggi, rasa sakit di kepala berterusan, tidak hilang setelah mengambil analgesik.
  7. Arteritis.
    Jangkitan serebrovaskular. Gejala: edema bahagian temporal kepala, demam, kerosakan pada organ optik.
  8. Encephalitis.
    Ia berkembang di bawah pengaruh alergen, toksin, jangkitan. Cephalalgia disertai dengan kehilangan kesedaran.

Serangan sengit yang disertai dengan kehilangan kesedaran, gangguan penglihatan, pening, muntah adalah petunjuk untuk mendapatkan perhatian perubatan segera.

Kaedah pemeriksaan asas

Sekiranya anda bosan menangani masalah itu sendiri, anda perlu berjumpa pakar neurologi. Jelaskan masalah anda kepadanya, berapa hari kebimbangan kepala, sifat dan intensiti serangan.

Pastikan anda memberitahu kami tentang tekaan anda, mengapa ia bertahan lama untuk anda, apa yang mendahului. Selepas itu, dia akan memberikan rujukan untuk penghantaran ujian, kaedah tambahan untuk memeriksa kepala dan saluran darah.

Kaedah asas diagnostik dan pemeriksaan:

  1. Pengimejan resonans magnetik.
  2. Ultrasound saluran leher, otak.
  3. Doppler.
  4. Elektroencephalogram.
  5. Kimia darah.
  6. Rundingan dengan pakar ortopedik dan oftalmologi.

Kaedah rawatan asas

Setelah lulus pemeriksaan dan mengambil anamnesis, doktor akan menetapkan rawatan yang diperlukan. Anda mesti mematuhi arahan doktor dengan tegas. Rawatan akan berlangsung sekurang-kurangnya sepuluh hari. Terdiri daripada satu set langkah yang tidak boleh diabaikan mengikut budi bicara anda sendiri.

Satu set langkah terapi:

  • dengan ketidakstabilan tulang belakang serviks, anda perlu memakai kolar setiap hari, waktu pemakaiannya akan ditentukan oleh doktor;
  • latihan fisioterapi, lebih baik jika latihan dilakukan beberapa kali sehari;
  • akupunktur;
  • osteopati kranial;
  • urut;
  • prosedur fizikal;
  • terapi manual;
  • kompres, salap digunakan dua atau tiga kali sehari.

Penggunaan ubat adalah wajib: antidepresan, ubat anti-radang bukan steroid, relaxer otot. Diambil secara lisan atau disuntik secara intramuskular setiap hari.

Selain itu, anda perlu mengikuti diet, makan dengan betul, mengelakkan tekanan, berehat sepenuhnya, memerhatikan rejimen harian.

Setelah selesai menjalani rawatan, anda boleh menggunakan petua kami mengenai cara mencegah atau melegakan sakit kepala dengan cepat.

Pertolongan cemas

  1. Minum teh manis yang kuat.
  2. Ambil parasetamol atau ibuprofen.
  3. Berbaring di atas katil anda dan berehat.
  4. Sekiranya keadaan tertekan, minum valerian tincture.
  5. Urut perlahan-lahan leher, belakang kepala.

Sekiranya anda terdedah kepada hipertensi atau hipotensi, ukur tekanan darah anda setiap hari. Sekiranya berlaku lonjakan, minum ubat untuk menormalkannya..

Anda boleh menggunakan ubat yang ditetapkan oleh doktor sekiranya penyakit itu berulang.

Pencegahan cephalalgia

Setelah selesai menjalani rawatan, doktor pasti akan memberitahu pesakit tentang kaedah pencegahan penyakit ini. Teknik sederhana akan membantu mengurangkan kekerapan kambuh, meningkatkan kualiti kehidupan manusia.

Prinsip yang paling penting adalah menjalani gaya hidup sihat setiap hari. Enggan menyalahgunakan minuman beralkohol, merokok. Rehat mesti lengkap, tidur sekurang-kurangnya lapan jam. Sebelum tidur, pastikan ventilasi bilik. Luangkan dua jam sehari di luar rumah, berjalan kaki.

Sekiranya di tempat kerja anda selalu duduk di meja, jangan lupa untuk memantau postur anda. Dengan kelengkungan tulang belakang, saraf terjepit, peredaran darah bertambah buruk, yang menyebabkan sakit kepala. Rehat dari tempat kerja. Berdiri, berjalan selama 10 minit, urut leher, bengkok dan pusingkan kepala.

Penting untuk memantau diet anda. Makanan tidak boleh terlalu berminyak. Jangan terlalu banyak menggunakan kopi dan coklat. Jika tidak, serangan akan kembali ke kehidupan anda dengan cepat. Ambil multivitamin dua kali setahun. Sekiranya tekanan emosi, tekanan, ikuti kursus herba, ubat penenang.

Ia mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan, mengurangkan risiko terkena penyakit, aktiviti fizikal, berenang. Mengunjungi gimnasium beberapa kali seminggu, anda pasti menemui sukan yang sesuai dengan anda.

Sakit kepala yang berpanjangan akan mendorong anda untuk mengambil tindakan secepat mungkin untuk berjumpa pakar. Semakin awal masalah dikenal pasti, semakin cepat anda akan sembuh dan lupakan simptom yang tidak menyenangkan. Ikut perintah doktor anda, jangan ubat sendiri, dan ingat untuk mencegah penyakit.

Mengapa ia tersentak di kepala saya ketika berjalan?

Sakit kepala ketika bergerak: sebab, pencegahan, rawatan

Mengapa kanak-kanak mengalami sakit kepala di bahagian belakang kepala?

Mengapa kepala sakit selama beberapa hari berturut-turut - apa yang perlu dilakukan?

Menurut statistik, kira-kira 20% penduduk dewasa mengadu sakit kepala setiap hari. Cephalalgia terdapat di kawasan perindustrian dengan kandungan gas ekzos yang tinggi di udara, dan juga di bandar-bandar besar di mana bunyi kereta tidak berhenti walaupun pada waktu malam, sehingga sukar bagi pesakit untuk berehat.

Penyakit tidak selalu menimbulkan rasa tidak selesa. Ia dijumpai walaupun pada orang yang sihat. Sifat penyakit ini mudah: keadaan cuaca buruk, tidur tidak teratur, beban kerja yang tinggi.

Jenis-jenis cephalalgia

Kesakitan yang berterusan untuk hari kedua atau bahkan minggu kedua mempengaruhi keadaan umum badan dan produktiviti seseorang di tempat kerja. Sebelum meneruskan rawatan dan penindasan kesakitan, disarankan untuk mengenal pasti penyebabnya. Dalam hal ini, pesakit dibantu oleh pembezaan kesakitan dengan sifat, kekuatan dan jangka masa..

Serangan migrain dan migrain

Migrain dicirikan oleh gambaran klinikal seperti sakit paroxysmal di mana-mana bahagian kepala (terutamanya pelipis atau lobus frontal), lebih kerap sakit kepala yang berdenyut. Dalam kes ini, gejala yang tidak menyenangkan dari saluran gastrointestinal juga dapat diperhatikan (mual, mulut).

Serangan migrain dua hari berturut-turut berlaku pada 16-20% kes. Doktor mengenal pasti beberapa faktor yang menyumbang kepada manifestasi migrain - ini adalah jantina, usia dan watak psiko-emosi seseorang.

Sifat kesakitan juga dibezakan:

  • mudah;
  • sederhana;
  • berat.

Dalam kes pertama, sakit kepala yang ringan membolehkan anda melakukan aktiviti harian, membawa ketidakselesaan yang tidak ketara.

Dengan tahap keparahan rata-rata penyakit ini, keupayaan bekerja dikurangkan, hampir mustahil untuk menumpukan perhatian dalam melaksanakan tugas yang diberikan.

Dalam kes terakhir, pesakit merasakan keperluan mendarat untuk berbaring, dia diseksa oleh loya.

Encephalitis

Encephalitis adalah penyakit sistem saraf pusat yang disebabkan oleh bakteria dan virus patogen. Sebab berlakunya:

  • gigitan kutu, yang merupakan pembawa virus (pada hari ke-5, diagnosis sudah dapat dilihat);
  • Ensefalitis Jepun, yang menampakkan diri setelah gigitan nyamuk yang sebelumnya memakan darah orang yang dijangkiti;
  • influenza ensefalitis menampakkan diri terhadap latar belakang selesema yang dipindahkan, sebagai komplikasi (biasanya sakit kepala selama 2-3 hari berturut-turut). Tanpa rawatan yang betul, ia berlaku 4 hari berturut-turut);
  • ensefalitis reumatik sebagai penyakit alergi berjangkit membahayakan sistem saraf pusat (perubahan patologi pada korteks serebrum muncul), sendi dan jantung;
  • ensefalitis wabak adalah penyakit berbahaya yang meragut kira-kira sejuta nyawa pada abad yang lalu, tetapi alam belum dapat dikenal pasti.

Pesakit sensitif terhadap cahaya terang dan suara yang keras, dia menderita sakit kepala selama 4 atau 6 hari berturut-turut, penyembuhan lengkap dalam dua minggu. Dalam kes yang teruk, dia tidak dapat melakukan apa-apa, bahkan bangun, dan mempunyai keperluan mendesak untuk minum ubat sakit.

Kekeliruan dan kekurangan ingatan adalah perkara biasa. Akibat serius dari penyakit ini adalah gangguan pada alat pertuturan, pendengaran dan penglihatan. Kerosakan pada korteks serebrum menyebabkan keterbelakangan mental dan perubahan keperibadian. Rawatan dalam kes ini adalah serius dan intensif..

Kesakitan kluster

Kesakitan kluster kadang-kadang dikelirukan dengan migrain, kerana perjalanan keduanya sangat serupa. Walau bagaimanapun, sakit kluster lebih seperti "tempat sakit" di mana-mana bahagian otak.

Kadang kala pesakit menggambarkannya sebagai sakit kepala yang berdenyut. Penyakit ini mirip dengan migrain, tetapi terdapat perbezaan:

  • sakit tajam dan menusuk;
  • nampaknya pesakit menangis, tetapi ini hanyalah akibat dari kesakitan yang meningkat, yang menyebabkan mata menyiram, tanpa berhenti selama seminggu;
  • sejumlah gejala pihak ketiga timbul: peningkatan berpeluh, pucat dan kesakitan (jika ditekan) kulit selama lebih dari seminggu;
  • ketepatan dan jangka masa pendek - setiap hari rasa sakit muncul dalam jangka masa tertentu dan tidak berlangsung lebih dari satu setengah jam. Serangan muncul dan hilang lagi di satu tempat untuk masa yang lama.

Sakit ketegangan

Pesakit mengalami sensasi yang menyakitkan dan membosankan, dengan kata lain, sakit kepala yang menekan, juga mempunyai sifat dua hala. Dengan manifestasi episod, kejang adalah perkara biasa, tetapi tidak lebih daripada 15 kes sebulan. Sekiranya kursus kronik - dari 4 hari seminggu dan lebih daripada 15 hari sebulan.
Tekanan mental menimbulkan rasa sakit seperti itu. Tekanan kronik menyebabkan kekejangan otot, yang menyekat saluran darah dan merosakkan pemakanan otot. Kecemasan, kemurungan menurunkan tahap serotonin, yang mempunyai fungsi analgesik.

Meningitis

Penyakit dengan sifat berjangkit dan radang, dilokalisasi di lapisan otak, dan juga saraf tunjang. Pada masa yang sama, kepala sakit sepanjang hari. Penyebab meningitis termasuk sejumlah kulat, bakteria dan virus.

Ini adalah penyakit yang agak berbahaya, kerana mengancam akan membawa maut, oleh itu, pada gejala pertama, anda perlu berjumpa doktor. Rawatan hanya pesakit dalam lebih dari seminggu. Gejala:

  • suhu tinggi;
  • sakit kepala yang teruk (5 hari berturut-turut);
  • sakit kepala di bahagian belakang kepala, sukar dipusingkan dan dibengkokkan;
  • kurang selera makan, loya, muntah, yang tidak membawa kelegaan;
  • kelemahan.

Penyebab utama sakit kepala yang berpanjangan

Bahkan penyebab kecil menyebabkan sakit kepala yang teruk sepanjang hari. Mereka diprovokasi oleh faktor luaran dan dalaman. Luaran termasuk ribut magnetik, ekologi yang buruk, kebisingan industri. Penyakit dan kecenderungan genetik dianggap dalaman.

Tekanan kronik

Tekanan bukan sahaja menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan selama beberapa hari, tetapi juga melemahkan seluruh badan. Tekanan berterusan memperburuk tidur, seseorang yang keletihan akibat neurosis tidak dapat tertidur dan berehat untuk waktu yang lama, yang menyebabkan masalah dengan tumpuan dan sakit kepala selama sehari.

Air mata, berpeluh, peningkatan degupan jantung dan tekanan menyertai gambaran umum..

Aterosklerosis

Aterosklerosis saluran cerebral juga merupakan penyebab kesakitan yang kerap, yang disertai dengan keparahan. Mereka tidak pergi dan bertambah kuat pada akhir hari bekerja. Ciri utama adalah kegigihan dan keperitan kesakitan..

Kecederaan otak trauma

Cephalalgia selepas trauma berlangsung sekitar 2 minggu. Dalam kes ini, diagnosis diperlukan untuk rawatan yang diperlukan. Tentukan tahap dan keparahan TBI, kerana sakit kepala mungkin tidak hilang selama tiga minggu.

Osteochondrosis vertebra serviks

Osteochondrosis dikesan setelah aduan kesakitan di bahagian belakang kepala untuk masa yang lama. Ini disebabkan oleh pemampatan saraf vertebra, anjakan vertebra serviks, hernia, dll..

Dalam kes ini, pergerakan leher secara tiba-tiba, kecederaan tulang belakang, kedudukan leher yang tidak betul semasa tidur, gaya hidup yang tidak aktif dan berat badan berlebihan hanya memperburuk keadaan. Selepas rawatan dan senaman, semuanya hilang pada hari kelima..

Hipertensi

Pada hipertensi, perubahan tekanan darah menyebabkan cephalalgia. Klinik kesakitan kerana masalah dengan tekanan darah luas:

  • sakit kepala ringan;
  • sakit memerah dan berdenyut;
  • sakit tajam dan sakit.

Dalam kes ini, perlu memulakan rawatan dengan cepat agar tidak menyebabkan pendarahan serebrum..

Diabetes

Sekiranya malaise berlaku dengan latar belakang diabetes, ini menunjukkan neuropati dan hipoglikemia. Dengan neuropati, sensasi menyakitkan menunjukkan tahap glukosa yang tinggi. Dengan hipoglikemia, glukosa kurang daripada biasa.
Perkara utama adalah tidak membingungkan kesakitan dengan migrain dan membuat kawalan yang diperlukan, maka pada hari kedua tidak ada yang mengganggu.

Rokok dan minuman keras

Kesan berbahaya alkohol dan merokok telah terbukti sejak sekian lama. Mereka merosakkan sistem saraf, mencemarkan dan merosakkan saluran darah. Mabuk sangat menegangkan badan, ketika kepala sakit teruk, dan loya bahkan tidak memungkinkan anda bernafas.

Ubat (kesakitan penyalahgunaan)

Sebab kesakitan jenis ini dianggap penggunaan pelbagai ubat yang tidak terkawal, ketika ketagihan berkembang dan kepala tidak hilang sama sekali.

Ini sering disebut sebagai terapi migrain yang kurang sesuai. Kombinasi penghilang rasa sakit dan kafein dengan codeine juga memprovokasi kesakitan penyalahgunaan.

Ia boleh menjadi anemia

Anemia jarang berlaku tanpa rasa sakit, kerana penyakit ini disertai oleh hipoksia, keracunan dan peningkatan tekanan intrakranial. Sering kali didengar dari pesakit bahawa dia telah sakit kepala selama seminggu, ada rasa sakit yang membosankan di pelipis.

Perlu dilakukan rawatan yang kompleks, di mana perhatian akan diberikan kepada cephalalgia dan anemia.

Arteritis

Penyakit ini dicirikan oleh proses keradangan di arteri kepala dan leher. Kesakitan mempunyai watak ringan dan sakit yang bertahan lama. Selalunya bertambah teruk pada waktu petang.

Ia hanya berlaku pada orang tua, dan penyebabnya belum dapat diketahui..

Ketumbuhan otak

Neoplasma, walaupun bukan barah, mempunyai akibat kesihatan yang serius. Sakit kepala yang telah berlalu selama tiga minggu akan menjadi tanda pertama apabila terdapat perubahan dalam struktur otak. Walau bagaimanapun, mereka disertai dengan pening, mungkin mual.

Hipertensi arteri dan intrakranial

Hipertensi intrakranial dikenali sebagai peningkatan tekanan intrakranial. Kesakitan berlaku selama seminggu kerana patologi yang terbentuk di tisu otak: peningkatan jumlah cecair serebrospinal, darah atau cecair tisu.

Ia menampakkan diri pada waktu pagi dan dalam kes penyakit yang teruk disertai dengan loya, juga pada pesakit, lebam di bawah mata dan kegelisahan diperhatikan.

Tekanan darah rendah

Sekiranya kepalanya sakit lama, banyak yang mengadu tekanan darah rendah, dan ini tidak menghairankan. Mereka diseksa oleh kesakitan berdenyut di lobus oksipital dan frontal, yang berlaku kerana peredaran darah yang terganggu. Untuk menghilangkan cephalalgia dalam kes ini adalah mudah, dan kadang-kadang cukup minum kopi..

Kerana apa kanak-kanak mengalami sakit kepala selama beberapa hari berturut-turut?

Keluhan kanak-kanak mengenai kesakitan harus ditangani dengan perhatian khusus, kerana kerana usia mereka yang masih muda, mereka tidak dapat menggambarkan gejala dengan tepat dan meminta pertolongan pada waktunya.
Punca kesakitan pada kanak-kanak:

  • migrain, sebagai penyakit genetik, telah menampakkan dirinya sejak kecil;
  • masalah neuralgik dicirikan oleh sensasi menyakitkan yang tajam atau kusam di pelipis dan belakang kepala;
  • kecederaan adalah perkara biasa pada kanak-kanak, tetapi kebimbangan serius akan menyebabkan sakit kepala yang timbul;
  • faktor luaran - sakit kepala juga mungkin berlaku.

Doktor mempunyai 5 jenis cephalalgia

Cephalalgia tidak pernah muncul tanpa sebab. Oleh itu, oleh sifat kesakitan, sifat penyakit tertentu ditentukan..

Neuralgik

Cephalalgia neuralgik muncul sebagai kesakitan paroxysmal, seolah-olah menembak selama beberapa hari. Pergerakan rahang, pencukuran muka, mengunyah - semuanya menunjukkan keradangan saraf trigeminal. Dalam kes ini, penting untuk mengecualikan sinusitis..

Vaskular

Ia berlangsung setiap minggu dan dianggap paling biasa. Ini disebabkan oleh penyempitan atau pengembangan saluran darah yang tajam. Lebih kurang darah mengalir melalui saluran daripada yang diperlukan.

Nampaknya kepalanya sakit, tanpa berhenti, tetapi mereka memukulnya dengan palu, pesakit harus pergi cuti sakit.

Toksik berjangkit

Dalam kes ini, ketidakselesaan itu sangat lama, jika tidak ada rawatan yang tepat, kemungkinan akan membawa maut. Ini disebabkan oleh keradangan di seluruh badan, dan terutama di sistem saraf pusat. Jangkitan berlaku dengan bakteria dan virus berbahaya, yang melemahkan sistem kekebalan tubuh secara umum.

Ketegangan otot

Dengan terlalu banyak otot, tekanan harian di gim, rasa sakit di tengkorak mungkin berlaku. Terdapat sensasi tekanan pada lobus oksipital dan temporal. Ini tidak akan berlaku jika anda memberi rehat yang secukupnya selepas bersenam..

Liquorodynamic

Ia berlaku pada orang tua yang terdedah kepada perubahan tekanan darah. Mereka mengalami peningkatan tekanan intrakranial. Selebihnya, ia disebabkan oleh komplikasi penyakit lain: semasa hidung berair yang sejuk dan teruk.

Apa nak buat?

Kesakitan selalu menampakkan diri pada saat yang paling tidak sesuai, jadi jarang ada yang bersedia untuk ini. Hanya selepas beberapa siri serangan, ubat yang terbaik dapat dijumpai. Sekiranya anda mengalami kesakitan biasa, jangan tunda lawatan ke doktor.

Diagnosis penyakit

Sakit kepala menunjukkan penyakit lain yang memprovokasi, atau adanya kepekaan terhadap perubahan cuaca. Gejala dan diagnostik moden akan membantu mengesan penyimpangan ini atau kebiasaan.

Semasa pemeriksaan awal, doktor menetapkan diagnosis awal berdasarkan gambaran klinikal dan merujuk kepada pakar dengan profil yang sesuai. Sekiranya ada sebab yang serius, maka diagnostik instrumental ditetapkan:

  • EEG mengesan turun naik potensi elektrik di otak;
  • pemeriksaan fundus oleh pakar oftalmologi untuk kehadiran sejumlah patologi;
  • MRI memberikan gambaran keadaan semua aktiviti otak, mengesan kelainan pada peringkat awal;
  • Ultrasonografi Doppler adalah kaedah yang menentukan keadaan saluran kepala dan tulang belakang di kawasan serviks (jika bahagian belakang kepala sakit).

Pertolongan cepat

Sekiranya anda merasa tidak sihat, lebih baik berbaring dan melindungi diri anda daripada perengsa. Sekiranya ini tidak membantu, dan kepala tidak hilang, maka mereka menggunakan dadah. Adalah perlu untuk menilai keadaan dan mengecualikan penyakit penyebab kesakitan, kemudian minum ubat yang diperlukan.

Sekiranya ada perasaan tertekan, pesakit itu lemas dan pucat, sakit untuk menelan, ini bermakna dia menghidap selesema atau penyakit virus lain.

Apabila pil tidak berfungsi?

Pil tidak membantu dalam dua kes:

  • sekiranya ubat tersebut dipilih dengan tidak betul;
  • jika anda terbiasa dengan salah satu daripadanya.
NurofenDigunakan untuk menghilangkan rasa sakit. Ambil satu tablet selepas makan, 3-4 kali jika perlu. Pada hari keempat, lebih baik berhenti menggunakan dan berjumpa doktor..
TempalginDewasa 1-3 tablet sehari, tidak lebih dari 3-5 hari. Kontraindikasi semasa kehamilan.
CitramonAmbil 1 tablet, tidak lebih dari 3 hari, anda boleh menggunakannya untuk hari ketiga berturut-turut.

Cara menghilangkan ubat-ubatan rakyat?

Sebelum penemuan analgesik, orang menggunakan herba, suntikan dan urutan untuk menghilangkan rasa sakit ketika mereka menderita sepanjang hari. Kaedah yang mudah dan popular adalah teh pudina, yang menenangkan dan melegakan kekejangan..

Sebahagiannya meletakkan potongan kulit limau ke pelipisnya, kemudian harus dikeluarkan setelah 10-15 minit untuk mengelakkan kerengsaan.

Pencegahan adalah rawatan terbaik untuk kesakitan

Pencegahan dan pemeriksaan yang betul, kawalan diri dan pemakanan yang betul akan membantu mengatasi sejumlah penyakit tanpa ubat dan tidak akan membiarkan anda merasa sakit selama tiga hari berturut-turut atau lebih:

  1. Anda perlu memulakan hari dengan mengecas badan untuk membangunkan sistem peredaran darah dan mempercepat metabolisme.
  2. Anda perlu bangun pada waktu tertentu selama seminggu..
  3. Pada waktu malam, berjalan-jalan di udara segar akan menenangkan sistem saraf..

Sakit kepala selama beberapa hari: penyebab dan kaedah penghapusan

Setiap daripada kita telah menghadapi masalah sakit kepala dan lebih dari sekali dapat menilai semua masalah baik cephalalgia jangka pendek atau jangka panjang, melelahkan.

Tubuh kita bertindak balas terhadap kehadiran penyakit tertentu, jadi anda tidak boleh hanya menunggu sakit kepala hilang dengan sendirinya. Adalah perlu untuk memahami jenis, alasannya dan memilih ubat yang tepat, terutama jika kepala sakit selama beberapa hari, menyebabkan ketidakselesaan yang besar dan, tentu saja, mempengaruhi kualiti hidup.

Varieti cephalalgia

Terdapat beberapa jenis cephalalgia utama..

Masing-masing mempunyai ciri tersendiri dalam taktik manifestasi dan rawatan.

Cephalalgia vaskular

Ia berlaku dengan latar belakang peningkatan atau penurunan tekanan darah. Secara umum diterima bahawa sakit kepala hanya muncul dengan hipertensi, tetapi sebenarnya, kepala sakit bukan sahaja dengan vasodilasi yang teruk, tetapi juga dengan hipotensi.

  • darah tinggi;
  • hipotensi;
  • aterosklerosis;
  • migrain;
  • osteochondrosis serviks;
  • arteritis temporal.

Cephalalgia neuralgik

Berlaku pada penyakit saraf trigeminal atau oksipital di lokasi laluannya.

Selalunya - di kawasan rahang atas.

  • neuralgia saraf oksipital;
  • neuralgia trigeminal.

Sakit tekanan

Berlaku ketika voltan berlebihan.

  • ketegangan saraf;
  • tekanan kronik;
  • kedudukan kerja yang tidak selesa;
  • overtrain visual;
  • ketegangan otot serviks;

Cephalgia CSF

Berlaku kerana peningkatan atau penurunan tekanan intrakranial.

  • hidrosefalus;
  • pelbagai sista otak (khususnya - pembentukan sista kelenjar pineal);
  • proses keradangan di otak;
  • pelanggaran aliran keluar vena;

Cephalalgia berjangkit

Merupakan salah satu gejala penyakit berjangkit.

  • ARVI;
  • selesema;
  • meningitis;
  • ensefalitis.

Cephalalgia toksik

Boleh muncul ketika tubuh mabuk dengan bahan toksik dan ubat-ubatan..

  • penderaan alkohol;
  • pengambilan racun dan racun;
  • keadaan persekitaran yang buruk di tempat kediaman atau tempat kerja;
  • keracunan dengan ubat-ubatan.

Cephalalgia onkologi

Berlaku pada barah bukan sahaja otak, tetapi juga darah atau kelenjar endokrin.

  • tumor sistem saraf pusat;
  • neoplasma lain.

Terdapat banyak jenis dan penyebab sakit kepala, faktor yang memprovokasi boleh menjadi 2-3 atau lebih.

Sebilangan besar rasa sakit dicirikan oleh mekanisme kejadian yang bercampur, dan itu adalah gabungan semua faktor yang mempengaruhi penampilannya..

Penyakit yang paling biasa yang menyebabkan cephalalgia

Walaupun terdapat banyak penyebab sakit kepala, saya ingin membahas 3 daripadanya dengan lebih terperinci. Ini adalah migrain, keracunan dan ketegangan otot.

Migrain

Migrain juga sama berlaku pada kanak-kanak, orang dewasa dan remaja. Tempoh purata serangan adalah dari beberapa jam hingga seminggu.

Sekiranya kita menggambarkan sensasi yang dialami oleh pesakit semasa migrain, maka kita dapat mengatakan bahawa bukan hanya kepala sakit, tetapi terdapat ciri-ciri sakit tajam di kawasan soket mata, ada juga lumbago ke arah telinga, rahang atau belakang kepala.

Dalam kes ini, fotofobia, loya dan lakrim dapat diperhatikan. Penyebab migrain tidak diketahui secara pasti, hanya ada teori yang tidak terbukti. Satu-satunya perkara yang boleh dikatakan dengan pasti adalah bahawa wanita menderita penyakit ini lebih kerap..

Sakit kepala yang tegang

Mereka timbul terutamanya dengan latar belakang tekanan, diet dan minum yang tidak betul, kurang tidur, dan kedudukan tidak selesa yang berpanjangan. Kesakitan seperti itu dicirikan oleh rasa tidak selesa di dahi, memancar ke kepala..

Sakit kepala ini sering kronik dan disertai dengan keletihan yang berterusan, kurang tidur, dan penurunan selera makan. Mereka boleh bertahan selama beberapa jam selama 15-30 hari..

Keracunan

Sekiranya keracunan dengan makanan atau produk alkohol, sakit kepala mungkin muncul, tetapi tidak dapat disebut lama. Anda boleh meracuni diri anda bukan sahaja dengan makanan atau minuman, tetapi juga dengan ubat-ubatan. Sehubungan itu, pesakit sentiasa diberi amaran bahawa pengambilan ubat yang tidak terkawal bukan sahaja tidak akan membantu dalam keadaan semasa, tetapi juga boleh menyebabkan keracunan..

Kes seperti ini agak biasa, dan jangka masa penyakit ini secara langsung bergantung pada masa yang diperlukan untuk membuang ubat atau alkohol dari badan..

Cadangan untuk mengurangkan simptom kesakitan

Setiap jenis cephalalgia di atas disertai oleh gejala yang sangat tidak menyenangkan. Pusing, mual, fotofobia adalah mungkin, pesakit mungkin mengadu bahawa dia mengalami sakit kepala selama beberapa hari berturut-turut tanpa berhenti. Sekiranya ini berlaku, ada cara untuk menguruskan kesakitan di rumah sebelum mengunjungi kemudahan kesihatan. Yaitu:

  • minum teh dengan balsem lemon, lemon atau pudina;
  • ventilasi bilik dengan baik;
  • berjalan-jalan di udara segar;
  • lakukan urutan sendiri, lebih baik pada bahagian temporal dan oksipital kepala;
  • mandi dengan kontras dari semasa ke semasa.

Langkah pencegahan

Gaya hidup sihat selalu menjadi langkah pencegahan utama. Adalah tidak biasa bagi sakit kepala yang berpanjangan untuk reda hanya setelah normalisasi tidur dan rehat. Sekiranya kepala sakit untuk waktu yang lama, maka kadang-kadang berjalan di udara segar sudah cukup. Tetapi apabila anda benar-benar terkena sakit kepala yang berterusan selama beberapa hari berturut-turut, dan anda tidak tahu apa itu, maka anda perlu segera pergi ke pejabat doktor.

Sekiranya anda banyak minum kopi, coklat, daging asap, alkohol dan makanan dengan bahan tambahan yang berbahaya, kemudian anda tidak boleh bertanya-tanya mengapa kepala sakit lama.

Sekiranya mungkin, perlu menggabungkan aktiviti fizikal dan intelektual, untuk bersenam lebih lama di gimnasium dan, jika boleh, untuk mengimbangkan cara kerja anda untuk mengelakkan terlalu banyak latihan. Sering kali kepala terasa sakit selama 5 hari atau bahkan sebulan, tetapi pesakit berusaha mengatasinya dengan bantuan pengambilan pil yang tidak terkawal. Dalam kes ini, seseorang tidak hanya kehilangan masa yang diperlukan untuk rawatan, tetapi juga dapat menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki untuk kesihatan..

Sakit kepala pada wanita

Secara berasingan, saya ingin mengetengahkan topik cephalalgia wanita. Ini dapat dijelaskan dengan mudah oleh perubahan tahap hormon, yang merupakan penyebab sakit kepala dan perubahan mood yang kerap. Sakit kepala selama beberapa hari berturut-turut boleh mengganggu seks yang adil dalam tempoh tersebut:

  • permulaan haid;
  • kehamilan awal;
  • klimaks.

Dalam semua kes ini, kepala sakit bukan kerana adanya patologi, tetapi disebabkan oleh perubahan latar belakang hormon. Sakit kepala yang tidak terlalu sengit dapat diatasi dengan kompres sejuk atau rehat yang panjang. Perhatian khusus harus diberikan sekiranya seorang wanita hamil tidak mengalami sakit kepala selama beberapa waktu..

Keseriusan keadaan adalah bahawa kebanyakan ubat sakit dilarang semasa kehamilan. Sekiranya gejala muncul, misalnya, kerana pemakanan yang tidak betul atau kekurangan udara yang mencukupi di dalam bilik, maka akan mudah menanganinya.

Tetapi jika sakit kepala telah mengganggu anda selama dua hari atau lebih, anda tidak boleh menunggu sehingga ia hilang dengan sendirinya. Anda perlu segera menghubungi doktor anda.

Diagnosis penyakit

Semasa menghubungi institusi perubatan, anda mesti menjelaskan aduan anda kepada doktor secara terperinci:

  • fokus pada manifestasi kesakitan yang pertama, bahkan mungkin kecil;
  • untuk menjelaskan apa bentuk serangan sakit kepala, berterusan atau berkala (untuk menjelaskan berapa lama serangan itu berlangsung);
  • namakan gejala tambahan yang menyertai serangan ini;
  • nyatakan bahagian kepala mana yang lebih menyakitkan;
  • memerihalkan kesakitan.

Anda juga dapat mempercepat proses diagnosis dengan pertimbangan anda sendiri tentang mengapa kepala anda sakit, jadi siapa, jika bukan anda, paling terkenal dengan ciri-ciri individu badan anda. Dan sangat penting untuk menyebutkan adanya atau tidak adanya kecederaan otak traumatik, maklumat ini secara radikal dapat mengubah rancangan untuk rawatan selanjutnya.

Selepas perbualan anda, doktor perlu merujuk anda untuk ujian dan pemeriksaan tambahan:

  • MRI;
  • memeriksa saluran otak dan leher;
  • ujian darah am dan biokimia;
  • elektroensefalografi;
  • perundingan pakar lain.

Rawatan sakit kepala

Sekiranya pil tidak membantu, pesakit harus diberi rawatan yang mencukupi, dan tidak masalah jika sakit kepala sudah seminggu atau hanya pada hari kedua. Ini boleh menjadi pelbagai prosedur dan resep ubat..

Rawatan bukan ubat termasuk:

  • Terapi senaman;
  • fisioterapi;
  • urut pelipis dan zon kolar leher;
  • akupunktur;
  • losyen dan kompres.

Ubat ubat yang ditetapkan bergantung pada jenis cephalalgia termasuk:

  • antidepresan;
  • ubat relaksasi otot;
  • ubat anti-radang (bukan steroid).

Terdapat banyak kaedah yang berbeza untuk menangani sakit kepala, termasuk ubat-ubatan rakyat, tetapi hanya pakar yang berkelayakan yang dapat mendiagnosis penyakit dengan betul, menjelaskan apa yang harus dilakukan, dan menetapkan rawatan yang betul..

Tindakan apa yang dilarang sama sekali untuk sakit kepala

Walaupun anda mematuhi semua cadangan untuk pencegahan cephalalgia, gunakan kaedah yang disenaraikan untuk mengurangkan dan menghilangkan sakit kepala setiap hari, satu langkah yang salah dapat membatalkan semua usaha anda. Tindakan yang tidak diingini termasuk kebiasaan sesetengah pesakit untuk menahan sakit kepala..

Ramai orang berpendapat bahawa analgesik berbahaya, dan sebaiknya tunggu kesakitannya reda. Tetapi ini tidak berlaku, mengambil pil ketika gejala muncul pertama kali dapat mencegah serangan yang lebih parah. Sebaiknya segera mengambil ubatnya, kerana dengan sakit kepala, tubuh mengalami tekanan, yang memberi kesan negatif terhadap kualiti hidup dan boleh memicu kemunculan keadaan kegelisahan dan juga kemurungan.

Anda tidak boleh menggunakan alkohol untuk menghilangkan rasa sakit. Kaedah ini dapat memperbaiki keadaan hanya jika tekanan diturunkan, dan dalam banyak kaedah lain dapat meningkatkan serangan..

Juga tidak digalakkan pergi ke bilik wap atau cuba menghilangkan rasa sakit dengan kain sejuk. Ini membawa kepada pengembangan atau penyempitan saluran darah yang tajam dan boleh membahayakan tubuh, yang sudah mengalami tekanan kolosal.

Setelah mengkaji maklumat mengenai cephalalgia dan kaedah rawatannya, jangan lupa bahawa sakit kepala adalah tindak balas badan terhadap kerosakan. Sekiranya cephalalgia berlaku tidak lebih dari 2 kali seminggu, maka tidak ada alasan untuk dikhawatirkan. Tetapi masalah ini memerlukan pendekatan individu, dan sebarang gejala harus ditangani dengan berhati-hati..

Sekiranya sakit kepala anda berterusan dan kekejangan yang berpanjangan menghalang anda menikmati kehidupan, pastikan anda berjumpa pakar. Sekiranya doktor telah mendiagnosis anda dan menetapkan ubat, maka anda perlu meminumnya, tetapi masih berusaha untuk mengetahui sebab-sebab sakit kepala yang berpanjangan.

Hari kelima mengalami sakit kepala, apa yang boleh?

-VSD?
-pra-strok? plak kolesterol?
-barah otak?

perlu dilakukan ultrasound saluran otak dan MRI. Selebihnya. jari ke langit.

Kongsi dengan kawan-kawan

Selebriti dalam trend

Eva.Ru

Laman web kami menggunakan kuki untuk meningkatkan prestasi dan prestasi laman web. Melumpuhkan kuki boleh menyebabkan masalah dengan laman web ini. Dengan terus melayari laman web ini, anda bersetuju dengan penggunaan kuki kami. jelas

Apa yang perlu dilakukan jika kepala sakit selama 5 hari

Sakit kepala, berdenyut-denyut, monoton, kadang-kadang tidak hilang selama berminggu-minggu dan menjadi kebiasaan. Bagaimana dengan orang yang mengalami sakit kepala selama beberapa hari? Anda harus memahami sebab-sebab ketidakselesaan dan menjalani rawatan.

Punca sakit kepala yang berpanjangan

Pertama sekali, perlu diingat bahawa sakit kepala yang kerap muncul pada seseorang jika dia mengalami tumor otak yang ganas.

Pakar membezakan beberapa jenis cephalgia (sakit kepala), yang menampakkan diri untuk jangka masa yang panjang:

  • Vaskular. Apabila tekanan darah naik atau turun.
  • Gementar. Disebabkan oleh tekanan, kerja berlebihan psikologi.
  • Sakit ketegangan. Disertai dengan sakit di tulang belakang serviks.
  • Beracun. Disebabkan oleh makanan, dadah, keracunan alkohol.
  • Berjangkit. Berlaku dengan meningitis, ensefalitis, kadang-kadang disertai selesema, selesema, sakit tekak.

Sakit kepala yang berpanjangan menimbulkan kecederaan kepala, kecederaan leher, gegar otak. Lebih-lebih lagi, ketidakselesaan dapat muncul bukan hanya setelah kecederaan, tetapi juga setelah jangka waktu tertentu setelah pulih: setelah sebulan, setahun.

Sekiranya pesakit mengalami sakit kepala untuk hari ketiga, seseorang tidak boleh melupakan keadaan patologi seperti peningkatan tekanan intrakranial.

Ciri-ciri sindrom kesakitan

Sifat sakit kepala muncul bergantung kepada penyebab ketidakselesaan. Tidak cukup untuk memberitahu doktor bahawa anda telah mengalami sakit kepala selama seminggu; anda juga perlu menjelaskan secara terperinci perasaan anda. Untuk masa yang lama, rasa sakit mengiringi:

  • Migrain. Terdapat rasa sakit yang berdenyut, yang boleh menjadi sakit. Bukan hanya kepala yang sakit, tembakan diberikan ke telinga, mata, rahang. Tempoh serangan - hingga dua hari.
  • Kesakitan kluster - pembakaran, tajam, paroxysmal. Sensasi yang tidak menyenangkan meliputi satu bahagian kepala, mata, tulang pipi. Serangan berlangsung selama 15-30 minit dan hilang. Kemudian ia muncul lagi pada hari yang sama. Episod sakit kluster berlangsung dari dua minggu hingga 4 bulan.
  • Meningitis. Puncak kesakitan pada meningitis dicapai apabila suhu meningkat hingga 40 darjah. Kekalahan meninges menyebabkan kesakitan yang tidak dapat ditanggung. Sensasi menyakitkan menangkap seluruh kepala, secara beransur-ansur ada perasaan kenyang (seolah-olah kepala akan meletup).
  • Encephalitis. Penyakit ini disertai oleh sakit kepala yang berpanjangan yang kuat dan menekan. Sensasi yang tidak menyenangkan tidak hilang selepas tidur, bertambah kuat dengan pergerakan.
  • Tekanan darah meningkat. Sudah tentu, penyakit ini dapat dikesan dengan mengukur tekanan dengan tonometer. Tetapi bagaimana jika peranti ini tidak berada di tangan? Adalah mungkin untuk mengesyaki perkembangan hipertensi arteri jika pesakit mengalami sakit kepala di bahagian belakang kepala untuk hari kedua. Pada masa yang sama, sensasi yang tidak menyenangkan mirip dengan perasaan seseorang dengan migrain: berdenyut, demam, pecah. Mungkin ada rasa merinding yang mengalir di bahagian belakang kepala, leher.
  • Penurunan tekanan darah disertai dengan rasa sakit yang membosankan, menekan, sakit di bahagian depan, parietal kepala. Ketidakselesaan berlaku selepas tidur siang hari, secara beransur-ansur menutupi seluruh kepala.
  • Sakit ketegangan biasanya muncul di kedua-dua belah kepala, mempunyai sifat mampatan yang sederhana. Tidak ada denyutan, ketika bergerak, ketidakselesaan meningkat sedikit.

Kesakitan sekiranya berlaku keracunan

Sakit kepala yang berpanjangan diperhatikan jika seseorang terdedah kepada keracunan dadah - untuk waktu yang lama dia mengambil ubat tertentu yang menyebabkan ketidakselesaan. Sifat kesakitan tertentu bergantung kepada penyebab keracunan:

  • Keracunan plumbum menimbulkan rasa sakit kronik secara berkala yang merebak ke seluruh kepala.
  • Dengan penyedutan wap petrol secara berkala, rasa sakit terasa timbul di kawasan kepala yang berlainan, sering mengubah lokasinya.
  • Sekiranya ketidakselesaan disebabkan oleh keracunan makanan, sembelit, rasa sakit tidak dapat diekspresikan, kusam, dan merebak ke seluruh kepala.

Faktor psikologi

Sudah seminggu sakit kepala, bagaimana mungkin? Sekiranya trauma, penyakit berjangkit dikecualikan, rasa sakitnya mungkin bersifat psikologi. Dengan jenis ketidakselesaan ini, ada rasa sakit yang berdenyut, meremas di satu atau dua titik kepala, kadang-kadang dengan perasaan pecah.

Cara menghilangkan kesakitan?

Bagaimana jika sakit kepala berterusan walaupun selepas pil? Apabila ketidakselesaan disebabkan oleh tekanan darah tinggi, aktiviti berikut dibenarkan di rumah:

  • Mengukur tekanan darah dengan tonometer automatik.
  • Orang hipertensi yang telah didiagnosis boleh mengambil ubat-ubatan yang sebelumnya ditetapkan oleh doktor.
  • Sekiranya tekanan darah meningkat pada seseorang untuk kali pertama dan sensasi menyakitkan menyakitkan pesakit selama beberapa hari, anda boleh mengambil antispasmodik (No-shpu, Drotaverin).

Sekiranya penyebab kesakitan adalah keracunan, mabuk badan harus dikurangkan:

  • Berhenti mengambil ubat beracun.
  • Minum Karbon aktif - 1 tablet per 10 kg berat badan manusia (tidak lebih daripada 15 tablet sehari).
  • Untuk keracunan makanan - bilas perut dengan minum banyak air.
  • Minum Aspirin untuk menipis darah dan menghilangkan rasa sakit.

Walaupun langkah-langkah diambil dan mengambil ubat-ubatan, apakah sakit kepala masih berlanjutan? Sangat mustahak untuk menghilangkan sumber keracunan, misalnya, sentiasa mengudarakan ruangan atau memasang pembersih udara jika tingkap pangsapuri menghadapi jalan yang sibuk.

Pesakit yang secara berkala menderita migrain, sakit kluster, tahu bahawa mengambil ubat mungkin tidak membawa kelegaan. Mengurangkan ketidakselesaan:

  • Balut kepala yang ketat, selendang, tuala teh, selendang bulu boleh digunakan.
  • Rehat penuh: disarankan tidur sekurang-kurangnya 10 jam dalam keadaan senyap sepenuhnya.
  • Tidur di bilik tanpa sumber cahaya. Dengan rehat seperti itu, pengeluaran hormon tidur dinormalisasi, seseorang pulih lebih cepat.

Tidak boleh tidur? Mintalah keluarga anda untuk tidak membuat bising, hindarkan suara kuat, cahaya terang. Peraturan ini juga berlaku jika seseorang mengalami ketidakselesaan kerana selesema. Di samping itu, rasa sakit dapat dihilangkan sekiranya:

  • Banyak minum: minuman buah, teh chamomile, teh hitam dengan raspberi, madu.
  • Ambil antipiretik: Paracetamol, Ibufen.
  • Perhatikan rehat tempat tidur.
  • Jangan menonton TV, jangan bermain di komputer.
  • Untuk tidur banyak.

Sebaik sahaja pesakit mula pulih, sakit kepala akan reda.

Cara mengelakkan komplikasi dari kecederaan kepala atau tekanan?

Selepas gegar otak, anda mengalami sakit kepala, lalat terbang di depan mata anda selama beberapa hari, adakah anda merasa sangat letih? Adalah perlu untuk melanjutkan tempoh pemulihan:

  • Berbaring di atas katil, bangun hanya untuk menggunakan tandas.
  • Perhatikan mod senyap: jangan mendengarkan muzik dengan fon kepala, tidak termasuk penampilan bunyi yang kuat.
  • Jangan bermain permainan komputer, tinggalkan sepenuhnya penggunaan alat: telefon, e-buku.
  • Jangan baca buku, surat khabar.
  • Elakkan skandal, pertarungan, kejutan saraf.

Sekiranya rasa tidak selesa di kepala disebabkan oleh kejutan saraf, anda juga harus menormalkan keadaan psiko-emosi anda.

  • Minum teh dengan pudina, balsem lemon.
  • Ambil ubat penenang: Ekstrak Valerian, Glycine, Sedavit.
  • Urutan kepala yang menenangkan.
  • Bersantai secara aktif: pergi mendaki, melawat muzium, menunggang basikal, berenang di kolam renang atau pergi ke kelas yoga.
  • Menjauhkan diri dari masalah perniagaan.
  • Membina hubungan kekeluargaan.

Anda dapat mencari sesuatu yang anda suka, hobi yang akan sangat memikat anda dan membantu anda melupakan masalah. Kadang kala, untuk menghilangkan sakit kepala yang gementar, anda perlu berjumpa dengan ahli psikologi atau psikoterapis.

Taktik untuk sakit kepala kronik

Adakah anda mengalami sakit kepala selama 4 hari? Adakah rasa sakit selalu berubah watak, kemudian dahi sakit, kemudian bahagian belakang kepala terbakar? Analgin dan Sumamigren tidak membantu, dan kompres sejuk hanya meningkatkan ketidakselesaan.?

Apabila anda tidak dapat menghilangkan rasa tidak selesa di rumah, anda harus berjumpa doktor. Sebab tambahan untuk rawatan segera:

  • Sebelumnya, sensasi yang menyakitkan seperti ini tidak mengganggu pesakit.
  • Baru-baru ini, seorang pesakit didiagnosis mengalami gegar otak.
  • Mengalami kesakitan harian yang sederhana pada waktu pagi, lewat pada waktu petang.
  • Ketidakselesaan disertai dengan sakit akut di mata, di belakang telinga, mati rasa di hujung kaki, gangguan ucapan, penglihatan.
  • Serangan migrain disyaki, tetapi setelah tiga hari tidak hilang, pil tidak membantu mengatasi rasa tidak selesa.
  • Pesakit demam tinggi dan tidak dikelirukan oleh ubat antipiretik.
  • Orang itu jatuh, kehilangan kesedaran.
  • Kesakitan semakin kuat setiap hari.

Perlu diperhatikan secara berasingan apa yang tidak dapat dilakukan:

  • Ambil pil sakit satu demi satu.
  • Menahan rasa tidak selesa dengan alkohol.
  • Diagnosis diri anda dan mulakan rawatan dengan ubat kuat, ubat penenang.
  • Cobalah untuk menghilangkan rasa sakit dengan cara radikal: dengan pergi ke tempat mandi, menyelam ke dalam lubang ais.

Perhatian! Penyakit seperti meningitis, ensefalitis hanya dirawat di rumah sakit. Seorang doktor boleh membuat diagnosis yang tepat. Sekiranya berlaku sindrom kesakitan atipikal, pastikan anda menghubungi ambulans..

Kaedah rawatan tradisional

Apabila kepala sakit selama seminggu, dan tidak ada cara untuk berjumpa doktor, anda boleh meringankan keadaan dengan menggunakan prosedur mudah. Melegakan ketidakselesaan untuk jangka masa tertentu:

  • Mandi kaki panas.
  • Mandi sejuk dan panas.
  • Urut sendiri leher dan kepala.
  • Akupresur.
  • Menggunakan kompres sejuk atau suam.
  • Losyen dengan bahan semula jadi semula jadi: kentang parut, labu labu, daun kubis, burdock.
  • Aromaterapi (boleh digunakan untuk menyedut minyak pokok teh, lemon, valerian, laurel, pudina, minyak lavender).
  • Merebus dengan ramuan perubatan: oregano, teh ivan, chamomile, peppermint.

Ingat! Rawatan di rumah bukanlah ubat mujarab. Ini hanya penyelesaian sementara yang boleh digunakan apabila tidak ada cara untuk mendapatkan bantuan perubatan..

Pencegahan

Pantau diet anda, sakit kepala jangka panjang muncul pada pesakit yang menyalahgunakan minuman yang mengandung kafein, coklat, makan banyak produk sintetik, rempah yang mengandung monosodium glutamat.

Tekanan fizikal dan mental. Malah orang yang benar-benar sihat "terbakar" di tempat kerja, enggan berehat, bersosial dengan rakan dan budaya.

Untuk masa yang lama, pesakit yang tidak dapat mengatur rejimen harian mengalami sakit kepala, tidur lewat dan bangun untuk makan malam. Menormalkan rutin harian anda, berehat sepenuhnya, menjalani pemeriksaan perubatan secara berkala, dan ketidakselesaan tidak akan mengganggu anda.

daftar
secara percuma
perundingan

Mengapa kepala sakit selama beberapa hari berturut-turut

Sakit kepala yang menyakitkan selama beberapa hari berturut-turut adalah gejala yang sangat serius yang tidak dapat diabaikan. Sekiranya rasa sakit itu bukan disebabkan oleh sebab tertentu, khususnya cedera, kemunculan rasa tidak enak seperti ini dapat menunjukkan gangguan dalam kerja sejumlah organ dan sistem tubuh..

Dalam beberapa kes, tabiat buruk dan gaya hidup yang tidak betul menjadi penyebab sakit kepala yang berterusan. Sekiranya anda kerap melalaikan rutin harian yang betul, tidak cukup tidur, mendedahkan badan anda kepada tekanan fizikal dan psikologi yang serius, ini dapat menimbulkan kejutan yang tidak menyenangkan. Kenyataan bahawa kepala sakit selama sehari sering dihadapi oleh mereka yang terbiasa menyuburkan diri dengan tenaga dengan bantuan kopi atau teh yang kuat. Kafein hanya bermanfaat dalam jumlah terhad, jadi secawan minuman berperisa tambahan boleh menyebabkan sakit kepala.

Sekiranya tanpa sebab yang jelas anda mengalami sakit kepala selama tiga hari berturut-turut, perhatikan diet anda. Sebilangan makanan, khususnya coklat, minuman beralkohol, buah sitrus, serta sejumlah ubat, boleh menyebabkan sakit kepala, jadi ada baiknya melepaskannya sebentar..

Dalam kes jangkitan pernafasan akut dan selesema, bahagian depan kepala sering sakit, serta ketidakselesaan di dahi, hidung dan kawasan muka yang lain. Penyebab fenomena ini selalunya adalah proses keradangan pada sinus sinus. Aduan bahawa kepala sakit selama 3, 4 atau 5 hari berturut-turut dan rasa sakit memancar ke wajah, semakin meningkat ketika membongkok ke depan, juga terjadi pada orang yang menderita demam, oleh itu, untuk menghilangkan rasa tidak enak, perlu mengelakkan kontak dengan alergen dan perlu menggunakan rawatan kompleks penyakit alergi.

Masalah tulang belakang - penyebab sakit kepala jangka panjang

Sekiranya anda mengalami sakit kepala selama dua hari atau anda mengalami ketidakselesaan untuk jangka masa yang lebih lama, ini juga mungkin menunjukkan gangguan peredaran otak. Selalunya, masalah ini berlaku pada orang yang berumur dewasa, menderita aterosklerosis dan penyakit lain. Tetapi sakit kepala jangka panjang pada orang muda, yang kemudian mereda dan muncul kembali, adalah ciri pesakit yang mengalami masalah kesihatan tulang belakang - pemindahan Atlas, vertebra serviks pertama, yang merupakan penyebab kemalangan serebrovaskular.

Sakit kepala teruk yang berterusan, yang disertai dengan kelemahan, gangguan tidur dan koordinasi pergerakan, gangguan ingatan dan gejala-gejala lain yang membimbangkan, memerlukan langkah-langkah yang berkesan - anda perlu mengetahui apakah terdapat anjakan Atlas dan mengembalikannya ke kedudukan yang betul. Di pusat kami, anda dapat melakukannya dengan cepat, cekap, selesa dan selamat. Hubungi kami dan buat janji temu untuk berunding pada waktu yang sesuai untuk anda.

Sakit kepala berhari-hari.

Lika Guru (3843) 4 tahun yang lalu

1. Apakah tekanan?
2 hidung berair, batuk?
3. Berapakah umur anda, dan penyakit bersamaan apa?
Saya memberi nasihat kepada pakar neurologi.

tatiana shvetsova (mashkova) Master (1431) 4 tahun yang lalu

Doktor mempunyai konsep seperti itu - "helmet neurotik". atau "sakit kepala ketegangan." Kami bercakap mengenai ketidakselesaan yang berlaku akibat peningkatan nada otot leher dan kulit kepala untuk masa yang lama. Penyebab penyakit ini, sebagai peraturan, adalah terlalu banyak kerja fizikal dan tekanan emosi, kadang-kadang disebabkan oleh merokok berlebihan dan bahkan klip atau anting-anting yang menekan pada titik-titik tertentu di telinga. "Helmet Neurotic" biasanya dua sisi, berbeza dengan rasa sakit yang membosankan, monoton, dan menyebar, seolah-olah tengkorak diperas dengan gelung. Ia episodik - kurang dari 15 hari sebulan dan kronik - lebih daripada 15 hari sebulan selama enam bulan. Pakar telah memperhatikan bahawa "hiasan kepala" ini lebih sering dipakai oleh pesakit yang cenderung untuk menilai secara negatif peristiwa kehidupan, yakni pesimis. Dalam kes ini, rasa sakit adalah ekspresi kegelisahan tubuh, manifestasi pengalaman dan kompleks yang terkumpul. Masalah ini dapat diatasi dengan penenang semula jadi (teh chamomile, peony tincture, passionflower) dan latihan autogenous. Urut sendiri di kepala dapat membantu dengan baik: melegakan ketegangan otot - penyebab sensasi yang tidak menyenangkan. Bahkan ada teknik seperti itu - "menyikat" sakit kepala dengan sikat urut. Ini meningkatkan peredaran darah dan melonggarkan otot. Peredaran darah normal dipulihkan. Punca sakit kepala mungkin adalah kekejangan atau vasodilatasi. Selalunya, masalah ini membimbangkan mereka yang menjalani gaya hidup yang tidak bergerak dan tidak aktif. Satu lagi kategori orang malang yang menderita sakit kepala yang serupa adalah mereka yang mengalami dystonia vegetatif dan osteochondrosis. Dalam keadaan ini, seluruh kepala terbelah sekaligus. Kesakitan itu bersifat berdenyut, "mengetuk pelipis." wajah kelihatan bengkak, keadaan umum rosak. Bagi mereka yang mudah terkena penyakit ini, rasa tidak selesa bertambah dengan perubahan cuaca dan beberapa hari sebelum haid. Semasa kehamilan, kekerapan sakit kepala berkurang atau mereka berhenti sama sekali, tetapi, sayangnya, mereka menyambung semula setelah melahirkan, sebaik sahaja tempoh penyusuan berakhir. Dalam kes ini, rawatan di rumah tidak akan membantu. Kita memerlukan ubat-ubatan yang menstabilkan saluran darah dan melegakan kekejangan (stugeron atau no-shpa). migrain "diperkenalkan oleh doktor Rom kuno Galen. Ini adalah penyakit yang kompleks, gejala utamanya adalah serangan kesakitan yang tidak dapat ditanggung secara ketat di satu bahagian kepala. Doktor mengaitkan patologi ini dengan gangguan metabolisme serotonin, bahan yang terlibat dalam penghantaran impuls saraf. By the way, wanita lebih cenderung menderita migrain. Sekiranya ibu anda menderita sakit kepala yang tidak tertanggung sepanjang hayatnya, kemungkinan besar, nasib yang serupa menanti anda. Lagipun, migrain biasanya diwarisi. Keadaan bertambah buruk jika anda menjalani cara hidup yang salah: anda merokok, minum alkohol, bersenam sedikit dan jarang berada di luar rumah.

Sakit kepala pertama dapat diperhatikan pada masa kanak-kanak. Mereka dinyatakan sepenuhnya pada usia 25-40 tahun. Serangan boleh berlangsung dari 4 jam hingga 3 hari, disertai dengan loya, kadang-kadang muntah, peningkatan kepekaan terhadap cahaya dan suara. Selalunya didahului oleh kesan khas seperti kelipan cahaya yang berkelip diikuti dengan "kerudung di depan mata." penyempitan bidang pandangan, gambar berganda. Jumpa pakar neurologi, ahli terapi

Anastasia Burko Profi (756) 4 tahun yang lalu

Sakit kepala jangka panjang: penyebab utama

Sangat jarang untuk mencari orang yang tidak terganggu oleh sakit kepala yang berulang. Dalam perubatan, dianggap norma jika cephalalgia terjadi pada seseorang hingga 2 kali seminggu, sementara rasa sakit tidak disertai dengan tanda-tanda berbahaya, yang dijelaskan di bawah, dan juga tidak intens dan berpanjangan. Tetapi kadang-kadang pesakit mengadu sakit kepala yang berpanjangan. Apa sebabnya fenomena ini, rasa sakit apa yang dianggap jangka panjang dan apa yang harus dilakukan jika kepala sakit dalam jangka masa yang lama.

Punca dan jenis sakit kepala yang berpanjangan

Hampir tidak ada penyakit yang tidak dapat disertai dengan sakit kepala, tetapi jika dalam kebanyakan patologi ini hanya salah satu dari beberapa gejala, maka untuk beberapa cephalalgia muncul dan membimbangkan orang yang paling penting.

Semua jenis sakit kepala boleh dibahagikan kepada primer (migrain, sakit kepala ketegangan, sakit Hornton) dan sekunder, apabila penyebabnya diketahui, misalnya, dengan hipertensi arteri. dengan penyakit tulang belakang serviks, dengan jangkitan sistem saraf pusat, dll..

Sakit kepala yang berpanjangan menyumbang bukan sahaja kepada ketidakselesaan seseorang, tetapi juga penurunan prestasi dan kualiti hidupnya yang ketara

Bahan otak tidak boleh sakit, kerana reseptor kesakitan tidak ada di dalamnya. Sekiranya anda merasakan cephalalgia, maka ia berkaitan dengan kerengsaan struktur seperti saluran otak, membrannya, periosteum tengkorak, otot dan ligamen kepala, kulit dan tisu lemak subkutan. Bergantung pada ini, beberapa jenis sakit kepala dibezakan:

  1. Vaskular, yang disebabkan oleh perubahan patologi dalam formasi vaskular otak. Kumpulan ini merangkumi kesakitan pada hipertensi dan hipotensi. aterosklerosis serebrum, osteochondrosis serviks, dan migrain.
  2. Ketegangan ketika kelembutan berlaku kerana terlalu banyak otot kulit kepala, seperti sakit kepala ketegangan primer.
  3. Neuralgik. apabila kesakitan berlaku apabila saraf kranial individu terjejas, misalnya, neuralgia saraf oksipital dan trigeminal.
  4. CSF adalah kesakitan yang berlaku apabila peredaran normal cecair serebrospinal di dalam tengkorak terganggu. Ia boleh berlaku baik dengan peningkatan dan penurunan tekanan intrakranial. Contohnya, hipertensi intrakranial idiopatik, hidrosefalus. neoplasma dan luka otak yang meradang, kecederaan otak traumatik.
  5. Berjangkit-toksik adalah sakit kepala yang menyertai keracunan dan jangkitan badan. Sebab kemunculannya adalah produk sisa mikroorganisma patologi, bahan yang terbentuk semasa kerosakan sel. Contoh yang mencolok dari kesakitan seperti itu adalah cephalalgia dengan influenza dan jangkitan virus pernafasan akut yang lain..

Penting untuk diingat bahawa sakit kepala dari satu jenis jarang terjadi, sebagai peraturan, setiap cephalalgia berkembang mengikut mekanisme campuran..

Oleh itu, kami telah mengetahui penyebab sakit kepala, sekarang kami perlu mengetahui jenis kesakitan yang dianggap jangka panjang. Secara umum, cephalalgia sangat bervariasi dalam jangka masa - dari satu detik hingga beberapa hari, dan bahkan selama beberapa minggu. Sakit kepala boleh disebut jangka panjang jika tidak berhenti selama 4 jam.

Berikut adalah penyebab cephalalgia jangka panjang yang paling biasa..

Video mengenai penyebab sakit kepala jangka panjang yang paling biasa:

Sakit kepala. Migrain. Tekanan intrakranial

Sakit kepala adalah salah satu sebab yang paling biasa untuk berjumpa doktor. Walau bagaimanapun, hanya 1/3 dari mereka yang menderita penyakit ini beralih kepada pakar. Ini disebabkan oleh fakta bahawa penyakit ini merupakan gangguan fungsi tubuh yang meluas sehingga kebanyakan orang menerimanya sebagai bahagian semula jadi kehidupan. Setiap daripada kita telah menemui penyakit ini sekurang-kurangnya sekali dalam hidup kita. Ini adalah pengalaman manusia biasa yang sering hilang dengan sendirinya dan tidak menimbulkan akibat. Tetapi, masalah timbul apabila kesakitan disertai oleh gejala tidak menyenangkan yang lain, berulang, atau sakit kepala adalah salah satu sebab yang paling biasa untuk berjumpa doktor. Walau bagaimanapun, hanya 1/3 dari mereka yang menderita penyakit ini beralih kepada pakar. Ini disebabkan oleh fakta bahawa penyakit ini merupakan gangguan fungsi tubuh yang meluas sehingga kebanyakan orang menerimanya sebagai bahagian semula jadi kehidupan. Setiap daripada kita telah menemui penyakit ini sekurang-kurangnya sekali dalam hidup kita. Ini adalah pengalaman manusia biasa yang sering hilang dengan sendirinya dan tidak menimbulkan akibat. Tetapi, masalahnya timbul apabila rasa sakit disertai oleh gejala tidak menyenangkan yang lain, bersifat berulang, atau kepala sakit (dan, lebih-lebih lagi, cukup teruk!) Selama beberapa hari, atau bahkan berminggu-minggu, berturut-turut.

Menurut beberapa sumber, terdapat hingga 360 jenis sakit kepala. Bukan otak itu sendiri yang menyakitkan, seperti yang sering terjadi, tetapi saraf yang lebih jengkel yang menyertai saluran darah di dalam tengkorak. Punca kesakitan dapat ditemukan di dalam kepala dan di bahagian badan yang lain, dari mana saraf memancarkan isyarat sakit ke otak.

Di Eropah Barat, kira-kira 80% wanita dan 65% lelaki menderita pelbagai jenis sakit kepala, yang selalu berlaku secara berkala. Sebilangan anggota populasi menunjukkan bahawa kepala sering sakit walaupun selama beberapa hari. Hanya sehingga 5% penduduk menyatakan tidak adanya "pertemuan" yang tidak menyenangkan dengan penyakit ini. Sebelum berumur 15 tahun, sekitar 75% kanak-kanak mengalami sakit kepala. Dalam kumpulan kanak-kanak berumur 5-7 tahun, kira-kira 30% menderita migrain. Di kalangan penduduk berusia 15 tahun, sakit kepala berlaku pada sekitar 45% kes.

Sakit kepala paling kerap berlaku di kalangan separuh wanita. 7 daripada 10 orang yang menderita migrain adalah wanita. Selain itu, 6 dari 10 daripadanya berumur di bawah 45 tahun. Sakit kepala yang berlaku pada kanak-kanak cenderung berterusan sehingga usia tua dan dewasa. Terdapat banyak kes, terutama berkaitan dengan migrain, ketika penyakit ini hilang setelah mencapai usia dewasa. Penting bagi ibu bapa untuk tidak mengabaikan masalah ini, kerana keadaan kesihatan kanak-kanak boleh mempengaruhi prestasi sekolahnya.

Penting untuk membezakan antara jenis kesakitan

Terdapat 2 kategori sakit kepala utama:

Migrain, ketegangan dan sakit kepala kelompok adalah yang utama. Ini adalah sekumpulan sakit kepala tanpa tanda-tanda kerosakan pada struktur otak, dengan penemuan CT normal. Mereka tidak berbahaya - walaupun terdapat gejala yang menjengkelkan, kebanyakannya hilang di bawah pengaruh rawatan.

Ramai orang yang menderita migrain cuba menahan kesakitan (walaupun kepala kadang-kadang sakit walaupun selama beberapa hari berturut-turut) atau memberi rawatan sendiri untuk diri mereka sendiri, yang sering kali tidak berkesan. Migrain tidak dapat disembuhkan sepenuhnya, tetapi dalam kebanyakan kes mungkin untuk melegakan serangan dengan rawatan semula jadi yang sederhana atau dengan ubat yang diresepkan oleh pakar.

Dalam kes sakit kepala sekunder, ini adalah gejala bersamaan dengan keadaan perubatan lain, seperti selesema atau sinusitis. Ia tergolong dalam kumpulan gejala yang merupakan ciri penyakit tertentu. Pemilihan kaedah terapi selalu secara langsung bergantung kepada penyakit itu sendiri, yang menyebabkan sensasi menyakitkan. Mereka juga boleh disebabkan oleh gangguan yang lebih serius - meningitis, tumor otak, kecederaan otak traumatik..

Bagaimana mengenali bahaya dan mengapa ia penting?

Bahaya timbul jika sakit kepala bertambah teruk, muntah ditambahkan ke dalamnya, dan gangguan kesedaran berlaku. Sekiranya serangan itu bertambah teruk setelah melakukan senaman fizikal, kepala anda sakit selama beberapa hari, dan anda merasakan kesakitan seperti ini "belum dialami", berjumpa dengan doktor anda!

Tanda bahaya lain

  1. Sakit kepala muncul seperti biasa, tetapi perjalanannya tidak normal.
  2. Kejang disertai dengan gejala lain, seperti pening, penglihatan kabur, mati rasa atau kelemahan anggota badan.
  3. Demam dan leher kaku.
  4. Kesakitan berlaku akibat perubahan postur atau aktiviti fizikal.
  5. Sakit kepala selepas kecederaan otak traumatik.
  6. Anda mengambil analgesik untuk menghilangkan rasa sakit beberapa hari dalam seminggu (lebih daripada 2 kali).
  7. Sakit kepala berterusan selama beberapa hari.
  8. Sakit kepala lebih lama daripada 24 jam.

Bolehkah anda menerangkan masalah anda?

Langkah pertama untuk rawatan yang berjaya adalah diagnosis tepat pada masanya dan betul. Jangan meminta imbasan CT dengan segera; pada lawatan pertama ke doktor, perbincangan terperinci, penerangan mengenai masalah anda lebih penting. Hanya berdasarkan maklumat ini doktor akan dapat mengesyorkan langkah seterusnya..

Tuliskan maklumat mengenai serangan: tarikh dan masa gejala muncul. Senaraikan apa yang anda makan, minum, dan lakukan dalam 6-8 jam sebelum kesakitan bermula. Cuba cari apa punca penyakit ini.

Doktor ingin mengetahui jawapan untuk soalan berikut:

Sejak bila anda sakit kepala?

- Sejak kecil, baligh, sawan bermula pada usia yang lebih tua...

Seperti apa kesakitan anda?

- Adakah paroxysmal, stabil, berdenyut.

Di mana sensasi menyakitkan dilokalisasi?

- Di sekitar pelipis, di dahi, di belakang kepala dan leher, di seluruh kepala...

Berapa lama serangan berlangsung? Adakah ia hilang selepas tidur?

Seberapa teruk kesakitan itu? Tahap kesakitan ditetapkan pada skala khayalan dari 1 hingga 10

Adakah terdapat gejala yang menyertainya?

- Hipersensitiviti terhadap bunyi bising, cahaya, mual...

Apa ubat atau prosedur yang membantu melegakan serangan?

Pada wanita, terdapat juga maklumat penting mengenai haid (keteraturan kitaran, hubungan antara serangan dan tahap tertentu kitaran, kontraseptif hormon).

Sakit kepala ketegangan (sakit kepala ketegangan)

Kesakitan ini adalah jenis yang paling biasa. Dikaitkan dengan otot leher yang kaku.

Terdapat dua jenis kesakitan ketegangan, yang berbeza antara satu sama lain terutamanya dalam kekerapan serangan:

  1. Kronik - kesakitan berterusan selama lebih dari 15 hari dalam sebulan.
  2. Episodik - kurang dari 15 hari sebulan. Sekiranya kesakitan berlaku, kurang dari 10 kali dalam setahun, ia adalah kejadian yang jarang berlaku.

Kesakitan jenis ini berbeza dengan migrain dalam sifat dan intensiti manifestasi yang berbeza; ia tidak menyekat aktiviti seseorang dalam kehidupan sehariannya, tetapi bimbang akan tempoh serangan dan kekerapan kejadiannya.

Kesakitan digambarkan sebagai tekanan dua hala, tidak hanya mempengaruhi satu setengah kepala. Selalunya dilokalisasikan ke mahkota kepala, merebak ke mata. Tempoh serangan berkisar antara 30 minit hingga 7 hari, dengan rata-rata sekitar 12 jam. Ia disertai dengan perasaan memerah dan kesemutan, tetapi tidak berdenyut, tidak meningkat dengan tekanan fizikal, sebaliknya, kadang-kadang malah mereda.

Sakit kepala kluster

Kesakitan jenis ini jauh lebih jarang daripada ketegangan atau migrain; selalunya berpunca dari sinusitis (sinusitis) atau penyakit jiwa. Sakit kepala ini tergolong dalam kategori sakit primer, serangannya berulang kali di tempat yang sama, dan hilang setelah beberapa minggu. Kesakitan kluster mempengaruhi lebih banyak lelaki berbanding wanita. Serangan biasanya bermula pada waktu yang sama pada hari, biasanya pada waktu malam, mengganggu tidur. Pesakit menggambarkan kesakitan itu sangat sengit, hampir tidak dapat ditanggung.

Selalunya kejang disertai dengan gejala berikut, yang dirasakan oleh pesakit di bahagian kepala yang sama dengan rasa sakit itu sendiri:

  1. Hiperemia (kemerahan), lakrimasi, melonggarkan atau bengkak kelopak mata.
  2. Pembengkakan mukosa hidung.
  3. Peluh di dahi dan muka.

Serangan bermula secara tiba-tiba dan berlangsung selama beberapa minggu atau bulan. Sebab-sebab mereka belum diketahui. Faktor-faktor berikut boleh memprovokasi mereka:

  1. Sejuk.
  2. Tekanan fizikal yang berlebihan.
  3. Tekanan, kemurungan, kegelisahan.
  4. Ketegangan kerana kekejangan pada otot belakang dan leher.
  1. Episodik - fasa tanpa rasa sakit, yang bermula dalam kesakitan, boleh berlangsung dari 2 minggu hingga 3 bulan, sekurang-kurangnya 1 bulan. Kemudian fasa menyakitkan berlaku lagi.
  2. Kronik - fasa menyakitkan berlangsung selama satu tahun atau lebih lama. Tempoh yang panjang ini biasanya tidak terganggu oleh fasa yang tidak menyakitkan. Apabila tahap tanpa rasa sakit masuk, ia berlangsung kurang dari sebulan.

Tekanan sakit kepala

Punca masalah ini diketahui oleh semua orang - ia termasuk tekanan, kemurungan, masalah interpersonal di rumah dan di tempat kerja, kerja tidak aktif dan postur badan yang lemah. Semua ini boleh menyebabkan gangguan pada perubahan ketegangan dan peredaran darah otot muka dan leher. Ia menekan dan menjengkelkan saraf dan saluran darah yang menuju ke otak, mengakibatkan kusam, berterusan, dan penyebab masalah ini diketahui oleh semua orang - ia termasuk tekanan, kemurungan, gangguan interpersonal di rumah dan di tempat kerja, kerja tidak aktif dan postur yang buruk. Semua ini boleh menyebabkan gangguan pada perubahan ketegangan dan peredaran darah otot muka dan leher. Ia menekan dan menjengkelkan saraf dan saluran darah yang menuju ke otak, mengakibatkan sakit kepala yang kusam, berterusan dan teruk yang tertumpu di pelipis dan belakang kepala dan mungkin disertai dengan kebas dan kekakuan otot di leher dan bahu..

Migrain adalah penyakit kronik berdasarkan fungsi saluran darah, yang dimanifestasikan sebagai akibat vasokonstriksi dan kemudian dilatasi. Ini adalah penyakit yang sangat biasa yang menampakkan diri dalam kejang yang berlaku pada pelbagai selang waktu (boleh bertahan hingga 3 hari).

Beberapa gejala sering menunjukkan serangan migrain yang akan datang. Mereka mungkin muncul dalam beberapa hari atau bahkan beberapa jam sebelum serangan bermula; Ini termasuk terutamanya kepekaan terhadap rangsangan persekitaran, kegelisahan, mudah marah, kurang tidur, dan leher yang kaku. Seseorang mendapat selera untuk makanan tertentu.

Kadang-kadang serangan itu didahului oleh aura. Kami bercakap mengenai sensasi visual selama beberapa minit di beberapa bahagian bidang visual, yang berubah dengan pergerakan mata dan bahkan boleh meningkat. Kawasan itu boleh berkelip, melimpah. Pada masa yang sama atau dalam beberapa minit selepas hilangnya aura, rasa sakit muncul. Gejala fizikal aura biasanya berlangsung 5-60 minit. Biasanya hilang sejurus sebelum serangan itu sendiri, tetapi kadang-kadang berterusan walaupun selepas kesakitan.

Sakit kepala Remaja itu mengalami sakit kepala selama 5 hari sekarang apa yang perlu dilakukan? Dan apa yang boleh berlaku

AntiPsychoVirus Oracle (64466) 2 tahun yang lalu

Manifestasi fizikal
Penjelasan di bawah hanya berlaku untuk sakit kepala biasa. Untuk masalah atau migrain yang lebih serius, lihat artikel yang berkaitan.

Sebab-sebab emosi
Seperti yang dinyatakan dalam artikel MIGRAINE, kepala secara langsung berkaitan dengan INDIVIDUAL seseorang. Oleh itu, sakit di kepala (terutama di bahagian atasnya) menunjukkan bahawa orang itu memukul dirinya di kepala dengan celaan dan tanda rendah. Dia menyalahkan dirinya sendiri atas semua kekurangan manusia yang ada, terutama kebodohan, dan membuat tuntutan yang meningkat pada dirinya sendiri..

Dia mengatakan atau memikirkan sesuatu seperti berikut;

* Kepala saya retak dari ini.

* Bosan membingungkannya.

* Saya memukul kepala ke dinding.

* Ia jatuh seperti salji di kepala saya.

* Saya mempertaruhkan kepala saya.

* Saya tidak boleh melompat ke atas kepala saya.

* Saya kehilangan kepala.

Dia memandang rendah dan menyeksa dirinya dengan penghinaan diri. Sekiranya seseorang berfikir bahawa kepalanya terbelah, dia menyimpan segala sesuatu dalam dirinya terlalu lama kerana takut menjadi objek kritikan seseorang. Ada kemungkinan juga bahawa orang ini tidak dapat berdamai dengan dirinya sendiri, kerana dia telah melakukan sesuatu secara terus terang. Dia menyalahkan dirinya sendiri kerana tidak bijaksana, tidak bijaksana. Masalah kepala boleh timbul pada seorang pemimpin jika dia takut memimpin sesuatu, teruskan, memimpin.

Kesakitan di kepala, terutama di dahi, adalah tanda bahawa seseorang terlalu banyak melakukan diri mereka sendiri, cuba memahami segalanya. Dia mesti memberi masa keintelektualannya, kerana untuk sintesis dan pemahaman, perlu memiliki sejumlah maklumat awal minimum..

Sebab mental
Kepala mengandungi organ empat dari lima deria dan merupakan bahagian tubuh yang sangat penting. Rasa sakit di dalamnya menghalangi anda melihat, mendengar, berbau, merasa dan mengatakan apa yang memenuhi keperluan sebenar anda - iaitu akhirnya menjadi diri sendiri. Anda mesti mengembalikan hubungan dengan Diri sejati anda, iaitu menjadi diri anda sendiri. Anda tidak boleh memaksa diri anda untuk menjadi seperti yang anda fikirkan orang lain inginkan. Tidak ada seorang pun di dunia ini yang dapat memenuhi semua harapan orang lain..

Dengan berdegil terhadap orang lain, anda juga menghalang diri anda daripada menjadi diri sendiri. Anda menyakiti diri sendiri dengan terus percaya bahawa degil itu baik untuk anda. Tubuh anda juga mahu anda tidak terlalu banyak menguras fikiran anda, dan tidak berusaha memahami segala yang ada di dunia ini. Sekiranya anda sering menggunakan satu atau bahkan beberapa frasa di atas, fahami bahawa anda dirugikan oleh ketakutan yang tersembunyi di baliknya..

Sebab dan penghapusan kerohanian

Untuk memahami sebab-sebab kerohanian yang menghalang kepuasan keperluan penting Diri yang ikhlas, tanyakan pada diri anda soalan yang diberikan dalam terapi monada material. Jawapan kepada soalan-soalan ini akan membolehkan anda bukan sahaja menentukan dengan tepat penyebab sebenar masalah fizikal anda, tetapi juga untuk menghapusnya..

Sumber: Dengarkan badan anda sebagai sahabat anda di bumi

Kecerdasan Buatan Ibu Choli (239258) 2 tahun yang lalu

Ebola atau kusta atau antraks
potong kepala anda. tidak ada kepala, tidak ada masalah

Urut profesional di Moscow Oracle (54010) 2 tahun yang lalu

Lawati pakar neurologi dan anda perlu diperiksa

Lelik Thinker (7284) 2 tahun yang lalu

Mengapa mengambil risiko sedemikian? Hari ini hari Isnin, bolehkah seorang remaja pergi berjumpa doktor sendiri.

Mangazeika Tercerahkan (37043) 2 tahun yang lalu

di sekolah kepala saya mula sakit teruk. 2 minggu sakit. mula memeriksa. berubah menjadi perpindahan vertebra serviks. Saya jatuh di gim tidak berjaya

Ahli terapi - perundingan dalam talian

Helo. Selama kira-kira 6 bulan, bahu sakit dengan pergerakan yang tajam, ketika rehat nampaknya tidak ada rasa sakit. Ketika bermula saya tidak dapat memahami, kerana pada mulanya saya berfikir bahawa saya sedang berbaring. 7.5 bulan yang lalu, kehamilan yang teruk (2 bulan disimpan), 2 pembedahan caesarean, sebulan kemudian kematian ayah saya, jadi nampaknya saya tidak begitu menyedari. Sekarang saya menganalisis, saya menyedari bahawa pada awalnya adalah kesakitan mengangkat tangan, saya tidak dapat menanggalkan pakaian ketika mengangkat, kemudian hanya dengan gerakan tajam dan seumpamanya. Sekarang saya turun dari bahu saya sedikit.

Halo, saya sangat terseksa oleh sakit kepala, dan selama dua tahun. Semuanya bermula secara tiba-tiba, kira-kira tiga tahun yang lalu, kadang-kadang menembak di bahagian belakang kepala, dan tidak cukup lemah. Ngomong-ngomong, saya sama sekali tidak pernah merungut tentang kesihatan saya, saya tidak pernah mengambil cuti sakit dan tidak meminta cuti. Kesihatan saya secara amnya berakhir dalam satu hari, secara tiba-tiba dan tidak disangka-sangka! Saya mempunyai tempoh dalam hidup saya bahawa saya sangat gugup, semua masalah dan kesukaran menumpuk dalam beberapa bulan. Semuanya bermula dengan itu.

Helo! Kira-kira setahun yang lalu, saya sudah lama sakit kepala. Saya bangun dan tertidur dengan sakit kepala, beberapa kali kehilangan koordinasi. Saya pergi ke doktor. Mereka membuat REG dan menetapkan escuvit cinarizine dan glycine. Semuanya hilang. Saya tidak pasti sama ada ini berkaitan, tetapi masih. Seminggu yang lalu dia demam. Suhu selama seminggu 37. 1. Pagi ini saya terbangun dengan kepala yang tidak jelas, dan ketika berjalan, seperti mabuk. Beritahu saya, apa mungkin?

Helo, saya berumur 27 tahun. Sejak kecil, mereka memakai VSD, pening dan sakit kepala sering terganggu. Sakit. Mereka merawat saya dengan urutan zon kolar, nootropil dan lain-lain. Pada masa ini, terdapat kesakitan yang kuat di kuil kiri. Citramon dan spazmolgon hanya memberikan penambahbaikan sementara, rasa sakit telah berlangsung selama lima hari. Sebelum itu, leher saya sakit di bahagian yang sama. Dan sekarang terdapat kesakitan yang teruk di kuil. Saya menjalani gaya hidup yang tidak aktif, kerja tidak aktif. Sekarang nampaknya walaupun di leher, ketika menggerakkan kepala, nampaknya ada sesuatu yang berdetak. Di bawah.

Helo. Mengalami sakit kepala setiap hari, dari sekitar 8 darjah. Sudah mengikuti kursus ke-2. Saya bangun - tidak ada yang menyakitkan. Pada akhir pasangan pertama, ia mula sakit sedikit, pada akhir pasangan kedua, kepala sudah banyak sakit. Biasanya rasa sakit tidak bertambah kuat, tetapi pada pasangan ketiga rasa sakit semakin kuat. Walaupun hanya menggerakkan kepala menyebabkan rasa tidak selesa. Saya pergi ke hospital beberapa kali dan setiap kali saya diberi diagnosis yang berbeza: vasokonstriksi, arteri berbentuk S (serviks), saraf terjepit, VSD.

Helo! Beritahu saya. Saya sudah mempunyai plat titanium di kepala selama setengah tahun. Dua hari yang lalu, ketika bergerak, berjalan, klik muncul, di tempat piring berdiri, tidak ada yang seperti ini sebelumnya. Tidak ada aduan, tidak ada sakit kepala, tidak ada edema, keadaan kesihatannya sama, dalam satu kata, aduan, kecuali untuk klik ini tidak ada lagi. Tolong jawab, apa mungkin, apa sebab klik ini? Terima kasih banyak terlebih dahulu.

18+ Konsultasi dalam talian hanya untuk tujuan maklumat dan tidak menggantikan perundingan secara peribadi dengan doktor. Syarat penggunaan

Data peribadi anda dilindungi dengan selamat. Pembayaran dan operasi laman web dilakukan dengan menggunakan protokol SSL yang selamat.

Sakit kepala 5 hari

Quarta007. menulis pada 12 Jun 19:50
Moscow

Jantina lelaki
Dikehendaki: ahli neuropatologi, ahli neurologi vertebra

Orang ramai. Saya meminta pertolongan. Jika tidak, saya hanya akan gila: selama kira-kira 5 hari saya sakit kepala, bahkan telinga saya, di dalam! Telinga mengganggu untuk waktu yang lama, kira-kira sebulan setengah, ketika dalam sejuk terakhir kepala saya sangat sejuk. sejak 10 hari yang lalu saya mengalami dua ENT yang berbeza, kedua-duanya mengatakan bahawa telinga benar-benar tenang! dihantar ke pakar neurologi! Semalam saya melakukan EEG kepala, hasilnya belum siap, hari ini saya berada di pakar neurologi, dia membuat saya imbasan triplex pada saluran leher, hasilnya: Tidak ada kecenderungan pada arteri mengantuk kiri! di sebelah kiri, arteri karotid dalaman dan biasa mempunyai kelajuan Vps 120 sm / m, doktor mengatakan bahawa ini banyak, kerana di sebelah kanan angka ini adalah 72 dan 62 sm / s / Segala yang lain menurut kajian ini adalah normal! doktor mengatakan bahawa alasan untuk ini mungkin berbeza, menetapkan koagulogram, hasilnya adalah pada hari Jumaat, dan mengatakan bahawa telinga akan digadaikan dan bahawa saya akan berdamai dengannya! hari ini kepala sakit, kemudian dahi, kemudian di belakang telinga, maka tidak ada yang menyakitkan, tetapi hanya mahu tidur, telinga terbaring tetapi kemudian dia menanggalkannya! pakar neurologi itu mengatakan bahawa saya perlu dirawat dan dia akan melakukannya setelah darahnya keluar! ORANG. tolong beritahu saya: Saya akan bertahan. Tidak ada kekuatan untuk menanggung kepala yang berat ini, kelemahan, tidak ada selera makan tertentu, hanya bangun pada waktu petang. Apa nak buat. Terima kasih kerana memahami.

Langgan balasan baru

Semuanya dipersembahkan secara kacau. Melegakan sakit kepala dengan analgesik dan ubat penenang. Pasti bertahan.

Terdapat banyak sebab untuk sakit kepala, melakukan elektroensefalografi, MRI otak dan tulang belakang serviks, ultrasonografi saluran leher dan otak, biarkan pakar neurologi memeriksa anda dengan teliti (sebab, sifat, penyetempatan sakit kepala, memerlukan ubat sakit). Lihat pakar oftalmologi (fundus) untuk tanda tidak langsung peningkatan tekanan intrakranial. Kawal tekanan darah 3 kali sehari, catat hasilnya, berjumpa dengan ahli terapi sekiranya berlaku peningkatan.

Laman web: www.preobrazhenie.ru
Telefon: 8 495 632-00-65 (sepanjang masa), 8 800 200 01 09 (percuma)
Skype: www.narcologia.ru
Alamat: Moscow

Terima kasih banyak atas nasihat anda! Tekanan darah normal, diukur ketika kepala sakit, tidak melompat. EG membuat janji temu dengan pakar neurologi. Terima kasih kerana intrakranial! Saya akan membuat temu janji dengan pakar oftalmologi!

Tidak baik bagi orang sakit bahawa perunding, bukannya jawapan yang jujur ​​terhadap soalan, sibuk dengan promosi diri!

Pakar neurologi jelas tidak tahu apa yang harus dilakukan. Dan anda segera memanggil ambulans dan memerlukan kemasukan ke hospital di jabatan meningitis berjangkit untuk mengecualikan otogenik atau meningitis lain.