Utama > Komplikasi

Permainan untuk pengembangan pemikiran logik

Syarat untuk mengajukan permohonan untuk kes dengan permainan:

  • gambar dan video dari kelas anda mestilah berkualiti, diproses jika perlu;
  • bahan yang dihantar tidak boleh mengandungi tanda, logo, nama dan nombor telefon "air";
  • dengan bahan yang dihantar, pastikan untuk menyatakan nama dan nama keluarga anda, negara dan bandar mengajar, pautan ke laman web atau kumpulan anda di rangkaian sosial. Maklumat ini akan disiarkan di laman web Sekolah dan akan berfungsi sebagai iklan tambahan.

Dengan mengambil bahagian dalam promosi "Case with games", anda secara automatik memberikan persetujuan anda terhadap pengeposan bahan yang anda kirimkan:

Pemikiran abstrak adalah apa adanya. Bentuk, jenis, pengembangan

Pelbagai maklumat mengenai dunia luar memasuki otak kita melalui pancaindera dalam bentuk suara, bau, sensasi taktil, gambar visual, nuansa rasa. Tetapi ini adalah maklumat mentah yang masih perlu diproses. Ini memerlukan aktiviti mental dan bentuk tertinggi - pemikiran abstrak. Hanya itu yang memungkinkan tidak hanya membuat analisis terperinci mengenai isyarat yang memasuki otak, tetapi juga untuk membuat generalisasi, sistematis, mengkategorikan dan mengembangkan strategi tingkah laku yang optimum.

Abstrak pemikiran logik sebagai bentuk proses pemikiran tertinggi

Pemikiran manusia adalah hasil evolusi yang panjang, dalam perkembangannya ia melalui beberapa tahap. Pemikiran abstrak hari ini dianggap sebagai bentuk tertinggi. Mungkin ini bukan langkah terakhir dalam pengembangan proses kognitif manusia, tetapi sejauh mana bentuk aktiviti mental yang lebih maju tidak diketahui..

Tiga peringkat dalam perkembangan pemikiran

Pembentukan pemikiran abstrak adalah proses pengembangan dan komplikasi aktiviti kognitif. Corak utamanya adalah ciri antropogenesis (perkembangan manusia) dan ontogenesis (perkembangan kanak-kanak). Dalam kedua-dua kes itu, pemikiran melalui tiga peringkat, semakin meningkatkan tahap abstrak atau pengabstrakan..

  1. Bentuk proses kognitif ini memulakan jalannya dengan pemikiran aktif-visual. Ia mempunyai watak tertentu dan dikaitkan dengan aktiviti objektif. Sebenarnya, ia dilakukan hanya dalam proses memanipulasi objek, dan pantulan abstrak tidak mungkin baginya..
  2. Tahap perkembangan kedua adalah pemikiran kiasan, yang dicirikan oleh operasi dengan gambar deria. Ini sudah boleh abstrak dan merupakan asas proses pembuatan gambar baru, iaitu khayalan. Pada tahap ini, baik generalisasi dan sistematisasi muncul, tetapi pemikiran kiasan hanya terbatas pada pengalaman konkrit langsung.
  3. Kemungkinan mengatasi kerangka konkrit hanya muncul pada tahap pemikiran abstrak. Jenis aktiviti mental inilah yang membolehkan anda mencapai tahap generalisasi yang tinggi dan tidak beroperasi dengan gambar, tetapi dengan tanda-tanda abstrak - konsep. Oleh itu, pemikiran abstrak juga disebut konseptual.

Pemikiran khayalan bersifat berbeza, yaitu, menyerupai lingkaran yang menyimpang ke arah yang berbeza dari batu yang dilemparkan ke tasik - gambar pusat. Ia agak kacau, gambar saling berkait, berinteraksi, membangkitkan pergaulan. Sebaliknya, pemikiran abstrak bersifat linear, pemikiran di dalamnya berbaris dalam urutan tertentu, mematuhi undang-undang yang ketat. Undang-undang pemikiran abstrak ditemukan pada zaman kuno dan digabungkan menjadi bidang pengetahuan khas yang disebut logik. Oleh itu, pemikiran abstrak juga disebut logik..

Alat berfikir abstrak

Sekiranya pemikiran kiasan beroperasi dengan gambar, maka pemikiran abstrak beroperasi dengan konsep. Kata-kata adalah alat utamanya, dan jenis pemikiran ini wujud dalam bentuk ucapan. Ini adalah rumusan pemikiran yang membolehkan anda membinanya secara logik dan konsisten.

Kata-kata menyusun dan memudahkan berfikir. Sekiranya anda tidak memahami sesuatu, cubalah membincangkan masalah ini, atau lebih baik lagi untuk menerangkan kepada seseorang. Dan percayalah, dalam proses penjelasan ini, anda sendiri akan mengetahuinya walaupun dalam masalah yang sangat sukar. Dan jika tidak ada orang yang bersedia mendengar alasan anda, maka jelaskan kepada refleksi anda di cermin. Ini lebih baik dan lebih efisien, kerana pantulan tidak terganggu, dan dalam ekspresi anda juga boleh merasa bebas.

Kejelasan dan kejelasan pertuturan secara langsung mempengaruhi aktiviti mental dan sebaliknya - pernyataan yang dirumuskan dengan baik mengandaikan pemahaman dan kajian dalamannya. Oleh itu, pemikiran abstrak kadang-kadang disebut ucapan dalaman, yang, walaupun ia juga menggunakan kata-kata, masih berbeza dengan ucapan biasa, baik:

  • ia terdiri bukan hanya dari kata-kata, tetapi juga merangkumi gambar dan emosi;
  • pertuturan batin lebih kacau dan koyak, terutamanya jika seseorang tidak berusaha mengatur pemikirannya secara khusus;
  • ia dibatasi, apabila sebahagian kata dilangkau dan perhatian tertumpu pada konsep penting dan penting.

Ucapan dalaman menyerupai pernyataan kanak-kanak kecil berumur 2-3 tahun. Kanak-kanak pada usia ini juga hanya menetapkan konsep-konsep utama, segala sesuatu yang ada di kepala mereka dipenuhi oleh gambar yang mereka belum belajar menyebut perkataan. Sebagai contoh, hanya bayi yang telah bangun dengan gembira berseru: "Bai-bai - baba!" Diterjemahkan ke dalam bahasa "dewasa", ini bermaksud: "Hebatnya ketika saya sedang tidur, nenek saya datang kepada kami".

Fragmentasi dan ringkas ucapan dalaman adalah salah satu halangan untuk kejelasan pemikiran abstrak-logik. Oleh itu, perlu melatih bukan sahaja luaran, tetapi juga pertuturan dalaman, untuk mencapai rumusan mental yang paling tepat dalam proses menyelesaikan masalah yang kompleks. Ucapan dalaman yang teratur juga disebut pengucapan batin..

Penggunaan kata-kata dalam pemikiran adalah manifestasi fungsi tanda kesedaran - apa yang membezakannya dengan pemikiran primitif haiwan. Setiap kata adalah tanda, iaitu, abstraksi yang berkaitan dengan objek atau fenomena sebenar dengan makna. Marshak mempunyai puisi "The Cat's House", dan ada ungkapan seperti: "Ini adalah kerusi - mereka duduk di atasnya, ini adalah meja - mereka makan di situ." Ini adalah gambaran makna yang sangat baik - hubungan kata dengan objek. Hubungan ini hanya wujud di kepala seseorang, sebenarnya gabungan bunyi "meja" tidak ada kaitan dengan objek yang sebenarnya. Dalam bahasa lain, makna seperti itu dikurniakan dengan gabungan bunyi yang sama sekali berbeza.

Menjalin hubungan sedemikian, dan lebih-lebih lagi beroperasi di dalam minda bukan dengan gambaran konkrit, tetapi dengan tanda-tanda abstrak, kata-kata, angka, formula, adalah proses mental yang sangat kompleks. Oleh itu, orang-orang secara beransur-ansur menguasainya sehingga remaja, dan bahkan tidak semuanya dan tidak sepenuhnya.

Logik adalah sains pemikiran konseptual

Logik, sebagai ilmu pemikiran, dilahirkan lebih dari 2 ribu tahun yang lalu di Yunani Kuno. Pada masa yang sama, jenis pemikiran logik utama dijelaskan dan undang-undang logik dirumuskan, yang tetap tidak tergoyahkan hingga hari ini..

Dua jenis pemikiran: pemotongan dan induksi

Unit asas pemikiran logik abstrak adalah konsep. Beberapa konsep yang digabungkan menjadi pemikiran yang koheren adalah penilaian. Mereka boleh menjadi positif dan negatif. Sebagai contoh:

  • "Daun terbang dari pokok pada musim luruh" - afirmatif.
  • "Tidak ada daun di pokok pada musim sejuk" - negatif.

Penghakiman juga boleh benar atau salah. Jadi, keputusan "Pada musim sejuk, daun muda tumbuh di atas pokok" adalah salah.

Dari dua pertimbangan atau lebih, anda dapat membuat kesimpulan atau kesimpulan, dan keseluruhan pembinaan ini disebut sebagai silogisme. Sebagai contoh:

  • Premis pertama (penghakiman): "Daun terbang dari pokok pada musim luruh".
  • Premis ke-2 (penghakiman): "Sekarang daun sudah mulai terbang dari pokok".
  • Inferens (silogisme): "Musim luruh telah tiba".

Bergantung pada kaedah berdasarkan kesimpulan yang dibuat, terdapat dua jenis pemikiran: deduktif dan induktif..

Kaedah induksi. Kesimpulan umum diambil dari beberapa penilaian peribadi. Contohnya: "pelajar sekolah Vasya tidak belajar pada musim panas", "pelajar sekolah Petya tidak belajar pada musim panas" "pelajar sekolah Masha dan Olya juga tidak belajar pada musim panas". Akibatnya, "pelajar sekolah tidak belajar pada musim panas." Induksi bukanlah kaedah yang sangat dipercayai, kerana kesimpulan yang benar dapat dibuat hanya jika semua kes tertentu diambil kira, dan ini sukar, dan kadang-kadang mustahil.

Kaedah pemotongan. Dalam kes ini, penaakulan berdasarkan premis umum dan maklumat yang diberikan dalam penghakiman. Iaitu, pilihan ideal: satu penilaian umum, satu penilaian peribadi, dan kesimpulannya juga merupakan penilaian peribadi. Contoh:

  • "Semua pelajar sekolah bercuti musim panas".
  • "Vasya adalah pelajar sekolah".
  • "Vasya mempunyai percutian musim panas".

Ini adalah bagaimana kesimpulan paling asas dalam pemikiran logik. Benar, untuk membuat kesimpulan yang betul, syarat atau undang-undang tertentu mesti dipatuhi.

Undang-undang logik

Terdapat empat undang-undang asas, dan tiga daripadanya dirumuskan oleh Aristoteles:

  • Undang-undang identiti. Menurutnya, setiap pemikiran yang dinyatakan dalam kerangka penalaran logik harus sama dengan dirinya sendiri, yaitu, tidak berubah sepanjang keseluruhan alasan atau perselisihan..
  • Hukum percanggahan. Sekiranya dua pernyataan (penilaian) saling bertentangan, maka salah satu daripadanya semestinya salah.
  • Undang-undang ketiga yang dikecualikan. Sebarang pernyataan boleh salah atau benar, sesuatu yang lain adalah mustahil.

Pada abad ke-17, ahli falsafah Leibniz melengkapi ketiga-tiga ini dengan undang-undang keempat "alasan yang mencukupi". Bukti kebenaran idea atau pertimbangan hanya dapat dilakukan berdasarkan penggunaan hujah yang boleh dipercayai.

Diyakini bahawa cukup untuk mengikuti undang-undang ini, dapat membuat keputusan dan membuat kesimpulan dengan betul, dan anda dapat menyelesaikan masalah yang paling sukar. Tetapi sekarang telah terbukti bahawa pemikiran logik terbatas dan sering gagal, terutama ketika timbul masalah serius yang tidak mempunyai satu penyelesaian yang betul. Pemikiran logik abstrak terlalu mudah dan tidak fleksibel.

Keterbatasan logik sudah terbukti pada zaman kuno dengan bantuan paradoks yang disebut - masalah logik yang tidak ada jalan keluarnya. Dan yang paling sederhana dari mereka adalah "paradoks pembohong," menyangkal kebolehlanggaran hukum logika ketiga. Pada abad IV SM. e. ahli falsafah Yunani kuno Eubulides mengejutkan penyokong logik dengan satu ungkapan: "Saya berbohong." Adakah ini penilaian benar atau salah? Itu tidak benar, kerana pengarangnya sendiri mendakwa bahawa dia berbohong. Tetapi jika ungkapan "Saya berbohong" adalah salah, maka penghakiman itu menjadi benar. Dan logik tidak dapat mengatasi lingkaran setan ini.

Tetapi pemikiran abstrak-logik, terlepas dari keterbatasan dan ketidakfleksibelannya, memberikan kemampuan terbaik untuk dikendalikan dan dirinya dengan baik "mengatur otak", membuat kita mematuhi peraturan yang ketat dalam proses pemikiran. Di samping itu, bentuk pemikiran abstrak terus menjadi bentuk aktiviti kognitif tertinggi. Oleh itu, perkembangan pemikiran abstrak relevan bukan hanya pada masa kanak-kanak, tetapi juga pada orang dewasa..

Latihan untuk mengembangkan pemikiran abstrak

Perkembangan jenis pemikiran ini berkait rapat dengan aktiviti pertuturan, termasuk kekayaan perbendaharaan kata, pembinaan ayat yang betul dan kemampuan menganalisis maklumat..

Latihan "Buktikan sebaliknya"

Latihan ini paling baik dilakukan secara bertulis. Sebagai tambahan kepada kemudahan, ucapan bertulis mempunyai kelebihan penting berbanding ucapan lisan - ia lebih tersusun, tersusun dan lurus. Inilah tugasnya sendiri.

Pilih salah satu pernyataan yang agak mudah, dan paling penting, konsisten. Contohnya: "Percutian di laut sangat menarik".

Sekarang cari hujah yang membuktikan sebaliknya - semakin banyak bantahan, semakin baik. Tuliskannya dalam lajur, kagumi dan cari sanggahan terhadap setiap hujah ini. Iaitu, membuktikan lagi kebenaran penghakiman pertama.

Latihan "Singkatan"

Adalah baik untuk melakukan latihan ini di syarikat, ia bukan hanya baik untuk berfikir, tetapi juga dapat menghiburkan anda, misalnya, dalam perjalanan jauh, atau mencerahkan penantian..

Anda perlu mengambil beberapa kombinasi 3-4 huruf sewenang-wenangnya. Contohnya: UPC, UOSK, NALI, dll..

Seterusnya, bayangkan bahawa ini bukan sekadar gabungan huruf, tetapi singkatan, dan cuba menguraikannya. Mungkin ia akan menjadi sesuatu yang lucu - tidak lebih buruk lagi. Humor mendorong perkembangan pemikiran. Saya boleh menawarkan pilihan berikut: UPC - "Majlis Penulis Kreatif" atau "Persatuan pengeluar bengkok". UOSK - "Pengurusan konflik sosial individu", dll..

Sekiranya anda melakukan tugas dalam satu pasukan, bertandinglah siapa yang mempunyai nama yang lebih asli dan apa yang dapat dilakukan oleh organisasi seperti itu.

Latihan "Bekerja dengan konsep"

Latihan dengan konsep, lebih tepatnya dengan kategori abstrak, yang tidak mempunyai analog dalam dunia material, mengembangkan pemikiran abstrak dengan baik dan menjalin hubungan antara proses pemikiran pada tahap yang berbeza. Sebagai peraturan, kategori tersebut mencerminkan kualiti, sifat objek, saling bergantung atau kontradiksi. Terdapat banyak kategori seperti itu, tetapi untuk latihan anda boleh mengambil yang paling sederhana, seperti "kecantikan", "kemuliaan", "benci".

  1. Setelah memilih salah satu konsep, cuba jelaskan dengan ringkas (dengan kata-kata anda sendiri) apa itu. Elakkan penjelasan melalui contoh ("ini adalah ketika...), walaupun di sekolah mereka memarahi ini.
  2. Cari sinonim untuk konsep ini dan cuba tentukan sama ada terdapat perbezaan, nuansa antara kata utama dan sinonim.
  3. Fikirkan simbol untuk konsep ini, boleh abstrak dan spesifik, dinyatakan dalam kata-kata atau dalam gambar grafik.

Setelah anda menggunakan konsep yang mudah, anda boleh beralih kepada konsep yang kompleks. Contohnya, seperti: "kesesuaian", "pengorbanan", "penentangan", dan lain-lain. Sekiranya anda tidak tahu apa itu, maka dibenarkan untuk melihat definisi kata-kata ini, tetapi anda masih akan menerangkannya dengan kata-kata anda sendiri..

Manfaat mengembangkan pemikiran abstrak bukan hanya dalam belajar menyelesaikan masalah logik. Tanpa itu, kejayaan dalam sains yang tepat adalah mustahil, sukar untuk memahami banyak undang-undang ekonomi dan sosial. Selain itu, yang penting, pemikiran ini akan menjadikan ucapan lebih betul dan jelas, mengajar anda untuk membuktikan pandangan anda berdasarkan undang-undang logik yang ketat, dan bukan kerana "menurut saya begitu".

Pemikiran abstrak dan imaginatif

Mengikut tahap penyebaran, mereka dibezakan:

Pemikiran diskursif - pemikiran analitis berdasarkan logik penaakulan.

Pemikiran intuitif - berdasarkan persepsi deria langsung dan refleksi langsung kesan objek dan fenomena dunia sekitarnya.

Secara semula jadi, terdapat:

Pemikiran teoritis adalah berfikir berdasarkan pertimbangan dan kesimpulan teoritis, ini adalah pengetahuan mengenai undang-undang dan peraturan.

Pemikiran praktikal adalah penaakulan ketika menyelesaikan masalah praktikal, tujuannya adalah untuk mengembangkan cara transformasi realiti praktikal: menetapkan matlamat, membuat rancangan, projek, skema.

Pemikiran teori, seterusnya, terbahagi kepada konsep dan kiasan.

Pemikiran konseptual ialah berfikir yang menggunakan konsep tertentu. Pemikiran konseptual memberikan gambaran realiti yang paling tepat dan umum, tetapi refleksi ini abstrak.

Pemikiran imaginatif adalah sejenis proses pemikiran yang menggunakan gambar. Gambar-gambar ini diambil terus dari ingatan atau dibuat semula oleh khayalan. Pemikiran imaginatif membolehkan anda mendapatkan refleksi subjektif khusus mengenai realiti sekitarnya.

Dari segi bentuk, jenis pemikiran seperti ini dibezakan sebagai visual-efektif, visual-figurative dan abstract-logical (verbal-logical), jenis pemikiran ini juga dapat dianggap sebagai tahap perkembangannya.

Pemikiran berkesan-visual (pra-konseptual) adalah jenis pemikiran khas, intinya adalah bahawa penyelesaian masalah dijalankan dengan bantuan aktiviti transformatif praktikal yang dijalankan dengan objek sebenar. Bentuk pemikiran ini dominan pada awal kanak-kanak..

Pemikiran visual-kiasan adalah sejenis pemikiran di mana penyelesaian masalah dijalankan dengan menggunakan operasi dengan gambar yang timbul dalam keadaan segera. Gambar yang diperlukan disajikan dalam ingatan jangka pendek dan operasi. Bentuk pemikiran ini dominan pada kanak-kanak prasekolah dan sekolah rendah..

Pemikiran verbal-logik adalah jenis pemikiran di mana penyelesaian masalah dijalankan dengan menggunakan operasi dengan konsep. Dominan sejak remaja.

Abstrak-logik - jenis pemikiran yang lebih kompleks, berdasarkan peruntukan sifat penting dan hubungan objek dan penarikan dari tidak penting.

Setiap jenis pemikiran ini berkembang secara bebas. Pemikiran teori dianggap lebih sempurna daripada praktikal, dan pemikiran konseptual adalah tahap perkembangan yang lebih tinggi daripada kiasan.

Mengikut tahap kebaruan dan keaslian, mereka dibezakan:

Pemikiran reproduktif - berdasarkan asimilasi dan pengoperasian konsep, penilaian, corak dan penerapan siap pakai dalam situasi tertentu.

Pemikiran produktif adalah berfikir yang mencipta sesuatu yang baru untuk subjek. Proses berfikir terdiri daripada mencari kaedah menyelesaikan masalah, dengan mengambil kira keadaan yang ada. Adakah di tengah kreativiti.

Fungsi dibezakan:

Pemikiran kritis - bertujuan untuk mengenal pasti jurang dalam penilaian.

Kreatif - berkaitan dengan penemuan pengetahuan baru yang asasnya.

Bentuk pemikiran asas

1. Konsep adalah pantulan sifat umum dan penting objek atau fenomena. Jenis konsep:

Konsep umum - merangkumi sekumpulan objek atau fenomena yang serupa dengan nama yang sama. Contohnya, konsep "kerusi", "bangunan", "penyakit", "orang", dll. Konsep umum mencerminkan ciri-ciri yang terdapat pada semua objek, yang disatukan oleh konsep yang sesuai.

q Konsep tunggal - menunjukkan satu subjek. Contohnya, "Yenisei", "Venus", "Saratov" dan lain-lain. Konsep tunggal adalah kumpulan pengetahuan mengenai mana-mana satu subjek, tetapi pada masa yang sama menggambarkan sifat-sifat yang dapat diliputi oleh konsep lain yang lebih umum. Sebagai contoh, konsep "Yenisei" merangkumi hakikat bahawa ia adalah sungai yang mengalir melalui wilayah Rusia.

2. Penghakiman adalah bentuk pemikiran, dalam proses di mana hubungan antara objek realiti ditegaskan atau ditolak. Contohnya, "Jadual ini berwarna coklat", "Logam mengembang apabila dipanaskan" - menyatakan hubungan antara perubahan suhu dan isipadu logam.

Penghakiman boleh benar (objektif objektif) dan salah (tidak sesuai dengan realiti objektif); umum (apabila ada sesuatu yang ditegaskan mengenai semua mata pelajaran kumpulan, misalnya: "Semua pelajar mengambil peperiksaan semasa sesi"), peribadi (contohnya: "Beberapa pelajar adalah pelajar yang cemerlang") dan tunggal (contohnya, "Pelajar ini tidak membuat persiapan yang baik untuk seminar"). )

Penghakiman berdasarkan pemahaman subjek mengenai pelbagai hubungan objek atau fenomena tertentu dengan objek atau fenomena lain. Pengertian adalah kemampuan memahami makna dan makna sesuatu. Konsep "penilaian" dan "pemahaman" tidak sama persis, tetapi saling berkaitan antara satu sama lain. Sekiranya pemahaman adalah kemampuan, maka penilaian adalah hasil dari kemampuan itu..

3. Inferensi adalah bentuk pemikiran tertinggi dan merupakan turunan dari penilaian baru dari satu atau lebih penilaian. Pertimbangan awal dari mana kesimpulan itu disebut disebut premis.

Kesimpulannya boleh menjadi:

q Induktif - penaakulan beralih dari faktor individu ke kesimpulan umum.

Deduktif - penaakulan beralih dari faktor umum ke kesimpulan tertentu.

q Analogi - kesimpulan dibuat berdasarkan persamaan separa antara fenomena. Contohnya: cahaya pada waktu siang dan gelap pada waktu malam.

Inferensi sebagai bentuk pemikiran didasarkan pada konsep dan pertimbangan dan paling sering digunakan dalam proses pemikiran teoritis.

Kata "intelek" berasal dari intelektual Latin, diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia yang bermaksud "pemahaman", "pemahaman", "pemahaman". Hari ini, terdapat dua tafsiran utama kecerdasan: lebih luas dan lebih sempit. Dalam erti kata yang lebih luas, kecerdasan adalah ciri biopiksi integral global seseorang yang mencirikan kemampuannya untuk menyesuaikan diri. Tafsiran kecerdasan lain, yang lebih sempit, menggabungkan dalam konsep ini ciri umum kemampuan mental seseorang.

Jenis utama operasi mental

Jenis utama operasi mental merangkumi: perbandingan, analisis dan sintesis, pengabstrakan dan konkritisasi, induksi dan pemotongan.

Analisis adalah pemisahan mental sesuatu ke dalam bahagian atau pengasingan mental sifat individu objek.

Inti dari operasi ini adalah bahawa, dengan melihat objek atau fenomena, kita secara mental dapat mengasingkan satu bahagian dari bahagian lain di dalamnya, dan kemudian memilih bahagian seterusnya, dan sebagainya. Oleh itu, kita dapat mengetahui bahagian mana yang terdiri daripadanya. apa yang kita rasakan. Oleh itu, analisis membolehkan kita menguraikan keseluruhan menjadi beberapa bahagian, iaitu memungkinkan kita memahami struktur apa yang kita rasakan..

Sintesis adalah gabungan mental bahagian objek atau fenomena menjadi satu keseluruhan, dan juga gabungan mental dari sifat individu mereka.

Operasi, analisis dan sintesis pada dasarnya bertentangan sebenarnya berkait rapat. Mereka terlibat dalam setiap proses pemikiran yang kompleks. Sebagai contoh, apabila anda, dengan pengetahuan bahasa Inggeris yang kurang baik, mendengar perbualan dalam bahasa ini, pertama sekali anda mencuba untuk menonjolkan kata-kata yang tidak asing dalam frasa yang dibunyikan, dan kemudian hanya dapat memahami perkataan yang kurang dikenali dan kemudian cuba memahaminya. Di sinilah fungsi analisis dimainkan. Namun, pada masa yang sama, anda berusaha mengumpulkan makna perkataan yang anda dengar dan membentuk frasa yang bermakna. Dalam kes ini, anda menggunakan operasi mental lain - sintesis.

Abstraksi adalah gangguan mental dari mana-mana bahagian atau sifat objek untuk menonjolkan ciri-ciri pentingnya. Abstraksi digunakan secara meluas oleh kami dalam pembentukan dan asimilasi konsep baru, kerana konsep tersebut hanya menggambarkan ciri-ciri umum yang penting untuk keseluruhan kelas objek. Sebagai contoh, dengan mengatakan "meja", kita mewakili gambar tertentu dari keseluruhan kelas objek. Konsep ini menyatukan idea kami mengenai jadual yang berbeza. Untuk membentuk konsep ini, kita harus mengasingkan diri dari sejumlah sifat dan sifat peribadi yang bersifat hanya untuk objek tertentu atau sekumpulan objek yang terpisah, yang ditentukan oleh konsep yang telah kita bentuk.

Generalisasi adalah gabungan objek serupa mengikut ciri umum bagi mereka. Segala konsep yang digunakan orang adalah generalisasi.

Konkritisasi adalah proses yang berlawanan dengan abstraksi; ia adalah representasi dari sesuatu yang unik, yang sesuai dengan konsep tertentu atau kedudukan umum. Pada hakikatnya, konkritisasi selalu bertindak sebagai contoh atau sebagai gambaran tentang persamaan..

Perbandingan adalah operasi mewujudkan persamaan dan perbezaan antara objek dan fenomena dunia nyata. Pengiktirafan persamaan atau perbezaan antara objek bergantung pada sifat apa yang dibandingkan objek penting bagi kita. Kejayaan perbandingan bergantung pada seberapa tepat indikator perbandingan dipilih..

Klasifikasi adalah turunan perbandingan, ia adalah operasi yang lebih kompleks untuk mewujudkan persamaan dan perbezaan antara ciri utama dan sekunder objek dan fenomena. Oleh kerana itu, adalah mungkin untuk menyatukan objek ke dalam kumpulan yang berkaitan berdasarkan kesamaan ciri utama: spesies, genera, kelas, dll..

Induksi adalah kesimpulan yang mewakili peralihan dari kes tertentu ke kedudukan umum.

Pengurangan adalah kesimpulan, yang merupakan peralihan dari umum ke yang tertentu.

Menyelesaikan masalah mental dan pemikiran kreatif yang kompleks

Proses berfikir bermula dengan situasi bermasalah yang perlu diselesaikan, dan, oleh itu, dengan mengemukakan persoalan yang timbul setiap kali kita tidak memahami sesuatu..

Untuk menyelesaikan masalah mental yang kompleks, adalah perlu untuk memilih kaedah menyelesaikan soalan yang diajukan dengan mahir. Dalam beberapa kes, kita tidak mengalami kesukaran untuk menyelesaikan masalah mental atau masalah praktikal tertentu. Tetapi seringkali berlaku bahawa kita tidak mempunyai pengetahuan atau maklumat yang diperlukan untuk menjawab soalan yang diajukan. Oleh itu, untuk menyelesaikan masalah mental yang kompleks, seseorang mesti dapat mencari maklumat yang diperlukan, tanpa itu mustahil untuk menyelesaikan tugas atau masalah utama. Dalam kes ini, seseorang, menggunakan kemungkinan pemikirannya, pertama kali menjawab soalan perantaraan dan hanya kemudian memutuskan soalan utama. Secara beransur-ansur mengisi maklumat yang hilang, kami menemui penyelesaian masalah utama atau persoalan yang menarik bagi kami.

Apabila kita tidak mempunyai maklumat yang diperlukan untuk menyelesaikan masalah, kita biasanya membuat andaian. Anggapan adalah kesimpulan yang berdasarkan maklumat tidak langsung dan dugaan kita, apabila kita tidak mempunyai semua pengetahuan atau maklumat yang mencukupi untuk penyelesaian masalah mental yang betul.

Amalan adalah bukti yang paling objektif mengenai kebenaran kesimpulan. Penggunaan pelbagai teknik dengan mahir memainkan peranan penting dalam menyelesaikan masalah intelektual yang kompleks. Jadi, semasa menyelesaikan masalah, kita sering menggunakan gambar visual. Contoh lain ialah penggunaan teknik khas dalam menyelesaikan masalah tipikal..

Dalam proses pemikiran yang diperluas, beberapa tahap atau fasa dapat dibezakan:

1. Kesedaran mengenai situasi masalah.

2. Pengasingan dari apa yang diketahui dan yang tidak diketahui. Akibatnya, masalah itu berubah menjadi tugas.

3. Mengehadkan kawasan carian.

4. Membina hipotesis sebagai andaian tentang cara menyelesaikan masalah.

5. Pelaksanaan hipotesis.

6. Menguji hipotesis. Sekiranya ujian mengesahkan hipotesis, penyelesaiannya dilaksanakan.

Walau bagaimanapun, ada kes apabila seseorang yang mempunyai pemikiran yang sangat maju berusaha menyelesaikan masalah yang tidak serupa dengan masalah yang diketahui, yang tidak mempunyai penyelesaian siap pakai. Untuk menyelesaikan masalah tersebut, kita mesti beralih kepada kemungkinan pemikiran kreatif kita..

Salah satu yang pertama untuk menjawab persoalan pemikiran kreatif adalah J. Guilford. Dalam karya yang dikhaskan untuk kreativiti (pemikiran kreatif), dia menggariskan konsepnya, yang mana tahap perkembangan kreativiti ditentukan oleh dominasi empat ciri dalam pemikiran. Pertama, ia adalah keaslian dan keunikan idea yang dinyatakan, keinginan untuk kebaharuan intelektual. Seseorang yang mampu kreativiti, hampir selalu dan di mana-mana berusaha mencari jalan keluarnya sendiri..

Kedua, seseorang yang kreatif dibezakan oleh fleksibilitas semantik, iaitu kemampuan untuk melihat objek dari sudut pandang baru, kemampuan untuk mengetahui kemungkinan penggunaan baru objek ini.

Ketiga, dalam pemikiran kreatif selalu ada ciri seperti fleksibilitas adaptif kiasan, iaitu kemampuan untuk mengubah persepsi objek sedemikian rupa untuk melihat sisi baru yang tersembunyi.

Keempat, seseorang dengan pemikiran kreatif berbeza dengan orang lain dalam kemampuan menghasilkan pelbagai idea dalam situasi yang tidak menentu, khususnya yang tidak mengandungi prasyarat untuk pembentukan idea baru. Keupayaan berfikir kreatif ini dipanggil oleh J. Guildford semantik fleksibiliti spontan..

Selepas itu, usaha lain dilakukan untuk mengungkap sifat kreativiti. Kajian-kajian ini telah mengenal pasti keadaan yang kondusif untuk manifestasi pemikiran kreatif. Sebagai contoh, ketika berhadapan dengan tugas baru, seseorang berusaha terlebih dahulu menggunakan kaedah atau kaedah yang paling berjaya dalam pengalaman sebelumnya. Kesimpulan lain yang tidak kurang pentingnya yang dibuat dalam penyelidikan pemikiran kreatif adalah kesimpulan bahawa semakin banyak usaha yang dikeluarkan untuk mencari jalan baru untuk menyelesaikan masalah, semakin tinggi kemungkinan kaedah ini akan diterapkan ketika menyelesaikan masalah mental baru yang lain.... Pada masa yang sama, corak ini dapat menyebabkan munculnya stereotaip pemikiran, yang menghalangi seseorang untuk menggunakan cara baru dan lebih pantas untuk menyelesaikan masalah. Oleh itu, untuk mengatasi pemikiran stereotaip, seseorang harus benar-benar meninggalkan usaha untuk menyelesaikan masalah, dan kemudian setelah beberapa saat kembali kepadanya, tetapi dengan niat tegas untuk menyelesaikannya dengan cara yang baru..

Dalam kajian mengenai pemikiran kreatif, satu lagi corak menarik dinyatakan. Kegagalan yang kerap dalam menyelesaikan masalah mental membawa kepada kenyataan bahawa seseorang mula takut untuk memenuhi setiap tugas baru, dan ketika menghadapi masalah, kemampuan intelektualnya tidak dapat menampakkan diri, kerana mereka berada di bawah kuk seseorang yang tidak percaya akan kekuatan mereka sendiri. Untuk perwujudan kemampuan intelektual orang, diperlukan rasa sukses dan rasa betul dalam melaksanakan tugas tertentu.

Sejumlah kajian mendapati bahawa kecekapan dalam menyelesaikan masalah mental dicapai dengan adanya motivasi yang sesuai dan tahap peningkatan emosi tertentu. Lebih-lebih lagi, tahap ini semata-mata individu untuk setiap orang..

Pemikiran kiasan: bagaimana belajar menyelesaikan masalah harian di kepala anda?

Ketika anda melihat awan pelik yang melayang di langit, nampaknya anda bahawa belayar ini berlayar ke laut yang tidak berkesudahan atau wajah anak kucing nakal sedang tersenyum kepada anda. Melihat wajah orang asing di perhentian bas, anda mendapati dia sangat serupa dengan atasan anda. Tiba di tempat kerja, anda tiba-tiba panik: adakah anda telah mematikan gas di rumah? Dan anda mula terkongkong dalam fikiran, langkah demi langkah pagi anda, apa sebenarnya yang anda lakukan untuk mengingati sama ada anda datang ke dapur gas. Semua ini membolehkan kita menjalankan pemikiran kiasan.

Apa ini

Dalam psikologi, definisi berikut diberikan: pemikiran visual atau objek-kiasan adalah representasi visual dari situasi di dalam minda dan kemampuan untuk melakukan operasi yang diperlukan dengannya untuk menyelesaikan masalah tertentu, sementara tidak melakukan tindakan praktikal dalam kenyataan. Singkatan - NOM. Menuju hasil segera. Hemisfera otak kanan bertanggungjawab untuknya. Memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia:

  • ini adalah peringkat pertama perkembangan ontogenetik, tanpanya pembentukan pemikiran visual-berkesan dan verbal-logik tidak mungkin dilakukan;
  • ia berfungsi sebagai asas untuk pembentukan operasi mental asas: sintesis, analisis, perbandingan dan generalisasi;
  • semakin kuat, bahan baru yang lebih cepat diserap dan pelbagai situasi masalah diselesaikan;
  • mendedahkan sisi pelbagai aspek;
  • mempromosikan kreativiti.

Contohnya akan membantu memahami intipati fenomena ini..

Anda menatap wajah orang yang kelihatan biasa dengan anda. Pada masa yang sama, anda melihat gambar bekas rakan sekelas, rakan sekerja, saudara-mara di kepala anda. Akhirnya, anda mengingati rakan sekelas yang sudah 15 tahun anda tidak berjumpa. Di dalam fikiran anda, anda secara artifisial "menua" dia dan mendapatkan wajah yang kini berada di hadapan anda.

Atau satu lagi contoh sehari-hari. Anda perlu menyusun semula perabot di dalam bilik. Anda boleh mula menggerakkannya dengan segera, mencuba pelbagai idea. Namun, setelah beberapa jam, jika tidak lebih awal, anda akan habis atau anda akan bosan melakukannya, dan hasilnya masih jauh dari ideal. Atau memutuskan untuk melukis pilihan dalaman yang berbeza. Walau bagaimanapun, walaupun di sini anda boleh menghabiskan banyak kertas, tetapi anda tidak dapat memikirkan sesuatu yang bermanfaat. Pemikiran kiasan akan membolehkan anda menelusuri semua kemungkinan pengubahsuaian di kepala anda dan dalam satu minit akan memberikan apa dan di mana meletakkan.

Hubungan antara pemikiran kiasan dan verbal cukup rapat. Semakin terang dan jelas seseorang membayangkan gambaran dalam fikirannya, semakin baik dan lebih jelas dia akan dapat menjelaskan jalan keluar untuk masalah atau situasi masalah.

Tanda-tanda

Apa yang diandaikan oleh pemikiran visual-kiasan dari sudut keanehan persepsi dunia sekitar? Ciri utamanya:

  • dibina secara eksklusif pada gambar di kepala;
  • gambar disusun sebagai hasil idea yang terbentuk dalam proses pengalaman hidup dan berdasarkan persepsi tentang realiti di sekitarnya;
  • direka bukan sahaja untuk menyelesaikan masalah mendesak dalam kenyataan - ia sering menjauhinya dari dunia fantasi, membolehkan anda bermimpi;
  • berkembang dengan baik di kalangan orang kreatif: seniman, penyair, pemuzik, arkitek, pereka fesyen, pewangi;
  • membolehkan gambar yang dipaparkan di kepala diperiksa dari semua sisi, dianalisis, dibandingkan dengan gambar lain yang serupa dan kesimpulan umum.

Dalam bentuk primitif, ia mula berkembang pada anak berusia tiga tahun. Dia meraih ekor kucing, kerana di kepalanya dia mengaitkan dengan mainan lembut dan lembut kegemarannya. Sekiranya seekor binatang menggaruknya pada saat itu, di masa depan dia akan menjauhi kucing, kerana gambar jahat ini akan muncul di kepalanya, yang menyebabkan kesakitan. Para saintis percaya bahawa asas HOM memang ada pada haiwan tertentu, yang, misalnya, menyimpan gambar pemiliknya di kepala mereka dan mengenalinya dari ribuan orang lain..

Apa keburukannya

Ahli psikologi juga memberi amaran tentang bahaya pemikiran kiasan..

Masalahnya ialah ia dapat menjauhkan diri dari kenyataan, terutama jika ia berlaku berbanding tindakan-kiasan dan logik-logik. Anak-anak, terbawa-bawa oleh gambar mereka sendiri di kepala mereka, mulai tidak hanya menyusun dongeng, tetapi juga mempercayainya. Dan, jika pada kanak-kanak ketidakseimbangan ini mudah diperbaiki dengan bantuan psikoterapi, maka pada orang dewasa keadaannya jauh lebih serius.

Pertama, banyak orang yang genius kreatif, yang pemikiran imaginasinya berada di puncak perkembangan yang tinggi, kehilangan sentuhan dengan kenyataan dan mula membayangkan diri mereka menjadi seperti dewa. Nampaknya bagi mereka bahawa mereka diterangi oleh cahaya dari atas, jika mereka dibenarkan untuk melihat dalam perkara biasa apa yang orang lain tidak perhatikan. Ego membengkak ke ukuran yang luar biasa, yang menyebabkan ketidakselarasan sosial dan pelbagai gangguan keperibadian.

Kedua, orang yang paling biasa, di bawah pengaruh gambar di kepala mereka, mula mengaitkan objek dan fenomena dunia sekitarnya, di mana tidak ada persamaan. Ini menjelaskan kepercayaan terhadap sihir, ilmu sihir, dan realiti dunia lain. Mendengar suara gemerisik di bilik pada waktu malam, mereka membayangkan secara terperinci raksasa dan menolak kehadiran tikus di dalam rumah. Sekiranya pada waktu pagi hari Jumaat, 13, pengocok garam terbalik dan kucing hitam melintasi jalan, orang yang mencurigakan akan mula panik. Dan semua itu kerana di dalam fikiran mereka, mereka akan melukis gambar-gambar yang sangat buruk akibat akibat dari takhayul ini..

Kelemahan lain ialah tidak selalu ada kata dan frasa yang cukup untuk menggambarkan gambar yang terbentuk di kepala. Oleh kerana itu, percanggahan dan salah faham sering timbul dalam kehidupan seharian. Sebagai contoh, pasangan suami isteri datang ke kedai untuk memilih tekstil untuk bilik tidur. Seseorang berpendapat bahawa skema warna ini sangat sesuai dengan bahagian dalam, sementara yang lain berpendapat bahawa ia akan kelihatan terlalu menantang dan mencolok. Ini kerana mereka mempunyai idea yang berbeza mengenai bilik yang sama. Seperti yang telah dibuktikan oleh para saintis, wanita melihat semuanya dengan warna yang lebih cerah dan, dengan itu, memilih perkara yang sama. Lelaki adalah sebaliknya.

Bergantung pada idea apa yang dipimpin seseorang, ahli psikologi mengklasifikasikan jenis pemikiran kiasan seperti berikut.

Pemikiran konkrit-kiasan

Gambaran khusus objek yang diinginkan muncul di dalam minda. Anda membeli jubah untuk kerusi - dan bayangkan dalam semua butiran untuk memahami sama ada tekstil itu sesuai atau tidak. Nilai ukuran, lekuk dan bagaimana ia sesuai dengan keseluruhan bahagian dalam bilik.

Berbentuk bersekutu

Ini bukan gambar objek yang diinginkan itu sendiri yang muncul di kepala, tetapi hubungan yang berkaitan dengannya. Sekiranya kanak-kanak digigit oleh anjing, maka dalam kisah dongeng dan kartun untuknya, haiwan ini akan menjadi pahlawan yang buruk, walaupun dia mempunyai peranan positif.

Berbentuk berkesan

Sekiranya anda berada di kawasan bandar, di mana anda hanya pernah sekali dalam hidup anda, anda akan mengingat kembali langkah yang anda ambil terakhir kali. Di sini anda berdiri, di sana anda melihat bangau, inilah rumah yang anda perlukan.

Lisan

Ia muncul semasa anda menghafal bahan tersebut. Ini adalah asas memori fotografi untuk menangkap teks sahaja. Sebilangan kanak-kanak, membaca puisi, tidak membayangkan di kepala mereka gambar yang dilukis oleh penyair, tetapi susunan garis-garis dalam buku teks.

Berbentuk abstrak

Memfokuskan aspek penting, sifat, hubungan objek yang diwakili (objek atau fenomena). Ia dianggap sebagai bentuk pemikiran kiasan tertinggi. Membolehkan anda melihat di dunia tentang sesuatu yang penting, sukar difahami, yang tersembunyi dari mata lain. Beberapa pakar percaya bahawa Sherlock Holmes yang terkenal menyelesaikan jenayah bukan hanya melalui pemotongan, tetapi juga melalui pemikiran abstrak-kiasan. Bagaimanapun, dia dapat membayangkan dalam fikirannya secara terperinci segala yang berlaku di satu tempat atau tempat lain, walaupun dia tidak hadir.

Artistik (kreatif)

Ini adalah penampilan di kepala suara, ilustrasi, gambar puitis, plot dan bahkan bau, yang berdasarkannya seseorang membuat karya nyata - karya muzik dan seni, wangian baru, model pakaian, lukisan.

Setiap orang mempunyai jenis pemikiran khayalannya sendiri.

Diagnostik

Anda boleh mengikuti ujian termudah untuk berfikir secara imaginatif. Perhatikan gambar dengan teliti dan cuba perhatikan gambar tersebut, selain subjek utama, dan gambar yang disembunyikan dengan teliti oleh artis. Semakin cepat anda melihat mereka, semakin baik..

Ujian lain yang membolehkan anda menentukan jenis pemikiran yang ada dalam diri anda dan bagaimana perkembangannya adalah kiasan. Baca pernyataan, letakkan tanda tambah (tanda semak) di hadapan yang berkenaan dengan anda.

Mentafsirkan Hasil

Hitung jumlah tambah (kutu) sesuai dengan jadual ini dan lihat bagaimana pemikiran kreatif anda dibandingkan dengan yang lain.

Sekiranya lajur NOM mengandungi hingga 2 plus - ini adalah tahap pengembangan yang rendah, 3-5 - normal, 6-8 - tinggi.

Bagaimana untuk membangun

Walaupun anda mempunyai tahap pemikiran imaginatif yang rendah, jangan kecewa. Pertama, ini bermaksud bahawa orang lain memimpin anda. Dan kedua, jika anda benar-benar memerlukannya, ia selalu dapat dikembangkan.

Perkembangan pemikiran imaginatif pada kanak-kanak prasekolah

Untuk berjaya dalam pembelajaran lanjutan dan pengembangan kebolehan kreatif, sangat penting bagi seorang anak untuk belajar pemikiran kiasan. Dia perlu diberi dos dan sesuai dengan usia memberikan tugas untuk pengembangan NOM.

Berikan tugasan untuk pembahagian objek ke dalam kumpulan. Dia harus dengan mudah berkongsi gambar dengan haiwan dan manusia, epal hijau dan merah, bintang dan segitiga. Ini adalah bagaimana struktur topologi gambar di kepala dibentuk berdasarkan operasi perbandingan paling mudah.

Beri tugas untuk melukis pagar rumah. Sekiranya dibenarkan untuk kanak-kanak berusia tiga tahun membuatnya dalam bentuk garis bergelombang, maka pada usia 4 tahun, projektif akan ditambahkan pada struktur tipologi pembentukan gambar. Dia mesti membina pagar lurus.

Pada usia ini, sudah tiba masanya untuk membentuk gambar matematik, ordinal, volumetrik. Tuangkan air dari kapal yang luas ke dalam yang sempit dan tanyakan di mana lebih banyak. Atau ubah bola plastik menjadi kek dan ajukan soalan yang sama. Kanak-kanak harus melihat bahawa ia sama di sana sini.

Bagi kanak-kanak prasekolah, melatih pemikiran imaginatif harus menjadi kebiasaan dan menjadi amalan harian. Ini diperlukan untuk menyiapkan landasan sebanyak mungkin untuk pembentukan proses pemikiran dan operasi, yang harus diusahakan di sekolah. Kelas-kelas di kebanyakan kalangan pembangunan dikhaskan untuk ini, guru tadika dan ibu bapa di rumah harus memikirkan perkara ini. Sebagai contoh, semasa berjalan, anda boleh memberi anak anda pelbagai latihan lisan:

  • cari kucing yang bersembunyi di rumput (di dedaunan - burung);
  • siapa yang kelihatan seperti awan di langit (lopak pada garis asfalt / salji salji / pokok);
  • cari rumah tertinggi;
  • objek biru apa yang anda lihat di sekitar?
  • bolehkah anda mencari jalan pulang sendiri?
  • apa yang telah berubah di jalan hari ini berbanding semalam?

Tugas untuk pemerhatian biasa adalah latihan untuk pengembangan pemikiran imaginatif. Dengan cara yang sama seperti soalan mengenai kisah dongeng yang dibaca. Bagaimana seorang kanak-kanak mewakili serigala jahat, rubah licik, kelinci pengecut? Biarkan dia menerangkannya secara terperinci.

Perkembangan BMD pada orang dewasa

Pemikiran imaginatif adalah sejenis alat yang memberi seseorang peluang tambahan untuk menyelesaikan masalah kehidupan dan tugas-tugas menekan dengan cepat dan cekap. Oleh itu, walaupun orang dewasa akan mendapat manfaat daripada mengembangkannya secara berkala. Latihan apa yang akan membantu dengan ini?

Tahap 1. Bayangkan sampanye. Tidak kira bagaimana - dalam botol atau gelas, di rak kedai atau di atas meja.

Tahap 2. Perkenalkan diri anda sebagai sommelier. Anda perlu merasai rasa dan aroma sampanye. Lakukan ini sehingga lubang hidung anda menggelitik dan anda merasa timbul gelembung di mulut anda. Sekarang fikirkan jenis yang pernah anda rasakan. Anda dapat mengetahui perbezaannya dari segi rasa, warna, bau?

Tahap 3. Anda adalah ejen pengiklanan. Bayangkan sebotol sampanye secerah mungkin. Bolehkah anda mengubah sesuatu untuk menjadikannya lebih menarik bagi pelanggan? Fikirkan dengan terperinci sekecil apa pun yang akan tertulis di label.

Tahap 4. Anda telah diperintahkan untuk melukis beberapa gambar dengan sampanye, kerana anda adalah seniman profesional. Bayangkan bagaimana anda menggambarkan kacamata di meja Tahun Baru, dan bagaimana - pada malam romantis. Cuba lukiskan setiap perincian: percikan, pantulan pada kristal, pesta di sekitarnya, tangan mereka yang memegang gelas, dll..

Bayangkan diri anda di halaman yang gelap pada lewat petang. Terdapat sebuah kereta di bawah bayangan bangunan tinggi. Secara sedar, anda faham bahawa ini adalah Ferrari, tetapi anda hanya melihat garis besar umum.

Mula perlahan menghampirinya. Dengan setiap langkah, bayangkan bagaimana pandangan anda memperoleh perincian baru dari gambar kereta: roda, cermin, warna.

Datang dekat dengannya. Bayangkan menyentuhnya. Rasakan kesejukan logam. Lihat di cermin sisi - tangkap pantulan anda di dalamnya.

Pemikiran visual-kiasan yang dikembangkan dengan baik memperluaskan barisan asosiatif, membolehkan anda melihat hampir semua masalah sebagai gambar dan menyelesaikan unsur-unsurnya yang hilang (seperti teka-teki). Ini membantu menyelesaikan pelbagai tugas kehidupan dengan cepat dan berkesan. Oleh itu, adalah berguna bagi semua orang untuk mengetahui tahap perkembangan NOM mereka dan melatihnya secara berkala..

Pemikiran abstrak dan imaginatif

Berfikir kreatif

Banyak orang, berdasarkan sistem pembelajaran tradisional mereka, cenderung ke arah pemikiran analitis. Sedikit yang menggunakan teknik lateral untuk memulakan prosedur kreatif. Pada masa yang sama, hampir semua orang, satu atau lain cara, menggunakan intuisi dan renungan dalam latihan mereka..

Pemikiran kreatif dibatasi oleh pelakon itu sendiri:

orang menetapkan diri mereka sebagai halangan mental (mereka berusaha melakukan semuanya berdasarkan kesedaran);

ramai yang benar-benar percaya bahawa selalu ada.

Pemikiran abstrak

Pemikiran abstrak adalah kemampuan untuk menterjemahkan maklumat mengenai · objek sebenar menjadi simbol, memanipulasi dengan simbol-simbol ini, · mencari jalan penyelesaian dan menerapkan keputusan ini lagi pada objek dalam · praktik. Tahap ini cukup maju di kalangan orang moden, kerana ia berfungsi untuk sains, yang mengambil banyak tempat dalam hidup kita..

· Ia paling kuat dikembangkan di kalangan ahli fizik dan ahli matematik. Pada seorang kanak-kanak, · pemikiran abstrak mulai terserlah ketika dia mengatakan bahawa · awan adalah naga. Sekiranya panglima.

Ingatan kiasan

1. Apakah ingatan kiasan?
Selama berjuta-juta tahun, manusia telah hidup di alam liar. Hidup itu sendiri bergantung pada keadaan sistem isyaratnya: penglihatan, pendengaran, sentuhan, rasa, bau. Perasaan kesediaan berterusan untuk situasi berbahaya yang disusun dengan cara berfikir, reaksi, perhatian, ingatannya sendiri, Ini adalah gudang pengalaman yang dialami oleh seseorang dan sesuatu yang berharga baginya.

Yang tidak perlu dilupakan dengan cepat dan tanpa jejak. Bagaimanakah bentuk hafalan terbaik? Ringkas dan cukup dikenali, dan.

Berfikir

Dalam kehidupan, kita sering menghadapi situasi yang dapat diramalkan, jika kita memikirkan akibatnya. Seringkali kita menghadapi rintangan yang tidak dapat kita atasi - di institut, di tempat kerja, dalam kehidupan peribadi..

Mereka sama di mana-mana. kesesakan lalu lintas yang teruk. Tetapi jangan gosok dahi anda yang lemah! Dan jangan memukul kepala anda ke dinding. Beberapa perkara dapat diperbetulkan dan kadangkala "jerami" dapat disebarkan. Hari ini kita akan membincangkan salah satu aspek pengaturcaraan Neuro-linguistik, iaitu mengenai "pemikiran sistem.

Memikirkan manusia dan haiwan

Ahli biologi yang mengkaji pemikiran haiwan telah menunjukkan dalam banyak eksperimen bahawa haiwan dan burung kadang-kadang menunjukkan kemampuan yang luar biasa dan menyelesaikan masalah yang kompleks. Namun, ada pendapat di kalangan masyarakat umum, disokong oleh sejumlah pakar..

Bahawa masih ada perbezaan kualitatif antara pemikiran manusia dan haiwan, dan ini bergantung pada fakta bahawa haiwan tidak dapat memahami inti masalah dan bertindak secara stereotaip, dengan keras kepala mematuhi jalan penyelesaian yang pernah dijumpai, walaupun keadaan telah berubah, dan.

Lelaki dan wanita yang berfikir

Buku oleh Profesor John Gray "Men Came from Mars and Women from Venus", yang menjadi buku laris mutlak tahun 80-an, mendapat sanggahan. Dua puluh tahun yang lalu, Gray cuba menjelaskan bahawa tidak masuk akal bagi lelaki dan wanita untuk mencari bahasa yang sama, kerana otak mereka dikendalikan oleh faktor jantina..

Walau bagaimanapun, hari ini teori ketidaksesuaian pemikiran pada lelaki dan wanita telah menemui penentang, khususnya, Profesor Gina Rippon, yang percaya bahawa penyelidikan biologi diperoleh untuk menjelaskan dan.

Baru dalam psikologi berfikir. Dari pengetahuan hingga ke pemahaman

Jenis pemikiran berikut diketahui dalam psikologi moden:

1) pemikiran bawah sedar, reaktif, reaktif.
3) kod, pemikiran sedar. Konkrit dan abstrak.

4) pemikiran asosiatif, induktif, deduktif, "transduktif".

Saya akan menerangkan secara ringkas semua jenis pemikiran ini.
Pemikiran stimulus-reaktif adalah subordinasi jiwa terhadap pengaruh rangsangan (dorongan maklumat-tenaga) dan tindak balasnya, tindak balasnya terhadap rangsangan ini tanpa menganalisis sifat rangsangan. Contoh: singa lapar.

Pembentukan pemikiran

Orang telah lama tertarik dengan persoalan bagaimana seseorang berfikir. Apa yang difikirkan? Bagaimana proses ini berlaku? Mengapa mudah bagi sesetengah orang untuk membayangkan mental rancangan bangunan, misalnya, dan melakukan segala macam operasi dengannya?.

Atau buat pengiraan matematik yang rumit di dalam fikiran, dan ini tidak tersedia untuk orang lain, tetapi mereka dapat membayangkan gambar yang berwarna-warni dengan sempurna, dan kemudian menggambarkannya, mengambil melodi melalui telinga atau meramalkan suatu peristiwa, hanya bergantung pada mereka sendiri.

Apa itu pemikiran abstrak dan mengapa ia diperlukan?

Pemikiran abstrak adalah berfikir dengan konsep abstrak. Iaitu, dengan bantuan pelbagai istilah umum, seperti "menjadi", "kesedaran", "makna", "kehidupan", "pengetahuan", "alam semesta" dan sebagainya. Nampaknya, mengapa ini perlu jika dalam kenyataan konkrit fenomena abstrak seperti itu tidak ada? Tetapi intinya adalah bahawa tanpa pemikiran abstrak, konkrit tidak akan benar-benar berfungsi untuk kita..

Mengapa demikian? Masalahnya, pengetahuan kita tentang realiti tidak pernah tepat..

Konsep berfikir dalam psikologi

Berfikir adalah proses psikologi generalisasi tidak langsung dari refleksi ciri-ciri penting, fenomena dan hubungan dunia objektif.

Vygotsky: masalah hubungan antara pertuturan dan pemikiran. Perkembangan berjalan dari sosial ke individu (pertama ada kerjasama dengan orang dewasa, kemudian fungsi individu).

Fungsi dominan: usia dini - pembiakan di pusat kesedaran, prasekolah - ingatan, pemikiran - sekolah. Hubungan utama dalam pengembangan budaya adalah pertuturan. Ucapan dan pemikiran - perpaduan.