Utama > Hematoma

Tekanan darah BP

Irama kehidupan orang moden di banyak negara sering tidak memberi masa untuk mengawal beberapa parameter penting dalam tubuhnya, dan mengejar "wortel" bagi banyak orang membawa kepada hasil yang buruk. Apa yang kita bincangkan? Mengenai tekanan - tongkat di kedua hujungnya. Sebilangan orang hampir tidur dengan tonometer, dan kebimbangan yang berterusan mengenai 1-2 tekanan yang menyimpang dari norma membuat mereka segera minum pil tekanan dan bimbang ia akan membahayakan mereka lebih daripada yang sebenarnya. Sebaliknya, yang lain sama sekali tidak memperhatikan tekanan mereka, sehingga gejala hipertensi atau hipotensi yang jelas memaksa mereka untuk berjumpa doktor. Dalam artikel ini kita akan melihat tekanan darah rendah, rendah, normal, tinggi dan tinggi - gejala mereka, sebab utama, bagaimana menjaga norma agar lawatan ke doktor tidak menjadi tugas harian. Oleh itu...

Tekanan darah (BP) - tekanan yang diberikan oleh darah di dinding arteri.

AD adalah salah satu jenis tekanan darah, tetapi yang paling penting dari segi diagnosis kesihatan tubuh. Terdapat juga tekanan darah kapilari, vena dan intrakardiak.

1 nilai tonometer (tekanan atas, tekanan sistolik) - tekanan darah pada saluran semasa tekanan jantung yang paling besar (systole).

Nilai 2 tonometer (tekanan rendah, tekanan diastolik) - tekanan darah di saluran semasa relaksasi jantung yang paling besar (diastole).

Perbezaan antara tekanan atas dan bawah disebut tekanan nadi.

Selanjutnya, dalam artikel, di bawah istilah "tekanan" kita bermaksud tepat "tekanan darah" (BP), sejak inilah yang mempunyai nilai dalam bidang perubatan, menjadi biomarker untuk kerja tubuh secara keseluruhan.

Tekanan darah rendah dan rendah

Pertimbangkan beberapa ciri khas tekanan darah rendah dan rendah.

Tekanan berkurang dipertimbangkan, yang menyimpang dari norma sebanyak 10-20% ke bawah. Contohnya: pada kadar 120/80, tekanan yang dikurangkan akan menjadi 100/65 mm Hg. st.

Tekanan rendah dianggap dapat dikurangkan sebanyak 20-30% atau lebih. Sebagai contoh, pada kadar 120/80, tekanan rendah adalah 90/60 mm Hg. Seni. dan kurang.

Gejala tekanan darah rendah dan rendah

  • Kelemahan, kehilangan kekuatan, keletihan, kelesuan;
  • Pening, kegelapan mata, sakit kepala, penglihatan kabur, tinitus;
  • Kulit pucat, berpeluh meningkat, kaki dan tangan sejuk;
  • Kemerosotan aktiviti mental, ingatan, gangguan, kegelisahan, peningkatan kegembiraan;
  • Sakit jantung, sesak nafas, mual yang kerap;
  • Denyutan jantung meningkat (takikardia);
  • Pelanggaran potensi, kegagalan kitaran haid.

Punca tekanan darah rendah dan rendah

  • Penyakit jantung - kegagalan jantung, miokarditis, perikarditis, stenosis injap aorta, aritmia, hipotensi arteri (hipotensi);
  • Penyakit vaskular - anemia, aterosklerosis, urat varikos;
  • Penyakit sistem endokrin - hipotiroidisme, diabetes mellitus;
  • Penyakit sistem saraf - dystonia vegetatif-vaskular (VVD), sindrom Shay-Drager;
  • Kehamilan;
  • Penyakit berjangkit - sepsis, jangkitan pernafasan akut, hepatitis, jangkitan HIV, ensefalitis;
  • Penyakit tulang belakang - osteochondrosis, kyphosis, scoliosis;
  • Jumlah darah yang beredar tidak mencukupi - pendarahan dalaman, haid, kecederaan;
  • Penyakit dan keadaan lain - kemurungan, neurosis, ketidakseimbangan hormon, hipovitaminosis, kekurangan vitamin, penyakit adrenal, alahan, kejutan anafilaksis, kejutan septik, sirosis hati, rematik, tumor, luka bakar, trauma;
  • Sukan profesional;
  • Kecenderungan keturunan.

Penurunan tekanan darah jangka pendek boleh memprovokasi: dehidrasi, hipotensi ortostatik (perubahan tajam dalam kedudukan badan - dari posisi berbaring atau duduk ke posisi berdiri), rehat malam, tekanan atmosfera rendah, keracunan badan (makanan, ubat, alkohol, racun), penyesuaian badan dengan keadaan persekitaran yang lain Hari Rabu.

Tekanan darah rendah dan rendah yang berterusan disebut hipotensi arteri (hipotensi).

Tekanan darah normal

Tekanan normal adalah petunjuk individu yang boleh berbeza-beza bergantung pada usia dan jantina seseorang, waktu dalam sehari. Di samping itu, tekanan darah normal = kesihatan normal, yang sebenarnya adalah penanda kesihatan.

Sebilangan orang merasa hebat pada 110/70, sementara orang dengan norma 120/80, pada 110/70 BP, mulai merasa pusing dan pingsan. Penduduk di dataran tinggi juga mempunyai tekanan darah yang lebih rendah daripada penduduk dataran.

Walaupun begitu, data anggaran tekanan normal masih ada. Pertimbangkan tekanan apa yang harus ada pada kanak-kanak, orang dewasa dan orang tua..

Tekanan darah normal (semasa rehat) adalah:

  • untuk kanak-kanak - 100-115 hingga 70-80 mm Hg. st.
  • untuk orang dewasa - 120-135 x 75-85 mm Hg. st.
  • untuk warga tua - 140-155 x 80-85 mm Hg. st.
  • tekanan nadi - 30-40 mm Hg. st.

Berikut adalah jadual yang menunjukkan tekanan darah normal bergantung pada usia dan jantina seseorang:

Perubahan yang berkaitan dengan usia dalam tekanan darah kebanyakannya berkaitan dengan keadaan saluran darah. Oleh itu, pada bayi yang baru lahir, nada saluran darah masih cukup rendah, kerana mereka masih berkembang, sehingga tekanannya rendah, dan lama-kelamaan ia terus meningkat.

Pada remaja, lonjakan tekanan darah dikaitkan dengan perubahan hormon dalam badan..

Pada orang dewasa, tekanan meningkat selama bertahun-tahun, dan pada usia tua ia mulai berkurang, yang disebabkan oleh kehilangan keanjalan dan kekuatan saluran darah.

Peningkatan tekanan darah pada orang dewasa paling sering disebabkan oleh penyumbatan saluran darah oleh produk pemakanan yang tidak betul - plak aterosklerotik..

Pada atlet, tekanan darah rendah mungkin normal, kerana badan mereka menyesuaikan diri dengan aktiviti fizikal yang berterusan, tetapi peningkatan dapat terjadi dengan satu tekanan berlebihan fizikal, setelah itu tekanan darah menurun lagi.

Tekanan darah tinggi dan tinggi

Pertimbangkan beberapa ciri khas tekanan darah tinggi dan tinggi.

Peningkatan tekanan dipertimbangkan, yang menyimpang dari norma dengan 10-20% ke atas. Contohnya: pada kadar 120/80, tekanan yang meningkat akan menjadi 130/90 mm Hg. st.

Tekanan dianggap tinggi jika meningkat 20-30% atau lebih. Sebagai contoh, pada kadar 120/80, tekanan darah tinggi adalah 145/100 mm Hg. Seni. dan banyak lagi.

Krisis hipertensi berkembang dengan peningkatan tekanan darah hingga 180 hingga 120 mm Hg. Seni. Dalam kes ini, perlu segera menghubungi ambulans atau segera menghantar pesakit ke institusi perubatan.

Gejala tekanan darah tinggi dan tinggi

  • Pening, gelap di mata dan terbang di hadapan mereka, tinnitus;
  • Rasa panas di wajah, kemerahan kulit wajah;
  • Sakit kepala;
  • Kebimbangan, insomnia, kegelisahan;
  • Berpeluh meningkat, sesak nafas (sering juga dalam keadaan rehat), mati rasa di jari, suhu rendah di bahagian hujung kaki, dan bengkak kaki dan lengan;
  • Peningkatan keletihan, keletihan kronik dan kehilangan tenaga;
  • Kesakitan di jantung, aritmia;
  • Serangan loya.

Punca tekanan darah tinggi dan tinggi

  • Penyakit sistem kardiovaskular: aterosklerosis, hipertensi, endokarditis, penurunan nada pembuluh darah;
  • Penggunaan garam meja dalam jumlah yang banyak, serta kelebihan kalsium dan natrium dalam darah;
  • Perubahan tahap hormon - kehamilan, menopaus, haid, hipertiroidisme atau hipotiroidisme, diabetes mellitus;
  • Berat badan berlebihan, obesiti, gaya hidup tidak aktif;
  • Umur (tekanan meningkat dengan usia orang itu);
  • Tabiat buruk - penyalahgunaan alkohol, merokok, ketagihan dadah;
  • Mengalami tekanan yang kerap;
  • Pelanggaran pertukaran;
  • Keracunan;
  • Keturunan.

Peningkatan tekanan darah jangka pendek boleh disebabkan oleh: penggunaan alkohol, makanan dan minuman yang mengandungi kafein (teh, kopi, coklat gelap), ubat-ubatan tertentu (psikotropik, NSAID, glukokortikoid, kontraseptif oral, pil diet), merokok, keadaan patologi (strok matahari dan panas, gigitan ubur-ubur, dehidrasi), ketakutan, peningkatan tekanan fizikal pada badan, bunyi kuat dan getaran di tempat kerja.

Tekanan darah tinggi dan tinggi yang berterusan disebut hipertensi arteri (hipertensi).

Tekanan arteri

Saya

tekanan darah di dinding arteri.

Tekanan darah di saluran darah menurun ketika mereka menjauh dari jantung. Jadi, pada orang dewasa di aorta, ia adalah 140/90 mm Hg. Seni. (nombor pertama menunjukkan sistolik, atau tekanan atas, dan yang kedua, diastolik, atau lebih rendah), di arteri besar - rata-rata 120/80 mm Hg. Art., Di arteriol - kira-kira 40, dan di kapilari 10-15 mm Hg. Seni. Dengan peralihan darah ke tempat tidur vena, tekanan semakin berkurang, berjumlah 60-120 mm air di vena kubital. Art., Dan di urat terbesar yang mengalir ke atrium kanan, ia boleh mendekati nol dan bahkan mencapai nilai negatif. Keteguhan tekanan darah pada orang yang sihat dijaga oleh peraturan neurohumoral yang kompleks dan bergantung terutamanya pada kekuatan kontraksi jantung dan nada vaskular.

Pengukuran tekanan darah (BP) dilakukan dengan alat Riva-Rocchi atau tonometer, yang terdiri dari bagian berikut: 1) cuff getah berongga selebar 12-14 cm, diletakkan di penutup kain dengan pengikat; 2) manometer merkuri (atau membran) dengan skala hingga 300 mm Hg. Seni.; 3) silinder untuk suntikan udara dengan injap balik (Gamb. 1).

Semasa mengukur tekanan darah, tangan pesakit harus bebas dari pakaian dan berada dalam posisi memanjang dengan telapak tangan ke atas. Pengukuran tekanan darah dengan kaedah Korotkov dilakukan seperti berikut. Cuff disapu ke bahu tanpa banyak usaha. Tiub getah dari cuff disambungkan ke silinder suntikan udara. Kira-kira di tengah-tengah selekoh siku, titik denyutan arteri brakial ditentukan, dan fonendoskop diterapkan ke tempat ini (Gambar 2). Secara perlahan-lahan pam udara ke dalam manset sehingga bunyi hilang dan kemudian naikkan lajur merkuri 35-40 mm lagi, buka injap pemulangan udara sehingga tahap merkuri (atau anak panah manometer) tidak turun terlalu cepat. Sebaik sahaja tekanan di manset menjadi sedikit lebih rendah daripada tekanan darah di arteri, darah akan mula menembus melalui bahagian arteri yang diperah dan bunyi pertama - nada akan muncul.

Pada saat nada muncul adalah tekanan sistolik (maksimum). Semasa mengukur tekanan darah dengan manometer membran, ayunan irama pertama anak panahnya sesuai dengan tekanan sistolik.

Walaupun arteri agak tertekan, bunyi akan didengar: nada pertama, kemudian suara dan nada lagi. Sebaik sahaja tekanan cuff pada arteri berhenti dan lumennya pulih sepenuhnya, suaranya akan hilang. Pada saat nada hilang dicatat sebagai tekanan diastolik (minimum). Untuk mengelakkan kesilapan, tekanan darah diukur lagi setelah 2-3 minit..

Biasanya, nilai tekanan darah bergantung pada ciri-ciri individu, gaya hidup, pekerjaan. Besarnya perubahan dengan usia (garis panduan diberikan dalam jadual), meningkat dengan latihan fizikal yang luar biasa, tekanan emosi, dll. Pada kanak-kanak, nilai tekanan sistolik dapat dikira secara kasar dengan formula 80 + 2a, di mana bilangan tahun kehidupan kanak-kanak. Pada orang yang secara sistematik melakukan kerja fizikal, juga atlet, nilai tekanan darah cenderung menurun dan kadang-kadang berada di bawah rehat di bawah 100/60 mm Hg. Art., Mencerminkan pembentukan dalam badan rejim tenaga yang paling ekonomik peredaran darah. Sebaliknya, akibat hypodynamia, selalunya tahap tekanan darah yang lebih tinggi ditetapkan..

Jadual - Nilai anggaran tekanan darah dalam jangka masa yang berbeza

Umur (dalam tahun)Tekanan darah (dalam mm Hg)
sistolikdiastolik
16-20100-12070-80
20-40120-13070-80
40-60Sehingga 140Sehingga 90
Lebih 6015090

Fluktuasi tekanan darah (misalnya, bergantung pada beban, keadaan emosi, dan lain-lain) biasanya agak kecil, kerana tahap tekanan darah yang tepat dikendalikan oleh mekanisme kompleks pengawalannya; ketika berehat pada orang yang sihat, nilai tekanan darah pada waktu yang berlainan pada hari berbeza sedikit (nilai terendah biasanya pada awal pagi). Dalam pelbagai penyakit, mekanisme peraturan tertentu terganggu, yang menyebabkan perubahan tekanan darah. Peningkatan tekanan darah yang berterusan disebut hipertensi arteri, dan penurunan disebut hipotensi arteri. Walaupun perubahan tekanan darah sering memainkan peranan pelindung dan penyesuaian, ketika menyimpang dari norma (dan ini terjadi pada hampir setiap orang), lebih baik berjumpa doktor, kerana banyak faktor yang berbeza mempengaruhi tahap tekanan darah. Contohnya, hipotensi berlaku sekiranya berlaku keracunan, penyakit berjangkit, penyakit sistem kardiovaskular, dll. Peningkatan tekanan darah diperhatikan pada gangguan endokrin, penyakit buah pinggang, hipertensi, dan lain-lain. Selalunya, tekanan darah meningkat pada remaja semasa akil baligh (yang disebut hipertensi remaja).

Pengukuran dan penilaian tekanan darah sangat penting untuk diagnosis hipertensi, dystonia neurokirkulasi, bentuk kekurangan vaskular akut dan kronik, beberapa kecacatan jantung dan penyakit lain dari sistem kardiovaskular, serta sejumlah penyakit sistem saraf dan endokrin, buah pinggang. Tekanan darah mesti diukur dalam proses pemantauan perkembangan anak-anak dan remaja, dan pada orang dewasa - semasa pemeriksaan awal oleh doktor, dan juga dalam proses pemerhatian dispensari.

Krisis hipertensi adalah keadaan kenaikan tekanan darah yang jelas, disertai dengan loya, muntah, kebisingan di kepala. Permulaan krisis difasilitasi oleh tekanan neuro-emosional, situasi tertekan, pengaruh faktor meteorologi, walaupun kadang-kadang kemerosotan keadaan dapat terjadi tanpa alasan yang ditunjukkan. Kadang-kadang krisis berkembang secara tiba-tiba, ia mungkin didahului oleh rasa tidak enak badan, sakit kepala, rasa berat di bahagian belakang kepala.

Bentuk krisis hipertensi yang ringan ditunjukkan oleh tinnitus, pening, gaya berjalan yang tidak stabil dan sakit kepala. Pesakit mengadu rasa panas, berdebar-debar, rasa penyempitan di belakang tulang dada. Dalam bentuk krisis hipertensi yang lebih teruk, keluhan pada pesakit adalah sama, tetapi biasanya lebih jelas. Sakit kepala yang berterusan disertai dengan loya dan muntah, mengantuk. Kemungkinan penglihatan, pendengaran, bau.

Krisis hipertensi ringan biasanya hilang tanpa akibat dan komplikasi serius. Pada tanda-tanda pertama krisis, pesakit perlu berehat sepenuhnya. Mereka meletakkannya di tempat tidur (hujung kepala tempat tidur harus sedikit diangkat), meletakkan plaster sawi di bahagian belakang leher, otot betis, dan sekiranya sakit di belakang sternum, di jantung. Anda boleh mandi mandian kaki mustard panas (1 sudu besar mustard kering per 1 liter air) atau meletakkan pembalut pemanasan pada betis, memberikan ubat antihipertensi, seperti dibazol, dan ubat penenang - tincture valerian, elenium, dan lain-lain Sekiranya terdapat langkah-langkah ini tidak memberi kesan, anda harus menghubungi doktor.

Krisis hipotensi. Tekanan darah rendah boleh menjadi varian individu dari norma. Penurunan tekanan darah secara patologi dicirikan terutamanya oleh penurunan tekanan darah di bawah 100/60 mm Hg. Art., Dengan krisis hipotensi, penunjuk ini menjadi semakin berkurang. Terdapat aduan kesakitan di jantung, sakit kepala dengan pening, kelemahan teruk, kehilangan keupayaan bekerja. Kesakitan di bahagian jantung watak yang kusam dan sakit, biasanya tidak memancar ke kawasan yang berdekatan (tidak seperti angina pectoris). Ia berlaku pada bila-bila masa sepanjang hari, tetapi lebih kerap pada waktu pagi dan selepas senaman fizikal, berlangsung berjam-jam. Pada masa yang sama, sakit kepala meningkat, memperoleh watak migrain yang teruk. Pening yang hebat, terbaring di tempat tidur. Pengsan diperhatikan ketika bergerak dari kedudukan mendatar ke kedudukan menegak. Pesakit pucat, lesu, berbaring di tempat tidur dalam keadaan tidak peduli. Murid diluaskan. Tekanan darah berkurang menjadi 75/55 mm Hg. Seni. dan kurang. Pesakit perlu diberi teh pekat panas atau kopi pekat, hubungi doktor.

Dalam beberapa kes, akupresur titik aktif biologi tertentu digunakan untuk menurunkan tekanan darah selain mengambil ubat. Di luar krisis, ia dapat berfungsi sebagai cara bebas untuk merawat tekanan darah tinggi. Adalah mungkin untuk mencapai kesan yang diinginkan hanya dengan mengurut beberapa kumpulan titik. Jadi, titik 3 dan 7 dipijat dengan kaedah merangsang tonik, dengan tekanan dalam, dengan kemungkinan getaran selama 30 s - 1 min. Titik selebihnya dipijat dengan kaedah penenang, penerimaan tekanan cahaya dengan putaran pada kelajuan perlahan dalam urutan yang ditunjukkan dalam Gambar. 3.

Titik 1 tidak simetri, terletak di tengah-tengah fossa parietal (Gamb. 3, a). Urut sambil duduk dan berbaring.

Titik 2 tidak simetri, terletak di garis tengah posterior 3 cm di atas sempadan kulit kepala, di bawah penonjolan oksipital (Gamb. 3, a). Urut sambil duduk.

Titik 3 adalah simetri, terletak di permukaan anterior kaki bawah (Gamb. 3, c) di atas pergelangan kaki dalam, di tepi dalaman tibia. Urut ke kanan dan kiri secara serentak dalam keadaan duduk dengan kaki dipanjangkan.

Titik 4 adalah simetris, terletak di hujung lipatan yang terbentuk ketika lengan dibengkokkan pada sendi siku (Gambar 3, b). Semasa mengurut, letakkan tangan anda dibengkokkan di atas meja, telapak tangan ke bawah, urut ke kanan dan kiri secara bergantian.

Titik 5 adalah simetris, terletak di kaki bawah sedikit di atas bahagian dalam pergelangan kaki (Gamb. 3, e). Urut sambil duduk atau berbaring, serentak di kedua-dua belah pihak.

Titik 6 - simetri, terletak di kaki bawah (Gbr. 3, e) tepat di bawah dan anterior ke titik 5. Urut secara serentak ke kanan dan kiri.

Titik 7 - simetris, terletak di bahagian bawah kaki di fossa, yang terbentuk ketika jari dibengkokkan (bertentangan dengan jari kaki kedua), urut secara bergantian di sebelah kanan dan kiri (Gbr. 3, e). Dianjurkan untuk mengurut titik ini dengan peningkatan tekanan darah setiap 1 1 /2-2 j.

Titik 8 adalah simetris, terletak di bahagian dalam permukaan bawah lengan di atas lipatan tengah pergelangan tangan (Gamb. 3d), di antara tendon. Titik-titik ini harus dipijat satu persatu, sementara sikat harus terletak di atas meja dengan tapak tangan ke atas.

Titik 9 adalah simetris, terletak di permukaan dalam lengan bawah di atas lipatan tengah pergelangan tangan (Gamb. 3d), di antara tendon. Urut seperti titik 8.

Titik 10 adalah simetri, terletak di permukaan dalam pergelangan tangan (Gamb. 3d), di antara tendon. Urut secara bergantian di kanan dan kiri, seperti titik 8.

Titik 11 adalah simetris, terletak di bahagian dalam pergelangan tangan dalam kemurungan antara tendon di lipatan tengah (Gamb. 3d). Urut seperti titik 8.

Gambar: 2. Tonometer membran.

Gambar: 1. Pengukuran tekanan darah menggunakan tonometer merkuri.

Gambar: 3. Titik aktif secara biologi untuk tekanan darah tinggi (penjelasan lebih terperinci dalam teks).

II

Arteridantekanan ramieni (tensio arterialis; tekanan darah; arteri tekanan darah syn)

tekanan yang dikeluarkan oleh darah di arteri di dindingnya; nilai A. d. bergantung pada nilai output jantung, jumlah rintangan vaskular periferal terhadap aliran darah dan keadaan dinding arteri.

Arteridantekanan ramiepangkalandanrami - A. d., diukur pada seseorang yang menggunakan kaedah Korotkov sejurus selepas tidur malam, sebelum subjek bangun dari tidur, dengan perut kosong, dalam keadaan terlentang.

Arteridantekanan ramieke tepimengenaie (syn. A. d. sistolik benar) - sistolik A. d., diukur dengan kaedah berdarah langsung atau berdasarkan analisis tachyoscillogram; berkaitan dengan penghapusan tindakan kejutan hidraulik darah A. d. b. di bawah sistolik A. d., ditentukan semasa arteri dijepit dengan manset getah.

Arteridantekanan ramiediastoledancheskoe (syn.: A. d. minimum, tekanan diastolik, tekanan darah diastolik) - A. d. pada akhir diastole jantung, apabila mencapai nilai minimum sepanjang kitaran jantung.

Arteridantekanan ramienie tambahdanintravena - lihat Tekanan darah tambahan.

Arteridantekanan ramietambahandantelnoe (syn. A. d. tambahan) - perubahan A. d. dibandingkan dengan baki A. atau basal A. d. disebabkan oleh pengaruh faktor persekitaran rawak atau menjalankan sebarang ujian tekanan; A. d.d pada tahap tertentu mencirikan kecenderungan tindak balas hiper atau hipotensi dalam kajian.

Arteridantekanan ramiemaksimumdanrami - lihat tekanan darah Sistolik.

Arteridantekanan ramieminimumdanrami - lihat Tekanan darah diastolik.

Arteridantekanan ramietinggaldantepat - perbezaan antara A. d. rawak dan basal, yang mencirikan kesanggupannya.

Arteridantekanan ramiekadar nadimengenaie (syn: tekanan darah, nadi, tekanan nadi) - perbezaan antara sistolik dan diastolik A. d; normal ialah 30-60 mm Hg. st.

Arteridantekanan ramiesystoledancheskoe (syn: A. d. maksimum, tekanan darah sistolik, tekanan sistolik) - A. d. dalam tempoh sistol jantung, apabila ia mencapai nilai tertinggi semasa kitaran jantung.

Arteridantekanan ramiesystoledansecara rasional danarteri - lihat tekanan darah Lateral.

Arteridantekanan ramiekesdanynoe - a. diukur pada bila-bila masa sepanjang hari tanpa menggunakan beban dan sampel khas.

Arteridantekanan ramieRabuebawah (sin. tekanan darah rata-rata) - A. d. sesuai dengan tahap tekanan udara di cuff getah dari tonometer, di mana dalam tempoh diastole lumen kapal tetap ditutup untuk waktu minimum; ditentukan menggunakan osilografi arteri, dengan lebih tepat - berdasarkan analisis tachyoscillogram; mencerminkan tahap keanjalan dinding arteri.

Arteridantekanan ramieuddanrnoe - perbezaan antara nilai sistolik dan A. A..: biasanya pada manusia ialah 20-40 mm Hg. st.