Utama > Sklerosis

Agenesis corpus callosum obstetrik ru

0 Ahli dan 1 Tetamu sedang melihat topik ini.

  • Percetakan
  • Forum Komuniti "Anak Malaikat"
  • Cirit-birit serebrum bukanlah ayat! "
  • Lumpuh otak. Semua yang kita tahu mengenai penyakit ini (Moderator: NAB) "
  • Agenesis korpus callosum.

Topik Berkaitan (1)

Jawapan: 114
Pandangan: 5055123 Disember 2017, 11:30:02
dari HP

  • SMF | SMF © 2011, Mesin Mudah
    SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal
  • Rss
  • versi mudah alih

Halaman dihasilkan dalam 0.144 saat. Permintaan: 60.

AGENSI BADAN KORUS


Diagnosis ini tidak akan membawa kesan. Sebenarnya, ini bukan diagnosis, tetapi pilihan pengembangan.

BUAT PESAN BARU.

Tetapi anda adalah pengguna yang tidak dibenarkan.

Sekiranya anda mendaftar lebih awal, maka "log masuk" (borang log masuk di bahagian kanan atas laman web). Sekiranya anda berada di sini untuk pertama kalinya, kemudian daftar.

Sekiranya anda mendaftar, anda akan dapat memantau respons terhadap mesej anda pada masa akan datang, teruskan dialog dalam topik menarik dengan pengguna dan perunding lain. Di samping itu, pendaftaran akan membolehkan anda melakukan surat-menyurat peribadi dengan perunding dan pengguna laman web lain..

Agenesis corpus callosum obstetrik ru

Fedora 23-03-08, 08:19

Saya mencadangkan untuk bersatu dengan semua orang yang mempunyai anak dengan diagnosis agenesis korpus callosum.

Fedora (Togliatti). Anak Fyodor (lahir 2006). AMT.

Natashka) (St. Petersburg). Anak lelaki Kiryushka (lahir 2011). AMT.

Laura-ibu (Irkutsk). Anak Sasha (lahir 2011). AMT, pengembangan ventrikel (21 mm). sejarah kita

Tsivilanka (Cheboksary). Anak perempuan Nastya (lahir pada tahun 2007). AMT.

Elli (Stavropol). Anak Andrey (lahir pada tahun 2007). AMT, ventrikulomegali

Kalusha (Moscow). Anak perempuan Masha (lahir pada tahun 2009). AMT, lipoma korpus callosum. sejarah kita

Anastasi (Dnepropetrovsk). Saya betul-betul menantikan anak saya.

Percutian wanita (Krasnogorsk). Anak Yuri (2010)

Jelka (Tallinn). Naill (lahir 2009)

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

Fedora 23-03-08 04:50:00

2007: "Sepertinya kita sendirian. Sedih"

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

NeonKa 03-03-07, 05:26

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

Naturel Isnin 12 Mac 2007 6:04 petang

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

Fedora 23-03-07, 07:46

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

* Rina * Isnin 12 Mac 2007 8:23 malam

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

Fedora 28-03-08, 09:37

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

* Rina * Isnin 12 Mac 2007 8:55 malam

Sudah tentu, semuanya akan baik-baik saja dengan anda
Kesihatan bayi anda: mengedipkan mata:

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

Julili 06-03-07, 09:16

Yulili


Reputasi:

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

Julili 06-03-07, 09:34

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

Seorang tetamu Rabu 21 Mac 2007 7:26 malam

tetamu


Reputasi:

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

Naturel Rabu 21 Mac 2007 10:06 malam

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

Naturel Rabu 21 Mac 2007 10:07 malam

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

Fedora »Kam 22 Mac 2007 12:06 pagi

  • Mengeluh tentang mesej ini
  • Balas dengan petikan

Tetamu »Pada 22 Mac 2007 11:15 pagi

Agenesis korpus callosum

Kesan agenesis korpus callosum pada janin

Agenesis corpus callosum adalah anomali yang ditentukan secara genetik dalam perkembangan embrio. Ia dicirikan oleh ketiadaan corpus callosum - "jambatan" antara hemisfera serebrum. Patologi sangat jarang berlaku. Seorang kanak-kanak dengan penyakit ini kurang upaya.
Sebab-sebab perkembangan kecacatan
Corpus callosum adalah sekumpulan serat saraf yang menghubungkan hemisfera otak dan memastikan kerja mereka terkoordinasi dengan baik. Agenesis kurang berkembang atau tidak lengkapnya kumpulan ini. Punca patologi tidak diketahui. Diandaikan bahawa peranan utama dimainkan oleh keturunan dan kerusakan kromosom dalam pembentukan otak.

Faktor penyumbang dianggap sebagai tabiat buruk ibu, jangkitan virus, dan trauma yang dipindahkan pada waktu awal. Tetapi lebih kerap kecacatan itu berkembang secara spontan..

Diagnostik
Pembentukan corpus callosum berlaku pada usia kehamilan 6 minggu. Tetapi ultrasound mengesan agenesis hanya dari akhir trimester kedua, ketika janin sudah terbentuk secara praktikal. Bayi yang baru lahir disahkan diagnosis menggunakan MRI, pemetaan genetik.

Manifestasi pada kanak-kanak
Tidak mungkin untuk mengesan penyakit pada janin semasa kehamilan tanpa ultrasound. Tanda-tanda klinikal menjadi nyata hanya selepas kelahiran anak, dalam proses pertumbuhan dan perkembangan. Dengan sebahagian kekurangan gentian saraf, hubungan antara hemisfera kanan dan kiri terputus. Tangan kanan tidak dapat memahami dengan menyentuh apa yang ada di tangan kirinya dan sebaliknya. Kemampuan membaca dan menulis, mengenal bunyi.

Sekiranya corpus callosum tidak hadir sepenuhnya, kanak-kanak itu cacat. Tanda-tanda yang mungkin:

pekak;
sawan epilepsi;
ubah bentuk muka;
juling atau buta;
kelewatan perkembangan intelektual.
Jangka hayat pesakit adalah pendek - 20-30 tahun.

Kaedah rawatan
Tidak ada rawatan berkesan untuk agenesis. Semua terapi turun untuk mengurangkan keparahan gejala. Ubat antiepileptik, nootropik digunakan. Untuk membetulkan kecacatan kerangka, urut, latihan fisioterapi ditetapkan. Prognosis untuk agenesis lengkap adalah buruk.

Agenesis korpus callosum

Apa itu agenesis korpus callosum?

Agenesis corpus callosum (AMT) adalah salah satu daripada beberapa gangguan corpus callosum, struktur yang menghubungkan dua belahan otak (kiri dan kanan) otak. Dengan AMT, corpus callosum tidak ada sebahagian atau sepenuhnya.

Gangguan ini disebabkan oleh penghijrahan sel-sel otak yang tidak normal semasa perkembangan janin. AMT boleh berlaku sebagai keadaan terpencil atau digabungkan dengan gangguan serebrum lain, termasuk malformasi Arnold-Chiari, sindrom Dandy-Walker, schizencephaly (celah atau kawasan dalam tisu otak), dan holoprosencephaly (ketidakupayaan otak depan untuk membahagi menjadi lobus).

Kanak-kanak perempuan mungkin mempunyai keadaan khusus jantina yang disebut sindrom Aicardi, yang menyebabkan gangguan kognitif yang teruk dan kelewatan perkembangan, epilepsi, keabnormalan pada tulang belakang tulang belakang, dan lesi retina.

AMT juga boleh dikaitkan dengan kecacatan pada bahagian badan yang lain, seperti kecacatan muka garis tengah. Akibat dari gangguan tersebut berkisar dari halus atau ringan hingga parah, bergantung pada kelainan yang berkaitan dengan otak. Kanak-kanak dengan kecacatan otak yang paling teruk mungkin mengalami kecacatan intelektual, sawan, hidrosefalus, dan kekejangan.

Gangguan lain dari corpus callosum termasuk disgenesis, di mana corpus callosum berkembang secara tidak normal atau cacat, dan hipoplasia, di mana corpus callosum lebih tipis daripada biasanya. Orang dengan gangguan ini mempunyai risiko pendengaran dan masalah jantung yang lebih tinggi daripada orang yang mempunyai struktur normal. Gangguan dalam interaksi sosial dan komunikasi pada orang dengan gangguan corpus callosum mungkin bertepatan dengan tingkah laku gangguan spektrum autisme.

Punca agenesis korpus callosum

Dalam kebanyakan kes, penyebab agenesis korpus callosum tidak diketahui. Walau bagaimanapun, agenesis corpus callosum boleh diwarisi sebagai sifat resesif autosom atau sifat dominan yang berkaitan dengan X. Gangguan ini juga mungkin disebabkan oleh infeksi selama kehamilan (intrauterin), yang mengakibatkan perkembangan otak janin yang tidak normal.

Penyakit genetik didefinisikan oleh gabungan gen untuk sifat tertentu yang terdapat pada kromosom yang diterima dari ayah dan ibu.

Gangguan genetik berulang berlaku apabila seseorang mewarisi gen abnormal yang sama untuk satu sifat dari setiap ibu bapa. Sekiranya seseorang menerima satu gen normal dan satu gen untuk penyakit, orang itu akan membawa penyakit itu, tetapi biasanya tidak menunjukkan gejala. Risiko bahawa dua ibu bapa pembawa akan menyebarkan kedua-dua gen yang rosak dan oleh itu mempunyai anak yang sakit adalah 25% pada setiap kehamilan. Risiko mempunyai anak yang akan menjadi pembawa, seperti ibu bapa, adalah 50% pada setiap kehamilan. Peluang bahawa anak akan menerima gen normal dari kedua ibu bapa dan secara genetik normal untuk sifat ini adalah 25%. Risiko adalah sama untuk lelaki dan wanita.

Pada gangguan dominan yang berkaitan dengan X, wanita tersebut akan menghidap penyakit dengan hanya satu kromosom X dengan gen yang tidak normal. Walau bagaimanapun, seorang lelaki yang sakit selalu mempunyai keadaan yang lebih serius. Kadang-kadang lelaki yang sakit mati sebelum dilahirkan, jadi hanya wanita yang bertahan. Dan kemudian hanya dengan salah satu bentuk agenesis korpus callosum, yang dikenali sebagai sindrom Aicardi. Sebilangan besar pesakit yang didiagnosis setakat ini adalah wanita. Sindrom Aicardi kadang-kadang dilihat pada lelaki dengan kromosom X tambahan.

Tanda dan gejala

Agenesis corpus callosum (AMT) pada mulanya dapat dilihat setelah bermulanya serangan epilepsi pada minggu-minggu pertama kehidupan atau selama dua tahun pertama. Walau bagaimanapun, tidak semua orang dengan AMT mengalami sawan..

Gejala lain yang boleh bermula pada usia dini adalah masalah makan dan kelewatan menjaga kepala tegak. Kelewatan duduk, berdiri dan berjalan juga mungkin. Gangguan perkembangan mental dan fizikal dan / atau pengumpulan cecair di tengkorak (hidrosefalus) juga merupakan gejala jenis awal gangguan ini..

Pemeriksaan neurologi pesakit AMT menunjukkan:

  • keterbelakangan mental yang tidak progresif;
  • gangguan koordinasi tangan-mata;
  • kemerosotan memori visual atau pendengaran.

Dalam beberapa kes ringan, gejala mungkin tidak muncul selama bertahun-tahun. Pesakit tua biasanya didiagnosis dengan ujian gejala seperti epilepsi, ucapan monoton atau berulang, atau sakit kepala. Dalam kes-kes ringan, gangguan itu mungkin terlewat kerana kekurangan gejala yang jelas pada masa kanak-kanak.

Sebilangan pesakit mungkin mempunyai mata yang dalam dan dahi yang menonjol. Kepala kecil yang tidak normal (mikrosefali) atau kadang-kadang kepala yang sangat besar (makrocephaly) mungkin ada.

Dalam kes lain, AMT diperhatikan:

  • mata lebar (teleanthus);
  • hidung kecil dengan lubang hidung terbalik (anteverted);
  • telinga yang tidak normal;
  • kulit berlebihan di leher;
  • lengan pendek;
  • penurunan nada otot (hipotensi);
  • anomali laring;
  • kecacatan jantung.

Sindrom Aicardi, yang dianggap diwarisi sebagai gangguan berkaitan X yang dominan, terdiri daripada agenesis corpus callosum, kekejangan bayi, dan struktur mata yang tidak normal. Gangguan ini adalah gangguan kongenital yang sangat jarang berlaku di mana terdapat serangan epilepsi yang kerap, kelainan pada lapisan tengah mata (koroid) dan lapisan retina, kekurangan struktur yang menghubungkan kedua belahan otak (corpus callosum), disertai oleh keterbelakangan mental yang teruk. Sindrom Aicardi terutama dilihat pada wanita.

Sindrom Andermann, yang dikenal pasti pada tahun 1972, adalah gangguan genetik yang dicirikan oleh gabungan agenesis corpus callosum, keterbelakangan mental, dan gangguan sensorimotor progresif sistem saraf (neuropati). Gen yang bertanggungjawab untuk bentuk agenesis langka corpus callosum ini baru-baru ini dikenal pasti dan ujian genetik untuk gen ini kini tersedia (SLC12A6).

Lissencephaly yang berkaitan dengan X dengan alat kelamin yang samar-samar adalah kelainan genetik yang jarang berlaku di mana lelaki mempunyai otak kecil dan licin (lissencephaly), zakar kecil, keterbelakangan mental yang teruk, dan epilepsi yang sukar disembuhkan. Ia disebabkan oleh mutasi pada gen ARX. Pada wanita, mutasi yang sama hanya dapat menyebabkan AMT, sementara mutasi yang lebih teruk pada lelaki dapat menyebabkan keterbelakangan mental. Ujian genetik untuk gangguan ini juga tersedia.

Diagnostik

Pada dasarnya, pengimejan resonans ultrasound dan magnetik (MRI) adalah teknik pencitraan yang membantu dalam diagnosis agenesis korpus callosum.

AMT sering didiagnosis dalam dua tahun pertama kehidupan kanak-kanak. Kejang epilepsi mungkin merupakan gejala pertama yang menunjukkan bahawa seorang kanak-kanak harus dinilai untuk disfungsi otak. Gangguan ini juga boleh menjadi tidak simptomatik dalam kes paling ringan selama bertahun-tahun.

Rawatan agenesis korpus callosum

Rawatan adalah simptomatik dan menyokong. Antikonvulsan, pendidikan khas, terapi fizikal, dan prosedur yang berkaitan mungkin bermanfaat bergantung pada tahap dan keparahan gejala. Sekiranya hidrosefalus ada, ia dapat diobati dengan shunt pembedahan untuk mengalirkan cairan dari rongga otak, sehingga melegakan peningkatan tekanan pada otak. Kaunseling genetik juga bermanfaat bagi keluarga dengan gangguan ini..

Prognosis dan komplikasi agenesis korpus callosum

Prognosis bergantung pada tahap dan keterukan malformasi. Kecacatan intelektual tidak bertambah buruk. Orang dengan gangguan corpus callosum cenderung mengalami kelewatan dalam mencapai tonggak seperti berjalan, bercakap, atau membaca; masalah dengan interaksi sosial; kekokohan dan koordinasi pergerakan yang lemah, terutama berkaitan dengan kemahiran yang memerlukan koordinasi tangan dan kaki kiri dan kanan (seperti berenang, berbasikal dan memandu), serta masalah persepsi mental dan sosial yang menjadi lebih jelas seiring dengan usia, dengan masalah terutamanya terserlah di sekolah rendah hingga dewasa.

Agenesis corpus callosum obstetrik ru

Agenesis corpus callosum adalah malformasi yang kejadian dan kepentingan klinikalnya tidak diketahui. Menurut pelbagai kajian, kekerapan pengesanannya berbeza dan bergantung pada ciri-ciri populasi yang dikaji dan kaedah diagnostik..

Kekerapan yang dianggarkan untuk populasi umum biasanya berkisar antara 0,3 hingga 0,7% dan berkisar antara 2 hingga 3% untuk kumpulan dengan kecacatan perkembangan. Etiologi penyakit ini heterogen. Mungkin faktor genetik memainkan peranan penting dalam perkembangannya. Baginya, jenis warisan autosomal dominan, resesif autosomal dan hubungan seks telah didaftarkan.

Agenesis corpus callosum juga merupakan sebahagian daripada banyak sindrom mendelian. Kejadian tinggi malformasi yang berkaitan dalam keadaan ini menunjukkan bahawa agenesis korpus callosum adalah sebahagian daripada banyak gangguan perkembangan yang meluas..

Menurut satu kajian antenatal, kecacatan anatomi bersamaan terdapat dalam 50% kes dan terutama disebabkan oleh sindrom Dendy-Walker dan kecacatan jantung. Anomali Karyotype (trisomies 18 dan 8) dikesan dalam 20% kes.

Agenesis corpus callosum adalah kecacatan yang disertai dengan perubahan anatomi minimum, dan oleh itu diagnosisnya, terutama sebelum 20 minggu kehamilan, sukar walaupun bagi pakar yang berpengalaman. Perkembangan corpus callosum berlaku pada tahap akhir ontogenesis serebrum janin, iaitu: antara 12 dan 18 minggu kehamilan, oleh itu, mustahil untuk membuat diagnosis sebelum 18 minggu dalam kebanyakan kes..

Dengan pemeriksaan rutin yang dilakukan lebih lewat daripada tempoh ini, ketidakupayaan untuk memvisualisasikan rongga septum lutsinar atau pengembangan atrium ventrikel lateral harus menunjukkan kemungkinan adanya agenesis korpus callosum.

Sekiranya anda mengesyaki adanya anomali ini, adalah perlu untuk mencari tanda yang lebih khusus. Visualisasi langsung ketiadaan corpus callosum adalah mungkin dengan menggunakan medan imbasan frontal median (koronari) dan membujur (sagital). Imej dalam pesawat ini tidak selalu mudah diperoleh, terutamanya dengan persembahan janin secara parietal. Dalam kes sedemikian, ekografi transvaginal mempunyai kelebihan yang besar..

Agenesis korpus callosum boleh lengkap atau separa. Dalam kes terakhir, yang disebut dysgenesis dari corpus callosum, bahagian ekornya (komisur dan badan) tidak hadir pada tahap yang berbeza-beza. Agenesis lengkap biasanya dianggap sebagai malformasi yang disebabkan oleh embriogenesis yang terganggu, sementara malformasi separa dapat mewakili kedua-dua malformasi dan gangguan sebenar yang berlaku pada setiap tahap kehamilan.

Di samping itu, tanda echographic agenesis separa lebih sukar dikesan daripada dengan bentuk penuh. Dalam hal ini, diagnosis antenatal terhadap keadaan sedemikian dalam banyak kes adalah mustahil..

Prognosis untuk bentuk agenesis terasing dari corpus callosum masih belum diterokai. Ramai pengarang percaya bahawa agenesis corpus callosum tidak membawa kepada akibat yang signifikan bagi perkembangan neurologi. Walau bagaimanapun, besarnya penunjuk risiko khusus tidak diketahui pada masa ini..

Sejauh ini, data telah diperoleh hanya pada 30 kanak-kanak dengan diagnosis agenesis terisolasi korpus callosum (yang tidak mempunyai kelainan lain dan kariotip normal ditentukan), tempoh tindak lanjut postantal yang bervariasi dari beberapa bulan hingga 11 tahun. Perkembangan neurologi yang mengalami gangguan normal atau sempadan dicatat dalam 26 kes (87%).

Agenesis corpus callosum (AMT) pada bayi yang baru lahir, janin. Apa itu, gejala, akibatnya

Agenesis corpus callosum adalah anomali kongenital otak yang berlaku pada bayi yang baru lahir pada masa pranatal awal. Berkembang antara 12 hingga 16 minggu kehamilan, kerana dalam tempoh ini perkembangan otak janin berada di puncaknya.

Corpus callosum (MT) adalah serat pleksus berbentuk putih yang besar dan putih yang membahagi korteks serebrum ke hemisfera kanan dan kiri. Ia adalah bahagian struktur dan fungsi otak manusia yang tidak terpisahkan. Ia membentuk bahagian bawah retakan membujur yang membelah belahan kiri dan kanan..

Walaupun corpus callosum dipandang sebagai satu serat putih yang besar, ia terdiri daripada serat individu yang dikenali sebagai serat commissural..

Tujuan utama corpus callosum adalah untuk menyatukan maklumat dengan menggabungkan kedua-dua belahan otak untuk memproses isyarat motor, deria, dan kognitif. MT menghubungkan kawasan otak yang serupa dan menghantar maklumat melalui hemisfera kiri dan kanan.

Ini adalah jalan penghubung yang paling luas di otak, dengan 200 juta unjuran aksonal di tengah-tengah dua hemisfera. Ia menempati pusat otak dan panjangnya lebih dari 10 cm.

Anak-anak yang dilahirkan dengan diagnosis ini memiliki berbagai hasil, mulai dari fungsi normal dalam kasus paling ringan hingga berbagai masalah kesehatan yang berpotensi..

Agnesia corpus callosum pada bayi yang baru lahir boleh menyebabkan kelewatan perkembangan kemahiran motorik dan pertuturan pada seorang anak. Tetapi banyak gangguan kognitif yang muncul tidak menghalangnya daripada mempunyai kecerdasan normal..

Gangguan corpus callosum bukanlah penyakit itu sendiri. Ramai orang dengan AMT menjalani kehidupan yang sihat. Kes ringan merangkumi masalah motorik ringan, sementara kes yang lebih serius termasuk IQ rendah, kebutaan, sawan, pergerakan spastik, dan banyak lagi yang memerlukan perhatian perubatan.

Gangguan struktur corpus callosum berlaku pada pelbagai jenis kerana pelbagai sebab:

  • AMT - ketiadaan lengkap badan. Sekiranya gentian saraf tidak melintasi antara hemisfera semasa waktu pranatal yang kritikal, maka ini tidak akan berlaku pada masa akan datang. Ketiadaan corpus callosum menjadi ciri kekal otak manusia.
  • Hypogenesis - ketiadaan sebahagian daripada corpus callosum. Pada masa yang sama, MT mula berkembang, tetapi sesuatu menghentikannya. Semasa badan berkembang dari depan ke belakang, sebahagiannya bergerak ke arah depan otak dan belakang tidak terbentuk..
  • Hipoplasia corpus callosum. Dalam kes ini, MT terbentuk, tetapi isipadu tidak lengkap, kerana semasa pembentukannya jumlah serat komisural kurang daripada yang diperlukan untuk pembentukan MT..
  • Dysgenesis. Keadaan di mana corpus callosum mempunyai bentuk yang tidak teratur. Dysgenesis bermaksud bahawa MT telah berkembang tetapi tidak sepenuhnya atau cacat. Dysgenesis adalah istilah yang luas untuk sebarang kelainan corpus callosum yang tidak lengkap (agenesis).

Kegagalan dalam perkembangan otak adalah mungkin pada setiap tahap pembentukan sistem saraf pusat. Pada trimester I dan II, penurunan bilangan neuron, pembentukan pelbagai bahagian otak yang tidak lengkap, dan kemudian ini akan menyebabkan kerosakan atau kematian corpus callosum.

Keabnormalan otak yang berkaitan dengan AMT:

  • hidrosefalus;
  • Wakil Arnold-Chiari;
  • schizencephaly (celah dalam tisu otak);
  • holoprosencephaly (ketidakupayaan otak depan untuk membahagi menjadi lobus);
  • gangguan penghijrahan;
  • Sindrom Aarsky-Scott;
  • Sindrom Aicardi.

Jenis kelainan yang berlaku bergantung pada masa dan penyebab terjadinya gangguan perkembangan serebral pranatal. Sekiranya corpus callosum tidak berkembang dalam tempoh pranatal, ia tidak akan berkembang kemudian..

Tahap dan darjah

Terdapat dua peringkat AMT:

  • Utama, genetik. Kecacatan berkembang sebagai keadaan terpencil sebelum janin berusia 12 minggu.
  • Sekunder, rumit. Ia berlaku dengan latar belakang corpus callosum yang sudah terbentuk. Ia menampakkan diri dalam kombinasi dengan gangguan otak lain, termasuk pelbagai malformasi: celah otak, kekurangan pemisahan antara hemisfera, kecacatan muka garis tengah. Akibat dari gangguan tersebut berkisar dari ringan hingga teruk.

Kanak-kanak dengan kecacatan otak yang paling teruk mungkin mempunyai:

  • kecacatan intelektual;
  • sawan;
  • hidrosefalus, pengumpulan lebihan cecair dalam sistem otak;
  • kekejangan atau peningkatan nada otot;
  • disgenesis, di mana corpus callosum berkembang dengan tidak betul atau cacat;
  • hipoplasia, di mana corpus callosum lebih kurus daripada biasa.

Gejala

Agenesis corpus callosum pada bayi yang baru lahir pada mulanya menampakkan diri melalui sawan epilepsi pada minggu-minggu pertama kehidupan atau selama dua tahun pertama. Walau bagaimanapun, tidak semua orang mengalami sawan; dalam kes ringan, gangguan itu mungkin tidak disedari selama beberapa tahun. Gangguan lain mungkin muncul pada usia dini.

Fizikal:

  • nada otot rendah;
  • gangguan penglihatan;
  • kesukaran makan;
  • ciri kepala dan muka yang tidak normal;
  • masalah tidur;
  • sawan epilepsi;
  • masalah pendengaran;
  • sembelit kronik.

Kecacatan kognitif:

  • kesukaran menyelesaikan masalah dan tugas yang kompleks;
  • kekurangan keupayaan untuk menilai risiko;
  • kesukaran memahami konsep abstrak;
  • penurunan persepsi emosi.

Kelewatan pembangunan:

  • kesukaran menguasai duduk, berjalan, berbasikal;
  • kelewatan dalam menguasai pertuturan dan bahasa;
  • kekok dan koordinasi yang lemah;
  • latihan tandas yang tertangguh.

Beberapa pesakit menunjukkan tanda-tanda luaran:

  • mata yang dalam dan dahi yang menonjol;
  • kepala kecil yang tidak normal (microcephaly) atau kepala yang sangat besar (macrocephaly);
  • anomali kongenital tangan (camptodactyly);
  • kerencatan pertumbuhan;
  • hidung kecil dengan lubang hidung terbalik;
  • telinga yang tidak normal;
  • lengan pendek;
  • penurunan nada otot;
  • anomali laring;
  • kecacatan jantung.

Dalam beberapa kes ringan, gejala tidak muncul selama bertahun-tahun. Pesakit tua yang gejalanya terlewat pada masa kanak-kanak biasanya didiagnosis dengan tanda-tanda seperti sawan, ucapan monoton atau berulang, sakit kepala yang kerap.

Sebab-sebab penampilan

Punca agenesis korpus callosum kurang difahami. Gangguan dalam perkembangan korpus callosum berlaku selama 5-16 minggu kehamilan.

Tidak ada sebab tunggal, tetapi ada beberapa faktor yang menyumbang kepada perkembangan sindrom, termasuk:

  • jangkitan atau virus pranatal, seperti rubella;
  • kelainan kromosom (genetik) seperti trisomi 8 dan 18, sindrom Andermann dan sindrom Aicardi;
  • keadaan metabolik toksik, misalnya sindrom alkohol janin;
  • penyumbatan pertumbuhan korpus callosum, seperti mengembangkan kista.

Diagnostik

Agenesis Corpus callosum sering didiagnosis dalam dua tahun pertama kehidupan. Kejang epilepsi pada bayi baru lahir mungkin merupakan tanda pertama gangguan.

Dalam beberapa kes, keterbelakangan mental muncul, atau kecerdasan hanya sedikit terganggu, atau gejala psikososial yang halus mungkin ada. Dalam kes ini, kanak-kanak harus diperiksa untuk disfungsi otak..

Imbasan otak diperlukan untuk mendiagnosis keadaan tidak normal dan merangkumi:

  • Ultrasound resolusi tinggi pranatal (pemeriksaan trisomis pranatal pada trimester pertama), kos kajiannya adalah dari 2 ribu rubel.
  • Pengimejan resonans magnetik pranatal. MRI janin untuk mengesahkan diagnosis dan mengesan masalah otak. Ujian lanjutan ini, gambar beresolusi tinggi, memberikan maklumat terbaik mengenai penyebab sindrom. MRI adalah kaedah pilihan ketika menilai corpus callosum dan anomali yang sering dikaitkan Kos dari 5 ribu rubel.
  • MRI selepas kelahiran untuk maklumat lebih lanjut mengenai bayi. Kos pengimbasan dari 10 ribu rubel.
  • Imbasan CT. Kos prosedurnya adalah dari 3 ribu rubel.

Agenesis corpus callosum pada bayi baru lahir

Agenesis corpus callosum pada bayi baru lahir kadang-kadang dikaitkan dengan kelainan kromosom atau genetik. Dalam kes ini, doktor mengesyorkan ujian genetik dengan amniosentesis semasa kehamilan atau dengan menguji darah bayi selepas kelahiran..

Bila berjumpa doktor

Malformasi kongenital sukar dikenali semasa diagnosis pranatal. Agenesis korpus callosum dapat dikesan semasa bayi masih dalam kandungan. Keadaan ini diperhatikan dengan ultrasound.

Pelbagai doktor memberikan rawatan dan kaunseling untuk gangguan kongenital:

  • pakar pediatrik;
  • pakar neurologi;
  • pakar neuropsikologi;
  • ahli terapi pertuturan;
  • pakar psikiatri.

Ahli fisioterapi, pekerja sosial, pendidik khas, pakar dalam perkembangan awal kanak-kanak memberikan pertolongan yang besar dalam pembentukan kemahiran sosial, dalam perkembangan fizikal..

Pencegahan

Faktor etiologi yang membawa kepada pembentukan malformasi janin:

  • status pemakanan atau kegemukan ibu;
  • kekurangan folat pada ibu mengandung;
  • kekurangan vitamin dan mineral;
  • diet wanita yang tidak seimbang.

Untuk mencegah perkembangan malformasi kongenital, perlu mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan risiko perkembangannya:

  • Jangan gunakan alkohol, dadah.
  • Mengurangkan risiko terkena penyakit berjangkit.
  • Berhenti merokok, aktif dan pasif.
  • Mengurangkan risiko terdedah kepada toksin persekitaran.
  • Jangan gunakan ubat-ubatan yang mempengaruhi perkembangan intrauterin anak.

Kaedah rawatan

Tidak ada cara untuk mengembalikan corpus callosum ke keadaan normal. Kaedah terapi utama untuk agenesis adalah merawat komplikasi yang timbul.

Pilihan rawatan:

  • Ubat untuk mengawal kejang.
  • Terapi pertuturan, yang membantu mengembangkan pertuturan, bahasa.
  • Terapi fizikal untuk meningkatkan kekuatan dan koordinasi otot.
  • Terapi pekerjaan untuk membantu mengembangkan kemahiran mengurus diri seperti makan, berpakaian, dan berjalan kaki.
  • Pendidikan khas diperlukan untuk menyelesaikan masalah kognitif dan sosial

Agenesis corpus callosum pada bayi baru lahir tidak mempunyai terapi standard. Rawatan gejala dan sawan, jika berlaku, adalah simtomatik dan menyokong. Diagnosis awal dan intervensi awal adalah rawatan terbaik untuk meningkatkan hasil sosial.

Di hadapan hidrosefalus, operasi dilakukan. Bergantung pada tahap keparahan keadaan, anak dapat menjalani kehidupan yang panjang dan sihat dengan AMT.

Ubat-ubatan

Rawatan ubat dilakukan untuk melegakan keadaan yang disebabkan oleh kejang, gangguan deria.

NamaSifat ubatPetunjuk
Brivaracetam, Briviac (mengandungi bahan aktif brivaracetam)Antikonvulsan.Digunakan sebagai terapi tambahan dalam rawatan sawan dengan generalisasi sekunder pada orang dewasa dan remaja dari usia 16 tahun dengan epilepsi.
CarbamazepineDadah dengan tindakan psikotropik, antiepileptik,Ia digunakan sebagai monoterapi untuk epilepsi, psikosis, gangguan afektif.
DiazepamPenenang tindakan penenang, antikonvulsan.Ubat ini berkesan untuk rawatan kejang jangka pendek, keadaan spastik, pergolakan psikomotor..
Clonazepam
EslicarbazepineAntikonvulsan.Ubat ini digunakan secara bersendirian atau bersama dengan antikonvulsan lain untuk merawat sawan separa.
TegretolUbat dengan kesan psikotropik dan neurotropik, mempunyai kesan antiepileptik.Kejang epilepsi umum, terapi sokongan.
CerebrolysinUbat nootropik kompleksIa digunakan untuk pelbagai bentuk patologi neurologi dan psikiatri.
Asparkam + DiakarbAsparkam - pengatur proses metabolik, Diacarb - sebagai diuretik, dengan pengekalan air dan natrium di dalam badan, sebagai pencegahan edema.Digunakan dalam terapi kompleks dalam rawatan peningkatan tekanan intrakranial, epilepsi, mengisi kekurangan kalium, magnesium,

Rawatan pembedahan dijalankan dalam bentuk callosotomi corpus callosum. Operasi mikro pembedahan dilakukan pada masa kanak-kanak dengan transeksi separa atau lengkap corpus callosum. Prosedur ini ditunjukkan untuk pesakit dengan kejang umum, sawan epilepsi, di mana pesakit kehilangan nada otot dan jatuh ke lantai..

Kaedah tradisional

Pada masa ini, terdapat sebilangan besar tumbuhan yang mempunyai kesan antikonvulsan dan antiepileptik..

Persediaan herba disyorkan untuk diambil dalam masa 3-9 bulan. Jenis herba ubat yang berlainan harus diganti setiap 1-2 bulan. Infusi disediakan dari sebilangan tanaman.

Untuk 3 g tanaman, 1 sudu besar diambil. air mendidih, larutan disuntikkan, dan kemudian diminum pada siang hari dalam dos kecil. Dos dewasa: 1 - 2 sudu besar. l. beberapa kali pada waktu siang. Untuk kanak-kanak berumur 2 tahun: tidak lebih dari 5-6 tetes 3 kali sehari, untuk kanak-kanak dari 6 hingga 12 tahun, tidak lebih dari 15 tetes, kanak-kanak yang lebih tua dapat ditawarkan 2 sudu kecil. sehingga 5 kali sehari.

Koleksi 1:

  • Akar Angelica 2 bahagian.
  • Motherwort lima bilah, bahagian 1.
  • Akar Valerian. 1 bahagian.
  • Wormwood, 2 bahagian.

Koleksi 2:

  • St. John's wort, 3 bahagian.
  • Oregano, 2 bahagian.
  • Motherwort, 2 bahagian.
  • Melissa Bahagian 1.
  • Akar calamus, 2 bahagian.

Penyediaan herba berguna:

  • Adonis musim bunga, 1-2 sudu kecil. dimasukkan ke dalam 1 gelas air rebus.
  • Pucuk birch. 2 sudu kecil dibancuh dalam 1 sudu besar. air mendidih seperti teh.
  • Camomile farmaseutikal. Untuk infusi, 4 sudu besar diambil. l. bunga kering, yang diseduh dengan 1 sudu besar. air mendidih.

Kaedah lain

Kaedah pemulihan untuk membantu kanak-kanak menyesuaikan diri:

  • Kelas dengan ahli terapi pertuturan. Dengan bantuan terapi pertuturan, dapat meningkatkan kemahiran berbahasa, kemahiran membaca dan menulis anak.
  • Fisioterapi. Ia dilakukan untuk membetulkan kemahiran motorik, menghilangkan komplikasi pada gangguan kompleks perkembangan sistem saraf.
  • Terapi psikomotor. Dilakukan untuk meningkatkan perkembangan keseluruhan anak dengan menggunakan gabungan latihan motor, kognitif dan hubungan.

Untuk memulihkan banyak fungsi, doktor menawarkan pembetulan neuropsikologi. Program ini dibangunkan dengan mengambil kira ciri-ciri individu setiap anak. Ia merangkumi permainan pendidikan dan pendidikan, perangsang pendidikan, pelbagai jenis peralatan.

Program ini merangkumi aktiviti berikut:

  • motor (psikomotor);
  • kognitif (pengembangan ingatan, pertuturan, kemahiran menulis);
  • kelas dengan peralatan inovatif.

Untuk memulihkan kesihatan anak, kaedah berikut digunakan:

  • Rangsangan saraf faraj. Alat yang ditanam di bawah kulit di kawasan dada merangsang saraf vagus di leher, menghantar isyarat ke otak yang menekan sawan. Rangsangan saraf vagus mungkin memerlukan ubat.
  • Neurostimulasi responsif. Semasa neurostimulasi sensitif, alat ini ditanamkan di bawah kulit kepala, setelah itu peranti terus memantau gelombang otak, mengesan aktiviti kejang dan melakukan rangsangan elektrik untuk menekan kejang.
  • Rangsangan otak yang mendalam. Doktor menanam elektrod di kawasan otak tertentu untuk membuat impuls elektrik yang mengatur aktiviti otak yang tidak normal. Elektrod dilekatkan pada peranti, mirip dengan alat pacu jantung, di bawah kulit dada, yang mengawal jumlah rangsangan yang dihasilkan.
  • Terapi diet. Mengikuti diet tinggi lemak dan rendah karbohidrat yang dikenali sebagai diet ketogenik dapat meningkatkan kawalan kejang.

Kemungkinan komplikasi

Genesis corpus callosum bukanlah keadaan yang mengancam nyawa dan sama sekali tidak mempengaruhi jangka hayat pesakit, tetapi meninggalkan anak dengan kecacatan yang teruk.

Dengan agenesis yang terpencil, dalam kebanyakan kes, perkembangan intelektual dan motorik normal pada anak yang belum lahir dianggap, walaupun terdapat data dari pemerhatian jangka panjang yang menunjukkan kemungkinan terjadinya psikosis dan kesulitan dalam persekolahan anak-anak dengan kecacatan tersebut..

Sekiranya agenesis korpus callosum adalah sebahagian daripada sindrom genetik dan pelbagai malformasi, maka prognosis biasanya buruk, kerana selalunya terdapat:

  • Sindrom Aicardi;
  • chorioretinopathy;
  • epilepsi;
  • displasia kortikal;
  • hipoplasia cerebellar.

Bergantung pada keparahan keadaan, anak dapat menjalani kehidupan yang panjang dan sihat dengan agenesis korpus callosum. Tetapi, malangnya, pada bayi baru lahir diagnosis ini sering tidak datang sendiri, tetapi disertai dengan pelbagai kecacatan yang berkaitan pada masa depan dengan keterbelakangan mental, gangguan mental.

Topik: Agenesis corpus callosum otak pada bayi, yang tahu apa yang perlu ditulis.

Pilihan tema
  • versi cetak
  • Langgan utas ini...

Agenesis corpus callosum otak pada bayi, yang tahu apa yang perlu ditulis.

Helo! Bayi saya berumur 3.5 tahun, hanya ibu dan ayah sahaja yang bercakap, dia memahami sebahagian ucapannya, dia tidak pergi ke tandas. Menjumpai kecederaan kelahiran, perpindahan vertebra serviks. Dan kedua-dua bayi saya mempunyai setahun agenesis korpus callosum otak (sista septum telus). Beritahu saya apa yang anda tahu.

Apa yang hendak dicadangkan? Prognosis bergantung pada tahap agenesis. mungkin benar-benar tidak dapat diperhatikan pada masa dewasa..

Agenesis bermaksud tidak ada septum antara kedua belahan. Orang tinggal dengannya, mungkin ketinggalan dalam pembangunan. Taipkan diagnosis ini di mesin pencari - terdapat banyak maklumat.

Kesalahan saya berada dalam unjuran corpus callosum. Sambungan hemisfera terputus. Maksudnya, dia akan mengumpulkan teka-teki, tetapi ada juga yang bercampur aduk. Akan menyusun semula suku kata dengan perkataan seperti Capa dan bukannya bye. Latihan menukar. Artinya, jika teka-teki berbeza, jika artikel. gimnastik, kemudian dua latihan gabungan, menghidupkan suku kata, seperti ma pa, pa ma, ba pa, pa ba. Sudah tentu saya menulis tidak kemas. Pakar defekologi Pleshkova duduk di jabatan krisis di Chapygin, dia, saya fikir, akan membantu anda.

Agenesis corpus callosum obstetrik ru

Ya. Intrauterin. Saya menandatangani perjanjian bahawa saya tidak menentang sebarang risiko dan komplikasi selepas prosedur ini. Semua hasilnya direkodkan pada cakera dan pada sehelai kertas. Ultrasound menunjukkan hisplosis MT dan agenesis septal telus. MRI tidak menunjukkan satu atau yang lain. Tetapi ketika pakar bedah saraf melihat cakera, dia mengesahkan semua ini, kecuali septum lutsinar.

»Ditambah kemudian
Balas hantar oleh katirina pada 12 Jun 2010 9:40 malam

Elena_31, saya tidak tahu bagaimana sebenarnya, tetapi anda membaca

Saya akan memberitahu anda mengenai kami. Kelahiran saya sangat sukar. Bayi itu dipompa di bawah pengudaraan mekanikal, dia menghabiskan 3 hari di taska IT, pada hari pertama dia tidak bernafas dan tidak makan sendiri, pada hari kedua dia tidak makan, pada hari ketiga dia dikeluarkan dari probe, aku berada di dewasa IT, pendarahan rahim parah, demam, takikardia, dll. d.
Suami saya, setelah dia mengetahui bahawa saya telah melahirkan dan bagaimana keadaannya, segera pergi ke satu gereja, ibu saya ke gereja yang lain, ibu mertua saya ke yang ketiga. Dan semua orang berdoa pada masa yang sama. Dan benar-benar keajaiban bahawa bayi dan saya masih hidup dan semuanya baik-baik saja dengan kita. Kerana jantung Nikita berhenti ketika melahirkan, dia hampir mati, dan bagaimana dia keluar adalah satu keajaiban, dan hakikat bahawa kita tidak kekal cacat setelah itu bahkan tidak masuk akal. Anak saya sekarang, setelah setahun menjalani rawatan, benar-benar sihat, berkembang mengikut usianya. Dan saya kehilangan 1.5 liter darah ketika melahirkan, walaupun 700 gram sangat penting untuk hidup. Rahim tidak mahu berkontrak dan sudah menyiapkan bilik operasi supaya saya dapat mengeluarkannya dan Seperti yang saya fahami, ketika saya sampai di gereja, ia mengambil dan menyusut. Keesokan harinya, hemoglobin saya sudah lebih tinggi daripada kepala jabatan dan saya berlari dengan tergesa-gesa dari tingkat 5, di mana saya berbaring di tingkat 2, di mana Nikita berbaring 8 kali sehari untuk membawanya susu, walaupun serviks rahim terkoyak, episiotomi dan telinga ditarik dengan vakum, sehingga menyakitkan SANGAT di sana.
Sejak itu, saya percaya pada mukjizat dan pada hakikatnya bahawa Tuhan akan sentiasa menolong, anda hanya perlu meminta pertolongan pada waktunya. Itulah sebabnya, sejak kami membaptis Nikita, kami selalu berusaha membawanya ke majlis persekutuan dan memesan doa untuk kesihatannya. Bolehkah kamu pergi ke gereja juga? Mengaku, bersahabat dan meminta banyak perkara bahawa semuanya akan baik-baik saja?

Saya minta maaf ada banyak

Kebolehpercayaan MRI tentu saja bergantung pada apakah prosedur itu dilakukan dengan betul. Lagipun, perlu bergerak sepenuhnya, sehingga boleh dikatakan, dan mustahil untuk menuntut dari bayi di perut, dia boleh bergerak dan potongannya salah dan, oleh itu, gambar dan hasilnya diputarbelitkan.
Anda menulis di atas bahawa MRI patologi tidak menunjukkan perkara yang sama (ini adalah kata-kata anda), tetapi pakar bedah saraf melihat sesuatu di sana. Adakah anda fikir dia sangat istimewa dalam hal ini? Adakah dia melihat 100 MRI intrauterin otak bayi sehari? Adakah anda membuat kesimpulan berdasarkan kesimpulan satu pakar (walaupun pada hakikatnya tidak ada yang sesuai dengan kesimpulan MRI)? Tunjukkan gambar anda kepada pakar lain: pakar bedah saraf, pakar neurologi, pakar MRI (yang melakukan MRI dan menulis kesimpulan). Masih banyak kekhususan, saya rasa ada beberapa pakar yang pandai "membaca" gambar otak bayi (yang juga terdapat di perut).

Oleh itu, saya fikir: mana yang salah - MRI belum selesai, atau pakar bedah saraf menyemaknya.

»Ditambah kemudian
Gadis glam, menakutkan apa yang anda tulis. Betapa kuatnya anda! Banyak yang boleh ditanggung.
Saya juga membaca artikel ini.
Seminggu yang lalu, saya dan suami pergi ke gereja. Kami mempunyai sebuah biara di sebelah rumah kami, di dalamnya terdapat peninggalan Blessed Matrona. Orang-orang dari seluruh dunia menghampirinya. Kami mempertahankan giliran kami. Saya bertanya dan berdoa dan kami pasti akan pergi. Saya tidak tahu sama ada ia membantu atau tidak, tetapi sekurang-kurangnya ia memberi semacam kepercayaan.
Kesihatan yang baik untuk Nikita.

Balas mesej oleh Elena_31 pada 13 Jun 2010, 18:43
ya, doktor tahu bagaimana menenangkan
baik, ultrasound tidak berbahaya, saya melakukannya 9 kali semasa kehamilan.

Elena_31, semoga semuanya baik-baik saja dengan anda dan bayi yang sihat akan dilahirkan.

Ibu kita tidak boleh lemah dan lemas, jika kita tidak memperjuangkan kebahagiaan dan kesihatan anak-anak kita, sayangnya, tidak ada yang akan melakukan untuk kita. Oleh itu, selaraskan bahawa segala-galanya hanya akan baik untukmu. Bagus untukmu dan mudah melahirkan..

Blacbarbara, katirina, gadis Glam, terima kasih!

»Ditambah kemudian
Daria Aleksandrovna, AndMarin, saya tidak mahu pergi ke pakar bedah lagi. Saya menulis kepada Kushel dan Zinenko. Yang terakhir tidak menjawab, dan yang pertama mengatakan bahawa perlu menunggu kelahiran, dan semuanya bergantung pada keadaan anak. Sekarang, seperti yang dia katakan, tidak masuk akal untuk berunding dengan pakar bedah saraf..

»Ditambah kemudian
Balas jawatan Mat pada 15 Jun 2010 01:06 pagi

Agenesis korpus callosum otak - adakah orang yang menemui perkara itu?

selamat hari.
Saya meminta untuk memberi respons kepada mereka yang mengetahui sesuatu mengenai diagnosis ini (agenesis korpus callosum otak) atau pernah bertemu dengannya, atau mungkin anak-anak seseorang tinggal dengannya.

Di rumah anak yatim terdapat seorang gadis yang baik dengan diagnosis ini. Saya ingin mengetahui prospeknya. Di Internet, terdapat terutamanya gambaran diagnosis, dan walaupun itu tidak jelas. Contohnya sedikit.

Terima kasih terlebih dahulu kepada semua orang yang menjawab: give_rose:

Kami takut di rumah anak yatim bahawa kanak-kanak mengalami keterbelakangan mental. Pada usia 2 tahun, dia tidak boleh bercakap, dia benar-benar tidak dapat dihubungi. Mereka mengatakan bahawa tidak ada anak normal dengan diagnosis seperti itu. Dia kecil - mereka juga mengatakannya kerana ini.
Adakah anda tahu bagaimana perkembangan anak perempuan rakan anda ketika dia masih kecil? Pukul berapa dia bercakap, pukul berapa dia pergi?

Ya, itu tidak jelas, penyimpangan atau tidak. Pada usia 2 tahun, tidak boleh berbicara dianggap sebagai varian norma, terutama di rumah anak.

Agenesis corpus callosum merujuk kepada gangguan struktur kongenital neuroontogenesis. Ia boleh diasingkan, tetapi lebih kerap ia digabungkan dengan kelainan otak kongenital lain - mikrogiria, pachygiria, lissencephaly, hidrosefalus. Manifestasi klinikal agenesis korpus callosum berbeza dalam polimorfisme: terdapat gabungan status disraphic, keterbelakangan mental pelbagai peringkat, kejang epilepsi, gangguan pergerakan, dan anomali dalam perkembangan organ dalaman. Agenesis korpus callosum mungkin turun-temurun dan boleh berlaku akibat mutasi spontan. Antara varian agenesis corpus callosum, yang paling biasa dan banyak dilaporkan dalam kesusasteraan adalah sindrom Aicardi.

Sekiranya seorang gadis mempunyai lesi terasing dari corpus callosum, maka prognosisnya baik. Tetapi ada risiko bahawa anak itu belum pernah diperiksa sebelumnya ((. Kemudian, selain agenesis corpus callosum, dia mungkin mempunyai penyakit genetik yang tidak anda ketahui.