Utama > Trauma

Agresi pada Warga Emas - Cara Berkomunikasi?

"Orang tua tua" adalah yang paling sering terlintas di fikiran ketika memikirkan orang tua yang marah. Filem dan televisyen dipenuhi dengan gambar orang-orang tua yang pemarah yang mengkritik anak-anak mereka atau dengan kasar membuat marah sesiapa yang menghalangi mereka. Gambar-gambar ini telah menjadi stereotaip. Dalam filem-filem itu, keseronokan dan hiburan, tetapi pada hakikatnya, orang tua yang marah adalah mimpi buruk yang dihidupkan kembali..

Salah satu kemungkinan kesan sampingan penuaan adalah kemarahan. Sebaik sahaja anda merasakan kepenuhan pencerobohan orang yang anda sayangi, anda tidak akan dapat lagi bersikap acuh tak acuh. Oleh itu, bagaimana anda menghadapi senior yang marah? Sekiranya saya marah sebagai balasan? Abai? Lebih jarang melihat mereka? Hapus dari kehidupan sama sekali? Semua pilihan ini mungkin, tetapi tidak ada yang baik..

Terdapat kemungkinan yang lebih baik. Tetapi, sebagai permulaan - dan apa yang sebenarnya menjadikan orang tua menjadi agresif?

  • Punca pencerobohan pada orang tua
  • Cara berurusan dengan warga emas yang agresif

Punca pencerobohan pada orang tua

Sebahagian daripadanya jelas, yang lain tidak. Yang pasti penting:

  • Kesihatan fizikal. Menjadi tua kadang-kadang bererti kehilangan kesihatan. Penyakit, kesakitan berterusan, kecacatan, masalah yang sering memaksa kita berulang-alik ke hospital. Bagi orang yang lebih tua, kesihatan yang merosot boleh mengakibatkan perasaan takut, rentan, kehilangan kebebasan dan, akhirnya, pencerobohan..
  • Kemurungan. Depresi boleh menjadi jangka pendek atau jangka panjang, bergantung kepada penyebabnya. Salah satu daripada banyak gejala kemurungan adalah pencerobohan. Dan bergantung kepada penyebabnya, ia mungkin boleh bertahan sehingga kemurungan itu sendiri dapat diatasi. Masalah yang menyebabkan kemurungan termasuk pengasingan sosial, kesihatan yang buruk, diet yang buruk dan kehilangan baru-baru ini.
  • Kerosakan otak. Mangsa strok menjadi sangat agresif. Satu kajian mendapati bahawa 32% mangsa strok tidak dapat mengawal kemarahan mereka. Kajian lain, secara kebetulan, mendapati bahawa orang yang mengalami strok lebih cenderung mengalami kemarahan atau emosi negatif dua jam sebelumnya..
  • Demensia. Salah satu kesan sampingan penyakit yang menyebabkan demensia progresif, seperti Alzheimer, adalah manifestasi pencerobohan yang tidak rasional. Penyakit ini sering merosakkan keupayaan untuk menilai dan mengawal diri sendiri. Tetapi kadang-kadang seseorang hanya keliru atau takut..
  • Masalah keluarga. Adakah tingkah laku anda berubah di sekitar seseorang yang anda cintai? Adakah anda memperlakukan mereka secara berbeza? Adakah anda masih melibatkan mereka dalam pertikaian penting? Mereka mungkin menyerang anda kerana mereka menganggap anda menganiaya mereka - sama ada itu benar atau tidak..
  • Kerugian terkini. Sekiranya seseorang baru-baru ini kehilangan orang yang disayangi, kemarahan adalah perasaan semula jadi. Tetapi ia tidak perlu bertahan lama.
  • Ketakutan dan kebimbangan. Masa tua boleh menakutkan. Kematian anda tidak pernah lebih jelas.
  • Ubat-ubatan. Ubat-ubatan tertentu yang diambil untuk keadaan kronik boleh menyebabkan perubahan tingkah laku, termasuk keagresifan.

Cara berurusan dengan warga emas yang agresif

Pertama sekali, letakkan diri anda di kasut mereka. Bayangkan bahawa kesihatan anda semakin buruk dan teruk, bahawa anda tidak dapat merasa penting tanpa bekerja, kematian itu lebih nyata dari sebelumnya..

Kemudian tanyakan kepada orang yang anda sayangi mengenai sebab kemarahan itu. Apa yang membuatnya marah? Mungkin ini adalah sesuatu yang boleh anda bantu. Mungkin itu adalah anda dan tingkah laku anda. Sekiranya demikian, dengarkan apa yang mereka katakan. Jangan marah sendiri.

Mungkin hanya sedikit yang dapat menolong mereka, tetapi mereka terlalu bangga untuk meminta pertolongan. Dan dengan menawarkannya, anda akan melepaskan beban dari bahu mereka.

Lihat juga:

  • Cara mengelakkan penuaan yang cepat. Rahsia penuaan aktif.
  • 20 filem paling menyedihkan mengenai demensia dan Alzheimer
  • Aktiviti dan aktiviti untuk warga tua dengan demensia

Sekiranya mereka tidak tahu apa yang membuat mereka marah, cadangkan seseorang dengan siapa orang itu boleh berunding. Mungkin masalah utama ialah mereka sendiri tidak menyedarinya - atau mereka tidak mahu membincangkannya dengan anda. Sekiranya mereka tidak bercakap dengan orang baik, mereka boleh menerima pertolongan imam, pastor atau rabi.?

Cadangkan aktiviti sosial yang dapat mengambil dan memperkayakan kehidupan mereka. Ketahui mengenai peluang sukarelawan.

Cadangkan senaman yang kerap. Adakah terdapat kumpulan berjalan kaki yang berdekatan? Bagaimana dengan kad kelab kecergasan? Penyelidikan menunjukkan senaman lebih baik daripada ubat untuk kemurungan dan manifestasi, seperti kemarahan.

Tawarkan untuk menyimpan buku harian mengenai kebimbangan mereka. Menuliskan fikiran anda adalah terapi dan menenangkan.

Sekiranya mereka tinggal bersendirian, tawarkan mereka pengasuh. Jenis senior ini boleh menjadi kaedah yang baik untuk berteman..

Untuk Meringkaskan

Sekiranya orang yang lebih tua bersikap agresif, biasanya ada alasan. Ketahui apa itu dan tawarkan sesuatu yang akan membantu anda menghilangkan perasaan buruk. Ini mungkin sesuatu yang sederhana seperti berjalan-jalan. Apa pun itu - ia akan menjadikan kehidupan anda dan kehidupan orang tersayang menjadi lebih baik..

Agresi pada orang dengan demensia

Demensia difahami terutamanya sebagai gangguan kognitif: masalah dengan ingatan, rawatan diri, pemikiran. Walau bagaimanapun, demensia sering menyebabkan perkembangan gangguan psikiatri, salah satunya adalah pencerobohan. Agresi pada pesakit demensia boleh berlaku pada tahap apa pun dan menampakkan diri dalam pelbagai bentuk.

Sebab-sebab kemunculan pencerobohan

Jauh sebelum manifestasi pertama pencerobohan, gejala tingkah laku tidak wajar muncul:

  • berjimat cermat biasa berubah menjadi pelit, pesakit menyembunyikan wang, dapat memusnahkannya, tidak mempercayai saudara-mara dan pada masa yang sama dengan mudah menipu penipuan;
  • kecurigaan, pembentukan obsesi dan khayalan;
  • ketakutan, ketakutan terhadap tipu daya, konspirasi orang lain, yang bertujuan untuk membahayakan kesihatan dan kehidupan pesakit, yang sering disertai dengan penolakan untuk mengambil dadah dan makanan (takut keracunan);
  • aktiviti seksual yang berlebihan dan tidak sesuai.

Dari sudut pandang perubatan, keagresifan demensia berkembang kerana kematian neuron secara besar-besaran, kehilangan hubungan neuron, yang menyebabkan perubahan dan keperibadian keperibadian secara beransur-ansur. Sifat watak individu terhapus, ketakutan muncul, negatif, disertai dengan luahan emosi.

Selalunya, jenis demensia mempengaruhi kekerapan gangguan psikotik tertentu. Aterosklerotik serebrosthenia, demensia dan psikosis, misalnya, dianggap berkaitan. Salah satu patologi di mana pencerobohan paling kerap berlaku adalah penyakit Alzheimer.

Agresi dalam struktur gangguan psikotik pada penyakit Alzheimer
Jenis gangguan psikotikKelaziman di kalangan pesakit,%Masa sebelum / selepas diagnosis, bulan.
Pencerobohan40Selepas 22-24 bulan.
Paranoia21Selama 16-17 bulan sebelum ini
Keresahan26Selama 6-7 bulan. sebelum ini
Tuduhan orang lain15Sejurus sebelum diagnosis
Kerengsaan46Beberapa bulan. kemudian
Tingkah laku gelisah79Selepas 11-13 bulan. selepas diagnosis
Kemurungan48Selama 24 bulan. sebelum ini
Perubahan emosi22Sejurus sebelum diagnosis
Tingkah laku asosial17Dalam enam bulan pertama selepas diagnosis penyakit

Penyakit demensia boleh berlaku secara lisan: bersumpah, mengumpat, mengancam, mengangkat suara sehingga menjerit, atau dapat dinyatakan secara fizikal - peningkatan kecenderungan untuk terlibat dalam pergaduhan, menggigit, menggaru, dll. tingkah laku agresif. Sebabnya adalah keperluan yang tidak terpenuhi atau percubaan yang tidak berjaya untuk menyatakan pemikiran, keinginan mereka. Pesakit demensia memerlukan komunikasi dan keselesaan emosi bersama dengan anggota masyarakat yang sihat.

Demensia agresif boleh berlaku atas sebab biologi, sosial, atau psikologi. Yang pertama merangkumi:

  • sindrom kesakitan;
  • penyakit;
  • ketidakselesaan fizikal (kelaparan, sembelit, postur paksa);
  • penampilan bunyi luaran, rangsangan visual (bunyi, cahaya);
  • mengambil ubat tertentu, kesan sampingan terapi;
  • halusinasi, khayalan, memerlukan tindak balas agresif;
  • gangguan visual dan pendengaran, kehilangan orientasi spasial, apabila seseorang tidak dapat merealisasikan keinginan mereka secara bebas.

Kumpulan kedua merangkumi kesepian paksa, penghentian hubungan sosial, tidak aktif, percubaan untuk menyembunyikan gejala dari orang lain, kurangnya kepercayaan pada orang yang disayangi, kekurangan deria.

Antara faktor psikologi yang memprovokasi pencerobohan termasuk mengabaikan pendapat pesakit, pelanggaran haknya, penilaian yang salah oleh pesakit mengenai tindakan penjaga, ancaman pencerobohan ruang peribadi (pertolongan orang asing dalam melakukan prosedur kebersihan). Pencerobohan juga diprovokasi oleh orang asing, persekitaran yang tidak diketahui. Serangan pencerobohan demensia juga boleh muncul kerana seseorang hidup dalam kenyataannya sendiri: dia percaya bahawa dia mesti melakukan tindakan tertentu (menjemput anak dari tadika, berjalan-jalan di taman, membuat teh sendiri), dan mereka cuba mengganggu dia atau melakukan pekerjaan untuknya.

Demensia, kemurungan, dan psikosis juga berkaitan. Perasaan kesunyian, peninggalan sering mendorong pesakit untuk melakukan tindakan agresif.

Bagaimana menangani pencerobohan demensia

Gejala psikiatri berterusan: dalam kebanyakan kes, muncul pada peringkat awal penyakit, mereka berterusan sekurang-kurangnya tiga tahun. Oleh itu, pengasuh perlu mengetahui cara mencegah dan menangani pencerobohan..

Penting untuk difahami di sini bahawa pencerobohan pada orang tua dengan demensia bukanlah manifestasi watak pesakit, tetapi akibat semula jadi dari penyakit ini. Tindakan agresif ditujukan kepada orang lain hanya kerana mereka yang berada berdekatan. Bukanlah sikap pesakit terhadap orang yang berubah, tetapi reaksi terhadap kenyataan. Pesakit tidak dapat mengawal dirinya sendiri, kerana pencerobohan berlaku kerana perubahan yang tidak dapat dipulihkan di medula. Belajar untuk bekerja dengan ini sukar pada mulanya, oleh itu, pengasuh dinasihatkan untuk mengingat teknik berikut yang sudah terbukti.

Pencegahan tingkah laku agresif

Biasanya, situasi yang sama mendahului tingkah laku agresif. Penting untuk mengenal pasti corak di sini - ini akan membantu anda belajar meramalkan kemunculan pencerobohan. Selalunya, pesakit mula merasa jengkel dalam keadaan berikut:

  • tekanan atau ketakutan tidak dapat melakukan aktiviti normal;
  • keperluan untuk mengambil bantuan dari luar dalam pelaksanaan prosedur intim;
  • rasa tidak puas hati orang yang dikasihi berhubung dengan kesalahan dan kesalahan yang dilakukan oleh pesakit ketika melakukan tugas seharian yang sederhana;
  • disorientasi (di tempat awam yang bising, semasa kedatangan tetamu) juga menyebabkan kegelisahan yang berlebihan;
  • ketidakselesaan fizikal, termasuk keletihan.

Semakin cepat saudara-mara memahami apa reaksi pesakit secara agresif, semakin cepat dan berkesan mereka akan dapat mencegah psikosis demensia.

Adalah perlu untuk memenuhi kenyataan bahawa seseorang tidak lagi dapat mengatasi kehidupan seharian, urusan biasa. Bahkan perkara yang paling jelas sekarang memerlukan banyak pemikiran untuknya kerana perubahan persepsi, dan ini juga harus ditanggapi dengan tenang. Semakin negatif yang dirasakan oleh pesakit, semakin jarang serangan akan muncul.

Demensia dan psikosis pikun memerlukan bantuan halus dalam kehidupan seharian, dalam pelaksanaan prosedur kebersihan. Anda tidak boleh mengkritik seseorang yang menderita demensia, anda harus, jika boleh, mengelakkan situasi yang menunjukkan kelemahannya. Apabila tanda-tanda pertama kerengsaan, kegelisahan, ketakutan, kegelisahan muncul, anda harus segera mengalihkan perhatian orang itu dengan aktiviti kegemarannya..

Orang yang disayangi pesakit demensia juga mesti menjaga diri mereka sendiri: tingkah laku menantang memberi kesan negatif kepada pengasuh, merosakkan, dan mendorong pemikiran tertekan. Ini, pada gilirannya, dirasakan oleh pesakit dan bertindak balas terhadap ketidakpuasan pesakit dengan ledakan emosi seterusnya. Sebuah lingkaran setan terbentuk, di mana anda hanya dapat sembuh secara berkala selepas setiap kejadian dan tanpa menahan tekanan dalam diri anda. Ini dapat dicapai dengan mengunjungi ahli psikologi atau hanya berbual dengan rakan..

Pada masa serangan agresif

Reaksi pengasuh atau orang yang dikasihi harus difikirkan dan diulang terlebih dahulu agar gejala pencerobohan pada orang tua dengan demensia tidak akan terkejut. Sekiranya serangan masih mengejutkan, anda tidak boleh menyerah pada dorongan pertama untuk bertindak balas. Anda perlu menarik nafas panjang, menjauh beberapa langkah dari orang itu dan perlahan-lahan menghitung hingga sepuluh. Selalunya, pada masa ini, pesakit sudah lupa dengan apa yang berlaku atau menenangkan.

Penting! Sebarang jawapan yang tepat hanya akan memburukkan lagi keadaan. Jangan membuat tuduhan, hilang sabar, menunjukkan kebencian atau negatif.

Dianjurkan untuk mengalihkan perhatian pesakit dari situasi tersebut, untuk memindahkan percakapan ke topik lain. Kerana demensia dikaitkan dengan gangguan perhatian, manuver ini sering berjaya. Anda harus menunjukkan keramahan, pemahaman, penerimaan keadaan pesakit, kesediaan untuk menolong..

Pembatasan mobiliti dengan lonjakan pencerobohan sering menyebabkan keadaan tegang, peningkatan emosi negatif, dan keadaan yang memburukkan. Oleh itu, tindakan ini harus dilakukan hanya dalam kes yang melampau, apabila demensia yang ganas terlalu jauh, dan pesakit dapat membahayakan dirinya sendiri atau orang lain..

Selepas serangan

Perkara yang paling tidak masuk akal setelah serangan menyerang adalah menunjukkan rasa tidak puas hati, enggan berkomunikasi, cuba "meletakkan" pesakit. Sebagai peraturan, yang terakhir sudah melupakan apa yang berlaku dan tidak memahami demonstrasi kebencian. Oleh itu, anda harus berpura-pura bahawa tidak ada yang istimewa berlaku. Sekiranya serangan berlaku terlalu kerap, menimbulkan kebimbangan, atau terlalu ganas, anda harus berjumpa dengan psikiatri yang berurusan dengan pesakit demensia.

Penting! Agresi sering berlaku sebagai kesan sampingan ubat-ubatan tertentu yang digunakan untuk merawat gejala demensia. Oleh itu, anda perlu memikirkan apakah peningkatan kekerapan kejang secara tiba-tiba adalah akibat penggunaan ubat-ubatan.

Rawatan ubat

Oleh kerana pencerobohan sering berlaku kerana penyakit, sindrom kesakitan, ketidakselesaan fizikal, pesakit demensia harus kerap berjumpa doktor untuk mencegah penyakit kronik. Sekiranya pengasuh tidak dapat memahami secara bebas apa yang mencetuskan serangan, anda perlu menghubungi psikiatri.

Ubat utama yang digunakan untuk merawat pencerobohan demensia adalah risperidone dan aripiprazole..

Penggunaan antipsikotik untuk melegakan serangan pencerobohan demensia
Ciri-ciri ubatRisperidoneAripiprazole
Kumpulan farmakologineuroleptikneuroleptik
Dossublingual, 2mg / harisublingual, 10-15 mg / hari
Kontraindikasi
  • hipersensitiviti;
  • tempoh penyusuan;
  • umur sehingga 15 tahun.
  • hipersensitiviti;
  • menyusu;
  • umur sehingga 18 tahun.
Kesan sampingan sistem sarafgangguan tidur, keletihan, kegelisahan, peningkatan kegelisahan, sakit kepala, gangguan ekstrapiramidal, sawan, peningkatan risiko strok, gangguan termoregulasigangguan tidur, sakit kepala, pening, sindrom ekstrapiramidal, permusuhan, kemurungan, kegelisahan, mania, obsesi, ideasi bunuh diri, gangguan kognitif, peningkatan risiko strok

Demensia dan pencerobohan pikun memerlukan perhatian dan perhatian orang lain. Rawatan ubat tidak selalu merupakan jalan keluar yang terbaik dari keadaan ini, kerana ubat penenang menyelesaikan akibatnya, tetapi bukan masalahnya, dan sering mempengaruhi kesedaran pesakit, yang memburukkan lagi gejala lain. Anda harus menggunakan terapi farmakologi hanya jika semua kaedah lain untuk membetulkan tingkah laku agresif telah habis. Tetapi dalam kes ini, perlu untuk selalu memantau perkembangan demensia dan, jika boleh, gunakan kaedah yang lebih lembut..

Rawatan berkualiti tinggi terhadap penyakit yang mendasari mengurangkan risiko psikosis. Rawatan pencerobohan demensia dengan antipsikotik memperburuk perjalanan demensia, terutama status kognitif. Di kalangan orang yang menggunakan antipsikotik, kematian adalah satu perempat lebih tinggi daripada pesakit yang menggunakan ubat lain.

Pencerobohan Senile: mengapa ia berlaku, apa yang harus dilakukan dengannya?

Agresi pada usia tua boleh menjadi salah satu tanda gangguan kawalan emosi dan tingkah laku sosial. Gejala ini sering menunjukkan perkembangan demensia. Pencerobohan boleh disebabkan oleh sebab lain: perubahan watak yang berkaitan dengan usia, mengambil ubat tertentu, masalah peribadi. Keadaan ini dapat dan harus diperbetulkan: mencegah, menghilangkan, tetapi untuk ini penting untuk menentukan apa yang menyebabkan tingkah laku agresif.

Punca tingkah laku agresif pada usia tua

Tiga kumpulan besar dapat dibezakan.

Biologi:

  • ketidakselesaan fizikal yang berterusan, kesakitan, postur paksa, rasa tidak sihat, kelainan umum;
  • kesan sampingan pengambilan ubat tertentu;
  • rangsangan luaran yang mana orang tua sensitif: panas atau sejuk, angin kencang, bunyi bising, cahaya terang;
  • penurunan pendengaran dan penglihatan, kerana orientasi di ruang semakin buruk, tahap kegelisahan dan ketegangan meningkat;
  • • gangguan pemikiran (khayalan, halusinasi), yang disertai dengan pertahanan diri yang agresif terhadap ancaman rekaan;
  • demensia, di mana perubahan berkaitan dengan usia dalam tisu otak berlaku dan tingkah laku manusia berubah.

Sosial:

  • kesunyian, komunikasi yang tidak mencukupi, hubungan dengan orang lain;
  • tidak aktif berterusan, kurang aktiviti, minat, hobi, tugas tetap; orang tua merasa tidak berguna, tidak perlu, dan dia mungkin mengembangkan tingkah laku protes disertai dengan pencerobohan;
  • ketidakpercayaan terhadap penjaga, doktor, pelawat, memprovokasi pecahnya pencerobohan, mungkin dikaitkan dengan peningkatan kecurigaan demensia;
  • keengganan untuk memberitahu orang lain mengenai keadaan mereka, masalah emosi, masalah kesihatan. Orang tua tidak mahu menjadi "beban" - dia menggunakan tingkah laku agresif sehingga saudara-mara atau doktor tidak campur tangan dalam hidupnya.

Psikologi:

  • ketidakselarasan secara beransur-ansur dan emosi yang berkaitan: kekecewaan, kegelisahan, ketakutan, kemurungan; seseorang menyedari bahawa dia tidak dapat mengatasi banyak tugas; ia memburukkan keadaan mentalnya, menimbulkan pencerobohan;
  • rasa malu, tidak mahu menerima pertolongan ketika mencuci, menukar pakaian, pergi ke tandas;
  • kekurangan kawalan diri, kehilangan idea secara beransur-ansur mengenai norma-norma tingkah laku;
  • pengukuhan sifat watak negatif;
  • perasaan terdedah: dunia luar nampaknya tidak dikenali, mengancam, boleh menakutkan orang tua jika dia tidak disesuaikan;
  • masalah dalam hubungan dengan orang tersayang; pencerobohan boleh diprovokasi sebagai sikap tidak peduli dari pihak saudara (biasanya kelihatan) atau, sebaliknya, keprihatinan mereka tentang keadaan kesihatan orang tua.

Kami akan menghubungi anda dalam masa 30 saat

Dengan mengklik butang "Kirim", anda secara automatik menyetujui pemprosesan data peribadi anda dan menerima syaratnya.

Cara mencegah serangan pencerobohan?

Perlu menganalisis situasi di mana tingkah laku ini muncul, mengenal pasti penyebabnya dan, jika mungkin, menghapusnya. Rundingan dengan pakar psikiatri-gerontologi akan membantu anda menangani tugas ini.

Saudara-mara pesakit harus mengubah tingkah laku dan sikap mereka terhadapnya:

  • terima perubahan yang berkaitan dengan usia, sejajar dengan fakta bahawa seseorang memerlukan lebih banyak masa walaupun untuk perkara-perkara sederhana, sehingga dia dapat melupakan banyak perkara, melakukan sesuatu yang salah, sangat penting untuk tidak merasa jengkel, tidak bertindak balas secara negatif, agar tidak menimbulkan reaksi agresif;
  • mengambil kira keadaan kesihatan: kesakitan berterusan, serta penurunan pendengaran atau penglihatan mengganggu persepsi persekitaran di sekitarnya, seseorang mula bertindak balas tajam terhadap rangsangan;
  • cuba jangan mengkritik, tidak membuat komen yang tidak perlu; cuba jangan membuat situasi di mana pesakit boleh melakukan sesuatu yang salah, dan jika dia melakukan kesalahan, jangan memfokuskannya;
  • jika orang tua memerlukan pertolongan ketika mengunjungi tandas, menukar pakaian, dalam prosedur kebersihan, itu mestilah halus, dan tindakan orang yang menolong tidak boleh menyebabkan ketidakselesaan;
  • pantau keadaan emosi: apabila "pelaku" tingkah laku agresif muncul (kegelisahan, kegelisahan, ketakutan, kesakitan), cuba hubungi pakar gerontologi secepat mungkin, ubat yang ditetapkan tepat pada masanya akan mencegah perkembangan serangan pencerobohan.

Cara bertindak balas terhadap tingkah laku ganas?

Anda tidak perlu mengambilnya secara peribadi. Penting untuk memahami bahawa orang tua mula bertindak balas secara berbeza terhadap rangsangan, emosi yang muncul, peristiwa yang sedang berlaku, dan pencerobohan adalah salah satu bentuk reaksi tersebut..

Untuk menangani tingkah laku negatif dengan lebih mudah, anda perlu:

  • fikirkan semula dan latih kembali tindak balas anda terhadap pencerobohan, cuba jangan menjadi perkara yang tidak dijangka bagi anda;
  • pada awal konflik, jangan tunduk pada emosi pertama. Lebih baik mundur, tinggalkan bilik sebentar, tarik nafas dalam-dalam, cuba tenangkan diri anda terlebih dahulu;
  • anda tidak boleh bertindak balas secara emosional, memasuki konflik, kehilangan kawalan diri. Ini hanya akan meningkatkan keagresifan dari orang yang lebih tua;
  • daripada berpartisipasi dalam "pertengkaran," ada baiknya mengalihkan perhatian pesakit, menunjukkan keramahan, dan berbicara tentang sesuatu yang lain. Dalam demensia, perhatian menjadi terganggu dan orang tua mungkin terganggu dari faktor yang mencetuskan tingkah laku agresif.

Apabila kemarahan sudah berakhir, lebih baik bertindak seperti tidak berlaku apa-apa. Tidak perlu mencuba "menghukum" pesakit, enggan berkomunikasi dengannya, menunjukkan kebencian kepadanya. Kemungkinan besar, dia sudah lupa tentang pecahnya pencerobohan, dan oleh itu dia tidak akan memahami sebab-sebab perubahan sikap itu.

Serangan pencerobohan juga sukar ditanggung oleh orang tua; mereka boleh memperburuk kesihatannya, memprovokasi sakit kepala, peningkatan tekanan darah, masalah jantung. Adalah penting bahawa "perombakan" seperti itu berlaku sekerap mungkin..

Sekiranya tingkah laku agresif diulang secara berkala, anda perlu meminta bantuan psikiatri. Dalam beberapa kes, adalah mungkin untuk mengawal latar belakang emosi menggunakan dadah. Pakar gerontologi atau psikiatri akan memilih ubat yang akan membantu memperbaiki keadaan pesakit, mengenal pasti sebab-sebab yang mencetuskan pencerobohan, dan mengurangkan kekerapan serangan tersebut.

Doktor yang berpengalaman. Rawatan di hospital atau di rumah. Keberangkatan sepanjang masa di Moscow dan wilayah. Profesional, tanpa nama, selamat.

  • Rundingan dalam talian mengenai demensia
  • Demensia badan Lewy
  • Psikosis pada usia tua
  • Keperibadian yang berkaitan dengan usia berubah
  • Rawatan kemurungan pada orang tua
  • Bolehkah demensia pikun dihentikan??
  • Rawatan demensia pikun
  • Rawatan demensia
  • Gejala penyakit Alzheimer
  • Terapi ubat untuk pesakit demensia
  • Diagnosis demensia
  • Manifestasi penyakit Alzheimer
  • Jenis demensia
  • penyakit Parkinson
  • Halusinasi dan khayalan
  • Demensia vaskular
  • Psikodiagnostik pesakit tua
  • Pilihan rawatan penyakit Parkinson
  • Diagnosis awal gangguan mental pada orang tua
  • Pencerobohan Senile: mengapa ia berlaku, apa yang harus dilakukan dengannya?
  • Demensia alkohol
  • Gangguan mental pada usia tua

Cara mendaftar saudara di klinik kami?

Klinik kami melayani pesakit tua di rumah, secara rawat jalan atau di hospital. Anda boleh datang kepada kami setiap hari untuk memeriksa pusat, berkenalan dengan kakitangan perubatan, dan mendapatkan nasihat. Kami meminta anda untuk menyetujui waktu lawatan anda dengan menghubungi +7 (495) 373-20-18.

Kami menyediakan perkhidmatan secara berbayar, setelah menandatangani kontrak, melakukan pembayaran. Dalam penjagaan di rumah, jadual lawatan jururawat, set prosedur dipersetujui secara individu. Bagi pesakit yang akan menjalani rawatan pesakit luar atau pesakit dalam, klinik boleh menyediakan kenderaan.

Dokumen yang diperlukan:

  • pasport pesakit dan wakilnya;
  • jika ada - kad pesakit luar atau petikan daripadanya.

Pusat Gerontologi "Panacea"

Rawatan, pemulihan penyakit mental dan demensia pada orang tua.

© 2017-2020 Hak cipta terpelihara.

129336, Moscow,
Shenkurskiy proezd, 3b

Pencerobohan Senile - apa yang perlu dilakukan?

Kerabat dekat: ibu bapa, datuk dan nenek adalah bahagian penting dalam kehidupan kita. Tetapi kadang-kadang merawat dan menjaga orang tua memerlukan dari saudara bukan sahaja usaha, wang dan masa, tetapi juga kesabaran yang luar biasa atau bahkan pengetahuan mengenai psikiatri. Bagaimanapun, pencerobohan pikun adalah diagnosis yang sangat biasa. Ribuan orang di seluruh dunia malu untuk meminta pertolongan, tidak memahami apa yang berlaku pada orang yang mereka sayangi, mengapa mereka menjadi begitu agresif dan apa yang harus dilakukan mengenainya?

Apa itu pencerobohan pikun dan mengapa ia berlaku

Penyerangan senile atau senile adalah penyakit psikopatologi yang berkaitan dengan usia yang boleh berlaku pada orang tua. Baik dia atau saudara-saudaranya yang tidak boleh disalahkan - ini adalah perkara terpenting yang perlu difahami oleh semua orang yang menghadapi masalah seperti itu. Setelah memahami dan menerima bahawa tingkah laku pesakit dijelaskan oleh penyakit ini, akan lebih mudah bagi saudara-saudaranya untuk terus berkomunikasi, memberi rawatan dan melawan manifestasi pencerobohan.

Agresi pada orang tua boleh berlaku disebabkan oleh perubahan yang berkaitan dengan usia, luka otak pada vaskular dan beberapa penyakit mental yang wujud pada zaman ini: demensia, penyakit Alzheimer, atau penyakit Pick.

Perubahan berkaitan dengan usia di otak

Pada usia tua, metabolisme dan regenerasi sel-sel badan menjadi perlahan dengan ketara, sistem saraf bertindak balas dengan lebih kuat terhadap pelbagai rangsangan dan pulih lebih perlahan daripada tekanan atau keletihan. Penyakit kronik, aterosklerosis, hipertensi, gangguan endokrin menyebabkan kemerosotan peredaran darah, hipoksia serebrum, kematian neuron dan kemerosotan tajam dalam fungsi sistem saraf. Otak dan sistem saraf orang tua tidak lagi dapat berfungsi seperti sebelumnya. Lebih-lebih lagi, fungsi otak yang paling tinggi adalah yang pertama menderita, sifat dan sifat paling asas tetap ada, orang tua menjadi seperti kanak-kanak: sensitif, menangis atau agresif, egois dan tidak lagi dihalang oleh norma dan peraturan yang diterima umum.

Selain perubahan fisiologi, penampilan pencerobohan dipengaruhi oleh perubahan dalam kehidupan seseorang, kesedarannya mengenai usianya. Selalunya, pencerobohan berlaku pada orang-orang yang telah meninggalkan pekerjaan mereka, merasa tidak berguna, kelemahan fizikal, ketidakupayaan untuk terus menjalani rentak biasa, kesepian dan ketakutan akan kematian. Terhadap latar belakang perubahan fisiologi dan pengalaman serupa, orang tua menjadi agresif, mungkin menunjukkan serangan secara lisan atau fizikal terhadap orang yang mereka sayangi, menyeksa mereka dengan kecurigaan dan tuduhan tidak masuk akal.

Tingkah laku yang tidak wajar, keagresifan yang jelas, kehilangan orientasi di ruang dan kehidupan adalah tipikal bagi pesakit tua yang menderita penyakit Pick - atrofi otak, Alzheimer - demensia pra-senile atau demensia senil. Semua penyakit ini dicirikan oleh kecacatan intelektual yang tajam, kepupusan keperibadian pesakit, kehilangan kemahiran dan tingkah laku yang tidak sesuai. Malangnya, dengan penyakit ini, hanya mungkin sedikit melambatkan proses pemusnahan keperibadian dan memberi pesakit keadaan hidup yang selesa..

Gejala pencerobohan

Pencerobohan senile berkembang dan menampakkan diri secara beransur-ansur. Orang yang rapat biasanya tidak menyedari "loceng pertama", bertanya-tanya apa yang berlaku pada orang tua itu, mengapa dia menjadi sangat marah, selalu tidak senang, mengemukakan banyak soalan, atau, sebaliknya, berhenti berkomunikasi dengan saudara-mara. Telah diperhatikan bahawa gejala penyakit ini berkembang lebih cepat jika seseorang tinggal bersendirian dan tidak sibuk sepanjang masa..

Secara beransur-ansur, selama beberapa tahun, semua gejala patologi muncul:

  • Kecurigaan adalah salah satu gejala pertama penyakit yang sedang berkembang. Pesakit berhenti mempercayai orang lain, percaya bahawa mereka menyembunyikan sesuatu darinya, ingin mencederakannya, meletakkannya di hospital bertentangan dengan kehendaknya, dan sebagainya. Dalam kes yang paling teruk, orang tua mula menuduh orang yang mereka sayangi cuba meracuni mereka, mengambil wang dan harta benda, dan sebagainya..
  • Cemburu - pesakit mula berkelakuan seperti kanak-kanak, mereka menuntut perhatian, tersinggung dengan sebarang komen, selalu memanggil anak-anak mereka, bersikeras mengadakan pertemuan harian, dan sebagainya.
  • Keserakahan - Hemat dan kebodohan yang biasa dapat berubah menjadi keserakahan patologi. Orang berhenti membeli makanan biasa, menghabiskan wang walaupun untuk keperluan, atau mula mengambil pembungkus, beg, atau bahkan membawa pulang barang dari tempat sampah.
  • Untidiness - Rasa tidak selesa dalam makanan dan pakaian juga merupakan gejala umum keadaan psikopatologi pada orang tua..
  • Selera makan meningkat - kehilangan rasa kenyang dan kelaparan berterusan juga biasa berlaku pada demensia.
  • Kehilangan orientasi dalam kehidupan seharian - seseorang mula melupakan apa yang berlaku padanya, kehilangan kemahiran layan diri, tidak dapat pergi ke kedai atau pergi ke suatu tempat secara bebas.
  • Keagresifan - setelah semua perubahan yang dinyatakan di atas atau serentak dengannya, pencerobohan senile berlaku. Keadaan ini dicirikan oleh ledakan agresif yang tidak dijangka atau kesediaan berterusan untuk pertengkaran, skandal atau pergaduhan..

Dalam gangguan mental yang teruk, tindakan agresif boleh menjadi sangat berbahaya, orang-orang seperti itu tidak boleh dibiarkan, kerana mereka boleh membahayakan diri sendiri dan orang lain.

Rawatan

Bagi mereka yang pertama kali mengalami pencerobohan pikun - apa yang harus dilakukan menjadi persoalan terpenting. Sebilangan besar saudara-mara pesakit tidak bersedia untuk menghadapi situasi seperti ini dan tidak memahami apa yang berlaku pada orang yang mereka sayangi dan bagaimana untuk bersikap dalam keadaan sedemikian.

Perkara pertama untuk memulakan rawatan adalah dengan menunjukkan pesakit kepada pakar neurologi, ahli endokrinologi dan ahli terapi. Atas cadangan pakar ini, adalah mungkin untuk berjumpa dengan pakar psikiatri.

Rawatan dimulakan dengan perubahan dalam rejimen harian pesakit - aktiviti fizikal disyorkan, kehadiran di pelbagai acara, komunikasi dengan sebilangan besar orang, dan sebagainya. Sekiranya orang tua cukup aktif dan merasa sihat, mereka boleh mengesyorkan berenang, berjalan kaki atau pergi ke gim..

Adalah sangat penting untuk mencari sesuatu untuk dilakukan oleh pesakit yang akan memakan waktunya, membuatnya lebih banyak berkomunikasi dengan orang lain, meninggalkan rumah dan melakukan beberapa tindakan.

Semua pesakit disyorkan mengambil ubat penenang, nootropik, vitamin dan ubat vaskular. Ia boleh menjadi infus dan tablet valerian, motherwort, Actovegin, Nooropil, Piracetam, vitamin B, Vinpocetine dan lain-lain..

Ubat seperti Aminalon, Azafen dan lain-lain juga disyorkan.

Dalam kes yang lebih teruk, antipsikotik penenang membantu: Sonapax, Chlorprothixene, Rispolept atau Aminazine. Mereka digunakan untuk gangguan mental yang teruk dan hanya diresepkan oleh psikiatri..

Pencerobohan Senile: bantu orang tua yang anda sayangi

Rasa geram, kecurigaan, kecurigaan, ketakutan dan kebimbangan yang tidak berasas, kadang-kadang mencapai tahap komik. Nampaknya ini hanyalah ciri-ciri watak orang tua kita yang tidak berbahaya. Walau bagaimanapun, tanda-tanda ini dapat menyembunyikan penyakit yang berkaitan dengan usia yang berbahaya: gangguan mental yang diperoleh, pelbagai manifestasi demensia, aterosklerosis serebrum, penyakit Alzheimer, penyakit Pick, tumor kepala dan hematoma.

Penting untuk tidak terlepas gejala pertama! Berhati-hatilah dan perhatikan orang yang berdekatan dengan anda untuk melihat perubahan tingkah laku yang tidak biasa dan mengambil langkah-langkah terapi tepat pada waktunya. Regresi boleh berlaku dengan sangat cepat: dari kegelisahan hingga serangan ketakutan dan panik, dari menggerutu hingga marah dan marah.

Apa yang kita hadapi? Mengapa pencerobohan pikun adalah penyakit?

Pencerobohan adalah ciri seseorang pada usia apa pun. Ia menampakkan dirinya dalam hubungannya dengan orang lain, dan boleh disebabkan oleh emosi negatif yang kuat - kemarahan, ketakutan, putus asa, kerengsaan yang terkumpul. Reaksi naluri tubuh adalah daya tahan, serangan bertahan, baik secara lisan dan fizikal. Ini adalah manifestasi pencerobohan..
Selalunya kita dapat memerhatikan pencerobohan pada kanak-kanak, remaja dan orang tua. Ia menampakkan diri pada usia berapa pun dengan cara yang hampir sama, tetapi mengapa pencerobohan senile dianggap sebagai penyakit. Psikosis Senile dikaitkan dengan gangguan neuron otak dan selalunya tidak dapat dipulihkan. Agresi selalu ditujukan kepada orang lain, yang bermaksud bahawa pesakit kehilangan kemampuan untuk wujud secara normal dalam masyarakat. Dalam kes manifestasi penyakit yang teruk, pesakit boleh membahayakan dirinya sendiri.

Manifestasi Gejala pencerobohan pikun

Pencerobohan Senile sangat sukar untuk didiagnosis pada peringkat awal. Penyakit ini tersembunyi di bawah perubahan tingkah laku yang tidak berbahaya, yang sering kita anggap sebagai usia. Orang yang dikasihi telah melupakan atau membingungkan nama seseorang, meletakkan pinggan kosong kotor di dalam peti sejuk dan bukannya wastafel, dia dulu pemetik cendawan yang gemar, dan sekarang dia memilih cendawan dari sup agar tidak diracuni. Bersama mereka, kita menertawakan perkara-perkara kecil yang tidak berbahaya ini. Walau bagaimanapun, perkara boleh berubah secara mendadak.

Apa nak buat? Sebagai permulaan, untuk mengetahui gejala dan bentuk awal manifestasi pencerobohan pikun.

Pertimbangkan di bawah kemungkinan tanda-tanda psikosis pikun:
1. Berkurangnya keupayaan mental. Ini termasuk masalah ingatan, kealpaan, kehilangan sesuatu, pemikiran logik bertambah buruk. Kemerosotan kecerdasan sering disertai dengan perasaan marah dan marah..
2. Ketiadaan akal, disorientasi.
3. Perubahan peribadi. Dengan bertambahnya usia, beberapa tabiat yang sihat sekali boleh berubah menjadi aneh. Orang yang berjimat boleh menjadi pelit; dia mengumpulkan wang. Membelanjakan walaupun pada diri sendiri adalah menyakitkan. Hati-hati dapat mewujudkan dirinya dalam kecurigaan yang tidak berasas. Seseorang kehilangan keyakinan, menutup diri, berusaha untuk kesunyian. Tahap seterusnya adalah kemunculan ketakutan. Pesakit mengembangkan perasaan penganiayaan, ketakutan bahawa mereka ingin mencederakannya. Ketakutan timbul walaupun di hadapan keluarga dan rakan-rakan.
4. Kemurungan, sikap tidak peduli, kurang minat dalam hidup, sikap tidak peduli terhadap diri sendiri dan orang lain. Pada peringkat lanjut, seseorang kehilangan selera makan, berhenti melakukan prosedur kebersihan harian. Pesakit tidak peduli dengan penampilannya, dia meletakkan dirinya dalam keadaan lalai.
5. Kepincangan seksual. Gejala yang amat menyakitkan bagi persekitaran pesakit. Ia menampakkan diri dalam bentuk rangsangan seksual yang tidak mencukupi. Pada masa yang sama, seseorang tidak lagi secara fizikal mampu merasakan perasaan seperti itu..

Setiap gejala yang disenaraikan mempunyai sebab tersendiri..

Punca pencerobohan pikun

1. Penyakit disertai demensia.
Demensia adalah demensia yang diperoleh. Sebilangan besar dijumpai pada orang tua.
Ia berlaku kerana kerosakan otak, yang menyebabkan perpecahan proses psikofisiologi. Pesakit kehilangan kemahiran, profesional dan domestik, tidak dapat belajar sesuatu yang baru.
Demensia merangkumi sejumlah penyakit. Mereka boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

  • Lesi vaskular otak - contohnya, aterosklerosis serebrum.
  • Demensia atropik - Penyakit Alzheimer, penyakit Pick.

2. Hypovitaminosis.
3. Penyakit sistem endokrin.
4. Obesiti, gangguan metabolik, diabetes.
5. Tumor otak, hematoma.

Diagnosis dan rawatan penyakit

Perlu selalu diingat bahawa semakin cepat penyakit itu dikesan, langkah-langkah yang lebih cepat akan diambil dan rawatannya lebih berkesan. Sekiranya anda memulakan rawatan lebih awal, anda dapat mengawal perjalanan penyakit dengan jayanya dan mengelakkan kemerosotan yang ketara.

Serangan Senile itu sendiri, sebagai patologi, jarang berlaku. Selalunya, ini adalah gejala bersamaan atau akibat penyakit lain. Oleh itu, ia didiagnosis dengan kaedah penghapusan. Anda perlu mengunjungi beberapa pakar dan menjalani beberapa siri peperiksaan.

Anda harus memulakan pemeriksaan dengan menghubungi ahli terapi. Oleh itu, kemungkinan besar, anda memerlukan pemeriksaan oleh pakar neurologi, ahli endokrinologi, psikiatri. Setelah lulus semua kajian, doktor yang hadir akan menetapkan terapi yang diperlukan. Dan ingat bahawa rawatan diri hanya boleh memburukkan keadaan..
Terdapat kategori orang yang tidak biasa pergi ke doktor. Mereka bertahan hingga yang terakhir atau ubat sendiri. Ini tidak perlu! Memerlukan sistem.

Setelah mencapai usia tertentu, anda perlu memantau tekanan darah anda, mengawal kadar gula dalam darah, kerap berjumpa doktor, menjalani pemeriksaan berjadual sekali setahun: lakukan ujian darah, ujian air kencing, lakukan ECG, fluorografi paru-paru (disyorkan 2 tahun sekali). Sekiranya orang yang anda sayangi berada dalam kategori ini, maka cubalah meyakinkannya tentang pentingnya semua ini. Akan lebih sukar untuk memujuknya untuk menjalani pemeriksaan ketika gejala penyakit pertama yang membimbangkan seperti pencerobohan pikun, bentuk demensia, kemurungan muncul..

Sebarang penyakit selalu dicegah lebih baik daripada diubati. Berhormat dengan saudara-mara anda yang tua. Beri mereka masa, tentukan aktiviti, memotivasi mereka untuk belajar dan memperoleh kemahiran baru. Merangsang pengembangan fungsi kognitif - menyelesaikan teka-teki silang, teka-teki, mengumpulkan pengumpul dan teka-teki. Semua ini dapat dilakukan dengan anak-anak dan cucu. Bawa mereka lebih kerap ke suatu tempat - pameran, konsert, acara awam. Mungkin di bandar anda ada kalangan dan kelab yang diminati oleh warga tua. Apa sahaja - Berjalan, catur, domino Scandinavia. Komunikasi antara rakan sebaya yang aktif dan berkembang memberi motivasi terbaik.

Berhati-hati dan semula jadi dalam percubaan anda. Orang lama boleh menjadi sangat keras kepala dan enggan menerima kemahiran baru. Meninggalkan zon selesa bagi mereka adalah beberapa kali lebih sukar..

Selepas bersara, risiko tinggal di rumah sangat tinggi. Semalam seseorang pergi bekerja, pendapatnya berharga dan penting, dia memegang jawatan dan status sosial. Dan sekarang dia ada di rumah. Rehat yang wajar - ya! Namun, anda memerlukan matlamat, makna hidup, minat. Adalah perlu untuk meninggalkan rumah setiap hari, walaupun tidak ada keperluan.

Cara berurusan dengan warga tua?

Oleh itu, anda telah melihat gejala kecemasan pada orang yang anda sayangi. Masalah ingatan yang kerap, perubahan mood, kemurungan, kemurungan, keterasingan, tingkah laku yang bukan manusia.

Sekiranya gejala ini mula muncul secara sistematik dan mengganggu anda, sudah tiba masanya untuk berjumpa pakar..

Pada peringkat awal penyakit yang timbul akibat kerosakan otak, pesakit masih dapat menilai keadaannya secara objektif dan perlunya rawatan perubatan. Pencerobohan Senile dan penyakit yang berkaitan ditunjukkan oleh serangan. Buatlah tawaran kepada saudara anda dalam tempoh ketika dia tenang, dia mempunyai mood yang baik dan fikiran yang cerah. Jangan bercakap mengenai kecurigaan anda secara langsung. Sesiapa sahaja akan bertindak balas dengan permusuhan. Cari gejala sampingan yang anda adukan - contohnya, tekanan darah meningkat, berat badan berlebihan, insomnia, pening. Cuba yakinkan bahawa anda perlu berjumpa pakar neurologi untuk menyembuhkan penyakit ini.

Belajar untuk berkomunikasi dengan orang tua dengan betul.

Akan berguna di sini untuk mengingat sebaran keperluan manusia dalam piramid Maslow.

Utama - keperluan untuk makanan, air, perumahan, prokreasi; keperluan keselamatan - perlindungan dari penyakit, musuh.

Kemudian ada keperluan sosial - cinta, persahabatan, komunikasi. Tunjukkan kasih sayang anda kepada orang yang anda sayangi, bantu mereka meluaskan kalangan kenalan mereka yang semakin sempit. Dengan bertambahnya usia, kita menjadi pelit dengan manifestasi emosi, kita lupa tentang pentingnya komunikasi taktil. Kembalikan pelukan, pukulan di lengan, bahu ke hidup anda. Hubungan taktil sangat baik untuk memupuk kasih sayang dan kepercayaan.

Langkah seterusnya adalah keperluan untuk pengiktirafan. Menyuburkan warga tua dengan rasa harga diri mereka sendiri. Meminta nasihat. Bercakap tentang betapa pentingnya bantuan mereka kepada anda. Jangan teragak-agak untuk meminta bantuan mereka..

Di puncak piramid keperluan adalah keperluan untuk pembangunan, ekspresi diri. Manusia hidup semasa dia berkembang.

Sekiranya diagnosis telah dibuat, bagaimana cara berkomunikasi dengan saudara yang sakit:
1. Dalam komunikasi, biarkan orang tua merasakan bahawa anda memperlakukannya sebagai anggota masyarakat yang sihat dan berkebolehan.
2. Dalam keadaan permusuhan dan kemarahan - hanya berada di sana dan dengarkan. Sebarang perbincangan boleh mencetuskan serangan baru yang lebih kuat. Jangan cuba mencabar pesakit untuk logik.
3. Pada peringkat akhir penyakit ini, mungkin terdapat halusinasi, kehilangan ingatan sepenuhnya. Ingat bahawa orang-orang ini mempunyai realiti mereka sendiri. Sekiranya seseorang kehilangan ingatan, tidak mengenali anda - jangan cuba meyakinkannya, jika tidak, ia boleh menyebabkan ketakutan dan serangan pencerobohan. Selalunya, pesakit demensia mengalami halusinasi - mereka melihat orang asing di sekeliling mereka, merasa bahaya dan takut. Pilihan terbaik adalah dengan bersetuju, dengan mengatakan bahawa orang-orang ini tidak mahu mencederakan, mereka akan segera pergi; ajak pesakit pergi ke bilik lain.

Merawat pesakit seperti itu sangat sukar secara psikologi. Keletihan emosi adalah perkara biasa pada keluarga pesakit..
Sekiranya anda terpaksa memerhatikan orang yang disayangi yang sakit, cubalah melindungi diri anda dari keletihan psikologi dan emosi.

Terimalah hakikat bahawa penyakit ini tidak dapat dipulihkan. Sungguh menyedihkan apabila menyedari bahawa orang yang anda sayangi tidak akan sama, tetapi ia akan membantu anda menerima keadaan barunya..

Dalam psikologi, terdapat kaedah perlindungan. Pada saat-saat memburuk, ketika pesakit merasa gelisah, menunjukkan keagresifan terhadap anda, cubalah untuk tidak menyedarinya. Menarik secara mental emosi negatif yang ditujukan kepada anda, menghantarnya ke dalam kotak khayalan, dan kemudian membuangnya. Teknik ini akan membantu anda mengekalkan keadaan emosi anda dan mengurangkan tekanan pada sistem saraf dengan ketara..

Ada kalanya saudara-mara tidak berpeluang memerhatikan orang tua yang berada di rumah. Maka jalan keluarnya adalah dengan menyewa jururawat, atau mengirim pesakit ke asrama swasta, di mana dia akan diberi rawatan perubatan yang berkelayakan..

Mari kita ringkaskan.
1. Pencegahan selalu lebih baik daripada mengubati.
2. Kami memotivasi untuk pengembangan fungsi kognitif - permainan papan, menyelesaikan masalah logik dan teka-teki silang, pemerolehan pengetahuan dan kemahiran baru secara berterusan. Menari sangat bagus untuk melatih otak, ditambah dengan latihan dan komunikasi yang sederhana..
3. Aktiviti fizikal, berjalan, berjalan di udara segar adalah penting. Kesannya akan lebih kuat sekiranya mereka ditemani rakan sebaya, anak-anak, cucu. Ingat sistematik dan jadualnya.
4. Kita mengembangkan tabiat yang betul dan berkeyakinan untuk menjaga kesihatan kita. Hadkan gula, garam, utamakan makanan rendah lemak. Rancang untuk menjalani pemeriksaan perubatan.
5. Sekiranya terdapat gejala yang membimbangkan, kami segera berjumpa doktor.
6. Berhampiran dengan saudara-mara yang tua, bantu mereka untuk didiagnosis dan menjalani rawatan yang ditetapkan.

Gejala pencerobohan senile

Orang yang mempunyai datuk dan nenek dalam keluarga mereka sering memperhatikan bahawa tingkah laku mereka banyak berubah dengan usia. Mereka menjadi agresif, mudah marah.

Gambaran Keseluruhan Pencerobohan Senile

Pencerobohan biru adalah penyakit psikopatologi yang sering berlaku pada orang-orang yang berumur emas. Ia berlaku disebabkan oleh perubahan atrofi otak, kemerosotan peredaran darah, disebabkan oleh masalah dengan saluran darah, hipertensi.

Juga, psikosis pada seseorang boleh bermula kerana menyedari kelemahannya sendiri. Sekiranya sebelumnya dia kuat dan penuh kekuatan, dia dapat melayani dirinya sendiri, bebas berjalan-jalan, berkomunikasi dengan rakan-rakan, kemudian selama bertahun-tahun dia mulai merasa lemah, merasakan pergantungannya pada anak-anak dan cucu-cucu yang membantunya dalam kehidupan seharian. Semua ini menyebabkan trauma psikologi kepada orang yang biasa aktif dan berdikari..

Serangan Senile dapat berkembang dengan latar belakang penyakit yang berkaitan dengan usia seperti demensia dan penyakit Alzheimer. Oleh itu, keadaan tidak boleh diabaikan. Pada tanda-tanda pertama pencerobohan kebiruan, perlu menunjukkan kepada pesara kepada doktor supaya dia dapat didiagnosis, rawatan yang ditetapkan, ubat-ubatan yang diresepkan yang akan memperlambat pemecahan penyakit, meningkatkan kualiti hidup.

Gejala pencerobohan pikun

Penyakit ini tidak menampakkan diri sekaligus. Ia berkembang secara beransur-ansur, itulah sebabnya ia menimbulkan kejutan besar pada orang tersayang yang tinggal di sebelah pesakit. Sejak sekian lama, saudara mereka yang sudah tua kelihatan sangat normal bagi mereka, jadi tingkah lakunya yang tidak wajar pada mulanya hanya mengejutkan malah mengganggu. Untuk memahami bahawa sudah waktunya untuk membunyikan penggera, anda perlu mengetahui apa simptom pencerobohan senile:

    Kecurigaan. Sebelumnya terbuka untuk orang yang disayangi, seseorang tidak lagi mempercayainya. Nampaknya dia ingin menipunya, mencederakannya, ada rahsia darinya. Ketika mendapatkan rawatan, pesara berpendapat bahawa ini dilakukan hanya untuk menyingkirkannya dengan memasukkannya ke hospital untuk waktu yang lama. Penjelasan bahawa segala yang dilakukan untuk kebaikannya diterima dengan permusuhan. Ketamakan. Malah orang yang sebelumnya pemurah menjadi pelit. Dia mengira setiap sen, takut membelanjakan wang. Orang tua mula menjimatkan ekonomi walaupun yang paling perlu, mencela saudara mereka kerana boros. Keadaan mungkin berlaku ketika pesakit mula membawa sampah pulang dari jalan, kerana ini adalah "perkara yang perlu dan berguna." Usaha saudara-mara untuk membuang rumah sampah disambut dengan teguran tajam. Cemburu tanpa alasan. Orang tua dengan gangguan psikopat cenderung menyalahkan saudara-mara kerana kurangnya perhatian. Nampaknya dia tidak diendahkan. Oleh itu, dia menegaskan perhatian berterusan dari anak-anak dan cucu. Dia sering memanggil mereka, tuntutan untuk datang. Sekiranya saudara-mara tidak dapat memenuhi syarat sekarang, dia sangat tersinggung. Ceroboh. Orang tua mungkin berhenti menjaga diri, kediaman mereka. Selalunya, saudara mara mengaitkannya dengan usia, yang mana orang tua tidak mempunyai kekuatan. Tetapi selalunya ini adalah gejala penyakit..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya saudara didiagnosis mengalami serangan pikun

Apabila anak-anak melihat perubahan tingkah laku ibu bapa mereka, mereka perlu berusaha membawanya ke doktor, walaupun ada keberatan. Diagnosis dibuat oleh pakar psikiatri. Dia akan memberi ubat yang akan memperbaiki keadaan mental pesara. Doktor juga akan menetapkan ubat-ubatan yang akan merangsang peredaran darah, meningkatkan ingatan.

Kerana tidak percaya kepada orang yang disayangi, takut keracunan, pesakit sering menolak makanan dan pil. Anak-anak perlu mencari pendekatan kepada ibu bapa mereka untuk meyakinkan mereka untuk minum dadah dan mula makan secara normal beberapa kali sehari..

Adalah perlu untuk memberi rawatan kepada saudara yang sudah tua. Perkara ini sukar dilakukan. Pesakit yang agresif, walaupun ada keluhan pengawasan, tidak selalu bersedia untuk membiarkan orang yang disayangi masuk ke dalam rumah. Tetapi sangat mustahak untuk mengadakan pengawasan sepanjang masa agar mereka dapat mengawal pengambilan ubat-ubatan dan memastikan keselamatan. Selalunya terdapat kes-kes apabila, kerana tingkah laku agresifnya, pesakit boleh membahayakan dirinya sendiri.

Orang yang bekerja sukar untuk memberikan rawatan yang kompeten untuk pesara yang telah menghidap penyakit psikopatologi.

Apa jalan keluar dalam kes ini untuk orang tua yang telah menunjukkan pencerobohan pikun, apa yang harus dilakukan oleh saudara-mara?

Jalan keluar yang baik dari keadaan ini adalah dengan menempatkan pesakit di rumah jagaan swasta, di mana dia akan diberi rawatan yang diperlukan. Semua syarat untuk menjaga datuk dan nenek tua ada di rumah tumpangan "Merawat orang yang disayangi". Ia menggunakan jururawat yang cekap yang mengawal pengambilan ubat-ubatan oleh para tetamu, memantau kebersihan dan keadaan minda mereka.

Orang yang mempunyai datuk dan nenek dalam keluarga mereka sering memperhatikan bahawa tingkah laku mereka banyak berubah dengan usia. Mereka menjadi agresif, mudah marah.

Gambaran Keseluruhan Pencerobohan Senile

Pencerobohan biru adalah penyakit psikopatologi yang sering berlaku pada orang-orang yang berumur emas. Ia berlaku disebabkan oleh perubahan atropik di otak, kemerosotan peredaran darah, disebabkan oleh masalah dengan pembuluh darah, hipertensi.

Juga, psikosis pada seseorang boleh bermula kerana menyedari kelemahannya sendiri. Sekiranya sebelumnya dia kuat dan penuh kekuatan, dia dapat melayani dirinya sendiri, bebas berjalan-jalan, berkomunikasi dengan rakan-rakan, kemudian selama bertahun-tahun dia mulai merasa lemah, merasakan pergantungannya pada anak-anak dan cucu-cucu yang membantunya dalam kehidupan seharian. Semua ini menyebabkan trauma psikologi kepada orang yang biasa aktif dan berdikari..

Penyerangan Senile dapat berkembang dengan latar belakang penyakit yang berkaitan dengan usia seperti demensia dan penyakit Alzheimer. Oleh itu, keadaan tidak boleh diabaikan. Pada tanda-tanda pertama pencerobohan kebiruan, perlu menunjukkan kepada pesara kepada doktor supaya dia dapat didiagnosis, rawatan yang ditetapkan, ubat-ubatan yang diresepkan yang akan memperlambat pemecahan penyakit, meningkatkan kualiti hidup.

Gejala pencerobohan pikun

Penyakit ini tidak menampakkan diri sekaligus. Ia berkembang secara beransur-ansur, itulah sebabnya ia menimbulkan kejutan besar pada orang tersayang yang tinggal di sebelah pesakit. Sejak sekian lama, saudara mereka yang sudah tua kelihatan sangat normal bagi mereka, jadi tingkah lakunya yang tidak wajar pada mulanya hanya mengejutkan malah mengganggu. Untuk memahami bahawa sudah tiba masanya untuk membunyikan penggera, anda perlu mengetahui apa simptom pencerobohan pikun:

    Kecurigaan. Sebelumnya terbuka untuk orang yang disayangi, seseorang tidak lagi mempercayainya. Nampaknya dia ingin menipunya, mencederakannya, ada rahsia darinya. Ketika mendapatkan rawatan, pesara berpendapat bahawa ini dilakukan hanya untuk menyingkirkannya dengan memasukkannya ke hospital untuk waktu yang lama. Penjelasan bahawa segala yang dilakukan untuk kebaikannya diterima dengan permusuhan. Ketamakan. Malah orang yang sebelumnya pemurah menjadi pelit. Dia mengira setiap sen, takut membelanjakan wang. Orang tua mula menjana ekonomi walaupun yang paling penting, mencela saudara mereka kerana boros. Keadaan mungkin berlaku ketika pesakit mula membawa sampah pulang dari jalan, kerana ini adalah "perkara yang perlu dan berguna." Usaha saudara-mara untuk membuang rumah sampah disambut dengan teguran tajam. Cemburu tanpa alasan. Orang tua dengan gangguan psikopat cenderung menyalahkan saudara-mara kerana kurangnya perhatian. Nampaknya dia tidak diendahkan. Oleh itu, dia menegaskan perhatian berterusan dari anak-anak dan cucu. Dia sering memanggil mereka, tuntutan untuk datang. Sekiranya saudara-mara tidak dapat memenuhi syarat itu sekarang, dia sangat tersinggung. Ceroboh. Orang tua mungkin berhenti menjaga diri, kediaman mereka. Selalunya, saudara mara mengaitkannya dengan usia, yang mana orang tua tidak mempunyai kekuatan. Tetapi selalunya ini adalah gejala penyakit..

Apa yang perlu dilakukan jika saudara didiagnosis mengalami serangan pikun

Apabila anak-anak melihat perubahan tingkah laku ibu bapa mereka, mereka perlu berusaha membawanya ke doktor, walaupun ada keberatan. Diagnosis dibuat oleh pakar psikiatri. Dia akan memberi ubat yang akan memperbaiki keadaan mental pesara. Doktor juga akan menetapkan ubat-ubatan yang akan merangsang peredaran darah, meningkatkan ingatan.

Kerana tidak percaya kepada orang yang disayangi, takut keracunan, pesakit sering menolak makanan dan pil. Anak-anak perlu mendekati ibu bapa mereka untuk memujuk mereka untuk minum dadah dan mula makan secara normal beberapa kali sehari..

Adalah perlu untuk memberi rawatan kepada saudara yang sudah tua. Perkara ini sukar dilakukan. Pesakit yang agresif, walaupun ada keluhan pengawasan, tidak selalu bersedia untuk membiarkan orang yang disayangi masuk ke dalam rumah. Tetapi sangat mustahak untuk mengadakan pengawasan sepanjang masa untuk mereka untuk memantau pengambilan ubat-ubatan dan memastikan keselamatan. Seringkali terdapat kes-kes apabila, kerana tingkah laku agresifnya, pesakit boleh membahayakan dirinya sendiri.

Orang yang bekerja sukar untuk memberikan rawatan yang kompeten untuk pesara yang telah menghidap penyakit psikopatologi.

Apa jalan keluar dalam kes ini untuk orang tua yang telah menunjukkan pencerobohan pikun, apa yang harus dilakukan oleh saudara-mara?

Jalan keluar yang baik dari keadaan ini adalah dengan menempatkan pesakit di rumah jagaan swasta, di mana dia akan diberi rawatan yang diperlukan. Semua syarat untuk menjaga datuk dan nenek tua adalah di asrama "Merawat orang yang disayangi". Ia menggunakan jururawat yang berwibawa yang mengawal pengambilan ubat oleh tetamu, memantau kebersihan dan keadaan mental mereka..