Utama > Hematoma

Tingkah laku agresif dalam demensia

Perkembangan demensia dapat menyebabkan munculnya pencerobohan dalam tingkah laku pesakit, yang menampakkan diri dalam pelbagai bentuk: dalam reaksi emosi yang terlalu tinggi terhadap kata-kata atau peristiwa, dalam ancaman dan penghinaan, bahkan dalam serangan.

Cara bertindak balas?

Sebarang manifestasi pencerobohan, walaupun tidak dikaitkan dengan penderitaan bahaya fizikal, menyebabkan kerosakan emosi kepada orang lain. Belajar untuk bertindak balas dengan betul dalam situasi seperti itu sangat penting. Perkara pertama yang disyorkan adalah: JANGAN MENGAMBIL TINDAKAN AGRESIF PADA AKAUN ANDA. Walaupun dari luar mereka ditujukan kepada anda, itu hanya kerana anda dekat..

Pesakit tidak mengubah sikapnya terhadap anda secara peribadi, tetapi reaksi terhadap dunia di sekitarnya secara keseluruhan. Dan pesakit tidak dapat mengawal reaksi ini, kerana ia berkaitan dengan perubahan yang tidak dapat dipulihkan di otaknya..

Sudah tentu, kemampuan untuk bertindak balas dengan tenang terhadap pencerobohan dan mengawal keadaan tidak dapat berkembang dengan segera. Ini akan datang dengan pengalaman jika anda berusaha. Tetapi beberapa muslihat terkenal untuk pertama kalinya tidak akan menyakitkan.

Pada masa pencerobohan:

  • Sekiranya anda memikirkan dan melatih reaksi anda terlebih dahulu, pencerobohan tidak akan membuat anda lengah..
  • Namun, jika serangan orang yang disayangi ternyata tidak disangka-sangka untuk anda, jangan menyerah pada dorongan pertama. Trik yang terkenal berfungsi dengan baik: tarik nafas panjang, mundur dari pesakit dan hitung hingga sepuluh. Ini akan memberi peluang untuk menenangkan anda dan dia.
  • Sebarang tindak balas emosi hanya akan memburukkan keadaan. Jangan bertengkar, cuba mengawal diri, menjaga ketenangan diri.
  • Cuba tunjukkan keramahan anda. Tunjukkan bahawa anda memahami keadaannya, lihat bahawa dia buruk, dan sedia membantu..
  • Daripada jawapan "simetris", cuba mengalihkan perhatian pesakit dari situasi yang mencetuskan pencerobohan. Oleh kerana kawalan perhatian pada demensia semakin lemah, kemungkinan manuver yang berjaya sangat tinggi..
  • Sekiranya pesakit dibanjiri oleh gelombang emosi negatif, itu bukan jalan penyelesaian terbaik untuk berusaha mengurungnya atau membatasi pergerakannya. Ini akan memburukkan lagi keadaan..
  • Perbuatan yang paling tidak masuk akal adalah menghukum pesakit, misalnya, menunjukkan rasa tidak puas hati atau enggan berkomunikasi. Kemungkinan besar, dia sudah melupakan apa yang berlaku dan tidak memahami sebab-sebab perubahan sikap itu. Cuba bertindak seperti tiada apa yang berlaku.
  • Berjumpa dengan pakar psikiatri untuk kemarahan yang berulang yang menimbulkan kebimbangan serius kepada anda..
  • Campur tangan farmakologi bukanlah penyelesaian terbaik untuk pesakit dengan gangguan kognitif. Penenang menekan tingkah laku agresif, tetapi tidak menyelesaikan masalah yang memprovokasi. Di samping itu, mereka memburukkan lagi beberapa gejala, yang secara negatif mempengaruhi kejelasan kesedaran. Sekiranya tidak ada cara lain, doktor akan menetapkan ubat-ubatan, tetapi pada masa akan datang masuk akal untuk menyesuaikan rawatan secara fleksibel, mengganti pil dengan kaedah yang lebih lembut..

Cara mengenal pasti punca keagresifan

Cuba bandingkan situasi yang mendahului manifestasi pencerobohan. Ada kemungkinan untuk mencari yang biasa. Sekiranya tidak berfungsi dengan segera, cuba buat nota, yang kemudian akan membantu anda mengenal pasti coraknya. Untuk mempermudah sesuatu, lihat senarai penyebab utama tingkah laku ganas ini..

Pesakit menunjukkan pencerobohan sekiranya:

  • dia mengalami ketakutan atau tekanan kerana tidak dapat melakukan aktiviti rutin. Kesedaran tentang ketidakmampuan mereka untuk bekerja dengan kecekapan yang sama menyebabkan konflik dalaman, yang menampakkan diri dalam tingkah laku agresif.
  • dia menyedari kehilangan kebebasan dan kehilangan privasi. Pesakit terpaksa menerima pertolongan dalam prosedur yang paling intim, yang menyebabkan tekanan dan serangan terhadap orang lain.
  • dia merasakan keprihatinan orang yang disayangi, rasa tidak puas hati mereka terhadap kesalahan dan kesalahan yang dilakukan ketika melakukan aktiviti seharian, dan dijangkiti emosi negatif.
  • dia menjadi cemas di tempat yang bising dan sesak (misalnya, ketika tetamu tiba) atau ketika dia tidak dapat menemui jalannya. Tinggal di tempat yang baru, seperti yang difikirkannya, tempat dengan orang asing menyebabkan kegelisahan yang berlebihan pada pesakit dan boleh menimbulkan kegatalan.
  • dia secara fizikal tidak selesa (seperti dahaga), kesakitan, atau hanya letih.

Agresi juga dapat dijelaskan oleh hilangnya kawalan diri pesakit dan idea mengenai peraturan tingkah laku dalam masyarakat..

Semakin cepat penyebab pencerobohan diungkap, semakin cepat dan berjaya anda akan belajar untuk mencegah manifestasi..

Sekiranya penyebab pencerobohan ditetapkan, menjadi mustahil untuk mengurangkan kesannya kepada pesakit dan mengelakkan akibat yang tidak diingini..

Cara mencegah pencerobohan

Sekiranya pesakit tidak dapat melakukan aktiviti biasa atau melakukannya dengan perlahan, terimalah. Untuk mengambilnya dengan tenang, anda hanya perlu berdamai. Sekiranya anda hanya berusaha menyembunyikan rasa tidak puas hati anda, cepat atau lambat ia akan menampakkan dirinya dan menimbulkan reaksi balas..

Ketahui bahawa persepsi pesakit berubah kerana penyakit. Perkara yang jelas bagi anda sama sekali tidak baginya. Jelaskan niat anda kepada pesakit dan beri mereka masa untuk berfikir. Dia memerlukan lebih banyak masa sekarang daripada sebelumnya.

Bantuan yang diberikan mestilah halus. Jika tidak, dia menyinggung perasaan dan dianggap bermusuhan..

Mengkritik tindakan pesakit adalah cara lain bukan hanya membuang masa, tetapi juga untuk memprovokasi pencerobohan. Lebih baik mengelakkan situasi yang membuat pesakit melakukan kesalahan. Dan sekiranya ia berlaku, jangan biarkan kepahitan anda menunjukkan dirinya.

Kawal permulaan tanda-tanda permusuhan pertama (kegelisahan, kegelisahan). Dalam kes ini, cuba segera menenangkan pesakit, mengalihkan perhatiannya dengan hobi kegemaran anda.

Pastikan pesakit selalu berjumpa doktor untuk mengelakkan penyakit kronik. Mual yang berterusan juga boleh berubah menjadi pencerobohan..

Sekiranya anda sendiri tidak dapat mengetahui punca pencerobohan itu, hubungi psikiatri.

Walaupun anda meyakinkan diri anda untuk tidak bertindak balas terhadap tingkah laku yang mencabar, manifestasi itu memberi kesan negatif terhadap keadaan anda: menimbulkan kegelisahan, letih, kehancuran. Oleh itu, penjagaan mesti diambil untuk memulihkan kedua-duanya sebaik sahaja berlaku dan dalam jangka masa panjang..

Keputusan untuk menyimpan emosi dalam diri anda hanya boleh membahayakan anda. Lebih baik berusaha meluahkan rasa sakit. Dan jika anda hancur dan hancur, anda seharusnya tidak menyeksa diri anda dengan penyesalan. Ingatlah bahawa anda hidup dalam keadaan tertekan. Berbual dengan rakan, kongsi pengalaman anda dengan mereka.

Soalan Lazim Demensia: Apa yang perlu dilakukan dengan pencerobohan dan halusinasi

  • demensia

Demensia adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan yang berkaitan dengan gangguan fungsi kognitif otak akibat perubahan degeneratif yang disebabkan oleh kematian neuron. Selalunya, patologi berkembang selepas 65-70 tahun, tetapi kadang-kadang tanda-tanda pertama penyakit ini dijumpai pada usia yang lebih muda (pada usia 40-45 tahun).

Demensia merosakkan ingatan seseorang dan banyak mengubah persepsi dunia di sekelilingnya. Pesakit kehilangan bukan hanya kemampuan untuk belajar, tetapi juga pengetahuan dan kemahiran mereka sebelumnya, itulah sebabnya mereka tidak dapat melakukan tindakan perawatan diri yang asas, mengalami kegagalan ingatan. Oleh itu, orang yang disayangi perlu mengetahui cara menjaga orang yang menghidap demensia..

Demensia menyebabkan

Penyebab proses degeneratif yang paling biasa:

  • Penyakit Alzheimer (faktor yang memprovokasi utama);
  • penyakit metabolik;
  • kebuluran oksigen otak;
  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • penyakit berjangkit;
  • tumor malignan.

Keadaan diperburuk oleh strok, hipertensi arteri, aterosklerosis serebrum.

Gejala penyakit

Demensia berkembang dengan sangat perlahan dan boleh berkembang dari masa ke masa. Gejala demensia pertama adalah keterbelakangan proses pemikiran. Seseorang memerlukan lebih banyak masa untuk menyelesaikan tugas-tugas yang sederhana daripada biasa. Keupayaannya untuk menumpukan perhatian dan berfikir dengan cepat menurun..

Seorang saudara tua harus ditunjukkan kepada pakar sekiranya terdapat tanda-tanda berikut:

  • perubahan watak - manifestasi kekasaran, mudah marah dan keras kepala;
  • kelesuan, apatis, kemurungan;
  • ketidakstabilan keadaan emosi (peralihan tajam dari kegembiraan ke kesedihan);
  • ketakutan yang tidak berasas, panik;
  • gangguan makan;
  • kebijaksanaan dan inkontinensia seksual;
  • aktiviti fizikal tanpa tujuan (berjalan di sekitar bilik, menyusun kertas, mengumpulkan pakaian dalam lipatan);
  • melupakan peristiwa semasa dan ingatan yang baik tentang apa yang dahulu;
  • kesukaran menumpukan perhatian;
  • kesukaran dengan orientasi di ruang di kawasan yang biasa.

Sekiranya anda memilih rawatan yang tepat pada peringkat awal, maka sangat mungkin untuk memperlambat proses degeneratif dan mengekalkan kejelasan kesedaran untuk jangka masa yang panjang..

Cara merawat penghidap demensia?

Penting untuk mengatur rejimen harian untuk pesakit dengan betul. Sebaiknya jaga sekurang-kurangnya sebahagian daripada aktiviti yang dilakukan oleh orang tua lebih awal, yang akan memungkinkan dia merasa dilindungi. Dianjurkan juga untuk memberikan kebebasan yang terbaik kepada pesakit agar dia dapat menjaga harga diri dan harga diri. Anda perlu tahu bahawa orang tua sangat mudah terdedah. Oleh itu, anda tidak boleh bertentangan, adalah perlu untuk tetap tenang dalam apa jua keadaan dan selalu ingat bahawa dalam situasi ini bukan orang yang disayangi yang harus disalahkan, tetapi penyakit.

Anda harus sentiasa mencari aktiviti untuk pesakit, memberinya tugas-tugas mudah (yang kompleks menyebabkan tekanan dan memburukkan keadaan), membuat situasi di mana orang tua dapat menunjukkan kemahiran dan kebolehan mereka.

Pada peringkat awal, anda tidak boleh menghadkan komunikasi dengan orang lain. Ini akan menangguhkan perkembangan degradasi yang aktif. Anda juga perlu lebih kerap datang kepada pesakit, dan lebih baik membawanya ke rumah anda. Bercakap dengan wad perlahan dan jelas, dengan nada yang baik hati..

Agresi pada orang dengan demensia

Demensia difahami terutamanya sebagai gangguan kognitif: masalah dengan ingatan, rawatan diri, pemikiran. Walau bagaimanapun, demensia sering menyebabkan perkembangan gangguan psikiatri, salah satunya adalah pencerobohan. Agresi pada pesakit demensia boleh berlaku pada tahap apa pun dan menampakkan diri dalam pelbagai bentuk.

Sebab-sebab kemunculan pencerobohan

Jauh sebelum manifestasi pertama pencerobohan, gejala tingkah laku tidak wajar muncul:

  • berjimat cermat biasa berubah menjadi pelit, pesakit menyembunyikan wang, dapat memusnahkannya, tidak mempercayai saudara-mara dan pada masa yang sama dengan mudah menipu penipuan;
  • kecurigaan, pembentukan obsesi dan khayalan;
  • ketakutan, ketakutan terhadap tipu daya, konspirasi orang lain, yang bertujuan untuk membahayakan kesihatan dan kehidupan pesakit, yang sering disertai dengan penolakan untuk mengambil dadah dan makanan (takut keracunan);
  • aktiviti seksual yang berlebihan dan tidak sesuai.

Dari sudut pandang perubatan, keagresifan demensia berkembang kerana kematian neuron secara besar-besaran, kehilangan hubungan neuron, yang menyebabkan perubahan dan keperibadian keperibadian secara beransur-ansur. Sifat watak individu terhapus, ketakutan muncul, negatif, disertai dengan luahan emosi.

Selalunya, jenis demensia mempengaruhi kekerapan gangguan psikotik tertentu. Aterosklerotik serebrosthenia, demensia dan psikosis, misalnya, dianggap berkaitan. Salah satu patologi di mana pencerobohan paling kerap berlaku adalah penyakit Alzheimer.

Agresi dalam struktur gangguan psikotik pada penyakit Alzheimer
Jenis gangguan psikotikKelaziman di kalangan pesakit,%Masa sebelum / selepas diagnosis, bulan.
Pencerobohan40Selepas 22-24 bulan.
Paranoia21Selama 16-17 bulan sebelum ini
Keresahan26Selama 6-7 bulan. sebelum ini
Tuduhan orang lain15Sejurus sebelum diagnosis
Kerengsaan46Beberapa bulan. kemudian
Tingkah laku gelisah79Selepas 11-13 bulan. selepas diagnosis
Kemurungan48Selama 24 bulan. sebelum ini
Perubahan emosi22Sejurus sebelum diagnosis
Tingkah laku asosial17Dalam enam bulan pertama selepas diagnosis penyakit

Penyakit demensia boleh berlaku secara lisan: bersumpah, mengumpat, mengancam, mengangkat suara sehingga menjerit, atau dapat dinyatakan secara fizikal - peningkatan kecenderungan untuk terlibat dalam pergaduhan, menggigit, menggaru, dll. tingkah laku agresif. Sebabnya adalah keperluan yang tidak terpenuhi atau percubaan yang tidak berjaya untuk menyatakan pemikiran, keinginan mereka. Pesakit demensia memerlukan komunikasi dan keselesaan emosi bersama dengan anggota masyarakat yang sihat.

Demensia agresif boleh berlaku atas sebab biologi, sosial, atau psikologi. Yang pertama merangkumi:

  • sindrom kesakitan;
  • penyakit;
  • ketidakselesaan fizikal (kelaparan, sembelit, postur paksa);
  • penampilan bunyi luaran, rangsangan visual (bunyi, cahaya);
  • mengambil ubat tertentu, kesan sampingan terapi;
  • halusinasi, khayalan, memerlukan tindak balas agresif;
  • gangguan visual dan pendengaran, kehilangan orientasi spasial, apabila seseorang tidak dapat merealisasikan keinginan mereka secara bebas.

Kumpulan kedua merangkumi kesepian paksa, penghentian hubungan sosial, tidak aktif, percubaan untuk menyembunyikan gejala dari orang lain, kurangnya kepercayaan pada orang yang disayangi, kekurangan deria.

Antara faktor psikologi yang memprovokasi pencerobohan termasuk mengabaikan pendapat pesakit, pelanggaran haknya, penilaian yang salah oleh pesakit mengenai tindakan penjaga, ancaman pencerobohan ruang peribadi (pertolongan orang asing dalam melakukan prosedur kebersihan). Pencerobohan juga diprovokasi oleh orang asing, persekitaran yang tidak diketahui. Serangan pencerobohan demensia juga boleh muncul kerana seseorang hidup dalam kenyataannya sendiri: dia percaya bahawa dia mesti melakukan tindakan tertentu (menjemput anak dari tadika, berjalan-jalan di taman, membuat teh sendiri), dan mereka cuba mengganggu dia atau melakukan pekerjaan untuknya.

Demensia, kemurungan, dan psikosis juga berkaitan. Perasaan kesunyian, peninggalan sering mendorong pesakit untuk melakukan tindakan agresif.

Bagaimana menangani pencerobohan demensia

Gejala psikiatri berterusan: dalam kebanyakan kes, muncul pada peringkat awal penyakit, mereka berterusan sekurang-kurangnya tiga tahun. Oleh itu, pengasuh perlu mengetahui cara mencegah dan menangani pencerobohan..

Penting untuk difahami di sini bahawa pencerobohan pada orang tua dengan demensia bukanlah manifestasi watak pesakit, tetapi akibat semula jadi dari penyakit ini. Tindakan agresif ditujukan kepada orang lain hanya kerana mereka yang berada berdekatan. Bukanlah sikap pesakit terhadap orang yang berubah, tetapi reaksi terhadap kenyataan. Pesakit tidak dapat mengawal dirinya sendiri, kerana pencerobohan berlaku kerana perubahan yang tidak dapat dipulihkan di medula. Belajar untuk bekerja dengan ini sukar pada mulanya, oleh itu, pengasuh dinasihatkan untuk mengingat teknik berikut yang sudah terbukti.

Pencegahan tingkah laku agresif

Biasanya, situasi yang sama mendahului tingkah laku agresif. Penting untuk mengenal pasti corak di sini - ini akan membantu anda belajar meramalkan kemunculan pencerobohan. Selalunya, pesakit mula merasa jengkel dalam keadaan berikut:

  • tekanan atau ketakutan tidak dapat melakukan aktiviti normal;
  • keperluan untuk mengambil bantuan dari luar dalam pelaksanaan prosedur intim;
  • rasa tidak puas hati orang yang dikasihi berhubung dengan kesalahan dan kesalahan yang dilakukan oleh pesakit ketika melakukan tugas seharian yang sederhana;
  • disorientasi (di tempat awam yang bising, semasa kedatangan tetamu) juga menyebabkan kegelisahan yang berlebihan;
  • ketidakselesaan fizikal, termasuk keletihan.

Semakin cepat saudara-mara memahami apa reaksi pesakit secara agresif, semakin cepat dan berkesan mereka akan dapat mencegah psikosis demensia.

Adalah perlu untuk memenuhi kenyataan bahawa seseorang tidak lagi dapat mengatasi kehidupan seharian, urusan biasa. Bahkan perkara yang paling jelas sekarang memerlukan banyak pemikiran untuknya kerana perubahan persepsi, dan ini juga harus ditanggapi dengan tenang. Semakin negatif yang dirasakan oleh pesakit, semakin jarang serangan akan muncul.

Demensia dan psikosis pikun memerlukan bantuan halus dalam kehidupan seharian, dalam pelaksanaan prosedur kebersihan. Anda tidak boleh mengkritik seseorang yang menderita demensia, anda harus, jika boleh, mengelakkan situasi yang menunjukkan kelemahannya. Apabila tanda-tanda pertama kerengsaan, kegelisahan, ketakutan, kegelisahan muncul, anda harus segera mengalihkan perhatian orang itu dengan aktiviti kegemarannya..

Orang yang disayangi pesakit demensia juga mesti menjaga diri mereka sendiri: tingkah laku menantang memberi kesan negatif kepada pengasuh, merosakkan, dan mendorong pemikiran tertekan. Ini, pada gilirannya, dirasakan oleh pesakit dan bertindak balas terhadap ketidakpuasan pesakit dengan ledakan emosi seterusnya. Sebuah lingkaran setan terbentuk, di mana anda hanya dapat sembuh secara berkala selepas setiap kejadian dan tanpa menahan tekanan dalam diri anda. Ini dapat dicapai dengan mengunjungi ahli psikologi atau hanya berbual dengan rakan..

Pada masa serangan agresif

Reaksi pengasuh atau orang yang dikasihi harus difikirkan dan diulang terlebih dahulu agar gejala pencerobohan pada orang tua dengan demensia tidak akan terkejut. Sekiranya serangan masih mengejutkan, anda tidak boleh menyerah pada dorongan pertama untuk bertindak balas. Anda perlu menarik nafas panjang, menjauh beberapa langkah dari orang itu dan perlahan-lahan menghitung hingga sepuluh. Selalunya, pada masa ini, pesakit sudah lupa dengan apa yang berlaku atau menenangkan.

Penting! Sebarang jawapan yang tepat hanya akan memburukkan lagi keadaan. Jangan membuat tuduhan, hilang sabar, menunjukkan kebencian atau negatif.

Dianjurkan untuk mengalihkan perhatian pesakit dari situasi tersebut, untuk memindahkan percakapan ke topik lain. Kerana demensia dikaitkan dengan gangguan perhatian, manuver ini sering berjaya. Anda harus menunjukkan keramahan, pemahaman, penerimaan keadaan pesakit, kesediaan untuk menolong..

Pembatasan mobiliti dengan lonjakan pencerobohan sering menyebabkan keadaan tegang, peningkatan emosi negatif, dan keadaan yang memburukkan. Oleh itu, tindakan ini harus dilakukan hanya dalam kes yang melampau, apabila demensia yang ganas terlalu jauh, dan pesakit dapat membahayakan dirinya sendiri atau orang lain..

Selepas serangan

Perkara yang paling tidak masuk akal setelah serangan menyerang adalah menunjukkan rasa tidak puas hati, enggan berkomunikasi, cuba "meletakkan" pesakit. Sebagai peraturan, yang terakhir sudah melupakan apa yang berlaku dan tidak memahami demonstrasi kebencian. Oleh itu, anda harus berpura-pura bahawa tidak ada yang istimewa berlaku. Sekiranya serangan berlaku terlalu kerap, menimbulkan kebimbangan, atau terlalu ganas, anda harus berjumpa dengan psikiatri yang berurusan dengan pesakit demensia.

Penting! Agresi sering berlaku sebagai kesan sampingan ubat-ubatan tertentu yang digunakan untuk merawat gejala demensia. Oleh itu, anda perlu memikirkan apakah peningkatan kekerapan kejang secara tiba-tiba adalah akibat penggunaan ubat-ubatan.

Rawatan ubat

Oleh kerana pencerobohan sering berlaku kerana penyakit, sindrom kesakitan, ketidakselesaan fizikal, pesakit demensia harus kerap berjumpa doktor untuk mencegah penyakit kronik. Sekiranya pengasuh tidak dapat memahami secara bebas apa yang mencetuskan serangan, anda perlu menghubungi psikiatri.

Ubat utama yang digunakan untuk merawat pencerobohan demensia adalah risperidone dan aripiprazole..

Penggunaan antipsikotik untuk melegakan serangan pencerobohan demensia
Ciri-ciri ubatRisperidoneAripiprazole
Kumpulan farmakologineuroleptikneuroleptik
Dossublingual, 2mg / harisublingual, 10-15 mg / hari
Kontraindikasi
  • hipersensitiviti;
  • tempoh penyusuan;
  • umur sehingga 15 tahun.
  • hipersensitiviti;
  • menyusu;
  • umur sehingga 18 tahun.
Kesan sampingan sistem sarafgangguan tidur, keletihan, kegelisahan, peningkatan kegelisahan, sakit kepala, gangguan ekstrapiramidal, sawan, peningkatan risiko strok, gangguan termoregulasigangguan tidur, sakit kepala, pening, sindrom ekstrapiramidal, permusuhan, kemurungan, kegelisahan, mania, obsesi, ideasi bunuh diri, gangguan kognitif, peningkatan risiko strok

Demensia dan pencerobohan pikun memerlukan perhatian dan perhatian orang lain. Rawatan ubat tidak selalu merupakan jalan keluar yang terbaik dari keadaan ini, kerana ubat penenang menyelesaikan akibatnya, tetapi bukan masalahnya, dan sering mempengaruhi kesedaran pesakit, yang memburukkan lagi gejala lain. Anda harus menggunakan terapi farmakologi hanya jika semua kaedah lain untuk membetulkan tingkah laku agresif telah habis. Tetapi dalam kes ini, perlu untuk selalu memantau perkembangan demensia dan, jika boleh, gunakan kaedah yang lebih lembut..

Rawatan berkualiti tinggi terhadap penyakit yang mendasari mengurangkan risiko psikosis. Rawatan pencerobohan demensia dengan antipsikotik memperburuk perjalanan demensia, terutama status kognitif. Di kalangan orang yang menggunakan antipsikotik, kematian adalah satu perempat lebih tinggi daripada pesakit yang menggunakan ubat lain.

Agresi dalam demensia: apa yang perlu dilakukan?

Isu yang diliputi dalam bahan:

  • Apakah jenis tingkah laku agresif dalam demensia?
  • Apa yang menyebabkan pencerobohan demensia?
  • Apa yang perlu dilakukan dan bagaimana untuk bertindak balas terhadap pencerobohan demensia
  • Apa yang harus menjadi pencegahan tingkah laku agresif dalam demensia?

Manifestasi pencerobohan selalunya tidak dijangka. Pada tahap yang lebih besar, ini melekat pada pesakit yang mengambil banyak ubat untuk membantu menghilangkan gejala demensia, sebagai tindak balas. Kerana pertengkaran dan demonstrasi kekuatan yang berterusan, hubungan antara orang tua dan orang yang mereka sayangi berubah secara radikal, hubungan sensual terputus, persefahaman saling hilang. Namun, apabila masalah diatasi, hasil positif akan dicapai. Oleh itu, jawapan kepada soalan: jika serangan berlaku demensia, apa yang harus dilakukan - dalam artikel kami.

Jenis tingkah laku agresif dalam demensia

Ini dinyatakan oleh fakta bahawa pesakit bercakap dengan kuat dan marah, menggunakan ancaman dalam ucapannya, menunjukkan protes.

Dengan tingkah laku seperti ini, pesakit, sebagai peraturan, mula bertengkar dengan saudara-mara, dapat mencubit, menggaru, menggigit orang yang dicintai, menarik rambutnya.

Manifestasi pencerobohan sebahagian besarnya disebabkan oleh kualiti yang dimiliki seseorang sebelum demensia muncul. Tetapi ada juga pengecualian untuk peraturan tersebut. Contohnya, orang tua boleh menjadi lebih tenang sebelum sakit, tetapi kemudian menjadi pemarah. Perkara ini harus diingat semasa memutuskan bagaimana berkelakuan sekiranya berlaku pencerobohan orang yang disayangi..

Seperti yang dinyatakan dalam Jurnal Psikiatri Klinikal (AS), kira-kira 46% orang dengan demensia adalah agresif.

Harga terbaik untuk perkhidmatan penjagaan warga tua di Moscow dan rantau ini!

10 hari percuma!

Panti jompo di daerah mikro Levoberezhny

10 hari percuma!

Rumah jagaan di suku Terekhovo

10 hari percuma!

Rumah penjagaan di Levoberezhny

10 hari percuma!

Rumah jagaan di Khimki

Penyelidikan oleh penyelidik di University of Lund di Switzerland mendapati bahawa 1/3 orang dengan demensia mempunyai gejala tingkah laku agresif.

Juga, pesakit menunjukkan kegelisahan, yang biasanya difahami sebagai kegelisahan motor, mudah marah, percubaan untuk meninggalkan rumah, tingkah laku seksual yang tidak standard.

Disyorkan

Apakah penyebab pencerobohan demensia

Perlu difahami mengapa pesakit mula menunjukkan pencerobohan dan apa yang harus dilakukan mengenainya.

Dalam keadaan emosi seperti itu, orang tua ingin mencapai apa yang mereka mahukan. Kerana perkembangan demensia, fungsi fizikal dan mental menurun, tetapi keperluannya tidak hilang di mana sahaja. Orang yang sakit, seperti orang yang sihat, menginginkan persekitaran yang selesa di sekelilingnya, dia tidak merasa sakit, berinteraksi dengan orang, merasa diperlukan dan melihat sikap menghormati orang lain di sekelilingnya..

Orang yang menghidap demensia tidak memahami bagaimana untuk memenuhi keperluan ini atau apa, bagaimana mencapai apa yang mereka mahukan dan bagaimana untuk menyatakan keperluan untuk mendapatkan pertolongan. Tingkah laku mereka agresif, mereka menarik perhatian orang lain. Pada mulanya, ini menunjukkan bahawa orang tua kehilangan sesuatu, dan dia tidak tahu bagaimana menyampaikannya kepada orang lain..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku pencerobohan? Pertama sekali, perlu difahami sebab-sebab manifestasi itu. Ini akan menjadi lebih mudah jika anda mengambil kira masalah yang dialami oleh orang sakit. Ini termasuk:

  • fizikal - berkaitan dengan penyakit tertentu;
  • sosial - disertai dengan kemerosotan hubungan dengan anggota masyarakat yang lain;
  • psikologi - ditunjukkan oleh percanggahan pemikiran dan perasaan.

Mari kita memikirkan setiap kedudukan secara berasingan.

Keperluan fizikal

Sebagai alternatif, orang yang sakit mungkin merasakan semacam ketidakselesaan yang disebabkan oleh jangkitan, penyakit kronik, sembelit, kekurangan cecair atau tidak aktif fizikal. Oleh kerana pengambilan sejumlah besar ubat pada penderita demensia, konsentrasi perhatian tidak hanya dapat berkurang, tetapi pencerobohan juga dapat terjadi, yang merupakan kesan sampingan..

Oleh kerana peluang mereka terhad, orang tua tidak dapat mencari kepuasan untuk keperluan mereka. Mereka kehilangan berat badan, mereka tidak ingat bagaimana mereka dapat memenuhi keinginan ini atau apa yang perlu mereka lakukan. Selain itu, suasana di sekitarnya kadang kala juga memberi kesan negatif kepada penghidap demensia. Dalam kes ini, sebelum bermulanya penyakit, keadaannya mungkin sebaliknya. Sebagai contoh, pesakit merasa tertekan, mudah marah ketika dikelilingi oleh sebilangan besar orang, walaupun sebelumnya itu adalah kegembiraan baginya.

Orang tua seperti itu sangat tidak selesa dengan panas, sejuk, cahaya terang, kebisingan ketika mereka yang berada di sekitarnya mungkin tidak mengalami kesulitan seperti itu. Sekiranya pesakit tidak mempunyai pilihan, maka pencerobohan juga dapat muncul. Ini biasanya berlaku dalam keadaan di mana pesakit tidak dapat mengubah peristiwa tertentu dalam hidupnya. Kerana kemerosotan pendengaran dan penglihatan, konflik dan ketinggalan timbul - orang tua mungkin salah menafsirkan apa yang telah didengar atau dilihatnya.

Harga terbaik untuk perkhidmatan penjagaan warga tua di Moscow dan rantau ini!

Panti jompo di daerah mikro Levoberezhny

Rumah jagaan di suku Terekhovo

Rumah jagaan di Khimki

Ada orang tua yang terlalu curiga. Kerana dia, hubungan dengan orang yang disayangi merosot. Selalunya terdapat halusinasi, semua jenis mania yang menakutkan saudara-mara yang tidak terbiasa dengan tingkah laku tidak standard seperti itu. Akibatnya, tindak balas terhadap reaksi emosi adalah pencerobohan bukan sahaja orang sakit, tetapi juga orang yang mereka sayangi..

Oleh kerana perkembangan proses degeneratif di otak, reaksi dan sikap yang bertanggungjawab untuk mengawal diri, penilaian terhadap apa yang berlaku, dan pembentukan pendapat seseorang berubah. Orang yang sakit menghadapi kehilangan mekanisme pengekang, dan mereka gagal memahami apa yang harus dilakukan, bagaimana bersikap, sehingga tidak bertentangan dengan norma-norma tingkah laku.

Masalah sosial

Terdapat 5 sebab sosial yang menyebabkan timbulnya pencerobohan:

Pesakit merasa tidak senang dengan kenyataan bahawa dia merasa kesunyian dan tidak menghabiskan masa dengan orang lain. Ketidakselesaannya menyebabkan perasaan terasing dari perbualan rakan atau saudara mara.

Manifestasi kebosanan sering dikaitkan dengan ketiadaan pekerjaan pesakit. Dia tidak berminat banyak, kerana ini karya pancainderanya melambat.

Untuk mendapatkan kecacatan atau meningkatkan kesejahteraan pesakit, perlu selalu berjumpa doktor atau menghubungi pakar di rumah. Namun, kerana pendekatan yang berbeza dan program yang berbeza untuk mengurangkan demensia, dan juga kerana penyalahgunaan, orang tua dapat mengalami tekanan..

Kerengsaan dapat terjadi pada orang yang dikasihi, perawat atau pengasuh.

Pemisah dari saudara mara sehingga mereka tidak mengetahui tentang penyakit ini. Dalam situasi ini, karena disoal, ledakan kemarahan dapat dimulai, dan celaan dapat menimbulkan kemarahan..

Faktor psikologi

Seseorang mungkin mendapat tanggapan yang salah bahawa tidak ada yang mengambil kira haknya. Dalam kebanyakan kes, penyebab masalah ini terletak pada persepsi yang menyimpang mengenai realiti, ingatan yang terganggu dan proses analisis data. Dan jarang betul.

Orang tua sering gagal melakukan apa yang mereka mahu lakukan. Atas sebab ini, mereka mempunyai perasaan kesepian dan kekosongan. Mereka kecewa kerana tidak dapat membuat secawan kopi atau beberapa kerja rumah di kebun. Atas dasar ini, keadaan kemurungan dan gangguan mental timbul..

Ia berlaku bahawa orang yang menderita demensia tidak dapat menilai sikap baik terhadap mereka, sukar bagi mereka untuk menerima perawatan dari orang lain dengan secukupnya. Sekiranya salah seorang saudara mara berusaha menolong dalam hal kebersihan intim, pesakit menganggap ini bahaya dan pelanggaran batas peribadi. Walaupun bantuan dalam pekerjaan rumah tangga setiap hari, sama ada mencuci, membersihkan atau pergi ke tandas, pesakit tidak dapat menerima dengan tenang dan mencukupi.

Apabila saudara-mara menjalani hidup bersama dengan pesakit demensia, mereka mengurus sendiri masalah pesakit. Fakta ini sering menyebabkan kerengsaan dan kemarahan yang kuat di kalangan orang tua: mengapa mereka dikeluarkan dari perkara yang secara langsung membimbangkan mereka. Pada saat-saat ketika penalaran umum kembali kepada pesakit, mereka sering marah kerana pendapat mereka tidak diambil kira..

Masalah yang berkaitan dengan fungsi otak membawa kepada fakta bahawa pesakit mula merasa takut berhubung dengan dunia di sekelilingnya dan orang-orang. Orang tua menganggap habitat kebiasaan mereka tidak dapat difahami dan asing. Nampaknya mereka berada di tempat yang tidak diketahui, walaupun sebenarnya ini adalah pangsapuri mereka. Di samping itu, nampaknya ada orang asing dan orang asing di rumah itu..

Orang yang lebih tua dengan diagnosis demensia menghadapi kesukaran dalam semua perkara yang berkaitan dengan interaksi dengan dunia, mereka nampaknya berada dalam kenyataan yang berbeza. Oleh itu, nenek itu pasti bahawa dia perlu mengemas puteranya yang masih muda, yang sebenarnya sudah berusia bertahun-tahun, dan dia adalah ayah sendiri sejak sekian lama, dan selain itu, dia tinggal di kota lain sama sekali. Apabila orang lain cuba mengatakan bahawa keinginan orang tua tidak dapat dilaksanakan, mereka boleh mencetuskan pencerobohan, yang akan mengakibatkan jeritan, serangan, sumpah.

Sekiranya kita membicarakan aspek perubatan dari masalah ini, maka serangan yang berlaku pada demensia disebabkan oleh fakta bahawa sebilangan besar neuron mula mati, hubungan di antara mereka hilang, keperibadian secara beransur-ansur hancur. Perwatakan yang dulu hilang, pesakit mengalami ketakutan dan negatif, yang bergantian dengan ledakan emosi negatif.

Selalunya, satu jenis demensia atau yang lain menentukan seberapa kerap gangguan mental tertentu akan muncul. Sebagai contoh, secara umum diterima bahawa terdapat hubungan yang tidak dapat dipisahkan antara demensia aterosklerotik cerebrasthenia dan psikosis. Pencerobohan paling kerap berlaku di Alzheimer.

Kedudukan yang ditempati oleh pencerobohan dalam struktur gangguan psikotik yang menyertai penyakit Alzheimer dapat dilihat pada jadual:

Agresi dalam demensia: apa yang harus dilakukan dan bagaimana bertindak balas

Dengan adanya manifestasi pencerobohan, tidak kira sama ada terdapat bahaya fizikal atau tidak, orang yang berada di dekatnya menerima tamparan emosi. Pertama sekali, anda perlu memahami cara bertindak balas dengan betul terhadap situasi seperti itu. Jangan menganggap bahawa pencerobohan hanya ditujukan kepada anda. Selalunya, ia tumpah, kerana anda baru saja jatuh di tangan yang panas ketika munculnya kemarahan orang yang sakit.

Perubahan berkenaan dengan sikap orang tua bukan hanya secara khusus kepada anda, tetapi juga kepada dunia secara umum. Pesakit tidak lagi dapat mengawal kawalan reaksinya, kerana proses yang terjadi di otak tidak dapat dipulihkan..

Sudah tentu, kemampuan untuk mengabaikan pencerobohan dan kemampuan untuk tetap tenang tidak diperoleh dalam sekelip mata. Ia memerlukan masa, pengalaman dan kesabaran. Pada masa yang sama, kita dapat mengetengahkan beberapa petua yang akan sangat berkesan pada peringkat pertama..

Jadi, apa yang harus dilakukan dengan pencerobohan yang menyertai demensia:

  • fikirkan terlebih dahulu bagaimana untuk bertindak terhadap tingkah laku saudara anda yang tidak sesuai, dan kemudian kemarahannya tidak akan mengejutkan anda;
  • apabila anda merasa terkejut, jangan bersikap impulsif, lebih baik menarik nafas dalam-dalam, menghitung hingga sepuluh - pada masa ini anda berdua dapat menenangkan;
  • ingat bahawa apa-apa tindak balas emosi anda akan memburukkan keadaan, jadi tidak perlu berdebat dan cuba membuktikan bahawa anda betul, jaga diri anda;
  • cuba bersikap ramah, tunjukkan pemahaman mengenai keadaan orang yang sakit, nyatakan kesediaan anda untuk menolongnya;
  • mengalihkan perhatian orang tua dari sebab yang menyebabkannya agresif (kerana pesakit demensia tidak dapat mengawal sepenuhnya perhatiannya, kemungkinan besar anda berjaya melakukan manuver yang mengganggu);
  • pada saat pesakit dilanda emosi negatif, jangan mengurungnya di bilik yang terpisah atau mengikatnya, ini hanya akan memperburuk keadaan.

Apa yang perlu dilakukan apabila serangan demensia telah berlalu:

- pertama, lupakan sebarang pilihan untuk menghukum pesakit, jangan menunjukkan rasa tidak puas hati anda (orang itu mungkin tidak ingat apa yang berlaku dan tidak akan memahami sikap anda yang berubah terhadapnya), bersikap seolah-olah tidak ada yang berlaku;

- kedua, bawa pesakit ke psikiatri sekiranya manifestasi pencerobohan berulang mula membimbangkan anda dengan serius;

- ketiga, ingat bahawa merawat gangguan kognitif dengan pil bukanlah penyelesaian yang paling berkesan (ubat penenang dapat menekan pencerobohan, tetapi masalahnya tetap ada, lebih-lebih lagi, pengambilan ubat-ubatan membawa kepada peningkatan beberapa gejala, mengganggu kejelasan kesedaran), jika tidak ada pilihan lain pakar mesti menetapkan rawatan dan menawarkan alternatif kepada ubat-ubatan.

Disyorkan

Asas mencegah tingkah laku agresif dalam demensia

Selalunya, pencerobohan berlaku selepas situasi yang sama. Sekiranya anda memahami coraknya, maka anda boleh mula meramalkan detik-detik serangan seterusnya. Kerengsaan pesakit sering berlaku apabila:

  • terdapat tekanan atau ketakutan yang disebabkan oleh tidak dapat menyelesaikan tugas-tugas biasa;
  • ada keperluan untuk mendapatkan pertolongan dari luar ketika melakukan prosedur intim;
  • saudara mara menyatakan kemarahan mereka atas kesalahan dan kesalahan yang dilakukan oleh orang tua ketika dia melakukan sesuatu dalam kehidupan seharian;
  • orientasi terganggu dan kerengsaan berlebihan muncul kerana para tetamu telah datang ke rumah atau pesakit berada di tempat awam di mana terlalu bising;
  • sesuatu menyakitkan atau mengganggu, ada rasa tidak selesa dan keletihan.

Saudara mara perlu mengenal pasti penyebab tingkah laku agresif orang tua seawal mungkin, dan kemudian psikosis yang berlaku dengan demensia dapat dielakkan. Selari dengan realiti baru di mana saudara anda tidak lagi dapat melaksanakan tugas sehari-hari. Beri reaksi dengan tenang dengan kenyataan bahawa dia sekarang sedang memikirkan tindakan yang sangat sederhana untuk jangka masa yang panjang..

Sekiranya terdapat sedikit negatif, maka manifestasi pencerobohan akan berkurang dengan ketara. Dengan demensia dan psikosis pikun, penting untuk menolong kehidupan dan kebersihan seharian dengan lembut. Jangan mengkritik pesakit dengan cara apa pun, cuba mengelakkan situasi yang menunjukkan ketidakberdayaannya.

Sekiranya anda melihat tanda-tanda semacam kegelisahan atau ketakutan, maka segera mula mengalihkan perhatian orang tua dengan perkara yang mungkin menarik perhatiannya..

Disyorkan

Rumah untuk warga tua di wilayah Moscow

Rangkaian rumah jagaan untuk orang tua menawarkan rumah jagaan, yang merupakan antara yang terbaik dari segi keselesaan, keselesaan dan terletak di tempat paling indah di rantau Moscow.

Kami sedia menawarkan:

  • Rumah penjagaan yang selesa untuk warga tua di wilayah Moscow dan Moscow. Kami akan menawarkan semua kemungkinan pilihan untuk menempatkan orang yang anda sayangi.
  • Pangkalan besar kakitangan penjagaan warga tua yang berkelayakan.
  • Penjagaan 24 jam untuk warga tua oleh jururawat profesional (semua kakitangan adalah warganegara Persekutuan Rusia).
  • Sekiranya anda mencari pekerjaan, kami menawarkan kekosongan jawatan jururawat.
  • Penginapan 1-2-3 tempat tidur di asrama untuk orang tua (tempat tidur selesa khusus untuk tempat tidur).
  • 5 hidangan sehari penuh dan makanan diet.
  • Riadah harian: permainan, buku, menonton filem, berjalan di udara segar.
  • Karya individu ahli psikologi: terapi seni, pelajaran muzik, pemodelan.
  • Pemeriksaan mingguan oleh doktor khusus.
  • Keadaan yang selesa dan selamat: rumah desa yang selesa, alam yang indah, udara bersih.

Pada bila-bila masa siang atau malam, warga tua akan selalu datang menyelamatkan diri, tidak kira apa masalah yang membimbangkan mereka. Semua saudara dan rakan berada di rumah ini. Suasana cinta dan persahabatan wujud di sini.

Anda boleh mendapatkan nasihat mengenai kemasukan ke asrama melalui telefon:

Agresi dalam demensia

Demensia adalah akibat dari proses degeneratif dalam sistem saraf pusat, yang disertai dengan kematian neuron.

Ia menampakkan diri pada lelaki dan wanita, terutama pada usia tua dan tua, namun penyakit ini jarang dijumpai pada orang muda. Tahap patologi akhir dicirikan oleh tingkah laku pesakit yang agresif, yang boleh membahayakan, baik untuk pesakit itu sendiri maupun untuk orang lain.

Agresi adalah reaksi tingkah laku yang bertujuan untuk menyebabkan bahaya psikologi atau fizikal. Perlu diingatkan bahawa pencerobohan berbeza dengan manifestasi emosi (kemarahan, kemarahan).

Sebab-sebabnya

Demensia dan permusuhan boleh disebabkan oleh sejumlah penyebab yang merosakkan neuron pada sistem saraf pusat..

  • Penyakit kronik. Patologi kardiovaskular, penyakit organ-organ viseral, gangguan metabolik memberi kesan negatif kepada keadaan tisu saraf dan saraf otak.
  • Patologi tiroid. Dengan hipertiroidisme, metabolisme meningkat, tahap kegelisahan dan kegelisahan seseorang meningkat, irama sirkadian terganggu.
  • Obesiti. Dengan latar belakang perlambatan proses vital pada pesakit tua, selera makan meningkat dan pengambilan makanan berkalori tinggi meningkat, yang menyebabkan kegemukan. Lemak badan membantu meningkatkan pengeluaran estrogen. Penampilan estrogen yang berlebihan pada lelaki, memprovokasi gangguan mental dengan latar belakang mudah marah.
  • Penyimpangan peribadi. Dengan gangguan keperibadian, pesakit terdedah kepada serangan yang tidak bermotivasi dan mampu membahayakan diri sendiri dan orang lain. Pesakit ini mesti mendapat rawatan psikiatri secara berkala..
  • Kecederaan dan neoplasma di kawasan kepala. Kehadiran kerosakan pada lobus frontal otak menyumbang kepada perkembangan gangguan mental. Pergolakan berlebihan diperhatikan pada pesakit. Pada masa ini, orang itu meluahkan kemarahan dan kemarahan, yang digantikan oleh kelesuan dan sikap tidak peduli..
  • Sindrom pasca trauma. Ia berkembang pada orang yang mengalami tekanan yang teruk - permusuhan, keganasan, bencana alam, bencana buatan manusia, dll..
  • Penyakit neurologi. Penyakit seperti sistem saraf pusat seperti ensefalopati, penyakit Alzheimer, atrofi Pick dan lain-lain, menyebabkan kerosakan sel dan gangguan sambungan saraf di otak;
  • Penyalahgunaan alkohol, penggunaan dadah, merokok.

Apa yang menimbulkan tingkah laku agresif?

Pada orang-orang dari kumpulan usia yang lebih tua, proses metabolik melambatkan dan kemampuan tisu badan untuk tumbuh semula menurun, penyesuaian terhadap keadaan yang berubah lebih sukar. Sebarang faktor tekanan boleh mempengaruhi fungsi sistem saraf pusat, mengakibatkan perubahan mood atau tindak balas tingkah laku yang tidak sesuai. Seiring berjalannya waktu, kerosakan otak meningkat, menyebabkan demensia pikun dan pencerobohan verbal atau fizikal..

Sebab permusuhan terhadap orang di sekitar anda dapat melayani:

  • ketidakselesaan atau kesakitan;
  • kesan sampingan ubat;
  • rangsangan cahaya atau bunyi;
  • gangguan organ indera (penglihatan, pendengaran, bau, dan lain-lain), yang menimbulkan kesukaran dengan orientasi di ruang angkasa;
  • halusinasi.

Di samping itu, penyebab demensia sosial dan psikologi adalah perkara biasa di kalangan orang tua:

  • kesunyian, kekurangan komunikasi dengan saudara dan rakan;
  • kekurangan aktiviti;
  • kecurigaan dalam hubungan dengan orang tersayang;
  • perasaan tidak berdaya sendiri;
  • keadaan kemurungan, gangguan neurologi;
  • penolakan pertolongan luar dalam aktiviti harian.

Demensia diperburuk oleh ketidakupayaan pesakit untuk melakukan aktiviti rutin seperti berjalan di luar atau berbelanja, mencukur, memasak dan makan, kebersihan, dll. Mereka menjadi curiga, menunjukkan permusuhan terhadap penjaga, pegawai perubatan, saudara-mara.

Mengabaikan permintaan pesakit membuat dia berfikir bahawa orang lain tidak memerlukannya. Rasa cemas yang semakin meningkat menyebabkan ketakutan yang tidak berasas terhadap keselamatan dan kehidupan mereka sendiri. Orang-orang seperti itu ditarik balik, dan setiap pernyataan perhatian terhadap mereka, atau tindakan lain dapat menyebabkan pencerobohan..

Demensia pada orang tua - gejala

Agresi pada demensia pikun berkembang secara beransur-ansur. Sebagai peraturan, keadaan ini didahului oleh reaksi tingkah laku yang tidak wajar seperti:

  • kecurigaan;
  • ketidakpercayaan;
  • toksikofobia;
  • sesak yang berlebihan;
  • tingkah laku hiperseksual.

Lama kelamaan, pesakit berhenti menjaga dirinya sendiri dan mengikuti peraturan kebersihan, kehilangan kemahiran mengurus diri. Percubaan oleh saudara-mara atau kakitangan perubatan untuk mengambil tindakan terhadap pesakit dianggap memusuhi. Seseorang boleh menggunakan bahasa tidak sopan, membuat percubaan untuk menyakiti orang lain secara fizikal atau memberi tekanan moral kepada mereka.

Demensia Senile: cara bertindak balas?

Kesal pada orang tua tidak selalu menunjukkan patologi mental, namun, munculnya sejumlah tanda pencerobohan pikun adalah alasan untuk melakukan pemeriksaan psikiatri. Sekiranya saudara lelaki tua enggan menjalani pemeriksaan neurologi di institusi, saudara-saudaranya boleh menghubungi doktor di rumah.

Memandangkan tingkah laku yang tidak wajar, adalah perlu untuk memerhatikan langkah keselamatan agar pesakit tidak membahayakan dirinya dan orang lain. Anda perlu mengeluarkan objek tajam dari bilik di mana pesakit berada, dan disarankan untuk mengunci bilik itu sendiri dengan kunci dari luar, terutama ketika tidak ada orang yang tinggal di rumah.

Cuba tunjukkan lebih banyak perhatian dan perhatian kepada saudara tua anda. Anda tidak boleh mengangkat suara anda kepadanya atau menunjukkan niat buruk. Emosi negatif memburukkan keadaan dan membawa kepada kenyataan bahawa seseorang menjadi semakin tertutup dalam dirinya.

Semasa menunjukkan keprihatinan, perlu menekankan kepentingan dan kepentingan pesakit. Bersabar dengan keunikan wataknya dan manifestasi emosi, membuat pujian yang sesuai, menyetujui tindakan yang berguna.

Setiap kes demensia memerlukan pendekatan, tetapi ada beberapa prinsip untuk membantu anda menghubungi:

  • Semasa menyatakan permusuhan kepada pesakit, jangan mengambil kata-kata atau tindakan mereka secara peribadi. Tidak perlu membela diri secara lisan atau bertindak balas dengan kasar terhadap tindakannya.
  • Ungkapan konvensional seperti "Saya faham kamu" dan "Saya dengar kamu" boleh menyusahkan orang tua. Lebih baik menggantinya dengan lebih banyak ungkapan manusia "Saya melihat bahawa itu tidak mudah bagi anda", "Saya faham bahawa itu mengganggu anda", dll..
  • Tanyakan kepada pembicara bagaimana anda dapat berguna baginya, bagaimana anda dapat memperbaiki keadaan, apa yang dia perlukan. Sekiranya orang itu mula kesal, berhenti sebentar dan cuba lagi..
  • Perhatikan ungkapan perasaan pesakit yang tidak lisan, jangan terburu-buru dia dengan jawapan. Pada usia tua, reaksi sistem saraf pusat menjadi perlahan, sehingga orang tua memerlukan lebih banyak masa untuk menguasai dan memproses maklumat yang masuk. Setelah berhenti sebentar, ajukan soalan yang anda bicarakan.

Demensia dan pencerobohan, apa yang perlu dilakukan?

Sekiranya anda menghadapi tingkah laku agresif pesakit demensia, penting untuk memahami bahawa orang itu sakit dan tidak dapat mengawal emosi dan tindakannya..

Perhatikan intonasi anda semasa anda bercakap. Bercakap dengan tenang dan ramah, dan bersantai sesenang mungkin. Anda tidak perlu menunjukkan rasa kasihan atau terlalu memperhatikan..

Mengalami kegatalan, pesakit boleh mencetuskan konflik dengan tingkah laku atau tindakan tidak bermoral mereka. Adalah sangat tepat untuk tidak memperhatikan provokasi, terus melakukan dialog dengan yakin dan tenang.

Sekiranya kerengsaan tidak terkawal, anda harus menjauh dari pembicara ke jarak yang selamat, atau meninggalkan bilik. Apabila keadaan ini berlalu, anda akan dapat melakukan dialog sekali lagi. Sekiranya terdapat ancaman nyata, anda perlu menghubungi ambulans.

Selepas kejadian itu, tidak perlu mengingatkan orang tentang apa yang berlaku, lebih baik bersikap seolah-olah tidak ada yang berlaku. Walau bagaimanapun, analisa sebab-sebab yang menyebabkan timbulnya kemarahan dan pada masa akan datang cuba melindungi pesakit daripada faktor yang memprovokasi..

Demensia dan pencerobohan - rawatan

Memandangkan pencerobohan berlaku pada tahap akhir demensia, hampir mustahil untuk menyembuhkan patologi ini. Walau bagaimanapun, terapi yang kompleks dapat mengurangkan manifestasi penyakit dan meningkatkan kualiti hidup..

Rawatan penyakit ini dilakukan di institusi perubatan khas, dan kursus berlangsung dari beberapa minggu hingga 3-4 bulan. Rawatan merangkumi terapi ubat, terapi fizikal, dan pemulihan. Selepas keluar, pesakit mesti mengambil ubat penyelenggaraan seumur hidup..

Pemilihan ubat dilakukan dengan mengambil kira keadaan pesakit, komorbiditi dan rawatan yang ditetapkan sebelumnya.

Untuk menekan pencerobohan, antidepresan dan antipsikotik diresepkan, yang membantu mengatasi emosi negatif dan menormalkan fungsi otak. Untuk menyokong badan, menguatkan dinding saluran darah dan meningkatkan daya tahan keseluruhan, kompleks vitamin dan mineral digunakan.

Pesakit memerlukan perhatian dan penjagaan yang berterusan. Adalah penting bahawa saudara-mara dan rakan-rakan mengunjunginya semasa rawatan dan pemulihan.

Cara mengatasi pencerobohan tanpa ubat?

Dalam kebanyakan kes, pencerobohan pada orang tua bertambah buruk tanpa rawatan yang sesuai, jadi hampir mustahil untuk mengatasi patologi ini tanpa ubat. Walau bagaimanapun, komplikasi dapat dicegah pada tahap awal demensia. Untuk mengelakkan penyakit ini, anda harus:

  • melakukan aktiviti fizikal yang sederhana, berjalan lebih banyak, berehat di udara segar;
  • berhenti minum alkohol, merokok tembakau, penggunaan dadah;
  • makan dengan betul dengan memasukkan lebih banyak makanan yang kaya dengan karbohidrat perlahan dan serat dalam makanan;
  • elakkan daripada bersentuhan dengan bahan toksik;
  • merawat penyakit berjangkit dan penyakit organ dalaman yang tepat pada masanya;
  • membuat kenalan baru, melatih memori dan pemikiran.

Penyakit Alzheimer dan tingkah laku ganas: apa yang perlu dilakukan?

Pesakit demensia membuat pemandangan. Apa yang dia cuba ceritakan?

Laura Wayman, Ahli Gerontologi, Pengarang Dementia Care

Adalah satu kesalahan besar untuk menjaga orang yang menderita demensia seolah-olah dia tidak memahami atau merasakan apa-apa, tetapi inilah yang sering dilakukan oleh kakitangan rumah jagaan orang tua. Tingkah laku agresif kadang-kadang menyertai Alzheimer hanya kerana seseorang yang menderita demensia diperlakukan seperti perkara. Bagaimana mereka yang merawat pesakit yang mengalami gangguan ingatan dapat mengatasi serangan agresif?

Tidak lama setelah didiagnosis menghidap penyakit Alzheimer pada peringkat awal pada usia 57, Margie sering mengalami kegelisahan dan paranoia, melarikan diri dari rumah dan kehilangan dirinya beberapa kali. Suaminya Pete dan anak perempuannya Jennifer terpaksa pergi ke polis untuk mendapatkan bantuan..

Selepas salah satu kes tersebut, Pete sendiri dibawa ke hospital dengan tekanan darah tinggi. Tekanan berterusan yang biasa berlaku ketika merawat seseorang yang mengalami gangguan ingatan telah mempengaruhi kesihatan fizikal mereka. Pada akhirnya, dia harus menerima pemikiran yang menyakitkan bahawa Margie memerlukan lebih banyak pertolongan..

Margie ditempatkan di asrama untuk orang yang mengalami masalah ingatan, tetapi proses menyesuaikan diri dengan tempat baru sukar. Kakitangan tempatan tidak tahu bagaimana mengatasi jenis tingkah laku yang menyebabkan demensia Margie - kegelisahan, kemarahan, pencerobohan. Keadaan semakin teruk. Setelah Margie mendorong dan memukul seorang jururawat yang berusaha membantunya mandi, Pete menoleh kepadaku untuk meminta pertolongan..

Malangnya, keadaan ini agak tipikal bagi institusi yang tidak memberi perhatian kepada melatih pekerja dalam kaedah berkomunikasi dengan pesakit. Akibatnya, kakitangan tidak dapat membetulkan tingkah laku seseorang yang mengalami demensia dengan lembut dan berhati-hati. Saya bersetuju untuk menghabiskan beberapa jam dengan Margie. Saya merancang untuk memerhatikannya, kemudian berbincang dengan kakitangan dan memberi mereka pilihan bagaimana menangani gairah dan keganasannya..

Tingkah laku agresif di Alzheimer: ada sebab untuk semuanya

Semasa saya tiba, Margie berada di dewan bersama dengan sekumpulan pesakit lain yang sedang bermain sesuatu. Dia duduk di meja dengan semua orang, tetapi sama sekali tidak mengambil bahagian dalam aktiviti umum. Selepas beberapa minit, Margie bangun. Dia menghabiskan sebahagian besar waktu bangunnya mengembara ke atas dan ke bawah koridor. Margie tidur sedikit dan tidak duduk diam selama hampir satu minit..

Anak perempuan Margie, Jennifer memperkenalkan saya kepadanya sebagai rakannya. Pete juga ikut bersama kami dan mencium Margie. Dia tersenyum kepada mereka berdua dan memberi salam. Semasa berbual, kami berjalan di sepanjang koridor dan duduk di lobi selama beberapa minit. Sudah jelas bahawa Margie tidak selesa duduk lama. Pete menjelaskan bahawa dia mengalami punggung yang teruk, dan saya mencadangkan bahawa ini mungkin salah satu sebab pergerakannya yang berterusan..

Setelah empat puluh lima minit berjalan dengan Margie melalui lorong, saya perhatikan bahawa sudah tiba masanya kakitangan menukar pakaiannya: dia tidak sihat. Melewati jawatan jururawat, saya diam-diam, agar Margie tidak mendengar, melaporkannya. Jururawat itu meminta kami untuk menemani Margie ke biliknya dan berjanji akan menghantar seseorang untuk membantunya.

Ruang itu sempit dan panjang, dengan tiga tempat tidur yang dipagari satu sama lain dengan langsir; Katil Margie paling jauh dari pintu masuk. Ketika kami masuk, suasana tenang dan ganas Margie digantikan oleh kecurigaan - seperti mangsa yang ketakutan. Dia kelihatan cemas dan memberi saya pandangan yang tidak disangka-sangka..

Saya berpaling untuk keluar ke koridor, dan dua jururawat memasuki bilik untuk menukar pakaian Margie. Mereka berjalan tegas ke tempat tidurnya dan menutup tirai. Tidak sampai dua minit kemudian, Margie berlari ke lorong dengan seluarnya tidak berbaju dan wajahnya merah menahan marah. Dia menjerit, mengutuk dan mengancam bahawa dia tidak akan memasuki bilik itu lagi.

Margie berlari ke stesen jagaan, mengambil setumpuk buku - dan melemparkannya ke arah jururawat. Saya dan Pete menghampirinya dari belakang dan, dengan penuh kasih sayang yang kami dapat, mula bercakap dengannya dan membelai tangannya. Kaedah ini selalu membantu Pete ketika dia perlu menenangkan Margie yang terganggu. Kemudian Jennifer dapat membawanya ke dewan dan akhirnya menenangkannya..

Saya bertanya kepada kakak saya jika saya boleh menjemput seorang wanita untuk berpakaian Margie - jelas bahawa dia takut dengan jururawat. Jururawat itu menjawab bahawa itu mustahil kerana kesukaran dengan jadual - tidak ada perawat yang mencukupi untuk setiap shift. Sebagai tambahan, ketika dia menjelaskan kepada kami, Margie harus dipakai oleh lelaki yang cukup kuat untuk "menahannya dalam proses." Tanggapan ini mengejutkan saya, Pete dan Jennifer dengan tidak senang. Kami mengingatkan jururawat bahawa Margie tidak agresif dengan kakitangan wanita di kemudahan itu. Ternyata kakitangan yang tidak dapat difahami itu menghalang mereka daripada memberi perawatan yang sewajarnya kepada Margie..

Mengapa penghidap demensia mengalami serangan

Prinsip menolong pesakit dengan serangan gairah dapat dirumuskan dalam beberapa kata: menyesuaikan lingkungan, mengubah pendekatan, beralih ke ubat terakhir. Dalam seminar kami untuk pengasuh profesional, kami selalu mengulangi: jika anda berpuas hati dengan hasilnya, terus lakukan! Tetapi jika, sebagai hasilnya, anda tidak mendapat jawapan positif, sudah waktunya untuk mencuba pendekatan yang lain..

Semua jenis tingkah laku adalah alat komunikasi. Apabila penghidap demensia membuat kejadian, mereka cuba menyampaikan sesuatu kepada anda. Keseronokan sering kali adalah ketidakupayaan untuk mengatasi tekanan, kesakitan, atau terlalu banyak kerja. Perkara yang paling penting adalah untuk mengetahui sama ada tingkah laku itu dikaitkan dengan peristiwa tertentu atau reaksi terhadap persekitaran yang tidak dikenali yang menyebabkan ledakan emosi yang berkembang menjadi pecahnya serangan..

Tingkah laku yang dicetuskan oleh peristiwa. Sebagai contoh, terdapat beberapa keadaan yang tidak menyenangkan yang berkaitan dengan kebersihan diri: seorang pengasuh cuba menukar pakaian pesakit selepas kejadian inkontinensia. Seseorang yang menghidap demensia mungkin sakit ketika orang asing menyerang ruang peribadi mereka. Kadang-kadang ini mengingatkan dalam ingatan pesakit tentang beberapa peristiwa di masa lalu yang menyinggung perasaannya..

Tingkah laku yang diprovokasi oleh persekitaran luaran. Sebagai contoh, seorang pesakit diangkut dari rumah ke kemudahan yang sangat mirip dengan hospital dan menjadi gelisah. Ada kemungkinan suasana hospital itu sendiri menyebabkan dia mengalami kesedihan, kerana ia berkaitan dengan kehilangan seseorang yang dekat.

Kedua-dua jenis rangsangan ingatan ini - secara amnya tanpa akibat negatif - boleh mencetuskan tindakan yang tidak sedap dipandang, aneh atau bahkan berbahaya bagi orang yang menghidap demensia..

Cari tanda-tanda tipikal dan juga tanda-tanda halus bahawa tekanan semakin meningkat. Semakin cepat anda berjaya mencegah serangan rangsangan, semakin berkesan anda dapat memperbaiki tingkah laku pesakit. Elakkan larangan langsung: jangan mengatakan "tidak" atau "tidak", jangan cuba secara fizikal menghalang seseorang daripada melakukan sesuatu atau pergi ke suatu tempat. Pesakit mungkin menganggap ini sebagai pencerobohan dan merasakan bahawa dia perlu mempertahankan dirinya. Lebih sering, serangan kemarahan berlaku menjelang akhir ketika tekanan dan keletihan meningkat.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku serangan?

Saya telah berjaya menggunakan muzik yang biasa bagi orang yang menghidap demensia. Muzik yang tenang dengan semangat kesukaannya dapat menenangkan. Ia berguna untuk memasukkan muzik sebelum dan semasa makan, kerana ini juga membantu pencernaan. Memainkan muzik santai semasa mencuci kadangkala dapat membantu orang yang menghidap demensia lebih bertolak ansur dengan kebersihan. Pilih muzik yang tidak asing lagi bagi orang yang dibesarkan pada usia empat puluhan dan lima puluhan. Cubalah segalanya dari muzik klasik dan nyanyian gereja hingga muzik popular dari beberapa dekad yang lalu.

Senaman yang kerap dan teratur akan menjadikan sendi anda berfungsi - dan membuat tingkah laku pesakit kurang bermasalah. Berjalan, ideal satu atau dua jam sebelum makan tengah hari, beberapa kali seminggu, adalah cara yang sihat dan berkesan untuk mengurangkan kegelisahan dan juga meningkatkan selera makan. Dan dengan cara ini, senaman juga berguna untuk anda..

Pelbagai jenis aktiviti yang melibatkan komunikasi dengan orang banyak bermanfaat. Kadang-kadang perjumpaan besar dengan banyak orang tidak dapat diterima dengan baik, tetapi komunikasi dengan rakan atau sukarelawan yang selalu menghabiskan masa dengan wad anda biasanya bermanfaat..

Juga, jangan lupa siapa orang itu sebelum demensia. Aktiviti yang berkaitan dengan minat atau profesion pesakit adalah cara yang sangat berkesan untuk meningkatkan moodnya. Akhirnya, semua orang dapat menikmati perkara-perkara sederhana: anda dapat menikmati kenangan, bercakap, menyanyi bersama.

Tetapi perkara yang paling penting adalah ketenangan pengasuh. Ini adalah tongkat sihir yang akan selalu membantu mengatasi rangsangan pesakit. Seseorang yang menghidap demensia sangat sensitif terhadap mood dan emosi anda dan akan mencerminkan apa sahaja yang dia terima dari anda. Oleh itu, semasa memasukinya, tinggalkan kegembiraan, kegelisahan dan tekanan anda sendiri di belakang ambang pintu..

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu