Utama > Tekanan

Algoritma diagnostik sakit kepala

Pemeriksaan sinar-X. X-ray dada boleh mendedahkan kelenjar getah bening yang membesar di akar paru-paru atau kerosakan pada tisu paru-paru, yang mungkin menunjukkan penyebab lesi intrakranial yang menyebabkan sakit kepala. X-ray tulang belakang serviks boleh menunjukkan tanda-tanda kecederaan leher.

Komputasi tomografi (CT) adalah kaedah penyiasatan yang membolehkan anda memperoleh gambaran otak, yang sebaiknya dilakukan terutamanya kerana kepekaan dalam menentukan pendarahan akut, Imbasan tanpa kontras adalah wajib, kerana kedua-dua kontras dan darah segar pada CT berwarna putih (peningkatan kepadatan ). Sekiranya hanya imbasan kontras yang dilakukan, sukar untuk menentukan sama ada lesi adalah pendarahan atau jisim intrakranial yang membesar.

Lama kelamaan, imbasan CT darah menjadi gelap. Akibatnya, hematoma subdural (2-14 hari) pada CT mempunyai ketumpatan yang sama dengan parenchyma dan dapat ditakrifkan dengan buruk. Lebih baik menggunakan MRI untuk mengesan pendarahan subakut. Semakin banyak masa berlalu sejak bermulanya gejala pendarahan subarachnoid, semakin sedikit peluang untuk mendiagnosisnya menggunakan CT. Sekiranya proses itu berusia beberapa hari, peratusan hasil CT negatif adalah tinggi. Walaupun pada fasa akut penyakit ini, pada 5% pesakit dengan pendarahan subarachnoid, hasil CT akan normal.

Untuk semua pesakit yang disyaki pendarahan subarachnoid dengan hasil CT negatif, doktor harus melakukan tusukan lumbal.

Selepas imbasan CT tanpa kontras, jika disyaki lesi intrakranial besar-besaran, imbasan kontras harus dilakukan. Lesi besar, seperti tumor dan abses, mengganggu penghalang darah-otak dan menyebabkan kebocoran kontras di sekitar atau di kawasan yang terjejas. Lesi intrakranial besar-besaran mungkin mempunyai ketumpatan yang sama dengan parenkim pada CT kontras rendah dan oleh itu sukar dikesan dengan kaedah ini. Pengimbasan kontras sangat meningkatkan kemungkinan mengesan luka tersebut. Pesakit dengan reaksi alergi yang diketahui sebelumnya terhadap kontras yang mengandungi yodium mesti terlebih dahulu diberi ubat steroid.

Kontras CT adalah nefrotoksik dan tidak boleh digunakan pada pesakit dengan gangguan buah pinggang.

Pencitraan otak dengan pencitraan resonans magnetik (MRI) adalah kaedah kedua yang paling biasa untuk memeriksa pesakit dengan sakit kepala akut untuk mendapatkan gambaran otak kerana ketidakmampuannya untuk mengesan darah segar. Walau bagaimanapun, teknik ini lebih baik daripada CT dalam mengesan pendarahan subakut dan sangat berguna pada pesakit dengan hematoma subdut subakut yang disyaki. MRI juga unggul daripada CT dan bahkan angiografi dalam mendiagnosis malformasi vaskular. Mana-mana pesakit yang disyaki mengalami malformasi arteriovenous yang tidak dapat dielakkan sebagai penyebab sakit kepala harus dinilai dengan MRI. MRI lebih unggul daripada CT dalam mengenal pasti lesi parenkim dan mencitrakan fossa posterior dan lobus temporal bawah.

Tidak seperti CT, MRI dapat memberikan maklumat mengenai aliran darah di saluran otak. MRI adalah kaedah pilihan pada pesakit dengan trombosis vena serebral yang disyaki; ia mengesan kedua-dua anomali parenkim dan vena dan memungkinkan untuk mendiagnosis trombosis vena serebrum sekitar 75%; kes. Kontras yang digunakan dalam pemeriksaan MRI (misalnya, gadolinium) tidak mengandungi yodium, tidak mempunyai kesan nefrotoksik dan sama sekali tidak menyebabkan reaksi alergi.

Angiografi resonans magnetik (MRA) ditunjukkan untuk pesakit yang disyaki trombosis vena serebrum yang tidak menjalani angiografi konvensional. MRA menawarkan kaedah yang tidak invasif untuk menilai kapal otak; penggunaan kontras adalah pilihan. Teknologi menjalankan MRA, bagaimanapun, sangat rumit, dan jika ia dilakukan dengan cara yang salah atau salah menafsirkan hasilnya, doktor dapat membuat kesalahan diagnostik. MRA menggunakan teknologi gema yang dipantulkan kecerunan; saluran dengan aliran darah yang tidak normal tidak dapat dilihat, aliran darah yang perlahan dapat meniru oklusi, dan trombosis subkutan dapat meniru aliran darah normal. Dengan menyerap aliran masuk arteri, venografi MP selektif (MRV) dapat diperoleh. Pengimejan harus diambil secara tegak lurus ke aliran darah untuk mengelakkan artifak aliran darah. Untuk venografi, lebih baik mengambil siri gambar 2D, walaupun gambar kontras fasa mungkin diperlukan untuk penjelasan tambahan.

- Kembali ke senarai kandungan bahagian "Neurologi."

Sakit kepala dalam amalan umum

Sakit kepala adalah salah satu aduan yang paling biasa didengar semasa temu janji doktor am. Diagnosis berdasarkan gambaran klinikal penyakit ini. Rawatan sakit kepala bertujuan untuk melegakan dan mencegah serangan dan dilakukan di

Sakit kepala adalah salah satu aduan yang paling biasa, disampaikan kepada doktor umum. Diagnosis sakit kepala primer adalah berdasarkan data klinikal. Rawatan sakit kepala bertujuan untuk menghilangkan sakit kepala dan profilaksis dan harus dilakukan sesuai dengan garis panduan antarabangsa.

Sakit kepala adalah salah satu keluhan yang biasa dilakukan oleh pengamal am. Diagnostik dan terapi sakit kepala sering kali sukar, terutamanya dalam rawatan primer..

Alat diagnostik utama untuk semua bentuk sakit kepala, baik untuk pakar neurologi dan pakar lain, adalah Klasifikasi Antarabangsa Sakit Kepala Revisi Ketiga (ICGB-3), yang mengandungi bukan sahaja kriteria diagnostik, tetapi juga prinsip asas diagnosis cephalgias primer dan sekunder [1].

Menurut data dari banyak kajian epidemiologi, bentuk sakit kepala primer (jinak) paling sering terjadi pada populasi apabila penyebab sakit organik tidak dapat dikenal pasti (Jadual 1). Kekerapan bentuk sekunder (simtomatik) yang disebabkan oleh lesi organik otak atau struktur lain yang terletak di kawasan kepala dan leher, serta penyakit sistemik, hanya 2–5% [2].

Yang paling biasa berlaku dalam populasi, dan oleh itu dalam praktik ahli terapi, mempunyai bentuk sakit kepala berikut:

  • Migrain (dengan dan tanpa aura).
  • Migrain kronik. Migrain kronik adalah apa-apa jenis sakit kepala (sakit kepala migrain atau tegangan seperti (HDN)) yang berlaku 15 hari atau lebih setiap bulan, dengan sakit kepala yang memenuhi kriteria migrain 8 hari sebulan.
  • HDN episodik.
  • Sakit kepala kronik lain atau hampir setiap hari, termasuk sakit kepala ketegangan kronik dan sakit kepala yang disebabkan oleh ubat kerana penggunaan ubat sakit yang berlebihan. Sakit kepala yang disalahgunakan berkembang pada pesakit yang pada awalnya mempunyai bentuk primer - migrain dan HDN dengan penyalahgunaan ubat penghilang rasa sakit (lebih daripada 15 dos sebulan). Analgesik gabungan yang mengandungi codeine dan barbiturat menimbulkan ancaman terbesar terhadap kejadian sakit kepala..

Prinsip diagnosis sakit kepala

Analisis aduan dan sejarah perubatan

Diagnosis bentuk sakit kepala primer secara klinikal dan merangkumi pengumpulan aduan, anamnesis, pemeriksaan umum dan neurologi pesakit, serta mendapatkan maklumat mengenai terapi sebelumnya, keberkesanannya dan jumlah ubat sakit yang diambil.

Langkah pertama dalam mendiagnosis sakit kepala adalah menghilangkan penyebab sekundernya. Gejala - "bendera merah" dapat dikenal pasti semasa soal siasat dan pemeriksaan pesakit (Jadual 2) [3].

Perlu juga diingat bahawa banyak ubat dapat memprovokasi perkembangan sakit kepala [4].

Sebagai peraturan, semasa pemeriksaan umum dan neurologi pesakit dengan sakit kepala primer dan sakit kepala, patologi tidak dikesan. Semasa memeriksa pesakit semasa serangan migrain, tanda-tanda disfungsi autonomi dapat diperhatikan: hiperhidrosis palmar, perubahan warna jari (sindrom Raynaud), tanda-tanda peningkatan kegembiraan neuromuskular (gejala Khvostek). Pada palpasi pada pesakit dengan migrain dan HDN, kesakitan dan ketegangan otot perikran sering dijumpai.

Peranan penyelidikan pelengkap

Kajian tambahan, termasuk instrumental, makmal (elektroensefalografi, sinar-X tengkorak, ultrasound Doppler, rheoencephalography, kaedah neuroimaging, dll.) Dan perundingan pakar, dalam kebanyakan kes tidak bermaklumat dan tidak mempunyai nilai diagnostik dalam bentuk utama sakit kepala dan pening kepala [5 ].

Oleh itu, algoritma diagnostik apabila pesakit menunjukkan keluhan utama sakit kepala bermula dengan pengumpulan sejarah terperinci, pemeriksaan umum dan neurologi (Gamb.). Sekiranya terdapat gejala - "bendera merah", pesakit harus diperiksa. Petunjuk untuk neuroimaging juga boleh menjadi bentuk yang tidak biasa dari bentuk sakit kepala utama (migrain, sakit kepala ketegangan, sakit kepala cluster), serta ketahanan mereka terhadap terapi standard. Sekiranya pesakit mempunyai gejala - "bendera merah", tetapi pengimejan resonans magnetik dan diagnostik lain tidak menunjukkan perubahan patologi, maka pesakit harus diperlakukan sebagai menderita bentuk sakit kepala yang utama, tetapi pemerhatian dinamik harus dilakukan. Dengan perkembangan sakit kepala seperti guruh atau tiba-tiba timbul, pertama sekali, adalah perlu untuk mengecualikan pendarahan intraserebral atau subarachnoid, oleh itu kaedah pilihan dalam situasi ini adalah tomografi yang dikira [6, 7].

Rawatan sakit kepala bentuk utama

Farmakoterapi pesakit dengan bentuk sakit kepala utama merangkumi dua arah - melegakan sakit kepala yang timbul dan pencegahan dan rawatan bentuk kronik. Ubat-ubatan yang disyorkan oleh piawaian antarabangsa ditunjukkan dalam jadual. 5. Perlu diingatkan bahawa menasihati pesakit yang mengalami sakit kepala harus merangkumi unsur psikoterapi tingkah laku kognitif. Pesakit harus diberitahu bahawa dia tidak menderita penyakit serius, serta kaedah optimum menghentikan kejang (mengambil ubat lebih awal, ketika sakit masih lemah atau sederhana), kaedah pencegahan. Menyimpan buku harian sakit kepala disyorkan untuk mengawal bilangan hari dengan sakit kepala [3].

Pada masa ini, gabungan Exgesrin analgesik telah tersedia untuk pesakit sakit kepala, termasuk migrain. Excedrin adalah gabungan asid acetylsalicylic, paracetamol, dan kafein. Dos setiap konstituen dipilih sedemikian rupa sehingga mencapai kecekapan maksimum yang digabungkan dengan keselamatan maksimum. Excedrin disyorkan oleh Persekutuan Eropah Neurologi Pertubuhan (EFNS) sebagai rawatan untuk migrain tahap A. Selain migrain, Excedrin boleh digunakan untuk merawat jenis sakit kepala yang lain. Pengurangan kesakitan migrain yang ketara berlaku dalam masa 30 minit selepas mengambil Excedrin. Tidak seperti analgesik sederhana dan NSAID, Excedrin juga mengurangkan simptom sakit kepala migrain - mual, muntah, fotofobia dan fobia suara. Ubat ini dicirikan oleh profil toleransi yang baik. Kejadian serius tidak dilaporkan dalam salah satu daripada tiga percubaan terkawal yang besar [8, 9].

Sastera

  1. Jawatankuasa Klasifikasi Sakit Kepala Persatuan Sakit Kepala Antarabangsa (IHS). Klasifikasi Antarabangsa Gangguan Sakit Kepala, edisi ke-3 (versi beta) // Cephalalgia. 2013, v. 33, hlm. 629-808.
  2. Ayzenberg I., Katsarava Z., Sborowski A. et al. Penyebaran gangguan sakit kepala utama di Rusia: Tinjauan di seluruh negara // Cephalalgia. 2012, 32 (5), 373–381.
  3. Steiner T.J. et al. Prinsip Eropah menguruskan pesakit dengan bentuk sakit kepala yang paling biasa dalam amalan umum. Panduan Praktikal untuk Doktor / Per. dari bahasa Inggeris. Yu E. Azimova, V. V. Osipova; saintifik. ed. V.V. Osipova, T.G. Voznesenskaya, G.R. Tabeeva. M.: OOO OGGI. Pengeluaran iklan ", 2010.56 p..
  4. Osipova V.V., Azimova Yu.E., Tabeeva G.R. Prinsip antarabangsa diagnosis sakit kepala: masalah diagnosis sakit kepala di Rusia / Buletin perubatan keluarga. 2010, No. 2, hlm. 8-18.
  5. Goldstein L. H., Benih P. T., Clark L. V. et al. Ramalan hasil pada pesakit yang berunding dengan doktor umum mereka untuk sakit kepala: kajian prospektif // Psychol Health. 2011, 26 (6) 751-764.
  6. De Klippel N., Jansen J. P., Carlos J. S. Tinjauan untuk menilai diagnosis dan pengurusan sakit kepala dalam rawatan primer: Program Corak Pengurusan Sakit Kepala // Curr Med Res Opin. 2008.24 (12): 3413–3422.
  7. Massetto N., Gambini C., Bernardoni P. et al. Diagnosis sakit kepala primer: hasil tinjauan terhadap pesakit yang menghadiri pusat sakit kepala // Neurol Sci. 2009, 30 Suppl 1: S129–131.
  8. Diener H. C., Pfaffenrath V., Pageler V. et al. Gabungan tetap asid acetylsalicylic, paracetamol dan kafein lebih berkesan daripada bahan tunggal dan kombinasi ganda untuk rawatan sakit kepala: kajian kumpulan selari multisenter, rawak, buta dua kali ganda, dos tunggal, plasebo terkawal // Cephalalgia. 2005, 25, 776–787.
  9. Evers S., A'frab J., Frese A. et al. Garis panduan EFNS mengenai rawatan ubat migrain - laporan yang disemak semula pasukan petugas EFNS // Jurnal Neurologi Eropah. 2009, 16: 968–981.

Artikel itu disiapkan dengan sokongan Novartis Consumer Health LLC

Yu E. Azimova 1, Calon Sains Perubatan
V.V. Osipova, Doktor Sains Perubatan, Profesor

GBOU VPO MGMU Pertama mereka. I.M.Schenchenov, Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia, Moscow

Neurologi dan neuropatologi-Sakit kepala: algoritma diagnostik

* Catatan: sakit kepala pada hipertensi arteri (AH) kurang biasa daripada yang biasa dipercayai. Ini adalah ciri hipertensi yang teruk. Rasa sakit dilokalisasi di kawasan serviks oksipital, berdenyut, meningkat pada waktu pagi.
** Catatan: Sekiranya berlaku pendarahan subarachnoid akibat pecahnya aneurisma arteri atau malformasi arteriovenous, sakit kepala bermula secara tiba-tiba, sering disertai dengan kehilangan kesedaran, dan kekakuan otot oksipital berkembang agak cepat. Oftalmoskopi sering mendedahkan pendarahan subhyaloid (pendarahan antara humor vitreous dan retina). Kadang-kadang gejala fokus mungkin muncul (hemiparesis, sawan fokus), lebih kerap dengan pecahnya malformasi arteriovenous.
*** Catatan: Sakit kepala dalam proses volumetrik intrakranial (tumor, abses, hematoma subdural kronik) lebih sering dikaitkan dengan peningkatan tekanan intrakranial. Sakit kepala dengan tumor yang terletak di fossa posterior berlaku dengan sangat cepat dan sering merupakan satu-satunya gejala pada peringkat awal. Sakit kepala dengan tumor otak bertambah buruk pada waktu pagi, mungkin disertai dengan loya dan muntah. Pada mulanya, rasa sakit itu episodik, kemudian rasa sakit menjadi berterusan. Kadang-kadang sakit kepala boleh menjadi satu sisi dan kemudian proses volumetrik.
Dengan proses volumetrik intrakranial, gejala neurologi fokus (paresis, afasia, kejang fokal, gangguan deria, hemianopsia, dan lain-lain) sering dinyatakan. Walau bagaimanapun, proses volumetrik dilokalisasi di kawasan otak "bisu" (lobus frontal dan temporal hemisfera tidak dominan, corpus callosum) sering tidak membawa kepada perkembangan gejala fokus walaupun pada peringkat perkembangan selanjutnya..
x Catatan: Apabila sakit kepala di kawasan fronto-orbital digabungkan dengan hiperemia dan sakit mata, adalah perlu untuk mengecualikan glaukoma penutupan sudut akut. Glaukoma sudut terbuka yang lebih biasa tidak disertai dengan sakit kepala.
xx Catatan: Kesakitan pada sindrom sendi temporomandibular dilokalisasi di kawasan temporal, memancar ke pipi dan leher, berlaku semasa mengunyah dan pergerakan rahang bawah yang lain, boleh disertai dengan mengklik, krepitus dan sekatan pergerakan pada sendi.
xxx Catatan: Sakit kepala Hortonian (kluster), yang lebih biasa pada lelaki, dicirikan oleh serangan sakit membosankan yang teruk atau satu sisi yang menyakitkan di kawasan orbit atau fronto-orbital. Serangan bermula pada waktu yang sama pada hari, lebih kerap pada waktu malam.

Komen Algoritma

1. Sakit kepala mungkin merupakan gejala yang paling biasa. Keterukan dan tempoh kejang, serta lokasi kesakitan, dapat memberikan maklumat berharga untuk diagnosis. Sakit kepala boleh disebabkan oleh kerengsaan pada struktur di kepala dan leher. Hanya struktur tulang tengkorak dan parenkim otak yang kurang dilengkapi dengan serat saraf yang bertanggungjawab terhadap kepekaan terhadap kesakitan. Kesakitan yang paling teruk biasanya dikaitkan dengan patologi arteri, saraf kranial dan dura mater.
Struktur intrakranial sensitif terhadap kesakitan dalam susunan kepekaan yang menurun: arteri, saraf kranial, sensitif terhadap rangsangan kesakitan langsung (trigeminal atau V, glossopharyngeal atau IX, vagus atau X, aksesori atau XI dan saraf hipoglossal atau XII), dura mater dan sinusnya. Arteri extracranial juga sangat sensitif terhadap kesakitan, serta helmet otot-tendon..
Sakit kepala mungkin berlaku kerana kekejangan, pelebaran, atau daya tarikan arteri; daya tarikan atau pemindahan sinus; mampatan, daya tarikan atau keradangan pada saraf kranial; kekejangan, keradangan, atau kecederaan pada otot dan tendon kepala dan leher; kerengsaan meninges dan peningkatan tekanan intrakranial.

2. Hampir semua penyebab sakit kepala yang mengancam nyawa menyebabkan perkembangan sakit yang mendadak dan cepat. Sakit kepala akut disebut jika ia berlangsung kurang dari 1 minggu, tetapi seringkali serangan hanya berlaku beberapa minit atau beberapa jam sebelum pesakit meminta bantuan perubatan. Serangan sakit kepala juga boleh dianggap akut apabila terdapat perubahan sifat dan keparahan sakit kepala kronik secara tiba-tiba. Oleh kerana fakta-fakta yang serius dapat mendasari serangan sakit kepala yang akut, dalam semua hal perlu dilakukan pemeriksaan menyeluruh dan mendesak terhadap pesakit. Walau bagaimanapun, penyebab yang mengancam nyawa mendatangkan sakit kepala di kurang dari 5% kes, dan kurang dari 15% kes adalah akibat penyakit neurologi yang serius..
Situasi yang memerlukan diagnosis dan rawatan segera: 1) sifat dan kekerapan serangan sakit kepala kronik tiba-tiba berubah atau menjadi lebih sengit; 2) sakit kepala digabungkan dengan perkembangan defisit neurologi secara tiba-tiba atau kemurungan kesedaran; 3) sakit kepala timbul beberapa hari atau minggu selepas kecederaan kepala ringan; 4) menurut penilaian pesakit, ini adalah sakit kepala paling parah yang pernah dia alami dalam hidupnya (ciri pendarahan subarachnoid spontan).
Semasa mencari punca sakit kepala, di samping itu, anda perlu mengambil kira usia pesakit.

Jadual 1. Punca sakit kepala kronik pada kumpulan umur yang berbeza

Kanak-kanak (berumur 3-16 tahun)Dewasa (17 - 65 tahun)Warga Emas (lebih dari 65)
Migrain. Psikogenik / Tekanan. Selepas trauma. Tumor (jarang berlaku, terutama batang otak dan fossa posterior)Sakit kepala tegang. Migrain. Selepas trauma. Sakit kepala kluster. Ketumbuhan. Hematoma subdural kronik. Cervicogenic. GlaukomaSakit kepala servikogenik. Arteritis kranial. Sakit kepala tegang berterusan. Migrain berterusan. Jarang sakit kepala berkumpulan. Ketumbuhan. Hematoma subdural kronik. Glaukoma. Penyakit Paget (osteitis deformans)

3. Gejala neurologi fokus adalah manifestasi kerosakan pada mana-mana kawasan sistem saraf pusat. Gangguan pergerakan, deria dan pertuturan paling sering diperhatikan, tetapi juga perlu untuk secara aktif mengenal pasti perubahan lain dalam status neurologi: gangguan keseimbangan, ingatan, penglihatan dan fungsi kognitif..
Sakit kepala yang berkaitan dengan patologi organik sistem saraf pusat mungkin disertai dengan gejala neurologi yang membantu menentukan penyebabnya: penurunan penglihatan, kecacatan bidang visual, paresis saraf oculomotor, paresis saraf wajah, kehilangan pendengaran, gangguan bulbar, torticollis, perubahan nada otot, penurunan kekuatan otot, gangguan kiprah, revitalisasi atau penekanan refleks tendon, gejala Babinsky, penurunan kepekaan.

4. Dalam kebanyakan kes, meningitis dan ensefalitis disertai oleh demam, perubahan status mental, leher kaku dan gejala ketegangan (gejala Kernig, dll.). Dengan ensefalitis, gejala neurologi fokus mungkin terjadi. Walau bagaimanapun, pada peringkat awal, jangkitan virus, jamur dan, lebih jarang, jangkitan bakteria pada pia mater hanya dapat muncul sebagai serangan sakit kepala akut. Walaupun hakikat bahawa untuk mengecualikan peningkatan tekanan intrakranial atau kehelan batang otak sebelum tusukan lumbal (LP), adalah wajar untuk mendapatkan hasil tomografi yang dikira (CT), namun, LP diikuti dengan pemeriksaan mikrobiologi cecair serebrospinal tidak boleh ditangguhkan jika meningitis bakteria disyaki (lihat Jadual 2). Meningitis yang disebabkan oleh virus imunodefisiensi manusia (meningitis yang berkaitan dengan HIV) kini bukan lagi bentuk nosologi yang jarang berlaku. Ia boleh berkembang bersamaan dengan meningitis virus, kulat dan bakteria, atau menyebabkan penyakit itu sendiri.

5. Sakit kepala migrain adalah bentuk sakit kepala vaskular yang biasa. Dalam kebanyakan kes, kesakitan tidak disertai oleh gejala neurologi fokus (migrain sederhana). Bentuk keluarga migrain yang jarang berlaku disertai dengan afasia, kekeliruan, hemiparesis, atau hemiplegia. Kadang-kadang, gangguan neurologi berterusan untuk masa yang lama (Baca lebih lanjut mengenai migrain di bahagian khas).

6. Trombosis sinus dura mater boleh berlaku secara spontan atau disebabkan oleh jangkitan. Trombosis spontan biasanya dikaitkan dengan darah hiperkoagulasi (kehamilan, nifas, vaskulitis sistemik, lupus eritematosus sistemik, keganasan, dan penggunaan kontraseptif oral). Jangkitan sinus dura mater berlaku, sebagai peraturan, kerana penyebaran jangkitan secara langsung di sepanjang dinding sinus atau urat yang mengalir (meningoencephalitis, empyema epidural) atau melalui embolisasi vena mikroba (sepsis, endokarditis bakteria). Walaupun sebarang sinus boleh terjejas, yang paling sering terlibat dalam proses patologi adalah sigmoid, melintang, kavernosa, dan lebih jarang sinus longitudinal unggul. Mana-mana keadaan ini berpotensi mengancam nyawa dan harus disyaki dalam semua kes di mana jangkitan sinus paranasal, telinga tengah, orbit, septum hidung, atau kulit segitiga nasolabial pada pesakit disertai dengan kemerosotan keadaan klinikal secara tiba-tiba.
Trombosis vena membawa kepada peningkatan tekanan intrakranial, sawan dengan gejala neurologi fokus. Infark serebral vena yang luas kerana trombosis sinus dikaitkan dengan kematian yang sangat tinggi.
Trombosis sigmoid dan sinus melintang berlaku lebih kerap dengan latar belakang keradangan telinga tengah atau mastoiditis. Tanda-tanda: sakit kepala, mual / muntah, demam, sakit di telinga, sakit yang meningkat dengan perkusi mastoid, pembengkakan kulit dan urat varikos di kawasan mastoid, sakit di sepanjang vena jugularis. Penyebaran trombosis ke sinus petrosal bawah disertai dengan paresis saraf abducens dan kerosakan pada saraf trigeminal (sindrom Gradenigo).
Trombosis sinus kavernous berkembang dengan sinusitis, phlegmon orbit, proses purulen tisu lembut dari segitiga nasolabial. Gejala: edema kelopak mata, kemoterapi, paresis saraf oculomotor (ophthalmoplegia, ptosis), gangguan kepekaan pada zon persarahan cabang 1 saraf trigeminal, kepala saraf optik stagnan, pendarahan di bawah retina.
Trombosis sinus longitudinal unggul, yang berlaku lebih kerap dengan penyebaran jangkitan dari sinus lain, dimanifestasikan oleh edema tisu lembut kawasan frontal, epiparesis, hemiparesis, atau monoparesis bawah.
Sinusitis. Biasanya, sakit kepala sinus disertai oleh demam dan kesesakan hidung atau pembuangan hidung. Walau bagaimanapun, sakit kepala sering merupakan satu-satunya gejala penyakit ini. Kesakitan lebih kerap dilokalisasikan di rantau fronto-orbital, meningkat pada waktu pagi dan ketika bersandar ke depan, berkurang setelah meniup hidung dan menggunakan titisan vasoconstrictor. Kadang-kadang mungkin untuk mengenal pasti kelembutan dengan perkusi dalam unjuran sinus dan pembengkakan kelopak mata atas.

7. Arteritis sel raksasa (kranial) paling kerap berlaku pada pesakit yang berumur lebih dari 60 tahun. Mana-mana arteri kranial besar boleh terlibat dalam proses patologi, tetapi selalunya keradangan berkembang di arteri temporal. Kesakitan biasanya sengit dan dilokalisasi di kawasan temporal atau frontal-oksipital kepala. Pengerasan dan kelembutan kulit dapat dilihat pada arteri yang terkena. Terdapat hubungan arteritis temporal yang ketara dengan polymialgia rheumatica. Sekiranya tidak dirawat, penyumbatan arteri retina mungkin berlaku, disertai dengan perkembangan kebutaan. Kadar pemendapan eritrosit (ESR) meningkat dalam semua kes, kadang-kadang melebihi 100 mm / jam.

8. Neuralgia kranial berkembang akibat dorongan saraf yang terjejas secara tiba-tiba dan kuat. Neuralgia trigeminal adalah bentuk neuralgia kranial yang paling biasa. Patologi ini boleh dikaitkan dengan pemampatan saraf oleh struktur vaskular, berkembang akibat jangkitan virus dan jarang disebabkan oleh tumor ganglion trigeminal. Neuralgia trigeminal ditunjukkan oleh serangan kesakitan terbakar yang teruk (penembakan) di kawasan pemeliharaan saraf trigeminal. Serangan berlangsung dari beberapa saat hingga 1-2 minit (jarang lebih banyak).
Neuralgia saraf kranial lain, termasuk glossopharyngeal dan okular, jarang berlaku.

9. Sakit kepala boleh dikaitkan dengan pendedahan kepada banyak bahan kimia dan ubat-ubatan. Bahan kimia yang paling sering dikaitkan dengan sakit kepala termasuk benzena, nitrat, tiramina, monosodium glutamat, karbon monoksida, racun serangga, dan plumbum. Ubat-ubatan seperti kontraseptif oral, nitrat, indometasin, penyekat saluran kalsium, kafein, dan alkohol juga boleh menyebabkan sakit kepala. Pengambilan ubat-ubatan ini secara tiba-tiba boleh menyebabkan sakit kepala. Selalunya berdasarkan perubahan pada pengisian darah struktur tengkorak.

10. Jangkitan ekstrakranial adalah penyebab sakit kepala yang biasa. Mereka menyumbang sehingga 40% serangan sakit kepala akut. Sebarang jangkitan virus dan bakteria yang umum dapat diserang sakit kepala. Pada masa yang sama, manifestasi sistemik seperti demam, mengantuk dan anoreksia sering dinyatakan..

11. Sakit kepala migrain yang teruk mungkin timbul dengan gejala neurologi seperti aura visual (migrain klasik), kehilangan medan visual, pening, dan gangguan rasa dan bau. Ataxia dan gangguan deria umum kadang-kadang diperhatikan. Dalam beberapa kes, simptomnya bersifat fokus: hemiparesis, afasia, paresis saraf oculomotor (migrain yang berkaitan). (Baca lebih lanjut mengenai migrain di bahagian khas).

Diagnostik sakit kepala

Artikel pakar perubatan

Menurut ICGB-2, dalam bentuk sakit kepala utama, anamnesis, pemeriksaan fizikal dan neurologi, serta kaedah penyelidikan tambahan tidak menunjukkan penyebab kesakitan organik, iaitu. tidak termasuk sifat sekunder cephalalgia. Sakit kepala sekunder dicirikan oleh adanya hubungan temporal yang erat antara permulaan cephalalgia dan permulaan penyakit, peningkatan manifestasi klinikal sakit kepala semasa pemburukan penyakit, dan melegakan perjalanan cephalgia dengan penurunan gejala atau penyembuhan penyakit. Penyebab sakit kepala dapat diselesaikan dengan bantuan anamnesis, pemeriksaan fizikal dan neurologi, serta kaedah penyelidikan tambahan..

Diagnosis bentuk sakit kepala primer hanya berdasarkan data aduan dan anamnesis.

Soalan untuk Tanya Pesakit Sakit Kepala

Berapa banyak jenis sakit kepala yang anda alami? (Anda harus bertanya secara terperinci mengenai masing-masing)

Masa kejadian dan jangka masa

Mengapa anda berjumpa doktor sekarang??

Berapa lama anda mengalami sakit kepala??

Berapa kerap berlaku?

Apa sakitnya: episodik atau kronik (berterusan atau hampir berterusan)?

Berapa lama ia bertahan?

Sifat (kualiti) kesakitan.

Penyetempatan dan pengedaran.

Keadaan selepas serangan sakit kepala (postdrome)

Faktor predisposisi (provokator kesakitan). Faktor-faktor yang memburukkan dan melegakan sakit kepala. Sejarah keluarga yang mengalami sakit kepala yang serupa

Kesan sakit kepala pada pesakit dan langkah-langkah yang diambil

Tingkah laku pesakit semasa serangan sakit kepala.

Tahap gangguan terhadap aktiviti dan prestasi harian semasa serangan.

Apa yang anda ambil untuk sakit kepala dan seberapa berkesannya?

Keadaan antara serangan

Adakah terdapat gejala atau anda berasa normal? Gangguan bersama (komorbid) lain. Keadaan emosi

Sebilangan besar pesakit dengan cephalgia primer tidak menunjukkan gejala neurologi semasa pemeriksaan. Hanya serangan sakit kepala kelompok yang disertai dengan manifestasi vegetatif yang jelas: lakrimasi, rhinorrhea, berpeluh. Gejala kegelisahan pada pesakit semasa serangan sakit kepala adalah hipertermia dan adanya tanda-tanda neurologi tempatan. Walau bagaimanapun, dalam kes di mana doktor mempunyai keraguan sedikit pun mengenai sifat serangan cephalalgia yang jinak, serta apabila terdapat gejala, perlu dilakukan pemeriksaan menyeluruh (CT, MRI, EEG, USDG, tusukan lumbal, pemeriksaan neuro-oftalmologi, dll.) Untuk mengecualikan penyebab organik dari cephalgias.

Amaran sakit kepala

Permulaan tiba-tiba sakit kepala "petir" yang teruk

Sakit kepala dengan aura atipikal (bertahan lebih dari 1 jam atau dengan gejala kelemahan anggota badan)

Serangan atau strok iskemia sementara

Aura tanpa cephalalgia pada pesakit yang tidak mempunyai sejarah migrain sebelumnya

Serangan atau strok iskemia sementara

Aura yang pertama kali muncul semasa mengambil kontraseptif hormon

Sakit kepala yang baru timbul pada pesakit berusia lebih dari 50 tahun

Sakit kepala yang baru lahir pada kanak-kanak

Cephalalgia, semakin meningkat dalam beberapa minggu, bulan

Proses volumetrik progresif

Peningkatan sakit kepala ketika mengubah posisi kepala atau aktiviti yang berkaitan dengan peningkatan tekanan intrakranial (senaman fizikal, batuk, tegang, bersin)

Sakit kepala yang baru timbul pada pesakit dengan sejarah kanser, jangkitan HIV, atau kekurangan imun

Isyarat bahaya lain: perubahan dalam bidang kesedaran (kegelisahan, kekeliruan, atau kehilangan ingatan), kehadiran tanda-tanda neurologi fokus atau gejala penyakit sistemik (demam, arthralgia, myalgia)

Kaedah makmal dan instrumental untuk mendiagnosis sakit kepala

Dalam cephalalgias primer, kebanyakan kaedah penyelidikan tradisional (EEG, REG, sinar-X tengkorak, kaedah neuroimaging - CT dan MRI) tidak banyak maklumat, iaitu. jangan mendedahkan patologi yang menerangkan penyebab sakit kepala. Dengan pengimbasan TCD dan dupleks saluran cerebral, banyak pesakit mendedahkan perubahan yang tidak spesifik: tanda-tanda aliran keluar vena terganggu, penurunan aliran darah di lembangan beberapa arteri, kesan spondylogenik terhadap aliran darah di arteri vertebra. Pada radiografi tulang belakang serviks, perubahan distrofik dan ubah bentuk sering dijumpai. Pemeriksaan tambahan, termasuk perundingan neuroimaging dan pakar (pakar neuro-oftalmologi, ahli saraf vertebro, pakar bedah saraf, psikiatri), ditunjukkan sekiranya terdapat gejala sakit kepala yang disyaki.

Harus diingat bahawa pesakit mungkin mengalami beberapa jenis sakit kepala pada masa yang sama, oleh itu, satu pesakit dapat didiagnosis dengan beberapa diagnosis (ketika membuat beberapa diagnosis, mereka harus disusun mengikut urutan kepentingan bagi pesakit).

Sekiranya terdapat beberapa jenis sakit kepala, untuk menjelaskan sifatnya, anda boleh menawarkan pesakit untuk menyimpan buku harian cephalgia, yang akan membantunya belajar membezakan satu jenis sakit kepala dari yang lain. Bagi doktor, buku harian seperti itu akan memudahkan diagnosis dan penilaian objektif mengenai jumlah ubat sakit yang digunakan oleh pesakit. Bentuk sakit kepala utama merangkumi perkara berikut:

  • migrain;
  • sakit kepala ketegangan;
  • sakit kepala bundle (cluster) dan cephalalgias autonomi trigeminal lain;
  • sakit kepala utama yang lain.

Sebagai tambahan, dalam bahagian ini, perhatian khusus akan diberikan kepada salah satu bentuk sakit kepala sekunder jinak - disebabkan oleh ubat-ubatan, atau penolakan, sakit kepala, yang sering bersamaan dengan migrain dan sakit kepala yang tegang. Kejadian sakit kepala penyalahgunaan telah meningkat dengan ketara dalam beberapa tahun kebelakangan.

Pemeriksaan sakit kepala yang sengit

Rawatan optimum pesakit yang dimasukkan ke jabatan kecemasan dengan sakit kepala yang teruk tidak didiagnosis dengan cepat. Dalam kes ini, pertama sekali, adalah perlu untuk memutuskan sama ada dalam kes ini kita bercakap mengenai serangan sakit kepala primer yang teruk atau sakitnya bersifat sekunder dan dikaitkan dengan penyakit yang berpotensi berbahaya. Beberapa elemen sejarah dan pemeriksaan fizikal adalah kunci untuk diagnosis pembezaan ini..

Data anamnestic menunjukkan hubungan antara sakit kepala dan penyakit "serius"

  1. Sekiranya pesakit tidak pernah mengalami sakit kepala yang serupa sebelumnya, kemungkinan sakit kepala simptomatik meningkat. Sekiranya serangan seperti itu diperhatikan lebih awal selama berbulan-bulan atau bertahun-tahun, maka ini menunjukkan keadaan jinak. Lebih dari 40 tahun, kemungkinan serangan migrain pertama berkurang, dan kemungkinan tumor atau patologi intrakranial lain meningkat.
  2. Sekiranya sakit kepala bermula secara tiba-tiba, mencapai intensiti maksimum dalam beberapa minit dan berterusan selama beberapa jam, ini selalu menjadi alasan untuk pemeriksaan serius. Pesakit menggambarkan sakit kepala yang disebabkan oleh pendarahan subarachnoid sebagai sensasi "seolah-olah seseorang memukul kepala dengan pemukul besbol." Dalam bentuk sakit kepala yang utama, seperti migrain atau sakit kepala ketegangan, rasa sakit mencapai maksimum dalam sekurang-kurangnya setengah jam atau satu jam. Walaupun sensasi meningkat dengan cepat dengan sakit kepala kluster, biasanya sensasi tidak melebihi 3 jam.
  3. Sekiranya kesedaran atau status mental berubah pada tempoh sebelumnya atau bersamaan dengan sakit kepala, pemeriksaan tambahan diperlukan. Walaupun penghidap migrain mungkin kelihatan letih, terutamanya setelah muntah yang berpanjangan atau disebabkan oleh analgesik dosis tinggi, kekeliruan atau kekeliruan dengan sakit kepala primer sangat jarang berlaku. Gejala-gejala ini lebih cenderung menunjukkan pendarahan intrakranial atau jangkitan sistem saraf pusat, walaupun mereka juga mungkin berlaku dengan sindrom yang tidak jelas dan sukar didiagnosis sebagai migrain basilar.
  4. Dengan jangkitan ekstrakranial baru-baru ini (seperti pada paru-paru, sinus, mastoid), risiko sakit kepala sekunder meningkat. Fokus berjangkit ini dapat berfungsi sebagai sumber perkembangan seterusnya jangkitan CNS, misalnya, meningitis atau abses otak.
  5. Sekiranya sakit kepala berlaku semasa senaman atau senaman yang kuat, atau segera setelah kecederaan kepala dan leher, pendarahan subarachnoid atau pembedahan arteri karotid harus disyaki. Sakit kepala yang disebabkan oleh tekanan dan migrain coital agak jarang berlaku. Permulaan sakit kepala yang cepat dengan aktiviti fizikal yang sengit, terutamanya apabila terdapat trauma kepala dan leher yang ringan, akan menimbulkan kecurigaan terhadap pembedahan arteri karotid atau pendarahan intrakranial.
  6. Kesakitan yang merebak di bawah sempadan leher ke belakang tidak biasa untuk migrain dan mungkin menunjukkan kerengsaan meninges akibat jangkitan atau pendarahan.

Sejarah perubatan lain yang dapat membantu mendiagnosis sakit kepala yang sengit

  1. Sejarah keluarga. Migrain sering bersifat keluarga, sementara sakit kepala sekunder biasanya sporadis.
  2. Ubat yang diambil. Beberapa ubat boleh menyebabkan sakit kepala, dan antikoagulan dan antibiotik oral menunjukkan kemungkinan pendarahan atau jangkitan CNS yang tidak dirawat.
  3. Sejarah gangguan neurologi. Gejala neurologi baki yang masih ada dapat menyukarkan tafsiran hasil pemeriksaan.
  4. Penyetempatan sakit kepala. Sakit kepala jinak cenderung berubah sisi dan lokasi, sekurang-kurangnya kadang-kadang.

Data pemeriksaan yang penting secara diagnostik

  1. Kekakuan serviks menunjukkan meningitis atau pendarahan subarachnoid.
  2. Edema saraf optik adalah tanda peningkatan tekanan intrakranial, yang menunjukkan kemungkinan tumor atau pendarahan dan, oleh itu, menandakan perlunya pemeriksaan tambahan.
  3. Pelanggaran kesedaran atau orientasi apa pun memerlukan pemeriksaan tambahan yang mendesak.
  4. Tanda-tanda mabuk luar. Demam tidak biasa berlaku pada sakit kepala primer. Walaupun sedikit peningkatan suhu badan, juga takikardia atau bradikardia berterusan harus dianggap sebagai tanda-tanda kemungkinan penyakit berjangkit.
  5. Sebarang simptom neurologi yang tidak dinyatakan sebelumnya.

Gejala baru, misalnya, sedikit asimetri murid, menurunkan tangan dengan putaran dalamannya dalam ujian Barre, dan tanda kaki patologi meningkatkan kemungkinan mengesan penyakit intrakranial yang serius. Penting untuk memeriksa pesakit secara dinamik pada selang waktu yang pendek, kerana status neurologi dapat berubah.

Migrain. Terdapat banyak, tetapi mengapa hanya sedikit orang yang tahu bagaimana merawatnya? Nota pakar neurologi dengan migrain

Saya seorang pakar neurologi, saya menjalankan blog seperti di sini dan saya sendiri mengalami migrain dengan aura.

Hari ini 326 pelanggan saya dan pikabushniki lain dan saya akan bercakap mengenai sakit kepala..

Migrain (M) adalah sakit kepala kedua yang paling kerap, kira-kira 10-15% daripada jumlah sakit kepala (HD). Permintaan pertolongan dengan M lebih tinggi daripada pada pesakit dengan sakit kepala ketegangan, ini disebabkan oleh intensiti kesakitan yang lebih ketara.

Pada 1/5 pesakit M, sebelum permulaan serangan, terdapat AURA yang disebut. Ini adalah gejala subjektif, yang paling sering dimanifestasikan dalam bentuk: kilatan lalat, kilat, zigzag di depan mata, kemunculan tempat yang merangkumi bahagian bidang penglihatan, kesemutan atau kebas pada wajah atau anggota badan. Gejala lain sangat jarang berlaku. Selepas aura, rasa sakit itu sendiri berkembang.

Wanita lebih cenderung menderita M, tetapi lelaki cenderung mengalami lebih banyak kejang..

Kadang-kadang migrain mempunyai beberapa pencetus yang cukup spesifik - itulah yang mencetuskan serangan. Ini boleh menjadi makanan, suara, cahaya, bau, atau apa sahaja di dunia..

Migrain debut paling kerap pada masa remaja.

Bagaimana migrain didiagnosis? Terdapat kriteria yang jelas yang pada masa yang sama menggambarkan gambaran klinikal migrain. Mereka garing seperti lelaki ini.

1. Sekurang-kurangnya 5 sawan khas untuk M.

2. Tempoh setiap serangan adalah dari 4 hingga 72 jam.

3. GB sepadan dengan 2 dari 4 tanda:

- intensiti sederhana atau teruk.

- meningkat dengan aktiviti fizikal.

4. Anda mengalami loya / muntah atau terganggu oleh cahaya / suara

Diagnosis boleh dipercayai apabila semua 4 titik bertepatan.

Perlu diingat bahawa dalam beberapa kes kesakitan mungkin tidak berdenyut atau dua hala..

Hanya doktor yang dapat mendiagnosis M, tidak termasuk penyebab sakit kepala yang lain.

Bagaimana migrain saya? (Anda boleh mengatakan contoh klinikal). Ramai orang dengan migrain mengenali diri mereka di dalamnya..

Semuanya bermula pada masa muda saya, saya sakit kepala dengan aura. Kemudian saya tidak tahu apa itu.

Semuanya bermula dengan fakta bahawa sebahagian dari bidang penglihatan hilang, iaitu ada titik di mata yang saya tidak dapat melihat. Sakit kepala liar berkembang dalam setengah jam.

Ia tidak menghilangkan pil apa pun, terutamanya kerana setelah 20-30 minit dari permulaan GB, saya mengalami muntah liar, dalam serangan 3-5 kali, walaupun perut sudah kosong.

Cahaya dan suaranya sangat mengganggu. Saya mengurung diri di dalam bilik yang gelap, cuba tidur. Kadang-kadang suntikan ubat antiemetik terpaksa diberikan. Selepas serangan itu, GB yang lembab berterusan selama 3-5 hari lagi.

Sangat menarik bagi saya, sudah menjadi doktor, adalah evolusi saya mengenai pencetus M. Pada mulanya ia adalah makanan (yang saya tidak ingat lagi), kemudian cahaya itu terang (sekali serangan M menyebabkan pancaran dari projektor yang memukul mata saya ), maka ini adalah bau (terutama dari jumlah wangian murah yang banyak dalam pengangkutan awam).

Satu perkara menyelamatkan saya - serangan jarang berlaku, secara purata 1 kali dalam 6 bulan. Sekarang mereka hampir hilang. Kali terakhir saya menyerang M adalah pada tahun pertama saya tinggal, jadi saya hampir menarik nafas lega. Saya harap kami mengucapkan selamat tinggal kepadanya selama-lamanya.

Saya tidak akan berbohong, migrain sayang, tetapi saya tidak akan ketinggalan.

Tidak semua orang bernasib baik seperti saya. Kadang-kadang M hilang selepas menopaus, kadang-kadang ada kaitan dengan kehamilan, ada migrain haid - semua ini menunjukkan bahawa turun naik hormon memainkan peranan besar dalam perkembangan atau penghentian migrain. Kadang-kadang tidak pernah lulus = ((

Rawatan migrain terbahagi kepada 2 bahagian:

- Rawatan serangan itu sendiri. Kita mulakan dengan analgesik konvensional, jika triptan tidak membantu. Ini adalah ubat yang dirumus khas untuk rawatan migrain. Sebilangan besar pesakit sangat berkesan. Kadang-kadang (hampir tidak pernah) persediaan ergotomin - sebagai contoh, saya sendiri tidak pernah menggunakannya.

Elektrostimulator seperti Cefaly kadang-kadang boleh digunakan. Secara jujur, walaupun dia mempunyai kelas bukti A (tertinggi), dia tidak menolong semua orang. Perkara seperti ini diletakkan di dahi anda dan mengejutkan saraf trigeminal anda..

- Pencegahan sawan adalah ubat dan bukan ubat.

Kaedah bukan ubat termasuk menormalkan tidur, diet, menghindari pencetus M, dan aktiviti fizikal biasa. Saya akan mengatakan bahawa perkara ini diremehkan bukan hanya oleh pesakit, tetapi juga oleh doktor..

Maklumat orang dalam: hampir semua doktor adalah cephalgologists (yang merawat GB), dengan siapa saya bercakap secara peribadi di luar, menggunakan refleksologi. Kebetulan?

Pencegahan ubat: penyekat b, antidepresan, penyekat saluran kalsium, antikonvulsan. Untuk migrain kronik - toksin botulinum. Yang perlu anda ketahui dari sudut ini adalah bahawa ada pencegahan, itu nyata, ia berkesan..

Tanya doktor bandar! (parodi slogan iklan).

Migrain adalah penyakit berbahaya yang boleh meracuni hidup anda.

Selalunya orang pergi berkeliling ke doktor tanpa diagnosis atau diagnosis jenis VSD dan tanpa rawatan yang mencukupi.

Bahagian yang paling teruk ialah migrain dapat dirawat dan dikawal. Tunjukkan catatan ini jika boleh kepada orang yang sakit kepala, tiba-tiba mereka mengenali diri mereka di dalamnya.

Tentang saya: Pavel Dmitrievich Kovzelev, pakar neurologi dari St Petersburg.

Navigasi pos (mengikut urutan penerbitan):

Pendua dijumpai

Mengenai pencegahan - hingga ke tahap. Pengasingan diri menjelaskan kepada saya bahawa aktiviti fizikal sangat penting bagi saya. Semasa perjalanan ke pejabat, yoga cukup 2 kali seminggu, kerana selama kira-kira setengah jam atau satu jam saya berjalan dengan stabil. Mengenai pengasingan diri, saya memecahkan rekod saya sendiri, terdapat 4 serangan dalam satu minggu, dan satu yoga tidak mencukupi, selepas itu saya meludahkan semua sekatan dan mula keluar selama satu jam setiap hari dengan pengecualian yang jarang berlaku. Walaupun penerbangannya normal) Dan modnya juga penting, sangat menghina, tetapi migrain secara berkala menghukum saya kerana mahu tidur lebih lama pada hujung minggu dan bangun tanpa jam penggera. Secara harfiah 2-3 jam tidur tambahan, dan anda boleh mengucapkan selamat tinggal pada hujung minggu pada prinsipnya, walaupun nampaknya badan itu sendiri memerlukan waktu ini.

Ini dipanggil migrain hujung minggu. Terdapat seperti itu)

Migrain hujung minggu. Tapi, dulu adalah vmtana jam 6 pada hari Sabtu, saya pergi ke dacha dan berselindung.

Cakera hernia: tidak boleh dirawat dengan pembedahan. Doktor meletakkan koma?

Berapa banyak mitos tentangnya, yang tidak dijelaskan pada pesakit dengan adanya hernia: dari pening dan sakit kepala, hingga gegaran dan kehilangan ingatan.

(Lebih banyak mitos sekitar 139 pengikut saya: siapa mereka, apa yang mereka perlukan?)

Adakah ini betul-betul dan semua kesalahan hernia? Sudah tentu tidak.

Sekiranya kita melihat statistiknya, maka kira-kira 40% orang "di luar jalan" pada usia 20 tahun mengalami hernia atau penonjolan cakera. Ini adalah orang biasa, tanpa sakit belakang atau keluhan lain..

Oleh itu, 2 kesimpulan:

1) Cakera penonjolan dan herniasi tidak selalu menyebabkan kesakitan.

2) Kehadiran mereka adalah proses degenerasi tulang belakang yang agak normal..

"Doktor, adakah punggung saya sakit bukan kerana hernia?" Juga tidak sepenuhnya benar, dalam peratusan kes tertentu (dari 2% hingga 9% mengikut pelbagai sumber), hernia menyebabkan gejala.

Kerana hernia memampatkan akar saraf (NR). Dia boleh melakukannya secara langsung, mungkin melalui edema dan keradangan tisu berdekatan. Sebenarnya, semuanya sedikit lebih rumit, tetapi secara umum ia seperti ini..

(gambar dari internet)

Bagaimana hernia "sakit"?

1. Selalunya ini adalah rasa sakit yang memancar ke lengan atau kaki hingga jari-jari sesuai dengan kawasan persarafan tertentu - kawasan ini disebut dermatome (lihat foto 2). Rasa sakitnya terasa tajam, seperti renjatan elektrik, atau sakit "seolah-olah tangan tergeletak," terbakar dan tidak menyenangkan. Rasa sakit pada cakera herniasi jarang sekali menjadi watak sakit yang berterusan. Sekiranya rasa sakit hanya memancar ke lutut atau siku, ia mungkin bukan hernia, tetapi struktur lain.

2. Sekiranya berlaku kerosakan pada hernia NK, sangat kerap, TETAPI sakit, akan ada gejala lain.

- pelanggaran kepekaan di zon pemeliharaan NK (lihat foto).

- kehilangan kekuatan pada beberapa otot

- penurunan refleks yang sepadan

Adakah saya perlu merawat cakera herniasi? Secara umum, jawapannya adalah ya, tetapi saya menyebut proses ini "merawat pesakit" atau "merawat keadaan".

Terdapat perbezaan yang signifikan dalam pendekatan antara rawatan keadaan akut (hernia akut), pemburukan hernia yang ada atau sindrom kesakitan kronik (lebih dari 3 bulan).

Hernia akut dan memburuk sering dipanggil untuk penyerapan semula, iaitu mereka berpeluang menurun atau hilang sama sekali tanpa pembedahan.

Oleh itu, saya mengarahkan semua usaha saya ke arah ini. Saya menulis sedikit panduan pesakit mengenai penyerapan semula, dan anda boleh memuat turunnya secara percuma dari pautan di bahagian bawah siaran. Anda juga boleh menghantar MRI melalui surat kepada saya, dan saya akan melihat jika ada peluang untuk hernia anda. Saya berharap bahawa penyerapan semula akan memasuki kehidupan biasa orang dan doktor sebagai proses biasa, dan bukan mistik

Beginilah rupanya.

Hernia lama jarang diserap + di sana struktur jiran sering terlibat dalam proses patologi: cakera, sendi faset, otot dan ligamen. Oleh itu, di sini usaha kami ditujukan ke kawasan secara keseluruhan..

Segala yang saya tulis mengenai rawatan belakang pada posting sebelumnya berlaku untuk rawatan herniasi cakera. Pada mulanya saya ingin menerangkan apa yang lebih baik untuk proses akut, apa yang kronik, tetapi kemudian saya menyedari bahawa dalam apa jua keadaan, taktik rawatan SELALU dipilih pada temu janji secara bersemuka.

Taktik bergantung pada mood pesakit: kepada seseorang "doktor, beri saya pil, saya akan pergi," seseorang benar-benar bertujuan untuk mencari dan memperkuat kesihatan mereka, tetapi kebanyakannya ada di antara.

Keadaan lain yang penting adalah kepercayaan pesakit kepada doktor dan kaedah yang dipilih, kerana penyakit ini serius dan memerlukan banyak kekuatan moral. Sokongan pesakit oleh doktor dalam hal ini juga sangat penting..

Perkara penting ialah ketersediaan masa lapang dan sokongan kewangan. Tidak semua orang dapat pilihan yang tepat dengan instruktur pemulihan fizikal peribadi, semua kaedah bateri farmakologi dan kaedah bukan ubat.

Bagi operasi, bagi saya ini adalah langkah terakhir. Petunjuk untuk pembedahan adalah ketat: disfungsi organ pelvis (inkontinensia), kerosakan pada saraf tunjang atau cauda equina, defisit neurologi yang ketara + perkembangannya (kekuatan di kaki telah menurun dan terus menurun), ketidakberkesanan terapi yang cukup konservatif dalam 8 minggu. Kata kunci di sini adalah mencukupi.

Selalunya terdapat komplikasi operasi, kambuh, hampir selalu, ketika berkaitan dengan cakera buatan, lesi berkembang di bawah atau mengatasi segmen gerakan tulang belakang setelah beberapa tahun (beban diagihkan tidak mencukupi). Oleh itu, jika ada peluang seperti itu, saya selalu memilih "cakera kerja saya yang lebih kurang" daripada "cakera orang lain yang sekarang biasa, tetapi berpotensi tidak berfungsi dengan baik".

Ramai yang mengalami penonjolan dan hernia, tetapi tidak semua orang mengalami kesakitan.

Sekiranya rasa sakit itu disebabkan oleh hernia, maka ia paling sering mempunyai watak yang ditunjukkan di atas dalam teks. Pembedahan hernia sangat jarang berlaku.

Keperluan untuk pembedahan sering kali dikaitkan dengan rawatan PO yang tidak mencukupi dan keadaan ketika pesakit tidak lagi dapat menahannya. Ubat penahan sakit, penenang otot, vitamin B dan tidak ada yang lain adalah rawatan yang mencukupi.

Asas rawatan adalah pemulihan fizikal + kaedah bukan ubat, dan kita hanya memerlukan farmakologi untuk melegakan gejala.

Tentang saya: Pavel Dmitrievich Kovzelev, pakar neurologi dari St Petersburg.

Navigasi pos (mengikut urutan penerbitan):

Panduan Penyerapan Percuma untuk Pesakit Penyerapan semula cakera Herniated. Panduan Pesakit

Sakit belakang rendah, tidak spesifik. Pandangan moden mengenai masalah Sakit belakang rendah, tidak spesifik. Pandangan moden mengenai masalah

Bagaimana merawat sakit belakang? Perbandingan kaedah + pendapat saya

Sakit kepala tegang. Mengapa dan apa yang perlu dilakukan? Ketegangan sakit kepala. Mengapa dan apa yang perlu dilakukan dengannya?

Sakit kepala tegang. Mengapa dan apa yang perlu dilakukan dengannya?

KEPALA? Kemudian kami membaca.

Menurut statistik, 80-90% orang mengalami sakit kepala sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Secara peribadi, menurut saya peratusan ini hampir 100.

Saya sendiri merasakan keperitan seperti itu ketika memikirkan apa yang harus dilakukan dengan 122 pengikut saya..

Hari ini kita bercakap mengenai sakit kepala ketegangan (HDN) - ini adalah salah satu sakit kepala utama yang paling kerap (bersama-sama dengan migrain). Kesakitan primer disebut apabila GB itu sendiri adalah penyakit yang mendasari.

Untuk mengatakan bahawa GB adalah utama, kita mesti selalu mengecualikan sebab lain untuk perkembangan sakit kepala..

Bagaimana kepala sakit dengan HDN:

- tidak menyakitkan banyak atau sederhana

- hampir selalu di kedua-dua belah pihak

- sifat kesakitan adalah memerah atau menekan. "Doktor, seolah-olah mereka memakai topi keledar atau gelung".

- sakit dari 30 minit hingga beberapa hari (kadang-kadang menakutkan orang, kerana kepala boleh sakit selama seminggu tanpa berhenti!)

- sangat jarang terdapat loya, muntah

- anda boleh melakukan aktiviti fizikal yang normal

Kenapa kepala ini gatal dan sakit?

Terdapat beberapa mekanisme yang mungkin:

1. Lebihan otot leher dan kepala

2. Tekanan psiko-emosi

3. Penurunan aktiviti sistem penghilang rasa sakit seseorang dan penurunan ambang kesakitan

Dan jika titik terakhir adalah sesuatu dari bidang perubatan, maka dua yang pertama sudah cukup "letih" istilah bahkan di kalangan orang biasa (contohnya, bagaimana histeria dan kemurungan tidak lagi dianggap sebagai penyakit dan ini adalah masalah besar). Ngomong-ngomong, kombinasi sakit kepala utama dan gangguan kecemasan-kemurungan sangat tinggi..

Akibatnya, kita mendapat "banyak" masalah dan sebab, yang dengan sendirinya saling menguatkan..

HDN terdiri daripada dua jenis: episodik dan kronik (kriteria: HD lebih kurang 15 hari sebulan).

Bagaimana saya bekerja dengan pesakit ini? Titik.

(pada satu masa algoritma dicadangkan kepada saya oleh Vera Valentinovna Osipova, seorang profesor yang sangat simpatik dari First Moscow Honey, sejak itu dia bersama saya).

1. Perkara yang paling penting adalah menjalin hubungan dengan orang itu, menang dan menggunakan terapi tingkah laku kognitif (CBT). Perlu dijelaskan bahawa HDN adalah penyakit jinak dan boleh diatasi. Juga, sebagai sebahagian daripada pemeriksaan, saya menggunakan teknik manual lembut, merehatkan otot, dan untuk satu perkara orang itu sendiri. Ini sangat penting, oleh itu, item tersebut berada di nombor satu: hubungi dan CBT. Adalah logik bahawa rawatan sakit kepala tidak boleh berlangsung kurang dari 40-60 minit.

2. Rawatan dengan pil berkesan. Ia terbahagi kepada 2 arah: rawatan serangan hipertensi dan pencegahan hipertensi. Analgesik konvensional seperti ibuprofen digunakan untuk merawat serangan. Untuk pencegahan, selalunya antidepresan, tk. terdapat hubungan yang erat dengan bidang emosi dan kerja neurotransmitter.

3. Terapi bukan ubat. Kedudukan ubat berdasarkan bukti dalam isu ini berada pada tahap C, iaitu cadangan komuniti dan pakar individu. Sebagai contoh, bergantung kepada pesakit dan permintaannya, saya dapat menggunakan kaedah yang berbeza. Kadang-kadang ia adalah terapi gelombang kejutan untuk pencetus leher, kadang-kadang refleksologi. Sekiranya seseorang mengetahui kesan mengurut yang baik - mengapa tidak memasukkannya ke dalam rawatan? Berfungsi sangat baik untuk wanita. Perkara utama adalah menolong.

Mengapa MRI dan ultrasound saluran leher tidak berkesan untuk diagnosis hipertensi? (Dalam kebanyakan kes)

Kerana kita tidak dapat mencari punca sebenar sakit kepala di sana. Kaedah ini boleh digunakan untuk menyingkirkan beberapa jenis penyebab sekunder GB. Contohnya, ketumbuhan, strok, dll. Semua ini hanya setelah berunding dengan doktor.

Penitis dan ubat "vaskular", pelbagai nootropik / mexidol dan khayalan lain dari syarikat farmasi Rusia tidak berkesan, kerana penyebab GB tidak ada di kapal. Keberkesanan mereka adalah tahap plasebo.

Prinsip asas rawatan:

Jangan menahan kesakitan. Hentikan serangan. Berusahalah untuk pencegahan dan berusaha untuk mencegah sakit kepala kronik. Kesakitan kronik jauh lebih sukar untuk diatasi.

Algoritma untuk pesakit:

Kami mencari doktor cephalgologist (atau hanya pakar neurologi yang kompeten) - kami mendapat diagnosis moden yang betul (dan tidak semua jenis VSD dan DEP, yang tidak ada) - kami mendapat rawatan yang tepat.

Simpan pos supaya tidak kehilangan dan tunjukkan kepada orang yang anda sayangi.

Saya harap kepala anda kurang sakit setelah membaca teks ini :)

Bagaimana merawat sakit belakang? Perbandingan kaedah + pendapat saya

Saya harap maklumat ini berguna untuk anda hanya dalam teori.

Secara kebetulan, saya secara beransur-ansur mula menulis blog di Pikaba di sini. Oleh itu, siapa yang berminat dalam topik neurologi, ubat berdasarkan bukti sederhana dan pendapat doktor mengenai pelbagai isu - selamat datang.

Dalam catatan sebelumnya, kami meneliti apa itu sakit punggung bawah (NLBP) yang tidak spesifik dan datang ke masalah rawatan.

Pertama, kaedah yang benar-benar terbukti dalam urutan yang harus mereka jalani:

- Perbualan dengan pesakit dan penjelasan mengenai penyebab kesakitan (bahawa ia tidak mengancam nyawa).

- Mengekalkan aktiviti harian + selepas tempoh akut, menghubungkan pemulihan fizikal.

- Mengurangkan kesakitan untuk mengekalkan kualiti hidup dan mencegah kesakitan kronik. Kesakitan kronik (lebih dari 3 bulan) sembuh untuk masa yang lama dan tidak menyenangkan. Perlu mengurangkan kesakitan kerana: ubat penahan sakit-anti-radang-antikonvulsan dengan kerosakan saraf. Kadang-kadang kita menambah relaxant otot.

Dan semuanya - kaedah terbukti 100% sudah berakhir. Baki yang tidak 100%.

Apa yang tidak berfungsi sama sekali dalam NBVS akut: daya tarikan tulang belakang, rehat tidur yang ketat, glukokortikoid sistemik.

Mereka. perkara ini tidak banyak membantu.

Apa yang berfungsi secara separa: teknik urut dan manual, akupunktur, fisioterapi (moden), sekatan epidural, terapi PRP (terapi plasma).

Mari cuba menguraikan perenggan kaedah kerja separa dengan lebih terperinci..

Teknik manual. Kami tidak akan masuk ke dalam persoalan mengenai apa itu osteopati, apakah terapi manual, apakah urut dan bagaimana perbezaannya. Perkara berikut diketahui mengenai mereka:

-kepatuhan orang terhadap kaedah ini sangat tinggi, yang secara tidak langsung meningkatkan kepatuhan terhadap rawatan secara umum.

- kesan plasebo sangat tinggi

- ketergantungan operator sangat tinggi (semuanya bergantung kepada pakar)

- bermasalah untuk menjalankan kawalan plasebo (dengan pil lebih mudah, seseorang bodoh, seseorang bahan sebenar. Bagaimana berada di sini?).

- terdapat batasan kaedah yang jelas (misalnya, hernia atau vertebra tidak dapat diperbaiki, jika anda mengalami artritis lutut dan tulang rawan rosak, osteopath tidak akan menyembuhkannya, dll.)

Kesimpulan - ia dapat digunakan pada tahap tertentu pada pesakit tertentu. Tidak boleh menjadi monoterapi - iaitu anda tidak boleh menyembuhkan seseorang dengan terapi manual atau urut sahaja.

P.S. Saya sendiri kadang-kadang menggunakannya pada pesakit, lebih kerap muda, lebih kerap di kawasan toraks, untuk menunjukkan bahawa sendi tidak bergerak dan perlu menjaga diri sendiri.

Akupunktur (akupunktur) adalah domain mitos dan legenda. Mungkin terdapat sejuta sekolah, aliran dan falsafah yang berbeza di sekitar kaedah ini. Artikel ilmiah yang berbeza mengatakan perkara yang berbeza mengenai kegunaan kaedah ini. Ketergantungan operator, teknik penempatan jarum yang berbeza, dan kesukaran dalam melakukan kawalan plasebo meninggalkan kesannya. Menurut pengalaman saya, kaedah ini dapat digunakan dalam kategori pesakit tertentu, terutama dengan klinik sindrom myofascial dan pesakit dengan gangguan kecemasan-kemurungan..

Tetapi tanpa perdukunan, meridian, saluran, dan segmen dan oleh pencetus.

(ini hanya pendapat saya).

Fisioterapi. Apa yang kita maksudkan dengan ini? Sekiranya kita bercakap mengenai kejutan elektrik dan ultrasound, memburuk-burukkan lumpur dan barang-barang seperti itu, maka tidak ada kesan dalam rawatan punggung, hanya plasebo dan ini adalah fakta yang terbukti.

Sekiranya kita bercakap mengenai terapi gelombang kejutan (dengan petunjuk yang betul) atau, misalnya, magnet intensiti tinggi dengan kekuatan 2.5 Tesla (terdapat dalam foto bersama saya pada awal catatan), maka dalam praktik saya dalam tempoh akut, ia dapat secara berkesan menghilangkan rasa sakit secara harfiah 1-2 hari dan membolehkan orang itu cepat kembali berperang.

Dalam gambar, mesin terapi gelombang kejut adalah sejenis jackhammer untuk tubuh manusia. Saya mempunyai video di insta bagaimana menggunakannya. Ngomong-ngomong, mereka malah merawat disfungsi ereksi dan mengatakan bahawa ia berjaya. (ada baiknya saya pakar neurologi).

Sekatan epidural. Keberkesanannya terhad. Kadang-kadang saya menggunakannya untuk kesakitan teruk dari hernia intervertebral dan pemampatan akar saraf. Saya melayan dengan berhati-hati, kerana ini adalah prosedur invasif dan hampir selalu dapat dibatalkan.

Terapi PRP (terapi autoplasma, mengangkat plasma). Kaedah yang sangat baik, saya menggunakannya secara aktif, tetapi tidak untuk sakit belakang akut.

Ringkasan saya: menurut statistik, NBVS akan berlalu dengan sendirinya dalam 35% orang dalam sebulan, dalam 85% dalam masa 3 bulan. Saya selalu berusaha untuk bertindak dengan cara yang kompleks. Pendekatan ini mempercepat pengembalian kualiti hidup sebelumnya dengan lebih cepat, kerana kebanyakan orang yang menderita adalah muda dan berbadan sihat - mereka perlu bekerja dan hidup.

Asasnya adalah kerjasama dengan pesakit, penyertaan aktifnya.

Selanjutnya, asas dibentuk oleh aktiviti fizikal dan terapi senaman yang mencukupi - kami (dalam bentuk awal) mempraktikkannya tepat di kaunter penerimaan tetamu.

Kemudian farmakoterapi dan kaedah tambahan, yang masing-masing dipilih secara berasingan.

Kawan dan pelanggan, kongsi komen di kawasan mana yang luas dan bagaimana rawatan sakit belakang? Ini adalah masalah akut abad ke-21. Akan menarik untuk membandingkan pengalaman.

Kemenangan Kecil Saya dalam Perang Migrain

Saya telah menderita migrain sejak berusia 17 tahun. Selain migrain, saya juga mengalami sakit kluster, di awal serangan sukar untuk membezakannya.

Migrain biasanya bermula secara tiba-tiba dan rasa sakitnya berlanjutan dengan cepat. Saya tidak mempunyai aura dari segi klasik. Selalu sakit di sebelah kiri. Menjadi sukar untuk bernafas, seolah-olah anda tercekik, membuangnya menjadi panas, kemudian sejuk. Sekiranya pada masa ini anda mempunyai masa untuk minum triptan (saya lebih suka relaxax), maka ada peluang untuk menghentikan serangan, jika anda melewatkan masa ini, maka semua harapan hanya untuk suntikan anestetik.

Saya ingin memberitahu anda mengenai kaedah pencegahan yang berbeza yang telah banyak membantu saya mengurangkan kekerapan serangan migrain:

1. Sebaik sahaja saya dipusingkan di tempat kerja dan jururawat tempatan, memerhatikan siksaan saya, berbual mengenai rakannya dengan masalah yang sama. Tidak benar-benar berharap, tk. idea itu tidak masuk akal bagi saya, selain itu, ia menyakitkan keinginan murni feminin saya untuk menjadi lebih cantik, saya memutuskan untuk mencubanya. Hanya perlu menghentikan penggunaan minyak wangi. Sangat menyesal hanya untuk sebotol Byredo jam sebelas yang dibeli, tetapi kesihatannya lebih mahal. Akibatnya, ini adalah kaedah pencegahan yang paling efektif untuk sepanjang masa, tidak ada serangan kuat (dengan muntah dan memanggil ambulans, maaf untuk maklumatnya) selama setahun, kekerapan serangan juga menurun.

2. Tanpa disangka, gimnastik dari kedutan membantu. saya jumpa Intagram kepada seorang blogger yang menjual maraton dengan harga 5000, pada latihan pelacak root dari blogger ini, dan mula benar-benar melakukannya, agak tidak teratur. Kesannya tidak begitu ketara, tetapi sakit kelompok juga lebih mudah ditoleransi. Muka juga kelihatan lebih segar. Tidak akan ada bukti)

3. Mungkin ini hanya kebetulan, tetapi saya tidak mengalami migrain atau sakit perut semasa bercuti di Kamchatka. Cuaca di sana berubah 5 kali sehari, dan perubahan cuaca saya adalah 100% pencetus serangan. Saya tinggal di sana selama 3 minggu, saya berfikir untuk mengulanginya suatu hari nanti.

Ini adalah cara mudah, 2 yang pertama boleh dicuba secara percuma, saya harap ia dapat membantu seseorang. Tidak mungkin menang sama sekali, tetapi masih ada banyak kaedah yang belum diuji di Internet) Kami terus berjuang.

Migrain. Apa jenis "binatang" ini?

Migrain! Migrain? Apa jenis "binatang" ini dan dengan apa "dimakan" itu? Kini saya tahu.

Saya telah menderita sakit kepala selama lebih dari 20 tahun. Pada 6-7 pelajaran di sekolah, saya tidak lagi dapat memikirkan apa-apa kecuali bagaimana pulang dengan cepat. Pada mulanya, pakar pediatrik mengatakan bahawa usia peralihan, dystonia vegetatif-vaskular, dan lain-lain, maka jauh lebih menarik, diagnosis ahli neuropatologi terdengar seperti ini: "Kepala tidak boleh sakit. ANDA MEMPUNYAI APA SAJA." Berita buruknya adalah bahawa pada masa itu saya tinggal di rantau ini, dan hanya mungkin untuk pergi ke pusat wilayah untuk pemeriksaan melalui rujukan. Pil tidak banyak membantu, ubat terbaik untuk saya adalah meletakkan tuala sejuk di kepala saya dan mengurung diri saya di dalam bilik yang gelap dan sunyi selama beberapa jam. Selepas itu saya dapat makan sesuatu dan membuat kerja rumah. Sebaik sahaja masa masuk berlalu dan saya tenang sedikit, serangan menjadi lebih jarang (kira-kira 1-2 sebulan). Bagi saya ia sudah MENGHASILKAN. Selepas tamat pengajian, serangan menjadi kurang kerap (3-4 per tahun), tetapi "lebih curam". Sekiranya saya tidak mempunyai masa (berada di tempat kerja) dengan tuala untuk berbaring di bilik yang gelap, maka saya akan kehilangan hidup selama beberapa hari. Dan saya nampaknya telah menyesuaikan diri dengan irama kehidupan ini, memang menjengkelkan, tetapi tidak banyak. Saya cuba mengekalkan gaya hidup sihat, lebih banyak berjalan di udara segar, pemakanan yang betul, bahkan berhenti merokok. Lama kelamaan, dia berpindah dari kampung ke pusat wilayah. Dan saya fikir akan selalu seperti itu. Tetapi 5 tahun yang lalu saya "disematkan secara khusus". Di tempat kerja, keadaan kecemasan, dengan pengarah selalu tidak setuju, masalah di rumah disebabkan oleh fakta bahawa "anda banyak bekerja." Kepala saya mula sakit, pada awalnya bukan serangan yang teruk (saya kembali ke tuala dan bilik - satu setengah jam dan saya baik-baik saja), setelah beberapa minggu ia tidak membantu lagi (ok! Kemudian mari kita cuba pil! 2-3 menjadi lebih mudah), pada pil saya wujud selama kira-kira tiga atau empat minggu, tetapi saya sudah bangun dan tertidur dengan kesakitan. SAYA BOLEH! IDIOT! Dan kemudian "menutupi" saya, tertidur adalah masalah, kerana separuh kepalaku nampaknya retak, sebarang suara yang hening membuatkan saya ingin mati, perut saya, walaupun kosong, cuba membuang sesuatu dari diri saya, ia mengejutkan saya! Pemikiran pertama adalah keracunan. walaupun saya tidak faham apa. Ambulans, pemeriksaan, suntikan dan cadangan segera untuk berunding dengan pakar neurologi. Dan di hadapan hujung minggu dan sepertinya saya menjadi lebih mudah, dan sepertinya berbaring. Dan saya harap saya berjaya. MAKANAN NAIVE. TIADA RAJAH SAYA TIDAK MELAKUKANNYA. Pada hari Isnin di tempat kerja, saya masih merangkak, dan pada hari Selasa saya tidak dapat bangun dari tidur. Dan "jiwa bergegas ke surga" mencari segera untuk mendapatkan ujian neurologi, MRI. Baiklah, maka semuanya sangat sederhana, diagnosis tiga (saya tidak terlalu malas, dan tidak tamak, dan pergi) pakar neurologi MIGREN yang berbeza (kata-katanya sedikit berbeza, tetapi keputusannya sama, pada akhirnya dia memilih ahli saraf pertama, yang, tanpa MRI, meletakkan Sindrom Migrain awal, pemilihan ubat-ubatan dan kehidupan saya mula bangkit kembali. Dia menghilangkan keadaannya yang "dibunuh" selama hampir enam bulan. Saya terpaksa menukar pekerjaan dan tempat kediaman saya (saya sudah lama mengimpikan rumah persendirian), mengubah gaya hidup saya.

Apa yang anda ambil dari rawatan dan bagaimana ia berfungsi:

- Actovegin 200 1tab * 3 kali sehari (saya menghabiskan minuman selama 1 bulan pada musim luruh dan musim bunga, kerana bekerja);

- Triptans (ini bukan untuk saya, saya mencuba beberapa ubat - kesannya adalah ZERO);

- Paracetamol UPSA effervescent 1 tab * 1 gelas air (ini adalah keselamatan saya dengan serangan yang menghampiri, jika ia tidak banyak membantu, maka saya minum pil lain h / w 15 minit selepas yang pertama, tetapi ini hanya 1 kali);

- Amitriptyline 1 tab pada waktu malam (saya minum secara berterusan, setelah kursus pertama berlangsung 1 tahun, saya berehat dan selama 2 bulan serangan migrain bermula pada selang waktu 4-6 hari. Doktor mencuba ubat lain, tetapi mereka hanya "meratakan" saya, dan selepas amitriptyline, tenang, mencukupi, dikumpulkan);

- kursus mengurut zon leher-kolar (begitu-tidak, tidak banyak membantu, tetapi saya melakukannya setiap enam bulan sekali, kerana pekerjaannya tidak aktif);

Sekarang keadaannya normal (paling tidak saya merasa seperti itu), serangan terakhir yang kuat adalah sekitar setahun yang lalu, itu adalah kesalahannya sendiri - dia mengklik. Sekiranya anda tidak "klik paruh anda" untuk waktu yang lama, dan dalam masa 15 minit dari permulaan serangan, anda boleh minum ubat, maka anda boleh hidup))).

P: S: Pikabushniki yang terhormat, jika anda, keluarga dan rakan anda selalu mengalami sakit kepala, jangan berfikir bahawa ia akan berlalu dengan sendirinya, jangan bertahan. Kita mesti mencari punca kesakitan ini, tanpa berlengah. Saya menyesal bahawa ketika saya kecil, saya tidak menemui doktor, tetapi penunggang kuda, dan kata-katanya: "ANDA MENCIPTA SEMUA." Terpendam di kepala saya untuk waktu yang sangat lama. Hari ini saya faham betapa bodohnya saya, sehingga saya menderita kesakitan selama bertahun-tahun.