Utama > Hematoma

"Demensia dan keberanian", atau apa itu demensia alkohol

Adalah dipercayai bahawa minuman beralkohol pertama diminum pada abad kesembilan SM, ketika hidangan seramik muncul dan orang belajar membuat ramuan hop dari beri dan madu. Dan bukan apa-apa bahawa pada zaman dahulu alkohol disebut "pencuri akal." Memang, jika dilihat dari skala penyebaran alkoholisme hari ini, nampaknya penyakit ini terdapat dalam darah separuh daripada populasi planet kita sejak zaman Adam.

Minuman beralkohol yang digunakan seseorang segera memasuki aliran darah dan cepat menyebar ke seluruh badan. Oleh kerana otak dibekalkan dengan banyak darah, ia mengalami kesan alkohol yang berbahaya dalam beberapa minit selepas minum. Alkohol menekan salah satu fungsi utama otak - penghambatan, kerana seseorang kehilangan kawalan terhadap dirinya sendiri, dan tingkah lakunya sukar disebut. Di bawah pengaruh alkohol, sel saraf - neuron - mati. Oleh kerana mereka secara praktikal tidak pulih atau pulih dengan sangat perlahan, kehancuran mereka akan mengakibatkan gangguan mental yang progresif, pelanggaran pemikiran logik yang jelas. Dalam kes-kes yang sangat teruk, seseorang berisiko mengalami demensia alkohol - demensia yang berlaku kerana kerosakan pada neuron akibat alkohol yang berterusan dan berpanjangan.

Tahap perkembangan demensia alkohol

Alkoholisme adalah penyakit kronik yang dicirikan oleh pengambilan alkohol dalam dos yang banyak, yang menyebabkan ketergantungan mental dan fizikal. Jelas bahawa seseorang tidak langsung menjadi pemabuk. Terdapat tiga peringkat utama alkoholisme yang mendahului demensia.

Tanda utama tahap pertama adalah keinginan patologi terhadap alkohol, peningkatan tahap toleransi terhadap minuman beralkohol, mudah marah jika tidak ada peluang untuk minum.

Tahap kedua dicirikan oleh penarikan diri pada waktu pagi (iaitu mabuk), gangguan kesedaran, tidur, pendengaran, penglihatan, ingatan dan pertuturan. Kes gegaran delirium tidak jarang berlaku. Perubahan fisiologi sudah terbukti: limpa membesar, hepatitis alkoholik berlaku.

Pada peringkat ketiga, pelanggaran jiwa dan organ dalaman sudah tidak dapat dipulihkan. Penyelewengan sosial yang lengkap, penurunan kecerdasan, dan akibatnya demensia alkoholik, yang hampir mustahil untuk disembuhkan. Bersama demensia, gangguan mental, kemurungan, kegelisahan, terputus dari kenyataan, rasa tidak peduli dapat diperhatikan. Orang tua, pesakit diabetes, perokok berat, orang dengan patologi jantung dan saluran darah paling berisiko terkena demensia alkohol..

Bagaimana demensia alkohol berkembang

Penyakit ini berlaku dengan lancar. Pertama, sindrom Korsakov muncul (kehilangan tiamin, iaitu vitamin B1 kerana pemakanan otak yang tidak mencukupi), korteks serebrum terjejas, maka kepupusan kemampuan intelektual seseorang bermula. Pesakit kehilangan ingatan jangka pendek, memproses maklumat dengan lebih perlahan, tidak dapat menumpukan perhatian, menjadi mudah marah dan tidak apik. Keupayaan untuk menganalisis hilang, pengetahuan seseorang sendiri dilupakan, kerja alat vestibular terganggu, dan halusinasi muncul. Sekiranya seseorang terus meminum alkohol, kerosakan pada sel-sel saraf di anggota badan akan bermula, yang menyebabkan, misalnya, ketidakstabilan kaki. Pada akhirnya, perpecahan keperibadian sepenuhnya berlaku. Dalam kes ini, pesakit memerlukan pengawasan dan perawatan yang berterusan, kerana dia tidak lagi dapat secara bebas membuang tindakannya dan melakukan semua fungsi orang yang sehat..

Jenis demensia "mabuk"

Bergantung pada bahagian sistem saraf yang terjejas, terdapat tiga jenis penyakit:

  1. Demensia pelbagai fokus. Demensia jenis ini dicirikan oleh nekrosis beberapa bahagian otak sekaligus. Apa-apa fungsi yang menyebabkan sistem saraf pusat dan otak terdedah kepada kerosakan. Kehilangan orientasi di ruang angkasa, masalah ingatan, kehilangan kemampuan menulis dan bercakap sering ditunjukkan. Pesakit mempunyai banyak masa untuk melakukan satu pemikiran atau proses, dari mana mustahil untuk disingkirkan sendiri.
  2. Demensia kortikal. Dari namanya jelas bahawa varian penyakit ini menampakkan diri melalui gangguan korteks serebrum. Terutama dalam kes ini, ingatan dan kesedaran seseorang menderita. Kemerosotan keperibadian lengkap di: pesakit tidak mengenali saudara-mara dan rakan-rakannya, doktor, tidak dapat bercakap, menulis dan membaca, menggunakan barang-barang rumah tangga, tidak ingat nama dan tempat tinggal.
  3. Demensia subkortikal. Yang paling berbahaya dari semua jenis demensia alkohol, yang mudah dikalahkan dengan rawatan tepat pada masanya. Dengan demensia seperti itu, kawasan subkortikal otak dan saluran darah terjejas. Pesakit mengalami kemurungan, tekanan berterusan dan insomnia, dia selalu mudah marah dan gugup.

Proses yang berlaku di dalam badan dalam demensia kortikal dan multifokal tidak dapat dipulihkan, oleh itu hanya rawatan tepat pada masanya yang akan membantu menyelamatkan seseorang. Demensia alkohol memendekkan usia rata-rata lima tahun. Sekiranya penyakit ini tidak diobati, penyakit itu dapat berkembang menjadi tumor otak Alzheimer, Pick atau bahkan otak, yang pasti menyebabkan kematian..

Diagnostik dan rawatan demensia alkohol

Langkah pertama dalam memerangi demensia alkohol adalah menghilangkan alkohol sepenuhnya dari kehidupan pesakit dan pastikan anda berunding dengan pakar neurologi. Dalam diagnosis demensia alkohol, timbul beberapa kesulitan, yang berkaitan dengan kekaburan pendapat mengenai manifestasi penyakit ini. Untuk membuat diagnosis yang tepat, pakar menjalankan ujian khas dengan pesakit untuk mengesahkan atau menolak proses regresi. Di samping itu, gangguan organ yang berlaku semasa penyakit ini dikaji dengan teliti untuk menentukan jenis demensia. Dalam kebanyakan kes, doktor menetapkan prosedur diagnostik seperti:

  • Pencitraan resonans magnetik otak (MRI), yang dengan jelas menunjukkan aktiviti organ dan membolehkan anda mengesan semua perubahan di dalamnya.
  • Pengimbasan dupleks aorta perut (ABA) - pemeriksaan ultrasound kapal, yang membantu menentukan tempat ubah bentuknya.

Pemerhatian rutin pakar neurologi, serta ahli narkologi, psikiatri dan ahli endokrinologi, kompleks prosedur diagnostik membolehkan anda menentukan kaedah rawatan selanjutnya.

Terapi kompleks untuk demensia alkohol mempunyai empat komponen:

  1. Pembantu Perubatan. Doktor membuat kursus ubat-ubatan individu, di antaranya terdapat ubat-ubatan nootropik, neuroprotectors, antioksidan, ubat-ubatan neurotrofik dan vasoaktif, dll..
  2. Bantuan psikologi. Pada peringkat ini, seorang doktor pakar melakukan pertarungan tepat pada masanya terhadap gejala demensia psikiatri dan neurologi, memberikan bantuan dalam menghentikan alkohol..
  3. Aktiviti terapi umum.
  4. Terapi penggantian.

Demensia alkohol berlaku pada 20% daripada semua penagih alkohol. Proses kerosakan pada tisu saraf tidak dapat dipulihkan, yang membawa kepada perubahan besar dalam keperibadian, kehidupan seharian dan sosial seseorang. Diagnosis tepat pada masanya, rawatan dan perawatan yang tepat dapat memperlambat perkembangan penyakit ini. Jaga diri anda, keluarga dan rakan anda!

Pakar Narkologi-Psikiatri

pusat penagihan dadah dan rawatan psikiatri

Demensia alkohol: gejala, rawatan, akibatnya

Demensia alkohol adalah kerosakan organik pada otak kerana minum dalam jumlah yang lama. Bagi alkoholik yang gemar, etil alkohol secara beransur-ansur menyebabkan kehilangan kemahiran hidup yang tidak dapat dipulihkan. Ini disebabkan oleh gangguan emosi-keperibadian yang serius yang disebabkan oleh kerosakan pada bahagian otak tertentu. Sekiranya kita memperhatikan statistik dunia, kita dapat mendedahkan kecenderungan berikut - terutamanya lelaki berusia 55 tahun ke atas menderita demensia alkohol. Malangnya, hampir setiap tahun penyakit ini "semakin muda" dan semakin banyak orang, bahkan sebelum usia yang ditentukan, menjadi sandera penyakit serius..

Demensia alkohol dan penyebabnya

Sudah dari namanya menjadi jelas bahawa demensia alkoholik berkait rapat dengan pengambilan minuman beralkohol. Apabila etil alkohol masuk ke dalam badan, alkohol dengan cepat menyebar ke organ dalaman, di mana ia menjadi toksin alkohol yang berbahaya. Bahan seperti itu meracuni otak manusia, menyebabkan kerosakan yang tidak dapat diperbaiki pada sistem saraf, dan, dengan demikian, memperlambat proses pemikiran. Demensia alkohol disertai dengan keadaan patologi berikut:

  • Iskemia serebrum
  • Kecederaan otak trauma
  • Kerosakan ginjal dan hepatik
  • Aterosklerosis
  • Diabetes
  • Gangguan neurodegeneratif

Perlu diingat bahawa demensia alkohol dan gejalanya berkembang secara beransur-ansur. Sekiranya anda mengambil langkah-langkah tertentu pada peringkat awal pembangunan, maka prosesnya dapat dihentikan. Tetapi jika pesakit terus minum alkohol, maka ini akan menyebabkan kerosakan pada lobus frontal otak. Akibatnya, akan ada kegagalan dalam fungsi neurotransmitter yang mengatur latar belakang emosi. Pesakit akan mengalami gangguan ingatan, psikosis dan kegelisahan yang meningkat. Selanjutnya, penyakit ini akan berkembang secara bertahap. Demensia alkoholik mengakibatkan kemerosotan keperibadian yang tidak dapat dipulihkan.

Tanda-tanda demensia alkohol

Selalunya, demensia alkohol bermula apabila orang dewasa mula menunjukkan tanda-tanda tingkah laku kanak-kanak. Mereka menjadi egois, melakukan perkara bodoh secara terang-terangan dan tidak dapat membantah tindakan mereka dengan secukupnya. Kadang-kadang manifestasi seperti itu dikaitkan dengan krisis pertengahan umur atau keletihan saraf. Pada ketika ini, sangat penting untuk berjumpa doktor yang baik yang dapat mendiagnosis penyakit pada waktunya. Doktor klinik kami mempunyai pengalaman yang luas dalam hal ini dan dapat melakukan pemeriksaan berkualiti tinggi, yang menunjukkan demensia alkohol pada masa awalnya.

Salah satu "tanda pertama" demensia alkohol adalah sindrom Korsakov. Gangguan ini melibatkan kekurangan vitamin B1 dan amnesia fiksatif. Dengan kata lain, seseorang ingat dengan baik apa yang dia lakukan beberapa tahun yang lalu, menerangkan secara terperinci peristiwa bertahun-tahun yang lalu, tetapi pada masa yang sama dia tidak dapat mengetahui bagaimana keadaan semalam. Demensia alkohol juga dinyatakan oleh:

  • disorientasi di ruang dan kehilangan koordinasi
  • kiprah pesakit menjadi tidak menentu
  • dia sentiasa dalam keadaan lembap
  • selalunya tidak memahami intipati dari apa yang berlaku
  • memerlukan masa yang lama untuk memahami sebarang maklumat
  • belajar dengan bersungguh-sungguh dan memerlukan masa yang lama untuk menganalisis maklumat
  • gangguan pertuturan muncul
  • masalah berkomunikasi dengan orang lain
  • kemampuan sukarela menurun
  • gegaran otot muncul
  • kehilangan ingatan

Demensia alkohol dan gejala-gejalanya mesti diketahui pada waktunya. Sekiranya anda menyedari bahawa saudara yang bergantung kepada alkohol anda telah berubah dalam tingkah laku dengan cara yang dijelaskan, inilah masanya untuk membunyikan penggera. Pakar klinik kami bersedia untuk membantu anda sekarang. Hubungi nombor hotline dan dapatkan konsultasi pakar percuma.

Seperti disebutkan di atas, demensia alkohol berkembang secara beransur-ansur sesuai dengan tahap tertentu. Doktor mengklasifikasikan penyakit ini mengikut tahap kerumitan menjadi ringan, sederhana dan teruk. Pada skala global, demensia alkohol tidak berbeza dengan demensia biasa, kecuali untuk memahami penyebab penyakit ini..

Mendiagnosis demensia alkohol

Demensia alkohol pada peringkat awal perkembangan sukar didiagnosis secara tepat walaupun bagi seorang profesional yang berpengalaman, jadi pemeriksaan dan perbualan biasa dengan doktor tidak akan membantu mengenal pasti penyakit ini. Kaedah yang paling sesuai untuk menguji demensia alkohol adalah pencitraan resonans magnetik dan imbasan ultrasound. Sebagai tambahan, doktor kami menggunakan MRI untuk mendapatkan gambaran otak tiga dimensi yang jelas. Terima kasih kepada gambar yang dihasilkan, mereka menilai kebolehtelapan saluran darah dan tahap aktiviti mental seseorang. Sebagai tambahan kepada kajian ini, analisis tambahan mungkin diperlukan untuk mengecualikan pseudodementia, yang juga berlaku.

Demensia alkohol dan rawatannya

Ahli neurologi, ahli narkologi dan endokrinologi terlibat dalam rawatan demensia alkohol. Sudah tentu, langkah pertama untuk mengatasi demensia alkohol adalah melepaskan alkohol. Dalam kes ini, anda memerlukan bantuan psikoterapis dan pemulihan sepenuhnya. Adalah mustahil untuk memperlakukan seseorang yang mabuk. Rejimen rawatan dikembangkan dengan mengambil kira pelbagai faktor. Doktor yang merawat mengambil kira keadaan fizikal pesakit, tahap penglibatan alkoholnya, reaksi alahan dan kontraindikasi.

Sekiranya pesakit, selain demensia alkohol, mempunyai masalah kesihatan bersamaan, rawatan kompleks perlu dilakukan. Oleh kerana terdapat gangguan organik otak, rawatan tidak lengkap tanpa ubat. Dengan bantuan agen terapi, doktor mesti mengembalikan fungsi normal saluran otak, merangsang pembentukan dan pertumbuhan neuron baru, dan mempengaruhi fungsi integrasi otak yang lebih tinggi. Untuk tujuan ini, nootropik, ubat vasoaktif, ubat untuk pemulihan peredaran serebrum, dan juga neuroprotectors digunakan..

Akibat demensia alkohol dan faktor risiko

Antara faktor risiko yang mempengaruhi permulaan demensia alkohol dapat dikenal pasti kecenderungan keturunan, masalah metabolik, sirosis hati dan hipertensi. Penyakit ini memperhebat proses yang menyebabkan penurunan keperibadian demensia alkohol. Titik tertinggi penyakit ini ialah amnesia, ketidakselarasan dan ketidakstabilan hidup terakhir.

Demensia alkoholik - kisah bagaimana neuron tidak mesra dengan alkohol

Demensia adalah demensia yang berlaku apabila neuron (sel otak) rosak kerana pelbagai sebab. Bentuk alkoholik berlaku dengan penyalahgunaan minuman yang berpanjangan yang mengandungi etil alkohol, yang merupakan produk beracun. Menembusi penghalang darah-otak (struktur yang membatasi tisu otak dari aliran darah), alkohol merosakkan sel dan hubungan di antara mereka. Sebilangan fungsi otak (GM) hilang.

Mekanisme perkembangan demensia alkohol

Selepas alkohol memasuki saluran gastrousus, sebahagian etil alkohol diserap ke dalam aliran darah. Dari sana, ia dihantar ke pelbagai organ dan sistem. Setelah memasuki otak, sebahagian daripada neuron atau aksonnya (proses) mati. Mekanisme ini bersifat kumulatif, iaitu kumulatif. Seluruh zon tisu nekrotik (mati) terbentuk secara beransur-ansur.

Untuk menambah fungsi, otak merangkumi bahagian lain. Tetapi secara beransur-ansur zon nekrosis tumbuh, memusnahkan struktur subkortikal dan korteks GM. Laman web ini bertanggungjawab untuk fungsi berikut:

  • ingatan;
  • ucapan;
  • logik;
  • keupayaan untuk melayani diri sendiri;
  • fungsi fisiologi.

Orang dengan demensia alkohol secara beransur-ansur kehilangan semua kemahiran ini.

Penting! Oleh kerana ketergantungan alkohol berlaku pada orang yang berumur berbeza, demensia jenis ini boleh berlaku bukan hanya pada orang tua, tetapi juga pada semua kumpulan usia yang menyalahgunakan alkohol.

Demensia alkohol tidak muncul seketika; ia berlaku pada orang yang mengalami ketagihan selama lebih dari sepuluh tahun. Oleh kerana neuron di otak tidak tumbuh semula, kelainan mental hanya dapat dicegah sejak awal dalam ketagihan alkohol..

Terdapat pengecualian yang menyebabkan demensia alkohol seawal beberapa tahun selepas bermulanya ketagihan. Kategori ini merangkumi orang yang menghidap diabetes, penyakit kardiovaskular, patologi (gangguan) sistem saraf pusat, gangguan genetik, ketagihan terhadap bahan lain (nikotin, ubat).

Sebab dan simptom

Satu-satunya penyebab AD adalah meminum alkohol dalam jumlah yang lama. Terdapat orang dari kumpulan risiko (yang disebutkan di atas), di mana alkoholisme dilakukan dengan klinik yang lebih tajam dan demensia datang lebih awal.

Gejala

Terdapat gejala demensia alkohol yang dapat didiagnosis oleh pakar neurologi dan psikiatri:

  1. Perubahan memori. Fungsi ingatan jangka panjang terganggu, pesakit tidak mengenali orang yang disayangi, tidak mengingati saat-saat penting dari kehidupan. Ingatan jangka pendek secara beransur-ansur memudar, iaitu, dia tidak mengingati tindakannya yang baru dilakukannya.
  2. Perubahan tingkah laku. Penghidap alkohol sering mengalami perubahan mood, dia menjadi agresif, bayi, dan tidak dapat dikendalikan oleh doktor. Bercakap dengan dirinya sendiri. Keperibadiannya berubah sepenuhnya, kelesuan muncul. Lekapan pada orang tersayang hilang. Tindakan menjadi ruam.
  3. Depresi adalah perkara biasa pada peringkat awal demensia. Pada masa yang sama, yang lain mengambil ini untuk keadaan keletihan..
  4. Disorientasi dalam masa dan ruang. Pesakit tidak memahami di mana dia berada, membingungkan tempat dan orang, tidak menyedari pukul berapa ketika ini, membingungkan siang dan malam.
  5. Pencerahan kesedaran secara berkala. Ia berlaku tidak kerap dan hanya pada peringkat awal alkoholisme. Untuk gangguan yang lebih serius, berlaku selepas rawatan.
  6. Kehilangan tumpuan pada peringkat kemudian. Pesakit tidak boleh terlibat dalam perniagaan apa pun, maklumat yang disampaikan kepadanya tidak dirasakan. Tindakan sederhana menjadi tidak praktikal untuknya.
  7. Tepi moral dipadamkan. Seseorang tidak peduli dengan apa yang berlaku di sekelilingnya. Dia tidak merasa dekat dengan orang. Lingkaran minatnya dikurangkan hanya menjadi alkohol..
  8. Perasaan lapar yang tidak puas yang berterusan setelah berlakunya mabuk badan.
  9. Kehilangan kemahiran yang dimiliki oleh pesakit sebelum ini. Dia tidak dapat melayani dirinya sendiri. Berhenti memasak, mencuci, mencuci pinggan, membersihkan.
  10. Beberapa wakil mengadakan perhimpunan yang tidak terkawal. Mereka membawa semua yang mereka lihat ke rumah mereka.
  11. Gangguan tidur. Tempoh tidur boleh berlangsung hanya beberapa jam, dan terjaga - beberapa hari berturut-turut. Ini membawa kepada kerosakan otak yang lebih teruk..
  12. Gejala klinikal gangguan sistem saraf pusat. Gegaran (gegaran) tangan muncul, kekuatan otot berkurang, reaksi murid terhadap cahaya kurang ketara berbanding orang yang sihat. Cara berjalan berubah, menjadi tidak selamat, tidak stabil, kadang-kadang pesakit tidak dapat berdiri. Fungsi pertuturan terganggu (ketidaksesuaian kata, mengerang). Keadaan ini tidak dapat diterima oleh terapi, kerana fungsi neuron hilang sepenuhnya..

Jenis kekalahan

Klasifikasi bergantung pada lokasi kerosakan otak. Terdapat tiga jenis demensia alkohol: subkortikal, kortikal, multifokal.

Sekiranya berlaku pelanggaran struktur subkortikal, tidak ada hubungan hubungan sebab-akibat, pesakit tinggal di dunianya sendiri dan memikirkan masalah fiksyen. Kesedaran menyempit, dunia di sekelilingnya tidak berminat. Demensia tidak langsung timbul, ia berkembang secara perlahan selama bertahun-tahun. Pada peringkat awal, kemurungan dan kerengsaan berkembang. Air mata tanpa sebab yang jelas, perubahan mood yang kerap adalah ciri. Kurang tidur selama beberapa hari. Semasa bercakap dengan orang sekeliling, pesakit tidak memperhatikan mereka, dia berfikir lama sebelum menjawab. Tiba-tiba, tanpa alasan, pencerobohan, ketakutan (ruang terbatas, orang, haiwan) boleh berlaku. Kemudian dia cuba mengasingkan diri dari semua orang, berhenti bercakap. Ingatan bertahan lama.

Tanda-tanda demensia alkohol

Sekiranya pemusnahan dilokalisasi di korteks GM, klinik menjadi lebih sukar dan berkembang lebih cepat. Kulit kayu bertanggungjawab untuk tingkah laku, sosialisasi, rasa ruang, masa. Pada peringkat pertama, seseorang menjadi terganggu, lupa ke mana dia pergi, di mana dia meletakkan barang. Dengan pelanggaran fungsi memori yang lebih jauh, dia hilang di ruang angkasa, lupa tahun berapa, pukul berapa, namanya. Tidak mengenali orang yang rapat. Kadang kala kenangan digantikan dengan fiksyen (kenangan dari buku atau filem). Garis antara dunia yang diciptakan yang nyata dan yang tidak nyata hilang.

Sekiranya neuron dimusnahkan di bahagian GM yang berlainan (thalamus, myoclonus, cerebellum), klinik akan bercampur. Demensia pelbagai fokus berkembang. Zon ini bertanggungjawab untuk tingkah laku, persepsi persekitaran, dan aktiviti mental. Tingkah laku menjadi tidak dapat diramalkan, keperibadian merosot sepenuhnya, tidak ada kemampuan untuk berada dalam masyarakat, untuk menjaga percakapan. Semua kemahiran yang diperoleh hilang. Kesan merosakkan pada otak ditunjukkan oleh fakta bahawa pesakit mencapai tahap akhir demensia setelah beberapa bulan. Ia memerlukan penjagaan 24/7.

Pemusnahan neuron dalam demensia alkohol berlaku dengan cepat, sehingga bentuk kortikal menjadi subkortikal dan sebaliknya. Sekiranya seseorang mempunyai ketagihan bukan sahaja kepada minuman beralkohol, tetapi juga terhadap ubat-ubatan, demensia multifokal selalu berkembang. Tanpa rawatan, pemusnahan sel otak akan mempengaruhi pusat pernafasan, yang mengakibatkan kematian..

Tahap perkembangan

Tahap perkembangan demensia alkohol bertahap..

  1. Peringkat pertama. Tanda-tanda gangguan sistem saraf pusat tidak kelihatan. Depresi bermula, pengasingan dari orang ramai diperhatikan.
  2. Demensia ringan. Maklumat sukar dicerna. Minat di dunia sekitarnya hilang. Orang yang beralkohol kadang-kadang lupa di mana dia berada, berhenti melakukan tugas seharian.
  3. Demensia sederhana. Kehilangan aktiviti mental, gangguan ucapan, penarikan diri sepenuhnya dari dunia.
  4. Demensia yang teruk. Pesakit tidak mengenali orang yang disayangi, tidak tahu tahun dan waktu apa. Insomnia semakin meningkat. Orang itu berhenti melayani dirinya sendiri. Doktor menetapkan keadaan ini sebagai demensia alkohol akut..

Komplikasi

Demensia alkohol mempunyai akibat yang serius. Atrofi otak, sebahagian besar fungsinya dimatikan. Pesakit keletihan, indeks jisim badan mencapai nilai kritikal.

Toksin etil alkohol bertindak pada semua organ. Hati menderita, ia menjadi radang, hepatitis alkoholik bermula, yang berakhir dengan nekrosis parenkim organ, kegagalan lengkapnya.

Oleh kerana cecair dari badan disingkirkan melalui buah pinggang, toksin juga mempengaruhi mereka. Glomeruli berhenti berfungsi, menyaring plasma darah. Toksin berkumpul di dalam badan. Kegagalan ginjal berkembang, menyebabkan kegagalan satu dan kemudian kedua-dua buah pinggang.

Toksin terkumpul mempengaruhi sistem paru-paru, kardiovaskular, menyebabkan kegagalan organ-organ ini.

Kekalahan GM berakhir dengan penindasan refleks, mental, aktiviti pertuturan. Komunikasi dengan dunia luar hilang sepenuhnya. Secara beransur-ansur, pesakit jatuh ke keadaan vegetatif.

Jangka hayat dikurangkan dengan ketara. Sebilangan besar alkohol hidup dalam keadaan tidak sihat, jadi mereka sering menghidap penyakit berjangkit, virus dan kulat.

Diagnostik

Untuk mendiagnosis AD, perlu mengecualikan penyebab kerosakan otak yang lain: tumor, strok, pendarahan, jangkitan, kulat, gangguan metabolik yang mempengaruhi otak.

Setelah mendapat janji temu dengan pakar neurologi, anamnesis dikumpulkan, iaitu tinjauan terhadap pesakit atau penjaganya mengenai gejala dan aduan. Doktor mengemukakan soalan tambahan untuk membantunya membuat diagnosis. Selepas itu, pemeriksaan instrumental tubuh pesakit dijalankan, refleks murid dan sistem muskuloskeletal diperiksa. Doktor melihat bagaimana seseorang bercakap, sama ada pertuturannya berkaitan, apakah kemampuannya berfikir, memahami maklumat.

Setelah mengumpulkan anamnesis, pemeriksaan, ujian makmal ditetapkan: analisis umum air kencing dan darah, tusukan cecair serebrospinal (jika ada kecurigaan jangkitan yang masuk ke otak), kajian skatologi (analisis tinja). Ujian ini juga diresepkan dengan diagnosis demensia alkohol yang sudah ada, kerana kebanyakan alkoholik hidup dalam keadaan kebersihan yang buruk dan dapat menjangkiti jangkitan atau kulat.

Dalam kes yang teruk, MRI, CT dilakukan. Data dari kajian ini akan menunjukkan berapa banyak kerosakan otak yang sedang berlaku. Doktor menilai berapa banyak aktiviti otak yang dipelihara, pusat mana yang rosak. Ini diperlukan untuk terapi ubat..

Setelah diagnosis demensia alkohol dibuat, organ dalaman didiagnosis, dinyatakan betapa teruknya kerosakan tersebut. Untuk melakukan ini, gunakan data dari ujian darah, air kencing, ultrasound peritoneum dan pelvis kecil.

Ramalan

Sekiranya rawatan dimulakan pada peringkat awal, prognosisnya baik, dengan syarat alkohol dan ketagihan lain benar-benar ditinggalkan. Sekiranya pesakit mengalami gejala klinikal yang jelas terhadap fungsi otak yang terganggu, akibatnya tidak dapat dipulihkan. Dalam kes ini, dengan bantuan terapi ubat, proses pemusnahan neuron, sel organ lain dihentikan..

Dengan kemunculan kekurangan, kematian organ dalaman, prognosisnya buruk. Pesakit akan memerlukan rawatan berterusan.

Sekiranya fungsi pusat pernafasan GM terganggu, pengudaraan paru-paru buatan dipasang. Pada mesin ini, fungsi penting dijaga untuk jangka masa tertentu. Tanpa rawatan, pesakit ini akan membawa maut.

Rawatan

Untuk rawatan demensia alkohol, prinsip utama adalah larangan penggunaan alkohol, rokok, dadah. Apa-apa ketagihan akan menyebabkan alkohol kepada fakta bahawa dia akan mula minum alkohol lagi. Untuk berhenti minum dengan cepat, anda perlu berjumpa dengan psikoterapi atau psikiatri. Kaunseling mingguan akan membantu anda belajar hidup tanpa alkohol dengan lebih cepat. Psikiatri akan mengesyorkan kaedah pengekodan. Ia adalah dari jenis berikut:

  1. Laluan ubat, berdasarkan pemberian ubat intravena yang menyebabkan penolakan terhadap produk alkohol, terapi dianggap paling berkesan.
  2. Pengenalan ubat-ubatan yang menyekat aliran etil alkohol, toksinnya ke dalam organ dan sistem di peringkat biokimia.
  3. Terapi laser berdasarkan akupunktur, iaitu, sinar mempengaruhi titik-titik tertentu yang berada di dalam organ atau saluran darah, menyebabkan penyembuhan, pengaktifan fungsi tisu yang rosak dan penolakan penggunaan etil alkohol (kaedahnya muncul baru-baru ini, oleh itu ulasan mengenainya tidak biasa).
  4. Pengaruh psikiatri berdasarkan penggunaan kaedah yang memulihkan kesihatan psikologi yang telah rosak semasa penyalahgunaan alkohol (cadangan, hipnosis, bercakap), pilihannya bergantung pada tahap penguraian asas moral pesakit (semakin serius pelanggarannya, semakin aktif kaedah yang dipilih oleh doktor, misalnya, hipnosis pada fasa akut).
  5. Fisioterapi menggunakan alat, iaitu alat yang digunakan untuk memulihkan organ dalaman tanpa ubat kimia, dan terima kasih kepada fisioterapi.

Setelah penolakan alkohol sepenuhnya, perlu memulihkan organ dalaman. Untuk ini, kaedah terapi ubat digunakan:

  • ubat nootropik - meningkatkan pemakanan dan fungsi otak;
  • neuroprotectors - melindungi neuron daripada faktor patogen;
  • antioksidan - membuang radikal bebas dan toksin dari badan yang menyebabkan kerosakan tisu;
  • ubat-ubatan yang meningkatkan aliran darah koronari (iaitu ke saluran jantung), ini diperlukan sekiranya berlaku komplikasi pada jantung dan berlakunya kegagalan kerjanya;
  • kerana darah tidak mengalir dengan baik dari vena portal hati, dan tekanan di dalamnya meningkat, ubat-ubatan diresepkan yang mengurangkan risiko hipertensi dan pecahnya dinding kapal (angioprotectors, hypotensives);
  • penenang, dalam kes yang teruk dengan pencerobohan pesakit yang kuat, ubat penenang digunakan;
  • pil tidur untuk gangguan tidur, insomnia (ini memberi rehat dan pemulihan badan).

Selepas akhir rawatan dan penolakan alkohol sepenuhnya, dalam beberapa kes, sokongan ubat tambahan untuk tubuh diperlukan untuk mengelakkan risiko kambuh. Untuk ini, ubat-ubatan digunakan yang menimbulkan rasa jijik dari tindakan minuman beralkohol. Sekiranya pesakit menggunakan ubat ini dan minum alkohol, sakit kepala, mual, muntah, sesak nafas, berpeluh meningkat akan berlaku.

Komplikasi semasa rawatan

Setelah memulakan terapi, kesan sampingan berlaku yang boleh menyebabkan terapi penolakan alkohol:

  • sindrom penarikan (reaksi badan terhadap penghentian pendedahan alkohol, yang ditunjukkan oleh kesakitan teruk, sakit di seluruh badan);
  • sawan mabuk (keadaan pesakit di mana dia kehilangan kesedaran, memutarkan matanya, suhu badan meningkat);
  • kecelaruan alkohol (manifestasi halusinasi, kecelaruan, penderitaan kesedaran, kemerosotan keadaan mental dan neurologi pesakit, kejang).

Penting! Agar pesakit tidak menghentikan rawatan demensia alkohol, doktor mesti menghilangkan akibat rawatan: sakit kepala, mabuk dadah, sawan, disfungsi usus.

Mereka menggunakan ubat yang melegakan kesan neurologi sampingan (Lorazepam, Elenium). Mereka mencegah kejang, mengurangkan kesan gejala penarikan. Mereka digunakan untuk masa yang lama. Dos dipilih supaya orang itu dalam keadaan mengantuk..

Pencegahan

Seseorang yang minum alkohol secara sederhana harus mengikuti peraturan yang mengurangkan risiko mengembangkan ketagihan. Doktor mengesan kecenderungan keturunan untuk ketergantungan alkohol pada orang-orang yang keluarganya ada kes seperti itu.

Untuk mengelakkan kesan seperti itu, perlu mematuhi gaya hidup sihat (bermain sukan, makan makanan sihat), merawat penyakit yang muncul hingga akhir, mencegah penyakit kronik mereka, mengembangkan diri, lebih kerap berada dalam masyarakat, mencegah perkembangan kemurungan.

Alkohol harus diminum secara sederhana atau ditinggalkan sepenuhnya jika ada kemungkinan ketagihan.

Demensia alkohol adalah keadaan perubatan yang serius yang memerlukan rawatan dan rawatan perubatan segera. Orang yang mengalami keadaan ini tidak pergi ke pakar sendiri. Mereka memerlukan pertolongan dari orang tersayang. Rawatan bergantung kepada keparahan gangguan sistem saraf pusat. Sebilangan besar orang dengan demensia alkohol tidak dapat menjaga diri mereka sendiri dan memerlukan rawatan 24/7. Pengubatan sendiri tidak mustahil, terapi ubat diperlukan, yang bukan sahaja dapat menghilangkan ketagihan, tetapi juga membantu sindrom penarikan.

Demensia alkohol

Demensia alkoholik adalah kerosakan otak yang berlaku akibat pengambilan alkohol dalam jumlah yang banyak. Secara klinikal, bentuk demensia ini tidak berbeza dengan yang lain. Etil alkohol mengganggu fungsi neurotransmitter yang bertanggungjawab terhadap emosi dan tingkah laku manusia. Pengambilan alkohol jangka panjang membentuk pergantungan berterusan dan gangguan mental. Menurut statistik, demensia alkohol paling kerap didiagnosis pada lelaki berusia lebih dari 55 tahun. Dalam klasifikasi penyakit antarabangsa ICD-10, demensia alkohol mempunyai kod F10.6.

Doktor di Hospital Yusupov terlibat dalam diagnosis dan rawatan demensia alkohol. Untuk pemeriksaan, peralatan perubatan moden digunakan yang memenuhi syarat keselamatan dan kualiti. Terapi ditetapkan dengan mengambil kira ciri-ciri individu pesakit. Ubat-ubatan tersebut dipilih sesuai dengan garis panduan Eropah untuk rawatan demensia alkohol.

Penyebab demensia alkohol

Kerosakan saraf berlaku kerana pendedahan asetaldehid yang berpanjangan. Ia adalah bahan yang terbentuk semasa pemecahan etanol. Aceldehyde menyebabkan pemusnahan dinding vaskular, memprovokasi pembentukan aterosklerosis. Keracunan alkohol kronik adalah penyebab perubahan struktur otak, peredaran darah terganggu dan kerosakan pada sistem saraf pusat. Demensia yang berkaitan dengan alkoholisme mempengaruhi lelaki berusia lebih dari 55 tahun. Walau bagaimanapun, doktor tidak mengecualikan awal penyakit ini. Keracunan alkohol menimbulkan pembentukan sebab-sebab berikut yang menyebabkan demensia:

  • pelanggaran peredaran serebrum;
  • iskemia serebrum kronik;
  • hipertensi arteri;
  • stenosis;
  • aterosklerosis;
  • Penyakit Alzheimer;
  • Penyakit Parkinson;
  • patologi metabolik.

Risiko menghidap demensia alkohol meningkat dengan adanya formasi neoplastik, sejarah trauma kepala, serta kecenderungan keturunan. Penghapusan faktor etiologi diperlukan untuk rawatan yang kompleks. Sekiranya terapi tidak dimulakan tepat pada masanya, demensia alkoholik boleh menyebabkan kecacatan awal..

Jenis demensia alkohol

Bergantung pada lokasi lesi, jenis demensia alkohol berikut dibezakan:

  • Subkortikal. Ini dicirikan oleh penyempitan kesedaran, penekanan pada masalah fiksyen. Pesakit hanya mementingkan diri sendiri. Demensia alkohol subkortikal berkembang secara beransur-ansur. Pada peringkat awal, gejala kemurungan dan ketidakupayaan emosi muncul. Dalam kes ini, ingatan tidak terganggu untuk masa yang lama..
  • Gabus. Ia disertakan dengan gambaran klinikal yang lebih jelas dan jalan yang cepat. Pada permulaan penyakit, gangguan, kelupaan muncul. Ketika demensia alkoholik semakin meningkat, disorientasi masa dan ruang muncul. Halusinasi adalah perkara biasa pada peringkat kemudian.
  • Pelbagai fokus. Gambaran klinikal menggabungkan tanda-tanda lesi subkortikal dan kortikal. Hasilnya adalah demensia pelbagai fokus. Tingkah laku pesakit menjadi tidak dapat diramalkan, penurunan keperibadian lengkap diperhatikan. Pada peringkat kemudian penyakit ini, diperlukan penjagaan luar yang berterusan.

Kadar perkembangan demensia alkohol bergantung pada penyetempatan proses patologi. Pemusnahan neuron dapat bergerak dengan cepat ke kawasan lain dengan pembentukan fokus pelbagai fokus. Sekiranya berlatarbelakangkan ketergantungan alkohol terdapat ketagihan terhadap ubat-ubatan, maka kadar perkembangan demensia alkohol meningkat beberapa kali.

Pendapat pakar

Pengarang: Vladimir Vladimirovich Zakharov

Ahli neurologi, Doktor Sains Perubatan, Profesor, Ketua Pusat Diagnostik dan Rawatan Gangguan Memori

Demensia alkohol adalah penutupan fungsi otak secara beransur-ansur kerana alkohol kronik dan keracunan metabolik. Seperti demensia jenis lain, penyakit ini tidak dapat disembuhkan, tetapi ada kemungkinan untuk memperlambat perkembangannya. Dan lebih cepat pesakit beralih kepada pakar, semakin baik.

Demensia khas untuk orang tua, tetapi sekarang kita berhadapan dengan manifestasi demensia awal. Dan salah satu sebab terbesar ialah alkohol. Malangnya, di Rusia tidak ada statistik demensia alkohol, kerana hanya sedikit orang yang menangani masalah tersebut. Sekiranya anda mempercayai data WHO, maka kebanyakan orang dari negara-negara bekas USSR dan beberapa negara Asia, serta Finland, menderita demensia dengan latar belakang pengambilan alkohol..

Manifestasi semua jenis demensia serupa: kemerosotan keperibadian, kehilangan ingatan, ketidakupayaan emosi, ketidakupayaan untuk mengurus diri sendiri, halusinasi. Sekiranya alkohol adalah penyebabnya, pesakit lebih agresif. Jangan berfikir bahawa demensia datang dengan tahap terakhir alkoholisme. Dengan penggunaan "memabukkan" secara berterusan, banyak gejala penyakit muncul.

Kerosakan tisu saraf tidak dapat dipulihkan, tetapi ubat-ubatan moden dapat memperlambat penurunan. Sudah tentu, ubat-ubatan sahaja sangat diperlukan, dan pendekatan bersepadu diperlukan..

Tahap demensia alkohol

Demensia alkohol berlaku dalam beberapa peringkat. Antaranya ialah:

  • Dasar. Gejala klinikal kerosakan sistem saraf pusat tidak dinyatakan. Depresi berkembang secara beransur-ansur, ada sikap menyendiri dari orang lain, pengasingan dalam diri.
  • Demensia ringan. Kesan toksik dari aceldehyde menyebabkan gangguan ingatan dan perhatian. Semasa lesi berlangsung, disorientasi berkembang..
  • Demensia sederhana. Ia dicirikan oleh gangguan aktiviti mental, pertuturan. Pada peringkat ini, pesakit ditutup sepenuhnya pada diri mereka sendiri..
  • Demensia yang teruk. Keseluruhan perpecahan keperibadian. Pesakit tidak mengenali orang yang disayangi, tidak mengarahkan masa dan ruang. Keupayaan untuk layan diri hilang sepenuhnya.

Gambaran klinikal demensia alkohol

Demensia alkohol dicirikan oleh kerosakan saraf secara beransur-ansur. Kesan toksik asetaldehid pada peringkat awal penyakit mungkin tidak dapat dilihat oleh pesakit sendiri, begitu juga dengan orang lain. Apabila keadaan bertambah buruk, gejala klinikal berikut muncul:

  • Kerosakan ingatan. Pada mulanya, ingatan jangka panjang terjejas. Pesakit tidak mengingati peristiwa, tarikh. Selepas itu, ingatan jangka pendek terganggu.
  • Keupayaan emosi. Penagih alkohol dicirikan oleh ketidakstabilan latar belakang emosi. Berkaitan dengan perkembangan demensia alkohol, pencerobohan dan infantilisme muncul. Pesakit boleh bercakap dengan diri mereka sendiri. Kelesuan muncul. Tindakan menjadi tidak difikirkan.
  • Kemurungan. Selalunya disalah anggap sebagai keletihan kronik.
  • Disorientasi dalam masa dan ruang. Ini adalah ciri tahap akhir demensia alkohol. Pesakit tidak memahami di mana mereka berada, tidak dapat menentukan waktu dalam sehari.
  • Tempoh pencerahan. Mereka adalah ciri dari peringkat awal penyakit. Sebab lain untuk pencerahan adalah rawatan.
  • Putus kehidupan sosial. Akibat demensia alkohol, pesakit menjadi terkurung dalam diri sendiri. Kehidupan orang lain tidak lagi membimbangkannya.
  • Kehilangan kemahiran profesional. Ketika kerosakan pada sel-sel saraf semakin meningkat, pesakit tidak dapat merawat diri sendiri.
  • Pelanggaran tempoh tidur-bangun. Waktu tidur boleh dialihkan ke waktu pagi atau makan tengah hari. Pesakit boleh tidur selama beberapa jam, sambil berjaga selama beberapa hari berturut-turut.
  • Kerosakan pada sistem saraf pusat. Pada masa yang sama, gegaran tangan, penurunan nada otot, tindak balas murid yang tertunda terhadap cahaya, ketidakstabilan berjalan, gangguan ucapan muncul. Gejala seperti itu dianggap sebagai tanda keadaan yang tidak dapat dipulihkan. Tanda tidak dapat diubati.

Mendiagnosis demensia alkohol

Mendiagnosis demensia alkohol memerlukan pendekatan yang komprehensif. Bentuk demensia ini dapat dikesan dengan MRI atau CT. Tomografi membolehkan anda membuat penyetempatan proses patologi. Demensia alkohol memerlukan diagnosis pembezaan dengan lesi otak yang lain. Tahap awal demensia sering disalah anggap sebagai kelainan mental, gejala pembentukan tumor atau hematoma intrakranial.

Di hospital Yusupov, peralatan perubatan moden digunakan untuk mengesan penyakit. Berkat ini, mungkin untuk mengenal pasti kerosakan saraf walaupun pada peringkat awal. Ini membolehkan rawatan tepat pada masanya dan melegakan pesakit dari gejala patologi..

Rawatan demensia alkohol

Demensia alkohol adalah keadaan yang tidak dapat dipulihkan. Tugas utama terapi adalah untuk melambatkan perkembangan penyakit ini, melegakan gejala. Rawatan dipilih bergantung pada tahap penyakit.

  • Ringan Tahap awal demensia alkohol dihentikan dengan bantuan antidepresan, persediaan vitamin. Di samping itu, pakar neurologi menetapkan ubat yang menormalkan peredaran serebrum dan meningkatkan fungsi vaskular..
  • Sederhana. Gejala klinikal yang lebih teruk memerlukan terapi lanjutan. Untuk tujuan ini, ubat-ubatan ditambahkan ke rawatan yang melegakan gejala psikopat..
  • Berat. Memerlukan penjagaan luar yang berterusan. Untuk mengurangkan keadaan, ubat penenang dan antipsikotik ditetapkan..

Terapi demensia alkohol adalah mustahil tanpa penolakan sepenuhnya untuk minum alkohol. Terapi ubat dilengkapi dengan pemakanan diet, psikoterapi, fisioterapi. Doktor hospital Yusupov memberi perhatian khusus kepada penyakit bersamaan. Tanpa penstabilan pembacaan tekanan darah dan normalisasi kadar glukosa darah, terapi akan dianggap tidak berkesan. Oleh kerana spesifik keadaan, disarankan agar rawatan bulan-bulan pertama dilakukan dalam keadaan pegun. Di hospital Yusupov, rancangan rawatan individu dikembangkan untuk setiap pesakit. Terapi dipilih dengan mengambil kira tahap demensia alkohol, kehadiran komorbiditi dan usia pesakit. Ubat yang digunakan termasuk dalam senarai standard Eropah untuk rawatan demensia yang berkaitan dengan alkoholisme. Semua pesakit dirujuk oleh ahli psikoterapi. Ini membolehkan anda mengenal pasti punca ketagihan patologi terhadap alkohol. Kaedah ini paling berkesan pada peringkat awal penyakit.

Prognosis dan pencegahan demensia alkohol

Selalunya, kerosakan otak akibat alkoholisme adalah keadaan yang tidak dapat dipulihkan. Prognosis yang baik hanya mungkin berlaku jika demensia didiagnosis pada peringkat awal. Perkembangan perlahan keadaan patologi menyebabkan kelewatan untuk mendapatkan bantuan perubatan. Apabila kerosakan neuron berlangsung, prognosis menjadi lemah. Tahap penyakit yang teruk memerlukan rawatan luar yang berterusan dan menyebabkan kecacatan.

Tidak seperti demensia lain, demensia alkohol dapat dicegah. Untuk melakukan ini, anda mesti mengikuti cadangan perubatan berikut:

  • menjalani kehidupan yang sihat;
  • mematuhi prinsip diet yang rasional dan seimbang;
  • minum alkohol secara sederhana atau meninggalkannya sepenuhnya;
  • merawat penyakit somatik pada waktunya.

Pengubatan sendiri untuk demensia alkohol tidak mungkin dilakukan. Apabila tanda-tanda pertama penyakit muncul, anda harus berjumpa doktor.

Anda boleh didiagnosis dan dirawat kerana demensia alkohol di hospital Yusupov. Ahli neurologi yang berpengalaman secara individu memilih terapi yang memenuhi piawaian dunia untuk rawatan demensia alkohol. Anda boleh mendaftar untuk berunding melalui telefon.

Apa itu demensia alkohol

Tidak perlu membicarakan fakta bahawa minum banyak minuman beralkohol yang kuat memberi kesan buruk kepada kesihatan peminumnya. Pukulan terbesar jatuh pada sistem saraf manusia. Demensia alkohol adalah salah satu ujung alkoholisme semula jadi, dan gejala pertamanya dapat muncul cukup awal. Walaupun penyakit ini juga dicirikan oleh demensia, seperti bentuk gangguan lain, ia mempunyai ciri tersendiri. Mereka berkaitan dengan manifestasi luaran penyakit ini dan kaedah rawatannya, prognosis dan banyak lagi..

Apa itu demensia alkohol

Demensia alkohol secara sederhana adalah kerosakan teruk pada tisu dan saluran darah otak dengan latar belakang mabuk alkohol yang berterusan atau kerap. Bagi manifestasi luaran, dalam hal ini ia tidak berbeza dengan demensia organik yang lain. Di sini, dengan cara yang sama, terdapat perubahan keperibadian yang perlahan, reaksi tingkah laku, ruang emosi, kemampuan mental, tetapi ini selalu berlaku di bawah pengaruh alkohol dan produknya pada keseluruhan sistem saraf.

Penting: Demensia alkohol berkembang lebih cepat daripada demensia organik. Dari munculnya gejala pertama hingga perkembangan tahap terakhir, tidak lebih dari 5 tahun berlalu.

Penyakit ini tidak boleh disebut jarang - hingga satu tahap atau tahap yang lain, demensia pada orang alkoholik selalu berkembang. Sekiranya tidak ada langkah-langkah terapi yang diambil, ia sering menyebabkan kecacatan, hilangnya rawatan diri. Yang benar-benar membezakan bentuk kemerosotan ini daripada yang lain adalah usia permulaan dan jantina. Walaupun varian klasik lebih biasa pada wanita berusia lebih dari 70 tahun, demensia alkohol lebih biasa pada lelaki usia pra-persaraan. Gejala pertama dapat diperhatikan seawal 45 tahun.

Gejala demensia alkohol

Gejala dan rawatan demensia alkohol serupa dengan jenis kerosakan otak organik yang lain. Penyakit ini juga berkembang secara beransur-ansur, semakin banyak tanda-tanda kehancuran sistem saraf ditambahkan setiap hari, tetapi ia tidak disedari oleh alkoholnya sendiri..

Sebagai permulaan, sindrom Korsakov muncul. Ia dicirikan oleh masalah ingatan. Peristiwa masa lalu baru-baru ini dihapus dari ingatan, dan di tempatnya timbul kenangan palsu. Tahap ini belum boleh disebut demensia alkohol, tetapi ini adalah tanda pasti bahawa otak tidak lagi dapat mengatasi pendedahan berterusan terhadap racun dan akan mulai runtuh.

Kemudian muncul gejala demensia alkohol yang sebenarnya, iaitu:

  1. Pudar intelektual. Berfikir melambat, menjadi sukar untuk fokus pada satu perkara, seperti beralih ke topik lain..
  2. Kerengsaan yang berlebihan muncul, dan ini adalah perkara pertama yang baru. Orang semakin nostalgia untuk masa lalu..
  3. Amnesia sentiasa berkembang. Menjadi lebih sukar bagi seseorang untuk mengingati peristiwa semalam, apatah lagi masa lalu yang agak jauh..
  4. Keupayaan untuk menganalisis, menggeneralisasi semakin merosot, bahkan imaginasi berfungsi semakin buruk. Oleh itu, semua proses mental terjejas..
  5. Lingkaran minat semakin mengecil. Menjadi penting bagi seseorang hanya untuk memenuhi keperluan utama dan mengambil bahagian alkohol yang baru.
  6. Egoisme berkembang dan berlatarbelakangkan kemampuan untuk berempati hilang. Prinsip moral tidak penting lagi.
  7. Tidak ada kritikan dalam berfikir sama sekali. Seseorang menjadi kebal terhadap komen orang lain dan tidak melihat masalah dalam dirinya.
  8. Kawalan pemacu terganggu.

Semua tanda demensia alkohol yang disenaraikan hanya boleh disebut awal, secara beransur-ansur penyakit ini semakin serupa dengan tahap terakhir dari bentuk gangguan klasik: seseorang kehilangan keupayaan untuk menavigasi di ruang dan masa, tidak mengenali saudara-mara, menjadi tidak dapat melayani dirinya sendiri, kemahiran motorik hilang. Kesannya, orang yang berumur 45-50 tahun yang cukup muda menjadi seperti orang tua yang gelisah.

Diagnosis penyakit

Kadang-kadang demensia alkohol dalam demensia berlaku begitu awal sehingga doktor mengaitkan masalah itu dengan keadaan lain. Gejala serupa mungkin muncul kerana gangguan mental, tumor, hematoma intrakranial. Untuk mengesahkan bahawa alkohol adalah penyebab penyakit ini, dan otak sudah mulai merosot, perlu melakukan MRI atau CT scan.

Rawatan akan bergantung pada penyetempatan lesi, tahap kemerosotan, kehadiran penyakit bersamaan, oleh itu, pada akhirnya, mungkin diperlukan perundingan dengan beberapa pakar. Biasanya ahli terapi, ahli narkologi, pakar neurologi, psikiatri terlibat. Mereka melakukan pemeriksaan tambahan sesuai dengan pengkhususan mereka, setelah itu mereka membuat diagnosis dan menetapkan langkah-langkah terapi..

Rawatan demensia alkohol

Seperti kes demensia organik, rawatan demensia alkohol dikurangkan untuk melegakan gejala penyakit dan memperlambat perkembangannya. Kerja ini dilakukan dalam beberapa arah, yang ditunjukkan dalam jadual di bawah.

Kawasan rawatan ubat untuk demensia alkohol
Tahap penyakitGejala utamaRawatan
Mudah
  • Kemerosotan pemikiran dan ingatan.
  • Apatis, kemurungan.
  • Kelemahan fizikal.
Resep ubat untuk memperbaiki kerja saluran darah, peredaran serebrum, antidepresan, vitamin.
Sederhana
  • Amnesia diucapkan.
  • Peningkatan kegelisahan, kerengsaan.
  • Gegaran anggota badan.
  • Kekerasan fizikal am.
Meresepkan ubat untuk melegakan simptom psikopat selain ubat yang digunakan untuk gangguan ringan.
Berat
  • Regresi keperibadian.
  • Halusinasi, tingkah laku obsesif.
  • Ketidakstabilan separa atau lengkap.
Preskripsi ubat penenang dan neuroleptik.

Rawatan demensia alkohol pada tahap apa pun tidak mustahil tanpa penolakan alkohol sepenuhnya. Sebagai terapi tambahan, diet khas, fisioterapi, psikoterapi, dan penciptaan keadaan yang selesa ditetapkan. Perhatian khusus diberikan kepada penyakit bersamaan, seperti diabetes, hipertensi, kerana ia dapat memperburuk keadaan umum pesakit secara serius. Dianjurkan untuk menjalankan rawatan dalam keadaan pegun, sekurang-kurangnya pada bulan-bulan pertama..

Prognosis rawatan untuk demensia alkohol

Dalam kebanyakan kes, kerosakan pada sistem saraf secara umum dan otak khususnya tidak dapat dipulihkan. Prognosis yang agak baik untuk demensia alkohol hanya dapat diberikan jika rawatan dimulakan pada tahap awal, dan pesakit mengikuti semua cadangan doktor.

Sekiranya perubahan keperibadian yang teruk telah berlaku, ia tidak akan dibalikkan - hanya diperlukan untuk menghilangkan gejala penyakit yang paling teruk dan memberi rawatan maksimum. Cukup sukar untuk melakukan ini di rumah, seperti keadaan demensia jenis lain, jadi biasanya pesakit ditempatkan di asrama khas, hospital. Sekiranya terdapat keabnormalan psikotik, maka rawatan dijalankan di dispensari neuropsikiatrik.

Pencegahan demensia alkohol

Tidak seperti demensia vaskular atau organik, sangat mungkin untuk mencegah demensia alkohol. Untuk melakukan ini, cukup untuk mengikuti garis panduan alkohol yang mudah tetapi berkesan. Ia harus ditinggalkan sepenuhnya jika ada prasyarat untuk perkembangan alkoholisme, misalnya turun-temurun. Untuk semua orang, cukup untuk mematuhi sekatan yang ketat dan tidak minum lebih dari dua gelas wain merah sehari. Minuman yang lebih kuat disyorkan untuk dikecualikan sepenuhnya dari diet..

Apa yang Boleh Menggalakkan Demensia Alkohol

Demensia dan alkohol tidak selalu beriringan, tetapi banyak faktor dapat meningkatkan peluang anda menghidap gangguan. Kumpulan risiko dijamin:

  1. Orang yang mempunyai saudara mara alkohol.
  2. Orang yang mengalami kecederaan otak traumatik atau masalah neurologi lain.
  3. Pesakit dengan diabetes mellitus dan penyakit endokrinologi lain.
  4. Orang yang mengalami gangguan sistem kardiovaskular.
  5. Orang yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif, serta menolak latihan intelektual.

Sekiranya pesakit mempunyai kecenderungan yang berpotensi terhadap perkembangan demensia alkohol, lebih baik berhenti minum alkohol sepenuhnya, kerana penyakit ini dapat membuatnya terasa kapan saja.

Penting. Seperti bentuk penyakit lain, demensia dengan alkoholisme tidak dapat dipulihkan. Ini hanya dapat diperlahankan dengan penolakan minuman beralkohol sepenuhnya dan janji rawatan.

Bahaya demensia alkohol dan alkoholisme, pada prinsipnya, diketahui di seluruh dunia, tetapi penduduk bekas republik Soviet, Finland dan negara-negara Asia sangat rentan terhadap penyakit ini. Mereka harus memberi perhatian khusus kepada gaya hidup mereka, berusaha untuk diet yang sihat, aktiviti yang tinggi. Apabila gejala pertama penyakit dikesan, perlu segera mendapatkan bantuan perubatan, termasuk ketagihan dadah dan bantuan psikiatri. Jika tidak, mustahil untuk mengelakkan kehancuran otak, dan juga untuk memulihkannya..