Utama > Trauma

Jenis psikosis alkohol, rawatannya

Oleh kerana etil alkohol, masuk ke dalam tubuh manusia, mengganggu kerja semua organ dan sistem, banyak penyakit berkembang. Terhadap latar belakang keracunan umum badan, sistem saraf juga terjejas. Akibatnya, psikosis alkoholik berkembang. Ia sukar untuk dirawat, namun, jika anda tidak menjalani rawatan, proses yang tidak dapat dipulihkan akan berlaku dalam kerja sistem saraf pusat. Dan ini tidak hanya mempengaruhi jangka hayat, tetapi juga kualitinya. Pertimbangkan gejala dan rawatan penyakit ini, terutamanya psikosis dengan alkoholisme.

  • Prasyarat untuk perkembangan penyakit ini
  • Jenis-jenis psikosis
  • Gejala penyakit
  • Psikosis alkoholik kronik dan akut
  • Rawatan
  • Akibat yang disebabkan oleh penyakit ini
  • Ciri-ciri penyakit ini
  • Kesimpulannya

Prasyarat untuk perkembangan penyakit ini

Penyebab gangguan sistem saraf pusat yang paling biasa adalah alkoholisme. Psikosis alkoholik tidak muncul dengan serta-merta. Ia berkembang dalam jangka masa yang panjang. Menurut statistik, penyakit ini didiagnosis pada orang yang telah menyalahgunakan alkohol selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Walau bagaimanapun, kadang-kadang, penyebab psikosis alkoholik disebabkan oleh kecenderungan genetik. Contohnya, kanak-kanak yang ibunya menggunakan alkohol sebelum mengandung dan semasa membawa anak boleh menghidap penyakit ini walaupun mereka tidak minum.

Perlu diingat bahawa akhir-akhir ini orang mula minum alkohol lebih awal dan lebih awal. Hari ini, setiap remaja kedua minum minuman bertenaga dan minuman beralkohol rendah yang mengandungi etil alkohol. Oleh kerana badan mereka belum terbentuk, psikosis alkoholik berkembang lebih cepat daripada pada orang yang mula minum setelah 25 tahun.

Jenis-jenis psikosis

Psikosis alkohol adalah konsep perubatan yang cukup luas. Ini merangkumi pelbagai gangguan sistem saraf. Psikosis alkohol termasuk:

  • gegaran kecelaruan;
  • halusinosis;
  • ensefalopati;
  • kemurungan;
  • Psikosis Korsakov;
  • epilepsi alkoholik;
  • paranoid.

Mari kita bincangkan setiap keadaan secara berasingan.

Gegaran delirium

Di antara semua jenis psikosis alkohol, gegaran delirium adalah yang paling biasa. Ini diprovokasi, sebagai peraturan, oleh penolakan alkohol yang tajam. Oleh itu, lebih baik keluar dari keadaan mabuk, secara beransur-ansur mengurangkan dos alkohol yang dimakan. Gejala utama delirium tremens, yang membezakan jenis psikosis alkoholik dari yang lain, adalah adanya halusinasi visual. Selain halusinasi, penyakit ini disertai oleh perubahan mood yang kerap. Pada masa yang sama, suasana alkoholik berubah secara mendadak pada siang hari..

Pesakit yang mempunyai halusinasi biasanya melihat serangga atau haiwan. Selalunya, terdapat sebilangan besar gambar dalam penglihatan alkohol. Keadaan ini disebabkan oleh gejala penarikan. Oleh itu, mungkin untuk menghilangkan halusinasi hanya setelah semua toksin alkohol dibebaskan dari badan. Adalah mungkin untuk mempercepat proses ini dengan menggunakan ubat dan mengurangkan penderitaan pesakit.

Halusinosis

Seperti halnya gegaran, pesakit mengalami halusinasi. Tetapi, jika halusinasi visual dijumpai di antara tanda-tanda getaran kecelaruan, maka dengan halusinosis alkohol seseorang mula mendengar suara.

Dengan jenis psikosis alkoholik, seseorang mengalami kemurungan. Ini kerana suara-suara itu mengancam atau mengejek alkoholik. Lama kelamaan, halusinasi menjadi semakin banyak. Sekiranya pada awal perkembangan penyakit ini, pesakit mendengar percakapan yang tenang, kemudian setelah beberapa lama suara-suara mulai menjerit, yang secara harfiah mendorong orang yang mabuk alkohol.

Ensefalopati alkoholik

Dalam ensefalopati alkoholik, selain gejala neuralgik, yang meliputi gangguan tidur, perubahan tingkah laku dan idea khayalan, seorang alkoholik mengalami perubahan dalam kerja hampir semua organ dan sistem.

Ensefalopati alkoholik berbahaya kerana membawa kepada kematian pesakit. Walaupun rawatan itu berjaya, orang itu sering hilang upaya. Doktor terlibat dalam rawatan psikosis jenis ini secara eksklusif di persekitaran hospital.

Kemurungan alkohol

Kemurungan alkohol disertai dengan kemurungan alkohol umum. Seseorang sering mempunyai kecenderungan bunuh diri. Oleh itu, sepanjang masa dengan kemurungan alkohol, seseorang mesti selalu bersama pesakit.

Sebagai tambahan kepada kecenderungan bunuh diri, alkoholik merasa bahawa dia terus diperhatikan, atau dia berada dalam bahaya. Dalam tempoh ini, seseorang sangat sensitif. Oleh kerana psikosis jenis ini berlaku dengan latar belakang gejala penarikan, rawatannya dikurangkan untuk membersihkan badan dari racun alkohol. Selepas membersihkan badan, kemurungan hilang dengan sendirinya.

Psikosis Korsakov

Psikosis Korsakov tidak terhad kepada penagih alkohol. Ia disebabkan oleh kekurangan vitamin B1 dalam tubuh manusia. Psikosis Korsakov disertai oleh gangguan ingatan. Sebagai tambahan kepada amnesia, pesakit mengalami kecelaruan dalam masa..

Sekiranya dalam psikosis lain seseorang menjadi agresif, terlalu curiga dan terdedah kepada keganasan, maka semasa psikologi Korsakov, perasaan pesakit akan pemeliharaan diri menjadi lemah. Dia menjadi tidak peduli dengan semua yang berlaku..

Semasa rawatan penyakit ini, pesakit diberikan tidak hanya obat-obatan yang menghilangkan kegelisahan dan menormalkan tidur, tetapi juga vitamin. Selain vitamin B1, kekurangan yang menyebabkan penyakit ini, pesakit diberi vitamin B6 dan C.

Epilepsi alkoholik

Ini mungkin salah satu jenis gangguan mental yang lebih tidak menyenangkan. Epilepsi alkoholik muncul dengan latar belakang penggunaan minuman beralkohol yang berpanjangan. Pesakit mengalami sawan yang tidak berbeza dengan orang yang menghidap epilepsi. Semasa sawan seperti itu, seseorang mungkin mati lemas atau cedera yang diterima semasa jatuh, tersedak muntah. Oleh itu, sangat penting bahawa orang yang berada di dekat pesakit dapat memberikan pertolongan cemas jika perlu..

Penyakit ini dapat diubati. Tetapi pendekatan bersepadu diperlukan. Selain mengambil ubat, seseorang mesti menghadiri fisioterapi, berunding dengan psikoterapis dan, dalam beberapa kes, mematuhi diet khas. Pada sesetengah pesakit, sawan epilepsi hilang dengan sendirinya sekiranya pesakit enggan minum alkohol.

Paranoid beralkohol

Jenis psikosis alkoholik ini biasanya disebabkan oleh gejala penarikan diri. Paranoid alkoholik dicirikan oleh kemunculan idea khayalan. Orang yang alkoholik menjadi terlalu curiga; dia melihat konspirasi di sekelilingnya, pengesahan yang dia dapati dalam setiap tindakan orang di sekelilingnya. Sekiranya kita berbicara tentang lelaki yang sudah berkahwin, maka, sebagai peraturan, dia akan mula menuduh setengahnya yang lain melakukan pengkhianatan..

Di antara semua gejala alkoholik lain dalam keadaan ini, ketidakhadiran tidak dapat dilihat. Mereka menjadi rentan terhadap tindakan yang tidak akan disetujui oleh orang yang waras. Sekiranya, misalnya, seseorang yang berada dalam keadaan paranoid alkoholik menganggap bahawa mereka sedang diperhatikan semasa dalam perjalanan, dia dapat melompat keluar dari situ semasa dalam perjalanan.

Dalam keadaan paranoid alkoholik atau, seperti yang disebut juga, psikosis alkoholik delusi, seseorang menjadi agresif, terdedah kepada keganasan. Dia tanpa ragu-ragu dapat menyerang seseorang yang, menurut pendapatnya, menimbulkan ancaman kepadanya..

Gejala penyakit

Semua jenis psikosis alkoholik mempunyai gejala biasa, yang menyukarkan diagnosis. Oleh kerana ia adalah kerosakan sistem saraf, pesakit mengalami insomnia, perubahan tingkah laku dan berpeluh berlebihan. Apa-apa halusinasi, kehadiran idea khayalan, tindakan yang tidak sesuai (memerangi musuh yang tidak ada, percubaan untuk membunuh diri, dan lain-lain) adalah tanda-tanda psikosis alkohol.

Tanda-tanda psikosis alkohol yang kurang jelas termasuk perubahan mood secara tiba-tiba, manifestasi pencerobohan berlebihan atau sikap tidak peduli terhadap semua yang berlaku, disorientasi dan mania penganiayaan..

Ubat-ubatan sendiri dalam kes ini dilarang sama sekali. Sekiranya perlu, anda perlu memberi pertolongan cemas, dan menghubungi pakar. Pesakit dibawa ke hospital, di mana mereka dirawat.

Psikosis alkoholik kronik dan akut

Bentuk penyakit ini boleh menjadi kronik, atau boleh menjadi akut. Psikosis alkoholik akut dicirikan oleh perubahan pada semua subspesies di atas (kemurungan, epilepsi, psikosis delusi). Dalam bentuk kronik penyakit ini, sebagai peraturan, terdapat satu gangguan (misalnya, psikosis khayalan). Oleh itu, psikosis kronik kurang berbahaya. Tetapi, jika anda tidak menangani rawatan mereka, maka pada bila-bila masa penyakit ini boleh bertambah buruk.

Sekiranya dalam bentuk penyakit kronik seseorang berkelakuan agak tenang, maka dalam bentuk psikosis alkoholik akut orang itu menjadi agresif, mencurigai semua persekitarannya, dan mengatur pergaduhan.

Tidak kira bentuk penyakitnya, rawatan terbaik dilakukan di hospital.

Rawatan

Semasa anda pergi ke hospital, doktor memasukkan pesakit ke hospital. Rawatan psikosis alkohol di rumah hanya boleh dilakukan jika seseorang dari keluarga berada di dekat pesakit, dan prosesnya akan diawasi oleh doktor yang berpengalaman dan mengetahui sejarah perubatan.

Langkah paling penting dalam rawatan adalah diagnosis. Kaedah rawatan yang paling berkesan dipilih bergantung pada bentuk psikosis dalam alkoholisme. Oleh itu, sangat penting untuk memberi gambaran sepenuhnya kepada doktor yang akan merawat pesakit mengenai perkembangan penyakit ini. Adalah perlu untuk menggambarkan penyimpangan dalam tingkah laku pesakit, pengalaman minum dalam jumlah yang berlebihan, memberikan data mengenai penyakit lain, jika ada.

Pakar lebih suka terapi infus, yang melibatkan pemberian ubat tetes. Oleh kerana hampir semua psikosis alkoholik disebabkan oleh gejala penarikan diri, tugas utama doktor adalah membersihkan badan dari produk pereputan etil alkohol. Dan hanya selepas itu, ubat-ubatan diresepkan yang membantu menghilangkan tanda-tanda psikosis alkohol..

Ubat-ubatan rakyat

Alkoholisme, seperti psikosis alkoholik yang disebabkan olehnya, sukar untuk dirawat, walaupun dengan ubat-ubatan, belum lagi ubat-ubatan rakyat. Selalunya dengan alkoholisme, pesakit diberi suntikan herba di rumah. Maksimum yang dapat mereka lakukan adalah membersihkan badan dari toksin. Untuk menormalkan kerja sistem saraf, dana ini berada di luar kemampuan.

Perlu diingat fakta bahawa banyak ramuan yang digunakan dalam perubatan tradisional beracun. Oleh itu, perlu mengambil tincture yang diperbuat daripada ramuan tersebut dengan sangat berhati-hati, tidak melebihi dos yang disyorkan..

Anda juga perlu memperhatikan fakta bahawa beberapa ramuan tidak boleh digunakan selari dengan ubat psikotropik, iaitu, ubat tersebut digunakan untuk merawat psikosis alkohol. Sekiranya seseorang mengambil ubat, pastikan anda berjumpa dengan doktor anda sebelum memberinya ubat yang disediakan walaupun dari ramuan herba yang tidak berbahaya.

Akibat yang disebabkan oleh penyakit ini

Akibat psikosis alkoholik adalah gangguan pada sistem saraf pusat, saluran gastrousus dan sistem kardiovaskular. Pada tahap alkoholisme ini, perubahan tidak dapat dipulihkan berlaku di otak manusia. Mereka menyebabkan gangguan pertuturan dan kehilangan ingatan. Alkohol mula merosot. Lama kelamaan, dia kehilangan sebahagian besar kemahiran yang diperlukan untuk bekerja..

Selain gangguan dari sistem saraf pusat dan otak, proses yang tidak dapat dipulihkan berlaku di hati. Pada peringkat awal alkoholisme, ukurannya meningkat dengan ketara. Kemudian, hepatitis dan sirosis hati berkembang. Penyakit yang terakhir tidak bertindak balas terhadap rawatan. Juga, akibat alkoholisme adalah masalah jantung. Dengan penyalahgunaan minuman beralkohol, kelikatan darah meningkat. Oleh itu, lebih sukar bagi jantung untuk memindahkan darah melalui urat, dan ia lebih cepat usang daripada yang tidak minum. Sering kali alkoholik mati akibat strok dan serangan jantung.

Psikosis alkoholik

Alkoholisme adalah pergantungan pada etil alkohol. Pada peringkat pertama penyakit ini, keterikatan mental terbentuk: seseorang secara berkala mengalami keinginan yang kuat untuk minum, secara beransur-ansur kehilangan kawalan terhadap dos alkohol. Dalam keadaan mabuk alkohol, moodnya boleh berubah dari euforia menjadi kemurungan, tetapi tidak ada perubahan yang jelas dalam jiwa..

Pada peringkat kedua dan ketiga, pengambilan alkohol menjadi keperluan fizikal. Tubuh bertindak balas terhadap jalan keluar tajam dari pesta dengan psikosis alkoholik, gejalanya cukup berbahaya, dan rawatan segera di hospital diperlukan untuk rawatan. Tingkah laku alkoholik dalam keadaan psikosis menimbulkan ancaman bagi kehidupannya sendiri dan juga keselamatan orang lain. Penting untuk mengetahui tanda-tanda utama gangguan mental akibat alkoholisme untuk melindungi diri anda pada waktunya dan memberikan bantuan kepada pesakit itu sendiri.

Jenis psikosis berdasarkan alkoholisme

Gangguan mental pada alkoholik berkembang dengan latar belakang keracunan otak yang berterusan dengan sejumlah besar bahan yang mengandungi alkohol.

Jenis-jenis psikosis alkoholik

Nama

Gejala utama

Tempoh

Ramalan

Gegaran delirium

Halusinasi visual, pendengaran, taktil

Pemulihan sepenuhnya mungkin

Halusinosis alkohol

Kemungkinan bunuh diri, perkembangan demensia

Psikosis khayalan

Relapses memberi jalan ke pengampunan selama bertahun-tahun

Delirium tidak hilang tanpa rawatan

Bunuh diri, pencerobohan mungkin berlaku

Ensefalopati alkoholik

Kemerosotan yang ketara dalam kesihatan badan

Gangguan sistem saraf

Bentuk akut 1-7 hari

Tanpa rawatan, 50% kematian;

Bentuk kronik - beberapa tahun

Kehilangan ingatan, demensia

Epilepsi

Kekejangan otot dengan atau tanpa sawan

Kecelaruan alkohol

Psikosis yang paling biasa di kalangan kontinjen minum adalah delirium (delirium tremens: keruh kesedaran dengan gemetar badan); ia menyumbang 81% dari semua gangguan mental. Berbeza dengan demam (demam merah), gegaran akibat keracunan alkohol disebut delirium tremens. Ini biasa bagi orang yang beralkohol "dengan pengalaman" - pada peringkat 2-3 penyakit ini, dan sangat jarang muncul pada mereka yang mula minum.

Harap maklum: delirium adalah akibat keracunan kronik sel-sel otak, ketika hati tidak lagi mempunyai waktu untuk meneutralkan dos alkohol yang besar yang secara teratur memasuki tubuh.

Gambaran klinikal gangguan mental menampakkan dirinya 2-3 hari setelah pulih dari pesta.

  1. Gejala penarikan: muntah, dahaga, jantung berdebar, penurunan tekanan secara tiba-tiba, gegaran (gegaran) anggota badan, berat di kepala.
  2. Tempoh awal psikosis: peningkatan kegelisahan, suasana suram, gangguan tidur, mimpi buruk, insomnia.
  3. Gejala klasik: halusinasi makhluk halus yang menghantui pesakit, mengeluarkan suara, menyentuh badan, menyebabkan perasaan ngeri.
  4. Akibat berbahaya: ketika melarikan diri dari "kenyataan" mimpi buruk, pesakit dalam ketakutan boleh melompat keluar dari tingkap, kehabisan udara, mati akibat serangan jantung, dll..

Lebih kerap daripada tidak, kecelaruan berakhir dengan pemulihan - setelah lama tidur nyenyak. Segala yang berlaku kepadanya semasa psikosis, alkoholik benar-benar lupa.

Halusinosis alkohol

Halusinasi pendengaran adalah gangguan mental kedua paling popular kerana keracunan alkohol. Ia berlaku pada usia 40 tahun pada orang dengan pengalaman minum biasa sekurang-kurangnya 7-10 tahun. "Suara" dapat muncul baik di pintu keluar dari pesta, dan dalam keadaan hangover.

Keanehan dari gangguan ini adalah bahawa perasaan realiti terpelihara sepenuhnya: pesakit berorientasi pada masa dan ruang, dia mengingat semuanya.

Halusinasi pendengaran, sebagai peraturan, muncul "melihat pada waktu malam" - pada mulanya dalam bentuk suara yang terpisah, dan kemudian berkembang menjadi paduan suara yang mengejek dan menghina, menuduh dan mengancam. Pesakit jatuh ke keadaan yang dihambat, kadang-kadang mencapai detasmen sepenuhnya - stupor. Anda sering dapat melihat bagaimana "dia diam-diam bercakap dengan dirinya sendiri." Dalam bentuk akut, halusinosis alkohol berlangsung selama 3-5 hari. Tanpa rawatan, dia berhenti mengalami psikosis kronik, yang mengancam demensia, kehilangan ingatan. Ada kemungkinan bahawa halusinasi boleh berubah menjadi gangguan mental yang lebih kompleks: paranoia atau kemurungan.

Penting! Punca psikosis alkohol TIDAK MENGAMBIL, TETAPI REFUSAL MINUM. Ia berlaku setelah berlarutan dalam keadaan mabuk, ia adalah reaksi badan terhadap PENGURANGAN dos alkohol yang biasa.

Paranoid beralkohol

Paranoia adalah psikosis yang disertai dengan kemunculan idea-idea khayalan di otak. Delirium adalah pemikiran berterusan yang tidak berkaitan dengan kenyataan. Skema untuk memperbaiki idea gila adalah seperti berikut:

  • molekul alkohol bertindak sebagai pengantara di otak - mereka menghantar impuls dari satu neuron ke neuron yang lain;
  • pengantara semula jadi (dopamin, GABA) muncul di otak sebagai tindak balas terhadap kesan sebenar dunia luar;
  • kehadiran mediator alkohol yang berpanjangan secara beransur-ansur menyekat transmisi impuls yang normal, mewujudkan hubungan stabil baru yang menjadi asas kecelaruan.

Kandungan idea khayalan dikaitkan dengan sikap dalaman dan sifat keperibadian. Delirium cemburu berlaku pada pesakit dengan rasa pemilikan yang sangat maju. Mania penganiayaan berkembang pada orang yang terlalu curiga. Paranoid alkohol disertai dengan peningkatan keganasan terhadap orang lain, terutama terhadap saudara-mara. Pesakit tidak dapat menyedari asas pemikiran yang tidak berasas tanpa bantuan doktor dan rawatan yang mencukupi. Keganasan dan bunuh diri adalah dua bahaya utama psikosis jenis ini, yang berkembang selepas mabuk sistematik selama 10-12 tahun..

Ensefalopati alkoholik

Pada tahap terakhir alkoholisme, setelah pesta yang berpanjangan, perkembangan ensefalopati alkoholik berlaku - ini adalah kes gangguan alkohol yang paling teruk yang tidak hilang tanpa akibat.

  • Gejala somatik (badan): gangguan pencernaan (cirit-birit, muntah), keletihan teruk, anemia. Metabolisme terganggu, kekurangan protein, lemak dan vitamin meningkat dengan cepat.
  • Perubahan neurologi - demam, menggigil; gementar badan, kekurangan koordinasi; jantung berdebar-debar, gangguan tidur.
  • Gangguan mental: getaran delirium, halusinasi, bergumam tidak jelas, pergolakan teruk, yang berakhir dengan pemadaman dan koma.

Ensefalopati alkohol akut (sindrom Gaye-Wernicke) adalah lesi sel otak yang besar. Penyakit ini berkembang pesat, pada separuh daripada kes itu berakhir dengan kematian. Pesakit yang masih hidup mengalami ensefalopati kronik dalam dua senario:

  • Psikosis Korsakov, ciri wanita - kehilangan ingatan, kelemahan kepekaan pada anggota badan;
  • kelumpuhan alkohol, biasa di kalangan lelaki - penurunan kesedaran, pemadaman, ketidakberdayaan mental.

Dengan rawatan yang mencukupi dan pantang sepenuhnya dari alkohol, orang yang mengalami psikosis mungkin mengalami peningkatan keadaan mereka secara umum..

Epilepsi alkoholik

Kejang epilepsi - dengan dan tanpa kejang - reaksi badan terhadap keracunan tidak begitu banyak alkohol seperti produk yang mengandungi alkohol yang tidak bertujuan untuk diminum. Kejang berlaku sehari selepas minum alkohol: orang itu jatuh, kehilangan kesedaran, sawan, melemparkan kepalanya ke belakang, berubah menjadi biru. Kejang epilepsi berlangsung beberapa minit, ia berbahaya kerana lidah pesakit boleh tenggelam ke dalam laring, yang menyebabkan sesak nafas. Tindakan pertama yang dapat ditolong ialah mengangkat kepala dan memiringkannya ke satu sisi supaya pesakit tidak tersedak pada lidahnya sendiri.

Pertolongan cemas untuk psikosis alkoholik

Pesakit yang tidak waras berbahaya bagi orang lain dan untuk dirinya sendiri - ini mesti diambil kira semasa memberi pertolongan cemas.

  1. Semua objek yang menusuk dan berat harus dikeluarkan dari bidang pandangan.
  2. Tutup tingkap dan pintu, matikan muzik, TV dan perengsa lain.
  3. Semua yang hadir harus menjaga jarak yang aman, berjaga-jaga, merawat orang sakit dengan penuh sopan dan tenang.
  4. Hubungi ambulans atau ahli narkologi, jelaskan tindakan pesakit secara ringkas, dengar nasihat perubatan.

Serangan psikosis adalah tanda bahawa badan terlalu jenuh dengan bahan toksik. Ia tidak akan berjaya mengatasi penyakit di rumah - rawatan di hospital perlu dilakukan.

Rawatan

Diagnosis dibuat berdasarkan tinjauan saudara-mara dan pesakit itu sendiri. Kemuncaknya adalah:

  • pengalaman penggunaan alkohol biasa;
  • masa pesta terakhir dan permulaan sindrom mabuk;
  • apakah bahan yang mengandungi alkohol yang digunakan.

Psikosis yang baru muncul berjaya dirawat. Terapi intensif merangkumi membersihkan darah dari bahan toksik dan kesannya pada otak dengan ubat-ubatan dari kumpulan antipsikotik. Penjelasan kesedaran semasa memerangi psikosis mendorong pesakit untuk menjalani rawatan untuk ketergantungan alkohol. Tanpa persetujuan pesakit, tidak ada yang berhak menempatkannya di klinik. Tetapi dia mesti dengan jelas menyedari satu perkara: serangan kedua adalah jalan langsung ke demensia..

Syarat-syarat untuk rawatan alkoholisme di klinik

Rawatan komprehensif, pengawasan perubatan berterusan adalah perkara utama yang dapat diberikan oleh keadaan klinikal kepada orang yang bergantung. Faktor kejayaan rawatan di hospital narkologi adalah:

  • pemilihan kursus individu dengan mengambil kira penyakit bersamaan;
  • perhatian kepada setiap pesakit, kawalan sepanjang masa sekiranya berlaku tingkah laku ganas;
  • tinggal tanpa nama di pusat;
  • penyingkiran dari psikosis, diikuti dengan menghilangkan ketagihan.

Psikosis alkoholik menunjukkan bahawa hampir mustahil untuk membebaskan diri daripada ketagihan anda sendiri pada tahap alkoholisme kemudian. Saudara-mara dan rakan-rakan harus berhati-hati dalam keperluan mereka untuk saudara minum. Pengambilan alkohol secara tiba-tiba boleh menyebabkan kerosakan jiwa yang besar. Dalam keadaan ini, anda memerlukan bantuan perubatan yang berkelayakan dan rawatan komprehensif..

Psikosis alkoholik

Psikosis alkohol adalah gangguan mental kasar yang berlaku sebagai komplikasi minum biasa.

Punca berlakunya

Dalam bentuk yang paling umum, alasan kejadiannya adalah kemustahilan asimilasi oleh tubuh dan otak, khususnya, dosis etil alkohol yang boleh dilarang dan beracun dengan penggunaannya secara berkala. Tubuh mula tahan dengan semua cara yang ada padanya. Yang paling terkenal ialah muntah atau bermulanya tidur nyenyak ketika pengambilan alkohol yang berlebihan..

Psikosis adalah reaksi tubuh yang lebih kompleks terhadap keracunan alkohol kronik, apabila metabolisme bahan aktif biologi-neurotransmitter terganggu. Dalam kes seperti itu, bahkan penurunan jumlah produk pemecahan alkohol dalam tubuh boleh menyebabkan reaksi bencana bagi sistem saraf, yang secara luaran menampakkan dirinya sebagai gangguan mental yang teruk. Terdapat beberapa jenis psikosis yang paling biasa, mari kita pecahkan mengikut urutan kekerapan..

Jenis dan gejala

Gegaran delirium

Delirium (delirium tremens) adalah psikosis alkoholik akut yang paling biasa, dicirikan oleh kesedaran yang kabur (orientasi dalam keperibadian seseorang biasanya dipelihara), kemasukan halusinasi visual kandungan tertentu (banyak serangga, haiwan lain, setan, dan sebagainya), kesan ketakutan dan kegelisahan, pergolakan psikomotor... Biasanya kecelaruan alkohol berkembang pada puncak sindrom penarikan alkohol (2-4 hari dari tempoh penarikan). Kehadiran penyakit bersamaan organ dalaman dan kecederaan menjadikan perjalanan kecelaruan menjadi lebih teruk, sering terjadi komplikasi yang mengancam nyawa yang memerlukan tindakan perubatan segera.

Gejala kecelaruan

Gejala awal kecelaruan adalah ketidakstabilan vegetatif (berpeluh, berdebar-debar), insomnia atau tidur sekejap dengan mimpi buruk, tidak stabil, mood yang sering berubah, dan kekeliruan dalam tingkah laku. Berikutan itu, ilusi visual bermula (persepsi yang menyimpang dari objek kehidupan nyata), dan kemudian halusinasi (persepsi objek yang tidak ada). Pada mulanya, mereka adalah tambahan kepada persekitaran kehidupan sebenar (misalnya, banyak kucing berlari di sekitar bilik), kemudian mereka semakin terlepas dari kenyataan, seperti pemandangan (pesakit merasakan dirinya berada di tempat yang berbeza dan dalam jangka masa yang berbeza). Seiring dengan halusinasi visual, pesakit juga dapat mengalami halusinasi pendengaran, taktil (perasaan tubuh umum), gusi dan penciuman. Pesakit dalam kecelaruan merasakan isi halusinasi tanpa kritikan dan memberikannya tafsiran dalam bentuk idea khayalan yang berasal dari deria. Penyakit ini dicirikan oleh jalan yang tidak bergelombang dengan keadaan yang semakin buruk pada waktu petang dan malam, pada separuh pertama hari mungkin ada "tingkap terang" dengan hilangnya atau hilangnya sepenuhnya gejala psikosis.

Di sisi somatik, kecelaruan membawa kepada pengasidan badan, pengumpulan produk toksik (amonia, glutamat) di dalamnya, dan peningkatan nada sistem saraf simpatik. Ini ditunjukkan oleh peningkatan suhu badan, berpeluh, takikardia, petunjuk keradangan makmal (leukositosis, peningkatan ESR, disfungsi hati, dan lain-lain). Tanda-tanda radang paru-paru dan edema serebrum bermula, gegaran anggota badan meningkat. Ini memaksa pesakit tersebut untuk diberi antibiotik dan mengambil langkah tambahan untuk menyahtoksin badan (preskripsi julap dan diuretik), untuk menstabilkan kerja sistem kardiovaskular dan hati. Tanda-tanda kecelaruan yang tidak menguntungkan juga dapat dianggap sebagai penurunan kegembiraan psikomotor dan mempengaruhi ketakutan, pertuturan bisu yang kabur, pergerakan berulang secara stereotip rancangan profesional.

Ciri-ciri:

Delirium biasanya berlangsung selama 3 hingga 5 hari dan berakhir dengan keletihan (asthenia) setelah tidur nyenyak. Dengan perjalanan yang teruk (beban somatik, trauma, kelemahan badan secara umum), ia boleh bertahan seminggu atau lebih, sementara terdapat risiko peralihan yang tinggi ke bentuk psikologi alkoholik lain (encephalopathic): Psikosis Korsakov, ensefalopati Gaie-Wernicke dan gangguan mental yang tidak dapat dipulihkan. Menurut pelbagai sumber, kematian dalam kecelaruan alkohol berkisar antara 1 hingga 15%, bergantung kepada keparahan kursus dan terapi. Sudah tentu, rawatan kecelaruan hanya dilakukan secara rawat jalan, dengan kemungkinan menggunakan langkah-langkah rawatan intensif setiap saat. Ia terdiri daripada pelantikan ubat psikotropik dari kumpulan yang berbeza, langkah-langkah untuk menyahtoksin badan dan mengekalkan kerja organ dalaman yang penting.

Halusinosis alkohol

Halusinosis alkohol dari segi kelaziman adalah psikosis kedua paling kerap selepas kecelaruan akibat penyalahgunaan alkohol. Seperti namanya penyakit ini, ini adalah psikosis dengan dominasi halusinasi (pendengaran), yang disebabkan oleh khayalan halusinasi terhadap latar belakang kesan yang diubah (ketakutan, kegelisahan, lebih jarang - kemarahan). Biasanya, bentuk akut dan kroniknya dibezakan..

Bentuk

Bentuk akut pertama kali bermula pada ketinggian pesta atau puncak gejala penarikan. Kandungan halusinasi biasanya mengancam, akibatnya terbentuknya khayalan penganiayaan. Kandungan halusinasi biasanya adalah "suara" yang dapat mengancam pesakit, mengejeknya, menghina dan menggodanya. Kadang-kadang terdapat beberapa "suara", dan mereka mengadakan dialog antara satu sama lain, dengan segala cara yang mungkin mengecam pesakit. Pesakit merasa gelisah, kerana yakin pada kenyataan penipuan pendengaran, pesakit sendiri sering berdialog dengan suara-suara, baik dengan sopan meminta mereka untuk "pergi", kemudian bersumpah dengan keras bahkan di tempat-tempat yang sesak. Sebagai peraturan, pada waktu petang, intensiti halusinasi meningkat..

Tempoh bentuk halusinosis alkoholik akut adalah dari 3 hari hingga beberapa minggu. Sekiranya halusinasi berlangsung lebih lama, pesakit sering mengalami kebiasaan - sikap yang lebih tenang dan tidak emosional terhadap halusinasi, idea khayalan secara beransur-ansur memudar. Rawatan pesakit dalam dengan antipsikotik moden mengurangkan jangka masa penyakit ini.

Bentuk kronik halusinosis alkohol berlangsung dari beberapa bulan hingga beberapa tahun. Pada masa yang sama, halusinasi sering bersifat komen atau mewakili satu ungkapan atau kata, yang semakin meningkat dengan penggunaan alkohol dalam dos yang besar, idea khayalan jarang atau tidak ada sama sekali, pesakit seperti itu cukup tertib dalam tingkah laku mereka dan, jika perlu, menyebarkan (menyembunyikan) kehadiran halusinasi. Oleh itu, mereka tidak mendapat perhatian doktor sekerap dalam bentuk psikosis akut. Di sini, rawatan pesakit luar juga boleh dilakukan - baik ubat antipsikotik dan anti alkohol.

Psikosis khayalan alkohol termasuk paranoid alkoholik akut dan berlanjutan, serta khayalan kecemburuan alkohol.

Paranoid alkohol akut

Paranoid alkohol akut (khayalan alkoholik penganiayaan), seperti halusinosis alkohol akut, biasanya berkembang sama ada pada waktu pantang atau pada waktu minum berlebihan. Manifestasi utama cukup sederhana dalam kandungan idea-idea khayalan penganiayaan oleh orang lain, pada waktu petang mungkin terdapat gejala kecelaruan individu (halusinasi pecahan, kekeliruan, kekacauan dalam tingkah laku). Latar belakang suasana hati dengan ketakutan, kebimbangan, kekeliruan. Adalah mungkin untuk melakukan tindakan agresif dan berbahaya secara sosial terhadap para penganiaya yang dituduh. Idea khayalan mungkin akan bertambah hebat sekiranya pesakit terus minum alkohol. Seperti halusinosis alkohol, paranoid alkohol akut berlangsung dari beberapa hari hingga beberapa minggu, sementara tempoh dan keparahan psikosis dikurangkan dengan ketara dengan rawatan antipsikotik di klinik khusus.

Paranoid alkohol yang berlanjutan

Paranoid alkohol yang berpanjangan berkembang sebagai kesinambungan paranoid akut. Latar belakang afektif menjadi kurang tegang, kecelaruan mula disistematikkan, bukti dicari untuk mengesahkan fakta-fakta penganiayaan dan tindakan tidak sengaja yang lain dari pihak lain. Tingkah laku menjadi selektif - pesakit lebih suka tidak berkomunikasi dengan mereka yang, menurut pendapatnya, orang yang tidak bernasib baik. Perasaan khawatir dan kegelisahan semakin meningkat dengan penggunaan alkohol yang berterusan dalam keadaan mabuk. Jenis psikosis alkoholik ini boleh bertahan selama berbulan-bulan, kerana kemampuan untuk tidak mendedahkan (menyebarkan) pengalaman yang menyakitkan, pesakit seperti itu jarang masuk ke bidang penglihatan doktor - lebih sesuai dengan amalan psikiatri forensik setelah melakukan tindakan berbahaya atau agresif sosial terhadap pendakwa yang dianiaya. Tugas saudara-mara (jika pesakit berkongsi dengan mereka pengalaman khayalan) dalam kes ini bukanlah untuk berharap semuanya akan disedari dan ditenangkan dengan sendirinya, tetapi secara aktif menyumbang kepada pemeriksaan (pemeriksaan) pesakit seperti itu oleh psikiatri.

Kecelaruan kecemburuan alkohol

Kecelaruan kecemburuan alkohol (paranoia alkoholik) biasanya diperhatikan hanya pada lelaki berusia 40 tahun dan lebih tua, tidak mengalami permulaan akut dan berkembang dengan perlahan. Peminum mula "menyedari" bahawa pasangannya tidak memperhatikannya, menunjukkan permusuhan, dingin dalam hubungan seksual, terlalu sering tidak hadir di rumah, selalu berlama-lama dengan pelbagai dalih. Pada mulanya dihapuskan, kecurigaan tidak jelas mengenai perzinaan menjadi kekal, ditumbuhi banyak "bukti". Pesakit mula mengikuti isterinya, tertarik dengan panggilan dan surat-menyuratnya, "memahami" bahawa dia telah menipu dia sebelumnya, bahawa dia bukan bapa kandung anak-anaknya sendiri. Tindakan agresif mungkin dilakukan terhadap isteri dan lawan khayalan. Dalam bidang kehidupan yang lain, tingkah laku pesakit tidak jauh berbeza dengan kebanyakan orang lain, mereka tidak kehilangan kemampuan untuk bekerja, mereka mematuhi peraturan sosial (jika pada waktu sakit mereka tidak menunjukkan tanda-tanda penurunan alkohol). Kumpulan pesakit ini, seperti sakit paranoid yang berlarutan, tidak mempunyai kritikan terhadap pengalaman yang menyakitkan dan sering mendapat perhatian pakar hanya apabila pemeriksaan psikiatri forensik diperlukan..

Ensefalopati alkoholik

Ensefalopati alkoholik adalah sejenis psikosis alkoholik, di mana gangguan mental kasar wujud bersama dengan gejala neurologi dan somatik yang ketara; fenomena penurunan intelektual yang teruk, hingga ketidakberdayaan mental, berlaku. Ensefalopati alkoholik berkembang pada tahap alkoholisme yang teruk dan maju (2 - 3). Bentuk akut penyakit ini termasuk ensefalopati Gaie-Wernicke, kronik - Psikosis Korsakov dan pseudoparalisis alkoholik.

Ensefalopati Gaie-Wernicke

Ensefalopati Gaie-Wernicke selalunya merupakan perkembangan lanjut dari kecelaruan alkoholik yang teruk pada pesakit yang lemah secara somatik, dengan latar belakang jangkitan dan kecederaan bersamaan (patah tulang, luka bakar, dan lain-lain). Pada masa yang sama, perjalanan kecelaruan, sebagai peraturan, berlarutan, dengan minimum pergolakan psikomotor, lebih kerap - dalam jenis profesional atau berlebihan (bergumam). Sudah pada masa ini, seseorang dapat melihat kemunculan gangguan neurologi kasar dalam bentuk hipertonia otot, hiperkinesis (berayun atau berkedut anggota badan), polinuropati penyetempatan yang berbeza, gangguan saraf kranial (terutama oculomotor). Di sisi somatik, perhatian diberikan kepada takikardia, aritmia jantung, hipertermia (demam) yang berasal dari pusat, ketidakupayaan untuk mengambil makanan dan air sendiri, inkontinensia dari organ pelvis. Selepas itu, pada hari pertama, fenomena peningkatan yang menakjubkan, berubah menjadi koma. Tanpa rawatan, seseorang mati dalam 2 - 3 hari. Dengan rawatan yang mencukupi (syarat unit rawatan intensif diperlukan), peralihan ensefalopati Gaie-Wernicke ke psikosis Korsakov (bentuk ensefalopati alkoholik kronik) adalah mungkin.

Psikosis Korsakov

Psikosis Korsakov dapat berkembang sebagai akibat dari kecelaruan alkoholik yang teruk atau keracunan etanol akut, atau secara beransur-ansur dengan tahap alkoholisme yang maju. Pertama sekali, ia menampakkan dirinya sebagai pelanggaran fungsi memori yang berat. Ini adalah amnesia fiksatif (ketidakmampuan untuk mengingat apa yang berlaku sebentar tadi), amnesia retrograde (kehilangan ingatan mengenai peristiwa sebelum penyakit ini), paramnesia (ingatan palsu yang menggantikan jurang ingatan) dari kandungan yang kadang-kadang pelik dan hebat. Dari sisi neurologi, polineuropati berlainan lokalisasi dijelaskan. Latar belakang emosi habis, selalunya dengan nada bingung. Ekspresi wajah - keliru atau tidak peduli. Secara umum, pesakit seperti itu tidak berdaya secara mental dan memerlukan rawatan luar, langkah perlindungan sosial (pendaftaran kumpulan orang kurang upaya). Psikosis Korsakov dapat bertahan selama bertahun-tahun, dengan penghentian penggunaan alkohol dan rawatan yang mencukupi (dos vitamin B yang besar, ubat nootropik dan vaskular), adalah mungkin untuk mencapai peningkatan yang ketara.

Pseudoparalisis alkoholik

Pseudoparalysis alkoholik adalah bentuk psikosis encephalopathic alkoholik, di mana, dengan latar belakang penurunan intelektual (demensia), terdapat gangguan pada bahagian lobus depan hemisfera otak - kecerobohan atau euforia, kadang-kadang - idea kehebatan, pelanggaran penilaian logik, tingkah laku tidak masuk akal. Pengetahuan dan kemahiran yang diperoleh hilang, pesakit tidak dapat mengurus diri sendiri, tidak ada kritikan terhadap gangguan kognitif dan tingkah laku. Perjalanan penyakit ini kronik, kadang-kadang antipsikotik diperlukan untuk membetulkan tingkah laku, prognosis perubatan dan sosial tidak baik.

Keracunan patologi

Keracunan patologi - psikosis alkoholik, dalam bentuk kesadaran senja. Tidak seperti bentuk psikosis alkoholik yang lain, biasanya timbul pada orang yang tidak mengalami ketergantungan alkohol, setelah mengambil dos alkohol yang agak kecil.

Sebab-sebab penampilan

Kerja berlebihan, tekanan emosi, kehadiran patologi somatik atau neurologi (sindrom psychoorganic dan lain-lain), usia tua, mengambil hipnotik dan penenang (barbiturat, benzodiazepin) boleh menjadi faktor yang memprovokasi..

Gejala

Keracunan patologi dicirikan oleh kemunculan tiba-tiba persepsi yang menyimpang dari realiti sekitarnya dengan latar belakang ketakutan, kegelisahan atau kemarahan, kegembiraan motor dengan pencerobohan terhadap orang lain. Halusinasi yang menakutkan, idea penganiayaan yang tidak dapat dipahami mungkin berlaku. Selalunya, keracunan patologi didiagnosis dalam praktik forensik, setelah fakta. Oleh itu, tidak ada rawatan. Tetapi orang yang mempunyai sekurang-kurangnya satu episod psikosis dengan keracunan patologi dalam hidup mereka harus dinasihatkan untuk tidak mengambil alkohol seumur hidup..

Rawatan psikosis alkohol

Sebilangan besar psikosis alkohol bertindak balas dengan baik terhadap rawatan, dengan bantuan ubat psikotropik moden dan ubat-ubatan untuk menstabilkan fungsi penting badan, manifestasi akut penyakit ini dihapuskan. Namun, ada akibatnya, penghapusan yang memerlukan waktu dan usaha yang lama. Pertama sekali, ini merujuk kepada fungsi otak yang lebih tinggi yang berkaitan dengan ingatan (melemahnya) dan pemikiran (hilangnya konsistensi, kewarasan, kemampuan untuk memahami diri sendiri dan hubungan seseorang dengan alkohol). Sekumpulan akibat negatif yang lain adalah kerosakan kronik pada organ penting, pelbagai jenis kegagalannya (kardiovaskular, hepatik, dan lain-lain).

Semua ini menunjukkan bahawa bagi seseorang yang menderita psikosis alkohol, satu-satunya peluang untuk meneruskan taraf hidup yang boleh diterima hanyalah ketenangan yang mutlak, bersama dengan langkah pemulihan perubatan - memperkuat fungsi mental dan keadaan badan yang somatik.

Pengarang: ahli narkologi, psikiatri Zatvornitsky V.L.

Psikosis alkoholik

Psikosis alkohol adalah penyakit yang diketahui sejak lama, tetapi orang untuk masa yang lama tidak mengaitkannya dengan penyakit. Peminumnya hanya diasingkan dari masyarakat sehingga keadaannya bertambah baik. Pada zaman kita, alkoholisme kronik adalah antara penyakit yang sukar disembuhkan. Tetapi anda perlu melawannya, kerana psikosis alkoholik boleh menyebabkan perubahan patologi pada sistem saraf pusat.

Ciri psikosis alkoholik adalah bahawa ia berlaku setelah berhari-hari, di bawah pengaruh produk pemecahan alkohol. Psikosis alkohol adalah akibat pengambilan alkohol, yang digabungkan dengan tekanan mental dan sistem saraf seseorang yang tidak sihat.

Penyebab psikosis alkohol

Selalunya, penyebab perkembangan psikosis alkoholik boleh menjadi kecenderungan genetik. Lebih jarang - keadaan hidup dan persekitaran sosial. Sebab seterusnya mungkin penyalahgunaan minuman beralkohol selama 3-5 tahun, di mana metabolisme terganggu, mempengaruhi organ dalaman.

Baru-baru ini, terdapat "peremajaan" zaman minum. Sudah pada usia remaja, lelaki muda, dan sering perempuan, mula mengambil alkohol dalam bentuk minuman tenaga. Sistem saraf pada usia ini belum terbentuk pada tahap yang tepat, yang menyebabkan ketagihan tubuh terhadap alkohol dan menjadi penyebab penyakit seterusnya.

Gejala psikosis alkohol

Jenis psikosis yang paling biasa adalah delirium tremens, yang disebut secara perubatan sebagai delirium alkohol. Penyakit ini berkembang terutamanya dengan penurunan tajam dalam penggunaan minuman beralkohol yang berkaitan dengan pemindahan trauma atau penyakit serius.

Tanda-tanda pertama getaran delirium dianggap memperburuk tidur pada waktu malam, berpeluh, kegelisahan pesakit, perubahan mood yang tajam, kemurungan. Pada siang hari, pesakit boleh pergi bekerja dan mengatasinya dengan baik. Pada waktu malam, keadaan bertambah buruk, dan pada waktu malam, bergantung pada tahap penyakit, halusinasi dan khayalan berlaku, yang dicirikan oleh gambar dan mobiliti yang berbeza. Pesakit berfikir bahawa lalat, lipas, tikus merangkak kepadanya, anjing menggigit, seseorang menusuknya dengan jarum. Syaitan, saudara mara sering dilihat. Gegaran anggota badan (gemetar delirium), peningkatan degupan jantung, pembilasan kulit - juga gejala gegaran delirium.

Pada saat yang sama, halusinasi taktil dan pendengaran mungkin muncul, di mana pesakit mendengar banyak suara yang mengancamnya, menuduhnya sesuatu. Mereka boleh menjadi pendiam atau sangat kuat, menjerit..

Psikosis alkohol dan gejalanya: perubahan mood dalam waktu yang singkat, ekspresi wajah yang ekspresif, dan pergerakan yang berterusan, di mana pesakit bersembunyi dari seseorang, membela diri, menggoyangkan selimut dan selimut, bertarung dengan serangga khayalan, menangkap burung yang tidak kelihatan. Pada masa yang sama, kecelaruannya bersifat pecahan, mencerminkan makna halusinasi. Selalunya pesakit tidak mendapat petunjuk tempat tinggal mereka.

Jenis-jenis psikosis alkohol

Psikosis Korsakov, seperti pseudoparalysis alkoholik, merujuk kepada ensefalopati kronik..

Psikosis Korsakov (tahap ketiga alkoholisme) berlaku pada orang berusia 40-50 tahun yang menyalahgunakan pelbagai pengganti.

Psikosis Korsakov berkembang dengan latar belakang alkoholisme kronik, dengan gangguan mental yang ketara dengan lesi sistem saraf periferi, paling kerap setelah mengalami kecelaruan alkoholik yang teruk. Pada masa yang sama, amnesia fiksatif menampakkan dirinya - gangguan ingatan untuk peristiwa dari kehidupan dan ketidakupayaan untuk menghafal, dan juga menghasilkan semula.

Terdapat disorientasi pada waktunya, sering tidak mengenali orang lain, tidak mengingat nama. Jurang ingatan yang mendalam muncul, yang berkaitan dengan gangguan orientasi di lingkungan dan waktu. Suasana boleh menjadi gembira, dengan kurangnya kawalan terhadap tingkah laku seseorang. Atrofi otot dan refleks tendon yang terganggu pada anggota badan mungkin berlaku. Gait berubah.

Kelumpuhan alkohol dinyatakan dalam demensia dengan gangguan ingatan yang ketara: amnesia, gangguan ingatan, kehilangan kemahiran dan pengetahuan yang diperoleh. Suasana dibezakan oleh kecerobohan, kehadiran megalomania. Perjalanan penyakit ini panjang.

Dengan kemurungan alkoholik, yang berlaku selepas pesta, pesakit tidak menunjukkan minat terhadap semua yang ada di sekelilingnya, menjadi mengeluh, dia mengalami kerosakan. Depresi juga disarankan untuk dirawat di hospital.

Psikosis alkoholik akut

Dalam psikosis alkohol akut, kekerapan manifestasi klinikal dikesan. Dalam kes ini, gangguan psikotik dapat menggantikan satu sama lain..

Psikosis alkoholik akut merangkumi kemurungan alkoholik, psikosis khayalan, epilepsi alkoholik, halusinasi alkoholik.

Halusinosis alkoholik (yang kedua selepas delirium alkohol) ditandai dengan halusinasi pendengaran, gangguan kecemasan, kecelaruan, dan gangguan tidur. Ia diperhatikan terutamanya pada akhir minuman keras. Serangan panik dan kecurigaan yang kerap ditunjukkan. Pesakit itu mendengar suara, dan nampaknya mereka membicarakannya dengan mengancam. Dia "berdebat" dengan mereka dan bahkan boleh pergi ke polis. Ini dapat dilihat pada tahap ketiga alkoholisme, terutama pada orang tua..

Dalam psikosis akut, kecelaruan penganiayaan diperhatikan. Di pihak pesakit, tindakan agresif terhadap penyangka yang diduga mungkin dilakukan. Sistem cemburu yang menipu timbul dalam hubungannya dengan orang yang disayangi. Ungkapan dan keluhan menjadi tidak masuk akal dan berterusan untuk masa yang lama. Kadang-kadang kecurigaan alkoholik menimbulkan kecurigaan, menyebabkan masalah bagi pesakit dan orang tersayang.

Rawatan psikosis alkohol

Psikosis alkohol tidak dirawat di rumah, kerana ia berbahaya bagi pesakit dan orang lain. Semasa rawatan kecelaruan alkohol, pengambilan alkohol mesti dikecualikan sepenuhnya..

Sebelum terapi intensif, pesakit diberi minum 0,3-0,4 g Phenobarbital, dilarutkan dalam 100 g air dengan penambahan 30-50 ml etil alkohol. Pada jam pertama, pesakit harus diperbaiki secara mekanikal. Kemudian, ubat psikotropik dosis besar digunakan dengan pengenalan 3 ml larutan Seduxen 0,5% 2-3 kali sehari, 2-3 ml larutan Aminazine atau Tizercin 2.5%. Vitamin B mesti ditambah - Aerovit, Complivit, Centrum, 1 tablet sehari.

Dalam halusinasi alkoholik, terapi cecair biasanya dilakukan dengan gangguan autonomi yang ketara. Ubat psikotropik berikut digunakan dalam rawatan: Haloperidol, Tizercin, Stelazin. Vitamin B, C dan nootropik juga wajib..

Psikosis alkohol berjaya dirawat dengan terapi yang betul. Dalam kes yang teruk, terapi detoksifikasi digunakan dengan pelantikan enterosorben. Anda juga boleh mengesyorkan plasmapheresis, yang dilakukan 1 kali sehari hingga 3 hari. Dianjurkan juga untuk meresepkan psikofarmakoterapi dengan penggunaan ubat penenang, yang meredakan perasaan takut dan cemas. Ini adalah ubat: 0.5% larutan Diazepam, 2-4 ml intramuskular, larutan atau tablet Phenazepam (dos harian 0.01 g). Selain itu, pil tidur diresepkan untuk malam: Reladorm 0.11-0.22 g, Ivadal 0.01 g atau Phenobarbital 0.1-0.2 g. Untuk menghilangkan kejang kejang, ahli narkologi menetapkan Carbamazepine hingga 1.2 g sehari. Sekiranya pesakit mempunyai kes-kes tingkah laku bunuh diri, maka neuroleptik Neuleptil 15-20 mg sehari harus digunakan.

Akibat psikosis alkohol

Kesukaran untuk mengasimilasikan maklumat baru adalah akibat yang sangat serius dari psikosis alkoholik. Seseorang menjadi bodoh, membosankan, melupakan banyak perkara yang dia tahu.

Selain kerosakan pada sistem saraf pusat, organ dalaman lain juga menderita: hati, otak, jantung, saluran gastrousus. Dengan penyalahgunaan alkohol, hati mendapat serangan, yang boleh menyebabkan sirosis. Sekiranya anda memulakan rawatan psikosis alkohol tepat pada waktunya dan tidak minum alkohol, anda boleh memanjangkan fungsi hati lebih lama.

Akibat penyalahgunaan alkohol, fungsi otot jantung menjadi lemah, keupayaan kontraktilnya menurun. Penyakit jantung iskemia, hipertensi mungkin timbul. Dengan mabuk alkohol, ulser gastrik terbentuk dengan perkembangan pankreatitis akut.

Pengarang: Pakar Psikoneurologi N.N. Hartman.

Doktor Pusat Perubatan dan Psikologi PsychoMed

Maklumat yang diberikan dalam artikel ini ditujukan untuk tujuan maklumat sahaja dan tidak dapat menggantikan nasihat profesional dan bantuan perubatan yang berkelayakan. Pada kecurigaan sedikit pun mengenai kehadiran psikosis alkoholik, pastikan anda berjumpa doktor!

Rawatan psikosis alkoholik (delirium tremens)

Salah satu akibat alkoholisme yang paling teruk adalah psikosis. Mereka boleh muncul dalam pelbagai bentuk. Yang paling biasa di antaranya adalah kecelaruan alkohol, yang disertai dengan pelbagai halusinasi, khayalan, dan tingkah laku manusia yang tidak sesuai. Fikirannya bingung, seluruh tubuhnya bergetar, tidur hilang. Orang menyebut keadaan ini "delirium tremens", yang mana terdapat penjelasan sederhana. Semasa serangan, seseorang menjadi pucat, menjadi "panas" - suhunya meningkat. Gangguan mental ini berlaku pada orang setelah penyalahgunaan alkohol yang berpanjangan - dalam tempoh penarikan diri dari pesta.

"Delirium tremens" hanya muncul pada orang yang didiagnosis dengan alkoholisme tahap 2 atau 3. Lelaki mencapai keadaan ini setelah minum minuman keras selama 5 tahun. Bagi wanita, ambang ini kira-kira tiga tahun.

Gejala psikosis alkoholik dan bentuk manifestasi

Sebagai peraturan, "delirium tremens" muncul dua hari selepas minum alkohol. Pertama, peningkatan emosi yang tajam muncul, dicirikan oleh perubahan mood yang ketara - dari keseronokan yang kuat hingga kemurungan mutlak, hingga pencerobohan. Kemudian tangan mula menggeletar. Kaki menjadi lembap, mengalami gegaran yang teruk. Pesakit gelisah, tidak dapat tidur dengan bermulanya malam. Dia boleh tertidur, tetapi mimpi buruk segera muncul, mimpi itu hilang. Semasa serangan, gejala psikosis alkoholik berlaku:

  • Ketakutan, panik yang tidak dapat digerakkan. Mereka "menangkap" pesakit, memburukkan keadaannya.
  • Terjejas koordinasi pergerakan, hilangnya rasa spasial diri, disorientasi dalam masa. Seseorang tidak memahami di mana dia berada, pukul berapa dia berada.
  • Pelanggaran aktiviti kardiovaskular. Denyutan jantung meningkat, tekanan darah meningkat. Hati secara harfiah "melompat keluar" dari dada.

Doktor Narkologi yang berpengalaman. Di hospital atau di rumah. Keberangkatan sepanjang masa di Moscow dan wilayah. Profesional, tanpa nama, selamat.

Salah satu manifestasi yang paling teruk dari delirium tremens adalah halusinasi. Mereka berbeza:

  • taktil;
  • pendengaran;
  • visual.

Jadi, misalnya, dengan bentuk taktil, nampaknya pesakit bahawa serangga, labah-labah, ular, dan lain-lain merangkak ke atas tubuhnya. Pelbagai pemandangan mengerikan mungkin kelihatan di mana mereka dipotong, ingin membunuh atau mencederakannya. Ekspresi wajah orang seperti itu berubah secara mendadak. Ekspresi ngeri tidak meninggalkan wajah. Dia merasakan semua ketakutan ini secara fizikal.

Dengan halusinasi visual, pesakit tidak hanya merasakan semua ini, tetapi juga melihat. Halusinasi pendengaran - gemerisik, pelbagai bunyi, suara. Orang seperti itu dapat mendengar ancaman, bersumpah, berseru meminta pertolongan. Dengan psikosis alkoholik, seseorang memasuki "dunianya" sendiri, sama sekali tidak dapat difahami oleh orang di sekelilingnya. Dia menghancurkan jiwa, yang penuh dengan fenomena kritikal yang tidak dapat dipulihkan. Adalah mungkin untuk mengeluarkan seseorang dari keadaan ini hanya di hospital, di bawah pengawasan doktor pusat perubatan NarkoDok..

Rawatan untuk ketakutan delirium

Semasa merawat psikosis alkohol, perlu memberi pertolongan cemas tepat pada masanya dan berkelayakan. Pesakit tidak mencukupi, hiperaktif, terlalu emosional, dan sering menjadi ganas. Dalam keadaan ini, dia boleh membahayakan dirinya dan orang lain. Oleh itu, pertama sekali, dia mesti tidur. Dalam beberapa kes, pesakit harus diikat. Ingat - orang seperti itu mesti segera dihantar ke klinik.

Pesakit dengan diagnosis delirium alkohol pertama kali diberi ubat penenang yang mempunyai kesan sedatif dan antikonvulsan. Ia mungkin Diazepam. Meresepkan ubat-ubatan yang menghilangkan tanda-tanda gairah pertama. Selanjutnya, bergantung pada keadaan dan tahap keganasan, pesakit dihantar ke jabatan narkologi atau psikiatri.

Rawatan untuk ketakutan delirium adalah kompleks. Pertama, doktor menstabilkan pergolakan psikomotor, yang menjadikan orang itu tidak dapat tidur. Tidur yang stabil adalah prasyarat untuk pemulihan. Selanjutnya dilakukan:

  • Detoksifikasi. Pada peringkat terapi ini, produk penguraian alkohol toksik dikeluarkan dari badan..
  • Penghapusan hipoksia. Pesakit dalam keadaan psikosis alkoholik mengalami kekurangan oksigen.
  • Ketepuan badan dengan vitamin, mineral.
  • Pemulihan keseimbangan garam-air.

Terapi ubat dalam rawatan delirium tremens dijalankan oleh ahli narkologi klinik NarkoDok dengan berhati-hati. Adalah perlu untuk mempertimbangkan keadaan pesakit, kemungkinan kesan sampingan yang berlaku semasa mengambil ubat. Ubat yang paling popular dan berkesan yang dapat mengatasi psikosis alkoholik adalah: diphenhydramine, piracetam, sekumpulan ubat penenang (Relanium, Phenazepam, Elenium, dll.), Barbamil, dan lain-lain. Semua ubat ini hanya boleh digunakan seperti yang diarahkan oleh doktor yang hadir.!

Kami bekerja sepanjang masa, doktor berpengalaman, 100% tanpa nama.