Utama > Sklerosis

Laluan ke kewangan

Keupayaan analitik adalah kemampuan untuk menganalisis pelbagai fenomena kehidupan, dan tidak dengan rela, tetapi menggunakan kaedah logik dengan tegas, menyingkirkan dari perincian kecil dan tidak signifikan. Sering kali, orang yang dikurniakan bakat tidak menggunakannya sama sekali dalam kehidupan mereka yang sebenarnya, sementara mereka yang kurang berbakat, tetapi lebih gigih, sebagai peraturan, mencapai kejayaan. Keupayaan analitik juga merupakan sejenis bakat, dan dapat dikembangkan dengan memberikan makanan untuk diri sendiri..

Cara menguji kemahiran analitik?

Untuk menguji sejauh mana kemampuan anda untuk menganalisis diri, seringkali anda hanya perlu lulus ujian kemampuan analitik - salah satu yang boleh anda temui di internet. Anda boleh memeriksa diri anda dengan cara yang lebih mudah..

Dalam kehidupan biasa, menganalisis realiti, seseorang perlu mempertimbangkan semua keadaan di bahagian, secara terpisah antara satu sama lain, membandingkan pilihan, kebaikan dan keburukannya, dan hanya setelah itu membuat kesimpulan umum. Anda boleh memeriksa sendiri dengan mengambil teks pendidikan dan menggunakannya selama 10-15 minit.

Teknik utama untuk memahami teks pendidikan adalah keupayaan untuk mengajukan soalan kepadanya. Sekiranya pengembangan kemahiran analitik anda berada pada tahap tinggi, maka anda dapat dengan mudah: memecahkan teks menjadi bahagian-bahagian semantik, merumuskan idea utama umum dan mendapatkan pengetahuan baru darinya. Sekiranya anda berjaya dengan mudah, ini bermaksud bahawa anda memiliki aktiviti analitik, dan jika kesulitan timbul, maka bidang ini patut dikembangkan..

Bagaimana mengembangkan kemahiran analitik?

Kini anda dapat memilih salah satu pusat latihan dengan mudah di mana mereka bersedia untuk mengajar anda bukan sahaja kemahiran analitik, tetapi juga kejayaan, seni keusahawanan dan kesepakatan diri. Pada latihan seperti itu, kemungkinan besar anda akan diberi tugas untuk kemahiran analitik, dan dalam bentuk situasi yang perlu anda balas dengan cepat. Latihan dalam urat ini menarik, mudah dan memberikan hasil yang sangat baik..

Namun, tidak semua penduduk dapat menjumpai pusat seperti itu. Anda secara bebas dapat membuat pelbagai situasi kontroversial dan mencari jalan keluar dari mereka, serta membayangkan bagaimana kemungkinan mereka akan berkembang lebih jauh. Ini paling baik dilakukan bersama dengan orang yang berpikiran sama, jadi kesannya akan lebih baik dan lebih menarik untuk dikaji.

Di samping itu, anda boleh menggunakan kaedah yang sangat mudah dan menyelesaikan teka-teki logik, yang juga menyumbang dengan baik dalam pengembangan kemahiran analisis. Sebagai contoh:

  1. Lima penggali menggali parit 5 m dalam 5 jam. Berapa banyak penggali yang diperlukan untuk menggali parit 100 m dalam 100 jam? (JAWAPAN: jumlah yang sama).
  2. Orang yang datang ke satu kampung sering dikejutkan oleh orang bodoh tempatan. Apabila ditawarkan pilihan antara duit syiling 50 sen dan wang kertas lima dolar, dia selalu memilih duit syiling, walaupun harganya sepuluh kali lebih rendah daripada wang kertas. Mengapa dia tidak pernah memilih rang undang-undang itu? (JAWAPAN: mereka akan berhenti memberinya wang).

Dengan menyelesaikan tugas yang sama secara berkala, anda dapat mengembangkan sifat keperibadian yang diinginkan dengan mudah.

Kemahiran analitik

Kemahiran analitik. Frasa "mindset matematik" dan "mindset kemanusiaan" bukanlah satu set perkataan yang bodoh. Konsep-konsep ini mempunyai alasan tertentu. Para saintis telah memperhatikan bahawa otak otak manusia berkembang dengan cara yang berbeza. Kiri bertanggungjawab untuk analisis, pemikiran teknikal, logik. Dan yang tepat - untuk emosi, gambaran pemikiran, kreativiti.

Sungguh tidak berpuas hati adalah individu di mana satu hemisfera sepenuhnya mengatasi yang lain. Sekiranya pemikiran analitis dibawa ke tahap maksimum, maka orang seperti itu ternyata tidak sosial, tidak sensitif, benar-benar tenggelam dalam sains. Tetapi tidak mudah bagi individu dengan dominasi pemikiran imaginatif: seseorang sentiasa membina istana di udara, berfantasi, dia mudah terpengaruh. Tetapi pada kebanyakan orang, kedua belahan otak dikembangkan hampir sama, dengan "margin" kecil ke satu sisi.

Apa maksud minda analitis??

Untuk menjelaskan apa maksud konsep "mindset analitis", perlu mengingati tujuan yang berbeza dari hemisfera otak. Sekiranya individu itu dikuasai oleh kerja otak kiri, maka dia mempunyai fikiran analitik, di sini akal mengatasi emosi.

Sesiapa yang tahu membandingkan data dan membuat kesimpulan dapat melibatkan diri dalam pekerjaan yang memerlukan analisis. Pemikiran seperti ini berfungsi dengan program di PC, dokumen, dan bukan dengan orang lain. Hari ini, banyak pusat latihan membuat program yang membantu mengembangkan pemikiran penganalisis.

Ciri-ciri penganalisis lain termasuk hakikat bahawa mereka mula-mula berfikir dan kemudian mengambil tindakan. Tetapi mereka sukar untuk memahami keadaan sekiranya imaginasi diperlukan. Di samping itu, orang yang mempunyai kemampuan untuk menganalisis secara luaran kelihatan tidak berperikemanusiaan dan dingin. Ini hanya cangkang luar, kerana fakta-fakta memainkan peranan utama. Selalunya, logik dan analitik saling berkaitan dengan persepsi kreatif mengenai dunia, kreativiti. Dalam kes ini, seseorang mengembangkan bakat untuk sesuatu. Ini adalah gabungan yang jarang berlaku.

Fikiran analitis. Kebaikan dan keburukan

Fikiran analitik mempunyai kebaikan dan keburukannya sendiri. Ini tidak bermaksud bahawa jenis pemikiran tertentu lebih baik. Terdapat kelebihan dan kekurangan untuk segalanya. Adalah perlu untuk menilai mereka dengan betul untuk mengubah minus menjadi kualiti positif. Orang tidak dapat memilih jenis pemikiran mereka sendiri, tetapi mereka dapat membetulkannya..

Mereka yang mempunyai fikiran analitik yang dominan memerlukan maklumat baru, analisis data sentiasa. Seseorang memahami masalah itu untuk masa yang lama, tetapi hampir tidak ada masa untuk keputusan akhir. Dalam keadaan di mana tindak balas yang cepat diperlukan, para penganalisis jatuh hati. Orang seperti itu tidak menyukai perubahan, hidup mengikut rutin yang ditetapkan..

Bagaimana mengembangkan minda analitis

Sekiranya anda dikuasai oleh pemikiran imaginatif, maka anda berminat untuk belajar bagaimana mengembangkan pemikiran yang analitis. Terdapat pelbagai latihan. Perlu dimulakan dengan beban kecil: kata-kata imbasan, teka-teki, masalah logik. Latihan yang berkesan adalah permainan kata. Membaca kisah detektif berkualiti tinggi adalah baik untuk pengembangan pemikiran analitis. Sesungguhnya, semasa dia membaca, seseorang merenungkan isu utama buku ini, mencari penjahat.

Perkembangan kemampuan menganalisis yang sangat baik - catur dan catur Di samping itu, program khusus telah dibuat untuk membantu mengembangkan kemahiran menganalisis fakta. Semua jenis program dalam geografi, sejarah memberikan banyak maklumat baru. Memikirkan pelbagai situasi dan peristiwa, seseorang menganalisis maklumat, mencadangkan pilihan pembangunan, skema.

Di samping itu, semasa mengusahakan diri sendiri, perlu diingat bahawa analitik dan logik tidak dapat dipisahkan. Oleh itu, jika anda sering menyelesaikan teka-teki logik, maka anda belajar menyusun semula pemikiran anda. Kami mendapat kemahiran analisis asas di sekolah dalam pelajaran matematik. Tetapi lama-kelamaan, orang sering kurang memperhatikan pembangunan, percaya bahawa ini tidak diperlukan dalam pekerjaan mereka..

Pada manusia, pemikiran analitis dibentuk dengan caranya sendiri, dengan hasil dan kepantasan yang berbeza. Khususnya, kemampuan menganalisis dengan cepat meningkat ketika mempelajari pengaturcaraan, bekerja dengan alat dan mekanisme teknikal, sejumlah besar data.

Jadi, berikut adalah beberapa langkah untuk mengembangkan kemampuan berfikir secara logik. Datang dengan situasi. Teknik ini berpatutan dan mudah kerana anda memerlukan sedikit masa dan otak anda. Intinya terletak pada menghadapi situasi, menetapkan tujuan dan membentuk jalan keluar dan penyelesaian yang berkesan. Contohnya, anda memutuskan untuk terbang ke angkasa. Untuk melakukan ini, anda perlu menjadi ahli program ruang angkasa, atau membeli tiket sebagai pelancong luar angkasa. Sekiranya anda mempunyai masalah kesihatan, anda berumur beberapa tahun, dan bentuk fizikal anda lumpuh, maka satu-satunya jalan keluar adalah dengan membeli tempat duduk di dalam pesawat ulang-alik.

Dengan mengembangkan pemikiran itu, mengerjakan penyelesaian, melakukan analisis data, anda mengembangkan pemikiran analitis. Sekiranya anda tidak mahu membuang masa, rancang perniagaan, beli kereta atau rumah. Analisis keadaan, fikirkan apa yang perlu anda laksanakan.

Banyak permainan dan simulator khas telah dibuat untuk pengembangan logik dan kemampuan untuk menganalisis. Ada tugas yang bertujuan untuk mencari penyelesaian yang optimum, memulihkan keseluruhan gambaran berdasarkan beberapa perincian.

Makanan untuk otak

Semasa perkembangan pemikiran analitis, penting untuk memberi perhatian kepada pemakanan. Terdapat makanan untuk otak, yang membantu kerja organ utama badan, merangsang kerjanya. Lebih-lebih lagi, kerja mental selalu memerlukan banyak tenaga, dan penting untuk mengisi semula kos ini dengan betul. Otak memerlukan banyak glukosa. Makanan lain yang meningkatkan fungsi otak termasuk:

  • pelbagai jenis kacang;
  • coklat, tetapi hanya pahit;
  • buah kering;
  • beri (blueberry, cranberry);
  • lemon;
  • bit;
  • bayam;
  • ikan dari keluarga salmon;
  • Kubis putih.

Di samping itu, untuk fungsi normal badan, termasuk otak, mineral dan vitamin diperlukan. Pertama sekali, kita memerlukan: boron, kalsium, magnesium, zink, besi. Penting untuk memantau pemakanan, menjaga keseimbangan. Ini akan membantu otak berfungsi dengan baik dan memproses maklumat. Gantikan gula dengan karbohidrat lengkap, makan lebih banyak protein, sedikit lemak mungkin.

Siapa yang memerlukan kemahiran analitik

Untuk memahami siapa yang mementingkan kemahiran analitik, sudah cukup untuk melihat iklan di laman web carian pekerjaan dari majikan. Mereka menunjukkan syarat asas untuk calon. Hampir semua syarikat ingin melihat seorang pekerja yang mempunyai kemampuan untuk mengatur masa mereka, pemikiran yang fleksibel, pemikiran yang analitis..

Penganalisis dinilai dalam profesion berikut:

  • ahli ekonomi;
  • juruaudit;
  • pengurus;
  • ahli logistik;
  • pengaturcara.

Pakar pemilihan menunjukkan bahawa pemikiran analitis adalah sifat yang sangat diperlukan orang yang memproses sejumlah besar data setiap hari. Peranan mereka adalah untuk membuat ramalan, menganalisis, mempertimbangkan situasi dan pilihan yang berbeza..

Pola pikir seperti itu bermaksud bekerja dengan sejumlah besar kertas kerja (invois, kontrak, laporan) atau program pada PC. Jarang penganalisis bekerja dengan orang.

Sekiranya anda tidak pasti apakah pemikiran anda, maka terdapat banyak ujian khas di web. Setelah melaluinya, anda akan melihat hasil anda sendiri dan memahami ke arah mana anda perlu maju.

Perkembangan kemahiran analitik

Semasa mengambil pekerja, majikan sering menyenaraikan kemahiran analitik sebagai mustahak. Dan ini bukan tanpa alasan - hari ini perlu bagi pekerja dari banyak profesion untuk dapat bekerja dengan sejumlah besar data, menganalisis dan menyoroti perkara utama. Pengurusan projek, penulisan laporan, penyelesaian masalah teknikal, dan bahkan kemahiran perbualan hanyalah beberapa bidang di mana kemahiran analisis diperlukan. Sekiranya anda merasa membosankan dan membosankan, ketahuilah: pemikiran kreatif yang dikembangkan juga memerlukan kemahiran ini..

Seberapa kuat kemahiran analitik anda dalam menyelesaikan masalah? Tidak terlalu yakin dengan jawapan anda? Dengan latihan biasa, mereka dapat diperkuat dan dikembangkan. Mari kita bincangkan perkara ini lebih lanjut..

Apa itu kemahiran analitik

Kemahiran analitik adalah kemampuan untuk memvisualisasikan, merumuskan, berkonsepkan dan menyelesaikan situasi masalah, membuat keputusan yang bijak berdasarkan maklumat yang ada. Berikut adalah senarai pendek kemahiran dan kebolehan yang membentuk dan pada masa yang sama menyumbang kepada pengembangan kemahiran analisis.

Pecahkan masalah ke bahagian komponennya

Ramai orang buntu untuk menyelesaikan masalah besar. Kemahiran analitikal membantu anda memecahkan masalah kepada bahagian-bahagian kecil yang lebih senang diselesaikan. Ini menjimatkan masa dan tenaga.

Kumpulkan dan nilaikan maklumat

Juga dikenali sebagai literasi maklumat, kemahiran ini membolehkan anda memisahkan gandum dari sekam. Dalam arti harfiah, ia adalah kemampuan untuk memilih dan beroperasi dengan maklumat yang relevan dan betul, bekerja dengan sumber, membuat kesimpulan yang tepat.

Menguruskan maklumat dengan berkesan

Hari ini penting untuk dapat menguruskan banyak maklumat. Kumpulan kemahiran ini merangkumi pengendalian maklumat langsung dan kemahiran organisasi yang maju..

Cari alternatif dan penyelesaian

Dari masa ke masa, setiap orang menyedari bahawa terdapat banyak jalan menuju kejayaan dalam kehidupan dan perniagaan. Dengan kemahiran analitik yang maju, anda akan dilengkapi dengan alat yang berkesan untuk mencari penyelesaian dan alternatif.

Baca buku sukar dan serap maklumat sukar

Dari semasa ke semasa perlu membaca dan memahami bahan yang kompleks. Contohnya, ini mungkin kertas putih yang menerangkan cara menggunakan aplikasi..

Secara amnya, kemahiran analitik digunakan dalam situasi berikut:

  • Untuk menyelesaikan masalah yang kompleks
  • Membuat keputusan yang tepat
  • Meringkaskan statistik
  • Mengenal pasti arah aliran
  • Memperkemas proses
  • Pelaksanaan projek yang berkesan
  • Menganalisis dan mendiagnosis masalah
  • Untuk penyelidikan atau analisis data

Sekiranya anda bukan saintis, detektif, atau ahli matematik, apa gunanya kemahiran analisis untuk anda? Dalam kehidupan peribadi, anda dapat mengenal pasti kecenderungan dan corak tingkah laku untuk lebih mengenali diri anda dan belajar tentang dunia di sekeliling anda, berkomunikasi secara berkesan dengan orang lain, mengatur eksperimen hidup, menerangkan pandangan anda.

Apabila anda belajar berfikir secara analitis, secara automatik anda akan meningkatkan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Anda juga akan dihargai oleh majikan atas kemampuan anda menyelesaikan masalah yang rumit. Kami akan mengetengahkan perkara terakhir secara berasingan..

Soalan apa yang diajukan dalam temu bual?

Berikut adalah beberapa soalan temu ramah khas untuk menguji kemahiran analitik calon..

  1. Langkah apa yang perlu anda ambil untuk mengkaji masalah tersebut, dan kemudian membuat keputusan yang tepat?
  2. Beritahu saya tentang kes dari pekerjaan anda sebelumnya di mana anda menemui kaedah yang lebih baik untuk tugas biasa..
  3. Bolehkah anda memberi saya contoh masalah kecil yang anda kenal pasti dan selesaikan sebelum ia menjadi masalah besar?
  4. Terangkan tugas yang anda hadapi lebih awal yang memerlukan kemahiran analitik.
  5. Fikirkan situasi masalah yang memerlukan penyelesaian cepat. Bagaimana anda menyelesaikannya.
  6. Adakah terdapat masa ketika analisis anda terhadap situasi dan keputusan yang anda buat membuatnya lebih teruk, dan anda gagal? Apa yang anda akan buat sekarang?
  7. Apakah tugasan analitik paling sukar yang pernah anda selesaikan?

Jawapan untuk soalan-soalan ini sebahagiannya menentukan sama ada anda akan diambil bekerja. Lebih-lebih lagi, bukan begitu banyak pengalaman anda yang akan dinilai, tetapi kemampuan untuk membuat alasan sekarang: pembinaan frasa, logik dalam naratif dan kemampuan untuk membuat kesimpulan yang tepat.

12 prinsip pemikiran analitis

Patuhi garis panduan berikut ketika menghadapi masalah dan berusaha mencari penyelesaian yang berkesan:

  • Kumpulkan maklumat yang berkaitan dengan topik atau masalah.
  • Fokus pada fakta dan bukti, bukan pendapat dan spekulasi.
  • Kaji maklumat dengan teliti.
  • Berikan definisi tepat mengenai masalah tersebut.
  • Gunakan logik.
  • Bahagikan maklumat yang kompleks kepada beberapa bahagian yang mudah.
  • Cari corak dan trend tempat.
  • Tentukan sebab dan akibatnya.
  • Belajar memahami hubungan antara konsep dan hubungannya.
  • Hapuskan maklumat yang tidak perlu dan tidak masuk akal.
  • Susun maklumat.
  • Buat kesimpulan yang tepat.

Beberapa masalah tidak memerlukan mengikuti prinsip-prinsip ini, kerana terlalu mudah dan jelas. Yang lain adalah kompleks dan memerlukan masa yang lama untuk diselesaikan. Tetapi dengan mengikuti prinsip-prinsip ini, anda secara signifikan meningkatkan peluang kejayaan tertinggi..

Bagaimana mengembangkan kemahiran analitik

Main permainan analitik

Terdapat banyak permainan untuk membantu anda meningkatkan kemahiran analitik anda. Beberapa yang lebih popular adalah:

  • Catur
  • Teka-teki jigsaw
  • Backgammon
  • Sudoku
  • Pelbagai teka-teki

Terdapat banyak permainan dalam talian, latihan dan simulator untuk mengembangkan pemikiran analitis. Contohnya, dalam program kami "Sains Kognitif", dan juga termasuk dalam fungsi PRO.

Buat senarai, peta minda dan jadual

Kita semua menghadapi pelbagai masalah, yang kebanyakannya saling berkaitan. Bagaimana tidak menjadi keliru dalam rangkaian maklumat ini dan bagaimana melihat persimpangan dan arah aliran? Untuk ini, terdapat senarai, peta minda dan jadual. Alat praktikal ini dapat membantu anda menguruskan diri dan menjadi lebih teratur..

Anda boleh melatih kemahiran analitik anda dengan membuat senarai seperti ini:

  • Senarai nilai dan peraturan hidup mereka
  • Senarai yang hendak dibuat
  • Senarai Do
  • Senarai bacaan
  • Senarai filem
  • Senarai tabiat menanamkan dalam diri anda
  • Senarai tabiat untuk dibuang

Begitu juga, anda boleh membuat jadual perbelanjaan dan pendapatan atau diet anda. Fikirkan bidang kehidupan anda di mana terdapat banyak maklumat dan kategori. Kemudian buat jadual atau grafik untuk memudahkannya.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai peta minda dari artikel tersebut..

Gunakan teknik Five Whys

Teknik yang ringkas dan hebat ini akan menjadikan anda fokus pada perkara yang penting..

Cari punca masalah. Tanya pada diri anda soalan "Mengapa?" setiap kali berhadapan dengan sesuatu yang tidak dapat difahami atau sukar. Sebabnya sangat mendalam sehingga memerlukan masa yang lama untuk menggali untuk mencarinya. Sebagai contoh, alasan untuk penjualan yang buruk mungkin bukan dalam kualiti perkhidmatan atau barang, tetapi pada kenyataan bahawa laman web memerlukan waktu yang lama untuk memuatkan atau permintaan diproses untuk waktu yang lama..

Gunakan teknik SWOT

Dicipta oleh Albert Humphrey pada tahun 1960-an, alat ini telah bertahan dalam ujian masa dan tetap berguna. Anda boleh menggunakannya dalam dua cara - sebagai pemecah ais sederhana (disebut pemecah ais) untuk membantu pasukan berkumpul untuk mula mengembangkan strategi, atau dengan cara yang lebih canggih sebagai alat yang serius untuk menyelesaikan keseluruhan masalah..

Dengan menggunakan teknik ini, anda membuat keseluruhan strategi, daripada berusaha mengatasi satu masalah..

Mari lihat bagaimana anda boleh menggunakan alat analisis ini untuk pengembangan diri..

Kekuatan

Tanyakan kepada diri anda soalan berikut:

  • Apa kelebihan anda?
  • Apa yang anda buat lebih baik daripada orang lain?
  • Apa sumber yang unik dan murah yang boleh digunakan?
  • Apa yang difikirkan oleh orang lain adalah kekuatan anda?

Dengan menjawabnya, anda akan dapat menilai keperibadian anda dari segi kemahiran..

Kelemahan

Jawab soalan berikut:

  • Apa yang boleh anda tingkatkan dalam diri anda?
  • Perkara yang harus anda elakkan?
  • Apa yang orang lain anggap kekurangan anda?

Soalan ketiga sangat penting. Kita terbiasa mengetahui segala sesuatu tentang diri kita sehingga kita mengabaikan pendapat orang lain. Dari luar, beberapa masalah lebih mudah diperhatikan.

Peluang

Jawab soalan berikut:

  • Apa peluang yang anda ada ketika ini?
  • Adakah mungkin untuk mengubah keburukan anda menjadi kelebihan?
  • Apa trend global dalam pembangunan diri yang ada dan apa yang boleh digunakan?

Untuk melihat kemungkinannya, anda perlu meneliti banyak maklumat, mengklasifikasikannya dan membuat kesimpulan. Istilah "trend" bermaksud anda mengkaji keseluruhan gambar dengan teliti dan cuba mencari sesuatu yang sama di dalamnya.

Ancaman

Jawab soalan berikut:

  • Apa ancaman yang anda hadapi?
  • Adakah kemahiran dan pengetahuan anda akan diminati dalam 5 tahun?
  • Bolehkah perubahan teknologi merosakkan kehidupan dan kerjaya anda??
  • Adakah anda mempunyai hutang?

Bersikap realistik dan teliti dalam analisis anda. Semakin jujur ​​jawapannya, semakin tepat kesimpulan yang dapat anda buat.

Alat SWOT juga dapat digunakan ketika menganalisis dan membuat strategi untuk perniagaan anda..

Belajar program

Mengetahui cara "berkomunikasi" dengan mesin adalah salah satu kemahiran paling berharga yang dapat dimiliki oleh manusia hari ini. Pengaturcaraan juga meningkatkan kemahiran kognitif dan analitis.

Semua perkara yang kita bincangkan dalam artikel ini terlibat semasa menulis kod.

Main permainan "Argument - Counterargument"

Anda bahkan tidak memerlukan pasangan untuk ini, walaupun ini sangat diharapkan. Tuliskan di atas sehelai kertas semua kepercayaan atau pendapat anda yang anda yakin. Sokong semuanya dengan hujah. Sekarang cari sepuluh hujah balas untuk masing-masing. Cuba pertahankan pandangan yang bertentangan.

Inilah yang akan anda capai dengan melakukan latihan ini, menurut Scott Fitzgerald: "Anda akan lulus ujian kecerdasan kelas satu ketika anda belajar menyimpan dua idea yang bertentangan dalam fikiran anda dan masih memiliki kemampuan untuk berfikir.".

Eksperimen secara berkala

Menjadi sejenis saintis yang melakukan eksperimen, mengumpulkan maklumat dari semua jenis. Tuliskan andaian anda tentang bagaimana anda ingin membuktikan atau menyangkal teori tersebut, dan kemudian melaksanakannya.

Sebagai contoh, cari tahu bagaimana menangani konflik untuk memadamkannya. Boleh:

  • Jawab teguran untuk celaan
  • Bertenang
  • Untuk bertanya
  • Untuk bergurau
  • Menahan diri dari kritikan

Setiap tindakan tersebut mempunyai akibatnya sendiri. Tuliskan secara terperinci apa yang menyebabkan ini atau taktik itu. Analisis maksud semua ini. Ini akan membantu anda mencari kaedah berkesan untuk berkomunikasi dengan orang lain..

Ulas 100 artikel mengenai topik tertentu dan tuliskan pemikiran utama

Ini adalah latihan yang bagus untuk mendapatkan gambaran besar mengenai topik tertentu dan memperluas cakrawala anda. Semasa membaca artikel, cari idea berulang dan unik dalam struktur, semantik, dan kejelasan bahasa..

Bayangkan bahawa setelah kerja selesai, anda mempunyai berpuluh pandangan mengenai satu soalan. Tidak perlu bersetuju dengan mereka, penting untuk mengetahui bahawa mereka wujud. Ini memberi kelebihan besar dalam polemik dan mempertahankan pandangan anda..

Analisis apa yang berlaku di bilik yang penuh dengan orang

Terutama jika anda tidak mengenali mereka. Analisis hubungan antara mereka, niat, kata-kata dan gerak isyarat tertentu. Bayangkan diri anda sebagai detektif yang sedang berusaha untuk mengetahui apa yang berlaku di sebuah bilik. Anda boleh bermain permainan ini di kelab, di ruang menunggu atau di tempat lain apabila anda berada dalam sekumpulan orang.

Huraikan pelbagai proses dalam hidup anda

Ingin mengekalkan ingatan anda seawal mungkin sepanjang hari? Salah satu cara untuk mencapainya adalah dengan menganalisis proses yang berlaku kepada anda sepanjang hari. Semuanya penting: tindakan, frasa, peristiwa, tingkah laku, konflik.

Apabila anda mengumpulkan maklumat, jangan cuba menafsirkannya dengan cara apa pun. Tulis sahaja. Pada akhir minggu, kesimpulan tertentu dapat diambil. Oleh itu, anda akan menggerakkan kemahiran analitik anda, dan juga mula memahami apa yang berlaku dalam hidup anda..

Buat strategi untuk hidup anda

Jeneral terhebat adalah ahli strategi dan mempunyai kemahiran analisis yang sangat baik. Mereka terus mengubah sudut pandang mereka dan melihat keadaannya secara terperinci atau sebagai gambaran besar..

Untuk bermain permainan strategi apa pun, anda mesti memahami peraturan (dan mana yang boleh anda hancurkan), pemain lain dan tujuannya. Ia memerlukan strategi yang bijak untuk mendapatkan apa yang anda mahukan. Kadang kala anda harus mengorbankan kesenangan seketika. Tetapi biarkan itu memberi inspirasi kepada anda bahawa semua orang hebat telah melakukan ini. Mereka tahu bagaimana bertahan dan menunggu untuk muncul di pentas pada saat yang paling penting..

Lebih Banyak Petua

Kaedah yang disenaraikan dan dijelaskan di atas untuk mengembangkan kemahiran analisis adalah yang paling biasa. Berikut adalah senarai petua tambahan:

  • Cuba lukis idea atau masalah yang sedang anda fikirkan sekarang..
  • Cuba buat grafik arah aliran yang berbeza mengikut tahun atau bulan.
  • Senaraikan pelbagai hujah untuk melaksanakan idea anda.
  • Terangkan konsep kompleks dalam bahasa mudah menggunakan kiasan dan analogi.
  • Buat kebaikan dan keburukan untuk sebarang penyelesaian.

Semakin banyak anda bersenam, semakin banyak otak anda terbiasa dengan pemikiran analitis. Jangan lupa bahawa latihan menjadi sempurna.

Buku

Membangunkan kemahiran analitik memerlukan membaca, terutama membaca yang sukar. Buku-buku berikut akan membawa anda ke tahap seterusnya. Ingat: ia akan sukar.

  • "Bagaimana Orang Berfikir" Dmitry Chernyshev.
  • "Perkembangan otak. Cara Membaca Lebih Cepat, Menghafal Lebih Baik, dan Mencapai Matlamat Lebih Besar "Roger Sipe.
  • Teka-teki Sherlock Holmes oleh Richard W. Galland.
  • "Ajar Otak Anda untuk Bekerja" oleh Matthew McDonald.
  • "Sistem Jepun untuk pengembangan kecerdasan dan ingatan" oleh Ryuta Kawashima.
  • Latihan untuk otak. Tingkatkan IQ Anda "Joel Levy.
  • "5 minit untuk berfikir" Jan Perelman.
  • "Hitung Pantas" Jan Perelman.
  • "Melayan tugas dan pengalaman" Jan Perelman.
  • Perkembangan Pemikiran Kritikal oleh Diane Halpern.

Bersikap kreatif dapat membantu anda mendapatkan idea yang bernas, membuat karya yang menarik, dan menjadi unik. Mereka akan membantu anda menonjol. Tetapi kreativiti dan inovasi mesti selalu disokong oleh strategi yang tepat dan pelaksanaan yang sempurna. Ketika itulah kemahiran analitik anda akan membantu anda. Ini adalah asas untuk membangun mekanisme rancangan dan maklum balas yang fleksibel yang memungkinkan untuk mewujudkan keputusan yang paling sukar dan luar biasa..

Kaedah mengembangkan kemahiran analitik

Terdapat banyak jenis pemikiran yang digunakan seseorang setiap hari. Salah satu yang paling penting adalah analitik. Sekiranya anda mempunyai pemikiran yang maju seperti ini, maka akan lebih mudah untuk mencapai matlamat dan berjaya. Walau bagaimanapun, ia tidak muncul dengan sendirinya. Anda perlu berlatih dengan tekun, menerapkan pengetahuan tentang bagaimana mengembangkan kemahiran analitik anda dengan betul.

Analitis dan manusia

Sebilangan orang mempunyai kemahiran analitik yang baik sejak kecil. Ini disebabkan oleh fakta bahawa hemisfera kiri otak mereka menguasai di sebelah kanan. Dialah yang bertanggungjawab untuk jenis pemikiran ini. Tetapi mereka yang tidak cenderung untuk analitik sejak lahir seharusnya tidak kecewa, kerana dengan latihan tertentu, keupayaan analisis akan meningkat dengan cepat.

Pemikiran analitik bertanggungjawab untuk beberapa perkara penting:

  • Analisis terperinci mengenai peristiwa yang sedang berlaku, serta pelbagai fenomena;
  • Penentuan perspektif dan semua peristiwa berikutnya dari tindakan tertentu;
  • Membina rantai logik;
  • Mengenal pasti kelebihan atau kekurangan dalam sebarang fenomena;
  • Keupayaan untuk memisahkan butiran utama dari yang kedua;
  • Menyelesaikan masalah atau tugas seharian;
  • Keupayaan untuk menaakul dan meluahkan fikiran dengan betul;
  • Perancangan masa yang betul, kepatuhan kepada urutan kerja;
  • Kejelasan sebarang alasan logik;
  • Membuat keputusan yang tepat.

Orang yang mempunyai kemahiran analitik yang dikembangkan sangat berkesan dan mudah mencapai sebarang tujuan. Jauh lebih mudah bagi mereka untuk berkomunikasi dengan orang lain, mereka dapat membanggakan logik dan pemerhatian yang baik, yang sangat membantu dalam kehidupan seharian dan bekerja. Mengira perniagaan apa pun beberapa langkah ke depan adalah tugas paling mudah bagi orang tersebut. Inilah faedah yang membuat orang berfikir tentang cara untuk memperbaiki diri..

Pemikiran analitik berkait rapat dengan pemikiran kritis. Apabila digabungkan, kedua-dua jenis ini lebih berkesan. Mereka memberi seseorang peluang untuk menilai secara objektif apa yang terjadi di sekelilingnya, mencari jalan keluar dengan cepat, dan juga melihat kekurangan di mana orang lain tidak menyedarinya. Seringkali mereka secara aktif berinteraksi dengan pemikiran logik, yang memungkinkan mereka mencari corak, meramalkan peristiwa masa depan lebih awal, dan juga dengan jelas membuktikan kedudukan mereka dalam isu apa pun. Gabungan mereka menjadikan seseorang itu sangat pintar..

Kemahiran analitik yang dikembangkan dapat berguna dalam banyak profesion. Mereka paling penting untuk: pengurus, ahli ekonomi, saintis politik, penganalisis, pengaturcara, peguam, penyiasat dan pekerja IT.

Sastera

Anda boleh mendapat banyak manfaat daripada membaca sastera yang baik. Orang yang banyak membaca menonjol dari pengetahuan mereka yang lain, kemahiran untuk bercakap dengan indah, perbendaharaan kata yang luas, dan juga kejayaan. Malah kualiti pemikiran analitik dapat dipengaruhi dengan bantuan buku. Lebih-lebih lagi, tidak perlu membaca sastera khusus yang kompleks, kerana anda boleh melatih kemahiran tersebut dengan bantuan karya seni. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa buku-buku sains popular harus ditinggalkan. Buku apa untuk mengembangkan pemikiran analitis yang perlu anda baca:

  1. "Kejuruteraan Heuristik" (D. Gavrilov) - sebuah buku mengenai pemikiran, yang membantu belajar berfikir dengan betul, menyelesaikan masalah yang kompleks, membina kesimpulan.
  2. "Pemikiran logik dan taktikal" (C. Phillips) - membolehkan anda melatih otak anda secara kualitatif untuk penyelesaian masalah yang betul.
  3. "Buku keputusan. 50 model pemikiran strategik "(M. Krogerusa, R. Chappeler) - sebuah buku yang membantu mencari penyelesaian dalam apa jua keadaan.

Anda juga boleh membaca buku lain yang membincangkan kemampuan otak dan pemikiran, atau mencadangkan penyelesaian masalah yang rumit. Dari fiksyen, perlu diperhatikan karya R. Bradbury, A. Christie atau A. K. Doyle. Kesemuanya akan membantu dalam pengembangan kemahiran analitik dan penemuan bakat baru..

Semasa membaca fiksyen, anda harus menganalisis tindakan watak-watak, dan juga merenungkan mengapa mereka melakukannya. Selain itu, anda dapat merenungkan bagaimana peristiwa itu akan berkembang sekiranya watak itu berlainan.

Latihan intelektual

Anda juga dapat mengembangkan kemahiran analitikal di rumah menggunakan teka-teki pintar. Ini adalah latihan yang sukar dan teka-teki yang mudah. Pilihan ini boleh digunakan oleh remaja dan juga orang dewasa. Tetapi bagi kanak-kanak kecil akan menjadi terlalu sukar.

  1. Matematik. Menyelesaikan pelbagai masalah, melakukan operasi algebra yang kompleks, aritmetik mental, lulus ujian - semua ini memberi kesan langsung kepada pemikiran analitis..
  2. Teka-teki. Teka-teki, cipher, silang kata atau jenis teka-teki lain sangat berkesan untuk otak manusia. Anda boleh menggunakannya sejak usia dini..
  3. Catur. Dengan bantuan catur anda dapat mengembangkan otak anda dengan kuat. Sekiranya tidak mungkin bermain dengan lawan yang nyata, maka ia dibenarkan menggunakan pertolongan kecerdasan buatan atau menyelesaikan tugas-tugas khas.
  4. Pengaturcaraan. Belajar mengenai pengaturcaraan adalah baik, tetapi mungkin terlalu sukar bagi remaja, sebab itulah ia paling sesuai digunakan dalam kalangan orang dewasa.

Mengembangkan kemahiran analitik dengan kaedah ini membolehkan anda mencapai hasil yang baik dalam jangka masa yang singkat. Tetapi ini memerlukan anda untuk mengembangkan disiplin yang ketat, dan juga tidak ketinggalan kelas..

Pemikiran analitik pada remaja dapat ditingkatkan dengan pendekatan serius untuk pelajaran sekolah dan pekerjaan rumah biasa..

Kaedah terbaik untuk meningkatkan pemikiran analitik pada pelajar sekolah rendah adalah pelbagai permainan. Mereka membantu anda berkembang sambil bersenang-senang. Sekiranya seorang kanak-kanak tidak mahu melakukan aktiviti apa pun, atau dia tidak menyukai permainan tertentu, maka tidak perlu memaksanya, kerana tidak akan ada faedah dalam kes ini.

Permainan apa yang akan berkesan:

  1. Pertanyaan. Anda boleh menyediakan pelbagai pilihan untuk pencarian, tetapi untuk anak kecil, anda harus memilih yang paling mudah. Contohnya, lukiskan peta halaman untuknya, yang menurutnya dia harus mencari harta karun yang disembunyikan oleh ibu bapanya.
  2. Teka-teki. Mencari elemen yang tepat dan secara beransur-ansur mengumpulkan gambaran besar melibatkan bukan sahaja pemikiran, tetapi juga perhatian orang itu. Pelajar sekolah harus memilih gambar yang tidak terlalu besar dan tidak lebih daripada 500 butiran..
  3. Permainan papan. Meningkatkan kemahiran analisis hanya akan berfungsi dalam permainan papan di mana semua peserta diminta untuk memikirkan keputusan mereka atau mengira langkah masa depan. Pilihan ini sangat sesuai untuk seisi keluarga..

Perkembangan suka bermain sangat berkesan, sebab itulah ia diamalkan oleh banyak ibu bapa. Anda hanya perlu memilih permainan yang sesuai untuk anak anda.

Pemodelan

Orang dewasa sering tidak mempunyai masa untuk menangani perkembangan mereka sendiri. Dalam kes sedemikian, pemodelan akan membantu. Ini membolehkan anda melatih pemikiran anda dalam jangka waktu yang singkat, sambil menyelesaikan masalah penting. Anda boleh menggunakan kaedah ini walaupun dalam perjalanan ke tempat kerja atau semasa mandi..

Cara menggunakannya:

  1. Pilih salah satu masalah yang ada yang tidak dapat diselesaikan lebih awal.
  2. Cuba cari dengan cepat semua pilihan untuk menyelesaikannya, dan kemudian gunakan satu.
  3. Pertimbangkan secara komprehensif masalahnya (mengapa ia muncul, apakah ia harus diselesaikan, apa akibat yang mungkin timbul, apakah akan ada kelebihan untuk menghapusnya).
  4. Buat keputusan akhir.
  5. Lakukan analisis terperinci, mengira kemungkinan hasil peristiwa semasa melaksanakan penyelesaian masalah yang dipilih.

Mengembangkan pemikiran analitik dengan cara ini membolehkan anda mencapai hasil yang baik. Namun, untuk ini anda harus dapat memusatkan perhatian pada satu pemikiran dan menyelesaikan semua urusan anda. Pada masa yang sama, perlu memperuntukkan masa yang cukup untuk memikirkan keputusan..

Sekiranya dikehendaki, anda boleh meniru situasi atau masalah luar biasa yang tidak pernah anda hadapi. Dalam beberapa kes, pilihan ini mungkin lebih berkesan..

Latihan dalam kehidupan seharian

Anda dapat mengembangkan pemikiran seperti ini dengan mudah dengan memasukkan sedikit latihan ringan ke dalam kehidupan seharian anda. Anda boleh menggunakannya pada bila-bila masa. Syarat utama untuk mencapai kesannya adalah hanya keteraturan latihan ini..

Bagaimana anda dapat melatih kemahiran analitik anda:

  1. Cari corak. Anda harus selalu berusaha mencari corak apa pun. Ini berlaku untuk pekerjaan atau belajar, serta semua pekerjaan rumah tangga.
  2. Pembentukan tabiat baik. Mencuba memupuk tabiat memberi kesan positif pada otak. Sekiranya pada masa yang sama mereka dikaitkan dengan pemikiran (membaca, aritmetik mental, kesimpulan), maka kesan berganda akan diperoleh.
  3. Analisis tindakan. Anda harus mempertimbangkan tindakan semua orang yang harus anda hadapi dalam hidup. Sebaiknya menganalisis watak genap dari filem atau buku.
  4. Memikirkan masa lalu, masa kini, masa depan. Anda perlu memikirkan mengapa sesuatu peristiwa itu berlaku, bagaimana lagi peristiwa itu akan berakhir, apa yang akan terjadi pada masa hadapan.
  5. Perancangan perbualan. Semasa perbualan, anda harus berfikir terlebih dahulu di mana ungkapan ini atau ungkapan itu, dan memutuskan apa yang terbaik untuk disampaikan. Sekiranya anda berjaya mengembangkan kemahiran ini, anda akan menjadi orang yang sangat senang untuk berkomunikasi..

Melakukan latihan ini secara berkala akan membantu anda mencapai hasil yang diinginkan. Tetapi walaupun selepas itu, anda tidak boleh berhenti berolahraga untuk mengekalkan pemikiran anda..

Berapa lama ia akan mengambil masa

Menjadi orang yang berjaya dan cerdas bukanlah tugas yang mudah. Mengetahui bagaimana mengembangkan pemikiran analitis dengan betul, dan menerapkan kaedah terkenal dalam praktik dengan keteraturan yang mencukupi, ada setiap peluang untuk mencapai hasil yang diinginkan. Ini boleh berlangsung dari beberapa minggu hingga berbulan-bulan. Semuanya bergantung pada ciri-ciri individu, ketekunan dan keteraturan latihan, serta keadaan luaran.

Ujian kemampuan analitik

Uji kemampuan analitik digunakan oleh majikan untuk memilih pengurus, ahli ekonomi, dan jurutera. Pengujian dilakukan dalam 20-30 minit, dan hasilnya diproses secara automatik, yang menjadikannya objektif dan sesuai untuk pemohon dan pengusaha.

Keupayaan analisis: tugas yang berbeza - satu tujuan

Keupayaan untuk menganalisis maklumat mencerminkan kemampuan menganalisis data, meneliti, membandingkannya, membuat kesimpulan. Untuk mengenal pasti tahap pengembangan kemahiran analitik, ujian penilaian digunakan, hasilnya tidak bergantung pada faktor subjektif..

Ujian terdiri daripada tugas-tugas berikut:

  • lisan;
  • berangka;
  • penggoda otak;
  • memahami asas mekanik.

Calon dikehendaki melakukan analisis maklumat berangka, lisan atau abstrak. Hasil ujian menggambarkan kemampuannya bekerja dengan nombor, teks, gambar, melakukan operasi matematik dan logik. Masalah lisan, numerik, logik menentukan tahap penguasaan logik atau matematik, dan setiap jawapan yang betul meningkatkan nilai pengambil ujian di mata majikan.

Ujian pemikiran analitik digunakan untuk memilih calon terkuat untuk pekerjaan. Perekrut menggunakan kajian kes, melakukan wawancara, tetapi ujian kemampuan memberikan hasil yang paling objektif, tidak termasuk berat sebelah terhadap pemohon.

Keupayaan analisis

Setiap orang telah mengembangkan pemikiran logik dalam satu bentuk atau bentuk yang lain, tetapi tahap perkembangannya berbeza. Ada orang yang cenderung pada keputusan intuitif, dan ada orang yang merenung setiap langkah untuk waktu yang lama. Orang yang cenderung kepada analisis dikatakan mempunyai pemikiran analitis. Anda dapat mengetahui tahap pengembangan kemampuan anda menggunakan ujian dalam talian percuma untuk pemikiran analitis.

“Ahli psikologi dan tenaga kerja memandang kemahiran analitik sebagai kemampuan untuk memikirkan situasi tertentu dan mencari jalan penyelesaian yang sesuai. Seseorang yang mempunyai pemikiran logik mengkaji sebab dan akibat tindakan mereka sendiri atau orang lain, membuat kesimpulan dan kesimpulan ".

Ujian analitik ini dirancang untuk mendedahkan ciri-ciri ini, dan bukan sahaja majikan, tetapi juga responden sendiri mendapat manfaat daripada ini.

Bagaimana rupanya

Ujian analisis maklumat merangkumi bahagian lisan, logik dan berangka.

Contoh berangka digunakan untuk menentukan kemampuan untuk beroperasi dengan nombor, untuk membuat pengiraan mudah (peratusan, pecahan, perkadaran).

Tugas verbal terdiri daripada teks pendek (100-150 patah perkataan) dan pernyataan. Pemohon diminta untuk menentukan sama ada pernyataan itu "palsu" atau "benar". Teks topik perubatan, ilmiah, undang-undang atau ekonomi digunakan. Satu teks diberikan 30-60 saat, jadi tidak mudah untuk menentukan apakah pernyataan yang ditentukan sesuai dengan teks.

Masalah logik atau logik abstrak terdiri daripada rangkaian gambar abstrak. Gambar menunjukkan bentuk geometri yang berubah mengikut corak tertentu. Bentuk geometri berputar di sekitar paksi, bentuk, garis, titik lain ditambahkan kepadanya. Tugas pengambil ujian adalah untuk menentukan sambungan logik dan mencari jawapan yang betul dari 3-5 pilihan.

Ujian lain yang digunakan untuk analisis adalah memahami mekanik, yang melibatkan pengetahuan mengenai undang-undang fizikal asas dan sebab akibat..

Pemohon mungkin bekerja lebih teruk dengan teks berbanding dengan matematik atau fizik, tetapi hasil ujian akhir akan menunjukkan tahap kemampuan umumnya untuk menganalisis maklumat.

Siapa yang memerlukan kemahiran analitik?

Pola pikir analitik, iaitu, kecenderungan berfikir dan kesimpulan logik, berguna dalam kehidupan seharian dan di tempat kerja. Namun, ada profesion yang mana pemikiran analitik lanjutan adalah kemahiran terpenting. Ini biasanya:

  • kakitangan jualan;
  • ahli ekonomi;
  • akauntan;
  • IT;
  • pemasar;
  • ahli logistik;
  • jurutera;
  • perunding.

Setiap kedudukan yang melibatkan pemprosesan data, kajian dokumentasi menuntut kemampuan menganalisis maklumat. Beberapa syarikat menggunakan tugas berfikir analitik, ujian bakat dan ujian berpotensi untuk perubahan personel..

Contoh soalan

Contoh tugas untuk kemahiran analitik
SoalanPilihan jawapan
Teruskan urutan berangka: 1; 2; 3; lima; 8; 13; 21; 34; ?1) 21
2) 34
3) 55
Kajian ahli astronomi menunjukkan bahawa jumlah planet yang sesuai untuk pengembangan kehidupan di galaksi kita kurang daripada yang dikira, tetapi jumlahnya dianggarkan beratus-ratus juta. Pencarian planet yang berpotensi dapat dihuni akan dilakukan di sekitar bintang yang serupa dengan Matahari kita.

Tuntutan: Ahli astronomi telah menemui ratusan juta planet yang dapat dihuni di galaksi kita.1) Penyataan Benar
2) Penyataan adalah Salah
3) Maklumat tidak mencukupi

Soalan pertama berkaitan dengan masalah logik termudah. Jawapannya ialah "55". Ini adalah nombor seterusnya dalam urutan Fibonacci.

Soalan kedua adalah lisan. Jawapan yang betul: "Maklumat tidak mencukupi". Jelas dari konteks bahawa para astronom tidak menjumpai planet-planet tertentu, tetapi mengungkapkan suatu pola tertentu.

Petua untuk lulus

Pemikiran logik berguna untuk jurutera, pemasar, juruaudit dan pengaturcara. Syarikat menggunakan Uji Idea untuk memilih bakat terbaik di pasaran dan membina kumpulan bakat. Sekiranya pemohon mendapat keputusan yang buruk mengenai masalah berangka atau lisan standard, akan sukar baginya untuk bersaing untuk mendapatkan kekosongan.

  1. Berlatih. Dengan setiap masalah diselesaikan, kemahiran itu meningkat, akhirnya mencapai automatisme. Semakin banyak pemohon menyelesaikan contoh, semakin baik. Untuk ini, ujian latihan telah dibuat, di mana mereka melatih dalam talian, membandingkan hasilnya dengan hasil pengguna lain. Setelah menyelesaikan ujian praktik, setiap masalah diberi komen terperinci mengenai penyelesaiannya, dan petua bagaimana menyelesaikan masalah tersebut.
  2. Kajian maklumat. Syarikat menggunakan ujian analisis dalam talian dari pembangun yang berbeza. Sebagai contoh, Talent Q menggunakan prinsip pembentukan tugas adaptif. Kerumitan soalan seterusnya bergantung pada seberapa tepat responden menjawab soalan tersebut. Maklumat mengenai ujian apa yang menanti calon di syarikat tertentu dicari di forum khusus di Internet atau di rangkaian sosial. Tetapi mencari atau memuat turun jawapan yang betul tidak akan berjaya: setiap calon menerima "set" masalah yang unik.
  3. Penciptaan keadaan yang sesuai. Ujian dilakukan dari rumah, tetapi disarankan untuk memastikan ketenangan dan ketenangan sebelum memulakan. Sebagai peraturan, jangka waktu yang diberikan untuk lulus ujian adalah seminggu, jadi lebih baik memilih waktu ketika tidak ada orang di rumah. Sebaliknya, lebih baik berlatih di tempat yang bising di mana seseorang dipengaruhi oleh banyak gangguan..

Pengeluaran

Ujian kemahiran analitik adalah peluang terbaik bagi pemohon untuk membuktikan kecekapan mereka. Bagi majikan, ujian juga merupakan alat yang mudah dan murah untuk memilih pekerja baru dan mempromosikan pekerja yang ada. Pada masa yang sama, agak sukar bagi orang yang tidak bersedia untuk menunjukkan hasil yang baik. Latihan secara metodis tetap menjadi satu-satunya cara untuk meningkatkan hasil..