Utama > Trauma

Ujian: Apakah pemikiran anda? Uji Minda - Ujian Minda Analitikal

Semasa menyelesaikan masalah, apa yang paling sering anda lakukan? Apa lagi yang ada dalam diri anda - kelicikan wanita atau pragmatisme lelaki? Mari kita fikirkan jenis fikiran anda dengan ujian kami..

Ujian minda

Melakukan pelbagai tindakan, orang dipandu oleh perintah hati atau fikiran..

Mustahil untuk mengatakan dengan tegas mana yang lebih baik tanpa mengetahui situasi apa yang sedang dibincangkan..

Dalam beberapa keadaan, untuk membuat keputusan yang tepat, dan lebih menentukan, perlu untuk dapat menganalisis apa yang sedang berlaku dan membuat kesimpulan yang memungkinkan untuk meramalkan bagaimana peristiwa dapat berkembang.

Kami menawarkan anda untuk lulus ujian yang menarik untuk mindset, yang memerlukan sedikit masa untuk anda.

Apa maksudnya mempunyai minda analitis

Seseorang yang mempunyai pemikiran sedemikian mempunyai kemampuan untuk membina rangkaian fakta yang tersedia secara logik yang ketat, yang memungkinkan untuk membuat kesimpulan yang betul.

Bersamaan dengan logik akal, terdapat juga logik hati. Dalam situasi yang berbeza, semua orang dipandu olehnya. Walau bagaimanapun, ada profesi yang wakilnya sangat penting untuk memiliki pemikiran analitis, kerana kesejahteraan atau bahkan kehidupan orang lain bergantung pada keputusan mereka..

Kaedah terbaik untuk mengetahui sama ada anda mempunyai fikiran analitis adalah ujian dalam talian.

Oleh itu, ujian untuk mindset analitik dapat, dari satu segi, dianggap sebagai ujian untuk mengenal pasti kesesuaian profesional atau untuk mengetahui sama ada kepakaran tertentu sesuai untuk seseorang..

Cara Mengetahui Mindset Yang Mana: Ujian Ilustrasi

Ujian minda dalam talian yang disiarkan di laman web kami dapat dilihat dengan cara yang berbeza. Kami tidak menjamin ketepatannya. Namun, ini akan membantu anda memahami betapa objektif anda ketika membuat keputusan tertentu atau membuat kesimpulan mengenai orang di sekitar anda..

Walaupun hasilnya tidak sesuai dengan anda, jangan kecewa. Terdapat banyak cara untuk mengembangkan kemahiran analitik anda, yang kemudian akan dinyatakan melalui ujian mindset. Contohnya, anda boleh melakukan latihan sederhana:

  • Biasakan menganalisis situasi yang anda saksikan. Setiap kali anda akan lebih cepat memahami inti dari apa yang berlaku dan mencari hubungan sebab-akibat.
  • Cuba cari sendiri siapa penjenayahnya dengan membaca hingga ke tengah novel detektif atau tidak menonton filem detektif.
  • Cuba fahami bagaimana anda dapat "menipu" ujian minda.
  • Selesaikan teka-teki. Terutama banyak masalah seperti itu dapat dijumpai dalam pengumpulan tugas di bawah tajuk "Menjamu matematik".

Setelah beberapa bulan menjalani latihan berkala seperti itu, apabila anda mula "mengklik" tugas seperti biji benih, anda boleh mengikuti ujian mindset kami sekali lagi.

Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, maka, pasti, anda akan mendapat hasil yang sesuai dengan anda..

Adakah pemikiran anda: analitis atau intuitif? Ujian dalam talian

Menurut kajian ahli psikologi dari pelbagai negara di dunia, orang mengikut pemikiran mereka boleh dibahagikan kepada dua jenis utama - penganalisis dan mereka yang mengikuti intuisi mereka. Yang pertama dipandu oleh logik, jarang ketika mereka menggunakan emosi, mereka pragmatik, mereka mencari makna kehidupan dalam segala hal, mereka menyukainya ketika semuanya dibentangkan di rak. Orang seperti itu dapat membuat kesimpulan yang betul dengan minimum maklumat. Yang terakhir, sebaliknya, bersifat emosional, marah, sering bercakap terlebih dahulu dan kemudian bertindak. Terdapat banyak ahli falsafah dan kemanusiaan di antara mereka, mereka bergaul, oleh itu terdapat banyak rakan dan kenalan di sekitar orang-orang seperti itu.

Sementara itu, dalam hidup sukar untuk bertemu dengan penganalisis yang murni atau orang yang hanya bergantung pada intuisi. Ujian kami akan membantu anda memahami sifat minda. Ia dikembangkan oleh ahli psikologi Shane Frederick. Dia memanggil karyanya "Ujian Kemampuan Kognitif". Dengan pertolongannya, dia menemu ramah ribuan orang untuk membuat kesimpulan yang sesuai yang akan membantu mencari pekerjaan, pasangan hidup atau pekerja yang tepat untuk perusahaannya..

Bermula dengan soalan ujian, anda tidak perlu bimbang tentang masa yang diperuntukkan: seseorang akan menjawab dengan cepat, sementara seseorang akan memerlukan masa untuk pengiraan, jadi disarankan untuk memiliki pen dan sehelai kertas.

Ujian minda analitis

Ujian minda analitis akan menunjukkan seberapa maju kemahiran analitik anda. Ia disusun berdasarkan masalah dengan rangkaian nombor, di mana perlu untuk menghitung corak yang mempengaruhi nombor dan meneka apa yang akan menjadi seterusnya.

Soal selidik dalam talian ini adalah ujian analisis klasik dengan jawapan, di mana anda perlu memilih penyelesaian yang tepat daripada pilihan yang dicadangkan. Bergantung pada kebenaran jawapan anda, anda akan mendapat mata. Mata yang dijumlahkan dijumlahkan dan berdasarkannya penilaian terakhir kemahiran analisis anda akan dibuat. Ingat, anda boleh sekali lagi mengikuti ujian dan mendapat keputusan yang lebih baik. Semoga berjaya!

Pola pikir analitik sangat bermanfaat bagi para saintis, jurutera dan ahli matematik, serta bagi orang yang mempunyai kecenderungan kreatif. Lagipun, mudah bagi seseorang yang mempunyai pemikiran sedemikian menyedari intipati tindakan dan pemikirannya..
Dia tidak menghadapi kesukaran untuk menghantar maklumat kepada orang lain. Pada masa yang sama, dia dapat melihat pilihan yang berbeza untuk menyelesaikan masalah, berjaya menilai semua kebaikan dan keburukan.

Mereka yang mempunyai jenis pemikiran ini cukup produktif dan berjaya. Mereka mempunyai sifat pemimpin.
Untuk menentukan sama ada anda mempunyai pemikiran sedemikian, anda harus menjalani ujian psikologi. Dia akan dapat memberikan hasil yang sangat jelas..

Ujian kemampuan analitik

Cara menguji ujian kemahiran analitik anda?

Ujian dalam talian untuk kemampuan analisis dengan jawapan dapat menilai pemikiran secara percuma, dan menentukan kemampuan untuk bekerja dengan sejumlah besar maklumat, di antaranya anda perlu mengetengahkan perkara utama dan menyelesaikan masalah yang nampaknya sukar.

Menentukan kemampuan analitik tidak akan lama, tetapi akan memberikan banyak bahan berguna untuk pengembangan kemahiran semacam ini. Pertama sekali, pemikiran analitis akan membantu mengatasi tugas-tugas multi-tahap apabila penyelesaian perlu dipecah menjadi beberapa tahap. Pada masa akan datang, kehadiran kemahiran analitik akan memungkinkan pemprosesan data masuk yang lebih cepat.

Ujian kemahiran memproses maklumat dan analitik juga harus diambil untuk tujuan praktikal. Lagipun, penting untuk mengembangkan secara komprehensif dan mengetahui kekuatan dan kelemahan anda sendiri, dan ujian akan menjadi pembantu anda dalam hal ini..

Kemahiran analitik

Kemahiran analitik. Frasa "mindset matematik" dan "mindset kemanusiaan" bukanlah satu set perkataan yang bodoh. Konsep-konsep ini mempunyai alasan tertentu. Para saintis telah memperhatikan bahawa otak otak manusia berkembang dengan cara yang berbeza. Kiri bertanggungjawab untuk analisis, pemikiran teknikal, logik. Dan yang tepat - untuk emosi, gambaran pemikiran, kreativiti.

Sungguh tidak berpuas hati adalah individu di mana satu hemisfera sepenuhnya mengatasi yang lain. Sekiranya pemikiran analitis dibawa ke tahap maksimum, maka orang seperti itu ternyata tidak sosial, tidak sensitif, benar-benar tenggelam dalam sains. Tetapi tidak mudah bagi individu dengan dominasi pemikiran imaginatif: seseorang sentiasa membina istana di udara, berfantasi, dia mudah terpengaruh. Tetapi pada kebanyakan orang, kedua belahan otak dikembangkan hampir sama, dengan "margin" kecil ke satu sisi.

Apa maksud minda analitis??

Untuk menjelaskan apa maksud konsep "mindset analitis", perlu mengingati tujuan yang berbeza dari hemisfera otak. Sekiranya individu itu dikuasai oleh kerja otak kiri, maka dia mempunyai fikiran analitik, di sini akal mengatasi emosi.

Sesiapa yang tahu membandingkan data dan membuat kesimpulan dapat melibatkan diri dalam pekerjaan yang memerlukan analisis. Pemikiran seperti ini berfungsi dengan program di PC, dokumen, dan bukan dengan orang lain. Hari ini, banyak pusat latihan membuat program yang membantu mengembangkan pemikiran penganalisis.

Ciri-ciri penganalisis lain termasuk hakikat bahawa mereka mula-mula berfikir dan kemudian mengambil tindakan. Tetapi mereka sukar untuk memahami keadaan sekiranya imaginasi diperlukan. Di samping itu, orang yang mempunyai kemampuan untuk menganalisis secara luaran kelihatan tidak berperikemanusiaan dan dingin. Ini hanya cangkang luar, kerana fakta-fakta memainkan peranan utama. Selalunya, logik dan analitik saling berkaitan dengan persepsi kreatif mengenai dunia, kreativiti. Dalam kes ini, seseorang mengembangkan bakat untuk sesuatu. Ini adalah gabungan yang jarang berlaku.

Fikiran analitis. Kebaikan dan keburukan

Fikiran analitik mempunyai kebaikan dan keburukannya sendiri. Ini tidak bermaksud bahawa jenis pemikiran tertentu lebih baik. Terdapat kelebihan dan kekurangan untuk segalanya. Adalah perlu untuk menilai mereka dengan betul untuk mengubah minus menjadi kualiti positif. Orang tidak dapat memilih jenis pemikiran mereka sendiri, tetapi mereka dapat membetulkannya..

Mereka yang mempunyai fikiran analitik yang dominan memerlukan maklumat baru, analisis data sentiasa. Seseorang memahami masalah itu untuk masa yang lama, tetapi hampir tidak ada masa untuk keputusan akhir. Dalam keadaan di mana tindak balas yang cepat diperlukan, para penganalisis jatuh hati. Orang seperti itu tidak menyukai perubahan, hidup mengikut rutin yang ditetapkan..

Bagaimana mengembangkan minda analitis

Sekiranya anda dikuasai oleh pemikiran imaginatif, maka anda berminat untuk belajar bagaimana mengembangkan pemikiran yang analitis. Terdapat pelbagai latihan. Perlu dimulakan dengan beban kecil: kata-kata imbasan, teka-teki, masalah logik. Latihan yang berkesan adalah permainan kata. Membaca kisah detektif berkualiti tinggi adalah baik untuk pengembangan pemikiran analitis. Sesungguhnya, semasa dia membaca, seseorang merenungkan isu utama buku ini, mencari penjahat.

Perkembangan kemampuan menganalisis yang sangat baik - catur dan catur Di samping itu, program khusus telah dibuat untuk membantu mengembangkan kemahiran menganalisis fakta. Semua jenis program dalam geografi, sejarah memberikan banyak maklumat baru. Memikirkan pelbagai situasi dan peristiwa, seseorang menganalisis maklumat, mencadangkan pilihan pembangunan, skema.

Di samping itu, semasa mengusahakan diri sendiri, perlu diingat bahawa analitik dan logik tidak dapat dipisahkan. Oleh itu, jika anda sering menyelesaikan teka-teki logik, maka anda belajar menyusun semula pemikiran anda. Kami mendapat kemahiran analisis asas di sekolah dalam pelajaran matematik. Tetapi lama-kelamaan, orang sering kurang memperhatikan pembangunan, percaya bahawa ini tidak diperlukan dalam pekerjaan mereka..

Pada manusia, pemikiran analitis dibentuk dengan caranya sendiri, dengan hasil dan kepantasan yang berbeza. Khususnya, kemampuan menganalisis dengan cepat meningkat ketika mempelajari pengaturcaraan, bekerja dengan alat dan mekanisme teknikal, sejumlah besar data.

Jadi, berikut adalah beberapa langkah untuk mengembangkan kemampuan berfikir secara logik. Datang dengan situasi. Teknik ini berpatutan dan mudah kerana anda memerlukan sedikit masa dan otak anda. Intinya terletak pada menghadapi situasi, menetapkan tujuan dan membentuk jalan keluar dan penyelesaian yang berkesan. Contohnya, anda memutuskan untuk terbang ke angkasa. Untuk melakukan ini, anda perlu menjadi ahli program ruang angkasa, atau membeli tiket sebagai pelancong luar angkasa. Sekiranya anda mempunyai masalah kesihatan, anda berumur beberapa tahun, dan bentuk fizikal anda lumpuh, maka satu-satunya jalan keluar adalah dengan membeli tempat duduk di dalam pesawat ulang-alik.

Dengan mengembangkan pemikiran itu, mengerjakan penyelesaian, melakukan analisis data, anda mengembangkan pemikiran analitis. Sekiranya anda tidak mahu membuang masa, rancang perniagaan, beli kereta atau rumah. Analisis keadaan, fikirkan apa yang perlu anda laksanakan.

Banyak permainan dan simulator khas telah dibuat untuk pengembangan logik dan kemampuan untuk menganalisis. Ada tugas yang bertujuan untuk mencari penyelesaian yang optimum, memulihkan keseluruhan gambaran berdasarkan beberapa perincian.

Makanan untuk otak

Semasa perkembangan pemikiran analitis, penting untuk memberi perhatian kepada pemakanan. Terdapat makanan untuk otak, yang membantu kerja organ utama badan, merangsang kerjanya. Lebih-lebih lagi, kerja mental selalu memerlukan banyak tenaga, dan penting untuk mengisi semula kos ini dengan betul. Otak memerlukan banyak glukosa. Makanan lain yang meningkatkan fungsi otak termasuk:

  • pelbagai jenis kacang;
  • coklat, tetapi hanya pahit;
  • buah kering;
  • beri (blueberry, cranberry);
  • lemon;
  • bit;
  • bayam;
  • ikan dari keluarga salmon;
  • Kubis putih.

Di samping itu, untuk fungsi normal badan, termasuk otak, mineral dan vitamin diperlukan. Pertama sekali, kita memerlukan: boron, kalsium, magnesium, zink, besi. Penting untuk memantau pemakanan, menjaga keseimbangan. Ini akan membantu otak berfungsi dengan baik dan memproses maklumat. Gantikan gula dengan karbohidrat lengkap, makan lebih banyak protein, sedikit lemak mungkin.

Siapa yang memerlukan kemahiran analitik

Untuk memahami siapa yang mementingkan kemahiran analitik, sudah cukup untuk melihat iklan di laman web carian pekerjaan dari majikan. Mereka menunjukkan syarat asas untuk calon. Hampir semua syarikat ingin melihat seorang pekerja yang mempunyai kemampuan untuk mengatur masa mereka, pemikiran yang fleksibel, pemikiran yang analitis..

Penganalisis dinilai dalam profesion berikut:

  • ahli ekonomi;
  • juruaudit;
  • pengurus;
  • ahli logistik;
  • pengaturcara.

Pakar pemilihan menunjukkan bahawa pemikiran analitis adalah sifat yang sangat diperlukan orang yang memproses sejumlah besar data setiap hari. Peranan mereka adalah untuk membuat ramalan, menganalisis, mempertimbangkan situasi dan pilihan yang berbeza..

Pola pikir seperti itu bermaksud bekerja dengan sejumlah besar kertas kerja (invois, kontrak, laporan) atau program pada PC. Jarang penganalisis bekerja dengan orang.

Sekiranya anda tidak pasti apakah pemikiran anda, maka terdapat banyak ujian khas di web. Setelah melaluinya, anda akan melihat hasil anda sendiri dan memahami ke arah mana anda perlu maju.

Ujian kemampuan analitik

Uji kemampuan analitik digunakan oleh majikan untuk memilih pengurus, ahli ekonomi, dan jurutera. Pengujian dilakukan dalam 20-30 minit, dan hasilnya diproses secara automatik, yang menjadikannya objektif dan sesuai untuk pemohon dan pengusaha.

Keupayaan analisis: tugas yang berbeza - satu tujuan

Keupayaan untuk menganalisis maklumat mencerminkan kemampuan menganalisis data, meneliti, membandingkannya, membuat kesimpulan. Untuk mengenal pasti tahap pengembangan kemahiran analitik, ujian penilaian digunakan, hasilnya tidak bergantung pada faktor subjektif..

Ujian terdiri daripada tugas-tugas berikut:

  • lisan;
  • berangka;
  • penggoda otak;
  • memahami asas mekanik.

Calon dikehendaki melakukan analisis maklumat berangka, lisan atau abstrak. Hasil ujian menggambarkan kemampuannya bekerja dengan nombor, teks, gambar, melakukan operasi matematik dan logik. Masalah lisan, numerik, logik menentukan tahap penguasaan logik atau matematik, dan setiap jawapan yang betul meningkatkan nilai pengambil ujian di mata majikan.

Ujian pemikiran analitik digunakan untuk memilih calon terkuat untuk pekerjaan. Perekrut menggunakan kajian kes, melakukan wawancara, tetapi ujian kemampuan memberikan hasil yang paling objektif, tidak termasuk berat sebelah terhadap pemohon.

Keupayaan analisis

Setiap orang telah mengembangkan pemikiran logik dalam satu bentuk atau bentuk yang lain, tetapi tahap perkembangannya berbeza. Ada orang yang cenderung pada keputusan intuitif, dan ada orang yang merenung setiap langkah untuk waktu yang lama. Orang yang cenderung kepada analisis dikatakan mempunyai pemikiran analitis. Anda dapat mengetahui tahap pengembangan kemampuan anda menggunakan ujian dalam talian percuma untuk pemikiran analitis.

“Ahli psikologi dan tenaga kerja memandang kemahiran analitik sebagai kemampuan untuk memikirkan situasi tertentu dan mencari jalan penyelesaian yang sesuai. Seseorang yang mempunyai pemikiran logik mengkaji sebab dan akibat tindakan mereka sendiri atau orang lain, membuat kesimpulan dan kesimpulan ".

Ujian analitik ini dirancang untuk mendedahkan ciri-ciri ini, dan bukan sahaja majikan, tetapi juga responden sendiri mendapat manfaat daripada ini.

Bagaimana rupanya

Ujian analisis maklumat merangkumi bahagian lisan, logik dan berangka.

Contoh berangka digunakan untuk menentukan kemampuan untuk beroperasi dengan nombor, untuk membuat pengiraan mudah (peratusan, pecahan, perkadaran).

Tugas verbal terdiri daripada teks pendek (100-150 patah perkataan) dan pernyataan. Pemohon diminta untuk menentukan sama ada pernyataan itu "palsu" atau "benar". Teks topik perubatan, ilmiah, undang-undang atau ekonomi digunakan. Satu teks diberikan 30-60 saat, jadi tidak mudah untuk menentukan apakah pernyataan yang ditentukan sesuai dengan teks.

Masalah logik atau logik abstrak terdiri daripada rangkaian gambar abstrak. Gambar menunjukkan bentuk geometri yang berubah mengikut corak tertentu. Bentuk geometri berputar di sekitar paksi, bentuk, garis, titik lain ditambahkan kepadanya. Tugas pengambil ujian adalah untuk menentukan sambungan logik dan mencari jawapan yang betul dari 3-5 pilihan.

Ujian lain yang digunakan untuk analisis adalah memahami mekanik, yang melibatkan pengetahuan mengenai undang-undang fizikal asas dan sebab akibat..

Pemohon mungkin bekerja lebih teruk dengan teks berbanding dengan matematik atau fizik, tetapi hasil ujian akhir akan menunjukkan tahap kemampuan umumnya untuk menganalisis maklumat.

Siapa yang memerlukan kemahiran analitik?

Pola pikir analitik, iaitu, kecenderungan berfikir dan kesimpulan logik, berguna dalam kehidupan seharian dan di tempat kerja. Namun, ada profesion yang mana pemikiran analitik lanjutan adalah kemahiran terpenting. Ini biasanya:

  • kakitangan jualan;
  • ahli ekonomi;
  • akauntan;
  • IT;
  • pemasar;
  • ahli logistik;
  • jurutera;
  • perunding.

Setiap kedudukan yang melibatkan pemprosesan data, kajian dokumentasi menuntut kemampuan menganalisis maklumat. Beberapa syarikat menggunakan tugas berfikir analitik, ujian bakat dan ujian berpotensi untuk perubahan personel..

Contoh soalan

Contoh tugas untuk kemahiran analitik
SoalanPilihan jawapan
Teruskan urutan berangka: 1; 2; 3; lima; 8; 13; 21; 34; ?1) 21
2) 34
3) 55
Kajian ahli astronomi menunjukkan bahawa jumlah planet yang sesuai untuk pengembangan kehidupan di galaksi kita kurang daripada yang dikira, tetapi jumlahnya dianggarkan beratus-ratus juta. Pencarian planet yang berpotensi dapat dihuni akan dilakukan di sekitar bintang yang serupa dengan Matahari kita.

Tuntutan: Ahli astronomi telah menemui ratusan juta planet yang dapat dihuni di galaksi kita.1) Penyataan Benar
2) Penyataan adalah Salah
3) Maklumat tidak mencukupi

Soalan pertama berkaitan dengan masalah logik termudah. Jawapannya ialah "55". Ini adalah nombor seterusnya dalam urutan Fibonacci.

Soalan kedua adalah lisan. Jawapan yang betul: "Maklumat tidak mencukupi". Jelas dari konteks bahawa para astronom tidak menjumpai planet-planet tertentu, tetapi mengungkapkan suatu pola tertentu.

Petua untuk lulus

Pemikiran logik berguna untuk jurutera, pemasar, juruaudit dan pengaturcara. Syarikat menggunakan Uji Idea untuk memilih bakat terbaik di pasaran dan membina kumpulan bakat. Sekiranya pemohon mendapat keputusan yang buruk mengenai masalah berangka atau lisan standard, akan sukar baginya untuk bersaing untuk mendapatkan kekosongan.

  1. Berlatih. Dengan setiap masalah diselesaikan, kemahiran itu meningkat, akhirnya mencapai automatisme. Semakin banyak pemohon menyelesaikan contoh, semakin baik. Untuk ini, ujian latihan telah dibuat, di mana mereka melatih dalam talian, membandingkan hasilnya dengan hasil pengguna lain. Setelah menyelesaikan ujian praktik, setiap masalah diberi komen terperinci mengenai penyelesaiannya, dan petua bagaimana menyelesaikan masalah tersebut.
  2. Kajian maklumat. Syarikat menggunakan ujian analisis dalam talian dari pembangun yang berbeza. Sebagai contoh, Talent Q menggunakan prinsip pembentukan tugas adaptif. Kerumitan soalan seterusnya bergantung pada seberapa tepat responden menjawab soalan tersebut. Maklumat mengenai ujian apa yang menanti calon di syarikat tertentu dicari di forum khusus di Internet atau di rangkaian sosial. Tetapi mencari atau memuat turun jawapan yang betul tidak akan berjaya: setiap calon menerima "set" masalah yang unik.
  3. Penciptaan keadaan yang sesuai. Ujian dilakukan dari rumah, tetapi disarankan untuk memastikan ketenangan dan ketenangan sebelum memulakan. Sebagai peraturan, jangka waktu yang diberikan untuk lulus ujian adalah seminggu, jadi lebih baik memilih waktu ketika tidak ada orang di rumah. Sebaliknya, lebih baik berlatih di tempat yang bising di mana seseorang dipengaruhi oleh banyak gangguan..

Pengeluaran

Ujian kemahiran analitik adalah peluang terbaik bagi pemohon untuk membuktikan kecekapan mereka. Bagi majikan, ujian juga merupakan alat yang mudah dan murah untuk memilih pekerja baru dan mempromosikan pekerja yang ada. Pada masa yang sama, agak sukar bagi orang yang tidak bersedia untuk menunjukkan hasil yang baik. Latihan secara metodis tetap menjadi satu-satunya cara untuk meningkatkan hasil..

Pemikiran analitis, konsep, pengembangan, ciri.

Telah diketahui bahawa seseorang yang mempunyai pemikiran analitik yang maju lebih berorientasikan aliran maklumat dan mampu menyelesaikan masalah yang kompleks dengan berkesan. Apa itu pemikiran analitis?

Sebagai permulaan, mana-mana orang menggunakan beberapa jenis pemikiran, mereka juga disebut gaya berfikir:

  • Jenis analisis.
  • Jenis realistik;
  • Jenis Idealistik;
  • Jenis sintetik;
  • Jenis pragmatik;

Carta berfikir

Jenis pemikiranPenerangan
AnalitikPenganalisis membina kaedah optimum untuk menyelesaikan masalah dengan rancangan tindakan yang disahkan dengan jelas
RealistikBagi para realis, pengambilan keputusan berdasarkan fakta, apa yang anda boleh sentuh, lihat, rasakan.
IdealistikIdealis berfikir secara global, dalam keseluruhan kategori berdasarkan intuisi, emosi, tidak memperhatikan perincian.
SintetikOrang dengan jenis pemikiran ini cenderung mencipta perkara baru dari perkara yang berbeza, menggabungkan "tidak sesuai"
PragmatikPragmatis menyelesaikan masalah di sini dan sekarang, dengan menggunakan pengalaman mereka sendiri dan apa yang ada.

Oleh kerana setiap orang, bergantung kepada keturunan, pengaruh persekitaran, pendidikan dan bidang aktiviti, selalu bersifat individu, maka satu gaya pemikiran menjadi lebih jelas, berkat yang, misalnya, anda boleh dipanggil penganalisis atau realis.

Apa itu pemikiran analitis

Pemikiran analitis adalah proses di mana seseorang individu menggunakan data yang dimilikinya dan komponen logik untuk membuat keputusan.

Pemikiran analitik yang dikembangkan dengan baik membolehkan anda mencari penyelesaian untuk tugas yang diberikan dengan cepat, cekap dan optimum. Oleh itu, orang-orang dengan pemikiran seperti ini sangat dihargai dan sering menduduki kedudukan kepemimpinan atau menunjukkan prestasi yang baik dalam profesi di mana perlu untuk menavigasi sejumlah besar maklumat baru..

Atas sebab ini, semasa mengambil pekerja, majikan boleh melakukan ujian profesional untuk pemohon untuk menentukan tahap pemikiran analitik..

Fikiran analitis

Sebagai orang yang dipacu kerjaya, penting untuk mengembangkan pemikiran analitik anda, walaupun itu bukan ciri khas anda. Berkat neuroplastik otak manusia dalam proses pemprosesan maklumat, penstrukturannya berkaitan dengan data yang ada, ramalan dan membuat keputusan, setiap orang dapat mengembangkan dan menyediakan diri mereka dengan pemikiran analitik.

Berfikir sendiri adalah proses memahami realiti di sekitarnya dan pembentukan struktur data individu dan corak tingkah laku seseorang, sebagai tindak balas kepada isyarat masuk dari luar..

Oleh itu, untuk mengembangkan pemikiran analitis, perlu memberi tumpuan kepada model tingkah laku penganalisis.

Perbezaan antara pemikiran analitis dan logik

Walaupun pada hakikatnya pemikiran analitis sebahagian besarnya didasarkan pada kesimpulan logik, logik dalam hal ini digunakan sebagai tahap perantaraan dalam analisis maklumat, setelah dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Sebagai contoh, anda perlu mencari penyelesaian yang optimum untuk pengagihan pekerja di ladang. Setiap pekerja mempunyai set kualiti, kelebihan dan keterampilannya sendiri, dan jika tugasnya tidak betul, produktiviti pekerja dapat berkurang.

Dalam proses pemikiran analitis, semua maklumat dibahagikan kepada serpihan terpisah, sehubungan dengan kesimpulan logik yang telah diambil.

Penganalisis dan gaya berfikir analitik

Bagi penganalisis dalam semua bidang aktiviti, tujuan utamanya adalah untuk mencari dan, sebagai hasilnya, mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah tersebut, yang mana pemprosesan maklumat yang sangat teliti sangat diperlukan. Penganalisis, seperti tukang perhiasan, secara metodis mengumpulkan maklumat terperinci mengenai subjek apa pun, membuat teori awal, tanpa tergesa-gesa dan dorongan emosi membuat keputusan yang tepat, setelah menganalisis data dan membuat ramalan..

Seseorang dengan gaya pemikiran analitik yang jelas merasa tidak selamat sekiranya data yang dimilikinya tidak mencukupi. Secara amnya, orang-orang seperti itu sangat sukar untuk bertolak ansur dengan ketidakpastian dan kekacauan, kerana dalam gambaran mereka tentang dunia, segala sesuatu di sekitarnya seharusnya ada..

Oleh itu, dengan kekurangan data teori, ketidakkonsistenan atau kekurangan maklumat yang diperlukan, orang-orang seperti itu dapat merasa jengkel, tersinggung dan berkelakuan agak gugup..

Orang yang analitik memandang serius pesanan dan logik, jadi mereka cenderung monoton dan berulang-ulang. Orang seperti itu menyukai dan menghargai pengetahuan yang mereka terima sepanjang hidup mereka, tidak suka mengubah kepercayaan dan pandangan hidup mereka dan selalu menunjukkan rasa hormat terhadap sumber maklumat yang berwibawa atau pendapat orang yang dihormati dan berkomunikasi.

Oleh kerana penerapan pengetahuan teoritis yang diperoleh secara berkala dalam situasi kehidupan tertentu, lama-kelamaan, orang-orang dengan gaya analitik membawa proses membuat keputusan ke automatisme, pada tahap bawah sedar, dan semua yang bertentangan dengan mereka ditolak dengan sangat tajam.

Penganalisis sering berkompeten di tempat kerja, yang mereka sendiri perhatikan dan banggakan..

Ketahui analitik dalam diri anda

Orang yang mempunyai pemikiran analitis dapat dikenali pada komunikasi pertama: ketika menjalin hubungan dengan seseorang, mereka selalu mematuhi formaliti, jangan biarkan mereka dekat dan menunjukkan kedekatan.

Kadang-kadang anda mungkin merasa bahawa penganalisis dalam komunikasi hanya tidak mendengarkan anda atau mendengar, tetapi sangat tidak berhati-hati, sesekali terganggu oleh perkara pihak ketiga.

Cara pertuturan penganalisis

Sekiranya anda melihat orang di jalanan yang, semasa bercakap di telefon, dengan kasar memberi isyarat dengan tangannya dan bercakap dengan kuat, tanpa memerhatikan semua orang di sekitar, maka ini adalah cara yang bertentangan dengan ucapan penganalisis..

Dalam kehidupan biasa, ucapan mereka tidak ditandai dengan ekspresi, terkendali, kadang-kadang berhati-hati, tetapi, bagaimanapun, ia dibezakan oleh keteguhan pembinaan..

Penganalisis tidak berminat untuk menyampaikan maklumat kepada semua orang yang mereka temui, sebaliknya, mereka sering mengelakkan perbincangan yang tidak perlu, tetapi jika mereka diminta untuk meminta nasihat, mereka dapat memberikan lebih banyak maklumat daripada yang diperlukan.

Apa-apa dialog dan perbincangan di mana penganalisis tidak menemui rasional, menjengkelkannya atau menolak keinginan untuk memasuki atau meneruskan perbualan.

Bagaimana pemikiran penganalisis

Ciri khas jenis pemikiran analitis adalah menyelesaikan masalah secara progresif dan selangkah demi selangkah. Mula-mula, penganalisis mengembangkan maklumat besar menjadi kepingan kecil, mengalihkan perhatiannya kepada perincian dan perkara kecil. Kemudian dia mencari dan menjalin hubungan sebahagian maklumat dengan yang umum, mencari hubungan sebab-akibat dan, jika perlu, menambah data dengan maklumat yang hilang.

Dalam proses menyelesaikan tugas yang diberikan, penganalisis memilih beberapa pilihan penyelesaian yang dianalisis untuk kesan positif atau negatif terhadap hasil keseluruhan.

Contoh pemikiran analitis

Kami berhadapan dengan tugas untuk menyelesaikan masalah berikut: ada pai yang baru dipanggang di atas meja, sepotong dipotong daripadanya, berapa banyak sudut yang dapat dijumpai sekarang untuk pai ini?

Untuk menjawab soalan ini, perlu mengumpulkan data awal:

  • Apa bentuk kek itu?
    Lagipun, kek itu boleh berbentuk bulatan, segi empat sama atau segitiga..
  • Apa bentuk potongan yang dipotong dari pai?
    Sekiranya anda berusaha dengan bersungguh-sungguh, anda juga boleh memotong poligon di dalam pai.
  • Bagaimana pai itu dipotong?
  • Bagi sebahagian orang, separuh daripada pai yang dipotong akan menjadi kepingan.

Bagaimana untuk mula mengembangkan pemikiran analitis

Seperti disebutkan sebelumnya, walaupun setiap orang hanya memiliki satu jenis pemikiran yang ada, yang dinyatakan dengan jelas, anda selalu dapat mengembangkan orang lain secara selari. Sekiranya anda ingin mengembangkan jenis pemikiran ini, maka perhatikan dan biasakan menyelesaikan masalah berdasarkan prinsip-prinsip proses analisis berikut:

  1. Pemahaman penuh mengenai tugas
  2. Mencari dan mengumpulkan maklumat maksimum yang berkaitan dengan topik yang diinginkan.
  3. Mengenal pasti bukti bukti maklumat, bukan andaian.
  4. Kajian terperinci maklumat
  5. Pecahan maklumat menjadi bahagian kecil dan mudah difahami.
  6. Menjalin hubungan logik dalam serpihan terpilih.
  7. Mencari corak
  8. Mencari hubungan antara swasta dan keseluruhan dan sebaliknya.
  9. Melengkapkan dengan data yang hilang atau memotong data yang tidak perlu
  10. Membina struktur dan organisasi maklumat.
  11. Menyelesaikan masalah berdasarkan semua kesimpulan

Sudah tentu, pendekatan ini menggunakan semua prinsip pemikiran analitik tidak diperlukan jika anda menghadapi tugas sederhana dan remeh, kerana ini dapat mengurangkan kecekapan dan optimum penyelesaiannya..

Corak pemikiran sintetik

Pemikiran sintetik adalah fenomena yang agak jarang berlaku, kebanyakan orang mempunyai fikiran analitis, bukan fikiran sintetik. Perbezaan utama antara orang yang mempunyai pemikiran sintetik adalah mereka mempunyai kemampuan untuk mengantisipasi peristiwa terlebih dahulu, berbeza dengan mereka yang mempertimbangkan setiap fenomena secara terperinci..

Sebagai peraturan, kedua-dua jenis pemikiran ada pada diri seseorang, tetapi salah satunya lebih kuat. Pada masa yang sama, kehadiran kemampuan untuk menganalisis tidak bermaksud kehadiran wajib untuk mensintesis dan sebaliknya..

Bagaimana mengenali seseorang yang mempunyai fikiran sintetik

Terdapat tanda-tanda tertentu di mana anda dapat mengenali sintetik dengan cepat. Apakah maksudnya? Sebagai contoh:

  • Orang seperti itu mempunyai intuisi yang berkembang dengan baik, dia dapat meramalkan perkembangan peristiwa.
  • Dia sedikit memperhatikan perinciannya..
  • Dengan cepat meneroka inti dari fenomena tersebut.
  • Sentiasa mencari corak dan berusaha mengenal pasti mereka dengan segera, menyelesaikan sebarang masalah.
  • Sintetik mempunyai otak kanan yang lebih aktif.

Semua tanda ini menunjukkan bahawa seseorang mempunyai pemikiran sintetik.

Juruteknik atau humanis

Anda sering dapat mendengar bahawa sebilangan orang cenderung kepada ilmu yang tepat, dan sebilangan orang boleh berjaya secara eksklusif dalam bidang kemanusiaan. Sebenarnya, ini sama sekali tidak benar dan sangat salah untuk membahagikan orang ke dalam kategori seperti itu..

Kita boleh mengatakan bahawa tidak ada pemikiran matematik atau kemanusiaan. Semua orang mempunyai kemampuan dan kemampuan lain. Analisis dan sintesis sememangnya wujud dalam bidang teknologi dan kemanusiaan.

Dari sudut psikologi, seseorang boleh mempunyai jenis pemikiran atau jenis pemikiran. Sintesis dan analisis adalah jenis pemikiran.

Jenis pemikiran adalah lebih wujud pada individu kreatif - penulis, artis, pemuzik.

Ini mungkin kelihatan seperti cara berfikir sintetik. Tetapi sebenarnya tidak. Sintetik tidak hanya bergantung pada perasaan, mereka selalu melihat corak, menerapkan logik

Pemikiran sintetik dan pilihan kerjaya

Sebenarnya, anda tidak boleh hanya bergantung pada pola pikir ketika memilih profesion. Namun, orang-orang tertentu lebih mudah untuk mengatasi beberapa tugas daripada yang lain. Oleh itu, dalam beberapa cara, corak pemikiran masih mempengaruhi kejayaan seseorang dalam bidang tertentu..

Sintetik, sebagai peraturan, mengatasi tugas yang paling beragam, kerana kemampuan mereka untuk melihat masalah secara keseluruhan dan kemampuan untuk mencari cara yang tidak standard untuk menyelesaikannya. Mereka akan berada di tempat mereka di mana anda perlu menerapkan logik dan khayalan secara serentak, serta menggunakan intuisi secara aktif..

Perkembangan pemikiran sintetik

Sekiranya seseorang ingin mengembangkan kemampuan berfikir sintetik, dia perlu menumpukan sedikit masa untuk beberapa aktiviti yang dapat membantu dalam hal ini..

  • Catur sangat bagus untuk mengembangkan kemahiran berfikir sintetik..
  • Pelbagai penolakan dan teka-teki
  • Masalah Matematik, seperti Matematik Menjamu yang terkenal.
  • Adalah tidak berlebihan untuk membuat rutin harian untuk diri sendiri dan mengikutinya dengan ketat, sementara dalam rejim anda mesti ada masa yang istimewa untuk membaca dan menganalisis apa yang anda baca..
  • Ia juga berguna untuk mula mempelajari bahasa asing. Ini juga menyumbang kepada pengembangan kemampuan berfikir sintetik..

Kaedah lain yang baik untuk mengembangkan pemikiran sintetik adalah belajar menari tarian dinamik. Sempurna, sebagai contoh, langkah.

Secara umum, setiap orang pada usia berapa pun boleh mula mengembangkan pemikiran sintetik dan mencapai kejayaan. Membangunkan otak dan kursus "Pemikiran Kreatif" dengan baik, yang akan membantu anda belajar melihat perkara-perkara yang sudah biasa dari sudut baru, menjana idea kreatif dan mengambil langkah pertama untuk menjalani kehidupan!

Pemikiran analitis: mengatur eksperimen pemikiran dan memodelkan situasi masalah

Penulis dan wartawan Czech, Laub Gabriel, yang terkenal dengan kata-kata pepatahnya, mengatakan tentang seseorang: "Dalam sistem pemikirannya, sistem ini jelas mengatasi pemikiran." Walaupun terdapat tautologi yang jelas, frasa inilah yang paling tepat menggambarkan apa yang berlaku di kepala penganalisis manusia. Dia meletakkan semuanya di rak, menangkap butiran terkecil, sampai ke bawah semua fenomena, mencari hubungan sebab-akibat. Dia tidak akan pernah menggunakan kesederhanaan yang kelihatan seperti keadaan semasa - bahkan di dalamnya dia akan mencari tangkapan..

Orang seperti itu selalu menjawab soalan - sepuluh soalan balas. Mereka mengklik teka-teki logik satu atau dua. Selesaikan situasi masalah dengan kaedah yang tidak standard. Menjadi peguam, detektif, saintis, wartawan, pakar IT. Mereka dikenali, walaupun aneh, tetapi profesional dalam bidangnya. Dan semua ini disebabkan oleh fakta bahawa mereka mempunyai pemikiran analitis, yang memungkinkan mereka melihat dunia di sekitar mereka dengan cara yang asli - tidak seperti orang lain.

Apa itu pemikiran analitis

Terdapat sebilangan kemampuan tertentu:

  • sorot perincian penting dalam objek yang tidak dapat dilihat pada pandangan pertama;
  • memberi alasan secara logik;
  • cari hubungan sebab dan akibat yang tersembunyi;
  • untuk menunjukkan kepintaran praktikal;
  • subjek, keadaan untuk kajian komprehensif;
  • menimbang kebaikan dan keburukan.

Ia berdasarkan 2 proses asas:

  • kreatif (selalunya berdasarkan intuisi) - pencarian maklumat (sangat terperinci) dengan cara yang tidak biasa;
  • formal (berdasarkan undang-undang matematik dan fizik) - analisis dan sintesis data yang dijumpai, kesimpulan.

Dalam psikologi, ini adalah salah satu jenis pemikiran bersama dengan pragmatik, sintetik, realistik dan idealistik. Jangan mengelirukannya dengan logik, yang membuat kesimpulan berdasarkan perbandingan, bukan hubungan sebab-akibat..

Contoh manifestasi atau non-manifestasi pemikiran analitis yang paling mencolok adalah reaksi terhadap masalah mengenai orang-orang di cerobong dan sudut-sudut meja.

Contoh 1

Masalah: dua orang keluar dari cerobong. Yang satu kotor, yang lain tidak. Siapa yang akan pergi mencuci?

Jawapan orang yang tidak mempunyai pemikiran analitis: orang yang menjadi kotor.

Pilihan jawapan bagi seseorang yang mempunyai pemikiran analitis:

  1. Yang bersih akan melihat orang yang kotor, menyangka bahawa dia juga kotor, dan akan pergi mencuci.
  2. Kotor setelah yang bersih dicuci, dia juga akan mengikutinya.
  3. Dan secara umum, bagaimana dua orang bersama-sama di cerobong asap dan mengapa salah satu dari mereka menjadi kotor, dan yang lain tidak?

Contoh 2

Soalan: berapa sudut yang akan diperolehi jika salah satu daripadanya terputus?

Jawapan seseorang yang tidak mempunyai pemikiran analitis: 3 (salah) atau 5 (betul).

Seseorang yang mempunyai pemikiran analitis akan mula mengemukakan soalan balas untuk menjawab seakurat mungkin:

  1. Jadual secara tradisional berbentuk segi empat, atau bulat, atau segitiga?
  2. Betapa tepatnya meja digergaji: jika tidak jauh dari pinggir, maka pada akhirnya anda mendapat 5 sudut; dan jika menyerong - 3.
  3. Dan siapa dan mengapa gergaji di sudut meja?

Sekiranya kita mengambil contoh dari fiksyen dan filem, maka wira analitik yang paling mencolok adalah detektif terkenal Sherlock Holmes dari kitaran cerita oleh Arthur Conan Doyle dan pengarang dari Petrovka Nastya Kamenskaya dari kisah detektif oleh Alexandra Marinina dan siri TV Kamenskaya.

Manfaat

Ahli psikologi dan guru mengesyorkan mengembangkan pemikiran analitik sejak kecil, kerana ini menjadikan hidup lebih mudah, membolehkan anda menyelesaikan masalah matematik, tetapi juga masalah topikal yang rumit:

  • lihat utama dan sekunder, memberi tumpuan kepada yang pertama;
  • menghargai kelebihan dan tidak melupakan keburukan;
  • kenal pasti semua peluang yang ada dan fahami di mana batasan mereka bermula;
  • menganalisis berdasarkan pengalaman dan maklumat baru;
  • buat kesimpulan dan kesimpulan anda sendiri;
  • tidak setuju dengan pendapat majoriti;
  • membuat keputusan secara bebas;
  • mahir menggunakan enjin carian untuk mencari maklumat yang anda perlukan;
  • perincikan perancangan aktiviti anda;
  • tetapkan matlamat yang realistik.

Pada masa kanak-kanak, kecenderungan untuk berfikir secara analitis membantu anak untuk menonjol dengan latar belakang kanak-kanak lain dengan pendekatannya yang tidak standard untuk menyelesaikan masalah. Matematik, fizik, kimia, sejarah biasanya mudah baginya. Dia belajar dengan baik, mempunyai IQ yang tinggi. Dari sudut pandang psikologi, itu benar-benar tidak bertentangan, kerana dia melihat semua kekurangan pertengkaran dan berusaha menyelesaikannya secara diplomatik.

Dengan bertambahnya usia, orang-orang dari beribu-ribu profesion memilih satu-satunya yang akan membantu mereka mencapai potensi maksimum. Mereka tidak menghadapi masalah dengan kemasukan, kerana mereka pertama kali mempelajari statistik institusi pendidikan yang berbeza dan dengan teliti mengira yang mana dari mereka berpeluang mendapatkan.

Oleh itu, mereka berjaya dalam aktiviti profesional mereka dan hanya menaikkan tangga kerjaya, kerana mereka tahu bagaimana menetapkan matlamat yang realistik dan mencapainya secara konsisten..

Terdapat ujian psikologi untuk pemikiran analitis, yang membolehkan anda menentukan ketiadaan atau kehadiran dan keparahannya.

Umur: berumur lebih dari 15 tahun.

  • bentuk dengan baris digital;
  • bentuk dengan jawapan;
  • tafsiran;
  • jam randik;
  • Pen;
  • borang draf.
  1. Tentukan corak penyusunan setiap 15 siri nombor.
  2. Berdasarkan keteraturan ini, teruskan siri ini, tambahkan 2 nombor lagi untuk masing-masing.

Borang ujian dengan tugas di mana anda harus memasukkan nombor yang hilang:

Tepat setelah 7 minit arahan "berhenti" diberikan.

Borang jawapan berdasarkan hasilnya dianalisis:

  • 0 jawapan yang betul - kekurangan pemikiran analitis;
  • 1-5 - tahap rendah;
  • 6-7 - tidak memuaskan;
  • 8-10 - memuaskan;
  • 11-13 - baik;
  • 14-15 - cemerlang.

Sekiranya ujian menunjukkan ketiadaan pemikiran analitik atau tahap rendah, maka anda perlu mencuba mengembangkannya.

Bagaimana untuk membangun

Ahli psikologi tidak dapat menjawab dengan tepat persoalan sama ada pemikiran analitis diwarisi. Tidak ada data penyelidikan yang tersedia, jadi hanya andaian yang dibuat. Tanpa keraguan, ibu bapa yang mempunyai pemikiran sedemikian akan menyerahkan kebolehan mereka kepada anak. Tetapi dia hanya akan mempunyai kecenderungan, yang harus dia kerjakan sejak kecil..

Satu-satunya perkara yang diketahui secara jelas ialah pengembangan pemikiran analitis membolehkan anda memperkuat kemampuan semula jadi, menjadikannya lebih cerah, dan mengarahkan mereka ke arah yang betul (praktikal)..

Pada zaman kanak-kanak

Untuk kejayaan pembentukan pemikiran analitik pada kanak-kanak, anda harus mengetahui peringkat utama perkembangan psikofizik kanak-kanak.

Pemikiran berkesan-visual sedang dibentuk. Anak belajar operasi mental yang penting seperti generalisasi. Saya melihat sebotol susu - sekarang mereka akan memberinya makan. Ibu mengatakan perkataan "berjalan" - anda mesti berpakaian. Penting bagi ibu bapa untuk tidak melewatkan saat ini dan menolong bayi, memperluas pemahamannya tentang dunia di sekelilingnya. Pada tahap ini, anda perlu menanam sebanyak mungkin tradisi, mengembangkan rutin harian. Sekiranya hari ini mereka membaca kisah dongeng sebelum tidur, besok mereka mencucinya di tab mandi, lusa mereka menghidupkan kartun, masalah dengan tertidur akan bermula, kerana tidak akan ada satu algoritma tindakan - tidak akan ada yang dapat digeneralisasikan.

Pemikiran visual-kiasan mula terbentuk. Anak menyerap sebahagian besar maklumat secara visual. Pada peringkat ini, lebih mudah baginya. Tanya kepadanya apa itu awan. Dia mencucuk jarinya ke langit atau hanya menarik, tetapi tidak akan menerangkan dengan kata-kata. Penting bagi ibu bapa untuk tidak melewatkan masa ini dan mula melatih imaginasi dan memori visual bayi. Selepas itu, mereka akan menjadi asas yang baik untuk pengembangan pemikiran analitis. Apa nak buat? Lakukan isoterapi, baca buku dengan ilustrasi, tulis cerita dongeng dari gambar, perhatikan alam sekitarnya, perhatikan perinciannya.

Pemikiran verbal dan logik terbentuk. Lompatan ketara dalam perkembangan psikofizik kanak-kanak. Pertama, dia belajar berfikir secara logik, logik, akal, membandingkan. Melakukan operasi analisis dan sintesis termudah. Membuat kesimpulan. Kedua, dia perlu memformalkan aktiviti mentalnya secara lisan. Dia mengembangkan perbendaharaan kata, memilih perkataan, membina ayat, membuat teks yang koheren. Semua ini diamalkan di sekolah. Ibu bapa hanya perlu memastikan bahawa pelajar kecil itu dengan teliti menyelesaikan kerja rumahnya. Juga, pada tahap ini, berguna untuk menyelesaikan teka-teki logik, strategi bermain, dan menjalani pencarian bersama-sama dengan anak anda. Dan perkara utama adalah secara aktif membincangkan apa yang berlaku dan hasilnya..

Dengan bertambahnya usia, seseorang mengembangkan gaya pemikiran verbal-analitis - ini sama dengan gaya logik-verbal, tetapi sudah lebih baik.

Bagaimana perkembangan untuk orang dewasa

Pemikiran analitis dapat dikembangkan pada usia berapa pun dengan cara serba boleh berikut:

  1. Selesaikan masalah: matematik, fizikal, logik.
  2. Selesaikan teka-teki silang, selesaikan huruf besar dan tolak, teka teki dan teka-teki, kumpulkan teka-teki.
  3. Mainkan strategi, permainan logik dan pendidikan (papan: Jutawan, Monopoli; permainan dalam talian: Erudite, Mahjong).
  4. Pencarian lengkap.
  5. Tonton berita untuk menganalisisnya secara komprehensif, cari cara anda sendiri untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan masyarakat.
  6. Baca kisah fiksyen sains dan detektif: Agatha Christie, Earl Gardner, Robert Heinlein.
  7. Pelajari sistem kod dan cipher.

Perhatikan juga pengaturcaraan neurolinguistik dan neurosains. Orang dewasa mendapat manfaat daripada latihan khas setiap hari untuk mengembangkan minda analitis..

Simulasi 1

Setiap hari, buat situasi yang tidak biasa untuk diri sendiri yang memerlukan menetapkan matlamat tertentu dan mengembangkan rancangan terperinci untuk mencapainya. Sebagai contoh, bayangkan bahawa anda perlu sampai ke bulan atau mengatur penempatan di Marikh. Sekiranya prospek hebat seperti itu tidak menarik, anda boleh memikirkan tugas yang lebih nyata: bagaimana menjadi pemilik sebuah dealer kereta, bagaimana menyelesaikan konflik di Timur Tengah, bagaimana membesarkan anak yang luar biasa.

Setelah anda memilih topik pemodelan, rumuskan tujuan tertentu sesuai dengannya dan bayangkan bagaimana anda akan mencapainya selangkah demi selangkah. Perkara utama adalah tidak ketinggalan satu butiran. Perlu terbang ke planet lain? Fikirkan jenis pengangkutan yang anda pilih, dari mana anda akan mendapatkannya, dari siapa anda akan membeli tiket, apa yang menanti anda dalam perjalanan, dll..

Semasa melakukan latihan ini, penting untuk berhenti tepat pada waktunya. Peruntukkan tidak lebih dari 15 minit sehari untuk itu. Salah satu keistimewaan minda analitis adalah dengan memisahkan gandum dengan jelas dari sekam. Maksudnya, inilah imaginasi saya, dengan pertolongannya saya melatih pemikiran saya. Dan ini adalah kehidupan sebenar, di mana setiap tugas adalah mengenai kelangsungan hidup. Dan anda tidak boleh mencampurkannya.

Simulasi 2

Latihan yang serupa dengan yang sebelumnya, tetapi lebih praktikal. Ini mengajar anda untuk menerapkan pemikiran analitis dalam realiti. Anda tidak perlu mencipta situasi yang bermasalah. Mungkin sudah ada dalam hidup anda. Contohnya, sikap bos yang tidak baik. Atau gadai janji selama 15 tahun yang memakan sebahagian besar pendapatan. Ia dibenarkan untuk meminjam kesukaran hidup seseorang dari kenalan anda (apa yang perlu dilakukan: menghantar nenek tua yang sakit ke sekolah berasrama penuh atau meninggalkan pekerjaan dan mengurus sendiri?). Perkara utama ialah keadaan itu nyata.

Kemukakan persoalan yang bermasalah untuk diselesaikan. Kumpulkan sebanyak mungkin maklumat mengenai keadaan ini. Pertimbangkannya dari semua pihak. Cari yang baik dan yang buruk. Mula menyusun rancangan strategik untuk menangani cabaran tersebut. Dan dalam beberapa versi. Orang yang mempunyai pemikiran analitis selalu mempunyai idea yang tersisa sekiranya salah satu versi ternyata tidak dapat dipertahankan..

Percubaan pemikiran

Ahli falsafah positivis Austria, mekanik dan ahli fizik Ernst Mach mencadangkan untuk mengembangkan pemikiran analitik melalui eksperimen pemikiran. Ini adalah bentuk aktiviti kognitif, ketika situasi diciptakan sebagai eksperimen bukan dalam kenyataan, tetapi dalam khayalan.

Prasyarat untuk acara ini adalah privasi dan kesunyian.

  • Zombie falsafah

Bayangkan bahawa terdapat zombi di sekitar anda. Tetapi bukan cara yang biasa kita lihat dalam filem seram. Dan yang paling mirip dengan orang biasa, dan bahkan dapat berfalsafah mengenai makna dan kelemahan hidup. Dia mahir menyamar dan tidak menyerahkan diri. Kembangkan rancangan bagaimana anda akan menghitungnya.

  • Bunuh diri kuantum

Kaji keadaan kucing Schröderer, yang menembak dirinya sendiri dengan pistol yang didorong oleh kerosakan atom radioaktif. Analisis kedua teori kuantum yang bertembung pada saat anda menarik pencetus (Copenhagen dan Many Worlds). Oleh kerana realiti alternatif yang ditimpa kucing miskin telah dianalisis dan dijelaskan oleh minda yang luar biasa di dalam dan luar, anda akan melihat teka-teki ilmiah ini dari dalam. Bayangkan diri anda memakai kasut Schrödinger. Bagaimana perasaan anda? Apa yang perlu difikirkan? Apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku kemalangan?

  • Bilik Mary

Maria adalah pakar tahap tertinggi dalam neurofisiologi penglihatan. Dia tahu segala-galanya mengenai skema warna: bagaimana setiap warna dapat dilihat oleh murid manusia, apa perasaan dan sensasi (fizikal dan mental) yang timbul dalam kes ini. Tetapi dia mempunyai masalah besar: dia sendiri melihat dunia dalam warna hitam dan putih. Bayangkan diri anda di tempatnya dan jawab soalannya: jika anda, yang memiliki bagasi pengetahuan Mary, suatu hari tiba-tiba melihat daun maple berwarna merah, ini akan mengubah sesuatu dalam diri anda seperti pada ahli neurofisiologi?

Menurut ahli psikologi, eksperimen semacam itu oleh Mach adalah latihan terbaik untuk berfikir secara analitis, kerana mereka membolehkan anda melihat perkara yang sudah biasa dari sudut yang tidak biasa. Sekiranya anda berminat dengan latihan ini, lihat Teorema Monyet Tak Terbatas, Tirai Kejahilan, dan Loteri Survival dari siri ini..

  • Ujian turing

Ahli matematik Inggeris, ahli logik dan kriptografer Alan Turing telah memberikan tugas menakutkan kepada semua saintis komputer. Sekarang ia akan dipanggil cabaran kata kunci. Perlu membuat program komputer yang, dalam proses komunikasi langsung dengan seseorang, akan meyakinkannya bahawa dia adalah orang yang sama. Itu hanya masalah masa. Pada tahun 2014, pengaturcara Rusia masih berjaya mengembangkan keajaiban abad ke-21. Lebih daripada 33% orang menghantar SMS dengan kecerdasan buatan yang menyebut dirinya Eugene Gustman percaya bahawa ini adalah budak lelaki berusia 13 tahun yang sebenar.

Ikuti ujian Turing - bayangkan berkomunikasi dengan program komputer yang pintar seperti anda (atau mungkin lebih hebat). Lihat salinan dan tangkapan skrin korespondensi Gustman dengan orang sebenar. Kembangkan algoritma untuk mendedahkannya. Fikirkan soalan dan jawapan. Bagaimana anda akan membawanya ke air bersih?

Mengembangkan pemikiran analitis bukan sahaja bermanfaat, tetapi juga sangat menggembirakan. Beberapa permainan dan latihan sangat menarik sehingga mustahil untuk berhenti sehingga anda menyelesaikan tugas hingga akhir. Enam bulan latihan sedemikian - dan anda akan melihat bagaimana kehidupan anda akan berubah menjadi lebih baik. Anda akan belajar bagaimana menyelesaikan masalah dengan konstruktif dan cepat tanpa perlu risau.