Utama > Sklerosis

Cavernoma otak: apakah itu dan bagaimana merawatnya

Angioma kavernous adalah neoplasma jinak di otak, yang terdiri daripada saluran darah yang berkembang secara patologi, yang menentukan sifat perjalanan penyakit ini. Dalam kebanyakan kes, ini adalah malformasi kongenital sistem aliran darah. Tidak seperti malformasi vaskular (penyambungan arteri dan urat yang tidak betul) dari rancangan lain, patologi biasanya tanpa gejala. Angioma kavernous sering dijumpai secara tidak sengaja semasa imbasan MRI atau CT untuk sebab lain.

Ciri-ciri patologi

Cavernoma adalah patologi otak yang memanifestasikan dirinya dalam pelbagai gejala yang tidak spesifik, yang menjadikan diagnosis dan pembezaan menjadi sukar. Manifestasi klinikal diperhatikan dalam 4-5% kes. Sebilangan besar pesakit tidak mempunyai gambaran klinikal. Orang hidup dengan angioma kavernous sepanjang hidup mereka dan tidak menyedari kehadirannya.

Struktur neoplasma utamanya padat, lebih jarang kavernous, dicirikan oleh pemendapan garam kalsium di dinding, tanda-tanda trombosis, ketiadaan atau kehadiran serat elastik dan tisu otot yang rendah. Ia dicirikan oleh dinding vaskular yang nipis dan tidak berkembang. Akibat ketiadaan lapisan dinding yang khas untuk kapal normal, ia dibezakan oleh kebolehtelapan tinggi.

Erythrocytes menembusi dinding ke medula sekitarnya, yang membawa kepada pembentukan ciri khas tisu otak yang berubah secara patologis di sekitar cavernoma, yang jelas dapat dilihat semasa kajian MRI. Secara amnya, heterogenitas morfologi struktur neoplasma dinyatakan. Boleh terdiri daripada saluran limfa atau saluran darah.

Dalam kes pertama, ia disebut limfagioma, yang kedua - hemangioma kavernous, kedua-duanya berkembang di otak dan bahagian badan yang lain. Tumor jinak terdiri terutamanya dari satu rongga, lebih jarang dari beberapa rongga. Ruang dalam rongga dibahagikan dengan partisi dan dipenuhi dengan darah. Aliran darah ke neoplasma dilakukan melalui arteriol kecil, aliran keluar melalui venula kecil.

Oleh kerana kaliber kecil saluran makan, penunjuk tekanan darah di rongga kavernoma kecil. Angioma kavernosa tidak dapat dilihat dengan jelas semasa pemeriksaan oleh CT dan MRI selektif, yang merumitkan diagnosis dan pengesanan pada tahap awal. Dalam 15% kes, anjing laut seperti tumor terdapat banyak, lebih kerap - secara tunggal.

Varieti penyakit ini

Patologi dikelaskan berdasarkan struktur histologi dan penyetempatan. Lokasi meterai seperti tumor menentukan gejala neurologi. Yang paling biasa adalah:

  1. Angioma kavernosa, terbentuk di lobus temporal kanan atau temporal kiri. Komplikasi - hemianopsia (kehilangan bidang visual), halusinasi pendengaran.
  2. Cavernoma otak kecil. Mereka merangkumi sekitar 10% dari semua spesies. Komplikasi angioma cerebellar - gangguan koordinasi motor dan fungsi motor secara umum.
  3. Angioma kavernosa yang berasal dari lobus frontal kiri atau kanan. Komplikasi - gangguan mental, kehilangan kemahiran praktikal yang diperoleh sebelumnya, termasuk kerja, mental, fizikal.
  4. Angioma kavernosa, terbentuk di lobus parietal kiri atau kanan. Komplikasi - afasia (gangguan pertuturan), masalah dengan membaca dan melakukan operasi aritmetik yang sederhana.

Pemadatan seperti tumor dalam korteks serebrum adalah perkara biasa dan menimbulkan kejang epilepsi. Dengan penyetempatan apa pun, perkembangan kecelaruan mental mungkin terjadi, disertai dengan gangguan kesedaran, gangguan fungsi persepsi, perhatian, pemikiran.

Gejala

Cavernoma yang terbentuk di otak jarang disertai oleh gejala neurologi. Kekurangan neurologi (hemiparesis, gangguan kesedaran) biasanya berlaku akibat pendarahan. Pesakit boleh hidup dengan tumor jinak yang didiagnosis dalam jangka masa yang lama tanpa merasa tidak selesa. Tanda-tanda patologi:

  • Kejang epilepsi dan kejang.
  • Pendarahan fokus di ruang subarachnoid atau di rongga kranial, sering berulang.
  • Hidrosefalus oklusif, yang dicirikan oleh aliran keluar cecair serebrospinal.
  • Hipertensi serebrum dengan latar belakang pengumpulan cecair serebrospinal.

Kerana tanda-tanda yang tidak spesifik, kesulitan timbul dalam diagnosis angioma kavernosa. Lesi tisu fokus yang dilihat pada imbasan MRI atau CT sering disalah anggap sebagai tumor intraserebral (glioma). Sekiranya neoplasma dilokalisasi dalam tisu otak yang dalam, ia diakui tidak dapat dikendalikan..

Sebab-sebab pendidikan

Punca patologi belum dapat diketahui. Adalah dipercayai bahawa bentuk kongenital, yang lebih umum, berkembang dengan latar belakang jangkitan intrauterin, keracunan kronik dan akut pada ibu. Faktor keturunan berperanan dalam pembentukan neoplasma. Kemungkinan penyebab lain:

  • Trauma kelahiran pada janin.
  • Kehamilan berusia lebih dari 40 tahun.
  • Kecederaan kepala.
  • Penyakit otak yang meradang.

Perkembangan patologi dapat dipengaruhi oleh faktor: tabiat buruk, penurunan pertahanan imun tubuh sendiri, tinggal di zon ekologi yang tidak menguntungkan.

Rawatan

Untuk membuat diagnosis yang tepat, pemeriksaan menyeluruh dilakukan, yang merangkumi MRI, CT, angiografi (kurang bermaklumat) dan topografi gamma. Gambar MRI dengan jelas menunjukkan pelek di sekitar tumor, yang terdiri daripada hemosiderin, pigmen yang terbentuk kerana kerosakan sel darah merah.

Imbasan CT dapat membezakan angioma kavernosa dari jenis tumor lain. Pada yang pertama, tidak ada edema perifokal dan kestabilan struktur garis tengah otak diperhatikan tanpa tanda-tanda perpindahan. Diagnostik CT berkesan sekiranya terdapat pendarahan, yang jelas kelihatan pada gambar selama beberapa hari.

Rawatan angioma kavernous dipilih secara individu bergantung pada ukuran dan lokasi neoplasma di otak. Patologi asimtomatik mesti dipantau. Pembedahan klasik dengan penyetempatan yang tersedia dilakukan sekiranya gejala neurologi diperhatikan yang mempengaruhi kualiti hidup.

Campur tangan pembedahan

Reseksi angioma pembedahan adalah kaedah rawatan yang diutamakan. Selepas pembedahan membuang cavernoma dari kawasan otak, akibat negatif biasanya tidak berlaku. Semasa operasi di kawasan yang mudah diakses, tidak ada kesulitan kerana sempadan neoplasma yang jelas.

Dalam hampir 50% kes, ektomi total dapat dilakukan. Pembentukan tumor mudah dipisahkan dari medula. Selepas pembedahan, gejala neurologi biasanya tidak meningkat, yang berkaitan dengan ketiadaan sel saraf dalam struktur tumor.

Kesukaran semasa operasi sering dikaitkan dengan peningkatan ketumpatan struktur tumor kerana sebilangan besar kalsifikasi - kawasan dengan deposit garam kalsium. Risiko komplikasi selepas pembedahan meningkat jika neoplasma dilokalisasi dalam struktur otak yang dalam.

Kaedah radiosurgikal

Radiosurgeri stereotaktik adalah alternatif untuk pembedahan konvensional. Prosedur ini ditunjukkan untuk penyetempatan rongga gua di tempat yang sukar dijangkau dan bahagian penting yang berfungsi, misalnya, di kawasan batang otak. Di bawah pengaruh radiasi pengionan yang diarahkan dengan tepat, sel-sel neoplasma hancur, yang membawa kepada pembentukan tisu parut dan penghilangan seterusnya (pertumbuhan berlebihan) rongga.

Rawatan radiosurgikal bertujuan mencegah pendarahan berulang dan kejang epilepsi. Menurut statistik, selepas rawatan radiosurgikal, jumlah serangan epilepsi dikurangkan dalam 73% kes. Pendarahan berulang dalam 2 tahun ke depan setelah prosedur diperhatikan pada 8-9% kes, maka indikator menurun menjadi 3-4% kes.

Pencegahan

Untuk tujuan pencegahan, disarankan untuk meninggalkan tabiat buruk (penyalahgunaan alkohol, merokok), mengatur pemakanan yang betul, dan kerap melakukan latihan untuk melatih aktiviti fizikal dan mental. Diet lengkap merangkumi sayur-sayuran, buah-buahan, asid lemak tak jenuh ganda.

Ramalan

Ramalan kebanyakannya baik. Pengecualian adalah kes penyetempatan cavernoma jauh di dalam tisu otak atau di kawasan batang tubuh, ketika diperlukan campur tangan pembedahan kerana risiko tinggi mengalami pendarahan tiba-tiba yang mengancam nyawa..

Angioma kavernous adalah tumor yang bersifat jinak, yang terdiri daripada unsur-unsur sistem peredaran darah yang tidak normal. Dengan saiznya yang kecil dan tidak adanya pendarahan, ia tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan. Selalunya, pesakit dengan cavernoma yang dikenal pasti hidup selama bertahun-tahun tanpa rasa tidak selesa kerana diagnosis.

Angioma otak kavernosa

Angioma kavernosa (cavernoma) paling kerap adalah anomali vaskular kongenital, yang diwakili oleh rongga tunggal, lebih jarang berkali-kali, dipisahkan di dalamnya oleh septa (septa) dan dipenuhi dengan darah. Pengisian darah dengan rongga dilakukan dari arteriol kecil dan kapilari, dan aliran keluar darah melalui venula berada dalam urutan yang sama. Oleh kerana berkaliber kecil saluran pembekal, tekanan darah di cavernoma rendah; oleh itu, pembuluh darah yang mengalir tidak hipertrofi dan tidak dapat dilihat pada CT / MRI / Angiografi. Ciri rongga adalah dinding vaskular cacat yang sangat tipis, sangat tipis sehingga unsur sel darah - eritrosit, "berpeluh" melaluinya dan menetap di medula bersebelahan. Proses ini dipanggil pendarahan diapetik. Produk penghancuran semula jadi hemoglobin (hemosiderin), yang terkandung dalam eritrosit, membentuk zon perubahan kronik, spesifik dan sangat dikenali pada MRI di sekitar cavernoma..

Cavernoma boleh dilokalisasi di mana-mana bahagian otak, terutamanya di hemisfera serebrum, serta di batang otak, serebelum, nod subkortikal, di corpus callosum dan di ventrikel lateral. Dalam kira-kira 30-40% kes, angioma kavernosa digabungkan dengan jenis malformasi vaskular lain - angioma vena. Angioma vena adalah anomali dalam pengembangan pembuluh vena dalam bentuk "bundel" urat kecil ("kepala Gorgon") yang berkumpul menjadi satu urat saliran besar.

Kejadian angioma kavernosa adalah beberapa kes per juta penduduk..

Mengapa kehadiran angioma kavernous berbahaya??

Cavernoma boleh menjadi tidak simptomatik sepanjang hayat mereka. Walau bagaimanapun, pada sebilangan pesakit, manifestasi klinikal boleh terdiri daripada dua jenis, baik secara individu dan gabungan:

  1. Pendarahan. Kadang-kadang, peningkatan tekanan darah di dalam cavernoma menyebabkan pemusnahan tempatan dinding vaskular dan pembentukan pendarahan intraserebral. Tidak seperti AVM, pendarahan dari rongga tidak pernah besar dan tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan pesakit, kecuali kes-kes yang sangat jarang berlaku di lokasi rongga di bahagian bawah medula oblongata, di mana pusat-pusat peraturan kardiovaskular dan pernafasan berada. Walau bagaimanapun, apabila fokus pendarahan terletak di mana-mana kawasan fungsional, pendarahan walaupun dengan jumlah yang kecil dapat menyebabkan munculnya gejala neurologi (contohnya, pengembangan hemiparesis kontralateral ketika fokusnya terletak pada gyrus presentral lobus frontal).
  2. Sindrom epilepsi. Dalam beberapa kes, kerana kehadiran hemosiderin kronik di medula atau dengan perkembangan pendarahan akut, fokus bioaktiviti serebral patologi dapat terbentuk, secara klinikal dimanifestasikan oleh kejang epi pelbagai struktur (kejang, tidak kejang, ketidakhadiran, vegetatif, polimorfik dan lain-lain).

Oleh itu, cavernoma jarang menimbulkan ancaman terhadap kehidupan pesakit, tetapi dapat memberi kesan yang nyata terhadap kualiti hidup.

Cara mendiagnosis kavernosa?

Pencitraan resonans magnetik (MRI) adalah kaedah yang paling bermaklumat untuk mendiagnosis rongga. Dalam mod imbasan T1 dan T2, rongga yang dikelilingi oleh pelek hemosiderin hitam dapat dilihat, dengan tanda-tanda pendarahan akut dan subakut. Mod yang paling sensitif adalah T2 * ("T2 dengan bintang"), yang memungkinkan untuk mendiagnosis bahkan cavernoma kecil (1-2 mm) yang tidak dapat dilihat dalam mod pengimbasan lain

Tomografi yang dikira - nilai diagnostiknya dibatasi, sebagai peraturan, oleh tempoh pendarahan akut (beberapa hari), apabila tumpuan darah yang mengalir dapat dilihat pada gambar

Angiografi tidak bermaklumat dalam diagnosis cavernoma

Cara menghilangkan cavernoma?

Sekiranya pembentukan episyndrome dan / atau dengan pendarahan sebelumnya, dua kaedah rawatan adalah mungkin:

Pembuangan cavernoma secara pembedahan adalah kaedah yang sangat berkesan yang sekali dan untuk melepaskan pesakit dari risiko pendarahan berulang. Pembedahan juga berkesan jika pesakit mengalami sawan, tetapi keberkesanannya berkurang sekiranya terdapat episod Sindrom yang panjang

Radiosurgery dilakukan mengikut prinsip yang sama seperti untuk malformasi arteriovenous - semakin tinggi dosnya, semakin baik kesannya. Oleh itu, cavernoma berdiameter hingga 1 cm paling baik dirawat apabila mungkin menggunakan dos radiasi maksimum yang dibenarkan. Perubahan morfologi dalam kes ini serupa dengan malformasi arteriovenous - dinding kavernoma dan mulut saluran makan mengalami hyalinosis, akibatnya aliran darah berkurang, pendarahan diapeesik berhenti, risiko pendarahan intraserebral spontan berulang berkurang 50-70%. Serangan epidemiologi juga menjadi lebih jarang atau hilang sepenuhnya, tetapi seperti dalam keadaan pembedahan, semakin lama sejarah penyakit ini, semakin kecil kemungkinannya untuk disembuhkan sepenuhnya.

Taktik biasa untuk cavernoma yang tidak dikenal pasti dan tidak dikenal pasti adalah pemerhatian.

Adakah saya perlu memancarkan pelbagai cavernoma??

Seperti dalam kasus cavernoma tunggal, rawatan radiosurgikal hanya dilakukan pada fokus yang dimanifestasikan secara klinikal - pendarahan atau serangan epilepsi

Apa yang perlu dilakukan dengan angioma vena?

Selalunya timbul persoalan, bagaimana menghilangkan angioma vena? Pertama, anda harus tahu bahawa angioma vena tidak pernah muncul sebagai pendarahan atau serangan epilepsi. Kedua, sebagai struktur rangkaian vena yang tidak normal, mereka tetap mengambil bahagian dalam peredaran otak vena tempatan. Satu-satunya pilihan untuk permulaan gejala klinikal yang berkaitan dengan angioma vena adalah perkembangan trombosis urat saliran secara spontan. Keadaan ini agak hipotetis daripada mempunyai kepentingan sebenar. Dalam kes ini, pesakit akan mengalami gejala infark serebrum vena dengan edema yang ketara di lokasi aliran keluar vena yang terganggu. Dan hanya satu cara yang dapat membantu mengatasi keadaan ini - terapi trombolitik dan antikoagulan. Percubaan untuk merawat angioma vena secara pembedahan atau radiosurgikal tidak hanya tidak masuk akal, tetapi dengan cara yang serupa dengan trombosis akan menyebabkan gangguan aliran darah vena tempatan. Oleh itu, kehadiran angioma vena dengan sendirinya bukanlah alasan untuk sebarang rawatan..

Apakah rawatan terbaik untuk cavernoma?

Dari sudut pandang pencegahan pendarahan berulang, keberkesanan rawatan pembedahan lebih tinggi. Walau bagaimanapun, apabila kavernous dilokalisasi di kawasan fungsional yang penting atau sukar dijangkau otak (contohnya, di inti subkortikal, batang otak), pembedahan itu sendiri mempunyai risiko kekurangan defisit neurologi yang tersisa, dan operasi radiosis dapat mengelakkan komplikasi ini. Oleh itu, keputusan mengenai kaedah pendedahan yang optimum dibuat secara individu, dengan mempertimbangkan semua faktor yang mungkin, termasuk. dan dengan mengambil kira pilihan pesakit itu sendiri

Rajah. 1 Hasil rawatan radiosurgikal kavernoma batang otak. Kiri - angioma kavernosa permukaan lateral batang otak, pada masa radiosurgeri Gamma Knife. Di sebelah kanan adalah penurunan ketara dalam ukuran cavernoma 3.5 tahun selepas pembedahan. Tidak ada pendarahan berulang

Perunding kami akan menjawab semua soalan anda, dan pakar onkologi yang berpengalaman akan menentukan keperluan rawatan pisau gamma.

Penyebab kemunculan angioma kavernous dan kaedah rawatan

Angioma kavernosa adalah neoplasma jinak yang terbentuk dari saluran limfa atau saluran darah. Patologi boleh menjadi kongenital atau diperolehi, tetapi bagaimanapun juga, ini mengancam nyawa.

Selalunya, penyakit ini dikesan pada kanak-kanak. Selalunya, pertumbuhan aktif angioma kavernosa diperhatikan, kerana komplikasi berlaku. Neoplasma boleh berdarah, dan keadaan ini membawa kepada akibat yang berbahaya. Penting untuk membuat diagnosis tepat pada masanya agar rawatan dapat dimulakan.

Apa itu

Telah dikatakan bahawa angioma otak adalah neoplasma vaskular, yang dibezakan oleh watak jinak. Patologi merangkumi saluran limfa atau saluran darah. Pada kanak-kanak, patologi lebih kerap didiagnosis, kerana dalam tempoh perkembangan intrauterin, kapilari, urat dan arteri dapat saling berkait..

Ukuran neoplasma boleh rata-rata dari satu milimeter hingga beberapa sentimeter atau lebih. Kawasan besar jarang terjejas. Patologi terdiri daripada gua, permukaannya berserakan dengan sel endotel, ada plasma di dalamnya. Selalunya patologi tidak mempunyai gejala yang jelas, yang menjadikannya sukar untuk dikenalpasti.

Ciri-ciri utama

Bahaya utama angioma kavernosa adalah hanya 40% pesakit yang mengalami gejala yang jelas. Sekiranya tanda-tanda muncul, mereka boleh dikelirukan dengan banyak penyakit neurologi lain. Hanya semasa peperiksaan akan dapat dinyatakan dengan jelas apa sebenarnya penderitaan seseorang. Atas sebab ini, anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke doktor sekiranya terdapat perubahan dalam kesihatan..

Cavernoma otak mempunyai gejala berikut:

  • Seseorang sering bimbang tentang sakit kepala, yang secara beransur-ansur meningkat dan tidak dirawat dengan ubat-ubatan.
  • Kejang epilepsi boleh berlaku dan otot menguncup secara konvensional.
  • Terdapat deringan dan tinitus.
  • Pesakit mengalami ketidakupayaan untuk berkonsentrasi dan menghadapi masalah ingatan.
  • Kebas kaki ada, malah lumpuh lengkap mungkin berlaku.
  • Anda dapat melihat gangguan pertuturan, pesakit tidak dapat menyebut beberapa huruf, atau tidak dapat membina keseluruhan ayat.
  • Gait berubah kerana orang itu mengalami kekurangan koordinasi.

Angioma kavernosa paling sering dikesan semasa pemeriksaan rutin, atau jika disyaki patologi lain. Sekiranya seseorang tidak pergi ke doktor dan tidak mengalami gejala negatif, dia mungkin tidak tahu mengenai masalah itu sepanjang hayatnya. Memandangkan fakta bahawa penyakit ini dianggap tidak dapat diramalkan, adalah mustahil untuk mengatakan dengan tegas sama ada seseorang akan hidup lama, atau adakah dia akan mengalami komplikasi.

Sebab-sebab penampilan

Asal angioma kavernosa paling sering mempunyai sifat kongenital, jadi patologi muncul walaupun di dalam rahim. Pakar mengesyaki bahawa mutasi gen, yang berlaku semasa kehamilan, memainkan peranan penting. Jika tidak, agak sukar untuk mengatakan dengan pasti apa sebenarnya yang menyebabkan timbulnya penyakit ini. Faktanya ialah otak belum dipelajari dengan secukupnya. Khususnya, para pakar tidak dapat mengatakan dengan pasti apa yang membawa kepada cavernoma otak.

Telah diperhatikan bahawa kehadiran proses onkologi meningkatkan risiko patologi. Keadaan serius seperti sirosis hati juga menyumbang kepada perkembangan penyakit ini. Malah orang yang sihat disarankan untuk diperiksa untuk mengecualikan kemungkinan menghidap penyakit ini. Seperti yang telah disebutkan, gejala tidak muncul dalam semua kasus, jadi sangat penting untuk menjalani pemeriksaan tidak hanya ketika tanda-tanda negatif muncul..

Varieti

Angioma kavernous mempunyai pelbagai jenis, ia dikelaskan bergantung pada kawasan mana yang dipengaruhi oleh patologi. Gejala yang dapat diperhatikan oleh pesakit akan bergantung kepada perkara ini. Menentukan spesies yang tepat adalah penting kerana penyetempatan mempengaruhi rawatan seterusnya. Jenis angioma kavernosa:

  • Lobus frontal. Dialah yang menyumbang sekitar 25% kes neoplasma kavernous. Boleh menyebabkan masalah kesihatan mental. Pesakit mengalami kehilangan ingatan serta pergerakan anggota badan yang tidak disengajakan.
  • Lobus frontal kiri. Dalam kes ini, anda dapat melihat masalah dengan pertuturan, serta memori jangka pendek. Semasa penyakit itu berkembang, orang itu menjadi tidak apik dan terasing..
  • Lobus depan kanan. Simptom utamanya ialah aktiviti pertuturan berlebihan. Kadang-kadang seseorang menjadi terlalu emosional, selalunya dia berkelakuan tidak wajar.
  • Lobus temporal kanan. Apabila kawasan ini terjejas, disorientasi berlaku. Seseorang mungkin tidak mengenali suara dan suara orang yang dikenali.
  • Lobus temporal kiri. Pendengaran seseorang menjadi lebih teruk, jurang ingatan diperhatikan, dan pesakit dapat mengulangi ayat yang sudah diucapkan beberapa kali.
  • Lobus parietal. Pelanggaran fungsi intelektual berlaku, disebabkan seseorang kehilangan kemampuan untuk membina hubungan logik, dan juga melakukan pengiraan matematik.
  • Cavernoma otak kecil. Pesakit mengalami pergerakan anggota badan yang tidak dijangka dan tidak terkawal. Seseorang tidak boleh duduk dan bergerak secara bebas di ruang angkasa. Mungkin ada kejang serta masalah dengan pertuturan.

Diagnostik

Angioma kavernosa tidak dapat dikesan tanpa pemeriksaan tertentu. Penting bagi doktor untuk memastikan terdapat tumor di sebelah kiri, kanan lobus frontal, atau di tempat lain. Anda juga perlu menentukan seberapa cepat perkembangan angioma kavernosa berlaku, kerana kemungkinan komplikasi bergantung pada ini. Penyelidikan dilakukan dengan menggunakan prosedur berikut.

MRI. Ini adalah salah satu kaedah diagnostik yang paling berkesan, yang memungkinkan untuk mengenal pasti corpus cavernosum. Prosedur ini akan membolehkan anda menentukan dengan tepat sama ada seseorang itu mempunyai patologi, dan juga ukurannya. Sekiranya terdapat pendarahan, maka ia juga akan dapat dikesan.

Imbasan CT. Dengan bantuannya, adalah mungkin untuk mengenal pasti berlakunya neoplasma, tetapi membuat diagnosis yang jelas akan menjadi sukar. Kaedah ini sangat sesuai untuk mengesan angioma kavernous pendarahan..

Traktografi. Ia diperlukan dalam keadaan di mana patologi mendalam, dan perlu untuk merancang operasi, dan juga untuk menentukan dos bahan radioaktif dalam kaedah terapi stereotaxic.

Anda juga mungkin memerlukan ujian umum, seperti ujian darah, ujian air kencing. Mereka dapat memberitahu tentang keadaan badan, dan juga mengenai adanya penyimpangan lain. Sekiranya cavernoma serebrum dikesan, maka rawatan yang betul perlu dimulakan..

Kaedah rawatan patologi

Neoplasma jinak tidak dalam semua kes memerlukan campur tangan pembedahan. Cavernoma otak boleh kekal pada seseorang sepanjang hayatnya, jika tidak mengganggu pesakit. Walau bagaimanapun, terdapat risiko komplikasi, kerana alasan ini, doktor mungkin memutuskan untuk membuang patologi.

Pilihan rawatan:

  • Ubat steroid. Mereka boleh diresepkan dalam bentuk pil atau disuntik terus ke angioma kavernous. Kelebihan ubat ini adalah bahawa ia membantu melambatkan pertumbuhan patologi.
  • Skleroterapi. Intinya adalah agen khas disuntik ke kawasan tumor yang mengurangkan aliran darah ke kawasan yang bermasalah. Oleh kerana itu, cavernoma otak semakin kecil..
  • Campur tangan operasi. Sekiranya angioma kavernosa lobus temporal kiri atau penyetempatan lain cepat berkembang dan berkembang, maka pembedahan mungkin diperlukan. Banyak bergantung pada lokasi patologi. Pembedahan angioma kavernous tidak mungkin dilakukan dalam semua kes..

Hanya seorang pakar, setelah melakukan diagnosis, yang dapat menentukan pilihan rawatan mana yang sesuai untuk pesakit tertentu. Hemangioma, walaupun tidak ganas, boleh mengakibatkan akibat negatif. Tidak masuk akal untuk mengubati diri sendiri, kerana tidak berkesan.

Kemungkinan akibatnya

Selepas pengesanan angioma kavernosa, orang bimbang tentang kemungkinan komplikasi. Penyakit itu sendiri tidak begitu dahsyat akibatnya. Itulah sebabnya pesakit harus dipantau secara berkala oleh pakar agar keadaan dapat dipantau..

Salah satu komplikasi yang paling berbahaya adalah pendarahan. Tumor adalah cara pecah, yang menyebabkan darah mengalir di otak. Fenomena ini sukar dihentikan, dan kerana itu, kekurangan neurologi dapat muncul. Dalam keadaan terburuk, seseorang boleh koma, jadi penting untuk merawat penyakit ini tepat pada masanya..

Statistik menunjukkan bahawa risiko komplikasi tertinggi adalah pada wanita yang berumur di bawah 40 tahun. Juga, pendarahan boleh berlaku pada mereka yang sudah mengidapnya. Sangat penting bagi mereka untuk memantau perubahan ukuran tumor..

Angioma kavernous

Angioma kavernous adalah penampilan vaskular, yang merupakan ruang yang penuh dengan plasma dan dipisahkan oleh septum vaskular. Kejadian seperti itu adalah pelbagai jenis. Yang terbesar mencapai beberapa sentimeter. Kecacatan diperhatikan pada usia berapa pun secara tidak sengaja atau menampakkan diri dalam penyakit neuropsikiatrik yang jelas. Penyakit ini mempunyai kod ICD-10 - D18.0, dan juga G93.

Asal angioma kavernosa

Terdapat dua jenis penyakit ini: keturunan atau sporadis.

  • Mekanisme bentuk kongenital penyakit ini dianggap lebih banyak diselidiki, tetapi ada juga bukti sifat warisan autosomal dominan, gen khas kromosom ketujuh, yang mempengaruhi pembentukan ligamen vaskular patologi, telah dikenal pasti dan ditetapkan
  • Punca tumor sporadis belum dapat dikenal pasti. Terdapat tiga teori saintifik: hasil radiasi, keradangan sistem imun, jangkitan.
  • 80% angioma terletak di lobus atas otak pusat. 65% komponennya berada di bahagian frontal, temporal dan posterior. 15% pada kejadian lonjakan optik vaskular.
  • 8% adalah hemangioma neocerebellum.
  • Perhimpunan vaskular 2.5% di otak punggung.

Isyarat Hemangioma

Pengesanan disebabkan oleh lokasi neoplasma. Lonceng pertama adalah: migrain, tidak dihapuskan oleh ubat; sawan; tinitus; penyelewengan penyelarasan; pendekatan muntah dan loya; kelemahan anggota badan; penurunan pendengaran dan penglihatan; penyelewengan ingatan; pertikaian dalam pertuturan. Ia berlaku bahawa angioma "senyap". Orang ramai juga tidak menyedari penyakit ini. Tumor dijumpai ketika diuji untuk penyakit lain atau ketika ia menampakkan diri pada anggota keluarga yang lain.

Bentuk

Angioma hemisfera anterior dapat ditambah dengan kerosakan dalam normalisasi fungsi mental. Bahagian depan otak mengatur motivasi dan dapat membayangkan dan melakukan tugas. Fungsi mereka adalah untuk menguruskan tindakan mereka sendiri dan memahami hasilnya. Proses gangguan ingatan bermula, pergerakan yang tidak terkawal.

Tumor kaitan dari lobus frontal kiri mempunyai akibat - alexia dan pelanggaran susunan retorik. Orang itu juga tidak mempunyai keinginan untuk bercakap dan mengambil inisiatif..

Angioma kavernous lobus frontal kanan adalah kebalikan dari yang sebelumnya: seseorang aktif dalam perbualan. Pesakit dapat sementara dalam keadaan bersemangat, kadang-kadang kepekaan emosi meningkat. Selalunya, orang menunjukkan sikap optimis, kerana dalam kebanyakan kes mereka tidak menghidap penyakit seperti itu.

Neoplasma kavernous bahagian temporal kiri berlaku dengan gangguan alat pertuturan dan pendengaran. Pesakit mempunyai ingatan yang kurang baik, persepsi ucapan orang lain hampir tidak ada. Dalam dialog, seseorang dapat berulang kali menggunakan perkataan yang sama..

Hemangioma lobus temporal kanan disertai dengan gejala: ketidakupayaan untuk menentukan oleh telinga mengenai pembentukan suara ini atau itu. Di samping itu, suara yang terkenal mungkin kelihatan seperti orang asing bagi pesakit..

Tumor lobus parietal boleh dicirikan oleh gangguan intelektual: kehilangan keupayaan untuk menyelesaikan masalah sederhana dengan perbelanjaan, logik dan kemampuan berfikir secara teknikal.

Hemangioma Cerebellar dapat berlalu dengan fenomena demonstrasi - kesamaran dalam berjalan, penempatan batang yang tidak mencukupi, kejang dan sawan berkala. Dalam kes ini, fungsi bahagian tengah otak kecil lebih terlibat, yang bertanggungjawab untuk laluan kortikal-jambatan-cerebellar..

Tumor vaskular kavernosa trombotik disebabkan terutamanya oleh jangkitan, rongga hidung menjadi kawasan penyebaran. Tanda-tanda pertama: peningkatan suhu, kehilangan kekuatan, hiperhidrosis, demam. Berlaku serentak dengan gejala utama angioma. Dalam sebilangan besar kes, pesakit mempunyai keraguan tentang jenis angioma - angioma kavernous dengan dominasi hemosiderophages.

Angioma vena - ini adalah bagaimana pertumbuhan vaskular jinak dapat disebut. Ia diakui sebagai salah satu jenis angioma yang paling biasa. Intinya adalah kerosakan darah, yang tidak menyebabkan terlalu banyak bahaya kepada mangsa. Pakar tidak menemui kes peralihan dari hemangioma ke barah.

Angioma hati adalah sebatian tumor jinak kecil, yang terdiri daripada kisi saluran darah yang padat. Terapi memerlukan jumlah yang sangat besar.

Kesukaran

Kesukaran disebabkan oleh bahagian otak di mana patologi berada, peningkatan dan kadar pertumbuhan, serta dari penyumbang lain. Sekiranya rongga vaskular dikenal pasti lama selepas penampilannya, jalan radang akan berkembang. Kesukaran mungkin timbul: pecahnya septum vaskular, pendarahan, gangguan dalam peredaran darah otak dan kematian. Terdapat situasi ketika seseorang dapat hidup dengan tumor dan tidak mengetahui tentang kehadirannya..

Cavernoma adalah penyakit yang tidak dapat diramalkan, mustahil untuk mengatakan bagaimana ia akan berubah pada masa akan datang. Doktor mengesyorkan: walaupun tidak ada gejala klinikal, perlu sentiasa mengawasi evolusi dan kesihatan kejadian kavernous vaskular.

Pengiktirafan angioma kavernosa

Rawatan cavernoma harus dikuatkuasakan dengan diagnosis yang komprehensif mengikut skema yang ditetapkan oleh doktor, yang dibuat secara peribadi untuk pesakit..

Sistem diagnostik terpadu merangkumi gambar kajian: bioanalisis darah yang terperinci (untuk kehadiran anemia), emulsi serebrospinal (untuk kehadiran pendarahan).

Pengiktirafan dengan alat:

  1. Kaedah angiografi - Pemeriksaan sinar-X kapilari dengan penggunaan larutan kontras. Gambar yang dibuat akan memungkinkan untuk mengetahui tahap pemampatan atau penguraian kapal otak, berdasarkan reformasi pada septum kapilari, lokasi kawasan yang bermasalah. Struktur pengiktirafan ini bertujuan untuk mengenal pasti kecacatan perfusi di otak. Definisi yang jelas mengenai lokasi, bilangan dan gambar angioma, serta pengesanan integriti vaskular terjejas. Untuk menjalankan diagnosis ini, diperlukan bilik yang lengkap. Sebagai permulaan, anestesia tempatan dilakukan, dan kemudian penembusan tiub fleksibel ke dalam kapal, memindahkannya ke bahagian yang dijangkiti. Komposisi kontras, yang diletakkan di dalam struktur peredaran darah, dengan cepat diletakkan di sepanjang rangkaian vaskular, kemudian diambil beberapa gambar, berdasarkan kesimpulan yang tepat diberikan.
  2. Kaedah tomografi tidak menimbulkan kesulitan, prosedurnya sangat bermaklumat. Ia dibenarkan untuk dilakukan dengan eksploitasi komposisi kontras atau dengan ketiadaan. Hasilnya, gambar sinar-X lapisan demi lapisan yang paling tepat yang diperoleh memungkinkan untuk mengkaji dan meneliti patologi dengan lebih tepat. Operasi dilakukan di bilik khusus menggunakan peralatan tomograf yang diperlukan.
  3. Teknik pengimejan resonans magnetik (MRI) secara relatif mempengaruhi kaedah sebelumnya. Pada gambar mri terperinci, tiga dimensi. Proses ini memberikan lebih banyak maklumat mengenai penyakit ini, tetapi prosedurnya dianggap agak mahal..
  4. Kaedah elektroensefalografi membantu mengkaji keupayaan biologi pusat kepala, untuk mengenal pasti lokasi angioma, ukurannya. Sekiranya terdapat tumor, doktor membezakan antara perbezaan isyarat yang dihantar oleh proses otak.
  5. Radioterapi - Angioma Otak Cavernous dapat disembuhkan dengan teknik ini. Ini adalah proses yang sangat panjang yang boleh mengandungi sekitar 30-40 prosedur. Radiokimia adalah sebaliknya. Untuk menghancurkan neoplasma, hanya satu prosedur yang cukup - pisau gamma. Sinaran terkuat boleh menyebabkan pengikisan DNA sel penyebab penyakit. Kapilari darah setelah pendedahan gamma di septum boleh rosak, serta lapisan dalam saluran darah..

Terapi angioma kavernous

Rawatan segera adalah kaedah selamat untuk menghilangkan cavernoma. Tidak ada ubat sejagat yang dapat menyembuhkan tumor. Penetapan kursus terapi disebabkan oleh fakta bahawa bagi kebanyakan pesakit, angioma kavernosa tidak membawa ketidakselesaan, dan kecacatan kekal dilihat pada kebanyakan kes dengan hamatocelia berulang dari angioma yang terletak dalam atau dari tumor batang otak - bahagian yang sukar diakses untuk perubahan pembedahan.

Bahkan penyakit ini tidak dapat menjanjikan ketiadaan masalah di masa depan, dan operasi yang dilakukan dengan segera dapat menyingkirkan bahaya akibat negatif.

Pakar menasihatkan untuk segera menyembuhkan dalam kes: dengan angioma kulit, yang ditunjukkan oleh extravasates, atau sindrom kejang. Rawatan diperlukan untuk malformasi yang terletak di bahagian otak yang bertenaga dan disebabkan oleh hematomielias, pendekatan neurologi dan kejang epilepsi dengan nilai angioma berbahaya.

Kontraindikasi

Dengan cavernoma, sama seperti kecacatan lain yang bersentuhan dengan kapilari, dilarang bagi pesakit untuk mengambil ubat dan prosedur tertentu. Cavernoma otak pusat, di mana sesi menggosok, mengukus, fisioterapi di lokasi kerosakan tersebut dilarang, tidak dibenarkan melakukan rawatan diri. Pendekatan prosedur yang tidak betul dan berbahaya akan menyulitkan keadaan dan boleh mencetuskan pecah kapilari dengan pendarahan. Pesakit melakukan pemantauan berterusan terhadap neoplasma agar tidak terlepas evolusi dan mencegah kemungkinan kemerosotan.

Kita tidak boleh lupa menjaga kesihatan diri, kerana di hadapan masalah persekitaran moden tidak diketahui apa yang akan terjadi. Ilmu pengetahuan tidak mengikuti perkembangan virus, anda harus berhati-hati.

Angioma (vena) otak

Angioma otak adalah neoplasma, yang dicirikan oleh kursus jinak. Membentuk pembentukan sedemikian dari saluran darah. Selalunya, patologi berlaku apabila lumen bahagian kapal tertentu mengembang. Pembentukan vaskular yang dianggap bukan tumor ganas, tetapi boleh menyebabkan perkembangan komplikasi serius.

Mari kita perhatikan dalam artikel dengan lebih terperinci apa itu angioma di kawasan otak, jenisnya. Kami akan mengetahui bagaimana patologi ini menampakkan diri, kaedah diagnostik mana yang lebih berkesan, bagaimana menjalankan terapi dengan betul.

Mengapa angioma berlaku di kawasan otak

Pakar belum dapat menentukan secara tepat alasan pembentukan angioma otak. Menurut statistik, patologi lebih kerap dicatat pada kanak-kanak, yang diprovokasi oleh ketidakmatangan organ kanak-kanak.

Hampir 95% daripada semua kes penyakit ini disebabkan oleh patologi kongenital yang timbul disebabkan oleh gangguan genetik tertentu. Selebihnya 5% diprovokasi oleh jangkitan pada saluran otak atau bertindak sebagai akibat trauma (selalunya tumor berlaku selepas kecederaan otak traumatik).

Kemunculan formasi vaskular juga dapat memprovokasi pelbagai penyakit:

  • sirosis;
  • tumor yang dicirikan oleh onkogenenisiti yang kuat.

Patogenesis angioma, yang timbul di kawasan otak, agak kompleks. Proses perkembangan patologi kelihatan seperti ini:

  1. Pembahagian kapal arteri menjadi arteriol kecil, bercabang menjadi kapilari yang bergabung menjadi vena.
  2. Pembuluh arteri melepasi semasa pembentukan menjadi urat (secara langsung). Ini menimbulkan gangguan peredaran darah kerana fakta bahawa aliran darah secara paksa diagihkan semula ke dalam kapal lain. Kerana kekurangan darah di saluran yang sihat, pemakanan neuron yang terletak di dekat angioma terganggu.

Bahaya mengembangkan patologi di dalam otak ditunjukkan oleh kemungkinan pembentukan vaskular baru untuk pendarahan. Untuk mengelakkannya, anda perlu mengesan patologi tepat pada masanya, mulailah merawatnya.

Pengelasan patologi

Memandangkan lokasi angioma, jenis penyakit otak berikut dibezakan:

  • angioma kavernosa lobus temporal kiri;
  • angioma kavernous lobus frontal kanan;
  • angioma vena cerebellum (angioma vena hemisfera kanan cerebellum, tumor hemisfera kiri);
  • kekalahan lobus parietal kanan;
  • patologi kavernosa lobus frontal kiri;
  • bengkak lobus temporal kanan;
  • angioma vena lobus frontal (angioma vena lobus frontal kiri, angioma vena lobus frontal kanan);
  • angioma vena lobus parietal kiri.

Bentuk penyakit kavernous

Bentuk patologi kavernosa adalah kongenital, sporadis. Pakar mengkaji bentuk pertama dengan lebih mendalam. Mereka mewujudkan kaedah patologi warisan autosomal yang dominan.

Diameter pembentukan sedemikian berbeza dari beberapa milimeter hingga beberapa sentimeter. Selalunya, nilai 20 - 30 mm diperhatikan. Kecacatan menunjukkan dirinya di kawasan berikut dari sistem saraf pusat:

  • bahagian atas otak (kira-kira 80% formasi vaskular);
  • bahagian parietal, temporal, frontal (kira-kira 65% patologi dilokalisasikan);
  • kerosakan pada ganglia basal, pembentukan tumor di kawasan tubercle optik menempati sekitar 15% penyakit;
  • lesi cerebellar merangkumi sekitar 8% kes.

Apabila patologi menekan pada organ lain, tanda-tanda pertama penyakit muncul. Angioma kavernous lobus frontal kanan disertakan dengan gambar berikut: peningkatan aktiviti pertuturan, peningkatan emosi, pesakit kadang-kadang dalam keadaan bersemangat.

Sekiranya angioma kavernosa lobus temporal kiri berkembang, gejala mempunyai beberapa perbezaan dari patologi yang terdapat di sebelah kanan. Angioma kavernous lobus temporal kiri ditunjukkan oleh kemerosotan pertuturan, yang ditunjukkan oleh penurunan kosa kata pesakit, dia bercakap dengan enggan, lupa kata-kata yang biasa. Dia mungkin mempunyai sikap tidak peduli.

Kekalahan lobus kanan disertai dengan kesukaran untuk mengenali asal-usul bunyi. Pesakit mungkin memikirkan suara yang tidak diketahui, yang sudah lama dikenalinya.

Perkembangan tumor lobus kiri pelipis dicirikan oleh kemerosotan persepsi ucapan orang lain oleh telinga, hafalan yang lemah, gangguan pendengaran, pertuturan, pengulangan kata-kata yang sama beberapa kali (tanpa sedar).

Dengan kekalahan mahkota, gangguan intelektual diperhatikan. Sukar bagi orang yang sakit untuk menyelesaikan masalah (matematik). Dia tidak dapat mengingat peraturan pendaraban, penambahan, pengurangan, pembahagian, kehilangan kemampuan untuk berfikir secara teknikal, penaakulan logik.

Bentuk penyakit cerebellar kavernous sering disertai dengan tanda-tanda yang jelas (ketidakstabilan berjalan, kedudukan kepala yang tidak biasa). Pesakit mengalami sawan, pertuturan terganggu, kontraksi muncul, nystagmus.

Perkembangan bentuk kavernosa trombotik penyakit ini dipicu oleh jangkitan yang terdapat di rongga hidung dan sinus. Gejala utamanya, selain tanda standard, adalah:

  • kelemahan di seluruh badan;
  • demam;
  • haba;
  • berpeluh berlebihan.

Juga, para pakar membezakan sebagai jenis yang terpisah dari bentuk penyakit kavernosa dengan banyak hemosiderophages (ini adalah sel makrofag khas yang mengandung pigmen yang mengandung zat besi). Kehadiran sel-sel ini menunjukkan adanya resorpsi (proses penyerapan semula eritrosit).

Jenis penyakit vena

Bentuk patologi vena diwakili oleh tanda lahir, ia diwakili oleh pleksus saluran darah. Patologi ini selamat atau boleh mengancam kematian, bergantung pada tempat asalnya. Pertumbuhan tumor berlaku dengan pembahagian sel vaskular, endotelium vaskular. Dalam kes ini, darah mengalir dari sistem arteri ke sistem vena tanpa melalui kapilari.

Sebagai tambahan kepada gejala ciri patologi jenis kavernosa, bentuk vena penyakit otak disertai dengan gejala berikut:

  • pengsan;
  • peningkatan pening;
  • lumpuh beberapa bahagian badan;
  • gangguan dalam sistem peredaran darah;
  • bunyi bising di kepala.

Bentuk patologi vena tidak begitu agresif. Pada masa yang sama, kerana penyetempatannya, penyakit ini tidak dapat diabaikan..

Oleh kerana tekanan tumor pada otak, kerosakan fungsi sistem tubuh diperhatikan.

Lobus frontal otak bertanggungjawab untuk inisiatif, minat, tanggungjawab, dan kemampuan untuk menyelesaikan masalah. Sekiranya angioma vena lobus frontal kiri muncul, tanda-tanda tertentu diperhatikan:

  • sakit di dahi;
  • harga diri yang salah;
  • ketidakstabilan menegak badan;
  • sikap tidak peduli;
  • kegagalan pertuturan;
  • tidak sedar tindakan;
  • ketidakcukupan;
  • sukar berfikir secara logik.

Apabila angioma vena lobus parietal kiri, sebelah kanannya, muncul, petunjuk utama penyakit yang mempengaruhi saluran serebrum diperhatikan.

Penampilan pada otak kecil menyebabkan gangguan dalam fungsi badan berikut:

  • koordinasi terjejas;
  • kemerosotan aliran darah;
  • kerosakan fungsi sistem deria;
  • ketidakkonsistenan dalam tindakan otot;
  • kegagalan sistem pernafasan, kardiovaskular.

Apabila angioma vena di hemisfera kanan cerebellum muncul, ia disertai dengan gejala berikut:

  • gegaran lengan, kaki;
  • kehilangan keupayaan untuk melakukan pergerakan lancar;
  • kegagalan pertuturan;
  • pelanggaran surat;
  • kelambatan pergerakan diperhatikan, mereka menjadi, seperti dulu, compang-camping.

Angioma vena hemisfera cerebellar kanan tidak dirawat dengan ubat. Satu-satunya pilihan untuk menghilangkan penyakit ini adalah operasi..

Pembentukan di hemisfera kiri disertai dengan tanda-tanda angioma yang popular. Juga diperhatikan:

  • kejang, lumpuh separa;
  • pelanggaran gaya berjalan;
  • nystagmus otot oculomotor;
  • penurunan penglihatan;
  • ketidakkonsistenan dalam fungsi otot lengan, kaki;
  • gangguan pertuturan;
  • perubahan citarasa;
  • sawan epilepsi;
  • kemerosotan aliran darah.

Para saintis juga membezakan angioma vena di dalam inti basal. Tetapi agak sukar untuk mendiagnosis patologi ini, kerana ia menampakkan diri dengan tanda-tanda yang ditunjukkan di atas.

Gejala ditunjukkan semasa pembentukan di saluran otak

Angioma otak dan vena kavernous berlaku pada mulanya tanpa tanda yang jelas. Tanda-tanda awal pendidikan dapat dilihat setelah mencapai nilai tertentu, ia akan mula menekan tisu berdekatan. Lebih buruk lagi, jika dinding kapal pecah, pendarahan akan berlaku, yang mempunyai corak yang unik.

Gambaran klinikal awal, yang menunjukkan bahawa terdapat angioma otak, vena, ditunjukkan:

  • pening;
  • serangan kejang;
  • gangguan rasa;
  • penurunan kualiti ingatan;
  • bunyi di dalam telinga, kepala;
  • kelemahan anggota badan;
  • berasa letih;
  • loya;
  • muntah;
  • gangguan pertuturan;
  • penurunan penglihatan;
  • gangguan mental;
  • penurunan perhatian;
  • sakit kepala yang tidak hilang setelah mengambil ubat sakit. Kesakitan itu membosankan, menekan, berdenyut-denyut, sakit;
  • sawan epilepsi;
  • kecacatan.

Terdapat perbezaan tertentu dalam tanda-tanda angioma dari pelbagai jenis:

  • Angioma vena otak. Bentuk penyakit ini diwakili oleh penumpukan saluran darah yang luar biasa, secara visual menyerupai bola, dengan pembuluh darah menuju ke dalam satu batang (vena). Jenis penyakit ini secara praktikal tidak membahayakan nyawa..
  • Angioma otak kavernosa. Jenis pendidikan ini dianggap berbahaya. Komponen utamanya dianggap sebagai rongga intravaskular ("rongga"). Rongga ini dipisahkan oleh membran ("trabeculae"). Peredaran darah yang terganggu dan penipisan dinding kapal diperhatikan di dalam gua. Oleh itu, risiko pendarahan serebrum sangat tinggi. Dia dicirikan oleh perasaan sakit kepala, berdering di telinga, gangguan koordinasi, sawan epilepsi, mual, gangguan ucapan, muntah, gangguan perhatian, ingatan.

Diagnostik

Seorang pakar harus membuat diagnosis yang tepat, kerana patologi dapat terjadi di berbagai bidang otak (frontal, oksipital, temple, cerebellum). Ia juga boleh dilokalisasi ke kanan / kiri.

Dari ujian makmal melantik:

  • ujian darah (am, biokimia);
  • analisis air kencing (biokimia, umum).

Kajian instrumental juga diperlukan:

  • Prosedur ultrabunyi.
  • Pengimejan resonans magnetik.
  • Angiografi.
  • X-ray.
  • Imbasan CT.

Aktiviti penyembuhan

Sekiranya tidak ada bahaya pendarahan, para pakar menetapkan rawatan simptomatik yang membantu mengurangkan keadaan umum. Terapi angioma dijalankan dengan kaedah berikut:

  • ubat;
  • operasi.

Ubat tradisional juga kadang-kadang digunakan..

Terapi ubat

Mustahil untuk menyembuhkan angioma dengan ubat-ubatan. Tetapi untuk mengurangkan keadaan pesakit, ubat-ubatan kumpulan seperti ini ditetapkan:

  • ubat penenang;
  • vaskular;
  • penghilang rasa sakit;
  • homeopati.

Campur tangan pembedahan

Cara utama untuk merawat angioma adalah pembedahan. Doktor menggunakan teknik pembedahan berikut:

  • sklerosis;
  • angioplasti;
  • embolisasi;
  • menggunakan pisau siber;
  • penyingkiran laser;
  • radiosurgeri.

Ubat-ubatan rakyat

Dengan patologi saluran serebrum, resipi rakyat dapat mengurangkan gejala penyakit ini. Lebih kerap digunakan:

  • kemasukan biji adas;
  • minyak sayuran (minuman);
  • minyak sayuran + lemon + madu;
  • infusi bawang putih;
  • teh balsem lemon;
  • jus kentang segar.

Kemungkinan komplikasi, akibatnya

Komplikasi patologi vaskular otak yang paling menakutkan adalah pendarahan. Ia boleh dicetuskan oleh faktor-faktor berikut:

  • tekanan;
  • kecondongan tajam / putaran kepala;
  • peningkatan tekanan;
  • trauma kepala;
  • nat ringan. memuatkan.

Pembentukan di kawasan otak kepala adalah patologi yang sangat serius, jadi penting untuk mengetahui apa itu, tanda-tanda apa yang menjadi ciri penyakit ini, bagaimana menyembuhkannya.

Lihat juga penyakit kulit lain di sini.

Rawatan dan diagnosis angioma kavernous otak

Angioma kavernosa (cavernoma, malformasi kavernosa) tergolong dalam kumpulan perkembangan anomali vaskular intrakranial, yang merupakan gangguan pembentukan vaskular yang berlaku semasa perkembangan intrauterin. Pembentukan vaskular patologi kongenital ini terdedah kepada pertumbuhan yang berlebihan dari masa ke masa. Selalunya patologi ini berlaku pada saudara-mara, yang menunjukkan kecenderungan genetik.

Gejala angioma kavernous

Pesakit mungkin tidak simptomatik, walaupun sakit kepala, sawan, atau gejala fokus lain, seperti gangguan motorik atau deria, adalah perkara biasa. Selalunya, permulaan gejala dikaitkan dengan pendarahan, yang boleh berlaku di dalam angioma kavernosa dan di tisu otak di sekitarnya. Bergantung pada keparahan pendarahan, rawatan atau pembedahan konservatif digunakan, yang akan dijelaskan di bawah..

Angioma kavernous lobus frontal kanan. Pada tomogram yang dikira tanpa peningkatan kontras, pembentukan heterogen besar di lobus frontal di sebelah kanan dapat dilihat. Pembentukannya dicirikan oleh ketumpatan sinar-X yang tinggi di bahagian tengahnya dan kepadatan yang meningkat secara berbeza di pinggiran kerana adanya kalsifikasi dan pendarahan kecil dalam formasi..

Kecacatan vaskular otak

Jenis malformasi vaskular dibezakan berdasarkan ciri makroskopik dan mikroskopiknya. Biasanya, malformasi vaskular intrakranial dibahagikan kepada 4 kumpulan berikut:

  • Malformasi kapilari (atau telangiectasias)
  • Malformasi kavernosa (angioma / hemangioma kavernosa)
  • Kecacatan vena
  • Kecacatan dengan pelanggaran arteriovenous

Menurut klasifikasi yang lebih baru, 2 kategori lagi telah ditambahkan: malformasi arteri (tanpa pembentukan shunt arteriovenous) dan malformasi campuran.

Cavernoma boleh dijumpai di mana sahaja otak kerana ia boleh berlaku di mana sahaja di sepanjang katil vaskular. Angioma cavernous extracerebral intracranial kadang-kadang dijumpai, tetapi ia jarang berlaku. Angioma kavernosa juga kadang-kadang dijumpai di saraf tunjang, paling sering dikombinasikan dengan lesi vaskular otak berganda.

Angioma otak kavernous: rawatan

Sebilangan besar cavernoma tidak memerlukan rawatan aktif. Anda hanya memerlukan pemerhatian dinamik untuk masa yang lama. Campur tangan pembedahan mungkin diperlukan sekiranya terdapat gejala, yang biasanya dijelaskan oleh pendarahan pada tisu otak di sekitar cavernoma. Sekiranya pendarahan berulang dikesan pada CT atau MRI, rawatan di hospital bedah saraf diperlukan dengan keputusan selanjutnya mengenai campur tangan pembedahan.

Operasi untuk angioma kavernous

Oleh kerana cavernoma jelas dibezakan dari tisu sekitarnya dan dikelilingi oleh glia, pembuangan pembedahannya agak mudah. Pengendalian kehilangan darah juga lebih disederhanakan, kerana aliran darah di saluran patologi lebih lambat daripada apa yang biasanya diharapkan ketika mengeluarkan tisu yang sempurna.

Pengenalpastian angioma kavernosa

Walaupun angioma kavernosa dipvisualisasikan menggunakan tomografi terkomputer (CT), kaedah ini bukan kaedah pilihan: hakikatnya adalah bahawa tanda-tanda yang dinyatakan semasa pemeriksaan CT tidak hanya berkaitan dengan angioma kavernosa, tetapi juga, antara pilihan lain yang mungkin, dan tumor yang berbeza.

Sensitiviti pengimejan resonans magnetik (MRI) jauh lebih tinggi kerana resolusi kontras yang lebih tinggi, serta kemampuan yang lebih besar untuk menampilkan darah yang mengalir dan produknya yang merosot. Kombinasi pelbagai urutan denyut MRI sebahagian besarnya menyelesaikan masalah diagnosis salah atau pengesanan angioma kavernosa yang tidak mencukupi, kerana formasi ini mempunyai tanda-tanda yang agak spesifik pada MRI.

Buat MRI otak di St Petersburg

CT dan MRI dapat digunakan untuk pemantauan dinamis pasien dengan angioma kavernosa yang sudah didiagnosis, terutama dalam kes di mana terdapat risiko pendarahan. Walaupun gambaran MRI angioma kavernosa tidak meramalkan terjadinya pendarahan, MRI adalah kaedah pilihan untuk tindak lanjut jangka panjang pesakit dengan angioma kavernosa, dan juga untuk memeriksa anggota keluarga pesakit yang berisiko mengalami malformasi tersebut. Di samping itu, MRI sangat berguna ketika merancang campur tangan pembedahan, kerana ia membolehkan anda menilai ukuran formasi, sempadannya, dan dengan demikian menentukan jenis operasi dan akses pembedahan..

Dengan angiografi klasik, kebanyakan malformasi kavernosa tidak dapat dilihat, dan walaupun tanda-tanda dikesan, ia sangat tidak spesifik. Sekiranya lesi berkembang bersamaan dengan malformasi vaskular lain, yang berlaku pada kira-kira 30% pesakit dengan malformasi vena, maka ciri MRnya sangat rumit dan menjadi kurang spesifik. Pada pesakit-pesakit ini, angiografi dapat membantu menjelaskan diagnosis dengan lebih lanjut..

Angioma atau tumor kavernous?

Mengimbas otak dengan CT dan MRI dalam kebanyakan kes memungkinkan untuk membezakan gua secara jelas dengan formasi otak lain, termasuk tumor pelbagai tahap keganasan. Walaupun begitu, dalam beberapa kes, pembezaan formasi ini adalah masalah diagnostik, untuk penyelesaian yang memerlukan banyak pengalaman. Dalam hal ini, kemampuan untuk menarik pakar diagnostik yang berkelayakan sangat penting. Di samping itu, interpretasi berkualiti tinggi terhadap gambar CT dan MRI memberikan penyelesaian untuk tugas diagnostik lain: tidak termasuk edema serebrum di sekitarnya, mengenal pasti keparahan pendarahan, dan menerangkan perincian yang mempengaruhi operasi cavernoma. Sekiranya ragu-ragu mengenai diagnosis, perlu berjumpa pakar radiologi dari pusat terkemuka yang pakar dalam patologi otak. Pendapat kedua pakar diagnostik seperti itu boleh sangat berguna dalam diagnosis pembezaan angioma dan keadaan patologi lain..

Angioma kavernous pada CT

Semasa menggunakan kaedah visualisasi, berguna untuk membahagikan rongga menjadi 3 komponen. Ini termasuk (1) pseudocapsule periferal yang terdiri daripada jaringan glial yang diresapi dengan hemosiderin, (2) struktur tidak teratur, tisu penghubung antara yang memisahkan rongga, dan (3) bahagian vaskular pusat, yang terdiri dari rongga vaskular dengan aliran darah yang lambat.

Pada gambar CT tanpa peningkatan kontras, cavernoma kelihatan seperti pembentukan fokus bentuk bujur atau nodular, yang dicirikan oleh ketumpatan sinar-X yang lemah atau sederhana dan tidak mempunyai kesan volumetrik pada parenkim sekitarnya. Kawasan endapan kalsifikasi dan hemosiderin di dinding septa berserat, bersama dengan genangan darah di rongga, menyumbang kepada peningkatan kepadatan sinar-X pada gambar tanpa peningkatan kontras. Pada imbasan CT, kalsifikasi dijumpai di sekitar 33% dari semua rongga. Sekiranya pembentukannya sudah tua, maka ia mungkin mengandungi kawasan pusat yang tidak berbeza dengan kepadatan rendah, yang sepadan dengan sista dari hematoma yang terserap.

Peningkatan kontras boleh menjadi minimum atau maksimal, walaupun 70-94% dari malformasi kavernosa setelah pemberian intravena kontras medium kontras lemah atau sederhana. Dalam kebanyakan kes, kontras yang baik adalah hasil peningkatan aliran darah pada komponen lesi vaskular. Kontras "berbintik-bintik" heterogen disebabkan oleh septa berserat intravaskular, dan pinggiran berkepadatan rendah di sekitar pinggiran disebabkan oleh pseudokapsul tisu glial yang mengelilingi formasi.

Kesan jisim tidak biasa untuk gua, kecuali dalam kes-kes apabila ia berkaitan dengan pendarahan baru-baru ini. Pada gambar CT tanpa peningkatan kontras, cavernoma mungkin tidak dapat dikesan sama sekali. Dalam pendarahan dan pembentukan hematoma intraserebral, cavernoma digambarkan sebagai kawasan penguatan isyarat fokus di kawasan yang berdekatan dengan hematoma..

Sebarang pendarahan yang dijumpai pada CT pada pesakit yang masih muda harus disiasat dengan teliti, dan angioma kavernous harus selalu dianggap sebagai penyebab yang mungkin. Semasa memeriksa pesakit dengan sindrom kejang, angioma kavernous juga harus dianggap sebagai faktor etiologi yang mungkin, terutama jika pesakit berusia antara 20 hingga 40 tahun..

Malformasi kavernosa yang ditentukan oleh CT juga boleh merangkumi malformasi vaskular jarang (trombosis arteriovenous, telangiectasia kapilari), glioma (astrocytoma kelas rendah atau oligodendroglioma), dan melanoma metastatik.

Angioma kavernous pada MRI

Angioma kavernosa mewakili kira-kira 1% daripada semua lesi vaskular intrakranial dan 15% daripada malformasi serebrovaskular. Dengan perkembangan dan pengenalan MRI, angioma kavernosa menjadi malformasi vaskular serebral yang paling kerap dikesan. Dalam kajian awal mengenai bahan autopsi, kekerapan kejadiannya adalah 0.02-0.53%. Dengan menggunakan MRI, kejadian lesi yang serupa dengan hemangioma kavernous adalah 0,39-0,9%, dan pengesanan lesi asimtomatik yang sebelumnya tidak dikenali oleh MRI meningkatkan frekuensi mereka menjadi 0,45-0,9%.

Buat MRI otak di St Petersburg

Pada MRI, angioma kavernosa parenkim diwakili oleh pembentukan khas jenis "popcorn", yang digambarkan dengan jelas, dengan sempadan yang halus. Bahagian dalam ditunjukkan oleh beberapa fokus isyarat dengan intensiti yang berbeza, yang sesuai dengan pendarahan pada tahap penyelesaian yang berbeza..

Tanda-tanda MRI angioma kavernosa. Angioma cavernous besar lobus frontal kanan dan lobus oksipital kiri pada bahagian paksi berwajaran T1. Kedua-dua jisim heterogen ini mempunyai struktur retikular di bahagian tengah dengan kawasan berselang-seli dengan intensiti isyarat tinggi dan rendah, dikelilingi oleh rim hemosiderin hypointense.

Hematoma segar yang mengandungi deoxyhemoglobin bersifat intensif iso pada gambar berwajaran T1 dan hipointensif pada gambar berwajaran T2. Hematoma subakut yang mengandungi metemoglobin ekstraselular adalah hiperintensif pada kedua gambar T1 dan T2 kerana kesan paramagnetik metemoglobin.

Unsur berserat pertengahan dicirikan oleh isyarat hipotensi lemah pada gambar berwajaran T1- dan T2, kerana mengandungi kalsifikasi dan hemosiderin. Bahagian dalaman lesi yang heterogen dikelilingi oleh pelek hemosiderin, yang mempunyai intensiti rendah pada gambar berwajaran T1. Hipotensiti rim ini menjadi lebih jelas, seperti lingkaran, dalam gambar berwajaran T2 dan gambar dalam mod gema kecerunan kerana kepekaan urutan ini yang lebih tinggi terhadap perubahan dalam medan magnet..

Gambar MRI aksial gradien-gema membolehkan visualisasi angioma kavernosa yang lebih besar di lobus oksipital frontal dan kiri kanan. Pelek hemosiderin disajikan dalam bentuk lingkaran kerana peningkatan kerentanan magnetik hemosiderin.

Cavernoma yang lebih kecil muncul pada gambar dengan berat T1 dan T2 sebagai fokus nodular intensiti rendah.

Pembentukan kecil lebih baik dilihat dalam gambar gema kecerunan kerana peningkatan kepekaan terhadap perubahan medan magnet yang wujud dalam kereta nadi seperti itu. Telah juga ditunjukkan bahawa pada gambar berturut-turut dalam mod gema kecerunan, formasi titik-titik kecil lebih baik dilihat dengan memanjangkan masa gema; data ini menunjukkan bahawa formasi tersebut mengandungi bahan paramagnetik.

Imej MR dalam mod gema kecerunan menunjukkan pelbagai tanda titik kecil dua hala dan fokus intensiti rendah bulat pada jirim putih periventrikular dan subkortikal. Tumpuan terbesar dilihat pada perkara putih periventrikular lobus frontal anterior ke anterior (frontal) tanduk ventrikel lateral kiri berhampiran lutut korpus callosum. Di bahagian depan dan belakangnya, banyak fokus dengan saiz yang lebih kecil dapat dilihat.

Dalam gambar angiografi semasa penerbangan, metemoglobin di tengah-tengah malformasi kavernosa mungkin menyerupai darah yang bergerak. Walau bagaimanapun, pada MR-angiogram kontras fasa berikutnya, yang diperoleh ketika menetapkan kecepatan aliran darah rendah semasa pengekodan (10-20 cm / s), aliran darah atau vaskularisasi patologi tidak dapat dilihat, yang memungkinkan untuk mengecualikan kerosakan vaskular.

Biasanya, angioma kavernosa tidak mempunyai kesan volumetrik pada tisu bersebelahan dan tidak menyebabkan edema, dan mereka tidak mempunyai arteri makan atau urat saliran, kecuali jika ia berkaitan dengan malformasi vaskular yang serupa. Angioma kavernosa sering dikaitkan dengan malformasi vena, yang dicirikan oleh kehadiran urat yang mengalir. Dalam kes bercampur seperti itu, angiografi standard mungkin bermanfaat..

Gambar berwajaran T2 dari cavernoma jambatan Varoliev.

Malformasi kavernosa yang dikesan pada MRI juga merangkumi malformasi vaskular laten lain (trombosis AVM / aneurisma, telangiektasia kapilari), pendarahan pada tumor primer atau sekunder (metastasis melanoma, koriokarsinoma, tiroid atau barah buah pinggang), angiopati amiloid, primer (toxoplasmosis atau cysticercosis) yang berkaitan dengan kerosakan sistem darah, pendarahan berganda (penyebaran pembekuan intravaskular, leukemia), serta akibat kerosakan aksonal yang meresap.

Angiografi untuk angioma kavernosa

Secara umum, dipercayai bahawa malformasi kavernosa tidak dapat dilihat pada angiografi, dan jika mereka visualisasi, maka tanda-tanda mereka sangat tidak spesifik. Dalam diagnosis MRI kavernosa, ia telah sepenuhnya menggantikan angiografi standard. Namun, jika pembentukannya dikaitkan dengan jenis malformasi vaskular lain, yang diperhatikan pada 30% pesakit dengan angioma vena, ciri MRnya menjadi lebih rumit dan kurang spesifik. Pada pesakit ini, angiografi berguna untuk penjelasan lebih terperinci mengenai sifat pembentukannya..

Sebilangan besar malformasi kavernosa (37-48%) muncul pada angiogram standard sebagai formasi avascular. Kerana aliran darah yang sangat rendah dalam malformasi, hasil arteriografi sering kali normal. Sekiranya jisimnya cukup besar atau dikaitkan dengan hematoma, mungkin terdapat kesan volumetrik (kesan jisim) pada kapal yang berdekatan. Jenis malasformasi avascular pada angiogram disebabkan oleh mampatan atau pemusnahan saluran darah akibat pendarahan, trombosis, serta ukuran kecil saluran yang menghubungkan rongga sinusoidal dengan saluran normal perenkim periferal, yang pada umumnya memberikan tahap aliran darah yang rendah. Sekiranya ukuran lesi kecil, dan jika tidak dikaitkan dengan hematoma, maka 20-27% angiogram seperti itu akan normal. Pada suntikan pertama agen kontras, pengembangan kapilari mungkin tidak dapat dilihat; jika suntikan kontras diulang, dengan isipadu yang lebih besar, dan angiogram dinilai setelah menunggu waktu yang lebih lama, maka pengembangan kapilari dapat dilihat dengan lebih baik. Walau bagaimanapun, ini adalah fenomena radiologi bukan spesifik yang boleh dikaitkan dengan banyak keadaan lain..

PhD dalam bidang Perubatan, Ahli Persatuan Radiologi Eropah