Utama > Tekanan

Apoplexy dari sudut perubatan moden

Apoplexy adalah penyakit di mana peredaran serebrum terganggu. Penyakit ini berkembang secara tiba-tiba dan, sebagai peraturan, strok berlaku pada siang hari. Tisu otak rosak.

Otak kekurangan nutrien yang diperlukan dan sel-sel saraf mati serta merta, akibatnya fungsi tubuh terganggu. Pada masa kini, strok apoplektik biasanya disebut strok. Malangnya, tidak ada yang kebal dari strok. Ia boleh berkembang pada usia muda atau pada usia tua..

Apa yang menimbulkan serangan

Penyebab strok adalah:

  • tekanan darah tinggi;
  • detasmen pembekuan darah dan kemasukannya ke arteri otak;
  • aterosklerosis;
  • trombosis;
  • kecederaan otak traumatik yang teruk.

Mana-mana orang boleh mengalami strok, tetapi masih ada kumpulan risiko. Ia merangkumi orang berumur lebih dari 65 tahun. Walaupun terdapat kecenderungan untuk serangan otak awal hari ini.

Paling rentan terhadap strok: penderita diabetes, pesakit hipertensi, orang yang menderita obesiti, penyakit jantung, kadar kolesterol tinggi, penagih nikotin.

Rupa-rupanya dalam kehidupan sebenar?

Apoplexy dikaitkan dengan gejala tertentu. Sebelum pukulan, pesakit mengalami sakit kepala yang tajam dan tiba-tiba, yang disertai dengan pening, kehilangan penglihatan separa, gangguan pertuturan, kehilangan orientasi di ruang, waktu dan kehilangan kesedaran.

Selalunya, pesakit mengalami kelemahan anggota badan, biasanya di satu sisi. Pinggang mungkin lumpuh.

Pada masa yang sama, wajah berubah menjadi merah, bernafas semakin cepat dan menjadi dalam. Suhu badan meningkat dan orang itu berhenti bertindak balas terhadap cahaya. Semua ini boleh disertai dengan pengosongan pundi kencing secara tidak sengaja dan muntah. Semua gejala ini tidak selalu muncul, tetapi tahap gangguan pertuturan menampakkan diri dalam apa jua keadaan..

Diagnosis dan rawatan

Untuk rawatan strok yang berjaya, penting untuk mendiagnosisnya dengan betul dan cepat. Strok bukanlah penyakit mengubati diri sendiri. Setiap saat berharga.

Selepas gejala pertama muncul, penting untuk menghubungi kemudahan perubatan secepat mungkin..

Diagnosis biasanya dibuat dalam tiga peringkat. Pada peringkat pertama, strok dibezakan daripada penyakit lain di mana otak menderita. Sekiranya tahap pertama mengesahkan adanya apoplexy, maka pada tahap kedua jenisnya ditentukan. Tahap ketiga adalah pembentukan fokus pendarahan dan lesi vaskular.

Rawatan mesti ditangani dengan sangat serius, kerana kehidupan yang selesa setelah pukulan dipertaruhkan. Walaupun penyakit ini sangat serius, mangsa strok berpeluang untuk kembali ke kehidupan penuh sebelumnya. Penting untuk mendiagnosis penyakit pada waktunya.

Rawatan strok bertujuan untuk pemulihan sistem saraf, pemulihan tisu yang rosak. Untuk memulihkan kawasan yang terjejas dan menghilangkan akibat serangan, ubat-ubatan kumpulan neuroreparation digunakan.

Sel yang sihat akan membantu melindungi neuroprotectors. Dalam rawatan strok, perkara utama adalah memperhatikan penyakit yang mencetuskan apoplexy. Jika tidak, ia mungkin berulang. Anda perlu diuji.

Seseorang yang mengalami strok harus berhenti merokok dan minum minuman beralkohol, disarankan untuk menjalani diet dan memantau tekanan darah dan berat badan mereka.

Sekiranya, sebagai akibat dari pukulan, ada sebagian kehilangan fungsi tubuh, maka langkah-langkah yang ditentukan akan mengembalikan fungsi-fungsi ini. Ia boleh berupa urut, terapi senaman, latihan terapi pertuturan.

Pandangan moden mengenai apoplexy strok

Sehingga baru-baru ini, ubat tidak berkuasa sepenuhnya dalam rawatan strok. Doktor ambulans, yang dipanggil semasa strok apoplektik, hanya dapat mengangkat tangan, kerana dia tidak dapat membantu.

Seseorang yang terselamat dari strok hidup dengan patologi yang berlaku akibat strok apoplektik hingga akhir zamannya. Juga, seseorang boleh mati akibat pukulan.

Pada masa kini, perubatan telah melangkah maju dan semuanya tidak begitu menyedihkan. Terdapat ubat yang dikenali sebagai pengaktif Urokinase atau Plasmogen. Ubat ini melarutkan pembekuan darah di saluran.

Ubat ini banyak digunakan dalam perubatan. Ubat ini akan membantu mengembalikan aliran darah ke otak sebelum otak rosak. Mengambil ubat dalam masa tiga jam selepas strok akan mengurangkan kesannya.

Pada masa ini, kaedah stenting sangat popular. Tiub dimasukkan ke dalam kapal untuk mengelakkan penyumbatan. Stenting sangat berkesan apabila digabungkan dengan penyakit jantung. Para saintis tidak berpuas hati dengan apa yang telah dicapai dan melakukan ujian klinikal ubat baru yang akan meniadakan akibat strok. Kaedah moden yang sedang dikaji secara aktif adalah pemindahan sel stem.

Seseorang yang selamat dari stroke dapat mengembalikan ucapan, koordinasi dan pergerakannya kembali ke anggota badan yang tidak bergerak. Adalah perlu untuk bekerja sendiri, membetulkan beban, pemakanan dan mematuhi semua cadangan doktor - semua ini akan membolehkan pesakit menjalani kehidupan yang penuh.

Strok apoplektik. Gejala Sebab-sebabnya. Rawatan

Apoplexy atau hemorrhagic stroke adalah proses patologi akut yang disebabkan oleh iskemia (trombosis vaskular) atau pendarahan di otak dan membrannya.

Strok berada di kedudukan kedua selepas penyakit kardiovaskular di antara penyakit yang menyebabkan kematian. Selain itu, pukulan yang dipindahkan membawa kepada kecacatan pada 80% kes..

Strok apoplektik. Sebab-sebabnya

Tekanan darah tinggi adalah penyebab strok hemoragik yang paling biasa. Risiko penyakit ini meningkat berkali-kali pada orang yang menderita hipertensi. Selalunya, strok apoplektik berlaku selepas kejutan saraf atau aktiviti fizikal yang berat.

Orang yang mengalami stroke sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya harus berhati-hati, kerana ia dapat berulang. Untuk mengelakkan ini berlaku, pesakit hipertensi disarankan setiap hari untuk mengukur tekanan darah pada waktu pagi dan petang dan, jika meningkat, ambil langkah-langkah untuk mengurangkannya, dan jika perlu, pastikan untuk mendapatkan bantuan perubatan..

Juga, strok apoplektik boleh dicetuskan oleh faktor berikut:

  1. penyakit jantung;
  2. berat badan berlebihan dan makan berlebihan;
  3. kegembiraan, ketakutan, atau kemarahan yang kuat;
  4. gaya hidup tidak aktif;
  5. panas musim panas (panas terik).

Gejala

Gambar klinikal berikut adalah ciri strok hemoragik:

  • selalunya pesakit mengalami sakit kepala yang teruk;
  • tekanan darah tinggi dan nadi yang jarang berlaku;
  • terdapat denyutan kuat pada saluran leher;
  • mungkin ada kehilangan kesedaran yang mendadak;
  • kadang-kadang loya dan muntah;
  • selalunya bola mata diketepikan pada lesi, pesakit tidak dapat memusatkan pandangannya, murid-muridnya berlainan ukuran, murid lebih besar di sisi lesi;
  • lumpuh (kurang pergerakan dan kepekaan) atau paresis (lumpuh separa) diperhatikan di sisi yang bertentangan, iaitu, jika hemisfera kiri terjejas, maka separuh kanan badan menderita, paling sering pendarahan di hemisfera ini menyebabkan gangguan pergerakan;
  • pendarahan intraserebral yang meluas boleh mencetuskan pergerakan sukarela pada anggota badan yang sihat (tidak lumpuh);
  • percakapan yang tidak jelas;
  • hiperemia muka (bertukar menjadi merah);
  • peningkatan suhu badan.

Adalah sangat penting untuk membawa pesakit ke hospital secepat mungkin jika disyaki ada strok apoplektik. Gejala-gejala yang disenaraikan di atas, sebagai peraturan, tidak muncul sekaligus, tetapi satu atau dua atau beberapa.

Pertolongan cemas untuk strok

Prognosis penyakit ini sangat bergantung pada seberapa cepat pesakit mula memberikan rawatan perubatan profesional. Peluang pemulihan pesakit meningkat berkali-kali jika dia berada di institusi perubatan selewat-lewatnya dua jam selepas strok.

Sekiranya seseorang yang berdekatan dengan anda mengalami strok apoplektik (sawan), sudah semestinya anda perlu bertindak sebelum ambulans tiba.

  1. Pindahkan pesakit ke tempat yang sejuk, letakkan dia dengan mudah dan buka pakaian yang mengganggu pernafasan bebas. Angkat kepala pesakit sedikit.
  2. Buka tingkap atau tingkap di dalam bilik.
  3. Sekiranya jelas bahawa satu sisi badan sudah lumpuh, kemudian letakkan ais atau kain yang dibasahi dengan air yang sangat sejuk di bahagian kepala yang bertentangan.
  4. Kaki, sebaliknya, perlu dipanaskan. Anda boleh meletakkan plaster sawi pada betis anda, meletakkan pemanas pada kaki anda.
  5. Sekiranya menelan pesakit tidak terganggu, beri dia ubat penghilang tekanan darah dan ubat penenang.
  6. Pesakit tidak boleh dibiarkan begitu sahaja, penting untuk mengawasi pernafasannya, tidak membiarkan lidahnya tenggelam.
  7. Sekiranya dia merasa sakit, pusingkan kepalanya ke satu sisi. Untuk membersihkan saluran udara dari muntah dan lendir.
  8. Beri pesakit dengan rehat sepenuhnya dan tunggu ketibaan doktor.

Rawatan lanjut pesakit dilakukan hanya di hospital.

Rawatan

Rawatan strok apoplektik di institusi perubatan dilakukan dalam beberapa arah sekaligus. Terlepas dari jenis strok, terapi asas dilakukan, yang melibatkan menurunkan tekanan darah, menormalkan semua fungsi penting dan mengurangkan edema serebrum, serta mencegah perkembangan jangkitan dan komplikasi sekunder (pneumonia kongestif, pielonefritis, sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan, tromboemboli).

Dalam strok iskemia, semua tindakan diarahkan untuk memulihkan bekalan darah dalam fokus kerosakan otak.

Rawatan strok hemoragik bertujuan untuk mengurangkan kebolehtelapan dinding vaskular dan mencegah pecahnya gumpalan darah yang sudah terbentuk. Campur tangan pembedahan untuk jenis strok ini berkesan.

Pemulihan

Setelah keluar dari hospital untuk pesakit yang mengalami strok apoplektik, saudara-mara dan rakan menjadi pembantu yang sangat diperlukan. Walaupun dengan prognosis yang baik, pemulihan penuh pesakit seperti itu tidak akan berlaku tidak lama lagi..

Pemakanan, urut dan gimnastik pemulihan khas adalah mustahak bagi pesakit strok. Pesakit seperti itu tidak boleh bersendirian selepas keluar dari hospital. Mereka memerlukan sokongan saudara-mara mereka. Kesabaran orang yang disayangi dan urutan pelaksanaan semua cadangan doktor yang diperlukan akan membantu pesakit sedemikian cepat kembali ke kehidupan yang penuh..

Strok apoplektik

Apoplexy berlaku, sebagai peraturan, ketika penyumbatan atau pecahnya saluran darah yang memberikan aliran darah dan bahan penting ke otak. Oleh itu, otak sementara kehilangan aliran darah, yang menyebabkan kematian sel saraf secara besar-besaran dalam beberapa minit. Bergantung pada kawasan yang terjejas, strok boleh membawa banyak akibat yang tidak menyenangkan - misalnya, kelumpuhan bahagian kiri atau kanan badan, atau kehilangan kemampuan untuk bercakap. Sehingga baru-baru ini, apa yang dapat dilakukan oleh doktor ambulans, yang dipanggil semasa strok apoplektik adalah dengan membuang tangannya dan mengatakan bahawa belum ada ubat untuk ini. Dan dalam sebilangan besar kes, pesakit menjalani sepanjang hayatnya dengan penyakit atau patologi yang teruk yang disebabkan oleh strok.

Namun, hari ini, perkara-perkara yang jauh dari menyedihkan. Sebagai contoh, ubat yang dikenali sebagai pengaktif plasmogen (atau urokinase) - ubat yang melarutkan gumpalan yang terbentuk di dalam saluran darah - sudah banyak digunakan dalam perubatan..
Berkat itu, mungkin untuk mengembalikan aliran darah normal ke otak sebelum kerosakan yang tidak dapat diperbaiki. Sekiranya anda mengambil ubat tersebut dalam masa tiga jam selepas kesannya, ia akan mengurangkan kesan negatifnya dengan ketara. Secara amnya, strok apoplektik, yang sejak sekian lama menempati barisan ketiga dalam senarai penyebab kematian yang paling biasa, terus menurun - ini disebabkan bukan sahaja oleh penemuan urokinase, tetapi juga oleh karya saintis yang teliti untuk mempelajarinya.

Walaupun orang yang berusia di atas 65 tahun berisiko mengalami strok, ia berlaku lebih awal pada sekitar sepertiga kes. Menurut statistik, strok apoplektik paling sering terjadi pada perwakilan kaum Kaukasia dan Negroid, begitu juga pada pesakit diabetes, pesakit hipertensi, orang yang menderita kegemukan, penyakit jantung, dan kadar kolesterol tinggi dalam darah. Mungkin juga terdapat kecenderungan genetik.

Diet, senaman, dan ubat-ubatan tertentu secara teratur dapat meminimumkan risiko apoplexy. Terdapat juga teknik yang dikenali sebagai stenting - memasukkan bingkai kawat atau tiub ke dalam saluran darah untuk mencegah penyumbatan. Kaedah ini cukup berkesan, terutamanya apabila digunakan bersamaan dengan pencegahan atau rawatan penyakit jantung. Ubat antikoagulan juga dapat mencegah pembekuan darah di saluran. Dan, tentu saja, saintis tidak berniat untuk berhenti di sana. Pada masa ini, penyelidikan saintifik dan ujian klinikal kaedah baru sedang dilakukan, yang dirancang untuk membawa kesan yang lebih besar daripada yang ada. Produk perubatan yang baru diciptakan telah menunjukkan keberkesanannya dalam eksperimen baru-baru ini dengan haiwan makmal..

Seperti yang ditunjukkan oleh amalan perubatan, walaupun jika selepas stroke apoplektik lengan kanan atau kiri tidak bergerak, ia dapat dikembangkan dengan secara beransur-ansur memberikannya aktiviti fizikal yang lebih banyak dan pada masa yang sama melemahkan beban pada lengan yang sihat. Cara lain untuk pulih dari strok adalah dengan menggunakan sel stem. Eksperimen saintifik telah menunjukkan bahawa kaedah terakhir ini berkesan jika ia digunakan tepat pada masanya (dalam beberapa hari selepas kesannya). Kaedah pemindahan sel induk masih kurang difahami, tetapi di masa depan, ketika mekanisme tindakannya dipelajari, ia mungkin memberi kesan yang lebih besar daripada yang ada sekarang..

Apoplexy berlaku apabila saluran darah pecah atau tersumbat, yang membawa oksigen dan bahan penting lain ke otak bersama dengan darah (1).

Kekurangan darah yang mengalir ke otak menyebabkan sejumlah perubahan dalam rancangan neurokimia, yang menyebabkan kematian sel-sel saraf secara besar-besaran dapat terjadi dalam beberapa menit. Radikal bebas juga dilepaskan, merosakkan sel endotel (2) dan mitokondria (3) sel saraf. Biasanya, badan kita dengan mudah menekan aktiviti radikal bebas (4), tetapi sekiranya berlaku strok kerana kerosakan pada sel endotel, ia tidak dapat mengatasi masalah ini. Bergantung pada kawasan yang terjejas, strok boleh membawa banyak akibat yang tidak menyenangkan - misalnya, kelumpuhan bahagian kiri atau kanan badan, atau kehilangan kemampuan untuk bercakap.

STRIKE APOPLEKS: 5 tanda pertama strok

Cara mengenali strok tepat pada masanya dan memberi pertolongan cemas dengan betul kepada orang yang anda sayangi. Penyakit strok berbahaya yang penting untuk diketahui!

Hari ini kita akan membincangkan apa itu strok apoplektik dan apa yang harus dilakukan sekiranya ia berlaku. Dalam keadaan strok, aliran darah berhenti mengalir ke beberapa kawasan otak, menyebabkan kerosakan tisu. Istilah perubatan "strok" kadang-kadang digantikan dengan istilah yang lebih biasa - "stroke apoplektik". Penyakit boleh membawa pelbagai akibat..

Strok apoplektik. Sebab, Gejala dan Kaedah Rawatan

Gejala berbeza-beza bergantung pada kawasan otak mana yang rosak. Tetapi ada juga tanda-tanda biasa:

permulaan kelemahan secara tiba-tiba;

mati rasa bahagian badan dan lumpuh;

bidang pandangan kabur;

ketidakupayaan untuk terus berdiri di atas kaki anda;

sakit kepala yang teruk.

Ini berlaku disebabkan oleh dua sebab utama - disebabkan oleh pembekuan darah yang menyumbat saluran otak, atau lebih jarang berlaku kerana pendarahan pada tisu otak akibat pecahnya saluran darah. Kedua-duanya menyebabkan berlakunya kebuluran oksigen di kawasan otak. Semakin cepat terapi pemulihan oksigen dimulakan, semakin banyak akibat yang dapat dielakkan..

Pada orang yang sihat, gumpalan jarang terbentuk di saluran darah yang berkembang menjadi gumpalan darah. Keadaan perubatan tertentu, kecenderungan genetik, atau gaya hidup yang tidak sihat dapat meningkatkan risiko strok. Kadang-kadang ia berlaku bahawa gejala-gejala strok apoplektik yang kelihatannya mulai hilang setelah beberapa jam dengan sendirinya. Kejang palsu seperti ini menunjukkan peningkatan risiko strok..

Apa yang perlu dilakukan sebelum ambulans tiba untuk strok?

Keadaan dalam penyakit ini banyak bergantung pada seberapa cepat seseorang mula mendapat rawatan perubatan profesional.

Peluang pemulihan pesakit dapat meningkat berkali-kali jika dia berada di hospital selambat-lambatnya 2 jam setelah strok. Sekiranya seseorang yang anda sayangi mengalami strok apoplektik, sebelum ambulans tiba, anda perlu segera bertindak.

1. Sekiranya pukulan berlaku dalam keadaan panas, maka pindahkan orang itu ke tempat yang sejuk, dan di dalam bilik buka tingkap, atau lebih baik tingkap

2. Letakkannya dengan selesa dan lepaskan semua pakaian yang mengganggu pernafasan bebas. Angkat kepala pesakit sedikit.

3. Sekiranya jelas bahawa salah satu sisi badan lumpuh, maka di sisi lain kepala letakkan kain yang direndam dalam air atau ais yang sangat sejuk.

4. Kaki, sebaliknya, perlu dihangatkan, dan lebih baik meletakkan plaster sawi di betis, meletakkan pad pemanas di kaki.

5. Sekiranya pesakit tidak menelan, maka berikan ubat penenang dan ubat yang menurunkan tekanan darah.

6. Pesakit, dalam keadaan apa pun, tidak boleh dibiarkan begitu saja, sangat penting untuk memerhatikan pernafasannya dengan teliti dan tidak membiarkan lidah tenggelam.

7. Sekiranya pesakit loya, putar kepala ke satu sisi. Bebaskan saluran pernafasan dari lendir dan muntah.

8. Berikan pesakit rehat sepenuhnya dan tunggu ketibaan doktor.

Rawatan Apoplexy

Rawatan bertujuan menyelamatkan nyawa mangsa dan meminimumkan akibat strok. Kumpulan langkah ini ditentukan terutamanya oleh penyebab penyakit ini - pecahnya kapal atau penyumbatannya. Dengan bekuan darah, masalahnya diselesaikan dengan ubat atau kateter. Sekiranya berlaku pendarahan, penting untuk menghentikannya secepat mungkin. Rawatan selanjutnya bergantung kepada keparahan apoplexy, sifat dan akibatnya.

Pemulihan pasca rawatan bertujuan untuk memulihkan mobiliti, kekuatan otot, pertuturan, kebebasan dalam kehidupan seharian dan keseimbangan emosi. Elemen pemulihan yang paling penting adalah terapi pertuturan, fisioterapi dan latihan kecergasan.

Kesedihan, kecewa, atau bahkan kemurungan klinikal adalah reaksi biasa terhadap strok. Bergantung pada seberapa teruk serangan itu, ia boleh memberi kesan yang berbeza terhadap kehidupan. Orang yang hidup berdikari sebelum kesannya sekarang bergantung pada orang luar membantu dari segi psikologi dan dari segi kemampuan mereka untuk melakukan aktiviti kehidupan seharian yang paling sederhana. Sebilangan besar mangsa dan keluarga mereka menyesuaikan diri dengan perubahan yang disebabkan oleh penyakit ini.

Cara mengurangkan risiko penyakit anda?

Kita mesti ingat faktor-faktor berikut yang meningkatkan kemungkinan mengembangkan apoplexy:

tekanan darah tinggi;

penyakit jantung dan vaskular;

merokok dan pengambilan alkohol yang berlebihan;

serta faktor yang berkaitan dengan gaya hidup (tidak aktif fizikal, misalnya).

Bagaimana untuk mengetahui jika seseorang mengalami sawan?

Anda perlu memintanya melakukan serangkaian tindakan sederhana: senyum, menjulurkan lidah, mengangkat tangan, atau mengulangi ayat sederhana. Sekiranya semua atau beberapa tugas menyebabkan kesukaran, maka anda harus segera menghubungi doktor. Sihatlah! Diterbitkan oleh econet.ru.

Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, tanyakan di sini

P.S. Dan ingat, hanya dengan mengubah penggunaan anda - bersama-sama kita mengubah dunia! © econet

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
Langgan FB kami:

Strok apoplektik. Sebab, Gejala dan Kaedah Rawatan

Helo, kawan! Hari ini kita akan membincangkan apa itu strok apoplektik dan apa yang harus dilakukan sekiranya ia berlaku. Dalam keadaan strok, aliran darah berhenti mengalir ke beberapa kawasan otak, menyebabkan kerosakan tisu. Istilah perubatan "strok" kadang-kadang digantikan dengan istilah yang lebih biasa - "stroke apoplektik". Penyakit boleh membawa pelbagai akibat..

Gejala dan penyebab strok

Gejala berbeza-beza bergantung pada kawasan otak mana yang rosak. Tetapi ada juga tanda-tanda biasa:

  • permulaan kelemahan secara tiba-tiba;
  • mati rasa bahagian badan dan lumpuh;
  • kesukaran bercakap;
  • bidang pandangan kabur;
  • pening;
  • ketidakupayaan untuk terus berdiri di atas kaki anda;
  • sakit kepala yang teruk.

Ini berlaku disebabkan oleh dua sebab utama - disebabkan oleh pembekuan darah yang menyumbat saluran otak, atau lebih jarang berlaku kerana pendarahan pada tisu otak akibat pecahnya saluran darah. Kedua-duanya menyebabkan berlakunya kebuluran oksigen di kawasan otak. Semakin cepat terapi pemulihan oksigen dimulakan, semakin banyak akibat yang dapat dielakkan..

Pada orang yang sihat, gumpalan jarang terbentuk di saluran darah yang berkembang menjadi gumpalan darah. Keadaan perubatan tertentu, kecenderungan genetik, atau gaya hidup yang tidak sihat dapat meningkatkan risiko strok. Kadang-kadang ia berlaku bahawa gejala-gejala strok apoplektik yang kelihatannya mulai hilang setelah beberapa jam dengan sendirinya. Kejang palsu seperti ini menunjukkan peningkatan risiko strok..

Apa yang perlu dilakukan sebelum ambulans tiba untuk strok?

Keadaan dalam penyakit ini banyak bergantung pada seberapa cepat seseorang mula mendapat rawatan perubatan profesional.

Peluang pemulihan pesakit dapat meningkat berkali-kali jika dia berada di hospital selambat-lambatnya 2 jam setelah strok. Sekiranya seseorang yang anda sayangi mengalami strok apoplektik, sebelum ambulans tiba, anda perlu segera bertindak.

  1. Sekiranya pukulan berlaku dalam keadaan panas, kemudian pindahkan orang itu ke tempat yang sejuk, dan di dalam bilik buka tingkap, atau lebih baik tetingkap
  2. Letakkannya dengan selesa dan lepaskan semua pakaian yang mengganggu pernafasan percuma. Angkat kepala pesakit sedikit.
  3. Sekiranya jelas bahawa satu sisi badan lumpuh, kemudian letakkan kain yang direndam dalam air atau ais yang sangat sejuk di bahagian kepala yang lain.
  4. Kaki, sebaliknya, perlu dipanaskan, dan lebih baik meletakkan plaster sawi pada betis, meletakkan pemanas pada kaki.
  5. Sekiranya pesakit tidak menelan, maka berikan ubat penenang dan ubat yang menurunkan tekanan darah.
  6. Dalam keadaan apa pun, pesakit tidak boleh dibiarkan begitu sahaja, sangat penting untuk memerhatikan pernafasannya dengan teliti dan tidak membiarkan lidahnya tenggelam.
  7. Sekiranya pesakit loya, maka pusingkan kepala ke satu sisi. Bebaskan saluran pernafasan dari lendir dan muntah.
  8. Beri pesakit dengan rehat sepenuhnya dan tunggu ketibaan doktor.

Rawatan Apoplexy

Rawatan bertujuan menyelamatkan nyawa mangsa dan meminimumkan akibat strok. Kumpulan langkah ini ditentukan terutamanya oleh penyebab penyakit ini - pecahnya kapal atau penyumbatannya. Dengan bekuan darah, masalahnya diselesaikan dengan ubat atau kateter. Sekiranya berlaku pendarahan, penting untuk menghentikannya secepat mungkin. Rawatan selanjutnya bergantung kepada keparahan apoplexy, sifat dan akibatnya.

Pemulihan pasca rawatan bertujuan untuk memulihkan mobiliti, kekuatan otot, pertuturan, kebebasan dalam kehidupan seharian dan keseimbangan emosi. Elemen pemulihan yang paling penting adalah terapi pertuturan, fisioterapi dan latihan kecergasan.

Kesedihan, kecewa, atau bahkan kemurungan klinikal adalah reaksi biasa terhadap strok. Bergantung pada seberapa teruk serangan itu, ia boleh memberi kesan yang berbeza terhadap kehidupan. Orang yang hidup berdikari sebelum kesannya sekarang bergantung pada orang luar membantu dari segi psikologi dan dari segi kemampuan mereka untuk melakukan aktiviti kehidupan seharian yang paling sederhana. Sebilangan besar mangsa dan keluarga mereka menyesuaikan diri dengan perubahan yang disebabkan oleh penyakit ini.

Cara mengurangkan risiko anda jatuh sakit Kita mesti ingat faktor-faktor berikut yang meningkatkan kemungkinan mengembangkan apoplexy:

  • usia tua;
  • keturunan;
  • tekanan darah tinggi;
  • penyakit jantung dan vaskular;
  • diabetes;
  • merokok dan pengambilan alkohol yang berlebihan;
  • serta faktor yang berkaitan dengan gaya hidup (tidak aktif fizikal, misalnya).

Bagaimana untuk memahami bahawa seseorang mempunyai serangan Anda perlu memintanya melakukan serangkaian tindakan sederhana: senyum, menjulurkan lidah, mengangkat tangan, atau mengulangi ayat sederhana. Sekiranya semua atau sebahagian tugas sukar, maka anda harus segera menghubungi doktor.

Untuk pencegahan strok apoplektik, sangat mustahak untuk menguatkan kapal. Dan apa yang perlu anda lakukan untuk ini, baca di sini.

Pukulan apokaliptik adalah

Strok (strok apoplektik). Ia disertai dengan pendarahan serebrum, atau penyumbatan saluran otak oleh trombus. Sensasi dalaman dalam strok. Tanda-tanda luar strok. Bantuan strok.
Strok apoplektik - bantuan perubatan pertolongan cemas. Tanda luaran dan sensasi dalaman mangsa. Kaedah pertolongan cemas.

Gangguan peredaran otak secara tiba-tiba, yang mengakibatkan kerosakan pada tisu otak dan gangguan fungsinya. Ia disertai dengan pendarahan serebrum, atau penyumbatan saluran otak oleh gumpalan darah.

Sensasi dalaman semasa strok: pening, sakit kepala, mati rasa lengan dan kaki, gangguan pertuturan, kehilangan kesedaran.

Tanda-tanda luar strok: Muka pesakit menjadi merah ungu, murid-murid tidak bertindak balas terhadap cahaya, pernafasan menjadi dalam, nadi melambatkan, suhu badan meningkat. Kemungkinan pemisahan air kencing dan tinja secara sukarela.
Hampir sejurus dengan permulaan strok, seseorang mengalami kelumpuhan anggota badan, dan asimetri wajah juga diperhatikan. Harus diingat bahawa bahagian muka yang lumpuh selalu bertentangan dengan lobus otak yang terkena..

Bantuan strok: Letakkan pesakit dengan mengangkat kepalanya. Kepala mesti ditutup dengan gelembung ais, dan pad pemanas (atau plaster sawi) mesti diletakkan di kaki. Segera hubungi doktor. Walau apa pun, setelah meletakkan mangsa, jangan memindahkannya dan sentiasa mengawasi kebebasan bernafasnya.

"Ini penasaran!" Dari "Perubatan untuk kegunaan rakyat" 1880. "Mereka yang mempunyai kepala yang besar, leher yang sangat pendek, bahu dan dada yang luas terdedah kepada penyakit ini. Di samping itu, ia berlaku akibat penggunaan minuman panas atau komunikasi berlebihan dengan seks wanita, dari banyaknya, kelemahan dan nafsu yang semakin kuat, dan terutama dari kemarahan, kesedihan, ketakutan, kegembiraan tiba-tiba dan cinta yang semakin meningkat ".

Buat pertama kalinya, strok disebut dalam tulisan perubatan Hippocrates - 460 SM, yang merujuk kepada kes kehilangan kesedaran akibat penyakit otak. Kemudian, hampir 200 tahun kemudian, gejala yang bermula dengan kehilangan kesadaran secara tiba-tiba digambarkan oleh doktor, pakar bedah dan ahli falsafah Rom, Claudius Galen dan ditunjuk olehnya sebagai "apoplexy" ("pukulan"). Sehingga awal abad ke-12 dalam perubatan, istilah "apoplexy" tidak hanya bermaksud gangguan peredaran darah akut otak, tetapi juga pendarahan yang berkembang pesat di organ lain, misalnya, apoplexy ovari atau apoplexy adrenal, dll. Baru pada tahun 1628, doktor Inggeris William Harvey, setelah mempelajari pergerakan darah di dalam badan, menetapkan fungsi jantung sebagai pengepam dan dapat menggambarkan proses peredaran darah di dalam badan. Berdasarkan pengetahuan ini, dikaji penyebab dan peranan saluran darah pada permulaan strok..
Jenis strok: - pendarahan intraserebral; - pendarahan subarachnoid dengan perbezaan etiopatogenetik dan klinikal; - infark serebrum.
Penyakit vaskular otak berada di posisi kedua dalam jumlah kematian akibat penyakit sistem peredaran darah.

SEMUA MENGENAI UBAT

  • Rostov-on-Don
  • Samara
  • Saratov
  • Ufa
  • Chelyabinsk

Strok (strok apoplektik)

Tiba-tiba terjadinya gangguan aktiviti peredaran serebrum, dengan kehilangan kesedaran, sering berakhir dengan kelumpuhan atau kematian disebut strok.

Strok didahului oleh patologi yang tidak dapat dipulihkan di otak dan gangguan fungsinya. Strok boleh berkembang pada usia 20 atau ke usia tua.

Jenis dan penyebab strok

Strok terbahagi kepada dua jenis: iskemik dan hemoragik..

Strok iskemia, jenis yang paling biasa, disebabkan oleh penyumbatan atau pengaliran kekonduksian saluran cerebral akibat penyempitannya, iaitu. pelanggaran bekalan darah pada bahagiannya masing-masing, ia menyumbang hingga 80% patologi.

Penyebab strok iskemia termasuk aterosklerosis dan hipertensi arteri..

Bagi wanita, penyebab strok iskemia paling sering adalah penyumbatan arteri serebrum tengah oleh embolus asal udara atau lemak, sebagai akibat dari reumatik jantung, iaitu. embolisme kardiogenik dan penyakit kardiovaskular lain.

Bagi lelaki, penyebab strok iskemia yang lebih biasa adalah penyumbatan pasca-trauma pada saluran leher, iaitu. pengembangan penyumbatan arteri karotid dalaman.

Pada strok hemoragik, pendarahan berlaku di otak atau pada membrannya akibat daripada aneurisma arteriovenous atau arteri, atau hipertensi arteri.

Bagi wanita, kejadian strok hemoragik akibat hipertensi arteri lebih biasa. Pada lelaki, strok hemoragik berkembang pada tahap yang lebih besar dengan diseksi arteri pasca trauma, aneurisma arteri, atau akibat pendarahan subarachnoid.

Pendarahan subarachnoid berlaku terutamanya kerana pecahnya meninges saluran darah. Lebih-lebih lagi, dalam 5% episod, alasannya tidak dapat diketahui..

Di samping itu, faktor-faktor predisposisi untuk perkembangan strok adalah diabetes mellitus, kerana kerapuhan dan ketipisan dinding vaskular yang dihasilkan; peningkatan tahap kolesterol, disertai dengan pemendapan plak pada kapal dan menyumbang kepada penyumbatannya; penurunan tahap pembekuan darah; kegemukan dan pemakanan yang buruk; penyalahgunaan alkohol dan merokok.

Prognosis strok

Selalunya, saudara-mara bertanya kepada doktor berapa lama seseorang yang mengalami strok dapat hidup. Tidak mungkin untuk menjawab soalan ini dengan jelas terdapat banyak faktor yang bergantung kepada perjalanan dan prognosis strok selanjutnya. Perlu mengambil kira ketepatan masa rawatan perubatan, usia pesakit, keadaan umum dan kehadiran pelbagai penyakit pada anamnesis pada masa strok, kemungkinan penghapusan sepenuhnya penyebabnya, kualiti kepatuhan terhadap rejimen pasca-strok dan kehadiran faktor tekanan..

Selalunya, kematian berlaku pada minit pertama selepas permulaan strok. Tetapi selalunya pemeliharaan semua fungsi yang paling penting dan kehidupan normal selama beberapa dekad.

Sementara itu, dalam praktik perubatan, terdapat statistik yang menyatakan kematian berlaku pada 35% kes pada bulan pertama setelah strok, dan lebih daripada separuh pesakit mati pada tahun pertama..

Sebilangan besar strok (80%) berlaku mengikut jenis iskemia dan kadar kematiannya adalah 37%. Dengan jenis strok hemoragik, kadar kematian jauh lebih tinggi dan, menurut statistik, adalah 82%.

Tetapi kadang-kadang pesakit tidak mengalami satu, tetapi dua atau tiga strok dan pada masa yang sama mengekalkan kehidupan yang penuh.

Oleh itu, prognosis strok tidak dapat diramalkan..

Tanda-tanda strok

Tanda-tanda pertama penyakit yang tidak menentu adalah krisis hipertensi dan serangan iskemia sementara, di mana gangguan peredaran darah sementara berkembang di otak. Keadaan ini ditakrifkan sebagai mikrostroke. Selalunya, keadaan ini sangat cepat berlalu dan oleh itu pesakit tidak mementingkannya. Tetapi statistik menunjukkan bahawa dalam tempoh 5 tahun akan datang, seseorang mungkin mengalami strok yang nyata dengan semua akibatnya. Oleh itu, perlu, dengan tanda-tanda pertama strok, untuk mendapatkan bantuan perubatan dan menjalani diagnostik komputer untuk menentukan keadaan saluran otak..

Tanda-tanda strok dinyatakan sesuai dengan fokus kerosakan pada struktur otak.

Strok itu sendiri bermula secara tiba-tiba, tetapi yang lebih berat dari kejadiannya adalah kemurungan dan kemurungan, kegembiraan yang cepat dan pemulihan keseimbangan mental yang lama..

Secara langsung dengan strok hemoragik, pesakit mengalami sakit akut di kepala, mengantuk, mual, muntah, sawan dan kehilangan kesedaran.

Dengan strok iskemia, gejala tidak begitu ketara, dan gejala meningkat secara beransur-ansur. Juga, rasa sakit yang teruk, tetapi tidak tajam di kepala muncul, warna kulit berubah, pernafasan menjadi serak, mual dan muntah berlaku, dan hanya pada peringkat akhir sahaja kehilangan kesedaran.

Strok boleh berlangsung dari beberapa minit hingga 2 hari. Dalam kes ini, kematian tisu otak berlaku. Akibatnya, kelumpuhan kesedaran, pertuturan dan fungsi motor berlaku. Diagnosis strok tidak sukar bagi doktor dan oleh itu pada tanda pertama adalah perlu untuk memanggil ambulans. Ini penting, terutamanya kerana gambaran akut mengenai strok "kabur" pada waktu kedatangan doktor. Sebagai contoh, sebelum ketibaan ambulans, pesakit mengalami gangguan pertuturan dan kehilangan kepekaan anggota badan, dan pada masa pemeriksaan, orang itu merasa cukup sihat. Oleh itu, kehadiran aduan yang relevan memberi alasan untuk menganggap bahawa pesakit mengalami strok sementara. Bagaimanapun, kemalangan serebrovaskular dengan simptom yang serupa memerlukan rawatan segera di hospital.

Pertolongan cemas untuk strok

Pertama sekali, perlu diingat dengan jelas bahawa dalam rawatan strok, setiap minit dari permulaan serangan itu penting dan rawatan diri tidak dapat diterima. Tetapi sebelum kedatangan pakar, adalah kuasa pihak lain untuk mengambil beberapa langkah yang dapat melambatkan proses kematian sel-sel otak dan membantu mengurangkan gejala strok..

Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah memberi akses ke udara segar dan meletakkan pesakit sehingga kepalanya jauh lebih tinggi daripada badan. Anda perlu membebaskan leher dan menanggalkan pakaian yang memalukan. Dengan tekanan darah tinggi, bantu orang itu mengambil ubat antihipertensi. Semasa muntah, pegang kepala pesakit dengan tangan anda dan bersihkan mulut muntah untuk mengelakkannya masuk ke saluran pernafasan. Anda boleh menggunakan pad pemanasan yang hangat pada anggota badan.

Di institusi perubatan, pesakit diberi rawatan yang bertujuan untuk pemulihan sistem saraf pusat dan mencegah kematian saluran darah dan sel otak lebih lanjut..

Setelah mendapat hasil yang baik dari penyakit ini, pesakit diberi urutan, latihan fisioterapi, terapi pertuturan dan langkah-langkah lain untuk mengembalikan badan ke fungsi yang hilang.

Pukulan apokaliptik adalah

Strok apoplektik. Epilepsi (Sanniyas-s-mrigi)

GEJALA. Dalam Ayurveda, mrigi, atau epilepsi, diklasifikasikan sebagai Apasmar Murchha, dan Sanniyas, atau apoplexy, sebagai Sunnypathic Murchha..

Yang terakhir menyebabkan kematian secara tiba-tiba, itulah sebabnya ia disebut Sunnypathic Murchha. Epilepsi dipanggil Apasmar. Sebenarnya, terdapat sedikit perbezaan antara kedua penyakit ini, dan oleh itu kedua-dua penyakit dan rawatannya akan dipertimbangkan bersama. Kejang yang disebabkan oleh kelemahan fizikal disembuhkan dengan peningkatan kesihatan keseluruhan. Tetapi Sanniyas, iaitu apoplexy dan epilepsi adalah penyakit berbahaya yang sangat sukar untuk disembuhkan (dalam hal ini, lihat "Kejang" dan "Histeria").

Saraf deria, iaitu saraf yang membawa mesej ke otak dan arteri, membawa hempedu dan lendir ke sana ketika mereka jatuh sakit, bersama dengan disfungsi arteri dan kapilari dalaman yang lain. Akibat kekurangan bekalan darah ke otak, kehilangan kesedaran berlaku pada pesakit yang terdedah kepada gangguan ini. Biasanya pesakit membuat jeritan tertentu sebelum dia jatuh. Sebilangan besar pesakit ini merasakan aura (pertanda kejang) sebelum kejang. Aura ini, atau peringatan, dinyatakan berbeza dalam setiap kes. Kadang-kadang ibu jari atau pergelangan tangan pesakit dipusingkan, ada yang merasa sakit seperti tusukan pin di badan, ada yang mengalami sakit tajam yang bermula di perut dan masuk ke otak. Sebilangan orang menghidu bau busuk dan ada yang pening. Walaupun terdapat amaran ini, mangsa tidak mempunyai cukup masa untuk mengambil langkah keselamatan; orang itu jatuh, kehilangan kesedaran, dan kejang segera bermula. Pesakit mengisar giginya, busa keluar dari mulut, dan dalam beberapa kes, kencing tidak sengaja berlaku pada tahap ini; selepas beberapa ketika, kekejangan berhenti, kesedaran kembali, pesakit tertidur dengan tenang.

ALASANNYA. Penyakit ini berlaku apabila terdapat kekurangan Sadhaka Pitta dalam sistem (lihat fisiologi dan terapi Ayurveda). Dalam kes di mana kedua ibu bapa, atau salah seorang daripada mereka, mengalami kerengsaan yang berlebihan, atau kesihatan mereka terganggu oleh penyakit serius seperti asma, degenerasi hempedu, dan lain-lain, beberapa kanak-kanak mungkin menghidap penyakit ini. Dorongan seks yang berlebihan juga merupakan penyakit. Pada orang yang menderita nafsu, saraf dan arteri kehilangan nada sihat dan menjadi cacat. Sekiranya kanak-kanak dilahirkan dalam keadaan seperti itu, maka mereka boleh mewarisi kekurangan ini. Arteri mereka yang lemah tidak dapat membekalkan jumlah darah yang diperlukan ke otak. Kanak-kanak seperti ini sering menunjukkan kecerdasan rendah, mania, dan bahkan kegilaan ringan. Apabila terdapat gangguan sementara dalam bekalan darah ke otak akibat penyakit arteri, mangsa tiba-tiba kehilangan kesedaran dan jatuh. Penyebab utama epilepsi, ketika kejangnya bermula pada masa bayi atau berusia antara 10 dan 21 tahun, biasanya terletak pada kesihatan yang buruk atau kurangnya disiplin pada orang tua. Tetapi dalam kes ketika ia muncul pada usia 24-25 tahun dan lebih tua, alasannya terletak pada dosa dan kecacatan pesakit itu sendiri.

Saraf dan arteri hancur akibat pengumpulan bahan toksik di dalam badan kerana berlebihan seksual, pengambilan teh yang berlebihan, merokok, mabuk, sifilis, sembelit lama dari jenis yang paling teruk, hempedu yang rosak, dan lain-lain. Semua ini boleh menyebabkan penyakit ini. Saluran darah yang lemah tidak selalu dapat stabil dalam tekanan darah yang beredar apabila tersekat oleh pembekuan sisa pekat (embolisme). Oleh itu, mereka kadang-kadang menerobos di bawah tekanan. Apabila pecahnya saluran darah berlaku di dalam otak orang dewasa, ini menandakan serangan pertama. Berikut adalah beberapa sebab penyakit ini.

Sekiranya hati, misalnya, tidak dapat mengubah jus susu (Chyle) menjadi darah dengan betul, jika buah pinggang tidak dapat menyaring darah itu dengan betul, atau jika terdapat kekurangan kalsium dalam makanan yang dimakan oleh seseorang dalam jangka masa yang lama, maka hasilnya penyakit ini mungkin tiba-tiba muncul.

Perbezaan antara epilepsi dan apoplexy adalah bahawa yang pertama dicirikan oleh kejang, sementara yang terakhir tidak. Oleh itu, apoplexy lebih berbahaya daripada epilepsi. Serangan apoplexy boleh membawa maut pada bila-bila masa serangan jantung. Pendarahan yang berlaku apabila saluran darah di dalam otak pecah disebut apoplexy. Sekiranya terdapat pendarahan berlebihan di otak, kematian tidak dapat dielakkan dan pesakit mati secara tiba-tiba. Tetapi dalam kes epilepsi, kematian tidak mungkin berlaku jika pesakit tidak terlalu bersemangat dan jika sawan tidak berlaku di air, berhampiran api, atau di tempat-tempat berbahaya yang lain. Ini menunjukkan bahawa pesakit dengan epilepsi tidak mengalami pendarahan serebrum. Kesusahan mental kurang dapat dilihat pada orang dewasa yang mengalami epilepsi atau apoplexy melalui kelalaian mereka sendiri, tetapi penderitaan yang berpanjangan, tentu saja, menyebabkan keterbelakangan mental dan kehilangan ingatan, yang secara beransur-ansur menyebabkan kegilaan.

PERATURAN DAN DIET. Semasa serangan mungkin berlaku, jaga pesakit dalam keadaan duduk, lepaskan lidah dari cengkaman giginya dan dorong ke mulutnya, letakkan kain lembap atau bulu kapas di antara gigi sehingga geseran gigi tidak dapat melukai lidah. Selepas kejang reda, lap kepala kepala, mata, wajah, telinga dan leher pesakit dengan kain basah, tangan dan gosokkan seluruh badan dengan tuala basah, setelah itu anda mesti segera meletakkan pesakit di sisinya, Jangan berikan bantal di bawah kepalanya pada tahap ini, berikan dia peluang untuk tidur dengan tenang, dan tidak mengganggunya. Pesakit sedemikian harus berjalan kaki tanpa alas kaki pada waktu pagi dan petang dari setengah jam hingga satu jam di tempat yang tidak ada habuk dan asap..

Perlu diingat bahawa semasa berjalan-jalan ini seseorang harus melakukan Vraman Pranayama. Pesakit harus disimpan di kawasan terbuka seperti beranda, dll. Perhatian khusus harus diambil untuk memastikan pesakit membuang air besar secara berkala dan lengkap. Dia tidak boleh mandi atau berenang sendirian. Semasa rawatan yoga, dia harus melarang ghee dan mentega, ikan, daging, telur, kekacang, tetapi kacang-kacangan ringan dapat dimakan. Jumlah sayur-sayuran, buah-buahan dan susu yang mencukupi dengan sedikit nasi dan roti yang dibakar dengan tepung gandum akan menjadikan diet yang ideal. Untuk buah-buahan, pisang harus dielakkan pada waktu malam. Elakkan makan banyak garam dengan makanan apa pun.

apoplexy

Kamus Perubatan Besar. 2000.

  • apopatophobia
  • apoplexy

Lihat apa "strok apoplektik" dalam kamus lain:

apoplexy - pendarahan serebrum, strok apoplexy, strok Kamus sinonim Rusia. kata nama apoplexy, bilangan sinonim: 4 • apoplexy (8) •... Kamus sinonim

apoplexy - kelumpuhan, strok saraf, penarikan anggota Cf. Terdapat kes-kes: sepanjang abad dianggap sebagai orang yang cerdas, Dan di dalam buku itu dia mendapati dirinya bodoh: Fikiran, suku kata, dan demamnya hilang, Seolah-olah berlaku strok apoplexy kepada orang miskin. Nekrasov. Medv. memburu (mengenai Granovsky). Rabu Apabila...... Kamus Penerangan dan Frasaologi Besar Michelson

APOPLEXIC STRIKE - APOPLEXIA ATAU APOPLEXIC STRIKE kerosakan otak dan permulaan ketidaksadaran kerana aliran keluar darah ke rongga kranial; secara umum. merasakan pencurahan darah ke tisu organ mana pun. Kamus perkataan asing termasuk dalam...... Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

Strok apoplektik - Strok apoplektik (kelumpuhan, strok saraf, penarikan zakar). Rabu Terdapat kes-kes: keseluruhan orang itu dianggap sebagai seorang yang pintar, Dan dalam buku itu dia mendapati dirinya bodoh: Fikiran, dan suku kata, dan panasnya hilang, Seolah-olah strok Apoplectic telah berlaku pada orang miskin. Nekrasov... Kamus Penerangan dan Frasaologi Besar Michelson (ejaan asal)

apoplexy - (strok) pelanggaran peredaran darah secara tiba-tiba. Sumber: Ensiklopedia Popular Perubatan... Syarat Perubatan

Apoplexy -... Wikipedia

Stroke strok apoplektik - APOPLEXI / I, dan, w. Pendarahan otak. ► Seseorang mati akibat strok. // Lermontov. Wira zaman kita //; Siasatan perubatan mendedahkan apoplexy akibat berenang setelah makan sedap. // Dostoevsky....... Kamus kata-kata terlupa dan sukar dari karya sastera Rusia abad ke-18 hingga ke-19

APOPLEXIC - dari perkataan apoplexy. Apoplexy atau wujud dengannya. Ubat apoplektik, ubat perubatan terhadap strok. Penjelasan mengenai 25,000 kata asing yang telah digunakan dalam bahasa Rusia, dengan makna akarnya. Mikhelson A.D., 1865... Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

KESAN - pukulan, m 1. Tekanan tajam, kuat, perlanggaran tajam dan kuat yang n. (bergerak dengan bergerak atau bergerak dengan pegun). "Pukulan itu sangat hebat sehingga tengkorak terdengar terpisah." Krylov. "Tanda kami memukul dan berat." Bahasa. "Diagungkan oleh pemberita saya...... Kamus Penjelasan Ushakov

Impact (disambiguation) - Impact adalah interaksi jangka pendek badan. Dalam perubatan: Strok Apoplexy. Sunstroke adalah keadaan yang menyakitkan, gangguan otak kerana pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan pada...... Wikipedia

Strok apoplektik

Pendarahan apoplexy atau intraserebral besar disebut sebagai strok hemoragik. Penyebab pendarahan intraserebral yang paling biasa adalah hipertensi arteri, apabila arteri menembusi kecil pecah terhadap latar belakang tekanan darah tinggi, dan oleh itu pendarahan seperti itu selalu mempengaruhi (dalam urutan frekuensi menurun) shell, thalamus, pons dan cerebellum.

Kurang kerap, pecahnya aneurisma sakular, malformasi arteriovenous, trauma otak (boleh dilokalisasi di kawasan lain), serta pendarahan pada tumor otak primer atau metastatik, dan lain-lain, menyebabkan apoplexy. Apoplexy biasanya berkembang secara tiba-tiba, sering pada waktu siang. Biasanya sebelum ini, pesakit mengalami tekanan mental dan / atau fizikal.

Gambaran klinikal strok dicirikan oleh kehilangan kesedaran secara tiba-tiba, kadang-kadang pesakit segera jatuh koma. Muka hiperemik, peluh muncul di dahi, terdapat peningkatan denyutan pada saluran leher, pernafasan serak, bising, menggelegak. Tekanan darah tinggi, dan nadi, sebaliknya, jarang berlaku. Kadang-kadang ada muntah, demam.

Bola mata sering terpesong ke arah lesi, kadang-kadang pergerakan terapungnya diperhatikan, pelebaran murid di sisi pendarahan. Di sisi kelumpuhan, kelopak mata yang dinaikkan turun lebih perlahan dan bola mata tidak menutup sepenuhnya, pipi keluar ketika bernafas, lipatan nasolabial dilicinkan.

Lumpuh anggota badan atas dan bawah, sebaliknya, berkembang di sisi yang bertentangan dengan fokus pendarahan di otak. Pelbagai gangguan pertuturan juga diperhatikan. Dengan pendarahan intraserebral yang luas pada anggota badan yang sihat, pergerakan sukarela dapat diperhatikan.

Apabila darah menerobos masuk ke dalam ventrikel otak, kekejangan tonik berlaku di bahagian bawah dan bawah. Diagnosis awal strok sangat penting kerana penyingkiran hematoma tepat pada masanya dapat menyelamatkan nyawa pesakit. Tomografi yang dikira adalah kaedah pilihan untuk pendarahan intraserebral. ini memungkinkan bukan sahaja untuk mengesahkan diagnosis, tetapi juga untuk menentukan tahap lesi.

Rawatan apoplexy harus dijalankan di hospital.