Utama > Sklerosis

Senaman artikulasi untuk disarthria: latihan berguna

Latihan untuk disartria membantu menghilangkan penyimpangan kecil dari norma, dan memperbaiki keadaan pesakit ke tahap yang dapat diterima dalam perjalanan penyakit yang teruk.

Gimnastik artikulasi dengan disarthria adalah cara utama untuk membetulkan alat pertuturan. Kaedah logoritik selamat dan boleh digunakan di bawah bimbingan pakar dan bebas di rumah.

Bentuk penyakit

Bentuk dysarthria bergantung pada tempat dan tahap kerosakan pada sistem saraf. Jenis utama:

  • subkortikal dan kortikal;
  • serebelar;
  • bentuk terpadam;
  • pseudobulbar;
  • bercampur.

Bentuk yang dipadamkan adalah yang paling mudah dirawat. Ia lebih biasa daripada yang lain, tetapi sukar untuk didiagnosis. Kadang kala pakar mengelirukan bentuk disarthria yang terhapus dengan dislalia - pelanggaran diksi dengan pengawetan normal alat pertuturan. Sementara itu, bentuk yang dihapus memerlukan tindakan terkoordinasi yang sama dari semua pakar, seperti jenis disarthria yang lain..

Gejala disartria

Pertama sekali, dengan disartria, pertuturan menjadi tidak jelas, tidak jelas dan tidak dapat difahami. Ini disebabkan oleh interaksi sistem saraf pusat yang tidak mencukupi dengan otot artikulasi dan pernafasan..

Sekiranya kita mempertimbangkan simptom dengan lebih terperinci, maka dengan disartria, gangguan berikut berkembang, bergantung pada jenis dan keparahan penyakit:

  1. Gangguan motorik artikulasi: peningkatan nada otot bibir, lidah, muka dan leher; pemampatan bibir; imobilitas lidah; pembukaan mulut dan air liur secara tidak sengaja.
  2. Pengucapan yang tidak betul: melangkau dan perubahan bunyi; ucapan yang tidak jelas dan perlahan; penurunan aktiviti pertuturan; kekurangan sebutan suara sepenuhnya.
  3. Kerosakan pernafasan pertuturan: pengurangan jangka masa tamat; peningkatan frekuensi dan gangguan pernafasan jangka pendek.
  4. Penyelewengan suara: suara menjadi sunyi, lemah; perubahan timbre; intonasi yang salah; monoton.

Dysarthria dimanifestasikan bukan hanya oleh gangguan pertuturan, kadang-kadang penyakit ini dapat disertai dengan gangguan mengunyah, menelan, menghisap, tidak peduli dengan dunia di sekitar, kurangnya minat terhadap maklumat baru

Persiapan untuk kelas

Sebelum anda mula mengerjakan artikulasi, anda perlu menjalani temujanji ahli terapi pertuturan awal. Setelah bekerja dengan kanak-kanak itu, ahli terapi pertuturan menulis nota pendamping kepada pakar neurologi, di mana dia menerangkan nada seluruh otot wajah, pengucapan suara, ekspresi wajah, kedudukan lidah dengan mulut separuh terbuka, dll..

Berdasarkan catatan ini dan pemeriksaan kanak-kanak itu sendiri, pakar neurologi boleh menetapkan ubat dari kumpulan berikut:

  • ubat-ubatan yang meningkatkan metabolisme;
  • bermaksud untuk meningkatkan peredaran serebrum;
  • kompleks vitamin dan mineral;
  • ubat untuk sawan;
  • diuretik, sebagai tambahan kepada mereka - kalium;
  • antipsikotik;
  • ubat yang boleh diserap.

Fisioterapi juga digunakan - elektroforesis, penggunaan termo.

Sebagai tambahan kepada rawatan ubat, perlu memberi anak rejimen yang baik, beralih antara pelbagai jenis kegiatan, pendidikan jasmani, terapi senaman.

Juga, pelbagai latihan untuk pengembangan kemahiran motor, kelas untuk meningkatkan perhatian dan ingatan, dan memperluas perbendaharaan kata akan sangat berguna bagi anak. Adalah sangat penting untuk melakukan pernafasan, mengajar bayi cara penyedutan dan pernafasan yang betul semasa bercakap..

Yang merawat dysarthria

Untuk membetulkan keadaan, anda perlu menghubungi dua pakar - pakar neurologi dan ahli terapi pertuturan-defectologist. Penilaian keadaan yang tepat dapat ditentukan hanya setelah pemeriksaan menyeluruh dan pengumpulan anamnesis.

Langkah-langkah pembetulan juga dilakukan dalam dua arah - terapi neurologi dan pertuturan. Pendekatan bersepadu merangkumi kaedah seperti:

  • Terapi ubat.
  • Fisioterapi.
  • Fisioterapi.
  • Kelas terapi pertuturan.

Latihan pasif

Gimnastik artikulasi pasif untuk disarthria pada kanak-kanak dijalankan selepas urut. Di pihak kanak-kanak, tidak ada tindakan yang diperlukan: semua manipulasi dilakukan oleh ahli terapi pertuturan. Dalam proses gimnastik pasif, fungsi otot yang sebelumnya tidak terlibat dalam kerja berkembang. Pergerakan kumpulan otot yang sebelumnya terlibat dalam proses bertutur diperbaiki dan dibawa ke automatisme. Di bawah pengaruh latihan pasif, corak pergerakan organ-organ pertuturan baru terbentuk. Semua ini menyumbang kepada pengembangan pergerakan otot pertuturan secara sukarela, dan, akhirnya, kejelasan pertuturan yang lebih besar..

Latihan untuk lidah:

  1. Lidah dikeluarkan dari mulut, kemudian kembali ke mulut.
  2. Lidah naik dan jatuh ke belakang.
  3. Lidah merentang ke dagu.
  4. Lidah menjangkau hingga ke hidung.
  5. Lidah diregangkan dan ditarik ke kanan, kemudian ke kiri.
  6. Lidah tenggelam ke bahagian bawah mulut.
  7. Hujung lidah menyentuh lelangit.
  8. Bergoyang sedikit ke kiri dan kanan lidah.

Latihan bibir:

  1. Bibir atas sedikit diperah dengan hujung jari anda.
  2. Dengan cara yang sama, semakin rendah.
  3. Bibir dikumpulkan dalam tiub.
  4. Bibir diregangkan dengan jari yang diletakkan di sudut mulut.
  5. Bibir atas naik ke hidung.
  6. Bibir bawah turun ke dagu.
  7. Bibir ditutup sepenuhnya.
  8. Letakkan sudut mulut dengan jari anda dalam keadaan mengucapkan setiap vokal.

Semasa gimnastik pasif, pengajar memanggil kanak-kanak itu setiap tindakan, sebagai contoh: "Sekarang bibir anda ditarik ke dalam tiub." Kanak-kanak itu memerhatikan prosesnya dengan melihat di cermin. Setiap latihan dilakukan 3-5 kali.

Selepas gimnastik pasif, disarankan untuk melakukan sedikit latihan pasif aktif sehingga peralihan ke bahagian aktif berlaku secara beransur-ansur.

Gejala

Penting untuk segera mengesan gangguan pertuturan dan mengambil langkah-langkah untuk meningkatkan kesejahteraan anda. Untuk dapat mengenali penyakit tepat pada masanya, anda perlu mengingati simptom utamanya. Terdapat banyak dari mereka, sementara kebanyakannya diperhatikan pada kanak-kanak..

Tanda:

  • Masalah dengan sebutan bunyi. Kanak-kanak memutarbelitkan dan memutarbelitkannya. Pada mulanya, hanya ibu bapa yang dapat memahami ucapan mereka, sementara ketika penyakit itu berkembang, ibu dan ayah juga mungkin kehilangan kemampuan ini..
  • Kesukaran belajar bahasa bertulis. Sekiranya kanak-kanak itu belum pernah menguasai kemahiran ini, maka masalah sering timbul dengan ini..
  • Sukar bagi anak untuk mengunyah dan menelan makanan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa terdapat kelemahan otot muka.
  • Kemerosotan fungsi pembentukan suara. Intonasi, irama dan tempo pertuturan mungkin berubah. Lebih-lebih lagi, ini boleh berlaku secara tiba-tiba dan secara beransur-ansur. Contohnya, seorang kanak-kanak mungkin mula bercakap dengan senyap..
  • Kurang kemahiran motor kasar dan halus. Seorang kanak-kanak boleh melompat dengan kuat pada satu kaki, memotong angka kertas, kasut renda dan butang butang..

Gejala mungkin berbeza bergantung pada bentuk penyakit yang dihidap oleh orang tersebut. Atas sebab inilah tanda-tanda dapat berubah, tetapi kehadiran sekurang-kurangnya salah satu daripadanya menunjukkan bahawa seseorang mempunyai masalah pertuturan yang ketara. Oleh itu, anda perlu berjumpa doktor untuk didiagnosis dan memulakan rawatan..

Sebagai tambahan kepada kaedah terapi standard, senam artikulasi disyorkan untuk anak. Dengan pertolongannya, anda dapat meningkatkan pengucapan suara secara signifikan jika anda kerap bersenam.

Senaman aktif

Panaskan dahulu. Kanak-kanak memerhatikan bagaimana orang dewasa melakukan senaman dan mengulang di depan cermin.

  1. Rasa terkejut. Anda perlu melebarkan mata dan menaikkan alis dengan kuat. Sekiranya anak tidak dapat menyelesaikan tugas, anda boleh membantunya dengan menarik sedikit kulit dahi ke atas dengan jari anda..
  2. Berkelip cepat cepat.
  3. Membasahi pipi. Pertama kita melambung satu, kemudian yang kedua, kemudian keduanya sekaligus.
  4. Pembengkakan bibir alternatif. Kami meniup sekarang di bawah bibir atas, sekarang di bawah bibir bawah.

Selepas pemanasan, kami terus melatih otot-otot rongga mulut.

  1. Tarik lidah ke hadapan, cuba membuatnya lembut dan merebak.
  2. Kami menggulung lidah dengan tiub.
  3. Jilat kontur bibir dengan hujung lidah anda.
  4. Kami menjulurkan hujung lidah ke hidung, kemudian ke dagu.
  5. Kami menjelirkan lidah.
  6. Kami tersenyum sehingga seberapa banyak gigi kelihatan.
  7. Menggabungkan bibir anda.
  8. Kami bergantian "paip" dan senyum lebar dari dua latihan sebelumnya.
  9. Gerakkan rahang bawah ke belakang dan ke belakang, kiri dan kanan.

Sebagai tambahan kepada kelas secara langsung dengan ahli terapi pertuturan, anda boleh memasukkan latihan sederhana dalam kehidupan seharian bayi.

  1. Menjilat pinggan. Kanak-kanak itu tidak menolong dirinya sendiri dengan tangannya.
  2. Sekeping lolipop yang diletakkan di antara pipi dan gigi merangsang lidah untuk bergerak ke sisi.
  3. Melincirkan bibir bawah dengan jem melancarkan pergerakan lidah ke bibir.
  4. Mengunyah sayur-sayuran keras, dipotong kecil, dan kerak roti bermanfaat.

Pilihan senaman

Terapi pertuturan harus dilakukan secara berkala, walaupun di rumah. Dalam keadaan ini, hasil yang benar-benar mengagumkan dapat dicapai. Latihan yang berguna harus diingat yang akan memperbaiki keadaan pesakit..

Pelbagai latihan:

  • Anda perlu meregangkan bibir dengan tangan anda sehingga mereka menganggap kedudukan senyum. Dalam kes ini, mereka harus diperbaiki selama beberapa saat. Anda juga perlu menutup bibir dengan kuat dan membuat semula kedudukan yang diperlukan untuk sebutan bunyi tertentu, seperti "O", "U", "E" dan lain-lain..
  • Batuk harus dilakukan dengan mulut terbuka, sementara selama itu perlu menjulurkan lidah. Anda juga perlu perlahan-lahan menelan air, juga menyimpannya di mulut dan meniru proses membilas. Anda harus mencuba dengan jelas dan perlahan mengucapkan pelbagai bunyi, misalnya, "K", "G", "T" dan "D". Ini adalah latihan yang baik untuk memanaskan tekak dan lelangit..
  • Ia akan berguna bagi kanak-kanak untuk menarik bibir secara bebas ke dalam tiub, dan juga memastikan mulut tetap terbuka sehingga gigi kelihatan. Di samping itu, bayi secara mandiri mesti berusaha mengibaskan bibirnya sambil tersenyum, sementara pakar akan menyokongnya secara minimum dalam hal ini. Ini adalah latihan statistik yang baik yang akan meningkatkan pertuturan anda..

Dysarthria boleh terdiri daripada pelbagai jenis: pseudobulbar, campuran, kortikal, dan lain-lain. Untuk semua jenis penyakit, berguna untuk melakukan urutan dan senaman terapi pertuturan.

Skim gimnastik yang tepat mesti dikembangkan berdasarkan ciri-ciri individu kanak-kanak. Dalam kes ini, anda akan dapat memperoleh hasil terbaik jika anda kerap bersenam. Sudah tentu, ini bukan satu-satunya terapi yang perlu digunakan. Hanya rejimen rawatan yang komprehensif yang membolehkan anda mencapai hasil yang paling positif.

Langkah berjaga-berjaga

Dengan stomatitis, herpes, penyakit berjangkit, anda perlu berehat dari kelas sehingga anda pulih.

Anda boleh melakukannya dari tahun kedua kehidupan, iaitu sejak bayi mula bercakap dalam ayat dan anda dapat melihat sama ada dia perlu mula melakukan gimnastik perubatan atau tidak. Kadang-kadang latihan gimnastik untuk pengembangan pertuturan perlu dilakukan dalam apa jua keadaan, misalnya, jika anak mengalami cerebral palsy (cerebral palsy).

Bagi bayi yang berumur di bawah 3 tahun, tempoh urutan terapi pertuturan tidak boleh melebihi 10 minit, dari usia 3 hingga 7 tahun - 15 minit. Kanak-kanak berumur lebih dari 7 tahun boleh bertunangan dalam masa 25 minit.

Dysarthria dan penyebabnya. Apakah pembetulan gangguan pertuturan

Penyelewengan pertuturan yang disebabkan oleh kerosakan pada bahagian tengah alat pertuturan dan motorik dan kegagalan pengawetan otot-otot alat artikulasi disebut dysarthria. Manifestasinya dikaitkan dengan penyakit seperti cerebral palsy, meningitis, ensefalitis, neurosyphilis, stroke, otitis media purulen, neoplasma tumor otak, multiple sclerosis, myasthenia gravis, aterosklerosis serebral, oligophrenia.

Untuk memperbetulkan pertuturan, melemahkan gejala penyimpangannya dan mempercepat mengatasi gangguan pertuturan, kerja pembetulan sedang dilakukan.

Satu lagi sumber perkembangan dysarthria adalah pemindahan kerosakan otak organik oleh anak di rahim, semasa kelahiran atau pada usia dini. Kerosakan tersebut boleh berlaku akibat ensefalitis, trauma kelahiran, tumor dan mabuk. Akibatnya, pseudobulbar dysarthria berkembang, dinyatakan oleh gangguan motilitas umum dan pertuturan. Peranan penting dimainkan oleh pembetulan pseudobulbar dysarthria oleh ahli terapi pertuturan, yang merangkumi urutan organ pertuturan, gimnastik, pengucapan, pengaturan pernafasan suara dan ucapan.

Matlamat dan hasil pelajaran

Gimnastik artikulatori tidak hanya mengembangkan ketepatan pertuturan dan menyumbang kepada pembentukan suara, tetapi mempunyai sejumlah kesan bermanfaat lain:

  • melonggarkan otot yang terlibat dalam penghasilan bunyi, melegakan hipertonik dari mereka;
  • mengembangkan kelajuan dan kekuatan pengecutan otot;
  • mengajar anda untuk beralih dari satu latihan ke latihan yang lain;
  • membantu kanak-kanak belajar melakukan pergerakan yang kompleks.

Seberapa cepat kesan gimnastik artikulasi muncul bergantung kepada keparahan penyakit yang menyebabkan disarthria. Dengan senaman yang teratur dan mengikuti semua cadangan doktor, anda akan mencapai hasilnya dalam bentuk ucapan yang jelas dan dapat difahami.

Hasil kerja ahli terapi pertuturan-defectologist dengan disarthria

Dalam kes ini, ahli terapi pertuturan-defectologist mendapat peranan yang bertanggungjawab sebagai pembetulan pelanggaran yang ada dalam pertuturan anak. Adalah sangat penting bahawa ibu bapa dilayan dengan pemahaman tentang keperluan untuk kelas biasa dan kerja rumah wajib.

Dengan pendekatan yang tepat, prognosis untuk bentuk disarthria yang terhapus adalah yang paling baik. Kanak-kanak itu dapat menguasai pertuturan yang betul dan dapat belajar di sekolah dengan jayanya.

Apa yang termasuk dalam kelas:

  1. Gimnastik artikulasi. Ini perlu untuk "mengajar" bahasa untuk mengambil tempat yang betul ketika mengucapkan suara tertentu.
  2. Latihan untuk mengembangkan pernafasan pertuturan yang betul.
  3. Perkembangan kemahiran motor halus. Sudah diketahui umum bahawa semakin baik koordinasi jari, semakin cepat ucapan yang betul terbentuk..
  4. Pembentukan orientasi spatial.
  5. Urut terapi pertuturan lidah. Walaupun kerana lesi otak kecil, banyak kanak-kanak mengalami pelanggaran nada alat artikulasi. Urutan khas membantu melegakan nada yang berlebihan atau, sebaliknya, untuk menguatkan otot yang diinginkan.
  6. Menetapkan sebutan bunyi yang betul.

Sokongan psikologi untuk disarthria

Keadaan pasca strok adalah tekanan yang teruk bagi orang yang pernah mengalami serangan otak, dan, seperti yang anda ketahui, tekanan memburukkan lagi masalah. Dalam tempoh ini, pesakit, seperti tidak pernah, memerlukan ketenangan dan perawatan orang lain, tetapi pada masa yang sama mereka tidak harus menunjukkan rasa rendah diri, penyakit fizikal dan mentalnya. Sekiranya berlaku gangguan pertuturan, saudara-mara dan rakan-rakan harus berusaha untuk mendengarkan pesakit dengan teliti, tidak mengganggu dia dan tidak menyelesaikan frasa untuknya.

Klinik pemulihan hospital Yusupov menggunakan psikologi berpengalaman dan berkelayakan yang memberikan sokongan psikologi kepada pesakit itu sendiri dan saudara-mara yang merawatnya. Nasihat dan cadangan ahli psikologi kami membantu meningkatkan keadaan emosi pesakit dengan ketara dan menyesuaikannya dengan hasil positif.

Pemulihan fungsi pertuturan pesakit setelah strok di hospital Yusupov tidak hanya dilakukan dalam pakar pemerhatian utama - pakar neurologi, tetapi juga ahli terapi pertuturan, ahli fisioterapi, psikologi. Program pemulihan disusun secara berasingan untuk setiap pesakit, dengan mengambil kira keadaan umum, penyakit bersamaan dan keparahan gangguan pertuturan..

Langkah pemulihan dilakukan dengan menggunakan teknik perubatan terkini yang telah membuktikan keberkesanannya dalam amalan dunia.

Berkat profesionalisme profesional kami yang tinggi, peralatan moden klinik pemulihan Hospital Yusupov, serta interaksi rapat dengan saudara-mara dan rakan-rakan, pemulihan pesakit yang mengalami strok, rumit oleh gangguan pertuturan, berlaku dalam masa yang singkat.

Ekaterina Dmitrievna Abramova

Ahli neurologi, ketua klinik sakit kronik

Cadangan untuk mengadakan kelas

Melafazkan bunyi dengan betul hanya kelihatan seperti latihan sederhana. Seorang kanak-kanak yang mengalami gangguan fungsi lidah, bibir, pipi tidak dapat melakukan ini dengan mudah. Disfungsi organ, imobilitasnya mengganggu. Gimnastik artikulasi bertujuan untuk melatih otot pertuturan, mengerjakan kedudukan tertentu dari semua elemen radas, menyatukan kemahiran bertutur dengan jelas.

Untuk menjadikan kelas terapi pertuturan dengan penggunaan gimnastik lebih berkesan, seseorang tidak dapat melakukannya tanpa cadangan profesional:

  1. Anda perlu berlatih 3-4 kali sehari selama 5 minit supaya kemahiran digabungkan dengan teliti. Pada peringkat awal pembetulan, tawarkan kanak-kanak prasekolah tidak lebih dari 3 latihan berbeza setiap hari.
  2. Satu tugas dilakukan 5-7 kali.
  3. Tahan pose selama 10-15 saat.
  4. Semasa membuat rancangan pelajaran, ikuti peraturan: dari sederhana hingga sukar.
  5. Mulakan pelajaran anda dengan senaman bibir, kemudian lakukan bibir, pipi, dan lidah anda.
  6. Gunakan cermin supaya anak dapat melihat wajahnya dalam pantulan dan mengawal tugasnya sendiri.
  7. Semasa pelajaran, kanak-kanak harus duduk dengan punggung lurus, anggota badan yang santai..
  8. Lanjutkan ke latihan baru setelah menyelesaikan bahan yang telah dicadangkan. Sekiranya sukar, lebih baik berhenti dan juga mengulangi postur organ yang kurang menguasai.
  9. Luangkan kelas dengan cara yang suka bermain, secara emosi. Untuk memberi tekanan kepada anak itu secara moral, anda tidak boleh memaksanya berlatih.

Gimnastik artikulasi jenis klasik sesuai untuk kerja pembetulan dengan kanak-kanak prasekolah dengan diagnosis disarthria yang terhapus. Tetapi perhatian khusus dalam kelas seperti itu harus diberikan kepada organisasi pergerakan pergerakan kinetik (sensasi).

Set latihan untuk pembetulan disarthria merangkumi beberapa blok. Ini adalah senaman bibir, pipi dan bibir pada masa yang sama, serta tugas untuk bekerja dengan rahang bawah. Set permainan untuk otot ucapan untuk setiap blok pelajaran secara semula jadi akan berbeza.

Irama terapi pertuturan untuk disarthria

Irama logopedik adalah antara pelbagai teknik terapi dan pembetulan untuk disarthria. Logoritik untuk disartria adalah penting, kerana kemahiran motor berkait rapat dengan pertuturan. Pergerakan dengan iringan muzik dan teks menyumbang kepada latihan aktiviti otak dan kewaspadaan proses saraf. Kanak-kanak merasakan iringan muzik dengan sangat positif, mereka bersedia bermain dan meluahkan emosi mereka.

Melakukan tugas untuk muzik, seseorang harus mengambil kira irama, memerhatikan amplitud dan tempo latihan.

Matlamat melakukan irama logo adalah seperti berikut:

  • perkembangan berirama;
  • pengesanan refleks berirama;
  • melatih badan untuk bertindak balas terhadap rangsangan akustik dan visual;
  • mengimbangkan kerja sistem saraf;
  • laraskan pergerakan badan yang salah dan tidak perlu.

Kelas dijalankan secara individu atau berkumpulan, kelas bebas juga boleh dilakukan.

Latihan rahang bawah

Tugas untuk rahang bawah membantu mengembangkan mobiliti alat artikulatori. Dianjurkan untuk melakukan latihan dengan perlahan, menegangkan otot-otot wajah. Sekiranya anda perlu mengucapkan vokal, ucapkan dengan penekanan dengan jelas. Pada mulanya, bantu anak anda dengan mengira dengan kuat untuk mengekalkan pose pada masa yang tepat..

Anak ayam

Sebelum memulakan tugas, setuju dengan anak mengenai irama kerja yang pantas, lakukan latihan dengan kadar yang baik.

Anak itu harus membuka mulutnya dengan lebar, menarik sudut bibirnya. Anda tidak boleh menjulurkan lidah. Setelah memegang kedudukan, rahang bawah ditutup dengan cepat.

Jerung

Matlamat utama: menyelesaikan pergerakan rahang ke arah yang berbeza. Pertama, mulut terbuka, kemudian rahang bergerak mengikut rancangan: ke kanan - ia kembali ke tempatnya - ke kiri - bawah - ke depan - ke atas (mulut ditutup, bibir ditutup). Pergerakan tiba-tiba tidak boleh dilakukan untuk mengelakkan terkehel dan cedera. Irama tugasan dikira oleh guru.

Monyet

Mulut mesti dibuka sebanyak mungkin, tarik rahang bawah ke arah dada. Lidah menarik ke dagu pada masa yang sama.

Latihan untuk bibir dan pipi

Tujuan latihan ini adalah untuk menegangkan otot bibir dan pipi pada masa yang sama, untuk menormalkan aliran keluar darah dari organ-organ yang mengartikulasikan. Sebelum memulakan tugas, disarankan untuk menggosok pipi dengan lidah dari dalam, menggigit, tepuk telapak tangan di bahagian luar wajah.

Hamster yang diberi makan dengan baik

Kanak-kanak mengembungkan kedua pipi, kemudian masing-masing bergantian dan memegang pose selama 10-15 saat.

Hamster lapar

Kanak-kanak prasekolah itu menarik pipinya ke dalam dengan kuat. Hamster yang diberi makan dan lapar boleh diganti.

Gelembung pecah

Kanak-kanak mengembungkan kedua pipi pada masa yang sama, menangguhkan pose selama 5 saat. Kemudian dia menepuk jari pada mereka dan tiba-tiba menghembus udara..

Sebab-sebab disarthria

Dysarthria berlaku apabila kawasan otak tertentu rosak, yang boleh menjadi akibat daripada strok otak kecil atau batang otak. Dengan disarthria, mobiliti organ artikulatori terganggu: bibir, lelangit, lidah, akibatnya ucapan pesakit menjadi kabur, pekak dan lesu, tidak berartikulasi atau sama sekali tidak hadir.

Selalunya, perkembangan keadaan ini dikaitkan dengan kelumpuhan satu atau pita suara yang lain - dengan kelumpuhan sebelah kanan, pita suara kanan tidak menutup sepenuhnya, dengan kelumpuhan sebelah kiri, masing-masing, dari pita suara kiri.

Pengelasan dysarthria

Sesuai dengan penyetempatan lesi, dysarthria boleh terdiri daripada beberapa jenis:

  • bulbar (paretic) - inti saraf kranial di medulla oblongata terjejas;
  • pseudobulbar - laluan kortikal-nuklear terjejas;
  • extrapyramidal (subkortikal) - inti subkortikal otak terjejas;
  • cerebellar - otak kecil dan laluannya terjejas;
  • kortikal - bahagian korteks serebrum yang rosak;
  • kortikal aferen;
  • kortikal eferen;
  • terhapus - jika gangguan disartritis pesakit ringan.

Nilai urutan terapi pertuturan untuk disarthria

Untuk menekan dan menghilangkan tanda-tanda disarthria, urut terapi pertuturan dilakukan. Sebagai peraturan, ia dilakukan sebelum bermulanya gimnastik artikulasi dan pernafasan dan merupakan satu set teknik untuk kesan mekanikal pada pelbagai bahagian muka dan badan..

Dengan urutan ini, anda dapat mengubah keadaan otot, membuat kinesthesia positif, yang diperlukan untuk sebutan yang betul..

Urut terapi pertuturan membantu menyelesaikan beberapa masalah dan melakukan tugas berikut:

  • pengawalan nada otot, penghapusan hipertonik pada otot yang meniru dan artikulasi;
  • menyingkirkan gejala patologi (hyperkinesis, synkinesis, deviation, etc.);
  • menggalakkan kinestesia positif;
  • peningkatan pergerakan artikulasi;
  • peningkatan pengecutan otot;
  • revitalisasi pergerakan pembezaan halus organ-organ pertuturan.

Gimnastik artikulasi pada orang yang menderita disarthria

Dysarthria dicirikan oleh gangguan dalam pengucapan suara, disertai dengan pengembangan kemahiran motor halus yang tidak mencukupi. Sebab kejadiannya adalah pada kekalahan kawasan otak yang bertanggungjawab untuk pembinaan pertuturan.

Latihan untuk disartria membantu menghilangkan penyimpangan kecil dari norma, dan memperbaiki keadaan pesakit ke tahap yang dapat diterima dalam perjalanan penyakit yang teruk.

Gimnastik artikulasi dengan disarthria adalah cara utama untuk membetulkan alat pertuturan. Kaedah logoritik selamat dan boleh digunakan di bawah bimbingan pakar dan bebas di rumah.

  • Tanda-tanda ciri penyakit
  • Pengelasan latihan
  • Peraturan latihan

Tanda-tanda ciri penyakit

Patologi disertai oleh gangguan pergerakan alat artikulasi: peningkatan nada otot, kekejangan bibir dan pergerakan lidah. Pelanggaran pengucapan suara ditunjukkan oleh peninggalan atau penggantian mereka, aktiviti pertuturan menurun. Dysarthrics mengganggu pernafasan pertuturan: ia menjadi sekejap-sekejap dan cepat. Gelombang suara, perubahan intonasi, monoton dan keterbacaan muncul. Pada masa yang sama, apabila terdapat lesi sistem saraf yang bersamaan, pesakit kehilangan minat untuk mengetahui dunia di sekitarnya. Pesakit dewasa mengehadkan hubungan dengan masyarakat, dan menarik diri.

Klasifikasi dysarthria berdasarkan penyetempatan lesi di kawasan otak. Terdapat bentuk bulbar, cerebellar, cortical, hyperkinetic, parkinsonian, extrapyramidal, terhapus, sejuk. Setiap dari mereka dicirikan oleh gejala sendiri (gangguan menelan, pertuturan yang tenang, penyusunan semula suku kata, hidung dan monoton). Oleh itu, perjalanan terapi dan prognosis untuk keadaan pesakit adalah berbeza dalam setiap kes..

Bentuk disarthria yang sejuk dan terhapus memberikan yang terbaik untuk pembetulan, walaupun diagnosisnya sering sukar. Setelah menyelesaikan kursus rawatan (dari setahun), kanak-kanak dapat belajar di sekolah yang komprehensif dengan rakan sebaya mereka. Bular dan pseudobulbar dysarthria menyebabkan perubahan tidak dapat dipulihkan yang dapat bertahan seumur hidup. Juga, prognosis perjalanan penyakit bergantung pada sebab-sebab yang dicari yang menyebabkannya. Dengan kerosakan organik pada sistem saraf pusat, pergerakan otot tidak begitu terhad. Sekiranya penyebabnya berkaitan dengan tempoh kehamilan atau bayi yang baru lahir, manifestasi kecacatan lebih ketara dan memerlukan terapi jangka panjang.

Fungsi latihan untuk alat pertuturan sekiranya berlaku penyimpangan dari norma:

  • pengembangan pergerakan yang betul untuk menetapkan bunyi;
  • pembentukan fonem;
  • pengaturan kedudukan lidah, bibir semasa perbualan;
  • normalisasi tindakan penyedutan dan pernafasan;
  • peningkatan suara.

Kelas selamat dan boleh dijalankan untuk sebarang gangguan pertuturan, tanpa mengira punca patologi.

Pengelasan latihan

Untuk setiap bentuk penyakit, kompleks ini disusun secara individu. Dia dipilih oleh ahli terapi pertuturan berdasarkan manifestasi klinikal patologi, sifat kerosakan, usia pesakit.

Terdapat petunjuk dan cadangan untuk setiap jenis gimnastik:

  • Gimnastik pasif - digunakan untuk mengehadkan pergerakan pada otot. Pelajaran itu dilakukan secara sepihak oleh guru. Ia bertindak pada organ pertuturan dengan bantuan alat khas (probe terapi pertuturan, tongkat, spatula). Setelah memperbaiki nada lidah, pesakit akan dapat melakukan beberapa tugas secara bebas. Oleh kerana otot motor yang berbeza diaktifkan, mereka beralih ke bentuk terapi lain untuk mengembangkan kemahiran lain.
  • Petunjuk untuk bentuk gimnastik aktif adalah dinamika positif dari latihan sebelumnya dan tahap penurunan kecil. Pelajaran disusun dengan cara ini: guru menunjukkan, dan anak mengulangi. Untuk melatih otot, dia ditawarkan memegang pelbagai objek di antara bibirnya..

Kelebihan kaedah terapi ini adalah kesan kompleks pada tubuh. Gimnastik berkesan untuk pertuturan yang tenang dan tidak jelas, dengan pertolongannya mereka mengembangkan kemahiran motor halus. Dengan sesi yang berpanjangan dan sistematik, kanak-kanak akan dapat melanjutkan pelajaran ke institusi pendidikan menengah.

Keberkesanan terapi artikulasi terdiri daripada menghilangkan kekejangan otot, meningkatkan nada, menetapkan kekuatan suara, meningkatkan bekalan darah di organ alat pertuturan, membetulkan sebutan suara, memulihkan otot lidah dan wajah. Pertama sekali, ahli terapi pertuturan berusaha untuk meningkatkan kejelasan suara dan meningkatkan sebutan perkataan. Dengan sesi yang sistematik, peningkatan menyeluruh dalam keadaan pesakit diperhatikan.

Latihan untuk disartria pada kanak-kanak dilakukan dengan cara yang suka bermain untuk mencapai kepekatan bayi yang maksimum. Di samping itu, dengan cara ini dia akan semakin letih..

Akibatnya, sebutan yang betul menjadi automatik, dan kecepatan dan amplitud pergerakan otot mulut meningkat. Anak dengan cepat beralih dari satu aktiviti ke aktiviti yang lain.

Peraturan latihan

Untuk mencapai kesan positif yang berkekalan, anda perlu menghadiri kelas dan belajar di rumah setiap hari. Masa satu sesi tidak boleh melebihi 5 minit supaya anak tidak kehilangan kewaspadaan dan minat. Apabila kemajuan telah dicapai, kesukaran latihan harus ditingkatkan, ini melatih otot-otot organ. Anda tidak dapat menambahkan beberapa latihan baru pada masa yang sama, hanya satu gerakan.

Semasa gimnastik, guru harus duduk di hadapan bayi; melakukan elemen di hadapan cermin akan mempercepat proses menghafal. Pada awal prosedur, pemanasan bibir diperlukan. Oleh kerana dysarthrics bercakap dalam bahagian, semasa menghirup atau menghembuskan nafas, perhatian khusus diberikan kepada latihan pernafasan.

Sekiranya bayi tidak berjaya, anda perlu bersabar. Anda tidak boleh mengecamnya, tetapi pujian, sebaliknya, anda perlu untuk pencapaian kecil. Bagaimana memberi ganjaran kepada anak? Dengan cara yang suka bermain, anda boleh menunjukkan kepadanya bahawa bahasanya sudah semakin luas, misalnya.

Pengucapan bunyi yang betul berlaku akibat melakukan kompleks motor yang kompleks. Artikulasi terbentuk dengan lidah, bibir, lelangit lembut. Ini melibatkan mengunyah, menelan dan otot muka. Gimnastik terapi pertuturan terdiri daripada latihan untuk organ dan otot muka, rongga mulut.

Latihan dijalankan 3-4 kali sehari selama 3 hingga 5 minit. Jangan mengajar anak anda lebih daripada dua tugas dalam satu masa..

  • tiruan batuk dengan lidah yang menonjol;
  • minum beberapa teguk cecair dalam pergerakan kecil;
  • dengan hidung yang mencubit, lepaskan pipi anda satu demi satu;
  • bersiul dan meraung;
  • tugas menahan adalah menekan anak di bahagian belakang kepala, dia mesti memiringkan kepalanya ke arah yang bertentangan;
  • ulangi bunyi vokal "Y";
  • sebutkan dengan jelas dan perlahan: "K", "G", "T", "D";

Menarik! Sekiranya anak tidak dapat menyelesaikan beberapa tugas, misalnya, meletakkan lidah untuk menjilat bibirnya, anda boleh mengoleskannya dengan makanan kegemaran anda.

Gimnastik pasif terdiri daripada meregangkan bibir, seperti senyuman, dan memperbaiki ekspresi wajah. Anda boleh menutup dan mengumpulkannya dalam tiub. Latihan ini mempunyai nama yang lucu dan hebat. Contohnya, "Frog" - seorang kanak-kanak melebarkan mulutnya dengan senyuman, mengetap giginya. "Gajah" (bibir ditarik keluar, seolah-olah mengucapkan suara "U"):

Saya meniru gajah: Saya menarik bibir saya dengan batang saya,

Dan sekarang saya membiarkan mereka pergi dan meletakkannya semula di tempatnya.

Mengemukakan masalah dalam bentuk ayat memudahkan anak untuk menyedarinya. Kedua-dua latihan ini dapat bergantian. "Ayun" - buka mulut anda dan letakkan lidah anda secara bergantian di belakang gigi atas dan bawah. Dalam kes ini, dagu tetap tidak bergerak. "Watch" - jangkau dengan hujung lidah ke sudut mulut yang bertentangan. "Spatula" - untuk merehatkan lidah dan meletakkannya di bibir bawah selama 5-10 saat. Melakukan tugas "Jarum", anda perlu menjulurkan lidah tajam sebanyak mungkin. Setiap tugas dirancang untuk membetulkan kumpulan suara tertentu: vokal, desis, "rr".

Semasa latihan statik, anak diminta duduk dengan mulutnya terbuka lebar, menyokong lelangit atas dengan lidahnya, dan melakukan latihan ketahanan otot. Semasa membetulkan artikulasi, pesakit harus berada dalam keadaan selesa, badan harus santai. Pastikan anda melakukan latihan pernafasan untuk menormalkan kadar pertuturan.

Pergerakan harus simetri di bahagian kiri dan kanan wajah.

Tugas utama adalah untuk menghilangkan ketegangan dalam pergerakan organ-organ artikulasi. Pada masa akan datang, guru berusaha untuk automasi dan koordinasi pergerakan.

Selari dengan latihan ini, ketegangan organ rongga mulut dikurangkan. Untuk tujuan ini, di hadapan cermin, kanak-kanak itu menunjukkan perbezaan antara lidah lembut dan keras. Dalam keadaan tenang luas, dalam keadaan tegang sempit dan tajam.

Untuk mengaktifkan pita suara, pesakit dibenarkan merasakan laring semasa mengucapkan frasa. Dia harus merasakan getaran, ketika dada bergema. Pelajaran menyanyi akan berguna, di mana pernafasan diatur dan kekuatan suaranya dinormalisasi.

Kompleks gimnastik artikulasi untuk disarthria dipilih secara individu untuk setiap pesakit oleh pakar neurologi dan ahli terapi pertuturan. Untuk mendapatkan hasil yang positif, rawatan mestilah menyeluruh. Pengaruh yang besar terhadap keadaan pesakit disebabkan oleh persekitaran yang dekat, sikap tidak peduli ibu bapa dan saudara-mara. Tempoh kursus mungkin berbeza, tetapi walaupun tidak ada dinamika yang jelas, perlu untuk menyokong anak dengan memberikan bantuan psikologi kepadanya.

Kerja pembetulan dengan bentuk disarthria yang terhapus

Bentuk disarthria yang terhapus adalah salah satu pelanggaran sisi pengucapan yang paling biasa dan sukar untuk diperbaiki pada kanak-kanak prasekolah dan sekolah rendah. Bilangan kanak-kanak dengan bentuk disarthria yang terhapus telah meningkat terutamanya dalam beberapa tahun kebelakangan ini, yang diperhatikan semasa mereka bekerja di sekolah Zaslavsk dan Minsk.

Dengan gangguan dysarthric yang minimum, tidak banyak pergerakan kumpulan otot individu alat pertuturan (bibir, lelangit lembut, lidah), kelemahan umum keseluruhan alat pertuturan periferal kerana kerosakan pada bahagian tertentu dari sistem saraf. Hari ini dapat dibuktikan bahawa, sebagai tambahan kepada pelanggaran pertuturan lisan tertentu, terdapat penyimpangan dalam pengembangan sejumlah fungsi mental dan proses yang lebih tinggi yang bertanggungjawab untuk pembentukan ucapan bertulis, serta melemahkan kemahiran motorik umum dan halus.

Kanak-kanak dengan disarthria yang terhapus mempunyai beberapa ciri khusus. Pada awal kanak-kanak, mereka bercakap dengan kurang baik dan kurang makan. Biasanya mereka tidak suka daging, wortel, epal keras, kerana sukar untuk mereka mengunyah. Setelah mengunyah sedikit, kanak-kanak itu dapat memegang makanan di pipi sehingga orang dewasa memberikan komen kepadanya. Lebih sukar bagi kanak-kanak tersebut untuk mengembangkan kemahiran budaya dan kebersihan yang memerlukan pergerakan tepat dari pelbagai kumpulan otot. Anak itu tidak boleh membilas mulutnya sendiri, kerana otot lidah dan pipinya kurang berkembang. Kanak-kanak dengan disarthria tidak suka dan tidak mahu mengikat butang itu sendiri, mengikat kasut mereka, menggulung lengan baju mereka. Mereka juga mengalami kesukaran dalam aktiviti visual: mereka tidak dapat memegang pensil, menggunakan gunting, dan mengatur tekanan pada pensil dan kuas. Kesukaran melakukan latihan fizikal dan menari juga menjadi ciri khas kanak-kanak ini. Tidak mudah bagi mereka untuk belajar mengaitkan pergerakan mereka dengan permulaan dan akhir frasa muzik, mengubah sifat pergerakan mereka mengikut rentak. Kanak-kanak seperti itu dikatakan kekok kerana mereka tidak dapat melakukan pelbagai latihan pergerakan dengan jelas dan tepat. Sukar bagi mereka untuk menjaga keseimbangan, berdiri di sebelah kaki, mereka sering tidak tahu bagaimana melompat di sebelah kiri atau di kaki kanan.

Dengan disarthria yang terhapus, gangguan pengucapan disebabkan oleh pelanggaran operasi fonetik, oleh itu, pengembangan kemahiran motorik artikulasi menjadi arah terpenting dalam kerja terapi pertuturan pembetulan. Dalam pekerjaan saya, saya menjalankan pendekatan yang berbeza untuk setiap anak, dan juga mematuhi dua bidang kerja pembetulan:
1. pembentukan asas pergerakan kinestetik: rasa kedudukan organ artikulasi;
2. membentuk asas pergerakan kinetik: pergerakan lidah dan organ artikular itu sendiri.

Momen yang menentukan ketika melakukan pementasan suara adalah pembentukan sensasi statik-dinamik, kinestesi artikulatif yang jelas dan gambaran kinestetik pergerakan otot-otot artikulasi. Kerja mesti dijalankan dengan sambungan maksimum semua penganalisis. Shakhovskaya S.N. disyorkan menggunakan semua penganalisis dalam kelas terapi pertuturan. Satu dan yang sama harus dikatakan, digambarkan, dilihat, iaitu melalui "gerbang" dari semua deria. Kejayaan mengusahakan suara ditentukan oleh kemungkinan membentuk sokongan kinestetik yang sedar pada kanak-kanak. Adalah penting bahawa kanak-kanak dapat merasakan kedudukan dan pergerakan organ-organ artikulasi pada saat artikulasi (contohnya, menaikkan bahagian belakang lidah ketika mengucapkan [k], [g]). Perlu mengambil kira pelbagai sensasi taktil (terutamanya getaran dan suhu taktil), misalnya, sensasi getaran oleh tangan di laring atau mahkota kepala ketika mengucapkan konsonan yang disuarakan, tempoh dan kelancaran aliran yang dihembuskan ketika mengucapkan bunyi slot [Ф], [В], [X], singkatnya artikulasi, sensasi sentakan udara ketika menyebut konsonan oklusi [P], [B], [T], [D], [G], [K], sensasi aliran udara sempit [S], [Z], [F], lebar [T], [K], suhu [C] - jet sejuk, [W] - hangat.

Semasa menetapkan bunyi, penting bagi kanak-kanak untuk mengetahui struktur artikulatori suara, dapat memberitahu dan menunjukkan dalam kedudukan bibir, gigi, lidah, sama ada lipatan vokal bergetar atau tidak, apakah kekuatan dan arah udara yang dihembuskan, sifat aliran yang dihembuskan. Perbandingan bunyi ucapan dengan bunyi bukan pertuturan sangat berguna. Penguasaan artikulasi yang betul seperti ini sangat penting untuk pembentukan gambaran artikulasi yang betul dari bunyi sebutannya dan, yang tidak sedikit penting, untuk membezakannya dengan bunyi lain..

Semasa membentuk asas kinetik pergerakan artikulatori, perhatian utama harus diberikan kepada latihan yang bertujuan untuk mengembangkan kualiti pergerakan yang diperlukan: kelantangan, mobiliti organ alat artikulasi, kekuatan, ketepatan pergerakan, dan memupuk kemampuan untuk memegang organ artikulasi pada kedudukan tertentu. Latihan artikulasi tradisional banyak digunakan untuk mengembangkan koordinasi pergerakan yang dinamis, namun, set latihan khas, dengan mempertimbangkan spesifik pelanggaran, memberikan hasil positif yang baik..

Bagi kanak-kanak dengan tahap disarthria ringan dengan peningkatan nada otot pada otot artikulasi, latihan ditawarkan untuk merehatkan otot lidah dan bibir yang tegang.

Untuk merehatkan lidah:

  • menjulurkan hujung lidah anda. Tekan dengan bibir anda, sebutkan suku kata pa-pa-pa-pa - kemudian biarkan mulut anda terbuka, betulkan lidah anda yang lebar dan tahan pada kedudukan ini, dari 1 hingga 5-7;
  • menjulurkan hujung lidah di antara gigi, menggigitnya dengan gigi anda, mengucapkan suku kata ta-ta-ta-ta, meninggalkan mulut terbuka pada suku kata terakhir, membetulkan lidah lebar dan menahannya pada kedudukan ini dari 1 hingga 5-7 dan mengembalikannya ke kedudukan asalnya;
  • buka mulut anda, letakkan hujung lidah anda di bibir bawah anda, betulkan kedudukan ini, tahan pada hitungan 1 hingga 5–7, kembali ke keadaan semula;
  • tanpa suara melafazkan suara I, sambil secara bersamaan menekan gigi lateral di tepi lidah lateral (senaman ini juga merupakan sejenis teknik mengurut untuk keadaan paretik otot-otot pinggir lateral lidah)

Untuk menurunkan akar lidah yang tegangmenawarkan latihan yang berkaitan dengan menjulurkan lidah.

Menarik bibir yang ketat dicapai dengan mengetuk bibir atas pada bibir bawah dengan ringan.

Bila penurunan nada otot kanak-kanak prasekolah dengan tahap disarthria ringan ditawarkan tugas untuk mengaktifkan dan menguatkan otot paretik:

- menggaru dengan hujung lidah pada gigi seri atas;

- mengira gigi, meletakkan hujung masing-masing;

- membelai hujung lidah di pipi, menekan bahagian dalamnya dengan kuat;

- memegang lidah permen bulat di alveoli.

Bibir longgar dilatih menggunakan tugas berikut:

- untuk meregangkan bibir menjadi senyum, sambil memaparkan gigi seri atas dan bawah, menahannya dari 1 hingga 5-7 ke kedudukan asalnya;

- meregangkan hanya bibir kanan, kiri bibir sambil tersenyum, sambil memaparkan gigi seri atas dan bawah, tahan dari 1 hingga 5–7, kembali ke kedudukan semula;

- pegang dengan keropok bibir anda, tiub dengan diameter yang berlainan, helai kertas;

- bibir rapat.

Dan untuk yang terkecil (dari tiga tahun), anda boleh menggunakan jenis latihan berikut, yang dapat dilakukan dengan cara yang suka bermain.

Latihan akan membantu mengembangkan pergerakan otot artikulasi, menyumbang kepada perkembangan diksi yang jelas. Dengan latihan artikulasi ini, anda boleh memulakan kelas dengan disarthria yang terhapus. Agar anak-anak dapat melakukan latihan itu menarik, nama mereka disajikan dengan cara yang suka bermain.

"Pagar" - gigi ditutup, tersenyum lebar dan menunjukkan gigi atas dan bawah. Kekalkan kedudukan selama 10 saat, ulangi 3-4 kali.

"Tiub" - gigi ditutup, tarik bibir ke depan sehingga menyerupai "batang gajah", sementara rahang bawah tetap tidak bergerak. Pegang kedudukan selama 10 saat, ulangi 3-4 kali.

"Pancake" - buka mulut anda, letakkan lidah yang lebar dan merebak di bibir bawah. Kekalkan kedudukan selama 10 saat, ulangi 3-4 kali.

"Jarum" - buka mulut anda dengan lidah yang tajam menjulur dari mulut anda sejauh mungkin. Pegang kedudukan selama 5 saat, ulangi 3-4 kali.

"Pancake - jarum" - ganti 2 latihan sebelumnya, sambil memastikan bahawa rahang bawah tetap tidak bergerak. Lakukan senaman dengan perlahan, ulangi setiap pergerakan sebanyak 4 kali.

"Pendulum" - buka mulut anda, sentuh secara bergantian dengan lidah tajam ke kanan, kemudian ke sudut kiri mulut. Pastikan rahang bawah tidak bergerak. Lakukan senaman dengan perlahan, ulangi setiap pergerakan sebanyak 4 kali.

"Ayun" - buka mulut anda, bersentuhan bibir atas, kemudian bahagian bawah dengan lidah yang tajam. Pastikan rahang bawah tidak bergerak. Lakukan senaman dengan perlahan, ulangi setiap pergerakan sebanyak 4 kali.

"Jilat bibir" - buka mulut anda, menjilat bulatan, pertama bahagian atas, kemudian bibir bawah. Pastikan rahang bawah tidak bergerak. Ulangi latihan dalam bulatan 4-5 kali.

"Vanka-vstanka" - buka mulut anda sejauh mungkin untuk membengkokkan hujung lidah ke pangkal gigi seri atas, kemudian bengkokkan lidah ke pangkal gigi seri bawah. Lakukan senaman dengan perlahan, ulangi pergerakan ke setiap arah sebanyak 4 kali.

Oleh itu, untuk pelaksanaan kerja pembetulan yang berjaya dengan kanak-kanak dengan tahap disarthria yang terhapus, perlu menonjolkan aspek-aspek utama:
Untuk mengenal pasti kesimpulan terapi pertuturan yang tepat, pemeriksaan psikologi, perubatan dan pedagogi menyeluruh dengan kajian mengenai rekod perubatan anak, pembiasaan dengan data anamnestic, dan kesimpulan doktor diperlukan. Komunikasi yang erat dengan ibu bapa harus dijaga, bukan hanya untuk mendapatkan maklumat mengenai perkembangan awal anak, tetapi untuk menjelaskan ciri-ciri gangguan tersebut.

Pelaksanaan pendekatan yang berbeza dalam mengatasi disarthria, dengan peningkatan atau penurunan nada otot.

Faktor penting dalam bekerja dengan kanak-kanak dengan tahap disarthria yang terhapus adalah pembentukan sensasi statik-dinamik yang jelas dari otot artikulasi.
Konsistensi dalam kerja pembentukan operasi fonemik, pengembangan sisi pertuturan melodi dan intonasional, proses pernafasan, pembentukan suara, artikulasi.
Orientasi komunikatif latihan adalah penggunaan plot, permainan didaktik, aktiviti projek dalam proses mengotomatisasi pengucapan suara.

1. Arkhipova E.F. Terapi pertuturan pembetulan berfungsi untuk mengatasi disarthria yang terhapus. - M., 2008.

2. Kiseleva V.A. Diagnostik dan pembetulan bentuk disarthria yang terhapus - M., 2007.

3. Lopatina L.V., Serebryakova N.V. Mengatasi gangguan pertuturan pada kanak-kanak prasekolah.- SPb., 2001.

4. Fedosova O.Yu. Syarat untuk mewujudkan kemahiran pengucapan suara yang kuat pada kanak-kanak dengan tahap disarthria yang ringan. - Ahli terapi pertuturan di tadika № 2, 2005.

Gimnastik artikulasi untuk disarthria

Untuk mengembangkan pergerakan lidah dengan disartria dan gangguan artikulasi yang teruk, anda boleh menggunakan teknik berikut:

  • Letakkan gula batu atau lolipop di antara pipi dan gigi anda (untuk merangsang pergerakan lidah ke sisi);
  • Panjangkan gula-gula ke bibir anak atau sebarkan jem di bibir bawah (untuk mengembangkan pergerakan lidah ke hadapan bibir);
  • Sentuh hujung lidah dengan spatula logam sejuk (untuk memendekkan hujung lidah).

Untuk mengaktifkan pergerakan lelangit lembut, pesakit diajar menelan secara sukarela, yang mana terapi pertuturan meneteskan setetes air ke akar lidah. Pertama, gimnastik artikulasi pasif digunakan untuk dysarthria (dengan bantuan tindakan mekanikal - di bawah tekanan siasatan, tangan ahli terapi pertuturan, spatula). Ia secara beransur-ansur berubah menjadi gimnastik artikulasi aktif pasif dengan dysarthria, dan kemudian menjadi aktif, yang dilakukan mengikut arahan ahli terapi pertuturan, dengan perbelanjaannya.

Latihan pasif mewujudkan keadaan yang memperbaiki atau mewujudkan fungsi otot tertentu. Tujuan mereka adalah untuk memasukkan kumpulan otot baru dalam proses artikulasi yang sebelumnya tidak aktif, atau untuk meningkatkan intensiti otot yang sebelumnya termasuk dalam proses pertuturan. Ini mewujudkan keadaan untuk pembentukan gerakan otot sukarela. Latihan pasif membuat imej kinestetik dari kedudukan artikulasi, yang diperlukan untuk merealisasikan suara, corak pergerakan baru.

Gimnastik artikulasi pasif dilakukan selepas urut. Arah, isipadu dan lintasan pergerakan pasif sama dengan pergerakan aktif. Mereka berbeza dengan pergerakan aktif kerana waktu menghidupkan dan mematikan dari pergerakan fiksasi tidak bergantung pada pesakit. Dia menghasilkan pergerakan artikulasi menggunakan aksi mekanikal. Pergerakan pasif dilakukan dalam kumpulan 3-5 keping.

Untuk gimnastik pasif lidah, latihan berikut digunakan:

  • Mengeluarkan lidah dari rongga mulut ke hadapan;
  • Lidah menarik ke belakang;
  • Menaikkan lidah ke atas (ke bibir atas);
  • Menurunkan lidah ke bawah (ke bibir bawah);
  • Menekan hujung lidah ke bahagian bawah mulut;
  • Tugasan lateral lidah (kanan dan kiri);
  • Pergerakan mengayun halus lidah ke sisi;
  • Menaikkan hujung lidah ke lelangit keras.

Gimnastik bibir pasif dijalankan menggunakan latihan berikut:

  • Letakkan jari telunjuk kedua-dua tangan di sudut bibir, gerakkan ke garis tengah dan kumpulkan bibir atas;
  • Bibir bawah dikumpulkan dengan cara yang sama;
  • Kumpulkan bibir ke dalam tiub ("proboscis"), membuat pergerakan dengan lidah ke garis tengah;
  • Meregangkan bibir menjadi "senyuman", terpaku dengan jari di sudut mulut;
  • Naikkan bibir atas;
  • Bawah bibir bawah;
  • Menutup bibir untuk sensasi mulut tertutup kinestetik.

Dengan bantuan gimnastik artikulasi pasif, pelbagai gaya bibir dibuat, yang diperlukan untuk mengucapkan bunyi vokal (o, a, y, s, dan, e). Gimnastik pasif di bawah bimbingan seorang pengajar kanan terapi senaman di Hospital Yusupov disertai dengan kawalan visual dan arahan lisan ("Lidah anda turun sekarang: lihat di cermin dan rasakan kedudukan ini"). Latihan artikulasi dengan disarthria dalam gambar membolehkan pesakit menguasai teknik latihan dengan cepat.

Myogymnastics untuk disarthria

Kaedah myocorrection, yang bertujuan untuk menguatkan otot sambil membetulkan anomali dentoalveolar, telah lama digunakan oleh ortodonti secara aktif. Hari ini, latihan pembetulan miokoreksi juga telah dilakukan oleh ahli terapi pertuturan, kerana semakin kerap struktur kecacatan pertuturan yang rumit direkodkan, yang memerlukan pendekatan interdisipliner untuk menghilangkan pelanggaran. Kompleks tradisional gimnastik artikulasi mungkin tidak berkesan. Ahli terapi pemulihan di Hospital Yusupov menggunakan latihan tambahan yang dengan sengaja mempengaruhi pemulihan fungsi otot tertentu.

Ahli terapi pertuturan, yang bekerja di sisi pengucapan, mengembangkan kemahiran berikut:

  • Cara artikulasi bunyi;
  • Komponen prosodik, irama yang betul, tempo, kefahaman pertuturan;
  • Penghirupan pertuturan yang mencukupi.

Semua ini memerlukan dinamika otot yang baik. Dalam kelas pembetulan untuk membetulkan sebutan suara, jenis latihan myogymnastic berikut dibezakan:

  • Untuk otot muka;
  • Untuk otot bulat mulut;
  • Untuk otot kepala dan leher;
  • Untuk otot lidah;
  • Mengenai perkembangan pernafasan fisiologi dan pertuturan;
  • Mengenai pengembangan organisasi kinestetik dan kinetik kemahiran motorik artikulasi;
  • Artikulasi bunyi tertentu dengan betul.

Keseimbangan otot dicapai dengan myogymnastics tanpa penggunaan alat bantu dan gimnastik otot dengan bantuan alat tambahan:

  • Penggerak untuk pengembangan otot bulat mulut;
  • Cincin getah;
  • Plat vestibular;
  • Pelatih myofunctional.

Pelatih myofunctional, yang dikembangkan oleh pakar ortodontik, membetulkan dan mencegah gangguan orofacial. Dalam latihan terapi pertuturan, mereka digunakan untuk tujuan berikut:

  • Untuk mengaktifkan aferentasi kinestetik, buat asas artikulasi untuk mendesis, suara nyaring;
  • Untuk meningkatkan pergerakan lidah, nada, kepekaannya dan menormalkan nada otot artikulasi, yang terlibat dalam penghasilan semua fonem;
  • Untuk meningkatkan nada otot bibir bawah, regangkan ligamen hyoid dan ligamen bibir atas;
  • Untuk pemeliharaan tisu lembut lelangit, urut proses alveolar, latihan mengunyah dan otot muka.

Untuk myogymnastics dengan dysarthria, plat vestibular dengan manik digunakan. Manik adalah elemen dinamik yang merangsang kawasan tertentu lidah dan lelangit. Pelindung plat terletak di antara bibir dan gigi, secara anatomi mengikut bentuk rahang. Ahli terapi pertuturan, bergantung pada tugas yang ada, ketika membetulkan sebutan suara, menurunkan manik ke atas atau ke bawah, iaitu, berfungsi dengan otot ujung atau akar lidah, lelangit.

Gimnastik artikulasi dengan disarthria yang terhapus

Kanak-kanak dengan disarthria yang terhapus ketinggalan dalam perkembangan fizikal lebih banyak daripada kanak-kanak yang menderita dislalia fungsional (pengucapan terganggu dengan pendengaran normal dan pemeliharaan alat artikulasi yang utuh). Pada kanak-kanak dengan bentuk disarthria yang terhapus, doktor mendedahkan gejala neurologi berikut:

  • Paresis terhapus (kelumpuhan tidak lengkap);
  • Hyperkinesis (tindakan motor ganas yang berlebihan yang timbul terhadap kehendak pesakit);
  • Gangguan nada otot pada artikulasi dan otot muka.

Gangguan neuropsik lebih banyak dikesan pada bentuk dysarthria ringan daripada dislalia berfungsi. Kerja ahli terapi pertuturan dengan pesakit yang menderita bentuk disarthria yang terhapus tidak terhad kepada pengaturan dan pembetulan bunyi yang rosak. Ia mempunyai pembetulan pertuturan yang lebih luas untuk anak secara keseluruhan.

Dengan bentuk disarthria yang terhapus, ahli terapi pertuturan memperkenalkan tahap persediaan tambahan ke dalam rancangan kerja pembetulan, yang diperlukan untuk normalisasi kemahiran motorik dan nada alat artikulatif, pengembangan prosodi (pewarnaan ekspresi ekspresi-intonasi). Dengan mengambil kira simptom-simptom ucapan dan bukan lisan dari disarthria, kanak-kanak dengan bentuk gangguan pertuturan yang terhapus diberi urutan terapi pertuturan yang berbeza untuk menormalkan nada otot alat artikulatif. Kanak-kanak dengan nada dan hiperkinesis meningkat mendapat urutan yang menenangkan. Teknik berikut digunakan:

  • Pat;
  • Pukul;
  • Getaran cahaya;
  • Membelai tidak lebih dari 1.5 minit.

Semua pergerakan dilakukan dari pinggiran ke pusat: dari pelipis ke tengah bibir, hidung, pusat dahi. Anak-anak dengan nada berkurang diberi urutan tegang, yang merangkumi menggosok mendalam, menguli, membelai dengan usaha sehingga tiga minit. Semua pergerakan dilakukan dari pusat muka ke sisi: dari tengah bibir ke sudut, dari dahi ke pelipis, dari tengah lidah ke hujung, dari hidung ke telinga.

Untuk menormalkan pergerakan alat artikulasi, latihan untuk otot mengunyah dilakukan:

  • Buka dan tutup mulut anda;
  • Gerakkan rahang bawah ke hadapan;
  • Mengembang pipi anda dan berehat.

Pesakit melakukan pergerakan lateral rahang bawah, menarik dan merehatkan pipi, membuka mulut dengan kepala condong ke belakang, menutup mulut dan menjaga kepala lurus.

Gimnastik untuk ketegangan dan pergerakan bibir dan pipi secara sukarela merangkumi latihan berikut:

  • Inflasi kedua-dua pipi secara serentak dan bergantian;
  • Menarik pipi ke dalam mulut;
  • Menarik ke depan "proboscis" bibir yang tertutup, dan kemudian mengembalikannya ke kedudukan normal.

Pesakit ditawarkan untuk membuat "senyum" - untuk meregangkan bibir ke sisi, menekan erat pada gusi, mendedahkan kedua-dua barisan gigi, tarik bibir ke mulut dengan rahang terbuka, angkat hanya bibir atas, dedahkan gigi atas, tarik bibir bawah, dedahkan gigi bawah.

Normalisasi pernafasan pertuturan dan peningkatan artikulasi pada periode awal dibantu oleh "lakaran tanpa kata-kata". Ahli terapi pertuturan menunjukkan kepada kanak-kanak contoh ucapan ekspresif yang tenang. Pada mulanya, semasa kelas, dia lebih banyak bercakap. Dalam "lakaran tanpa kata-kata" terdapat unsur pantomim, dan bahan ucapan diperkecilkan secara khusus untuk memberikan asas teknik pertuturan dan menghilangkan ucapan yang tidak betul. Secara beransur-ansur, bahan ucapan menjadi lebih rumit. Apabila pertuturan mula bertambah baik, frasa berirama dengan panjang lebar muncul.

Untuk mengembangkan pernafasan pertuturan yang betul, ahli terapi pertuturan menggunakan teknik berikut:

  • Permainan-latihan khas (bermain di atas paip, meletupkan objek kecil, meletupkan gelembung sabun);
  • Irama fonetik;
  • Latihan suara.

Untuk membentuk sisi ucapan prosodik, latihan digunakan untuk mengembangkan irama, menguasai irama kata. Pesakit diperkenalkan kepada naratif, interogatif, intonasi seru, ekspresif intonasional terbentuk dalam ucapan ekspresif. Gangguan deria diatasi dengan mengembangkan representasi spasial-temporal, melakukan latihan untuk mengembangkan rasa sentuhan. Untuk mengikuti gimnastik artikulasi, pernafasan, pasif dan aktif pasif untuk disarthria, hubungi pusat hubungan hospital Yusupov.