Utama > Hematoma

Sindrom astheno-neurotik (neurasthenia)

Sindrom astheno-neurotik adalah sejenis neurosis yang boleh berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak. Asthenoneurosis membawa kepada fakta bahawa orang menjadi gugup dan pada masa yang sama selalu mengalami peningkatan keletihan. Penyakit ini sering disebut asthenia, kelemahan neuropsikiatri, sindrom keletihan kronik, asthenoneurosis atau sindrom asthenik..

Penyakit ini timbul dan berkembang biasanya disebabkan oleh kelainan aktiviti seluruh sistem saraf autonomi. Seseorang dengan sindrom asthenik sentiasa memerlukan sokongan dan perlindungan.

Bilangan pesakit dengan asthenia setiap tahun meningkat beberapa kali. Lompatan tajam dalam pertumbuhan orang sakit dikaitkan dengan kecepatan hidup yang dipercepat, ekologi yang buruk, tekanan dan kemurungan biasa. Sindrom astheno-neurotik sering membimbangkan kanak-kanak yang rentan, yang mengambil segalanya "ke hati", secara aktif bertindak balas terhadap rangsangan apa pun dan marah walaupun kerana kegagalan kecil.

Asthenoneurosis boleh dikelirukan dengan keletihan, yang berlaku dengan peningkatan mental atau fizikal. Menurut ICD 10, pesakit didiagnosis dengan kod F48.0, yang bermaksud gangguan neurotik lain.

Punca penyakit

Kumpulan faktor yang cukup besar boleh dikaitkan dengan penyebab penampilan dan perkembangan sindrom. Kadang-kadang agak sukar untuk menentukan mengapa penyakit itu berlaku. Untuk melakukan ini, anda perlu mencari pakar yang benar-benar berkelayakan..

Penyebab sindrom asthenik yang paling biasa termasuk:

  • Tekanan yang kerap. Pengalaman yang kuat dan peristiwa tragis dapat menyebabkan keterlaluan dan penipisan sistem saraf, dan, akibatnya, kepada asthenia.
  • Penyakit berjangkit. Sebarang jangkitan yang berlaku seiring dengan suhu dan mabuk badan, menyebabkan kematian sel saraf dan munculnya sindrom asthenik.
  • Trauma otak. Bahkan lebam ringan sering menyebabkan disfungsi seluruh otak. Kecederaan menjadi sangat berbahaya pada masa kanak-kanak, ketika tulang badan masih lemah dan rapuh, dan otak secara aktif bertambah besar. Oleh kerana itu, anda tidak perlu menggoncang dan membesarkan anak yang baru lahir..
  • Overtrain sistem saraf yang kerap. Kekurangan rehat dan kemerosotan kesejahteraan yang sama kini dijumpai pada setiap orang kedua di Bumi. Baru-baru ini, malah kanak-kanak mula menghadapi masalah ini..
  • Kekurangan vitamin. Penurunan jumlah mineral dan vitamin dalam badan menyebabkan penipisan dan kelemahan sistem saraf.
  • Mabuk. Merokok, penyalahgunaan alkohol dan penggunaan dadah meracuni tisu otak, menyebabkan kematian sejumlah besar sel saraf.
  • Penyakit sistem endokrin. Pelanggaran dalam kerja pankreas, tiroid dan gonad sering menyebabkan kematian sel dan perkembangan asthenia.
  • Ciri peribadi seseorang. Selalunya, asthenoneurosis berlaku pada orang yang memandang rendah diri mereka sebagai orang. Pesakit juga rentan terhadap dramatisasi yang berlebihan dan mengalami peningkatan kepekaan..
  • Faktor sosial. Setiap orang lambat laun mengalami kesukaran di tempat kerja, di sekolah atau kehidupan peribadi. Semua kes ini juga memberi kesan negatif terhadap fungsi sistem saraf autonomi..

Pada kanak-kanak, sindrom astheno-neurotik boleh berlaku kerana:

  1. Hipoksia janin;
  2. Jangkitan semasa perkembangan janin;
  3. Kecederaan kelahiran anak;
  4. Pelbagai kecacatan sistem saraf;
  5. Tabiat buruk ibu dalam tempoh kehamilan.

Gejala asthenoneurosis

Biasanya, pesakit tidak mementingkan tanda-tanda pertama sindrom, kerana mereka dikaitkan dengan manifestasi keletihan. Orang ramai meminta bantuan doktor walaupun sukar untuk mengatasi masalah yang terkumpul sendiri. Selalunya, diagnosis dibuat jika tidak ada gangguan somatik atau neurologi.

Gejala pertama sindrom asthenik termasuk:

  • Apatis dan kerengsaan yang tidak masuk akal;
  • Keletihan biasa;
  • Kekebalan menurun, yang menyebabkan berlakunya jangkitan dan selsema.

Pada kanak-kanak, asthenoneurosis yang teruk menunjukkan dirinya berbeza daripada pada orang dewasa. Kanak-kanak diperhatikan:

  1. Perubahan mood secara tiba-tiba;
  2. Kurang selera makan dan penolakan makan sepenuhnya;
  3. Serangan pencerobohan yang tidak terkawal;
  4. Sering menangis dan murung;
  5. Melancarkan kemarahan pada mainan dan barang kegemaran;
  6. Keletihan yang berterusan;
  7. Kesakitan yang kerap di kawasan kepala yang berlainan;
  8. Penurunan prestasi akademik;
  9. Kesukaran untuk berkomunikasi dengan kanak-kanak lain.

Tahap sindrom asthenik

Doktor membezakan 3 peringkat asthenoneurosis:

Pada peringkat pertama, pesakit dan saudara-mara mereka biasanya tidak mengesyaki adanya patologi. Orang mengaitkan semua gejala asthenia yang menyertainya dengan keletihan dan tidak memandang serius tanda-tanda penyakit ini. Secara beransur-ansur, seseorang berhenti mengawal tingkah lakunya, pada bila-bila masa dia boleh ketawa atau menangis.

Pada peringkat seterusnya perkembangan penyakit ini, emosi yang berlebihan dan kemerosotan kesejahteraan muncul: sakit kepala yang kerap berlaku, rasa keletihan yang berterusan, dan kecekapan menurun. Pesakit selalu bimbang tentang insomnia, sepanjang masa dia ingin berbaring untuk berehat, tetapi kekuatannya tidak pulih walaupun selepas tidur.

Semasa peringkat ketiga, gambaran klinikal sindrom menjadi jelas. Keletihan dan kegelisahan digantikan oleh sikap tidak peduli sepenuhnya terhadap semua yang berlaku di sekitar. Seseorang tidak lagi berminat dengan filem, hiburan, atau kenalan baru. Kemurungan yang berpanjangan muncul, yang hanya dapat ditangani dengan bantuan antidepresan.

Biasanya orang dengan sindrom astheno-neurotik meminta pertolongan perubatan pada peringkat kedua atau ketiga, apabila tidak lagi mungkin untuk mengatasi penyakit itu sendiri. Sekiranya sindrom telah sampai ke tahap akhir, pesakit tidak lagi berusaha meningkatkan kesihatan mereka. Saudara-mara dan rakan-rakan membawanya ke doktor.

Akibat dan komplikasi penyakit

Selalunya, sindrom astheno-neuratic berlaku dalam bentuk kronik. Tetapi jika sekurang-kurangnya rawatan patologi minimum tidak ada, komplikasi serius mungkin timbul:

  • Pukulan;
  • Serangan jantung;
  • Ulser perut dan pemburukan penyakit gastrousus;
  • Gangguan hormon.

Juga, jika tidak ada terapi yang mencukupi, kemurungan mungkin muncul, yang kadang-kadang menyebabkan bunuh diri. Pada peringkat awal penyakit ini, seseorang masih dapat menolong dirinya sendiri..

Komplikasi asthenia pada kanak-kanak boleh menyebabkan kerosakan fungsi kelenjar tiroid, dan, akibatnya, gangguan pada sistem pembiakan. Orang dewasa mungkin mempunyai masalah pembiakan.

Diagnostik

Diagnosis penyakit, pertama sekali, melibatkan soal jawab pesakit secara lisan. Doktor harus mengetahui semua perkara yang membimbangkan pesakit. Biasanya, gambaran klinikal penyakit ini menjadi jelas walaupun pada peringkat pertama. Itulah sebabnya tidak sukar untuk memulakan rawatan sindrom asthenik seawal mungkin. Perkara utama adalah menentukan penyebab sebenar permulaan penyakit ini, kerana penyingkirannya yang tepat dapat menjamin rawatan yang berjaya dan pemulihan pesakit sepenuhnya..

Rawatan asthenoneurosis

Terapi sindrom harus menyeluruh dan merangkumi beberapa bidang:

  1. Mengambil ubat. Biasanya, semasa peringkat pertama perkembangan sindrom, anda boleh mengehadkan penggunaan teh herba, kompleks vitamin dan penggunaan ubat tradisional. Sekiranya kesihatan seseorang bertambah buruk, doktor menetapkan pelbagai ubat penenang, kadang-kadang antidepresan.
  2. Bantuan psikologi. Pada peringkat awal, penyakit ini dapat disembuhkan walaupun di rumah: aromaterapi, mandi santai dan berjalan di udara segar.
  3. Gaya hidup sihat. Pemakanan, sukan dan rutin harian yang betul akan membantu mengatasi sebarang penyakit, termasuk asthenoneurosis.

Rawatan ubat

Terapi ubat melibatkan pengambilan ubat berikut:

  • Penenang: "Sedasen", "Persen", serta tincture motherwort, hawthorn dan valerian. Kursus kemasukan mestilah sekurang-kurangnya dua minggu.
  • Antidepresan dengan bilangan kesan sampingan paling sedikit: Novo-Passit, Azafen, Doxepin, Sertralin.
  • Ubat antiasthenic: "Enerion" dan "Adamantylphenylamine".
  • Nootropics: "Phenibut", "Cortexin", "Nooclerin".
  • Adaptogen: "Anggur magnolia Cina", "Eleutherococcus tincture".
  • Kompleks vitamin: "Neuromultivitis".

Juga, dengan rawatan ubat, prosedur fisioterapi biasanya ditetapkan: urut terapeutik, aromaterapi, electrosleep dan refleksologi.

Psikoterapi

Terapi untuk sindrom asthenik tidak dapat dibayangkan tanpa bantuan ahli psikologi. Pesakit pasti mesti berjumpa pakar untuk menjelaskan diagnosis dan menetapkan rawatan yang sesuai.

Biasanya, ahli terapi menasihati pesakit untuk menjauhkan diri dari penyakit mereka sendiri dan membuat beberapa hobi, misalnya, mengumpulkan duit syiling, mengait atau melukis gambar. Juga, terapi seni atau terapi pasir selama bertahun-tahun membantu pesakit mengatasi asthenoneurosis. Anda tidak boleh mengabaikan senaman pernafasan, kerana ia bukan sahaja dapat merehatkan seluruh badan, tetapi juga untuk mengisi dengan mood yang baik..

Cadangan berikut akan membantu mengatasi penyakit ini:

  1. Pertama sekali, anda perlu menyingkirkan semua tabiat buruk;
  2. Latihan kekuatan dan beban kardio harus dilakukan setiap hari;
  3. Kerja mesti selalu diganti dengan rehat, anda tidak boleh terlalu banyak meluap-luap diri sendiri;
  4. Tambahkan lebih banyak daging, kedelai, kacang dan pisang ke dalam diet biasa anda;
  5. Wajib mengambil kompleks vitamin;
  6. Dan yang paling penting adalah mengekalkan mood yang hebat sepanjang hari..

Terapi Tradisional

Pertama sekali, jangan lupa bahawa merawat asthenia sangat tidak diingini hanya dengan kaedah rakyat, kerana kesan positif dapat diperoleh hanya dengan terapi kompleks. Tetapi sebagai kesan tambahan, doktor mengesyorkan resipi berikut:

  • Daun pudina, akar jam tangan tiga daun dan valerian dalam perkadaran yang sama, kira-kira 2 sudu besar. l., anda perlu memotong dan mencampurkan. Selepas - tambahkan 2 sudu kecil ke dalam segelas air mendidih. pengumpulan, biarkan selama satu jam di tempat yang hangat, kemudian tapis. Setiap hari anda mesti minum setengah gelas pada waktu pagi dan petang. Kursus rawatan adalah sebulan.
  • 2 sudu besar l. motherwort perlu dituangkan dengan segelas air mendidih dan dimasukkan ke dalam tab mandi air selama 20-30 minit, tanpa mendidih. Kemudian anda mesti menambahkan air rebusan ke dalam isipadu yang ada di dalam mangkuk pada mulanya. Perlu diambil kaldu 3 kali sehari sebelum makan, 1⁄3 gelas.
  • Valerian dan motherwort juga boleh diambil dalam bentuk pil. Doktor yang hadir harus menentukan dos yang diperlukan. Dan untuk menyediakan infus Valerian officinalis, tambahkan satu sudu ramuan ke air rebus panas dan biarkan selama 20 minit. Ambil ubat itu untuk seperempat gelas tiga kali sehari dan sebelum tidur.
  • Chamomile, wort St. John dan hawthorn mesti dicampurkan dalam 1 sudu besar. l. dan tuangkan segelas air mendidih. Infusi hendaklah bertahan selama 30-40 minit. Sebaiknya minum ubat sebelum tidur.
  • Menggabungkan wort St. John dengan bunga linden kering akan membantu mengatasi keletihan kronik. Anda perlu mencampurkan 1 sudu besar. l. komponen dan biarkan infusi selama 20 minit. Minuman itu mesti diminum pada waktu kosong pada waktu pagi dan petang sebelum tidur, 50 ml. Kadang kala alkohol alkohol disediakan dari ramuan herba, yang mesti diambil 2-3 tetes sebelum makan.
  • Untuk meningkatkan mood dan merangsang sistem saraf, anda boleh menjalani rawatan dengan anggur magnolia Cina atau Eleutherococcus, yang dijual di mana-mana farmasi. Dana tersebut memberi kesan yang baik kepada seluruh badan, membantu meningkatkan daya tahan tubuh, mengisi semula dengan tenaga dan mood yang positif. Juga, tincture akan membantu mengatasi apatis, histeria, hipotensi dan sakit kepala pada sindrom asthenik..

Diet untuk sindrom neuro-asthenic

Dari diet biasa pesakit, adalah mustahak untuk mengecualikan daging berlemak, makanan goreng dan rempah panas. Anda harus mengehadkan pengambilan kopi dan teh, anda boleh menggantinya dengan infus hawthorn atau rosehip. Dianjurkan untuk memakan buah dan sayur sebanyak mungkin. Minyak sayur, roti hitam, dan ikan berlemak juga akan membantu meningkatkan kesejahteraan anda. Dan untuk bersorak, para pakar mengesyorkan makan sepotong coklat gelap sehari dan tidak menggunakan barang bakar.

Rawatan sindrom pada kanak-kanak

Terapi untuk sindrom asthenik pada kanak-kanak sedikit berbeza dengan rawatan penyakit pada orang dewasa. Untuk menolong anak anda, anda harus:

  1. Masukkan makanan sihat, vitamin berguna dan pelbagai unsur mikro yang betul ke dalam makanannya;
  2. Kecualikan minuman yang mengandungi kafein dari diet;
  3. Udara bilik bayi beberapa kali sehari;
  4. Pada waktu malam anda perlu menghabiskan masa di udara segar, sangat berguna untuk berjalan kaki sebelum tidur;
  5. Pastikan tidur yang sihat dan sihat pada waktu siang dan malam;
  6. Kecualikan menonton TV dan bermain di komputer semasa berlakunya penyakit.

Pencegahan sindrom

Sebagai profilaksis penyakit, kaedah yang sama yang diperlukan untuk merawat sindrom ini sesuai. Pakar menasihatkan untuk memperkenalkan rejimen harian, yang kebanyakannya harus diambil dengan rehat. Anda harus beralih ke diet sihat yang penuh dengan vitamin dan mineral. Dalam kes ini, perlu mengehadkan pengambilan lemak dan karbohidrat. Bersenam dan bersenam di luar juga dapat membantu anda menghilangkan gejala "keletihan kronik" dan meningkatkan kesejahteraan anda secara keseluruhan..

Ramalan

Asthenoneurosis bukanlah penyakit serius jika dirawat dengan segera. Orang yang menghidap asthenia perlu didaftarkan dengan pakar neurologi, mengikuti semua cadangannya dan mengambil ubat yang diperlukan. Juga, gaya hidup aktif yang sihat, suasana hati yang baik dan pandangan positif terhadap dunia memainkan peranan penting dalam rawatan sindrom ini. Perkara utama adalah tidak memulakan perjalanan penyakit ini, yang boleh menyebabkan gangguan ingatan, penurunan tumpuan dan perkembangan kemurungan atau neurasthenia.

Cara menghilangkan sindrom astheno-neurotik

Helo pembaca laman web yang dikasihi! Sindrom astheno-neurotik adalah gangguan mental yang berlaku terhadap latar belakang penipisan sistem saraf. Ia tergolong dalam kumpulan neurosis dan disebut "keletihan yang mudah marah" atau neurasthenia.

Kami menawarkan anda untuk mengetahui dengan lebih terperinci mengenai tanda-tanda apa yang anda boleh mendiagnosisnya, serta cara menyembuhkannya, dan secara umum, atas sebab apa ia memulakannya.

Ciri

Ia paling sering diperhatikan di antara orang-orang berusia 20 hingga 45 tahun yang berusaha membina kerjaya, untuk bercakap, untuk memenangi tempat mereka di bawah sinar matahari. Mengapa mereka terdedah kepada tekanan, tekanan harian.

Istilah "sindrom astheno-neurotik" itu sendiri mula digunakan untuk pertama kalinya di Amerika Syarikat, setelah pada tahun 1984 di negeri Nevada sekitar 200 orang meminta bantuan perubatan, menunjukkan gejala yang sama.

Semua orang bimbang tentang kekurangan tenaga, penurunan rasa puas dengan kehidupan mereka dan mood buruk serta insomnia.

Ia berlaku secara hipersthenik, yang dicirikan oleh kemarahan dan kerengsaan, serta hiposthenik, apabila keadaan sebaliknya, bersifat apatis dan depresi.

Dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa semakan ke-10, disingkat ICD 10, ia berada dalam kelas "Gangguan neurotik lain F48" dan disenaraikan sebagai kod "Neurasthenia F 48.0".

Gejala

Fizikal

  • Sakit kepala jenis ketegangan. Ngomong-ngomong, rasa sakit seperti ini disebut "helmet neurotik", kerana ketidakselesaan itu terletak di sekitar lilitan kepala, seolah-olah mengelilinginya. Ia berasal dari mahkota dan mempengaruhi bahagian oksipital dan parietal kepala, otot muka, leher dan mata. Ia berlaku sebagai episodik, apabila ia mengganggu kurang dari 15 kali dalam sebulan, dan kronik, iaitu, ia lebih sering mengganggu daripada 15 kali sebulan. Tempoh serangan rata-rata sekitar 6 jam, tetapi ada kes-kes apabila seseorang menderita tanpa gangguan selama beberapa hari, atau bahkan berbulan-bulan, tahun.
  • Keletihan. Tidak kira berapa orang tidur atau berehat, dia masih mengalami gangguan. Pemulihan sebenarnya tidak berlaku, badan tidak mengisi bekalan sumber daya, tetapi, sebaliknya, membuang sisa. Secara semula jadi, tenaga berada pada sifar, bahkan tidak cukup untuk membentuk keinginan.
  • Kenaikan tekanan.
  • Insomnia. Tidak kira betapa letihnya pesakit, dia tidak dapat tidur malam. Dan jika berjaya setelah beberapa jam meraba-raba di tempat tidur, maka di tengah malam dia bangun kerana mimpi buruk atau perasaan cemas. Kemudian dia berjalan-jalan hingga pagi dan tertidur lelah, merasa mengantuk yang luar biasa sepanjang hari.
  • Sensasi yang tidak menyenangkan di kawasan dada. Selalunya, orang yang mengalami neurasthenic berfikir bahawa dia mempunyai masalah dengan jantungnya, yang sering mengganggunya. Sebenarnya, ini adalah rasa sakit yang bersifat neurotik, mereka bukan penyerang serangan jantung atau tanda-tanda adanya patologi otot jantung.
  • Kelenjar getah bening bengkak, dan sebagai akibatnya, peningkatan suhu badan hingga 37.4 ° C. Sendi mungkin sakit dan tulang patah.
  • Gangguan metabolik yang membuat diri mereka dirasakan oleh perubahan berat badan. Pada dasarnya, kehilangannya, seseorang dapat menurunkan berat badan dengan beberapa ukuran dalam jangka waktu yang singkat, kerana kekurangan selera makan. Maksudnya, dia sama sekali tidak merasa lapar. Dan, melupakan, atau bahkan menolak melakukan keganasan terhadap dirinya sendiri, dia tidak makan selama berhari-hari.
  • Ketidak toleransi terhadap pengangkutan, yang membuat anda merasa sakit.

Emosi dan kognitif

  • Kerengsaan. Ia berkelip seperti perlawanan, serta-merta menjadi jengkel dan mengumpat mereka yang berada dekat. Lebih-lebih lagi, perkara kecil yang tidak akan saya perhatikan sebelumnya mampu menimbulkan kemarahan.
  • Kehilangan minat dan keinginan. Pesakit tidak dapat memberikan apa yang dia mahukan dan apa yang dapat menghiburkannya. Ketidakpedulian juga timbul pada orang yang baru-baru ini dikasihi dan dikasihi. Ini lebih menyedihkan, kerana timbul pemikiran bahawa dia adalah suami atau ayah yang buruk, dan seterusnya, jika dia tidak merasakan apa-apa terhadap saudara-mara.
  • Pesimisme. Masa depan dilihat dalam warna hitam, dan masa kini, pada dasarnya juga. Kemampuan untuk melihat yang baik dan percaya bahawa suatu hari nanti akan ada coretan hidup yang hilang.
  • Mati pucuk. Nampaknya neurotik bahawa dia tidak dapat mengubah apa-apa. Dia tidak dapat memaksa dirinya untuk bersukacita, juga tidak dapat bertenaga, aktif dan meminati sesuatu. Mengapa secara beransur-ansur terlintas di fikiran bahawa dia tidak berdaya dan tidak penting, dan ini hanya memperburuk perjalanan penyakit ini.
  • Kebimbangan dan kebimbangan. Sensasi ini tidak meninggalkannya, berada di latar belakang dadanya. Lebih-lebih lagi, dia mungkin tidak menyedari apa yang dia risaukan dan risaukan. Sekurang-kurangnya lebih kurang. Dan intensiti emosi dalam beberapa saat sedemikian rupa sehingga secara harfiah menghalangi nafasnya. Terutama sekiranya berlaku serangan panik.
  • Kehilangan rasa humor. Ciri peribadi berubah. Sekiranya sebelumnya seseorang itu bergaul dengan rasa humor yang sangat baik dan kemampuan untuk mencari jalan keluar dari sebarang keadaan yang janggal, maka pada saat munculnya sindrom astheno-neurotik dia menjadi tidak dapat memahami lelucon dan, lebih-lebih lagi, adalah wajar untuk menggunakannya dalam ucapannya.

Tingkah laku dan sosial

  • Pengambilan alkohol dan ketagihan terhadap penggunaan dadah. Untuk menghilangkan tekanan, orang seperti itu boleh menggunakan alkohol, yang benar-benar santai untuk sementara waktu dan membantu melupakan. Tetapi dalam kes ini, ketergantungan padanya secara beransur-ansur mula terbentuk. Lagipun, neurasthenic tidak tahu bagaimana lagi untuk mengatasi tekanan. Sama juga dengan ubat-ubatan dan ubat-ubatan haram yang lain..
  • Percubaan untuk mengubah tempat kediaman, tempat kerja, bahkan status perkahwinan anda, dengan berfikir bahawa ini akan membantu "menghidupkan kembali". Tetapi, sebagai peraturan, perubahan tidak membawa hasil yang diharapkan, tetapi hanya akan semakin habis.
  • Mengehadkan hubungan sosial. Tidak memahami apa yang berlaku kepadanya dan ketika berlalu, dia hanya berusaha untuk tidak berkomunikasi dengan orang lain, malah orang yang rapat. Kerana dia tidak mempunyai tenaga untuk memproses maklumat yang diterima dan, secara umum, untuk menjelaskan mengapa dia berada dalam mood yang tidak baik dan tidak sama seperti sebelumnya. Dan agar dia tidak harus menghadapi situasi konflik dan kesalahpahaman, kecaman, dia sampai pada kesimpulan bahawa lebih baik dan lebih selamat untuk mengasingkan dirinya sendiri, "menarik diri" ke dalam dirinya sendiri.

Tahap

Tahap pertama adalah hipersthenik

Bentuk yang paling biasa. Dia dicirikan oleh kegembiraan dan peningkatan kerengsaan. Bahayanya ialah seseorang pada tahap ini tidak menyedari bahawa dia sakit, di samping itu, dia juga menafikan jika seseorang menunjukkan perubahan moodnya..

Dia menjadi tidak bertoleransi dan patah hati untuk menjerit sedikit pun kerengsaan. Mengawal tingkah laku dan reaksi anda semakin lemah.

Penumpuan perhatian dan, dengan itu, prestasi mula menurun. Jiwa nampaknya lemah, dan dia tidak dapat menahan tekanan. Insomnia, mengakibatkan sakit kepala, kelemahan, masalah ingatan, dan perasaan lemah.

Tahap dua - kelemahan yang mudah marah

Sekiranya anda tidak meminta pertolongan tepat pada masanya bahkan pada peringkat pertama, maka penyakit ini menjadi patologi, membawa banyak kesulitan dalam hidup..

Katakan ketidakupayaan untuk menyelesaikan tugas kerja sebentar boleh menyebabkan pemecatan. Atau seseorang mengambil percutian, tetapi tidak membelanjakannya seperti yang dirancang, selalu mengalami ketidakupayaan, kelesuan.

Dia kehilangan minat terhadap apa yang dulu dia cintai dan hanya pemikiran bahawa perlu untuk menyatukan dirinya dan masih menyelesaikan beberapa tugas yang menyebabkan keletihan segera.

Juga dalam tempoh ini, neurasthenic menjadi putih dan sensitif. Sebarang perkataan mengancam akan menyakitinya, itulah sebabnya orang di sekelilingnya sering merasa canggung dalam berkomunikasi dengannya. Selepas itu, mereka hanya mula menghindari syarikatnya, yang menyebabkan dia semakin sakit dan menderita..

Tahap ketiga adalah hiposthenik

Dalam tempoh ini, keperibadian menjadi pasif sepenuhnya, bahkan amoebik. Dia tidak mempunyai tenaga sama sekali untuk bangun dari tidur pada waktu pagi, memikirkan tugas harian dan hanya membuat kerja rumahnya..

Mayat nampaknya berada dalam keadaan hibernasi, dengan cara ini berusaha untuk pulih. Yang, pada dasarnya, sedang berlaku. Tetapi, setelah merasakan sedikit tenaga, pesakit segera mula aktif. Dan ini membawa kepada kemerosotan kesejahteraan, sindrom ini mengambil bentuk yang lebih serius.

Sebab-sebabnya

Pada abad kedua SM, dipercayai bahawa penyebab utama neurasthenia adalah gangguan hipokondrium. Sebenarnya, seperti yang anda bayangkan, ini tidak berlaku. Mari pertimbangkan sebab-sebab yang paling mungkin yang mendorong perkembangannya:

Keletihan

Baik fizikal dan emosi. Manusia moden terdedah kepada banyak tekanan setiap hari..

Sesungguhnya, untuk mencapai kejayaan dalam kariernya, kehidupan peribadinya dan hanya untuk bertahan, dia perlu memproses sejumlah besar maklumat yang tidak realistik, memenangi persaingan dari keperibadian yang sama-sama bercita-cita tinggi, menyelesaikan banyak masalah dan tugas.

Secara umum, tidak mudah berhenti sejenak dan bersantai, menikmati kehidupan, walaupun pada hujung minggu yang sah dan selepas berjam-jam. Kerana tarikh akhir, rutin harian menjadi keliru, dan seseorang boleh lupa makan, apatah lagi untuk tidur lena.

Secara semula jadi, tidak dapat pulih untuk jangka waktu tertentu, tubuh tidak mempunyai pilihan selain menggunakan sumber daya simpanan, yang, secara teori, harus memastikan aktiviti vital normalnya.

Maksudnya, melakukan kerja lebih masa, ternyata kita meminjam dari badan kita, mengorbankan kesihatan kita sendiri.

Trauma psikologi

Kejadian traumatik menimbulkan pengalaman emosi yang menyakitkan, dan kemudian somatisasi, iaitu, jatuh sakit, ketika pelbagai gejala dan ketidakselesaan fisiologi muncul.

Kanak-kanak terdedah kepada neurosis dalam keluarga yang dikuasai oleh gaya keibubapaan autoritarian. Keperluan untuk sentiasa menahan keinginan anda akan menyebabkan hilangnya minat sepenuhnya. Makna di dalamnya hilang, kerana ibu bapa yang sukar tetap tidak membiarkannya memuaskan.

Situasi konflik, misalnya dengan rakan sebaya, ketika seorang kanak-kanak dibuli dan tidak mendapat sokongan orang dewasa juga trauma.

Ciri keperibadian

Orang yang mudah terkesan dan mudah tercedera berisiko mengalami gangguan mental, antaranya adalah asthenia.

Mereka terlalu sensitif, itulah sebabnya, pada sedikit kesulitan dan tekanan pada sistem saraf, mereka mengalami tekanan yang luar biasa, yang pada orang lain membuat dirinya merasa sekiranya berlaku kejutan yang cukup serius..

Menonton filem dengan adegan keganasan dapat menghilangkan ketenangan dan tidurnya. Apa yang dapat kita katakan mengenai semua bahaya dan masalah yang setiap hari muncul dalam diri kita masing-masing di jalan kehidupan.

Obsesi dengan hasilnya

Terlepas dari peristiwa apa yang sedang dipersiapkan seseorang, jika dia mengabaikan perubahan keadaan kesihatannya, keletihan, dan lain-lain, hanya menumpukan perhatian pada hasilnya, dia berisiko "mendapat" neurasthenia untuk dirinya sendiri.

Bagaimanapun, dia tidak mendapat kesenangan dari proses itu, tetapi hanya dengan keras kepala menuju tujuannya, dengan berani mengatasi rintangan. Biasanya, setelah mencapai apa yang dia mahukan, dia kecewa, kerana kepuasannya pendek, itu digantikan dengan kekecewaan.

Begitu banyak usaha yang dihabiskan, ketegangan ditahan, tetapi pada akhirnya hasilnya tidak seindah yang diimpikan sebelumnya.

Contohnya, orang boleh merasa letih setelah berkahwin, pergi ke luar negara, membeli kereta, atau berpindah ke rumah baru..

Secara teori, ini adalah peristiwa yang seharusnya membuat anda bahagia, tetapi akhirnya menimbulkan kemurungan. Orang-orang di sekitarnya juga menambah bahan bakar, dengan mengatakan bahawa orang seperti itu hanya "marah dengan lemak", semuanya baik-baik saja untuknya, dan untuk beberapa sebab dia menderita.

Kanak-kanak adalah sama. Berpindah ke sekolah baru, mengambil bahagian dalam pertandingan dan bahkan memenangkannya boleh membahayakan kesihatan, baik fizikal dan mental..

Faktor tambahan

Faktor buruk yang boleh mempengaruhi perkembangan sindrom astheno-neurotik:

  • Kehadiran jangkitan kronik di dalam badan, akibat jangkitan virus pernafasan akut atau selesema.
  • Memimpin gaya hidup yang tidak sihat. Iaitu merokok, minum alkohol, ubat-ubatan, kekurangan zat makanan, dan sebagainya.
  • Kecederaan otak trauma.
  • Gangguan Endokrin.
  • Hipoksia (kebuluran oksigen) semasa melahirkan atau kehamilan.
  • Mengenai persoalan sama ada sindrom ini diwarisi. Malangnya ya. Terdapat kebarangkalian yang tinggi untuk "menemukan" dia sekiranya dalam keluarga seseorang yang dekat dengannya sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya menjumpainya.
  • Sejumlah penyakit yang menyebabkan penipisan sistem badan. Contohnya, diabetes mellitus, masalah peredaran darah, hipotensi, strok, penyakit Parkinson, dan sebagainya.
  • Kekurangan vitamin dan mineral dalam badan.
  • Mematuhi diet yang ketat.

Rawatan

Sindrom astheno-neurotik mesti dirawat oleh pakar. Oleh kerana ia tidak berlaku dengan sendirinya.

Anda dapat membiasakan diri dengan cadangan yang ditunjukkan dalam artikel ini, tetapi menerapkannya hanya sebagai kaedah tambahan untuk rawatan utama yang ditetapkan oleh pakar neurologi untuk mempercepat proses penyembuhan dan memperkuat hasilnya..

Oleh itu, sebaik sahaja anda mengetahui tanda-tanda neurasthenia pertama, temui janji dengan psikoterapi, jika keadaannya bertambah buruk, dia akan mengarahkan anda terus ke kemudahan perubatan.

Melakukan percutian dan berharap anda akan pulih dalam jangka masa yang singkat tidak ada gunanya. Kerana tidak kira berapa banyak masa yang anda habiskan di tempat tidur tanpa melakukan apa-apa, anda tidak akan mendapat kekuatan..

Pada saat seperti itu, sejumlah besar tenaga dibazirkan, misalnya, menjadi kegelisahan. Dan anda berbohong, di satu pihak, seolah-olah anda tidak melakukan apa-apa, dan di sisi lain, anda melakukan kerja keras yang tidak dapat dilihat pada pandangan pertama.

Biasanya, antidepresan dan penenang ditetapkan sebagai terapi untuk sindrom neurotik pada orang dewasa..

Ini membantu melonggarkan sistem saraf, menormalkan mood dan mengembalikan rasa seumur hidup, mengisinya dengan emosi lain selain kegelisahan dan keputusasaan..

Juga digunakan adalah persediaan galenik (ubat berdasarkan ekstrak dari bahan mentah herba), nootropik, untuk meningkatkan proses kognitif dan meningkatkan daya tahan otak terhadap tekanan.

Terdapat juga ubat-ubatan anti-asthenik yang mempunyai kesan positif terhadap prestasi, meningkatkan aktiviti dan mengurangkan kegelisahan..

Lawatan ke doktor diperlukan untuk mengesahkan atau membantah diagnosis. Di samping itu, ubat-ubatan di atas tidak dikeluarkan tanpa resep, dan dengan ubat-ubatan sendiri terdapat risiko tinggi untuk memburukkan kesihatan kerana overdosis..

Oleh itu, pastikan anda berunding dengan pakar sebelum memutuskan untuk pergi ke jalan perang dengan asthenia..

Cadangan

  • Optimumkan rutin kerja dan rehat anda. Sekiranya anda merasakan lonjakan tenaga, tetapi akhir minggu telah tiba - habiskan hujung minggu dengan senang hati, biarkan sistem saraf anda santai.
  • Tinggalkan nikotin, alkohol, mengawal jumlah kopi dan coklat.
  • Sangat mustahak untuk bermain sukan, apa sahaja aktiviti fizikal akan dilakukan. Perkara utama adalah tidak memaksa diri untuk melakukan perkara yang tidak anda sukai. Dalam kes ini, tidak akan ada faedah dari latihan tersebut, sekurang-kurangnya untuk sistem saraf. Berenang, yoga, meditasi sangat sesuai untuk mencegah atau memerangi neurosis dan kemurungan..
  • Pakar mengesyorkan mengunjungi sanatorium. Fisioterapi, latihan fisioterapi dan pelbagai prosedur khusus membolehkan anda memulihkan sumber, menormalkan kerja pelbagai sistem badan.
  • Penting untuk mengunjungi ahli psikoterapi secara berkala untuk menjaga kebersihan psiko-emosi. Sokongan dan pertolongan tepat pada masanya akan membolehkan anda menjaga ketenangan jiwa tanpa merosakkan jiwa.

Selesai

Dan itu sahaja untuk hari ini, pembaca yang dikasihi! Perhatikan diri dan kesejahteraan, suasana hati anda.

Kerana beberapa gejala gangguan kompleks mungkin kelihatan kecil pada mulanya, tetapi menyusahkan selepas itu. Sebagai contoh, dengan latar belakang keletihan, kedua-dua fobia dan kemurungan dapat bermula..

Dalam masyarakat kita, stereotaip masih berlaku bahawa bantuan psikoterapi dan psikiatri hanya diterima oleh mereka yang tidak dapat mengatasi masalah mereka sendiri..

Dan mereka tidak melakukan apa-apa, dengan harapan keadaannya akan bertambah baik sendiri, hanya dengan kekuatan pemikiran dan pekerjaan sepenuh masa, sehingga tidak ada masa untuk memikirkan apa yang menjengkelkan dan sebagainya..

Hanya dengan asthenia, kaedah ini tidak berfungsi, dan lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Oleh itu, pastikan untuk melihat artikel kami mengenai Cara Menghilangkan Kesan Negatif dari Tekanan.

Saya doakan anda kebahagiaan, ketenangan fikiran dan kesihatan!
Bahan tersebut disiapkan oleh psikologi, ahli terapi gestalt, Zhuravina Alina

Sindrom astheno-neurotik

Sindrom asthenik-neurotik (syn. Asthenia, sindrom asthenik, sindrom keletihan kronik, kelemahan neuropsikik) adalah gangguan psikopatologi yang perlahan berkembang pada orang dewasa dan kanak-kanak. Membawa kemurungan tanpa terapi tepat pada masanya..

Penyebab terbentuknya penyakit yang paling biasa adalah pengaruh jangka panjang terhadap situasi tekanan. Sebagai tambahan kepada faktor ini, banyak faktor patologi dan fisiologi lain yang boleh mempengaruhi permulaan gangguan..

Gejala sindrom astheno-neurotik tidak spesifik: keletihan, kelemahan berterusan, penurunan prestasi, ketidakstabilan emosi, masalah tidur dan apatis.

Untuk mengetahui penyebab berlakunya malaise, ujian makmal dan pemeriksaan instrumental dilakukan. Tempat khas dalam diagnosis ditempati oleh manipulasi yang dilakukan oleh doktor.

Rawatan sindrom astheno-neurotik mengubah gaya hidup, mengambil ubat-ubatan dan menggunakan ubat-ubatan rakyat. Terapi tidak akan lengkap tanpa menghentikan penyakit yang mendasari.

Dalam klasifikasi penyakit antarabangsa, anomali tidak mempunyai makna tersendiri, tetapi termasuk dalam kategori "Gangguan neurotik lain" - kod ICD-10 adalah F48.0.

Etiologi

Penyakit ini berkembang pada orang dewasa dan kanak-kanak, tetapi beberapa faktor predisposisi mungkin berbeza. Sebagai contoh, sindrom astheno-neurotik pada kanak-kanak dalam kebanyakan keadaan terbentuk dengan latar belakang anomali seperti:

  • hipoksia janin;
  • meningitis sebelumnya, ensefalitis atau penyakit lain yang memberi kesan negatif kepada sistem saraf pusat;
  • sebarang jangkitan bakteria atau virus, sering disertai oleh neurotoksikosis;
  • aktiviti fizikal atau mental yang berlebihan;
  • pengambilan vitamin dan mikronutrien yang tidak mencukupi dengan makanan;
  • trauma kepala;
  • konflik berterusan dalam keluarga, tadika atau sekolah - sebab ini sering bertindak sebagai provokator penyakit ini pada kanak-kanak dari usia 3 tahun.

Pada orang dewasa, keadaan berikut boleh bertindak sebagai pencetus:

  • keracunan kronik badan dengan bahan kimia, toksik dan beracun;
  • ketagihan jangka panjang terhadap tabiat buruk;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • kerja berlebihan kronik;
  • kurang tidur;
  • pelanggaran proses metabolik di otak;
  • dystonia vegetatif-vaskular - provokator asthenia yang paling kerap berlaku pada wanita semasa kehamilan.

Dalam kebanyakan kes, sindrom neurotik pada kanak-kanak dan orang dewasa berkembang akibat daripada masalah tersebut:

  • lesi vaskular otak;
  • penyakit hipertonik;
  • aterosklerosis vaskular;
  • kegagalan jantung kronik;
  • pielonefritis kronik;
  • anemia kekurangan zat besi dan penyakit darah lain;
  • batuk kering atau brucellosis;
  • luka ulseratif pada perut atau duodenum;
  • sebarang kelainan yang menyebabkan penurunan daya tahan sistem imun.

Pengaruh keturunan yang dibebani tidak boleh dikecualikan.

Pengelasan

Sindrom astheno-neurotik pada kanak-kanak dan orang dewasa, bergantung kepada faktor etiologi, adalah:

  • serebrogenik - mempunyai hubungan dengan patologi otak;
  • somatogenik - berkaitan dengan patologi organ dan sistem dalaman, kecuali sistem saraf pusat;
  • serebro-somatogenik;
  • maladaptive - perkembangan bentuk ini dipengaruhi oleh beban yang melampau, misalnya, kematian orang yang disayangi, lebih sering berlaku pada kanak-kanak;
  • neurasthenia - berkaitan dengan penipisan aktiviti saraf yang lebih tinggi.

Sudah menjadi kebiasaan bagi pakar dalam bidang neurologi untuk membezakan tahap keparahan perjalanan sindrom ini:

  • Permulaan. Hal ini dinyatakan dengan kerapuhan yang kerap marah, sering diabaikan oleh orang. Orang itu sendiri dan orang di sekitarnya berpendapat bahawa wataknya hanya "merosot", oleh itu, rawatan penyakit ini jarang ditangani..
  • Berat sederhana. Ketidakstabilan emosi memberi jalan kepada sikap tidak peduli, disertai dengan kemerosotan kesejahteraan.
  • Berat. Keadaan tertekan, dengan latar belakang yang sering terjadi kerentanan tubuh terhadap selesema.

Gejala

Gambaran klinikal penyakit ini menggabungkan tiga komponen:

  • secara langsung tanda-tanda sindrom asthenik;
  • pelanggaran yang disebabkan oleh pengaruh patologi yang mendasari;
  • gangguan yang disebabkan oleh reaksi psikologi pesakit terhadap masalah tersebut.

Dengan sindrom astheno-neurotik, kehadiran gejala seperti itu diperhatikan:

  • kelemahan berterusan;
  • keletihan cepat;
  • penurunan prestasi;
  • gangguan tidur - mengantuk pada waktu siang, kerap bangun pada waktu malam, bangun pagi atau insomnia;
  • perubahan mood yang kerap;
  • kerengsaan dan kegelisahan berterusan;
  • keadaan apatis;
  • peningkatan moodiness dan air mata pada kanak-kanak;
  • penurunan aktiviti mental;
  • kesegaran anggota badan;
  • turun naik penunjuk nada darah;
  • sesak nafas yang tidak dapat dijelaskan;
  • sakit ringan di kawasan jantung;
  • takikardia;
  • keupayaan nadi;
  • rasa panas di seluruh badan;
  • kekurangan selera makan;
  • pelanggaran tindakan buang air besar, yang sering dinyatakan oleh sembelit;
  • sakit kepala;
  • penurunan keupayaan pada lelaki;
  • pelanggaran kitaran haid pada wanita;
  • selsema atau penyakit berjangkit yang kerap;
  • serangan panik;
  • ketidakupayaan untuk menyatakan pemikiran dengan kata-kata;
  • peningkatan kepekaan terhadap bunyi yang kuat, cahaya terang, dan rangsangan luaran yang lain.

Manifestasi klinikal khas untuk orang dewasa dan kanak-kanak kecil..

Diagnostik

Pakar neurologi yang berpengalaman tidak menghadapi masalah dengan diagnosis sindrom astheno-neurotik. Jauh lebih sukar untuk menentukan faktor etiologi yang menyebabkan pembentukan penyakit ini. Proses diagnostik semestinya mempunyai pendekatan bersepadu..

Tahap pertama diagnostik melibatkan kerja peribadi doktor dengan seseorang:

  • membiasakan diri dengan sejarah penyakit bukan sahaja pesakit, tetapi juga kerabatnya - untuk mengenal pasti provokator patologi utama atau pengaruh keturunan yang membebankan;
  • pengumpulan dan analisis riwayat hidup - untuk mengesahkan kesan penyebab yang tidak berkaitan dengan perjalanan penyakit tertentu, misalnya, bagaimana suasana emosi dalam keluarga atau sama ada seseorang itu mengambil ubat;
  • pengukuran penunjuk nadi, nada darah dan degup jantung;
  • penilaian keadaan umum;
  • tinjauan terperinci - untuk mengetahui kali pertama penampilan dan keparahan tanda-tanda patologi, yang akan menunjukkan tahap penyakit.

Ujian makmal yang paling bermaklumat:

  • ujian darah dan air kencing klinikal umum;
  • biokimia air kencing dan darah;
  • ujian serologi;
  • coprogram;
  • Diagnostik PCR;
  • ujian imunologi.
  • pemantauan tekanan darah dan ECG setiap hari;
  • Ekokardiografi;
  • FEGDS;
  • CT dan MRI tengkorak;
  • radiografi dengan atau tanpa agen kontras;
  • ultrasonografi.

Untuk menentukan penyebab patologi, selain pakar neurologi, pakar berikut mengambil bahagian dalam proses diagnosis:

  • ahli gastroenterologi;
  • pakar kardiologi;
  • pakar sakit puan;
  • pakar traumatologi;
  • ahli nefrologi;
  • ahli onkologi;
  • pakar pulmonologi;
  • ahli endokrinologi;
  • pakar penyakit berjangkit;
  • ahli urologi;
  • ahli terapi;
  • pakar pediatrik.

Bergantung pada doktor mana pesakit pergi, pemeriksaan makmal dan instrumental tertentu akan diberikan. Setelah pakar memeriksa hasil semua prosedur diagnostik, taktik terapi individu akan dibuat.

Rawatan

Rawatan sindrom astheno-neurotik menggabungkan:

  • mengehadkan tekanan fizikal dan mental;
  • tidur penuh selama 7-8 jam sehari;
  • mengambil ubat;
  • pemakanan yang baik;
  • Terapi senaman, termasuk senaman pernafasan;
  • penggunaan resipi ubat tradisional.

Rawatan sindrom astheno-neurotik dengan ubat termasuk mengambil dana seperti:

  • adaptogen;
  • antidepresan;
  • pil tidur;
  • ubat penenang;
  • formulasi nootropik;
  • agen neuroprotektif;
  • antioksidan;
  • kompleks vitamin dan mineral.

Pesakit memerlukan diet yang kaya dengan triptofan. Senarai produk tersebut:

  • pisang;
  • kiwi;
  • rosehip;
  • anggur hitam;
  • daging pemakanan;
  • cacat;
  • telur;
  • epal;
  • sitrus;
  • Strawberi;
  • sayur-sayuran mentah;
  • keju keras;
  • roti kasar.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat untuk sindrom tidak dilarang, yang menyiratkan penyediaan decoctions penyembuhan di rumah berdasarkan ramuan seperti itu:

  • rosehip;
  • akar valerian;
  • Melissa;
  • pudina;
  • chamomile;
  • motherwort;
  • melompat;
  • rosemary;
  • geranium.

Sebelum menggunakan kaedah bukan tradisional, anda harus berjumpa doktor..

Selalunya sindrom aseno-neurotik pada orang dewasa dan kanak-kanak melibatkan lawatan ke psikologi atau psikoterapis.

Adalah mustahil untuk menyingkirkan sepenuhnya gangguan tersebut tanpa penghapusan penyakit yang mendasari secara menyeluruh..

Pencegahan dan prognosis

Untuk mengelakkan masalah bagaimana merawat sindrom astheno-neurotik, anda hanya perlu mematuhi beberapa peraturan mudah. Pencegahan penyakit merangkumi:

  • mengekalkan gaya hidup sihat dan aktif;
  • pemakanan lengkap dan seimbang;
  • rasionalisasi rutin harian;
  • mengelakkan keletihan mental dan emosi;
  • mengehadkan tekanan;
  • penggunaan ubat yang mencukupi - semua ubat mesti diresepkan oleh doktor yang menghadiri;
  • diagnosis awal dan rawatan patologi tepat pada masanya yang mungkin rumit oleh sindrom;
  • mengambil vitamin;
  • pengukuhan kekal sistem imun;
  • lulus sekurang-kurangnya 2 kali setahun pemeriksaan pencegahan penuh di klinik.

Sindrom astheno-neurotik pada kanak-kanak dan orang dewasa dalam kebanyakan situasi mempunyai prognosis yang baik. Ketiadaan terapi sepenuhnya menyebabkan perkembangan keadaan kemurungan yang teruk. Jangan lupa tentang komplikasi penyakit yang mendasari, yang dalam beberapa kes boleh menyebabkan kematian..