Utama > Tekanan

Piloid astrocytoma otak

Astrocytoma adalah salah satu bentuk tumor otak yang paling biasa. Hanya 10-15% daripada jumlah patologi yang jinak: lebih daripada 80% penyakit adalah barah. Pilocytic, atau piloid, astrocytoma tergolong dalam jenis pertama. Ia cukup mudah untuk dirawat dan dalam kebanyakan kes, dengan rawatan perubatan tepat pada masanya, pesakit dapat mengharapkan pemulihan sepenuhnya..

Maklumat am

Sebanyak 40% sistem saraf pusat terdiri daripada sel glial yang terletak di antara neuron. Antaranya ialah astrosit, dengan mutasi yang timbulnya neoplasma. Pertumbuhan tumor yang tidak terkawal membawa kepada fakta bahawa ia mula memampatkan otak di tengkorak. Sebilangan besar fungsi mula kehilangan prestasi normal: seseorang kehilangan penglihatan, mengalami halusinasi penciuman atau pendengaran, merasakan kelemahan dan pening yang berterusan. Walau bagaimanapun, astrocytoma pilocytic adalah tumor jinak dan oleh itu mungkin tidak menunjukkan gejala untuk jangka masa yang panjang. Di samping itu, ia tumbuh dengan sangat perlahan, sehingga 15 tahun. Akibatnya, dia mampu merosot menjadi neoplasma ganas, tetapi ini juga memerlukan masa untuknya. Itulah sebabnya, apabila astrocytoma jenis ini dikesan, perlu segera memulakan rawatan: ini memberikan prognosis positif bagi kehidupan pesakit. Dengan campur tangan yang tepat pada masanya, kadar kelangsungan hidup lima tahun bagi penghidap tumor jenis piloid melebihi 95%.

Punca perkembangan astrositoma

Selalunya, onkologi disebabkan oleh kecenderungan genetik. Namun, selain keturunan, terdapat beberapa faktor lain yang mempengaruhi perkembangan barah:

  • Bekerja dengan bahan radioaktif atau kimia.
  • Hidup di kawasan yang tidak baik secara ekologi.
  • Mempunyai tabiat buruk.
  • Kecederaan otak trauma.
  • Kursus terapi kimia dalam rawatan leukemia.
  • Patologi otak kronik dan kongenital.

Selain itu, beberapa saintis cenderung untuk mempercayai bahawa sinaran ultraviolet biasa, tahap tekanan yang tinggi, terapi hormon boleh menjadi penyebab tumor barah. Walau bagaimanapun, sifat kemunculan penyakit onkologi belum dapat dikenal pasti sepenuhnya. Malangnya, astrocytoma boleh muncul pada mana-mana orang, tanpa mengira usia, jantina, tabiat, gaya hidup dan status sosial. Benar, selalunya neoplasma seperti ini berlaku pada kanak-kanak di bawah 16 tahun atau pada lelaki berusia 30 hingga 70 tahun..

Astrocytoma jinak

WHO membahagikan penyakit ini kepada empat peringkat mengikut tahap keganasannya.

Astrocytoma Fibrillar. Jenis tumor yang paling biasa, yang paling kerap berlaku pada lelaki berusia lebih dari tiga puluh tahun. Penyetempatan utama adalah di zon temporal atau frontal, dan dalam 70% kes, neoplasma mampu merosot menjadi bentuk malignan.

Astrocytoma pilositik. Berkembang pada kanak-kanak atau remaja, mempengaruhi kawasan cerebellar, boleh tumbuh menjadi fossa kranial dan menekan saraf optik, yang membawa kepada halusinasi atau gangguan penglihatan.

Astrocytoma subependymar. Ini paling biasa pada lelaki tua dengan gangguan genetik atau sklerosis tuberous. Boleh menyebabkan hidrosefalus dan merosot menjadi neoplasma malignan.

Untuk rawatan tumor jinak, pelbagai kaedah boleh digunakan, terutamanya kaedah konservatif, yang tidak memerlukan campur tangan pembedahan yang serius. Sebagai peraturan, pertama sekali, rawatan ubat digunakan, jika perlu, radiasi dan kemoterapi dihubungkan dengannya..

Astrositosis malignan

Xanthoastrocytoma pleomorfik. Jenis tumor yang jarang berlaku yang menyerang remaja dan orang muda di bawah usia tiga puluh tahun. Ini adalah neoplasma malignan yang tumbuh ke lapisan otak dan memerlukan terapi yang kompleks..

Astrocytoma anaplastik. Satu lagi jenis patologi kanser yang jarang berlaku. Mempunyai tahap keganasan ketiga, berkembang pada orang berusia lebih dari 40 tahun dan dicirikan oleh pertumbuhan tumor yang cepat.

Glioblastoma. Kanser paling agresif yang hampir tidak dapat diubati: doktor hanya menawarkan rawatan paliatif. Berlaku pada pesakit berusia lebih dari empat puluh tahun.

Sekiranya neoplasma ganas, kaedah rawatan yang lebih radikal dengan pemotongan kawasan yang terjejas diperlukan. Walau bagaimanapun, dengan tahap ketiga atau keempat penyakit ini, kadar kelangsungan hidup pesakit selama lima tahun tidak lebih daripada 50%, dan dalam kes glioblastoma, peluang ini jatuh lebih rendah. Oleh itu, untuk sebarang manifestasi penyakit ini, anda mesti segera berjumpa doktor dan menjalani ujian yang diperlukan..

Gejala umum penyakit ini

Mana-mana tumor otak mempunyai simptom yang serupa. Perbezaan gejala secara langsung bergantung pada lokasi fokus patologi dan ukurannya. Gambaran klinikal umum merangkumi beberapa manifestasi utama penyakit ini:

  • sakit kepala biasa;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • pening dan muntah;
  • pening, kehilangan kesedaran jangka pendek;
  • gangguan ingatan;
  • penurunan prestasi;
  • sawan epilepsi;
  • kehilangan ketajaman penglihatan.

Lama kelamaan, gejala menjadi semakin ketara, menjadi mustahil untuk mengabaikannya. Malangnya, kebanyakan pesakit tidak segera memahami bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan mereka. Pil sakit diambil untuk sakit kepala, keletihan, apatis dan insomnia disebabkan tekanan kerja berterusan, mual dan muntah - keracunan. Lebih-lebih lagi, pada peringkat awal, ketika tumor baru saja dirasakan, jauh lebih mudah untuk menyingkirkannya. Tetapi bantuan perubatan paling kerap dicari sudah pada tahap onkologi kedua atau ketiga..

Gejala fokus

Bergantung pada lokasi dan ukuran tumor, gejala tempatan ditentukan. Ini merangkumi bukan sahaja gangguan ucapan dan halusinasi visual, tetapi juga kesukaran bernafas dan menelan, kehilangan koordinasi di ruang angkasa. Lobus otak yang terjejas mempengaruhi keadaan ini:

  • Bahagian depan bertanggungjawab untuk peningkatan pencerobohan dan keadaan depresi, perasaan mati rasa pada satu setengah badan.
  • Kawasan temporal yang terjejas menyebabkan gangguan ingatan, kehilangan fungsi pertuturan normal dan koordinasi di ruang.
  • Tumor di lobus parietal menyebabkan pelanggaran kemahiran motor halus, kehilangan kepekaan.
  • Semasa tumbuh ke otak kecil, neoplasma "mematikan" koordinasi pergerakan dan orientasi normal di ruang angkasa.
  • Apabila kawasan oksipital terjejas, orang itu mula melihat / mendengar / merasakan halusinasi.

Oleh kerana astrocytoma pada kanak-kanak paling sering berkembang di kawasan cerebellum, mereka bukan sahaja mula kehilangan koordinasi, tetapi juga mengalami masalah penglihatan.

Diagnosis penyakit

Semasa berjumpa doktor, beberapa kaedah penyelidikan akan ditetapkan yang dapat membantu mengenal pasti ukuran dan lokasi tumor yang tepat, serta sifatnya:

  • pemeriksaan awal oleh pakar oftalmologi dan pakar neurologi dengan anamnesis;
  • MRI (jika terdapat kontraindikasi, CT ditetapkan);
  • ECG;
  • ujian darah untuk mengenal pasti penanda tumor.

Sekiranya perlu, peperiksaan tambahan akan dilantik. Ini termasuk angiografi, electroencephalography, GM PET dan sebilangan teknik moden yang lain. Di samping itu, diagnosis yang tepat dapat dibuat berdasarkan hasil biopsi: tisu untuk pemeriksaan histologi dapat diambil selama operasi untuk memperjelas sifat tumor dan menentukan kawasan tepat pemotongan tisu. Setelah semua kajian yang diperlukan telah dijalankan, doktor akan menetapkan kaedah rawatan khusus yang bertujuan untuk menekan pertumbuhan tumor dan bersiap untuk pembedahan. Dalam kes tumor jinak, yang merangkumi astroidosis piloid, teknik yang paling lembut digunakan.

Rawatan radikal

Kaedah utama untuk menghilangkan neoplasma tumor adalah campur tangan pembedahan, radiasi dan kemoterapi. Walau bagaimanapun, biasanya pendekatan gabungan digunakan untuk menghilangkan astrositosis, yang meningkatkan peluang pemulihan sepenuhnya..

Campur tangan pembedahan. Operasi sedemikian dalam kes tertentu membolehkan anda menghilangkan fokus utama tumor dan kemungkinan metastasisnya. Sekiranya, kerana pertumbuhan neoplasma yang kuat, ia tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya, doktor mengeluarkan bahagian utama astrocytoma, mengurangkan kepekatan sel yang tidak normal. Selepas rawatan pembedahan, pesakit tetap berada di hospital di bawah pengawasan doktor.

Terapi radiasi. Biasanya, ia dapat mengurangkan ukuran tumor dengan ketara dan menghentikan pertumbuhannya. Namun, kerana penggunaan unsur radioaktif, teknik seperti itu dapat memprovokasi pertumbuhan neoplasma sekunder. Oleh itu, kaedah pengurangan tumor ini hanya digunakan dalam kes yang melampau..

Kemoterapi. Bahan-bahan yang terdapat dalam sediaan menghalang pertumbuhan tumor. Boleh digunakan sebelum pembedahan (untuk mengurangkan ukuran neoplasma) dan selepas pembedahan (untuk memusnahkan sel patologi yang tersisa).

Rawatan lain

Untuk menghilangkan neoplasma jinak, kaedah terapi lain dapat digunakan, yang jauh lebih lembut. Mereka juga sesuai untuk kanak-kanak, yang paling kerap terkena bentuk piloid astrocytoma. Terapi yang disasarkan, ubat-ubatan yang mempengaruhi struktur sel tumor, mencegah pembahagiannya dan memusnahkannya sepenuhnya, adalah salah satu kaedah yang paling biasa untuk merawat tumor otak. Akibatnya, bidang patologi dikurangkan secara mendadak, dan proses metastasis berhenti. Pisau Gamma membantu menghilangkan tumor tanpa memerlukan pembedahan. Seberkas sinaran pengion diarahkan ke kawasan neoplasma di bawah bimbingan MRI atau CT. Akibatnya, tumor secara harfiah menguap. Kelebihan utama teknik ini ialah ketiadaan anestesia umum dan tempoh pemulihan yang singkat. Doktor yang hadir akan memilih teknik yang sesuai berdasarkan anamnesis yang dikumpulkan dan keputusan ujian. Sekiranya neoplasma jinak, terapi yang paling lembut akan dipilih.

Ramalan hidup

Hasil rawatan tidak hanya bergantung pada jenis tumor otak, tetapi juga pada usia pasien, ketepatan waktu untuk mendapatkan perhatian dan kepatuhan terhadap resep perubatan. Sekiranya kita bercakap mengenai astrositosis pilositik, maka kemungkinan pemulihannya sangat tinggi: kadar kelangsungan hidup lima tahun dengan terapi yang sesuai adalah lebih daripada 95%. Walau bagaimanapun, selepas rawatan, pemulihan jangka panjang akan diperlukan dengan larangan khas dan preskripsi yang harus dipatuhi dengan ketat. Sekiranya kambuh, penyakit ini dapat dengan cepat merosot menjadi tumor ganas, oleh karena itu, semua pesakit dianjurkan untuk menjalani pemeriksaan setiap enam bulan. Sekiranya astrocytoma berkembang menjadi bentuk ganas dan merosot menjadi glioblastoma, kemungkinan hasil yang berjaya akan sangat berkurang: sebagai peraturan, pada tahap onkologi keempat, hanya terapi paliatif yang dapat digunakan. Oleh itu, sekiranya ada gejala di atas, anda harus berjumpa doktor dengan segera. Ini betul-betul berlaku apabila lebih baik bermain dengan selamat..

Pencegahan astrocytoma

Malangnya, mustahil untuk melindungi sepenuhnya dari penampilan neoplasma, terutamanya jika terdapat kecenderungan genetik terhadap onkologi. Tetapi doktor memberikan beberapa petua umum untuk membantu mengurangkan risiko anda:

  • Makanan seimbang. Anda perlu makan lebih banyak serat dan protein setiap hari, mengurangkan jumlah makanan manis, berlemak dan goreng. Sekiranya perlu, anda boleh mengikuti kompleks vitamin dan mineral, yang harus dipilih oleh doktor.
  • Gaya hidup sihat. Adalah perlu untuk meninggalkan tabiat buruk. Merokok memprovokasi barah paru-paru, yang pada gilirannya dapat menyerang otak. Alkohol secara melipat melipat protein, mempengaruhi sel otak secara negatif. Sambungan saraf mati akibat penggunaan dadah. Gaya hidup sihat sering kali bukan sahaja dapat mengurangkan risiko barah, tetapi juga mencegah banyak penyakit lain..
  • Dengan trauma kraniocerebral dan pukulan kepala, sangat mustahak untuk mengunjungi bilik kecemasan: beberapa patologi berjalan tanpa gejala.

Dan tentu saja, anda perlu menjalani pemeriksaan perubatan secara berkala. Peperiksaan tahunan akan membantu mengenal pasti neoplasma pada peringkat awal, apabila cukup mudah untuk menghadapinya. Perkhidmatan Doktor dalam talian akan membantu anda mencari pakar yang sesuai.

Astrocytoma serebellar

Rundingan percuma mengenai rawatan di Moscow.
Hubungi 8 (800) 350-85-60 atau isi borang di bawah:

Cerebellar astrocytoma adalah tumor malignan atau jinak yang terbentuk dari sel-sel stellate neuroglia. Ini menyumbang kira-kira 2.5% daripada semua tumor pada kanak-kanak, remaja, kanak-kanak perempuan dan kanak-kanak lelaki - pada usia ini ia berlaku hampir 10 kali lebih kerap daripada lelaki, wanita dan orang tua.

Kejadian di Rusia dan di negara-negara lain di dunia menurut epidemiologi terus meningkat, dan sekarang ia adalah 6,8-9,9%, dinamika dan kadar pertumbuhannya berubah, tetapi kira-kira sama dengan 1% per tahun. Di negara-negara industri Eropah Barat dan Amerika, jumlahnya lebih tinggi, begitu juga dengan kadar kematiannya. Mungkin ini disebabkan oleh perkembangan perubatan dan penciptaan kaedah diagnostik baru, ketika pengesanan tumor di otak kecil menjadi lebih mudah, atau dengan kemerosotan keadaan ekologi, yang dipertimbangkan dalam etiologi penyakit. Tetapi sejarah menunjukkan bahawa statistik rawak ternyata cukup tepat..

Tidak mungkin dijangkiti astrocytoma oleh titisan udara atau melalui objek sehari-hari - fokus onkologi berkembang akibat keganasan, degenerasi tisu neuroglial, dengan mutasi gen. Ini disebabkan oleh mutasi bahawa sel-sel barah memperoleh kemampuan untuk membiak secara tidak terkawal. Tetapi antara sebabnya ialah kesan fizikal (radiasi), karsinogen kimia dan virus yang menular dan mencetuskan barah. Pengaruh psikosomatik tidak dikecualikan.

Urgensi masalahnya adalah bahawa jika penyakit ini tidak didiagnosis dan dirawat tepat pada waktunya, namun walaupun kadar kelangsungan hidup selepas pembedahan melebihi 80%, akibatnya menyebabkan kecacatan orang muda.

Di samping itu, walaupun jangka hayat pasca operasi meningkat beberapa dekad, 30% astrocytoma cerebellar berulang. Kambuh selepas pengampunan klinikal memburukkan prognosis dengan ketara, tetapi masih ada peluang untuk bertahan - anda perlu terus berjuang. Proses yang dilancarkan sama berbahayanya dengan tumor barah.

Sekiranya anda atau orang tersayang memerlukan bantuan perubatan, sila hubungi kami. Pakar laman web ini akan memberi nasihat kepada klinik di mana anda boleh mendapatkan rawatan yang berkesan:

Jenis astrocytoma cerebellar

Astrocytoma cerebellar dikelaskan mengikut sitologi, jenis pertumbuhan. Klasifikasi TNM tidak digunakan, kerana neoplasma secara praktikal tidak memberikan metastasis. Semua jenis astrocytoma dibahagikan kepada empat jenis mengikut tahap keganasan dan gambaran sitologi:

  • • tidak malignan: pilocytic, pilomyxoid, pleomorphic;
  • • kelas rendah: sel gergasi subependimal, meresap (fibrillar, hemistocytic, protoplasmic);
  • • keganasan sederhana: anaplastik;
  • • sangat malignan: glioblastoma sel gergasi, gliosarcoma.

Mengikut jenis pertumbuhan, bentuk berikut dibezakan:

  • • nodal;
  • • meresap;
  • • bercampur.

Cerebellar astrocytoma: gejala dan tanda dengan foto

Permulaan penyakit ini dicirikan oleh perkembangan asimtomatik untuk masa yang lama - astrocytoma yang jarang berlaku dengan cepat menampakkan diri, jadi penting untuk melihat tanda-tanda awal, awal, yang disebut pendahulu. Dengan astrocytoma cerebellum pada peringkat awal perkembangan luaran, perubahan yang dapat dilihat pada tubuh dalam bentuk lebam, tidak ada bintik-bintik pada kulit.

Keluhan pesakit dikurangkan sehingga sakit kepala: kepala terasa sakit pada waktu pagi, selalunya semuanya hilang setelah mual dengan muntah. Sebabnya adalah peningkatan tekanan intrakranial dan kerengsaan pusat muntah, yang terletak di ventrikel keempat. Gejala pertama termasuk pening, ketidakseimbangan, koordinasi, kelemahan.

Manifestasi yang kurang biasa seperti:

  • • paresthesia (rasa pin dan jarum, terbakar);
  • • kehilangan kepekaan: pesakit tidak merasa sakit, suhu objek;
  • • paraplegia, paresis;
  • • pelanggaran pergerakan jari;
  • • gangguan pernafasan autonomi, fungsi jantung (turun naik tekanan darah, nadi).

Semua tanda dikaitkan dengan pencerobohan astrocytoma cerebellar ke batang otak dan struktur lain di sekitar cerebellum. Simptomologi akhir menunjukkan edema serebrum, yang disebabkan bukan sahaja oleh peningkatan ukuran tumor, tetapi juga oleh keradangan aseptik, tanpa penambahan jangkitan. Ini dinyatakan oleh kejang, sindrom kesakitan, kehilangan kesedaran dan koma - jika anda tidak memberikan rawatan perubatan, pesakit akan mati.

Punca astrocytoma cerebellar

Punca astrocytoma cerebellar kurang difahami. Itu belum disahkan bahawa barah terbentuk disebabkan oleh radiasi elektromagnetik (telefon bimbit, komputer).

Tetapi peningkatan radiasi latar belakang, pencemaran alam sekitar mempengaruhi penampilan tumor otak kecil dan otak.

Faktor-faktor yang memprovokasi pembentukan astrocytoma cerebellar termasuk:

  • • sinar pengion (sinaran) menyebabkan mutasi dan penyimpangan;
  • • karsinogen kimia;
  • • virus yang mengubah struktur gen, misalnya, sitomegalovirus atau agen penyebab herpes - semasa kehamilan, mereka mempengaruhi perkembangan janin, menyebabkan gangguan, keguguran, menembusi dari tubuh wanita ke janin dan menyebabkan kerosakan pada saluran saraf;
  • • patologi yang diwarisi (sindrom tumor keluarga, neurofibromatosis);
  • • penurunan status imun seseorang.

Tahap astrocytoma cerebellar

Penentuan tahap keganasan astrocytoma cerebellar menjadi asas pementasan penyakit ini. Walaupun 70% formasi dalam cerebellum adalah pertumbuhan pepejal, tidak mengalami metastasis, terdapat juga tumor yang tumbuh dengan cepat yang tidak dapat disembuhkan dan mengakibatkan kematian.

Penerangan mengenai peringkat:

  • • 0 - pengesanan awal sukar dan biasanya berlaku secara kebetulan;
  • • 1 (pertama) - pilocytic, microcystic astrocytoma - tumbuh perlahan, dapat dikendalikan dan disembuhkan;
  • • 2 (kedua) - astrositosis fibrillar, seperti rambut, protoplasma - memerlukan masa yang lama untuk berkembang, tetapi boleh dilahirkan semula;
  • • 3 (ketiga) - astrocytoma anaplastik - berkembang pesat, terdapat nekrosis, kerosakan barah, mabuk;
  • • 4 (keempat) - ia dianggap yang terakhir, kerana glioblastoma mematikan, cepat berkembang, biasanya tidak dapat dijalankan dan membawa maut.

Diagnostik astrocytoma otak kecil

Untuk membuat diagnosis yang tepat dan mengeluarkan kesimpulan dengan penerangan terperinci mengenai astrocytoma cerebellar, perjalanannya akan didiagnosis. Kesimpulannya mesti disokong oleh gambar CT, MRI, sinar-X, yang akan menunjukkan kelaziman, memeriksa penyetempatan, menentukan penglibatan struktur jiran dalam proses onkologi.

Oleh itu, jika terdapat kecurigaan barah di otak kecil, pemeriksaan dilakukan:

  • • pemeriksaan neurologi oleh pakar neurologi atau pakar bedah saraf, ujian perubahan kepekaan, tahap refleks - menunjukkan lokasi tisu yang terjejas;
  • • pemeriksaan fundus - cakera stagnan dapat dikesan kerana tekanan intrakranial meningkat;
  • • pengimejan resonans dikira atau magnetik dengan kontras, menunjukkan tumor
  • • PET-CT untuk mendapatkan maklumat tepat pada masanya mengenai kambuh.

Pemilihan taktik rawatan bergantung pada diagnosis dan perjalanan penyakit onkologi..

Rawatan astrocytoma serebellar

Sekiranya astrocytoma cerebellar dijumpai, pembedahan adalah ubat yang paling berkesan untuknya. Tujuannya adalah untuk membuang pendidikan. Bersama dengan sekumpulan kaedah, termasuk radiasi, kemoterapi, pembedahan, jika tidak ada kontraindikasi, akan dapat menghentikan, mengalahkan penyakit, menyingkirkan tumor atau memperlambat pertumbuhannya. Terdapat pemulihan atau pengampunan klinikal, masa yang dibenarkan untuk pesakit meningkat.

Untuk pembedahan, terapi stereotoksik atau pisau siber kini semakin banyak digunakan, dengan bantuannya tisu yang terkena dapat dikeluarkan tanpa mempengaruhi yang sihat. Selain itu, sinaran ditetapkan. Kemoterapi kurang berkesan, terutamanya untuk astrocytoma cerebellar jinak. Ia digunakan pada anak-anak yang rawatan radiologinya dikontraindikasikan. Pesakit harus dipantau selama beberapa tahun dan diperiksa secara berkala oleh ahli onkologi.

Sekiranya proses onkologi yang tidak dapat dijalankan atau maju dijumpai, maka anestesia dapat membantu mengurangkan keadaan, melegakan kesakitan. Seorang pesakit barah diberi ubat penghilang rasa sakit narkotik atau ubat serupa yang perlu selalu diminum, ubat penenang, terapi simptomatik terhadap edema serebrum.

Pencegahan astrocytoma cerebellar

Mengapa astrocytoma cerebellar muncul tidak difahami dengan baik, dan oleh itu tidak ada pencegahan khusus untuk melindungi diri anda atau anak anda. Salah satu langkah pencegahan yang penting adalah meningkatkan daya tahan tubuh secara umum. Diharuskan untuk mengecualikan pengambilan alkohol, berhenti merokok, mengelakkan tekanan dan terlalu banyak bekerja.

Membantu mengekalkan status imun:

  • • tidur sihat setiap hari selama 7-8 jam;
  • • rejim harian;
  • • pemakanan yang betul;
  • • kompleks vitamin;
  • • bermain sukan.

Cadangan umum ahli onkologi mengenai gaya hidup dan tingkah laku seseorang dapat mencegah perkembangan neoplasma. Dianjurkan untuk mengikuti mereka bukan hanya untuk orang yang mempunyai kecenderungan untuk onkologi, keturunan yang buruk, tetapi juga bagi mereka yang bekerja di industri berbahaya atau hanya ingin mengelakkan onkopatologi dan tetap sihat.

Anda mungkin menganggap artikel ini berguna

Rawatan astrocytoma Cerebellar di Israel

Rawatan astrocytoma cerebellar di Israel adalah kompleks langkah-langkah terapi, dengan bantuannya, seakurat mungkin.

Astrocyothma otak

Astrocytoma otak adalah tumor malignan yang tergolong dalam glioma dan berkembang dari sel-sel neuroglia.

Astrocytoma saraf tunjang

Astrocytoma saraf tunjang adalah neoplasma malignan atau jinak yang berkembang dari sel stellate.

Astrositosis otak

Brainstem astrocytoma adalah neoplasma malignan berdasarkan sel stellate yang merosot.

Rundingan percuma mengenai rawatan di Moscow.
Hubungi 8 (800) 350-85-60 atau isi borang di bawah:

Tumor otak Astrocytoma: sebab, gejala, rawatan

Astrocytoma adalah neoplasma volumetrik yang berkembang di tisu otak dari komponen astrositik glia. Tumor terbentuk dari astrosit - sel neuroglial berbentuk bintang. Salah satu tugas astrosit yang sihat adalah melindungi neuron daripada kerosakan. Proses tumor boleh berlaku di bahagian otak yang berlainan, ia dikesan pada pesakit dari kumpulan umur yang berbeza.

Ciri-ciri patologi

Astrocytoma yang melanda otak adalah neoplasma yang dilokalisasikan di hemisfera serebrum, otak kecil, batang dan kawasan lain, dan dapat terbentuk dari pelbagai jenis sel, yang menunjukkan struktur polimorfik. Tumor sistem saraf pusat jenis utama menyumbang kira-kira 2% daripada jumlah jisim neoplasma. Bahagian glioma astrosit adalah 75%. Penyebaran patologi adalah rata-rata 21 kes setiap 100 ribu penduduk setiap tahun.

Pengelasan astrocytoma serebrum

Glioma astrositik yang terbentuk di otak dikelaskan mengikut tahap keganasannya. Gred tumor (tahap) 1-2 dianggap gred rendah, gred 3-4 - gred tinggi. Dalam kes pertama, terdapat sejarah yang panjang, peningkatan gejala yang perlahan, dan selalunya sindrom kejang. Dalam yang kedua - riwayat pendek, perkembangan gejala yang cepat, sindrom jarang kejang.

Astrocytoma adalah tumor yang jinak dan ganas, yang ditentukan oleh sifat kursus, tahap percambahan (percambahan) ke dalam tisu otak dan bahagian lain badan. Terdapat jenis astrositoma:

  1. Piloid (pilocytic) gred 1 - neoplasma jinak, yang dicirikan oleh sempadan yang jelas. Ia dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan, lebih kerap didiagnosis pada masa kanak-kanak atau dewasa muda.
  2. Gred 2. astrocytoma difus. Dalam kumpulan ini, terdapat bentuk fibrillar, protoplasmic, hemistocytic (sel besar). Ciri khas: pertumbuhan penyebaran-penyusupan perlahan, batas kabur. Sel-sel tumor menyerang tisu otak normal di kawasan spasial, sehingga sukar untuk menentukan batas yang tepat. Ukuran sebenar neoplasma boleh melebihi bahagian makroskopik yang kelihatan. Lebih kerap dikesan pada kanak-kanak dan pesakit berusia 20-30 tahun.
  3. Gred anaplastik 3. Tidak mempunyai sempadan yang jelas, tumbuh dengan cepat dan berkembang ke tisu sekitarnya. Lebih biasa pada lelaki berusia 30-50 tahun.
  4. Glioblastoma gred 4. Bentuk sel raksasa, di mana penyingkiran total ditunjukkan. Lebih kerap dikesan pada lelaki berusia 40-70 tahun.

Protoplasma astrocytoma adalah bentuk langka yang terbentuk dari astrosit dengan badan sel kecil, yang dicirikan oleh proses degeneratif (degenerasi mukoid, dimanifestasikan oleh perubahan patologi dalam tisu protein), adanya pembentukan mikrokistik dan sebilangan kecil filamen glial. Pada orang dewasa, astrocytoma protoplasma lebih kerap dilokalisasi dalam struktur kortikal pada kawasan temporal dan frontal otak. Umur rata-rata pesakit adalah 20-30 tahun.

Punca berlakunya

Sebab sebenar perkembangan proses tumor belum dapat dikenal pasti. Dalam 5% kes, pembentukan tumor primer sistem saraf pusat dikaitkan dengan sindrom yang diwarisi secara genetik (neurofibromatosis jenis I, II, sindrom Turcott). Dalam 95% kes, neoplasma pada struktur otak berkembang secara sporadis (spontan). Faktor yang mendorong:

  • Sinaran mengion.
  • Keadaan ekologi yang tidak baik.
  • Mabuk, kronik dan akut.
  • Tabiat buruk (merokok, penyalahgunaan alkohol).

Jangkitan dengan virus onkogenik dapat memprovokasi perkembangan penyakit ini. Proses tumor yang melibatkan astrosit yang dilahirkan semula dikesan pada usia berapa pun.

Gejala

Gejala sering bergantung pada lokasi lesi. Sekiranya tumor terletak di bahagian anterior corpus callosum, gangguan kognitif diperhatikan. Penyetempatan fokus tumor di kawasan ganglia basal sering disertai oleh gangguan pergerakan dan hemiparesis (paresis di satu separuh badan) dari lokasi kontralateral (bertentangan dengan fokus).

Sekiranya proses tumor telah mempengaruhi tisu batang tubuh, terdapat tanda-tanda kerosakan pada saraf kranial (kehilangan pendengaran, kelumpuhan pandangan, atony, kelemahan otot muka), ataksia dan gangguan pergerakan lain, gangguan deria pada satu atau kedua-dua bahagian badan, gegaran yang disengajakan (gegaran anggota badan berlaku setelah selesai sukarela pergerakan) jenis. Lokasi jisim di kawasan otak kecil dikaitkan dengan gejala ciri - ataksia, gegaran, sindrom hidrosefalik, nystagmus.

Kekalahan saraf optik (pasang saraf kranial II) menyebabkan kemerosotan ketajaman penglihatan. Lokasi fokus tumor di zon hipotalamus disertai dengan hipotermia (penurunan suhu badan), gangguan makan (polidipsia - dahaga yang tidak dapat dielakkan, bulimia nervosa - makan berlebihan yang tidak terkawal, anoreksia nervosa - kekurangan selera makan sepenuhnya). Gejala astrocytoma biasa:

  1. Sakit kepala. Lebih kerap pecah, kuat, berdenyut, timbul pada waktu pagi setelah bangun.
  2. Mual disertai dengan serangan muntah berulang (biasanya pada waktu pagi).
  3. Perubahan gaya berjalan (goyah, tidak pasti, dengan kecenderungan jatuh).
  4. Kehilangan koordinasi motor.

Sekiranya neoplasma volumetrik, berkembang, memampatkan laluan aliran keluar cecair serebrospinal, oklusi (tertutup, dikaitkan dengan gangguan patensi laluan) hidrosefalus berkembang dengan gejala yang sama - kedudukan paksa kepala, kerosakan sistem saraf autonomi (peningkatan berpeluh, pernafasan cepat, takikardia, gangguan ), peningkatan nilai tekanan intrakranial. Defisit neurologi berlaku akibat pelbagai faktor:

  • Percambahan sel tumor ke dalam tisu otak yang sihat.
  • Pemampatan mekanikal tisu sekitarnya.
  • Fokus hemoragik di dalam dan di luar tumor.
  • Edema tisu otak.
  • Pelanggaran dinamika CSF.
  • Pengaliran darah terganggu.
  • Halangan (penyumbatan, penyumbatan) sinus vena dengan metastasis.

Pada tumor bentuk ganas, rangkaian peredaran darah baru sering terbentuk, di mana fokus pendarahan sentiasa muncul. Saluran darah sering berdarah dan tersumbat.

Diagnostik

Pemeriksaan menyeluruh sedang dijalankan. Seorang pakar neurologi menentukan status neurologi dan fungsional (mengikut skala Karnofsky) pesakit. Yang ditunjukkan ialah perundingan pakar oftalmologi, pakar onkologi, pakar bedah saraf. Kaedah instrumental asas:

  1. CT, MRI.
  2. Tomografi pelepasan positron.
  3. Biopsi stereotaktik.
  4. Kajian imunohistokimia.

Bentuk piloid semasa kajian MRI ditunjukkan oleh fokus hypodense (kepadatan rendah) dalam mod T1 atau kawasan hyperdense (kepadatan meningkat) dalam mod T2. Komponen sista sering diperhatikan. Tumor terkumpul secara merata agen kontras. Bentuk sel gergasi dimanifestasikan oleh kawasan hypodense (kepadatan rendah) yang besar dalam kajian MRI dalam mod T1. Tumor mengumpul agen kontras secara intensif. Semasa imbasan CT, kalsifikasi terletak secara simetri (kawasan pemendapan garam kalsium) dijumpai.

Biopsi stereotaktik membolehkan anda memilih taktik rawatan yang optimum, dengan mengambil kira struktur morfologi tumor. Pensampelan tisu dengan biopsi stereotaxic sering dilakukan menggunakan peralatan MRI atau CT, yang memberikan ketepatan tinggi, trauma rendah pada tisu yang sihat. Bahagian komplikasi (pendarahan, luka berjangkit, gangguan neurologi) dengan biopsi stereotaktik adalah sekitar 3% kes.

Kaedah rawatan

Rawatan astrocytoma yang terbentuk di otak diresepkan dengan mengambil kira tahap keganasan, berdasarkan data gambaran klinikal dan hasil penyelidikan instrumental. Kaedah terapi yang diutamakan adalah pembuangan astrocytoma secara pembedahan sepenuhnya. Semasa campur tangan pembedahan, adalah mungkin untuk menyelesaikan masalah berikut:

  • Meningkatkan kesejahteraan umum pesakit.
  • Penghapusan tanda hidrosefalus, normalisasi penunjuk tekanan intrakranial.
  • Mengurangkan manifestasi gejala neurologi.
  • Keupayaan untuk melakukan analisis histologi (struktur patomorfologi tumor) sampel tisu.

Pilihan terapi pasca operasi bergantung pada risiko berulang dan ciri-ciri campur tangan pembedahan (penyingkiran total atau sebahagian). Radiasi sering merupakan rawatan tambahan untuk neoplasma neuroglial.

Terapi radiasi pasca operasi ditunjukkan untuk mengurangkan kemungkinan kambuh dan pertumbuhan tumor yang perlahan selepas reseksi non-radikal (separa). Pada astrocytoma diffuse gred 2, terapi radiasi tidak selalu berkesan kerana ketidakmampuan untuk menentukan batas dengan tepat dan mengira dos radiasi. Menentukan dos sinaran optimum adalah tugas yang paling penting bagi doktor.

Pada dos yang rendah, komplikasi awal jarang berlaku, tetapi yang mungkin ditangguhkan - defisit neurologi, nekrosis radiasi, demensia. Dos tinggi memberikan kesan terapeutik yang baik - peningkatan dalam tempoh tanpa kambuh dan jangka hayat keseluruhan. Pada masa yang sama, dos yang tinggi sering menimbulkan kemerosotan keadaan umum pesakit yang mengalami gangguan psiko-emosi, insomnia, dan peningkatan keletihan..

Pembuangan pembedahan mengambil kira kepentingan fungsi jabatan yang berdekatan. Statistik menunjukkan jangka hayat 5 tahun dan 10 tahun dalam 87% dan 68% kes, masing-masing, setelah reseksi radikal neoplasma astrocytic gred 1-2. Dengan penyingkiran sebahagian struktur tumor yang serupa, terdapat penurunan jumlah kes dari jangka hayat 5 tahun dan 10 tahun masing-masing kepada 57% dan 31%..

Pembedahan Cytoreductive (melibatkan penghapusan jumlah maksimum tisu yang terjejas) adalah taktik keutamaan bagi pesakit dengan sejarah yang pendek, kehadiran kesan massa (kesan negatif pada tisu sekitarnya), defisit neurologi progresif, dan peningkatan tekanan intrakranial. Berkat pendekatan ini, adalah mungkin untuk memendekkan jangka masa pengambilan ubat kortikosteroid, mengurangkan risiko terkehel (anjakan) struktur otak..

Kemoterapi adalah rawatan alternatif untuk astrocytoma kelas 1-2. Percubaan secara rawak belum mengesahkan keberkesanan kemoterapi adjuvant (adjuvant) dalam rawatan neoplasma astrositik kelas rendah. Terdapat pengalaman klinikal positif dengan penggunaan Bleomycin untuk rawatan sista yang berkaitan dengan astrocytoma.

Juga Temodal diresepkan (monoterapi atau dalam kombinasi dengan ubat lain). Terapi anti-radang dan imunosupresif dijalankan dengan ubat glukokortikosteroid (Dexamethasone). Dengan peningkatan nilai tekanan intrakranial, diuretik (Mannitol) diresepkan.

Ramalan

Prognosis hidup dengan astrocytoma yang timbul di otak bergantung pada usia pesakit, tahap keganasan struktur tumor, struktur morfologi, kadar pertumbuhan dan percambahan ke dalam tisu sekitarnya. Prognosis hidup dengan barah jenis astrositik (kelas tinggi) dan astrositosis difus (kelas rendah), yang terbentuk di otak, dianggap tidak baik kerana bilangan kambuhan yang tinggi, yang nisbahnya 60-80%. Kriteria ramalan:

  1. Umur pesakit.
  2. Struktur morfologi neoplasma.
  3. Status fungsional, keadaan pesakit (skala Karnovsky).
  4. Kehadiran penyakit bersamaan.
  5. Keterukan hipertensi serebrum.

Salah satu faktor penentu dalam membuat prognosis adalah jumlah reseksi yang ada. Oleh kerana sifat pertumbuhan dan penyetempatan intrakranial (intrakranial), selalunya tumor astrositik tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya, yang memberi kesan negatif terhadap jangka hayat pesakit. Prognosis untuk astrositosis gred 2 agak lemah.

Ini disebabkan oleh penyebaran sel-sel tumor di struktur otak yang menyebar, yang hampir tidak dapat dilihat semasa neuroimaging, yang mencegah penyingkiran total. Bentuk ini dicirikan oleh kecenderungan transformasi ganas (48-80% kes), yang memperburuk prognosis kelangsungan hidup. Statistik menunjukkan bahawa jangka hayat pesakit yang didiagnosis dengan astrositosis meresap, terbentuk di otak, setelah rawatan pembedahan rata-rata 5 tahun.

Pencegahan

Untuk mencegah penyakit ini, doktor mengesyorkan menjalani gaya hidup sihat dan aktif, mengatur pemakanan yang betul, memastikan rehat dan tidur yang mencukupi. Pada gejala pertama, lebih baik menjalani pemeriksaan untuk mengecualikan kehadiran tumor atau mengesannya pada peringkat awal perkembangan.

Astrocytoma adalah neoplasma malignan atau jinak yang mempengaruhi otak. Diagnosis awal dan terapi yang betul meningkatkan kemungkinan hasil yang berjaya, menyumbang kepada peningkatan jangka hayat.

Apa itu astrocytoma otak dan berapa lama orang hidup dengannya?

Dari artikel tersebut, anda akan mengetahui tentang penyebab tumor otak - astrocytoma, gejala, diagnosis, rawatan dan prognosisnya.

maklumat am

Astrositosis otak adalah jenis tumor glial yang paling biasa. Kira-kira separuh daripada semua glioma otak adalah astrocytoma. Astrositosis otak boleh berlaku pada usia berapa pun. Astrositosis otak lebih kerap berlaku pada lelaki berusia 20 hingga 50 tahun.

Pada orang dewasa, penyetempatan astrocytoma serebrum yang paling khas adalah masalah putih hemisfera (tumor hemisfera serebrum), pada kanak-kanak, lesi cerebellar dan batang otak lebih kerap berlaku. Kadang-kadang, kanak-kanak mengalami kerosakan pada saraf optik (chiasm glioma dan optik saraf glioma).

Punca berlakunya

Punca sebenar yang menyebabkan perkembangan astrositoma belum diketahui. Faktor penyumbang boleh:

  • virus dengan tahap onkogenik yang tinggi;
  • penyakit onkologi dan yang berkaitan;
  • kaedah rawatan kanser yang agresif (kemoterapi);
  • keadaan ekologi yang tidak baik di rantau ini, menyumbang kepada keracunan toksik badan;
  • kecenderungan keturunan terhadap penyakit tumor;
  • beberapa penyakit genetik (sklerosis kental, penyakit Recklinghausen);
  • bahaya pekerjaan tertentu (pengeluaran getah, penapisan minyak, radiasi, garam logam berat).

Sebagai tambahan, astrositoma jinak dapat berulang dan berkembang menjadi malignan.

Jenis tumor

Terdapat beberapa jenis keganasan:

  1. darjah (astrocytoma pilocytic otak).
  2. darjah (astrocytoma fibrillar otak).
  3. darjah (astrocytoma otak anaplastik).
  4. darjah (glioblastoma).

Astrocytoma pilositik

Pilocytic atau piloid astrocytoma otak biasanya merupakan tumor jinak (gred I), yang sering terjadi pada masa kanak-kanak. Ini terutamanya mempengaruhi otak kecil dan kawasan otak yang berdekatan, terletak di saraf optik, batang otak, otak kecil. Ia dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan dan batas yang jelas. Glioma ini bertindak balas dengan baik terhadap rawatan pembedahan dan, dengan campur tangan tepat pada masanya, berlalu tanpa akibat..

Astrocytoma Fibrillar

Juga terdapat dengan nama protoplasma diffuse, tidak mempunyai batas penyetempatan yang jelas, tetapi tidak berbeza dengan kadar pertumbuhan yang tinggi. Kumpulan risiko termasuk golongan muda dari 20 hingga 30 tahun. Menurut struktur histologi, ia tergolong dalam tumor jinak, tetapi mempunyai kecenderungan untuk berulang (II tahap keganasan). Tidak tumbuh menjadi meninges, tidak memberi metastasis.

Astrocytoma anaplastik

Tumor malignan (tahap keganasan III), dicirikan oleh ketiadaan batas yang jelas dan pertumbuhan infiltratif yang cepat. Selalunya memberi kesan kepada lelaki berusia lebih dari 30 tahun. Perbezaan utama adalah penyetempatan dan pertumbuhan tumor yang tidak jelas ke dalam tisu saraf..

Glioblastoma

Jenis astrocytoma malignan dan paling berbahaya (tahap keganasan IV). Ia tidak mempunyai batas, cepat tumbuh ke tisu sekitarnya dan memberikan metastasis. Biasanya dilihat pada lelaki berusia antara 40 hingga 70 tahun. Ia mempunyai pertumbuhan secepat kilat, kemampuan untuk tumbuh ke seluruh bahagian otak, dan sebagai peraturan, penyakit seperti ini menyebabkan kematian otak. Tahan praktikal terhadap campur tangan pembedahan.

Astrocytoma yang sangat berbeza (jinak) merangkumi 10% daripada jumlah tumor otak, 60% adalah astrocytoma dan glioma anaplastik. Dengan astrocytoma otak tahap keganasan III dan IV, usia rata-rata pesakit adalah satu tahun.

Apakah maksud konsep "darjah" dalam penyakit ganas?

Gred merujuk kepada tahap keganasan tumor, seperti yang ditentukan oleh pemeriksaan mikroskopik, serta keagresifan pertumbuhan sel tumor. Tumor otak primer dibahagikan kepada kumpulan IV mengikut tahap keganasan (IV adalah yang paling ganas).

Pada tumor gred I, sel-sel tumor sedikit berbeza dari yang normal, menunjukkan hanya sedikit atipikalitas. Pada peringkat ini, sel dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan dan agak jinak. Sel tumor kelas IV hampir tidak mempunyai kemiripan dengan sel normal, dicirikan oleh pertumbuhan pesat dan tahap keganasan yang tinggi. Darjah II dan III adalah pertengahan.

Gejala dan manifestasi klinikal

Dengan astrocytoma, tanda-tanda jenis umum muncul, dan juga tanda-tanda tempatan, yang sesuai dengan bahagian otak di mana tumor berada. Sebilangan besar gejala disebabkan oleh peningkatan tekanan kranial atau mabuk badan dari sel yang terjejas. Pada peringkat pertama, perkembangan astrocytoma dapat berjalan tanpa disedari, yang menyukarkan pengesanan tepat pada masanya.

  • sakit kepala yang sakit;
  • hilang selera makan;
  • loya muntah;
  • kelambatan ucapan;
  • gangguan perhatian dan ingatan;
  • penglihatan berganda atau kabut di mata;
  • pening kepala;
  • keletihan, kelainan umum;
  • masalah dengan penyelarasan;
  • sawan, sawan epilepsi;
  • perubahan emosi.

Gejala fokus boleh sangat berbeza. Selalunya ia tidak muncul secara lengkap atau digabungkan dengan manifestasi lain, yang berkaitan dengan peralihan astrositosis ke tisu otak yang berdekatan. Kadar perkembangan gejala astrositoma bergantung pada tahap keganasan tumor. Tetapi dari masa ke masa, gejala fokus bergabung dengan yang umum. Penampilan mereka dikaitkan dengan pemampatan atau pemusnahan struktur serebrum yang berdekatan oleh tumor yang tumbuh. Gejala fokus ditentukan oleh penyetempatan proses tumor.

Di mana dan bagaimana tumor menampakkan diri:

  1. Lobus frontal. Perbezaan utama antara astrocytoma yang dilokalisasi di kawasan ini adalah gejala psikopatologi. Pesakit mungkin mengalami euforia, tidak peduli dengan penyakit ini, menunjukkan keagresifan terhadap orang lain. Secara beransur-ansur, jiwa hancur sepenuhnya. Kerosakan ingatan dan pemikiran atau gangguan pertuturan motor juga boleh berlaku. Lumpuh anggota badan adalah mungkin.

Astrocytoma lobus frontal otak dicirikan oleh:

  • kecerdasan menurun;
  • gangguan ingatan;
  • serangan pencerobohan dan pergolakan mental yang teruk; penurunan motivasi, apatis, inersia;
  • kelemahan umum yang teruk.
  1. Lobus temporal. Pesakit sering mengalami halusinasi pendengaran, visual, atau gustatory. Dengan perkembangan astrocytoma, manifestasi seperti itu menjadi kesan yang menyebabkan serangan epilepsi segera dengan kehilangan kesedaran. Gangguan pertuturan jenis sensori dan agnosia pendengaran juga sering muncul, kerana seseorang berhenti memahami bahkan perkataan bertulis dan mengenali bunyi. Glioblastoma atau astrocytoma otak anaplastik di lokasi ini sering menyebabkan kematian yang cepat.
  2. Lobus parietal. Pesakit dengan susunan astrocytoma seperti itu mengalami masalah dengan mengenali objek dengan sentuhan, ketidakupayaan untuk mengawal anggota badan ketika melakukan tindakan yang disasarkan, dan kejang epilepsi. Kadang-kadang masalah pertuturan, penulisan, atau pengiraan berlaku.
  3. Lobus oksipital. Tanda utama perkembangan astrocytoma di kawasan ini dianggap sebagai halusinasi visual. Seseorang dapat melihat apa yang tidak, atau objek sebenar dapat mengubah penampilan dan ukurannya di matanya. Kemungkinan kehilangan sebahagian dari bidang penglihatan dari kedua mata.
  4. Sekiranya cerebellum terjejas, mungkin ada masalah dengan kiprah dan koordinasi pergerakan. Ventrikel yang rosak menyebabkan ketegangan leher refleks dengan perubahan kedudukan kepala. Medula dan saraf tunjang yang terjejas boleh menyebabkan masalah pada anggota badan dan berjalan kaki.

Diagnostik

Sekiranya disyaki astrocytoma otak, pemeriksaan klinikal pesakit dilakukan oleh pakar bedah saraf, pakar oftalmologi, pakar neurologi, ahli otolaryngologi, psikiatri. Ia mesti merangkumi:

  • pemeriksaan neurologi;
  • penyelidikan status mental;
  • oftalmoskopi;
  • penentuan bidang visual;
  • penentuan ketajaman visual;
  • pemeriksaan radas vestibular;
  • audiometri ambang.

Untuk mendiagnosis astrocytoma dan ciri-cirinya, angiografi dilakukan. Pemeriksaan instrumental utama sekiranya disyaki astrocytoma otak terdiri daripada melakukan elektroensefalografi (EEG) dan echoencephalography (EchoEG).

Perubahan yang dikenal pasti adalah petunjuk untuk merujuk kepada pengimejan resonans magnetik atau tomografi otak yang dikira. Untuk menjelaskan ciri bekalan darah ke astrocytoma, angiografi dilakukan. Pada orang dewasa, astrocytoma biasanya dilokalisasikan dalam masalah putih hemisfera serebrum. Pada kanak-kanak, mereka lebih cenderung mempengaruhi batang otak, otak kecil, atau saraf optik..

Diagnosis yang tepat dengan definisi tahap keganasan tumor hanya dapat dibuat berdasarkan hasil analisis histologi. Adalah mungkin untuk mendapatkan bahan biologi untuk kajian ini dengan biopsi stereotaxic atau semasa pembedahan..

Selepas pemeriksaan, doktor akan dapat menentukan jenis tumor yang dihidap oleh pesakit. Dengan bentuk astrocytoma nodular, kadar kelangsungan hidup tinggi. Tempoh pengampunan boleh melebihi sepuluh tahun. Tumor meresap hampir selalu kambuh walaupun selepas terapi yang betul. Dengan astrocytoma otak anaplastik, prognosis hidup mengecewakan - pesakit berjaya hidup selama kira-kira 5 tahun. Dengan glioblastoma, kelangsungan hidup menjadi lebih sukar. Jangka hayat hampir tidak sampai satu tahun. Komplikasi semasa operasi mungkin berlaku. Contohnya, pendarahan, pembengkakan bahan otak, jangkitan. Akibatnya boleh merosot dan mati..

Pesakit dengan tumor fibrillar atau piloid berjaya hidup paling lama dengan rawatan yang betul. Biasanya mereka berjaya kembali ke kehidupan normal, dapat bekerja semula. Tetapi sebelum itu, mereka harus menjalani pemulihan yang sukar, termasuk latihan semula kemahiran asas, psikoterapi dan tinggal lama di hospital..

Sebilangan besar pesakit diberikan kecacatan. Sekiranya tumor jinak atau ada kemungkinan sembuh, maka mereka memberi tahap ketiga. Dalam keadaan yang lebih teruk - yang kedua. Ia tidak terhad sekiranya pemulihan keupayaan kerja tidak mungkin dilakukan..

Ciri rawatan

Bergantung pada tahap pembezaan astrocytoma serebrum, rawatannya dilakukan dengan satu atau lebih kaedah yang ditunjukkan: pembedahan, kemoterapi, radiosurgikal, radiasi.

Rawatan astrositosis pilosit adalah proses yang kompleks. Rawatan awal sering kali melibatkan penggunaan steroid untuk melegakan pembengkakan dan keradangan pada tisu otak, dan antikonvulsan untuk mencegah atau mengawal kejang sekiranya pesakit sudah mengalaminya. Baru-baru ini, perkembangan aktif sedang dijalankan untuk membuat ubat kemoterapi baru yang secara selektif dapat mempengaruhi sel-sel tumor tanpa menyebabkan kesan yang merosakkan pada kesihatan.

Apabila cecair terkumpul di otak, shunt dapat dipasang di rongga - tiub nipis panjang yang mengalir keluar lebihan cecair. Pembedahan biasanya dilakukan untuk mengurangkan ukuran astrocytoma pilocytic. Jarang sekali ditambah dengan kemoterapi atau radioterapi.

Tugas campur tangan pembedahan adalah penyingkiran maksimum astrocytoma pilocytic dengan kerosakan minimum pada tisu sihat di sekitarnya. Dalam beberapa kes, tumor dapat dikeluarkan sepenuhnya, sementara yang lain hanya boleh dikeluarkan sebahagiannya. Kemungkinan keadaan di mana penyingkiran tumor tidak mungkin.

Jumlah campur tangan pembedahan yang dilakukan oleh kraniotomi bergantung pada sifat pertumbuhan astrositoma. Selalunya, kerana pertumbuhan tumor yang meresap ke tisu otak di sekitarnya, rawatan radikalnya tidak mungkin dilakukan. Dalam kes sedemikian, pembedahan paliatif dapat dilakukan untuk mengurangkan ukuran tumor atau pembedahan pintasan untuk mengurangkan hidrosefalus..

Untuk memberi akses kepada tumor, mungkin perlu melakukan kraniotomi (penyingkiran serpihan tulang tengkorak dan pengembaliannya pada akhir operasi). Beberapa pakar bedah mengamalkan pendekatan bedah mikro menggunakan mikroskop atau program komputer yang kuat yang dirancang untuk memetakan lokalisasi tumor dalam tiga dimensi. Penggunaan teknologi ini membantu menghilangkan tumor sambil memaksimumkan pemeliharaan tisu yang sihat, mengurangkan kesakitan dan memendekkan tempoh pemulihan..

Dalam beberapa kes, aspirasi ultrasonik digunakan, tujuannya adalah untuk memusnahkan tumor menggunakan gelombang ultrasonik dengan aspirasi vakum lebih lanjut dari serpihannya.

Terapi radiasi - pendedahan fokus kepada radiasi tenaga tinggi, membantu mengurangkan ukuran tumor atau pemusnahan sel-sel ganas yang ditinggalkan selepas pembedahan. Juga, radioterapi boleh digunakan sekiranya operasi tidak mungkin dilakukan. Kadang kala radioterapi juga menggunakan kaedah pemetaan tiga dimensi untuk menentukan ukuran dan bentuk kawasan yang disinari dengan tepat..

Dalam pembedahan stereotaktik, radioterapi digunakan untuk merosakkan sel-sel malignan, setelah itu mereka kehilangan kemampuan untuk membelah. Oleh kerana dos radiasi yang digunakan dalam prosedur ini tidak berbahaya bagi tisu yang sihat, ia digunakan dalam rawatan tumor yang meresap ke kawasan otak yang sukar dijangkau. Penyingkiran stereotaktik hanya dapat dilakukan dengan ukuran tumor kecil (hingga 3 cm) dan dilakukan di bawah kawalan tomografi menggunakan bingkai stereotaxic yang dipakai di kepala pesakit. Dengan astrocytoma otak, kaedah ini hanya boleh digunakan dalam kes-kes yang jarang berlaku dan pertumbuhan tumor yang terhad..

Terapi radiasi astrocytoma serebrum dijalankan dengan penyinaran luaran berulang (dari 10 hingga 30 sesi) dari kawasan yang terjejas. Kemoterapi dijalankan dengan sitostatik menggunakan ubat oral dan suntikan intravena. Dia lebih disukai dalam kes ketika astrocytoma serebrum diperhatikan pada kanak-kanak.

Kesan

Selepas operasi untuk membuang pembentukan tumor, pesakit perlu memantau keadaannya, mengambil ujian, diperiksa dan berjumpa doktor pada tanda amaran pertama. Campur tangan di otak adalah salah satu kaedah rawatan yang paling berbahaya, yang mana pun meninggalkan kesan pada sistem saraf. Ketika menjadi jelas, glioma adalah penyakit serius yang tidak mengenal belas kasihan, oleh itu akibatnya tidak menggembirakan:

  • gangguan fungsi motor: paresis dan kelumpuhan anggota badan, kemerosotan koordinasi pergerakan;
  • kelemahan penglihatan;
  • perkembangan sindrom kejang;
  • penyimpangan psikologi;
  • kehilangan fungsi gustatory, penciuman dan fungsi lain;
  • keperluan untuk kerusi roda;
  • kekaburan pertuturan, sebilangan pesakit kehilangan keupayaan untuk membaca, berkomunikasi, menulis, mengalami kesukaran dalam melakukan tindakan asas.

Semua akibat ini dapat terjadi pada seseorang yang mengalami astrositosis, baik sebagai kompleks dan secara terpisah. Terdapat kes-kes yang sama sekali tidak menunjukkan manifestasi seperti itu. Keterukan komplikasi secara langsung bergantung pada otak cuping mana operasi dilakukan, dan berapa banyak tisu dikeluarkan. Peranan penting dimainkan oleh kelayakan pakar bedah saraf yang menjalankan operasi.

Cadangan utama untuk mengesan astrocytoma otak adalah segera berjumpa doktor, yang dalam masa terdekat dapat memanjangkan umur anda..

Pencegahan dan prognosis

Malangnya, astrocytoma otak sering membawa akibat yang sangat tidak baik. Sebagai peraturan, kadar kelangsungan hidup selepas pembedahan (dengan syarat tumor ganas) tidak melebihi 2-3 tahun.

Ramalan penyakit dibuat oleh doktor berdasarkan perkara berikut:

  • usia pesakit;
  • tahap keganasan;
  • lokasi neoplasma;
  • seberapa pantas peralihan dari satu peringkat penyakit ke tahap yang lain dan adakah ia berlaku; bilangan kambuh.

Berdasarkan gambaran umum, pakar membuat prognosis perkiraan astrocytoma serebrum. Pada peringkat pertama penyakit ini, jangka hayat pesakit tidak akan melebihi 10 tahun. Dengan peralihan berikutnya dari tumor jinak ke tumor ganas, jangka hayat akan berkurang. Pada peringkat kedua, ia dapat dikurangkan menjadi 7-5 tahun, pada ketiga - hingga 3-4 tahun, dan pada pesakit terakhir ia dapat hidup lebih dari satu tahun jika gambaran klinikalnya positif.

Dengan mengambil kira berapa banyak sebab yang menyebabkan kemunculan astrocytoma, dan berapa banyak orang yang meminta pertolongan perubatan dalam beberapa tahun terakhir, perlu memperhatikan langkah-langkah untuk mencegah penyakit ini. Kaedah pencegahan seperti itu merangkumi:

  • Memperkukuhkan pertahanan imun.
  • Penghapusan situasi tertekan.
  • Hidup di kawasan yang selamat dari segi ekologi.
  • Pemakanan yang betul.
  • Penting untuk mengecualikan makanan asap dan goreng, makanan berlemak, makanan dalam tin.
  • Masukkan lebih banyak hidangan kukus, buah-buahan, sayur-sayuran ke dalam diet.
  • Penolakan tabiat buruk.
  • Mencegah kecederaan kepala.
  • Pemeriksaan perubatan secara berkala.

Sekiranya astrocytoma otak dikesan, jangan putus asa dan berputus asa. Penting untuk tetap optimis, percaya pada hasil yang baik, dan mempunyai sikap positif. Hanya dengan sikap dan kepercayaan yang positif, anda dapat mengalahkan onkologi.