Utama > Trauma

Autisme: tahap keparahan yang berbeza-beza

Apabila menghadapi diagnosis Autism Spectrum Disorder (ASD), penyahkodan keparahan sering ditambahkan kepadanya. Tidak menghairankan bahawa sukar bagi seseorang yang jauh dari neurologi untuk melalui struktur istilah agar dapat memahami dengan cepat apa yang dimaksudkan oleh setiap kata dalam diagnosis dalam praktiknya..

Kami mencadangkan anda memahami apa sindrom dalam ASD yang diasingkan dan tahap keparahan yang didiagnosis.

Jenis dan keterukan ASD

Ciri-ciri setiap gangguan spektrum autisme ini dapat dijelaskan sebagai berikut:

  • Sindrom Asperger dicirikan oleh kecerdasan yang cukup tinggi dengan adanya pertuturan spontan yang dikembangkan. Sebilangan besar pesakit ini mampu melakukan komunikasi dan kehidupan sosial yang aktif, termasuk menggunakan pertuturan. Ramai doktor sukar untuk didiagnosis, kerana fungsi yang tinggi mengaburkan masalah, dan manifestasi penyakit ini dapat dianggap sebagai varian norma yang ekstrem atau penekanan keperibadian.
  • Autisme klasik (sindrom Kanner) dicirikan oleh kelengkapan gambaran klinikal, apabila terdapat tanda-tanda kelainan yang jelas di tiga bidang aktiviti saraf yang lebih tinggi (interaksi sosial, komunikasi, tingkah laku). Dari segi keparahan, spesies ini berbeza dengan ketara - dari yang ringan hingga yang paling teruk.
  • Gangguan perkembangan yang tidak spesifik (autisme atipikal): gangguan itu menunjukkan dirinya jauh dari semua ciri khas autistik, manifestasi yang tidak normal hanya dapat merangkumi 2 dari 3 kawasan utama yang rentan.
  • Sindrom Rett: kanak-kanak perempuan biasanya sakit, sindrom ini tidak mudah, sering muncul pada awal kanak-kanak, boleh menyebabkan fungsi rendah pada masa dewasa akhir (walaupun dengan bantuan pembetulan penuh).
  • Gangguan disintegratif kanak-kanak: tanda-tanda pertama muncul pada usia 1.5-2 dan ke sekolah. Secara klinikal, ia sering kelihatan seperti kemerosotan kemahiran yang sudah dikuasai (perhatian, pertuturan, kemahiran motor).

Bagaimana tahap fungsi ditentukan

Selalunya, kita membaca perihal autisme dengan kata-kata "spektrum gejala." Berdasarkan kata "spektrum", lebih mudah untuk memahami luas kemungkinan senario penyakit ini, serta hasil perkembangannya ketika seseorang dengan autisme akhirnya dewasa..

Fungsi yang tinggi menyiratkan keupayaan untuk menjalani kehidupan berdikari secara bebas sebagai orang dewasa. Seseorang dengan tahap fungsi rata-rata sering dapat melakukan layan diri secara rutin, tetapi tidak mempunyai pertuturan dan komunikasi yang berkembang dengan baik, atau tidak memiliki kecerdasan yang cukup tinggi, yang membatasi kemungkinan pekerjaan dan komunikasi dengan orang lain.

Autisme yang berfungsi rendah menunjukkan kekurangan rawatan diri yang lengkap walaupun pada saat-saat rutin yang sederhana (memasak, membersihkan, berpakaian) dan kekurangan pertuturan sebagai alat komunikasi. Selain itu, seperti yang diucapkan seperti pada masa kanak-kanak, tanda-tanda autisme masih ada - kurangnya kontak mata dan perhatian yang tidak berpisah..

Sekiranya anda mengalami ASD untuk pertama kalinya (kerana masalah dengan anak atau diri anda), masuk akal untuk mengambil ujian yang sesuai dengan usia dari semasa ke semasa semasa rawatan dan terapi pembetulan:

KARAKTERISTIK SETIAP ATAU ATAU FUNGSI RENDAH

Biasanya, sindrom Rett, sindrom Kanner, dan gangguan disintegratif kanak-kanak menyebabkan perjalanan yang teruk ini. Jadi apa yang khas bagi orang dengan autisme yang berfungsi rendah??

Kerosakan mental atau kognitif

Menurut penyelidikan baru-baru ini, banyak orang dengan autisme yang berfungsi rendah mengalami penurunan kecerdasan, yang menyebabkan berlakunya pelbagai tahap keterbelakangan mental dan ketidakupayaan untuk melakukan perawatan diri yang komprehensif dan komunikasi yang mencukupi. Tahap IQ dalam kes sedemikian tidak melebihi 70.

Kurang ucapan

Organisasi hak asasi manusia Autism Speaks mengeluarkan statistik bahawa 25% orang dengan ASD tidak lisan. Ini bermaksud bahawa mereka tidak dapat mengucapkan kata-kata untuk berkomunikasi dengan orang lain..

Anomali tingkah laku

Tingkah laku berulang (stereotaip, mengukus) adalah salah satu ciri autisme. Sekiranya terdapat gangguan teruk, tingkah laku ini secara signifikan mengganggu rutin harian dan banyak aktiviti. Pada masa yang sama, reaksi terhadap pancaindera yang berlebihan dapat terlalu ganas dan mengandung unsur-unsur pencerobohan bukan hanya terhadap diri sendiri, tetapi juga terhadap orang lain. Apabila rutin dan corak berubah, kemarahan seseorang melintasi semua batas yang dapat diterima oleh masyarakat.

Ketegaran sosial

Berkaitan dengan fungsi yang rendah, ini selalu menunjukkan ketidakupayaan untuk membuat hubungan dan berinteraksi dengan orang lain dengan mudah. Untuk menghubungi pesakit autistik yang teruk memerlukan kesabaran dan masa yang lebih lama.

KARAKTERISTIK AUTISME SEVERITY MEDIUM

Keterukan antara ini berlaku di kebanyakan ASD, kecuali sindrom Asperger. Orang dewasa dengan autisme ini mampu mencapai tahap autonomi dan sering dapat menjalani kehidupan yang sebahagiannya bebas - di bawah pengawasan wajib seorang mentor, pekerja sosial, atau penjaga.

IQ adalah normal atau di bawah normal

Tahap IQ berubah-ubah sekitar 100. Seseorang mungkin menghadapi kesukaran dengan tugas yang rumit dalam rawatan diri.

Kesukaran komunikasi

Autisme sederhana sering memberi peluang untuk pengembangan bahasa. Namun, ucapan mungkin termasuk echolalia, tidak selalu menanggapi keadaan dan dilakukan secara terpisah dari tujuan yang dimaksudkan. Di samping itu, orang-orang seperti ini sering menghadapi kesukaran untuk menguasai adab dan peraturan tingkah laku dalam masyarakat. Oleh itu, walaupun bagi orang dewasa dengan autisme seperti itu, salah satu kaedah komunikasi yang paling berkesan ialah isyarat, kad atau peranti teknologi (aplikasi pada tablet dan telefon), dibuat berdasarkan prinsip sokongan visual..

Anomali tingkah laku

Ciri-ciri tingkah laku paling sering disebabkan oleh kelainan pada persepsi deria. Orang itu boleh menjadi hiper atau hiposensitif. Ini menentukan keinginannya untuk menghindari rangsangan atau mendapatkan sensasi yang diperkuat. Oleh kerana orang biasa merasakan rangsangan yang sama dengan tenang (mereka mudah menyesuaikan diri dengan mereka), sukar bagi mereka untuk memahami tingkah laku aneh, dan ini menimbulkan kesulitan yang tidak dapat diatasi dalam komunikasi dangkal - di tempat kerja, di tempat awam, dll..

Tahap kefungsian rata-rata tidak menunjukkan kemampuan untuk mencari cara yang paling boleh diterima untuk menyesuaikan ciri deria mereka dengan norma sosial. Oleh itu, banyak stereotaip yang tidak dapat dielakkan semasa beban deria (mengepakkan tangan seperti sayap, suara tidak bersuara, berjalan dalam bulatan dan berjinjit) menghilangkan seseorang dari kemampuan untuk mudah masuk ke dalam masyarakat.

Pengasingan sosial

Orang dengan autisme sederhana dianggap terpisah dan sering kali keluar dari interaksi sosial yang aktif. Merupakan cabaran bagi mereka untuk memulakan dan mengadakan dialog. Walau bagaimanapun, seseorang yang mempunyai autisme sederhana cenderung menyedari orang lain di sekeliling mereka..

KARAKTERISTIK AUTISME LEMBUT ATAU PRESTASI TINGGI

Contoh klasik autisme yang sangat berfungsi adalah sindrom Asperger. Walau bagaimanapun, tahap ini mungkin berlaku pada kedua-dua sindrom Kanner dan autisme atipikal. Apa yang sebenarnya menentukan fungsi tinggi - baca di bawah.

Kecerdasan normal atau tinggi

Kecerdasan normal dan tinggi, termasuk IQ. Pada waktu yang sama, seseorang mungkin mengalami kesulitan dalam menyelesaikan tugas-tugas yang tidak terduga dan mendesak atau kurangnya respons yang memadai terhadap perubahan dalam ritual kehidupan yang biasa..

Pertuturan biasa, tetapi beberapa masalah komunikasi

Agar autisme didefinisikan sebagai sangat berfungsi, seseorang mesti telah mengembangkan pertuturan dan kemampuan untuk menggunakannya untuk komunikasi. Namun, di sini juga, kesukaran mungkin berlaku dalam situasi individu. Sebagai contoh, mengetahui beberapa sinonim untuk perkataan "minuman", sukar bagi seseorang untuk memesan minuman tertentu di kafe. Selain itu, monoton dalam modulasi suara atau nada yang tidak wajar - "seperti robot" sering diperhatikan..

Ciri-ciri utama dalam tingkah laku

Obsesi dengan satu topik atau minat yang sangat sempit adalah manifestasi autisme ringan. Kekakuan terhadap perubahan dalam momen rutin, yang boleh menimbulkan kesukaran di asrama dan di tempat kerja. Sebilangan masalah deria biasanya dikendalikan oleh tingkah laku sedar (seseorang tahu bagaimana untuk menjangkakan dan / atau mengatasi kelebihan deria dengan cara yang tidak agresif yang lebih kurang diterima masyarakat).

Anomali dalam tingkah laku sosial

Kesukaran mungkin terjadi dalam kontak mata yang panjang, dalam menjaga dialog yang meriah, dalam mengenali postur, gerak tubuh dan ekspresi wajah orang yang berbicara, dan komunikasi dengan orang-orang dari berbagai usia sering menderita - sesuai dengan norma sosial. Juga sukar bagi orang dengan autisme ringan untuk bersetuju dengan orang lain atau menerima pandangan kolektif..

BOLEH TAHAP PERUBAHAN FUNGSI DALAM PROSES PENYAKIT?

Apabila menghadapi diagnosis ASD, penting untuk diingat bahawa tahap fungsi dapat berubah dengan terapi yang mencukupi. Dan bukan hanya berubah - secara beransur-ansur dan lulus, tetapi juga bergerak dari berat ke ringan, kadang-kadang cukup cepat dan cepat.

Sebilangan besar kajian bersetuju bahawa campur tangan awal (hingga 3 tahun) dengan terapi tingkah laku dan pembetulan ubat (jika perlu) meningkatkan IQ kanak-kanak dengan ASD - sehingga 17.6 mata (!)

Juga, intervensi awal banyak mengembangkan kemahiran adaptif dan komunikasi. Dinamika positif dapat mempengaruhi semua bidang aktiviti saraf yang lebih tinggi: interaksi sosial, komunikasi pertuturan, tingkah laku adaptif dalam persekitaran yang berubah. Peningkatan inilah yang menjadi asas untuk memperbaiki diagnosis - dengan perubahan keparahan.

JANGAN DAPAT DIPERTANDINGKAN OLEH IJAZAH SEBERANG

Ingat perkara utama: tahap keparahan yang dinyatakan dalam diagnosis pada masa ini hanyalah pernyataan fakta mengenai kemahiran dan peluang yang ada pada anda atau anak anda pada tahap perkembangan semasa. Perubahan boleh datang dari masa ke masa - semasa terapi, dan keparahannya akan berkurang.

Mengesyaki autisme kelas 4

Siapa yang disyaki menghidap autisme? Pemeriksaan dan doktor apa yang anda ambil? bagaimana tingkah laku anak-anak?

Semalam, pakar ke-5 memberitahu kami tentang kecurigaan seperti itu, pada 29 kita akan ke EEG... menakutkan ((((

Kami pergi ke ahli psikologi, kanak-kanak itu menjangkau anak-anak dan berhenti takut pada orang dewasa (dia bahkan membuat hubungan dengan beberapa orang)...

Sungguh memalukan, sejak berumur 1.5 tahun, saya mula berlari-lari doktor dan memberontak bahawa bayi itu berhenti bercakap, dan semua orang menghantar saya dalam teks langsung dan tidak langsung dan menyuruh saya menunggu 3 tahun... mereka menunggu ((((

  • # Sindrom Autisme Kanak-kanak Awal
  • # Kelumpuhan otak dan gangguan sistem muskuloskeletal
  • #Fungsi mental terganggu
  • # Kerosakan pertuturan
  • # Bayi pramatang
  • #Penyakit onkologi
  • # Sindrom Down
  • #Epilepsi
  • * Peraturan masyarakat
  • Mati
  • Dokumen, faedah dan pembayaran

Komen pengguna

  • 1
  • 2
  • 3

Tuhan melarang tidak disahkan. kemudian tulis pastikan.

Zhenya, biarkan semuanya dibantah. Saya sangat berharap kesihatan Ilya! Tuhan mengizinkan bahawa itu hanya wataknya.

Tambang juga sering suka bermain dengan haiwan dan membariskannya dalam barisan sama rata atau tepat dalam bulatan. Di kedai dia suka menyusun barang dalam kuah yang diproses dan menyusunnya seperti seorang perfeksionis yang gemar) Inilah Ilyusha bersih) Dan anda sering berjalan bersamanya bersama-sama dengan kanak-kanak? Mungkin anda jarang berkomunikasi dengan orang lain dan dia tidak biasa? Kami di sektor swasta dan jarang ke taman permainan sebelum ini, dan pada mulanya dia tidak berkomunikasi dengan sesiapa di tadika. Sekarang ada kawan, dll. Mungkin anda mempunyai begitu?

tetapi saya bercakap dengan ahli psikologi hari ini, dia mengatakan bahawa ada spektrum autistik, tetapi ini lebih merupakan sifat watak daripada gangguan mental. Dia membuat kemajuan yang terlalu baik di kelas, ini tidak biasa untuk autis.

Segala-galanya akan baik! Pada masa ini, ini dirawat, jika itu. Tetapi saya rasa anda tidak terancam)))

Semoga berjaya dan sabar! Segala-galanya akan baik!

Tuhan melarang perkara itu tidak disahkan dan semuanya baik-baik saja!

Biarkan semua kecurigaan anda tidak disahkan! Kesihatan kepada anda!

Sial, saya tidak boleh mempercayainya. Saya harap ini hanyalah ketakutan yang tidak masuk akal. Dan kanak-kanak itu hanya pedant... Saya doakan semoga berjaya. Biarkan semuanya menjadi yang terbaik.

Semalam saya bercakap dengan guru kami dan ahli psikologi di pusat itu - mereka mengatakan bahawa kemungkinan besar hanya gudang x-ra, mereka tidak melihat autisme.

Pergi ke psikiatri kanak-kanak, lebih baik Osin E, K... dia pasti akan membuat diagnosis!

Mereka masih memberitahu saya bahawa jangan demam... kanak-kanak normal... tetapi saya melihat bahawa... saya meludah di klinik... dan semua yang lain... sekarang hanya pembetulan... dan seterusnya

inilah psikiatri semasa meletakkan dz!

hmm... mereka berkata kepada saya juga, mari kita tunggu (((((((x r e n menunggu untuk mendapatkan apa yang akan dilakukan)).

kemungkinan besar anda tidak mempunyai DZ ini, jadi biarkan ahli psikologi melakukannya dengannya

Autisme ringan pada kanak-kanak

Autisme adalah penyakit di mana terdapat pelanggaran penyesuaian sosial, jiwa dan kemahiran pertuturan seseorang. Ia dapat mewujudkan dirinya dalam pelbagai bentuk. Sekiranya ia dikenal pasti pada peringkat awal, maka kemungkinan prognosis yang baik akan jauh lebih tinggi. Oleh itu, adalah mustahak untuk mengetahui pada usia berapa autisme muncul dan apa sebenarnya..

Sebab, klasifikasi

Penyakit ini berkembang dengan latar belakang pelanggaran kerja terkoordinasi komponen otak. Tidak ada cara untuk menyingkirkan autisme sepenuhnya, tetapi dengan rawatan yang baik, anda boleh mengandalkan sebahagian besar gejala anda. Namun, ini hanya berlaku pada bentuk penyakit yang ringan, dan dengan perkembangannya yang lebih serius, sangat sukar untuk mencapai perubahan positif..

Sebab-sebabnya

Sesiapa sahaja boleh mengalami autisme. Penyakit ini dianggap kongenital, tetapi boleh berkembang pada usia yang berlainan, paling sering ia muncul dengan tepat pada tahun-tahun pertama kehidupan bayi atau pada masa prasekolah. Bayi tidak mempunyai tanda-tanda autisme yang jelas, tetapi pengenalpastian masalahnya sangat mungkin. Bahkan kes-kes penampilan penyakit pada orang dewasa tidak dikecualikan. Sebab yang tepat masih boleh diduga. membuat kesimpulan yang jelas mengenai apa yang menyebabkan autisme agak sukar walaupun bagi doktor yang mempunyai peralatan perubatan moden.

Sebab utama termasuk:

  • Perubahan genetik pada peringkat pembentukan janin;
  • Kerosakan sistem saraf, virus, bakteria, atau jangkitan;
  • Gangguan hormon, gangguan metabolik;
  • Keracunan dengan dadah, merkuri.

Adalah dipercayai bahawa vaksinasi terhadap pelbagai penyakit boleh mencetuskan perkembangan autisme pada seorang kanak-kanak. Oleh kerana itu, banyak ibu menyalahkan doktor dan menolak vaksinasi untuk bayi mereka. Tetapi jauh lebih penting untuk memahami sama ada autisme yang diperoleh ada. Dalam kebanyakan kes, ia adalah kongenital, tetapi ia mula muncul setelah beberapa ketika. Oleh itu, tidak ada kesalahan doktor dalam kes ini. Walau bagaimanapun, kadang-kadang penyakit ini masih mempunyai watak yang tidak diketahui, yang tidak ada kaitan dengan vaksinasi, dan alasan pasti perkembangannya tidak diketahui..

Pengelasan

Doktor mengklasifikasikan autisme mengikut beberapa kriteria. Oleh itu, semasa membuat diagnosis, tahap, yang juga disebut tahap, dan jenis penyakit diambil kira. Mereka membantu memilih kaedah rawatan yang paling tepat dan menerangkan gejala pesakit..

Tahap menunjukkan betapa kuatnya penyakit ini. Mereka boleh bergerak dari satu ke yang lain, yang akan merumitkan keadaan. Terdapat 4 daripadanya:

  1. Ijazah pertama dibezakan oleh pengasingan anak sepenuhnya dari segala yang berlaku di sekitar. Anak tidak bertindak balas terhadap kelembutan dari ibu bapa, tidak merasa tidak selesa dari pelbagai kesulitan, tidak merasa lapar. Ciri penting dari peringkat pertama penyakit ini adalah sikap negatif terhadap percubaan orang lain untuk melihat pesakit dengan mata atau sentuhan.
  2. Ijazah kedua disertai oleh persepsi negatif terhadap dunia sekitarnya. Kanak-kanak mempersempit lingkaran kenalan mereka, menunjukkan peningkatan selektiviti dalam memilih pakaian, dan tidak menerima gangguan luar dalam kehidupan mereka. Kadang-kadang mereka menjadi agresif kerana pengaruh persekitaran luaran. Kanak-kanak dengan ijazah ini sering dapat mengulang perkataan yang sama..
  3. Tahap ketiga adalah sederhana. Pesakit mencipta dunia yang terpisah, di mana hanya ada minatnya dan orang terdekat. Hampir selalu, ucapannya monoton, dia selalu dapat mengulangi satu frasa, dan juga selalu bermain permainan yang dipilihnya tanpa merasa bosan. Dalam beberapa kes, kanak-kanak ini menunjukkan pencerobohan..
  4. Tahap keempat autisme menyebabkan banyak kesukaran pada pesakit berkaitan dengan interaksi dengan persekitaran. Kanak-kanak dengan diagnosis seperti itu sangat rentan, mereka berusaha untuk tidak berkomunikasi dengan orang lain, menghindari perasaan tidak selesa. Beberapa orang dengan autisme gred 4 berjalan berjinjit. Bentuk ini dianggap ringan, tetapi masih disertai oleh sebilangan besar masalah yang membahayakan kehidupan, prestasi dan hubungan..

Selain itu, doktor mengenal pasti beberapa jenis autisme yang dapat membantu menggambarkan penyakit dengan lebih tepat. Ini termasuk:

  • Sindrom Kanner - dicirikan oleh penghindaran komunikasi dan perkembangan pertuturan yang buruk;
  • Sindrom Asperger - dicirikan oleh keengganan untuk bercakap dengan orang dan ekspresi wajah yang buruk;
  • Sindrom Rett - disertai dengan kealpaan dan pasif, serta ucapan yang tidak berkembang;
  • Autisme atipikal - menampakkan diri pada orang dewasa, menyebabkan gejala yang teruk dengan kerosakan otak.

Bentuk terakhir adalah yang paling berbahaya kerana boleh menyebabkan komplikasi teruk, yang kadang-kadang boleh membawa maut. Mendapat penyakit seperti itu menakutkan bagi mana-mana orang, yang menjadikannya perlu untuk memantau kesihatan bukan sahaja anak, tetapi juga penyakitnya.

Kira-kira 1% penduduk menghidap autisme. Kanak-kanak lelaki menghadapinya lebih kerap (2%), kanak-kanak perempuan cenderung jatuh sakit (0.5%).

Gejala

Autisme dapat dinyatakan dengan cara yang berbeza. Semuanya bergantung pada jenisnya, juga usia dan ciri-ciri individu pesakit. Selalunya, ibu bapa berjaya melihat tanda-tanda penyakit pada anak pada peringkat awal, yang membantu memulakan rawatan tepat pada masanya, mengelakkan komplikasi. Pengalaman doktor sangat penting, kerana kadang-kadang autisme boleh dikelirukan dengan gangguan lain sistem saraf manusia atau jiwa.

  • Masalah dengan pertuturan. Kerosakan pertuturan boleh menjadi kecil atau sangat teruk. Selalunya, bayi mengeluarkan bunyi yang sama, ketika mereka membesar, perbendaharaan kata mereka sangat buruk, dan pada usia tiga tahun mereka tidak dapat menggabungkan perkataan sepenuhnya. Banyak orang autis mengulang frasa yang sama sepanjang masa, dan ada yang hampir selalu diam..
  • Kekurangan hubungan emosi. Anak-anak tidak memandang mata orang lain, dan ketika mereka berusaha melakukan ini, orang lain mula merasa jengkel. Mereka kekurangan manifestasi cinta, tidak menginginkan kasih sayang ibu bapa, tidak melihat orang yang disayangi, kadang-kadang mereka tidak menyedari bagaimana seseorang berusaha untuk bercakap dengan mereka.
  • Sosialiti rendah. Kehadiran orang lain menyebabkan ketidakselesaan yang teruk dengan kebimbangan pada anak yang sakit. Oleh itu, kadang-kadang dia boleh melarikan diri ketika seseorang cuba berkomunikasi dengannya. Sebilangan besar kanak-kanak ini tidak bermain dengan rakan sebaya dan tidak mempunyai rakan. Sebagai peraturan, mereka ditutup, lebih suka bersendirian, dan juga menghindari hubungan. Ini amat ketara pada tahap pertama autisme pada kanak-kanak yang lebih tua yang sudah bersekolah..
  • Monotoni. Kecenderungan untuk mengulang frasa yang sama dikaitkan bukan sahaja dengan gangguan pertuturan, tetapi juga dengan monoton tingkah laku. Kanak-kanak cenderung melakukan perkara yang sama berulang kali tanpa menambahkan sesuatu yang baru kepada mereka. Apa-apa perubahan yang menyebabkan tekanan serius, mereka menjadi mudah marah atau berkeringat.
  • Kurang berminat. Anak tidak menunjukkan minat terhadap fenomena apa pun, dia tidak mahu bermain, dia tidak dapat menerapkan pemikiran abstrak. Kadang-kadang seseorang yang autistik mungkin tertarik dengan permainan, dan dia akan memainkannya secara berterusan, tetapi perkara lain akan tetap tidak peduli dengannya. Terdapat situasi ketika kanak-kanak menggunakan mainan itu untuk tujuan lain. Contohnya, bermain dengan salah satu elemennya sahaja.
  • Pencerobohan. Walaupun sedikit tekanan atau kekecewaan boleh menyebabkan timbulnya serangan secara tiba-tiba pada anak seperti itu. Selalunya anda dapat mendengar jeritan daripada mereka, rasa tidak puas hati terhadap semua perkara dan semua orang. Kadang-kadang orang autistik malah marah pada diri mereka sendiri. Mereka boleh berbahaya kerana dengan wabak seperti itu, mereka boleh menyebabkan bahaya fizikal kepada orang lain.
  • Keabnormalan fisiologi. Sebilangan kanak-kanak dengan autisme mungkin mengalami pelbagai masalah fisiologi yang mengganggu kehidupan. Kejang, gangguan dalam kerja saluran gastrousus, kerosakan fungsi pankreas, serta penurunan imuniti adalah mungkin.

Sebarang manifestasi penyakit ini sangat tidak menyenangkan. Walaupun dengan keparahan ringan, seorang kanak-kanak dapat mengalami banyak kesulitan sepanjang perjalanan. Oleh itu, sangat mustahak untuk mendapatkan rawatan dalam usaha untuk mengurangkan gejala..

Yang paling teruk adalah untuk remaja - pada usia ini, gejala penyakit ini paling ketara dan boleh muncul secara tiba-tiba.

Diagnostik, rawatan

Sebelum memulakan rawatan untuk sebarang tahap autisme pada kanak-kanak, sangat penting untuk menjalani semua prosedur diagnostik untuk memastikan bahawa kanak-kanak itu mempunyai penyakit ini. Pembezaannya dengan penyakit lain sangat penting sejak kadang-kadang simptomnya serupa dengan gangguan lain di dalam badan. Terdapat kes di mana orang autistik menerima rawatan yang lebih berbahaya daripada kebaikan.

Diagnostik

Alat diagnostik pertama yang mengenali autisme adalah temu ramah dan pemerhatian. Untuk melakukan ini, doktor akan bercakap dengan bayi, cuba mengenal pasti ciri-ciri tingkah laku atau pergerakannya. Juga sangat penting bagi ibu bapa untuk dapat menerangkan masalahnya dengan sejelas mungkin, memberitahu tentang apa yang mereka lihat secara langsung.

Selepas itu, anda boleh mula melakukan ujian khas. Mereka menunjukkan keadaan jiwa dan kecerdasan, dan juga membantu menentukan kehadiran keabnormalan lain yang terdapat pada penyakit lain. Ujian ini merangkumi:

  • Soal selidik untuk kanak-kanak;
  • Ujian kemahiran kognitif;
  • Ujian autisme;
  • Ujian untuk pelbagai gangguan.

Sekiranya, setelah dilakukan, kecurigaan autisme tetap ada, maka doktor akan menetapkan penggunaan kaedah diagnostik lain. Mereka akan menunjukkan keadaan fizikal badan, di mana penyimpangan akan dapat dilihat apabila terdapat autisme. Prosedur berikut paling berkesan:

  • Ultrasound otak;
  • Elektroensefalografi;
  • Pemeriksaan oleh pakar audiologi.

Apabila semua prosedur selesai, doktor akan dapat membuat kesimpulan yang tepat. Dengan segera, anak akan diberi semua ubat yang diperlukan, dan ibu bapa akan diberi sejumlah cadangan. Pada masa yang sama, sangat penting untuk memperhatikan mengenal pasti patologi lain untuk mengecualikan kesan sampingan yang berkaitan dengan terapi..

Rawatan

Dengan bantuan ubat-ubatan, dapat meringankan gejala penyakit, menjadikan kehidupan anak lebih mudah. Tetapi harus difahami bahawa menyingkirkannya sepenuhnya tidak akan berjaya walaupun dengan keinginan yang kuat. Cara termudah adalah dengan menekan pencerobohan, sikap tidak peduli, pengasingan dengan ubat-ubatan, dan juga untuk merangsang otak, yang sangat penting dengan penyakit seperti itu.

Temu janji untuk setiap kanak-kanak adalah individu. Terdapat banyak pilihan rawatan, kerana semuanya bergantung pada kesan yang diinginkan, usia dan kesihatan bayi, perjalanan penyakit ini, serta kemungkinan risiko yang berkaitan dengan pengambilan ubat tertentu.

Dalam kebanyakan kes, doktor menetapkan 4 kumpulan ubat:

  1. Nootropik. Mereka meningkatkan fungsi otak dengan meningkatkan aktivitinya. Kanak-kanak itu mula menunjukkan kecerdasan yang lebih tinggi, lebih mudah baginya untuk berkomunikasi dengan orang, dan masih banyak masalah yang masih ada dalam kehidupan. "Nootropil", "Piracetam", "Picamilon" adalah pil yang paling popular untuk rawatan autisme.
  2. Antipsikotik. Cara kumpulan ini menghilangkan ketegangan, meredakan pemikiran yang agresif, dan juga menenangkan anak. Mereka juga boleh mempengaruhi otak secara separa dengan merangsang kerjanya. Selalunya, ubat yang disebut "Rispolept" digunakan. Ia cukup selamat, dan kesan sampingan sangat jarang berlaku..
  3. Antidepresan. Sekiranya kanak-kanak itu sering dalam keadaan tertekan, enggan berinteraksi dengan orang lain, tidak menunjukkan minat, maka anda perlu menggunakan ubat-ubatan kumpulan ini. Mereka akan melegakan semua gejala tersebut. Perlu diberi perhatian kepada "Fluoxetine". Ini bukan ubat pediatrik, tetapi boleh digunakan pada dos yang dikurangkan dengan izin doktor.
  4. Penenang. Mereka diresepkan tidak begitu kerap, kerana mereka boleh memberi kesan negatif kepada sistem saraf bayi. Tindakan utama mereka adalah menyingkirkan ledakan pencerobohan, yang juga membantu melindungi orang lain dan anak itu sendiri daripada menyebabkan bahaya fizikal..

Tahap autisme ringan pada kanak-kanak dapat ditekan sebahagiannya walaupun dengan pengambilan kompleks vitamin-mineral sederhana. Mereka menormalkan fungsi otak, meningkatkan metabolisme, dan juga melindungi sistem saraf dari kesan negatif..

Sekiranya doktor mengatakan bahawa anda boleh melakukannya tanpa minum ubat, maka anda harus mendengarkannya. Tidak ada gunanya menggunakannya tanpa memerlukan, kerana mereka boleh membahayakan kesihatan.

Cadangan

Anda boleh merawat penyakit ini dengan kaedah lain. Mereka sangat berkesan dalam membantu menghilangkan manifestasi autisme. Namun, tidak perlu menunggu hasil yang hebat dengan gejala yang serius, kerana pada peringkat penyakit yang lebih tinggi, hampir mustahil untuk mempengaruhinya. Masih patut dicuba.

Anda boleh menggunakan pilihan berikut:

  • Terapi tingkah laku kognitif;
  • Latihan interaksi sosial;
  • Pusat Pembelajaran untuk Kanak-kanak dengan Autisme.

Selain itu, anda harus menggunakan cadangan mudah yang berkaitan dengan kehidupan harian anak untuk menormalkan keadaannya. Sebaiknya lakukan masing-masing:

  1. Menormalkan pemakanan. Isi diet dengan makanan sihat, tidak termasuk makanan berbahaya, susu, soya, soda dan gula.
  2. Buat rutin harian. Bayi harus mempunyai jadual kebiasaan di mana perkara-perkara utama berlaku pada masa yang sama. Perkara yang sama berlaku untuk tidur..
  3. Enggan melakukan perubahan yang drastik. Usahakan untuk tidak mengatur semula, tidak berpindah ke pangsapuri lain, dan juga tidak secara tiba-tiba mengubah rutin harian.
  4. Menjalin hubungan. Berkomunikasi dengan bayi, bersabar, bersikap sayang, menjaga dia, tidak pernah bersumpah.
  5. Jejak aktiviti. Kerja berlebihan harus dielakkan, tetapi pada masa yang sama adalah penting untuk mendorong semua perkara yang diminati oleh bayi..

Sekiranya boleh, maka wajarlah melibatkan anak dalam latihan sukan. Aktiviti fizikal mempunyai kesan positif terhadap keadaan umum badan.

Walaupun tidak ada hasil, anda tidak boleh menyerah - perubahan positif dapat terjadi setiap saat.

Autisme adalah ayat?

Setelah mengenal pasti autisme pada seorang anak, anda harus segera merawat rawatan dan pelaksanaan semua cadangan. Dengan pendekatan yang tepat untuk masalah ini, mungkin dapat menghilangkan sejumlah gejala, dan juga memperbaiki keadaan pesakit. Kadang-kadang anda hampir dapat menormalkan kerja otaknya sepenuhnya. Oleh itu, jangan risau - akan lebih tepat untuk mula bertindak..

Pergolakan Autisme Autisme: Tiga Bentuk Gangguan Mengikut Keterukan

Jadikannya lebih ketara dalam suapan pengguna atau dapatkan kedudukan PROMO sehingga artikel anda akan dibaca oleh ribuan orang.

  • Promo standard
  • 3.000 tayangan promo 49 KP
  • 5,000 tayangan promo 65 KP
  • 30,000 promosi 299 KP
  • Sorotan 49 KP

Statistik mengenai kedudukan promo ditunjukkan dalam pembayaran.

Kongsi artikel anda dengan rakan anda melalui rangkaian sosial.

Maaf, tetapi anda tidak mempunyai rubel benua yang mencukupi untuk mempromosikan rakaman tersebut.

Dapatkan rubel Continental,
menjemput rakan anda ke Comte.

Mereka mula membicarakan tentang gejala autisme jauh sebelum munculnya istilah itu sendiri: ia diperkenalkan pada tahun 1911 oleh doktor Switzerland Eigen Bleuler (kita berhutang istilah "skizofrenia"), tetapi Martin Luther menggambarkan kes yang serupa pada abad ke-16. Bagaimana definisi gangguan ini dan kriteria diagnosisnya berubah dan bentuk penyakit apa yang dibezakan sekarang??

Apakah ciri-ciri tingkah laku pesakit yang membolehkan doktor mendiagnosisnya dengan gangguan autisme atau spektrum autisme? Dari masa ke masa, kriteria ini telah berubah - seperti juga jenis diagnosis. Kaedah termudah untuk mengesan perubahan ini adalah Manual Diagnostik dan Statistik Gangguan Mental (DSM), panduan utama untuk mendiagnosis penyakit mental di Amerika Syarikat..

Pada edisi keempat sebelumnya, empat gangguan disenaraikan:

  • gangguan autistik,
  • Sindrom Asperger,
  • gangguan perkembangan yang meluas tanpa spesifikasi lebih lanjut (PDD-NOS),
  • gangguan disintegratif kanak-kanak.

Dalam edisi terkini, DSM-5, keempat-empat diagnosis digabungkan menjadi satu: Autism Spectrum Disorder (ASD). Mengapa ia berlaku? Para penyelidik menyedari bahawa keempat-empat gangguan menunjukkan tingkah laku yang serupa, tetapi dengan tahap keparahan yang berbeza-beza. Kerana itu, doktor mula melihat autisme sebagai spektrum..

Kriteria utama untuk mendiagnosis ASD adalah kesukaran dalam komunikasi sosial, minat terhad dan kecenderungan untuk melakukan tindakan berulang. Pada masa yang sama, doktor secara berasingan menyoroti gangguan komunikasi sosial - dalam banyak hal serupa dengan ASD, pesakit seperti itu mengalami masalah serius dengan komunikasi dan kemahiran sosial, tetapi gejala lain kurang jelas.

PENYAKIT SPECTRUM AUTISME OLEH IJAZAH SEBERANG

Selain menggabungkan diagnosis, edisi kelima DSM menambahkan konsep keparahan gangguan autistik: pada skala 1 hingga 3 (di mana 1 adalah manifestasi paling ringan, 3 adalah yang paling teruk), masing-masing gejala dinilai. Ini membolehkan doktor membezakan tiga bentuk ASD..

RAS 1: Pesakit Memerlukan Bantuan

Ini adalah jenis gangguan autistik yang paling ringan. Pesakit dengan diagnosis ini mungkin mengalami kesukaran dalam situasi sosial dan masalah tertentu kerana minat yang terbatas dan kecenderungan untuk melakukan tindakan berulang, tetapi mereka memerlukan sokongan minimum untuk berfungsi normal dalam kehidupan seharian..

Dalam kebanyakan kes, mereka cukup mampu komunikasi lisan, dan sering dapat menjalin hubungan dengan orang lain. Pada waktu yang sama, mereka mungkin mengalami kesukaran untuk melakukan dialog yang normal, jauh lebih sukar bagi mereka untuk mencari teman dan menjaga hubungan..

Ramai pesakit dengan ASD 1 lebih suka mematuhi rutin harian tertentu; kejadian dan perubahan irama kehidupan yang tidak dijangka dapat menyebabkan mereka tidak selesa. Mereka lebih suka melakukan banyak dengan cara mereka sendiri..

RAS 2: Pesakit Memerlukan Bantuan Penting

Pesakit seperti itu memerlukan lebih banyak pertolongan dan sokongan daripada orang yang mempunyai ASD 1. Mereka mempunyai masalah yang lebih jelas dengan kemahiran sosial, dan kesukaran yang mereka alami dalam situasi sosial lebih mudah dilihat oleh orang lain.

Tidak semua pesakit dengan ASD 2 mampu komunikasi lisan. Sebilangan mungkin hanya mempunyai perbualan yang sangat pendek atau bercakap mengenai topik yang sangat terhad. Mereka mungkin memerlukan sokongan yang besar untuk mengambil bahagian dalam kehidupan sosial.

Tingkah laku bukan lisan mereka juga sangat berbeza: mereka sering tidak memandang orang lain atau sama sekali di matanya. Sebilangan besar dari mereka gagal mengekspresikan emosi dengan nada suara atau ekspresi wajah seperti yang dilakukan oleh kebanyakan orang..

Minat terhad dan kecenderungan tingkah laku berulang adalah masalah yang signifikan bagi pesakit ini. Seringkali mereka merasa bahawa mereka harus mematuhi rutin yang ditentukan dengan ketat atau mengamati irama kebiasaan dan, sekiranya terjadi perubahan atau pelanggaran perintah yang telah ditetapkan, mereka mengalami ketidakselesaan yang teruk..

RAS 3: Pesakit Memerlukan Bantuan Penting

Orang dengan ASD 3 mempunyai kesukaran yang signifikan dengan interaksi sosial, dan minat dan kecenderungan terhad mereka untuk tingkah laku berulang sangat jelas sehingga mereka menghalangi mereka untuk melakukan aktiviti seharian dengan sendiri..

Ramai orang dengan ASD 3 tidak dapat bercakap. Sebarang kejadian yang tidak dijangka atau luar biasa menimbulkan kesukaran besar bagi mereka. Mereka mungkin terlalu sensitif atau, sebaliknya, tidak cukup sensitif terhadap rangsangan tertentu. Selalunya mereka benar-benar terpesona oleh sebarang upacara yang berulang-ulang: orang-orang seperti itu bergoyang, mengulang perkataan yang sama, memutar objek.

Pesakit ini memerlukan pertolongan dan sokongan yang sangat penting untuk menguasai kemahiran yang diperlukan dalam kehidupan seharian..

Punca perkembangan, tahap dan kaedah rawatan autisme pada kanak-kanak

Autisme adalah gangguan yang disebabkan oleh gangguan perkembangan otak. Autisme awal kanak-kanak adalah gangguan perkembangan emosi dan peribadi kanak-kanak dan remaja. Pesakit menunjukkan tanda-tanda gangguan interaksi dan komunikasi sosial, minatnya terhad dan terdapat pergerakan berulang.

Selalunya, autisme pada kanak-kanak menjelma sebelum usia 3 tahun. Menurut statistik, prevalensi penyakit ini: 1-6 kanak-kanak per seribu.

Etiologi

Terdapat beberapa teori mengenai permulaan autisme awal pada kanak-kanak, tetapi tidak ada yang menerima pengesahan saintifik. Baru-baru ini, para saintis telah membicarakan gabungan sebab-sebab berlakunya autisme awal kanak-kanak..

  • Kecenderungan genetik. Autisme awal kanak-kanak adalah turun temurun, terdapat keluarga dengan dua anak dengan autisme. Selalunya, kanak-kanak dengan autisme dilahirkan pada wanita selepas 35 tahun, dan dalam rahim mereka berada dalam persembahan breech;
  • Faktor perinatal. Pendedahan wanita hamil terhadap faktor persekitaran yang berbahaya: ekologi yang buruk, bahaya pekerjaan, bahan kimia rumah tangga, ubat-ubatan, garam logam berat;
  • Pelanggaran latar belakang hormon badan. Kanak-kanak dengan autisme mempunyai tahap testosteron yang tinggi dalam darah dan kromosom X yang lemah;
  • Vaksinasi. Kepekaan individu sesetengah kanak-kanak terhadap vaksin boleh mencetuskan perkembangan gangguan ini;
  • Teori viral. Seorang wanita yang menderita campak atau rubela semasa kehamilan mempunyai risiko tinggi untuk mengandung anak dengan autisme;
  • Ciri-ciri perkembangan otak. Kanak-kanak dengan autisme awal kanak-kanak mempunyai hemisfera kanan yang berkembang dengan baik, sementara hemisfera kiri dan amigdala kurang berkembang;
  • Tidak mendapat cukup protein. Protein Cdk5 adalah enzim di otak manusia dan terlibat dalam penghantaran maklumat sinaptik antara neuron;
  • Pelanggaran pada pasangan kromosom ke-11. Gen neurexin-1 disebut "gen autisme", ia terlibat dalam sintesis neurotransmitter otak - glutamat.

Klinik sindrom

Anak tidak dapat menjalin hubungan dengan dunia luar. Seseorang yang autistik tidak memahami mood orang lain, tidak meluahkan emosi dan pengalamannya sendiri. Dia tidak memandang orang tuanya dan orang di sekelilingnya dengan mata, tidak bersikap gergasi ketika berinteraksi dengan orang lain, tidak mengubah ekspresi wajah dan intonasi suara. Orang autistik menjadi ikatan dengan ibu bapa atau penjaga mereka, tidak berusaha untuk menghubungi orang yang tidak dikenali.

Tingkah laku stereotaip juga diperhatikan. Seseorang yang autistik sentiasa melakukan tindakan monoton: melambaikan tangan, melompat, melambaikan kepalanya, atau memiringkan badan ke kanan dan kiri. Apa-apa objek (mainan atau buku) boleh menjadi objek perhatian dan manipulasi berterusan: ia bergetar, mengetuk, gelombang, berpusing dan berpusing. Sekiranya buku jatuh ke tangan kanak-kanak seperti itu, dia mula membalik halaman dengan cepat, mengetuknya secara berirama.

Seorang kanak-kanak dengan penyakit ini berminat dengan topik yang sama dalam perbualan, gambar atau bermain. Orang autistik suka monoton, dia tidak suka jika seseorang di luar campur tangan dalam hidupnya dan cuba mengubah sesuatu, dia secara aktif menentang ini.

Dalam kebanyakan kes, perkembangan pertuturan ditangguhkan dan terganggu. Seseorang yang autistik mungkin mempunyai perbendaharaan kata yang baik, dia dapat merumuskan pemikirannya, tetapi dalam ucapan dia menggunakan frasa dan ungkapan yang klise. Orang yang autistik mengelakkan perbualan, tidak bertindak balas ketika mereka berpaling kepadanya, tidak bertanya kepada dirinya sendiri. Kanak-kanak dengan autisme awal kanak-kanak mempunyai banyak pengulangan perkataan yang sama. Autis selalu mengelirukan kata ganti diri, mereka menyebut diri mereka "anda", "dia", "dia".

Klasifikasi keterukan

KuasaCiri
Darjah 1Autisme awal kanak-kanak menampakkan dirinya sebagai detasemen lengkap. Kanak-kanak itu tidak berminat dengan peristiwa yang berlaku di sekelilingnya. Kanak-kanak itu tidak bertindak balas terhadap kata-kata yang penuh kasih sayang. Bayi-bayi ini mungkin tidak bertindak balas terhadap ketidakselesaan, lampin basah, atau kelaparan. Orang autistik tidak suka apabila seseorang melihat ke mata mereka atau cuba menyentuhnya..
Darjah 2Kanak-kanak autistik mempunyai penolakan aktif terhadap persekitaran. Mereka menunjukkan selektif dalam hubungan mereka dengan dunia luar. Lingkaran sosial utama autis adalah ibu bapa dan orang terdekatnya. Kanak-kanak seperti ini dicirikan oleh peningkatan selektiviti dalam makanan dan pakaian. Sebarang campur tangan dalam kehidupan seseorang yang autistik boleh menyebabkan tindak balas afektif kepadanya. Kanak-kanak seperti itu mampu mengalami perasaan takut, dan sebagai tindak balas terhadapnya, mungkin terdapat manifestasi keagresifan terhadap orang lain atau pencerobohan secara automatik. Kanak-kanak dengan autisme II kanak-kanak awal juga melakukan pergerakan stereotaip dan menggunakan perkataan dan frasa yang sama. Orang autistik dalam kumpulan ini lebih disesuaikan dengan sosial.
Gred 3Autisme awal kanak-kanak dicirikan oleh adanya dunia dalamannya sendiri. Ini adalah orang-orang "istimewa", mereka bersembunyi dari dunia luar demi kepentingan mereka sendiri. Permainan dan pertuturan adalah monoton. Tanda-tanda autisme pada kanak-kanak adalah bahawa anak itu dapat mengulangi frasa yang sama selama berjam-jam, bermain permainan tertentu selama bertahun-tahun. Anak-anak ini tidak boleh dianggap belum berkembang, banyak orang autis yang menonjol dalam kegilaan mereka. Kadang kala, minat dan permainan kanak-kanak seperti itu bersifat agresif..
4 darjahKanak-kanak autistik menghadapi kesukaran untuk berinteraksi dengan persekitaran luaran. Mereka sangat sensitif secara emosional, rentan dan rentan, mengelakkan hubungan yang tidak membawa mereka rasa selesa secara psikologi. Ciri khasnya adalah gangguan neurologi, seperti kanak-kanak berjalan berjinjit. Autisme jenis ini dianggap sebagai varian ringan dari penyakit ini..

Bagi kanak-kanak dengan autisme, ciri khasnya ialah mereka sangat gemar bermain di air..

Remaja autistik sangat sukar, dengan kemurungan, pencerobohan dan psikosis. Sekiranya betul dan tepat pada masanya untuk mengenali penyakit ini dan mengatur kerja dengan orang yang autis, maka adalah mungkin untuk memajukannya melalui tahap-tahap ini.

Cara memeriksa anak

Semakin awal diagnosis dijalankan dan anak mendapat bantuan tepat pada masanya, semakin mudah mencapai hasil yang baik..

Rundingan pertama dilakukan oleh pakar pediatrik, dia mengumpulkan anamnesis, melakukan pemeriksaan fizikal pesakit, mengenal pasti tanda-tanda penyakit, bertanya kepada ibu bapa atau penjaga. Kriteria utama untuk membuat diagnosis ini adalah pemerhatian terhadap tingkah laku anak..

Sekiranya anda mengesyaki autisme pada kanak-kanak, adalah perlu untuk menjemput pakar gangguan spektrum austik dan pakar neurofisiologi. Ahli psikologi menilai keadaan pesakit dan menulis keterangan mengenai tingkah laku autistik. Diagnosis lengkap penyakit ini hanya mungkin dilakukan di hospital..

Diagnosis pembezaan harus dibuat antara autisme, keterbelakangan mental dan gangguan pertuturan tertentu. Kaunseling genetik memainkan peranan penting dalam diagnosis yang betul. Kanak-kanak dengan autisme memerlukan bantuan ibu bapa, aktiviti khas, dan pemakanan. Ramai kanak-kanak dengan autisme mempunyai kecacatan (kira-kira 80%).

Terapi tingkah laku

Rawatan untuk autisme awal kanak-kanak harus dimulakan dengan diet bebas kasein dan bebas gluten.

Setiap kanak-kanak dengan autisme diberi terapi tingkah laku. Apa-apa terapi untuk autisme jauh lebih baik daripada tidak ada. Adalah paling berkesan untuk memulakan program terapi pendidikan dan tingkah laku khas dengan kanak-kanak yang berumur di bawah 3 tahun. Pada peringkat awal manifestasi penyakit ini, doktor dan pendidik dapat membantu seseorang yang autis berusia tiga tahun untuk menguasai kemahiran menolong diri sendiri, komunikasi dengan rakan sebaya dan ibu bapa. Kelas tadika dengan orang autistik beberapa kali seminggu meningkatkan kemahiran sosial, mengurangkan keparahan gejala dan tingkah laku adaptif.

Sebilangan kanak-kanak diajar untuk berkomunikasi dengan ibu bapa dan rakan sebaya mereka dengan menggunakan gambar atau perkataan bertulis di atas kertas. Dengan cara yang suka bermain, "tingkah laku yang betul" anak dikembangkan. Kemahiran atau tindakan tertentu dibahagikan kepada beberapa bahagian, pesakit menguasai setiap langkahnya, doktor memperkuat tahap yang dipelajari dengan hadiah.

Tertakluk pada perancangan yang ketat dan pelaksanaan urutan prosedur, jenis tingkah laku baru dapat dibentuk pada pesakit. Teknik-teknik ini membolehkan orang autis pergi ke kedai runcit atau melakukan pekerjaan rumah tangga asas..

Ubat-ubatan dan kaedah lain

Sekiranya terapi tingkah laku tidak berjaya dan orang autistik tidak dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan sosial, maka terapi ubat ditetapkan. Orang dengan autisme menerima psikotropik (antidepresan, perangsang, antipsikolitik) atau antikonvulsan. Tetapi, seperti yang ditunjukkan oleh amalan, tidak ada ubat ini yang menyelesaikan masalah komunikasi dan sosial autis. Ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat kanak-kanak tersebut mempunyai sejumlah kesan sampingan yang memburukkan keadaan umum pesakit..

Semasa merawat pesakit dengan atuisme, doktor mengamalkan fisioterapi, gimnastik dan urut. Elektroforesis zon kolar, gimnastik pemulihan untuk semua kumpulan otot, urut belakang, lengan dan kaki digunakan.

Hasil yang baik dalam pengembangan bidang autisme deria dan emosi diberikan melalui komunikasi dengan kuda dan lumba-lumba, serta rawatan homeopati. Dalam pembetulan autisme, terapi muzik menunjukkan dirinya sangat baik. Guru dengan pendidikan muzik bekerja dengan anak-anak, yang bermain piano, menghidupkan muzik berirama untuk kanak-kanak, menyanyikan lagu bersama-sama.

Autisme awal kanak-kanak adalah gangguan serius yang memerlukan banyak perhatian daripada ibu bapa dan juga pemerintah.

Jenis-jenis autisme

Autisme adalah sejenis gangguan mental yang mempunyai bentuk dan klasifikasi tersendiri. Doktor memerlukan maklumat ini untuk menilai perjalanan patologi, merangka rancangan rawatan dan prognosis..

Manifestasi bervariasi, merangkumi sejumlah sindrom, dan dikelompokkan menjadi satu kategori luas: Autism Spectrum Disorders (ASD). Sebagai peraturan, mereka adalah kecacatan kongenital dalam pengembangan sistem saraf pusat, yang diperbaiki pada tahap genetik.

Tanda-tanda pertama ASD sudah dapat dilihat pada masa bayi atau muncul pada tahun-tahun pertama kehidupan. Walau bagaimanapun, beberapa jenis autisme pada kanak-kanak hanya dapat dilihat selepas atau menentang akil baligh..

Ciri khas orang dengan autisme dari apa jua jenis adalah masalah dalam interaksi dengan masyarakat. Mereka melihat dunia dengan cara tertentu, tidak memerlukan komunikasi, sering kali tidak dapat memahami makna kiasan kata-kata, subteks fenomena tertentu.

Jisim pesakit ketika mereka membesar dan apabila disertai dengan terapi yang dipilih dengan betul, latihan pemulihan, menyesuaikan diri dengan kehidupan normal. Namun, terdapat juga jenis autisme kanak-kanak yang teruk, tanda-tanda yang tidak dapat dihilangkan walaupun dengan ubat..

Jenis Autisme Kanak-kanak

Penyakit ini dikenal pasti dalam kategori yang terpisah kurang dari satu abad yang lalu. Sejak itu, para saintis berjaya mengkaji manifestasi dan akibatnya. Di bawah ini kita akan mempertimbangkan jenis autisme pada kanak-kanak yang termasuk dalam ICD-10.

Autisme awal kanak-kanak

Juga, autisme awal kanak-kanak disebut sindrom Kanner dengan nama penemu. Ia menampakkan diri pada tahun-tahun pertama, dan kadang-kadang bulan kehidupan. Pada usia 3 tahun, gejala yang cukup untuk membuat diagnosis telah berkembang.

Kedua-dua keadaan luaran dan ciri-ciri peribadi sistem saraf pusat kanak-kanak dapat menimbulkan percepatan perkembangan penyakit ini..

Gejala patognomonik pada pesakit adalah:

  • kekurangan minat terhadap dunia sekitar;
  • penolakan yang jelas untuk berkomunikasi walaupun dengan orang yang rapat;
  • keterlaluan terhadap ibu atau penolakan sepenuhnya semua orang, termasuk mereka yang paling dekat dengan anda;
  • kelewatan atau kemunduran perkembangan pertuturan;
  • keengganan untuk makan;
  • kekurangan rasa menjaga diri;
  • keengganan membuat hubungan mata semasa dialog;
  • pelanggaran kemampuan intelektual;
  • penggunaan objek bukan main sebagai mainan, permainan bukan plot;
  • pergerakan berulang, kepatuhan terhadap ritual.

Sekiranya bayi dari bulan pertama menunjukkan keengganan untuk pergi ke tangannya, tidak menyukai hubungan sentuhan, tidak membezakan antara ahli keluarga dan orang asing, maka ini adalah alasan untuk menghubungi pakar pediatrik untuk rujukan untuk diperiksa. Kemudian, tanda-tanda lain menjadi ketara, termasuk MR yang teruk (keterbelakangan mental), kesukaran untuk bercakap.

Sindrom Kanner memerlukan rawatan bertahun-tahun, bekerjasama dengan doktor khusus. Memerlukan rancangan kelas pembetulan di pusat khas dan di rumah.

Sekiranya terdapat penyakit ringan, seiring dengan usia, anak belajar kemahiran yang diperlukan untuk hidup dan mampu hidup berdikari. Apabila patologi teruk, pesakit menghadapi risiko hilang upaya..

Kursus atipikal autisme

Terungkap kemudian, kadang-kadang sudah dilakukan oleh remaja.

Tidak seperti bentuk klasik, ia tidak menampakkan diri dengan semua gejala ciri. Varian ASD ini sering disebut sebagai autisme dewasa kerana pengesanan lewat dan kelewatan dalam kerja pembetulan..

Oleh kerana simptomnya dangkal, ringan, pesakit mempunyai peluang yang baik dari waktu ke waktu untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan di masyarakat pada tahap norma.

Selalunya orang dengan jenis ini berbakat dengan bakat dalam satu bidang atau bidang yang lain, mempunyai tahap kecerdasan di atas purata. Gejala ditunjukkan dalam penghambatan pengembangan pertuturan, persepsi khusus tentang dunia atau penolakan komunikasi dengan orang lain.

Kadang-kadang gejala autisme atipikal bukanlah penyakit bebas, tetapi salah satu manifestasi skizofrenia kanak-kanak.

Sindrom Asperger

Gangguan autistik tertentu yang biasanya berlaku pada kanak-kanak lelaki. Ia menampakkan diri lebih awal, tetapi pada masa yang sama ia dianggap sebagai bentuk penyakit yang agak ringan, kerana ia mudah diperbaiki..

Gejala khas adalah:

  • Pelanggaran dari aspek sosial. Sulit bagi mereka untuk memulakan dan mengadakan dialog. Tidak memahami dan tidak menerima corak tingkah laku standard dalam masyarakat.

Mengesyaki autisme kelas 4

Siapa yang disyaki menghidap autisme? Pemeriksaan dan doktor apa yang anda ambil? bagaimana tingkah laku anak-anak?

Semalam, pakar ke-5 memberitahu kami tentang kecurigaan seperti itu, pada 29 kita akan ke EEG... menakutkan ((((

Kami pergi ke ahli psikologi, kanak-kanak itu menjangkau anak-anak dan berhenti takut pada orang dewasa (dia bahkan membuat hubungan dengan beberapa orang)...

Sungguh memalukan, sejak berumur 1.5 tahun, saya mula berlari-lari doktor dan memberontak bahawa bayi itu berhenti bercakap, dan semua orang menghantar saya dalam teks langsung dan tidak langsung dan menyuruh saya menunggu 3 tahun... mereka menunggu ((((

  • # Sindrom Autisme Kanak-kanak Awal
  • # Kelumpuhan otak dan gangguan sistem muskuloskeletal
  • #Fungsi mental terganggu
  • # Kerosakan pertuturan
  • # Bayi pramatang
  • #Penyakit onkologi
  • # Sindrom Down
  • #Epilepsi
  • * Peraturan masyarakat
  • Mati
  • Dokumen, faedah dan pembayaran

Komen pengguna

  • 1
  • 2
  • 3

Tuhan melarang tidak disahkan. kemudian tulis pastikan.

Zhenya, biarkan semuanya dibantah. Saya sangat berharap kesihatan Ilya! Tuhan mengizinkan bahawa itu hanya wataknya.

Tambang juga sering suka bermain dengan haiwan dan membariskannya dalam barisan sama rata atau tepat dalam bulatan. Di kedai dia suka menyusun barang dalam kuah yang diproses dan menyusunnya seperti seorang perfeksionis yang gemar) Inilah Ilyusha bersih) Dan anda sering berjalan bersamanya bersama-sama dengan kanak-kanak? Mungkin anda jarang berkomunikasi dengan orang lain dan dia tidak biasa? Kami di sektor swasta dan jarang ke taman permainan sebelum ini, dan pada mulanya dia tidak berkomunikasi dengan sesiapa di tadika. Sekarang ada kawan, dll. Mungkin anda mempunyai begitu?

tetapi saya bercakap dengan ahli psikologi hari ini, dia mengatakan bahawa ada spektrum autistik, tetapi ini lebih merupakan sifat watak daripada gangguan mental. Dia membuat kemajuan yang terlalu baik di kelas, ini tidak biasa untuk autis.

Segala-galanya akan baik! Pada masa ini, ini dirawat, jika itu. Tetapi saya rasa anda tidak terancam)))

Semoga berjaya dan sabar! Segala-galanya akan baik!

Tuhan melarang perkara itu tidak disahkan dan semuanya baik-baik saja!

Biarkan semua kecurigaan anda tidak disahkan! Kesihatan kepada anda!

Sial, saya tidak boleh mempercayainya. Saya harap ini hanyalah ketakutan yang tidak masuk akal. Dan kanak-kanak itu hanya pedant... Saya doakan semoga berjaya. Biarkan semuanya menjadi yang terbaik.

Semalam saya bercakap dengan guru kami dan ahli psikologi di pusat itu - mereka mengatakan bahawa kemungkinan besar hanya gudang x-ra, mereka tidak melihat autisme.

Pergi ke psikiatri kanak-kanak, lebih baik Osin E, K... dia pasti akan membuat diagnosis!

Mereka masih memberitahu saya bahawa jangan demam... kanak-kanak normal... tetapi saya melihat bahawa... saya meludah di klinik... dan semua yang lain... sekarang hanya pembetulan... dan seterusnya

inilah psikiatri semasa meletakkan dz!

hmm... mereka berkata kepada saya juga, mari kita tunggu (((((((x r e n menunggu untuk mendapatkan apa yang akan dilakukan)).

kemungkinan besar anda tidak mempunyai DZ ini, jadi biarkan ahli psikologi melakukannya dengannya