Utama > Tekanan

Tingkah laku pesakit selepas strok

nenek saya mengalami strok ketiga setahun yang lalu. dia tidak makan sendiri, tetapi dengan pertolongan orang lain, tidak bercakap, tidak duduk sendiri, hanya dengan pertolongan, tidak berjalan.

tetapi yang paling asas adalah kegelisahan. dan siang dan malam dia merintih tanpa henti dari biliknya, memanggil dengan suaranya. tidak membiarkan kita atau jiran tidur... jiran kita sudah mengetuk dinding... tidak ada pil yang membawanya ke akal dan kita tidak tahu apa yang harus difikirkan - adakah ini adalah pergeseran kesedaran yang nyata... atau hanya dari keburukan watak yang dia ingin menarik perhatian.

siapa yang memilikinya? bolehkah seseorang memberi nasihat sebagai doktor? bagaimana untuk bertindak balas terhadap perkara ini dan apa yang harus kita lakukan? jururawat tidak tidur pada waktu malam, memecahnya dan menjerit.

Berbaring pesakit selepas strok: tanda sebelum kematian, pertolongan

Strok adalah proses patologi yang serius, yang disertai dengan pelanggaran bekalan darah ke otak. Penyakit ini mempunyai jenis iskemia atau hemoragik, sesuai dengan perawatan yang dilakukan. Sesuai dengan seberapa banyak otak terjejas, keadaan pesakit ditentukan. Sekiranya banyak fungsi hilang, maka orang itu berada dalam kedudukan terlentang. Pesakit boleh didiagnosis dengan kematian selepas strok.

Penjagaan pesakit

Seorang pesakit di tempat tidur memerlukan rawatan yang sewajarnya. Prosedur kebersihan umum disyorkan. Pesakit disarankan untuk mencuci dan menggosok giginya secara berkala. Anda perlu mengelap badan secara berkala, terutama pada musim panas. Pesakit memerlukan pertolongan semasa mengosongkan pundi kencing dan usus. Pesakit disyorkan untuk mencuci sepenuhnya sekurang-kurangnya seminggu sekali. Untuk tujuan ini, syampu kering khas digunakan..

Pesakit diletakkan di atas katil dengan tilam yang keras. Pesakit harus diberi urutan badan yang lembut setiap hari. Sekiranya terdapat lipatan di tempat tidur, maka mereka perlu diluruskan. Lembaran hendaklah ditukar sekali sehari. Untuk memastikan bekalan udara segar, disarankan untuk selalu mengudarakan ruangan di mana pesakit berada. Pembersihan basah secara berkala juga dilakukan di dalamnya..

Pesakit diberi makan dalam keadaan separuh duduk. Untuk ini, bantal diletakkan di bawah kepala atau kepala tempat tidur diangkat. Setelah pesakit mengambil beberapa sudu makanan pejal, disarankan untuk memberinya minuman. Sebaiknya minum pesakit melalui jerami, cawan minum atau teko. Sekiranya dilarang mengangkat pesakit, maka mereka hanya diberi makanan cair dari botol, yang sebelumnya putingnya dipakai.

Pada pesakit yang terbaring di tempat tidur selepas strok, luka dialami diperhatikan. Untuk menghilangkan komplikasi ini, disarankan untuk menukar pesakit secara berkala. Kulitnya mesti diperiksa dan dirawat secara berkala dengan produk kosmetik yang sesuai..

Sekiranya pesakit berada dalam keadaan terlentang, ini boleh menyebabkan gangguan pada sistem pencernaan, yang dimanifestasikan oleh sembelit. Untuk menghilangkannya, disarankan untuk mengurut perut, menggunakan diet dan ubat-ubatan yang berasal dari tumbuhan. Semua aktiviti ini akan membantu meningkatkan peristalsis..

Sebelum mati akibat strok, kesesakan paru-paru mungkin didiagnosis. Pada masa yang sama, pesakit mempunyai ekspektasi sputum likat yang buruk. Untuk mengelakkan stagnasi, disyorkan latihan pernafasan. Pesakit harus mengembung belon secara berkala atau meniup melalui tiub ke dalam segelas air.

Sekiranya pesakit dibenarkan duduk sambil duduk, maka ia digunakan sekerap mungkin. Untuk mengelakkan genangan, disyorkan urut, yang dilakukan dengan mengetuk dada.

Tanda-tanda kematian

Kematian akibat strok berlaku apabila terdedah kepada pelbagai faktor yang memprovokasi. Dalam kes ini, kejadian gejala yang sesuai diperhatikan:

  • Hilang selera makan. Ini adalah tanda kematian yang penting kerana memerlukan jumlah kalori minimum untuk menampung kehidupan. Pesakit lebih suka makanan ringan dan enggan minum cecair. Segera sebelum mati selepas strok, seseorang mungkin tidak mengalami refleks menelan.
  • Kelemahan besar. Makan sebilangan kalori mungkin melemahkan badan. Orang itu tidak mempunyai kekuatan untuk mengangkat kepala atau menggerakkan anggota badan mereka.
  • Peningkatan rasa letih dan mengantuk. Tidur pesakit yang lama dan kerap menunjukkan penurunan metabolisme. Oleh kerana seseorang memakan makanan dan air dalam jumlah minimum, ini menyebabkan dehidrasi. Keletihan berlebihan, jadi pesakit sering tidak dapat membezakan mimpi dengan kenyataan.
  • Disorientasi dan kekeliruan. Sekiranya seseorang mati, maka tanda-tanda ini semestinya ada, kerana terdapat kemerosotan aktiviti otak. Ini membawa kepada perubahan kesedaran. Itulah sebabnya seseorang tidak mengenali orang yang tersayang dan saudara-mara atau melihat orang yang tidak dikenali di dalam bilik..
  • Gangguan pernafasan. Pesakit mengalami kesukaran untuk bernafas. Keadaan ini disertai dengan pemburukan dan peningkatan kekerapan pergerakan pernafasan dangkal. Selepas bernafas 5-7, mereka menjadi lebih jarang dan lemah. Kemudian ada jeda.
  • Penutupan. Dengan kepupusan proses kehidupan, pesakit mengalami kehilangan minat terhadap semua yang berlaku di sekitar. Sekiranya kematian segera diperhatikan, ini menunjukkan rasa mengantuk yang berlebihan. Pesakit berhenti bercakap dengan orang lain dan selalu berpaling dari mereka.
  • Gangguan kencing. Oleh kerana seseorang mengambil sedikit makanan dan cecair, pengosongan pundi kencing sangat jarang berlaku. Air kencing dicirikan oleh warna kemerahan atau coklat, yang menunjukkan gangguan fungsi ginjal. Dalam beberapa kes, terdapat kehilangan kawalan terhadap proses buang air kecil.
  • Titik vena. Kemunculan gejala ini diperhatikan dengan peredaran darah yang terganggu dan tidak mencukupi..
  • Jari sejuk. sebelum kematian, terdapat pengumpulan darah di bahagian tengah badan, yang menjadi penyebab gejala.
  • Bengkak. Sebelum kematian, ginjal pesakit terganggu, yang menyebabkan pengumpulan cecair di dalam badan.
  • Penurunan tekanan darah. Gejala ini sering dilihat pada pesakit selepas strok..
  • Predagonii. Ini adalah reaksi pelindung tubuh, yang ditunjukkan oleh stupor atau koma. Dengan latar belakang ini, terdapat penurunan metabolisme, disfungsi sistem pernafasan, kemunculan nekrosis pada tisu dan organ. Gejala ini bukan sahaja menyerang strok, tetapi juga serangan jantung..
  • Sakit. Ini adalah keadaan hampir mati di mana latar belakang fizikal dan psiko-emosi sementara bertambah baik. Dalam tempoh ini, semua sistem penting dalam badan hancur..

Memberi pertolongan

Kematian akibat strok berlaku secara beransur-ansur, jadi disarankan agar saudara-mara dan rakan-rakan berusaha untuk mengurangkan keadaannya. Dengan proses patologi, pesakit mengalami kesakitan, yang semakin meningkat sebelum kematian. Untuk menyekat sensasi hampir mati yang tidak menyenangkan ini, doktor yang merawat menetapkan ubat-ubatan dengan kesan analgesik..

Sekiranya seseorang sebelum mati mempunyai akal yang waras, maka dia memerlukan komunikasi. Saudara-mara harus bersimpati dengan permintaan dan ucapan pesakit yang paling tidak masuk akal. Tidak ada yang tahu berapa lama pesakit di tempat tidur akan hidup selepas strok.

Itulah sebabnya disarankan agar seseorang dari saudara-mara dan rakan-rakan selalu bersamanya. Untuk meringankan keadaan dan perawatan pesakit, disarankan untuk menggunakan produk khas - tilam, tempat tidur dan lampin. TV atau komputer diletakkan berhampiran pesakit, yang akan mengalihkan perhatiannya.

Sekiranya seseorang enggan makan, maka paksa dia makan secara paksa. Dia boleh ditawarkan sedikit air atau ais krim. Secara berkala, bibir pesakit perlu dibasahi dengan sedikit air. Sekiranya keletihan berlebihan, pesakit disarankan untuk membiarkannya tidur sebanyak yang dia mahukan..

Sekiranya terdapat kelemahan yang berlebihan, disarankan untuk memberikan keadaan selesa kepada orang yang berbaring. Sekiranya pesakit didiagnosis dengan gangguan pernafasan, bantal diletakkan di bawah kepala pesakit. Sekiranya terdapat sentuhan sejuk di bahagian bawah dan atas, pesakit perlu dilindungi.

Kesihatan mental yang lemah selepas strok - apa yang perlu dilakukan?

Malangnya, ini adalah bahaya pikun. Di sini, bagi orang yang sihat, kadang-kadang anda memperhatikannya, dan nampaknya memadai, tetapi bagaimana ia akan meresap dengan pemikiran anda.

Dia mengalami strok kerana strok? Cerebralizin disuntik? Sekiranya dia disuntik, itu harus dalam keadaan mencukupi.

Ibu tidak tidur kerana karusel ini. Jelas bahawa akhirnya berada di cakrawala, tetapi jika saya hanya berbohong, ia masih dapat dialami, tetapi kejang dan amukan berterusan siang dan malam adalah neraka.
Tahun adalah kapet :(

Sejujurnya, saya tidak tahu apa sebenarnya yang mereka suntik, tetapi saya tidak dapat meminta ibu saya sekarang - sudah terlambat. Tetapi kesannya seperti ini. Tidak, ini tidak berbahaya, barnya jatuh, dia menjerit di sana! Walaupun ketika penyimpangan pertama bermula, saya mempunyai perasaan seolah-olah dia tidak berpegang pada kenyataan, tidak berusaha untuk memahami sesuatu yang tidak difahami atau diingati. Tetapi keadaan menjadi semakin teruk sejak itu.

Ibu memberikan air valerian kepadanya, tetapi, anda lihat, ini tidak mencukupi. Anda memerlukan pil tidur yang lebih kuat pada waktu petang. terima kasih!

Valerian berada di gudang senjata, tetapi anda lihat, itu tidak mencukupi. terima kasih!

terima kasih!
Saya merasakan bahawa mereka berdua perlu disiram di sana. Satu - supaya dia tidak berbaris, dan yang kedua - supaya dia tidak bimbang dan tertidur.

+1000 k SONMIL.
Dan dia dan ibu.

Malah pesakit barah disyorkan untuk tidur. Pengarang, beli dan berikan kepada kedua-duanya.

oh, saya akan berharap. tiada lagi pilihan.

Ya, terima kasih, saya sudah membaca tentangnya, esok saya akan melihat.

Ini adalah akibat strok, peredaran darah bertambah buruk, ada yang tenang yang hanya hidup dalam realiti alternatif, kerana aliran darah yang lemah ke otak malah menyebabkan halusinasi. Alat pendengaran, dll..
Dan ada juga yang ganas. Malangnya. Sudah tentu menakutkan untuk menonton. Neraka.

Pada orang tua, bekalan darah terganggu dengan usia, dan anda juga mengalami strok. Ia hanya permainan otak. Untuk semua.

Saya faham bahawa ia tidak lebih mudah. Untuk tidur, cubalah, saya akan ingat yang lain esok - saya akan menulis di sini. Berkesan, tetapi lupa namanya, dan tidak ada gelembung.

Mengapa saya bertanya mengenai Cerebralizin? Ia adalah import yang sangat mahal. Tetapi selepas itu, 90% dari kecukupan seperti sebelum stroke, dan dari 'air' kami, lebih murah - ada risiko seperti dalam situasi anda. Tetapi tidak semua doktor menyarankan untuk menyuntiknya, tidak semua orang mampu membelinya..

Bertahanlah.
Bawa ayah saya, biarkan dia mengaku. Mengumpulkan.
Dan akan lebih mudah bagi jiwa. Pada usia itu. Dan mungkin ia akan tenang..

Soalan Lazim Demensia: Apa yang perlu dilakukan dengan pencerobohan dan halusinasi

  • demensia

Demensia adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan yang berkaitan dengan gangguan fungsi kognitif otak akibat perubahan degeneratif yang disebabkan oleh kematian neuron. Selalunya, patologi berkembang selepas 65-70 tahun, tetapi kadang-kadang tanda-tanda pertama penyakit ini dijumpai pada usia yang lebih muda (pada usia 40-45 tahun).

Demensia merosakkan ingatan seseorang dan banyak mengubah persepsi dunia di sekelilingnya. Pesakit kehilangan bukan hanya kemampuan untuk belajar, tetapi juga pengetahuan dan kemahiran mereka sebelumnya, itulah sebabnya mereka tidak dapat melakukan tindakan perawatan diri yang asas, mengalami kegagalan ingatan. Oleh itu, orang yang disayangi perlu mengetahui cara menjaga orang yang menghidap demensia..

Demensia menyebabkan

Penyebab proses degeneratif yang paling biasa:

  • Penyakit Alzheimer (faktor yang memprovokasi utama);
  • penyakit metabolik;
  • kebuluran oksigen otak;
  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • penyakit berjangkit;
  • tumor malignan.

Keadaan diperburuk oleh strok, hipertensi arteri, aterosklerosis serebrum.

Gejala penyakit

Demensia berkembang dengan sangat perlahan dan boleh berkembang dari masa ke masa. Gejala demensia pertama adalah keterbelakangan proses pemikiran. Seseorang memerlukan lebih banyak masa untuk menyelesaikan tugas-tugas yang sederhana daripada biasa. Keupayaannya untuk menumpukan perhatian dan berfikir dengan cepat menurun..

Seorang saudara tua harus ditunjukkan kepada pakar sekiranya terdapat tanda-tanda berikut:

  • perubahan watak - manifestasi kekasaran, mudah marah dan keras kepala;
  • kelesuan, apatis, kemurungan;
  • ketidakstabilan keadaan emosi (peralihan tajam dari kegembiraan ke kesedihan);
  • ketakutan yang tidak berasas, panik;
  • gangguan makan;
  • kebijaksanaan dan inkontinensia seksual;
  • aktiviti fizikal tanpa tujuan (berjalan di sekitar bilik, menyusun kertas, mengumpulkan pakaian dalam lipatan);
  • melupakan peristiwa semasa dan ingatan yang baik tentang apa yang dahulu;
  • kesukaran menumpukan perhatian;
  • kesukaran dengan orientasi di ruang di kawasan yang biasa.

Sekiranya anda memilih rawatan yang tepat pada peringkat awal, maka sangat mungkin untuk memperlambat proses degeneratif dan mengekalkan kejelasan kesedaran untuk jangka masa yang panjang..

Cara merawat penghidap demensia?

Penting untuk mengatur rejimen harian untuk pesakit dengan betul. Sebaiknya jaga sekurang-kurangnya sebahagian daripada aktiviti yang dilakukan oleh orang tua lebih awal, yang akan memungkinkan dia merasa dilindungi. Dianjurkan juga untuk memberikan kebebasan yang terbaik kepada pesakit agar dia dapat menjaga harga diri dan harga diri. Anda perlu tahu bahawa orang tua sangat mudah terdedah. Oleh itu, anda tidak boleh bertentangan, adalah perlu untuk tetap tenang dalam apa jua keadaan dan selalu ingat bahawa dalam situasi ini bukan orang yang disayangi yang harus disalahkan, tetapi penyakit.

Anda harus sentiasa mencari aktiviti untuk pesakit, memberinya tugas-tugas mudah (yang kompleks menyebabkan tekanan dan memburukkan keadaan), membuat situasi di mana orang tua dapat menunjukkan kemahiran dan kebolehan mereka.

Pada peringkat awal, anda tidak boleh menghadkan komunikasi dengan orang lain. Ini akan menangguhkan perkembangan degradasi yang aktif. Anda juga perlu lebih kerap datang kepada pesakit, dan lebih baik membawanya ke rumah anda. Bercakap dengan wad perlahan dan jelas, dengan nada yang baik hati..

Mengaburkan fikiran selepas strok

Orang ramai, bantu nasihat, kongsi pengalaman anda!

Ibu saya mengalami strok iskemia berulang, serangan itu secara harfiah pada hari yang lain, iaitu 1 September. Selepas strok pertama, kami dapat memulihkannya secara beransur-ansur. Dia mula duduk, bangun, berjalan dengan pertolongan, bercakap dengan cara yang hampir sama seperti sebelum strok, kesedarannya hampir tidak berubah. Ingatan, tentu saja, menjadi lemah, tetapi sebaliknya saya hanya berdoa dan bersukacita atas kejayaan kami. Di sini, sehingga hari ini. Mereka membawanya ke unit rawatan rapi setelah dia tertidur pada waktu petang dan bangun dan mula bercakap sampah. Tetapi saya mengenali semua orang, dan menjawab soalan dengan bijak, tetapi ayat-ayatnya selalu mengandungi set huruf ini, semacam omong kosong. Hari ini kakak saya memanggil dan mengatakan bahawa ibu saya semakin teruk. Dia banyak bersumpah, berteriak dan menghina doktor, cuba bangun, memanggil saya tanpa henti dan meminta saya menyelamatkan saya. Doktor mengatakan bahawa dia mempunyai pemikiran yang kabur. Mereka menjemput psikiatri.
Saya naik Internet, maklumatnya sangat bertentangan, maka mungkin ada peningkatan, maka tidak, maka diperlukan psikiatri dan perubatan, maka tidak perlu ada barang. Segala-galanya dapat dilalui (dalam arti agresif dapat mereda), bahawa anda perlu mengembalikan seseorang ke persekitaran yang biasa, iaitu kediaman.
Mungkin seseorang mempunyai pengalaman sedih dengan orang yang disayangi. Tolong beritahu kami bagaimana pesakit seperti itu berlaku di hospital. Adakah mereka patuh (adakah mungkin untuk meyakinkan mereka untuk minum ubat, memberi suntikan, ibu menghidap diabetes dan perlu melakukan insulin), adakah mereka mengawal keinginan untuk pergi ke tandas atau selalu menggunakan lampin? Bolehkah saya membawa ibu saya tinggal bersama saya (menukar wilayah Vladimir menjadi R. Karelia) tidak akan tindakan itu menyakitinya.
Segala-galanya membeku di dalam diri saya dengan ketakutan. Saya sangat mengharapkan nasihat anda. Sudah tentu, saya pasti akan mengikuti semua cadangan doktor, tetapi pengalaman merawat pesakit seperti itu akan sangat berharga bagi saya.

  • ← Catatan sebelumnya
  • Catatan seterusnya →

Saya benar-benar bersimpati dengan anda dan mengucapkan kekuatan dan iman kepada anda. Baca lebih lanjut Kami tidak dapat menghentikan proses degradasi dengan ubat yang mungkin. setahun yang lalu mereka melihat ibu saudara saya, dia seperti ibu kedua bagi saya. Dan gejalanya sangat serupa, pencerobohan, pertuturan yang berterusan, kejadian fiksyen, demensia. maka koordinasi pergerakan. Akhir-akhir ini dia tidak bangun dan bercakap.

Walau bagaimanapun, semuanya adalah individu dan organisma berbeza, jadi tidak syukur untuk menjalankan analogi. Mungkin semuanya akan berjaya untuk anda. Semoga anda.

Selepas strok, hampir selalu terdapat beberapa penyimpangan dalam jiwa. Mereka boleh menjadi organik atau psikologi. Sebilangan orang, setelah mengekalkan fungsi mnestic, berhenti berkomunikasi dengan rakan, saudara, menarik diri, merasa tidak sempurna. Sifat organik dikaitkan dengan kerosakan otak. Pada masa awal pasca-stroke, disorientasi pada waktu, situasi, penolakan penyakit, dan tidak mengenali orang yang disayangi sangat sering diperhatikan. Ini sering hilang selepas beberapa ketika, tetapi tidak selalu. Ia berlaku bahawa selepas strok, orang yang kelihatan normal menjadi mudah marah atau mengalami bentuk kejang, serangan halusinasi dan pencerobohan.

Begitulah bertuahnya. Bagaimanapun, anda tidak boleh melakukan tanpa bantuan, sokongan daripada orang yang anda sayangi..
Terdapat pengalaman peribadi, tetapi saya menyesal, secara peribadi dan sedikit kemudian, kerana sekarang saya berada di kereta bawah tanah. Tiba-tiba menolong
..

Selepas strok, hampir selalu terdapat beberapa penyimpangan dalam jiwa. Mereka boleh menjadi organik atau psikologi. Sebilangan orang, setelah mengekalkan fungsi mnestic, berhenti berkomunikasi dengan rakan, saudara, menarik diri, merasa tidak sempurna. Sifat organik dikaitkan dengan kerosakan otak. Pada masa awal pasca-stroke, disorientasi pada waktu, situasi, penolakan penyakit, dan tidak mengenali orang yang disayangi sangat sering diperhatikan. Ini sering hilang selepas beberapa ketika, tetapi tidak selalu. Ia berlaku bahawa selepas strok, orang yang kelihatan normal menjadi mudah marah atau mengalami bentuk kejang, serangan halusinasi dan pencerobohan.

Sungguh bertuah. Bagaimanapun, anda tidak boleh melakukan tanpa bantuan, sokongan daripada orang yang anda sayangi..
Terdapat pengalaman peribadi, tetapi saya menyesal, secara peribadi dan sedikit kemudian, kerana sekarang saya berada di kereta bawah tanah. Tiba-tiba menolong
..

Selepas strok, hampir selalu terdapat beberapa penyimpangan dalam jiwa. Mereka boleh menjadi organik atau psikologi. Sebilangan orang, setelah mengekalkan fungsi mnestic, berhenti berkomunikasi dengan rakan, saudara, menarik diri, merasa tidak sempurna. Sifat organik dikaitkan dengan kerosakan otak. Pada masa awal pasca-stroke, disorientasi pada waktu, situasi, penolakan penyakit, dan tidak mengenali orang yang disayangi sangat sering diperhatikan. Ini sering hilang selepas beberapa ketika, tetapi tidak selalu. Ia berlaku bahawa selepas strok, orang yang kelihatan normal menjadi mudah marah atau mengalami bentuk kejang, serangan halusinasi dan pencerobohan.

Sungguh bertuah. Bagaimanapun, anda tidak boleh melakukan tanpa bantuan, sokongan daripada orang yang anda sayangi..
Terdapat pengalaman peribadi, tetapi saya menyesal, secara peribadi dan sedikit kemudian, kerana sekarang saya berada di kereta bawah tanah. Tiba-tiba menolong
..

Doktor mengatakan bahawa dia mempunyai pemikiran yang kabur. Mereka menjemput psikiatri.
Dapatkan MRI - 99% ini adalah kerosakan otak yang luas. Makcik nenek dan ayah saya mempunyai kes yang sama, jadi saya telah memperincikan semua jawapan untuk soalan anda di bawah..

Segala-galanya dapat dilalui (dalam arti agresif dapat mereda), bahawa anda perlu mengembalikan seseorang ke persekitaran yang biasa, iaitu kediaman.
Di rumah, pesakit seperti itu menjadi lebih baik, ya, tetapi tidak perlu menunggu peningkatan khas jika otaknya rosak. Sekiranya strok meluas, maka hampir semua pusat otak biasanya terjejas. Dan mereka tidak boleh dibalikkan. Bagi saya juga, strok nenek saya sangat mengejutkan. Tetapi jangan berputus asa - anda masih harus berada di sisinya.

Mungkin seseorang mempunyai pengalaman sedih dengan orang yang disayangi. Tolong beritahu kami bagaimana pesakit seperti itu berlaku selepas hospital. Mereka patuh (adakah mungkin untuk memujuk untuk minum ubat, memberikan suntikan, ibu menghidap diabetes dan perlu melakukan insulin), mereka mengawal keinginan untuk pergi ke tandas atau selalu menggunakan lampin?
Sekiranya mereka tidak lumpuh, mereka boleh berjalan jika diberitahu dan ditunjukkan ke mana hendak pergi. Semua pil dan suntikan diambil tanpa masalah. Lebih baik memakai lampin, mereka mungkin tidak mengawal keinginan untuk pergi ke tandas.

Bolehkah saya membawa ibu saya tinggal bersama saya (menukar wilayah Vladimir menjadi R. Karelia) tidak akan tindakan itu menyakitinya.
Saya rasa mungkin, kami pergi ke hospital terlebih dahulu, kemudian ke tempat kami - tidak ada jalan lain. Saya berpendapat bahawa dalam kes anda juga mungkin. Tetapi doktor harus memberitahu anda dengan pasti sebelum keluar.

Pukulan berbeza. Seperti ibu anda dengan nenek saya. Pada mulanya, secara amnya kami menarik kepala. Mereka hampir tidak bergerak sendiri. Semuanya kelihatan suram dan putus asa. Kemudian pakar neurologi yang sangat baik datang dan memeriksanya. Dia menulis sebuah gerabak dadah. Nenek beransur-ansur dan sedar kembali, ucapannya dipulihkan. Tetapi separuh badannya lumpuh hingga mati. Sayangnya, ini tidak berlaku.

mereka mengawal keinginan untuk menggunakan tandas
Nampaknya Ya. Sekiranya ingatan saya tidak menipu saya. Tetapi saya tidak ingat dengan tepat.

Bolehkah saya membawa ibu saya tinggal bersama saya (menukar wilayah Vladimir menjadi R. Karelia) tidak akan tindakan itu menyakitinya.
Dan bagaimana sakitnya jika anda memberi rawatan kepada orang yang sakit? Dengan anak perempuan yang penyayang di sebelahnya, lebih mudah jatuh sakit, menurut saya.

Saya bersimpati dengan awak dan ibu.
Secara amnya, semua pesakit strok adalah berbeza. Pelbagai gangguan emosi (pencerobohan, kegelisahan, perasaan tertekan) terdapat di banyak. Sama ada pampasan dari masa ke masa atau tidak, jika sifatnya organik (yang kemungkinan besar), sangat sukar untuk dinyatakan. Walau bagaimanapun, konsultasi dengan pakar psikiatri sangat diperlukan. Tidak perlu takut kepadanya, pakar yang kompeten tidak akan membuatnya lebih teruk lagi. Lihat ibu anda, menilai keadaannya. Tidak ada penyelesaian umum di sini, saya ulangi, semua pesakit sangat berbeza, tidak mungkin memberi nasihat sekiranya tidak hadir. ((

Kisah yang sama mengenai soalan anda yang selebihnya. Setiap orang mempunyai pelanggaran mereka sendiri, berbeza.
Dan semuanya dipulihkan dengan cara yang berbeza. Terdapat pesakit yang mengalami kemajuan pesat. Terdapat beberapa orang di mana pakar neurologi, dan ahli terapi pekerjaan, dan ahli terapi pertuturan, dan ahli neuropsikologi, dan doktor terapi senaman berdiri selama berbulan-bulan - dan semuanya lambat. Tidak ada "rata-rata".

berikut adalah maklumat mengenai ubat:
Kesan farmakologi:
Ubat gabungan yang meningkatkan peredaran serebrum. Etamivan, dengan mengaktifkan pembentukan retikular, menormalkan keadaan fungsi kompleks neuron korteks dan struktur batang subkortikal. Hexobendin meningkatkan penggunaan glukosa dan oksigen dengan mengaktifkan siklus anaerobik glikolisis dan pentosa (mereka hanya dapat dicapai dalam keadaan iskemia dan hipoksia, apabila kitaran fosforilasi oksidatif aerob terganggu). Rangsangan pengoksidaan anaerob memberikan substrat tenaga untuk sintesis dan pertukaran mediator dan pemulihan transmisi sinaptik, penekanan yang, bersama dengan pemusnahan membran neuron, adalah mekanisme patogenetik utama gangguan kesedaran dan gangguan neurologi semasa hipoksia dan iskemia serebrum. Ia menstabilkan mekanisme fisiologi autoregulasi aliran darah serebral dan jantung, yang dikaitkan dengan kesan laktat dan piruvat (produk glikolisis anaerob) pada alat reseptor arteriol dan kapilari intrakranial. Etophyllin mengaktifkan metabolisme miokard dengan peningkatan IOC, yang menyumbang kepada peningkatan tekanan perfusi pada saluran zon iskemia marginal. Ini tidak mengubah tekanan darah sistemik. Kesan merangsang pada sistem saraf juga ditunjukkan dalam rangsangan formasi subkortikal, pusat otak dan batang otak dan inti (pernafasan, vasomotor, pusat peraturan autonomi, serta inti saraf kranial, terutama n.vagus). Apabila diresepkan kepada pesakit dengan strok iskemia dan kecederaan kepala tertutup, pemulihan kesedaran pesakit yang terganggu, regresi gangguan neurologi, pengaktifan sfera vegetatif diperhatikan..

Petunjuk:
Kesan sisa strok, kekurangan serebrovaskular (ensefalopati diskirkulasi, parkinsonisme genesis aterosklerotik, tinitus pada orang tua dan orang pikun, pening), krisis vaskular serebral, dystonia neurocirculatory.

G a l a,
strok selalu merosakkan sel otak. Kemungkinan pemulihan dan tahapnya bergantung terutamanya pada lokasi dan tahap lesi dan seberapa berkesan neuron yang masih hidup dapat mengambil alih fungsi orang mati. Meningkatkan peredaran serebrum adalah sejuk dan perlu (untuk mengurangkan kemungkinan strok baru), tetapi ini bukan ubat mujarab..

Hantar psikiatri, IMHO.
Dia tidak menggembirakan anda dengan sesuatu?!

Catatan mangsa strok

Resusitasi

Pada waktu pagi saya bangun - lidah saya nyaris tidak berpusing, seperti mabuk. Dia mula minum kopi, bibirnya tiba-tiba berpisah, dan kopi keluar dari mulutnya tepat di atas permaidani. Peliknya. Dan selain itu, sayang untuk permaidani.

Keesokan harinya, lidah ditarik sepenuhnya. Saya mengerang. Pada yang ketiga, semuanya mula keluar dari mulut saya. Berfikir mungkin strok? Tetapi saya takut untuk mempercayai - menakutkan.

Saya membuat perjalanan ke bahagian kemasukan ke hospital. Botkin. Doktor kagum kerana dia sampai di sana. Dia bersumpah bahawa hanya pada hari ketiga (catat dalam tanda kurung: perlu diterapkan dalam 4 jam pertama, maka akibatnya minimum). Singkatnya, dilucutkan telanjang, ditutup dengan selimut, baik, bukan dengan kepala anda. Ketika berbaring di koridor sejuk di gurney, mereka masih berjalan-jalan, seolah-olah tidak bernyawa. Tiba-tiba, tangisan mula tersedak, air mata mengalir di hujan es. Otak berfungsi, memahami bahawa sesuatu yang dahsyat dan tidak dapat diperbaiki telah berlaku. Sahabat saya datang ke unit rawatan rapi dan memandang saya dengan mata ketakutan sehingga saya meraung seperti beluga, tidak lagi malu.

Dalam rawatan intensif - ngeri sendiri. Pesakit baru selalu dibawa masuk, sering dari jalan, setelah kemalangan. Pakaian berdarah dipotong tepat di badan dan dikoyakkan dengan darah. Di kepala katil, sebuah majlis yang terdiri daripada beberapa pakar bedah memutuskan apa yang harus dilakukan seterusnya.

- Ke operasi! Kranial. Tiga dadu, - perintah tiba-tiba terdengar.

Tetapi hidup tetap berjalan, tuan-tuan, walaupun anda mati! Saya perhatikan seorang wanita muda yang cantik. Dibawa selepas kemalangan kereta. Semasa mereka memotong bahagian atas kasut di kakinya yang patah, telanjang di gurney, aku, si brute, terus memusingkan kepalaku dari tempat tidurku, berusaha untuk melihat tubuh langsing yang langsing. Penitis di tangan saya menghalang dan membuat saya marah.

Pada waktu malam, di unit rawatan intensif, pemikiran, berat dan panjang, seperti kereta api, melemparkan dan memusingkan badan saya. Adakah saya akan menjadi "sayur-sayuran" atau adakah saya akan segera menjadi tentera, bukan di bumi, tetapi di surga? Lagipun, tidak ada yang boleh mati melainkan anda ketika jam anda tiba.

Lampu dalam rawatan intensif tidak berwarna, menyeramkan, biru. Tidak ada tingkap. Merintih, mengi. Doktor datang secara teratur, melihat tekanan, yang secara automatik diukur setiap 20 minit oleh beberapa jenis alat perubatan di kepala setiap pesakit. Ia tidak melebihi 240. Walaupun saya selalu diberi suntikan, suntikan.

Tidak perlu dikatakan, gaya hidup saya membawa saya ke strok. Selama 10 tahun saya merokok cerut, 5 keping sehari. Bukan untuk pamer, tetapi untuk memukul kepala yang buruk - agar tidak terganggu dan tidak masuk akal. Pada satu masa saya selalu minum, yang mesti diambil secara harfiah. Dan kemudian - tekanan, penitis, doktor. Dia mula bercakap dengan benda mati - almari atau tangannya sendiri. Beruang hidup memasuki bilik. Pukul 4 pagi dia sedang mabuk. Dengan tangan yang gemetar, dia mengeluarkan dari peti sejuk sebotol vodka mesra yang telah disimpan dengan teliti di sana pada waktu petang..

Jangkitan ini diturunkan kepada saya oleh waris dari seorang ayah yang alkoholik, yang meninggal pada usia 46 "dari hati," baca, kerana mabuk. Ibu, setelah menderita dengannya, segera meninggal kerana barah. Keindahan yang luar biasa - mata biru besar dan gelombang bulu mata "12 dayung", kepang coklat muda yang berat di bawah pinggang - dia ketakutan dengan suaminya. Saya ingat bahawa dia, binatang mabuk yang cemburu, menariknya ke hujung kepang pelakon ini dan mula menyeretnya ke tanah di sekelilingnya. Secara beransur-ansur, dengan susah payah, dia merobeknya dari tanah dan, melangkah dengan kakinya, mulai memusingkannya ke udara di sekelilingnya, seperti anak panah di dail. Ibu terbang dalam lingkaran di atas sabit yang selari dengan tanah dalam diam, menutup matanya. Kemudian dia jatuh dengan rambutnya yang terkoyak. Setelah selama-lamanya, dia bangun, menutup mata saya dengan tangannya, dan membawa saya ke rumah. Sejak itu, saya, binatang berusia 10 tahun, berhenti bercakap dengan ayah saya, sehingga perceraian mereka. Saya sangat menyayangi ibu saya. Kemudian mereka semua tidak lagi, mati.

Dan keinginan untuk alkohol masih hidup bersama saya. Di tanah air kecil saya, di Wilayah Altai, rakan senegara masih berseronok dengan sebaik mungkin. Yaitu, mereka minum. Mereka hampir mati. Jangan berdebat dengan saya. Saya tahu. Mereka minum seolah-olah esok tidak akan datang, mereka minum dalam keadaan mabuk, di seluruh jalan. Sebilangan besar teman masa kecil saya yang terdesak telah lama berada di kubur, dibakar oleh vodka, seperti bapa mereka, atau di penjara.

Neurologi

Sehari kemudian, tekanannya berkurang. Tunduk rendah untuk resusitasi. Saya dipindahkan ke jabatan neurologi. Terdapat 6 orang di dalam bilik. Selepas strok, semua orang berbohong, semua orang berjalan hanya untuk diri mereka sendiri. Lampu Bach menyala pada pukul 3 pagi di seluruh bilik. Dua pengasuh wanita mengalahkan pesakit bergerak, yang pakaiannya seperti daun di kepala kubis. Mereka menanggalkannya dengan ketangkasan yang bersempadan dengan sihir. Dengan jenaka, mereka menukar lampin, mengelap badan mereka dengan tisu basah. Segera di depan hidung saya - tempat tidur yang berjarak setengah meter - seluruh gunung lampin kotor, serbet kotor, seprai (jika anda tidak lama menukar lampin, ia bocor). Akhirnya, pengasuh berhenti bergurau, ambil timbunan ini dan matikan lampu.

Pukul 5 pagi - sekali lagi cahaya di seluruh ruangan, walaupun gelap gulita di luar tingkap. Seseorang diberi makan melalui tiub, memasukkan usus getah panjang terus ke perut dan memerah semacam jisim coklat ke dalamnya..

- Bagus, jadi saya makan, ”perawat itu bergumam, mengeluarkan usus dari perut dalam beberapa minit. Pesakit tidak bertindak balas, dia tidak sedarkan diri untuk bulan kedua.

Yang lain diberi makan melalui hidung dengan selang getah yang dimasukkan tepat ke lubang hidung - mulut tidak terbuka selepas strok. Bagi seseorang, pengasuh, memakai sarung tangan getah, meletakkan jarinya di mulutnya dan mengelap bahagian dalamnya dengan kain kebersihan. Seseorang berjaya melakukannya lagi, dan lampinnya diganti lagi. Akhirnya, pujian ke syurga, lampu dimatikan. Anda boleh tidur siang sebelum bangun tidur, sehingga 7 jam, di bawah pesakit yang berdehit.

Pada waktu pagi seorang "pelancong" mengembara ke bilik kelapan kami. Itulah yang mereka panggil pesakit gila di sini. Orang tua yang telanjang dan tidak waras di lampin sering berkeliaran di koridor jabatan, meninggalkan jejak bau di lantai. Pengasuh memujuk mereka untuk pergi ke wad mereka. Pemandangan seorang lelaki berusia 80 tahun yang telanjang dalam lampin gelongsor, dari mana kaki tua yang kurus melekat, menjijikkan. Sekali lelaki tua seperti itu mengembara ke wad wanita dan berteriak, membongkok pesakit: "Sekali! Sekali! Selamat datang! Nikolai dari Tynda, jawab. Selamat datang!"

Pada akhirnya, terpegun dengan pemandangan malam ini, saya bangun dengan kepala yang patah. Saya pergi mencuci diri, tetapi segera jatuh di antara katil dengan kemalangan. Sudah tentu kepalanya sudah pecah. Dengan perlahan, lebih perlahan daripada rumput yang tumbuh, dia merangkak ke tandas. Kakak yang datang berlari membalut kepalanya dan membawanya ke tandas. Dia menanggalkan seluar dalam saya - tidak ada yang malu dengan sesiapa pun di sini - dengan lembut keluar dari pintu. Kemudian kateter yang sakit dimasukkan dan seekor itik digantung di sisi katil. Saya pergi ke tandas hanya "keras", dengan pembantu.

- Jangan tergesa-gesa, jangan tergesa-gesa, - pengasuh menjerit dari belakang pintu, - sementara saya akan menukar lampin untuk Nikolay.

Dan saya tidak terburu-buru, saya ditakdirkan untuk lambat oleh tangan yang lumpuh.

Itu adalah siksaan yang nyata untuk mencuci muka setiap hari, menggosok gigi, mencukur. Tangan enggan patuh, saya terjebak di tandas selama setengah jam, berusaha membawa diri ke dalam bentuk ilahi.

- Buka seberapa banyak yang mungkin - mereka dipalu dengan tongkat di pintu tandas bersama.

Sebaliknya, mereka dipalu dalam diam, tidak ada yang dapat berbicara. Tetapi ini adalah bagaimana saya memahami pembengkakan yang jengkel.

. Siang hari saya juga tidak berjaya tidur siang. Seorang lelaki berumur kira-kira 65 tahun mengamuk. Saudara perempuan itu ingin memberinya IV - dia berjuang, menggeram, bertengkar. Dia cuba memukul adiknya, tersentak dengan tangan yang kaku. Mereka mengikat lengannya dengan erat dengan pembalut ke tepi katil. Tetapi dia membongkokkan badannya dengan marah sehingga para doktor meludah dan pergi tanpa melepaskan pembalut.

Hanya anak perempuannya yang meyakinkannya. Pesakit menunjukkan dengan isyarat apa yang telah terjadi pada ayahnya. Dia berlari mengelilingi wad, meminta kakitangan perubatan untuk melakukan prosedur itu.

Lelaki tua itu benar-benar gelisah. Dia ternyata jiran saya, dan kakinya yang kurus dan bertulang sering berakhir di tempat tidur saya pada waktu malam. Walaupun punggung sisi tinggi di setiap katil. Saya menjengkelkan diri saya, hampir tidak menggerakkan tangan saya setelah terkena stroke, dengan jijik membawanya ke kaki, bahkan pernah berbaring di perut saya, dan membuangnya. Perkara ini diulang lebih dari sekali pada waktu malam. Lelaki itu berputar di atas katilnya seperti jarum kompas yang telah kehilangan arah.

Pada waktu subuh, pengasuh datang dan menukar lampin untuk semua orang. Lelaki tua itu melakukannya terutamanya oleh anak perempuannya yang cantik berusia 25 tahun. Dia menanggalkannya dengan telanjang dan mengelapnya dengan tisu basah dan busa. Melengkung, kaki, setiap kaki di kaki. Dia dengan lembut membalikkannya ke perutnya dan mengusap belakang dan lehernya. Dia meletakkannya, mengetuk bantal di bawah punggungnya, dan memberi makan sudu kepadanya. Kemudian dia cuba duduk di kerusi kebersihan khas. Orang tua itu jatuh dan jatuh, tetapi dia duduk berulang kali. Dia bermain-main dengan lelaki tua itu, dan dia memandangnya dengan mata penderitaan dan memahami. Mereka berjaya menempatkan ayah saya selama kira-kira minggu ketiga. Dia sedang duduk di atas kerusi! Dirinya, tanpa pertolongan. Dan kemenangan ini lebih penting bagi mereka daripada Kemenangan pada 9 Mei.

Tidak lama kemudian dia keluar dari rumah. Perintah muda itu memindahkan badan kayu yang kaku dari tempat tidur ke tandu untuk membawanya ke teksi. Anak perempuan saya, saya dengar, terus mengulangi: "Ayah, musim panas akan datang tidak lama lagi. Kami akan banyak berjalan di sekitar rumah. Anda pasti akan kembali berdiri." Air mata mengalir di pipi lelaki tua yang terbaring itu. Ini sudah menjadi pukulan ke-4..

Saya percaya, ya, apa yang ada - saya melihat bagaimana mereka berdua kini berjalan di rumput di sekitar rumah.

Tanda-tanda kematian

Seorang lelaki berusia 45 tahun dibawa ke tempat kosong. Stroke menidurinya semalam, terus keluar dari unit rawatan rapi. Tidak bercakap, tidak bergerak. Mata takut mati, tetapi masih hidup. Dengan segenap keberadaannya dia menyatakan ketaatan. Seperti anjing yang dibuli. Di kepala katil, sekumpulan kerabat yang diam, kadang-kadang berbisik tentang sesuatu.

Menjelang petang, pendatang baru mengiakan, memutarkan matanya. Saya mula bernafas dengan kerap, kerap. Jururawat mula berkedip, menggulung pembersih vakum untuk mengudarakan paru-paru, dan memasukkan jari ke dalam mulut saya. Mereka menjulurkan lidah mereka dengan sarung tangan getah dan mula mengepam udara. Tidak menolong. Kami kembali ke mulut, menyapu dengan serbet, membasahi laring. Tidak menolong. Seluruh badan mula menggeletar dengan halus. Seorang doktor berbaju hijau dari unit rawatan rapi muncul, berbisik tentang sesuatu dengan doktor yang bertugas. Pesakit sudah gemetar seperti senapang panas-merah. Tidak lama kemudian, dia dibawa menggunakan tandu - ke unit rawatan rapi, atau ke bilik mayat..

Gambar-gambar yang menyedihkan ini menggugah hati anda. Mereka berjongkok dengan kuat di otak. Bayangkan, sambil berjalan ke lif, seorang wanita tua, ditutupi dengan selimut dengan kepalanya, sedang dihala ke arah. Ke bilik mayat. Atau - dia mula berjalan sedikit, isterinya menegaskan bahawa mereka pergi ke kuil di wilayah hospital. Ayuh. Di pintu gereja - Tuhan, kehendak anda! - terdapat penutup keranda yang besar. Kami masuk ke dalam - keranda. Upacara pengebumian akan datang tidak lama lagi. Bukan jiwa di dalam. Kesunyian maut. Semasa isteri saya menyalakan lilin untuk kesihatannya, saya menatap keranda dengan penuh keasyikan. Berpeluh ketakutan, seperti pelacur di gereja. Keluar dari kuil, untuk waktu yang lama dia hampir tidak duduk di bangku simpanan.

Dia kembali ke jabatan. Di koridor, suara melengking, seperti siren melolong, menjerit: "Di mana kaki ke depan, Herodes! Ini terlalu awal untuk saya datang ke dunia seterusnya".

Perintah muda cuba membawa petani itu ke wad di gurney, kaki pertama, seperti orang mati. Terkenal berpusing setelah menengking dan menyampaikan kepalanya.

Itu adalah Nikolai Stepanovich, seorang lelaki skandal dari wad ke-407. Dia sentiasa mengajar semua orang bagaimana hidup. Dia bertengkar dengan saudara perempuan itu, memaksa mereka mengeluarkan penitis dari koridor, berdiri di sepanjang dinding seperti tiang gantungan. Seperti, ia menyerang saraf. Orang seperti itu selalu berusaha untuk menjadi perkara utama: jika di majlis perkahwinan, maka hanya pengantin lelaki, jika di majlis pengebumian, maka hanya si mati.

Pergolakan visual juga menyerang saraf. Gambar berwarna otak yang lumpuh yang terkena strok diposkan di seluruh wad. Kita mesti memberi penghormatan - tangan tuan didorong oleh inspirasi dan cinta sejati terhadap subjek ini. Gambar-gambar itu begitu meriah dan menakutkan sehingga saya ingin memotong tangan artis. Sekiranya saya dapat, secara jujur, saya akan. Galeri ini dilengkapi dengan poster besar dan ceria di pintu bilik kakitangan. Ini ditulis dengan kata-kata besar: "Pada hari pertama setelah strok, 20% pesakit mati. Dalam tiga hari selepas strok, 30%. Selebihnya 30% mati dalam tahun pertama.".

Saya cepat-cepat berfikir di kepala - kemungkinan bertahan hanya 20%. Saya berasa tidak enak, saya mula merangkak keras di sofa. Seorang doktor keluar dari bilik kakitangan. "Ada apa dengan awak?" Saya, keletihan, mencucuk poster dengan tangan kapas. "Baiklah, ini tidak ditulis untukmu," dokter tersenyum dengan senyuman memanjakan, seperti orang dewasa kepada anak. "Kamu adalah pesakit pertama yang membacanya. Tenang. Ini untuk saudara-mara.".

Kesalahan perubatan

Doktor, sekarang saya tahu, cuba untuk tidak mengambil hati apa-apa. Sekiranya diterima, tidak ada hati yang cukup. Suatu ketika kakak saya memberikan saya tembakan secara tidak sengaja.

- Tidak ada, tidak ada. Vitaminchik, - dia bergumam dengan mata yang condong dari kebohongan.

Dan selepas "vitamin", selama satu minit, saya demam dan hampir mati.

Keesokan harinya, misalnya, mereka mula mengepam darah dari urat. Dan juga secara tidak sengaja. Pada waktu pagi, seorang jururawat berlari ke ruang makan seperti seorang wanita gila: "Blagodarov, jangan sarapan, menderma darah untukmu." Di tarik keluar dari meja, diseret ke bilik rawatan. Dan saya telah meminum begitu banyak darah untuk pelbagai jenis analisis sehingga cukup untuk semua penghisap darah di seluruh dunia. Tetapi tidak ada, mereka mengerasnya lagi. Jururawat kepala tiba. "Apa ini di sini?" - pada saya. "Kami mengambil darah dari urat," jawab mereka. "Jangan, kamu harus mengambilnya dari Bogdasarova".

Saya rasa tidak sihat. "Pesakit berasa tidak enak, dia putih" - perkara terakhir yang saya dengar, dan saya kehilangan kesedaran.

Kemudian saya merasakan kesibukan di sekitar saya, amonia di bawah hidung saya. "Bagaimana mungkin? Anda mengepam air dari saya? Saya tidak mempunyai darah kosong," saya tiba-tiba mendengar suara saya sendiri. Akhirnya terbangun dari seseorang yang menampar pipi saya.

Memang, tidak buruk untuk memperlakukan kita, orang miskin (iaitu dekat dengan Tuhan) dengan lebih penuh perhatian. Dan kemudian datang ke anekdot. Tetapi anekdot lucu apabila diberitahu. Apabila mereka berpengalaman, itu adalah tragedi. Saya mempunyai urat nipis yang teruk. Adik-beradik itu harus bermain dengan garis IV. Natasha sangat terseksa. Sehingga dia berjaya memasukkan jarum ke dalam urat, dia menusuk seluruh lengannya, lebam besar kemudian. Seperti penagih dadah. Dan tangannya sakit. Saya menunggu dengan seram - jika bukan hanya kerana perubahannya.

Akhirnya, suatu hari, kerana lelah melawan urat saya, dia menyatakan:

- Yah awak. Urat anda teruk.

Saya membuang titisan itu tanpa melakukannya dan pergi - saya tersinggung. Saya berbaring, berbaring, memutuskan untuk bertindak secara bebas. Seperti kata pepatah, "kita akan meledakkan layar kita sendiri." Menemui jururawat lain, dipujuk untuk terus masuk. Natasha datang dalam setengah jam: "A-ah! Anda sudah selesai." Dia tersinggung sepenuhnya, membanting pintu dan pergi lagi.

Jadi dia berbaring di sana dengan jarum yang tersangkut di urat, walaupun tetesannya sudah lama berakhir. Saya takut merobek plaster. Saya takut bahawa udara dari penitis kosong akan masuk ke pembuluh darah dan membengkaknya. Terdapat kes seperti itu. Ngomong-ngomong, saya bukan orang paling lucu di planet ini sebelumnya, dan setelah keajaiban hospital saya benar-benar lemas. Hanya seorang ahli terapi pertuturan, seorang wanita muda yang cantik. Selama berjam-jam dia bergumam dengan lidahnya: "Empat syaitan muram menggambar dengan tinta hitam dengan sangat bersih melalui garis itu." "Orang Yunani itu mengemudi di seberang sungai.".

- Seryozha, jangan menelan "r", cuba gulung - hitam-r-r-rtenka, - ahli terapi pertuturan marah.

Saya tidak dapat melakukannya. Saya bergumam berulang kali - "empat cheltenka". Nasib baik, ada "sayur" di wad, mereka tidak peduli dengan gumaman saya.

Namun, ada seorang pesakit - seorang lelaki tua yang rapat dan kering. Dia tidak seperti orang-orang tua yang sepertinya berasaskan alkohol. Dia penuh dengan kehidupan. Ia gelap di luar tingkap, pukul 4 pagi, dan dia sudah gila memutar "basikal" di udara, berbaring di atas katil, kakinya yang bertulang dengan kulit perkamen dan bintik-bintik pigmen diangkat tinggi.

- Baik mendapat masalah, baik sampai orang bodoh. Bajingan di sekitar, '' katanya, tanpa ragu-ragu, berjalan di antara katil dan mencelupkan kepalanya ke bahu seperti ayam..

Saya mencari persahabatan dengannya, mendengar perbincangannya. Masih satu-satunya yang normal. Sehingga dia mengkhianati dirinya sendiri. Yang ternyata juga gila.

- Apakah 100 tolak 50? - psikiatri pernah bertanya kepadanya semasa waktu pagi.

- 96, - lelaki tua yang meriah itu menjawab tanpa ragu.

- Jam berapa tahun ini? - doktor tidak ketinggalan.

- Musim panas, - datuk menjawab dengan yakin, melihat ke luar jendela di salji salji.

Nenek selepas mengalami strok

Selamat petang, saya telah membaca forum selama sebulan sekarang. Saya mengambil keputusan untuk menulis. Saya telah tinggal bersama nenek saya selama 10 tahun bersama. Dia akan berusia 84 pada Januari. Pada akhir November, dia menderita strok. Saya menjumpainya di lantai di rumah. Mungkin terletak dari 30 minit hingga satu jam. Saya memanggil ambulans dan membawa saya ke hospital. Dalam perjalanan, dia sedar dan bercakap dengan saya. Di hospital, semasa mereka bersantai, saya juga bercakap, saya menenangkannya, nampaknya strok tidak kuat, jika seseorang bercakap dan bergerak. Mereka meletakkannya dalam rawatan intensif. Saya pergi setiap hari. Saya berkenalan dengan semua doktor, saya dibenarkan berjumpa dengannya sepanjang masa. Pada hari ke-3 dia berasa lebih baik, pada 5 dia semakin teruk. Kata pengurus, bersiaplah. Tubuh haus, pukulan batang sangat teruk. Saya membawa paderi ke hospital. Saya pergi ke gereja setiap hari. Dan setelah 3.5 minggu, doktor menyuruh saya membawanya. Kami tidak faham bagaimana saya selamat. Semuanya bergantung pada penjagaan. Akibatnya, saya membawanya pulang seminggu sebelum tahun baru - seorang nenek yang benar-benar lumpuh, dalam keadaan tersekat-sekat, siasatan dipasang dan dengan tekanan yang besar pada bahagian 3-4 tahap (sejauh yang saya fahami sendiri). Saya mengupah jururawat selama 12 jam sehari, dari jam 8 pagi hingga 8 pagi semalam. Semua akan baik-baik saja. Saya tidak dapat mengatasi secara mental. Saya tidak tahu apa yang salah dengan saya. Saya rasa bersalah kerana saya tidak menyimpannya. Saya semestinya lebih berhati-hati. Secara emosional, saya tidak dapat melihatnya dalam keadaan ini. Saya tidak faham apa yang salah dengan saya. Dia, ketika kami menyerahkannya, mengerang, dapat tersedak, memanggil polis daerah hampir setiap hari dan beberapa kali sudah memanggil ambulans. Dia tidak dibawa pergi (ini dapat difahami).

Pada waktu petang saya mengatasinya sendiri dan suami menolong. Saya benar-benar gemetar, nampaknya saya menyakitkan, atau sesuatu yang mungkin saya buat salah. Untuk mencederakan. mimpi ngeri

Suami mengatakan bahawa kita melakukan semua yang kita mampu. Tetapi nampaknya minda bawah sedar saya tidak menerima, sejak hari saya membawanya dengan ambulans, saya sudah beberapa kali mengalami kematian dan kebangkitannya, dan sekarang nampaknya kembali.

Saya bersedia membuat perjanjian dan meletakkannya di bawah pengawasan doktor di hospital, gergaji yang menenangkan tidak membantu.

Saya sangat menyayangi nenek saya, saya merasa kasihan kepadanya, tetapi saya tidak dapat melihat keadaannya. Mungkin saya memerlukan bantuan psikoterapi? Apa khabar, beritahu saya, saya memerlukan pertolongan.

automaster18.ru

Nenek asing saya

"Mari kita tulis buku tentang pemetik cendawan?" "Bagaimana roti anda? Saya ingin mewariskannya kepada anda! ”,“ Kita mesti menekan perawat! Yang mana satu? Nah, yang ada di dapur "," Di mana anak perempuan saya? Tidak, itu bukan dia, mengapa kamu berbohong padaku? Saya mempunyai seorang gadis, dan ini adalah seorang makcik tua. " Akhir-akhir ini, Nenek telah menghasilkan banyak idea pelik. Dan bertanya banyak soalan pelik. Kali terakhir adalah tiga setengah tahun: itulah berapa tahun diagnosis nenek. Nenek berumur 82 tahun dan doktor percaya dia menghidap demensia vaskular. Kadang-kadang mereka menambah: "Anda masih bernasib baik kerana bukan Alzheimer. Maka akan ada cukup penjaga ".

Semuanya bermula ketika nenek saya pergi ke kedai dan tersesat. Dia menghentikan seorang wanita, memberikan alamatnya dan meminta untuk menemaninya pulang. Sesampai di pintu masuk, dia, tentu saja, sangat terkejut kerana tiba-tiba menghampirinya. Dan kami, anak-anak dan cucu-cucu, juga terkejut dan takut: dalam keluarga kami, tidak ada yang menghidap demensia. Nenek buyut saya pada usia 90-an berfikir lebih jelas daripada banyak anak muda. Oleh itu, kami tidak tahu panggilan penggera apa yang patut diberi perhatian, dan memutuskan bahawa nenek saya hanya mengalami masalah. ia berlaku.

Tetapi secara beransur-ansur "gangguan" menjadi lebih kerap. Nenek boleh memasukkan air ke dalam cerek untuk mendidih dan pergi untuk berbual dengan jiran, dan ketika dia kembali, cerek sudah berwarna hitam. Dia dapat menyembunyikan dokumen di suatu tempat dan benar-benar lupa di mana mereka berada sekarang. Dia boleh menjadi benci dengan kebencian yang tidak masuk akal secara tiba-tiba terhadap seseorang atau sesuatu: sebagai contoh, dia tiba-tiba menjadi sangat terganggu oleh tirai di dapur - dia terus menerus melepaskannya dan marah dengan orang yang datang dan menggantungnya kembali.

Selepas strok, nenek tidak dapat bergerak - tetapi dia sembuh dan menari.
Nenek (kiri), nenek buyut dan kakak nenek Bibi Larisa. Nenek sedang memegang anak perempuan salah seorang jiran. Bibi Larisa mempunyai kucing Vaska di tangannya Foto: dari arkib peribadi

Dan kemudian anjing nenek saya mati, yang telah tinggal bersamanya selama hampir 20 tahun. Dia mati tanpa penderitaan, pada usia tua, berbaring di kerusi kegemarannya. Tetapi nenek saya tidak memahami perkara ini. Dia tidak memahami bahawa ada seekor anjing mati di kerusi, dan dia memanggilnya seolah-olah dia masih hidup. Baru pada masa itulah kami menyedari Nenek nampaknya sakit parah..

Nenek-bukan-nenek

Semasa pertama kali memanggil psikiatri, saya tidak hanya takut pada kesimpulan yang akan dibuatnya. Saya takut bahawa dia akan memarahi saya: pasti ada baiknya berjumpa doktor lebih awal, segera setelah nenek saya tersesat di kawasan yang dia kenal sejak muda. Kemudian, mungkin demensia dapat dihentikan atau sekurang-kurangnya melambatkan perkembangannya: pada masa itu, saya masih tahu sedikit tentang sindrom dan memanjakan diri dengan khayalan.

Nenek dan datuk sejurus selepas perkahwinan, 1950-an, wilayah Oryol Foto: dari arkib peribadi

Tetapi psikiatri - seorang lelaki muda, hampir seusia saya - berkelakuan sangat betul dan bersimpati. Dia mendengarkan neneknya dengan penuh perhatian, mengetahui apakah dia menyedari bahawa dia sudah mulai banyak lupa, jika dia khawatir akan hal itu. Dia memberi saya pelajaran penting pertama: walaupun orang tua yang menderita demensia sering menjadi bergantung dalam kehidupan seharian, tidak ingat namanya, menangis atau ketawa tanpa alasan, dan umumnya kelihatan gila, keperibadiannya masih perlu dilayan dengan hormat..

Namun, kesedaran ini tidak menghalang saya untuk merasa takut, tidak senang, dihancurkan oleh rasa bersalah dan kegelisahan. Penyakit saudara yang serius mempengaruhi fungsi kognitifnya dialami sebagai kerugian - dengan semua peringkat Kübler-Ross: penolakan, kemarahan, tawar-menawar, dan sebagainya..

Ya, dia tidak mati, tidak hilang secara fizikal. Tetapi ia berubah menjadi aneh, seolah-olah tergesa-gesa disesuaikan dengan penyakit orang asing. Berubah-ubah, curiga, marah. Atau sebaliknya: sangat ceria, terkikik bodoh, berlegar di awan. Tidak banyak yang diperkatakan mengenai hal ini, tetapi demensia kadang-kadang disertai oleh kecelaruan cinta dan tingkah laku seksual: seorang datuk berpegang pada cucu perempuannya, menyalah anggapnya sebagai seorang wanita yang mempunyai hubungan dengannya beberapa dekad yang lalu.

Dari kanan ke kiri: nenek, ibunya, nenek besar saya Tanya, dan ibu saudara perempuan nenek saya Larisa, Lebedyan Foto: dari arkib peribadi

Nenek saya, orang yang sangat dekat dengan saya, yang kehadirannya selalu dirasakan oleh saya di saat-saat sukar, tiba-tiba menjadi "bukan nenek" - orang asing, tidak peduli, keras kepala. Dia kehilangan kemampuan bukan hanya untuk mempertahankan percakapan, tetapi juga untuk berbelas kasihan, berminat dalam hidup saya, dan hanya untuk melakukan apa yang diminta: percubaan untuk memujuk pesakit demensia untuk minum ubat, menukar tempat tidur atau mandi kadang-kadang meregangkan selama beberapa hari, mengambil banyak tenaga dan membawanya ke putih haba.

Paranoid Granny - Anda tidak boleh berada di tingkap - Ural Dumplings

Cinta yang hampir tidak berbalas

Kebersihan diri sering menyakitkan. Walaupun saudara anda tidak mengotorkan kotoran di dinding dan tidak membuang sisa makanan kepada anda (dan ini juga berlaku), dia biasanya mula kurang memperhatikan kebersihan rumah dan tubuhnya. Anda tentu saja boleh membayar tambahan kepada jururawat sehingga dia melakukan pembersihan basah setiap hari. Tetapi hubungan fizikal masih sukar. Tetapi dialah yang akhirnya menolong saya meregangkan utas pertama dari "bukan nenek" kepada nenek. Hampir tidak ada maklumat yang tersisa dalam ingatan nenek saya tentang tempat saya tinggal, siapa saya bekerja, berapa umur saya, dan juga nama saya. Tetapi tubuhnya masih ingat bagaimana memeluk, bagaimana memegang tangan, bagaimana tersenyum bukan pada orang lain, tetapi dengan senyuman khasnya sendiri..

Kehadiran penghidap demensia dalam keluarga menimbulkan banyak kerisauan: anda cuba meramalkan bagaimana penyakit itu akan berkembang; anda risau sekiranya nenek anda tidak sengaja menghidupkan api; anda mengesyaki jururawat bahawa dia akan berusaha menghantar nenek itu ke dunia seterusnya, kerana sebelumnya dia memaksanya untuk menulis semula apartmen itu sendiri. Tetapi perkara lain amat membimbangkan saya. Saya sangat menderita dari pemikiran: kerana nenek saya hampir tidak mengingati saya, ini bermakna dia berhenti mencintai saya. Demensia saudara terdekat mengajar anda untuk mencintai lagi: gila, tidak berbalas dan terlepas dari segalanya.

Nenek dan anak sulungnya, bapa saudara saya Andrey, 1950-an, wilayah Oryol Foto: dari arkib peribadi

Seperti yang saya fahami sekarang, keputusan yang paling tepat pada tahap awal penyakit nenek adalah mengakui: marah, berteriak, membuktikan sesuatu, membujuknya untuk bersikap "normal" tidak berguna. Ya, dari semasa ke semasa adalah mungkin secara harfiah membuat nenek saya ingat berapa banyak cucu yang dia ada dan di mana mereka tinggal. Atau pujuk untuk tidak menyembunyikan dompet dari kami, kerana kami tidak memerlukannya. Tetapi memerlukan banyak usaha, dan kesannya cukup selama beberapa minit. Sebaliknya, perlu bekerja untuk menerima kenyataan di mana nenek tidak akan pernah sama..

Sepupu saya Vadim menilai keadaan dengan cara yang hampir sama. Untuk masa yang lama, saudara-mara yang lain tidak kelihatan mempercayai bahawa nenek saya benar-benar sakit. Mereka menyangka dia berpura-pura. Mereka cuba menangkapnya berbohong. Masa pencerahan yang semakin jarang diambil sebagai bukti bahawa "sebenarnya" nenek itu masih sihat. Mereka benar-benar tersinggung ketika dia menunjukkan pencerobohan atau tidak berterima kasih, jika sesuatu yang baik dilakukan untuknya. Saya rasa itulah bagaimana mereka berusaha melindungi diri dari kesakitan dan keputusasaan.

Untuk dikenang

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, terdapat kira-kira 50 juta orang dengan demensia di dunia. Menjelang tahun 2050, angka ini mungkin meningkat tiga kali ganda, yang bermaksud bahawa kanak-kanak berusia 20-30 tahun ini berisiko meningkat menghadapi sindrom ini di masa depan. Tetapi lebih awal lagi, ramai di antara kita harus melihat bagaimana demensia merosakkan keperibadian datuk dan nenek, ayah dan ibu, pemimpin ilmiah dan jiran kita di beranda..

Mengapa nenek mengganas pertunjukan Diesel di seluruh bandar - Diesel studio
Nenek dan saya, awal 1990-an, Foto Wilayah Oryol: dari arkib peribadi

Terdapat tiga sumber yang dapat membantu. Sumber pertama, tentu saja, adalah sumber material: semakin cepat anda berjaya mewujudkan kehidupan seharian anda, semakin baik. Dalam kes kami, mustahil untuk mengangkut nenek, yang tinggal sendirian selama 30 tahun terakhir, ke salah seorang saudaranya: perubahan dalam keadaan memburukkan keadaannya. Oleh itu, setelah pulih sedikit dari kejutan itu, kami mengupah jururawat terlebih dahulu. Nastya tidak hanya memastikan bahawa neneknya makan dan minum pil tepat pada waktunya, tetapi juga berjalan bersamanya, membaca surat khabarnya, dan menariknya ke pekerjaan rumah yang sederhana. Dengan kata lain, saya dan Nastya bernasib baik. Sayangnya, tidak semua orang mempunyai wang untuk jururawat, dan jururawat berbeza. Tetapi anda boleh menghubungi pusat bantuan sosial: walaupun pekerja sosial itu hanya datang beberapa kali dalam seminggu dan hanya mengurus pembelian makanan dan membersihkan pangsapuri, ini sudah tentu menjadi pertolongan yang besar..

Sumber kedua adalah bantuan psikologi. Menjaga ibu bapa yang sudah tua dianggap sebagai tugas suci dan biasanya dilukis dengan nada sentimental: pada masa bayi, ibu anda menyusukan anda, dan sekarang anda sudu memberi makan kepadanya. Dan sedikit orang mengatakan bahawa sebenarnya sangat sukar. Terutama jika pada masa kecil anak perempuan atau anak lelaki itu mempunyai hubungan yang buruk dengan ibu, tetapi sekarang tidak mungkin lagi dengan menyisihkannya dan menutup di biliknya: dia perlu dijaga - walaupun kemarahan, keletihan dan kebencian lama meningkat dalam jiwanya.

Saya tidak mempunyai dendam terhadap nenek saya: hanya cinta yang tidak berkesudahan, kesedihan yang dia tinggalkan secara beransur-ansur, dan perasaan bersalah kerana saya tidak dapat membantunya pulih. Tetapi sehingga sekarang, sekitar sepertiga masa dalam sesi psikoterapi saya menghabiskan untuk menjalani emosi yang saya alami berkaitan dengan penyakit nenek saya. Dan walaupun dengan bantuan profesional, saya masih mengalami gangguan ketika saya hanya duduk di rumah dan menangis berjam-jam. Pada saat-saat seperti itu, anda mula menghargai orang-orang yang dapat, tanpa mengutuk dan nasihat yang tidak diminta, untuk mendengar anda dan hanya berada di sana..

Akhirnya, sumber ketiga adalah ingatan anda sendiri. Saya masih ingat bagaimana pada masa kecil nenek saya membawa saya ke sekeliling pelukannya, menggegarkan saya sebelum tidur, dan bulan yang sangat dahsyat mengintip ke luar tingkap, dan saya berpaut pada jubah chintz berbunga nenek saya, meminta perlindungannya. Saya masih ingat bagaimana nenek saya membawa saya ke taman untuk menaiki tarikan Utara: saya bergegas dengan rusa plastik, dan dia berdiri di belakang pagar dan melambai ke arah saya. Saya ingat bagaimana bersama-sama kita membuat spiral dari kentang dan menggorengnya dengan minyak. Saya ingat pergi ke jiran nenek saya, Paman Yura, yang membiakkan ikan: dia mempunyai begitu banyak akuarium sehingga mereka, saling bertumpuk, menempati seluruh dinding.

Semua kenangan ini akan kekal bersama saya selama-lamanya. Tidak kira bagaimana nenek saya berubah di bawah pengaruh demensia, tidak ada yang akan menjauhkan mereka dari saya. Hari ini mereka menolong saya melihat nenek tua saya ketika ini dan tidak terlalu takut apabila dia menoleh kepada saya wajah orang lain yang tidak dikenali. Mereka memberi saya kekuatan dan keberanian untuk memanggil nenek saya, datang kepadanya, menerimanya: ceria, sedih, apatis, terlalu teruja. Lebih-lebih lagi, semua omong kosong dan keanehan yang dikatakan oleh nenek itu secara beransur-ansur berubah menjadi kenangan - sangat berharga, menjimatkan dan kadangkala lucu. Mereka juga akan bersama saya hingga akhir.

Dan siapa tahu - mungkin suatu hari nanti saya akan benar-benar menulis buku mengenai pemetik cendawan. Bukan idea buruk.

Siapa nenek anda, kawan? (2019) filem. Komedi

Berita dan teks yang lebih penting dari kami dan rakan sekerja boleh didapati di saluran telegram Takikh Del. Langgan!

Terima kasih kerana membaca hingga akhir!

Setiap hari kita menulis mengenai masalah terpenting di negara kita. Kami yakin bahawa mereka dapat diatasi hanya dengan membincangkan apa yang sebenarnya berlaku. Oleh itu, kami menghantar wartawan dalam perjalanan perniagaan, menerbitkan laporan dan wawancara, kisah foto dan pendapat pakar. Kami mengumpulkan wang untuk banyak dana - dan kami tidak mengambil minat daripada mereka untuk kerja kami.

Tetapi "Perbuatan sedemikian" itu wujud berkat sumbangan. Dan kami meminta anda untuk membuat sumbangan bulanan untuk menyokong projek ini. Sebarang pertolongan, terutamanya jika ia tetap, dapat membantu kita bekerja. Lima puluh, seratus, lima ratus rubel adalah peluang kita untuk merancang kerja.

Cerita Waktu Tidur Menakutkan - Granny Mooing.

Sila daftar untuk sebarang sumbangan untuk kepentingan kami. terima kasih.

Seorang wanita tua yang didiagnosis menderita demensia dibuang rumah di Berdsk

"Sepertinya saya sendiri akan segera gila!" - kata Oksana Khoreva dari Berdchan setelah beberapa minggu menjalani ujian di pejabat doktor untuk mencari bantuan untuk neneknya.

Sebulan yang lalu, nenek Oksana mengalami strok. Akibatnya, wanita tua itu menghidap demensia (demensia). Dengan diagnosis ini, dia keluar dari rumah, meninggalkan Oksana sendirian dengan masalah.

Buangkan tilam kepadanya

- Nenek saya berumur 75 tahun, - kata Oksana. - Selepas strok ketiga, dia mula mengalami gangguan jiwa. Doktor neurologi memanggil psikiatri sebelum nenek itu keluar dari hospital. Saya fikir doktor Nadezhda Toiskina akan memeriksanya dan memindahkannya ke jabatan lain. Dia memeriksa dan mengadu kepada saya: mereka berkata, anda melihat bahawa orang itu tidak mencukupi, mengapa anda tidak berpaling kepada saya lebih awal? Saya terkejut. Sekiranya kami berada di rumah, saya sudah lama membunyikan penggera, tetapi kami berada di hospital! Bagaimana saya boleh memutuskan sesuatu untuk doktor ?! Dia akhirnya memberi ubat pil dan kami dihantar pulang.

Saya telah menjalani mimpi buruk selama sebulan sekarang. Nenek bukan dirinya sendiri, dia menjerit sehinggakan jiran-jirannya tidak merasa damai. Saya cuba memberinya pil, tetapi dia menyemburkannya, menolak makanan - nampaknya mereka mahu meracuninya. Anak lelakinya yang berusia enam tahun Artemka berada di bilik lain, dia tidak melihat neneknya, tetapi dia mendengar tangisannya yang menyayat hati. Anak saya sakit, didaftarkan dengan pakar neurologi - dia mempunyai masalah kesihatan. Dengan latar belakang apa yang berlaku di apartmen, tema-tema tiki semakin bertambah. Sebagai tindak balas atas semua permintaan dan permintaan saya untuk membantu sekurang-kurangnya dengan sesuatu, doktor menawarkan untuk menghantar nenek saya ke unit perubatan di Akademgorodok, di mana penginapan pesakit selama sehari berharga 4 ribu rubel, atau untuk mengupah jururawat selama 30 ribu sebulan. Saya pegawai negeri, saya membesarkan anak saya sendiri, saya tidak mempunyai wang sebanyak itu! Dan anda perlu membeli ubat dan lampin, memberi makan anak dan nenek anda...

Ladu Ural adalah yang terbaik / Nenek gaun cucunya untuk hari jadi / neneknya telah tiba

Saya merancang untuk menghabiskan percutian untuk kesihatan anak saya di Crimea, menyimpan wang untuk tiket untuk masa yang lama. Untuk mengembalikannya sepenuhnya, saya memerlukan sijil dari poliklinik bahawa alasannya adalah sah. Terdapat juga keseluruhan masalah dengan ini - tidak ada belas kasihan, tidak ada penyertaan, bukan setetes kemanusiaan.!

Ketua jabatan terapi, Spomer, pasti tidak mahu bercakap dengan orang, doktor Miller sekurang-kurangnya berjanji bahawa mereka akan memberi saya sijil ini pada hari Isnin. Tetapi saya mesti datang ke hospital dengan kad, membuat janji temu dengan psikiatri, duduk beratur besar... Tetapi saya tidak dapat meninggalkan rumah untuk masa yang lama! Adakah benar-benar mustahil untuk bersetuju dengan telefon sehingga mereka menulis sehelai kertas ini, dan kemudian saya dapat mengambilnya?!

Pada suatu hari, seorang psikiatri Nadezhda Toiskina datang mengunjungi kami, saya menerangkan kepadanya: keadaan di rumah itu memberi trauma kepada anak itu, bagaimana dia akan membesar dalam keadaan seperti itu? Yang dia jawab kepada saya: "Apa yang anda cadangkan untuk menguburkan nenek anda?" Kedengarannya dahsyat! Saya sayang nenek saya, tetapi saya bukan doktor. Orang-orang di negeri ini harus dibantu oleh pakar yang berkelayakan. Doktor mengatakan bahawa dalam dua minggu dia akan lebih tenang. Tidak bolehkah anda memerhatikannya di hospital kali ini??

Mengapa kita tidak mempunyai jabatan di mana penghidap demensia dijaga dan dirawat? Nenek saya bekerja di ladang kolektif dari awal kanak-kanak sehingga dia bersara, membayar cukai kepada negeri. Ternyata hanya ketika itu dia diperlukan, dan sekarang semua orang menyingkirkan kita...

Lelaki ini keluar dari koma berusia 12 tahun dan apa yang dikatakannya mengejutkan semua orang

Kertas kerja lebih penting daripada orang

... Di pintu kepala poliklinik No. 1 ada catatan: "Bercuti, sila hubungi pejabat No. 7".

Di ruang ketujuh, ketua perkhidmatan terapi Shpomer, seperti Oksana, bahkan tidak mendengarkan saya, merujuk kepada hakikat bahawa itu bukan tanggungjawabnya untuk menyelesaikan aduan pesakit.

- Maaf, tetapi jika anda mengganti kepala, anda mesti cekap? Sekurang-kurangnya dengan cara yang murni manusia, untuk mendengar, menyarankan apa yang perlu dilakukan, ini adalah tugas anda?!

- Saya mempunyai surat khabar, saya perlu membayar gaji kepada doktor, - doktor menghentikan perbualan.

Nampaknya kertas lebih penting daripada seseorang.

Beri saya kunci, saya mesti pergi ke doktor!

Jangan seret anak lelaki anda

Dengan kesukaran, melalui deretan pesakit yang padat dengan kata-kata "Saya akan sebentar," saya memasuki pejabat psikiatri Nadezhda Toiskina.

- Nadezhda Nikolaevna, nenek dan anak lelaki Oksana berada dalam pelukannya, tidak ada yang membantunya...

Anak prank yang keren mengejar nenek di telefon

- Jangan bawa anak anda ke sini! Seorang kanak-kanak di satu bilik, seorang nenek di bilik lain. Apa masalahnya?

- Dia ganas, dia menjerit sehingga jiran-jirannya sudah kehilangan kedamaian, apa yang boleh saya katakan mengenai seorang kanak-kanak berusia enam tahun yang sudah tidak sihat?

- Saya melihat nenek ini. Di hadapan jururawat, dia tenang dan patuh. Dia merajut simpul, menggumamkan sesuatu, menuangkan air dari cawan di wajahnya, tetapi dia tidak ganas.

Nenek berkata mengenai Putin. Dia dipanggil ke pejabat pendakwa

- Merawat pesakit seperti itu adalah urusan doktor, adakah mungkin orang biasa?

- Ya, nenek sangat memerlukan rawatan, tetapi orang yang sakit dapat menerima rawatan di rumah.

- Mengapa orang seperti itu tidak dimasukkan ke wad psikiatri?

- Kami mempunyai kes seperti itu setiap masa. Ini adalah yang ketiga untuk hari ini. Hanya pesakit agresif yang ditempatkan di wad psikiatri, yang mengambil pisau dan garpu, dan saudara-mara menjaga pesakit mental..

- Saya ulangi, wanita muda itu tidak mempunyai siapa-siapa, tidak ada wang untuk jururawat, dia perlu bekerja, untuk merawat anaknya. Bagaimana menggabungkan semuanya?

- Saya tidak dapat memberikan wang kepadanya dan saya juga tidak boleh membawa semua orang tua ke rumah saya. Nenek tidak memerlukan banyak: memberi makan, minum air, dan agar tidak menakutkan jiran, beri mereka penenang. Dan hakikat bahawa dia merangkak, merajut simpul dari kain, menuangkan air ke kepalanya... Jadi itu akan berlaku. Strok sangat mempengaruhi perjalanan proses mental. Terdapat badan keselamatan sosial, sebuah jabatan rahmat berbayar di Novosibirsk. Terdapat sebuah asrama Rechkunovsky di mana pesakit seperti itu dijaga selama 20 ribu sebulan. Orang yang tidak mempunyai sarana mengurus diri sendiri, ketika mereka tidak dapat melakukannya sendiri, mereka bertanya kepada rakan, jiran... Sayangnya, kita tidak mempunyai jabatan gerontologi, tidak ada jabatan untuk merawat pesakit tua, seperti di beberapa wilayah. Secara amnya, penjagaan dilakukan sama ada secara sendiri atau secara berbayar. Terdapat pilihan lain. Dalam keadaan terdesak, pesakit dimasukkan ke sekolah asrama untuk warga tua. Pada akhirnya, apartmen itu akan tinggal untuk cucu perempuan, sehingga dia dapat menjaga neneknya.

saya tidak faham!

Akhirnya, Nadezhda Toiskina bertanya: adakah dia menjelaskan semuanya dengan jelas? Tidak, saya tidak faham banyak.

Saya faham mengapa, dari segi taraf hidup pesara, kita, sebuah negara yang penuh dengan sumber semula jadi, kalah dari Belarus, di mana kentang merupakan satu-satunya "mineral". Hal ini dapat dimengerti ketika, dengan kenaikan harga minyak dan derivatif dunia, negara kita menjadi lebih kaya, dan pesara menjadi lebih miskin. Dan ini walaupun pada hakikatnya, saya berani memperhatikan bahawa, menurut Perlembagaan, negara kita adalah sosial, iaitu, "... kebijakan ini bertujuan untuk mewujudkan keadaan yang menjamin kehidupan yang layak dan pembangunan seseorang yang bebas...". Semua ini dapat difahami, kerana, jika dilihat dari realiti kehidupan kita, pesara untuk negeri ini adalah bahan buangan, suatu beban. Mereka berlebihan, lelaki tua ini.

Tetapi sesuatu yang lain tidak dapat difahami oleh saya.

Tidak benar bahawa tidak ada yang dapat dilakukan dalam keadaan ini. Pada pertemuan para penatua, ketua doktor Kramorov mengatakan bahawa beberapa orang kehilangan tempat tinggal telah tinggal di jabatan hospital kota selama dua tahun. Kita boleh, jika kita mahu? Oksana tidak meminta untuk menjaga neneknya di hospital sepanjang masa. Dia seharusnya menang beberapa bulan. Untuk membawa anak itu ke laut selama seminggu, untuk sembuh. Untuk memberikan hak penjagaan kepada nenek - dia bahkan tidak akan dapat pencen untuknya, dan dengan masalah seperti itu, anda tidak akan mendapat gaji yang tinggi. Pada akhirnya, dia memerlukan bantuan ahli psikologi, persediaan moral untuk kehidupan baru.

Ngomong-ngomong, menurut Oksana, pangsapuri itu miliknya, sehingga masalah perdagangan tidak hilang sendiri. Sebaliknya, menyedari bahawa tidak ada tempat untuk menunggu pertolongan, dia merancang untuk menjual apartmen, membeli yang lebih kecil, dan menggaji perawat dengan wang yang tinggal. Mungkin kemudian dia akan mencari jalan penyelesaian lain, tetapi setakat ini dia hanya mempunyai pilihan ini. Dia bahkan tidak memikirkan hakikat bahawa seorang nenek boleh dibawa ke rumah jagaan, kerana mempercayai bahawa itu adalah tidak bermoral.

Saya mesti mengatakan bahawa tidak semua orang tidak peduli seperti di hospital. Pusat kebajikan sosial berjanji akan datang dan membantu tiga kali seminggu selama dua jam sehari. Svetlana Talochko, ketua jabatan untuk menolong wanita dalam situasi kehidupan yang sukar, mengatakan bahawa dia menghadapi masalah seperti itu untuk pertama kalinya dalam hidupnya, tetapi dia berjanji akan mengemukakan sesuatu untuk menolong seseorang dan meminta Oksana datang ke janji temu secara peribadi. Natalya Skoromnykh, pemangku ketua jabatan perkhidmatan sosial untuk penduduk, memberitahu secara terperinci algoritma tindakan jika Oksana masih harus mendaftarkan neneknya di sekolah asrama untuk orang tua. Kami juga mempunyai banyak orang gembira, namun saya bersetuju dengan pengarang frasa:

Foto dari sumber Internet terbuka

2 Tag: konflik

Sumber yang digunakan: http://svidetel24.info/archives/698

Akibat strok: demensia vaskular

Demensia vaskular adalah salah satu varian yang paling tidak menyenangkan dalam perjalanan penyakit otak iskemia kronik. Perunding kami: Nina Minuvalievna Khasanova, ahli angioneurologi Hospital Bandar Pertama di Arkhangelsk.

Perhatikan bahawa penyakit ini berlaku, sebagai peraturan, pada usia tua. Punca demensia selepas strok dikaitkan dengan kerosakan pada bahagian otak yang bertanggungjawab untuk ingatan atau melakukan sebarang kemahiran..

Demensia vaskular (demensia) adalah gabungan tanda-tanda yang dimanifestasikan oleh kemerosotan ingatan, pemikiran, penurunan kemampuan melakukan kemahiran dalam kehidupan seharian, yang berhenti atau merumitkan kehidupan bebas pesakit dan pekerjaannya yang biasa.

Demensia vaskular selepas strok tidak semestinya merupakan gejala yang muncul. Keadaan ini berlaku dengan kerosakan teruk pada tisu otak atau akibat serangan berulang terhadap latar belakang hipertensi arteri yang tidak terkawal.

Sekiranya seseorang selepas strok menjadi apatis, menangis, cepat habis emosi, kemampuan mentalnya merosot, dia tidak lagi berminat dengan kehidupan keluarganya, rakan-rakannya, ini mungkin merupakan tanda pertama demensia yang akan datang, yang memerlukan pemeriksaan doktor untuk rawatan tepat pada masanya..

Permulaan demensia pasca-stroke, tidak seperti penyakit Alzheimer, adalah akut. Contohnya, walaupun pada hari Rabu seseorang berkelakuan normal, dan pada hari Khamis pagi dia menjadi agresif, tidak terkawal, ingatannya merosot dengan tajam. Adalah sangat penting untuk tidak melihat pesakit dengan strok kedua: ia dapat bersembunyi di sebalik kemerosotan kesejahteraan yang tajam. Oleh itu, setiap situasi seperti itu adalah petunjuk untuk pemeriksaan perubatan dan memanggil ambulans..

Demensia vaskular sebagai penyakit boleh berlaku dengan jurang cahaya. Penyakit ini, sebagaimana adanya, menghapus kemahiran yang diperoleh seseorang sepanjang hayat..

Demensia selepas stroke semestinya digabungkan dengan penyakit jantung iskemia, diabetes mellitus, dan hipertensi arteri. Dalam kes ini, selalu ada perubahan pada saluran otak, leher, fundus. Pesakit mesti diperiksa secara berkala oleh pakar kardiologi untuk mendapatkan bantuan dan pemilihan terapi bersamaan.

Risiko menghidap demensia pasca-stroke bergantung pada seberapa dekat saudara-mara atau pesakit itu sendiri memantau tekanan darahnya, kolesterol dan tahap lipoprotein berkepadatan rendah dan nisbahnya yang betul, kelikatan darah, seberapa teliti semua cadangan doktor yang hadir diikuti.

Cadangan untuk saudara-mara pesakit dengan demensia vaskular

Malangnya, perubatan moden tidak mempunyai kemampuan untuk merawat demensia secara berkesan dan mencegah perkembangannya. Ubat yang diresepkan hanya dapat melegakan atau melemahkan manifestasi penyakit yang tidak menyenangkan tertentu, sebahagiannya memperlambat perkembangannya. Oleh itu, peranan utama dalam membantu pesakit demensia termasuk dalam penjagaan harian mereka sepenuhnya..

1. Cuba mencegah perkembangan penyakit berjangkit dan memburuknya perjalanan penyakit somatik orang yang anda sayangi, kerana ini memberi kesan negatif terhadap demensia;

2. Buat persekitaran yang selesa dan sederhana: barang kegemaran yang biasa, lokasinya. Dalam persekitaran yang biasa, pesakit merasa paling selesa. Kemunculan orang asing di dalam rumah, langkah itu memburukkan keadaannya. Di bilik di mana pesakit berada, mesti ada pesanan dan kebiasaan yang tegas untuk meletakkan pakaian, kasut, dan barang keperluan harian yang lain;

3. Pantau rejimen pengambilan ubat yang ditetapkan. Pengambilan atau overdosis yang tidak teratur dapat secara dramatik memburukkan keadaan pesakit..

Kesabaran diperlukan!

Semasa berkomunikasi dengan orang yang disayangi, dengan demensia, jangan lupa bahawa anda berkomunikasi dengan orang sakit yang mengalami gangguan mental, banyak sifat watak yang menarik perhatian anda telah hilang, dan tingkah laku telah berubah (sayangnya, bukan menjadi lebih baik). Ingat bahawa dengan latar belakang penambahbaikan sementara yang jarang berlaku, penyakit ini, sebagai peraturan, akan semakin meningkat, keadaan pesakit akan bertambah buruk. Perubahan keperibadian berlangsung, keterikatan emosi kepada orang yang disayangi dan keupayaan untuk berempati melemahkan, menggerutu, degil dan kebencian meningkat.

Pada masa akan datang, orientasi waktu, ruang, persekitaran terganggu. Pesakit tidak mengetahui tarikhnya, mereka boleh tersesat di tempat yang biasa, mereka tidak selalu memahami di mana mereka berada, mereka tidak mengenali rakan dan orang tersayang. Walaupun orang seperti itu dapat melayani dirinya sendiri, dia menjaga kebersihan diri, tetapi dia sudah kehilangan kemahiran menggunakan peralatan rumah tangga sehari-hari seperti telefon, dapur gas, alat kawalan jauh TV, dll. Maka dia tidak lagi boleh ditinggalkan sendirian tanpa pengawasan..

Demensia vaskular jarang mencapai tahap disintegrasi jiwa yang mendalam, tetapi lama-kelamaan, orang yang sakit menjadi beban berat bagi orang lain dan saudara-mara. Berikut adalah petikan dari kisah saudara-mara mengenai orang yang mereka sayangi dengan demensia.

"Selepas strok, ibu mertua telah banyak berubah, dia menjadi tidak ramah, curiga, berubah-ubah. Seseorang tidak boleh dikenali! Kesihatan amnya sekarang agak baik, dia malah bernafas di bangku di pintu masuk. Di sana dia menceritakan segala macam kisah kepada jirannya: baik saya akan meracuninya, maka kami tidak membiarkannya tidur pada waktu malam, kemudian kami mengurungnya di tandas. Suami bercakap dengannya, memalukannya, tetapi dia sama sekali menyangkal kisahnya, bahkan menjerit kepadanya atau menangis bahawa kita memfitnahnya. Sebaik sahaja saya pulang dari tempat kerja - baunya berbau gas. Injap pembakar di dapur terbuka. Sekarang kita mematikan gas, membiarkan makanan dalam termos ".

"Saya akan memberi ibu saya makanan, yang kami makan segera, dan dia mengatakan bahawa bukan babi untuk makan sesuatu seperti itu, tetapi membuang piring. Saya mengambil tangannya untuk membawanya ke bilik atau dapur - dia mula berkedut, menjerit bahawa saya memukulnya. Setelah mengalami strok, ibu saya telah tinggal bersama kami selama hampir tiga tahun, tetapi baru-baru ini dia mahu pulang. Kita harus, ketika kita pergi, menguncinya dengan kunci, kerana saya pergi sekali. Kami kehilangannya secara harfiah 15 minit kemudian, tetapi dia sudah tiada Mencari sepanjang petang, malam, pagi. Mereka memanggil semua saudara-mara, rakan-rakannya, hospital, bilik mayat. Kami mengelilingi semua halaman yang berdekatan. Kami hampir menjadi gila! Nah, seorang kenalan bekerja di polis, dialah yang menolong kami (dan pernyataan mengenai orang yang hilang diterima hanya setelah tiga hari). Keesokan harinya pada pukul 12 dia dijumpai di seberang kota ".

"Ibu mula banyak bercakap. Sekarang dia bercakap dengan wanita khayalan, kemudian dia memanggil saya ibu, kemudian kakak. Saya telah berhenti membaca sepenuhnya, sering menangis ".

Dalam kes seperti itu, jangan cuba meyakinkan pesakit, membuktikan kes anda, menarik hati nurani, akal, dan logik mereka. Keperibadian seseorang itu sudah diubah oleh penyakit. Ini bukan ibu, ibu mertua yang sama, isteri, bukan ayah, suami yang sama, yang anda kenal sepanjang hidup anda. Anda hanya perlu ingat: semua yang dilakukan dan dikatakan oleh orang yang anda sayangi bukan kerana niat jahat, licik, bahaya. Ini adalah manifestasi penyakit ini. Oleh itu, cubalah bersabar dengan "kehendak", "kejenakaan", bersikap penuh perhatian, baik hati dan peka dalam berkomunikasi dengannya, kerana dia tetap menjadi orang yang kamu sayangi!

Perlu diingat juga bahawa demensia adalah salah satunya
penyakit yang perlu dirawat sebelum tanda-tanda pertama muncul, oleh itu
pengawasan perubatan dan pelaksanaan cadangan untuk rawatan kronik
penyakit yang mempengaruhi sistem vaskular adalah kunci berkualiti tinggi
dan kehidupan yang memuaskan pada usia berapa pun.

Langkah pencegahan strok

Selesai cerita mengenai akibat strok, saya ingin mengingatkan anda sekali lagi: dalam banyak kes, bencana vaskular dapat dielakkan; untuk ini, perhatian utama harus diberikan kepada pencegahan. Faktor yang paling ketara yang dapat diperbaiki termasuk hipertensi arteri, penyakit jantung koronari, diabetes mellitus, merokok, peningkatan berat badan, kolesterol tinggi.

  • Aktiviti fizikal adalah faktor yang berkesan dalam pencegahan obesiti, diabetes mellitus jenis 2, hipertensi arteri. Semasa pendidikan jasmani, sifat darah bertambah baik, risiko pembekuan darah berkurang.
  • Diet yang bertujuan untuk mencegah aterosklerosis: membatasi makanan yang mengandung kolesterol dan lemak haiwan. Makan lebih banyak buah-buahan, sayur-sayuran dan biji-bijian, minyak sayuran, ikan laut.
  • Berhenti merokok: nikotin menyebabkan vasokonstriksi dan merangsang perkembangan aterosklerosis.
  • Pengendalian tekanan darah: hipertensi arteri dan aterosklerosis adalah penyakit yang berkait rapat, oleh itu, rawatan dan pencegahannya mesti dilakukan secara selari.
  • Mengawal lemak darah: kelainan lipid dalam darah menyebabkan aterosklerosis, yang meningkatkan risiko strok.
  • Memerangi diabetes mellitus: penyakit ini dikaitkan dengan peningkatan risiko kerosakan vaskular dan pengembangan aterosklerosis secara intensif.