Utama > Komplikasi

Gegaran delirium: akibat, gejala, rawatan

Delirium tremens adalah keadaan yang berlaku pada pemabuk yang mabuk setelah pesta panjang pada hari ke-2-5 selepas penolakan alkohol yang tajam (semasa pantang dan ketika berhenti dari pesta)

Rawatan untuk kecelaruan kecelaruan pada pesakit alkoholik!

8 495 432 18 47

Gegaran kecelaruan yang disyaki?

Rawatan gegaran delirium hanya mungkin dilakukan dalam keadaan pegun, kerana ini adalah komplikasi alkoholisme yang paling sukar. Sekiranya tidak ada rawatan yang tepat, kematian mungkin terjadi. Sehingga 15% pesakit mati akibat gegaran delirium.

Rawatan ketagihan yang rumit dan kaedah pengarang untuk rawatan ketagihan alkohol.

Gegaran delirium: gejala dan akibatnya

Sekiranya tanda-tanda ketakutan delirium tidak muncul dalam seminggu setelah berhenti minum alkohol dan dengan syarat tidak ada rawatan, dan alkohol tidak diambil dalam dos profilaksis, maka demam tidak akan datang, dan anda tidak boleh risau.

Sebagai ahli narkologi menulis dan alkoholik kronik mengesahkan di forum, gegaran delirium tiba-tiba, selalunya berlatarbelakangkan insomnia yang berpanjangan.

Gejala gegaran delirium - psikosis alkoholik - cukup mudah dikenali. Pertama sekali, ini adalah halusinasi dasar dan khayalan hipnagogik - penglihatan dan gambaran yang jelas yang timbul pada waktu setengah tidur, ketika seseorang menutup matanya, tetapi tidak tidur. Ilusi memberi jalan kepada onisme: gambar dan penglihatan yang cepat berubah dari kehidupan pesakit. Mereka terang, kacau, seperti dalam mimpi yang mengganggu, tetapi seseorang melihatnya dalam kenyataan.

Orang itu mula mendengar suara dan suara yang mempunyai sumber khayalan. Mendengar muzik, cara mereka memanggilnya. Terasa benda-benda kecil berkibar di sekelilingnya, nampaknya serangga merangkak ke atas tubuhnya, bahawa mereka berusaha mencekik, membuangnya dari tempat tidur. Orang dapat merasakan getaran lantai, siling dan dinding.

Dari akibat lain dari getaran delirium, serangkaian halusinasi seperti pentas dapat diperhatikan ketika seseorang melihat sesuatu seperti filem dari kehidupannya atau kehidupan watak khayalan (kartun). Pada masa yang sama, pesakit sendiri merasakan dirinya menjadi pemain aktif dalam pemandangan ini. Selalunya ini adalah adegan kandungan yang tidak menyenangkan: seseorang kononnya terpaksa melarikan diri dari seseorang, bersembunyi, mempertahankan dirinya dari serangan; dia merasakan kegelisahan, ketakutan, kegembiraan dan kegelisahan.

Gejala dan akibat gegaran delirium sangat ketara ketika memeriksa pesakit. Oleh itu, seseorang mudah menerima cadangan, misalnya, dia dapat memusingkan benda-benda yang tidak ada di tangannya yang "diberikan" kepadanya, dia dapat bercakap di telefon tanpa menekan butang, atau bahkan memegang sudu atau benda lain di tangannya. Dengan gegaran delirium, gejala Aschaffenburg yang dijelaskan di atas hampir selalu ada. Gejala Lyman juga biasa terjadi, apabila seseorang dengan mudah mula membayangkan gambar dan berhalusinasi jika dia menekan bola mata dengan mata tertutup..

Terdapat tanda-tanda awal kecelaruan delirium?

8 495 432 18 47

Panggil segera.

Kursus tremor delirium: berapa lama getaran delirium berlangsung

Tidak ada ubat untuk ketegangan delirium di rumah, tetapi anda dapat memerhatikan seseorang selama beberapa jam. Bentuk gegaran delirium yang menggugurkan setelah pesta tidak biasa, yang hilang secara automatik beberapa jam selepas permulaan. Dalam kes ini, gejala berakhir, orang itu jatuh ke dalam keadaan somnambulistik atau tertidur. Mungkin terjaga, tetapi gejala psikosis tidak lagi muncul.

Sekiranya alkoholik mempunyai ketegangan delirium yang berlangsung hingga 2-4 hari, maka ini boleh disebut sebagai bentuk penyakit keparahan sederhana. Berapa lama getaran delirium berlangsung, dari mana anda boleh mengucapkan selamat tinggal? Sebagai peraturan, lebih dari seminggu, dan walaupun dalam keadaan pegun, gejala sangat sukar untuk diatasi.

Selalunya, saudara-mara peminum membingungkan salah satu pemburukan alkoholisme kronik - kecelaruan alkohol yang berlebihan - dengan keadaan biasa orang yang mabuk. Tanda kecelaruan kecelaruan pada lelaki dan wanita dinyatakan dalam kenyataan bahawa seseorang kehilangan orientasi di ruang angkasa, tetapi berkelakuan secara senyap dan tidak jelas. Selalunya, dia hanya berbaring di atas katil, membisukan sesuatu pada dirinya sendiri, tidak mendengar alamat orang lain. Ucapan terdiri daripada potongan perkataan dan juga suku kata. Pesakit melakukan pergerakan tertentu, yang disebut "memilih", seolah-olah melepaskan serpihan atau mengumpulkan debu halus. Juga, seseorang dapat menarik selimut, seprai, bantal dari tempat tidur, memusingkan badan, dan badan gemetar dengan gugup. Seseorang diserang kelesuan dan mengantuk, gegaran alkoholik muncul, kemudian alkoholik tersebut mungkin akan koma. Selepas kecelaruan delirium jenis ini, gangguan neurologi dan psikosomatik yang teruk kerap berlaku, ensefalopati toksik berkembang.

Delirium tremens - bagaimana merawat delirium tremens! Berapa lama pengguna alkohol hidup tanpa rawatan??

Bentuk psikosis yang paling teruk adalah tremens delirium yang dibesar-besarkan. Psikosis alkoholik yang kuat dari bentuk ini berbahaya kerana perubahan fungsi sistem badan menjadi tidak dapat dipulihkan.

Biasanya, seseorang mengalami delirium tremens secara berperingkat. Pada tahap pertama, kesadaran pesakit tidak terganggu, tetapi tidak diperhatikan, berbicara, keributan dicatat, yang tiba-tiba digantikan oleh ketakutan, sikap tidak peduli, dan tidak perhatian. Seseorang merasa tertekan, tertekan, tidur dengan cemas. Gejala-gejala ini sudah semestinya menyedarkan anda..

Apa yang perlu dilakukan dengan gegaran delirium, doktor memutuskan.

Pada peringkat ini, antipsikotik, ubat penenang, terapi infus mungkin diresepkan

Bagaimana cara mengobati gegaran delirium pada wanita dan lelaki jika peringkat kedua berlaku? Tempoh pengiktirafan orang tersayang di angkasa digantikan dengan halusinasi, pergerakan tidak diselaraskan dari semasa ke semasa. Mimpi menjadi mimpi ngeri, berat, seseorang mengerang, melawan gambar yang menakutkannya.

Sekiranya simptomnya bertambah buruk, segera hubungi pakar narkologi di rumah untuk mendapatkan nasihat awal atau segera bawa pesakit ke klinik narkologi. Tahap seterusnya mungkin kehilangan kesedaran sepenuhnya mengenai apa yang berlaku, sindrom psikosomatik akan muncul: ataksia, cirit-birit, takikardia teruk, kejang anggota badan dan sawan epileptiform. Orang yang mengalami gegaran kecelaruan cenderung mengingat semua yang terjadi pada mereka, kecuali saat-saat di tahap ketiga, ketika ingatan hilang. Merekalah yang membincangkan kerosakan otak yang serius..

Manifestasi tremens delirium: cara mencegah gegaran delirium!

Bagaimana gegaran delirium dapat dilihat pada tahap ketiga? Seseorang sama sekali tidak mengenali sesiapa, melompat ke atas dan bergerak secara rawak di sekitar bilik, menjerit, mengerang, menarik kepalanya, bersembunyi di bawah katil barang-barang dalaman yang besar. Ambil pisau dan kapak, cuba melawan, melihat watak khayalan halusinasi pada orang lain.

Sekiranya berlakunya ketakutan, di dalam keadaan ini seseorang berbahaya kepada orang lain, dan anda boleh memanggil bukan sahaja ambulans, tetapi juga polis supaya dapat dibuat protokol di mana tindakan pesakit akan dijelaskan. Berdasarkan protokol dan bukti bertulis di mahkamah, adalah mungkin untuk menuntut pemeriksaan dan bahkan, dari masa ke masa, mendapatkan rawatan wajib untuk alkoholisme.

Sindrom delirium tremens melegakan melalui tidur nyenyak, di mana seseorang jatuh, tetapi kenangan selepas kecelaruan terpelihara dengan baik.

Gegaran delirium tidak dapat diatasi dengan menetapkan penitis, perkhidmatan untuk berjaga-jaga di rumah tidak akan membantu anda, dan gegaran delirium bukan hanya penarikan dari alkohol: ini adalah gangguan serius dalam kerja seluruh badan - hanya kemasukan ke hospital.

Akibat terburuk dari gegaran delirium adalah:

Koma, keadaan sopori.

Bengkak dan pembengkakan otak.

Sekiranya simptomologi psikosis yang produktif tidak hilang dalam sebulan atau masa delirium tremens adalah dua minggu atau lebih, maka diperlukan rawatan kompleks yang intensif, termasuk tusukan tulang belakang, infus intravena, terapi ubat aktif.

Delirium tremens - bagaimana cepat menghilangkan diri dari delirium tremens

Oleh kerana merawat gegaran delirium di rumah adalah mustahil, tidak masuk akal untuk bergantung pada rawatan cepat di rumah. Masalahnya adalah bahawa tahap pembesaran berpantang itu sendiri mempengaruhi proses fungsi otak seperti itu, yang sering tidak dapat dirawat dengan ubat-ubatan biasa untuk alkoholisme, kerana ini akan memperburuk keadaan. Lebih-lebih lagi, ubat-ubatan ini boleh menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki. Dan prosedur seperti infusi, pemurnian darah, tusukan saraf tunjang di rumah tidak dapat dilakukan secara prinsip: tidak masuk akal untuk membawa begitu banyak peralatan ke dalam rumah, walaupun dana membenarkan.

Penjagaan mendesak untuk kecelaruan kecelaruan

8 495 432 18 47

Ingatlah semua simptom dan tanda-tanda kecelaruan delirium dan jangan berharap ada keajaiban. Apabila seseorang mula "melihat tupai", sama sekali tidak lucu, dan ini bukan situasi anekdot. Orang itu sebenarnya mati di hadapan matamu. Jangan biarkan kesan traumatik dari delirium tremens! Panggil ahli narkologi sebaik sahaja gejala pertama kecelaruan delirium mula muncul. Dan selepas rawatan ubat, kami terus berusaha dengan ketagihan alkohol - ini adalah bahagian psikologi dari rawatan yang kompleks.

Siapa yang harus dihubungi jika seseorang mengalami kecelaruan?

Ambulans? - panggilan itu biasanya datang dari wanita yang tidak mungkin menghadapi lelaki mabuk dewasa

Polis? - mereka juga akan mengadakan perbualan dengan orang yang mabuk dan melepaskannya jika dia tidak menunjukkan pamer.

Dan jika seseorang, dengan latar belakang mabuk kuat, mempunyai histeria, obsesi dan pencerobohan yang kuat?

Sudah tentu, hubungi ambulans. Terangkan intipati masalah ini kepada penghantar, dan dia akan menghantar brigade psikiatri khas dengan sepasukan polis kepada anda. Tetapi hanya jika orang yang dikunjungi oleh "tupai" itu mempunyai kumpulan kecacatan, mereka tidak berhak menjemputnya tanpa persetujuan bertulisnya. Oleh itu, atau dengan licik memujuknya, semasa ketibaan ambulans, untuk menandatangani tanda tangan ke arah itu, atau dengan persetujuan diam-diam pekerja ambulans, "gelombang" tanda tangan anda sendiri. Kemudian tiran rumah itu akan dibawa ke hospital psikiatri atau ke unit rawatan intensif narkologi (yang ada di bandar anda). kebanyakan saudara-mara pesakit yang dimasukkan ke unit rawatan rapi narkologi kami, di mana saya mempunyai nasib baik untuk bekerja.

Gegaran delirium

Delirium alkohol, atau delirium tremens, adalah psikosis akut yang berkembang dengan latar belakang percubaan untuk berhenti minum alkohol secara tiba-tiba. Fenomena ini paling biasa berlaku pada tahap kedua dan ketiga ketergantungan alkohol..

Apabila kecelaruan muncul

Terdapat cukup alasan dalam kehidupan seorang alkoholik untuk berhenti minum pada suatu masa. Selalunya ini disebabkan oleh pelbagai penyakit yang menjadi ciri gaya hidup seperti itu. Pada masa inilah munculnya getaran delirium. Ini berlaku kira-kira 1-3 hari selepas penolakan alkohol. Lebih jarang, tempoh ini boleh mencapai 4-6 hari. Keadaan ini boleh berlangsung dari 2-5 hari hingga 2-3 minggu..

Tanda-tanda getaran kecelaruan

Anda boleh memahami pendekatan kecelaruan alkohol dengan munculnya gejala berikut:

  • kemerosotan kesejahteraan, yang disertai dengan loya, peluh yang banyak, kehilangan kekuatan, demam tinggi, penurunan tekanan dan pening;
  • peningkatan kerengsaan disebabkan oleh fakta bahawa alkohol telah memberi kesan penghambatan pada sistem saraf selama bertahun-tahun, dan setelah pemberhentian tindakannya, semua cadangan ini tumpah;
  • kegelisahan, yang dinyatakan dalam jangkaan kejadian negatif yang tidak dibenarkan dan kadang-kadang boleh berkembang menjadi paranoia;
  • halusinasi, baik pendengaran dan visual, menyumbang kepada persepsi realiti yang tidak mencukupi dan memprovokasi seseorang untuk merosakkan dirinya sendiri atau orang lain;
  • gegaran ekstremitas, ditunjukkan dalam bentuk pengecutan otot yang cepat dengan pengurangan nada otot;
  • insomnia, yang dicirikan oleh kekurangan tidur sepenuhnya dan gangguan tidur yang lain, seperti tidur nyenyak, tidur ringan, atau insomnia mutlak.

Apabila seseorang berada dalam keadaan gementar, dia mampu menyebabkan bahaya serius pada dirinya dan orang di sekelilingnya. Oleh itu, dalam tempoh seperti itu, mereka berusaha mengasingkannya..

Bantuan yang cekap dengan etilisme

Pakar klinik Salvation bersedia untuk mengatur penyingkiran yang kompeten dari minuman keras. Kami memberi nasihat di rumah. Sekiranya berlaku komplikasi, kita dapat membawa pesakit ke hospital narkologi khusus, di mana dia akan diberi rawatan dan rawatan yang tepat. Detoks dilakukan dengan menggunakan terapi ubat yang terbukti untuk:

  • cepat memulihkan kejelasan fikiran;
  • menghapuskan semua akibat mabuk;
  • memperbaiki kerja sistem saraf pusat, jantung, hati;
  • menghilangkan gejala penarikan;
  • menghilangkan keperluan fisiologi alkohol.

Langkah pembersihan bukanlah kaedah untuk menyembuhkan etilisme. Anda boleh bercakap mengenai pemulihan semasa menjalani pembetulan psikologi. Program pemulihan dikembangkan secara individu, yang meminimumkan risiko kegagalan pada masa akan datang.

Panggilan bila-bila masa, sekiranya berlaku kelewatan alkohol boleh menyebabkan komplikasi serius dengan kesihatan mental dan fizikal. Seseorang menjadi berbahaya bagi dirinya dan persekitarannya!

Mulakan rawatan

Anda juga boleh membuat janji temu melalui laman web:

Tidak mahu dirawat? BANTUAN! Motivasi berkesan!

Untuk menghubungi kami:

Tel. untuk wilayah:
8 (800) 777-90-25
(panggilannya percuma)

24/7! SEBANYAK!

Jangan menangguhkan rawatan,
panggil sekarang!

MOTIVASI KESALAHAN UNTUK RAWATAN

Ujian garam

PERHATIAN!

Ujian Garam Muncul di Salvation Clinic!

Panggil!

Anugerah

Klinik "Penyelamatan" diiktiraf sebagai salah satu klinik rawatan ubat dan pusat pemulihan terbaik oleh portal terbesar
Klinik narkologi.rf

Kami berada di rangkaian sosial

Rawatan berkesan untuk alkoholisme dan ketagihan dadah

Lesen

Klinik kami untuk rawatan ketagihan dan alkohol dibuka 24/7. Kami menyediakan perkhidmatan seperti detoksifikasi (detoks) dan pemulihan. Perhatian khusus diberikan kepada pergantungan psikologi ("keinginan"). Juga, klinik kami mengamalkan rawatan ketagihan wajib - motivasi pesakit. Lawatan pesakit percuma segera. Terdapat program dan kumpulan pasca rawatan. Kaedah paling moden: pemfailan ("jahitan"), pengekodan, program 12 langkah - harga terendah di Moscow. Kami mempunyai harga yang berpatutan untuk rawatan, konsultasi percuma. Kami sentiasa bersedia untuk membantu anda menghilangkan ketagihan. Adalah mungkin untuk merawat alkohol di rumah. Untuk pertanyaan "Meminta atau menasihati klinik rawatan ubat yang baik atau ahli terapi ubat" jawapannya tidak jelas: hubungi klinik "Salvation"!

Kami tahu bagaimana membuat penagih untuk menarik diri. Cara membebaskan anda dari ubat selama-lamanya. Rawatan boleh dilakukan tanpa persetujuan pesakit. Perintahkan lawatan segera ke rumah seorang ahli narkologi, seorang psikologi yang akan meyakinkan penagih untuk menerima pertolongan. Maklumat lanjut.

Cawangan: Moscow, st. Minusinskaya, 3
Lokasi yang selesa untuk penduduk Daerah Pentadbiran Timur Laut. Berhampiran stesen metro: Medvedkovo Sviblovo Babushkinskaya. Bandar-bandar terdekat adalah Mytishchi dan Korolev. Akses mudah dari jalan raya Yaroslavl.
Cawangan: Khimki, Left Bank
Lokasi yang selesa untuk penduduk SAO. Berhampiran stesen metro: Stadium Air Sungai Station Planernaya Skhodnenskaya. Bandar berdekatan: Khimki Dolgoprudny Lobnya Zelenograd Krasnogorsk. Akses mudah dari lebuh raya Leningradskoe.
Cawangan: Moscow, SEAD
Lokasi yang selesa untuk penduduk SEAD. Berhampiran stesen metro: Ryazansky Prospect Tekstilshchiki Kuzminki Vykhino. Akses mudah dari lebuh raya Volgogradskoye dan Entuziastov.

Perhatian! Pembukaan hospital baru: St. Petersburg (SPb)

Pusat pemulihan narkologi juga dibuka di Krasnodar, di mana kami menerima pesakit dari Wilayah Krasnodar, Wilayah Stavropol, Wilayah Rostov, Republik Crimea, Kalmykia, Ossetia Utara dan Karachay-Cherkessia (Krasnodar, Stavropol, Maykop, Cherkessk, Sochi, Novorossi, Tuwossossi Simferopol, Sevastopol, Elista, Rostov-on-Don, Taganrog, Pyatigorsk, Nalchik, Vladivakaz, Pyatigorsk, dll.).

Sekiranya anda menyedari bahawa kanak-kanak atau orang yang dekat dengan anda mempunyai tanda amaran - pencerobohan, kerahsiaan, panik yang berterusan, maka ini mungkin merupakan gejala ketagihan dadah. Murid yang dilebihkan, ketakutan yang tidak berasas, penyitaan, penyitaan, ketidakcukupan, halusinasi, kecelaruan juga dapat memberi isyarat kepada masalah. Dalam kes ini, lebih baik segera mendapatkan bantuan dari klinik ketagihan ubat profesional "Salvation". Di klinik ini, anda boleh mengambil atau mengambil ujian ubat tanpa nama (penentuan penggunaan dan pengambilan), misalnya, ujian rempah air kencing.

Sekiranya saudara-mara atau rakan anda - suami, abang, kakak, anak lelaki atau anak perempuan anda mula menggunakan dadah, jangan berpaling, tetapi bantulah mereka. Hubungi pusat rawatan ubat "Penyelamatan", dan di sini anda boleh mendapatkan bantuan dan sokongan psikologi yang berkelayakan dalam masa hidup yang sukar. Terdapat jabatan wanita dan lelaki di klinik, kerana rawatan ubat-ubatan dan alkohol pada wanita dan lelaki mempunyai beberapa kekhasan dan perbezaan. "Keselamatan" adalah hospital jenis tertutup, di sini pesakit berada dalam keadaan selamat dan berada di bawah pengawasan pakar.

Ramai yang tidak percaya bahawa mungkin untuk menghilangkan ketagihan, mereka beralih ke Gereja Ortodoks, kepada pelbagai penyembuh di biara. Selalunya anda dapat mendengar doa saudara-mara: "Nasihat, beritahu saya di mana mereka dirawat." Penyembuh terkenal Baba Shura dari Abdulino memberikan bantuan kepada penagih dadah dan alkohol. Rawatan dengan kaedah dan kaedah rakyat tidak selalu membenarkan dirinya sendiri, jauh lebih selamat untuk beralih kepada pakar. Dengan meminta bantuan ubat alternatif, anda berisiko kehilangan masa yang berharga. Klinik Salvation menggunakan peralatan moden dan kaedah rawatan terbukti yang benar-benar memberi kesan positif..

Sekiranya anak anda menghidu, menyuntik atau menghisap dadah, dan anda tidak tahu harus bermula dari mana, maka jangan buang masa, percayai profesional di bidangnya - doktor dari pusat Penyelamatan. Pergi ke laman web rasmi klinik, lihat alamat, nombor telefon dan hubungi kakitangan untuk mendapatkan nasihat. Di laman web ini, anda boleh menemui semua maklumat yang diperlukan, membaca ulasan pesakit dan saudara mereka, sebuah forum. Pesan perkhidmatan panggilan balik dan dapatkan konsultasi percuma.

Untuk menghilangkan ketagihan dadah dan alkohol, klinik menggunakan teknik moden dan terbukti - 12 langkah, pengekodan, hipnosis, rawatan ubat. Perkhidmatan seperti gejala penarikan diri di rumah juga disediakan. Anda boleh meminta pertolongan, dan doktor pusat akan datang ke rumah anda dan mengambil semua tindakan yang diperlukan untuk membantu mengatasi gejala penarikan diri. Selepas itu, pesakit boleh dihantar ke hospital untuk rawatan wajib. Sekiranya penagih tidak mahu menjalani rawatan, maka ini dapat dilakukan walaupun tanpa persetujuan dan pengetahuan pesakit.

Alkoholisme juga merupakan masalah akut. Di klinik, anda boleh memasukkan pengekodan dengan pelbagai kaedah - pengekodan laser untuk alkoholisme, kaedah Dovzhenko, dengan kaedah torpedo, pengekodan intramuskular. Sekiranya perlu, seorang ahli narkologi akan datang ke rumah anda (pakar akan datang dan membawanya pergi), melakukan penarikan diri dari pesta di rumah, menetapkan rawatan dan detoks yang diperlukan. Alkoholisme boleh menyebabkan masalah serius - baik fizikal (penyakit organ dalaman, diabetes mellitus) dan psikologi (pencerobohan, skizofrenia). Blok, blok dua boleh digunakan untuk pengekodan, rawatan ubat juga dapat membantu, misalnya, Esperal gel membantu banyak alkoholik menyingkirkan masalah dan keluar dari pesta.

Reb Center "Salvation" adalah peluang bagi banyak orang untuk kembali ke kehidupan sebelumnya. Ahli narkologi, psikoterapis dan psikologi terbaik bekerja di sini, kaedah moden dan peralatan inovatif digunakan. Kesimpulan dari pesta dalam perjalanan, pesta bir dan alkoholisme, ketagihan dadah - semua ini dapat diatasi, yang utama adalah mempercayai profesional.

Klinik "Salvation" adalah sejenis sanatorium, di mana kanak-kanak di bawah umur dirawat, kerana remaja sering tidak menyedari kerumitan penyakit ini. Di sini anda boleh menjalani pemeriksaan dan rawatan tanpa nama, doktor klinik akan melakukan segala yang mungkin untuk menghilangkan ketagihan. Kursus rawatan secara langsung bergantung kepada kerumitan penyakit dan jangka masa pengambilan ubat. Sekiranya anda berminat dengan berapa banyak pertolongan profesional, anda boleh menjawab dengan yakin - klinik ini menawarkan pesakitnya bukan sahaja berkualiti tinggi, tetapi juga rawatan yang murah. Harga dan kos perkhidmatan dikira secara individu dan bergantung pada jenis rawatan dan masa yang dihabiskan di pusat ini. Ingatlah bahawa seorang remaja, kerana usianya, sangat rentan, kerana tubuh anak baru berkembang, jadi ketika gejala pertama ditemukan, anak itu harus dihantar untuk menjalani rawatan wajib. Ketagihan dadah boleh menyebabkan penyakit serius seperti HIV, hepatitis dan lain-lain.

Gegaran Delirium - apa yang perlu dilakukan

Sesiapa yang sekurang-kurangnya sekali menghadap dirinya sendiri atau melihat seseorang yang mengalami serangan gegaran tidak akan terlintas dalam fikirannya untuk memanggilnya "tupai" dengan penuh kasih sayang atau menjadi ironis mengenai hal ini. Fenomena itu sangat mengerikan dan berbahaya, baik untuk pesakit itu sendiri maupun untuk orang yang perhatiannya akan diarahkan selama tempoh ini.

Baca juga

Baca juga

Maklumat am

Nama rasmi untuk delirium tremens adalah delirium alkohol. Keadaan ini menampakkan diri dalam bentuk penyelewengan pandangan dunia seseorang: halusinasi pendengaran, visual dan taktil, gegaran anggota badan. Gejala timbul dengan latar belakang bentuk alkoholisme yang teruk, dan ketika pesakit sudah sadar. Dengan penghentian penggunaan alkohol yang tajam dengan latar belakang alkoholisme kronik atau setelah sekian lama, enzim pencernaan terus dihasilkan secara intensif, mabuk berlaku dan, sebagai akibatnya, kecelaruan mengigau.

Bagaimana merawat gegaran delirium? Anda boleh merawat penyakit ini di rumah jika perjalanannya tidak rumit oleh kejang dan serangan, dan petunjuk prestasi badan (suhu, tekanan) relatif stabil. Tetapi jika gejalanya diucapkan, pesakit mengalami demam, kejang, maka rawatan di rumah hanya boleh membahayakan. Lebih-lebih lagi, kebanyakan ubat yang dapat menghilangkan sindrom delirium tremens secara berkesan dan cepat dikeluarkan hanya dengan preskripsi atau tidak boleh dijual..

Pembaca kami mengesyorkan!

Pembaca biasa kami berkongsi kaedah berkesan yang menyelamatkan suaminya dari ALCOHOLISM. Nampaknya tidak ada yang dapat membantu, ada beberapa pengekodan, rawatan di dispensari, tidak ada yang membantu. Kaedah berkesan yang disyorkan oleh Elena Malysheva membantu. KAEDAH BERKESAN

Gejala

Penting untuk memperhatikan saat berlakunya ketakutan delirium pada waktunya, jika tidak jika serangan memasuki fasa akut, maka dalam keadaan ini sangat sukar untuk menghentikan pesakit, panik masuk. Orang yang berada di rumah dengan orang seperti ini pada masa ini tidak tahu apa yang harus dilakukan, di mana hendak menelefon dan siapa yang harus dihubungi.

Anda boleh menjangkakan kemunculan deryllium alkohol pada mereka yang mempunyai tahap alkoholisme tahap 2 dan 3:

  1. Tahap 2: alkohol dikonsumsi setiap hari, perubahan yang tidak dapat dipulihkan berlaku di bahagian organ, penentangan terhadap alkohol telah muncul, semakin banyak dos yang diperlukan. Karakter pesakit berubah, dia menjadi berkonflik, psikopati berkembang, tanda-tanda skizofrenia muncul, keadaan obsesif mengejar, dia selalu mengesyaki seseorang;
  2. Tahap 3: keadaan mabuk datang, walaupun tidak banyak mabuk, pemusnahan organ telah mencapai had kritikal, kemungkinan serangan epilepsi, ketergantungan alkohol sepenuhnya merosakkan keperibadian seseorang. Perubahan atropik berlaku di otak pesakit, yang sering menimbulkan serangan gegaran delirium.

Tanda pertama yang harus anda waspada adalah penolakan alkohol yang tajam. Ini berlaku kira-kira satu atau dua hari sebelum serangan gegaran delirium yang akan datang. Seseorang bukan sahaja tidak minum, tetapi juga tidak suka alkohol..

Kemudian, gejala berikut muncul:

  • kegembiraan dan perubahan mood yang berlebihan: pesakit sentiasa bergerak, bimbang, banyak bercakap, mula melakukan perkara yang pelik;
  • gegaran lengan dan kaki;
  • seseorang tidak dapat tidur, dan jika dia tertidur, dia segera bangun dari mimpi buruk.

Serang

Keadaan gegaran kecelaruan itu sendiri dapat bertahan sekitar 2-5 hari. Kemerosotan berlaku pada waktu petang, puncak pemburukan berlaku pada waktu malam.

Fasa akut gegaran delirium dapat dikenali dengan yang berikut:

  • seseorang mengalami gangguan koordinasi, mengangkat bahu seseorang, melarikan diri, melepaskan sesuatu dari dirinya sendiri, bergegas dari sisi ke sisi, memarahi seseorang - iaitu, dia benar-benar tersembunyi dari dunia di sekelilingnya dan hanya melihat gambar-gambar mengerikan dari bawah sedarnya;
  • tidak mengenali sesiapa, tetapi kadang-kadang dia dapat mengenal pasti identitinya: dengan jelas menyebut nama dan alamatnya;
  • peningkatan suhu badan, demam, anggota badan yang gemetar;
  • kekeringan teruk;
  • putih menguning mata pesakit, kulit pucat atau kemerahan berlebihan.

Pertolongan cemas

Anda tidak boleh membiarkan seseorang dengan serangan akut delirium tremens sendirian di rumah. Dalam keadaan ini, pesakit mampu membunuh diri. Ini biasa berlaku pada kecelaruan teruk..

Kesukaran untuk memberikan pertolongan dalam kes ini terletak pada kenyataan bahawa pesakit dapat menahan diri, menunjukkan pencerobohan dan mencederakan sesiapa sahaja. Oleh itu, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah menghentikan simptom pertama di rumah, dan kemudian memanggil ambulans.

Dengan tanda-tanda awal kecelaruan delirium, anda harus:

  • dalam keadaan tidak membiarkan orang itu keluar dari rumah;
  • untuk menenangkan pesakit dengan bantuan phenobarbital - Validol atau Valocordin, dan juga Relanium sesuai untuk penarikan diri dari keadaan kegembiraan;
  • berikan banyak cecair untuk diminum (lebih baik daripada air mineral) untuk mengisi keseimbangan air dan elektrolit;
  • letakkan ais atau beku dari peti sejuk di dahi, dibungkus dengan beberapa lapisan tuala;
  • jika suhu badan meningkat dengan sangat tinggi, menggigil, tekanan darah tinggi dan kejang, maka dalam keadaan ini perlu segera menghubungi ambulans.

Terdapat juga apa yang disebut "resipi Popov" - resipi untuk cepat menghilangkan gegaran delirium dengan campuran 3 tablet penenang dengan alkohol dan air. Tetapi sangat berbahaya untuk melakukannya di rumah, terutama bagi seseorang yang otak dan jantungnya sudah bekerja. Seseorang mungkin tidak bangun.

Rawatan

Sekiranya gejala gegaran delirium tidak terlalu akut, pesakit tidak ganas (delirium bercampur yang dikurangkan atau tidak normal), maka anda boleh mencuba merawat keadaan ini di rumah.

    • Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah memastikan tidur yang tenang dan normal. Di hospital, ubat penenang seperti Relanium atau Fenazipam digunakan, dalam beberapa kes, Diphenhydramine atau Piracetam. Dan juga ubat infus dituangkan untuk menyahtoksin badan dan mencegah dehidrasi. Di rumah, anda boleh melakukan ini dengan air mineral atau serbuk farmasi, misalnya, Rehydron..
    • Selepas penenang, pesakit harus dibenarkan tidur. Sekiranya selepas tidur, gejala gegaran delirium telah reda, maka anda tidak boleh berehat. Penting untuk menjalankan terapi detoksifikasi aktif (penyingkiran produk pemecahan alkohol dari badan) sepanjang masa, serta memantau suhu dan tekanan. Oleh kerana rawatan dijalankan di rumah dan penyelesaian infusi tidak tersedia, sejumlah besar air mineral dalam kombinasi dengan diuretik akan menjimatkan hari.
    • Penyerap Enterosgel juga berguna untuk detoksifikasi selepas kecelaruan delirium. Ia akan membersihkan usus pesakit dari racun, yang akan membolehkan penyerapan aktif bahan bermanfaat.
    • Di samping itu, penting untuk menetapkan pemakanan secara berkala dan menebus kekurangan vitamin. Adalah perlu untuk memasukkan makanan diet orang sakit yang kaya dengan kalium (bit, labu, tomato, wortel, pisang, jeruk, aprikot kering, kismis) dan magnesium (pisang, aprikot, kacang, keju cottage, kefir, soba). Elemen inilah yang menyokong kerja otot jantung. Dalam tempoh ini madu berguna sebagai sumber glukosa dan sejumlah besar unsur surih..
    • Juga, dalam keadaan rawatan di rumah, pesakit juga harus mengambil persediaan farmasi dengan kalium, magnesium, vitamin C, B1, B6 dan PP.

Apabila gejala gegaran delirium dihentikan, seseorang mula mengalami kemurungan yang teruk, apatis, kegelisahan yang meningkat - ketergantungan alkohol terlalu kuat. Dalam tempoh ini, anda boleh menggunakan antidepresan, misalnya, Flyuanksol, yang mula bertindak seawal 2-3 hari. Tetapi tanpa berunding dengan doktor di rumah, merawat seseorang dengan ubat-ubatan tersebut adalah berbahaya, jadi lebih baik menggunakan persediaan herba.

Ubat-ubatan rakyat

Gegaran delirium bukanlah fenomena baru. Terdapat beberapa cara orang lama untuk meringankan keadaan orang yang diseksa oleh penyakit ini:

  1. Untuk menjijikkan seseorang daripada alkohol: 2 daun salam dan satu akar cinta memerlukan 200 ml vodka atau alkohol selama 7 hari. Kadar kemasukan: bahagikan satu gelas selama 7 hari.
  2. Akar valerian, dandelion perubatan, satu siri - ambil 5 gram setiap satu, thyme dan akar keriting keriting - 10 gram setiap satu, campurkan semuanya. Bancuh satu sudu besar koleksi dengan 200 ml air mendidih, kukus selama kira-kira 20 minit, biarkan selama setengah jam. Ambil 100 ml sebelum makan.
  3. Kesan penenang pada pesakit diberikan oleh decoctions pudina, balsem lemon, thyme, oregano, motherwort, infus dan ekstrak valerian.

Kesan

Walaupun mungkin untuk menghentikan gejala gegaran delirium di rumah dan menstabilkan keadaan orang itu, masih lebih baik untuk berjumpa pakar untuk rawatan lebih lanjut. Ini perlu agar penyakit itu tidak berulang. Doktor akan mengawal petunjuk utama darah dan tekanan pesakit, menetapkan ubat-ubatan yang menyokong organ dan jiwa.

Pada seseorang yang mengalami serangan, rawatan gegaran delirium yang tidak tepat waktu dan tidak betul dapat menyebabkan perubahan otak, keadaan mental, paresis, kelumpuhan, dan hilangnya kemampuan kerja yang tidak dapat dipulihkan. Menurut statistik, 12% kes gegaran delirium yang dipindahkan di rumah berakhir dengan kematian.

Mustahil untuk menyembuhkan alkoholisme.

  • Mencuba banyak cara, tetapi tidak ada yang membantu?
  • Pengekodan lain ternyata tidak berkesan?
  • Alkoholisme merosakkan keluarga anda?

Jangan putus asa, ubat yang berkesan untuk alkoholisme telah dijumpai. Kesan yang terbukti secara klinikal, pembaca kami telah mencubanya sendiri. Baca lebih lanjut >>

Sekiranya seseorang mengalami kecelaruan gegaran: siapa yang harus menyebabkannya?

Delirium tremens atau delirium alkohol adalah penyakit yang paling biasa di kalangan alkoholik, yang menampakkan dirinya sebagai psikosis teruk. Penyakit ini dianggap paling popular di kalangan penggemar alkohol, dan tanda-tanda yang jelas dapat dilihat pada ketukan ketiga setelah penolakan alkohol sepenuhnya. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda mengenai gejala-gejala delirium tremens, ke mana harus pergi dan siapa yang harus dihubungi jika seseorang mengalami delirium tremens..

  • Tahap penyakit
  • Gejala kecelaruan alkohol
    • Halusinasi visual
    • Halusinasi pendengaran
    • Ekspresi muka, pergerakan dan masalah pertuturan
  • Kecelaruan alkohol yang teruk
  • Perubahan fizikal pada pesakit dengan kecelaruan alkohol
  • Ke mana hendak pergi sekiranya anda mempunyai gejala kecelaruan?

Tahap penyakit

Delirium alkoholik adalah psikosis akut, yang dicirikan oleh gangguan kesedaran manusia yang teruk, dengan adanya halusinasi visual atau pendengaran, pelanggaran dalam ruang waktu, penampilan ketakutan, kegelisahan, kecelaruan dan pencerobohan yang tidak dapat dijelaskan. Penyakit ini berlaku 2-4 hari setelah berakhirnya proses minum, namun, terdapat situasi ketika kecelaruan berkembang dalam tempoh pengambilan alkohol secara berterusan. Selalunya, gegaran delirium berlaku pada orang yang sadar, jika penyakit itu muncul untuk pertama kalinya, para pakar mencatat tahap kedua penyakit ini, yang bermaksud bahawa seorang alkoholik tidak dapat melakukan tanpa alkohol secara mental atau fizikal. Dalam praktiknya, tiga peringkat perkembangan penyakit ini diperhatikan:

  • Tahap awal atau "psikosis Korsakov" tidak sepenuhnya ditunjukkan dengan adanya tanda-tanda ringan. Dalam tempoh ini, peminum mengalami keadaan tertekan, ingatan berkala hilang, sementara orang itu dapat mengekalkan kebiasaannya, dan juga dapat menggambarkan peristiwa dua bulan yang lalu.
  • Keadaan khayalan menampakkan dirinya dalam bentuk psikosis ringan. Delirium tidak termasuk adanya halusinasi, tetapi alkoholik mengalami keadaan penganiayaan berterusan terhadap orang yang disayanginya, pembentukan kecemburuan yang tidak dapat dipahami, serta dengan adanya kecurigaan dan ketidakpercayaan yang berterusan. Dalam praktiknya, ada kes ketika pesakit mengakhiri hidup mereka dengan bunuh diri..
  • Bentuk kecelaruan alkohol yang teruk. Orang yang mengalami tahap psikosis ketiga mempunyai masalah dengan pertuturan, mereka mengalami sakit kepala yang berterusan, tersedak, sawan dan kejang neurotik lain adalah mungkin.

Gejala kecelaruan alkohol

Gegaran delirium dimanifestasikan dalam halusinasi visual, pekak tuli, dan juga tercermin dalam ekspresi wajah, pergerakan dan ucapan orang yang minum. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci setiap simptom penyakit ini.

Halusinasi visual

Serangan demam bermula pada waktu petang dan disertai dengan tindakan yang jelas dan progresif. Pesakit mengembangkan gambar, ilusi yang tidak dapat difahami, misalnya, objek apa pun dapat dianggap sebagai monster. Sebagai peraturan, halusinasi peminum adalah ketakutannya, mungkin juga kanak-kanak. Pakar menyatakan bahawa paling kerap orang sakit melihat haiwan, serangga atau reptilia. Juga, ilusi dapat menampakkan diri dalam mengejar orang yang sakit oleh pembunuh, penyamun, maniak. Semua yang berlaku dianggap sebagai satu filem besar, di mana pemandangannya sentiasa berubah, mampu menakutkan seseorang.

Halusinasi pendengaran

Halusinasi pendengaran muncul serentak dengan visual, biasanya, suara sesuai dengan penglihatan pesakit. Suara yang paling biasa didengar oleh orang alkoholik adalah desakan reptilia, gemerisik, jeritan, ancaman, penghinaan, atau panggilan untuk meminta pertolongan. Nampaknya seseorang sepanjang masa bahawa keluarganya selalu terancam oleh sesuatu, pada masa yang sama dia mahu bergegas menolong dan pada masa yang sama sangat takut.

Ekspresi muka, pergerakan dan masalah pertuturan

Pergerakan dan ekspresi wajah alkohol sesuai dengan pandangannya. Sebagai peraturan, di wajah anda dapat melihat rasa takut, panik, kebingungan, dalam kekuasaan siapa dia. Dari sisi, seseorang sering dapat memerhatikan bagaimana pesakit melepaskan serangga dari dirinya sendiri, mengeluarkan tangan seseorang, mendorong orang atau binatang pergi, sering melambaikan tangannya, cuba menyembunyikan. Dalam keadaan seperti itu, seseorang mungkin merasa dia digigit, didorong, dicubit atau dipukul. Halusinasi taktil juga boleh berlaku. Masalah pertuturan terserlah dalam frasa pendek, seorang pemabuk dapat berkomunikasi dengan pembicara khayalan. Dalam keadaan ini, mungkin masih ada keseronokan yang meningkat, misalnya, seorang alkoholik tiba-tiba mula berlari, mengambil pelbagai objek dan melemparkannya ke arah orang lain.

Untuk pengetahuan! Dalam praktik perubatan, kes bunuh diri telah direkodkan dengan gegaran delirium. Bunuh diri dalam kecelaruan menampakkan dirinya sebagai kepatuhan kepada suara-suara yang didengar oleh alkohol dalam dirinya.

Kecelaruan alkohol yang teruk

Ahli narkologi mengelaskan kecelaruan teruk dan membahagikannya kepada dua jenis:

  • Bentuk pekerjaan penyakit ini menampakkan diri dalam tingkah laku yang meniru aktiviti kerja. Dalam keadaan seperti itu, alkoholik menganggap bahawa dia berada di tempat kerjanya yang biasa, di mana dia menjalankan tugas langsungnya..
  • Bentuk renungan menampakkan dirinya dalam pengumuman berterusan dari beberapa ucapan atau pemikiran yang tidak sesuai kepada pesakit. Semasa perbualan seperti itu, orang yang alkoholik boleh mengalami strok, licin atau mengangkat bahu, tingkah laku ini paling sering membawa maut.

Perubahan fizikal pada pesakit dengan kecelaruan alkohol

Gegaran delirium tidak muncul dengan segera, penyakit ini berkumpul selama bertahun-tahun dan bergantung pada tahap ketergantungan alkohol. Walau bagaimanapun, apabila keadaan psikosis menjadi berlebihan, badan peminumnya gagal dan perubahan fisiologi mula muncul. Perubahan utama dalam badan termasuk:

  • peningkatan suhu badan, mencapai 40 darjah;
  • lonjakan tekanan darah, degupan jantung yang cepat atau tidak teratur;
  • dehidrasi badan yang teruk;
  • tahap aseton dalam darah meningkat;
  • pembentukan leukositosis;
  • sukar bagi pesakit untuk bergerak, kerana kelemahan yang teruk, dia selalu berada di tempat tidur;
  • gegaran yang menggeletar atau gegaran ekstremiti muncul;
  • terdapat sejuk yang kuat dan berpeluh meningkat, sementara bau peluh kuat dan mempunyai bau yang tidak menyenangkan;
  • kekuningan bola mata kelihatan, hati bertambah besar;
  • warna kulit menjadi pucat tidak sihat.

Untuk pengetahuan! Delirium tremens atau delirium alkohol mendapat namanya kerana pembentukan pucat kulit yang teruk, tetapi ada kalanya epidermis berubah menjadi merah.

Ke mana hendak pergi sekiranya anda mempunyai gejala kecelaruan?

Apabila seseorang jatuh sakit dan saudara-saudaranya memahami bahawa sukar dilakukan tanpa bantuan profesional, perlu menghubungi ambulans. Siapa yang harus menyebabkan sekiranya kecelaruan bergetar di wajah pesakit? Sebagai peraturan, perkhidmatan ambulans yang dipanggil menyerahkan pesakit ke dispensari narkologi, di mana ahli narkologi sendiri memberikan pertolongan cemas. Anda juga boleh memilih tempat untuk memanggil diri sendiri dengan ketakutan delirium, sama ada ke dispensari narkologi atau ke klinik swasta. Bagaimanapun, sebelum kedatangan doktor, pesakit tidak dapat dibebaskan dari rumah, jika tidak, dalam keadaan ini dia boleh melakukan apa sahaja.

Untuk pengetahuan! Menelefon ambulans tidak bermaksud menyelesaikan masalah dengan pengguna alkohol. Selalunya, pasukan bertugas menolak untuk menerima pesakit seperti itu.

Sekiranya anda ditolak bantuan pada 03, jangan putus asa, cuba hubungi jabatan narkologi terdekat. Ahli narkologi dan psikoterapis di institusi khusus akan dengan mudah mencari jalan untuk menyelesaikan masalah anda. Doktor akan mengambil ujian yang diperlukan, memantau parameter darah dan tekanan pesakit, dan menetapkan ubat yang diperlukan untuk mengekalkan dan memulihkan keadaan mental pesakit. Dari video tersebut anda dapat mengetahui tentang sebab, akibat dan rawatan gegaran delirium di institusi perubatan khusus

Delirium tremens, apa yang perlu dilakukan?

- 310 dipulihkan

- 5 tahun kerja yang berjaya

Delirium tremens, apa yang perlu dilakukan?

Hampir setiap alkoholik telah mengalami keadaan seperti delirium tremens. Dan jika dia sendiri tidak ingat sama sekali dan tidak mengerti apa yang berlaku padanya, maka saudara-saudaranya akan lama ingat akan keadaan orang yang disayanginya. Dalam keadaan ini, penting untuk tidak tersesat, untuk bertindak segera. Kecelaruan alkohol adalah salah satu psikosis yang paling kuat dan berbahaya, menyebabkan banyak tragedi. Oleh itu, lebih baik mencegahnya, kerana memeranginya agak sukar dan panjang. Sebelum menolong seseorang yang mengalami ketakutan, anda perlu mengetahui mengenai gejala-gejala serangan yang akan berlaku dan apa yang dialami oleh orang semasa serangan ini..

Delirium tremens, apa yang perlu dilakukan untuk keluarga?

Kecelaruan alkohol biasanya mempengaruhi orang yang sudah berada di tahap kedua atau ketiga ketergantungan alkohol. Ia terwujud dengan segera setelah mabuk dan dengan cara yang mencolok dan berkarakter sehingga mustahil untuk mengelirukan gejalanya dengan perkara lain. Oleh itu, apabila berlakunya gegaran delirium, tidak perlu diragukan lagi keadaan alkoholiknya. Gejala yang cukup khas untuk penderitaan khayalan pesakit:

  • halusinasi;
  • pencerobohan yang tidak bermotivasi;
  • pelanggaran orientasi dalam ruang dan masa;
  • kekurangan kawalan diri;
  • gangguan tidur yang teruk;
  • bertindak seperti orang gila.

Apabila seorang penagih alkohol mula berkelakuan seperti ini, saudara-mara sering hilang, mereka tidak tahu apa yang harus dilakukan dan bagaimana bertindak. Pada manusia, gegaran delirium selalu bermula setelah sindrom mabuk teruk yang mendahuluinya. Penagih alkohol dibanjiri oleh gelombang kegelisahan yang tidak berasas dan ketakutan yang tidak dapat dijelaskan. Sebagai peraturan, mereka cuba menenangkan seseorang dalam keadaan serupa dan membawanya tidur, tetapi kemudian timbul masalah, kerana seorang pesakit dalam keadaan serupa telah mengganggu tidur. Apabila dia tertidur, dia mempunyai mimpi yang mengerikan, tidur yang gelisah dan biasanya berhenti sekejap.

Insomnia dan halusinasi berterusan biasanya bermula beberapa hari selepas mabuk. Menariknya, penglihatan halusinogen yang dialami oleh alkoholik sangat nyata, bertenaga dan tangkas. Pesakit dapat melihat di hadapannya jaring berkilat, pelbagai serangga, ular, iblis dan roh-roh jahat yang lain. Gambar halusinogenik dapat dilengkapi dengan halusinasi pendengaran. Pesakit sering mengadu dibuli, ketawa dan memanggil mereka dengan nama.

Halusinasi taktil juga merupakan gejala demam yang biasa, ketika seorang alkoholik menganggap dia dapat merasakan sentuhan labah-labah, lipas, dan objek khayalan lainnya. Seorang pesakit di bawah pengaruh kecelaruan alkohol mula berdebat dengan halusinasi, menghilangkannya dan mengusirnya.

Ke mana hendak pergi jika seseorang mengalami kecelaruan

Ramai yang tidak faham di mana dan kepada siapa untuk dihubungi sekiranya seseorang mengalami kecelaruan. Harus diingat bahawa di bawah pengaruh kecelaruan alkohol, seorang alkoholik adalah bahaya serius bagi orang lain dan bagi dirinya sendiri, oleh itu, dia mesti diarahkan untuk rawatan dadah, yang dapat dilakukan tanpa persetujuan. Sekiranya terdapat kecurigaan perkembangan psikosis akut (delirium tremens), anda mesti menghubungi ambulans dan, jika perlu, polis. Apabila doktor ambulans mengesahkan diagnosis, pesakit kemungkinan besar akan dibawa secara paksa ke klinik narkologi..

Kecemasan diperlukan sekiranya seorang alkoholik mempunyai:

Perkara utama adalah tidak membuang masa. Kehilangan masa boleh menjadi mengerikan kerana gegaran kecelaruan tidak hilang dengan sendirinya. Bantuan mandatori dari pakar perubatan diperlukan, oleh itu, tindakan pertama orang yang saudara-mara mereka menunjukkan tanda-tanda kecelaruan alkohol akan memanggil ambulans. Mustahil untuk menyembuhkan "tupai" dengan ramuan dan infus. Ini adalah gangguan mental yang serius. Oleh itu, hanya pakar yang harus menjalani terapi..

Siapa yang harus dihubungi jika seseorang mengalami kecelaruan kecelaruan: hubungi ambulans

Kita sering mendengar: "minum kepada tupai." Sebagai peraturan, dalam lingkungan filistin, istilah "tupai" atau "delirium tremens" bermaksud tingkah laku yang tidak sesuai, entah bagaimana berkaitan dengan pengambilan alkohol.

Dan, seperti yang sering berlaku dengan penafsiran kita sendiri, inti dari generalisasi ini jauh dari renungan.

Dalam artikel ini kita akan berusaha untuk mengetahui dengan lebih spesifik apa itu tremens delirium ini, yang mana doktor memanggil istilah pintar "delirium tremens", dari mana asalnya, dan yang paling penting - apa yang harus dilakukan jika ia datang kepada seseorang dari persekitaran terdekat kita.

Kenapa demam putih?

Pertama sekali, perlu diperhatikan bahawa delirium tremens, atau delirium alkohol, adalah keadaan pengambilan alkohol. Iaitu, ia berlaku hanya jika, untuk beberapa sebab, aliran minuman beralkohol ke dalam badan yang biasa mereka hentikan. Gangguan jiwa dan tingkah laku semasa mabuk alkohol bukanlah gegaran delirium..

Terjemahan literal istilah delirium tremens dari bahasa Latin adalah "mengaburkan pengaburan".

Istilah itu sendiri terbentuk kerana spesifik perjalanan delirium alkohol pada masa lalu, sebelum munculnya ubat-ubatan yang berkesan.

Pesakit menderita demam tinggi, tetapi kulit mereka tidak merah, seperti biasa dengan hipertermia, tetapi pucat, putih. Istilah saintifik "delirium" mencerminkan keadaan tertentu jiwa dengan pergolakan, disorientasi dan halusinasi.

Asal delirium berbeza, dan kata sifat "alkohol" dalam kes ini mencerminkan alasannya.

Syarat untuk permulaan kecelaruan alkohol

Secara semula jadi, kecelaruan alkohol hanya boleh terjadi pada orang yang alkoholik atau, seperti yang disebut sekarang, orang dengan ketergantungan alkohol. Keadaan seperti itu hanya berlaku untuk pemabuk dengan pengalaman yang diperlukan untuk peralihan metabolisme otak yang mendalam..

Alkohol adalah penyebab kecelaruan delirium

Pengalaman ini adalah individu. Sebelum ini, sekurang-kurangnya 5 tahun. Pada masa kini, kerana banyaknya pengganti alkohol yang asal meragukan, dan, janganlah kita mengakuinya, kualiti produk sah yang rendah, pengalaman yang diperlukan untuk mencapai kecelaruan kecelaruan mempunyai kecenderungan menurun.

Masalah dan penyakit otak menambahkan bahan bakar ke api, yang wujud secara selari - akibat kecederaan dan penyakit berjangkit seperti meningitis; patologi akut dan kronik organ dan sistem lain, yang membawa kepada hipoksia serebrum; keadaan psiko-emosi yang teruk pada awal permulaan pengambilan alkohol, dan sebagainya. Sebagai tambahan, jika sekurang-kurangnya sekali gegaran kecelaruan telah terjadi, pada waktu berikutnya kemungkinan besar akan bermula tanpa "keadaan memburukkan" yang disebutkan.

Bagaimana gegaran delirium berkembang?

Agar tidak membebani otak pembaca dengan banyak yang membebankan dan tidak terlalu diperlukan untuk terminologi orang biasa seperti "biosintesis katekolamin" atau "penularan sinaptik dopaminergik", kami akan berusaha untuk menyederhanakan sebanyak mungkin patogenesis kecelaruan alkohol untuk meningkatkan tahap pemahaman masalah ini.

Kebiasaannya, terdapat dua proses "arus perdana" yang berlaku dalam sistem saraf mana-mana orang. Ini adalah kegembiraan dan penghambatan. Keseimbangan proses ini menentukan keadaan jiwa semasa dan bukan sahaja. Sebagai contoh, semasa terjaga, proses gairah lebih ketara, dan ketika seseorang sedang tidur, maka proses penghambatan mendominasi. Apa yang alkohol lakukan kepada kita di kawasan ini??

Secara amnya, etil alkohol, yang secara amnya terkandung dalam minuman yang memabukkan, bukanlah bahan asing bagi tubuh. Yang paling penting - dia terlibat secara langsung dalam proses brek.

Alkohol yang datang kepada kita dari luar mempunyai sifat yang sama..

Satu-satunya petunjuk adalah bahawa tubuh memerlukan sedikit alkohol "sendiri" untuk berfungsi normal, dan oleh itu minuman yang mengandungi alkohol paling ringan mengandungi etanol dalam jumlah yang jauh lebih besar daripada yang diperlukan.

Hasil daripada pengambilan alkohol dari luar secara berkala, kami tidak berminat untuk mensintesis alkohol kami.

Masih, organisma berfikir, mengapa bersusah payah mensintesis pecahan miligram yang menyedihkan, kerana di sini kuantiti yang beribu-ribu kali lebih besar sama sekali tidak berharga. Tidak mengapa.

Lebih-lebih lagi, badan kita, berusaha mengatasi penghambatan paksa secara berkala, bukan hanya mengurangkan pengeluaran alkohol, tetapi juga meningkatkan sumber dan cadangan proses pengujaan.

Dari segi kekuatan ketagihan, alkohol sama sekali tidak kalah dengan kokain, tetapi, bagaimanapun, dari sudut pandang undang-undang, alkohol belum diakui sebagai ubat..

Dan kemudian alkohol tiba-tiba berhenti mengalir. Oleh itu, penghambatan dalam sistem saraf kita dibiarkan tanpa pengawas dan inspirasi yang stabil, kerana badan sudah lupa bagaimana menghasilkan etanolnya sendiri. Dan proses kegembiraan, kita ingat, dalam keadaan ini telah berhasil meningkat, dan oleh itu, jika dibandingkan dengan norma, jauh lebih jelas. Dan ia bermula.

Predelirium - apa itu?

Pesakit menjadi gelisah, mudah marah. Sebagai peraturan, paranoia tumbuh di dalam dirinya - seseorang mula mencipta sesuatu yang tidak ada. Ini adalah fasa pertama proses.

Pada masa yang sama, keadaan kesihatan umum bertambah buruk - gegaran (gegaran) anggota badan meningkat, secara beransur-ansur merebut seluruh tubuh, suhu dan tekanan dapat meningkat. Nadi semakin cepat. Peluh mula menonjol. Terdapat juga loya dan muntah. Kadang-kadang, dengan masalah dengan ambang kejang otak, mungkin ada kejang jenis epilepsi (epilepsi alkoholik).

Tidur terganggu, menjadi dangkal dan penuh dengan impian berat. Pada mulanya, pada hari-hari pertama pengambilan alkohol, pesakit dapat melihat berita pertama mengenai halusinasi - ilusi persepsi. Suara atau muzik terdengar dalam suara air yang mengalir, corak permaidani yang sudah biasa mula hidup dan bergerak, dan sebarang bunyi yang tajam bahkan dapat menyebabkan panik tidak bermotivasi. Ketakutan datang, perasaan awal yang menyakitkan dari masalah yang akan datang.

Apabila insomnia berlaku, ini bermaksud bahawa "tupai" sudah berada di depan pintu. Otak yang sudah bersemangat tetap tanpa rehat sama sekali. Hanya sedikit lagi - dan kecelaruan bermula.

Gejala kecelaruan alkohol

Segala kecelaruan dicirikan oleh tiga gejala - pergolakan psikomotor, disorientasi dan halusinasi.

Pergolakan psikomotor adalah keadaan badan di mana seseorang kehilangan ketenangan dalam erti kata yang luas. Dia boleh menjadi cerewet dan menjengkelkan, atau sangat agresif dan berbahaya bagi orang lain. Boleh menjerit, berlari, memecah barang. Emosi, dalam keadaan bersemangat. Sebagai peraturan, verbose. Kekuatan fizikal meningkat dengan ketara.

Biasanya, mana-mana orang berorientasikan betul dalam tiga perkara. Dalam dirinya, dia tahu siapa dia. Pada waktunya, iaitu, dia tahu sekurang-kurangnya kira-kira hari itu. Dan di ruang angkasa, dia tahu di mana dia berada.

Pelanggaran salah satu jenis orientasi ini disebut disorientasi. Seorang pesakit dengan gegaran delirium berorientasi pada diri sendiri, tetapi tidak mengikut waktu dan ruang.

Ini penting untuk membezakan psikosis alkohol dari yang sebenarnya - selalunya orang yang sakit mental, berada dalam keadaan yang serupa dengan orang luar, mengalami kebingungan dalam keperibadian mereka sendiri.

Manifestasi kecelaruan alkohol

Dan halusinasi. Mereka sangat pelbagai, begitu juga dengan orang yang mengalaminya. Selalunya, pesakit melihat apa yang disebut. zoogallucination, iaitu sesuatu yang hidup - cacing, serangga, ular, dll..

Tetapi mungkin ada makhluk asing, dan rakan sekerja, dan makhluk dunia lain seperti syaitan - variasi sindrom halusinasi dalam kecelaruan alkohol, sayangnya, cukup.

Sebagai peraturan, halusinasi ini mengancam, seseorang melihat sesuatu yang mengerikan baginya, kerana ini adalah keadaan jiwanya pada masa ini.

Dalam keadaan keseronokan yang berlebihan, otak yang bekerja dengan cepat bertindak sebagai kejadian ancaman, dan ini kadang-kadang berlaku dengan cepat - pesakit baru sahaja bercakap dengan anda, tetapi tiba-tiba "menyedari" bahawa anda sebenarnya adalah seorang iblis yang menyamar, dan melompat keluar dari tingkap untuk diselamatkan.

Mungkin terdapat varian yang lebih "damai" dari kecelaruan alkohol. Pesakit hanya ceria dan banyak bicara, berkomunikasi dengan "gangguan" mereka, tanpa menyatakan tanda-tanda kebimbangan.

Tetapi pilihan ini hanyalah ilusi berbahaya dari jalan yang berjaya, yang menunjukkan sama ada kepekatan zat yang membawa kegembiraan dalam darah terlalu tinggi dan sel-sel otak sudah kebal terhadap pengebomannya (yang merupakan risiko serius terhadap kehidupan), atau untuk berlakunya kecelaruan perlu mempunyai kepekatan "menarik" yang besar dari neurotransmitter yang diperlukan, iaitu. otak sudah mempunyai beberapa kecenderungan untuk gangguan halusinasi. Jadi jika "tupai" itu senang - ini bukan alasan untuk berehat.

Tidak perlu disebutkan bahawa di mana terdapat halusinasi, sebagai peraturan, kecelaruan ada. Dengan kata lain, pesakit memberikan motif dan penjelasan untuk kejadian di sekitar dengan cepat. Acara, kita ingat, sering kali khayalan. Oleh itu, seseorang tidak boleh berharap untuk komunikasi yang koheren dan tenang dengan pesakit seperti itu..

"Untuk minum atau tidak minum?" - amalan merawat gegaran delirium dengan alkohol

Terdapat amalan lama, tetapi, sayangnya, amalan yang cukup meluas dalam abad perubatan kita yang maju, seperti merawat pesakit dengan sedikit alkohol. Ya, memang, jika anda memberikan sedikit etanol kepada tubuh yang menderita kekurangan proses penghambatan, maka kecelaruan dapat berlalu.

Tetapi pada masa yang sama, kerana kerentanan yang berlainan dari pelbagai sel terhadap alkohol, ketidakseimbangan yang terlalu teruk antara proses rangsangan dan penghambatan dapat terjadi, yang sebagai akibatnya dapat mengakibatkan akibat yang serius, termasuk kecacatan dan kematian..

Oleh itu, amalan ini hanya relevan dalam keadaan apabila, untuk sebab tertentu, rawatan perubatan tidak tersedia..

Menurut pelbagai penulis, kadar kematian untuk kecelaruan alkohol boleh mencapai 15%.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya "tupai" itu datang?

Sekiranya anda sendiri mempunyai masalah dengan alkohol, berjaga-jaga dengan berhati-hati sekiranya tiba-tiba berhenti minum.

Sekiranya anda mengalami gejala yang disenaraikan, buang rasa malu anda dan hubungi pakar narkologi tempatan, kerana lebih baik memberitahu diri sendiri dan orang di sekitar anda "Saya seorang alkoholik" daripada menunggu sehingga tidak ada yang mengatakannya. Kecelaruan alkohol tanpa rawatan bermula tepat pada masanya membawa risiko serius kematian akibat edema serebrum..

Sekiranya anda mempunyai masalah dengan seseorang dari rakan atau saudara anda, sekali lagi, jangan teragak-agak untuk memanggil pakar yang pakar. Sekiranya berlaku peningkatan gejala yang cepat, berikan ubat penenang kepada pesakit (tetapi pastikan untuk mengingat nama dan dosnya, supaya anda dapat memberitahu doktor kemudian, ini sangat penting), cuba cari bahasa yang sama dengannya, berehatlah. Ada baiknya jika pesakit bersetuju untuk mandi air sejuk atau sekurang-kurangnya memegang botol ais atau penutup pemanasan sejuk di kepalanya.

Sekiranya kegembiraan bertambah, maka orang itu mesti diikat ke tempat tidur. Tetapi sebelum anda melakukan ini - anda mesti ingat perkara berikut. Langkah ini adalah tindakan yang melampau, kerana akan memperburuk gangguan mental pesakit yang ada, mengesahkan apa yang telah dibisikkan oleh paranoia kepadanya. Jangan cuba mengikat pesakit dengan "tupai" sahaja - kekuatannya kadang-kadang meningkat beberapa kali.

Atas sebab yang sama, bersatu dengan tali atau tali pinggang yang kuat. Lengan, kaki, dan juga, sebaiknya, batangnya harus diikat agar dapat melumpuhkan pesakit sebanyak mungkin, yang, biasanya, ditarik keluar. Jangan biarkan dia tanpa pengawasan selama satu minit - kadang-kadang pesakit seperti itu sangat bijak sehingga mereka akan memberikan Harry Houdini dan David Copperfield seratus mata permulaan yang digabungkan.

Ketahuilah bahawa kecelaruan alkohol adalah penyakit yang mengancam nyawa yang memerlukan kemasukan ke hospital. Sebarang kelewatan dalam perkara ini dengan cepat meningkatkan risiko kematian. Oleh itu, jika anda pernah mengenali simptom-simptom ketegangan delirium yang dijelaskan dalam artikel ini - sebelum mengambil langkah-langkah anda, segera hubungi ambulans.!

Video mengenai getaran kecelaruan

  • Alena Klimova
  • Cetak

Gegaran Delirium - apa yang perlu dilakukan

Sesiapa yang sekurang-kurangnya sekali menghadap dirinya sendiri atau melihat seseorang yang mengalami serangan gegaran tidak akan terlintas dalam fikirannya untuk memanggilnya "tupai" dengan penuh kasih sayang atau menjadi ironis mengenai hal ini. Fenomena itu sangat mengerikan dan berbahaya, baik untuk pesakit itu sendiri maupun untuk orang yang perhatiannya akan diarahkan selama tempoh ini.

Maklumat am

Nama rasmi untuk delirium tremens adalah delirium alkohol. Keadaan ini menampakkan diri dalam bentuk penyimpangan pandangan dunia seseorang: halusinasi pendengaran, visual dan taktil, gegaran anggota badan.

Gejala timbul dengan latar belakang bentuk alkoholisme yang teruk, dan ketika pesakit sudah sadar.

Dengan penghentian penggunaan alkohol yang tajam dengan latar belakang alkoholisme kronik atau setelah sekian lama, enzim pencernaan terus dihasilkan secara intensif, mabuk berlaku dan, sebagai akibatnya, kecelaruan mengigau.

Apa yang perlu dilakukan apabila gegaran delirium bermula

Bagaimana merawat gegaran delirium? Anda boleh merawat penyakit ini di rumah jika perjalanannya tidak rumit oleh kejang dan serangan, dan petunjuk prestasi badan (suhu, tekanan) relatif stabil..

Tetapi jika gejalanya diucapkan, pesakit mengalami demam, kejang, maka rawatan di rumah hanya boleh membahayakan.

Lebih-lebih lagi, kebanyakan ubat yang dapat menghilangkan sindrom delirium tremens secara berkesan dan cepat dikeluarkan hanya dengan preskripsi atau tidak boleh dijual..

Gejala

Penting untuk memperhatikan saat berlakunya ketakutan delirium pada waktunya, jika tidak jika serangan memasuki fasa akut, maka dalam keadaan ini sangat sukar untuk menghentikan pesakit, panik masuk. Orang yang berada di rumah dengan orang seperti ini pada masa ini tidak tahu apa yang harus dilakukan, di mana hendak menelefon dan siapa yang harus dihubungi.

Anda boleh menjangkakan kemunculan deryllium alkohol pada mereka yang mempunyai tahap alkoholisme tahap 2 dan 3:

  1. Tahap 2: alkohol dikonsumsi setiap hari, perubahan yang tidak dapat dipulihkan berlaku di bahagian organ, penentangan terhadap alkohol telah muncul, semakin banyak dos yang diperlukan. Karakter pesakit berubah, dia menjadi berkonflik, psikopati berkembang, tanda-tanda skizofrenia muncul, keadaan obsesif mengejar, dia selalu mengesyaki seseorang;
  2. Tahap 3: keadaan mabuk datang, walaupun tidak banyak mabuk, pemusnahan organ telah mencapai had kritikal, kemungkinan serangan epilepsi, ketergantungan alkohol sepenuhnya merosakkan keperibadian seseorang. Perubahan atropik berlaku di otak pesakit, yang sering menimbulkan serangan gegaran delirium.

Pada tahap ketiga alkoholisme, perubahan atropik berlaku di otak pesakit, yang sering menimbulkan serangan gegaran delirium

Tanda pertama yang harus anda waspada adalah penolakan alkohol yang tajam. Ini berlaku kira-kira satu atau dua hari sebelum serangan gegaran delirium yang akan datang. Seseorang bukan sahaja tidak minum, tetapi juga tidak suka alkohol..

Kemudian, gejala berikut muncul:

  • kegembiraan dan perubahan mood yang berlebihan: pesakit sentiasa bergerak, bimbang, banyak bercakap, mula melakukan perkara yang pelik;
  • gegaran lengan dan kaki;
  • seseorang tidak dapat tidur, dan jika dia tertidur, dia segera bangun dari mimpi buruk.

Serang

Keadaan gegaran kecelaruan itu sendiri dapat bertahan sekitar 2-5 hari. Kemerosotan berlaku pada waktu petang, puncak pemburukan berlaku pada waktu malam.

Fasa akut gegaran delirium dapat dikenali dengan yang berikut:

  • seseorang mengalami gangguan koordinasi, mengangkat bahu seseorang, melarikan diri, melepaskan sesuatu dari dirinya sendiri, bergegas dari sisi ke sisi, memarahi seseorang - iaitu, dia benar-benar tersembunyi dari dunia di sekelilingnya dan hanya melihat gambar-gambar mengerikan dari bawah sedarnya;
  • tidak mengenali sesiapa, tetapi kadang-kadang dia dapat mengenal pasti identitinya: dengan jelas menyebut nama dan alamatnya;
  • peningkatan suhu badan, demam, anggota badan yang gemetar;
  • kekeringan teruk;
  • putih menguning mata pesakit, kulit pucat atau kemerahan berlebihan.

Pertolongan cemas

Anda tidak boleh membiarkan seseorang dengan serangan akut delirium tremens sendirian di rumah. Dalam keadaan ini, pesakit mampu membunuh diri. Ini biasa berlaku pada kecelaruan teruk..

Kesukaran untuk memberikan pertolongan dalam kes ini terletak pada kenyataan bahawa pesakit dapat menahan diri, menunjukkan pencerobohan dan mencederakan sesiapa sahaja. Oleh itu, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah menghentikan simptom pertama di rumah, dan kemudian memanggil ambulans.

Dengan tanda-tanda awal kecelaruan delirium, anda harus:

Fasa akut demam dapat dikenali ketika pesakit mempunyai suhu badan yang tinggi, demam, anggota badan yang gemetar

  • dalam keadaan tidak membiarkan orang itu keluar dari rumah;
  • untuk menenangkan pesakit dengan bantuan phenobarbital - Validol atau Valocordin, dan juga Relanium sesuai untuk penarikan diri dari keadaan kegembiraan;
  • berikan banyak cecair untuk diminum (lebih baik daripada air mineral) untuk mengisi keseimbangan air dan elektrolit;
  • letakkan ais atau beku dari peti sejuk di dahi, dibungkus dengan beberapa lapisan tuala;
  • jika suhu badan meningkat dengan sangat tinggi, menggigil, tekanan darah tinggi dan kejang, maka dalam keadaan ini perlu segera menghubungi ambulans.

Terdapat juga apa yang disebut "resipi Popov" - resipi untuk cepat menghilangkan gegaran delirium dengan campuran 3 tablet penenang dengan alkohol dan air. Tetapi sangat berbahaya untuk melakukannya di rumah, terutama bagi seseorang yang otak dan jantungnya sudah bekerja. Seseorang mungkin tidak bangun.

Rawatan

Sekiranya gejala gegaran delirium tidak terlalu akut, pesakit tidak ganas (delirium bercampur yang dikurangkan atau tidak normal), maka anda boleh mencuba merawat keadaan ini di rumah.

    • Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah memastikan tidur yang tenang dan normal. Di hospital, ubat penenang seperti Relanium atau Fenazipam digunakan, dalam beberapa kes, Diphenhydramine atau Piracetam. Dan juga ubat infus dituangkan untuk menyahtoksin badan dan mencegah dehidrasi. Di rumah, anda boleh melakukan ini dengan air mineral atau serbuk farmasi, misalnya, Rehydron..
    • Selepas penenang, pesakit harus dibenarkan tidur. Sekiranya selepas tidur, gejala gegaran delirium telah reda, maka anda tidak boleh berehat. Penting untuk menjalankan terapi detoksifikasi aktif (penyingkiran produk pemecahan alkohol dari badan) sepanjang masa, serta memantau suhu dan tekanan. Oleh kerana rawatan dijalankan di rumah dan penyelesaian infusi tidak tersedia, sejumlah besar air mineral dalam kombinasi dengan diuretik akan menjimatkan hari.
    • Penyerap Enterosgel juga berguna untuk detoksifikasi selepas kecelaruan delirium. Ia akan membersihkan usus pesakit dari racun, yang akan membolehkan penyerapan aktif bahan bermanfaat.
    • Di samping itu, penting untuk menetapkan pemakanan secara berkala dan menebus kekurangan vitamin. Adalah perlu untuk memasukkan makanan diet orang sakit yang kaya dengan kalium (bit, labu, tomato, wortel, pisang, jeruk, aprikot kering, kismis) dan magnesium (pisang, aprikot, kacang, keju cottage, kefir, soba). Elemen inilah yang menyokong kerja otot jantung. Dalam tempoh ini madu berguna sebagai sumber glukosa dan sejumlah besar unsur surih..
    • Juga, dalam keadaan rawatan di rumah, pesakit juga harus mengambil persediaan farmasi dengan kalium, magnesium, vitamin C, B1, B6 dan PP.

Untuk detoksifikasi selepas gegaran delirium, Enterosgel penyerap akan berguna, yang akan membersihkan usus dari toksin

Apabila gejala gegaran delirium dihentikan, orang itu mula mengalami kemurungan yang teruk, sikap tidak peduli, kegelisahan yang meningkat - ketergantungan alkohol terlalu kuat.

Dalam tempoh ini, anda boleh menggunakan antidepresan, misalnya, Fluanksol, yang mula bertindak seawal 2-3 hari.

Tetapi tanpa berunding dengan doktor di rumah, merawat seseorang dengan ubat-ubatan tersebut adalah berbahaya, jadi lebih baik menggunakan persediaan herba.

Ubat-ubatan rakyat

Gegaran delirium bukanlah fenomena baru. Terdapat beberapa cara orang lama untuk meringankan keadaan orang yang diseksa oleh penyakit ini:

  1. Untuk menjijikkan seseorang daripada alkohol: 2 daun salam dan satu akar cinta memerlukan 200 ml vodka atau alkohol selama 7 hari. Kadar kemasukan: bahagikan satu gelas selama 7 hari.
  2. Akar valerian, dandelion perubatan, satu siri - ambil 5 gram setiap satu, thyme dan akar keriting keriting - 10 gram setiap satu, campurkan semuanya. Bancuh satu sudu besar koleksi dengan 200 ml air mendidih, kukus selama kira-kira 20 minit, biarkan selama setengah jam. Ambil 100 ml sebelum makan.
  3. Kesan penenang pada pesakit diberikan oleh decoctions pudina, balsem lemon, thyme, oregano, motherwort, infus dan ekstrak valerian.

Kesan

Walaupun mungkin untuk menghentikan gejala gegaran delirium di rumah dan menstabilkan keadaan orang itu, masih lebih baik untuk berjumpa pakar untuk rawatan lebih lanjut. Ini perlu agar penyakit itu tidak berulang. Doktor akan mengawal petunjuk utama darah dan tekanan pesakit, menetapkan ubat-ubatan yang menyokong organ dan jiwa.

Pada seseorang yang mengalami serangan, rawatan gegaran delirium yang tidak tepat waktu dan tidak betul dapat menyebabkan perubahan otak, keadaan mental, paresis, kelumpuhan, dan hilangnya kemampuan kerja yang tidak dapat dipulihkan. Menurut statistik, 12% kes gegaran delirium yang dipindahkan di rumah berakhir dengan kematian.

  • Mencuba banyak cara, tetapi tidak ada yang membantu?
  • Pengekodan lain ternyata tidak berkesan?
  • Alkoholisme merosakkan keluarga anda?

Jangan putus asa, ubat yang berkesan untuk alkoholisme telah dijumpai. Kesan yang terbukti secara klinikal, pembaca kami telah mencubanya sendiri... Baca lebih lanjut >>

Delirium tremens daripada alkohol - Gejala dan Kesannya

Laman utama »Pengekodan» Delirium tremens - gejalanya dan rawatan cepat

Dalam persekitaran perubatan, istilah delirium alkohol muncul, para pakar menggambarkan penyakit ini sebagai sindrom yang menyertai mabuk (ketergantungan alkohol) pada peringkat pertama dan kedua perkembangan.

Penyakit ini terbentuk dengan penyalahgunaan minuman beralkohol. Seseorang yang mengalami serangan kecelaruan alkohol berbahaya bagi orang lain dan dirinya sendiri, kerana dia tidak dapat menilai kenyataan dan keadaan obsesif dengan secukupnya.

Sebab-sebabnya

Gegaran delirium boleh terbentuk kerana faktor berikut:

  • Penghentian penggunaan alkohol secara tiba-tiba dengan latar belakang pergantungan alkohol (popularnya "mabuk").
  • Sebilangan besar minuman beralkohol yang dimakan.
  • Penyakit berjangkit.
  • Kecederaan otak trauma.

Sebilangan besar pesakit dengan gegaran delirium melaporkan bahawa mereka diserang oleh syaitan di delirium halusinogenik. Peniruan serupa menyeksa alkoholik Eropah, India, dan penduduk di Jauh Jauh yang meminum alkohol secara berlebihan..

Gejala dan tanda utama

Tanda-tanda klinikal kecelaruan alkohol berkembang selepas 72 jam selepas dos terakhir alkohol yang diminum. Sekiranya pembatalan tiba-tiba berlaku dengan latar belakang operasi sebelumnya, kecederaan, gejala pertama mungkin sudah muncul pada hari pertama.

Tanda-tanda ciri berkembang bergantung pada tahap penyakit.

Tahap pertama delirium tremens - mengancam delirium

Fasa ini untuk kebanyakan gejala serupa dengan gejala penarikan. Pada waktu pagi, penyakit ini tercermin dalam keadaan mental dan fisiologi:

  • Kehilangan orientasi di tempat yang biasa, hilangnya rasa persepsi sementara.
  • Hipertermia. Suhu badan boleh meningkat hingga 39-40 darjah.
  • Pernafasan sekejap-sekejap, takikardia.
  • Sakit kepala secara tiba-tiba, paroxysmal.
  • Cirit-birit.
  • Tersekat secara sistematik.
  • Gangguan neurologi - pertuturan kabur, dll..
  • Kejang.
  • Kemerahan muka dan mata.

Pada waktu petang, perkara berikut mungkin muncul:

  • Gegaran (gegaran) tangan.
  • Kegembiraan yang semakin meningkat.
  • Halusinasi.
  • Mimpi ngeri, insomnia.

Sekiranya seseorang meneruskan minum alkohol pada tahap perkembangan penyakit ini, dia akan kembali ke keadaan biasa.

Atau hubungi nombor: 8 (499) 649-68-45

Tahap ini dicirikan oleh perkembangan gejala yang pesat. Penyembuhan spontan dianggap mustahil. Ini adalah sindrom ciri delirium alkohol, (delirium tremens).

Tanda tahap kedua:

  • Halusinasi tumbuh dalam kekuatan dan jangka masa. Seorang lelaki mendengar pergerakan bayang-bayang, membanting pintu, langkah, panggilan.
  • Menguatkan keadaan khayalan, kecelaruan menjadi obsesif. Seseorang berfikir bahawa mereka dianiaya, mereka ingin mencederakan, membunuh, dll..
  • Suhu badan meningkat hingga 39 darjah dan ke atas.
  • Pesakit terganggu oleh cahaya, bunyi dan faktor lain yang terang.
  • Meningkatkan hiperaktif autonomi.
  • Keadaan agresif secara tiba-tiba digantikan oleh gairah umum dan sebaliknya..
  • Nafas menjadi cepat dan sekejap-sekejap (sehingga 26 / min.).
  • Kerosakan tidur diperhatikan. Impian menjadi mimpi ngeri dan berat.

Kecelaruan alkohol dapat berkembang bukan hanya dengan penghapusan penggunaan alkohol, tetapi juga dengan penghentian pengambilan ubat penenang atau hipnotik. Reaksi tubuh yang berkaitan dengan pergantungan fizikal adalah berbahaya dan boleh membawa maut. Memerlukan rawatan perubatan khusus.

Sekiranya pesakit tidak mendapat rawatan perubatan yang sewajarnya, dia ditakdirkan untuk fakta bahawa gegaran delirium akan berkembang menjadi fasa ketiga yang terakhir.

Peringkat Tiga: Delirium (terancam nyawa)

Tahap penyakit yang teruk dicirikan oleh gejala berikut:

  • Eksaserbasi yang agresif digantikan oleh sikap tidak peduli yang penuh dan mendalam;
  • Orang itu mengalami kelemahan dan keterbelakangan mental, fizikal;
  • Semua reaksi lambat;
  • Keadaan khayalan yang melampau diperhatikan - suara yang tenang, ucapan yang janggal dan tidak sesuai;
  • Gegaran yang merebak ke seluruh badan;
  • Kejang kejang, sawan epilepsi;
  • Tachycardia, sesak nafas;
  • Insomnia disertai dengan khayalan dan halusinasi yang kuat dan terang..

Sekiranya tiada rawatan perubatan yang berkelayakan, fasa ketiga kecelaruan menggegarkan latar belakang kemurungan kesedaran yang berlebihan mengalir ke dalam keadaan koma. Ini boleh menyebabkan kerosakan otak, pendarahan, edema serebrum dan kematian yang tidak dapat dipulihkan. Tidak ada yang dapat meramalkan tahap kekalahan.

Kesan

Kecelaruan alkoholik boleh menyebabkan perkembangan pelbagai penyakit. Kerosakan otak pada kecelaruan alkohol mempunyai gambaran yang jelas. Akibat yang paling biasa adalah seperti berikut:

  • Pneumonia - berlaku pada sepertiga orang yang mengalami gegaran delirium;
  • Kardiomiopati alkoholik - berkembang pada 25% kes, boleh menyebabkan kehilangan pesakit;
  • Pelanggaran penyerapan dan metabolisme vitamin;
  • Ketidakstabilan keseimbangan asid-basa, garam-air;
  • Pankreatitis;
  • Disfungsi ginjal dan hepatik (contohnya, hati berlemak);
  • Rhabdomyolysis adalah sindrom yang disertai dengan pemusnahan tisu otot dan tahap miopati yang melampau;
  • Edema serebrum.

Gegaran delirium boleh berakhir:

  • Pemulihan ekzos;
  • Pemulihan separa - pesakit kekal amnestic atau psikosyndrome organik;
  • Hasil maut.

Mengelakkan alkohol secara umum dan gegaran delirium boleh membawa maut. Sebelum prinsip perawatan intensif dan rawatan farmakologi berkesan dikembangkan, kematian dengan latar belakang bentuk sedemikian mencapai 35%. Di dunia moden, angka ini berbeza antara 5 dan 15%..

Apa yang perlu dilakukan jika seseorang mengalami kecelaruan

Dalam bentuk yang teruk, perlu dilakukan tindakan pemulihan. Manipulasi seperti itu dilakukan di wad yang dilengkapi khas di hospital psikiatri..

Pertolongan cemas dan kecemasan

Penjagaan kecemasan memberi tumpuan kepada pemulihan pesakit:

  • Penurunan tekanan intrakranial (kemungkinan mengembangkan edema serebrum tinggi);
  • Pemantapan kegembiraan autonomi;
  • Melawan insomnia. Tidur menjadi tanda berakhirnya penyakit ini;
  • Cara menyusun strategi tingkah laku yang betul dengan alkohol

Untuk menghilangkan kecelaruan alkohol, dos penenang yang banyak digunakan terutamanya:

  • Pada pilihan - "Seduxen", "Diazepam", "Relanium";
  • Elinium;
  • "Phenazepam";
  • Gabungan bahan psikoaktif dengan pil tidur - "Diphenhydramine" dan "Barbamila" atau "Diprazine".

Untuk menghilangkan mabuk dan menyokong aktiviti jantung, gunakan:

  • "Glukosa", "Korglikon", "Cordiamin", "Gemodez";
  • Pada peringkat awal gegaran delirium, "Prednisolone" ditunjukkan.

Untuk memulihkan badan, pengambilan vitamin ditetapkan:

  • Vitamin B;
  • "Asid nikotinik";
  • "Asid askorbik".

Manipulasi utama lain:

  • Dengan peningkatan tekanan darah tinggi, larutan natrium klorida diresepkan;
  • Untuk mengelakkan edema serebrum, gunakan "Lasix";
  • Untuk memulihkan metabolisme, gunakan "Panangin", "Reopolyglyukin".

Rawatan untuk ketakutan delirium

Adalah mustahil untuk mengatur rawatan penyakit secara bebas. Perhatian perubatan profesional diperlukan. Satu-satunya perkara yang dapat dilakukan oleh saudara-mara dan rakan adalah meletakkan pesakit di tempat tidur, mungkin diikat, untuk menyediakan minuman berlimpah untuk detoksifikasi.

Adalah mungkin untuk menghilangkan gegaran delirium setelah pesta panjang, di mana pesakit menerima kesan yang kompleks:

  • Melegakan kegembiraan;
  • Pemulihan metabolisme, hemodinamik;
  • Normalisasi aktiviti pernafasan dan jantung;
  • Penghapusan atau pencegahan gangguan buah pinggang dan hepatik;
  • Pencegahan atau rawatan edema otak, paru-paru;
  • Menyamakan suhu badan.

Selain rawatan perubatan, suasana rumah di sekitarnya sangat penting - persekitaran yang santai, santai dan santai. Kemudian pesakit akan merasakan pembebasan ketegangan halusinogenik..

Siapa yang meminta pertolongan

Sekiranya ada orang di rumah yang mempunyai semua tanda-tanda getaran kecelaruan, adalah perlu untuk memanggil ambulans atau menghubungi institusi klinikal khas yang bersedia untuk memberikan panggilan kepada ahli narkologi yang berkelayakan. Di rumah, pesakit merasa lebih yakin dan dilindungi, yang juga menyumbang kepada pemulihan..

Ulasan dan cadangan doktor

Ahli narkologi sangat mengesyorkan agar tidak terlibat dalam rawatan menggunakan teknik perubatan tradisional. Kecelaruan alkohol adalah gangguan serius yang memerlukan rawatan intensif dan rawatan perubatan, termasuk.

Mengapa perlu memanggil pakar narkologi di rumah?

Pakar institusi khusus, ketika melawat pesakit, mengembangkan taktik rawatan individu, kerana setiap gambaran klinikal khusus mempunyai ciri khasnya yang tersendiri.

Pendekatan ini memberikan kelegaan yang cepat bagi pesakit, pemulihan yang cepat pada tahap fisiologi dan psikologi..

Gegaran delirium, jika tidak ada terapi yang mencukupi, sering berakhir dengan sendirinya, tetapi dengan penurunan kemampuan berfikir dan kecerdasan yang merosakkan untuk kualiti hidup, oleh itu sangat penting untuk memulakan rawatan di rumah tepat pada masanya dengan penyertaan ahli narkologi yang berpengalaman.

Delirium dan halusinasi yang berkembang dengan gegaran delirium sering dikaitkan dengan sensasi taktil. Pesakit merasakan bahawa "sesuatu" merangkak ke atas tubuhnya. Juga, penyakit ini disertai dengan rasa malapetaka yang kuat, jangkaan kematian yang akan datang..

Kecelaruan alkohol kadang-kadang mengancam nyawa, tetapi dengan tingkah laku saudara-mara dan rakan-rakan yang kompeten, dalam kes-kes yang melampau dalam pelaksanaan rawatan perubatan yang difokuskan secara sempit, penyakit ini paling sering berakhir dengan pemulihan yang hampir lengkap, dengan kerosakan minimum pada aktiviti otak.

Atau hubungi nombor: 8 (499) 649-68-45

Gegaran Delirium - apa yang perlu dilakukan untuk saudara-mara yang mengalami alkohol?

Saudara-mara seorang alkoholik menjalani banyak ujian hidup, salah satunya adalah delirium tremens. Sedikit orang biasa tahu apa yang harus dilakukan dalam keadaan yang melampau ini, tetapi agak biasa dalam amalan penagihan dadah. Kelewatan atau bantuan yang tidak mencukupi dapat mengorbankan nyawa orang tersayang. Oleh itu, anda perlu ingat tentang peraturan asas penyediaannya..

Bagaimana untuk mengetahui sama ada saudara mempunyai kecelaruan yang mengigau?

Orang yang kerap minum alkohol pasti mengalami mabuk. Ia muncul pada awal penggunaan aktif dan sentiasa menemani pesakit.

Tetapi seorang alkoholik benar-benar takut ketika dia mula melihat manifestasi kecelaruan delirium..

Apa yang harus dilakukan dan ke mana harus berlari dengan gejala baru, dia memutuskan secara impulsif dan kadang-kadang membahayakan bukan sahaja dirinya sendiri, tetapi juga orang di sekelilingnya..

Gegaran delirium, atau kecelaruan, berlaku selepas mabuk biasa, jika pesakit enggan menarik diri dari pesta dengan bantuan profesional. Ini adalah psikosis akut dengan semua manifestasi vegetatifnya..

Tanda-tanda jelas mengenai kecelaruan delirium (delirium)

Merasa sakitManifestasi luaran
Halusinasi visual, pendengaran, taktilSeseorang gelisah, bercakap dengan dirinya sendiri, menangkap serangga atau haiwan yang tidak ada, bersifat agresif
Insomnia, ketakutan pada waktu malamAlkohol keluar dari katil, gemetar, otot tegang
Mimpi ngeriPesakit bangun menjerit, enggan tidur, peluh sejuk muncul di dahinya
Berpeluh, berdebar-debar, tekanan darah meningkat, sawan, demam tinggiKemerahan bola mata dan kulit wajah, tapak tangan basah dan dahi

Serangan gegaran delirium biasanya berlaku pada waktu malam, memuncak pada waktu subuh, dan surut pada waktu pagi. Saudara-mara pemabuk dan dia sendiri dapat memutuskan bahawa yang terburuk sudah berakhir. Tetapi mereka akan kecewa: pada waktu malam kesihatan mereka merosot lagi, dan malam berlalu sekuat yang sebelumnya. Keadaan ini dapat bertahan selama beberapa hari..

Apa yang perlu dilakukan untuk meringankan keadaan pesakit?

Pertama sekali, saudara-mara harus menenangkan diri mereka dan segera menghubungi ambulans, dan kemudian memutuskan apa yang harus dilakukan seterusnya. Sebelum ketibaan doktor, disarankan untuk memastikan keselamatan alkohol dan orang di sekelilingnya. Gegaran delirium sering menyebabkan perubahan dalam kesedaran pesakit, dan dia tidak menyedari tindakannya sendiri.

Suasana alkoholik dapat berubah secara dramatik: dari kemurungan menjadi pencerobohan. Dalam kes ini, orang tersebut harus dibaringkan secara paksa di atas katil dan diikat sehingga dia tidak membahayakan sesiapa pun..

Mandi sejuk dan banyak minum membantu dengan baik, kerana seorang penagih alkohol semasa gegaran menderita mengalami dehidrasi yang teruk.

Tiba-tiba doktor yang terlibat dalam rawatan alkoholisme profesional akan memberi pesakit ubat yang diperlukan untuk mencegah tragedi tersebut.

Tidak perlu panik jika anda menghadapi keadaan yang sangat mengerikan seperti delirium tremens. "Apa yang harus dilakukan tepat pada saat serangan?" - bukan soalan yang paling sukar.

Adalah lebih mustahak untuk memikirkan bagaimana menolong saudara dengan rawatan ketergantungan alkohol setelah keadaan mereka direda..

Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila hubungi pakar kami di pusat perubatan RusNarkologist. Kami bekerja setiap hari dan sepanjang masa!

Jawapan @ Mail.Ru: Kecelaruan getaran sendiri, tanpa campur tangan perubatan, boleh berlalu?

situasi biasa. perlu segera menghubungi ambulans, kerana lebih cepat anda membawanya ke hospital, semakin baik. Sekiranya anda mengetatkannya (selama seminggu seperti yang saya tahu), sangat sukar untuk menyembuhkannya

Pesakit harus segera dimasukkan ke hospital di hospital psikiatri, dengan halusinasi dan khayalan, fiksasi dan penggunaan ubat psikotropik diperlukan. Tidak ada rawatan yang berasingan untuk gegaran delirium, rawatan alkohol diperlukan.

Terapi ubat bertujuan untuk mengurangkan gangguan autonomi, terutamanya untuk memulihkan tidur normal. Selalunya, gegaran delirium berkembang pada orang berusia lebih dari 40 tahun, menderita alkoholisme kronik tahap II-III, setelah berselingkuh atau berlatarbelakangkan mabuk harian selama beberapa minggu atau bulan.

Lebih jarang penyakit ini menyerang orang yang tidak menderita alkoholisme kronik, setelah penggunaan alkohol dalam jumlah yang lama, atau penggunaan pengganti alkohol. Ia dinyatakan oleh insomnia, gemetar anggota badan, kecelaruan, yang disebabkan oleh halusinasi visual, pendengaran atau sentuhan, menggigil dan demam. Halusinasi biasanya mengancam alam, disajikan dalam bentuk makhluk berbahaya kecil (serangga, syaitan).

Ini akan berlaku bersama dengan alkoholisme...

Cara merawat - maaf, saya tidak tahu... Saya hanya tahu bahawa ia akan berlaku hanya sekiranya berlaku kematian...

Dia datang sendiri dan meninggalkan dirinya. Adalah mustahak untuk menolak alkohol, dan minum ubat penenang. Jaga dia ubat tidur.

Adakah anda benar-benar yakin bahawa ini adalah delirium tremens?
Sekiranya anda tidak mahu memanggil ambulans rasmi, hubungi pakar narkologi swasta. Hanya nasihat - jika mereka mula menyuntik pesakit dengan sesuatu (suntikan, penitis), jangan biarkan mereka pergi selama satu setengah setengah jam lagi, sekiranya terdapat komplikasi.

Betapa memalukan itu? Panggil ambulans, gila. briged dan dimasukkan ke hospital. Delirium tremens - delirium, psikosis alkoholik - berlaku pada pesakit dengan alkoholisme kronik dengan latar belakang sindrom mabuk, yang berkembang selepas pemberhentian pesta. Dengan sindrom mabuk, terdapat rasa tidak menyenangkan di mulut, dahaga, sakit perut, sering cirit-birit, mual, muntah, kurang selera makan.

Terdapat sensasi yang tidak menyenangkan dan menyakitkan di kawasan jantung, berpeluh, kedinginan, gemetar tangan atau seluruh badan. Gegaran delirium mungkin berlaku dengan pemberhentian mabuk secara tiba-tiba atau dalam tempoh berpantang, sekiranya berlaku penyakit somatik, kecederaan (terutamanya patah tulang).

Tanda-tanda awal gegaran delirium adalah memburuknya tidur malam, beberapa gejala vegetatif (berpeluh dan gemetar tangan), serta kegelisahan umum pesakit, yang ditunjukkan dalam pergerakannya, ekspresi wajah dan terutama mood.

Dalam waktu yang singkat, berbagai nuansa mood dapat diperhatikan, sementara biasanya dengan sindrom hangover, moodnya monoton, ditandai dengan kemurungan dan kegelisahan.

Perubahan mood yang tidak biasa dan daya tarikan umum meningkat pada waktu malam dan malam, sementara pada siang hari mereka menurun secara mendadak dan bahkan dapat hilang sepenuhnya, yang memungkinkan pesakit untuk memenuhi tugas profesionalnya. Pada masa akan datang, insomnia muncul, dengan latar belakang ilusi visual pertama kali muncul, dan kemudian pelbagai halusinasi dan khayalan.

Untuk gegaran delirium, dominasi halusinasi visual sebenarnya adalah tipikal. Mereka dicirikan oleh banyak gambar dan mobiliti. Selalunya ini adalah serangga (serangga, lipas, kumbang, lalat) dan haiwan kecil (kucing, tikus, tikus). Lebih jarang pesakit melihat haiwan dan orang besar, kadang-kadang mempunyai penampilan yang luar biasa.

Dicirikan oleh penglihatan ular, syaitan, serta saudara-mara yang meninggal (yang disebut mengembara mati). Dalam beberapa kes, ilusi visual dan halusinasi adalah tunggal, sementara yang lain adalah pelbagai dan seperti pemandangan, iaitu, pesakit melihat gambar yang kompleks. Selalunya terdapat halusinasi pendengaran, taktil, penciuman, sensasi pelanggaran kedudukan badan di ruang angkasa.

Pada masa yang sama, mood pesakit sangat berubah: dalam waktu yang singkat, seseorang dapat melihat ketakutan, kepuasan, kebingungan, kejutan, putus asa. Pesakit biasanya bergerak secara berterusan, ekspresi wajah mereka ekspresif. Tindak balas motor selaras dengan halusinasi dan mood semasa.

Oleh itu, dengan halusinasi ketakutan dan menakutkan, pesakit bersembunyi, membela diri, bersemangat, dalam tempoh perasaan puas diri adalah pasif. Dalam kes ini, pesakit terganggu oleh semua kejadian luaran. Delirium dengan getaran delirium adalah samar dan mencerminkan kandungan halusinasi, lebih sering ia adalah khayalan penganiayaan.

Pesakit biasanya berorientasi palsu di tempat tersebut (berada di hospital, mereka mengatakan bahawa mereka berada di rumah, di restoran, di tempat kerja), tetapi mereka berorientasi pada keperibadian mereka sendiri. Untuk gegaran delirium, penghilangan berkala dari sebahagian besar gejala mental adalah ciri, iaitu, terdapat selang "ringan", dan juga peningkatan gejala yang berlaku secara semula jadi pada waktu petang dan malam.

Gegaran delirium selalu disertai dengan tangan yang menggeletar, berpeluh tajam, pembilasan kulit, terutama wajah. Suhu badan sering sedikit meningkat. Nadi disegerakan. Takikardia. Gegaran delirium walaupun tanpa rawatan hilang dalam 3-5 hari; lebih jarang ia ditangguhkan selama 1-11 / 2 minggu. Penyembuhan sering berlaku selepas tidur yang nyenyak dan berpanjangan. Kadang-kadang secara beransur-ansur, bertambah buruk pada waktu petang dan malam, dan bertambah baik pada siang hari. Tanda-tanda yang menunjukkan prognosis yang buruk untuk gegaran delirium adalah perkembangan gejala delirium pekerjaan. <молчаливое двигательное возбуждение, имеющее характер автоматически повторяемых действий, связанных с привычной профессиональной деятельностью при слабо выраженных галлюцинациях и бреде>dan membesar-besarkan kecelaruan <преобладание двигательного возбуждения в виде простых, однообразных действий, сочетающегося с бормотанием>, serta suhu badan yang tinggi, keadaan kolaptoid. Kerana tidak dapat diramalkan

dia perlu pergi ke hospital, itu tidak akan berfungsi dengan sendirinya

di sini mereka semua menulis dengan betul, tetapi ada kes yang tidak biasa…. Saya diberitahu ini, dan saya percaya, kerana dia seorang pemabuk yang mabuk, dan tiba-tiba dia menyerahkan semuanya sekaligus...
ternyata ada jiran yang mempunyai kadal, dan itu pada musim sejuk, dan sehingga kadal tidak membeku, dia membeli beberapa pakaian anak-anak, dan kasut... dan berjalan cicak ini setiap hari tetapi pada waktu petang, sehingga tidak banyak perbualan...

dan sekarang pemabuk itu mempunyai tanda-tanda ketakutan, dia menangkap beberapa tupai dan melihat kadal menggerutu sesuatu dan berlari ke rumahnya, pada waktu pagi isterinya berkata kepada seorang jiran, pelik, saya sedang bergetar dan berkata seolah-olah dia melihat seekor naga besar dalam pakaian kanak-kanak... dan berteriak bahawa dia tidak akan mengambil lebih banyak gelas di mulutnya. dan menyimpan kata-katanya untuk hari ini... itu sahaja.

Saya tidak tahan menulis mengenai kadal itu, sekali lagi dari kata-kata, kadal ini beracun, yang tidak diketahui oleh jirannya, ketika dia menggigitnya, dia marah dan ingin memberikannya kembali kepada seseorang, tetapi setelah beberapa minit cicak itu dengan bersalah memandangnya dan berjalan di tumitnya bahawa dia secara mental memaafkan segalanya, bangun pada waktu pagi dengan suhu tinggi, dan dengan tangan yang bengkak, dia berlari ke hospital dan memanggil seseorang tentang kadal, ternyata apabila kadal menggigit beberapa binatang, dia akan mengikutinya sepanjang hari sehingga haiwan itu mati, ketika itulah dia mula makan. Jiran itu mengetahuinya dan segera memberi kadal itu. dan akhir yang menggembirakan, dan pemabuk itu diselamatkan dan jirannya dari kematian yang tidak dapat dielakkan dari cuka biawak. dan jika, untuk alasan perubatan, demam itu sendiri tidak hilang, tetapi bergabung menjadi sindrom yang lebih tertekan... maka bapa mertua semakin teruk. Di sini betul-betul dalam satu ambulans segera...
Semoga berjaya!

HOSPITALISASI URGENT dan pemberhentian minuman beralkohol.
Oleh kerana delirium tremens adalah DELIRIUM ALCOHOLIC.
Delirium. disertai dengan delirium kiasan, kegembiraan motor.

Banyak bergantung pada usia dan kesihatan! Tetapi lebih baik membantu SICK.

Saya sudah berbohong 5 hari pada hari kelima menjadi lebih mudah, tetapi tetap saja saya tidak minum lima hari ini pada waktu petang dengan samar-samar dan saya masih hidup, saya rasa dia boleh lewat sendiri, jadi saya juga minum teh pada hari pertama ada mimpi buruk, dan lain-lain. Pada hari kedua saya tidur seperti dibunuh dengan baik dan sehingga yang kelima, anda hanya bingung dan itu sahaja)