Utama > Tekanan

Rawatan kecelaruan alkohol di hospital

Delirium alkohol (ALD) (delirium tremens, atau delirium tremens) adalah salah satu keadaan mendesak yang paling teruk yang berkaitan dengan pengambilan alkohol. ALD adalah keadaan psikotik akut yang menjadi ciri alkoholisme peringkat akhir. ALD merujuk

Delirium alkohol (ALD) (delirium tremens, atau delirium tremens) adalah salah satu keadaan mendesak yang paling teruk yang berkaitan dengan pengambilan alkohol. ALD adalah keadaan psikotik akut yang menjadi ciri alkoholisme peringkat akhir. ALD merujuk kepada apa yang disebut delirium penarikan yang berlaku pada orang yang mengalami ketagihan dadah atau penyalahgunaan bahan dengan latar belakang gejala penarikan (gejala penarikan).

ALD biasanya berkembang antara usia 25 dan 60, dengan yang paling biasa adalah antara 40 dan 50 tahun. Telah diketahui bahawa ALD, menurut pelbagai sumber, dari 1/2 hingga 3/4 dari semua kes psikosis alkohol (pada gilirannya, mereka berkembang pada 10% orang yang menyalahgunakan alkohol secara sistematik). ALD yang teruk lebih cenderung berlaku apabila jangka masa penyalahgunaan alkohol melebihi 10-15 tahun. Namun, dalam beberapa tahun terakhir, ada kecenderungan penurunan yang signifikan dalam tempoh ini. Menurut sebilangan penulis, kadar kematian dari ALD di hospital adalah sekitar 5%.

Patogenesis delirium alkohol masih belum difahami sepenuhnya. Perhatian diberikan kepada faktor-faktor berikut yang menyumbang kepada perkembangan ALD [4]:

  • kekurangan zat aktif biologi yang diperlukan untuk fungsi tisu saraf;
  • kesan excitotoxic asid amino rangsangan (glutamat dan aspartat);
  • pengurangan kandungan GABA dalam sistem saraf pusat;
  • perubahan dalam aktiviti asetilkolin dan monoamin;
  • kesan neurotoksik langsung etanol dan metabolitnya;
  • kerosakan hati dan penurunan fungsi hati.

Situasi penggunaan alkohol yang berkembang di Rusia dalam beberapa tahun kebelakangan ini tidak dapat mempengaruhi kekerapan berlakunya psikosis alkohol (kebanyakannya adalah ALD). Kumpulan risiko berasingan untuk perkembangan psikosis alkohol terdiri dari orang-orang yang telah berhenti minum alkohol sehubungan dengan kemasukan kecemasan ke hospital perubatan. Telah lama diperhatikan bahawa sebilangan jabatan terapi (gastroenterologi, pulmonologi, kardiologi, dll.) Adalah sejenis "penapis" untuk mengenal pasti pesakit dengan alkoholisme, yang sering tidak pernah meminta pertolongan dari pakar psikiatri-narkologi pakar.

Dalam hal ini, risiko terkena ALD pada pesakit seperti itu dalam keadaan, misalnya, hospital perubatan kecemasan sangat tinggi. Doktor hospital somatik multidisiplin perlu mengetahui manifestasi klinikal ALD, dapat mendiagnosis dan memberikan rawatan perubatan yang diperlukan untuk kategori pesakit ini.

Pada masa ini, pakar mempunyai dua pendapat mengenai rawatan ALD yang telah berkembang di hospital somatik. Ada yang menganggap adalah wajar untuk menjalankan rawatan di jabatan psikiatri (narkologi), yang lain - untuk merawat ALD yang dikembangkan dalam keadaan jabatan patologi, terapi yang pada masa ini diperlukan oleh hospitalisasi yang diperlukan, lebih kerap - di unit rawatan intensif. Dalam kes pertama, "profil" rawatan patologi mental diperhatikan (kerana ALD adalah psikosis). Pada yang kedua, keadaan terapeutik yang teruk (mendesak) yang menyertai ALD diambil kira, yang merupakan hak istimewa ahli terapi atau doktor kepakaran lain..

Gambar klinikal

Simptomologi sindrom delirious biasanya diwakili oleh keadaan stupefaction dengan pelanggaran kemampuan untuk menavigasi di tempat dan waktu, dominasi penipuan visual (halusinasi, ilusi dan pareidoli); digabungkan dengan delirium kiasan (kemasukan perwakilan berpecah-belah, tidak konsisten, tidak stabil, pecahan), kegembiraan motor. Gejala-gejala delirium di atas adalah sama dan diperhatikan tanpa mengira penyakit di mana ia berlaku: alkoholisme atau jenis ketagihan dadah lain, demensia pikun, bentuk penyakit vaskular serebrum, dan lain-lain. doktor, kadang-kadang cenderung untuk mengklasifikasikan sebarang perkembangan sindrom delirious sebagai ALD.

Diagnostik status mental dapat dilakukan dengan menggunakan soalan yang diberikan dalam jadual. Harus diingat bahawa ujian ini tidak spesifik dan hasilnya menunjukkan bukan sahaja keadaan kesedaran yang menggelikan, tetapi juga manifestasi demensia (demensia yang diperoleh).

Untuk membuat kesimpulan, perlu mengira jumlah mata (jumlah maksimum adalah 30). Sekiranya pesakit mendapat skor ≥29, mereka tidak mungkin mengalami kecelaruan atau demensia. Sekiranya pesakit mendapat ≤23 mata, kemungkinan besar adalah kecelaruan atau demensia.

Sebagai tambahan kepada gejala mental yang khas untuk ALD, biasanya disertai dengan gejala somatoneurologi yang wujud dalam sindrom penarikan alkohol (AAS).

Oleh itu, terdapat tiga sindrom utama di ALD:

  • kerosakan otak organik,
  • psikotik,
  • vegetatif.

Sindrom kerosakan otak organik dimanifestasikan oleh disorientasi, perubahan tahap kesedaran, ketidakupayaan afektif (euforia, kemurungan atau ketakutan), kerengsaan psikomotor, hipersensitiviti deria, gangguan tidur, dan kejang epilepsi. Sebab perubahan tersebut dianggap sebagai penurunan kesan penghambatan sistem γ-aminobutyrergic dan kekurangan kolinergik.

Sindrom psikotik disebabkan oleh hiperaktif sistem dopamin dan dimanifestasikan oleh ilusi, halusinasi visual, pendengaran dan taktil, peningkatan kecenderungan.

Ketidakseimbangan vegetatif berkembang disebabkan oleh hiperaktifan sistem simpatoadrenal dan ketidakcukupan sistem saraf autonomik parasimpatik. Disifatkan oleh: hipertermia hingga 38-38,5 ° C (suhu yang lebih tinggi menunjukkan proses keradangan); hipertensi arteri hingga 180/110 mm Hg. Seni. (hipertensi yang lebih jelas menjadikan anda mencari sebab bebas); takikardia, gegaran, berpeluh, peningkatan refleks tendon.

Tiga peringkat dibezakan semasa ALD [3].

Tahap I, atau mengancam kecelaruan. Di tempat pertama adalah gejala penarikan alkohol dalam bentuk hiperaktif dari sistem simpatik dan / atau gejala psikotik dengan halusinasi sementara. Selalunya pada waktu petang, kegelisahan, gegaran, kegelisahan dan manifestasi sindrom adrenergik lain meningkat, ketakutan yang tidak dapat dijelaskan muncul. Selanjutnya, kemampuan untuk menavigasi dalam masa dan ruang terganggu (kesedaran diri tetap ada). Pesakit gelisah, selalu bermain-main dengan pakaian, tempat tidur, memusingkan badan, bercakap dengan seseorang, ucapan mereka tidak dapat dibaca. Episod halusinasi visual menimbulkan pergolakan psikomotor. Suhu badan rendah, takik hiperpnea, hiperhidrosis teruk mungkin. Tahap ini pada kebiasaannya dapat dipulihkan dan gejala dapat diselesaikan secara spontan: kecelaruan berakhir secara tiba-tiba ketika ia bermula. Kejang epilepsi berkembang dalam 3-10% kes, biasanya dalam masa 48 jam setelah pengambilan alkohol. Melanjutkan pengambilan alkohol dapat mencegah perkembangan ALD. Tanda-tanda prognostik yang buruk dari segi perkembangan ALD termasuk: kehadiran penyakit somatik bersamaan, petunjuk anamnestic penyalahgunaan alkohol jangka panjang dan kecelaruan sebelumnya, sindrom kejang, halusinasi.

Tahap II, atau delirium yang telah selesai. Pada peringkat ini, semua ciri sindrom ALD dinyatakan dengan jelas. Halusinatori (pengalaman visual, pendengaran, taktil) dan khayalan, selalunya kandungan yang tidak menyenangkan (penganiayaan, kehancuran, dll.), Muncul dan berkembang, yang menakutkan pesakit.

Sehubungan itu, pergolakan psikomotor dan gangguan afektif mungkin meningkat. Suhu badan adalah subfebril, sesak nafas diperhatikan (kadar pernafasan hingga 22-24 per minit). Penyembuhan spontan untuk ALD tidak lagi mungkin. Rawatan intensif diperlukan. Kekurangan pertolongan menyebabkan kemurungan kesedaran, penurunan tekanan darah secara spontan dan penurunan tanda-tanda sindrom adrenergik lain. Panjang fasa ini sangat bergantung pada patologi bersamaan dan ketepatan langkah-langkah rawatan, kerana setelah beberapa jam ALD dapat beralih ke fasa akhir berikutnya..

Tahap III, atau kecelaruan yang mengancam nyawa. Semua gejala ALD berlaku dengan manifestasi vegetatif yang lebih teruk. Kelesuan muncul, kegembiraan pesakit mereda, pernyataan menjadi tiba-tiba, tidak dapat difahami, ucapannya bergumam, suaranya tenang, reaksi terhadap perintah luaran menghilang. Disifatkan oleh mydriasis, hipotensi, takikardia, sesak nafas, dan gegaran seluruh badan. Kekakuan otot-otot occiput, kemurungan kesedaran dari peningkatan hingga koma meningkat. Edema serebrum berkembang, diikuti dengan kematian pesakit. Ini adalah fasa dekompensasi, sering dengan gangguan organ dalaman dan sistem fungsional yang tidak dapat dipulihkan, yang menentukan keparahan keadaan pesakit..

Pesakit dengan ALD yang teruk mempunyai gejala berikut.

  • Komponen motor gairah kurang jelas. Kebangkitan, sebagai peraturan, terhad di bahagian luar pangsapuri anda sendiri, dan di peringkat yang diperluas - di luar tempat tidur.
  • Tingkah laku pesakit kurang kerap ditentukan oleh gangguan halusinasi-khayalan yang ada.
  • Fungsi tubuh terganggu, bertujuan untuk mengekalkan hubungan homeostasis seperti perasaan dahaga dan kelaparan.
  • Pada bahagian sistem saraf autonomi, perubahan dalam pengaktifan sistem simpatik (yang mendominasi) dan sistem parasimpatik dinyatakan. Kekurangan tekanan darah diperhatikan, takikardia dan takipnea berterusan.
  • Poliuria memberi laluan kepada oliguria.

Perlu ditekankan bahawa dalam ALD, pembatasan pengujaan motor di luar tempat tidur, pengurangan hiperhidrosis dan normalisasi tekanan darah sering dirasakan oleh doktor sebagai peningkatan keadaan akibat terapi, sementara gejala yang membimbangkan ini menunjukkan keadaan yang memburuk [1-3]. Di samping itu, komplikasi ALD mungkin berlaku pada setiap peringkat..

Komplikasi ALD

Keterukan keadaan pesakit dengan ALD banyak ditentukan oleh patologi somatik bersamaan [1, 2]. Seorang pesakit dengan penyalahgunaan alkohol jangka panjang biasanya mengalami lesi organ dalaman yang digambarkan sebagai polyvisceropathy toksik kronik. Delirium adalah pencetus dekompensasi mana-mana keadaan ini.

Selalunya, ALD menyertai dan boleh menyebabkan kematian pesakit berikutan penyakit.

Pneumonia. Ia menyertai ALD yang teruk dalam 30% kes, memprovokasi perkembangannya, menyukarkan perjalanan dan sebahagian besarnya menentukan prognosis. Dalam 10% kes, kerana peningkatan gangguan pernafasan, sokongan pernafasan diperlukan. Sebagai tambahan kepada radang paru-paru yang diperoleh masyarakat, pesakit seperti itu dapat mengembangkan hospital dan juga pneumonia aspirasi..

Kardiomiopati alkohol. Kegagalan jantung dalam konteks kardiomiopati alkoholik menyertai ALD yang teruk dalam 25% kes. Dalam 2-3% kes, ia menjadi penyebab langsung kematian pesakit. Gejala kardiomiopati adalah ciri kegagalan jantung kongestif: dyspnea, orthopnea, kesesakan paru-paru, edema periferal, dan pembesaran urat jugular. Aritmia adalah perkara biasa, lebih jarang tromboemboli periferal. ECG mungkin menunjukkan perubahan segmen ST dan gelombang T, blok cawangan bundle kiri.

Pankreatitis akut. Salah satu satelit ALD yang paling biasa, sering menjadi penyebab kemasukan ke hospital. Tanda-tanda diagnostik: sakit sengit di mesoepigastrium yang memancar ke belakang, loya, muntah, mabuk, gejala Cullen (biru di kawasan umbilik akibat hemoperitoneum) dan Gray Turner (pewarnaan kulit ungu atau coklat-hijau di bahagian perut kerana penguraian tisu hemoglobin), tanda-tanda "perut akut" dan paresis usus, peningkatan aktiviti amilase serum.

Kegagalan hati. Kerosakan hati berlaku pada 50% kes penyalahgunaan alkohol. Dalam ALD, yang menunjukkan alkoholisme lanjut, hati hampir selalu terjejas, tetapi perubahan fungsi hati berkisar dari bentuk asimtomatik (hanya perubahan biokimia diperhatikan) hingga perkembangan kegagalan hati.

Sirosis hati juga mempengaruhi perjalanan ALD dan memburukkan lagi prognosis. Manifestasi kegagalan hati yang paling hebat adalah ensefalopati, yang dicirikan oleh kesedaran yang terganggu (sehingga perkembangan koma). Prognosis untuk perkembangan ensefalopati hepatik sangat tidak baik.

Kegagalan buah pinggang akut (ARF). Ia dicirikan oleh oliguria (kurang dari 15 ml air kencing per jam) atau anuria dan peningkatan tahap kreatinin dan kalium dalam darah. ARF pada ALD yang teruk boleh menjadi prerenal (akibat hipovolemia) dan / atau buah pinggang (akibat myoglobinuria, keracunan ginjal, nekrosis tubular akut). Dengan ARF prerenal, terdapat kepadatan air kencing relatif tinggi (lebih daripada 1020) dan kandungan natrium yang rendah dalam air kencing (kurang dari 10 mmol / L) (jika tidak ada diuretik telah digunakan). Dengan ARF buah pinggang, air kencing mempunyai ketumpatan relatif rendah (kurang dari 1010). Secara klinikal, tanda-tanda kegagalan buah pinggang akut ditunjukkan oleh kekeliruan, mual, dan muntah. Kemungkinan tanda-tanda dehidrasi dan hipervolemia dengan edema paru, edema periferal, dan hiponatremia.

Edema serebrum, yang menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial yang ketara, adalah penyebab kematian yang paling biasa (75%) pada ALD yang teruk. Tekanan intrakranial yang meningkat secara klinikal ditunjukkan oleh sakit kepala yang kuat, muntah, kemurungan kesedaran (hingga perkembangan koma), kejang, gangguan pernafasan, cakera saraf optik yang stagnan dapat diperhatikan.

Dengan ALD, gejala fokus mungkin muncul, walaupun tidak ada perubahan pada imbasan CT. Penyebab dianggap hiponatremia, hipoglikemia, atau Todd's palsy.

Ketidakseimbangan air dan elektrolit. ALD sering disertai dengan dehidrasi (hingga perkembangan kejutan hipovolemik). Dehidrasi pada kecelaruan alkoholik disebabkan oleh hiperhidrosis, demam, muntah, dan pengambilan cecair yang tidak mencukupi.

Untuk menentukan kehadiran dan keparahan dehidrasi, pemeriksaan menyeluruh diperlukan, kerana kadang-kadang ALD dengan pengekalan natrium dan air (dengan kerosakan hati) atau hiperhidrasi hiponatremik dengan rembesan berlebihan hormon antidiuretik berlaku. Dalam keadaan ini, suntikan intravena sejumlah besar cecair boleh menyebabkan edema serebrum..

Adalah perlu untuk mengawal tahap kalium, natrium, kalsium, osmolariti plasma, kerana dengan ALD yang teruk, perubahan parameter ini mungkin berlaku dalam satu arah dan ke arah yang lain..

Penyebab utama hiponatremia, seperti yang telah disebutkan, adalah hiperhidrosis. Ciri hipokalemia ALD yang teruk adalah faktor risiko aritmia jantung. Hiperkalemia mungkin berlaku dengan rhabdomyolysis dan kegagalan buah pinggang yang teruk.

Hipomagnesemia hampir selalu berlaku pada alkoholisme kronik kerana kekurangan pengambilan, kekurangan penyerapan, ekskresi magnesium buah pinggang yang berlebihan.

Pelanggaran keadaan asid-asas (ACS). Perubahan keseimbangan asas asid mungkin berlaku terhadap asidosis dan alkalosis. Penyebab asidosis: puasa (ketoasidosis), kejang yang berpanjangan atau berulang, kejutan hipovolemik, hipoksia. Alkalosis menyebabkan: hiperventilasi, muntah. Rawatan gangguan keseimbangan asas asid terdiri daripada membetulkan penyebabnya.

Pelanggaran metabolisme vitamin. Lebih daripada 50% pesakit dengan alkoholisme mempunyai kekurangan vitamin B1 secara klinikal. Dengan adanya manifestasi klinikal ensefalopati Wernicke (kekeliruan, gangguan oculomotor dan pupilari, ataksia), dos harian tiamin adalah 1000 mg pada hari pertama rawatan. Dalam 10% kes, pesakit dengan alkoholisme menunjukkan kekurangan vitamin B6 dan hipovitaminosis lain, yang mesti diperbaiki.

Rhabdomyolysis. Rhabdomyolysis di ALD disebabkan oleh kerosakan otot (sindrom posisi) dan kejang. Myoglobinuria, peningkatan tahap kreatin fosfokinase dalam darah, diperhatikan secara klinikal. Myoglobinuria boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang akut. Untuk pencegahannya, sejumlah besar cecair disuntik secara intravena. Diuresis dirangsang dengan manitol (25 g secara intravena). Setelah mencapai diuresis yang mencukupi, natrium bikarbonat disuntik secara intravena, mengekalkan pH air kencing di atas 6.5 (pencegahan kerosakan myoglobin pada tubulus ginjal). Furosemide boleh menyebabkan pengasidan air kencing dan pemendakan myoglobin [3].

Anatomi patologi ALD

Pemeriksaan patomorfologi pada pesakit yang meninggal akibat ALD, sebagai peraturan, mendedahkan perubahan atropik pada hemisfera serebrum, yang paling ketara pada lobus frontal. Terdapat peningkatan pada ventrikel otak ketiga dan lateral. Secara makroskopik, perhatian diberikan kepada pembengkakan atau edema otak yang jelas, sindrom hemoragik tidak stabil.

Pemeriksaan histologi menunjukkan perubahan distrofi pada sel-sel saraf dengan penurunan jumlahnya dan pelbagai fokus neuronophagy dan kehancuran sel, yang sangat ketara pada lapisan ketiga dan keempat korteks serebrum. Perdarahan pada batang otak, serta fenomena penyebaran ensefalopati toksik-anoksik, termasuk disintegrasi granular yang jelas dan degenerasi vakuula neurosit, dikesan secara mikroskopik. Terdapat lesi batang yang dominan, khususnya bahagian otak yang hipotalamus. Ini sesuai dengan perubahan ciri kelenjar endokrin dari keadaan tekanan (menurut Selye).

Rawatan ALD

Banyak ubat telah dicadangkan untuk rawatan ALD [6-10], tetapi tidak ada yang memenuhi semua kriteria yang diperlukan: kehadiran kesan sedatif tanpa penekanan refleks pelindung, peningkatan ambang kejang, penekanan hiperaktif autonomi, tindakan antipsikotik.

Di Eropah, clomethiazole dianggap sebagai ubat pilihan (tidak didaftarkan di Rusia). Ia mempunyai sifat sedatif, menghalang aktiviti sistem saraf autonomi simpatik, mempunyai kesan cemas dan antikonvulsan, tetapi kesan antipsikotiknya terhad.

Di Rusia (dan juga di AS) benzodiazepin adalah ubat pilihan. Di antaranya, diazepam, chlordiazepoxide dan midazolam paling kerap digunakan..

Kelemahan ubat-ubatan ini termasuk pengumpulan ubat penenang, kemurungan pernafasan dan peningkatan risiko aspirasi..

Berbanding dengan benzodiazepin, neuroleptik (termasuk fenotiazin dan haloperidol) tidak mempunyai kesan sedemikian terhadap perkembangan delirium. Dalam rawatan ALD yang teruk, kombinasi terapi intravena dengan benzodiazepin dan haloperidol (atau droperidol) adalah rawatan pilihan. Perlu diingat bahawa rawatan tersebut hanya boleh dilakukan di unit rawatan intensif. Dan antipsikotik (terutamanya chlorpromazine) dalam bentuk monoterapi untuk ALD boleh membahayakan.

Analisis meta menunjukkan bahawa benzodiazepin berkesan dalam mengurangkan kemungkinan kecelaruan dan kejang. Walaupun terdapat aktiviti antikonvulsan benzodiazepin, beberapa pesakit memerlukan terapi antikonvulsan tambahan dengan hidantoin atau barbiturat.

Carbamazepine berkesan untuk menghilangkan pergolakan dan kejang pada tahap I ALD. Ubat ini lebih berjaya daripada benzodiazepin dalam melegakan gejala psikotik. Tetapi dalam kes ALD yang teruk, ia tidak berlaku..

Clonidine dan α-blocker digunakan untuk merawat hiperaktif reaktif bersimpati. Hasil terbaik untuk pengendalian hiperaktif reaktif bersimpati diperoleh dengan penggunaan a2-reseptor clonidine.

Prinsip-prinsip rawatan kemungkinan patologi somatik bersamaan dinyatakan dalam jadual (lihat tajuk "Di bawah kaca").

Oleh itu, ALD adalah penyakit yang teruk dan berpotensi membawa maut. Pesakit dengan getaran delirium memerlukan pemerhatian berterusan dan pemantauan yang teliti terhadap semua fungsi penting, pencegahan tepat waktu dan pembetulan penyakit somatik yang bersamaan. Oleh itu, jika pesakit mempunyai ALD, yang telah berkembang di tempat tidur terapi di hospital somatik, rawatan hanya mungkin dilakukan di unit rawatan intensif. Pengurusan pesakit dengan ALD di hospital narkologi semestinya dilakukan dengan penglibatan seorang pengamal am untuk pengesanan tepat pada masanya kemungkinan patologi somatik fatal yang bersamaan. n

Sastera
  1. Pelepets A.V. Aspek klinikal dan epidemiologi patologi somatik dan mental dalam bentuk moden psikosis alkohol dan keadaan penarikan diri // Berita Kharkiv Psychiatry, 2002. - http://www.psychiatry.org.ua/articles/paper040.htm.
  2. Kuzminov V.N., Yurchenko N.P., Yurchenko A.N. Masalah diagnostik dan terapeutik dalam psikosis akut pada orang yang bergantung kepada alkohol // Jurnal Perubatan Antarabangsa. - 2003. - T. 9. - No. 3. - S. 31-33.
  3. Kekelidze Z.I., Zemskov A.P., Filimonov B.A. Delirium alkohol yang teruk // RMZh. - 1998. - T. 6. - No. 2. - http://www.rmj.ru/rmj/t6/n2/4.htm.
  4. Sivolap Yu.P., Savchenkov V.A., Axelrod B.A., Marshev M. Yu., Yanushkevich M.V., Vandysh M.V. Delirium alkohol dalam amalan klinikal am // Perubatan keadaan kritikal. - 2004. - No. 2. - S. 30-36.
  5. Buku panduan untuk pengamal: Kecemasan dari A hingga Z: Per. dari bahasa Inggeris. / Ed. A. L. Vertkina. - M.: GEOTAR-MED, 2003.-- 352 s.
  6. Gofman A.G. Rawatan pesakit dengan psikosis alkohol // SM. - 2002. - T. 10. - No. 12 - 13. - http://www.rmj.ru/rmj/t10/n12-13/556.htm.
  7. Mayo-Smith M. F., Beecher L. H., Fischer T. L. et al. Pengurusan kecelaruan pengambilan alkohol. Garis panduan amalan berasaskan bukti // Arch. Pelatih Med. 2004; 12; 164 (13): 1405-1412.
  8. Mayo-Smith M. F. Pengurusan farmakologi pengambilan alkohol. Garis panduan amalan analisis meta dan bukti. Kumpulan Kerja Persatuan Perubatan Ketagihan Amerika mengenai Pengurusan Farmakologi Pengeluaran Alkohol // JAMA. 1997; sembilan; 278 (2): 144-151.
  9. Holbrook A. M., Crowther R., Lotter A., ​​Cheng C., King D. Meta-analisis penggunaan benzodiazepin dalam rawatan penarikan alkohol akut // CMAJ. 1999; sembilan; 160 (5): 649-655.
  10. Martin P. R., Singleton C. K., Hiller-Sturmhofel S. Peranan kekurangan tiamin dalam penyakit otak alkohol // Alcohol Res. Kesihatan. 2003; 27 (2): 134-142.

V.G Moskvichev, calon sains perubatan
R. Yu.Volokhova
M. A. Zinovieva

MGMSU, NNPOSMP, Moscow
Hospital Narkologi Klinikal Wilayah Yaroslavl, Yaroslavl

Rawatan psikosis alkoholik (delirium tremens)

Salah satu akibat alkoholisme yang paling teruk adalah psikosis. Mereka boleh muncul dalam pelbagai bentuk. Yang paling biasa di antaranya adalah kecelaruan alkohol, yang disertai dengan pelbagai halusinasi, khayalan, dan tingkah laku manusia yang tidak sesuai. Fikirannya bingung, seluruh tubuhnya bergetar, tidur hilang. Orang menyebut keadaan ini "delirium tremens", yang mana terdapat penjelasan sederhana. Semasa serangan, seseorang menjadi pucat, menjadi "panas" - suhunya meningkat. Gangguan mental ini berlaku pada orang setelah penyalahgunaan alkohol yang berpanjangan - dalam tempoh penarikan diri dari pesta.

"Delirium tremens" hanya muncul pada orang yang didiagnosis dengan alkoholisme tahap 2 atau 3. Lelaki mencapai keadaan ini setelah minum minuman keras selama 5 tahun. Bagi wanita, ambang ini kira-kira tiga tahun.

Gejala psikosis alkoholik dan bentuk manifestasi

Sebagai peraturan, "delirium tremens" muncul dua hari selepas minum alkohol. Pertama, peningkatan emosi yang tajam muncul, dicirikan oleh perubahan mood yang ketara - dari keseronokan yang kuat hingga kemurungan mutlak, hingga pencerobohan. Kemudian tangan mula menggeletar. Kaki menjadi lembap, mengalami gegaran yang teruk. Pesakit gelisah, tidak dapat tidur dengan bermulanya malam. Dia boleh tertidur, tetapi mimpi buruk segera muncul, mimpi itu hilang. Semasa serangan, gejala psikosis alkoholik berlaku:

  • Ketakutan, panik yang tidak dapat digerakkan. Mereka "menangkap" pesakit, memburukkan keadaannya.
  • Terjejas koordinasi pergerakan, hilangnya rasa spasial diri, disorientasi dalam masa. Seseorang tidak memahami di mana dia berada, pukul berapa dia berada.
  • Pelanggaran aktiviti kardiovaskular. Denyutan jantung meningkat, tekanan darah meningkat. Hati secara harfiah "melompat keluar" dari dada.

Doktor Narkologi yang berpengalaman. Di hospital atau di rumah. Keberangkatan sepanjang masa di Moscow dan wilayah. Profesional, tanpa nama, selamat.

Salah satu manifestasi yang paling teruk dari delirium tremens adalah halusinasi. Mereka berbeza:

  • taktil;
  • pendengaran;
  • visual.

Jadi, misalnya, dengan bentuk taktil, nampaknya pesakit bahawa serangga, labah-labah, ular, dan lain-lain merangkak ke atas tubuhnya. Pelbagai pemandangan mengerikan mungkin kelihatan di mana mereka dipotong, ingin membunuh atau mencederakannya. Ekspresi wajah orang seperti itu berubah secara mendadak. Ekspresi ngeri tidak meninggalkan wajah. Dia merasakan semua ketakutan ini secara fizikal.

Dengan halusinasi visual, pesakit tidak hanya merasakan semua ini, tetapi juga melihat. Halusinasi pendengaran - gemerisik, pelbagai bunyi, suara. Orang seperti itu dapat mendengar ancaman, bersumpah, berseru meminta pertolongan. Dengan psikosis alkoholik, seseorang memasuki "dunianya" sendiri, sama sekali tidak dapat difahami oleh orang di sekelilingnya. Dia menghancurkan jiwa, yang penuh dengan fenomena kritikal yang tidak dapat dipulihkan. Adalah mungkin untuk mengeluarkan seseorang dari keadaan ini hanya di hospital, di bawah pengawasan doktor pusat perubatan NarkoDok..

Rawatan untuk ketakutan delirium

Semasa merawat psikosis alkohol, perlu memberi pertolongan cemas tepat pada masanya dan berkelayakan. Pesakit tidak mencukupi, hiperaktif, terlalu emosional, dan sering menjadi ganas. Dalam keadaan ini, dia boleh membahayakan dirinya dan orang lain. Oleh itu, pertama sekali, dia mesti tidur. Dalam beberapa kes, pesakit harus diikat. Ingat - orang seperti itu mesti segera dihantar ke klinik.

Pesakit dengan diagnosis delirium alkohol pertama kali diberi ubat penenang yang mempunyai kesan sedatif dan antikonvulsan. Ia mungkin Diazepam. Meresepkan ubat-ubatan yang menghilangkan tanda-tanda gairah pertama. Selanjutnya, bergantung pada keadaan dan tahap keganasan, pesakit dihantar ke jabatan narkologi atau psikiatri.

Rawatan untuk ketakutan delirium adalah kompleks. Pertama, doktor menstabilkan pergolakan psikomotor, yang menjadikan orang itu tidak dapat tidur. Tidur yang stabil adalah prasyarat untuk pemulihan. Selanjutnya dilakukan:

  • Detoksifikasi. Pada peringkat terapi ini, produk penguraian alkohol toksik dikeluarkan dari badan..
  • Penghapusan hipoksia. Pesakit dalam keadaan psikosis alkoholik mengalami kekurangan oksigen.
  • Ketepuan badan dengan vitamin, mineral.
  • Pemulihan keseimbangan garam-air.

Terapi ubat dalam rawatan delirium tremens dijalankan oleh ahli narkologi klinik NarkoDok dengan berhati-hati. Adalah perlu untuk mempertimbangkan keadaan pesakit, kemungkinan kesan sampingan yang berlaku semasa mengambil ubat. Ubat yang paling popular dan berkesan yang dapat mengatasi psikosis alkoholik adalah: diphenhydramine, piracetam, sekumpulan ubat penenang (Relanium, Phenazepam, Elenium, dll.), Barbamil, dan lain-lain. Semua ubat ini hanya boleh digunakan seperti yang diarahkan oleh doktor yang hadir.!

Kami bekerja sepanjang masa, doktor berpengalaman, 100% tanpa nama.

Dengan gegaran kecelaruan, kemungkinan kematian sangat tinggi

Gegaran Delirium - secara harfiah "mengaburkan pengaburan".

Gejala dan rawatan gegaran delirium (delirium alkohol).

Gejala menakutkan, tingkah laku menakutkan... ini adalah salah satu komplikasi serius daripada minum alkohol.

Gegaran delirium pasti menjadi alasan untuk segera mendapatkan rawatan perubatan profesional, dan semakin cepat semakin baik..

Adalah perlu untuk membuat pesakit di hospital untuk mendapatkan rawatan yang mencukupi dan mendesak, jika tidak, akibat dari sindrom ini boleh menjadi teruk, bahkan boleh membawa maut. Yang lain juga berisiko, kerana semasa gegaran delirium, seseorang tidak mengawal dirinya sendiri.

Pertolongan cemas untuk kecelaruan kecelaruan.

Seperti yang telah disebutkan, gegaran delirium memerlukan rawatan segera..

Sebelum kedatangan doktor, cadangan berikut mesti diikuti:

- Lebih baik memindahkan pesakit ke kedudukan mendatar, jika diperlukan, anda bahkan boleh melumpuhkannya untuk keselamatan.

- Segera hubungi pasukan ambulans.

- Beri dia air secukupnya kerana badannya mengalami dehidrasi.

- Sapukan yang sejuk di kepala anda, mungkin juga mandi air sejuk.

Bantuan profesional untuk ketegangan delirium.

Delirium tremens memerlukan rawatan dalam dua arah: kesan pada jiwa dan fisiologi pesakit.

Oleh itu, penggunaan ubat psikotropik dibenarkan, begitu juga dengan ubat yang akan membuang bahan toksik dari badan. Sebagai tambahan, ubat-ubatan diberikan sebagai terapi sokongan untuk mengembalikan keseimbangan garam air, menormalkan aktiviti organ, kerana penyakit serius seperti ini mempengaruhi hati, ginjal, jantung, dan sistem pernafasan..
Bagi ubat-ubatan, rawatan untuk gegaran delirium memerlukan dos haloperidol dan relanium yang mencukupi untuk melegakan penglihatan dan khayalan halusinasi pesakit..

Untuk melegakan gejala keracunan, digunakan pelbagai kaedah untuk memperkenalkan satu set ubat yang dapat menghentikan kesan toksik pada otak dengan cepat dan memadamkan rangsangannya yang tinggi. Ubat boleh diberikan: secara intravena - titisan dan jet, intramuskular dan oral, iaitu melalui mulut. Pada masa yang sama, prosedur untuk hemosorpsi dan plasmapheresis harus dikecualikan sepenuhnya, kerana risiko tinggi menjalankan prosedur ini dengan mabuk alkohol dan dadah. Prosedur detoksifikasi alkohol ini hanya dapat dilakukan dalam keadaan darurat, apabila kemungkinan kematian akibat keracunan alkohol melebihi kemungkinan risiko komplikasi setelah operasi darah yang kompleks ini.

Dengan kecelaruan delirium, ubat diberikan untuk memastikan jantung berfungsi. Dengan peningkatan risiko yang ada untuk mengembangkan edema serebrum pada masa manifestasi tremens delirium, dan bergantung pada keadaan badan, serta kehadiran penyakit kronik lain, mungkin diperlukan untuk menyuntikkan larutan lasix 1%. Di samping itu, pesakit diberi vitamin B dan C, ubat khusus untuk mempercepat penarikan metabolit alkohol, menormalkan aktiviti otak, mengurangkan tahap reaksi autonomi, dan lain-lain, yang dipilih secara individu, bergantung pada keadaan orang tersebut..

Sekiranya ketegangan delirium didiagnosis, rawatan harus dilakukan hanya di hospital, di unit rawatan intensif. Keadaan ini boleh bertahan hingga seminggu, dan dalam beberapa kes lebih lama (kursus tidak biasa).
Harus diingat bahawa pada waktu siang pesakit sering merasa memuaskan, tetapi pada waktu gelap, pada waktu petang, gejalanya kembali dan menjadi lebih kuat.

Tidur yang berpanjangan dengan ketegangan delirium adalah prasyarat untuk pemulihan..

Rawatan delirium tremens secara terperinci.

1. Pesakit diberi ubat seperti tiamin. Ia diperkenalkan sebaik sahaja dirawat di hospital. Dos - dikira secara individu dan rata-rata boleh seratus hingga dua ratus miligram secara intramuskular atau intravena.

2. Vitamin B6, yang dikenali sebagai asid folik, juga harus. Satu miligram sehari secara intramuskular, sehingga nilai normal tercapai.

3. Keletihan badan yang teruk diperbaiki dengan dos vitamin lain. Adalah mungkin untuk menggunakan kompleks di dalamnya, jika tidak ada alasan untuk mempercayai bahawa pesakit akan muntah. Kumpulan vitamin B dan vitamin C sangat penting dalam tempoh ini.

4. Sekiranya terdapat tanda-tanda kekurangan vitamin K, maka kekurangan vitamin ini juga akan diisi semula.

Ini hanyalah garis besar mengenai kemungkinan rawatan untuk kecelaruan alkohol. Kami tidak menasihati sesiapa pun, bahkan orang-orang dengan pendidikan perubatan yang tidak mempunyai pengalaman untuk mengeluarkan seseorang dari keadaan psikotik yang teruk ini, untuk mencuba memberi ubat sendiri. Ini harus dilakukan hanya oleh pakar psikiatri-narkologi yang berpengalaman dan hanya di hospital 24 jam. Rawatan, terutama untuk penyakit yang sangat serius, seperti psikosis alkoholik (delirium tremens), dipilih hanya secara individu sesuai dengan keadaan dan keadaan pesakit.

Adalah perlu untuk mengawasi tanda-tanda penting badan sepanjang masa - jika ketidakstabilan berterusan walaupun selepas penggunaan ubat, ini mungkin merupakan tanda kerosakan hati.
Mengenai kesan pada jiwa, ada cadangan berikut:

Dalam keadaan seperti gegaran delirium, rawatan tidak terhad untuk mengubati gejala fizikal, tujuannya adalah untuk mengembalikan seseorang ke kesadaran yang jelas dan mengurangkan manifestasi mental..

Terapi yang menenangkan untuk kecelaruan alkohol - dos kecil atau sederhana (bergantung kepada keparahan penyakit) penenang atau penenang. Sekiranya pesakit berada di bawah pemerhatian, dan secara umum, perjalanan tremor delirium tidak rumit, adalah mungkin untuk menolak terapi tersebut.

Walau bagaimanapun, walaupun ia adalah kambuh, ubat-ubatan tersebut sepertinya diperlukan. Tujuan penenang adalah untuk mengurangkan sensasi gejala penarikan, membawa pesakit ke dalam keadaan mengantuk ringan dan mengurangkan kegembiraan. Apabila kerosakan hati berlaku, dos ubat penenang harus dipilih secara individu dan berhati-hati..
Setiap kes harus mempunyai taktik bekam tersendiri. Tetapi secara umum, dengan sindrom alkohol, ubat diberikan setiap satu atau dua jam, sehingga tanda-tanda penenang yang diperlukan muncul..

Sekiranya kesannya dicapai, maka ubat-ubatan diresepkan mengikut keperluan..
Penyokong pendekatan pemuas hati berpendapat bahawa skema pentadbiran intensif tertentu agen bertindak panjang adalah paling berkesan; selepas kursus ini, penerusan kaedah penenang tidak diperlukan.
Rawatan delirium tremens dengan terapi cecair memerlukan berhati-hati.

Biasanya diasumsikan bahawa gegaran delirium disertai oleh kekurangan cecair yang teruk dan ketidakseimbangan keseimbangan air-garam. Ini disebabkan oleh fakta bahawa semasa keadaan mabuk, pengambilan vitamin dan bahan lain yang diperlukan adalah sedikit. Semasa serangan demam, mungkin terdapat cirit-birit, muntah, berpeluh meningkat, hiperaktif, yang pada umumnya memberikan banyak kehilangan cecair.

Namun, walaupun dengan gambaran klinikal seperti itu, perlu dilakukan pendekatan semula rehidrasi dengan berhati-hati. Penyelidikan baru menunjukkan bahawa gegaran delirium hanyalah overhidrasi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pesakit sering mengalami edema serebrum. Pendapat berbeza-beza, termasuk mengenai penggunaan diuretik.

Perkara utama dengan manifestasi getaran delirium, yang mesti diputuskan oleh doktor adalah memilih taktik rawatan individu tanpa menggunakan pendekatan formal, kerana setiap kes tertentu mungkin mempunyai ciri tersendiri.
Kriteria untuk menilai sindrom dehidrasi

1. Pembengkakan kulit, turgor. Sekiranya alkoholisme berlarut-larut, maka disertai dengan kehilangan vitamin, yang memberikan gejala seperti akibat pemusnahan tisu subkutan.

2. Penyelidikan berat badan juga dapat memberikan gambaran yang pasti. Walau bagaimanapun, penurunan berat badan boleh dikaitkan bukan hanya dengan dehidrasi, tetapi juga dengan kekurangan zat makanan dan pemakanan yang buruk. Oleh itu, berat badan memainkan peranan penting dalam rawatan delirium tremens. Keluhan dahaga dan mulut kering mungkin bukan disebabkan oleh kekurangan air, tetapi pernafasan cepat cetek.

3. Semasa menilai hematokrit, harus diingat bahawa anemia memberikan petunjuk normal sekiranya terdapat dehidrasi.

4. Analisis air kencing hanya bersifat informatif dengan fungsi ginjal yang normal, tetapi jika terdapat kegagalan buah pinggang, hasilnya akan kabur.

Akibat dari gegaran delirium (delirium alkohol).

Kecelaruan alkoholik (delirium tremens) biasanya mula terserlah dalam 2 atau 3 peringkat alkoholisme, dalam tempoh pengambilan alkohol (mabuk), lebih kerap pada hari ke-3-7.

Ini dinyatakan oleh khayalan, yang disebabkan oleh halusinasi visual, pendengaran dan / atau taktil, menggigil dan demam. Halusinasi biasanya mengancam, sering disajikan dalam bentuk makhluk berbahaya kecil (serangga, syaitan). Pada masa ini, ensefalopati alkohol sedang berkembang secara aktif..

Dengan rawatan perubatan yang berkualiti, kecelaruan (delirium tremens) biasanya berakhir dengan pemulihan, dengan sedikit kerosakan pada aktiviti otak. Jarang sekali, sekiranya terdapat penyakit somatik yang teruk atau sejarah alkoholisme yang panjang sekiranya terdapat akibat yang teruk akibat alkohol, kematian mungkin berlaku.

Sekiranya tidak ada rawatan perubatan yang mencukupi, kecelaruan alkohol sering berakhir dengan sendirinya, tetapi dengan penurunan ketara dalam kecerdasan dan kemampuan berfikir pesakit. Kurang biasa, boleh berakhir dengan kematian.

Bahaya utama kecelaruan alkohol adalah risiko mencederakan diri sendiri atau kecederaan serius pada orang lain..

Oleh itu, pada tanda-tanda pertama delirium tremens (delirium alkoholik), anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan..

Kami mengesyorkan bahawa dengan pengambilan minuman keras yang berpanjangan atau riwayat alkoholisme yang panjang (penyalahgunaan alkohol lebih daripada 5 tahun), jangan mempertaruhkan nyawa dan kesihatan anda, tetapi selalu meminta pertolongan daripada doktor sekiranya perlu berhenti minum.

Ingat bahawa alkohol adalah racun otak. Penyalahgunaannya membawa kepada perkembangan gangguan keperibadian, demensia dan penyakit somatik lain..

Mulakan rawatan untuk ketagihan alkohol tepat pada waktunya, jangan tunggu komplikasi, perkembangan penyakit serius.

Hubungi kami dan kami akan membantu anda walaupun dalam keadaan paling sukar.

Rawatan kecelaruan alkohol di rumah dan di hospital

Kecelaruan alkohol tergolong dalam psikosis akut. Ia terbentuk dengan ketergantungan kronik pada alkohol (dengan penolakan tajam untuk mengambil produk dengan tahap tertentu). Kumpulan risiko termasuk pesakit yang mengalami kecederaan kraniocerebral dan luka berjangkit sebelumnya. Rawatan gegaran delirium di rumah dapat dilakukan hanya pada fasa awal perkembangan. Pada masa akan datang, bantuan doktor di hospital sangat diperlukan.

Pertolongan cemas

Sekiranya gejala gegaran delirium berlaku (penglihatan, gegaran lengan dan kaki, serangan yang berlebihan, kekerasan, dll.), Pesakit memerlukan bantuan kecemasan. Serangan kecelaruan alkohol biasanya berlangsung 3-5 hari. Tindakan untuk mereka:

  1. Letakkan pesakit ke tempat tidur, walaupun dia tidak tahan. Sekiranya seseorang itu gaduh, dia boleh diikat. Oleh itu, anda akan melindungi diri anda dan alkoholnya sendiri..
  2. Hubungi ambulans. Ini tidak akan berfungsi untuk mengatasi kecelaruan anda sendiri dengan latar belakang alkoholisme.
  3. Pesakit perlu minum banyak cecair. Ia juga perlu disejukkan secara berkala di bawah pancuran atau dengan serbet basah..
  4. Pesakit perlu diyakinkan. Beri dia ubat penenang. Hati-hati, sebilangannya tidak sesuai dengan etanol.

Bersumpah dengan pesakit tidak ada gunanya. Dengan keadaan patologi seperti itu, dia masih tidak akan memahami anda. Cuba bercakap dengannya dengan suara yang tenang dan sekata. Sokongan orang yang dikasihi sekarang sangat diperlukan untuknya.

Rawatan di rumah

Rawatan untuk ketegangan delirium harus dilakukan di hospital. Adalah mungkin untuk menolong pesakit di rumah hanya pada fasa awal keadaan patologi. Ubat yang dapat mengatasi penyakit ini dikeluarkan di farmasi dengan resep..

Etil alkohol sepenuhnya mengganggu kerja semua organ dan sistem. Oleh itu, pesakit mesti mengambil ubat untuk memulihkannya. Hanya doktor yang boleh menetapkannya selepas pemeriksaan diagnostik..

Satu-satunya perkara yang boleh anda lakukan di rumah:

  • mengurangkan mabuk badan (mencuci saluran gastrousus, menggunakan adsorben);
  • menjaga fungsi organ dan sistem (tekanan dada, pernafasan buatan);
  • pencegahan masalah yang timbul akibat serangan (tidak membiarkan pesakit keluar dari rumah, mengeluarkan benda tajam, dll.).

Seorang penagih alkohol hanya boleh diberi sorben dan diuretik sendiri. Penggunaan ubat-ubatan lain membawa kepada akibat yang serius..

Bantuan dari farmasi rakyat dan preskripsi Popov

Teknik "Resep Popov" dapat menghilangkan gejala yang teruk. Pesakit mesti diberi campuran berikut:

  • d / air 100 ml;
  • Luminal, Phenobarbital 3 keping;
  • etanol 96% 15-20 ml.

Semua komponen mesti dicampurkan dengan baik dan diberikan kepada penagih alkohol untuk dimakan dalam satu tegukan. Sekiranya tidak ada ubat bernama, ubat tersebut dapat diganti dengan Keppra, Frisium, Suksilep, Difenin, Tebantin, Diuremid, Valproate Orion.

Kaedah alternatif boleh digunakan hanya setelah berunding dengan pakar. Mereka hanya dapat membantu pada tahap awal alkoholisme. Mereka bukan rawatan yang lengkap. Resipi yang paling berkesan:

  • Pewarnaan daun salam dan akar cinta. Tuangkan 1 sudu besar setiap bahan dengan vodka berkualiti. Tetapkan untuk menanam selama seminggu. Perahkan produk melalui kain cheesecloth. Tambahkan beberapa tetes hingga 50 ml air. Gunakan penagih alkohol.
  • Kayu cacing pahit dan warna yarrow. Tuangkan 100 ml vodka ke dalam 25 g setiap komponen. Berkeras 10-12 hari. Lewati kain tipis dan cairkan 3-4 tetes dalam 50 ml air. Ambil secara lisan.
  • Pengumpulan dari tanaman perubatan. Yarrow, thyme, wormwood, masing-masing 20 g, tuangkan 300 ml air mendidih. Berkeras selama beberapa jam. Beri minuman dalam satu tegukan.
  • Resipi kuno untuk ketegangan kecelaruan dan ketagihan alkohol. Taburkan gula di atas kayu birch. Bakar api dan kemudian padamkan. Mangsa perlu menghirup asap ini. Selepas itu, beri dia segelas alkohol yang kuat untuk diminum. Penyembuh kampung mendakwa bahawa ini adalah minuman terakhir dengan tahap yang akan dimakan oleh seseorang.
  • Merebus ram, domba. Tuangkan dua sudu koleksi dengan 300 ml air mendidih. Masak dengan api kecil selama 15-20 minit. Biarkan sejuk dan melewati kain lap. Tuang 100-150 ml kepada penagih alkohol dua atau tiga kali sehari. Kaedah ini boleh menyebabkan reaksi yang tidak dijangka. Oleh itu, perundingan perubatan diperlukan sebelum rawatan..
  • Hellebore tincture. Ambil 100 ml tiga kali sehari. Resipi ini mampu mengatasi gangguan jiwa.
  • Sejak zaman kuno, telah dipercayai bahawa epal hijau dapat mengatasi getaran delirium. Seorang penagih alkohol perlu memakannya dalam jumlah segar.

Madu mampu melegakan gejala gegaran delirium. Produk pemeliharaan lebah dalam jumlah 6 sudu teh diberikan kepada seorang alkohol. Lakukan perkara yang sama selepas 20 minit. Selepas 1/4 jam lagi, ulangi. Secara keseluruhan, pesakit mesti makan 18 sudu..

Selepas beberapa jam, temujanji itu diteruskan. Juga, dalam masa satu jam, berikan pesakit 18 sudu madu. Kemudian tidur. Pada waktu pagi dia boleh dibenarkan mabuk. Secara selari, paksa untuk menggunakan 3 dos produk lebah lebah, 6 sudu teh setiap 20 minit. Selepas itu, anda perlu sarapan dan makan 4 sudu kecil lagi. sayang. Adalah dipercayai bahawa teknik ini menghalang keinginan untuk minum alkohol. Membantu walaupun mabuk teruk.

Rawatan di hospital di bawah pengawasan doktor

Sekiranya terdapat manifestasi psikosis, mangsa disyorkan untuk dimasukkan ke hospital. Resusitasi sering diperlukan. Pengambilan alkohol itu ditempatkan di dispensari narkologi di jabatan psikiatri.

Ubat harus diberikan secepat mungkin. Dengan ketegangan kecelaruan yang teruk, pesakit boleh mati. Semua organnya mula gagal.

Dengan rawatan yang betul, serangan kecelaruan alkohol cepat berlalu. Pesakit memerlukan rehat yang lengkap dan tidur yang berpanjangan. Bersama dengan detoksifikasi badan, kita dapat mengatasi keadaan patologi.

Pakar narkologi anda mengesyorkan: Apa yang boleh menyebabkan kecelaruan alkohol??

Gegaran delirium menimbulkan akibat yang serius tanpa rawatan yang betul. Otak terutamanya terjejas. Keadaan buruk berikut juga berlaku:

  1. Kardiomiopati alkohol. Menurut statistik, ia berlaku pada 1/4 penagih. Dalam kebanyakan kes, pesakit mati.
  2. Pneumonia. Diperhatikan pada 1/3 alkohol.
  3. Pembengkakan tisu otak.
  4. Pankreatitis (keradangan pankreas).
  5. Gangguan metabolisme nutrien.
  6. Masalah dalam fungsi hati dan buah pinggang.
  7. Rhabdomyolysis.
  8. Bunuh diri.
  9. Berdarah.
  10. Melakukan jenayah berat sambil mengigau.
  11. Melemahkan sistem imun. Oleh kerana itu, penagih alkohol lebih mudah terkena lesi berjangkit dan virus..

Penyakit ini membawa kepada tiga hasil: penyembuhan mutlak, penyembuhan separa, kematian. Semakin cepat langkah-langkah terapi dimulakan, semakin besar kemungkinan hasil yang baik..

Adalah mungkin untuk menghilangkan gegaran delirium, tetapi dengan syarat pesakit sepenuhnya menolak produk alkohol. Dia mesti memahami ancaman penuh yang menimpanya akibat ketagihan. Ingin menyembuhkan dirinya sendiri, dan tidak di bawah tekanan saudara-mara. Hanya dalam kes ini, dapat mengatasi alkoholisme..

Rawatan dan akibat gegaran delirium

Delirium tremens adalah psikosis akut yang berlaku dengan latar belakang penggunaan minuman beralkohol yang berpanjangan. Perkembangan patologi ini membicarakan tahap terakhir ketergantungan alkohol. Dengan kecelaruan delirium, organ dalaman terdedah kepada peningkatan tekanan, dan otak mengalami keracunan dan kelaparan oksigen.

Kekurangan rawatan tepat pada masanya sering menyebabkan komplikasi serius dan boleh membawa maut.

Bagaimana gegaran delirium nyata?

Sebab utama perkembangan delirium tremens adalah alkoholisme kronik. Dalam kebanyakan kes, penyakit ini didiagnosis setelah minum minuman keras selama 5-6 tahun. Psikosis tidak berlaku semasa pengambilan alkohol, tetapi dalam beberapa hari setelah meninggalkan pesta.

Gangguan itu tidak muncul dengan segera, ada prasyarat tertentu untuknya. Biasanya, sehari sebelumnya, pesakit tidur dengan nyenyak, mengadu sakit kepala yang teruk, dan merasa gelisah. Serangan kecelaruan delirium selepas pesta sering bermula lebih dekat ke malam dan disertai dengan gejala berikut:

  • sakit kepala;
  • gegaran anggota badan;
  • peningkatan suhu dan tekanan darah;
  • kemerahan kulit wajah;
  • nadi cepat;
  • berpeluh berlebihan;
  • hipereksitasi dan kekecohan;
  • pergerakan huru-hara;
  • disorientasi dalam masa dan ruang;
  • kegelisahan tanpa sebab, ketakutan.

Ketakutan dan kebimbangan yang tidak masuk akal

Juga, gejala yang teruk dari delirium tremens adalah halusinasi visual dan pendengaran. Semasa serangan, penglihatan gambar, serangga, dan orang asing yang mengerikan muncul. Sebilangan penderita mengatakan mereka mendengar suara memanggil mereka untuk membunuh diri. Cuba menghilangkan halusinasi, seseorang menjadi tidak mencukupi. Sebilangan besar lelaki menunjukkan pencerobohan, kemarahan dan kemarahan menguasai mereka. Wanita cenderung mempunyai tingkah laku yang lebih terkawal.

Pada nota! Dalam perubatan antarabangsa, delirium tremens disebut delirium alkohol atau psikosis alkoholik logam..

Pertolongan cemas

Serangan gegaran delirium boleh berlangsung sehingga 5 hari. Apabila gejala patologi pertama berlaku, pesakit memerlukan bantuan, yang terdiri daripada perkara berikut:

  • apabila serangan berlaku dan beberapa jam selepas itu, pesakit dilarang sama sekali memberi ubat;
  • anda perlu berusaha meletakkan orang itu dalam kedudukan mendatar dan melakukan segalanya untuk menenangkannya. Dengan tingkah laku yang terlalu ganas dan tidak mencukupi, tangan dan kaki diikat;
  • perlu mengeluarkan objek pihak ketiga yang boleh menyebabkan kecederaan pada orang lain;
  • suhu rendah menyumbang kepada melegakan serangan. Pada musim sejuk, tingkap mesti dibuka di dalam bilik, dan pada musim panas, pesakit mesti dipaksa mandi air sejuk. Sekiranya ini tidak mungkin, anda hanya boleh menggunakan kompres sejuk ke dahi anda;
  • pesakit perlu diberi teh yang terbuat dari chamomile, lemon balm atau sage, kerana tanaman ini mempunyai kesan menenangkan dan membantu menormalkan tidur.

Sekiranya seseorang mengalami kegelisahan, untuk menenangkannya, anda perlu bercakap dengannya secara senyap mengenai perkara lain. Dilarang keras menuduh dan bertengkar dengan seorang pemabuk ketika ini.

Teknik rawatan

Kaedah mengubati penyakit bergantung pada tahap dan keparahan patologi. Sekiranya serangan berlaku untuk pertama kalinya atau bentuk penyakit ringan muncul, tremor kecelaruan dapat dirawat di rumah, tetapi rejimen rawatan, bagaimanapun juga, harus dipilih oleh doktor.

Selalunya, ubat detoksifikasi dan ubat penenang diresepkan untuk menormalkan keadaan. Sebagai tambahan, anda boleh menggunakan resipi ubat tradisional.

Dengan bentuk patologi yang teruk, pesakit dibawa ke hospital narkologi atau psikiatri, di mana rawatan khas dijalankan. Untuk membawa pesakit keluar dari keadaan gegaran delirium, langkah pertama adalah memberikan ubat yang menghentikan serangan. Ini perlu supaya seseorang tidak boleh membahayakan dirinya sendiri atau orang lain. Selanjutnya, badan disahtoksin. Selepas itu, pengambilan ubat penenang, penenang, vitamin ditetapkan.

Penting! Sekiranya tidak ada rawatan untuk gegaran delirium, kira-kira 10% alkoholik mati.

Rawatan pesakit dalam

Semasa mendiagnosis patologi tahap kedua atau ketiga, diperlukan rawatan di hospital dan rawatan yang kompleks. Secara spesifik untuk menghilangkan getaran delirium, doktor memutuskan, dengan mengambil kira keadaan, tahap dan gejala patologi pesakit. Biasanya, hemodialisis dilakukan terlebih dahulu dengan menetapkan IV. Prosedur ini membolehkan anda membersihkan badan produk etanol yang menimbulkan kecelaruan. Selanjutnya, kursus penenang, benzodiazipin dan antipsikotik ditetapkan. Sekiranya pesakit mengalami sawan yang teruk, karbamazepin diresepkan.

Setelah menghentikan serangan, diagnosis umum dilakukan, yang membolehkan anda menilai seberapa baik organ dan sistem tubuh berfungsi. Sekiranya perlu, rawatan susulan ditetapkan oleh pakar khusus (pakar kardiologi, ahli gastroenterologi, ahli terapi)

Mengambil ubat

Cara menyembuhkan gegaran delirium, dan pil apa yang harus diberikan kepada pesakit, harus diputuskan hanya oleh ahli narkologi setelah pemeriksaan. Perlu difahami bahawa ubat yang dipilih dengan tidak betul, dan juga dos yang tidak sesuai, boleh menimbulkan kesan yang tidak diingini dan hanya memperburuk keadaan..

Perhatian! Untuk mengelakkan akibat yang tragis, rawatan diri mesti ditinggalkan..

Biasanya, ubat berikut digunakan untuk menghentikan serangan:

  • Diuremide;
  • Cepra;
  • Frisium;
  • Tebantin.

Pemilihan ubat, dos dan jangka masa terapi bergantung pada ciri individu pesakit dan tahap penyakitnya..

Dengan pelantikan pakar

Pada nota! Orang yang mengalami kecederaan otak traumatik atau penyakit berjangkit yang serius berisiko mengalami delirium tremens..

Cara merawat gegaran delirium di rumah?

Rawatan gegaran delirium di rumah hanya dapat dilakukan sekiranya tahap psikosis akut telah berlalu. Jika tidak, anda perlu menghubungi doktor atau membawa orang itu ke hospital. Di rumah, untuk menghilangkan kesan kegelisahan pada lelaki dan wanita, mereka menggunakan:

  • mengambil ubat untuk menurunkan suhu dan menormalkan tekanan darah;
  • untuk menghilangkan kegelisahan, ketakutan dan insomnia, pesakit diberi ubat penenang.

Hari pertama setelah serangan, disarankan untuk mematuhi mogok makan. Selama ini, hanya minum air yang dibenarkan. Dari hari kedua, diet karbohidrat ditetapkan. Pada mulanya, perlu menahan diri dari makanan pedas, berlemak dan goreng..

Kaedah Pavlov

Sekiranya tidak mungkin untuk memanggil doktor, di rumah anda boleh mengurangkan gejala patologi menggunakan kaedah Pavlov. Anda perlu menyediakan campuran komponen berikut:

  • air suling - 100 ml;
  • Phenobarbital - 3 tablet (Luminal boleh digunakan sebagai alternatif);
  • 96% alkohol perubatan - 15 ml.

Semua komponen mesti dicampurkan dengan teliti dan diberikan kepada pesakit. Dia mesti meminumnya sekali gus.

Cara rakyat

Sekiranya tahap akut delirium tremens telah berlalu, anda boleh meminimumkan kesan psikosis dan menormalkan keadaan dengan bantuan ubat-ubatan rakyat. Dari segi keberkesanan, decoctions dan infusions berdasarkan ramuan perubatan lebih rendah daripada persediaan farmakologi moden, tetapi ia bertindak lebih lembut dan tidak menyebabkan komplikasi.

Apa sebenarnya yang harus dilakukan dan ubat apa yang boleh diambil dari resipi ubat tradisional di rumah akan diberitahu oleh ahli narkologi. Selalunya digunakan:

  • Infusi dari koleksi ramuan. Yarrow, wormwood dan thyme mesti diambil dalam bahagian yang sama dan dicincang dengan pisau. Jamu mesti dikeringkan. 60 g komposisi yang dihasilkan dituangkan dengan segelas air dan dibiarkan meresap selama 2-3 jam. Selepas waktu ini, cecair disaring dan diberikan kepada pesakit untuk diminum.
  • Tekstur kayu cacing pahit. Bahagian tanah tanaman dicampur dalam bahagian yang sama dengan yarrow. Seterusnya, ambil 25 g bahan mentah dan tuangkan 100 ml vodka. Anda perlu bertegas selama 10 hari. Selepas cecair mesti ditapis. 10 tetes tincture yang dihasilkan mesti diaduk dalam 50 ml air dan diberikan kepada pesakit. Ubat ini diambil 1 kali sehari selama 7 hari..
  • Sayang. Setiap 20 minit selama satu jam, pesakit harus diberi 5 sudu teh madu. Kemudian rehat diambil selama 2 jam, dan kitaran diulang.
  • Merebus ram dan domba. Tumbuhan diambil dalam bahagian yang sama dan dihancurkan. Seterusnya, anda perlu menuangkan 2 sudu besar bahan mentah ke dalam periuk dua liter air, didihkan, dan kemudian didihkan dengan api kecil selama 20 minit lagi. Apabila cecair dimasukkan dan disejukkan, ia mesti ditapis. Pesakit diberi 100 g kaldu 3 kali sehari.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Sekiranya tidak ada pertolongan yang tepat pada masanya, akibat daripada gegaran delirium boleh menjadi sangat buruk. Psikosis yang berlangsung selama beberapa hari sangat berbahaya bagi kesihatan dan keadaan psikologi. Sekiranya alkoholik sering mengalami serangan kecelaruan, patologi dapat menimbulkan komplikasi berikut:

  • gangguan mental;
  • psikosis kronik;
  • hilang ingatan;
  • kerosakan hati;
  • bengkak buah pinggang;
  • iskemia.

Setiap komplikasi ini adalah akibat mabuk alkohol. Untuk mengelakkan akibat seperti itu, tidak cukup untuk mengetahui apa yang harus dilakukan setelah delirium tremens. Pertama sekali, anda perlu menangani rawatan ketergantungan alkohol pada pesakit untuk mengelakkan kecelaruan pada prinsipnya.

Pada nota! Berapa lama seseorang yang mengalami serangan ketakutan delirium akan hidup bergantung pada usia, status kesihatan dan gaya hidup seterusnya.

Pencegahan

Satu-satunya cara untuk mencegah perkembangan gegaran delirium adalah dengan berhenti menyalahgunakan alkohol dan menyahtoksin badan. Sekiranya serangan telah berlaku dan orang itu terus minum, kambuh tidak dapat dielakkan.

Kesimpulannya

Delirium alkohol adalah penyakit berbahaya yang, jika tidak ada rawatan tepat pada masanya, menyebabkan akibat yang serius, hingga gangguan mental. Untuk mengelakkan komplikasi yang tidak diingini, pada gejala patologi pertama, anda perlu menghubungi klinik.

Penting untuk diingat bahawa terapi di rumah jarang memberikan hasil positif dan selalunya, sebaliknya, memperburuk keadaan pesakit..