Utama > Tekanan

Serangan panik semasa mengandung

Gangguan kegelisahan boleh meracuni kewujudan mana-mana orang, dan semasa mengandung mereka berbahaya bagi ibu dan janin. Serangan panik menimbulkan ancaman yang signifikan terhadap kehamilan, memprovokasi peningkatan nada rahim dan keguguran spontan. Walaupun serangan panik dan kehamilan tidak dianggap saling eksklusif, mana-mana profesional penjagaan kesihatan akan mengesyorkan menangguhkan kehamilan sehingga anda pulih..

Punca serangan kegelisahan semasa kehamilan

Kecenderungan terjadinya fobia dan gangguan kegelisahan dibezakan oleh jenis wanita bertubuh sempit khas dari badan yang mempunyai leher panjang, anggota badan yang nipis dan bahu yang kecil. Mereka dicirikan oleh kemampuan emosi yang tinggi, kegelisahan dan keraguan diri..

Semasa tempoh kehamilan, tubuh wanita mengalami perubahan hormon, dan kerja kelenjar endokrin mungkin terganggu. Selalunya ini difasilitasi oleh kerosakan otak organik (barah, trauma, strok mikro), kecenderungan genetik, tekanan kekal..

Pelbagai faktor boleh menyumbang kepada permulaan PA:

  • kerja berlebihan kronik, tidur malam yang terganggu;
  • penyakit somatik, kesihatan umum, penurunan imuniti;
  • keadaan sosio-ekonomi dan profesional yang tidak baik;
  • keinginan untuk mengawal semua bidang kehidupan anda dengan ketat;
  • takut akan keibuan, kelahiran anak atau kebimbangan terhadap kesihatan anak;
  • suasana psikologi yang tegang dalam keluarga dan di tempat kerja;
  • gangguan endokrin.

Serangan panik semasa kehamilan pada trimester 1 sering dikaitkan dengan pengalaman negatif sebelumnya - takut keguguran atau pembekuan janin. Pada masa akan datang, wanita itu risau akan kemungkinan terjadinya kecacatan kongenital pada bayi, kelahiran pramatang, dan juga bimbang akan membahayakan janin, kehilangan penampilan, kehilangan kerjaya atau suami.

Adakah serangan panik berbahaya semasa membawa anak

Serangan panik semasa kehamilan berlaku pada hampir separuh wanita, ini adalah manifestasi dari naluri fisiologi menyelamatkan keturunan. Mereka mempunyai tahap keparahan yang berbeza (dari menatal situasi yang tidak menyenangkan hingga ke agoraphobia). Seorang wanita hamil takut akan kelahiran dan keibuan yang akan datang, dia takut kehilangan penampilannya yang menarik atau pekerjaan kegemarannya, atau dia kecewa dengan prospek menghabiskan tiga tahun hidup dalam empat dinding tanpa komunikasi penuh dengan rakan-rakan.

Untuk ini ditambahkan penyusunan semula endokrin badan, disertai dengan gangguan HCV (mual, pening tiba-tiba, takikardia, turun naik tekanan). Tekanan psychoemotional yang terkumpul akibatnya dinyatakan dalam serangan kecemasan. Kesannya pada janin adalah minimum, tetapi dengan penyakit somatik yang bersamaan, kadang-kadang boleh menimbulkan peningkatan nada atau keguguran awal.

Pada wanita dengan perlembagaan saraf yang lemah, serangan kegelisahan dan ketakutan yang tidak bermotivasi dapat menyebabkan keadaan emosi yang tertekan dengan perkembangan kemurungan yang teruk. Rawatan patologi seperti itu kompleks dan jangka panjang, yang bertujuan untuk pemulihan sepenuhnya keadaan emosi normal. Tetapi secara amnya, kehamilan dan serangan panik sering berlaku, dan dalam kes terpencil menyebabkan komplikasi serius..

Mendiagnosis serangan panik

Doktor menganggap serangan panik semasa kehamilan adalah manifestasi dystonia vegetatif-vaskular yang disebabkan oleh penyesuaian badan terhadap keadaan kewujudan baru. Akibat peningkatan beban, kerusakan ANS berlaku, disertai dengan kegelisahan dan panik spontan, pening, gegaran, peningkatan degupan jantung, hiperventilasi paru-paru dan gejala tidak menyenangkan yang lain.

Serangan panik, seperti gangguan VSD lain, tidak dianggap sebagai patologi. Ini adalah tanda ketidakupayaan emosi, gangguan pada latar belakang hormon, dan lain-lain. Kebimbangan biasanya tidak bermotivasi, dikaitkan dengan ketakutan bawah sedar untuk menghidupkan kembali sensasi yang tidak menyenangkan.

Semasa serangan, adrenalin dilepaskan ke aliran darah, kerana wanita tersebut kehilangan kawalan sepenuhnya terhadap dirinya sendiri. Serangan panik biasanya berlaku secara spontan dan berlangsung selama 15 hingga 30 minit.

Tanda-tanda fizikal serangan panik pada wanita hamil adalah polimorfik dan dinamik, dan termasuk:

  • loya, berpeluh;
  • takikardia;
  • berdering di telinga, kesedaran kabur;
  • hiperemia muka dan demam;
  • kesukaran menelan;
  • menggeletar, menggigil;
  • cirit-birit dan ketidakselesaan perut;
  • hiperventilasi paru-paru dengan pernafasan yang cepat dan cetek.

Sebagai tambahan kepada gejala fizikal, seorang wanita merasakan gejala psikologi: ketakutan bahawa semasa serangan panik dia akan kehilangan fikirannya atau hatinya akan berhenti, serta kegelisahan bahawa orang lain akan melihat serangan itu, dan perasaan malu dan penghinaan yang berkaitan. Kejang dapat memperlihatkan diri mereka sebagai patologi utama yang berkembang dengan latar belakang faktor-faktor yang memprovokasi, dan bersifat sekunder, timbul dengan adanya penyakit yang mendasari.

Diagnosis dibuat dengan adanya aduan wanita hamil dan hasil anamnesis yang dikumpulkan. Semasa wawancara, pakar menentukan jangka masa penyakit ini dan menentukan kekerapan serangan. Untuk mengecualikan lagi kejadian serangan panik, adalah mustahak untuk menentukan faktor-faktor apa yang menyumbang kepada permulaannya dan untuk mengetahui tanda-tanda yang mendahului serangan itu. Kehamilan dengan serangan vd dan panik dilakukan di bawah pengawasan bukan sahaja pakar obstetrik-ginekologi, tetapi juga psikoterapis.

Serangan panik semasa kehamilan - apa yang harus dilakukan dengan krisis

Seseorang dapat mengatasi serangan panik hanya dengan usaha kehendaknya. Yang lain, jika mereka mempunyai idea tentang langkah-langkah bantuan, dapat memberikan sokongan moral kepadanya. Serangan panik biasanya tidak lebih dari 10-30 minit. Sekiranya seorang wanita telah bertemu dengannya untuk pertama kalinya, maka pasangan itu perlu membantunya menyedari ketakutan yang tidak berasas dan ketidakcukupan tindak balasnya yang berlebihan. Selepas itu, biasanya lebih mudah bagi seseorang untuk mengawal emosi mereka..

Sekiranya dapat dilihat bahawa faktor-faktor tertentu (kesesakan orang atau kereta, timbunan bangunan) menyebabkan ketakutan, maka anda mesti segera berusaha mengubah persekitaran, keluar dari pengangkutan, menyimpan, membawa wanita itu ke bilik atau taman tertutup. Semasa serangan kecemasan, seorang wanita memerlukan pertolongan dari orang di sekelilingnya.

Apa yang perlu dilakukan dengan serangan panik semasa kehamilan? Penting untuk berkelakuan tenang dan yakin dengan orang seperti itu. Minta izin untuk berpegangan tangan dan mula bernafas perlahan dengannya. Tarik nafas melalui hidung, dan hembuskan melalui bibir yang terentang di dalam tiub. Pada 1, 2 - tarik nafas, pada 3, 4 - tahan nafas, pada 5, 6, 7 - hembuskan nafas dan pada 8 - tahan. Tidak perlu memusatkan perhatian pada subjek panik, sebaliknya, penting untuk mengalihkan perhatian wanita dengan sesuatu yang netral atau menyenangkan..

Sekiranya seorang wanita gemetar, terlihat dia menggigil, maka perlu memberinya minum teh panas dan menawarkan pakaian hangat. Sebaliknya, sekiranya berlaku hiperemia wajah, panas dan berpeluh, anda perlu mencuci muka dengan air sejuk dan kipas perlahan-lahan. Aktiviti sederhana ini biasanya cukup untuk menghentikan serangan..

Perancangan kehamilan dengan PA dan VSD

Bolehkah anda hamil dengan serangan panik? Walaupun terdapat amaran dari doktor, peratusan wanita yang memutuskan untuk hamil dengan diagnosis ini cukup besar. Penyakit ini menampakkan diri pada usia berapa pun dan dalam keadaan yang berbeza, jadi mustahil untuk meramalkannya.

Adakah serangan panik hilang semasa kehamilan? Perubatan mengetahui kes penyembuhan PA sepenuhnya dalam tempoh ini. Tetapi adalah salah untuk melihat kehamilan sebagai peluang untuk menghilangkan gangguan kecemasan..

Rawatan utama untuk PA adalah:

  • psikoterapi;
  • hipnoterapi;
  • autohypnosis;
  • senaman pernafasan.

Hanya kaedah ini yang dapat digunakan pada masa kehamilan untuk mengelakkan kesan buruk pada janin. Doktor mengesyorkan bersiap untuk permulaan kehamilan dengan adanya patologi seperti itu di anamnesis dengan menjalani rawatan dan menghilangkan faktor-faktor yang memprovokasi serangan panik dan meningkatkan daya tahan tekanan. Biasanya rawatan dijalankan oleh psikoterapis yang berpengalaman dan berumur setahun.

Hipnoterapi dapat membantu anda mengatasi serangan panik semasa kehamilan. Nikita Valerievich Baturin adalah pakar antarabangsa, dia memberikan konsultasi, merawat ketagihan, fobia, kegelisahan, mengajar hipnosis dan autohypnosis. Rawatan ini terdiri daripada beberapa sesi, kelebihan yang ketara adalah ketiadaan kesan sampingan, peningkatan kesejahteraan umum wanita, dan kemudahan melahirkan pada masa akan datang..

Cara lain untuk merawat serangan panik adalah farmakoterapi (menggunakan antidepresan dan penenang). Semasa kehamilan, ubat-ubatan ini dilarang sama sekali, kerana boleh menyebabkan kecacatan kongenital pada janin. Rawatan jenis ini harus dihentikan 60 hari sebelum konsepsi yang dirancang, dan penolakan ubat-ubatan berlaku secara beransur-ansur, untuk mengelakkan perkembangan gejala penarikan, yang menampakkan diri dalam keadaan yang semakin buruk dan serangan semula.

Cara mengatasi serangan panik semasa mengandung

Seorang penduduk kota, bertentangan dengan kehendaknya, terlibat dalam kehidupan yang panik. Dia selalu tergesa-gesa ke suatu tempat dan berhadapan dengan situasi tertekan. Dan jika dia mengharapkan anak, maka tubuh mengalami beban yang berlipat ganda. Kadang-kadang serangan kecemasan memberi isyarat bahawa tubuh meminta rehat. Dalam kes ini, seorang wanita perlu menjaga tubuhnya, kadang-kadang cukup untuk melakukan percutian pendek dan cukup tidur untuk menghentikan serangan kegelisahan. Anda juga perlu menjaga kesenangan kecil dan masa lapang yang menyenangkan..

Anda boleh melawan PA sendiri. Tetapi lebih mudah untuk melakukan ini di bawah bimbingan ahli psikoterapi. Rawatan utama untuk PA adalah psikoterapi kognitif. Semasa sesi psikoterapi, pakar membincangkan mekanisme gangguan panik dan melatih seorang wanita untuk mengenali dan mencabar sikap salah. Membantu mengembangkan taktik menangani PA, mengajar asas-asas autohypnosis untuk mengurangkan kegelisahan.

Hipnoterapi membolehkan anda menentukan sikap yang mencetuskan mekanisme perkembangan PA. Walaupun pesakit tidak menyedari punca kegelisahan, kaedah ini masih berfungsi. Ahli hipnologi memprogramkan semula bawah sedar wanita itu dan memberikan cadangan positif, kerana harapan berterusan serangan akan hilang darinya.

Selepas 4-6 sesi hipnoterapi, wanita itu kembali ke kehidupan normalnya, keyakinan dirinya bertambah. Selepas setiap sesi baru, pesakit berasa lebih baik dan belajar mengawal perasaannya. Takut serangan baru hilang, gejala yang tidak menyenangkan hilang.

Sesi psikoterapi dirancang untuk mengembangkan daya tahan tubuh terhadap tekanan. Latihan hipnoterapi dan relaksasi berkesan dalam memerangi serangan panik semasa kehamilan:

Kaedah rawatan lain juga berjaya digunakan: terapi cahaya, akupunktur, terapi seni, radiasi inframerah. Kali pertama selepas kelahiran bayi, seorang wanita disyorkan untuk terus berjumpa dengan psikoterapis.

Cara mengatasi serangan panik semasa mengandung

Serangan kegelisahan teruk yang tidak dapat dijelaskan, yang disertai ketakutan dalam kombinasi dengan pelbagai tanda vegetatif, diketahui oleh banyak orang sebagai serangan panik. Ia menampakkan diri bukan hanya pada orang yang lemah dan tidak seimbang. Kehidupan dalam masyarakat moden dengan irama liar dan tekanan berterusan, keletihan emosi dapat menjadi tempat subur bagi perkembangan serangan panik pada mana-mana orang.

Keadaan ini tidak mengancam nyawa, tetapi orang yang mengalami serangan biasa menganggapnya berbeza..

Penyakit ini tidak memilih bila dan di mana untuk menampakkan dirinya. Sebilangan besar orang hari ini mengalami keadaan ini. Seringkali terdapat kes-kes ketika serangan panik muncul semasa kehamilan, kerana pada tahap kehidupan ini, wanita sangat sering terdedah kepada kegelisahan, kebimbangan, tekanan untuk kesihatan bayi.

Jenis PA, sebab kemunculannya pada wanita hamil

Serangan serangan dikelaskan mengikut tahap keparahannya:

  • Paru-paru. Tempohnya tidak lebih dari 10-15 minit, pesakit hanya mempunyai satu gejala, yang dapat diabaikan, akibatnya, sebagai peraturan, tidak diperhatikan setelah itu.
  • Keterukan sederhana. Masa menyerang dari 15 minit hingga satu jam. Gejala-gejala penyakit ini muncul dengan lebih jelas, akibatnya terasa jelas (perubahan mood, keletihan, insomnia) dan dapat berlangsung selama satu hari.
  • Tahap PA yang teruk ditunjukkan oleh serangan selama lebih dari satu jam. Pesakit mempunyai banyak gejala dengan intensiti yang lebih besar, kejang mungkin muncul. Pada akhir serangan dengan bentuk yang teruk, akibatnya akan sama seperti pada tahap sederhana, tetapi jangka masa akan lebih lama (hingga tiga hari).

Untuk memulakan rawatan, perlu mengambil kira keadaan wanita dan kesan semua preskripsi terhadap perkembangan janin intrauterin..

Diagnosis serangan panik pada wanita hamil

Gejala serangan panik serupa dengan penyakit lain. Sekiranya ada kecurigaan sedikit pun mengenai manifestasi PA, anda harus segera menghubungi pakar untuk diperiksa dan tidak boleh melakukan rawatan diri..

Faktor-faktor berikut boleh menyebabkan kerosakan fungsi badan dengan manifestasi serangan panik pada wanita hamil:

  • Disfungsi gonad dan kelenjar tiroid.
  • Kerosakan otak.
  • Kecenderungan genetik.
  • Tekanan, tekanan emosi dan mental.
  • Perubahan hormon dalam badan.

Serangan PA yang ditangguhkan semasa kehamilan membimbangkan wanita masa depan yang bersalin tentang apakah itu akan membahayakan bayi. Tetapi seperti yang ditunjukkan oleh latihan, sebilangan besar ibu yang mengalami sawan semasa mengandung melahirkan bayi yang sihat..

Manifestasi serangan panik

Gejala PA dibahagikan kepada asal emosi dan vegetatif. Dalam kes yang terakhir, organ dalaman wanita tidak berfungsi..

Tanda-tanda PA secara vegetatif adalah seperti berikut:

  • Pening, loya, muntah.
  • Kekurangan udara, sukar bernafas.
  • Berpeluh berlebihan.
  • Nadi cepat, degupan jantung meningkat.
  • Gementar dalaman, menggigil.
  • Sakit jantung kecil.

Manifestasi panik akut pada wanita hamil, pelbagai ketakutan (takut mati, gila) merujuk kepada gejala emosi. Kadang-kadang mungkin tidak ada ketakutan, tetapi keadaan depresi muncul, peningkatan kerengsaan.

Seorang wanita hamil mungkin mempunyai semua gejala gangguan sekaligus (atau secara berasingan).

Walaupun pada kenyataannya serangan pertama terjadi semasa kehamilan atau yang pernah terjadi sebelumnya, diagnosis dan rawatan wanita hamil harus dilakukan hanya di bawah pengawasan pakar yang berpengalaman..

Cara memberi pertolongan cemas pada diri sendiri semasa serangan

Semasa mengandung, semasa serangan ketakutan, seorang wanita sangat risau, semua ototnya berada dalam keadaan tegang. Agar tidak membahayakan anak dan meringankan keadaan anda, anda perlu mengetahui cara menyediakan pertolongan cemas dengan betul.

Pertama sekali, anda perlu belajar untuk berehat, ini akan membolehkan anda menghilangkan ketakutan dan menghilangkan kegelisahan..

Anda juga perlu belajar latihan yang terdiri daripada pengulangan berkala ketegangan dan kelonggaran yang kuat. Semasa latihan, anda perlu bernafas melalui hidung, secara merata dan bebas..

Ubat yang sangat baik adalah senaman pernafasan semasa serangan panik. Semasa anda menyedut, otot dan organ dalaman mula berfungsi, dan semasa anda menghembuskan nafas, badan akan relaks. Latihan pernafasan dan pernafasan sangat berkesan dalam merawat serangan panik.

Pencegahan

Serangan panik bukanlah suatu kontraindikasi untuk konsepsi dan kelahiran bayi. Untuk mengurangkan manifestasi mereka atau mengelakkan kejang sepenuhnya, perlu melakukan sejumlah langkah pencegahan..

  1. Perhatikan rejimen, letih kurang, rehatkan jumlah masa yang diperlukan.
  2. Lakukan senaman fizikal yang sederhana, luangkan lebih banyak masa di luar rumah.
  3. Tinggalkan sepenuhnya tabiat buruk (merokok, minum alkohol), dan juga mengurangkan penggunaan kopi ke tahap minimum.
  4. Berehat lebih banyak untuk mengurangkan rasa takut melahirkan anak, ini bagus untuk mengatasi tekanan..
  5. Sebaiknya minum banyak air, makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar, dan kurangkan pengambilan gula dan garam.
  6. Sebaiknya minum infus herba yang menenangkan sebelum tidur..

Kaedah terbaik untuk mencegah serangan adalah dengan mengunjungi psikoterapis yang berkelayakan sebelum melahirkan dan selepas kelahiran bayi..

Pengeluaran

Hari ini, PA mempunyai banyak nama - krisis vegetatif, VSD dengan krisis, cardioneurosis, yang digunakan dalam perubatan moden. Tetapi tidak kira bagaimana penyakit itu disebut, seorang wanita hamil akan tetap mengalami ketakutan, keadaan kegelisahan, yang tidak dapat diatasi sendiri.

Penyelesaian yang betul dalam kes ini adalah dengan menghubungi pakar (psikologi atau psikoterapis), melakukan satu set latihan pernafasan, kerana hanya beberapa minit latihan pernafasan akan membantu menghilangkan ketegangan dan, jika mereka tidak sepenuhnya mencegah panik, maka lembutkannya.

Setiap wanita hamil yang menjalani PA hanya boleh menerima emosi positif, terlibat dalam hobi kegemarannya, dan kurang memikirkan pelbagai bahaya dan komplikasi. Ini bukan sahaja dapat membantu ibu untuk mengelakkan kejang, tetapi juga bayi anda dilahirkan dengan kuat dan sihat..

Serangan dan ketakutan panik semasa kehamilan

Semasa mengandung, setiap wanita bimbang tentang keadaan bayinya yang belum lahir, ini adalah reaksi yang benar-benar semula jadi. Ia berlaku bahawa ketika membawa anak, kegelisahan yang tidak dapat dijelaskan berguling, telapak tangan menjadi sejuk dan basah, dan pernafasan berselang. Keadaan ini disebut serangan panik semasa kehamilan, pada saat-saat ini sukar bagi ibu hamil untuk menarik diri bersama dan berfikir secara rasional.

  1. Mengapa serangan kecemasan berlaku pada wanita hamil?
  2. Gejala Khas
  3. Apa bahayanya
  4. Adakah mungkin untuk mengurangkan atau meningkatkan tekanan dengan PA
  5. Risiko keguguran
  6. Cara berkelakuan semasa serangan PA
  7. Rawatan dan pencegahan
  8. Video: serangan panik semasa kehamilan

Mengapa serangan kecemasan berlaku pada wanita hamil?

Semasa kehamilan, serangan panik berlaku pada 50% wanita, dan banyak ibu bimbang tentang dari mana asalnya dan seberapa berbahaya keadaan ini dalam kedudukan baru? Serangan panik juga disebut krisis vegetatif. Ini adalah gangguan neurotik yang disebabkan oleh reaksi sistem autonomi manusia terhadap faktor-faktor tertentu..

Apa yang mencetuskan serangan panik semasa kehamilan? Pertama sekali, naluri menjaga keturunan pada wanita berperanan. Selalunya dia menggulung dirinya, mengingat saat-saat negatif dan menerapkannya pada dirinya sendiri. Ketakutan untuk masuk ke dalam situasi yang tidak menyenangkan diperburuk oleh ketakutan melahirkan anak, takut bahawa dia tidak akan dapat menjadi ibu yang baik.

Tekanan psiko-emosi yang muncul menimbulkan perkembangan serangan yang disebut serangan panik. Penyebab penting lain dari masalah tersebut adalah perubahan hormon dalam badan. Kebimbangan disebabkan oleh degupan jantung yang cepat, pening tiba-tiba. Mereka juga mempunyai kesan dan kemungkinan konflik dengan orang lain, menyusahkan kerumunan orang, berada di tempat yang terkurung.

Gejala Khas

Sensasi yang paling tidak menyenangkan yang disebabkan oleh serangan panik semasa kehamilan adalah ketidakberdayaan. PA menunjukkan diri mereka dengan cara yang berbeza, tetapi ada tanda penyatuan yang mana keadaannya dapat dikenal pasti. Manifestasi PA yang paling biasa terdapat:

  • peningkatan berpeluh, ditutup dengan gelombang sejuk atau panas;
  • kehilangan orientasi, pelanggaran kestabilan;
  • pening;
  • kelemahan;
  • menggigil, gegaran anggota badan;
  • tercekik, masalah pernafasan, kekurangan udara;
  • sakit dada;
  • perubahan tekanan;
  • kekejangan pada anggota badan;
  • masalah gastrousus (mual, muntah, najis yang teruk);
  • perasaan tidak realiti terhadap apa yang berlaku.
Temujanji dengan ahli psikoterapi: Saya takut panik untuk hamil

Gejala kejang adalah relatif, kerana boleh berbeza-beza dari orang ke orang. Tetapi jika seorang wanita menghadapi beberapa tanda yang menunjukkan masalah, dia harus menghubungi psikoterapis..

Apa bahayanya

Sebarang serangan yang dialami dalam tempoh melahirkan bayi menyebabkan kegelisahan pada ibu mengandung bahawa ia boleh membahayakan anak. Dan ketakutan ini cukup dibenarkan. Walaupun dipercayai bahawa serangan panik tidak menimbulkan ancaman terhadap kehidupan janin, mereka dapat menyulitkan perjalanan kehamilan. Depresi dan ketidakstabilan mental, apatis terjejas secara negatif.

Amalan menunjukkan bahawa dalam kebanyakan kes, walaupun terdapat masalah, bayi dilahirkan tepat pada waktunya dan sihat. Selalunya, selepas kelahiran anak, seorang wanita selamanya melupakan keadaan yang tidak menyenangkan ini. Tetapi semasa mengandung, perlu belajar bagaimana mengatasi PA untuk mengawal keadaan anda dan mencegah ketakutan mengambil alih fikiran anda..

Adakah mungkin untuk mengurangkan atau meningkatkan tekanan dengan PA

Semasa mengandung, serangan panik boleh menyebabkan penurunan atau peningkatan tekanan darah. Dalam kebanyakan kes, wanita mengalami penurunan tekanan pada separuh pertama hari, mereka merasa letih setelah tidur, rasa berat dan mual, pening, penurunan kadar jantung hingga 45 denyut per minit.

Tekanan semasa kehamilan boleh meningkat atau menurun

Anda boleh melawan fenomena yang tidak menyenangkan dengan bantuan ubat-ubatan yang lemah atau ubat-ubatan rakyat - warna valerian dan teh manis, jika boleh, anda boleh minum secawan kopi lemah atau makan sepotong keju pedas. Lebih baik tidak menggunakan motherwort, ia dapat mengurangkan tekanan lebih jauh. Dalam keadaan ini, lebih baik berbaring tanpa bantal, angkat kaki sedikit.

PA juga dapat menyebabkan peningkatan tekanan, mereka mengatasi terutama pada waktu malam, setelah makan malam. Serangan bermula dengan tekanan pada dada, benjolan muncul di kerongkong, selalunya keadaan disertai dengan peningkatan degupan jantung, mati rasa anggota badan, peningkatan suhu hingga 39 darjah.

Pertama sekali, perlu membuka tingkap untuk aliran udara segar, berbaring dengan bantal di bawah punggung anda, dan meletakkan kain lembap di dahi anda. Maka anda harus minum air sejuk, minum valocordin atau corvalol untuk menurunkan kadar degupan jantung anda. Sekiranya keadaan ini disertai dengan kesakitan, anda boleh minum pil no-shpa atau ubat penenang lain yang berkesan..

Risiko keguguran

Serangan panik sering terjadi pada wanita hamil, dan dengan sendirinya mereka tidak berbahaya. Tetapi serangan panik dapat memprovokasi ketegangan otot, yang penuh dengan fakta yang membawa kepada hipertonik rahim. Ini menyebabkan kebimbangan terhadap kesihatan bayi, nada yang meningkat dapat menyebabkan keguguran. Oleh itu, penting untuk memantau keadaan psikologi anda dan mengelakkan situasi dan tekanan yang tertekan..

Cara berkelakuan semasa serangan PA

Serangan panik pada wanita hamil harus segera dihentikan. Cara termudah untuk menangani manifestasi fisiologi serangan adalah dengan belajar bagaimana berehat dengan betul dan cepat. Senaman merangkumi senaman untuk mengembalikan ketegangan dan kelonggaran kumpulan otot individu, dan kemudian seluruh badan pada masa yang sama.

Bersenam untuk wanita hamil akan membantu menghilangkan PA

Adalah berguna untuk mengulangi latihan untuk ketegangan yang kuat dengan relaksasi yang tajam, disertai dengan pernafasan yang mendalam. Agar cepat dan tanpa akibat negatif dapat mengatasi PA, perlu dilakukan latihan pernafasan dan latihan lain untuk menghilangkan tekanan. Teknik sederhana adalah dengan mencuba menghembus nafas lebih lama dan lebih dalam daripada menghirup..

Rawatan dan pencegahan

Perlu difahami bahawa terapi ubat semasa kehamilan adalah kontraindikasi. Semua ubat berbahaya bagi janin, jadi penggunaannya mesti dikecualikan sebelum kehamilan. Dalam kes yang teruk, antipsikotik ringan mungkin diresepkan..

Arah utama rawatan adalah psikoterapi untuk serangan panik. Tugas utama adalah untuk menghilangkan sebab yang menyebabkan panik. Latihan sedang dijalankan untuk wanita hamil untuk memberi pertolongan diri dan mengurangkan kegelisahan. Teknik-teknik ini membolehkan anda meningkatkan daya tahan tekanan seseorang secara keseluruhan dan menghilangkan kemungkinan serangan panik..

Mereka digunakan bersama dengan latihan pernafasan, akupunktur, ubat herba, terapi seni, sesi aromaterapi. Kaedah bukan ubat ini terbukti berkesan untuk mengatasi masalah ini..

Pencegahan yang betul tidak penting. Sekiranya seorang wanita menghadapi masalah PA, dia perlu ingat perkara berikut.

  1. Tekanan dan PA tidak hanya mempunyai kesan psikologi, tetapi juga fisiologi pada tubuh ibu, jadi penting untuk belajar bagaimana menangani stres untuk mengelakkan manifestasi vegetatifnya..
  2. Meningkatkan daya tahan tekanan dan kelonggaran adalah satu-satunya cara yang selamat untuk menghilangkan kesan negatif kejang, ubat-ubatan menimbulkan bahaya dalam tempoh ini.
  3. Adalah mungkin untuk menghilangkan ketegangan dan mencegah penampilan PA dengan menjaga rutin harian, diet sihat dan aktiviti fizikal yang betul. Anda harus menyingkirkan tabiat buruk sebelum mengandung..

Perkara utama dalam tempoh tanggungjawab wanita ini adalah mencari lebih banyak alasan untuk kegembiraan. Banyak kegelisahan tidak dapat dibenarkan, penting untuk membincangkan hal ini dengan ahli psikologi anda agar tidak dapat bertindak balas dengan cepat pada beberapa saat di masa depan. Anda dapat menangani pemikiran dan kegelisahan yang menyedihkan dengan bantuan hobi, membaca buku yang bagus, menonton filem-filem yang menarik.

Video: serangan panik semasa kehamilan

Emosi positif, aktiviti yang membawa keseronokan, suasana untuk hasil yang baik - semua ini akan membolehkan anda mengelakkan masalah dan bersiap sedia untuk saat-saat indah dalam hidup - kelahiran bayi.

Serangan panik semasa kehamilan - cara mengatasi?

Saya sudah mempunyai artikel yang dikhaskan untuk http://www.doctorvlad.com/panic/index.php/2011/08/kak-lechit-straxi-pri-beremennosti/. Hari ini artikel tersebut dikhaskan untuk serangan panik semasa kehamilan..

Soalan seperti ini sering diajukan kepada saya: “Adakah mungkin hamil jika seorang wanita rentan terhadap serangan panik? Bagaimana kehamilan mempengaruhi serangan panik? " dan semuanya seperti itu.

Menurut pemerhatian saya, banyak wanita, walaupun mengalami serangan panik, hamil dan melahirkan anak-anak yang cantik dan sihat..

Selalunya berlaku bahawa kehamilan dan kelahiran seterusnya hanya menyembuhkan seorang wanita dari serangan panik. Betul, ini tidak selalu berlaku, sayangnya. Kehamilan bukanlah ubat mujarab untuk serangan panik.

Tetapi serangan panik dalam kebanyakan kes bukan merupakan kontraindikasi untuk kehamilan. Semuanya samar-samar dan tidak sederhana di sini.

Oleh itu, baca artikel dari laman web http://karapuzik.org.ua/ Dari sudut pandangan saya, semuanya dikunyah dengan baik di sini. Artikel ini akan menarik perhatian bukan hanya untuk wanita hamil, tetapi juga untuk semua orang yang menderita (atau menikmati!) Serangan panik.

Tiba-tiba hati saya tenggelam, kepala saya pening, tidak ada apa-apa untuk bernafas dan ketakutan yang luar biasa disita... Adakah ini keadaan biasa? Ini adalah serangan panik. Cara menanganinya semasa hamil, kerana dilarang mengambil banyak ubat untuk ibu hamil?

Sebagai peraturan, orang dengan tingkat kegelisahan yang meningkat, hidup dalam keadaan tekanan emosi yang berterusan, konflik dalaman, rentan terhadap serangan vegetatif. Pada prinsipnya, keadaan apa pun boleh mencetuskan serangan panik: dengan sendirinya kegembiraan vegetatif-vaskular (berdebar-debar, pening, dll.), "Terbuka" atau, sebaliknya, "tertutup" ruang, banyak orang, pelbagai situasi konflik.

Semasa serangan seperti itu, seseorang tidak memahami apa yang sedang berlaku kepadanya, dan rasa takut dan paniknya cukup semula jadi. Sementara itu, takut adalah perkara terburuk yang boleh berlaku dalam keadaan seperti itu. Ketakutan hanya memburukkan lagi gejala malaise vegetatif. Oleh itu, perasaan ini boleh dan mesti diperjuangkan..

Serangan panik bukanlah perkara biasa bagi penduduk bandar moden. Ini adalah serangan ketakutan yang akut, disertai dengan sensasi yang tidak menyenangkan dan kadang-kadang menyakitkan: berdebar-debar, tercekik, mual, pening... Ciri khasnya adalah permulaan tiba-tiba dan perkembangan pesat. Serangan vegetatif, tidak peduli seberapa menakutkan manifestasi, tidak mewakili bahaya yang nyata bagi kehidupan dan kesihatan fizikal. Ini adalah gejala gangguan psikologi, bukan penyakit fizikal. " Maksudnya, seseorang yang mengalami serangan panik sakit secara eksklusif dengan ketakutannya. Biasanya, jika terjadi serangan, dia mengalami ketakutan kematian yang tidak dapat dijelaskan, secara umum, atau lebih spesifik - kematian akibat serangan jantung atau strok..

Serangan panik dan kehamilan

Tidak mungkin untuk meramalkan bagaimana kehamilan akan mempengaruhi kecenderungan wanita untuk serangan panik. Keadaan kesihatan mungkin menjadi lebih teruk, kerana pada masa ini wanita itu lebih cemas. Dan sering kehamilan hanya sembuh, kerana keutamaan berubah, dan sekarang semua perhatian ibu hamil sama sekali berbeza. Selalunya keadaan wanita bertambah buruk setelah melahirkan dengan latar belakang permulaan kemurungan, yang berdasarkan keyakinan bawah sedar bahawa dia telah memenuhi tujuan utamanya. Seorang wanita mengalami melankolis dan kekosongan yang tidak dapat difahami ".

Walaupun kerentanan terhadap panik bukanlah kontraindikasi kehamilan, dan kebanyakan wanita membawa dan melahirkan anak secara normal, tidak dapat dikatakan bahawa serangan dalam tempoh ini sama sekali tidak berbahaya. Semasa krisis, badan mengalami tekanan yang hebat, termasuk otot. Ini membawa kepada hipertonik rahim, yang boleh mengakibatkan keguguran. Oleh itu, jika anda menyedari situasi yang menyebabkan anda mengalami serangan panik yang tidak terkawal, cubalah mengelakkannya. Sekiranya ia buruk di metro, gunakan pengangkutan darat, cuba jangan berada di keramaian, jika anda tidak membawa orang ramai.

Siapkan terlebih dahulu

Kaedah utama dan paling berkesan untuk menangani serangan panik adalah: psikoterapi, latihan relaksasi, teknik pernafasan. Kaedah ini adalah satu-satunya kaedah yang boleh diterima semasa kehamilan..

Masalah yang berkaitan dengan serangan panik dapat dielakkan dengan mempersiapkan kehamilan, merapikan saraf, menghilangkan penyebab kegelisahan, dan meningkatkan daya tahan tekanan. Dengan kerja sistematik pada diri sendiri di bawah bimbingan ahli psikoterapi, pemulihan berlaku dalam masa satu tahun. Cara utama menangani serangan panik adalah psikoterapi. Terdapat juga farmakoterapi - rawatan dengan antidepresan dan penenang. Tetapi peranan mereka adalah sekunder. Harus diingat bahawa ubat-ubatan tersebut dikontraindikasikan selama kehamilan, kerana boleh memberi kesan negatif pada janin, menyebabkan malformasi. Oleh itu, mereka harus dihentikan 2 bulan sebelum kehamilan yang dirancang. Penarikan dari ubat harus dilakukan secara beransur-ansur untuk mengelakkan apa yang disebut sindrom penarikan, yang dinyatakan dalam munculnya gejala baru penyakit dan memburuknya keadaan.

Penawar ketakutan

Semasa mengandung dan menyusu, satu-satunya cara untuk menangani serangan panik adalah psikoterapi, senaman pernafasan, dan pelbagai cara untuk berehat. Ketakutan bukan hanya pengalaman, tetapi juga keadaan otot. Susah, mereka menghantar maklumat ke otak, dan ia mencatat kehadiran bahaya. Oleh itu, jika anda ingin menyingkirkan serangan panik, anda perlu belajar bagaimana mengatasi ketegangan otot. Untuk ini, perlu membentuk memori otot untuk keadaan relaksasi. Sekiranya anda dapat merehatkan otot-otot badan anda secara spontan pada bila-bila masa dan di mana-mana tempat, maka ketakutan tidak akan mempunyai asas fisiologi, dan oleh itu kemungkinan kejadiannya akan berkurang. Untuk berehat, pertama anda perlu melakukan regangan dengan baik..

  • Kencangkan otot-otot tangan, dengan kuat mengepalkan jari ke penumbuk.
  • Kencangkan otot-otot lengan bawah, cuba menekuk pergelangan tangan sebanyak mungkin pada sendi pergelangan tangan.
  • Kencangkan otot bahu dan lengan bawah dengan menyebarkan lengan ke sisi pada paras bahu dan membengkokkannya di siku.
  • Kencangkan otot-otot bilah bahu dengan menyatukannya dan menariknya ke bawah.
  • Picit pinggul anda dengan mengangkat kaki lurus dan lurus sambil duduk.
  • Kencangkan otot-otot kaki bawah dengan menarik kaki ke arah anda dan sedikit ke arah satu sama lain.
  • Kencangkan otot kaki dengan meregangkan jari kaki sebanyak mungkin.

Belajar melakukan setiap latihan secara berasingan dan menggabungkannya. Selepas itu, buat ketegangan maksimum pada semua otot yang ditentukan. Kira hingga sepuluh, menumpukan perhatian pada ketegangan. Pada hitungan sepuluh, segera berehat dan menghembuskan nafas dalam-dalam. Tenang, menumpukan perhatian pada perasaan relaksasi yang berlaku. Ingat, anda tidak melakukan senaman ini untuk ketegangan, tetapi untuk relaksasi otot dan pembentukan memori otot yang sesuai..

Bertahan dari rasa panik

Semasa serangan panik, anda boleh menggunakan kaedah mudah ini. Mereka akan meringankan keadaan anda dan membantu anda bertahan dari krisis vegetatif. Serangan panik ada dua jenis - dengan tekanan darah tinggi dan rendah. Masing-masing mempunyai ciri tersendiri..

Latihan relaksasi harus diulang 7 hingga 10 kali sehari, sehingga anda belajar untuk berehat secara sukarela, cepat dan sepenuhnya, tanpa pra-tekanan. Ini biasanya memerlukan 5 hingga 10 hari latihan biasa..

Menenangkan nafas

Fisiologi ketakutan tidak terhad pada ketegangan otot. Cara kita bernafas juga penting. Nafas kita terhadap latar belakang tekanan merosot dan menjadi bingung dan tidak berkesan, yang memerlukan reaksi mental. Sekiranya kita tidak tahu bagaimana bernafas dengan betul, kita akan kehilangan keupayaan untuk mengatasi ketakutan. Oleh kerana kita secara fisiologi menyediakan tanah yang subur untuk mereka. Teknik ini akan membantu anda menyelaraskan sistem saraf autonomi anda. Latihan berdasarkan mekanisme sederhana. Faktanya ialah semasa anda menyedut, semua proses di dalam badan diaktifkan, dan semasa menghembus nafas, badan menenangkan dan merehatkan badan. Oleh itu, jika, jika menghembuskan nafas, anda menonjolkan penyedutan, maka anda akan meningkatkan nada..

Sekiranya penekanan diberikan pada menghembus nafas, anda merasa seperti anda sedang bersantai. Latihan pernafasan ini adalah untuk meningkatkan masa yang anda habiskan untuk menghembuskan nafas (fasa ketiga kitaran pernafasan) berbanding dengan menghirup (fasa pertama) dan berhenti sebentar (fasa kedua). Anda perlu memulakan dengan 5 saat yang dihabiskan untuk setiap tiga fasa: menghirup perlahan, berhenti seketika, menghembuskan nafas. Kemudian kita beralih untuk mengubah irama: menghirup - 5 saat, berhenti - 4 saat dan menghembuskan nafas - 6 saat. Setiap kitaran seterusnya, tolak satu saat dari jeda dan tambah satu saat untuk menghembus nafas. Oleh itu, setelah empat pusingan, anda akan menghabiskan lima saat menghirup dan sepuluh saat menghembuskan nafas. Tarik nafas seperti ini selama 2-3 minit, dan keadaan anda akan kembali normal - ketegangan dan ketakutan akan hilang.

Latihan pernafasan yang lebih sederhana adalah memerhatikan pernafasan anda. Bernafas perlahan-lahan, sekata, dalam-dalam, cuba memfokuskan sebanyak mungkin pada semua sensasi yang bernafas masuk dan keluar..

Kejang dengan tekanan darah rendah

Kejang dengan tekanan darah rendah (80 / 50-90 / 60) biasanya berlaku pada waktu pagi atau petang. Kelemahan, rasa panas dan berat di kepala, pening, ada perasaan sesak nafas, mual, dan kadang-kadang muntah, sakit perut dan cirit-birit mengganggu, membuang peluh sejuk, nadi menjadi jarang (sehingga 45 denyutan seminit), jantung berhenti - seperti merasakan bahawa sedikit lagi dan ia akan berhenti.

AMBULAN

  • Ambil 20 tetes tingtur valerian. Lebih baik tidak menggunakan tinwur motherwort dalam kes sedemikian - ia dapat menurunkan tekanan.
  • Sekiranya berlaku serangan dengan tekanan darah rendah, anda boleh minum teh manis yang kuat atau secawan kopi hitam. Menurut pemerhatian doktor, dalam beberapa situasi, untuk membetulkan tekanan "runtuh", cukup makan sedikit keju pedas atau ikan masin.
  • Buka tingkap dan berbaring tanpa bantal dengan selimut yang digulung di bawah kaki anda. Pada tekanan darah rendah, otak menderita kebuluran oksigen, dan kedudukan mendatar dengan kaki yang diangkat akan memberikan aliran darah ke kepala.

Kejang dengan tekanan darah tinggi

Serangan panik dengan tekanan darah tinggi (150 / 90-180 / 110) paling kerap berlaku pada waktu petang. Malah makan malam yang lewat dapat memprovokasi mereka. Inilah sebab lain untuk tidak makan terlalu lewat. Serangan sering bermula dengan fakta bahawa ia mencengkam tekak, sukar untuk bernafas, tidak ada cukup udara, dan setiap nafas sukar. Tetapi paling kerap, isyarat pertama serangan panik adalah getaran di jantung, dari mana ia mula mengira irama panik (140 denyutan seminit). Jantung boleh menusuk, menyempit, secara umum, dengan segala cara yang mungkin untuk mengingatkan bahawa anda memilikinya. Pada masa yang sama, mengetuk kuil, sakit kepala boleh menjadi teruk, menggigil. Tangan dan kaki menjadi kebas, badan ditutup dengan "benjolan angsa", dan suhu meningkat hingga 38

AMBULAN

  • Buka tingkap, buka butang atas, duduk atau berbaring dengan bantal di bawah punggung anda - ini akan memudahkan pernafasan.
  • Sapukan serbet yang direndam dalam air sejuk ke dahi, pelipis, leher, pergelangan tangan. Minum segelas air perlahan-lahan.
  • Teknik berikut akan menenangkan degupan jantung anda. Tutup mata anda dan selama 10 saat, 3 kali dalam satu minit, tekan pad bahagian tengah dan jari telunjuk kedua-dua tangan pada bola mata. Urut titik di bahagian tengah dagu dengan gerakan melingkar dengan jari telunjuk tangan kanan anda (9 kali mengikut arah jam dan lawan jam). Picit, menguli dan meregangkan sedikit jari tengah pada setiap tangan selama 2-3 minit.
  • Ambil 30 tetes (dengan degupan jantung yang kuat - hingga 40-45) valocordin atau corvalol dengan sedikit air sejuk atau ambil tablet noshpa.

Ya, saya sekali lagi membaca artikel itu dengan teliti dan memastikan bahawa banyak teknik akan berguna untuk semua "penggera", bukan hanya wanita hamil. Tanyakan sama ada sesuatu tidak jelas atau tidak sepenuhnya jelas.

Betapa berbahayanya serangan panik semasa kehamilan

Ramai wanita yang berhadapan dengan VSD memikirkan sama ada serangan panik semasa kehamilan adalah berbahaya: baik mereka yang akan merancang konsepsi, mengetahui tentang serangan ini, dan mereka yang berhadapan dengan mereka untuk pertama kalinya dalam keadaan ini. Untuk memahami kesan serangan ketakutan pada tubuh manusia, anda perlu memahami mekanisme perkembangannya..

Apa itu serangan panik

Seseorang menganggap serangan panik yang tidak terkawal adalah salah satu manifestasi dystonia vegetatif-vaskular, yang lain sebagai gangguan bebas, dan yang lain sebagai akibat tekanan. Semua pendapat para ahli merangkumi satu perkara - ini adalah kerosakan sistem saraf autonomi, yang ditunjukkan oleh kegelisahan dan ketakutan secara tiba-tiba, peningkatan degupan jantung, pening, perasaan sesak nafas dan gejala-gejala lain yang tidak menyenangkan.

Serangan panik, seperti gangguan dystonic lain, bukanlah gangguan fizikal. Sebaliknya, ia adalah akibat ketidakstabilan emosi, perubahan tahap hormon, dan lain-lain. Perasaan cemas dan seram, sebagai peraturan, tidak mempunyai asas yang jelas: apa yang disebut ketakutan timbul, orang itu tidak mahu mengalami keadaan ini lagi dan takut akan pengulangan serangan.

Krisis vegetovaskular semasa kehamilan

Semasa kehamilan, keadaannya menjadi rumit oleh kenyataan bahawa seorang wanita, sebagai peraturan, sudah menjadi lebih cemas, mendengar keadaannya dan menilai potensi bahaya di sekitarnya. Dengan latar belakang ini, serangan mungkin menjadi lebih kerap dan ketara..

Kadang-kadang seorang wanita semasa kehamilan pertama kali mengalami serangan kegelisahan atau ketakutan, dan keadaan ini dua kali tidak menyenangkan baginya: selain sensasi yang menyakitkan, muncul rasa takut yang logik untuk kesihatan anak yang belum lahir..

Serangan panik dan kehamilan bukanlah konsep yang saling eksklusif, serangan ini tidak boleh dianggap sebagai kontraindikasi langsung terhadap konsepsi dan kelahiran anak, kerana ia tidak mempengaruhi tubuh wanita. Tetapi mereka boleh menyulitkan perjalanan kehamilan, kerana keadaan ibu secara langsung mempengaruhi keadaan janin. Sebagai contoh, penurunan tekanan darah yang tajam ditunjukkan oleh kekurangan oksigen dalam darah, dan pelepasan hormon tekanan menyebabkan otot berlebihan. Hipertonisitas rahim, yang pasti terjadi dengan ketegangan otot, dalam kes yang teruk bahkan boleh menyebabkan keguguran.

Perlu diingat bahawa kadang-kadang kehamilan, sebaliknya, melegakan wanita dari serangan panik, mengalihkan fokus perhatian kepada perkara yang sama sekali berbeza. Ibu hamil berpusat pada dirinya sendiri, pada ketenangan dan ketenangannya, dan tekanan luaran tidak dapat mempengaruhi dirinya seperti dulu..

Terdapat juga kes-kes yang diketahui ketika kehamilan dan melahirkan menormalkan keseimbangan hormon tubuh, dan wanita itu tidak lagi risau akan dystonia dengan pelbagai manifestasi..

Diagnostik dan rawatan

Keanehan serangan VSD dan panik adalah bahawa gejala mereka sering menyerupai pelbagai penyakit individu. Bergantung pada keparahan manifestasi, mereka boleh dikelirukan dengan penyakit jantung, gangguan gastrousus, serangan asma, dll..

Semasa mengandung, sangat penting untuk tidak melakukan diagnosis diri, tetapi sekiranya terdapat gejala atipikal, hubungi pakar yang sesuai. Tidak kira sama ada seorang wanita pernah mengalami serangan panik sebelum atau menghadapi mereka untuk pertama kalinya, hanya setelah hamil, harus diingat bahawa dalam keadaan ini, diagnosis dan terapi apa pun harus dilakukan di bawah pengawasan perubatan yang berterusan.

Sekiranya seorang wanita masih tidak mempunyai penyakit somatik yang jelas dan doktor mendiagnosis sindrom panik, maka perkara pertama yang harus dilakukan untuk mengurangkannya adalah dengan memahami punca. Selalunya, serangan berlaku kerana peningkatan kegelisahan, ketidakstabilan emosi, dan pendedahan kepada tekanan. Ini bermaksud bahawa sebarang perlakuan mesti dimulakan dengan kesedaran bahawa rasa takut dan kegelisahan harus dipersalahkan. Serangan panik semasa kehamilan boleh menjadi lebih tepat dan lebih jelas kerana seorang wanita menjadi cemas, penuh perhatian dan emosi mungkin..

Pada masa yang sama, setiap rawatan krisis vegetatif dan pelepasan gejala semasa kehamilan harus ditujukan untuk mengurangkan tekanan dan kegelisahan. Bentuk PA ringan ditangkap dan dirawat dengan latihan pernafasan dan relaksasi sedar. Rawatan ubat semasa kehamilan adalah kontraindikasi. Hanya dalam kes yang teruk, apabila gejala akut boleh mengancam kesihatan janin, doktor dapat menetapkan antipsikotik ringan, menilai kemungkinan risiko dan mengira dos dengan tepat.

Mengatasi serangan panik akut

Gejala akut harus dirawat mengikut manifestasi mereka. Sebagai contoh, dengan serangan vegetatif, tekanan darah dapat turun dengan mendadak, dan kadang-kadang, sebaliknya, ia meningkat. Pilihan pertama lebih cenderung pada waktu pagi atau petang. Perasaan lemah datang, penurunan nadi, pening bermula, rasa panas di pelipis, dan kadang-kadang rasa sakit di perut. Pesakit sering melaporkan ketakutan serangan jantung.

Dalam kes ini, tindakan sederhana yang bertujuan menormalkan bekalan darah ke otak dapat membantu:

  1. Minum secawan kopi atau teh manis yang kuat: kafein akan menaikkan tekanan darah anda dengan lembut. Di samping itu, beberapa doktor mengatakan bahawa memakan sepotong ikan masin atau keju cukup untuk memperbaiki tekanan darah secara tiba-tiba..
  2. Buka tingkap untuk membolehkan udara masuk. Berbaring telentang tanpa bantal, letakkan roller di bawah kaki anda untuk menaikkannya sedikit. Postur ini akan mengembalikan jumlah darah yang hilang ke otak, dan kelaparan oksigen akan berhenti..
  3. Anda boleh mengambil sekitar 20 tetes valerian untuk menenangkan diri. Tetapi jangan gunakan motherwort dalam kes ini: ia dapat "menurunkan" tekanan.

Krisis pada waktu malam lebih sering dicirikan oleh tekanan darah tinggi. Tekanan untuk seharian, keletihan, bahkan makan malam - semua ini boleh mencetuskan serangan kecemasan. Gejala biasanya bermula dengan jantung: pesakit merasakan getaran dan pecutan nadi yang kuat hingga 130-140 denyut / minit. Selepas ada rasa mati rasa pada anggota badan, sakit merinding di seluruh badan, rasa sakit atau sensasi menusuk di jantung, takut serangan jantung mungkin berlaku. Anda juga boleh meningkatkan suhu badan hingga + 38... + 39 ° C.

Untuk melegakan serangan, anda boleh melakukan perkara berikut:

  1. Minum 30 tetes Corvalol (Valocordin, dll.) Atau 1 tablet Noshpa.
  2. Buka tingkap, duduk dalam posisi yang selesa, atau berbaring dengan bantal di bawah kepala dan belakang anda.
  3. Anda boleh menggunakan serbet yang dibasahi dengan air ke dahi, pelipis dan pergelangan tangan, atau hanya minum segelas cairan sejuk dalam sips kecil.
  4. Untuk menenangkan takikardia, cubalah meregangkan dan meregangkan jari tengah setiap tangan selama 2 minit. Kemudian urut bahagian tengah dagu dengan gerakan melingkar (pertama mengikut arah jam, kemudian berlawanan arah jam). Tutup mata anda, letakkan bantalan telunjuk dan jari tengah setiap tangan pada bola mata dan tekan dengan ringan beberapa kali pada selang waktu 15-20 saat.

Latihan pernafasan semasa krisis

Serangan panik mengubah fisiologi badan melalui jiwa. Dengan ketidakupayaan untuk mengatasi tubuhnya, otot pesakit tegang, irama jantung terganggu, dan pernafasan berhenti. Ini membawa kepada serangan ketakutan yang lebih ketara. Dalam kes ini, tujuan utama untuk menghentikan serangan adalah menyelaraskan pernafasan, yang pada gilirannya akan membantu merehatkan badan..

Semasa tercekik, cubaan untuk menarik nafas sering memperburuk keadaan dan meningkatkan ketegangan. Oleh itu, untuk berehat, anda perlu fokus pada pernafasan. Inti dari latihan pernafasan yang santai adalah meningkatkan masa yang diperuntukkan untuk menghembus nafas..

Untuk mengawal masa, bahagikan proses pernafasan secara bersyarat menjadi 3 fasa: penyedutan, jeda dan pernafasan langsung. Mulakan dengan lima saat untuk menghirup, empat saat untuk berhenti sebentar, dan lima saat untuk menghembus nafas. Dalam setiap kitaran baru, tolak satu saat dari jeda dan tambahkan satu untuk menghembus nafas. Selepas 4 kitaran, jangka masa nafas akan mencapai 10 saat. Tarik nafas dalam rentak ini selama beberapa minit, dan anda sendiri akan merasakan ketegangan hilang..

Kaedah pencegahan

Apa yang perlu dilakukan untuk mengelakkan serangan panik yang kerap pada wanita hamil? Semua langkah yang sama relevan seperti pada gambaran umum VSD: berjalan kaki panjang, tidur nyenyak dan lama di bilik berventilasi, penolakan tabiat buruk, senaman ringan dan diet yang betul yang memastikan pengambilan semua nutrien dalam tubuh dalam dos yang diperlukan.

Cara mengatasi serangan panik semasa mengandung?

Serangan panik semasa kehamilan agak biasa. Adalah normal bagi seorang ibu muda untuk merasa cemas pada malam kelahiran. Namun, timbulnya kegelisahan secara tiba-tiba, disertai dengan permulaan ketakutan yang tidak dapat dijelaskan, dianggap sebagai gangguan neurotik. Pelanggaran semacam itu menimbulkan bahaya bukan hanya untuk wanita hamil, tetapi juga untuk kesihatan bayi. Mekanisme permulaan sawan disebabkan oleh ciri-ciri sistem saraf manusia, dan tahap pengaruhnya bergantung pada keparahan manifestasi.

Punca Serangan Panik Semasa Kehamilan

Krisis vegetatif semasa kehamilan disebabkan terutamanya oleh keadaan psiko-emosi seorang wanita pada waktu tertentu. Ramai di antara mereka takut kehilangan anak, takut melahirkan anak, dan mengulangi pemikiran mereka kemungkinan berlakunya perkembangan negatif. Gangguan kegelisahan boleh timbul di bawah pengaruh faktor yang memprovokasi, antaranya adalah:

  • tekanan yang kerap;
  • kemurungan;
  • keadaan neurotik;
  • penyakit somatik;
  • gangguan fungsi otak;
  • perubahan hormon dalam badan.

Penyebab kejang boleh menjadi keadaan luaran: konflik, gegaran emosi, kekurangan komunikasi, penarikan diri. Mereka boleh disebabkan oleh keadaan khas wanita hamil: kelemahan, pening, peningkatan degupan jantung.

Dalam kebanyakan kes, kehamilan dengan serangan panik bukanlah keadaan yang kritikal. Tetapi, jika seorang wanita cenderung cemas dan mudah marah, keadaan menjadi lebih teruk..

Seberapa berbahaya serangan panik pada wanita hamil?

Manifestasi utama serangan panik adalah: serangan ketakutan, yang sering disertai dengan peningkatan degupan jantung, demam, mual, pening dan asfiksia. Walaupun cenderung mengalami gangguan autonomi, kebanyakan wanita dengan diagnosis yang serupa mempunyai anak yang sihat..

Peranan penting dimainkan oleh mood psikologi ibu hamil, kemampuan mengalihkan perhatiannya untuk menjaga bayi dan mengalihkan perhatiannya dari pemikiran yang menyakitkan. Selalunya, naluri menjaga keturunan dipicu pada seorang wanita, sedangkan keutamaan hidup utamanya adalah di latar depan. Dalam kebanyakan kes, setelah melahirkan, seorang wanita lupa bahawa dia pernah mengalami serangan panik..

Walau bagaimanapun, kemungkinan kesan negatif kejang autonomi pada janin masih ada, jadi agak sukar untuk meramalkan hasil kehamilan dengan tepat. Penting untuk belajar bagaimana mengatasi kegelisahan tepat pada masanya. Ketakutan yang tidak terkawal boleh mempengaruhi perjalanan kehamilan, menyebabkan keguguran atau kelahiran pramatang..

Rawatan untuk gangguan panik semasa kehamilan

Wanita yang terdedah kepada gangguan panik harus mempunyai idea yang jelas tentang apa yang harus dilakukan semasa serangan. Rawatan gangguan autonomi semasa kehamilan memerlukan pendekatan khusus, kerana terapi ubat, yang melibatkan penggunaan ubat penenang dan antidepresan, adalah kontraindikasi.

Petunjuk utama untuk menghilangkan gangguan neurologi adalah: psikoterapi, amalan pernafasan, dan juga kaedah pertolongan diri.

Semasa serangan panik, wanita perlu belajar mengembangkan kemahiran tingkah laku yang dapat mengurangkan tahap kegelisahan dan menyesuaikan diri dengan cara yang positif. Adalah mungkin untuk meningkatkan daya tahan tubuh terhadap tekanan dengan bantuan sesi psikoterapi.

Kecekapan tinggi ke arah ini ditunjukkan oleh:

  • senaman pernafasan, yang tujuannya adalah untuk mencapai kelonggaran maksimum;
  • terapi cahaya dan seni;
  • akupunktur;
  • aplikasi inframerah.

Sekiranya berlaku pelanggaran rancangan tersebut, penggunaan kaedah seperti aromaterapi dan ubat-ubatan herba dibenarkan..

Wanita hamil pasti disarankan untuk mematuhi cadangan umum: berehat lebih banyak, memastikan diri anda tidur nyenyak, berjalan di udara segar, mengecualikan tabiat buruk dan mengatur pemakanan yang betul.

Seorang ibu muda mungkin memerlukan pertolongan psikoterapi untuk beberapa lama setelah melahirkan. Juga, tidak perlu melakukan latihan pernafasan..