Utama > Trauma

VSD dan tentera pada tahun 2020 - adakah mereka dimasukkan ke dalam tentera atau tidak?

Adakah mereka mengambil tentera dari VSD? Ini adalah persoalan yang relevan dan menarik, kerana pelbagai manifestasi dapat disembunyikan di sebalik konsep dystonia vaskular vegetatif. Doktor memperhatikan perkara-perkara ini. Oleh itu, percubaan untuk mengelakkan keperluan untuk menjalani diagnosis ini akan gagal. Perkara ini perlu disebut segera. Kerana beberapa pemuda percaya bahawa akan mudah untuk bersembunyi di sebalik konsep yang agak samar-samar.

Sebenarnya, mustahil untuk memalsukan penyakit ini. Doktor akan memeriksa dengan teliti kedua-dua kertas dan keadaan orang tersebut. Kesannya, kebenaran akan terbentuk. Dan ada penalti untuk mensimulasikan. Sekiranya penyakit itu benar-benar ada, maka persoalan apakah mereka dibawa ke tentera dengan VSD akan menjadi sangat relevan. Ini adalah penyakit serius yang menimbulkan banyak masalah dalam kehidupan seharian..

Adakah mereka memasuki tentera dari VSD: perincian soalan

Terdapat pendapat bahawa penyakit ini tidak serius. Sebilangan rekrut senang disimulasikan. Walau bagaimanapun, para pakar dari pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera telah lama terbiasa dengan percubaan untuk bersembunyi dari tentera di bawah diagnosis ini. Dan dalam hampir separuh kes, kehadiran sindrom tidak dikenali oleh mereka..

Walau bagaimanapun, amalannya adalah seperti berikut. Sekiranya penyakit itu benar-benar wujud, tekanan fizikal dan emosi boleh membahayakan seseorang. Oleh itu, mereka harus dielakkan atau diminimumkan..

Memiliki semua dokumen yang diperlukan akan memudahkan kerja doktor. Ini juga akan membantu anda menyampaikan kebenaran kepada mereka. Diagnosis akhir dibuat secara eksklusif di persekitaran hospital. Anda mesti berbaring di sana tanpa gagal. Akibatnya, VSD sebagai diagnosis harus muncul dalam senarai pelepasan. Dalam kes ini, harus ditunjukkan bahawa ia disertai dengan krisis dan pingsan. Dalam keadaan di mana tidak ada dokumen tersebut, dan lebih-lebih lagi jika pemuda itu tidak pergi ke doktor dengan gejala yang sesuai sebelumnya, mereka tidak akan dibebaskan.

Adakah mereka dibawa ke tentera dengan VSD sekiranya terdapat keadaan patologi?

Secara umum, VSD tidak dianggap sebagai alasan untuk membebaskan seseorang dari perkhidmatan. Sekiranya penyakit itu berlanjutan tanpa keadaan patologi dan berbahaya. Walau bagaimanapun, terdapat kes lain apabila keadaan wajib memerlukan perhatian khusus. Dan ketika dia dibebaskan di bawah artikel lain, secara langsung atau tidak langsung berkaitan dengan penyakit ini.

Jadi, jika seorang pemuda mengalami gangguan pendengaran, penglihatan atau orientasi ruang, ini pasti menarik perhatian doktor dan menjadi alasan untuk dibebaskan dari tentera. Perkara yang sama berlaku untuk keadaan dengan pengsan biasa, takikardia atau sakit jantung, lonjakan tekanan, tempoh kelemahan dan pening. Selain itu, serangan panik juga harus menarik perhatian sekiranya ia berlaku..

Walau bagaimanapun, sekiranya terdapat keraguan, pemeriksaan tambahan akan ditentukan, yang akan mendedahkan kebenaran dan mendiagnosis keadaan pemuda itu sekarang. Secara amnya, perubatan moden membezakan jenis VSD berikut:

  • Untuk jenis hipertensi - dua jenis, dengan tekanan darah rendah dan tinggi;
  • Jenis bercampur - dengan lonjakan tekanan dan sakit kepala;
  • Jenis jantung - apabila terdapat takikardia, udara tidak mencukupi, terdapat kegagalan degupan jantung.

Jadi untuk berkhidmat atau tidak?

Secara amnya, dengan tahap keparahan VSD yang sederhana, adalah mungkin untuk disajikan. Dan jika kita bercakap mengenai manifestasi hipertensi, maka di sini mereka dibebaskan dengan petunjuk tekanan dari 145 atau 155 dan dari 90-100. Sekiranya seorang pemuda mempunyai keinginan untuk pergi ke perkhidmatan, atau jika dia masih dihantar, walaupun terdapat diagnosis ini, dia mesti memberi amaran kepada doktor di tempat perkhidmatan mengenai kehadiran penyakit seperti itu. Di samping itu, dia harus mengunjungi mereka secara berkala untuk mengukur tekanan, diperiksa. Sekiranya perlu, betulkan keadaan dengan ubat.

Dalam kebanyakan situasi, rawatan dengan diagnosis sedemikian adalah mungkin. Pengecualian adalah situasi apabila terdapat komplikasi serius. Anda perlu bersiap sedia untuk ini, sekiranya tiba masanya untuk pergi ke pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera untuk pemeriksaan perubatan. Lebih-lebih lagi, banyak doktor yakin bahawa gaya hidup sihat, pemakanan yang baik dan udara segar akan membantu mengatasi masalah tersebut. Serta aktiviti fizikal, yang juga akan bermanfaat. Kadang-kadang ia membantu dan penyakit itu hilang. Walau bagaimanapun, setiap organisma berbeza. Kadang-kadang tekanan membawa kepada kemerosotan kesejahteraan. Namun, walaupun dalam keadaan ini, askar itu tidak akan ditinggalkan tanpa bantuan..

Dalam keadaan di mana penyakit itu tiba-tiba memburuk, pemuda itu harus dihantar ke hospital sehingga dia mendapat rawatan sepenuhnya. Namun, jika tidak membantu, pejuang itu biasanya ditugaskan dan pulang ke rumah. Sebagai peraturan, mereka dapat ditugaskan dengan manifestasi migrain berterusan, hipotensi atau hipertensi, aritmia, masalah dengan sistem pernafasan, dan sebagainya. Terdapat pemburukan yang teruk, walaupun tidak kerap. Sebagai peraturan, mereka dikaitkan dengan beban fizikal, kekurangan tidur, keadaan psikologi.

Bukannya kesimpulan

Oleh itu, untuk merumuskan jawapan untuk pertanyaan apakah mereka dibawa ke dalam pasukan dengan VSD, harus diperhatikan bahawa dystonia vegetatif-vaskular itu sendiri bukan alasan untuk pengecualian dari perkhidmatan. Walau bagaimanapun, kadang-kadang disertai dengan gejala berbahaya atau penyakit terpencil yang menarik perhatian doktor dan boleh menjadi alasan pembebasan. Sekiranya tidak ada masalah terkait seperti ini, wajib militer akan melayani dengan kategori B-3, dan dapat bertugas di sejumlah pasukan, tidak termasuk golongan elit. Apabila terdapat masalah kesihatan yang bersamaan, mereka dinilai secara berasingan, dengan fokus terutamanya pada jadual penyakit.

Kategori kecergasan tentera

Catatan: Artikel ini menyediakan pendarahan subarachnoid, intracerebral dan intrakranial lain, infark serebral, gangguan peredaran serebrum sementara, ensefalopati peredaran darah, serta akibat dari lesi vaskular otak dan saraf tunjang.

Klausa "B" merangkumi:

  • dystonia vegetatif-vaskular dengan kerap (1 atau lebih kali dalam sebulan) krisis, disertai dengan pengsan sederhana dan kejang, disahkan oleh dokumen perubatan.

Item "D" merangkumi:

  • pelbagai bentuk migrain dengan serangan yang jarang berlaku;
  • dystonia vegetatif-vaskular dengan krisis yang jarang berlaku.

Orang yang mudah pingsan menjalani pemeriksaan dan rawatan mendalam.

Kehadiran dystonia vegetatif-vaskular hanya berlaku dalam kes-kes di mana tidak ada penyakit lain yang dikenal pasti, disertai dengan disfungsi sistem saraf autonomi.

Orang yang mudah pingsan tidak sesuai untuk memandu kenderaan, dan juga untuk bekerja di ketinggian, berhampiran mesin bergerak, api dan air.

Sekiranya seseorang menderita masalah ini, dan benar-benar ada, adalah perlu untuk berjumpa doktor tepat pada masanya. Dia pasti mencatatkannya dalam rekod perubatan. Ini akan membantu pada masa akan datang untuk menyelesaikan masalah dengan lembaga perubatan. Bercakap mengenai masalah seperti itu pada saat terakhir tidak ada gunanya. Kemungkinan besar, komisen tidak akan memperhatikannya.

VVD dan tentera

Dystonia vegetovaskular dan tentera

Vegetovaskular dystonia (VVD) termasuk dalam senarai penyakit yang paling biasa bagi pengguna yang cuba mendapatkan pengecualian daripada pengambilan ubat untuk kesihatan. Beberapa rekrut berjaya mendapatkan ID tentera untuk VVD, sementara yang lain diakui sebagai sesuai untuk pertempuran. Dalam artikel ini, kita akan mempertimbangkan secara terperinci sama ada mereka dibawa ke tentera dengan VSD dan bagaimana menyingkirkan draf dengan penyakit ini..

Dystonia vegetovaskular adalah penyakit yang dicirikan oleh gangguan fungsi sistem saraf autonomi, yang mengatur fungsi organ dalaman. Pelanggan yang menggunakan VSD mungkin mempunyai masalah dengan peredaran darah, pernafasan, pencernaan, berpeluh, dan metabolisme. VSD dicirikan oleh penurunan tekanan, irama jantung yang tidak normal, sakit kepala, kelemahan dan keletihan, rasa sakit di jantung, rasa berat di dada dan sesak nafas.

Terdapat empat jenis utama dystonia vegetatif-vaskular:

  1. VSD jenis hipertensi. Ia dicirikan oleh tekanan darah tinggi (nilai atas hingga 140 mm Hg. Art.)
  2. VSD pada jenis hipotonik. Tekanan darah rendah, dengan kemungkinan pengsan tinggi.
  3. VSD jenis campuran. Tekanan darah yang tidak stabil, kelembutan di kawasan jantung, degupan jantung yang perlahan atau cepat, pening, dan sakit kepala.
  4. VSD jenis jantung. Tidak ada udara yang mencukupi, terdapat gangguan dalam kerja jantung, aritmia sinus, takikardia.

Adakah mungkin untuk mendapatkan tiket tentera untuk VSD?

Secara berasingan, diagnosis "Vegetovaskular dystonia" bukanlah alasan untuk pengecualian dari penggunaan wajib militer dan mendapatkan ID ketenteraan untuk kesihatan. Dalam kebanyakan kes, wajib militer dengan hanya diagnosis ini diakui sesuai dengan sekatan pada senjata tempur (B-3).

Tetapi anda boleh menyingkirkan drafnya jika, selain VSD, faktor berikut berlaku:

  • Sekiranya bacaan tekanan lebih tinggi daripada 140 mm Hg, yang sesuai dengan tahap I hipertensi, dan jenis hipertensi VSD berlaku;
  • Sekiranya terdapat mantra pengsan yang direkodkan dalam laporan perubatan, dan juga didiagnosis dengan VSD hipotonik;
  • Sekiranya terdapat pelanggaran jantung yang serius, serta VSD jenis jantung.

Seperti yang ditunjukkan oleh amalan jangka panjang kami, sangat sukar bagi seorang wajib militer untuk menyingkirkan draf dari VVD secara bebas. Ini adalah penyakit yang agak biasa, dan pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera dalam kebanyakan kes tidak memperhatikan diagnosis ini. Agar tidak pergi ke tentera dengan VSD, anda perlu mempunyai sejarah perubatan yang sangat serius untuk penyakit yang berkaitan.

Adakah mereka memasuki tentera dengan VSD (dystonia vegetatif-vaskular)?

Mari kita tentukan persoalan utama, apakah ia dibawa ke tentera dari VVD? Asthenia peredaran darah dicirikan oleh sindrom gangguan vegetatif-vaskular dengan tindak balas tekanan darah dan sistem saraf yang tidak mencukupi terhadap sebarang rangsangan, yang mungkin berlaku pada waktu yang paling tidak sesuai dan menjadi masalah dalam pekerjaan atau kajian. Dystonia Vegeto-vaskular dengan reaksi hipotensi (bentuk hipotonik) berbeza dengan hipotensi fisiologi orang sihat yang tidak membuat sebarang aduan, mengekalkan kemampuan mereka untuk bekerja, kemampuan untuk menahan beban dan melaksanakan tugas-tugas ketenteraan dengan petunjuk tekanan darah 90/50 - 100/60 mm Hg... Dalam semua kes, hipotensi simptomatik yang disebabkan oleh penyakit sistem endokrin, saluran gastrousus, paru-paru, dan lain-lain harus dikecualikan. Diagnosis ini sangat biasa dalam dokumen perubatan, kerana dystonia vegetatif-vaskular adalah "tempat pembuangan diagnosis." Doktor pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera tidak memandang serius diagnosis ini dan menganggap mereka sebagai simulator. Penting untuk diperhatikan bahawa diagnosis dibuat tanpa gagal dalam keadaan pegun. Pemuda itu harus diperiksa dan dirawat di hospital, dan ringkasan pembuangan harus menunjukkan diagnosis dystonia vegetatif-vaskular dengan pengsan dan krisis. Keadaan pengsan mesti dicatat berulang kali dalam kad pesakit luar, jika tidak, tidak masuk akal untuk dikecualikan.

Adakah mereka memasuki tentera dengan dystonia vegetatif-vaskular?

Hampir selalu mereka dibawa ke tentera dengan dystonia vegetatif-vaskular, kerana diagnosis ini bukan penyakit bebas, dan doktor percaya bahawa ini adalah gabungan gejala penyakit lain. Gejala VSD mungkin:

  • keadaan pengsan yang kerap;
  • sakit di hati;
  • serangan aritmia;
  • penurunan kekuatan dan kelemahan umum;
  • disorientasi di ruang;
  • pening bukan sistemik;
  • kehilangan penglihatan atau pendengaran secara tiba-tiba;
  • serangan panik.

Sudah tentu, dengan mengambil kira semua manifestasi di atas, seorang wajib boleh dikeluarkan dari perkhidmatan tentera, tetapi untuk ini perlu membuktikan adanya VSD. Doktor suruhanjaya tentera pasti akan menghantar wajib untuk pemeriksaan tambahan.

Doktor membezakan jenis VSD berikut:

  • jenis hipertensi, VSD disertai dengan tekanan darah tinggi;
  • jenis hipSD VSD, di mana tekanan darah rendah diperhatikan;
  • jenis campuran VSD, yang dicirikan oleh perubahan tekanan secara tiba-tiba, sakit kepala yang kerap;
  • jenis jantung, yang dicirikan oleh pelbagai gejala jantung: kegagalan irama jantung, kekurangan udara, takikardia, pelbagai rasa sakit di jantung, dll..

Satu lagi pertanyaan yang sering diajukan daripada ibu bapa dan pegawai wajib militer adalah adakah mereka direkrut menjadi tentera dengan VSD pada jenis hipertensi? Ya, dengan hipertensi, seorang pemuda boleh diakui sebagai tidak layak untuk menjalani perkhidmatan ketenteraan dengan pemberian kategori kecergasan kepada, tetapi pada masa yang sama, dalam tindakan memeriksa keadaan kesihatan yang diambil dari pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera, diagnosis hipertensi mesti direkodkan, dan bukan VSD jenis hipertensi, dengan diagnosis seperti itu, lembaga perubatan akan membuat keputusan mengenai wajib militer.

Menyusun tentera dan VVD

Pergi ke pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera, setiap wajib militer harus memahami bahawa dalam hampir 100% kes dengan diagnosis VSD, dia akan berkhidmat dalam tentera. Beberapa anggota tentera yang mempunyai dystonia akibat latihan fizikal boleh menjadi lebih teruk, terutamanya jika mereka mempunyai dystonia vegetatif-vaskular jenis hipertensi dan bimbang akan peningkatan tekanan selama lebih dari satu bulan. Untuk mengelakkan masalah seperti itu, cari tahu penyakit apa yang tidak boleh mereka layani untuk menyusun rancangan pemeriksaan yang kompeten dan agar mereka tidak masuk ke dalam pasukan dari semua.

Meringkaskan perkara di atas, kami perhatikan bahawa diagnosis terpisah dari dystonia vegetatif-vaskular tidak boleh menjadi alasan untuk pengecualian dari perkhidmatan ketenteraan. Sekiranya tidak ada penyakit bersamaan yang terdeteksi, maka wajib militer dapat diberikan kategori kecergasan B-3, yang menunjukkan sekatan pada jenis pasukan. Dalam artikel kami, para rekrut mendapat jawapan kepada persoalan apakah mungkin untuk berkhidmat dalam pasukan dengan diagnosis dystonia vegetatif, oleh itu, dystonia vegetatif dan tentera cukup serasi. Ingatlah bahawa, jika perlu, anda boleh mendapatkan konsultasi percuma daripada pakar kami dan mengemukakan soalan mengenai pengecualian tentera kerana alasan kesihatan, mendapatkan kad kesihatan tentera dan menentukan kategori kecergasan anda mengikut dokumen perubatan yang tersedia.

Adakah mereka memasuki tentera dengan VSD pada tahun 2020?

Untuk mengelakkan berkhidmat dalam tentera, banyak pemuda usia tentera menggunakan kaedah yang tidak sepenuhnya jujur. Walau bagaimanapun, jika anda memutuskan untuk bersembunyi di balik diagnosis seperti VSD, bersiaplah untuk fakta bahawa doktor tentera tidak mengambil kata-kata untuk itu. Sebagai bukti fakta bahawa pemuda itu menderita penyakit ini, anda harus memberikan rekod perubatan, yang akan mencatat semua lawatan ke doktor. Tetapi walaupun anda berjaya membuktikan kehadiran penyakit ini, ingatlah yang berikut - dengan diagnosis seperti itu, mereka tidak hanya dikeluarkan dari tentera, tetapi juga tidak disewa, anda masih boleh lupa memasuki universiti (lihat penangguhan tentera untuk belajar).

Oleh itu, kami menasihati anda untuk mempertimbangkan kebaikan dan keburukan dengan teliti. Dan sekarang mari kita menangani persoalan utama, adakah mereka mengambil tentera dari VSD? Secara adil, harus diperhatikan bahawa di negara kita, VSD dianggap sebagai penyakit sembrono. Dan doktor dari suruhanjaya tentera menganggap pengguna dengan sindrom ini sebagai simulator dalam 47.1% kes. Harus diingat bahawa VSD adalah penyakit berbahaya dan kompleks di mana tekanan fizikal dan emosi yang kuat dapat menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki kepada kesihatan..

Apa yang saya ingin menarik perhatian para rekrut, diagnosis dibuat tanpa gagal dalam keadaan pegun. Pemuda itu harus berbaring di hospital, dan borang pembuangan harus dinyatakan - diagnosis dystonia vegetatif-vaskular dengan pengsan dan krisis. Sekiranya pengsan tidak tercatat dalam dokumen, iaitu, pemuda itu tidak menemui doktor dengan masalah seperti itu, tidak ada gunanya untuk dibebaskan dari tentera.

Adakah mereka memasuki tentera dengan dystonia vegetatif?

Dengan dystonia vegetatif-vaskular di negara kita, mereka dibawa ke tentera, kerana diagnosis ini bukan penyakit, doktor percaya bahawa ini adalah gabungan gejala penyakit lain. Tetapi kerana doktor memahami betapa berbahayanya VSD, mereka sering memerintahkan orang muda untuk usia wajib dengan artikel lain. Sesungguhnya, dengan adanya VSD, keadaan patologi seperti:

  • Kerap pengsan
  • Kesakitan di kawasan jantung
  • Sujud
  • Kehilangan orientasi
  • Pening
  • Kehilangan penglihatan atau pendengaran
  • Serangan panik

Sudah tentu, memandangkan semua gejala di atas, adalah agak logik untuk membuang wajib militer dari tentera, tetapi kehadiran VSD harus dibuktikan. Sekiranya doktor dari suruhanjaya tentera mempunyai kecurigaan, maka wajib dihantar untuk pemeriksaan tambahan.

Doktor membezakan empat jenis VSD:

  • Jenis hipertensi, VSD disertai dengan tekanan darah tinggi
  • Jenis VSD hipertensi, di mana, sebaliknya, terdapat tekanan darah rendah
  • Jenis bercampur, jenis VSD ini dicirikan oleh penurunan tekanan secara tiba-tiba, sakit kepala yang kerap
  • Jenis jantung, disertai dengan gejala seperti: kegagalan irama jantung, kekurangan udara, takikardia

Satu lagi pertanyaan yang sering diajukan daripada ibu bapa dan pegawai wajib militer adalah adakah mereka direkrut menjadi tentera dengan VSD pada jenis hipertensi? Ya, dengan tekanan darah tinggi, seorang pemuda dapat dikeluarkan dari perkhidmatan ketenteraan, tetapi pada masa yang sama mesti ada alasan seperti itu: tekanan sistolik tidak lebih rendah dari 145/155, tekanan diastolik berada dalam 90/100.

Menyusun tentera dan VVD

Dengan diagnosis VSD, seseorang dapat berfungsi, terutamanya dalam kes di mana gejala neuropsikiatrik tidak berlaku. Walau bagaimanapun, seorang anggota tentera yang memasuki perkhidmatan mesti memberitahu doktor tentera bahawa gejala yang menyertai VSD mungkin berlaku. Juga tidak berlebihan untuk menjalani pemeriksaan, mengawal tekanan darah dan, jika perlu, menggunakan ubat khas.

Pergi ke pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera, setiap wajib militer harus memahami bahawa dalam 97 kes dari 100 yang didiagnosis dengan VSD, ia dibenarkan untuk berkhidmat dalam tentera. Di samping itu, banyak doktor sangat yakin bahawa tinggal lama di udara segar, aktiviti fizikal yang berterusan, diet seimbang yang betul dapat menyembuhkan pengguna dari penyakit seperti dystonia vegetatif-vaskular. Pada masa yang sama, doktor dengan hati nurani yang jelas menghantar orang muda ke dalam tentera, menyedari bahawa jika sesuatu berlaku, pejuang akan menerima pertolongan cemas di tempat bertugas..

Sudah tentu, seseorang tidak boleh menyangkal kenyataan bahawa beberapa rekrut dengan gangguan vegetatif-vaskular akan mendapat manfaat daripada semua keadaan di atas. Tekanan darah dapat menormalkan, rasa sakit di kawasan jantung akan hilang, dan serangan asma tidak lagi muncul. Tetapi beberapa pejuang dari latihan latih tubi menjadi jauh lebih teruk, khususnya, jika dystonia vegetatif-vaskular disertai oleh hipertensi. Baca artikel mengenai penyakit apa yang tidak dibawa ke tentera untuk menyusun rancangan tinjauan yang betul.

Kerosakan kesejahteraan dengan VSD dalam perkhidmatan

Sering kali terdapat situasi ketika, sebelum disusun menjadi tentara, VVD memiliki bentuk yang ringan, dan sudah dalam pelayanannya, manifestasi menjadi lebih nyata. Terdapat penjelasan yang beralasan untuk ini: pertama sekali, aktiviti fizikal yang berlebihan, sedikit masa untuk berehat, tekanan mental. Semua faktor di atas boleh menimbulkan peningkatan penyakit ini. Sekiranya berlaku ketidakselesaan yang teruk, doktor tentera wajib menghantar askar itu ke hospital. Sekiranya rawatan itu ternyata tidak berkesan, pejuang itu dapat diberhentikan. Seorang askar dihantar pulang ketika, dengan latar belakang dystonia vaskular vegetatif, patologi seperti: migrain, aritmia teruk, neurosis, hipotensi, penyelewengan dalam sistem pernafasan dan banyak lagi muncul.

Pengeluaran

Oleh itu, kesimpulannya, seseorang harus fokus pada fakta bahawa diagnosis terpisah dari dystonia vegetatif-vaskular tidak boleh menjadi alasan untuk pengecualian dari perkhidmatan ketenteraan. Sekiranya tidak ada penyakit bersamaan yang terdeteksi, maka wajib militer dapat diberikan kategori kecergasan B-3, yang menunjukkan sekatan pada jenis pasukan. Kami berharap setelah membaca artikel ini, para prajurit mendapat jawaban atas pertanyaan itu, apakah mungkin untuk berkhidmat dalam pasukan dengan diagnosis dystonia vaskular vegetatif? Maklumat yang lebih terperinci dapat diperoleh dengan membaca dokumen tentera "Jadual Penyakit", tersedia secara bebas.

Ingatlah bahawa selain diri anda, tidak ada yang dapat menjaga kesihatan anda.!

Adakah mereka memasuki tentera dengan VSD pada tahun 2020

Orang muda yang menunggu saman, walaupun menghadapi masalah dengan sistem saraf autonomi, cukup berminat sama ada VSD dan tentera itu serasi, atau harus berkhidmat, walaupun terdapat patologi.

Apa itu VSD

Anda harus sedar bahawa dystonia vegetatif-vaskular bukanlah penyakit yang berasingan, kerana gabungan pelbagai gejala yang menunjukkan kerosakan pada tubuh.

Sebilangan besar doktor moden ragu-ragu dengan patologi ini, percaya bahawa pesakit dengan diagnosis seperti itu sebenarnya mempunyai penyakit tertentu yang belum dikenal pasti: hipertensi, hipotensi, gangguan endokrin, iskemia, penyakit tiroid, penyakit mental, disfungsi sistem saraf pusat dan lain-lain.

Walau bagaimanapun, ciri keadaan cemas VSD tidak dapat diabaikan:

  • takikardia;
  • kelemahan, kehilangan kekuatan;
  • perubahan mood yang mendadak;
  • lonjakan tekanan biasa;
  • kehilangan penglihatan separa berkala;
  • sakit kepala yang teruk, pening;
  • kerap pengsan, serangan panik, disorientasi.

Gejala serius yang selalu mengganggu orang muda boleh menjadi halangan serius untuk menjalani perkhidmatan segera dan memburukkan keadaan umum pada bila-bila masa..

Adakah mereka memasuki tentera dengan dystonia vegetatif

Pekerja Commissariat biasanya curiga terhadap orang muda yang cuba menyuarakan gejala VSD, menganggap kategori rekrut ini sebagai calon penghindar rancangan..

Tidak cukup untuk mengeluh mengenai migrain, tekanan darah tinggi / rendah, semua ini dapat menjadi petunjuk keadaan sementara: kegembiraan, kesihatan yang buruk, gaya hidup yang tidak sihat, akibat faktor-faktor lain yang tidak menjadi halangan kepada perkhidmatan ketenteraan.

Sekiranya doktor diberitahu oleh tanda-tanda yang jelas yang menunjukkan penyakit tertentu, kemungkinan besar lelaki itu akan diberi rujukan untuk menjalani pemeriksaan / rawatan penuh.

Dalam beberapa kes, kategori kesesuaian "G" ditetapkan, pemuda itu menerima kelewatan enam bulan. Selepas itu anda perlu hadir untuk pemeriksaan kedua di pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera.

Hasil positif yang diperoleh, walaupun dystonia vegetatif-vaskular yang dinyatakan sebelumnya dalam rekod perubatan, akan memungkinkan pejuang untuk berkhidmat tanpa halangan..

Dalam kes apa anda boleh bergantung pada pengecualian dari perkhidmatan dengan diagnosis VSD

Harus diingat bahawa hampir semua pemuda dengan dystonia vegetatif-vaskular selamat dihantar ke tentera. Ketika melakukan pemeriksaan perubatan, doktor yang merupakan bagian dari komisi perubatan melakukan pemeriksaan, tinjauan dan ketika menetapkan kategori kecergasan untuk tentera, bergantung pada "Jadual penyakit".

Setelah memeriksa daftarnya, penyakit VSD dapat ditemukan dalam artikel 24, di mana syarat-syarat yang diperlukan ditunjukkan yang memungkinkan wajib militer untuk menghindari pelaksanaan tugas militer karena keadaan kesihatan:

  • pemburukan serius dengan kehilangan kesedaran (pengsan) berulang sekurang-kurangnya sekali sebulan;
  • setiap pengsan mesti didokumentasikan oleh profesional perubatan.

Adalah mungkin untuk mematuhi perkara tersebut hanya ketika menjalani rawatan di hospital untuk penyakit mendasar yang dikenal pasti.

Pemuda yang secara berkala mengalami berdebar-debar, pening tidak dapat mengemukakan hujah yang sah dengan pergi ke perkhidmatan dengan kategori "B" yang ditetapkan. Kes pengsan yang terpencil juga tidak akan menjadi halangan untuk membayar hutang kepada Tanah Air..

Warganegara yang tidak mahu bergabung dengan barisan rekrut yang prihatin mengenai persoalan sama ada mereka dibawa ke tentera dengan dystonia vegetatif harus bergantung pada patologi lain yang menjamin pengecualian dari tugas ketenteraan.

Bagaimana saya boleh mendapatkan kad pengenalan tentera di VSD

Walaupun terdapat persepsi yang salah terhadap diagnosis ini oleh doktor, dengan tindakan yang tepat ada pilihan untuk mengelakkan tentera.

Dystonia vegetovaskular terbahagi kepada empat jenis:

  • hipertensi (peningkatan tekanan);
  • hipotonik (menurunkan tekanan darah);
  • bercampur (lonjakan tekanan secara tiba-tiba);
  • jantung (aritmia, takikardia, kekurangan oksigen, gangguan jantung).

Setiap jenis bermaksud tanda-tanda tertentu ciri penyakit tertentu. Orang muda perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh. Patologi yang dikenal pasti dapat menjadi asas untuk mengelakkan panggilan, atau mendapat penundaan, yang dimaksudkan untuk rawatan.

Sebagai contoh, tekanan darah tinggi hanyalah gejala, tetapi hipertensi, yang dicirikan oleh tekanan darah tinggi yang berterusan, sudah menjadi diagnosis.

Lelaki yang telah memilih GVA sebagai cara untuk "memotong" adalah lebih baik melepaskan idea. Sebilangan besar rekrut yang cuba menggunakan hujah ini gagal meyakinkan pegawai perekrut dengan memahami ilmu ketenteraan..

Membantu pengecualian undang-undang dari tentera

Tidak semua orang muda, walaupun dengan bantuan ibu bapa mereka, berjaya membuktikan bahawa masalah kesihatan yang ada dan gejala yang membimbangkan tidak sesuai dengan jadual kehidupan seharian tentera yang sibuk. Adalah sukar untuk mengumpulkan semua sijil dan dokumen secara bebas. Pegawai pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera yang tidak berhati-hati mempelajari setiap titik dengan teliti, berusaha mencari hasil tangkapan.

Kaedah paling selamat dan terpantas untuk mendapatkan kad pengenalan tentera adalah dengan menghubungi syarikat Military Medical Collegium, yang telah bekerja di bidang ini selama lebih dari 11 tahun..

Lebih daripada 5,000 pegawai wajib dapat mengesahkan secara peribadi kecekapan para peguam tentera dan profesional perubatan yang berpengalaman terhadap kakitangan. Kami bersedia memberikan bantuan menyeluruh di semua peringkat, bermula dari perundingan percuma pertama hingga mendapatkan hasil yang diinginkan.

Hubungi kami melalui telefon, atau isi borang permohonan di laman web. Pakar kami pasti akan menyelesaikan masalah anda dengan memberikan jaminan.

  • Perundangan dalam undang-undang ketenteraan sering berubah, jadi maklumat kadangkala menjadi usang lebih cepat daripada yang kita dapat mengemas kini di laman web.
  • Semua kes sangat individu dan bergantung kepada banyak faktor. Maklumat asas tidak menjamin penyelesaian untuk masalah khusus anda.

Oleh itu, perunding pakar bekerja untuk anda sepanjang masa! Kemukakan pertanyaan melalui borang (di bawah), atau melalui sembang dalam talian

VSD dan tentera 2020

Gangguan vegetovaskular - kerosakan patologi sistem saraf autonomi (ANS) yang disebabkan oleh gangguan hormon, faktor keturunan, jangkitan, tabiat buruk, kerja berlebihan.

Untuk penangguhan dari perkhidmatan ketenteraan menurut VVD, perlu memberikan bukti lawatan berkala dengan gejala ini ke doktor. Sama ada mereka dibawa ke tentera dengan VSD bergantung pada jenis patologi.

Selalunya, anda boleh bergantung pada pengecualian dari panggilan untuk kesihatan sekiranya terdapat petunjuk jenis penyakit hipotonik, disertai dengan pingsan berterusan..

Adakah mereka memasuki tentera dengan dystonia vegetatif

Doktor tentera merawat rekrut dengan diagnosis seperti rekrut yang lain.

Tetapi beberapa jenis dystonia vegetatif-vaskular dipertimbangkan, yang manifestasi akutnya mempengaruhi daya tarik:

1. Jenis hipotonik - dicirikan oleh tekanan darah rendah, kelemahan, pening, kadang-kadang dengan kehilangan kesedaran.

Bentuk patologi vegetatif-vaskular ini boleh menyebabkan tidak sesuai untuk perkhidmatan ketenteraan jika keadaan pengsan bulanan dicatat semasa penyakit ini, yang menyebabkan pesakit berulang kali ditempatkan di institusi perubatan untuk rawatan pesakit dalam.

2. VSD jenis hipertensi - apabila terdapat tekanan darah tinggi yang stabil pada indikasi, disertai dengan sakit kepala, demam, hiperemia.

3. VSD mengikut jenis jantung - disertai dengan kehadiran sakit jantung, aritmia, takikardia, edema hujung kaki, sesak nafas, penurunan imuniti, kehilangan ingatan.

Gangguan sistem kardiovaskular dapat digunakan sebagai dasar untuk menolak panggilan, tetapi penyelesaiannya, sebaliknya, akan menunjukkan bukan patologi vegetatif-vaskular, tetapi salah satu masalah sistem kardiovaskular.

4. VSD untuk jenis patologi campuran - menyiratkan kehadiran semua jenis patologi vegetatif-vaskular yang disajikan sekaligus. Keadaan ini, sangat jarang berlaku untuk orang muda, dilihat dari sudut penyakit yang berlaku, dan bukan hanya masalah sistem saraf autonomi..

Sama ada mereka mengambil tentera dystonia vegetatif, jika ada diagnosis ini, diputuskan oleh lembaga perubatan. Walaupun mempunyai dokumen sokongan, perekrut harus menjalani pemeriksaan tambahan, yang akan mengesahkan atau membuang dari perekrutan kesesuaian "baik" (kategori kecergasan juga "baik dengan sekatan").

Hanya setelah pemeriksaan berulang kali, suruhanjaya perubatan tentera (VMK) membuat keputusan akhir mengenai kesediaan perekrutan tentera. Tetapi rekrut perlu disiapkan untuk fakta bahawa 97% lelaki muda dengan petunjuk kesihatan dystonia vegetatif-vaskular lulus komisi perubatan tentera dengan selamat tanpa sekatan.

Apabila mereka tidak dibawa ke tentera dengan kehadiran VSD

Pelanggaran sistem vegetatif dan vaskular seseorang menimbulkan masalah dalam hidupnya. Bagaimanapun, ANS bertanggungjawab untuk fungsi jantung, organ pernafasan, kerja saluran gastrointestinal, aktiviti otak.

Bagaimana layanan seorang askar dengan dystonia vegetatif

Sekiranya seorang lelaki mempunyai sekurang-kurangnya salah satu jenis patologi vegetatif-vaskular, maka lebih baik menyetujui pemeriksaan terperinci yang menyatakan penyebabnya.

Sesungguhnya, di bawah gejala-gejala disfungsi vegetatif-vaskular, penyakit yang lebih berbahaya juga dapat disamarkan, yang dapat menampakkan dirinya semasa serangan tentera dan perubahan dalam rejim biasa..

Sekiranya seorang lelaki berumur tentera didiagnosis dengan dystonia vaskular vegetatif, dan dia dibawa ke tentera, maka dia perlu menyiapkan laporan perubatan untuk dipertimbangkan oleh suruhanjaya tentera yang mengandungi data berikut:

• pengesahan bahawa dia mempunyai manifestasi berterusan penyakit vegetatif-vaskular, disertai dengan pengsan dan krisis;

• bahawa tekanan darah atau gangguan jantung yang tidak stabil dicatatkan pada pesakit sekurang-kurangnya sekali sebulan;

• pesakit menjalani rawatan pesakit dalam berulang, yang tidak membawa hasil positif dalam jangka masa 6 bulan;

• pendapat pakar mesti mengesahkan bahawa gejala yang dikenal pasti tidak bertindak balas terhadap terapi apa pun.

Rekrut yang menderita keadaan kronik yang berbahaya dikecualikan daripada pengambilan kontrak:

• tekanan tinggi sentiasa (di atas 150 dan 100 mm Hg);

• hipotensi kronik (tekanan darah di bawah 90 dan 60 mm Hg. Art.);

• irama jantung yang terganggu;

• kardialgia genesis yang tidak dapat dikesan.

Tetapi kehadiran tanda-tanda patologi ini yang mengganggu perkhidmatan sepenuhnya, wajib militer harus membuktikan. Dan jika komisen mempunyai kecurigaan, maka pegawai yang dikirim untuk pemeriksaan tambahan, walaupun dengan disfungsi vegetatif-vaskular, akan disewa.

Dengan tanda-tanda VSD, mereka sering dibawa ke tentera mengikut kriteria kesesuaian dengan sekatan, termasuk sekatan pada jenis pasukan (ini adalah kategori B-2, B-3).

Pengesahan diagnosis VSD ketika direkrut menjadi tentera

Doktor mengesahkan bahawa dystonia vegetatif-vaskular dan tentera tidak bertentangan satu sama lain hanya dalam kes yang tidak termasuk tekanan fizikal dan psiko-emosi yang hebat.

Tetapi mustahil untuk menghindar mereka ketika menjalankan tugas ketenteraan jauh dari rumah dan di kalangan orang asing, yang bermaksud bahawa mereka juga dapat membahayakan kesihatan..

Pakar, sekiranya terdapat penyakit, menganggap patologi vegetatif-vaskular sebagai keadaan yang boleh dipulihkan dan, sebelum panggilan, mengesyorkan agar jantung, perut, metabolisme, dan metabolisme dapat dikendalikan. Tetapi komponen emosi tidak dapat diramalkan..

Sekiranya tidak mungkin untuk menormalkan keadaan, maka dokumentasi berikut akan memberikan pengesahan diagnosis kronik:

• kad pesakit luar dengan cap institusi perubatan;

• tarikh yang dijadualkan untuk permintaan bantuan;

• jumlah rawatan yang direkodkan (ujian instrumental dan makmal);

• rujukan doktor ke hospital;

Langkah-langkah perubatan seperti itu, yang tercatat dalam rekod perubatan, harus menemani pesakit sepanjang hidupnya. Sekiranya sekurang-kurangnya 1 tahun seorang pemuda tidak meminta pertolongan kerana gejala manifestasi vegetatif-vaskular, maka pembebasannya dari panggilan tidak mungkin.

Dan simptom pertama yang menentukan kehadiran masalah vegetatif-vaskular pada kanak-kanak lelaki yang berumur pra-wajib termasuk:

• aduan sakit dada;

Bahkan penyakit yang disahkan dengan diagnosis VD (disfungsi autonomi) tidak melucutkan hak untuk melayani Tanah Air. Untuk tempoh perkhidmatan ketenteraan, rekrut seperti itu hanya perlu memantau tekanan dan menggunakan ubat khas.

Dan jenis VSD jenis kardiologi atau campuran paling baik disampaikan kepada komisi dari sudut pandang patologi jantung. Lagipun, masalah miokardium lebih kerap menjadi sebab pelantikan kumpulan bukan wajib.

Kemerosotan kesejahteraan dengan VSD dalam tentera

Harus diingat bahawa semua doktor, sementara menyetujui pengiriman anak muda ke tentera, memahami bahawa jika sesuatu berlaku, perkhidmatan perubatan yang diatur di mana-mana unit ketenteraan akan membantu wajib militer..

Perwakilan draf percaya bahawa semua keadaan sekarang telah dibuat dalam tentera yang tidak membenarkan kesan negatif terhadap kesejahteraan pejuang.

Makanan dan diet yang dipilih dengan betul, udara segar dan aktiviti fizikal di bawah pengawasan profesional yang ketat adalah alternatif terbaik untuk gaya hidup orang muda yang mereka jalani dalam kehidupan orang awam..

Tetapi jika berlaku sebelum panggilan, manifestasi VSD mempunyai simptom ringan dan sekejap-sekejap, dan selama tempoh perkhidmatan penyakit ini bertambah buruk dan mempunyai bentuk yang lebih parah, maka dengan tanda-tanda kesihatan yang pertama, askar dinasihatkan untuk berjumpa doktor unit, yang mesti menghantarnya ke hospital untuk pemeriksaan.

Doktor tentera akan mengenal pasti rawatan yang diperlukan oleh askar dan memberikan bantuan yang diperlukan, selepas itu dia akan terus berkhidmat. Sekiranya rawatan tidak berkesan, askar tersebut boleh dikenakan tindakan.

Seorang askar pulang ke rumah jika mengalami simptom penyakit (sindrom ketenteraan) dystonia vegetatif berikut:

• tidak mengalami aritmia;

• neurosis teruk dan berpanjangan;

• gangguan pernafasan, dll..

Perkhidmatan ketenteraan adalah ujian penting bagi seorang lelaki, baik secara fizikal dan psikologi. Angkatan Bersenjata Rusia memerlukan tentera yang boleh dipercayai dan cekap.

Seorang askar muda mesti sihat, tahan lama, mempunyai jiwa yang stabil, kerana dia diberi kepercayaan dan senjata untuk orang lain.
VSD dan tentera serasi jika perekrut tidak mempunyai masalah jantung dan vaskular kronik.

Adakah mereka memasuki tentera dengan dystonia vegetatif?

Banyak anggota tentera dan ibu bapa mereka berminat dengan pertanyaan "Apakah mereka direkrut menjadi tentera dengan dystonia vegetatif-vaskular?" Ia tidak dianggap sebagai penyakit serius, tetapi sindrom neurotik yang tidak menyenangkan, jadi lelaki pergi bekerja. Namun, ada beberapa nuansa ketika pengecualian dari tentera dikeluarkan. Ini adalah kehadiran sindrom kompleks.

Bentuk VSD yang kompleks

Keputusan untuk berkhidmat dalam tentera dibuat oleh lembaga perubatan tentera khas. Dia juga mengeluarkan pendapat - sama ada wajib militer atau mengemukakan petisyen untuk dibebaskan. Sebabnya adalah adanya penyakit tertentu. Sebagai contoh, neurosis dan tentera adalah konsep yang serasi, kerana penyakitnya tidak serius. Tidak ada VSD dalam senarai dari 2016, sehingga mereka dapat menyewa.

Nuansa adalah bahawa sindrom neurotik itu sendiri terdiri daripada puluhan penyakit yang berkaitan (manifestasi hipertensi dan vegetatif, dll.). Dystonia vegetovaskular mengganggu kerja banyak organ, serta sistem saraf, peredaran darah dan pencernaan. Gejala penyakit yang teruk menyukarkan perjalanan sindrom dan menyebabkan komplikasi yang menyumbang kepada kemunculan penyakit tertentu.

Lembaga perubatan ketenteraan

Pada dasarnya, wajib dilepaskan dari perkhidmatan kerana gangguan jantung atau peredaran darah. Diagnosis dan kategori penyakit ditunjukkan dalam kesimpulan. Adakah mereka menyertai tentera dengan VSD pada jenis campuran?

Ya, tetapi jika beberapa gejala dystonia vegetatif-vaskular berada pada tahap eksaserbasi, maka ia menonjol sebagai patologi yang berasingan (contohnya, astheno, hipertensi). Dan jika penyakit ini menjadi alasan pengecualian dari perkhidmatan, komisen perubatan tentera mengeluarkan kesimpulan yang sesuai.

Adakah mereka mengambil tentera dari VSD? Sebarang pelanggaran badan direkodkan oleh doktor tentera. Sekiranya penyimpangan dari norma dikesan, maka catatan bertulis akan dibuat. Kemudian doktor menghantar wajib untuk pemeriksaan. Sekiranya diagnosis tidak ada dalam senarai, maka wajib akan direkrut.

Penyakit tidak sesuai dengan perkhidmatan

Adakah mereka menyertai tentera dengan dystonia vaskular vegetatif? Terdapat sebilangan syarat yang disenaraikan untuk pengecualian dari perkhidmatan. Beberapa yang paling biasa dan sering dijumpai:

  • patologi vaskular yang menyebabkan peredaran darah terganggu;
  • dystonia vaskular dari jenis hipertensi;
  • disfungsi ventrikel kiri;
  • kegagalan jantung;
  • astheno, disertai dengan komplikasi teruk;
  • asthenia peredaran darah.

Ini bukan senarai keseluruhan penyakit. Anda sudah boleh menjalani pemeriksaan di hadapan lembaga perubatan sekiranya pegawai perubatan sering mengalami pengsan, kardiogram lemah, dll..

Sekiranya dystonia peredaran darah dikesan, gejala tambahan akan diperlukan untuk menunda (lonjakan tekanan secara tiba-tiba, penurunan kemampuan untuk bekerja), dan tentera mungkin tidak tersedia.

Apakah kategori untuk pengecualian dari tentera?

Sebab-sebab di mana pengguna wajib dilepaskan daripada perkhidmatan dibahagikan kepada beberapa kategori. Setelah pemeriksaan perubatan lengkap, diagnosis akhir dibuat. Kemudian wajib militer beralih kepada komisar tentera. Dia membuat keputusan akhir untuk mengupah atau tidak untuk berkhidmat. Terdapat tiga kategori pengecualian:

  • "B" - pada masa damai, wajib militer dikeluarkan dari perkhidmatan, tetapi terdaftar di cadangan;
  • "G" - seorang askar yang berpotensi diberi jeda sementara (contohnya, apabila astheno dikesan);
  • "D" - wajib militer sama sekali tidak sesuai untuk tentera.

Masa tenggang hanya diberikan selama 6 bulan atau tidak lebih dari satu tahun. Tempoh ini bertujuan untuk merawat penyakit (misalnya, menghilangkan serangan kecemasan). Sekiranya astheno dikenal pasti, masalah ini diselesaikan secara individu. Selepas penangguhan itu, pihak wajib wajib sekali lagi menjalani pemeriksaan perubatan. Pengecualian hanya diberikan jika terdapat kategori lain selain "G". Dalam semua kes lain, dengan VSD, mereka dibawa ke tentera.

Adakah tentera dan VVD serasi?

Gejala dystonia vegetatif jarang menyebabkan penangguhan atau penangguhan dari perkhidmatan ketenteraan. Walau bagaimanapun, VSD mempunyai tanda-tanda banyak penyakit, jadi kesimpulannya dibuat setelah pemeriksaan penuh. Sebilangan besar gejala tidak akan mengganggu perkhidmatan ketenteraan, tetapi boleh bertindak sebagai ubat. Sebagai contoh:

  1. Bentuk fizikal yang buruk diperbetulkan oleh senaman dan tekanan. Di samping itu, orang wajib sering berada di luar rumah..
  2. Fikiran obsesif dan sindrom neurotik tidak mempunyai tempat. Ini difasilitasi oleh pekerjaan tetap dan pasukan tentera yang berjaya melawan kemurungan..
  3. Anggota tentera tidak hanya kuat secara fizikal, tetapi juga mental, serangan panik hilang. Dia mempunyai rasa tujuan. Ketenangan dan banyak lagi sifat positif yang lain.

Perkhidmatan tentera mungkin dilarang kerana wajib menyerang serangan panik. Sekiranya penyakit ini serius, maka pengecualian dari perkhidmatan ketenteraan mesti diperoleh. Contohnya, dengan VSD jenis hipertensi.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kategori yang diperlukan tidak diberikan?

Oleh kerana VSD dianggap hanya sindrom neurotik yang menggabungkan tanda-tanda banyak penyakit, pelepasan berdasarkan serpihan manifestasi patologi tidak diberikan. Kebiasaannya doktor tidak membuat diagnosis, mempercayai bahawa penyakit itu belum tersebar, dan gejalanya agak jauh.

Kemudian pegawai wajib pergi untuk berkhidmat. Dengan diagnosis VSD, dia perlu menjaga kesihatannya sendiri. Sekiranya terdapat tanda-tanda kecil penyakit ini, anda perlu menghubungi doktor.

Pemeriksaan kerap sangat penting, kerana keadaan hidup telah berubah dengan ketara dari kehidupan bebas. NPA jenis hipertensi mungkin muncul. Orang wajib tidak mungkin termasuk dalam "burung gagak putih". Malah lelaki yang sihat dan kuat sering menyesuaikan diri selama tiga bulan..

Dystonia vaskular Vegeto bukanlah ayat. Sekiranya timbul dengan latar belakang penyakit yang serius, anda harus melupakan berkhidmat dalam tentera, tetapi apabila VSD menampakkan diri dalam gejala terpencil, itu tidak menakutkan. Juga perlu untuk mempertimbangkan ketika perkhidmatan ketenteraan mengubah bukan sahaja rutin harian, tetapi juga menyumbang kepada pemerolehan bentuk fizikal yang sangat baik.

Adakah mereka memasuki tentera dengan VSD?

Setelah menerima saman, pegawai wajib mesti hadir di pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera dan menjalani pemeriksaan perubatan. Terdapat senarai penyakit yang menyebabkan orang muda tidak dibawa ke tentera. VSD tidak termasuk dalam senarai patologi ini, kerana ini adalah istilah diagnostik umum yang tidak memenuhi syarat, tetapi ada pengecualian. Jadi adakah mereka dibawa ke tentera dengan dystonia vegetatif pada tahun 2020??

Kategori penyakit dan kesesuaian untuk perkhidmatan

Dalam amalan perubatan, dystonia vegetatif-vaskular diklasifikasikan sebagai kompleks manifestasi simptomatik yang berkaitan dengan gangguan sistem saraf dan vaskular, jantung. Sebenarnya, dengan diagnosis VSD, orang muda harus ditugaskan, kerana dia dianggap layak untuk menjalani perkhidmatan ketenteraan. Faktanya ialah dystonia mempunyai banyak gejala yang serupa dengan penyakit lain, oleh itu, kategori dystonia vaskular vegetatif telah ditentukan:

  • jantung (jantung);
  • dystonia hipertensi (tekanan darah tinggi);
  • untuk hipotonik (tekanan darah rendah);
  • pada vagotonik (hiperfungsi pembahagian parasimpatis sistem autonomi saraf);
  • Jenis campuran VSD.

Senarai patologi termasuk dalam undang-undang normatif "Lampiran Peraturan Pemeriksaan perubatan ketenteraan" dan disebut "Jadual penyakit". Dalam dokumen ini, anda dapat mengetahui sama ada mereka mengambil tentera dari VVD. Maklumat mengenai dystonia dari jenis apa pun terdapat di bahagian "Penyakit sistem saraf". Artikel 24 "Jadual..." menunjukkan nama penyakit dan tingkat disfungsi. Kategori "B" adalah penting, yang mana diagnosis VSD tidak dibawa ke tentera dengan gejala berikut:

  1. Tekanan sistol dijaga dalam julat tidak kurang dari 140-155 mm Hg. Art., Diastole - 90-100 unit. Ini adalah dystonia vegetatif-vaskular dari jenis hipertensi: mereka tidak akan dibawa ke tentera.
  2. Tekanan sistol disimpan dalam julat sekurang-kurangnya 100-90 mm Hg. Art., Diastole - 70-60 unit. Dengan parameter seperti itu, dengan dystonia vaskular vegetatif hipotonik, mereka juga tidak dibawa ke tentera.
  3. Kursus penyakit yang teruk dengan gangguan teruk yang berlangsung sekurang-kurangnya enam bulan berturut-turut.
  4. Kemunculan krisis disertai dengan pengsan, sekurang-kurangnya sebulan sekali.
  5. Serangan migrain berlangsung 24 jam atau lebih, berlaku dua kali sebulan dan memerlukan rawatan di hospital.
  6. Akibat dari peredaran tulang belakang yang terganggu, disertai dengan mati rasa atau paresis kaki, yang mempengaruhi keupayaan putaran seseorang.
  7. Gangguan peredaran otak yang kerap (dari 3 kali setahun), iskemia sementara, krisis serebrum yang memerlukan rawatan di hospital dikategorikan sebagai kecergasan terhad untuk perkhidmatan ketenteraan, tetapi dengan syarat tidak ada kesan terapeutik selama 4 bulan dan dengan berterusan ketidakupayaan pihak wajib melaksanakan tugasnya.
  8. Jangan menyertai tentera dengan dystonia vaskular vegetatif dari jenis jantung, jika gangguan irama jantung dan kardialgia tidak dapat dirawat.

Setiap kes memerlukan pengesahan. Tetapi dalam situasi lain, ketika mendiagnosis VSD, mereka dibawa ke tentera, kerana komisen tentera menyedari keadaan wajib militer cukup memuaskan, dan penyakit ini ringan atau sederhana. Mereka juga dibawa ke dalam pasukan dengan jenis VSD campuran, kerana pesakit seperti itu jarang mengalami gejala yang jelas, keadaan mereka dalam banyak kes memuaskan, dan tidak diperlukan penginapan di hospital..

Kajian kes: Victor Pesakit, berumur 18 tahun. Untuk menjalani pemeriksaan perubatan mengenai wajib wajib, dia beralih ke jabatan neurologi dengan keluhan pengsan dan tekanan darah tinggi. Setelah menyelesaikan diagnosis, didapati tekanan darah dijaga dalam 160/120 mm Hg. Seni. selepas senaman fizikal. Menurut petikan yang diterima, pemeriksa perubatan komisi tentera mengeluarkan larangan perkhidmatan..

Fungsi suruhanjaya perubatan tentera

Sekiranya seorang prajurit mempunyai gejala dystonia ringan, dewan perubatan akan mengiktirafnya sebagai sesuai untuk menjalani perkhidmatan, kerana dipercayai bahawa tentera menyumbang kepada penyembuhan cepat, berkat rejim, pemakanan yang baik, aktiviti fizikal dan sentiasa berada di udara segar. Sekiranya askar masa depan tidak dapat memberikan bukti bahawa kondisinya dalam 6 bulan terakhir selalu sulit, dan memerlukan pemantauan berterusan di hospital, perkhidmatan itu harus dilayani. Anda mesti berjumpa dengan pakar perubatan tentera untuk temujanji dengan pakej sijil penuh:

  • hasil diagnostik dan analisis;
  • ekstrak dengan hasil MRI, CT dan ultrasound;
  • epikrisis;
  • kesimpulan doktor (ahli terapi dan ahli neuropatologi) selama 6 bulan terakhir;
  • sijil rawatan pesakit dalam.

Tetapi walaupun dengan pakej lengkap sijil perubatan, anda harus membuktikan ketidaksempurnaan perkhidmatan anda ketika diperiksa oleh suruhanjaya tentera, yang akan menjelaskan persoalan sama ada wajib dari VVD dibawa ke tentera pada tahun 2020.

Dalam kes apa, tinjauan tambahan diperlukan?

Sekiranya wajib militer mempunyai keluhan, dan gejalanya dapat dinyatakan, tetapi pada masa yang sama tidak ada sijil yang mencukupi, pakar perubatan tentera menetapkan pemeriksaan tambahan. Untuk ini, pesakit dihantar ke hospital di mana langkah diagnostik diambil untuk mengesahkan atau membuat diagnosis baru. Di samping itu, keadaan organ dan sistem lain dan kesan dystonia pada mereka dinilai.

Dalam proses pemeriksaan perubatan, pesakit diperiksa oleh pakar kardiologi, ahli neuropatologi, psikiatri, pakar neurologi dan pengamal am. Secara kolektif, mereka akan memutuskan sama ada membawa pesakit ini ke dalam tentera dengan dystonia vegetatif. Oleh kerana terdapat banyak kes yang dicatatkan ketika seorang askar yang baru mengalami masalah menderita VSD mengalami kemerosotan kesihatan yang ketara setelah melakukan senaman fizikal, orang muda dengan tanda-tanda dystonia harus bersiap terlebih dahulu untuk menjalani pemeriksaan perubatan ketenteraan.

VVD dan tentera

Masa remaja untuk kanak-kanak lelaki berjalan lancar menjadi kebimbangan mengenai perkhidmatan ketenteraan yang akan datang. Ada yang aktif melatih bentuk fizikal dan memikirkan unit elit dalam pasukan, yang lain mengetuk pintu institusi perubatan untuk memahami diagnosis apa yang akan menghindari tentera.

Bagi beberapa orang, diagnosis, yang telah berlangsung selama bertahun-tahun, mengubah rancangan untuk kemajuan kerjaya, kerana kemasukan pada ID tentera "tidak dapat digunakan" - petunjuk negatif dalam borang permohonan sebilangan majikan. Tetapi ada istilah perubatan yang tidak dapat dianggap sebagai penyakit. VSD adalah gejala, tetapi dengan tanda-tanda patologi serius. Adakah mereka dibawa ke tentera dari VVD dan apakah garis halus dalam keputusan suruhanjaya tentera untuk mengenali diagnosis atau mengabaikan sepenuhnya.

Apa yang harus direkrut kerana alasan perubatan?

Perkhidmatan tentera adalah cabaran serius bagi lelaki muda, baik secara psikologi dan fizikal. Untuk memenuhi piawaian latihan harian, seorang askar memerlukan jantung yang sihat, sistem pernafasan, daya tahan seluruh organisma secara keseluruhan dan jiwa yang stabil untuk mempercayakan anggota tentera dengan senjata dan kehidupan orang lain.

Adakah lelaki dengan tahap patologi yang sedikit direkrut menjadi tentera? Mereka mengambilnya, tetapi dengan catatan dalam fail peribadi mengenai penyimpangan yang ada, misalnya, perubahan fungsi visual, berat badan berlebihan, masalah kecil pada saluran gastrointestinal.

Perwakilan suruhanjaya tentera percaya bahawa syarat-syarat akan dibuat untuk perekrutan tentera yang tidak akan memberi kesan negatif terhadap kesihatannya. Corak diet dan tidur, udara segar yang banyak dan latihan di bawah pengawasan profesional adalah alternatif yang baik untuk gaya hidup yang tidak menentu dan tidak menentu dalam kehidupan orang awam.

VVD dan tentera

Untuk memahami sama ada mereka dibawa ke tentera dari tentera, perlu memahami makna singkatan itu sendiri, yang bermaksud sistonia vaskular vegetatif. Ini adalah gangguan pada sistem vegetatif dan vaskular badan, yang memainkan peranan yang paling penting bagi kehidupan manusia..

Sistem saraf autonomi bertanggungjawab untuk fungsi jantung, pernafasan, saluran gastrousus, otak dan bahagian lain. Satu isyarat dihantar di sepanjang serat saraf untuk melakukan atau membatalkan tindakan. Sistem vaskular memenuhi seluruh tubuh untuk memberi nutrien, oksigen ke setiap organ, sel, dan untuk mengitar semula sisa. Kadar dan kualiti kerja keseluruhan organisma bergantung pada keadaan kapal..

Dengan dystonia vaskular vegetatif, ketidakseimbangan "mesin dalaman" berlaku - mencubit tulang belakang mengganggu patensi impuls saraf dan kelajuan pergerakan limfa. Pembuluh darah yang rosak menyebabkan kekurangan darah di beberapa kawasan, misalnya, dalam peningkatan atau penurunan tekanan darah.

Walaupun VSD tidak dianggap sebagai penyakit menurut pengkelasan perubatan, gejala dibahagikan kepada jenis berikut:

  • Dystonia vaskular vegetatif hipertensi menunjukkan pelanggaran tekanan darah, apabila angka pada tonometer menunjukkan nilai lebih dari 140 hingga 90 mm Hg. Seni. Tekanan darah tinggi disertai dengan sakit kepala, berpeluh, perubahan suhu secara tiba-tiba, perubahan warna kulit, paling kerap di muka dan leher;
  • Hypotonic VSD adalah keadaan yang bertentangan dengan jenis pertama - tekanan mempunyai nilai rendah 90 hingga 60 mm Hg. Seni. dan ke bawah. Pingsan, pening, disorientasi di ruang dengan perubahan mendadak dalam kedudukan badan, kehilangan kekuatan adalah ciri;
  • VSD kardiologi ditentukan oleh gejala yang serupa dengan aduan masalah jantung. Sebarang penyelewengan dalam irama jantung (aritmia, takikardia), sakit dada yang lemah atau teruk. Dalam keadaan ini, ketakutan akan kematian sering timbul, yang boleh berubah menjadi serangan panik dengan intensiti yang berbeza-beza;
  • Jenis campuran VSD adalah keadaan orang muda, apabila gejala penyakit diperhatikan pada jenis hipertensi, hipotonik dan jantung. Perekrut itu kelihatan mempunyai masalah kesihatan di seluruh tubuhnya..

Masalahnya, pada pandangan pertama, adalah serius dan harus menjadi kontraindikasi untuk pengambilan. Tetapi sama ada mereka dibawa ke tentera dari angkatan bersenjata dan jenis apa bergantung pada jangka waktu penyakit yang timbul dan keputusan suruhanjaya tentera.

Penting! Sudah tentu, membawa seseorang ke tentera dengan kesihatan yang tidak menentu adalah tanggungjawab besar, kerana gejala VSD dapat menunjukkan penyakit serius, yang, setelah tiba di tentera dalam keadaan tertekan, akan menampakkan dirinya dalam bentuk yang teruk.

Bagaimana untuk memahami sama ada mereka direkrut menjadi tentera jika seorang pekerja didiagnosis menghidap VSD? - pergi ke suruhanjaya.

Apabila mereka tidak dibawa ke tentera dengan kehadiran VSD?

Walaupun pada masa ini tempoh perkhidmatan dalam tentera adalah minimum, lelaki muda mempunyai masa untuk merasakan tekanan dan tekanan emosi yang serius. Oleh itu, mereka dibawa ke tentera untuk alasan kesihatan, dan bukan untuk parameter luaran. Semasa mendiagnosis dystonia vegetatif-vaskular pada masa remaja, seorang lelaki muda atau ibu bapa perlu mencatat sebarang perubahan dalam kesejahteraan untuk membuktikan kepada komisi tentera bahawa wajib militer itu tidak sesuai untuk tentera.

  • VSD untuk jenis hipertensi harus direkodkan oleh doktor bahawa, ketika diperiksa, tekanan mencapai 140/90 unit atau lebih tinggi. Tetapi serangan hipertensi bukanlah serangan tunggal, tetapi serangan biasa, dan selama 6 bulan rawatan tidak berubah. Mereka dibawa ke pasukan tentera dengan jenis kawalan lalu lintas udara hipertensi, jika aduan itu dilakukan sekali dan disebabkan oleh usia peralihan, ketika organ dalaman tidak mengikuti pertumbuhan kerangka lelaki yang pesat. Patologi fisiologi tidak direkodkan. Vda hipertensi tidak didiagnosis dalam setiap kes, kerana orang muda tidak pergi ke hospital, mengaitkan gejala dengan kerja berlebihan.
  • Mengikut jenis hipotonik, mereka dibawa ke tentera jika pengsan dan penunjuk tekanan darah rendah tidak direkodkan oleh doktor, tetapi dijelaskan hanya dari kata-kata pemuda itu. Serangan pengsan dan gejala hipotensi lain harus diulang sekurang-kurangnya sebulan sekali. Kemudian, ketika ditanya adakah mereka dibawa ke tentera dengan angkatan udara hipotonik, kita dapat membicarakan ketidaksesuaian untuk bertugas..
  • Semasa mendiagnosis VSD jenis campuran, sebelum lulus komisen ketenteraan, hanya doktor tentera yang boleh mengatakan sama ada mereka dibawa ke tentera dari tentera ketika mengesahkan diagnosis semasa pemeriksaan. Seorang pemula dengan serangan panik akan menjalani pemeriksaan menyeluruh oleh pakar neurologi dan psikiatri. Adalah berbahaya untuk membawa seseorang ke tentera yang tidak dapat mengawal dirinya dalam situasi tertekan, kerana orang lain atau pemuda itu sendiri akan menderita.

Untuk mengecualikan fakta simulasi oleh wajib militer, suruhanjaya tentera memberikan pemeriksaan terperinci, di mana penyebab VSD dapat dikenal pasti. Selain penyakit VSD, perwakilan tentera cenderung mengenali kebanyakan lelaki muda dengan diagnosis ini sesuai untuk menjalani perkhidmatan..

Pengesahan diagnosis VSD

Penting! Sama ada mereka membawa mereka ke tentera dari VSD, pejabat pendaftaran tentera akan memutuskan. Tetapi wajib militer harus mengurus dirinya terlebih dahulu dan mengumpulkan bahan-bahan yang diperlukan sehingga berusia 16 tahun, ketika pemuda itu didaftarkan untuk wajib..

Fail peribadi mesti disertakan dengan salinan sijil perubatan mengenai pengiktirafan IAD untuk jenis tertentu:

  1. Ekstrak hasil pemeriksaan atas aduan seorang pemuda. Senarai ujian dan prosedur lain bergantung pada lokasi gejala;
  2. Sekiranya pemeriksaan dan rawatan pesakit dalam diresepkan, salinan petikan dari institusi diperlukan;
  3. Sekiranya gejalanya tidak terserlah dalam 6 bulan terakhir atau keputusan pemeriksaan bertarikh 7 atau lebih bulan sebelum diserahkan ke pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera, semua prosedur mesti diulang. Sekiranya tidak ada kegagalan, diagnosis pasukan udara dapat dikecualikan dan kemudian persoalan apakah mereka dibawa ke tentera dari pasukan ketenteraan akan tidak sesuai.

Semasa pertama kali mengunjungi suruhanjaya tentera, seorang pemuda yang mengalami gangguan sistem autonomi atau vaskular mesti diberitahu mengenai perkara ini. Sebagai tambahan kepada peperiksaan standard, wajib militer akan diberikan pemeriksaan terperinci. Diam adalah jalan langsung untuk menetapkan keputusan "sihat dan sesuai untuk perkhidmatan" walaupun dengan VSD.

Apa yang perlu dilakukan jika diserahkan kepada tentera dengan VSD?

Sekiranya jawapan afirmatif diterima dari komisaris tentera untuk persoalan sama ada mereka dibawa ke tentera dengan VSD, sebelum berangkat ke unit, perlu menyediakan dokumen dengan diagnosis patologi. Doktor di tempat perkhidmatan ketenteraan harus menyedari bahawa perekrut telah tiba dengan gangguan dalam fungsi sistem saraf autonomi atau dengan perubahan vaskular.

Penyakit ini, yang untuk sekian lama menyamar sebagai gejala VDD, dapat dimanifestasikan secara akut dengan beban tajam, perubahan rejimen dan peraturan umum kehidupan sehari-hari. Serangan panik, ciri orang yang mencurigakan dan sentimental, dengan adanya patologi kawalan lalu lintas udara, dalam tentera mungkin muncul untuk pertama kalinya atau pada tahap yang lebih besar, kerana keadaan khas telah dibuat untuk ini.

Sekiranya ada penyakit, perasaan takut, sakit, pihak wajib menghubungi pihak perubatan tentera untuk mendapatkan bantuan.

Sekiranya gejala VSD berulang atau mempunyai tanda-tanda baru, askar dihantar ke hospital tentera. Dengan manifestasi patologi yang berterusan, seorang pemuda dapat dipecat dari tentera kerana alasan kesihatan.

Sama ada konsep VVD dan tentera sesuai, sama ada konsep tersebut dibawa ke tentera dengan diagnosis VVD, bergantung pada hasil pemeriksaan di pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera. Ibu bapa yang telah mengetahui tanda-tanda IDA pada seorang remaja harus membuat persediaan terlebih dahulu untuk prosedur pengenalpastian untuk kesesuaian tentera dan mengumpulkan pakej dokumen sehingga jawapan kepada persoalan sama ada mereka memasuki tentera adalah negatif.

Artikel Jadual PenyakitNama penyakit, tahap disfungsi
24Penyakit vaskular otak dan saraf tunjang: a) akibat strok dengan disfungsi yang ketara, tahap III encephalopathy discirculatoryD
b) strok dengan defisit neurologi yang dapat dipulihkan, iskemia serebrum sementara, ensefalopati diskirkulasi tahap II.DALAM
c) iskemia serebral sementara yang jarang berlaku, pengsan yang kerap, migrain dengan serangan yang kerap dan berpanjangan.DALAM
d) ensefalopati peredaran darah tahap I, manifestasi awal kekurangan serebrovaskular.B-4