Utama > Hematoma

Mengapa insomnia berlaku?

Laman web ini menyediakan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Insomnia apa yang boleh berlaku?
Insomnia adalah pelanggaran yang sangat berbahaya dari kitaran tidur-bangun, yang memberi banyak masalah kepada pesakit. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa sebilangan besar fungsi ditugaskan untuk tidur. Ini adalah fungsi anti-tekanan, dan fungsi merehatkan otak, dan fungsi ingatan, dan sebagainya. Akibatnya, malam tanpa tidur menyebabkan kerusakan seluruh tubuh manusia, yang cepat atau lambat membawa kepada perkembangan gangguan kerja organ-organ tertentu, serta banyak gangguan mental. Selalunya, doktor atau pesakit sendiri tidak dapat menunjukkan penyebab sebenar perkembangan insomnia..

Insomnia perubatan

Insomnia sebagai masalah perubatan adalah gangguan dalam pemeliharaan tidur atau permulaan. Dalam perubatan, keadaan ini juga disebut agripnia dan insomnia. Secara umum, seseorang yang mengalami insomnia mengalami kesulitan yang tidak hanya berkaitan dengan tertidur, tetapi juga dengan kebangkitan yang kerap semasa tidur..

Insomnia memberikan tiga kumpulan gangguan patologi

2. Gangguan intrasomnic atau tidur seperti itu: malah orang yang sihat kadang-kadang bangun pada waktu malam. Sebagai peraturan, kebangkitan mereka berlaku kerana kebisingan atau sentuhan visual atau sentuhan. Selalunya orang bangun kerana keinginan untuk membuang air kecil. Dengan semua ini, semua orang yang sihat cenderung tertidur segera setelah terjaga dengan tidur yang nyenyak dan tenang, yang tentunya tidak dapat disebut masalah. Pada orang yang menderita insomnia, kebangkitan semacam itu berakhir dengan kenyataan bahawa mereka tidak dapat tidur sampai pagi. Ini, pasti, mempengaruhi keadaan umum mereka. Juga diperhatikan bahawa pesakit dengan insomnia bangun pada waktu malam lebih kerap daripada orang yang sihat. Kemungkinan besar, ini disebabkan oleh fakta bahawa orang seperti itu tidak tidur nyenyak. Akibatnya, ia pecah kerana kerengsaan kecil..

3. Gangguan pasca tidur atau gangguan pasca tidur: selepas tidur, orang yang menderita insomnia mengadu keletihan berlebihan, keadaan "lemah" dan mengantuk. Tentunya, gangguan tersebut adalah akibat gangguan dalam struktur tidur, yang dijelaskan di atas..

Apakah sebab-sebab insomnia?

Keadaan yang boleh mencetuskan perkembangan insomnia:

  • Penyakit organ dalaman;
  • Kebimbangan, tekanan atau kemurungan;
  • Penyakit sistem endokrin;
  • Kekurangan syarat yang diperlukan untuk tidur yang mencukupi;
  • Pelanggaran kebersihan tidur;
  • Pengambilan alkohol atau merokok yang berlebihan;
  • Penyakit neurologi seperti neuralgia, migrain, atau sakit belakang;
  • Mengambil sejumlah besar ubat;
  • Perubahan iklim atau zon waktu;

Diagnosis insomnia

Selalunya, insomnia tidak sukar dikenal pasti. Jauh lebih sukar untuk menentukan penyebab perkembangannya. Tanda-tanda yang jelas dari keadaan ini dianggap sebagai perpanjangan jangka waktu tidur lebih dari lima belas minit, serta penurunan kualiti tidur kurang dari lapan puluh lima persen.

Kecekapan tidur adalah peratusan jangka waktu tidur berbanding dengan jumlah masa pesakit berada di tempat tidur selama satu malam. Sangat mungkin bahawa semasa diagnosis insomnia adalah mungkin untuk menentukan penyebab sebenar perkembangannya. Sekiranya penyebabnya diketahui, maka ia dapat segera dihapuskan, yang tentunya akan membantu mengembalikan struktur normal kitaran tidur-bangun..

Jenis-jenis insomnia

Jenis-jenis insomnia secara langsung bergantung pada tempohnya. Oleh itu, bentuk sementara ini, jangka pendek dan kronik dari keadaan ini dibezakan..

Bentuk sementara atau sementara berlangsung sekitar tujuh hari. Ia berlaku dalam kebanyakan kes disebabkan oleh perubahan dalam kehidupan seseorang atau dengan latar belakang keterlaluan emosi. Oleh kerana bentuk insomnia ini tidak bertahan lama, ia tidak membahayakan kesihatan manusia. Dia tidak memerlukan rawatan khas. Perkara yang paling penting adalah menyingkirkan faktor psikologi yang memprovokasi.

Bentuk jangka pendek dicatat dari satu hingga empat minggu. Dalam kes ini, pesakit mengalami gangguan tidur yang lebih jelas, yang tercermin dalam kesejahteraannya secara umum. Bentuk insomnia ini memerlukan konsultasi dengan doktor yang dapat menentukan penyebab kejadiannya, dan juga mencadangkan rawatan yang mungkin..

Bentuk kronik telah diperhatikan selama lebih dari sebulan. Pesakit mempunyai perubahan patologi yang jelas dalam sikap subjektif untuk tidur. Lebih-lebih lagi, dia terseksa oleh banyak faktor psikologi dan somatik yang semakin memperburuk keadaan umum. Dalam keadaan ini, bentuk insomnia ini tidak dapat diubati sendiri. Bantuan profesional segera diperlukan.

Tidur adalah bahagian penting dalam kehidupan seseorang. Tidak mungkin hidup tanpanya juga tanpa makanan dan air. Itulah sebabnya jika ada masalah, anda perlu mengatasinya dengan meminta pertolongan dari pakar dalam bidang ini.!

Mari kita ingat:

  • Tidur adalah proses fisiologi yang penting;
  • Insomnia bukan hanya kuantitatif, tetapi juga gangguan kualitatif dalam kitaran tidur-bangun yang berkaitan dengan proses tertidur dan mengekalkan tidur;
  • Sebab-sebab perkembangan keadaan ini merangkumi tabiat buruk dan pelbagai penyakit sistem endokrin dan organ dalaman, keadaan tertekan, gangguan dalam kebersihan tidur, mengambil ubat-ubatan, pengalaman emosi;
  • Sekiranya insomnia, kecekapan tidur kurang daripada lapan puluh lima peratus;
  • Sekiranya insomnia menyeksa seseorang selama lebih dari tujuh hari, maka dia harus meminta bantuan doktor..

Rahsia Tidur yang Baik: Petua Mudah. Kami akan membawamu tidur!

Pengarang: Pashkov M.K. Penyelaras Projek Kandungan.

Punca, gejala dan kesan insomnia

Kepantasan hidup yang pantas, banyak yang harus dilakukan pada siang hari - banyak orang gembira jika mereka dapat menghabiskan waktu sesedikit mungkin untuk tidur. Namun, ada yang menderita kurang tidur atau kurang berkualiti. Orang-orang ini terdedah kepada insomnia - produk peradaban moden..

Kurang tidur boleh membahayakan kesihatan manusia, bahkan dapat memendekkan jangka hayat. Doktor mendesak untuk tidak mengabaikan insomnia, aktif melawannya.

Jenis gangguan tidur, insomnia

Gangguan tidur adalah keadaan di mana seseorang merasakan bahawa masa yang dihabiskan dalam mimpi tidak cukup baginya. Perasaan ini semata-mata subjektif, individu untuk semua orang..

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa hampir satu pertiga dari populasi orang dewasa mempunyai tahap gangguan tidur sepanjang hayat mereka. Walau bagaimanapun, selalunya gangguan seperti ini berlaku pada orang tua, yang sudah harus berjuang dengan banyak penyakit. Juga, telah diperhatikan bahawa wanita lebih rentan terhadap penyakit ini daripada lelaki. Semakin bertamadun, membangun negara tempat tinggal, semakin banyak penduduknya yang mengalami masalah tidur.

Gangguan tidur merangkumi perkara berikut (secara individu atau gabungan):

  • Tidur yang berpanjangan berlangsung lebih dari 30 minit. Apabila tiba masanya untuk tidur, pelbagai pemikiran yang biasanya tidak menyenangkan mula merayap di kepala anda. Ketakutan terseksa, emosi tidak menyenangkan yang dialami pada waktu kembali. Seseorang takut bahawa dia tidak akan dapat tidur, esok hari keadaannya akan berulang. Pikiran itu berputar di kepala saya: "Saya tidak dapat tidur lama, waktu untuk tidur semakin kurang, segera bangun...". Walau bagaimanapun, jika memerangi stres berakhir dengan jayanya, dan anda masih dapat tidur, maka, biasanya, sehingga pagi, tidur berjalan normal;
  • Masalah dengan masa dan kelajuan kebangkitan. Jenis gangguan ini dicirikan oleh tidur yang cukup mudah, seseorang menghabiskan malam dengan tenang, tetapi bangun terlalu awal, walaupun dia tidak cukup tidur. Percubaan untuk memulihkan tidur tidak berjaya. Keadaan sebaliknya juga berlaku - sukar bagi seseorang untuk bangun, kerana munculnya perasaan subjektif rehat "penuh", perlu tidur selama 12-20 jam, rasa mengantuk terasa pada siang hari;
  • Pelanggaran jangka masa atau kedalaman tidur. Biasanya, orang-orang dengan gangguan seperti itu tertidur biasanya pada waktu petang, tetapi sering bangun pada waktu malam, berbaring lama, merasa kurang tidur. Pada waktu pagi, seseorang merasa mengantuk, tertekan, tidak cukup bertenaga, dia tidak mempunyai keinginan untuk melakukan apa-apa.

Gangguan tidur ini, jika mereka menyeksa seseorang secara berkala, dikenali sebagai insomnia jangka pendek. Istilah "insomnia" digunakan dalam kalangan perubatan.
Sekiranya gangguan itu berlaku pada kebanyakan malam dalam seminggu selama tiga bulan, kita boleh membincangkan mengenai insomnia kronik atau berterusan, yang berlaku pada 15% populasi orang dewasa.

Klasifikasi insomnia bergantung pada tempohnya:

  1. Insomnia sementara (sementara). Tempoh gangguan tidur adalah hingga 3 hari, biasanya dipicu oleh satu keadaan tekanan jangka pendek tunggal;
  2. Insomnia jangka pendek. Berlanjutan dari 3 hari hingga 3 minggu. Selalunya dicetuskan oleh tekanan yang berpanjangan seperti penyakit, masalah keluarga atau pekerjaan
  3. Insomnia kronik. Gangguan tidur secara berkala yang mungkin sama sekali tidak berkaitan dengan tekanan. Perundingan doktor-somnologi diperlukan.

Insomnia dan memeranginya dapat memberi seseorang banyak minit yang tidak menyenangkan, dan juga membahayakan kesihatan. Oleh itu, adalah perlu untuk menentukan sebab-sebab kejadiannya, kemudian mengambil langkah-langkah untuk menghilangkannya..

Penyebab insomnia dan gangguan tidur yang lain

Gangguan tidur boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Walau bagaimanapun, pakar mengenal pasti beberapa perkara utama yang paling sering dijumpai dalam amalan doktor..

Pelanggaran peraturan untuk tidur

Salah satu sebab yang paling umum mengapa insomnia jangka pendek dan kronik muncul adalah pelanggaran "kebersihan" tidur. Ia bermaksud bahawa:

  • Seseorang tidur setiap hari pada waktu yang berlainan, gangguan tidur berlaku, proses fizikal yang diperlukan untuk tidur tidak bermula;
  • Seseorang terbiasa tertidur setelah makan dengan banyak atau setelah minum alkohol pada waktu malam;
  • Terdapat pelanggaran peraturan suhu di ruang tidur - terlalu sejuk atau panas, yang boleh menjadi faktor negatif ketika tertidur;
  • Biliknya terlalu terang. Hormon tidur - melatonin dihasilkan oleh badan kita dalam kegelapan. Sekiranya cahaya menyentuh wajah, retina menangkapnya walaupun melalui kelopak mata yang tertutup. Oleh itu, badan kita menerima isyarat "pagi telah tiba, sudah waktunya untuk bangun", pengeluaran hormon segera berhenti. Sukar bagi seseorang untuk tertidur atau dia bangun pada waktu yang salah, tidak ada gunanya berjuang untuk tidur lebih lama;
  • Bilik ini boleh dilalui oleh kebisingan di luar. Gangguan untuk berehat, seperti suara kuat dari jalan atau muzik dari pangsapuri yang berdekatan, boleh mengganggu tidur dan menyebabkan terjaga walaupun dalam fasa dalam;
  • Tilam berkualiti rendah atau tidak sesuai dalam kes tertentu - terlalu lembut atau keras;
  • Kehadiran atau ketiadaan pasangan di tempat tidur juga penting untuk kualiti rehat dan boleh menimbulkan tidur yang buruk. Penyelidikan oleh saintis menunjukkan bahawa, menurut perasaan subjektif seseorang, tidur dengan pasangan lebih lengkap. Tetapi data objektif - petunjuk polisomnografi, menunjukkan bahawa tidur berkualiti lebih baik diperhatikan jika seseorang tidur sendiri.

Adalah meyakinkan bahawa mana-mana faktor ini dapat dihilangkan dengan mudah jika anda memahami apa yang menyebabkan insomnia. Ini akan membolehkan kebanyakan orang yang mengalami insomnia untuk mendapatkan kembali tidur malam yang sihat..

Gangguan sistematik kitaran tidur / bangun tidur

Terdapat kelas khas orang yang pekerjaan atau gaya hidupnya menyumbang kepada gangguan jam dalaman mereka. Ini adalah orang yang sering terbang dengan jet lag..

Perubahan yang kerap dalam jadual kerja dengan pergeseran waktu kerja yang ketara menjelang waktu malam juga tidak memberikan tubuh yang stabil untuk tidur. Irama biologi juga terganggu pada mereka yang tidak lewat malam beberapa kali seminggu - tidur dengan sangat lewat, bangun pada waktu yang berlainan atau tidak tidur sama sekali pada waktu malam atau berhari-hari.

Sekiranya, disebabkan oleh faktor-faktor ini, seseorang merasakan manifestasi insomnia secara berkala, dia perlu mengambil tindakan, mengubah gaya hidupnya. Gangguan tidur yang dikondisikan seperti itu hilang dengan normalisasi irama hidup, serta tingkah laku manusia.

Penyebab insomnia psikofisiologi

Situasi tertekan, konflik, pertengkaran, kemarahan meletus berlaku kepada hampir setiap orang. Jarang ada yang dapat mengelakkan masalah tersebut walaupun dalam satu hari. Dan ada situasi jangka panjang di mana perasaan keras tidak reda selama satu minit untuk waktu yang lama - kematian atau penyakit orang yang disayangi, pemberhentian kerja atau perebutan jawatan, perceraian.

Tubuh manusia bertindak balas terhadap tekanan yang teruk dengan pelbagai cara, pelbagai keperluan, keinginan atau gangguan ditunjukkan. Seseorang secara aktif "merebut" pertengkaran dengan kelebihan yang berbahaya, tetapi lazat. Pergi ke gim, aktiviti fizikal dapat membantu orang lain mengatasi masalah. Dan ada orang yang bertindak balas terhadap situasi konflik dengan penurunan mood, kemurungan, kehilangan tidur yang tajam dan berpanjangan.

Hormon kortisol, yang terlibat dalam perkembangan reaksi tekanan, harus berada di dalam badan pada tahap minimum pada waktu malam, yang mendorong tertidur. Sutra tahapnya meningkat, menyedarkan seseorang. Pelanggaran jadual pengeluaran hormon kerana tekanan berterusan, situasi saraf, emosi negatif menyebabkan munculnya gangguan tidur yang sistematik dan insomnia kronik.

Insomnia keturunan

Gen adalah penyebab insomnia idiopatik (keturunan). Orang yang mengalami gangguan ini mengalami tidur ringan dan sekejap dari usia yang sangat muda. Gangguan serupa diperhatikan pada ibu bapa / ibu bapa orang tersebut. Lebih sukar untuk mengatasi masalah dalam kumpulan pesakit ini daripada biasanya, kerana (masalahnya) wujud pada tahap genetik, ia terdiri daripada pengeluaran hormon yang tidak betul atau tidak mencukupi yang bertanggungjawab untuk tidur dan terjaga. Cara menyembuhkan insomnia dalam kes ini - doktor tidak selalu tahu.

Insomnia sekunder

Perubatan moden mengetahui tentang 80 penyakit yang menampakkan diri semasa tidur, mengganggu perjalanannya dan menyumbang kepada kemunculan insomnia.

Apa yang menyebabkan insomnia?

Kerana sindrom kaki gelisah, yang berlaku pada 5% populasi orang dewasa. Penyakit ini menampakkan diri pada kenyataan bahawa kaki dan tangan dalam keadaan rehat, terutama sebelum tidur, mula memberi sensasi yang tidak menyenangkan kepada pemiliknya. Memudahkan pergerakan anggota badan.

Dalam 4% orang terdapat sindrom apnea, berdengkur, dengan kata lain. Juga sering berlaku adalah epilepsi, enuresis, somnambulism, ketidakseimbangan hormon pada wanita semasa menopaus. Terdapat kecederaan kepala (hipotalamus) yang mengganggu irama dalaman badan.

Semua penyakit ini mengganggu tidur normal atau aliran tidur, jadi pertama-tama anda perlu menyembuhkannya, dan kemudian menyelesaikan masalah insomnia.

Penggunaan psikostimulan atau bahan serupa yang berlebihan

Pengambilan kopi, teh pekat, minuman bertenaga, nikotin, psikostimulan, ubat-ubatan atau alkohol secara berkala mempengaruhi sistem saraf, menyumbang kepada insomnia. Pengambilan ubat tertentu yang kerap juga ditunjukkan - diet, hormon, anti-edema, batuk, glukokortikoid, dll..

Kehamilan

Insomnia sangat biasa pada wanita hamil sehingga sebilangan doktor menganggapnya sebagai "gejala situasi yang menarik" pada wanita. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dalam tempoh ini tahap progesteron meningkat di dalam badan, yang secara negatif mempengaruhi kualiti tidur. Perubahan hormon, fisiologi, psikologi yang berlaku pada seorang wanita ketika membawa bayi boleh menyebabkan insomnia dan kesulitan lain semasa berehat.

Umur kanak-kanak atau bayi

Malah lonjakan terkecil dalam keadaan emosi boleh menyebabkan gangguan tidur pada bayi atau anak kecil. Perubahan dalam diet, rutin harian, perubahan fisiologi (pada bayi) ketiadaan orang yang disayangi di dekatnya, atau, sebaliknya, kehadiran orang asing - semua ini dengan mudah mengimbangi anak, boleh menyebabkan tidur yang buruk.

Umur lanjut usia

Masa tua, penuaan badan sangat kerap menyebabkan pelbagai gangguan tidur pada manusia. Pakar menjelaskan ini dengan fakta bahawa jumlah darah menurun dari masa ke masa, menjadi lebih likat, jumlah yang mencukupi tidak memasuki otak, dan bekalan oksigen ke otak berkurang..

Juga, orang tua dilanda masalah seperti penyakit sistem pernafasan, kardiovaskular, endokrin. Perubahan mental mungkin bermula. Ketidakaktifan pada siang hari membawa kepada fakta bahawa orang tua mengalami kekurangan keletihan otot dan psikologi. Semua ini menyumbang kepada fakta bahawa orang tua tidak banyak tidur, bangun pagi atau tidak tidur sama sekali.

Untuk menentukan dengan tepat penyebab gangguan tidur, insomnia kronik, termasuk, perlu berjumpa doktor-pakar somnologi. Selepas berunding, anda mungkin memerlukan pemeriksaan makmal (analisis) atau perkakasan (tomografi, EKG) badan.

Gejala, tanda-tanda insomnia dan gangguan tidur yang lain

Ada sekumpulan tanda yang dapat digunakan untuk mendiagnosis sistem yang melanggar tidur malam yang normal. Seseorang mungkin mengalami gejala insomnia berikut:

  1. Perasaan subjektif individu "mengantuk", kurang tidur;
  2. Gangguan Presomnic (yang sebelum tidur). Seseorang tidak dapat tidur lama pada waktu biasa;
  3. Masalah intrasomnic (yang berlaku semasa tidur). Tidur dangkal, sensitif, terganggu, gangguan tidur;
  4. Gangguan pasca tidur (yang berlaku selepas tidur). Pesakit bangun lebih awal daripada biasa atau tidur lebih lena daripada yang diperlukan oleh orang normal;
  5. Selepas bangun tidur, terdapat kerosakan, rasa tidak senang, keletihan, ketidakupayaan untuk tetap panas.
  6. Mengantuk, kecenderungan untuk tidur pendek atau tidur siang pada waktu siang.
  7. Takut tidur, kegelisahan pada waktu malam sebelum tidur.

Sekiranya seseorang secara berkala atau terus-menerus memerhatikan manifestasi gangguan tidur seperti itu, dia pasti harus berjumpa pakar secepat mungkin. Lagipun, insomnia boleh menyebabkan banyak penyakit yang lebih serius dan bahkan mendekatkan kematian..

Akibat insomnia - bagaimana ia berbahaya

Sebab yang paling penting mengapa para pakar mengesyorkan agar tidak mengabaikan gangguan tidur dan terutama insomnia kronik adalah bahawa di kalangan pesakit dengan gangguan tersebut terdapat peningkatan kadar kematian, dan juga kecenderungan untuk penyakit kronik..

Dalam kajian selama 15 tahun, para penyelidik menyimpulkan bahawa orang dengan insomnia kronik mati lebih kerap dan pada usia yang lebih muda daripada mereka yang mengalami atau dengan insomnia yang lebih ringan..

Juga diperhatikan bahawa berapa banyak orang tidur juga bergantung pada kesihatannya. Orang yang tidur (berterusan) kurang dari 7 atau lebih dari 9 jam sehari lebih cenderung kepada penyakit seperti diabetes, barah. Risiko strok, serangan jantung meningkat 45 kali ganda!

Insomnia mempunyai akibat berikut:

  1. Kekurangan tidur mengganggu produktiviti. Seseorang tidak dapat menumpukan perhatian pada apa yang dilakukannya, menjadi mudah marah, tidak peduli, boleh berhenti kerja atau sekolah. Ini membawa kepada kenyataan bahawa hubungan dengan saudara-mara, rakan sekerja, dan atasan terganggu - dan ini adalah situasi tekanan tambahan yang menyebabkan gangguan tidur. Lingkaran setan;
  2. Kualiti hidup terjejas, masalah timbul dalam membesarkan anak-anak, terutama remaja. Hubungan antara pasangan semakin tegang dari hari ke hari, pertolongan ahli psikologi keluarga menjadi sangat diperlukan;
  3. Ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian, kekurangan perhatian dan mengantuk boleh menyebabkan kemalangan kereta, kemalangan, terutama di tempat kerja. Para penyelidik mencadangkan bahawa kemalangan di loji tenaga nuklear Chernobyl berlaku tepat kerana mengantuk kakitangan, dengan alasan yang sama, kira-kira 80% kemalangan kereta dengan hasil maut berlaku;
  4. Insomnia pada orang tua, yang sudah tidak ada hubungannya pada siang hari, membebaskan waktu bangun malam pada waktu malam. Akibatnya, seseorang terjerumus dalam keadaan depresi, kecenderungan meningkat, keinginan untuk bunuh diri, sebagai cara untuk menghilangkan siksaan;
  5. Kekebalan menurun, keadaan umum badan bertambah buruk. Sebaliknya, kecenderungan untuk selesema dan penyakit virus lain meningkat, mereka semakin sukar, lebih lama;
  6. Sekiranya insomnia mengejar seorang wanita "dalam kedudukan", ia boleh memberi kesan negatif terhadap perjalanan kehamilan, perkembangan janin;
  7. Bayi, kanak-kanak kecil sekiranya masalah tidur bertambah buruk, membesar dan membesar dengan lebih perlahan, menambah berat badan dengan teruk, menderita gangguan mental dan membawa ibu bapa mereka menjadi "panas putih", yang juga tidak dapat tidur sepenuhnya;
  8. Seseorang yang menderita gangguan tidur tidak hanya merasa buruk, tidak mencukupi, tetapi juga kelihatan sesuai. Beg di bawah mata, kulit kelabu, sakit, kusam, mata merah berair, penipisan yang tidak normal atau berat badan berlebihan, pergerakan yang tersebar perlahan - inilah yang kelihatan seperti orang yang kurang tidur.

Seperti yang anda lihat, gangguan tidur, terutamanya insomnia kronik, boleh merosakkan kehidupan seseorang, saudara-mara, rakan sekerjanya. Oleh itu, sangat mustahak untuk berusaha mengubati insomnia sebaik sahaja gejala berlanjutan..

Mengenai segala yang berkaitan dengan insomnia dalam video dari Stepanova Veronica, seorang psikologi klinikal di Institut Penyelidikan Ilmiah FSBI St. Petersburg yang diberi nama V.M.Bekhterev:

Mengapa insomnia menyeksa, penyebab gangguan bergantung pada jantina dan usia

Memahami apa sebenarnya penyebab insomnia adalah sukar. Kurang tidur boleh menjejaskan kesejahteraan dan kesihatan. Masalah tertidur boleh berlaku kerana beberapa sebab, dan ia berbeza pada setiap usia..

Hampir setiap orang menghadapi gangguan tidur dan insomnia jangka pendek sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Kegelisahan, masalah yang tidak dapat diselesaikan, perasaan yang kuat - semua ini boleh menyebabkan fakta bahawa sukar untuk tidur.

Sekiranya kes seperti ini jarang berlaku, maka tidak ada alasan untuk bimbang. Tetapi jika insomnia kerap berlaku, dan masalah tidur sudah biasa, inilah masanya untuk membunyikan penggera. Jadi, bagaimana insomnia menampakkan diri pada orang dewasa dan kanak-kanak, apa penyebabnya dan apakah pilihan rawatannya?

Tanda-tanda insomnia kronik

Jangka panjang, dinyatakan bukan dalam satu atau dua episod, tetapi insomnia berulang disebut insomnia dalam literatur perubatan. Ini adalah keadaan berbahaya yang memberi kesan buruk kepada kesihatan, ingatan dan juga kemampuan intelektual seseorang..

  • gangguan tidur 3 atau lebih kali seminggu selama sebulan;
  • masalah tertidur;
  • tidur malam yang buruk dengan kerap terbangun;
  • kekurangan tenaga pada waktu siang;
  • kegelisahan dan tekanan kerana tidak mendapat tidur yang cukup.

Gejala insomnia seperti itu dapat diperhatikan pada orang yang pekerjaannya berdasarkan pergeseran atau berkaitan dengan penerbangan yang kerap dan perubahan zon waktu. Dalam kes ini, gangguan tidur dan insomnia yang berpanjangan mempunyai alasan "profesional".

Apa pun penyebab insomnia, ia mesti ditangani, jika tidak, kurang tidur akan membawa akibat negatif..

Akibat dari insomnia yang berpanjangan

Agar orang dewasa dapat mengembalikan kekuatan mental dan fizikal sepenuhnya, perlu menghabiskan 8 jam sehari dalam mimpi. Selama ini, otak melalui semua fasa yang diperlukan: tertidur, tidur lambat dan REM, kebangkitan semula jadi.

Lebih-lebih lagi, penting untuk berehat pada waktu malam! Sekiranya seseorang tidak mendapat tidur yang cukup pada waktu malam, walaupun tidur siang 2-3 jam tidak dapat menyelesaikan masalahnya. Sekiranya insomnia berhenti menjadi luar biasa, fenomena yang kadang-kadang dan memperoleh bentuk kronik, akibat berikut akan timbul:

  1. Kurang tidur menyebabkan tekanan oksidatif kronik, yang mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap proses yang berlaku di otak. Ingatan seseorang merosot dengan teruk, kesukaran timbul dengan tumpuan, belajar.
  2. Kerana masalah dengan insomnia, osteogenesis terganggu di dalam badan. Ini adalah nama proses pembentukan tulang. Tidak hairanlah kanak-kanak disarankan untuk tidur lebih banyak: berkat tidur nyenyak yang berpanjangan, rangka mereka tumbuh lebih cepat.
  3. Akibat lain dari insomnia berterusan adalah gangguan metabolik. Tubuh berusaha untuk mengimbangi kekurangan tidur dengan mengumpulkan kalori, yang seharusnya dapat membantu mengatasi tekanan. Atas sebab ini, orang yang kurang tidur secara berkala biasanya gemuk..
  4. Orang yang menderita insomnia berkemungkinan dua kali mengalami serangan jantung dan strok, dan ini sudah menjadi ancaman langsung terhadap kehidupan..

Dan ini bukan semua masalah yang boleh disebabkan oleh insomnia. Dengan kurang tidur, seseorang menjadi gugup dan terganggu. Keadaan ini sering membawa kepada pelbagai situasi yang tidak menyenangkan, dan kadang-kadang tragedi. Pemandu yang kurang tidur secara kronik lebih cenderung daripada yang lain untuk mengalami kemalangan. Pekerja di industri berbahaya kemungkinan dua kali mengalami kecederaan. Secara amnya, tidak kira siapa yang bekerja, tetapi sangat mustahak untuk mendapatkan tidur yang cukup!

Mengapa insomnia

Insomnia kronik didiagnosis dengan banyak gangguan tidur sepanjang bulan. Sekiranya seseorang tidak dapat tidur selama tiga minggu atau lebih, dan setelah ditunggu-tunggu tertidur sepanjang malam melempar dan berbaring di tempat tidur dan bangun secara berkala - ini adalah penampilan klasik dari insomnia.

Untuk menyelesaikan masalah tersebut, anda harus mengetahui apa yang menyebabkan insomnia dalam kes tertentu. Ini boleh menjadi satu sebab atau keseluruhan kompleksnya..

Faktor biasa yang menyebabkan gangguan tidur termasuk yang berikut:

  • penyakit yang mengakibatkan kesakitan fizikal yang teruk (terutamanya pada waktu malam);
  • gejala beberapa penyakit yang menghalang seseorang tidur nyenyak pada waktu malam (batuk dan perasaan kekurangan oksigen - dengan asma bronkial, kencing kerap - kerana masalah buah pinggang);
  • penyakit jantung;
  • tekanan selepas trauma, kemurungan;
  • perubahan persekitaran (bunyi kuat, pencahayaan jalan yang terlalu terang, tempat kediaman baru);
  • perubahan dalam aktiviti profesional, mengakibatkan perubahan dalam rutin harian;
  • berlebihan sistem saraf sebelum tidur (kegelisahan sebelum peperiksaan, temu ramah);
  • penyalahgunaan alkohol, kopi, ubat psikotropik;
  • apnea - menahan nafas sementara semasa tidur.

Apa yang menyebabkan insomnia pada kanak-kanak

Kanak-kanak juga mengalami insomnia, dan kerap. Menurut statistik, 20% kanak-kanak secara berkala mengalami masalah tidur. Kurang tidur secara berkala pada usia muda boleh membahayakan kesihatan.

Bayi yang mengantuk membesar dengan teruk dan kekurangan tenaga. Mereka mungkin mengalami kegelisahan, kelemahan yang berpanjangan dan peningkatan keletihan. Insomnia dan tidur yang tidak nyenyak pada waktu malam malah boleh menghalang perkembangan mental..

Pediatrik telah mengetahui apa yang menyebabkan insomnia pada usia muda:

  1. Bayi yang baru lahir hampir selalu bangun pada waktu malam kerana sistem saraf yang kurang berkembang. Hanya setelah beberapa bulan otak mereka berhenti membingungkan siang dan malam..
  2. Pada bulan-bulan pertama kehidupan, bayi juga tidak tidur kerana luka perut (kolik), sakit telinga, ketidakselesaan yang disebabkan oleh ruam lampin.
  3. Pada usia 3-6 tahun, kanak-kanak sudah dapat menganalisis data yang diperoleh. Memikirkan pada waktu petang semua yang berlaku pada siang hari, mereka sering tidak dapat tidur. Kadang-kadang insomnia disebabkan oleh kegembiraan yang berlebihan disebabkan oleh kartun yang ditonton sehari sebelumnya atau beberapa kejadian luar biasa.
  4. Pelajar sekolah selalunya tidak tidur kerana kegembiraan yang menyebabkan kehidupan sekolah, komunikasi dengan rakan, penjelasan hubungan dengan ibu bapa mereka. Penggunaan komputer secara berlebihan juga boleh menyebabkan gangguan tidur dan insomnia yang berpanjangan..

Untuk menyelesaikan masalah anak yang sedang membesar, ibu bapa perlu menyesuaikan rutin hariannya. Aktiviti fizikal yang mencukupi, berjalan di udara segar, mengurangkan masa anda menggunakan komputer - semua ini dapat meningkatkan kualiti tidur dengan ketara. Jangan biarkan anak anda makan terlalu lewat. Secara amnya, agar semua ahli keluarga dapat tidur dengan nyenyak sepanjang malam, suasana di rumah pada waktu malam semestinya selesa..

Punca insomnia pada wanita

Gangguan tidur sering tidak hanya bergantung pada usia dan masalah yang berkaitan, tetapi juga pada jantina. Doktor mengetahui mengapa terdapat insomnia pada wanita. Gangguan tidur boleh disebabkan oleh:

  • kegelisahan kerana konflik dalam kumpulan kerja;
  • kerja syif;
  • kemurungan;
  • masalah keluarga, ketidakpuasan hidup seseorang;
  • minum alkohol, kopi atau coklat pada waktu malam;
  • penyakit yang disertai dengan sakit malam;
  • penyalahgunaan pil tidur.

Kerana keletihan kronik, seks yang lebih adil menjadi mudah marah dan gugup. Ini buruk bagi semua orang di sekitar anda, termasuk kanak-kanak. Gangguan tidur membawa kepada fakta bahawa seorang wanita boleh tidur pada waktu siang dalam hampir semua keadaan. Untuk bersorak, dia harus minum banyak kopi. Ini menjadikan masalah tidur menjadi lebih teruk..

Apa yang menyebabkan insomnia pada wanita hamil

Ibu mengandung sering mengalami insomnia. Ini berlaku terutamanya pada bulan-bulan terakhir kehamilan, ketika janin sudah mengambil banyak ruang dan menyebabkan rasa tidak selesa kepada ibu. Insomnia pada masa ini diprovokasi oleh:

  • pedih ulu hati dan gangguan lain dari saluran pencernaan;
  • keperluan untuk kerap ke tandas kerana tekanan janin pada pundi kencing;
  • keadaan fizikal yang tidak selesa (sakit lumbal, kekejangan betis);
  • keperluan untuk sentiasa tidur hanya di punggung atau di sisi anda;
  • kekurangan oksigen;
  • kegelisahan mengenai kelahiran masa depan.

Apa yang menyebabkan insomnia dengan menopaus

Seorang wanita yang menghadapi perubahan berkaitan usia yang tidak dapat dielakkan sering memerhatikan gangguan tidur. Ia disebabkan oleh "kilat panas" pada waktu malam (merasa panas, berkeringat, berdebar-debar jantung), serta perubahan psikologi.

Semasa menopaus, wanita menjadi mudah marah dan gugup. Terapi hormon yang dipilih dengan betul akan membantu mengatasi masalah tersebut.

Penyebab insomnia pada lelaki

Ramai lelaki mengalami tekanan yang tinggi. Ini biasanya disebabkan oleh aktiviti profesional. Lelaki perniagaan, menggabungkan pelbagai jenis pekerjaan atau memiliki perniagaan sendiri, semakin memilih antara kerja dan tidur yang nyenyak, hampir selalu merugikan yang terakhir.

Baca juga mengenai topik ini

Inilah sebabnya mengapa insomnia dapat mengubah cara hidup lelaki:

  • kerana penyalahgunaan kopi, teh dan alkohol yang kuat;
  • kerana gaya hidup yang tidak menetap, lama tinggal di belakang roda atau di kerusi pejabat;
  • kerana jadual kerja shift;
  • kerana minat yang berlebihan untuk permainan komputer atau menonton TV sebelum tidur;
  • selalunya insomnia juga mempunyai sebab psikologi (tekanan, kemurungan).

Pada lelaki yang tidak mendapat tidur yang cukup, pengeluaran testosteron mula berkurang. Ini diharapkan akan menyebabkan mati pucuk. Lelaki dengan insomnia menjadi mudah marah dan marah. Di samping itu, kadar gula dalam darah mereka meningkat dan seterusnya menghidap diabetes..

Insomnia pada usia tua

Selepas 65-70 tahun, banyak orang mula menghadapi masalah tidur pada waktu malam. Pada usia tua, seseorang mengalami disfungsi otak. Ini mempengaruhi bukan sahaja kemampuan intelektual dan ingatan, tetapi juga tidur. Penyakit dan gangguan sosial boleh memburukkan lagi insomnia.

Persoalan mengenai penyakit yang dialami oleh insomnia pada usia tua tidak dapat dijawab dalam suku kata tunggal. Di satu pihak, ia boleh menjadi penyakit kronik yang menghantui seseorang sepanjang hidupnya (asma bronkial, kegagalan jantung, diabetes). Sebaliknya, setelah berusia 65 tahun, penyakit tertentu pada zaman ini muncul, yang menyebabkan gangguan tidur. Ini adalah aterosklerosis, angina pectoris, dll..

Mengingat semua ini, perlu dianalisis penyakit apa yang secara umum boleh menyebabkan insomnia pada usia berapa pun..

Penyakit yang boleh menyebabkan gangguan tidur

Doktor memasukkan dalam senarai penyakit seperti itu:

  • asma;
  • kegagalan jantung;
  • hipertrofi prostat;
  • kegagalan buah pinggang;
  • perubahan kelenjar tiroid;
  • penyakit hati;
  • aterosklerosis;
  • apnea dan gangguan pernafasan lain;
  • Penyakit Parkinson;
  • kemurungan kronik.

Dalam kebanyakan kes, sukar untuk menghilangkan insomnia tanpa menghilangkan gejala utama penyakit yang disenaraikan.

Kaedah rawatan

Mengetahui penyakit apa yang seseorang dapat menghidap insomnia, anda boleh mengambil langkah pertama untuk menyembuhkannya. Namun, penghapusan masalah secara menyeluruh selalu memerlukan pendekatan bersepadu. Adalah mustahil untuk menyembuhkan insomnia dengan hanya minum pil tidur. Dikehendaki:

  • mengambil ubat;
  • psikoterapi;
  • hipnosis;
  • perkakasan (mis. electrosleep);
  • normalisasi rejim kerja dan rehat.

Ubat-ubatan

Adalah perlu untuk memberi amaran kepada mereka yang suka mengubati diri sendiri: anda tidak boleh menetapkan pil tidur sendiri! Ini adalah ubat kuat yang memerlukan pemilihan yang tepat dan dos yang tepat. Hanya doktor yang boleh menetapkan ubat untuk menghilangkan insomnia dengan betul.

Kumpulan ubat berikut biasanya digunakan:

  1. Pil tidur. Boleh diambil sehingga 2 minggu! Walaupun semua populariti ubat-ubatan ini, mereka hanya menghilangkan gejala, tetapi tidak menghilangkan penyakit itu sendiri..
  2. Penenang. Dana sedemikian hanya ditentukan oleh ahli psikoterapi. Dadah dalam kumpulan ini mengatur proses sistem saraf, membantu merehatkan diri dan menghilangkan keresahan. Penggunaan ubat penenang jangka panjang sangat tidak digalakkan! Oleh kerana itu, ketagihan dapat terbentuk, jika dibandingkan dengan masalah dengan insomnia yang kelihatan tidak penting..
  3. Ubat homeopati. Produk paling selamat berdasarkan bahan semula jadi. Tetapi mereka tidak boleh dibeli "atas nasihat rakan." Anda perlu berjumpa doktor homeopati yang akan memilih ubat yang tepat dan menetapkan dos yang tepat.
  4. Melatonin. Ia adalah ubat hormon. Ia digunakan dalam kes-kes yang paling teruk, apabila tidak ada yang lain yang membantu dan pesakit mempunyai ancaman nyata untuk terus mengalami insomnia seumur hidup. Melatonin mempunyai banyak kesan sampingan tetapi berkesan dalam mengatur kitaran tidur.

Senarai pil tidur

Untuk menghilangkan insomnia yang berpanjangan dan menormalkan tidur, perkara berikut digunakan:

  1. Persen dan analognya Novo-Passit. Ini adalah persediaan pelbagai komponen berdasarkan persediaan herba. Menenangkan, melegakan, mengurangkan ketegangan saraf.
  2. Dormiplant. Pil tidur berdasarkan valerian dan lemon balm. Produk semula jadi dengan kesan sampingan yang minimum.
  3. Donormil. Berehat dengan baik dan membantu tertidur dengan cepat. Kontraindikasi pada orang yang menderita apnea. Setelah mengambil Donormil, rasa mengantuk mengikuti keesokan harinya, jadi ubat ini dikontraindikasikan untuk pemandu dan wakil profesion lain yang memerlukan perhatian yang tinggi..
  4. Melaxen. Ini adalah salah satu ubat yang mesti diresepkan oleh doktor yang hadir. Melaxen mengandungi melatonin sintetik, analog hormon tidur manusia.
  5. Motherwort. Persediaan hipnotik semula jadi berdasarkan tinwur motherwort. Ia berehat dengan baik, menghilangkan kegelisahan, membantu tidur dengan cepat. Mempunyai kesan sampingan minimum.

Terapi tingkah laku kognitif

Dalam kombinasi dengan ubat-ubatan, psikoterapeutik juga digunakan. Terapi Kelakuan Kognitif (CBT) telah terbukti dengan baik. Biasanya merangkumi 10 hingga 14 sesi. Rawatan dijalankan di bawah pengawasan psikoterapis. Semasa CBT, pesakit dengan insomnia belajar:

  • mengawal fikiran anda yang cemas;
  • mengubah persepsi negatif terhadap realiti menjadi positif;
  • menghilangkan faktor yang meningkatkan tahap kegelisahan;
  • jangan menghalau perasaan anda ke dalam, tetapi minta pertolongan;
  • terima sokongan yang bersedia diberikan oleh orang lain.

Apa-apa rawatan psikoterapi adalah proses yang panjang dan rumit, jadi ia tidak akan berkesan untuk segera menghilangkan insomnia dengan bantuannya. Namun, dalam kombinasi dengan cara lain, ia memberikan kesan yang sangat baik..

Ubat-ubatan rakyat

Sebagai tambahan kepada pil dan pil yang diresepkan oleh doktor, ubat-ubatan rakyat boleh digunakan untuk merawat insomnia. Yang paling berkesan adalah:

  1. Mandi aroma dengan jarum cemara. Jarum mempunyai pelbagai sifat berguna, salah satunya adalah kesan positif pada jiwa. Untuk menyediakan mandi santai, jarum cemara perlu dituangkan dengan air mendidih pada waktu pagi dan bersikeras hingga petang. Pada siang hari, kuahnya akan bertukar menjadi coklat tua. Ia mesti dicurahkan ke dalam air yang disediakan untuk mandi. Sekarang anda boleh mandi.
  2. Kefir dengan madu. Sangat membantu untuk berehat, mengisi badan dengan nutrien yang diperlukan. Ubatnya sangat mudah. Kefir kedai biasa sesuai, di mana anda perlu melarutkan sesudu madu asli. Minumnya sebelum tidur..
  3. Merebus herba yang menenangkan. Untuk menyediakannya, anda perlu mengambil 2 bahagian ramuan valerian, 3 bahagian motherwort, jumlah daun pudina yang sama dan 2 bahagian hop. Semuanya dikukus dengan air mendidih selama 15 minit. Apabila kuahnya sudah sejuk, minum dalam 2 sudu besar. l. tiga kali sehari. Menenangkan dengan sempurna, memulihkan sistem saraf, menghilangkan insomnia.

Pencegahan insomnia

Semua ubat yang dijelaskan di atas tidak akan berfungsi sekiranya orang tersebut tidak mematuhi kebersihan tidur. Untuk mendapatkan tidur yang cukup, anda mesti:

  • tidur selewat-lewatnya pada pukul 10:00 malam dan selalu pada masa yang sama;
  • tidur sekurang-kurangnya 8 jam berturut-turut;
  • jangan minum alkohol, kopi dan minuman tonik lain sebelum tidur;
  • makan 3 jam sebelum tidur (tidak lebih awal dan tidak lewat);
  • pada siang hari, banyak bergerak, berjalan di udara segar, sehingga tubuh menghabiskan bekalan tenaga yang diperlukan, darah tepu dengan oksigen;
  • mengawal suhu di bilik tidur (jika bilik terlalu panas, sukar untuk tidur);
  • menyingkirkan kebiasaan memikirkan masalah tekanan sebelum tidur;
  • tidak memaksa diri untuk tidur (memberi tumpuan kepada masalah menyebabkan bertambah buruknya).

Anda boleh melengkapkan tempat tidur anda dengan lebih selesa. Beli tirai baru dan langsir gelap. Semakin kurang cahaya dan faktor lain yang menjengkelkan, semakin cepat anda akan tertidur. Peraturan ini akan berguna bagi sesiapa sahaja yang ingin tidur nyenyak dan berjaga sepanjang hari, bukan hanya orang yang menderita insomnia..

Waktu terbaik dalam sehari

Mengapa insomnia berlaku dan bagaimana mengatasinya

Telah lama diketahui bahawa tidur yang sihat adalah asas kesihatan dan mood yang baik. Kurang tidur dan insomnia yang kerap menyebabkan penurunan imuniti, peningkatan keletihan dan kemurungan. "Lenta.ru" bersama dengan "Beeline" mengkaji masalah insomnia dan mempelajari beberapa cara untuk mengatasinya. Untuk memahami semua selok-belok masalah ini, kami dibantu oleh profesor sekutu Jabatan Penyakit Saraf Universiti Perubatan Sechenov, ketua jabatan perubatan tidur, pakar neurologi Mikhail Poluektov.

Apa itu insomnia dan dari mana asalnya?

Insomnia adalah gangguan tidur yang menampakkan diri sebagai perasaan subjektif tidur yang tidak mencukupi atau tidak berkualiti. Perasaan subjektif adalah kunci. Kebetulan seseorang itu tidur nyenyak, tetapi dia masih tidak senang dengannya. Insomnia adalah masalah persepsi seseorang terhadap tidur mereka. Penyebab insomnia mungkin adalah gangguan tidur yang benar - tidur yang tidak mencukupi, tidur yang terganggu dengan kebangkitan yang kerap, atau ketika seseorang tertidur untuk waktu yang lama. Ini adalah satu masalah.

Satu lagi adalah masalah persepsi tidur. Seseorang dapat melihat impian yang baik sebagai yang buruk. Ini juga insomnia. Maksudnya, terdapat dua jenis insomnia - mental dan neurologi. Penyebab insomnia yang paling biasa adalah tekanan. Statistik menunjukkan bahawa insomnia yang berkaitan dengan tekanan berkembang pada seperempat dari semua orang di planet ini sepanjang tahun..

Dan tekanan boleh sangat berbeza. Selalunya, ia disebabkan oleh komunikasi interpersonal: seseorang bertengkar dengan seseorang dan tidak dapat tidur, kerana dia memikirkannya. Terdapat tekanan yang berkaitan dengan beban berat. Malah menyiapkan tugasan kerja jangka panjang adalah tekanan. Terdapat tekanan yang berkaitan dengan perubahan keadaan hidup normal, berpindah ke tempat baru, mengubah persekitaran. Dan, tentu saja, tekanan yang paling menyakitkan yang berkaitan dengan orang yang disayangi: perubahan status perkahwinan, penyakit anggota keluarga terdekat. Tekanan seperti ini sering disertai dengan gangguan tidur..

Sekiranya penyebabnya bukan tekanan, insomnia kemungkinan besar disebabkan oleh penyakit. Walau bagaimanapun, tidur biasanya bertambah baik dengan latar belakang penyakit berjangkit. Produk tindak balas imun terhadap agen berjangkit luaran mempunyai kesan hipnosis. Tetapi ada kalanya tidur, sebaliknya, terganggu. Contohnya, dengan latar belakang penyakit sendi, penyakit jantung, perut.

Cara mengatasi insomnia?

Dalam kebanyakan kes, pil tidur membantu. Tetapi anda harus ingat bahawa tidak ada ubat yang akan berkesan seratus peratus. Sebelum menawarkan ubat baru kepada orang ramai, anda tidak perlu membuktikan bahawa ia berkesan 100%, tetapi kesannya melebihi ubat plasebo, dummy. Sekiranya pil tidur khusus tidak berfungsi untuk anda, kemungkinan besar tidak sesuai untuk anda. Rawatan adalah perkara individu.

Walau bagaimanapun, seseorang tidak boleh berfikir bahawa insomnia hanya dapat dirawat dengan kimia. Sebab utama insomnia (tidak tertekan, dan kronik - sebab yang disebabkan oleh sebab yang tidak diketahui berterusan, walaupun tekanan telah lama berakhir) adalah psikologi. Seseorang terpaku pada masalahnya. Dia mula risau akan tidurnya. Pada waktu siang, ketika dia tidak perlu tidur, dia tidak memikirkan tidur, dia tenang. Dan pada waktu petang, ketika dia perlu tertidur, dia mula berliku: semalam aku tidak tidur, sehari sebelumnya aku tidak tidur, hari ini tiba-tiba aku tidak akan tidur lagi?

Dari ini timbul kegembiraan yang berlebihan, dan dia benar-benar tidak tertidur. Teknik psikologi digunakan untuk merawat insomnia jenis ini. Terapi tingkah laku kognitif adalah peneraju sekarang. Ini bukan hipnosis, tetapi bentuk psikoterapi khas, apabila seseorang dijelaskan tentang apa yang dia lakukan dengan betul dan apa yang tidak dilakukannya. Kelakuannya diubah sedemikian rupa untuk mencapai tidur yang lebih baik selangkah demi selangkah. Ini adalah kerja sukar dan susah payah yang memerlukan masa selama enam minggu.

Tidur yang baik bukan sahaja penting untuk kesihatan, tetapi juga menyenangkan dan bermanfaat. Dari 27 Mac hingga 31 Disember, semua pelanggan Beeline dapat mengambil bahagian dalam promosi "Gigi for Sleep" dan menerima megabait percuma untuk tidur lapan jam penuh. Lebih banyak lagi di laman web.

Di seluruh dunia, terapi ini adalah rawatan nombor satu untuk insomnia. Di Rusia, kaedah ini praktikal tidak digunakan, kerana sukar dan memerlukan pakar terlatih khas. Di Rusia, kerja ke arah ini hanya dilakukan oleh pakar dari Institut Perubatan Pertama: mereka melakukan eksperimen, mempertahankan tesis. Kini pekerja institut ini sedang menyiapkan terapi kognitif-tingkah laku versi dalam talian, yang membolehkan rawatan ini dijalankan secara keadaan. Namun, terdapat beberapa teknik untuk meningkatkan tidur..

Bagaimana Kami Mengatasi Insomnia

Anggota staf editorial kami Kristina berumur 24 tahun; masalah tidur telah menghantui hampir sepanjang hidupnya. “Sejak awal, saya mengganggu ibu bapa saya dengan menangis setiap malam, kerana saya tidak dapat tidur berjam-jam. Tidur siang hari sangat jarang bagi saya, tetapi sekarang ini adalah sesuatu dari alam fantasi. Kemudian, semasa remaja, saya sering melakukan perjalanan dengan rakan sekelas, di mana kami tinggal di bilik dengan empat atau enam orang. Kemudian saya perhatikan bahawa semua lelaki di katil sebelah tidur tertidur dalam beberapa minit selepas lampu padam, sementara saya masih tidak mempunyai mata, ”kata gadis itu.

Agar tertidur, dia selalu memerlukan sekurang-kurangnya satu jam, kegelapan yang lengkap di dalam bilik, diam dan tidak ada orang di ranjang.

"Pada musim panas, jika saya tidak dapat tidur sebelum subuh, saya harus bangun pada pukul empat pagi, kerana cuba tidur tidak masuk akal lagi. Dan kadang-kadang, walaupun saya terbangun dengan perasaan kurang tidur yang teruk, pada waktu petang ia berlalu dan semangat muncul. Pil tidur, by the way, tidak pernah membantu. Pada satu ketika, saya menyedari bahawa saya terlalu banyak menyelesaikan masalah ini. Kadang-kadang saya tidak dapat tidur lama, dan ketika akhirnya saya mula memutuskan hubungan, saya mendapati diri saya berfikir bahawa saya tertidur, dan mimpi itu segera pergi.

Dengan masalah ini, kami beralih kepada ahli somnologi Mikhail Poluektov.

Perkara pertama dan paling penting dalam meningkatkan tidur adalah menjaga kebersihannya. Selalunya penyebab insomnia adalah gangguan tidur asas. Ini adalah kebiasaan bagi remaja yang bermain komputer pada waktu malam dan tidak dapat bangun pada waktu pagi, dan bagi orang tua yang tidak mempunyai jadual kerja keras, mereka berbaring di tempat tidur selama berjam-jam, tertidur di siang hari dan bertanya-tanya mengapa mereka tidak tidur lena pada waktu petang. Oleh itu, anda selalu perlu memulakan dengan menyelesaikan masalah kebersihan dan tidur..

Terdapat sekumpulan peraturan yang tidak dapat diucapkan untuk kebersihan tidur:

- adalah perlu untuk menetapkan waktu berbaring dan waktu mengangkat, supaya refleks terkondisi terbentuk, sehingga otak bersiap sedia untuk berehat pada waktu tertentu;

- keadaan tidur mestilah selesa, tidak boleh terlalu ringan, bising, anda memerlukan tempat tidur dan selimut yang selesa;

- sebelum tidur, anda perlu menghadkan aktiviti mental dan fizikal. Kesalahan biasa ialah menonton TV atau membaca buku di atas katil. Sebaik sahaja seseorang tidur, dia harus mempunyai refleks untuk tertidur. Apabila orang tidur dan mula bersenang-senang, otak terus berfungsi dengan aktif;

- buat ritual tidur - contohnya, minum teh herba sebelum tidur. Walaupun kenyataan bahawa valerian kesannya hanya sedikit melebihi plasebo, dan kesannya sebenarnya dinyatakan dalam beberapa minit, proses minum teh itu sendiri menjadikan seseorang bersantai.

Mengapa insomnia berlaku dan bagaimana menyingkirkannya

Mengapa insomnia berlaku dan bagaimana menyingkirkannya

Musuh terburuk manusia adalah dirinya. Dan insomnia, seperti yang ditunjukkan oleh amalan perubatan dan psikiatri, adalah senjata paling mengerikan seseorang terhadap dirinya sendiri. Kapan dan mengapa ia berlaku, bagaimana mengatasi insomnia dan bagaimana tidur untuk mendapatkan tidur yang cukup, kami ceritakan dalam artikel ini.

Apa itu insomnia

Insomnia, atau dalam bahasa perubatan - insomnia - dianggap sebagai penyimpangan dari norma tidur. Bangun tidur yang kerap di tengah malam, berpanjangan (hingga beberapa jam) tertidur dan kebangkitan yang berat, kurang tidur yang berpanjangan pada waktu malam, tidur dangkal - semua ini dianggap sebagai manifestasi dari insomnia. Setiap orang dalam hidupnya mengalami masa ketika dia mengalami kesan insomnia pada dirinya sendiri. Dia sangat suka datang sebelum acara penting, pada malam perayaan atau peperiksaan, dalam proses seseorang membuat keputusan penting dalam hidup, kepada ibu-ibu muda yang mendengar sedikit bunyi bayi.

Lebih sering daripada tidak, insomnia adalah produk sampingan dari sistem saraf kita, yang terkenal dengan ketidakstabilannya, terutama dalam kadar dan gaya hidup masa kini. Penyakit ini boleh mempunyai beberapa jenis manifestasi..

Jenis gangguan Presomnic

Ia dicirikan oleh tidur yang berpanjangan. Pada masa ini, seseorang merasakan keperluan fizikal untuk berehat, merasa seperti tertidur, tetapi tidak dapat melakukan ini. Norma untuk tertidur dianggap 5-15 minit. Sekiranya selepas waktu ini, tidur belum tiba, kita boleh bercakap mengenai manifestasi insomnia. Ini biasanya dikaitkan dengan gangguan neuropsikologi, berlaku pada malam peristiwa menarik atau selepas peristiwa penting. Ia sangat biasa dan biasanya hilang dengan sendirinya apabila keadaan emosi bertambah baik.

Gangguan intrasomnic

Dengan jenis insomnia ini, kebangkitan nokturnal secara tiba-tiba berlaku, dengan tidur yang teruk berikutnya atau tidak tidur lagi. Gangguan jenis ini membuat tidur menjadi dangkal, mengingatkan pada tidur siang yang biasa dan sensitif, ketika tidur dapat bangun dengan sekejap-sekejap. Dalam kes ini, insomnia disebabkan oleh perubahan emosi, mengalami kejadian yang tidak menyenangkan, gangguan mental, penangkapan pernafasan semasa tidur dan berdengkur sendiri, penyakit sistemik (kelenjar tiroid, diabetes mellitus).

Gangguan post-somnolent

Jenis ini lebih biasa daripada yang pertama. Gejala utamanya adalah kekurangan kekuatan dan keinginan untuk membuka mata, kebangkitan yang lama, kelemahan dan keletihan walaupun setelah tidur nyenyak sepanjang malam. Seseorang yang menderita jenis insomnia ini merasa mengantuk sepanjang hari dan dikalahkan ketika cuba menambah kekuatan dan tertidur. Sebagai tambahan kepada sebab psikologi, dalam kes ini, mungkin terdapat kekurangan vitamin dan mineral, waktu tidur lewat, blues dan tekanan emosi. Biasanya, dengan gangguan seperti itu, seseorang mudah tertidur, tidur nyenyak pada waktu malam, tetapi bangun pada waktu pagi menyebabkan emosi negatif dan mati pucuk fizikal..

Tetapi sebelum mendiagnosis insomnia, anda harus menilai tabiat, keadaan semasa, dan keadaan emosi anda. Selalunya alasannya boleh terletak di permukaan.

Sebab-sebab insomnia

Tekanan psiko-sosial. Contohnya, ini berlaku kerana kegelisahan yang berlebihan mengenai wang dan pekerjaan, penyakit anak-anak dan orang tersayang. Apabila krisis berlaku dalam kehidupan peribadi anda dan anda melakukan dialog dalaman, menyempurnakan apa yang sebenarnya tidak anda lakukan.

Depresi dengan sifat yang berbeza, keadaan kebiruan dan kebimbangan;

Peningkatan aktiviti otak dan kegembiraan emosi, baik positif dan negatif. Ini sering berlaku semasa sesi, sebelum dan selepas mesyuarat perniagaan yang penting, sebelum perjalanan dan percutian, dalam tempoh aktiviti dan multitasking yang sengit. usia tua;

Ketidakselesaan, baik mental dan fizikal, pengaruh bunyi, cahaya, bunyi yang luar biasa. Kegelapan adalah salah satu keadaan utama di mana hormon tidur melatonin dihasilkan dalam jumlah yang mencukupi. Pencahayaan, TV atau monitor telefon yang sedikit sebelum tidur boleh mempengaruhi kualiti pengeluaran melatonin dan mengganggu tidur. Selalunya penyebab kurang tidur adalah ketidakselesaan yang disebabkan oleh tempat tidur - bantal yang tidak selesa, terlalu keras, terlalu lembut, tilam tidak rata. Dalam kes ini, menyelesaikan masalah menjadi kurang bermasalah;

Ketidakpatuhan terhadap rejimen harian dan bioritme. Contohnya, jadual kerja shift, perubahan zon waktu yang kerap. Ini sering berlaku dengan burung hantu malam biasa, yang disebut "burung hantu", yang puncak kegiatannya berlaku pada waktu petang dan malam. Sukar bagi mereka untuk tidur tepat pada waktunya, sukar bagi mereka untuk tertidur dan bangun pada waktu awal yang ditentukan, kerana banyak masa, tenaga dan usaha dihabiskan untuk tidur;

Alkohol dan minuman berkafein. Mereka juga menyebabkan gangguan tidur. Terutama jika minum minuman seperti itu pada waktu petang. Tidak perlu dikatakan, betapa buruknya mereka untuk tidur yang sihat. Alkohol sia-sia dianggap oleh sesetengah orang sebagai ubat penenang dan hipnotik. Walaupun sebenarnya dapat menjadikan tidur lebih mudah, kualiti tidur akan terjejas dengan ketara. Ini kerana alkohol menghalang tidur REM. Yang mana kekuatan badan dipulihkan, ketika kita melihat mimpi dan otak kita memerintahkan maklumat yang diterima. Selain itu, alkohol dan kafein dapat memberi tekanan pada sistem kardiovaskular, memprovokasi dengkuran dan penangkapan pernafasan semasa tidur (apnea), yang bertindak seperti bom waktu pada badan, yang menimbulkan gangguan mental dan fungsi;

Apnea - gangguan pernafasan yang boleh berlaku di bawah pengaruh zat, atau disebabkan oleh ciri struktur nasofaring, ketika halangan muncul di jalan udara dalam bentuk lelangit dan uvula yang melekit, septum hidung yang menyimpang, adenoid, sista, alergi atau hidung berair.
Mengambil ubat (simpatomimetik, ubat anorektik), ubat. Baca dengan teliti arahan untuk sebarang ubat yang anda ambil. Kegelisahan boleh menjadi salah satu kesan sampingan. Atas sebab inilah ubat-ubatan seperti echinacea, ginseng dan banyak adaptogen lain tidak digalakkan dimakan pada waktu petang, tetapi untuk melakukannya pada waktu pagi hingga waktu makan tengah hari..
Penyakit dan Gangguan. Berjangkit dan selsema, demam, gatal-gatal pada kulit dan sakit di pelbagai lokasi dan asal;

Penyakit endokrin, disertai dengan hipoglikemia, kencing kerap, mulut kering. Adakah anda meletakkan segelas air sebelum tidur? Bangun minum atau merasa lapar? Sudah tiba masanya untuk mengubah sesuatu;

Penyakit neurologi seperti demensia, penyakit Parkinson, kecederaan otak traumatik, neurosis atau skizofrenia.

Akibat dari insomnia

Sebelum mengambil tindakan, penting untuk menilai skala bencana. Kurang tidur yang berkualiti dan sedikit gangguan dengannya dari seminggu hingga 10 hari bukanlah alasan untuk panik. Keadaan episodik gangguan dengan jangka masa tidur yang berbeza berlaku pada semua. Tetapi gangguan serius yang menyeksa selama berbulan-bulan sudah menjadi kronik dan mempunyai akibatnya.

  • Gangguan perhatian,
  • Kesukaran menghafal dan belajar,
  • Penurunan prestasi
  • Apatis atau paksaan obsesif
  • Perkembangan keadaan depresi
  • Kehilangan minat dalam hidup
  • Kerengsaan dan pencerobohan
  • Manifestasi penyakit somatik
  • Keletihan kronik
  • Tekanan arteri
  • Sakit kepala
  • Gangguan sistem kardiovaskular
  • Berat badan berlebihan
  • Edema
  • Kemerosotan kualiti kulit dan penampilan keseluruhan

Dan ini hanya sebahagian kecil dari akibat insomnia, yang dapat dielakkan dengan memulakan terapi insomnia atau pencegahannya tepat pada waktunya..
Penyembuhan terbaik untuk insomnia

Penyembuhan terbaik untuk insomnia

Ubat-ubatan

Melaxen

Analog sintetik hormon melatonin, yang bertanggungjawab untuk tidur. Ubat dengan cepat menormalkan dan mengatur bioritme dengan betul. Meningkatkan kedalaman dan kualiti tidur, menghilangkan kebangkitan malam secara berkala. Setelah malam dengan melaxen, perasaan lemah hilang, kelesuan dan rasa keletihan hilang, mimpi menjadi terang dan kuat. Sesuai juga sebagai adaptogen semasa menukar zon waktu. Mengurangkan reaksi negatif terhadap tekanan.
Tidak ketagihan dan tidak ketagihan.

Kursus yang disyorkan sebagai pil tidur: 1 tablet 1 kali sehari sebelum tidur. Sebagai adaptogen: sehari sebelum jangkaan keberangkatan dan dalam 2-3 hari setelah menukar zon waktu sebelum tidur.

Melarena

Ubat itu adalah analog Melaxen. Hal ini juga ditunjukkan untuk pelanggaran irama sirkadian: penerbangan dengan perubahan zona waktu, pelanggaran rejim harian hari itu, termasuk jadwal kerja shift. Membantu menghilangkan sindrom pergantungan meteorologi, keletihan, insomnia pada orang tua, mengurangkan sindrom kemurungan.

Kursus yang disyorkan: Untuk insomnia dan gangguan tidur 1 tablet 1 kali sehari 30 minit sebelum tidur. Tempoh pengambilan ubat adalah dari 1.5 hingga 2 bulan. Apabila menukar zon waktu sehari sebelum berlepas dan dalam 2-5 hari selepas itu, 1 tablet 1 kali sehari sebelum tidur.

Melaritma

Kesan pada badan sama dengan ubat sebelumnya. Menormalkan irama sirkadian; menjadikan tidur nyenyak dan berkualiti tinggi, melegakan kebangkitan malam dan mendorong tidur cepat. Tetapi selain mengatur tidur, melaritim membantu meningkatkan kesihatan, mood, dan menghilangkan kelesuan dan mengantuk pagi. Mempunyai kesan imunostimulasi dan antioksidan yang ketara.

Kursus yang disyorkan: 1.5–3 mg 30 minit sebelum tidur, sekali sehari. Tempoh kemasukan tidak lebih dari 7 hari.

Persediaan herba

Nervohel

Ubat homeopati yang dirancang untuk mengurangkan peningkatan kegembiraan saraf, menormalkan tidur. Ia digunakan untuk neurosis dan menopaus pada wanita. Menghilangkan gejala kemurungan dan blues, VSD.

Kursus yang disyorkan: 2-3 minggu
larutkan di bawah lidah 1 tablet 3 kali sehari 30 minit sebelum makan atau 1 jam selepas makan.

Motherwort forte Evalar

Motherwort mempunyai kesan penenang yang ketara, menguatkan saraf, merapikan sistem kardiovaskular. Kelebihan ubat ini adalah bahawa ia juga mengandungi magnesium, dan seperti yang anda ketahui, unsur jejak ini memainkan peranan penting dalam fungsi sistem saraf, menghilangkan kegembiraan otot. Dalam kombinasi dengan vitamin B6, yang merupakan penghubung utama dalam sistem saraf, magnesium lebih baik diserap oleh badan. Ubat ini melakukan tindakan yang kompleks - menormalkan keadaan emosi, menghilangkan kegelisahan dan pencerobohan dan pada masa yang sama meningkatkan tidur.

Kursus yang disyorkan: 3-4 kali sehari, 1 tablet selama 3-6 minggu.

Novo-passite

Penyediaan herba sepenuhnya. Disyorkan untuk neurasthenia, peningkatan kegelisahan, ketidakstabilan emosi, keagresifan dan kerengsaan. Membantu mengatasi ketakutan, menghilangkan gangguan, keletihan. Membantu mengatasi sakit kepala dan insomnia ringan dan gangguan tidur berulang yang berkaitan dengan tekanan dan tekanan psikologi. Kelebihannya adalah bahawa ia dibenarkan untuk kanak-kanak berumur lebih dari 12 tahun.

Tempat tidur malam

Ubat yang sangat baik dan berkesan, dengan banyak ulasan positif. Komposisi herba diperkaya dengan Magnesium dan Vitamin B6. Termasuk mekanisme yang bertanggungjawab untuk mengekalkan tidur normal dan tidur nyenyak. Bangun pagi menjadi selesa, ringan, tanpa merasa penat dan letih. Di samping itu, Nightwell menyumbang kepada kepekatan, ingatan dan prestasi yang lebih baik, kerana Magnesium dalam kombinasi dengan vitamin B6 mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf..

Kursus yang disyorkan: hanya 1 kapsul sebelum tidur. Tempoh kemasukan 3 minggu.

Cara menghilangkan insomnia

Sebarang perubahan dalam hidup memerlukan masa dan usaha. Usaha dalaman dan keinginan tulen untuk mengubah keadaan menjadi lebih baik. Untuk menghilangkan insomnia, anda harus mempertimbangkan semula gaya hidup anda, pertama sekali, memberi perhatian khusus kepada empat ikan paus:

  • Kebersihan tidur. Ini bukan hanya prosedur air dan membersihkan gigi ritual. Kebersihan tidur adalah konsep yang luas. Berhenti makan dan minum sekurang-kurangnya 3 jam sebelum tidur; pada waktu petang, cuba gunakan cahaya redup; tidak termasuk membaca buku, membolak-balik suapan di rangkaian sosial sebelum tidur, jangan tertidur dengan TV dihidupkan; matikan peralatan elektrik di bilik tidur pada waktu malam, jika ada, matikan suara dan Internet pada telefon pintar anda;
  • Kawalan emosi. Saraf adalah penyebab utama semua masalah dan kegembiraan manusia. Seperti instrumen lain, saraf memerlukan penalaan, pencegahan, pembersihan dan pengukuhan. Penting bukan hanya melakukan usaha harian untuk mengekalkan keadaan emosi anda, tetapi juga menjaga sistem saraf dengan vitamin secara berkala. Lebih-lebih lagi, untuk mengubah sikap terhadap diri sendiri dengan mulai memperhatikan kebersihan tidur - ketika tidur, menyiarkan bilik tidur, dapat berehat sebelum tidur, sehingga dialog dalaman tidak timbul di kepala akibat hari yang berlalu.
  • Diet. Kita adalah apa yang kita makan. Kenyataan itu benar sekali dalam memerangi insomnia. Makanan berlemak, pedas, masin, makanan segera dan penyalahgunaan gula, minuman manis dan alkohol boleh mempengaruhi tubuh dengan kuat sehingga insomnia sangat cepat berlaku pada waktu cuti perut seperti itu. Lebih baik memasukkan biji labu dan labu, biji wijen, bayam, keju cottage dalam makanan - makanan seperti itu mengandungi asid amino dan unsur surih yang mempunyai kesan yang baik terhadap sistem saraf, dan oleh itu pada kualiti tidur.
  • Penjagaan kesihatan. Kegiatan fizikal, bermain sukan dan, secara amnya, aktiviti membantu tubuh dalam keadaan baik, yang bermaksud menjaga tahap serotonin dan endorfin dalam jumlah yang mencukupi agar sistem saraf menjadi baik. Ini bermaksud bahawa tidur akan berkualiti tinggi, tenang dan lengkap. Tetapi, melakukan pendidikan jasmani sebelum tidur bukanlah idea terbaik, kerana pada masa ini sistem saraf muncul dalam keadaan teruja. Pada waktu malam, latihan pernafasan, yoga.