Utama > Trauma

Pembangunan diri

Psikologi dalam kehidupan seharian

Sakit kepala tegang berlaku dengan latar belakang tekanan, akut atau kronik, serta masalah mental lain, seperti kemurungan. Sakit kepala dengan dystonia vegetatif-vaskular juga, sebagai peraturan, sakit...

Apa yang harus dilakukan dalam pertengkaran dengan suami saya: nasihat dan cadangan praktikal Ajukan soalan kepada diri sendiri - mengapa suami saya bodoh? Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, gadis-gadis memanggil kata-kata yang tidak berat sebelah...

Artikel terakhir dikemas kini 02.02.2018 Psikopat selalu psikopat. Bukan sahaja dia sendiri menderita sifat wataknya yang tidak normal, tetapi juga orang di sekelilingnya. Baiklah, jika seseorang yang mempunyai masalah keperibadian...

"Semua orang berbohong" - ungkapan Dr. House yang terkenal telah lama terpampang di bibir semua orang. Tetapi masih, tidak semua orang tahu bagaimana melakukannya dengan pantas dan tanpa...

Reaksi Pertama Walaupun pasangan anda berselingkuh, kemungkinan besar dia akan menyalahkan anda. Berhati-hatilah untuk tidak menggunakan cajnya. Walaupun...

Keperluan untuk filem "Syarikat ke-9" Adalah sukar bagi lelaki yang sihat tanpa wanita selama 15 bulan. Perlu, bagaimanapun! Seluar dalam filem "Shopaholic" dari Mark Jeffes - adakah keperluan mendesak manusia?...

. Seseorang menghabiskan sebahagian besar waktunya di tempat kerja. Di sana dia paling sering memenuhi keperluan komunikasi. Dengan berinteraksi dengan rakan sekerja, dia tidak hanya menikmati perbualan yang menyenangkan,...

Latihan dan kaunseling psikologi memberi tumpuan kepada proses pengetahuan diri, refleksi dan introspeksi. Ahli psikologi moden mengatakan bahawa jauh lebih produktif dan lebih mudah bagi seseorang untuk memberikan bantuan pembetulan dalam kumpulan kecil....

Apakah kerohanian manusia? Sekiranya anda mengemukakan soalan ini, maka anda merasakan bahawa dunia ini lebih daripada sekumpulan atom yang kacau. Anda mungkin merasa lebih luas daripada dikenakan...

Perjuangan untuk terus hidup Kita sering mendengar cerita tentang bagaimana anak-anak yang lebih tua bereaksi negatif terhadap penampilan adik lelaki atau adik perempuan dalam keluarga. Warga emas mungkin berhenti bercakap dengan ibu bapa mereka...

25 gambar yang tidak akan dapat anda tonton hingga akhir jika anda menghidap trypophobia

Adakah anda pernah mendengar mengenai trypophobia?

Sekiranya tidak, mungkin selepas melihat gambar berikut, anda akan memilikinya..

Trypophobia adalah ketakutan yang tidak rasional terhadap pengumpulan lubang, seperti sarang lebah, sarang semut, karang.

Gambar lubang sering menimbulkan perasaan takut, tidak selesa, dan cemas.

Pada masa yang sama, reaksi boleh menjadi sangat kuat terhadap perkara yang tidak berbahaya..

Sebilangan pakar percaya bahawa orang secara naluriah takut akan gambar ini, kerana ia berkaitan dengan bahaya, penyakit atau kecederaan..

Gambar berikut mengandungi lubang kecil di kulit, lubang kecil, dan benda-benda aneh lain. Sekiranya anda menghidap trypophobia, kami sangat mengesyorkan agar anda tidak menatal di bawah.

Trypophobia (foto)

1. Kulit dari kaki ayam

2. Kapsul biji teratai

3. Biji pokok di pokok

4. Tanda regangan pada badan

5. Memetik leher pegar

6. Rahang ikan drummer

7. Penyok pada badan kiri setelah kacang polong beku

8. karang merah jambu

9. Kulit tarantula yang dibuang

10. Membran mukus perut lembu

11. Bawang putih bakar

12. Spaghetti

13. Benih dalam labu

14. Penyok dibiarkan di kaki setelah ditampar

15. Mata berhampiran

16. Dinding batu pasir

17. Lidah singa

18. Gadis yang melekatkan mata plastik di wajahnya

19. Cendawan yang tidak biasa

20. Sarang lebah

21. Gelembung pada penkek

22. Gelembung air yang kelihatan seperti mata

23. Kucing menjilat kaki dengan lidahnya

Trypophobia: gambar pada kulit manusia

24. Gambar-gambar ini adalah karya Photoshop

25. Jangan sekali-kali menyentuh cawan panas

(Gambar ini diambil dengan photoshop)

Trypophobia - apa yang ada pada manusia dan bagaimana menyembuhkan penyakit ini?

Trypophobia - apa yang ada pada manusia? Sebilangan kecil orang mengetahui jawapan untuk soalan itu, kerana istilah ini diusulkan agak baru-baru ini (pada tahun 2004). Selalunya, konsep yang disebutkan menunjukkan ketakutan akan sejumlah besar lubang pada objek organik (contohnya, gelembung dalam adunan, luka pada kulit, dan lain-lain). Ketakutan terbentuk pada tahap genetik, kerana pada masa lalu, kerana ketakutan yang berlebihan terhadap segala sesuatu yang tidak diketahui, nenek moyang Homo sapiens berjaya bertahan, berkembang, dan menjadi spesies dominan di planet ini.

Punca Fobia

Dari apa dan bagaimana trypophobia muncul belum diketahui dengan pasti. Walau bagaimanapun, kajian saintifik menunjukkan bahawa ada bahagian khas di otak manusia yang bertanggungjawab untuk menghasilkan emosi ketika melihat sekumpulan lubang. Dalam sekumpulan kecil orang (kira-kira 10-20% dari jumlah keseluruhan), ia jauh lebih berkembang, akibatnya sejenis reaksi pelindung berlaku.

Terdapat teori lain mengapa timbul rasa takut akan lubang dan lubang di badan. Pada mulanya ia terdapat di semua primata, memberitahu mereka tentang penyakit serius dan perlunya rawatan. Jadi, sebagai contoh, banyak abses kulit memberi isyarat kepada otak monyet mengenai jangkitan oleh larva di bawah integumen epitelium. Kebolehan ini telah diwarisi oleh beberapa orang, akibatnya trypophobia tidak dianggap sebagai gangguan psikofizik yang serius..

Gejala penyakit

Trypophobia, gejala yang tidak dapat difahami sepenuhnya, adalah salah satu fobia termuda, dan banyak pakar berwibawa masih enggan memasukkannya ke dalam senarai penyakit. Individu yang terkena penyakit ini paling kerap mengalami keadaan berikut:

  • ledakan ketakutan atau serangan panik;
  • perasaan kebimbangan yang berpanjangan;
  • kardiopalmus;
  • pening teruk;
  • peningkatan berpeluh;
  • rasa gementar.

Trypophobia pada manusia boleh dikaitkan dengan akibat kesihatan yang lebih serius. Sekiranya pada peringkat awal perkembangan penyakit ini, pesakit mengalami kegelisahan yang teruk dengan semua gejala fisiologi yang seterusnya, maka ketika penyakit itu berkembang, gatal-gatal, kemerahan kulit, kekejangan otot atau kejang ditambahkan. Dalam bentuknya yang melampau, penyakit ini menyebabkan kehilangan kesedaran, kesukaran bernafas, gangguan koordinasi dan penyimpangan psikologi (kemurungan, penarikan diri, keengganan untuk keluar). Tanda-tanda trypophobia dapat berbeza dengan ketara, jadi hanya pakar yang berpengalaman yang dapat membuat diagnosis yang tepat.

Jenis penyakit

Sejak penyakit yang dijelaskan diperkenalkan ke dalam praktik perubatan baru-baru ini, trypophobia, varietas yang tidak memiliki klasifikasi yang diterima umum, masih dikaji. Sebagai peraturan, doktor membezakan jenis penyakit seperti:

  • bentuk ringan (apabila seseorang mengalami kegelisahan, kegelisahan);
  • bentuk sederhana (loya, gatal, gemetar menjadi gejala ciri);
  • bentuk teruk (pesakit mengadu serangan panik, pening, muntah).

Fobia lubang kluster di badan atau objek sekitarnya dianggap sebagai halangan serius bagi kehidupan normal manusia. Selalunya ia menimbulkan salah faham, ejekan, permusuhan langsung dari rakan sekerja di tempat kerja, rakan atau orang yang tidak dikenali. Tidak kira bagaimana penyakit ini tidak dapat difahami, anda harus memperlakukan orang yang menderita penyakit ini dengan hormat.

Trypophobia - penyakit atau mitos?

Trypophobia, penyebabnya adalah misteri kepada penyelidik, tidak dikenali oleh Persatuan Psikiatri Amerika, jadi anda tidak akan pernah didiagnosis di Amerika Syarikat. Sebilangan saintis berpendapat bahawa fobia lubang pada tubuh manusia berdasarkan keengganan biologi, bukan rasa takut. Dengan kata lain, reaksi pertahanan bukan disebabkan oleh bahagian khas di otak, tetapi oleh pemikiran asosiatif, yang melukis gambaran kemungkinan masalah dalam imaginasi individu. Sebilangan orang mendapati banyak lubang itu menjijikkan dan menakutkan, sementara yang lain tidak merasa tidak selesa ketika melihatnya. Ini membolehkan para penyelidik membuat kesimpulan bahawa trypophobia bukanlah penyakit, tetapi reaksi refleks yang tidak disedari..

Di samping itu, kini terdapat mitos berterusan yang menakutkan banyak orang: kononnya trypophobia adalah penyakit yang merosakkan bahagian badan. Banyak gambar beredar di Internet yang menunjukkan pengumpulan banyak lubang pada kulit manusia, yang secara harfiah menguraikannya. Kami bergegas untuk meyakinkan anda: foto-foto menakutkan ini hanyalah photoshop! Trypophobia adalah penyakit PSIKOLOGI secara eksklusif, TIDAK muncul pada kulit manusia dalam bentuk lubang, yang maksimum adalah gatal saraf, tetapi tidak lebih.

Rawatan penyakit

Apa itu trypophobia, gambar dan video yang akan diberikan di bawah ini, setiap orang berhak memutuskan sendiri. Walau bagaimanapun, gejala yang tidak menyenangkan yang boleh menyebabkan bahaya serius kepada kesihatan mesti diatasi. Rawatan Trypophobia biasanya merangkumi pelbagai langkah, termasuk:

  • psikoanalisis;
  • terapi pesakit dalam;
  • sesi psikoterapi kumpulan atau individu;
  • mengambil ubat (ubat penenang dan antidepresan).

Kaedah pemulihan psikologi, yang bertujuan memperoleh kemahiran mengawal diri dalam situasi tertekan, telah membuktikan diri mereka dengan baik. Sekiranya anda benar-benar lumpuh oleh ketakutan, ahli psikologi menasihati anda untuk mengalihkan pandangan anda ke objek lain, menumpukan perhatian kepada mereka, memikirkan sesuatu yang menyenangkan, dan kemudian cuba keluar dari keadaan kegagapan. Belajar menguruskan ketakutan anda adalah matlamat utama rawatan.

Adakah mungkin untuk menyembuhkan diri sendiri?

Sayangnya, hanya sedikit yang dapat mengatasi penyakit itu sendiri, kerana penyakit ini terjadi pada tahap bawah sedar, yang tidak dapat dikendalikan oleh banyak orang. Sebagai langkah utama untuk mengatasi trypophobia di rumah, perlu diperhatikan:

  • meditasi;
  • kelonggaran;
  • latihan situasional.

Penting untuk bersiap menghadapi sawan kerana biasanya berlaku pada masa yang salah. Selalunya, trypophobia pada tubuh manusia menyebabkan gatal-gatal atau kemerahan, jadi perlu membawa bersama ubat-ubatan anti-alergi yang mengurangkan ketidakselesaan. Di samping itu, anda mesti sentiasa mempunyai air bersih, amonia atau cara lain yang dapat membantu anda dengan cepat sedar sekiranya berlaku pengsan..

Uji: adakah anda mempunyai fobia?

Di laman web kami, anda berpeluang mengikuti ujian secara percuma, yang disusun oleh profesional. Untuk menentukan sama ada anda menghidap trypophobia, gambar khas, gambar banyak luka pada kulit manusia, dan lain-lain akan membantu. Diagnostik hanya memerlukan beberapa minit, namun faedahnya sangat berharga.

  1. Apa-apa lubang di tubuh manusia untuk anda panik?
  2. Anda takut terluka?
  3. Takut dicucuk?

Tulis jawapan di komen!

Bahan gambar dan video

Tentunya semua orang memahami bahawa trypophobia adalah penyakit psikologi yang dapat menampakkan dirinya pada kulit seseorang dalam bentuk gatal. Berikut adalah gambar, gambar, video yang akan membantu anda membentuk gambaran yang jelas mengenai penyakit ini.

Fakta menarik

Dalam proses mendiagnosis penyakit, metode menunjukkan gambar digunakan, yang menggambarkan banyak lubang pada objek, tumbuhan, dan tubuh manusia. Rasa jijik dan panik yang paling besar dalam subjek ujian dengan trypophobia disebabkan oleh foto bibir dengan bisul, kulit ular beracun, dan sarang lebah..

Menurut statistik, 80-90% orang di planet ini terdedah kepada trypophobia, sementara 10-20% perwakilan Homo sapiens berada pada tahap awal perkembangan penyakit psikologi berbahaya ini.

Sekarang tidak perlu takut: ahli psikologi Amerika telah menentukan dari mana asalnya trypophobia

Sekiranya anda tidak tahu apa itu trypophobia, maka anda hanya boleh dicemburui. Namun, kerana anda sudah membuka artikel ini, anda tidak akan cemburu lama. Sepasukan penyelidik Amerika yang diketuai oleh Profesor Stella Lorenzo melakukan eksperimen ke atas pelajar mereka sendiri dan mendapati bahawa idea yang berlaku mengenai penyebab fobia ini tidak sepenuhnya benar dan semuanya jauh lebih menarik daripada yang difikirkan sebelumnya.

Trypophobia bukanlah rasa takut akan pengalaman psychedelic, seperti yang mungkin difikirkan seseorang, melihat namanya, tetapi seram putus asa ketika melihat apa yang disebut "lubang kluster". Lubang kluster merujuk kepada pengumpulan benjolan dan lubang di permukaan, terutama ketika berkaitan dengan bahan biologi seperti kulit, kayu atau bahkan sarang lebah..

Adalah cukup untuk melihat buah teratai yang tidak berbahaya untuk membuatnya jelas: setiap orang mengalami trypophobia hingga satu tahap atau yang lain. Dengan sendirinya, pemandangan seperti itu menimbulkan kegelisahan dan jijik yang tidak jelas. Dalam kes yang jarang berlaku, biasanya mampu menyebabkan serangan panik atau bahkan gangguan katatonik..

Bagi kebanyakan orang, untuk pengalaman penuh trypophobic, anda perlu menyaksikan sesuatu yang sangat mual, seperti melihat larva mengerumuni rakun yang telah dilanda jalan raya. Namun, untuk yang paling mudah terkesan, cukup untuk melihat sesuatu yang hanya samar-samar mengingatkan lubang kluster. Contohnya, krim kopi, mata serangga, atau pasta.

Pada masa yang sama, mana-mana atau hampir semua orang, satu cara atau yang lain, mempunyai trypophobia kongenital. Ini bermaksud bahawa ia berfungsi pada tahap naluri spesies dan sensasi yang tidak menyenangkan dapat dianggap sebagai norma. Tetapi sehingga saat ini tidak begitu jelas dari mana sebenarnya ketakutan ini muncul dalam diri kita..

Sebelum ini, dipercayai bahawa trypophobia adalah atavisme yang diwarisi dari nenek moyang kita yang tinggal di iklim tropika. Ketakutan akan banyak lubang, secara teori, adalah untuk memberi amaran kepada primata tentang kemungkinan kehadiran labah-labah, ular dan serangga berbahaya di sini. Kengerian yang tidak rasional menakutkan kita dari secara tidak sengaja menusuk jari kita ke sesuatu seperti ini dan membuat kita lari darinya..

Sebenarnya, eksperimen yang dilakukan oleh Stella Lorenzo di Emory University di Amerika menunjukkan bahawa perkara-perkara sedikit berbeza. Mekanisme trypophobia berfungsi dengan cara yang sangat pelik dan asal usulnya lebih ingin tahu daripada ketakutan pada labah-labah..

Sekumpulan 41 pelajar dikumpulkan untuk kajian ini. Mereka ditunjukkan pelbagai gambar "menyeramkan" (dari sudut pandangan monyet dalaman kita): gambar dengan ular, labah-labah dan makhluk lain yang tidak menyenangkan, serta gambar yang boleh menyebabkan panik pada trypophobe. Sepanjang perjalanan, denyut nadi dan tekanan diukur, pergerakan dan perubahan ukuran murid dipantau. Semua ini diperlukan untuk mengetahui reaksi subjek ujian..

Perincian menarik terungkap: sebenarnya, trypophobia bahkan tidak cukup fobia. Sebaliknya, ia boleh disebut sebagai rasa jijik yang melampau. Trypophobes tidak mengalami ketakutan dalam pengertian konvensional, tetapi sesuatu yang berlawanan dengan cara mereka sendiri..

Kami mempunyai mekanisme pertahanan diri. Takut dengan sesuatu yang berpotensi berbahaya, kami segera mengalami peningkatan kekuatan: murid-murid melebar, darah mengalir ke otot, jantung mula berdegup kencang, dan adrenalin dihasilkan. Secara umum, semua yang diperlukan untuk bergegas berlari dan pada masa yang sama berteriak seperti marah untuk memberi amaran kepada suku. Ini adalah bagaimana seorang lelaki akan bertindak balas terhadap seekor singa yang mengejarnya..

Dengan cara yang hampir sama, dia akan bertindak balas terhadap ular dan labah-labah: menjerit dan berlari dengan sebaik mungkin. Tetapi gambar trypophobic menimbulkan gambaran yang sangat berbeza. Murid-murid menyempit, nadi melambatkan, orang jatuh ke dalam jenis kegagapan. Ini bukan rasa ngeri, tetapi rasa jijik berais murni, setelah itu ada yang berkeinginan untuk mencuci..

Dan ini bukan kemalangan. Stella Lorenzo menyimpulkan bahawa trypophobia juga merupakan reaksi defensif, bukan kepada pemangsa, tetapi pada fokus jangkitan yang mungkin. Itulah sebabnya serangan trypophobia membuat kita tidak berjalan semaksimal mungkin, tetapi sebaliknya: "tutup" dari penyakit ini, mengurangkan aktiviti badan, menutup mata dan diam, walaupun dalam keadaan ngeri (Tuhan melarang, menghirup udara beracun!) Keluar dari tempat terkutuk.

Dengan kata lain, trypophobia adalah sifat yang sama dengan ketakutan terhadap orang mati, rawa, ulser dan pembusukan, dan pada asalnya seharusnya melindungi kita dari keracunan dan jangkitan. Masalahnya adalah bahawa beberapa imaginasi yang terlalu maju menjadikannya mundur dari lukisan trypophobic walaupun tidak ada bahaya sama sekali. Contohnya, dari jenis biji kopi atau jaring yang sama di tingkap.

Satu-satunya isu global trypophobia yang masih belum dapat diselesaikan adalah mengapa penterjemah Google dalam beberapa kes terus menerus menerjemahkan frasa "spider fobics" sebagai "labah-labah fasis". Mungkin ini juga jenis fobia tertentu. Mungkin fobia baru anda.

Trypophobia - apakah penyakit ini

Kehadiran fobia apa pun, tanpa mengira namanya, adalah tanda gangguan kesedaran, yang menjadikan mustahil bagi beberapa orang untuk melihat secara normal dunia di sekitar mereka tanpa rasa takut panik terhadap labah-labah, ketinggian, orang ramai atau ruang tertutup.

Fobia - gangguan mental

Apa itu trypophobia pada manusia

Trypophobia (trypophobia) - takut berlakunya lubang dan lubang yang terkumpul di kawasan yang sama berdekatan. Kami tidak membicarakan kecacatan pada pakaian atau lubang yang digerudi di dinding. Sebaik sahaja trypophobe melihat gambar sarang lebah dari sarang lebah, dia mengalami kemerosotan tajam dalam keadaannya, disertai dengan perasaan takut yang kuat.

Ketidakupayaan untuk melihat pengumpulan lubang dengan tenang secara perubatan tidak diakui secara tegas sebagai penyakit, namun, beberapa tahap manifestasi fobia didiagnosis oleh doktor sebagai gangguan mental yang serius, yang bermaksud bahawa fobia berhak dipanggil penyakit jika secara signifikan merosakkan kualiti kehidupan manusia.

Maklumat tambahan. Kehadiran trypophobia tercermin dalam tabiat seharian. Contohnya, trypophobe tidak dapat mencuci pinggan dengan span berpori, menggunakan batu apung semula jadi atau buatan di bilik mandi..

Kehadiran trypophobia pada seseorang ditunjukkan oleh gambar dengan gambar karang yang diperbesar, bola teratai yang sudah masak atau gelembung dalam adunan ragi. Pada orang yang mempunyai jiwa yang sihat, gambaran ini tidak akan menimbulkan emosi negatif yang jelas..

Teratai selepas berbunga

Gejala Trypophobia

Sangat sedikit yang mendengar istilah trypophobia, apakah itu dan bagaimana ia menampakkan dirinya. Bahkan pembawa patologi ini mungkin tidak menyedari keberadaannya sehingga dia menemui pandangan khusus yang akan membawanya keluar dari keseimbangan emosi..

Ketakutan terhadap lubang dapat menampakkan diri dalam pelbagai tahap pewarnaan emosi:

  • ketakutan yang kuat;
  • kardiopalmus;
  • loya;
  • kebas;
  • jeritan panik yang tidak terkawal;
  • gangguan tidur seterusnya;
  • kerengsaan saraf;
  • kegelisahan;
  • kulit gatal;
  • dermatitis;
  • sakit kepala.

Perhatian! Mustahil bagi pesakit dengan trypophobia dengan sengaja menunjukkan gambar yang menjijikkan untuknya demi keseronokan. Saraf dapat memprovokasi perubahan kesedaran, akibatnya harus dirawat di klinik khusus.

Gejala muncul secara langsung pada waktu kontak mata dengan pengumpulan banyak lubang atau struktur selular. Dalam rasa mati rasa yang disebabkan oleh ketakutan, seseorang tidak dapat mengalihkan pandangan dari pandangannya yang menakutkan dan benar-benar tenggelam dalam emosinya. Orang yang mengalami gangguan mental secara umum bahkan mungkin akan pingsan setelah melihat apa yang mereka lihat..

Menarik. Selalunya, trypophobia adalah penyakit yang diperhatikan pada orang yang sakit kepala daripada orang yang cerewet.

Reaksi negatif, hanya terbatas pada ketidakselesaan ketika melihat banyak lubang, dan ketakutan bahawa lubang ini mungkin merupakan jangkitan, adalah reaksi yang normal. Seseorang secara intuitif membandingkan lubang kecil di permukaan kulit dengan bisul dan takut sesuatu yang serupa akan muncul di kaki atau lengannya. Ini tidak boleh disebut trypophobia, terutamanya jika reaksi seperti itu muncul bukan dari pandangan biji teratai yang matang, tetapi dari gambar belakang katak Amerika Selatan Pipa.

Katak dengan lubang di punggungnya untuk tumbuh berudu

Keinginan untuk mencuci tangan dan muka setelah terkena mata dengan sebilangan besar lubang kecil sudah menjadi tanda patologi, disertai dengan kepekaan akut terhadap apa yang dilihatnya.

Punca Fobia

Ketakutan pengelompokan lubang boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Secara genetik, setiap orang mempunyai ciri-ciri jiwa dan fisiologi tersendiri. Sebilangan besar reaksi tubuh terhadap persekitaran disebabkan oleh adanya satu atau satu gen yang lain. Antaranya ialah pelbagai jenis fobia.

Reaksi anomali terhadap penampilan struktur tiub atau keliangan jirim dapat dikesan sebagai akibat daripada pengalaman tekanan atau ketakutan yang berkaitan. Pengarah filem seram menyedari adanya fobia lubang, yang berjaya mereka gunakan ketika membuat karya mereka. Sekiranya seseorang yang cenderung secara genetik melihat gambar yang serupa, terutama dalam kejadian di panggung wayang, otak mengaktifkan reaksi pertahanan, dan fobia dari keadaan rehat memasuki tahap aktif.

Maklumat tambahan. Selalunya penyebab panik adalah yang tidak diketahui, tersembunyi di kedalaman lubang sebenar atau diedit di penyunting foto. Bawah sedar yang sakit menarik serangga yang menjalar atau banyak murid di dalam kontur lubang.

Imaginasi yang sakit menakutkan trypophobe

Ketakutan akan pengumpulan lubang sering dijelaskan oleh reaksi pertahanan semula jadi badan, kerana naluri pemeliharaan diri. Lubang yang terletak berdekatan menyerupai luka kulit ulseratif atau kawasan badan yang terhakis oleh parasit. Fikiran bawah sedar, dengan rasa jijik yang terang, berusaha melindungi tubuh dari jangkitan, menuntut untuk segera menjauh dari sumber kemungkinan jangkitan.

Menarik. Secara semula jadi, bukan hanya manusia yang memiliki kemampuan untuk merasakan apa yang dilihatnya sebagai bahaya pada tahap intuitif. Kemunculan banyak tumbuh-tumbuhan, kulat, serangga dan haiwan menunjukkan bahayanya kepada semua perwakilan fauna, isyarat ini dapat difahami dengan baik secara semula jadi: penutup merah agarik lalat dan pewarnaan "ladybug" adalah contoh jelas "pelindung" semula jadi..

Tahap perkembangan trypophobia

Terdapat empat peringkat dalam perkembangan trypophobia:

  1. Orang sihat yang tidak menderita fobia lubang tidak merasa tidak selesa memikirkan busa sabun, perbungaan kosong bunga matahari yang matang atau sebatang coklat berliang. Tetapi gambar yang dibuat dalam penyunting foto sejumlah besar ulser bulat dengan garis besar pada kulit, seperti trypophobia, boleh menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan. Sekiranya seseorang yang sihat baru-baru ini mengalami tekanan yang teruk, gambaran seperti itu dapat meninggalkan kesan pada jiwa..
  2. Keadaan akan bertambah buruk dengan menonton filem seram dengan pengembangan plot berdasarkan bahaya yang bersembunyi di dalam lubang kelompok atau berkait rapat dengannya. Orang yang tidak terkesan tidak akan cepat melupakan perubahan emosi yang diterima dan akan bertindak balas secara tidak jelas terhadap gambaran pembesaran span pencuci pinggan yang diperbesar..
  3. Sistem saraf pesakit dengan trypophobia yang hancur tidak akan memungkinkan untuk mengkaji bunga teratai setelah berbunga. Apabila kelopak jatuh dari perbungaan, hanya buah yang masih matang - permukaan dengan hampir dua lusin lubang di mana benih disimpan. Pesakit dengan fobia tahap ketiga merasa ngeri dengan pemandangan ini, menimbulkan rasa panik, dan memperburuk kesejahteraan mereka.
  4. Tahap keempat ketakutan lubang adalah yang paling teruk. Dialah yang diakui oleh doktor sebagai penyakit dan menjalani rawatan ubat dengan jangka masa pemulihan yang panjang. Orang dengan penyakit mental ini, ketika menghadapi struktur berpori, dapat kehilangan kesadaran, akan mengalami serangan panik. Juga, ruam kulit sering diperhatikan, sebagai reaksi terhadap perengsa..

Bagaimana boleh ada reaksi terhadap gambaran sekumpulan lubang

Kaedah rawatan trypophobia

Sekiranya fobia mengganggu kehidupan normal, anda harus berjumpa dengan ahli psikologi. Untuk menghabiskan hidup dengan penderitaan bahawa gambar dengan lubang dapat memprovokasi untuk membuat diri anda mengalami tekanan yang berterusan, kerana hampir mustahil untuk menyelamatkan diri daripada bertemu dengan gambar-gambar yang menakutkan - sudu berlubang dapur atau longkang primitif di singki dapat merosakkan kesejahteraan anda sepanjang hari.

Penting! Untuk mengenali fobia adalah mengambil langkah pertama menuju pemulihan..

Rawatan diri

Anda boleh menghilangkan rasa takut sendiri kepada orang yang menghidap penyakit kedua, lebih jarang dengan peringkat ketiga penyakit ini. Dalam kes ini, introspeksi mendalam dan pemikiran logik dapat membantu. Anda mesti cuba mengingati apa yang menyebabkan perkembangan bentuk persepsi akut. Adalah berguna untuk mengingati perasaan yang dimiliki oleh orang itu sebelum fobia berkembang..

Ahli psikologi menasihatkan mencari gambar lama di mana, mungkin, pesakit digambarkan dengan telinga jagung, sarang lebah, atau sesuatu yang serupa dengan cermin mata yang menarik. Sekiranya tidak ada gambar seperti itu, para pakar mengesyorkan membuat gambar seperti itu menggunakan program komputer; dalam gambar tersebut, pesakit mesti kelihatan gembira, tanpa sedikit pun rasa takut atau kegembiraan. Lama kelamaan, minda bawah sedar akan menerima maklumat baru dan berhenti bertindak balas dengan begitu tajam terhadap gambar seperti ini..

Terapi tingkah laku kognitif

Inti kaedah yang dicadangkan adalah membina hubungan dan persatuan baru dengan objek yang menarik. Tindak balas positif atau neutral terhadap rangsangan diperkuat dengan memberi penghargaan kepada sesuatu yang secara unik mengangkat mood pesakit dan memberinya kesenangan..

Penting! Terapi tingkah laku kognitif dibina oleh psikoterapis profesional berdasarkan perbualan dengan pesakit yang secara mendalam menunjukkan keperibadiannya, kerana sebaik sahaja pakar mengetahui apa itu trypophobia dan bagaimana mengatasinya.

Membina hubungan bersekutu baru dan usaha yang bersungguh-sungguh berdasarkan persepsi anda akan membantu meningkatkan kualiti hidup dengan mengurangkan tahap kerisauan dengan ketara apabila terdapat sekumpulan lubang. Penting untuk diingat bahawa mustahil untuk secara sengaja memprovokasi kesedaran anda kepada kegelisahan - fobia yang dikembangkan semula jauh lebih sukar untuk dirawat..

Trypophobia

Hari ini saya mendapat tahu bahawa saya menghidap fobia +1. Trypophobia.

Inilah ketakutan "lubang" seperti itu. Goosebumps hanya.

Trypophobia (juga ketakutan akan lubang kluster) - istilah yang diciptakan pada tahun 2004, gabungan τρυπῶ Yunani "menebuk, lubang penggerudian" dan fobia. Ini adalah ketakutan akan lubang berkelompok (iaitu kelompok lubang). Kelompok lubang kecil pada objek organik, seperti buah teratai atau gelembung dalam adunan, boleh menyebabkan gegaran, gatal, mual, dan ketidakselesaan umum. Walaupun trypophobia tidak dikenali oleh Persatuan Psikiatri Amerika dan Manual Statistik Gangguan Mental, ribuan orang mendakwa mereka menderita fobia, iaitu ketakutan terhadap objek dengan lubang kecil, biasanya berulang (kelompok).

Walaupun gambar dan video yang tidak di-photoshop tanpa penyuntingan menimbulkan perasaan yang mengerikan.

Trypophobia - takut akan lubang kluster

Di antara sebilangan besar fobia yang terdapat pada manusia, terdapat satu jenis yang menarik - trypophobia. Ini dinyatakan dalam ketakutan terhadap pelbagai lubang. Nampaknya, apa yang mengerikan di lubang? Namun, ada orang yang takut akan mereka. Mari kita lihat apa itu trypophobia, apa penyebab berlakunya dan kaedah rawatannya.

Apa itu trypophobia?

Trypophobia adalah gangguan mental yang dimanifestasikan oleh rasa takut panik yang berlebihan terhadap banyak lubang dan lubang. Nama itu berasal dari gabungan dua kata Yunani: "tripo" - "membuat lubang" dan "fobos" - "ketakutan". Buat pertama kalinya jenis gangguan fobik ini ditemui tidak lama dahulu: pada tahun 2000, saintis Oxford mengenalinya, dan pada tahun 2004 memberikannya nama rasmi.

Seseorang yang menderita trypophobia mengalami ketakutan ketika melihat sebilangan besar lubang, yang disebut lubang kluster. Ketakutan disebabkan oleh objek yang paling tidak berbahaya - kain lap, sarang lebah, keju, coklat berliang. Terdapat banyak objek dengan lubang kluster di dunia sekitarnya, jadi trypophobes mempunyai masa yang sukar. Perlu diperhatikan bahawa kebanyakan mereka tidak takut pada semua benda berlubang, tetapi hanya beberapa benda tertentu, misalnya, hanya span atau hanya sarang lebah..

Trypophobes mengalami ketidakselesaan di hadapan jenis lubang kluster ini:

  • Pelbagai lubang pada badan seseorang atau haiwan - liang yang membesar, jerawat pada kulit.
  • Lubang pada tanaman - lubang untuk biji (bunga matahari, jagung), struktur alga spongy.
  • Lubang dalam makanan - keju, roti, busa di permukaan kopi, gelembung dalam adunan.
  • Laluan yang digali oleh binatang kecil, serangga atau cacing - lubang, terowong.
  • Pembentukan geologi dan batuan dengan struktur berpori.
  • Lubang kluster pada objek teknikal.
  • Gambar dan gambar dari banyak lubang.

Di Internet, anda dapat menemui maklumat bahawa trypophobia adalah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan pembentukan lubang pada badan, yang secara harfiah menguraikannya. Maklumat ini sering disertakan dengan gambar-gambar yang menakutkan. Sebenarnya, ini adalah pembohongan sepenuhnya, dan semua gambar tersebut diambil di Photoshop. Trypophobia adalah gangguan mental yang tidak ada kaitan dengan penyakit tubuh fizikal..

Mengapa ada ketakutan terhadap lubang dan lubang?

Organisasi Psikiatri Amerika tidak menganggap fobia lubang sebagai fobia. Sebilangan penyelidik berpendapat bahawa asas trypophobia bukanlah ketakutan, tetapi penghindaran biologi. Bagi sesetengah orang, beberapa lubang menyebabkan rasa jijik dan tidak selesa, sementara yang lain tidak. Oleh itu, para saintis sampai pada kesimpulan bahawa ketakutan terhadap lubang bukanlah penyakit mental, tetapi reaksi refleks yang tidak disedari..

Ahli psikologi Jeff Cole menemui trypophobia dalam dirinya dan mula mempelajarinya secara aktif. Sebagai hasil kajiannya, dia menyimpulkan bahawa ketakutan terhadap lubang didasarkan pada jijik biologi, yang, pada satu tahap atau yang lain, ada pada setiap orang..

Ketakutan terhadap banyak lubang kecil disebabkan oleh ketakutan bahawa seseorang mungkin tinggal di sana yang berpotensi menyebabkan bahaya. Ini adalah reaksi pertahanan semula jadi tubuh manusia. Ketakutan ini diwarisi oleh manusia moden dari nenek moyangnya yang jauh..

Sekumpulan lubang yang besar biasanya menunjukkan habitat bagi haiwan atau serangga berbahaya. Di samping itu, corak tambalan yang menyerupai lubang terdapat pada kulit banyak makhluk berbisa. Orang biasa menentukan bahaya dengan tanda-tanda ini. Manusia moden tidak lagi memerlukan ini, tetapi mekanisme kuno tertanam kuat di bawah sedar.

Fobia lubang di dalam badan dikaitkan dengan ketakutan dijangkiti beberapa penyakit yang boleh memusnahkan badan. Melihat lubang di badan dirinya atau orang lain, pesakit mengalami ketakutan dan panik.

Bagi kebanyakan trypophobes, ketakutan timbul akibat pengalaman negatif pada masa lalu. Sebagai contoh, serangan oleh kawanan lebah dapat menyebabkan trauma psikologi pada seseorang, yang berkembang menjadi ketakutan berterusan dari banyak lubang. Di dalam fikiran, lubang ini akan dikaitkan dengan sarang lebah, dari mana lebah dapat terbang keluar setiap saat dan menyerang.

Ahli psikologi mengenal pasti beberapa sebab yang menyumbang kepada kemunculan trypophobia:

  • kecenderungan genetik;
  • ciri pendidikan;
  • tradisi budaya.

Bagaimanakah fobia lubang terserlah??

Ketakutan yang timbul pada seseorang ketika melihat sekumpulan lubang disertai oleh sejumlah gejala somatik:

  • degupan jantung meningkat, tekanan darah meningkat, pernafasan menjadi sukar;
  • kulit menjadi pucat, tangan dan kaki menjadi sejuk, berpeluh meningkat;
  • terdapat loya dan muntah;
  • pening bermula, koordinasi pergerakan terganggu;
  • seseorang mungkin mengalami kulit gatal dan perasaan seolah-olah ada sesuatu yang merangkak di bawah kulit;
  • dalam beberapa kes, ruam kulit yang serupa dengan alahan adalah mungkin.

Cara mengatasi trypophobia?

Sebelum meneruskan rawatan trypophobia, seseorang harus mengetahui sama ada seseorang itu benar-benar takut akan lubang kluster atau mereka hanya menyebabkan perasaan jijik dan jijik kepadanya. Sekiranya tidak ada rasa takut atau panik, maka ini bukan gangguan fobik..

Oleh kerana ketakutan terhadap lubang bukanlah penyakit mental sepenuhnya, tidak ada rawatan khusus. Seorang psikologi atau psikoterapis memilih kaedah terapi untuk setiap pesakit secara individu, bergantung pada ciri psikologinya.

Teknik berikut biasanya digunakan:

  • psikoanalisis;
  • terapi kumpulan atau individu;
  • hipnoterapi;
  • terapi tingkah laku kognitif;
  • rawatan ubat.

Untuk merawat trypophobia, pakar menggunakan teknik yang bertujuan untuk berehat dan belajar mengawal diri dalam situasi tertekan. Pesakit mesti belajar mengawal dirinya dan emosinya agar tidak panik.

Perkara utama dalam rawatan trypophobia adalah belajar membezakan antara bahaya yang nyata dan yang dibayangkan. Sebenarnya, seseorang tidak takut pada lubang itu sendiri, tetapi makhluk berbahaya yang boleh bersembunyi di dalamnya. Dalam proses psikoterapi, pesakit mula menyedari bahawa lubang keju atau sebatang coklat berliang benar-benar selamat, kerana tidak ada di dalamnya.

Selalunya, ahli psikoterapi menggunakan teknik berikut: pesakit ditawarkan untuk melihat gambar - pemandangan, pemandangan alam, bunga yang indah, yang dicairkan dengan gambar objek dengan lubang kelompok. Dengan mempertimbangkan subjek fobia anda, anda dapat mengurangkan tahap ketakutan..

Latihan pernafasan dan elemen meditasi dan visualisasi juga berfungsi dengan baik dalam menangani fobia lubang. Pesakit yang sangat sensitif diberi ubat untuk mengurangkan kegelisahan. Sekiranya serangan panik anda disertai dengan gatal dan ruam, doktor anda mungkin menetapkan ubat antihistamin.

Pendekatan yang betul untuk rawatan trypophobia memberikan hasil yang baik, yang menyebabkan penghapusannya sepenuhnya.

Trypophobia atau takut berlubang

Ketakutan terhadap lubang adalah perkara biasa bagi kebanyakan orang dan dinyatakan pada tahap yang berbeza-beza. Trypophobia - ketakutan yang tidak terkawal, kepanikan yang memakan masa di depan lubang kluster. Kengerian dan ketakutan yang tidak dapat dijelaskan sukar ditangani, walaupun di bawah pengawasan pakar.

  1. Apa itu trypophobia?
  2. Tanda-tanda biasa
  3. Pelbagai bentuk penyakit
  4. Jenis rawatan
  5. Kesimpulannya

Apa itu trypophobia?

Gangguan mental yang dikenal pasti pada tahun 2000. Penyakit ini mendapat namanya empat tahun kemudian. Fobia lubang muncul dalam pelbagai peringkat. Ada yang tidak tahan melihat kain lap atau coklat berpori, yang lain merasa tidak sedap akibat sebilangan besar lubang kecil di kulit.

Penting! Trypophobes tidak mengalami negatif dari semua objek berliang. Setiap orang mengalami penyakit dengan cara mereka sendiri.

Ketakutan terhadap lubang dan lubang pada manusia boleh disebabkan oleh:

  • pengumpulan lubang di kulit;
  • alga spongy;
  • kemurungan pada tanaman di mana terdapat banyak biji;
  • roti keju;
  • busa sabun, crema kopi;
  • terowong yang digali oleh organisma hidup;
  • lubang kluster;
  • batuan geologi dengan struktur berliang;
  • gambar dengan banyak liang.

Di Internet, atas permintaan trypophobia, adalah mungkin untuk mencari maklumat mengenai apa yang disebut penyakit kulit. Kandungannya disertakan dengan gambar kulit yang membusuk. Tetapi ini adalah mitos, gambar dibuat dalam penyunting grafik. Bukan penyakit yang merosakkan bahagian tubuh, tetapi gangguan jiwa..

Psikiatri di Amerika tidak menganggap ketakutan lubang kluster sebagai fobia penuh. Mereka mendakwa bahawa ini adalah manifestasi keengganan biologi..

Tanda-tanda biasa

Hampir setiap orang mempunyai ketakutan terhadap lubang dan lubang di badan. Tetapi ia sangat teruk kerana:

  • kecenderungan genetik;
  • mengalami kejutan;
  • budaya dan pendidikan.

Tindak balas refleks tidak sedar didasarkan pada rasa jijik saraf bawah sedar, bukan ketakutan. Mereka ditentukan oleh pertahanan semula jadi - ketakutan bahawa di kedalaman ada seseorang yang dapat menyebabkan bahaya. Fobia lubang juga menyebabkan panik kerana takut penyakit. Secara tidak sedar dianggap sebagai sesuatu yang merosakkan tubuh dan menyebabkan kesakitan, penderitaan. Tetapi penyakit ini tidak menampakkan diri secara fizikal.

Ketakutan yang berterusan boleh muncul kerana pengalaman masa kecil yang dikaitkan dengan lubang kluster. Manifestasi trypophobia disertai oleh gejala somatik:

  • kardiopalmus;
  • pernafasan yang sukar;
  • tekanan darah tinggi;
  • loya muntah;
  • pening;
  • koordinasi terjejas;
  • gatal.

Perhatian! Sekiranya ketakutan terhadap banyak lubang ditentukan oleh rasa jijik, maka itu bukan penyakit fobia..

Pelbagai bentuk penyakit

Pelbagai lubang di permukaan mana-mana boleh menyebabkan bukan sahaja pening, tetapi juga pingsan pada trypophobe yang teruk. Sekiranya keadaan bertambah buruk, pesakit melihat halusinasi. Nampaknya dia bahawa lubang kelompok obsesif ada di mana-mana, mustahil untuk menyingkirkannya..

Anda boleh mengatasi sendiri dengan bentuk ringan. Untuk mengatasi rasa panik yang tidak terkawal, anda memerlukan bantuan pakar.

Sekiranya ketakutan sekumpulan lubang tidak fobia, maka anda dapat mengatasi keengganan anda sendiri. Tetapi dalam keadaan di mana penyakit ini berkembang menjadi fobia penuh, bantuan psikoterapi sangat diperlukan. Jika tidak, patologi akan berkembang.

Otak manusia mengaitkan penglihatan kumpulan lubang dengan bahaya, bertindak balas serta-merta. Ini adalah mekanisme pertahanan diri. Sekiranya photomontage dengan lubang kulit yang cacat menakutkan, maka ini bukan fobia. Psikoterapi mendiagnosis gangguan mental pada wawancara pertama.

Jenis rawatan

Pakar menentukan keparahan ketakutan lubang kecil, selepas itu rawatan ditetapkan. Jenis penyakit berikut ditentukan:

  1. Ringan (kebimbangan dari lubang, kegelisahan).
  2. Sedang (loya, gatal, gemetar).
  3. Parah (serangan panik, muntah, pening, pingsan).

Keadaan pesakit diperburuk oleh mitos umum bahawa trypophobia adalah penyakit kulit. Satu-satunya manifestasi ketakutan fizikal adalah gatal saraf. Khayalan buatan manusia menjadikan hidup sukar bagi orang sakit. Penolakan biologi bersifat fobia hanya dalam bentuk yang teruk.

Gejala serius merosakkan kualiti hidup dan boleh menjejaskan kesihatan. Serangan panik yang kerap, kehilangan kesedaran dan muntah dari pandangan gambar adalah alasan untuk berunding dengan psikoterapis. Untuk penggunaan rawatan:

  • mengambil ubat;
  • rawatan pesakit dalam;
  • pelajaran individu dengan doktor;
  • psikoterapi kumpulan;
  • psikoanalisis.

Selalunya, seorang profesional perubatan menetapkan satu set langkah untuk mencapai hasil yang berpanjangan. Sebagai sokongan ubat, ubat penenang digunakan, salap untuk gatal. Matlamat utama terapi adalah untuk belajar bagaimana mengatasi ketakutan yang melumpuhkan. Fobia lubang terbentuk pada tahap bawah sedar, tidak dapat dikawal pada tahap awal.

Untuk mengatasi penyakit anda sendiri, ahli psikologi mengesyorkan menggunakan meditasi, latihan situasi dan bersantai. Ujian trypophobia mudah:

  1. Ketika melihat penyakit kulit, panik, kejutan, dan muntah yang tidak terkawal muncul - sudah tiba masanya untuk berjumpa dengan psikoterapis.
  2. Gambar menyebabkan rasa jijik, tidak suka, tetapi seseorang dapat menontonnya hingga akhir, hanya merasakan kegelisahan, yang bermaksud ini adalah reaksi biologi badan.

Kesimpulannya

Menurut statistik, 90% orang menderita fobia dengan pelbagai lubang. Dari jumlah tersebut, 10% mempunyai kecenderungan untuk perkembangan patologi. Adalah cukup untuk menghubungi ahli psikoterapi untuk mendiagnosis gangguan mental atau menolak kehadirannya.

Kaedah visual digunakan untuk diagnosis. Pesakit ditunjukkan gambar, di antaranya terdapat sarang lebah, luka kulit, tumbuhan dan haiwan pelik, objek kejuruteraan dengan sebilangan besar lubang kelompok. Berdasarkan reaksi pada lubang, pekerja perubatan menentukan tahap penyakit, menetapkan rawatan.

Trypophobia pada kulit: penglihatan misteri atau ancaman sebenar?

Adakah manifestasi trypophobia pada kulit benar-benar mengerikan atau adakah ini hanya hipnosis diri? Bagaimana untuk membuangnya dan adakah mungkin? Memahami!

Apa itu trypophobia

Bahagian kedua perkataan cukup difahami. Fobia adalah ketakutan, ketakutan terhadap sesuatu. Dan yang pertama - "tripo", adalah generatrix dan bermaksud "lubang, lubang, kepekatan lubang".

Pengumpulan lubang atau lebam secara harfiah mendorong orang yang rentan terhadap gangguan ini menjadi gila. Trypophobia pada kulit kerana masalah dermatologi yang berkaitan dengan sebarang kemurungan.

Tidak ada penyebutan trypophobia dalam buku panduan untuk diagnosis gangguan mental, penyakit ini belum dapat disahkan secara saintifik, oleh sebab ini ia tidak boleh disebut penyakit. Ini adalah tahap jijik tertinggi, manifestasi patologinya yang tidak dapat dikendalikan..

Baru-baru ini, ketakutan terhadap lubang kluster semakin biasa. Buat pertama kalinya dunia mendengarnya pada tahun 2004, barulah kajian pertama dimulakan. Gambaran profesional mengenai gangguan psikosomatik ini hanya muncul pada tahun 2013. Dan pada tahun 2016, melalui kajian makmal, terbukti bahawa kacamata yang menjijikkan menyebabkan kerentanan mental dan kerja sistem saraf yang tidak stabil. Mereka menimbulkan ketidakselesaan visual dengan bertindak melalui cara visual untuk memahami maklumat..

Kerentanan penyakit

Perkara sehari-hari yang paling biasa boleh menyebabkan serangan trypophobia: fenomena semula jadi, makanan, haiwan, tumbuhan, serangga, manifestasi luaran dari sebarang penyakit. Apa sebenarnya yang akan mencetuskan ketakutan lubang kluster tidak diketahui. Kesan yang paling kuat adalah:

  • pelbagai bahagian serangga atau larva mereka, sarang lebah, sarang tawon;
  • telinga jagung, kepala bunga matahari yang masak;
  • lubang keju, pastri, susu atau kopi, coklat berliang;
  • Kodok tropika Surinam;
  • objek geologi atau seni bina;
  • masalah kulit, ruam, jerawat, pori-pori yang membesar, bintik hitam.

Jangan sembrono tentang manifestasi pertama ketakutan lubang. Dari masa ke masa, ia berkembang, dan serangan lebih kerap berlaku. Perengsa boleh menyebabkan halusinasi visual dalam bentuk lubang kluster pada tubuh seseorang. Penglihatan seperti itu menimbulkan serangan panik, keinginan untuk mengeluarkan kulit dari diri sendiri atau bersembunyi..

Punca berlakunya

Oleh kerana penyimpangan ini belum dapat dipelajari dengan secukupnya, sukar untuk menyebut sebab sebenar kemunculan trypophobia. Walau bagaimanapun, saintis masih melakukan penyelidikan, dan berdasarkan pemerhatian ini, mereka mengenal pasti kumpulan risiko berikut:

  1. Keadaan sosial yang tidak baik.
  2. Kecenderungan keturunan.
  3. Berkaitan dengan usia atau perubahan hormon dalam badan.
  4. Rawatan yang gagal untuk masalah dermatologi.
  5. Jijik patologi kongenital.

Takut pada lubang yang dicubit tidak bergantung pada usia atau jantina dan boleh muncul pada bila-bila masa.

Trypophobia, sebagai penyimpangan, menampakkan dirinya pada seseorang dengan sensasi yang tidak menyenangkan pada kulit ketika melihat lubang kelompok pada sesuatu. Otak dengan serta-merta mula memproses apa yang dilihatnya dan membayangkan bahawa kengerian yang sama boleh terjadi pada lengan, kaki atau seluruh badannya..

Manifestasi biasa

Sangat menakutkan untuk difikirkan, tetapi kira-kira satu dari tujuh orang di Bumi melihat ancaman nyata dan tidak dapat dijelaskan dalam coklat berliang, sarang lebah atau buah teratai..

Reaksi pertama terhadap lubang kluster yang dilihat, dalam salah satu manifestasi mereka, adalah kegelisahan. Dengan hubungan lebih lanjut dengan rangsangan, tanda-tanda lain mula muncul. Penyimpangan psikosomatik ini dapat dinyatakan dengan gejala berikut:

  • ketakutan yang semakin meningkat, menjadi panik;
  • berpeluh berlebihan;
  • kulit terlalu pucat atau merah;
  • ruam kulit;
  • degupan jantung yang tidak stabil;
  • menggeletar seluruh badan atau hanya anggota badan;
  • kerengsaan dan pencerobohan yang tidak terkawal;
  • dorongan untuk muntah;
  • kekejangan otot, kekejangan;
  • sakit kepala akut;
  • disorientasi.

Seseorang yang menderita trypophobia mengalami perasaan jijik atau jijik yang istimewa, menusuk dan jelas ketika melihat sekumpulan lubang atau lebam.

Akar bersejarah

Kira-kira 15% penduduk dunia secara tidak sedar mengalami keadaan kegelisahan, serangan asma, pening dan kulit gatal ketika lubang kelompok asal biologi memasuki bidang penglihatan mereka. Keadaan akan bertambah buruk sekiranya lubang-lubang itu mengandungi isi kandungan. Terdapat kes-kes yang teruk, hingga kehilangan kesadaran, tetapi reaksi semacam itu agak jarang berlaku.

Majoriti orang yang menderita trypophobia, pada detik pertama kontak mata dengan rangsangan, merasa jijik, bercampur dengan rasa ingin tahu dan kegelisahan, serta keinginan patologi untuk mengekstrak isi lubang. Dari mana datangnya hasrat ini? Semua perkara yang tidak dapat dijelaskan mengenai refleks dan naluri manusia berakar pada masa lalu. Oleh itu, ketakutan terhadap lubang mempunyai hipotesis asalnya sendiri. Parasit harus dipersalahkan!

Semua haiwan, dalam satu atau lain cara, menderita parasit kulit. Begitu juga pada zaman kuno. Lelaki itu tidak terkecuali dan juga menjadi sasaran serangan mereka. Orang primata, saudara terdekat kita, masih mempunyai kebiasaan untuk mencari dan membuang dari serangga sampah dan parasit dari tubuh saudara mereka. Reaksi adaptif ini adalah penyebab perkembangan trypophobia pada manusia..

Tetapi apa kaitannya dengan lubang, dan bahkan lubang kluster, yang sangat menakutkan bagi sesetengah orang? Sebabnya adalah lalat kecil dan, pada pandangan pertama, lalat tidak berbahaya, yang hidup di seluruh benua Afrika. Dia tahu bagaimana bertelur dengan cepat dan tidak kelihatan di bawah kulit mamalia, termasuk manusia. Larva terbentuk dari telur, membentuk miasm tropika Afrika di tempat lokasinya.

Sejujurnya, ia kelihatan mengerikan. Larva hidup dan berkembang di lubang peribadinya pada kulit, sementara beberapa lagi individu tinggal berdekatan. Mereka bernafas dan bergerak dan kelihatan seperti gambar paling menakutkan di Internet mengenai trypophobia. Pandangan miasm kulit yang luas dapat menyebabkan penghindaran berterusan kepada kelompok walaupun pada orang yang paling keras dan tidak bertahan..

Sebarang tingkah laku orang ditentukan secara genetik. Harus diingat bahawa lama-kelamaan, reaksi dan tingkah laku mereka secara umum telah banyak berubah. Sekiranya ada, sangat sedikit, apabila terdapat jerawat atau bintik hitam mempunyai keinginan yang tidak tertahankan untuk menghilangkannya, maka kebanyakan orang yang menderita trypophobia mengalami ketidakselesaan, mual atau sesak nafas.

Hasil kajian

Telah diperhatikan bahawa gejala ketakutan lubang lebih ketara pada waktu petang daripada pada waktu pagi. Mungkin ini disebabkan oleh kelebihan adrenalin dan keinginan tubuh untuk menggunakannya.

Para saintis mendapati bahawa semua gejala yang tidak menyenangkan yang menyertai trypophobia adalah reaksi otak terhadap bahaya yang berpotensi. Perlu diperhatikan bahawa fobia lain hanya menyebabkan ketakutan, sementara seseorang yang mengalami ketakutan lubang mengalami rasa jijik dan ketidakselesaan fizikal.

Serangan ini disertai dengan pelepasan adrenalin ke dalam aliran darah. Ini membawa kepada beberapa pergantungan. Seseorang ingin mengalami kesan yang jelas itu berulang-ulang kali. Atas sebab ini, dia berusaha mencari beberapa gambar di Internet, yang dibuat menggunakan Photoshop. Untuk menyingkirkan gangguan seperti itu, anda perlu memecahkan lingkaran yang tidak berkesudahan ini dan mengembalikan individu ke keadaan normal..

Kaedah rawatan

Rawatan manifestasi trypophobia pada kulit dilakukan melalui psikoterapi. Ini boleh menjadi pelajaran kumpulan dan individu. Pakar memilih kaedah yang paling sesuai dan berkesan untuk setiap pesakit. Matlamat terapi adalah untuk kembali ke keadaan mental yang normal dan memperoleh ketenangan jiwa.

Sebagai permulaan, tahap perkembangan penyakit ditentukan. Diagnosis yang sesuai dijalankan, di mana gejala dan keadaan tingkah laku masalah disorot.

Tahap pemeriksaan dan pengesanan gangguan:

  1. Tinjauan pesakit terperinci.
  2. Menentukan jenis dan tahap perkembangan ketakutan.
  3. Pengecualian penyakit dengan gejala serupa.
  4. Lulus ujian, menurut hasil terapi pemulihan yang direncanakan.

Ujian adalah langkah penting dalam diagnosis trypophobia, di mana pesakit melihat gambar yang dapat menimbulkan rasa takut akan lubang kluster pada badan. Psikoterapi pada masa ini dengan berhati-hati memerhatikan tingkah laku dan keadaannya.

Walaupun pendekatan peribadi penting dalam menghilangkan masalah ini, ada sekumpulan tindakan yang bertujuan memperbaiki keadaan umum. Kaedah pendedahan berikut ada:

  • terapi penggantian yang membetulkan tingkah laku;
  • psikoanalisis keperibadian, pengukuhan kawalan diri;
  • perubahan dalam persepsi maklumat;
  • mengambil antihistamin atau ubat penenang;
  • rawatan, termasuk dimasukkan ke hospital dengan ubat-ubatan yang mempunyai kesan antikonvulsan, anti-radang dan penenang;
  • hipnosis.

Kaedah pencegahan

Sayangnya, tidak mungkin untuk mencegah perkembangan fobia seperti itu, tetapi sangat mungkin untuk mengurangkan kemungkinan mengembangkan penyakit ini ke tahap minimum. Untuk ini, anda memerlukan:

  1. Cuba elakkan situasi tertekan.
  2. Belajar untuk mengawal emosi anda sendiri dan mengalihkan perhatian pada masa yang tepat.
  3. Lakukan yoga atau meditasi.

Ini, tentu saja, bukan ubat mujarab untuk pembentukan ketakutan patologi terhadap lubang, tetapi pasti tidak akan ada bahaya dari tindakan ini. Pada tanda pertama trypophobia, penyelesaian terbaik adalah dengan menghubungi pakar yang pakar.