Utama > Tekanan

Apa itu agoraphobia: bagaimana ketakutan terhadap kawasan terbuka ditunjukkan dan dirawat?

Keperibadian neurotik di kalangan penduduk moden, jika bukan majoriti, maka peratusannya sangat besar. Psikiatri telah mengenal pasti kumpulan ketakutan dan fobia, senarai panjang perkara yang membuat orang mengalami tekanan yang berterusan. Salah satu gangguan kecemasan yang paling biasa adalah agoraphobia.

Agoraphobia - apa itu

Secara harfiah, agoraphobia diterjemahkan "ketakutan terhadap pasar" sebagai turunan dari kata-kata Yunani kuno: agora "bazar, pasar" dan fobos "ketakutan". Dalam psikiatri, istilah agoraphobia digunakan untuk menunjukkan rasa takut berada di antara mana-mana kumpulan orang yang besar, serta ketakutan terhadap kawasan terbuka, sepi (kawasan desa, jalan sepi).

Agoraphobia adalah gangguan mental yang kompleks. Ia jarang bertindak sebagai penyakit bebas. Pertama sekali, kita bercakap mengenai kemurungan, yang terdapat pada 65% agoraphobes. Juga, orang-orang yang takut akan ruang terbuka yang besar mungkin menunjukkan gejala fobia sosial - peningkatan kegelisahan semasa hubungan sosial dan melakukan aktiviti di khalayak ramai. Agoraphobia sering digabungkan dengan monophobia - ketakutan yang tidak rasional untuk bersendirian.

Takut pada kawasan lapang adalah fobia

Pengalaman utama dalam agoraphobia, seperti gangguan kecemasan fobia yang lain, adalah ketakutan. Sifat ketakutan tidak selalu jelas bagi orang yang mengalaminya. Penjelasan standard bagi agoraphobes tentang kegelisahan mereka di jalanan adalah ketakutan kehilangan kesedaran dan tidak mendapat pertolongan cemas..

Hujah ini entah bagaimana membenarkan ketakutan akan ruang terbuka dan tidak berpenduduk. Tetapi agoraphobes menjelaskan ketakutan tempat yang sesak dengan alasan yang sama. Menurut mereka, agoraphobia adalah ketakutan "tidak kira apa yang berlaku, jika anda ditinggalkan sendirian di khalayak ramai dan anda merasa tidak enak." Fakta bahawa di tempat yang sibuk lebih cenderung mencari seseorang untuk menolong orang yang jatuh sakit daripada jika agoraphobe pingsan di rumah semasa ketiadaan saksi, diabaikan. Pesakit, kerana sebab tertentu, pasti bahawa orang-orang di jalanan akan lewat secara acuh tak acuh..

Situasi biasa yang mencetuskan serangan kecemasan di agoraphobia termasuk:

  • perjalanan dengan kenderaan yang sesak;
  • tinggal di kawasan terbuka yang luas (contohnya, di padang, taman, di tempat letak kereta);
  • perjalanan ke tempat yang tidak dikenali;
  • berdiri dalam barisan;
  • berada di jambatan;
  • mengunjungi tempat awam yang sibuk (mis. lapangan terbang, dewan konsert, stadium).

Seseorang agorafobik bimbang tentang ketakutan tersesat di tempat yang tidak dikenali dan mendapat masalah. Dan jika tidak ada orang yang anda kenal berada di dekatnya, maka, menurut logik agoraphobe, tidak ada yang mengharapkan pertolongan dari.

Agoraphobia: apakah gejala serangan panik ini kerana takut akan kawasan terbuka?

Orang dengan agoraphobia mungkin mengalami serangan panik dalam situasi agoraphobic. Serangan panik adalah serangan kegelisahan yang teruk dan tidak terkawal, di mana dosis besar adrenalin dilepaskan ke dalam aliran darah, yang membawa kepada gejala vegetatif yang tidak menyenangkan. Agoraphobe mungkin mengalami:

  • peningkatan tekanan darah;
  • peningkatan kadar jantung;
  • dyspnea;
  • gegaran anggota badan;
  • peningkatan berpeluh;
  • kilat panas;
  • menggigil;
  • loya;
  • pening;
  • bunyi di telinga;
  • pening kepala.

Serangan panik boleh disertai oleh sindrom depersonalisasi-derealisasi - disorientasi lengkap atau separa. Bunyi dan warna luaran dalam keadaan ini teredam, objek kelihatan tidak dikenali, tidak nyata. Seseorang mengalami rasa keterasingan yang menakutkan, tidak wajar pergerakan mereka sendiri.

Gejala ini berasal dari psikosomatik dan tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan manusia. Walau bagaimanapun, seorang agoraphobe yang mengalami serangan panik sangat sakit sehingga nampaknya dia mengalami serangan asma atau pra-infark. Serangan panik berlangsung selama rata-rata 15-40 minit dan sangat sukar untuk ditanggung sehingga agoraphobe mengatasi ketakutan menjadi gila atau mati.

Seperti fobia lain, ketakutan terhadap ruang dicirikan oleh tingkah laku penghindaran - salah satu bentuk tindak balas pertahanan tingkah laku. Dalam kes agoraphobia, tingkah laku penghindar menampakkan diri dari mengelakkan berada dalam senarai tempat dan situasi yang besar, hingga secara sukarela membatasi pergerakan ke sempadan rumah seseorang. Ketakutan terhadap kawasan lapang biasanya diperburuk oleh rasa takut akan penghinaan orang ramai sekiranya berlaku serangan panik di hadapan orang yang tidak dikenali.

Walaupun seseorang dapat mengawal tingkah lakunya dengan bentuk agoraphobia yang ringan, maka ketika memasuki lingkungan dari mana sukar untuk keluar dari keramaian, perasaan takut meningkat dengan ketara. Menyedari bahawa sekiranya terdapat keperluan mendesak untuk cepat meninggalkan bas, dewan konsert atau membeli-belah, akan menjadi sukar, seseorang mula mengelak dari mengunjungi tempat-tempat seperti itu.

Mendiagnosis fobia

Tidak ada ujian untuk menentukan sendiri agoraphobia. Diagnosis hanya boleh dibuat oleh psikiatri setelah diagnosis berbeza. Kegelisahan dan gejala autonomi tidak boleh menjadi sekunder daripada gangguan mental yang lain seperti fobia sosial, khayalan, gangguan kompulsif obsesif, dan gangguan kemurungan utama.

Untuk memenuhi kriteria diagnostik ICD-10, mesti ada ketakutan berterusan sekurang-kurangnya dua daripada situasi berikut selama sekurang-kurangnya enam bulan:

  • masuk ke khalayak ramai;
  • melawat tempat awam,
  • pergerakan di luar rumah;
  • melancong sendiri.

Pada masa yang sama, tingkah laku pencegahan harus diucapkan, yang secara signifikan membatasi aktiviti sosial dan buruh.

Punca ketakutan

Beberapa penyelidik percaya bahawa agoraphobia selalu didahului oleh serangan panik yang disebabkan oleh tekanan yang berlaku untuk pertama kalinya ketika pergerakan bebas di luar rumah. Ramai orang dengan agoraphobia ingat bahawa pertama kali ketakutan terhadap kawasan lapang berkembang adalah setelah mereka tiba-tiba merasa tidak sihat secara fizikal di jalan..

Keadaan ini mungkin disebabkan oleh terlalu banyak kerja, berada di ruangan yang penuh sesak, perubahan tekanan darah, dan kegembiraan emosi yang kuat. Kemerosotan kesejahteraan yang tidak dijangka dan kekurangan rakan yang dapat meminta pertolongan tanpa ragu menyebabkan perasaan tidak berdaya dan takut, dan kemudian orang itu secara tidak sedar mula mengaitkan emosi ini dengan berada di luar zon selesa yang biasa.

Sebenarnya, agoraphobia boleh disebabkan oleh gabungan faktor biologi dan mental, kesannya boleh berbeza-beza. Pada orang yang menderita agoraphobia, dystonia vegetatif, asma, dan dystonia neurocirculatory sering diperhatikan. Lebih cenderung mendapat agoraphobia sekiranya berlaku penyalahgunaan bahan dan tenaga, termasuk kafein.

Hubungan dijumpai antara ketakutan terhadap ruang terbuka dan alat vestibular yang lemah, yang bertanggungjawab terhadap keadaan keseimbangan. Dengan gangguan vestibular, seseorang terpaksa menavigasi di ruang angkasa hanya dengan bantuan sistem deria otot dan organ penglihatan, yang sukar dilakukan pada orang yang bergerak atau di tempat terbuka dengan bilangan isyarat visual minimum.

Seiring dengan kecenderungan genetik, terdapat ciri-ciri psikologi yang menyebabkan perkembangan fobia. Individu yang menghindari kebebasan dan menolak segala yang baru dan tidak diketahui mengalami tekanan dalam situasi ketidaktentuan. Mereka berusaha untuk mempertahankan cara hidup mereka yang biasa dengan segala cara, dan jika sesuatu mengganggu rancangan mereka, mereka dengan keras menentang perubahan. Masuk ke dalam aliran orang yang bergerak secara kacau-bilau dikaitkan dengan perasaan tidak berdaya dan takut yang dialami seseorang, tidak dapat mengawal setiap saat berikutnya dalam hidupnya.

Dari sudut pandang psikoanalitik, penyakit agoraphobia ditafsirkan sebagai mekanisme pertahanan. Agoraphobia adalah ketakutan, yang lebih rentan terhadap individu yang mudah terpengaruh dan cemas yang cenderung memberikan reaksi vegetatif walaupun dengan sedikit ketakutan. Agarophobe, jauh sebelum perkembangan gangguan, membentuk gambaran dirinya sebagai lemah, tidak dapat mengatasi keadaan seseorang yang tidak baik. Sebagai peraturan, bahkan pada masa kanak-kanak, tingkat keamanan dan kepercayaan dasar yang rendah di dunia ada, yang mempunyai kesan yang tidak dapat dilihat tetapi merosakkan kehidupan seseorang..

Agoraphobia dapat berkembang setelah kehilangan ikatan sosial yang menyokong. Sebab lain yang mungkin berlaku adalah trauma psiko-emosi yang berkaitan dengan hubungan yang menyakitkan dengan orang asing - selepas penderaan fizikal atau seksual, serangan pengganas. Sebilangan penyelidik menafsirkan agoraphobia sebagai ketakutan untuk memprovokasi penilaian orang lain. Oleh itu ketakutan akan serangan, kehilangan kesedaran di hadapan orang ramai, ketakutan akhirnya menjadi gila.

Prognosis untuk agoraphobia

Agoraphobia adalah penyakit yang mempunyai penyakit kronik bertahun-tahun dengan pengurangan dan pemburukan berkala. Tidak lebih daripada separuh pelanggan yang meminta bantuan psikiatri pulih. Pada masa yang sama, petunjuk hasil yang tidak menguntungkan - tidak ada peningkatan atau kemerosotan penyakit - sekitar 30%. Sekiranya agoraphobia disertai oleh gangguan panik, ini menimbulkan penyakit yang lebih teruk dan memburukkan lagi prognosis.

Dalam sebilangan besar orang, agoraphobia, walaupun sifat penyakit ini berlarutan, agak mudah. Seseorang, walaupun terdapat ketidakselesaan psikologi, tetap mempunyai kemampuan untuk keluar, kerap berulang-alik ke tempat kerja, jarang berjumpa dengan ahli psikoterapi atau bahkan tanpa rawatan perubatan khusus.

Pada masa yang sama, ada yang mengalami kemerosotan perjalanan penyakit ini dengan sekatan aktiviti sosial dan ketidakupayaan sepenuhnya. Fobia ruang terbuka memaksa seseorang untuk menutup dinding rumah mereka sendiri. Semasa tempoh memburukkan lagi, agoraphobe tidak mendapat kekuatan untuk pergi bahkan ke kedai terdekat untuk membeli barang yang paling diperlukan - makanan, ubat-ubatan, produk kebersihan.

Agoraphobia: merawat penyakit

Untuk menghentikan serangan ketakutan, ubat penenang dan antidepresan (Paxil, Tsiraplex) ditetapkan. Sekiranya agoraphobia tidak disertai dengan serangan panik, maka psikoterapi dapat dibatasi. Untuk rawatan gangguan kecemasan-fobik, pendekatan kognitif-tingkah laku yang paling banyak digunakan, khususnya, kaedah desensitisasi. Ahli terapi memperkenalkan klien ke situasi menakutkan yang nyata atau yang dibayangkan dan membantu mengatasi kegelisahan dan ketakutan yang timbul dengan mengajar kaedah mengatur pernafasan dan relaksasi otot.

Agoraphobia yang teruk memerlukan rawatan jangka panjang menggunakan terapi gestalt, terapi eksistensial, dan pendekatan psikoanalitik. Matlamat utama ahli terapi bukanlah untuk menghilangkan fobia itu sendiri, tetapi untuk mengubah corak pemikiran dan kepercayaan yang menyumbang kepada perkembangan dan pemeliharaan kegelisahan pada klien. Tanpa kerja psikoterapi yang mendalam, setelah mengatasi ketakutan di kawasan terbuka dengan kaedah tingkah laku, kekambuhan mungkin berlaku atau kegelisahan hanya akan mengambil bentuk baru..

Psikoterapi keluarga juga mungkin diperlukan, kerana agoraphobia pada dasarnya mengubah kehidupan bukan hanya orang yang sakit, tetapi juga ahli keluarganya. Semasa sesi berlangsung, psikologi menerangkan kepada saudara-mara pelanggan apa itu agoraphobia, menghancurkan idea palsu mereka mengenai simulasi simptom, memberitahu bagaimana memberikan sokongan emosi yang kompeten.

Hipnoterapi boleh digunakan sebagai kaedah alternatif atau pelengkap. Hipnosis membolehkan anda bekerja dengan bawah sedar secara langsung, serta-merta dan berkesan mengubah set sikap merosakkan klien yang menyokong agoraphobia. Hipnoterapi adalah jawapan kepada cara menghilangkan agoraphobia dengan cepat. Kadang-kadang beberapa sesi hipnosis cukup untuk agoraphobia kehilangan tempat dan ketakutan untuk meninggalkan rumah semakin reda..

Hipnosis tidak dapat diganti apabila gangguan tersebut diprovokasi oleh trauma pendam. Setelah mengenal pasti episod traumatik dan menulis semula kenangannya dengan bantuan hipnoterapi, anda dapat mencapai penyembuhan bukan sahaja dari agoraphobia, tetapi juga banyak masalah dan ketakutan psikologi lain yang telah menyeksa seseorang selama bertahun-tahun.

Untuk rawatan ketakutan dan fobia, kami mengesyorkan agar hanya menghubungi pakar hipnologi profesional dengan pendidikan psikologi dan pengalaman dalam merawat neurosis, contohnya, ahli psikologi-hipnologi Nikita Valerievich Baturin.

Cara menangani agoraphobia sendiri

Idea utama untuk mengatasi neurosis adalah pembetulan corak pemikiran yang merosakkan dan pengembangan kemahiran pengaturan diri psikologi. Dengan adanya pengetahuan psikologi, sangat mustahil untuk melakukannya sendiri..

Pertama sekali, periksa apakah sikap asas anda mengenai diri anda dan dunia. Kepercayaan yang sihat (keyakinan mendalam pada tahap perasaan) terdengar seperti ini:

  • Saya baik (baik);
  • dunia baik-baik saja (selamat);
  • orang lain ok (bagus).

Harapan bahawa orang, misalnya, akan menertawakan anda atau tidak menolong anda ketika anda mula panik adalah bukti bahawa, pada tahap bawah sedar, anda menganggap orang sebagai jahat dan agresif. Ini mungkin disebabkan oleh satu pengalaman negatif di mana perhatian anda dipertajam secara tidak wajar, atau pandangan dunia yang diwarisi daripada ibu bapa anda. Sekiranya seseorang dari zaman kanak-kanak selalu mendengar bahawa orang asing tidak dapat dipercaya, ketidakpedulian dan kejahatan berlaku di sekitarnya, maka tidak menghairankan bahawa kegelisahan amnya meningkat dan ketakutan yang kuat timbul dalam situasi interaksi paksa dengan orang asing.

Tuliskan pemikiran anda yang membimbangkan di atas kertas. Nilaikannya dari segi sikap mental yang sihat. Persoalkan kepercayaan anda. Cari hujah balas yang akan membuat anda berasa lebih baik. Sebagai contoh, salahkan ketakutan anda "Saya tidak tahan lagi dengan serangan panik jika saya turun ke kereta bawah tanah." Fikirkan kembali berapa kali anda menghadapi serangan kecemasan..

Ketakutan tentang kemungkinan kejadian yang tidak diingini adalah produk dari imaginasi anda sendiri, yang mana anda perlu mengawalnya. Tenaga yang sama yang anda gunakan untuk menghasilkan gambar menakutkan yang boleh anda gunakan untuk menggambarkan senario positif..

Ketepikan 15-20 minit sehari untuk hipnosis diri yang lembut. Tutup mata anda dan bayangkan diri anda berjaya mengatasi serangan ketakutan. Bayangkan dalam imaginasi anda bagaimana anda meninggalkan rumah dan berjalan dengan tenang tanpa kejadian. Lakukan senaman secara teratur untuk sensasi yang sangat menyenangkan yang diberikannya.

Untuk mengelakkan serangan ketakutan dan panik, disarankan untuk selalu mendengar rakaman audio khas dengan suara hipnoterapis:

Ubat-ubatan rakyat yang terbukti dapat mengatasi kegelisahan dan ketakutan termasuk mengambil ubat herba dengan kesan penenang (peppermint, chamomile, lemon balm, linden). Anda perlu mengatur jadual kerja agar tidak termasuk aktiviti psiko-emosi, aktiviti fizikal dan pergantian malam yang berlebihan.

Agoraphobia, gejala, prasyarat dan rawatan

Agoraphobia, seperti fobia lain, dianggap sebagai sejenis gangguan pemikiran. Maksudnya, dengan fobia, seseorang merasakan ketakutannya seperti yang dikenakan. Dalam kebanyakan kes, sikap kritis terhadap keadaan seseorang tetap ada, namun seseorang tidak dapat menghilangkan ketakutan dengan sendirinya. Sebagai peraturan, fobia tidak bermaksud bahawa seseorang mempunyai gangguan mental: ketakutan obsesif dalam psikiatri dianggap sebagai gangguan pada tahap neurotik. Dan masalah seperti itu dapat diselesaikan sepenuhnya melalui kerja psikoterapi dengan ahli psikologi..

Apa itu Agoraphobia?

Penyelidik telah menerangkan beratus-ratus fobia: anda boleh mengatakan bahawa tidak ada objek atau fenomena yang tidak akan menyebabkan ketakutan obsesif pada beberapa orang. Beberapa fobia diketahui walaupun orang jauh dari psikiatri. Contohnya ialah claustrophobia, atau ketakutan berada di dalam rumah. Claustrophobia biasanya disebabkan oleh pengalaman traumatik. Sebagai contoh, jika seseorang menghabiskan beberapa jam di bawah runtuhan bangunan yang runtuh atau di dalam lif yang tersekat, pada masa akan datang mereka mungkin mula mengelakkan ruang yang terkurung..

Terdapat juga fobia yang berlawanan: ketakutan terhadap ruang terbuka, atau agoraphobia. Sekiranya gangguan neurotik teruk, seseorang boleh menjadi tahanan sukarela di rumahnya sendiri, enggan berkomunikasi dan kewujudan normal. Semasa penderitaan, pesakit tidak meninggalkan rumahnya, sementara dia dapat kelaparan untuk waktu yang lama dan melakukan tanpa barang kebersihan, hanya untuk tidak berada di jalan. Malah pintu terbuka menyebabkan ketakutan.

Agoraphobia mungkin ringan. Contohnya, sebilangan pesakit mungkin mengunjungi dan bekerja atau membeli-belah. Mereka merasa takut hanya apabila mereka berada di wilayah yang tidak dikenali. Dalam kes ini, agoraphobe mengalami kepanikan dan kehilangan kawalan terhadap emosi dan tindakannya..

Setiap orang dengan agoraphobia mempunyai "zon selamat" atau jarak untuk menjauh dari rumah..

Pada mulanya, agoraphobia disebut ketakutan terhadap ruang terbuka, tetapi dalam psikiatri moden istilah ini telah berkembang dengan ketara, dan sekarang ini bermaksud ketakutan untuk meninggalkan rumah atau menjauh dari rumah untuk jarak tertentu.

Manifestasi utama agoraphobia

Ketakutan di tempat terbuka dicirikan oleh kenyataan bahawa seseorang mengalami ketakutan sebaik sahaja dia berada dalam situasi tertentu, misalnya:

  • di dataran;
  • di tempat awam (restoran, pawagam);
  • di tempat-tempat di mana perhimpunan besar-besaran diadakan (contohnya, di perhimpunan atau pertandingan sukan);
  • pada saat-saat ketika perhatian orang asing ditujukan kepada seseorang;
  • di rumah anda sendiri dengan pintu yang tidak berkunci dan tingkap terbuka;
  • di jalan-jalan sepi, di mana sekiranya berlaku bahaya, tidak ada yang dapat menyelamatkan;
  • semasa anda berada di jalan tanpa satelit;
  • sekiranya tiada peluang pada bila-bila masa untuk pergi ke rumah anda atau ke tempat lain yang dianggap selamat.

Ahli psikologi sering menafsirkan agoraphobia sebagai cara bawah sedar untuk mempertahankan diri daripada kemungkinan pencerobohan dari orang lain, kritikan dan kegelisahan kerana terdedah kepada ejekan. Agoraphobes dicirikan oleh ketidakpastian kekal mengenai kebenaran tindakan mereka sendiri dan pematuhan dengan norma yang diterima. Oleh itu, wajar jika mereka lebih suka bersembunyi di tempat yang selamat daripada orang lain yang kelihatan agresif dan ganas..

Pada awal perkembangan agoraphobia, kebanyakan orang mengalami serangan panik yang teruk, yang disertai dengan gejala yang teruk dari sistem saraf autonomi (berpeluh, gemetar, takikardia, pening dan kehilangan kesedaran, dll.). Sensasi ini menakutkan seseorang dan sejak sekian lama mereka terukir dalam ingatannya. Stereotaip timbul bahawa berada jauh dari rumah bermaksud membahayakan hidup anda. Di bawah pengaruh stereotaip ini, seseorang mengubah gaya hidupnya, misalnya, cuba menghindari mengunjungi tempat-tempat yang menakutkan atau bahkan berhenti meninggalkan rumahnya sama sekali. Kadang-kadang pesakit cuba mengelakkan situasi di mana dia mungkin kehilangan kawalan terhadap tingkah lakunya sendiri dan menarik perhatian orang asing yang kelihatannya tidak diingini.

Selalunya agoraphobia tidak membuat dirinya merasa sekiranya seseorang keluar ke tempat terbuka bersama rakan pelancong. Contohnya, eksperimen dilakukan oleh penyelidik Rusia. Mereka memberi orang yang menderita agoraphobia tugas untuk melintasi dataran yang luas dua kali. Lebih-lebih lagi, untuk pertama kalinya perlu bersama teman, membangkitkan keyakinan sepenuhnya kepada pesakit. "Perjalanan" kedua, sesuai dengan syarat eksperimen, harus dilakukan sendiri. Ternyata di syarikat itu, pesakit mengalami kegelisahan minimum atau benar-benar tenang. Walaupun cuba melalui jalan yang sama sahaja, mereka mengalami serangan panik dengan semua gejala vegetatif yang wujud..

Ciri orang yang menghidap agoraphobia

Biasanya, orang yang tinggal di bandar besar menderita gangguan panik dengan agoraphobia. Penduduk di bandar-bandar kecil dan kampung-kampung, gangguan ini jarang sekali direkodkan. Sebilangan besar pesakit adalah wanita, yang dijelaskan oleh stereotaip yang ada dalam masyarakat: wanita dalam budaya Eropah secara diam-diam dibiarkan lemah dan menunjukkan pertahanan diri. Di samping itu, wanita lebih cenderung mendapatkan pertolongan profesional. Lelaki, sebaliknya, lebih suka mencuba mengatasi agoraphobia sendiri, sering menenggelamkan ketakutan mereka dengan dos alkohol atau ubat lain yang banyak..

Selalunya, penyakit ini mula dirasakan semasa akil baligh atau selepas matang awal. Selalunya, ketakutan terhadap kawasan terbuka adalah sebahagian daripada struktur gangguan psikotik seperti gangguan bipolar, skizofrenia, asthenia dan epilepsi. Agoraphobia boleh berlaku pada individu yang terdedah kepada neurasthenia.

Ahli fisiologi mendapati bahawa orang yang menderita agoraphobia sering mengalami gangguan dalam fungsi radas vestibular. Artinya, orang-orang seperti itu dipandu di ruang angkasa, bergantung terutamanya pada sensasi sentuhan dan visual. Sekiranya penglihatan gagal bagi satu sebab atau sebab yang lain, disorientasi di ruang angkasa mungkin berlaku, menyebabkan kengerian dan serangan panik.

Dalam klasifikasi psikiatri, ketakutan terhadap ruang terbuka tergolong dalam kumpulan gangguan kecemasan-fobia.

Tanda-tanda agoraphobia, ketakutan di kawasan terbuka

Tanda utama agoraphobia dianggap serangan tiba-tiba ketakutan yang teruk atau bahkan serangan panik, yang berlaku sebaik sahaja seseorang meninggalkan zon yang selesa untuknya, misalnya, apartmennya sendiri..

Biasanya, orang dengan agoraphobia mempunyai sikap kritikal terhadap keadaan patologi mereka. Ini mengesahkan tahap gangguan neurotik: dengan psikosis, pesakit tidak dapat menyedari bahawa pengalaman mereka menyakitkan. Pesakit boleh kehilangan kritikan hanya di bahagian atas serangan panik, ketika ketakutan mencapai nilai maksimum. Tingkah laku pada saat-saat seperti itu sepenuhnya tunduk pada pengaruh dominan dalam kesedaran. Pada masa yang sama, manifestasi kegelisahan somatik muncul: takikardia, peluh sejuk, mulut kering, sesak nafas, sakit di dada, gegaran, mual yang teruk dan juga kehilangan kesedaran.

Pada waktu serangan panik, pesakit mungkin meminta orang lain untuk membantunya keluar dari tempat "berbahaya". Kerana ketakutan mereka, agoraphob pada pengangkutan awam lebih suka duduk sedekat mungkin dengan pintu. Kadang-kadang pesakit secara khusus mengembangkan jalan pergerakan yang paling optimum untuk diri mereka sendiri, berusaha sekerap mungkin untuk berada di tempat terbuka yang luas dan berada di dekat institusi perubatan sepanjang masa.

Salah satu tanda gangguan yang paling jelas adalah penolakan untuk meninggalkan rumah sendiri, yang nampaknya selesa dan selamat. Pesakit boleh memikirkan sistem keselamatan yang rumit di rumah atau pangsapuri, yang membolehkannya mengelakkan diri daripada menghadapi situasi berbahaya bagi dirinya. Ini menjadikan agoraphobia berkaitan dengan gangguan obsesif-kompulsif..

Seseorang yang menderita ketakutan di kawasan lapang mungkin sering menukar pekerjaan atau tempat kediaman dalam usaha mencari keadaan yang paling selesa. Banyak yang menjadi penenang, enggan berkomunikasi dengan orang lain..

Kadang-kadang semua langkah berjaga-jaga gagal dan serangan berlaku dalam keadaan yang dianggap selamat oleh orang tersebut.

Agoraphobia mempunyai jalan yang tidak bertenaga dengan serangan kegelisahan secara tiba-tiba, gangguan autonomi dan manifestasi serangan panik yang lain. Kadang-kadang gambaran klinikal digabungkan dengan gejala sekunder, contohnya, tingkah laku mengelakkan atau takut harapan. Selalunya, manifestasi kemurungan berlaku dalam gambaran penyakit ini, yang, bagaimanapun, hampir tidak pernah muncul..

Serangan panik untuk agoraphobia

Ramai orang yang takut akan agoraphobia mengalami serangan panik. Manifestasi utama serangan panik adalah seperti berikut: tiba-tiba dan tidak dapat diramalkan, pembentukan reaksi yang berlaku terhadap latar belakang kesejahteraan psikologi dan fizikal, serta ketakutan yang kuat. Situasi di mana seseorang ditimpa serangan panik dianggap mengancam nyawa. Kadang-kadang, dengan latar belakang panik, muncul ketakutan obsesif kehilangan akal. Serangan itu mungkin disertai oleh gejala krisis vegetatif. Tidak lama sebelum serangan, seseorang mengalami perasaan cemas, dan juga rasa sakit pada genesis yang tidak jelas.

Serangan panik sering disertai oleh gejala berikut:

  • kehilangan keupayaan untuk menavigasi di angkasa;
  • panik dan takut mati;
  • pening;
  • takikardia;
  • gaya berjalan yang tidak stabil dan kehilangan keupayaan untuk mengawal pergerakan anda;
  • cirit-birit.

Pesakit menganggap persekitaran sebagai tidak nyata, iaitu, mereka mengalami keadaan derealisasi. Kadang-kadang mereka mengalami serangan histeris, disertai dengan kejang dan jeritan meminta tolong. Serangan boleh berlangsung hingga seperempat jam, dalam kes yang jarang berlaku 30 minit.

Setelah serangan panik reda, pesakit mengalami kegelisahan yang teruk untuk beberapa waktu. Sebagai contoh, dia mendengar dengan penuh perhatian terhadap sensasi tubuhnya, dan merasakan penyimpangan sedikit pun dari norma sebagai manifestasi penyakit maut yang berbahaya.

Serangan panik memberi orang banyak kegelisahan, yang memberi kesan yang besar terhadap kualiti hidup mereka..

Penerangan mengenai gejala ketakutan di tempat terbuka

Menurut klasifikasi penyakit antarabangsa, manifestasi utama ketakutan di kawasan terbuka adalah:

  • kegelisahan dan manifestasi psikologi dan fisiologinya adalah yang utama. Mereka tidak boleh disebabkan oleh adanya gangguan mental yang lain pada pesakit, seperti idea khayalan atau mania penganiayaan;
  • serangan ketakutan dan panik yang kuat paling sering diperhatikan dalam dua keadaan: ketika pesakit mendapati dirinya berada di tempat yang sesak atau meninggalkan kediamannya, sementara terpaksa bersendirian;
  • seseorang berusaha untuk mengelakkan situasi di mana dia mungkin mengalami serangan kecemasan atau serangan panik dalam semua cara.

Sebelum memulakan terapi, psikiatri atau psikoterapi mesti memastikan bahawa pesakit mempunyai agoraphobia, dan bukan penyakit yang mempunyai gejala yang serupa. Untuk ini, sejumlah ujian dijalankan dan sejarah terperinci diambil. Untuk mendiagnosis ketakutan di tempat terbuka, adalah perlu untuk memastikan bahawa ketakutan pesakit memenuhi kriteria berikut:

  • muncul hanya apabila seseorang mendapati dirinya berada dalam situasi tertentu atau bahkan hanya memikirkannya;
  • mempunyai plot yang jelas;
  • plot ketakutan tidak berubah, sementara gangguan lain mungkin menyertainya dari masa ke masa;
  • ketakutan memaksa seseorang untuk melakukan ritual tertentu;
  • ketakutan timbul secara berterusan atau muncul dari semasa ke semasa, sementara ini berlaku sekurang-kurangnya selama beberapa bulan.

Punca agoraphobia

Mengapa agoraphobia muncul? Sebabnya boleh berbeza-beza. Selalunya, penyakit ini disebabkan oleh keadaan traumatik, misalnya, serangan oleh hooligan, tindakan pengganas, atau bahkan episod di mana pesakit melihat kemalangan.

Agoraphobia terutama berkembang pada wanita muda di bawah usia 25 tahun dengan status sosial rendah dan berpendapatan rendah. Lebih-lebih lagi, kebanyakan pesakit tidak mempunyai pasangan tetap..

Selalunya agoraphobia berkembang akibat serangan panik yang menangkap seseorang ketika dia berada jauh dari rumah.

Kecenderungan untuk agoraphobia (serta jenis ketakutan obsesif lain) diwarisi.

Selalunya, agoraphobia berkembang pada orang yang mencurigakan yang mengalami peningkatan kegelisahan dan harga diri yang rendah, terdedah kepada introspeksi dan terlalu bertanggungjawab. Biasanya, orang-orang seperti itu tidak pernah bertindak atas permintaan hati, bergantung terutamanya pada keputusan yang rasional..

Hampir semua fobia berkembang setelah mengalami trauma psikologi. Dalam kes ini, rehat yang tidak mencukupi, tekanan berterusan, jadual kerja yang sibuk, gangguan endokrin dan pemakanan yang buruk menjadi faktor predisposisi..

Rawatan agoraphobia

Bagi setiap pesakit yang menderita agoraphobia, rawatan dipilih secara individu. Pada masa yang sama, terapi harus dimulakan seawal mungkin: kes yang diabaikan sukar untuk diperbetulkan..

Rawatan dijalankan dalam beberapa peringkat:

  • Peringkat pertama. Diagnostik.

Pesakit mesti menjalani pemeriksaan fizikal yang lengkap untuk mengesahkan atau menolak kehadiran keadaan perubatan yang boleh menyebabkan gejala agoraphobia. Juga, untuk menilai kegelisahan dan kecenderungan serangan panik, pelbagai teknik psikodiagnostik digunakan..

  • Tahap kedua. Rawatan ubat.

Terapi ubat terdiri daripada ubat antidepresan jangka panjang. Kadang-kadang (jika pesakit mempunyai kecenderungan untuk melakukan upacara perlindungan), antipsikotik dapat digunakan.

  • Tahap Tiga. Psikoterapi.

Agoraphobia boleh merosakkan kehidupan seseorang: ia menjadikannya membatasi kewujudannya sendiri dan selalu takut akan serangan panik yang lain. Ingat: terapi lebih awal dimulakan, semakin baik hasilnya akan dicapai! Sekiranya anda tidak pasti bagaimana untuk menghilangkan agoraphobia sendiri, berjumpa dengan ahli terapi yang berpengalaman. Pakar mengatakan bahawa untuk menyembuhkan agoraphobia, pendekatan bersepadu diperlukan. Dialah, ditambah dengan motivasi peribadi pesakit, yang memungkinkan anda mencapai hasil terbaik. Cari jalan untuk mengatasi ketakutan anda, dan lambat laun anda akan dapat kembali ke kehidupan normal tanpa fobia..

Oleh itu, kami berharap bahawa artikel ini telah membolehkan pembaca kami mendapatkan maklumat asas sebanyak mungkin mengenai gangguan fobia kecemasan seperti agoraphobia. Kami berharap penerangan dan gejala yang diberikan di sini dapat berfungsi sebagai kesempatan untuk mendengarkan diri sendiri, memperhatikan perasaan dan pengalaman anda, membantu pelawat ke laman web kami untuk mencegah atau mencegah kemungkinan fobia. Kami akan gembira sekiranya anda menyertai projek kami: yang perlu anda lakukan ialah berkongsi catatan ini di rangkaian sosial atau memberikan komen. Bersama dengan anda, kami membantu orang lain menyingkirkan ketakutan dan fobia!

Agoraphobia

Ketakutan sememangnya wujud dalam setiap makhluk hidup, ia membantu bertahan dan mengelakkan bahaya. Tetapi kadang-kadang ia menjadi tidak terkawal dan mengambil watak patologi. Ketakutan ini adalah fobia, gangguan neurotik. Di antara banyak fobia, agoraphobia menempati tempat yang istimewa - ketakutan terhadap ruang terbuka..

Apa itu "agoraphobia"

Agoraphobia terdiri daripada dua kata, yang dalam terjemahan dari bahasa Yunani kuno bermaksud:

  • Agora - pasar, bazar;
  • Fobos - ketakutan.

Bazar adalah, di satu pihak, banyak orang di satu tempat, di sisi lain, ruang yang besar dan tidak dilindungi.

Berdasarkan ini, agoraphobia adalah ketakutan:

  • kawasan terbuka yang besar;
  • berada dalam keramaian, dengan banyak orang.

Agoraphobia adalah penyakit mental, tetapi jarang wujud dengan sendirinya. Penyakit ini sering digabungkan dengan keadaan mental patologi seperti fobia sosial, kemurungan dan monofobia.

Di jantung penyakit ini adalah ketakutan yang luar biasa, misalnya, hanya keluar di jalan atau menaiki kereta bawah tanah. Orang itu sendiri tidak memberikan penjelasan dari mana ketakutan ini berasal. Dia mungkin juga memahami ketidakseragamannya, iaitu tidak berasas.

Seseorang takut berada dalam keadaan yang tidak selesa, takut kehilangan kesedaran dan disorientasi. Hampir selalu, sebuah agoraphobe, ketika berada di tempat yang berbahaya, menunjukkan semua tanda-tanda serangan panik: pembilasan muka, takikardia, gegaran tangan, pening. Dia takut berada di tempat asing tanpa pertolongan dan tidak mengatasi keadaannya.

Individu itu bukan sahaja takut kepada orang ramai atau ruang. Dia lebih takut akan ketakutannya sendiri untuk mengalami ketakutan ini. Pada masa yang sama, di wilayah mereka sendiri, orang berjaya berkomunikasi dengan orang atau sekumpulan orang.

Ketakutan terhadap kawasan lapang adalah salah satu patologi paling teruk yang sangat sukar untuk dirawat. Dalam kes lanjut, kerana sakit, seseorang tidak dapat meninggalkan rumah untuk pembelian asas, dan tidak ada perbincangan untuk bekerja di luar rumah. Oleh itu, agoraphobia adalah asas untuk mewujudkan kecacatan dan mengenali seseorang sebagai orang kurang upaya..

Punca perkembangan fobia

Dalam psikiatri, tidak ada pemahaman yang terpadu dan jelas mengenai apa yang memprovokasi pembentukan dan perkembangan penyakit ini. Diakui bahawa agoraphobia bermula dengan manifestasi serangan panik akibat tekanan.

Ia selalu berlaku secara tiba-tiba dan untuk pertama kalinya. Lelaki itu menjelaskan bahawa setelah kejutan dialami, dia keluar ke jalan dan diserang oleh ketakutan liar, gejala degupan jantung yang cepat muncul, dan peluh sejuk keluar. Sekiranya tidak ada orang yang berdekatan yang anda boleh meminta pertolongan, maka ketakutan akan pengulangan keadaan tetap berlaku..

Tekanan bukan satu-satunya pencetus (pencetus) permulaan patologi. Selalunya ia disertai oleh penyakit seperti gangguan vestibular, dystonia neurocircular (kita mengetahuinya sebagai vegetatif vaskular) dan asma bronkial.

Kemunculan agoraphobia juga difasilitasi oleh sifat keperibadian psikologi, seperti:

  • peningkatan kegelisahan;
  • konservatisme berlebihan, mengelakkan perkara baru, bukan perkara biasa;
  • gangguan neurotik.

Ada orang yang, pada bahaya atau kegelisahan sedikit pun, memberikan reaksi vegetatif - wajah mereka segera menjadi merah, jantung mereka mula berdegup lebih kerap. Mereka seperti itu sejak lahir dan anda perlu melawan ini dengan sengaja dan lama, sepanjang hayat anda. Individu seperti ini lebih cenderung menimbulkan rasa takut terhadap ruang daripada yang lain..

Adalah dipercayai bahawa orang-orang berkulit kurus seperti itu sejak kecil tidak mengembangkan rasa keselamatan mereka sendiri. Ada sesuatu di zaman kanak-kanak yang membuat mereka sangat takut atau gugup dalam persekitaran yang tidak dikenali. Seseorang, tentu saja, tidak akan mengingat alasannya, tetapi dalam keadaan tidak sedar ia telah duduk dengan tegas dan pada saat bahaya segera memberikan reaksi yang sesuai.

Rasa takut terhadap kawasan lapang boleh timbul pada seseorang yang mengalami penderaan psikologi, fizikal atau seksual. Terdapat rasa takut untuk membuat hubungan dengan orang asing dan tidak ditemani di kawasan yang tidak diketahui.

Terdapat serangan pertama serangan panik, pengganas agoraphobia, dan dengan latar belakang kerja berlebihan badan, setelah penyakit virus, akibat tekanan fizikal atau psikologi yang berlebihan, penyalahgunaan alkohol atau bahan terlarang lain.

Bagaimana agoraphobia menampakkan dirinya

Agoraphobes sendiri menggambarkan keadaannya sebagai berikut: “Bagaimana jika saya berada di kawasan terbuka atau di kerumunan orang dan saya merasa tidak enak? Tidak ada yang tergesa-gesa untuk menolong. Saya boleh mati ".

Keadaan yang paling biasa berlaku di mana serangan panik adalah:

  • tinggal lama dalam barisan;
  • tinggal di tempat yang tidak diketahui;
  • berada di kereta bawah tanah, bas, jenis pengangkutan awam lain;
  • masuk ke kawasan terbuka di kawasan yang luas (hutan, padang, taman, pusat membeli-belah);
  • melawat tempat tinggal orang ramai (stesen kereta api, lapangan terbang, stadium).

Serangan panik yang disebabkan oleh ketakutan di tempat terbuka adalah ketakutan yang kuat dan tidak terkawal yang melepaskan dos adrenalin yang mematikan.

Manifestasi utama keadaan adalah seperti berikut:

  • takikardia (jantung berdegup lebih cepat dan sukar);
  • berasa sesak nafas, sesak nafas;
  • loya, hingga refleks muntah;
  • demam, menggigil;
  • peluh sejuk;
  • gegaran (gegaran) lengan dan kaki;
  • firasat pengsan yang akan datang;
  • pening, berdengung di telinga;
  • rasa panas di seluruh badan, panas terik.

Pada peringkat penyakit yang teruk, seseorang menjadi tidak mengikut arah persekitaran. Bunyi, warna, garis besar objek nampaknya "tidak seperti dari sini", benda itu kusam, hampir tidak dapat dibezakan. Seseorang tidak merasa "di sini dan sekarang".

Perhatian: serangan panik bukanlah ancaman sebenar bagi kehidupan. Tetapi manusia tidak menyedari perkara ini. Memandangkan serangan itu dapat berlangsung hingga 40 minit, pesakit mempunyai perasaan sepenuhnya bahawa dia akan mati atau gila.

Dengan sebarang ketakutan yang terlalu tinggi, orang berusaha untuk mengelakkan, menjauhkan diri dari situasi yang boleh memprovokasi. Contohnya, jika seseorang takut menerbangkan kapal terbang, maka dia akan membeli tiket kereta api. Begitu juga, seorang agorofobia cuba untuk tidak memasuki persekitaran yang trauma. Seseorang cuba untuk tidak mengunjungi kawasan terbuka dan tempat yang sesak, sehingga dunia dibatasi olehnya oleh sempadan kediamannya sendiri.

Mendiagnosis gejala kegelisahan

Agoraphobia adalah penyakit yang mempunyai simptom yang biasa terjadi pada banyak gangguan mental yang lain. Antaranya: kemurungan, sosiopati, gangguan obsesif-kompulsif, khayalan. Psikopatologi ini juga disertai dengan gangguan vegetatif-vaskular dan kegelisahan yang tidak dapat dipertanggungjawabkan..

Dalam hal ini, adalah bermasalah untuk mendiagnosis kehadiran agoraphobia pada diri sendiri. Tidak ada ujian khas yang boleh anda lalui untuk mencari patologi anda.

Hanya pakar psikiatri yang berkelayakan yang dapat mendiagnosis agoraphobia. Pakar akan melakukan pemeriksaan yang diperlukan.

Untuk mengesahkan penyakit ini, perlu diketahui adanya sekurang-kurangnya dua ketakutan berikut sekurang-kurangnya 6-8 bulan:

  • Menginap di tempat yang dikunjungi oleh sebilangan besar orang.
  • Takut ada di khalayak ramai.
  • Perjalanan, walaupun kecil, tidak didampingi oleh orang lain.
  • Bergerak ke luar dinding pangsapuri anda sendiri.

Kehadiran tingkah laku pencegahan adalah wajib untuk diagnostik, iaitu situasi yang mencetuskan serangan. Sebagai akibat dari penghindaran, terdapat penurunan dalam aktiviti sosial dan pekerja dan peluang untuk kehidupan normal..

Bagaimana untuk menghilangkan agoraphobia sendiri

Sekiranya penyakit itu sudah didiagnosis dan sedang berkembang, maka rawatannya adalah tanggungjawab psikiatri. Anda tidak disyorkan untuk merawat psikopatologi sendiri.

Sekiranya hanya terdapat tanda-tanda pertama timbulnya ketakutan atau serangan panik ketika memasuki keadaan yang memprovokasi, perhatikan beberapa petua yang akan membantu mengurangkan gejala dan belajar bagaimana mengawal masalahnya..

Berikut adalah beberapa daripadanya:

  • Adakan sesi refleksi diri. Timbangkan ketakutan anda dengan tenang dan teliti. Yakinkan diri anda bahawa ini hanyalah fobia tanpa asas. Sebenarnya, apa yang boleh anda takutkan di kawasan terbuka? Ketahuilah bahawa selalu ada banyak orang di sekitar dan mereka akan membantu sekiranya anda merasa tidak enak..
  • Ketakutan hanya dapat dikalahkan apabila anda mula melakukan apa yang anda takuti. Singkirkan faktor penghindaran. Ini harus dilakukan secara perlahan dan beransur-ansur, menetapkan matlamat yang realistik dan membina matlamat. Contohnya, berpakaian dan pergi ke kedai runcit terdekat untuk memulakan. Sekiranya semuanya berjaya, maka rumitlah tugas - atur perjalanan ke kereta bawah tanah.
  • Latihan automatik membantu dengan fobia dengan baik. Anda harus duduk atau berbaring dalam keadaan yang selesa, berehat dan mental mengikut cara yang diperlukan. Pada masa yang sama, bayangkan setiap langkah: "Saya menuruni tangga, membuka pintu depan, bersandar di pagar, dll." Sebaik sahaja jalan mental berhenti menyebabkan emosi negatif, anda boleh melaluinya secara realiti..
  • Dapatkan sokongan daripada keluarga dan rakan, dan kongsi ketakutan anda. Mereka mungkin dapat meyakinkan anda bahawa ketakutan itu tidak berasas..

Secara amnya, dengan sebarang fobia, anda perlu bekerja dengan latar belakang emosi dan kegelisahan anda. Amalan kerohanian seperti meditasi dan komponen asas kesihatan yang baik juga sesuai untuk ini: udara segar, tidur nyenyak, kreativiti..

Rawatan ketakutan di kawasan lapang oleh pakar

Agoraphobia dirawat oleh pakar psikiatri. Adalah mustahak untuk menyingkirkan patologi; dalam kes lanjut, ia membawa kepada pengasingan sosial seseorang secara menyeluruh. Tidak mustahil untuk menyelesaikan masalah ketakutan di kawasan lapang tanpa bantuan ahli psikologi.

Keberkesanan rawatan dan kemungkinan menghilangkan fobia bergantung kepada beberapa keadaan:

  • Kedalaman dan jangka masa keadaan: rawatan lebih awal dimulakan, semakin berkesan.
  • Ciri-ciri mental pesakit: perangai, keadaan sistem saraf.
  • Motivasi untuk pulih.
  • Pelaksanaan semua cadangan doktor yang tidak diragukan.

Dalam rawatan, kedua-dua ubat dan amalan psikoterapi digunakan.

Rawatan ubat

Terapi ubat digunakan untuk melegakan gejala depresi dan gangguan neurotik. Apabila seseorang kehilangan makna keberadaan, khawatir dengan alasan apa pun, dia tidak mempunyai motivasi untuk pulih. Di samping itu, neurosis mengganggu persepsi objektif mengenai dunia nyata. Gejala seperti itu perlu dineutralkan..

Oleh itu, menurut petunjuk, doktor akan menetapkan ubat antidepresan yang mendorong pengeluaran hormon serotonin (sebagai pilihan, fluxetine dan paroxetine). Di antara ubat-ubatan anti-neurotik, benzodiazepin (ubat penenang) biasanya diresepkan, sebagai contoh, Alprozalam.

Penting: semasa merawat dengan ubat-ubatan, adalah perlu untuk menghilangkan alkohol sepenuhnya dari kehidupan, gabungannya dengan ubat penenang dan antidepresan dapat menyebabkan akibat yang tidak dapat diramalkan, hingga hasil yang mematikan.

Kaedah psikoterapi

Ubat melegakan serangan panik pada manusia. Tetapi anda masih perlu mengetahui sebab-sebab yang menyebabkannya, dan, jika boleh, hapuskan.

Rawatan yang paling biasa digunakan kerana takut akan ruang terbuka adalah terapi tingkah laku kognitif. Kognisi bermaksud pengetahuan dalam terjemahan. Doktor dan orang yang sakit mesti bersama-sama mencari sikap di kepala yang memprovokasi timbulnya serangan panik dan meningkatkan perasaan cemas di kawasan terbuka atau dengan orang ramai.

Pesakit secara beransur-ansur terjun ke situasi traumatik, pada peringkat pertama bersama dengan doktor, dan kemudian secara bebas. Hasil daripada latihan tersebut, seseorang terbiasa berada dalam keadaan berbahaya dan secara mental belajar untuk mengatasinya. Pada masa akan datang, ketiadaan kegelisahan berulang di dunia nyata..

Kadang kala pakar psikiatri menggunakan kaedah terapi Gestalt. Ini disebabkan oleh kes penggunaan semua bentuk keganasan terhadap seseorang pada masa lalu, yang mengakibatkan fobia. Doktor dengan teliti menganalisis keadaan yang berlaku pada masa lalu, dan menyelesaikannya sehingga ia benar-benar diterima dan dilupakan oleh orang tersebut.

Hipnosis dan psikoanalisis telah membuktikan diri mereka dengan baik kerana mencari punca ketakutan dan kegelisahan pesakit, jika pada tahap sedar mereka tidak ingat dan tidak menyedari fakta tersebut. Sebagai contoh, didapati bahawa semasa kecil ibu meninggalkan anak itu sendirian di jalan. Kanak-kanak itu takut, dia memanggil ibunya. Pada masa remaja, episod ini benar-benar terhapus dari kesedaran, tetapi tetap dalam keadaan tidak sedarkan diri dan pada suatu ketika (misalnya, semasa tekanan) berfungsi sebagai pencetus pembentukan fobia.

Menolong seseorang semasa serangan ketakutan

Sekiranya anda berada di sebelah orang yang tiba-tiba diserang oleh ketakutan yang kuat, melihat manifestasi klinikal fobia, atau dia sendiri memberitahu anda tentangnya, anda perlu mengambil langkah berikut:

  • Jangan menunjukkan bahawa anda sendiri takut. Postur, suara, pergerakan hanya boleh menunjukkan ketenangan dan keyakinan. Sekiranya anda mengalami histeria, maka orang itu pada tahap tenaga serta merta, akan mengambil emosi negatif dari anda dan keadaannya hanya akan bertambah buruk.
  • Pegang orang itu dengan tangan dan lihat terus ke mata dengan tenang, katakan: “Apa yang terjadi pada anda sekarang bukanlah mengancam nyawa. Saya sudah dekat, saya akan membantu. " Penting untuk meyakinkan pesakit bahawa dia tidak akan ditinggalkan tanpa sokongan dalam keadaan kritikal. Agoraphobes sangat takut jatuh, mati, menjadi gila dan tetap tidak dibantu pada masa yang sama.
  • Dengan teladan anda, buatlah agoraphobe bernafas perlahan dan dalam, dukung dia dengan anggukan kepala anda sambil tersenyum jika dia mula bernafas dengan anda. Tarik nafas dalam dan perlahan melalui hidung anda dan hembus melalui mulut anda. Kaedah bernafas ini akan meningkatkan tahap oksigen dalam darah dan orang itu akan berasa lebih baik..
  • Dengan tenang memberitahu orang bahawa tempat anda berada bukanlah ancaman. Terangkan apa yang dilakukan oleh orang di sekitar anda. Yakinkan dia bahawa kawasan di mana anda berada tidak menimbulkan bahaya bagi kehidupan dan kesihatan.
  • Matlamat anda pada tahap ini adalah untuk menenangkan rakan anda, untuk memberinya rasa keselamatan yang tidak terhad. Anda perlu bersikap seperti ini selagi orang itu berada dalam keadaan panik. Ia boleh mengambil masa 5-10 minit, dan boleh memakan masa hingga satu jam..

Jangan tinggalkan orang itu sehingga tanda-tanda ketakutan di tempat terbuka hilang sepenuhnya, dengarkan jika dia mahu menjelaskan dan bersuara. Bersikap ramah dan seimbang hingga akhir.

Setelah serangan panik selesai, masuk akal untuk membincangkan keperluan untuk berjumpa doktor profesional. Cari alasan untuk seseorang beralih ke psikiatri, kerana ramai yang takut atau malu dengan doktor pakar ini. Jelaskan bahawa sistem saraf dan otak kita adalah organ seperti hati atau jantung. Sekiranya fungsi mereka terganggu, pemeriksaan dan rawatan lengkap diperlukan..

Langkah pencegahan penyakit ini

Punca serangan panik pada agoraphobia adalah sebahagian besarnya di bawah sedar. Adalah bermasalah bagi seseorang untuk secara bebas menarik pengalaman ketinggalan zaman dan menghilangkannya. Ini memerlukan kerja psikiatri yang kompeten.

Walau bagaimanapun, anda boleh meminimumkan risiko timbulnya penyakit ini, untuk ini:

Anda harus menjaga kesihatan mental anda. Sebarang penyakit mental berdasarkan pengalaman neurotik dan keadaan depresi..

Apa-apa jenis ubat penenang, antidepresan, ubat penenang hanya boleh diambil di bawah pengawasan doktor dan mengikut resepnya. Pengambilan ubat-ubatan tersebut yang tidak terkawal dapat menimbulkan kemunculan fobia dari pelbagai jenis..

Adalah wajar untuk membentuk daya tahan tekanan, lebih toleran terhadap diri sendiri dan orang lain. Adalah perlu untuk mengembangkan pandangan hidup yang optimis dan memahami bahawa tidak berbaloi untuk menghabiskan kesihatan anda dengan sedikit.

Mematuhi peraturan asas gaya hidup sihat mempunyai kesan yang baik untuk memperkuat sistem saraf dan kesihatan mental. Tidur yang mencukupi, tinggal di udara segar, aktiviti fizikal yang sederhana dapat mengagumkan badan kita.

Alkohol, merokok, ubat-ubatan dan bahan-bahan lain mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap kesihatan mental. Akibat daripada kesannya, neuron di otak (sel saraf) mati. Anda perlu berusaha untuk mengehadkan pengambilan alkohol atau meninggalkannya sepenuhnya.

Untuk mengelakkan serangan panik dan fobia, cuba tetapkan matlamat untuk diri sendiri yang perlu anda fikirkan dan bertindak. Kehadiran hobi dan penglibatan dalam hidup dengan segala daya tarikan dan kekurangannya menolong seseorang menjaga ketenangan fikiran dan tidak terjerumus dalam kemurungan dan kemurungan.

AGORAPHOBIA: MENGHILANGKAN RASA RUANG TERBUKA

Kajian terbaru telah mengenal pasti hubungan antara masalah vestibular dan satu jenis ketakutan, yang menyebabkan pemahaman yang lebih mendalam tentang apa itu agoraphobia. Sukar untuk membayangkan seseorang abad XXI yang tidak dapat memasuki kereta bawah tanah, membeli bahan makanan di kedai, tidak pernah ke konsert atau filem. Ternyata tidak begitu sedikit dari mereka yang sewenang-wenangnya duduk terkunci di ruang mereka sendiri, tanpa keluar, mereka cacat dan mengalami ketakutan orang ramai dan ruang..

Takut akan pasar dan dataran - apa itu

Tempat terbuka dan orang ramai adalah antara fobia bintang Hollywood, Marilyn Monroe. Dia memiliki kepekaan yang meningkat terhadap persepsi semacam ini, yang didorong oleh keraguan diri dan memperoleh makna keberadaan baru. Agoraphobia - ini adalah nama ketakutan kawasan lapang, mempunyai 2 komponen: agora, yang bermaksud pasar atau kawasan dan fobos - ketakutan. Tetapi agoraphobia bukanlah satu ketakutan, seperti yang biasa dipercayai. Sebenarnya, istilah ini merangkumi 2 ketakutan patologi:

  1. Agoraphobia dalam bentuk paling murni, apabila seseorang keluar ke kawasan terbuka dan mengalami ketidakselesaan.
  2. Panik Orang Ramai.

Satu-satunya tempat yang selamat di dunia untuk agoraphobe adalah kediamannya sendiri. Serangan panik mungkin berlaku di tempat lain. Gangguan mental kadang-kadang disebut ketakutan terhadap hidup kerana sebuah agoraphobe tidak mempunyai kehidupan di mana ia bermunculan. Yang paling penting, orang seperti itu takut untuk menemui dirinya sendiri:

  • di kedai dan di pasar;
  • pada perbarisan;
  • di stadium penuh;
  • pada perhimpunan;
  • dalam pengangkutan awam;
  • di tengah-tengah auditorium;
  • di jalan-jalan sepi;
  • dengan pintu dan tingkap terbuka;
  • di kerusi gunting rambut.

Dan di sini ada kerusi pendandan rambut jika tempat ini tidak mempunyai ciri-ciri yang sesuai dengan fobia ini - tidak ada kawasan terbuka dan banyak orang? Kenyataannya adalah bahawa mimpi buruk utama sebuah agoraphobe adalah tidak dapat melepaskan diri, bersembunyi dengan cepat dan senyap. Ancamannya adalah bahawa ia terbuka. Apabila anda merasa tidak berdaya, anda mahu bersembunyi atau merangkak di bawah katil seperti yang dilakukan oleh kanak-kanak.

Apa itu agoraphobia jika ia berbeza dengan ketakutan lain kerana ia tidak berasal dari zaman kanak-kanak? Ini adalah jenis gangguan khas. Seseorang sehingga 20-25 tahun hidup sepenuhnya, belajar di sekolah atau institut, bertemu dengan rakan, bersenang-senang di pesta, dan kemudian setelah serangan panik pertama semuanya berubah. Tanda-tanda pertama fobia sosial muncul pada usia muda, ketika, setelah sekolah, tahap kehidupan bebas yang baru bermula dan berkembang sebagai 4 kegelisahan: ketakutan terhadap orang ramai, takut akan tempat terbuka, takut akan perubahan, ketakutan untuk melakukan perjalanan sendirian. Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya 2 ketakutan, para pakar membincangkan perkembangan agoraphobia.

Bagaimana dan mengapa agoraphobia menampakkan dirinya

Psikoterapi moden mengklasifikasikan agoraphobia sebagai ketakutan kuno, berdasarkan undang-undang fisiologi dan biologi, serta semua keadaan wujud manusia. Ketakutan biologi timbul dalam struktur subkortikal, dan oleh itu kuat dan kukuh. Fobia sosial berdasarkan pada biologi dan muncul disebabkan oleh kerja otak, yang terdiri daripada neuron - sensor keadaan dan emosi. Mereka menangkap bahaya dan kesakitan, menghantar maklumat ke otak..

Latar belakang ketakutan biologi

Ketakutan terhadap kawasan lapang dapat difahami dan dapat dijelaskan secara biologi. Seseorang yang muncul dari gurun ke padang pasir atau savana mendapati dirinya berhadapan dengan fenomena yang tidak diketahui, dan mungkin mengancam nyawa. Tetapi pengalaman itu sendiri berkaitan dengan peralihan ini ke ruang terbuka, di mana tidak ada tempat untuk bersembunyi dari bahaya. Kemudian, ketika pertempuran tentera antara kumpulan orang yang berlainan dan pergerakan global bermula, ketakutan orang ramai bergabung dengan ketakutan ruang. Ingatan genetik adalah seperti berikut - jika ada banyak orang di sekitarnya, ia mengancam akan menghancurkan, menekan, dan mematikan.

Teori Pavlov

Teori ahli akademik Pavlov nampaknya realistik. Dia percaya bahawa fobia adalah ketakutan refleks yang terkawal. Sekiranya sesuatu berlaku pada seseorang atau orang yang disayanginya di tempat yang sesak, ketakutan yang kuat akan dialami, dan apabila terjadi situasi yang serupa, otak membunyikan penggera. Secara beransur-ansur, ketakutan ini berkembang menjadi agoraphobia. Tetapi teori Pavlov juga mempunyai kelemahan, kerana tidak semuanya dapat dijelaskan secara kebetulan. Sebilangan orang yang terselamat dari peristiwa serangan di tempat yang sesak atau tidak diketahui tidak menjadi agorafobik, dan sebaliknya, mereka yang dalam hidupnya tidak ada preseden seperti itu disiksa oleh kegelisahan..

Faktor genetik

Para saintis mendakwa kecenderungan genetik terhadap serangan panik. Sebilangan orang mempunyai nisbah hormon tertentu dengan bahan aktif biologi lain yang dihasilkan oleh otak dan masuk ke dalam darah. Ciri fisiologi dan struktur keperibadian inilah yang membawa kepada gejala ketakutan. Faktor trauma dan tekanan meningkatkan risiko agoraphobia. Prasyarat genetik memperburuk perkembangan agoraphobia dengan kebarangkalian lebih daripada 50%. Sekiranya ibu bapa adalah penyebab fobia, kemungkinan anak itu menghidap neurosis juga tinggi. Persekitaran keluarga dan profesional di mana terdapat ketegangan, tekanan yang berpanjangan, kemurungan secara maksimum membawa kepada kemajuan neurosis, menghabiskan sistem saraf anak, dan menimbulkan ketakutan.

Radas vestibular

Kajian baru menunjukkan bahawa ketakutan terhadap ruang terbuka dikaitkan dengan disfungsi alat vestibular, yang terletak di labirin tulang telinga dalam dan bertanggungjawab untuk mengarahkan pergerakan badan dan kepala. Keseimbangan antara isyarat radas vestibular dan sistem otot-visual dianggap sebagai norma. Agoraphobes bergantung pada persepsi taktil dan visual, dan dengan tanda kabur dan permukaan yang tidak rata, mereka mengalami disorientasi di ruang angkasa dan pergolakan neurologi atau serangan panik yang berkaitan.

Siapa yang dipengaruhi oleh agoraphobia

Orang yang tinggal di kota besar terdedah kepada patologi. Menariknya, gangguan itu tidak direkodkan di kalangan penduduk kampung. Lebih-lebih lagi, di kalangan penduduk bandar, wanita lebih banyak menderita fobia. Asas dan peraturan sosial dikenakan pada sistem bergerak emosi wanita. Berisiko adalah wanita bergantung kepada orang lain tanpa anak yang mempunyai gaji yang kecil. Terdapat juga lebih ramai pesakit wanita di antara mereka yang meminta pertolongan..

Kumpulan yang rentan termasuk neurotik, orang yang menderita epilepsi, penyakit sistem saraf pusat, individu yang mengalami kemurungan manik, orang sensual dengan khayalan yang kaya.

Ketakutan obsesif ditunjukkan pada jenis keperibadian asthenik, pada individu yang lemah secara somatik. Agoraphobia muncul dengan latar belakang penyakit pernafasan (bronkitis kronik, radang paru-paru, tuberkulosis), kecederaan otak traumatik dan pembentukan tumor.

Gambar klinikal

Serangan panik adalah reaksi sistem autonomi secara tiba-tiba dalam kombinasi dengan perasaan kematian yang obsesif. Keadaan perasaan setara dengan menunggang roller coaster, ketika perasaan takut meningkat dengan mendadak dan fungsi kawalan diri menurun. Tempohnya boleh dari 5 hingga 30 minit, bergantung pada tahap serangan panik. Fobia adalah ketakutan obsesif yang selalu difikirkan oleh seseorang. Serangan hanya dapat disertai oleh gejala vegetatif, dan dapat disokong oleh rasa takut. Sekiranya agoraphobia disertai dengan serangan panik dan ketakutan lain, kita boleh membincangkan perkembangan penyakit ini.

Gambaran keadaan ketakutan obsesif adalah manifestasi pada tahap fizikal:

  1. Kaki memberi laluan dan lutut bergetar.
  2. Sensasi yang tidak menyenangkan muncul di dalam, loya, pening.
  3. Denyutan jantung bertambah cepat atau perlahan.
  4. Mulut kering muncul.
  5. Berpeluh meningkat.
  6. Kepala dipenuhi dengan pemikiran yang mengganggu.
  7. Tidak cukup udara, pernafasan menjadi berat.
  8. Selera makan hilang.
  9. Kerja saluran pencernaan terganggu, yang ditunjukkan oleh cirit-birit.
  10. Deringan di telinga.

Berikutan tanda-tanda fisiologi, psikologi muncul apabila seseorang mengetahui tentang penyimpangan:

  • ketakutan bahawa seseorang akan menyedari serangan dinyatakan oleh rasa malu, pengasingan yang berlebihan;
  • takut tidak siuman;
  • takut fungsi organ-organ tertentu, seperti serangan jantung.

Dengan perasaan tidak dilindungi dan lemah, seseorang mengubah model tingkah lakunya, berusaha mengurangkan penyelesaian masalah ke tahap minimum. Mengelakkan manifestasi yang tidak selesa, dia masuk ke dunianya sendiri, merasa terasing.

Malangnya, banyak agoraphobes menggunakan kaedah alternatif atau ubat tradisional untuk menghilangkan gejala. Telah ditetapkan bahawa setiap agoraphobe ke-5 menjadi alkohol. Dalam situasi tertentu, ada kemungkinan untuk menghilangkan emosi dengan segelas, sementara ada yang cuba menghilangkan agoraphobia dengan bantuan cara dan dos alkohol yang lebih berat. Ini adalah jalan yang merosakkan. Keputusan yang tepat adalah menghubungi pakar.

Cara menghilangkan fobia

Apabila diagnosis dibuat, pesakit diperiksa oleh pakar. Pemeriksaan bermaksud melawat dan berunding dengan doktor dengan pelbagai pengkhususan - ahli terapi, pakar neurologi, ahli kardiologi, psikoterapis. Setiap doktor membantah atau mengesahkan adanya gambaran klinikal. Dalam psikiatri, beberapa kaedah digunakan untuk menjelaskan diagnosis: Skala Depresi Beck, Skala Kecemasan Sheehan, Skala Kecemasan Spielberg.

Rawatan terdiri daripada peringkat:

  1. Terapi ubat.
  2. Bantuan psikologi.

Rejimen rawatan ditetapkan bergantung pada jenis agoraphobia - tanpa dan dengan gangguan vegetatif. Pada masa yang sama, rancangan individu dikembangkan, dengan mengambil kira jenis keperibadian dan ciri-ciri kes tersebut..

Teknik terapi

Terdapat beberapa kesukaran untuk menghentikan penyakit ini. Bagaimana menangani agoraphobia jika pesakit takut mendapat rawatan tidak kurang daripada penyakitnya sendiri? Sekiranya panik menyerang, petua berikut akan membantu memberikan pertolongan cemas:

  1. Cuba bernafas sekata jika anda mahu bernafas lebih kerap. Dengan pernafasan yang meningkat, perasaan takut bertambah.
  2. Ambil ubat yang ditetapkan oleh doktor anda pada gejala pertama..
  3. Cuba panaskan anggota badan dengan cara apa pun. Ini akan mengembalikan aliran darah dan mengalihkan perhatian dari keadaan yang menakutkan..
  4. Hubungi ambulans sekiranya keadaan bertambah buruk.

Mengikut jenis gangguan dan kod diagnosis, rawatan yang sesuai untuk agoraphobia dipilih. Parameter ini bergantung pada intensiti ketakutan. Sekiranya serangan panik disertai dengan takikardia, reaksi autonomi yang ganas, kehilangan kesedaran, kod diagnosis F40.01 diberikan, yang membuktikan adanya fobia. Pada masa yang sama, kursus terapi pendedahan ditetapkan, yang merangkumi pengambilan ubat anti-saraf, antidepresan. Tujuan terapi ini adalah untuk menghilangkan manifestasi sampingan dan klinikal, dan bukan hanya pembetulan psikologi serangan panik..

Terapi tingkah laku

Pesakit tanpa gangguan panik dirawat dengan psikoterapi menggunakan kaedah yang membantu mengubah bentuk yang tidak diingini dan menanamkan kemahiran tingkah laku yang berguna. Rawatan semasa untuk agoraphobia disebut terapi tingkah laku kognitif. Agoraphobes adalah orang istimewa yang tidak tahu mempercayai orang lain. Mereka takut bahawa mereka akan disangka atau dikatakan gila, mentertawakan masalah mereka. Oleh itu, pada tahap pertama komunikasi dengan pesakit, doktor membina hubungan di arus kepercayaan. Untuk ini, anamnesis dikumpulkan, semua ketakutan dan pelbagai situasi dipertimbangkan, kerja rumah diberikan.

Untuk lebih memahami ketakutan dan mengatasinya, pesakit, ditemani oleh psikoterapis, datang ke tempat yang paling dia takuti, mensimulasikan situasi di mana dia biasanya panik. Berita baik bagi mereka yang menemui ketakutan di kawasan terbuka - 80% kes, terapi akan sembuh sepenuhnya, tanpa kembali ke keadaan fobia.

Terapi keluarga

Agoraphobia sering "dibiayai" oleh orang yang disayangi. Mereka sering dituturkan oleh ibu bapa yang merasa tenang ketika anak berada berdekatan atau pasangan yang mendapat manfaat daripada jururawat rumah. Zon selesa tertentu dibuat di mana tidak perlu keluar. Ahli psikoterapi mencatat faktor ketergantungan kod sebagai salah satu saat sukar dalam praktik perubatan. Dalam kes ini, psikoterapi keluarga ditunjukkan, kerana agoraphobia pada satu hanya dapat dirawat dengan bekerja dengan pasangan lain juga. Jadi pasangan mengembangkan keinginan untuk diperlukan dan menyelamatkan orang yang dikasihi. Fakta menarik: banyak pesakit yang menderita agoraphobia secara kodependensi menjawab soalan doktor dengan cara yang sama: Apa yang akan berlaku sekiranya rumah runtuh? - Saya akhirnya akan bebas! Oleh itu, langkah penting bukanlah rawatan fobia itu sendiri, tetapi penghapusan sumber kejadiannya. Selalunya berlaku bahawa konflik interpersonal bertindak mengikut peranannya. Setelah menyembuhkan fobia, tetapi tidak menghilangkan punca, ketakutan akan mengambil garis besar baru, dan diagnosis akan mengubah namanya.

Terapi Gestalt

Jenis terapi ini berkesan untuk pesakit yang mengalami serangan kecemasan. Ia bertujuan membentuk tanggungjawab pesakit untuk dirinya sendiri. Tugas psikoterapis, bersama dengan pesakit, adalah belajar memahami diri dari pengalaman sensasi sebelumnya. Arah psikologi mengajar bagaimana menyingkirkan agoraphobia dengan menganalisis tahap serangan yang berbeza dan kaedah mengurangkan akibatnya - tingkah laku yang tidak terkawal. Sekiranya agoraphobe belajar mengambil tindakan pada tahap pertama kegelisahan, maka serangan panik mungkin tidak berkembang, dan gejala dapat dikurangkan. Matlamat utama terapi adalah untuk menyempurnakan teknologi pertolongan diri untuk menghilangkan gangguan fisiologi dan, oleh itu, ketakutan yang menimpanya. Pakar psikoterapi mengesyorkan, sebagai tambahan kepada kaedah rawatan bukan ubat, untuk memiliki set ubat, yang, bersama dengan doktor, dipilih untuk pesakit untuk menghilangkan tanda-tanda patologi pada peringkat serangan yang berlainan. Teknik perkakasan berjaya digunakan untuk mencapai kesan terapeutik.

Rawatan ubat

Ubat adalah sebahagian daripada terapi kompleks untuk gangguan kecemasan-fobik. Terapi ini dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

  • Penenang (ubat herba dibeli di farmasi secara bebas atas cadangan doktor);
  • Penenang atau anxiolytics (ubat simptomatik yang menghilangkan kegelisahan terhad dari segi kesan sampingan dan ketagihan);
  • Andrenoblockers (ubat kecemasan untuk keadaan lanjutan, tingkah laku yang tidak terkawal, diresepkan segera);
  • Antidepresan (bentuk dos pasca panik yang mengurangkan kesan serangan ditetapkan oleh kursus).

Agoraphobia bukan penyakit mental. Ini adalah masalah yang mengecewakan, tetapi bukan situasi yang menggila. Patologi yang berkaitan dengan bidang aktiviti psikoterapi dirawat untuk masa yang lama, tetapi produktif. Semakin awal patologi dikesan, semakin berjaya dan semakin cepat pemulihan. Agoraphobia selama beberapa tahun disembuhkan dalam sebulan, ketakutan lebih dari 5 tahun memerlukan terapi kompleks selama setengah tahun. Pesakit dengan kesan ketidakselarasan sosial yang jelas dirawat secara pesakit dalam, yang tidak dapat melayani diri mereka sendiri, yang tidak dibantu oleh ubat-ubatan atau psikoteknik rawatan.