Utama > Komplikasi

Gejala hidrosefalus serebrum pada orang dewasa

Hydrocephalus otak pada orang dewasa adalah penyakit yang boleh terjadi sebagai komplikasi pelbagai penyakit otak, seperti strok, kecederaan otak traumatik, tumor, pendarahan, proses menular, meningitis.

Dan juga sebagai bentuk nosologi bebas, di mana terdapat proses aktif pengumpulan cecair serebrospinal di ruang cecair serebrospinal. Gejala klinikal dan manifestasi penyakit bergantung pada sebab dan bentuk hidrosefalus pada orang dewasa:

  • gangguan peredaran CSF - hidrosefalus oklusif, bentuk proksimal dan distal
  • gangguan penyerapannya - bentuk penyerapan dan bukan resapan
  • pelanggaran pengeluarannya - bentuk hipersecretori di mana ventrikel otak meningkat

Hari ini, hidrosefalus pada orang dewasa tidak mempunyai batasan diagnostik yang jelas.

Hydrocephalus otak pada orang dewasa adalah penyakit yang dirawat oleh pakar neurologi dan pakar bedah saraf. Sebilangan besar orang, dan juga doktor, menganggap hidrosefalus sebagai patologi pediatrik secara eksklusif, yang dalam beberapa tahun kebelakangan ini sering dicatat pada kanak-kanak dan hampir selalu menjadi penyakit kongenital. Untuk 1 ribu bayi yang baru lahir terdapat 1-10 kanak-kanak dengan otak yang jatuh. Baca lebih lanjut mengenai rawatan hidrosefalus pada kanak-kanak.

Itulah sebabnya hari ini tidak ada kriteria yang jelas untuk diagnosis hidrosefalus pada orang dewasa di klinik dan hospital yang tidak khusus (walaupun sudah cukup untuk melakukan Rheoencephalography dan echo-encephalography). Dan selalunya pesakit selepas kecederaan dan strok dengan alasan penyakit lain tidak berjaya dirawat di hospital psikiatri, hospital neurologi, klinik dan dikeluarkan dari hospital biasa dengan diagnosis:

  • akibat strok
  • sindrom psychoorganic
  • akibat kecederaan otak traumatik
  • demensia genesis campuran
  • ensefalopati selepas peredaran darah atau pasca trauma

Walau bagaimanapun, dengan pemeriksaan khusus pesakit di hospital bedah saraf, pada populasi berusia lebih dari 18 tahun, sindrom hidrosefalik dijumpai pada 25% pesakit dewasa. Tetapi diagnosis hidrosefalus yang tepat pada masanya, cekap dan mencukupi pada orang dewasa dengan rawatan pembedahan yang betul memungkinkan hampir 100% kes mencapai pemulihan pesakit, untuk membantu mereka dalam pemulihan sosial. Selepas operasi yang dilakukan oleh pakar yang berkelayakan, kebanyakan pesakit dapat kembali ke pekerjaan sebelumnya, ada yang, dengan penyesuaian kerja yang tidak lengkap setelah pembedahan, dapat dilakukan tanpa bantuan luar, kembali ke kehidupan yang penuh.

Terutama yang relevan adalah kaedah moden saliran luaran dan pengenalan trombolitik ke dalam ventrikel otak, yang memungkinkan untuk mengurangkan kematian dalam bentuk hidrosefalus akut yang timbul akibat pendarahan subarachnoid nontraumatik. Oleh kerana seseorang, pada permulaan penyakit seperti itu, meninggal dalam 2 hari, dan pemberian rawatan pembedahan kecemasan menyelamatkan nyawanya dan menstabilkan keadaan pesakit untuk waktu yang lama.

Sebab-sebab kejadiannya

Sehingga kini, telah terbukti bahawa hampir semua gangguan, patologi sistem saraf pusat dapat menyumbang kepada komplikasi seperti hidrosefalus. Penyakit utama yang paling biasa di mana hidrosefalus boleh terbentuk:

  • Strok iskemia atau hemoragik - gangguan akut peredaran serebrum.
  • Penyakit onkologi - tumor otak, sering berlaku penyetempatan intraventrikular, batang, parastem.
  • Ensefalopati pelbagai asal - pasca trauma, keadaan hipoksia kronik, alkoholisme.
  • Penyakit berjangkit dan keradangan pada sistem saraf pusat - batuk kering, meningitis, ensefalitis, ventrikulitis.
  • Pendarahan intraventrikular, subarachnoid trauma atau bukan trauma yang timbul akibat pecahnya aneurisma dan saluran arteriovenous otak.

Hidrosefalus dalaman dan luaran pada orang dewasa

Terdapat banyak klasifikasi hidrosefalus yang berbeza, yang utama adalah hidrosefalus kongenital atau diperoleh. Hydrocephalus otak pada orang dewasa adalah jenis hidrosefalus yang diperoleh, yang pada gilirannya dibahagikan kepada 3 jenis mengikut patogenesis. Sebelumnya, terdapat juga hidrosefalus luaran bentuk 4, campuran, yang ditunjukkan oleh peningkatan ruang subarachnoid dan ventrikel otak dengan atrofi otak progresif.

Namun, sekarang proses seperti itu tidak dianggap hidrosefalus, tetapi disebut sebagai atrofi serebrum, kerana dengan hidrosefalus luaran pada orang dewasa, pengembangan ruang subarachnoid dan peningkatan ventrikel otak tidak disebabkan oleh pengumpulan CSF yang berlebihan, peredaran yang terganggu, proses pengeluarannya, penyerapan, tetapi merupakan akibat atrofi tisu otak, mengurangkan jisimnya. Klasifikasi hidrosefalus pada orang dewasa:

Dengan patogenesis
  • Terbuka - hidrosefalus berkomunikasi, tidak dapat diserap. Dalam kes ini, proses penyerapan cecair serebrospinal terganggu kerana kerosakan pada sinus vena, mesh, arachnoid villi, granulasi pachyon, sementara penyerapan CSF ke dalam vena terganggu.
  • Tertutup - hidrosefalus oklusif, tidak berkomunikasi, dalam kes ini, perubahan aliran CSF berlaku kerana penutupan laluan CSF setelah proses lekatan keradangan, disebabkan oleh tumor atau pembekuan darah.
  • Hidrosefalus hipersecretori, ia muncul kerana pengeluaran cecair serebrospinal yang berlebihan.
Oleh tahap tekanan cecair serebrospinal
  • Hipotensif
  • Hipertensi
  • Normotensif
Dengan kadar aliran
  • Hidrosefalus kronik, yang tempohnya adalah dari 21 hari hingga enam bulan atau lebih.
  • Hidrosefalus subakut, progresif yang berlangsung selama sebulan.
  • Hidrosefalus akut, di mana waktu dari permulaan tanda-tanda dan gejala hidrosefalus pertama pada orang dewasa hingga permulaan dekompensasi kasar tidak lebih dari 3 hari.

Gejala, tanda hidrosefalus

Hidrosefalus akut

Dengan perkembangan hidrosefalus oklusif pada orang dewasa, gejalanya disebabkan oleh tanda-tanda peningkatan tekanan intrakranial:

Sakit kepala - terutama diucapkan pada waktu pagi ketika bangun tidur, yang dijelaskan oleh peningkatan tekanan intrakranial semasa tidur.

Mual dan muntah - juga diperhatikan pada waktu pagi, setelah muntah, sakit kepala kadang-kadang berlaku.

Mengantuk adalah salah satu tanda yang paling berbahaya dari peningkatan tekanan intrakranial, jika mengantuk berlaku, ini bermakna kemerosotan gejala neurologi yang cepat dan agak mendekat.

Gejala dislokasi aksial otak adalah kemurungan cepat dari kesedaran pesakit hingga koma dalam, sementara pesakit mengambil posisi kepala yang dipaksa, gangguan oculomotor muncul. Sekiranya pemampatan medulla oblongata berlaku, maka tanda hidrosefalus ditunjukkan oleh penghambatan aktiviti kardiovaskular dan pernafasan, yang boleh membawa maut.

Stagnasi saraf optik - pelanggaran arus aksoplasma di saraf optik dan peningkatan tekanan di ruang subarachnoid di sekelilingnya, yang menyebabkan gangguan penglihatan.

Hidrosefalus kronik

Sekiranya hidrosefalus kronik terbentuk, maka gejala, gambaran klinikal berbeza dengan hidrosefalus akut pada orang dewasa:

Demensia - selalunya gejala pertama, tanda hidrosefalus serebrum pada orang dewasa berlaku 15-20 hari selepas kecederaan, pendarahan, meningitis atau penyakit lain:

  • Seseorang mengelirukan siang dengan malam, iaitu pada siang hari dia mengalami rasa mengantuk, dan pada waktu malam insomnia.
    Berkurangnya aktiviti umum pesakit, dia menjadi lengang, tidak peduli, tidak peduli, kurang inisiatif.
  • Memori terganggu - pertama sekali, ini adalah penurunan memori berangka jangka pendek, sementara seseorang secara tidak betul memanggil bulan, tarikh, melupakan usianya.
  • Pada peringkat lanjut penyakit ini, gangguan intelektual mnestic-intelektual boleh timbul, apabila seseorang tidak dapat melayani dirinya sendiri, dia mungkin tidak menjawab atau menjawab dalam suku kata monosel, tidak mencukupi, berfikir untuk waktu yang lama, berhenti sebentar antara soalan dengan soalan yang diajukan.

Apraksia berjalan adalah sindrom apabila seseorang yang berada dalam posisi rawan dapat dengan mudah menunjukkan cara berjalan atau menunggang basikal, dan ketika dia bangun, dia tidak dapat berjalan dengan normal, berjalan dengan kaki terpisah, bergoyang, mengocok.

Inkontinensia kencing, gejala ini mungkin tidak selalu ada, dan merupakan tanda hidrosefalus pada orang dewasa yang lewat dan tidak stabil..

Perubahan fundus biasanya tidak ada.

Jenis kajian diagnostik otak pada orang dewasa

  • Tomografi yang dikira adalah diagnosis yang cukup tepat mengenai kontur otak, ventrikel, tengkorak dan ruang subarachnoid., Dilakukan untuk menentukan bentuk dan ukuran ventrikel, untuk menentukan anomali - kista, tumor.
  • Resonans magnetik - menurut data MRI, anda dapat menentukan keparahan dan bentuk hidrosefalus. Kajian-kajian ini sangat diperlukan untuk menjelaskan sebab-sebab terjadinya demam..
  • Cisternografi atau radiografi cisternae dari pangkal tengkorak - ia digunakan untuk menjelaskan jenis hidrosefalus dan menentukan arah cecair serebrospinal.
  • X-ray saluran darah atau angiografi - setelah agen kontras disuntik ke dalam arteri, kelainan pada tahap pembuluh darah dikesan.
  • Pemeriksaan neuropsikologi - mengambil sejarah pesakit, menemu ramah pesakit, yang menunjukkan adanya gangguan, kelainan fungsi otak.
  • Echoencephalografi.

Rawatan hidrosefalus akut dan kronik

  • Diuretik bersifat osmotik (urea dan gewang, glimarit). Saluretik - diacarb, acetazolamide (Carbonic anhydrase inhibitor), asid ethacrynic, furosemide (Lour diuretik)
  • Penyelesaian pengganti plasma (larutan albumin 20%).
  • Ubat vasoaktif - magnesium sulfat (larutan 25%), venotonik (troxevasin, glivenol).
  • Glukokortikosteroid (dexamethasone, prednisolone, methylprednisolone, betamethasone).
  • Penghilang rasa sakit - NSAID (nimesil, nimesulide, ketonal, ketoprofen), anti-migrain (treximed).
  • Barbiturates (fenobarbital, nembutal, amytal).

Sekiranya pesakit mempunyai tanda-tanda klinikal penyakit ini, rawatan bukan pembedahan, konservatif hidrosefalus serebrum pada orang dewasa tidak berkesan. Untuk rawatan hidrosefalus akut, yang paling kerap berlaku dengan pendarahan intraventrikular, ini adalah komplikasi yang luar biasa yang memerlukan campur tangan bedah saraf segera.

Pembedahan

Hari ini, teknologi perubatan dalam rawatan penyakit neurologi di negara maju memungkinkan untuk menggunakan operasi trauma rendah dan dilakukan dengan cepat menggunakan kaedah pembedahan neuroendoskopi. Di Rusia, kaedah ini belum banyak digunakan (di kawasan yang jauh dari Moscow dan St Petersburg) kerana kekurangan pakar yang berkelayakan dan peralatan yang sangat mahal. Di negara-negara Barat, operasi ini meluas.

Inti kaedahnya ialah instrumen khas dengan neuroendoscope (kamera) di hujungnya dimasukkan ke dalam saluran otak. Oleh itu, doktor dapat melihat keseluruhan operasi pada skrin besar. Di bahagian bawah ventrikel ke-3, lubang dibuat dengan kateter khas (ke mana cecair serebrospinal mengalir), yang menghubungkan ke tangki ekstraserebral. Dengan membuat lubang seperti itu, ancaman terhadap kehidupan pesakit hilang. Ahli bedah saraf melakukan pelbagai jenis pembedahan pintasan:

  • ventrikulo-atrial shunting - ventrikel otak disambungkan ke atrium kanan, dan juga ke vena cava yang unggul;
  • ventrikulo-peritoneal shunting - CSF dihantar ke rongga perut;
  • ventriculo-cisternostomy - ke dalam isian oksipital yang lebih besar;
  • operasi pemotongan atipikal - ke rongga lain.

Operasi sedemikian berlangsung 1-2 jam, pesakit menghabiskan 2-3 hari di hospital. Untuk pengeluaran sistem pemotongan minuman keras seperti itu, silikon digunakan - bahan lengai yang selamat untuk badan. Dengan peningkatan tekanan intrakranial di atas normal, sistem ini mengeluarkan cecair serebrospinal ke dalam rongga (rongga perut atau ke dalam tangki oksipital, dll.).

Ventrikel otak. Pengembangan ventrikel otak

Ventrikel otak dianggap sebagai struktur penting secara anatomi. Mereka disajikan dalam bentuk kekosongan pelik, dilapisi dengan ependyma dan berkomunikasi antara satu sama lain. Dalam proses pengembangan dari tiub neural, pembentukan vesikel serebrum berlaku, yang kemudiannya diubah menjadi sistem ventrikel.

Tugas

Fungsi utama yang dilakukan oleh ventrikel serebrum adalah pengeluaran dan peredaran cecair serebrospinal. Ia melindungi bahagian utama sistem saraf daripada pelbagai kerosakan mekanikal, mengekalkan tekanan intrakranial pada tahap normal. Cecair serebrospinal terlibat dalam penghantaran nutrien ke neuron dari darah yang beredar.

Struktur

Semua ventrikel otak mempunyai plexus vaskular khas. Mereka menghasilkan minuman keras. Ventrikel otak dihubungkan antara satu sama lain oleh ruang subarachnoid. Berkat ini, pergerakan cecair serebrospinal dilakukan. Pertama, dari sisi, ia menembusi ke ventrikel otak ke-3, dan kemudian ke keempat. Pada peringkat akhir peredaran, cecair serebrospinal mengalir ke sinus vena melalui granulasi pada membran arachnoid. Semua bahagian sistem ventrikel saling berkomunikasi menggunakan saluran dan lubang.

Bahagian lateral sistem terletak di hemisfera serebrum. Setiap ventrikel lateral otak mempunyai komunikasi dengan rongga ketiga melalui lubang Monroe khas. Bahagian ketiga terletak di tengah. Hipotalamus dan thalamus terbentuk oleh dindingnya. Ventrikel ketiga dan keempat dihubungkan antara satu sama lain melalui saluran panjang. Ia dipanggil Pas Silvian. Melaluinya, peredaran cecair serebrospinal antara saraf tunjang dan otak dilakukan.

Bahagian lateral

Mereka secara konvensional disebut pertama dan kedua. Setiap ventrikel lateral otak merangkumi tiga tanduk dan kawasan tengah. Yang terakhir terletak di lobus parietal. Tanduk anterior terletak di frontal, yang lebih rendah pada temporal, dan posterior di zon oksipital. Terdapat plexus koroid di perimeter mereka, yang tersebar secara tidak rata. Jadi, sebagai contoh, ia tidak ada di tanduk posterior dan anterior. Plexus choroid bermula secara langsung di zon tengah, secara beransur-ansur turun ke tanduk bawah. Di kawasan inilah ukuran plexus mencapai nilai maksimumnya. Untuk ini, kawasan ini dipanggil kusut. Asimetri ventrikel lateral otak disebabkan oleh gangguan pada stroma kusut. Juga, kawasan ini sering mengalami perubahan degeneratif. Patologi semacam ini agak mudah dikesan pada radiografi biasa dan mempunyai nilai diagnostik khas..

Rongga sistem ketiga

Ventrikel ini terletak di diencephalon. Ia menghubungkan pembahagian sisi dengan yang keempat. Seperti pada ventrikel lain, plexus choroid terdapat pada ketiga. Mereka diedarkan di sepanjang bumbungnya. Ventrikel dipenuhi dengan cecair serebrospinal. Dalam bahagian ini, alur hipotalamus sangat penting. Secara anatomi, ia adalah sempadan antara tubercle optik dan wilayah submucus. Ventrikel otak ketiga dan keempat dihubungkan oleh saluran air Sylvian. Elemen ini dianggap sebagai salah satu komponen penting otak tengah..

Rongga keempat

Bahagian ini terletak di antara pons, cerebellum dan medulla oblongata. Rongga bentuknya serupa dengan piramid. Bahagian bawah ventrikel disebut rhomboid fossa. Ini disebabkan oleh fakta bahawa secara anatomi adalah kemurungan yang kelihatan seperti rombus. Ia dilapisi dengan warna kelabu dengan sebilangan besar tubercles dan kemurungan. Atap rongga dibentuk oleh layar serebrum bawah dan atas. Nampaknya tergantung di atas lubang. Plexus vaskular relatif autonomi. Ia merangkumi dua bahagian lateral dan medial. Plexus choroid melekat pada permukaan bawah rongga lateral, memanjang ke lilitan lateral. Melalui pembukaan medial Magendie dan bukaan lateral simetris Lyushka, sistem ventrikel dihubungkan dengan ruang subarachnoid dan subarachnoid.

Perubahan struktur

Pengembangan ventrikel otak memberi kesan negatif terhadap aktiviti sistem saraf. Keadaan mereka dapat dinilai menggunakan kaedah diagnostik. Jadi, sebagai contoh, dalam proses pengiraan tomografi, dinyatakan sama ada ventrikel otak membesar atau tidak. MRI juga digunakan untuk tujuan diagnostik. Asimetri ventrikel lateral otak atau gangguan lain boleh dicetuskan oleh pelbagai sebab. Di antara faktor memprovokasi yang paling popular, para pakar menyebut peningkatan pembentukan cecair serebrospinal. Fenomena ini menyertai keradangan pada plexus choroid atau papilloma. Asimetri ventrikel otak atau perubahan ukuran rongga mungkin akibat gangguan aliran keluar cecair serebrospinal. Ini berlaku apabila lubang Lyushka dan Magendie menjadi tidak dapat dilalui kerana munculnya keradangan pada membran - meningitis. Penyebab penyumbatan juga boleh menjadi reaksi metabolik terhadap latar belakang trombosis vena atau pendarahan subarachnoid. Selalunya asimetri ventrikel otak dikesan dengan adanya neoplasma volumetrik di rongga kranial. Ini mungkin abses, hematoma, kista, atau tumor.

Mekanisme umum pengembangan pelanggaran aktiviti rongga

Pada peringkat pertama, terdapat kesukaran aliran keluar cecair serebrum ke ruang subarachnoid dari ventrikel. Ini memprovokasi pengembangan rongga. Pada masa yang sama, tisu di sekitarnya dimampatkan. Berkaitan dengan sekatan utama aliran keluar cecair, sejumlah komplikasi timbul. Salah satu yang utama adalah kejadian hidrosefalus. Pesakit mengadu sakit kepala secara tiba-tiba, loya dan, dalam beberapa kes, muntah. Gangguan fungsi vegetatif juga dijumpai. Gejala ini disebabkan oleh peningkatan tekanan di dalam ventrikel yang bersifat akut, yang merupakan ciri beberapa patologi cecair serebrospinal..

Cecair serebrum

Saraf tulang belakang, seperti otak, digantung di dalam unsur-unsur tulang. Kedua-duanya dicuci dengan minuman keras dari semua sisi. Cecair serebrospinal dihasilkan di pleksus koroid dari semua ventrikel. Peredaran cecair serebrospinal dilakukan kerana hubungan antara rongga di ruang subarachnoid. Pada kanak-kanak, ia juga melalui saluran tulang belakang tengah (pada orang dewasa, ia tumbuh di beberapa kawasan).

Pelebaran ventrikel lateral otak, sebab dan diagnosisnya

Di bawah pelebaran ventrikel lateral otak, para pakar memahami pengembangan rongga dalaman organ yang ketara. Keadaannya boleh menjadi fisiologi - pada bayi baru lahir, atau patologi - menunjukkan penyakit yang terbentuk. Penyebab gangguan tersebut adalah kedua-dua faktor luaran - trauma kraniocerebral, dan dalaman - misalnya, jangkitan saraf yang dialami. Diagnosis dan pemilihan terapi adalah hak istimewa ahli neuropatologi.

Petunjuk ukuran normal

Di dalam tubuh manusia, sistem ventrikel adalah beberapa rongga yang saling anastomis. Mereka berkomunikasi dengan ruang subarachnoid, serta saluran saraf tunjang. Secara langsung di dalam rongga, cecair khas bergerak - cecair serebrospinal. Dengan bantuannya, tisu menerima nutrien dan molekul oksigen.

Pembentukan berongga intraserebral terbesar tentu saja adalah ventrikel lateral. Mereka dilokalisasi di bawah corpus callosum - di kedua-dua sisi garis median, simetri satu sama lain. Pada masing-masing, adalah kebiasaan untuk membezakan beberapa bahagian - bahagian depan dengan bahagian bawah, serta tanduk belakang dan badan itu sendiri. Berbentuk seperti Bahasa Inggeris S.

Biasanya, ukuran ventrikel dinilai dengan mengambil kira ciri anatomi individu - tidak ada standard yang seragam. Pakar dipandu oleh parameter purata. Penting untuk mengetahui ukuran ini untuk bayi hingga setahun - untuk tujuan diagnosis awal hidrosefalus.

Nilai normal untuk kanak-kanak:

Unit anatomiBayi yang baru lahir, mm3 bulan, mm6 bulan - 9 bulan, mm12 bulan, mm
Ventrikel lateral23.5 - / + 6.836.2 - / + 3.960.8 - / + 6.764.7 - / + 12.7

Bagi orang dewasa, parameternya mestilah dalam jangkauan - tanduk anterior ventrikel lateral kurang dari 12 mm pada orang di bawah 40 tahun, sementara tubuhnya 18-21 mm hingga 60 tahun. Melebihi dimensi ventrikel otak yang berkaitan dengan usia lebih dari 10% memerlukan penyelidikan tambahan - untuk menubuhkan dan menghilangkan punca.

Pengelasan

Kriteria utama untuk pemisahan dilatasi ventrikel lateral di otak adalah - ukuran rongga, etiologi pengembangan, usia pesakit, penyetempatan perubahan patologi.

Setiap pakar neuropatologi memilih klasifikasi gangguan yang optimum. Walau bagaimanapun, kebanyakan doktor mematuhi asas diagnosis:

  1. Pada masa yang diduga munculnya fokus di otak:
  2. tempoh pranatal;
  3. pengenalpastian peningkatan ventrikel otak pada bayi baru lahir;
  4. pengembangan rongga otak pada orang dewasa.
  5. Dengan penyetempatan:
  6. peningkatan ventrikel kiri;
  7. fokus sebelah kanan;
  8. kekalahan dua hala.
  9. Menurut etiologi:
  10. dilatasi ventrikel pasca-jangkitan;
  11. perubahan pasca trauma;
  12. pengembangan toksik;
  13. fokus tumor di otak;
  14. penyakit vaskular.
  15. Mengikut keterukan:
  16. ventrikel otak yang sedikit membesar pada bayi;
  17. dilatasi sederhana;
  18. perubahan teruk pada ventrikel.

Sebagai tambahan, pakar boleh menunjukkan dalam diagnosis sama ada terdapat komplikasi - contohnya, hidrosefalus atau masalah intelektual / neurologi.

Sebab-sebabnya

Tahap perkembangan sistem saraf pusat pada manusia memberikan bahawa dengan peningkatan ukuran otak, parameter ventrikel juga akan berubah. Untuk setiap tempoh, penyebab dilatasi rongga lateral mempunyai ciri tersendiri..

Secara umum, faktor-faktor yang memprovokasi utama adalah seperti berikut:

  • kecederaan otak atau jatuh;
  • neuroinfeksi - contohnya, meningitis atau sifilis kongenital;
  • neoplasma otak;
  • trombosis saluran cerebral;
  • sebatan;
  • anomali dalam perkembangan struktur otak - contohnya, tanduk anterior ventrikel.

Mekanisme pengembangan dilatasi adalah pengeluaran berlebihan cecair serebrospinal, atau pelanggaran penjerapan / aliran keluarnya dari rongga otak.

Dalam beberapa kes, mustahil untuk menentukan penyebab sebenar pengembangan rongga - varian idiopatik dari gangguan tersebut. Doktor akan memilih rejimen terapi dengan mengambil kira tanda-tanda klinikal utama. Lebih jarang, asas dilatasi dilihat sebagai inlay struktur otak yang tidak wajar - perlu mengumpulkan anamnesis dengan teliti dari ibu kanak-kanak itu, penyakit apa yang dialaminya selama tempoh kehamilan. Kadang-kadang patologi turun temurun - kelainan genetik.

Gejala

Pada peringkat awal pembentukan untuk ventrikel otak yang melebar pada bayi, tanda-tanda klinikal khas mungkin tidak dapat ditentukan - kanak-kanak berkelakuan sesuai dengan norma usia, kerana mekanisme penyesuaian dapat melawan pengeluaran berlebihan cecair serebrospinal.

Namun, apabila pengembangan ventrikel lateral otak pada anak meningkat, dia mula bimbang tentang akibat hidrosefalus - tekanan patologi pada struktur otak akibat edema tisu. Tanda-tanda utama hipertensi intrakranial:

  • serangan sakit kepala yang kerap;
  • pertumbuhan fontanelles yang perlahan;
  • pembengkakan tisu di antara jahitan tengkorak;
  • loya dan muntah tanpa berasa lebih baik;
  • penurunan selera makan, regurgitasi yang kerap;
  • memperburuk tidur;
  • memiringkan kepala ke belakang;
  • hipertonia otot;
  • kurang berminat dengan peristiwa semasa, sikap tidak peduli;
  • kecenderungan untuk epilepsi.

Pada pesakit dewasa, pelanggaran aliran keluar cecair serebrospinal dari ventrikel lateral ditunjukkan oleh perasaan gangguan berterusan di dalam kepala, pening berterusan dengan mual. Keupayaan seseorang untuk bekerja berkurang, dia mengalami keadaan fobia kecemasan. Pada masa yang sama, pengambilan analgesik standard tidak meningkatkan kesejahteraan..

Dengan sindrom hipertensi-hidrosefalik yang berterusan, orang mengalami paresis / kelumpuhan, serta kesukaran serius dengan pertuturan, penglihatan, pendengaran, dan penurunan kemampuan intelektual.

Diagnostik

Sekiranya pakar melihat tanda-tanda kegagalan dalam peredaran cecair serebrospinal melalui ventrikel serebrum, atau pesakit mempunyai aduan kemerosotan kesihatan, maka diperlukan pengesahan dilatasi rongga otak.

Adalah mungkin untuk mengenal pasti tanda-tanda sedikit pelebaran ventrikel lateral dengan bantuan kaedah pemeriksaan diagnostik moden seperti pencitraan resonans magnetik. Pada gambar struktur otak, anda dapat melihat secara terperinci kawasan pengembangan, kawasan lesi, penglibatan tisu otak yang berdekatan dalam proses.

Tekanan intrakranial yang meningkat juga akan didiagnosis menggunakan prosedur berikut:

  • echoencephaloscopy;
  • elektroensefalografi;
  • oftalmoskopi;
  • kajian cecair serebrospinal - pengenalpastian neuroinfeksi yang dipindahkan;
  • ujian darah - am, biokimia, untuk proses autoimun.

Hanya setelah perbandingan yang teliti terhadap semua maklumat dari prosedur diagnostik, pakar neuropatologi akan dapat menilai tahap keparahan dilatasi ventrikel lateral, menentukan punca keadaan patologi dan memilih langkah-langkah terapi yang optimum.

Taktik rawatan

Dengan sendirinya, pengembangan ukuran ventrikel otak tidak memerlukan campur tangan - jika tidak ada tanda-tanda klinikal kegagalan tekanan intrakranial. Manakala dalam hal pelanggaran dinamika CSF dan gejala kemerosotan kesihatan yang terbentuk dengan latar belakang ini, doktor akan mengesyorkan terapi konservatif:

  • diuretik - penyingkiran bengkak dari tisu otak;
  • neuroprotectors - pembetulan pengaliran impuls saraf;
  • agen vasoaktif - meningkatkan pemakanan otak;
  • nootropics - meningkatkan peredaran darah tempatan;
  • ubat penenang - normalisasi latar belakang psikosomatik;
  • ubat anti-radang / antibakteria - jika gangguan yang mendasari adalah proses proses berjangkit.

Campur tangan neurosurgi diperlukan jika dilatasi ventrikel terbentuk kerana neoplasma otak, tromboemboli kapal serebrum. Sekiranya perlu, ventrikulostomi dilakukan - mewujudkan hubungan baru antara rongga otak.

Ramalan dan pencegahan

Akibat dari asimetri ventrikel lateral berbeza. Keterukan dan keparahan mereka secara langsung bergantung pada ukuran pengembangan patologi dan usia pesakit. Oleh itu, dengan bentuk gangguan yang ringan pada kanak-kanak, terdapat kelewatan perkembangan jangka pendek, baik dari segi intelektual dan fizikal. Dengan rawatan perubatan yang tepat pada masanya, hidrosefalus dihapuskan sepenuhnya.

Manakala dalam pelebaran rongga yang teruk, pelbagai penyakit neurologi terbentuk - misalnya, cerebral palsy, atau gangguan mental yang berterusan. Tidak ada pencegahan spesifik asimetri ventrikel, kerana hampir mustahil untuk meramalkan penampilannya. Walau bagaimanapun, para pakar menunjukkan bahawa ketika berusaha untuk mendapatkan gambaran yang sihat dari ibu hamil, ia menyumbang kepada kelahiran bayi dengan ukuran rongga otak yang normal. Untuk melakukan ini, anda harus menyerah sebelum mengandung dari kebiasaan individu yang berbahaya, makan dengan betul, cukup tidur, elakkan tekanan emosi dan emosi yang berlebihan.

Punca dan gejala pengembangan ventrikel otak

Sistem yang sesuai untuk otak bayi yang baru lahir diisi dengan cecair dari saraf tunjang, yang mempunyai fungsi pelindung. Ini juga merangkumi ventrikel, yang mengandungi cecair serebrospinal. Pertimbangkan apa yang menyebabkan pengembangan ventrikel di otak dan apa bahaya keadaan ini kepada kesihatan manusia.

Maklumat dari anatomi

Ventrikel lateral bertujuan untuk pengumpulan cecair serebrospinal. Mereka tidak boleh berbeza antara satu sama lain dan mempunyai dimensi yang sama. Ventrikel lateral boleh dipanggil takungan untuk menyimpan cecair serebrospinal. Ukurannya besar berbanding yang lain. Bahagian kiri adalah yang pertama dan sebelah kanan adalah yang kedua. Yang ketiga dihubungkan dengan dua bukaan lateral yang terletak di antara tiang fornix dan hujung thalamic, terletak di hadapan dan dihubungkan oleh elemen ketiga badan interventrikular. Ventrikel keempat terletak berhampiran cerebellum dan mempunyai penampilan yang panjang, mirip dengan rombus. Oleh itu nama rhomboid fossa berasal. Ventrikel lateral terdiri daripada badan, serta tanduk posterior, anterior dan bawah.

Terdapat 4 ventrikel secara keseluruhan:

  • dua daripadanya adalah sisi, yang simetri dan disusun secara berpasangan;
  • dua secara berurutan di sepanjang garis tengah.

Ventrikel keempat diarahkan melalui tangki ke kanal pusat, yang berakhir di tangki terminal.

Menurut piawaian, mereka mesti mempunyai parameter berikut:

  • tanduk yang terletak di depan tidak boleh lebih dari 2 mm;
  • jika kita mempertimbangkan luas badan, maka kedalamannya harus dua kali lebih banyak dan 4 mm;
  • dimensi tangki mestilah dalam jarak 3 - 6 mm.

Ventrikel otak tumbuh sebanding dengan pertumbuhan bayi dan digabungkan dengan ukuran tulang tengkorak, dengan syarat bahawa ini adalah proses yang normal. Peningkatan ventrikel otak mungkin berlaku pada usia berapa pun, tetapi ini akan dinilai sebagai patologi. Dari segi perubatan, fenomena ini disebut "hidrosefalus oklusif". Ini berlaku kerana pelanggaran aliran cecair serebrospinal. Campur tangan pakar adalah wajib di sini.

Tetapi apabila ventrikel otak membesar, maka ini menyebabkan kewaspadaan pada orang tua. Adakah benar ada alasan untuk bimbang? Untuk melakukan ini, ada baiknya memahami sebab-sebab manifestasi ini..

Sekiranya pemeriksaan ultrasound pada janin menunjukkan ventrikel kelima, maka jangan risau: ini adalah perkara biasa.

Fungsi ventrikel bukan sahaja pengumpulan cecair serebrospinal, tetapi juga rembesan cecair serebrospinal. Sekiranya semuanya normal, maka cecair serebrospinal masuk ke ruang subarachnoid. Sekiranya proses ini gagal, diperhatikan bahawa ventrikel otak diperluas. Sekiranya fungsi ini terganggu, tetes berkembang atau, untuk alasan perubatan, ia dipanggil hidrosefalus.

Punca patologi

Pelebaran ventrikel lateral otak, atau ventrikulomegali, harus diteliti secara khusus jika terdapat asimetri. Dengan ventrikel lateral otak yang simetris, ini dapat didiagnosis sebagai hidrosefalus dan sebagai keadaan normal. Dengan asimetri, ternyata ventrikel berlainan ukuran dan tidak seimbang antara satu sama lain. Mungkin ini adalah akibat trauma pada tengkorak. Bagi bayi yang baru lahir, dalam kes ini, operasi bedah saraf diperlukan agar tidak ada akibat yang tidak dijangka. Juga, ventrikel yang tidak simetri boleh menjadi normal, tetapi jika semua ini diperhatikan dalam bentuk ringan. Sebagai peraturan, perbezaan ukuran mereka tidak boleh melebihi 2 mm. Walaupun pilihan ini tidak dikenali sebagai keadaan patologi, pemerhatian dinamik tetap diperlukan agar jumlah ini tidak bertambah..

Peningkatan tanduk di bahagian belakang kepala dianggap tidak normal. Untuk mengenalinya tepat pada masanya, pemeriksaan, ultrasound otak, dan neurosonografi dilakukan. Semua pemeriksaan dilakukan melalui fontanelle bayi yang baru lahir. Lebih-lebih lagi, jika ventrikel tidak dapat dilihat dengan jelas, ini tidak bermakna bahawa ventrikel otak telah mengembang.

Untuk bayi baru lahir, pengembangan ventrikel otak direkodkan hanya apabila dimensi kepingan pepenjuru pada tahap lubang Monroe melebihi 0.5 cm, dan garis halus kontur bawah dikecualikan sepenuhnya.

Punca fenomena ini boleh menjadi kongenital dan diperoleh dari masa ke masa. Senarai penyebab kongenital:

  • perjalanan kehamilan yang salah;
  • melahirkan anak yang sukar;
  • hipoksia janin akut semasa berada di plasenta;
  • penyimpangan dari petunjuk normatif sistem saraf pusat;
  • kekurangan pembangunan;
  • kelahiran pramatang;
  • kecederaan perinatal.

Pakar memberi perhatian khusus kepada pendarahan, baik luaran dan dalaman. Atas sebab ini, penyimpangan dari simetri ventrikel sering berlaku. Mengisi dengan darah, berubah dalam jumlah, menyebabkan perubahan ukurannya. Juga, kategori patologi yang diperoleh merangkumi:

  • jangkitan virus yang telah mempengaruhi janin;
  • komplikasi septik;
  • jangka masa yang panjang yang dihabiskan untuk kelahiran anak dan pembaziran perairan;
  • patologi ibu (contohnya, nabi jantung, dan juga diabetes mellitus).

Pengumpulan cecair di otak bayi yang baru lahir menyebabkan gejala yang mempengaruhi seluruh otak dan boleh menyebabkan keadaan negatif.

Hydrocephalus tidak menyumbang kepada peningkatan rongga CSF dalam masa yang singkat. Kemungkinan pada awalnya tekanan intrakranial meningkat, selepas itu ventrikel lateral mengembang. Yang terakhir tidak terletak relatif ke pusat, akibatnya mereka berada di bawah tekanan yang besar..

Apa yang boleh menjadi akibatnya?

Untuk mengenali tanda-tanda luaran sama ada bayi mengalami tekanan intrakranial, anda harus memberi perhatian kepada:

  • kurang selera makan dan kelesuan;
  • penonjolan saluran darah di dahi, kerana aliran darah vena terhalang;
  • perubahan nada otot, sementara tendon menjadi lebih aktif;
  • menggeletar anggota badan;
  • pengurangan refleks menghisap dan menelan;
  • regurgitasi yang kerap;
  • bengkak dan penonjolan fontanelle;
  • peningkatan saiz kepala, tidak seimbang dengan badan.

Ada kemungkinan sakit kepala, mual, dan dalam beberapa kes, muntah kerana mampatan beberapa bahagian otak.

Mungkin perkara di atas tidak berkaitan dengan ventrikulomegali, namun, ibu bapa harus memerhatikan perubahan yang berlaku.

Mendiagnosis patologi

Setelah fontanelles tumbuh sepenuhnya, dan biasanya ini berlaku dalam satu atau dua tahun, penyakit ini dapat dipantau menggunakan sinar-X atau tomograf.

MRI jauh lebih baik dalam tugas ini. Dengan aplikasinya, anda dapat dengan jelas melihat kontur tisu lembut, serta ventrikel otak dalam semua unjuran. Tetapi ada satu nuansa: perlu berada di medan magnet topografer sekurang-kurangnya 20 minit, dan tidak mungkin setiap anak dapat menahan beban seperti itu. Tidak mustahil bagi orang dewasa untuk menangani tugas seperti itu, dan lebih-lebih lagi bagi orang kecil. Oleh itu, tidur ubat digunakan untuk kanak-kanak, jika, tentu saja, tidak dikontraindikasikan untuk mereka..

Sekiranya untuk beberapa sebab mustahil untuk melakukan MRI, maka tomografi digunakan. Oleh itu, pengembangan ventrikel serebrum dapat ditentukan. Tetapi semasa menjalankan tinjauan ini, terdapat juga kekurangan:

dos sinaran memasuki badan bayi;

peperiksaan yang kurang memuaskan.

Walau bagaimanapun, dalam kes ini, anestesia tidak diperlukan. Dengan pendarahan subarachnoid, topografer akan dapat menentukan tempat pengumpulan darah dengan lebih tepat daripada tomograf magnetik.

Rawatan penyakit

Apabila ventrikel di kepala melebar, persoalan timbul di hadapan ibu bapa: bolehkah patologi ini dirawat? Atau mungkin dengan masa dia akan melewati dirinya sendiri?

Sekiranya tidak ada perubahan dalam perkembangan anak itu dan dia makan, tidur dan berkembang dengan baik, ini bermakna bahawa tidak perlu rawatan, semuanya akan hilang dengan sendirinya. Inilah yang dikatakan oleh para pakar. Rawatan akan diperlukan hanya jika tekanan cecair serebrospinal meningkat. Ini diperiksa menggunakan tomograf, dan diagnosis diperjelaskan ketika mengambil tusukan. Tetapi melakukan yang terakhir adalah kes yang melampau. Manipulasi ditunjukkan untuk penyakit meningitis, walaupun tidak menyebabkan dilatasi ventrikel..

Untuk rawatan patologi, vitamin, agen diuretik dan antihipoksidan ditetapkan. Sebagai tambahan untuk rawatan utama, sebagai peraturan, latihan urut dan fisioterapi ditetapkan. Untuk mengelakkan komplikasi yang disebabkan oleh rawatan, anda harus menggunakan ubat tepu dengan kalium.

Kes patologi lain

Dalam beberapa kes, patologi diperhatikan apabila ventrikel otak melebar pada saudara dewasa, iaitu penyakit ini diwarisi. Juga, jangan panik jika terdapat ventrikel yang melebar di ruang otak. Mungkin fenomena ini disebabkan oleh fakta bahawa bayi mempunyai kepala yang besar. Bagi kanak-kanak berumur satu tahun, patologi ini tipikal. Dalam kes ini, kandungan semua cecair serebrospinal di rongga mereka harus didiagnosis..

Sekiranya cecair serebrospinal dihasilkan secara berlebihan, maka atas sebab ini ventrikel juga dapat diluaskan. Dengan aliran keluar cecair serebrospinal yang lemah kerana halangan di jalannya dalam bentuk dilatasi sistem. Juga, patologi menjadi ketara pada bayi baru lahir yang dilahirkan sebelum waktunya. Sekiranya perubahan parameter ventrikel disyaki, keadaan ini dinilai oleh pakar, dan indikator dibandingkan dengan ukuran normal..

Apabila ventrikel di otak manusia diluaskan, ini memerlukan penyahkodan dan penerangan oleh doktor..

Pendekatan inovatif untuk rawatan hidrosefalus

Hydrocephalus adalah pengumpulan cecair serebrospinal yang berlebihan di rongga kranial, akibatnya ukuran ruang subarachnoid, tangki basal, dan ventrikel otak meningkat. Semua keadaan telah dibuat untuk rawatan pesakit hidrosefalus di hospital Yusupov. Klinik neurologi menggunakan calon dan doktor sains perubatan, doktor dari kategori tertinggi. Ahli neurologi mempunyai pengetahuan dan pengalaman untuk mendiagnosis penyakit dengan cepat dan memberikan terapi yang mencukupi.

Untuk memeriksa pesakit, doktor menggunakan alat terkini dari pengeluar dunia terkemuka. Semasa menyusun rejimen rawatan individu, doktor mengambil kira penyebab, jenis dan keparahan hidrosefalus. Doktor meramalkan perjalanan penyakit dan mencegah kesan hidrosefalus pada orang dewasa. Sekiranya keberkesanan terapi rendah, doktor secara kolektif memutuskan perlunya melakukan pembedahan pada mesyuarat majlis pakar dengan penyertaan profesor, pakar neurologi dan pakar bedah saraf kategori tertinggi.

Ahli bedah saraf di klinik rakan kongsi menggunakan kaedah rawatan pembedahan moden untuk merawat pesakit dengan hidrosefalus. Doktor, jika ditunjukkan, melakukan pembedahan pintasan atau endovaskular. Selepas campur tangan pembedahan, gejala penyakit menurun pada pesakit, kualiti hidup bertambah baik.

Punca hidrosefalus

Hydrocephalus berkembang sebagai hasil dari pengumpulan cecair serebrospinal dalam sistem cairan serebrospinal dalam hal pengeluaran sejumlah besar cairan serebrospinal, malabsorpsi atau gangguan peredaran cairan serebrospinal. Sekiranya terdedah kepada faktor-faktor yang merosakkan pada otak janin semasa perkembangan intrauterin, hidrosefalus kongenital berlaku. Pengambilan hidrosefalus berkembang di bawah pengaruh pelbagai mekanisme patologi selepas kelahiran anak.

Penyebab hidrosefalus kongenital berikut diketahui:

  • jangkitan intrauterin (hidrosefalus, toksoplasmosis, sitomegali, sifilis);
  • kecederaan kelahiran;
  • kecacatan dalam pengembangan sistem cecair serebrospinal (atresia lubang Magendie dan Lushka, stenosis saluran air sylvian, kecacatan struktur ruang subarachnoid, sindrom Dandy-Walker);
  • anomali pada perkembangan tengkorak dan tulang belakang (kesan basilar kongenital, cacat Chiari).

Hydrocephalus yang diperolehi berlaku akibat proses keradangan otak dan membrannya, kecederaan otak traumatik, gangguan vaskular akut dan kronik. Hydrocephalus pada orang dewasa sering berkembang dengan latar belakang kista koloid dari ventrikel ketiga dan tumor intraserebral (germinoma, astrocytoma, ganglioneuroma) yang tumbuh ke ventrikel serebrum atau memampatkan laluan cecair serebrospinal, mengganggu peredaran normal cecair serebrospinal dan aliran keluarnya dari rongga kranial. Atrofi (penggantian) hidrosefalus pada orang dewasa berlaku akibat atrofi yang berkaitan dengan usia atau kematian tisu otak selepas trauma. Akibat penurunan volume otak, ruang bebas terbentuk di dalam cranium, yang mengisi dengan cairan serebrospinal. Hidrosefalus atropik pada orang tua dapat berkembang dengan latar belakang gangguan bekalan darah ke otak dalam aterosklerosis saluran otak, hipertensi arteri, makroangiopati diabetes.

Jenis hidrosefalus pada orang dewasa

Bezakan antara hidrosefalus terbuka (berkomunikasi), tertutup (oklusif) dan penggantian. Hidrosefalus serebral terbuka pada orang dewasa melibatkan komunikasi ruang bebas di mana cecair serebrospinal beredar. Ia berkembang apabila keseimbangan pengeluaran dan penyerapan semula cecair serebrospinal terganggu. Terdapat hidrosefalus hyperproductive, resorptive dan campuran.

Hidrosefalus serebral tertutup pada orang dewasa berkembang akibat gangguan patensi cecair serebrospinal pada pelbagai tahap. Dengan penyumbatan pada bukaan interventrikular, satu ventrikel lateral otak mengembang. Sekiranya halangan terletak pada tahap ventrikel ketiga, kedua ventrikel lateral mengembang. Pelanggaran patensi pada tahap saluran air otak dan ventrikel IV menyebabkan pengembangan ventrikel lateral dan ketiga, pada tahap cisterna magna - ke pengembangan seluruh sistem ventrikel otak.

Penggantian hidrosefalus boleh menjadi akibat penuaan fisiologi badan atau berkembang dalam keadaan patologi sistem saraf pusat, disertai dengan perubahan atropik (penyakit Alzheimer, penyakit Creutzfeldt-Jakob). Bentuk penyakit ini tidak berlaku untuk hidrosefalus sejati yang disebabkan oleh dinamika CSF yang terganggu, tetapi timbul sebagai akibat mengisi ruang "bebas" di dalam tengkorak dengan cairan serebrospinal.

Sesuai dengan lokasi ruang cecair serebrospinal yang diperluas berkaitan dengan tisu otak, jenis hidrosefalus berikut pada orang dewasa dibezakan: dalaman (intraventrikular), luaran (subarachnoid) dan bercampur. Bergantung pada tahap intrakranial, hidrosefalus hipertensi dan normotensif dibezakan. Dalam aspek fungsional dan klinikal, terdapat hidrosefalus progresif (meningkat), stabil (tidak berubah dari masa ke masa) dan mundur (menurun). Hidrosefalus progresif boleh dikompensasi atau subkompensasi.

Dalam hidrosefalus akut, tidak lebih dari tiga hari berlalu dari saat gejala pertama penyakit ini menjadi dekompensasi kasar. Hidrosefalus progresif subakut berkembang dalam satu bulan dari permulaan penyakit, dan hidrosefalus kronik berkembang dalam 3 minggu hingga 6 bulan.

Gejala hidrosefalus pada orang dewasa

Pengumpulan lebihan cairan serebrospinal di ruang terhad cranium menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial, yang menyebabkan tanda hidrosefalus yang paling khas: sakit kepala yang kuat, mual dan muntah, tekanan pada bola mata yang tidak dapat dilepaskan oleh analgesik.

Gejala hidrosefalus ini pada pesakit dewasa boleh terjadi secara akut atau meningkat secara beransur-ansur, mempunyai sifat sementara pada permulaan penyakit. Penggantian hidrosefalus sering berlaku tanpa tanda-tanda tekanan intrakranial meningkat. Pakar neurologinya di Hospital Yusupov hanya dapat mengesannya dengan pemeriksaan tambahan pesakit. Hydrocephalus otak pada orang dewasa dalam foto mempunyai tanda-tanda ciri: peningkatan jumlah kepala dan tulang frontal.

Dalam kebanyakan kes, hidrosefalus pada orang dewasa disertai oleh gejala neurologi. Ia disebabkan oleh pemampatan struktur serebrum oleh ruang cecair serebrospinal yang diperluas, dan oleh penyakit yang mendasari, yang merupakan penyebab perkembangan hidrosefalus. Dengan hidrosefalus, gangguan vestibular diperhatikan: ketidakstabilan berjalan, pening, bunyi di telinga dan kepala, nystagmus. Fungsi visual terganggu: terdapat penurunan ketara dalam ketajaman visual dan kehilangan kawasan tertentu dari bidang visual. Semasa oftalmoskopi, pakar oftalmologi mencari cakera optik yang sesak. Dengan hidrosefalus yang berpanjangan, atrofi saraf optik berkembang.

Hydrocephalus pada orang dewasa boleh berlaku dengan gangguan pada motor dan sfera deria:

  • paresis dan kelumpuhan;
  • mengurangkan atau kehilangan semua jenis kepekaan;
  • peningkatan refleks tendon dan nada otot;
  • pembentukan kontraksi spastik anggota badan.

Hidrosefalus oklusif, yang disebabkan oleh peredaran cairan serebrospinal yang terganggu di fossa kranial posterior, dicirikan oleh gejala ataksia cerebellar: perubahan dalam tulisan tangan, pergerakan yang tidak proporsional dengan penyebaran besar, gangguan berjalan dan koordinasi.

Pesakit yang menderita hidrosefalus, dari masa ke masa, mengalami gangguan mental, yang ditunjukkan oleh pelanggaran sfera emosi-sukarela: neurasthenia, ketidakstabilan emosi, euforia tanpa sebab dengan peralihan yang cepat ke keadaan apatis. Dengan peningkatan tekanan CSF yang tajam, pesakit mulai berkelakuan agresif.

Diagnostik hidrosefalus

Ahli saraf di Hospital Yusupov melakukan pemeriksaan menyeluruh terhadap pesakit dengan hidrosefalus. Kedudukan dominan di antara kaedah mendiagnosis hidrosefalus kini diduduki oleh tomografi yang dikira. Prosedur dijalankan untuk menentukan ukuran dan bentuk ventrikel, untuk mengenal pasti anomali dan neoplasma perkembangan, kista.

Pencitraan resonans magnetik membolehkan anda menentukan bentuk dan keparahan hidrosefalus. Dengan bantuan kaedah diagnostik ini, punca otak jatuh. Neurosonografi membantu menilai tahap pengembangan ventrikel otak. Prosedur ini digunakan hanya ketika mendiagnosis penyakit pada anak-anak dengan fontanel terbuka, kerana tengkorak menyekat ultrasound. Dengan bantuan neurosonografi, diagnosis intrauterin hidrosefalus dilakukan.

Cisternography adalah kaedah penyelidikan di mana bahan radioaktif disuntik ke dalam cecair serebrospinal. Ia digunakan untuk menjelaskan jenis hidrosefalus dan menentukan arah aliran cecair serebrospinal. Semasa angiografi, agen kontras disuntik ke dalam arteri yang membekalkan darah ke otak. Selepas beberapa ketika, anomali pada tahap pembuluh darah dan proses patologi dikesan. Doktor Hospital Yusupov menggunakan kaedah inovatif untuk mendiagnosis penyakit vaskular serebrum - angiografi resonans magnetik, yang tidak memerlukan pemberian agen kontras. Pemeriksaan neuropsikologi terdiri dalam melakukan tinjauan untuk mengenal pasti kelainan dalam kerja otak.

Rawatan hidrosefalus

Ahli neurologi di Hospital Yusupov mempunyai pendekatan yang berbeza untuk merawat pesakit dengan hidrosefalus. Dengan bentuk penyakit yang mundur, terapi ubat tidak digunakan. Untuk mengurangkan tekanan cecair serebrospinal, pesakit diresepkan diuretik: diacarb, mannitol, lasix. Meningkatkan aktiviti fungsional otak nootropik, venotonik dan angioprotectors.

Dengan hidrosefalus progresif, pakar bedah saraf di klinik rakan kongsi Hospital Yusupov melakukan operasi shunting. Sekiranya terdapat halangan untuk aliran keluar cecair serebrospinal, pembentukan volumetrik dikeluarkan atau lekatan dibedah. Sekiranya terdapat hematoma, ia dikeluarkan secara pembedahan.

Pembedahan endoskopi adalah kaedah inovatif untuk merawat hidrosefalus:

  • ventrikulokisternostomi endoskopi bahagian bawah ventrikel ketiga;
  • pemasangan endoskopi sistem shunt;
  • septostomi;
  • aqueductoplasty;
  • ventrikulositosit;
  • penghapusan endoskopi tumor otak intraventrikular.

Operasi endoskopi mempunyai sejumlah kelebihan berbanding intervensi shunting: mereka mengembalikan aliran fisiologi cecair serebrospinal, trauma rendah, dan meningkatkan kualiti hidup pesakit.

Buat janji temu dengan pakar neurologi dengan menghubungi hospital Yusupov. Pusat hubungan berfungsi sepanjang masa. Selepas pemeriksaan, doktor akan menetapkan pemeriksaan dan rawatan yang berkesan.

Ventrikel otak. Pengembangan ventrikel otak

Otak adalah sistem badan tertutup yang memerlukan perlindungan dari persekitaran luaran. Tulang tengkorak bertindak sebagai penghalang utama, di mana beberapa lapisan cengkerang tersembunyi. Fungsi mereka adalah untuk membuat zon penyangga antara bahagian dalam tengkorak dan otak itu sendiri..

Di samping itu, antara membran ke-2 dan ke-3 terdapat rongga berfungsi - ruang subarachnoid atau subarachnoid, di mana cecair serebrospinal, cecair serebrospinal, sentiasa beredar. Dengan pertolongannya, otak menerima nutrien dan hormon yang diperlukan, serta penyingkiran produk metabolik dan racun..

Sintesis dan kawalan pelepasan cecair serebrospinal dilakukan oleh ventrikel otak, yang merupakan sistem rongga terbuka, dilapisi dari dalam dengan lapisan sel berfungsi.

Otak utama

Adalah mustahil untuk membincangkan secara ringkas struktur organ yang begitu kompleks dan penting. Otak terminal berjalan dari belakang kepala ke dahi. Ia terdiri daripada belahan besar - kanan dan kiri. Ia mempunyai banyak alur dan konvolusi. Struktur organ ini berkait rapat dengan perkembangannya..

Aktiviti manusia yang sedar dikaitkan dengan fungsi korteks serebrum. Para saintis membezakan tiga jenis kulit kayu:

  • Kuno.
  • Tua.
  • Baru. Selebihnya kerak bumi, yang dalam evolusi manusia adalah yang terakhir berkembang.

Diagnostik

Pembesaran ventrikel lateral didiagnosis secara eksklusif menggunakan kaedah instrumental. Skop prosedur yang diperlukan merangkumi:

  • neuroimaging (CT, MRI);
  • echoencephaloscopy;
  • elektroensefalografi;
  • pemeriksaan fundus.

Pada masa yang sama, hanya pencitraan neuro yang memungkinkan untuk menilai secara tepat lebar dan ukuran rongga ventrikel dari anterior hingga tanduk posterior, serta untuk menganalisis keadaan sistem ventrikel secara keseluruhan. Kaedah diagnostik selebihnya adalah tambahan dan digunakan sebagai prosedur tambahan.

Belahan dan strukturnya

Hemisfera adalah sistem kompleks yang terdiri daripada beberapa peringkat. Mereka mempunyai bahagian yang berbeza:

  • frontal;
  • parietal;
  • temporal;
  • oksipital.

Selain lobus, terdapat juga kulit kayu dan subkorteks. Hemisfera saling bekerjasama, saling melengkapi, melakukan tugas yang kompleks. Terdapat corak menarik - setiap bahagian hemisfera bertanggungjawab terhadap fungsinya sendiri..

Sebab-sebabnya

Tahap perkembangan sistem saraf pusat pada manusia memberikan bahawa dengan peningkatan ukuran otak, parameter ventrikel juga akan berubah. Untuk setiap tempoh, penyebab dilatasi rongga lateral mempunyai ciri tersendiri..

Secara umum, faktor-faktor yang memprovokasi utama adalah seperti berikut:

  • kecederaan otak atau jatuh;
  • neuroinfeksi - contohnya, meningitis atau sifilis kongenital;
  • neoplasma otak;
  • trombosis saluran cerebral;
  • sebatan;
  • anomali dalam perkembangan struktur otak - contohnya, tanduk anterior ventrikel.

Mekanisme pengembangan dilatasi adalah pengeluaran berlebihan cecair serebrospinal, atau pelanggaran penjerapan / aliran keluarnya dari rongga otak.

Dalam beberapa kes, mustahil untuk menentukan penyebab sebenar pengembangan rongga - varian idiopatik dari gangguan tersebut. Doktor akan memilih rejimen terapi dengan mengambil kira tanda-tanda klinikal utama. Lebih jarang, asas dilatasi dilihat sebagai inlay struktur otak yang tidak wajar - perlu mengumpulkan anamnesis dengan teliti dari ibu kanak-kanak itu, penyakit apa yang dialaminya selama tempoh kehamilan. Kadang-kadang patologi turun temurun - kelainan genetik.

Sukar untuk membayangkan bahawa korteks, yang memberikan ciri-ciri asas kesedaran, kecerdasan, hanya setebal 3 mm. Lapisan paling nipis ini merangkumi kedua-dua belahan. Ia terdiri daripada sel saraf yang sama dan prosesnya, yang terletak secara menegak.

Lapisan kulit kayu mendatar. Ia terdiri daripada 6 lapisan. Korteks mengandungi banyak kumpulan saraf menegak dengan proses yang panjang. Terdapat lebih daripada 10 bilion sel saraf di sini.

Pelbagai fungsi diberikan kepada korteks, yang dibezakan antara jabatannya yang berbeza:

  • temporal - deria bau, pendengaran;
  • oksipital - penglihatan;
  • parietal - rasa, sentuhan;
  • frontal - pemikiran, pergerakan, pertuturan yang kompleks.

Ia mempengaruhi struktur otak. Setiap neuronnya (ingat bahawa terdapat sekitar 25 bilion daripadanya dalam organ ini) kira-kira 10 ribu sambungan dibuat dengan neuron lain.

Di hemisfera itu sendiri, terdapat ganglia basal - ini adalah kelompok besar yang terdiri daripada bahan kelabu. Ganglia basal inilah yang menyebarkan maklumat. Proses neuron terletak di antara korteks dan inti basal - bahan putih.

Serat saraf yang membentuk jirim putih, mereka mengikat korteks dan formasi yang berada di bawahnya. Subkorteks mengandungi inti subkorteks.

Otak terminal bertanggungjawab untuk proses fisiologi dalam badan, dan juga kecerdasan.

Cecair serebrospinal

Peredarannya berlaku di saluran tengah saraf tunjang, ruang subarachnoid, ventrikel otak. Jumlah keseluruhan cecair serebrospinal pada orang dewasa


hendaklah seratus empat puluh - seratus lima puluh mililiter. Cecair ini dihasilkan dalam jumlah lima ratus mililiter sehari, ia diperbaharui sepenuhnya dalam masa empat hingga tujuh jam. Komposisi cecair serebrospinal berbeza dengan serum darah - ia mempunyai kepekatan klorin, natrium dan kalium yang meningkat, dan juga mengurangkan kehadiran protein secara mendadak.

Cecair serebrospinal juga mengandungi limfosit individu - tidak lebih daripada lima sel setiap mililiter.

Penyerapan komponennya dilakukan di kawasan arachnoid plexus villi, yang menonjol ke ruang subdural yang diperbesar. Pada bahagian kecil, proses ini juga berlaku dengan bantuan ependyma plexus vaskular..

Akibat pelanggaran aliran keluar normal dan penyerapan cecair ini, hidrosefalus berkembang. Penyakit ini dicirikan oleh pengembangan ventrikel dan pemampatan otak. Selama periode pranatal, serta awal kanak-kanak hingga penutupan jahitan tengkorak, peningkatan ukuran kepala juga diperhatikan.

Fungsi cecair serebrospinal:

  • penyingkiran metabolit yang dirembeskan oleh tisu otak;
  • pelunasan gegaran dan pelbagai kejutan;
  • pembentukan membran hidrostatik berhampiran otak, saluran, akar saraf, bebas digantung dalam cecair serebrospinal, kerana ketegangan akar dan saluran darah berkurang;
  • pembentukan medium cecair optimum yang mengelilingi organ-organ sistem saraf pusat - ini memungkinkan untuk mengekalkan keteguhan komposisi ionik, yang bertanggungjawab untuk aktiviti neuron dan glia yang betul;
  • integratif - kerana pemindahan hormon dan bahan aktif biologi yang lain.

Otak perantaraan

Ia terdiri daripada 2 bahagian:

  • ventral (hipotalamus);
  • punggung (metathalamus, thalamus, epithalamus).

Thalamus inilah yang menerima kerengsaan dan menghantarnya ke hemisfera. Ia adalah broker yang boleh dipercayai dan sentiasa sibuk. Nama keduanya ialah puncak bukit visual. Thalamus memberikan penyesuaian yang berjaya terhadap persekitaran yang sentiasa berubah. Sistem limbik menghubungkannya dengan selamat ke otak kecil.

Hipotalamus adalah pusat subkortikal yang mengatur semua fungsi autonomi. Ia mempengaruhi melalui sistem saraf dan kelenjar. Hipotalamus memastikan fungsi normal kelenjar endokrin individu, mengambil bahagian dalam metabolisme yang sangat penting bagi tubuh. Hipotalamus bertanggungjawab untuk proses tidur dan terjaga, makan, minum.

Kelenjar pituitari terletak di bawahnya. Kelenjar pituitari menyediakan termoregulasi, kerja sistem kardiovaskular dan pencernaan..

Tanicites

Istilah ini merujuk kepada sel ependymal khusus yang terletak di bahagian lateral dinding ventrikel ketiga, kemunculan median dan poket infundibular. Sel-sel ini memberikan hubungan antara darah dan cecair serebrospinal dalam lumen ventrikel serebrum.

Mereka mempunyai bentuk kubik atau prismatik; permukaan apikal sel-sel ini ditutup dengan silia individu dan mikrovili. Proses panjang bercabang dari proses basal, yang berakhir dengan pengembangan lamellar yang terletak di kapilari darah. Dengan bantuan tanycytes, zat-zat diserap dari cairan serebrospinal, setelah itu, sepanjang prosesnya, mereka mengangkutnya ke dalam lumen kapal.

Cerebellum

Ia sering disebut sebagai otak kedua. Jabatan ini terletak di belakang jambatan. Ia merangkumi hampir keseluruhan permukaan fossa posterior.

Belahan otak tergantung tepat di atasnya, ia hanya dipisahkan oleh celah melintang. Di bahagian bawah, otak kecil bersebelahan dengan otak bujur. Terdapat 2 belahan, permukaan bawah dan atas, cacing.

Serebelum mempunyai banyak jurang di seluruh permukaannya, di antaranya anda boleh menemui konvolusi (penggelek medula).

Cerebellum terdiri daripada dua jenis bahan:

  • Kelabu. Ia berada di pinggiran dan membentuk kerak bumi.
  • Putih. Ia terletak di kawasan di bawah kulit kayu.

Perkara putih menembusi semua konvolusi, secara harfiah menembus mereka. Ia mudah dikenali dengan garis putihnya yang khas. Dalam perkara putih terdapat penyertaan kelabu - inti. Jalinan mereka dalam keratan rentas secara visual menyerupai pokok bercabang biasa. Ini adalah otak kecil yang bertanggungjawab untuk penyelarasan pergerakan..

Ependymosit choroid

Mereka mengandungi banyak mitokondria, banyak vesikel dan lisosom, dan alat sintetik yang dikembangkan secara sederhana. Permukaan cembung mereka ditutup dengan pelbagai mikrovili. Yang lateral dihubungkan oleh kompleks sebatian dan membentuk interdigitasi. Bentuk basal merangkumi pertumbuhan, mereka dipanggil labirin basal.

Permukaan ependyma dicirikan oleh fakta bahawa terdapat pergerakan sel proses Kolmer, yang dicirikan oleh alat lisosomal yang dikembangkan dengan baik; perlu diperhatikan bahawa mereka dianggap makrofag. Terdapat lapisan ependimosit pada membran bawah tanah, yang memisahkannya dari tisu penghubung berserat pia mater - ia mengandungi banyak kapilari fenestrasi, dan anda juga dapat menemui badan berkalsifikasi berlapis, yang juga disebut nodul.

Ultrafiltrasi selektif komponen plasma darah berlaku ke dalam lumen ventrikel dari kapilari, yang disertai dengan pembentukan cecair serebrospinal, proses ini berlaku dengan bantuan penghalang cecair darah-serebrospinal.

Terdapat bukti bahawa sel ependyma dapat mengeluarkan sejumlah protein dalam cecair serebrospinal. Di samping itu, terdapat penyerapan sebahagian zat dari cecair serebrospinal. Ini membolehkan anda membersihkannya dari produk dan ubat metabolik, termasuk antibiotik..

Ventrikel

Ventrikel otak adalah rongga yang berkaitan dengan ruang subarachnoid, dan juga saluran saraf tunjang. Sekiranya anda tertanya-tanya di mana cecair serebrospinal dihasilkan dan disimpan, ia berada di ventrikel. Di dalamnya mereka ditutup dengan ependyma.

Ependyma adalah membran yang melapisi bahagian dalam ventrikel. Ia juga boleh dijumpai di dalam saluran tulang belakang dan semua rongga sistem saraf pusat..

Jenis ventrikel

Ventrikel dibahagikan kepada jenis berikut:

  • Sebelah. Terdapat cecair serebrospinal di dalam rongga besar ini. Ventrikel lateral otak bersaiz besar. Ini disebabkan oleh fakta bahawa banyak cecair dihasilkan, kerana bukan sahaja otak memerlukannya, tetapi juga saraf tunjang. Ventrikel kiri otak disebut yang pertama, kanan - yang kedua. Ventrikel lateral dikomunikasikan dengan lubang melalui lubang ketiga. Mereka terletak secara simetri. Dari setiap ventrikel lateral, tanduk anterior berangkat, tanduk posterior ventrikel lateral, bahagian bawah, badan.
  • Ketiga. Lokasinya berada di antara puncak bukit visual. Ia berbentuk seperti cincin. Dinding ventrikel ketiga dipenuhi dengan bahan kelabu. Terdapat banyak pusat vegetatif subkortikal di sini. Ventrikel ketiga berkomunikasi dengan ventrikel otak tengah dan lateral.
  • Keempat. Lokasinya adalah antara cerebellum dan medulla oblongata. Ini adalah sisa rongga pundi kencing serebrum, yang terletak di belakang. Bentuk ventrikel keempat menyerupai khemah dengan atap dan bawah. Bahagian bawahnya berbentuk berlian, itulah sebabnya kadang-kadang disebut fossa berbentuk berlian. Terusan saraf tunjang terbuka ke fossa ini di belakang.

Dalam bentuk, ventrikel lateral menyerupai huruf C. Mereka mensintesis minuman keras, yang kemudian mesti beredar di saraf tunjang dan otak.

Sekiranya cecair serebrospinal meninggalkan ventrikel dengan tidak betul, orang itu mungkin didiagnosis dengan hidrosefalus. Dalam kes yang teruk, ia dapat dilihat walaupun oleh struktur anatomi tengkorak, yang cacat akibat tekanan dalaman yang kuat. Cecair yang berlebihan memenuhi seluruh ruang dengan ketat. Ia boleh mengubah kerja bukan sahaja ventrikel, tetapi seluruh otak. CSF yang berlebihan boleh mencetuskan strok.

Rongga sistem ketiga

Ventrikel ini terletak di diencephalon. Ia menghubungkan pembahagian sisi dengan yang keempat. Seperti pada ventrikel lain, plexus choroid terdapat pada ketiga. Mereka diedarkan di sepanjang bumbungnya. Ventrikel dipenuhi dengan cecair serebrospinal. Dalam bahagian ini, alur hipotalamus sangat penting. Secara anatomi, ia adalah sempadan antara tubercle optik dan wilayah submucus. Ventrikel otak ketiga dan keempat dihubungkan oleh saluran air Sylvian. Elemen ini dianggap sebagai salah satu komponen penting otak tengah..

Penyakit

Ventrikel terdedah kepada sejumlah penyakit. Yang paling biasa di antaranya adalah hidrosefalus yang disebutkan di atas. Dengan penyakit ini, ventrikel serebrum dapat berkembang menjadi ukuran patologi yang besar. Dalam kes ini, kepala sakit, perasaan tekanan muncul, koordinasi mungkin terganggu, mual, muntah muncul. Dalam kes yang teruk, sukar bagi seseorang untuk bergerak. Ini boleh mengancam kecacatan dan juga kematian..

Kemunculan tanda-tanda ini boleh bermaksud hidrosefalus kongenital atau diperolehi. Akibatnya merugikan otak dan badan secara keseluruhan. Peredaran darah mungkin terganggu kerana pemampatan tisu lembut yang berterusan, ada risiko pendarahan.

Doktor mesti menentukan penyebab hidrosefalus. Ia boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Jenis terakhir berlaku dengan tumor, sista, kecederaan, dll. Semua jabatan menderita dalam kes ini. Penting untuk memahami bahawa perkembangan patologi secara beransur-ansur akan memburukkan lagi keadaan pesakit, dan perubahan yang tidak dapat dipulihkan akan berlaku pada serat saraf.

Gejala patologi ini dikaitkan dengan fakta bahawa cecair serebrospinal dihasilkan lebih daripada yang diperlukan. Bahan ini cepat terkumpul di rongga, dan kerana terdapat penurunan aliran keluar, cairan serebrospinal tidak mengalir, sebagaimana mestinya normal. CSF terkumpul boleh berada di ventrikel dan meregangkannya, ia memampatkan dinding vaskular, mengganggu peredaran darah. Neuron tidak mendapat pemakanan dan mati dengan cepat. Mustahil untuk memulihkannya kemudian..

Hydrocephalus sering menyerang bayi baru lahir, tetapi ia boleh muncul pada hampir semua usia, walaupun jarang berlaku pada orang dewasa. Peredaran cecair serebrospinal yang betul dapat dilakukan dengan rawatan yang tepat. Satu-satunya pengecualian adalah kes kongenital yang teruk. Semasa kehamilan, pada ultrasound, anda dapat melihat kemungkinan hidrosefalus anak.

Sekiranya semasa kehamilan seorang wanita membiarkan kebiasaan buruknya, tidak mengikuti diet yang baik, ini menyebabkan peningkatan risiko hidrosefalus janin. Perkembangan ventrikel asimetrik juga mungkin.

Untuk mendiagnosis patologi dalam fungsi ventrikel, MRI, CT digunakan. Kaedah ini membantu mengenal pasti proses yang tidak normal pada peringkat awal. Dengan rawatan yang mencukupi, keadaan pesakit dapat diperbaiki. Pemulihan sepenuhnya juga mungkin.

Ventrikel boleh mengalami keadaan patologi yang lain. Sebagai contoh, asimetri mereka mempunyai kesan negatif. Ia dapat dikesan melalui tomografi. Gangguan fungsi vaskular atau proses degeneratif membawa kepada asimetri.

Juga, perubahan patologi dapat memprovokasi tumor, keradangan.

Sekiranya terdapat peningkatan jumlah cecair serebrospinal, ini dapat terjadi bukan hanya kerana pengeluarannya yang berlebihan, tetapi juga dari fakta bahawa tidak ada aliran keluar cecair yang normal. Ini mungkin disebabkan oleh penampilan neoplasma, hematoma, pembekuan darah.

Dengan penyakit ventrikel, pesakit prihatin dengan masalah kesihatan yang serius. Otak mengalami kekurangan nutrien, oksigen, hormon. Dalam kes ini, fungsi pelindung cecair serebrospinal terganggu, keracunan badan bermula, tekanan intrakranial meningkat.

Mekanisme umum pengembangan pelanggaran aktiviti rongga

Pada peringkat pertama, terdapat kesukaran aliran keluar cecair serebrum ke ruang subarachnoid dari ventrikel. Ini memprovokasi pengembangan rongga. Pada masa yang sama, tisu di sekitarnya dimampatkan. Berkaitan dengan sekatan utama aliran keluar cecair, sejumlah komplikasi timbul. Salah satu yang utama adalah kejadian hidrosefalus. Pesakit mengadu sakit kepala secara tiba-tiba, loya dan, dalam beberapa kes, muntah. Gangguan fungsi vegetatif juga dijumpai. Gejala ini disebabkan oleh peningkatan tekanan di dalam ventrikel yang bersifat akut, yang merupakan ciri beberapa patologi cecair serebrospinal..

Ramalan dan pencegahan

Akibat dari asimetri ventrikel lateral berbeza. Keterukan dan keparahan mereka secara langsung bergantung pada ukuran pengembangan patologi dan usia pesakit. Oleh itu, dengan bentuk gangguan yang ringan pada kanak-kanak, terdapat kelewatan perkembangan jangka pendek, baik dari segi intelektual dan fizikal. Dengan rawatan perubatan yang tepat pada masanya, hidrosefalus dihapuskan sepenuhnya.

Manakala dalam pelebaran rongga yang teruk, pelbagai penyakit neurologi terbentuk - misalnya, cerebral palsy, atau gangguan mental yang berterusan. Tidak ada pencegahan spesifik asimetri ventrikel, kerana hampir mustahil untuk meramalkan penampilannya. Walau bagaimanapun, para pakar menunjukkan bahawa ketika berusaha untuk mendapatkan gambaran yang sihat dari ibu hamil, ia menyumbang kepada kelahiran bayi dengan ukuran rongga otak yang normal. Untuk melakukan ini, anda harus menyerah sebelum mengandung dari kebiasaan individu yang berbahaya, makan dengan betul, cukup tidur, elakkan tekanan emosi dan emosi yang berlebihan.

Visnovok


Sistem otak Shlunochkov melipat di belakang tunasnya sendiri. Tidak penting bagi mereka shlunochny empty hanya kosong kosong, meaningkh bermaksud untuk fungsi utama organ dalaman orang tanpa nilai.
Slug є dengan struktur serebral berkualiti tinggi, sehingga fungsi normal sistem saraf tidak disediakan, tanpa kehidupan yang tidak senang badan.

Adalah mustahak bahawa ada proses patologi yang membawa kepada pemusnahan struktur robot di otak, sebagai akibat daripada rawatan yang tidak bersalah.

Petunjuk untuk neurosonografi

Sebab-sebab memerlukan imbasan ultrasound di hospital bersalin adalah pelbagai..

Yang utama adalah:

  • hipoksia janin;
  • asfiksia bayi baru lahir;
  • persalinan sukar (dipercepat / berpanjangan, dengan penggunaan alat bantuan obstetrik);
  • jangkitan janin intrauterin;
  • trauma kelahiran bayi baru lahir;
  • penyakit berjangkit ibu semasa kehamilan;
  • konflik rhesus;
  • bahagian caesar;
  • pemeriksaan bayi baru lahir pramatang;
  • pengesanan patologi janin pada ultrasound semasa kehamilan;
  • kurang daripada 7 mata pada skala Apgar di bilik bersalin;
  • tenggelam / penonjolan fontanel pada bayi baru lahir;
  • kecurigaan kelainan kromosom (menurut kajian saringan semasa kehamilan).

Mempunyai bayi dengan pembedahan caesar, walaupun berlanjutan, cukup trauma bagi bayi. Oleh itu, bayi dengan anamnesis seperti itu wajib menjalani NSG untuk diagnosis awal kemungkinan patologi.
Petunjuk untuk pemeriksaan ultrasound dalam sebulan:

  • disyaki ICP;
  • sindrom Apert kongenital;
  • dengan aktiviti epileptiform (NSH adalah kaedah tambahan untuk mendiagnosis kepala);
  • tanda-tanda strabismus dan diagnosis cerebral palsy;
  • lilitan kepala tidak sesuai dengan norma (gejala hidrosefalus / jatuh otak);
  • sindrom hiperaktif;
  • trauma pada kepala kanak-kanak;
  • ketinggalan dalam pengembangan kemahiran psikomotor bayi;
  • sepsis;
  • iskemia otak;
  • penyakit berjangkit (meningitis, ensefalitis, dll.);
  • bentuk badan dan kepala yang tidak kemas;
  • gangguan sistem saraf pusat kerana jangkitan virus yang ditangguhkan;
  • kecurigaan neoplasma (sista, tumor);
  • keabnormalan perkembangan genetik;
  • memantau keadaan bayi pramatang, dll..

Sebagai tambahan kepada sebab utama, yang merupakan keadaan patologi yang serius, NSH diresepkan sekiranya kanak-kanak itu demam lebih dari sebulan dan tidak mempunyai alasan yang jelas.

Gejala ventculomegali

Dengan ventculomegali, kerana sejumlah besar cecair serebrospinal, tekanan bayi meningkat di dalam tengkorak; edema korteks, bahan kelabu, tisu muncul. Tekanan mengganggu bekalan darah ke otak, dan terdapat juga kemerosotan dan kerosakan sistem saraf pusat.

Gejala dengan peningkatan ventrikel adalah seperti berikut:

  • Peningkatan aktiviti otot.
  • Kemerosotan penglihatan (defocusing, juling, pandangan ke bawah).
  • Menggeletar anggota badan.
  • Gait pelik (pergerakan berjinjit).
  • Manifestasi refleksif tidak aktif.
  • Kelakuan lesu, apatis.
  • Peningkatan perasaan marah dan mudah marah.
  • Insomnia, mengantuk.
  • Kurang selera makan.

Gejala ventculomegali yang jelas adalah regurgitasi dan muntah, yang jumlahnya melebihi norma. Ini disebabkan oleh kerengsaan pusat muntah di ventrikel keempat, yang terletak di bahagian bawah fossa dalam bentuk berlian.

Taktik rawatan

Dengan sendirinya, pengembangan ukuran ventrikel otak tidak memerlukan campur tangan - jika tidak ada tanda-tanda klinikal kegagalan tekanan intrakranial. Manakala dalam hal pelanggaran dinamika CSF dan gejala kemerosotan kesihatan yang terbentuk dengan latar belakang ini, doktor akan mengesyorkan terapi konservatif:

  • diuretik - penyingkiran bengkak dari tisu otak;
  • neuroprotectors - pembetulan pengaliran impuls saraf;
  • agen vasoaktif - meningkatkan pemakanan otak;
  • nootropics - meningkatkan peredaran darah tempatan;
  • ubat penenang - normalisasi latar belakang psikosomatik;
  • ubat anti-radang / antibakteria - jika gangguan yang mendasari adalah proses proses berjangkit.

Campur tangan neurosurgi diperlukan jika dilatasi ventrikel terbentuk kerana neoplasma otak, tromboemboli kapal serebrum. Sekiranya perlu, ventrikulostomi dilakukan - mewujudkan hubungan baru antara rongga otak.

Fungsi shlunochk_ di otak


Bubur kulit otak diakui mendapat persetujuan cecair dan pengumpulannya. Selain itu, kulit dari mereka adalah bahagian sistem peredaran darah asal, yang terus runtuh di sepanjang laluan serebrospinal dari shlunochkiv dan masuk ke ruang subarachnoid otak dan saraf tunjang.
Gudang yang berasal dari serebrospinal sering kali berasal dari sebarang jenis asal dalam tubuh manusia. Protes tidak diberikan untuk mengetahui rahsia ependymosit, hanya ada sedikit sel darah, elektrolit, botol dan air.

Sistem pembubaran akan disetujui hampir 70% dari usia yang diperlukan. Bahagian ini menembusi dinding sistem kapilari dan ependymus shlunochki. Peredaran dan penyemakan penyelesaian untuk perubahan pasca ini. Rukh sendiri sangat pasif dan mencari getaran hakim serebrum yang hebat, dan juga kegilaan yang bersemangat dan pening.

Penyerapan asal serebrospinal dipindahkan di belakang sarung saraf perineural, melalui bola ependymal dan kapilari membran pavutinous dan miokular.

Minuman keras adalah substrat keseluruhan, yang menstabilkan tisu otak dan mencegah aktiviti neuron untuk pengembangan kepekatan optimum kata-kata yang diperlukan dan keseimbangan asid-genangan.

Ucapan ini diperlukan untuk fungsi sistem serebrum, dan ini bukan hanya mengenai penembusan kotak kranial atau strok vipadik, tetapi juga penghantaran hormon ke sistem saraf pusat.

Beg bayi, saya akan merumuskan fungsi utama anak kecil di otak orang:

  • putaran saraf tunjang;
  • Zabezpechennya bezperervny ruhu likvoru.

Meluaskan perkembangan menjadi sakit di kalangan orang baru

Dalam vipadku dengan anak yang baru dilahirkan, kekhususan diagnosis penyakit tidak berkaitan dengan pertumbuhan orang tua. Sebab utama mungkin adalah trauma pada tengkorak selama satu jam atau lebih kerana amalan obstetrik yang tidak betul.

Pada bayi yang baru lahir, obesiti saraf tunjang normal tidak bersalah melebihi 20 ml, dan hanya sehingga usia permulaan pertumbuhan, meningkat 35 ml. Di luar minuman keras baru, nemovlyat melihatnya sehingga 8 kali untuk doba, jadi bincangkan mengenai kelajuan kelulusan anda.

Hidrocephalus pada anak-anak vicliky adalah percepatan, seperti kecenderungan, kelumpuhan serebral kekanak-kanakan, menangkap perkembangan mereka yang kaya. Bilangan kanak-kanak seperti ini sering disebabkan oleh perlunya operasi berangka agar bau busuk menjalani kehidupan normal.

Walau bagaimanapun, nampaknya jatuh, jika hidrosefalus menampakkan diri bukan semasa kanopi, tetapi sebelumnya, bahkan pada masa perkembangan membran. Sebabnya mungkin jangkitan virus yang menembusi plasenta, alkohol itu sendiri dan tyutyun, dari mana ibu-ibu tidak ditindas bukan hanya selama satu jam vaginosity, tetapi selama tempoh perencanaan.

Oleh kerana hidrosefalus, kecacatan tengkorak bayi yang baru lahir dilihat, akibatnya bahagian atas kotak kranial dijahitkan, dahi sangat kelihatan ke depan, dan di lereng penilaian yang baik. Dzhereltsya berkembang dan melengkung dalam usia yang kecil, dan begitu banyak perubahan mata sebelum tepi busur. Sekiranya hidrosefalus diperhatikan selama tempoh perkembangan embrio, maka kanopi kadang-kadang boleh disebabkan oleh kecederaan, baik untuk bayi, dan untuk ibu.

Selalunya untuk menjangkau kanak-kanak dengan hidrocephalus, yang diketahui oleh orang ramai, tidak melihat. Pada masa yang sama, selagi pertolongan pembuli itu segera diberikan, dan kehidupan anak itu tidak akan terhalang, sejumlah panggilan akan dilakukan untuk memperbaiki harta pusaka. Oleh kerana hidrosefalus sering dimasukkan ke dalam fungsi sistem saraf pusat, gegaran, pecah ruffles, sudomi, aritmia dapat berkembang.

Penyediaan dan kaedah menjalankan penyelidikan

Neurosonografi tidak memerlukan persiapan awal. Bayi tidak boleh lapar atau dahaga. Sekiranya bayi tertidur, anda tidak perlu membangunkannya, ini juga boleh diterima: lebih mudah untuk memastikan pergerakan kepala tidak bergerak. Hasil neurosonografi dikeluarkan dalam 1-2 minit setelah selesai ultrasound.

Anda boleh mengambil susu untuk bayi, lampin untuk meletakkan bayi yang baru lahir di sofa. Tidak perlu menggunakan krim atau salap ke kawasan fontanel sebelum prosedur NSG, walaupun ada petunjuk untuk ini. Ini memperburuk hubungan sensor dengan kulit, dan juga memberi kesan negatif terhadap visualisasi organ yang sedang dikaji..

Prosedurnya tidak berbeza dengan imbasan ultrasound. Bayi yang baru lahir atau bayi diletakkan di sofa, tempat bersentuhan kulit dengan sensor dilincirkan dengan bahan gel khas, selepas itu doktor melakukan neurosonografi.

Akses ke struktur otak dengan ultrasound adalah mungkin melalui fontanelle besar, tulang kurus yang nipis, fontanelles anterior dan posterior, dan foramen magnum. Pada anak yang dilahirkan pada akhirnya, fontanelles lateral kecil ditutup, tetapi tulangnya tipis dan telap pada ultrasound. Penafsiran data neurosonografi dilakukan oleh doktor yang berkelayakan.

Petunjuk ukuran normal

Setiap ventrikel mempunyai ukuran tertentu yang dianggap normal. Penyimpangan dari mereka adalah patologi. Jadi, kedalaman normal ventrikel ketiga tidak lebih dari 5 mm, ventrikel keempat tidak lebih dari 4 mm. Semasa mengukur ke sisi, nilai berikut diambil kira:

  • Rongga sisi - kedalaman tidak boleh melebihi 4 mm.
  • Tanduk di bahagian belakang kepala - 10 - 15 mm.
  • Tanduk di hadapan - 2 - 4 mm.

Kedalaman tangki besar tidak lebih dari 3 - 6 mm. Semua rongga dan struktur otak harus mempunyai perkembangan yang beransur-ansur, konsisten dan mempunyai ketergantungan linear pada ukuran tengkorak.

Nama hidrosefalus

By the way, hidrosefalus adalah pemusnahan sistem saraf pusat robotik yang normal, namun, paling sering ia disebabkan oleh kekurangan zat makanan dalam proses peredaran dan perendaman saraf tunjang, ketidakupayaan saraf tunjang, orang yang tidak begitu baru dengan orang baru Jangan lupa tentang mereka yang menghidap hidrocephalus, seperti dan semua otaknya terjejas, tidak selamat untuk dimakan, dan bukan masalah untuk dibiarkan. Secepat mungkin, anda akan dapat membiarkan saya meminimumkan harta pusaka, memelihara kesihatan dan kehidupan saya.

Gejala utama є:

  • "Sedutan" ke otak dan mengisi ruang kosong tengkorak dengan minuman keras.
  • Penyesuaian vise arteri.

Kemungkinan besar, mereka yang jenis hidrocephalus praktikal tidak menyedari mereka, dan mereka hanya dapat didiagnosis pada masa ketika trauma atau penyakit kraniocerebral. Walaupun dengan penyakit gidrocephalus dalaman, bahkan golongan bangsawan mengalami sakit kepala yang berterusan, atau beberapa kerosakan pada sistem saraf pusat, bentuk semasa mungkin tidak menunjukkan gejala pada hamparan batu yang panjang. Walau bagaimanapun, orang yang tidak selamat tidak akan membesar, jadi perubahan otak hanya mengalir ke robot normal seluruh organisma.

Hidrocephalus dalaman

Selalunya ia tumbuh dalam bentuknya sendiri, sebelum ia tumbuh dalam bentuk matang. Perkembangan jenis hidrosefalus dalaman sering diwarisi kerosakan pada perkembangan sistem saraf pusat, trauma kraniocerebral, penyakit luaran atau berjangkit dan bulu di otak.

Jadi sebabnya mungkin adalah patologi, ketika otak mula "layu" dan meminjam tengkorak yang lebih kecil. Untuk pembukaan ruang kosong, anda akan mula menyimpan minuman keras, mengimbangi kekurangannya.

Gejala utama є:

  • Penyesuaian cengkaman arteri dan sakit kepala yang teruk dari jenis operasi.
  • Titik musnah, zora, aroma.
  • Kebiruan dan kebosanan biasa, hilang selera makan.
  • Pada bayi baru lahir, hidrocephalus ditunjukkan oleh pembengkakan pada anak dan kekakuan otak.

Di samping itu, penyakit boleh dijangkiti secara kronik, dan juga keadaan canggih. Tahap penyebaran gejala penyakit Gostra, disebabkan oleh itu terdapat lebihan minuman keras. Dan tahap kronik boleh menjadi sedikit keramahan, jadi itu remeh, kerana tidak dilihat secara awal, atau tidak dilakukan dalam satu jam.

TVC - Klinika Soyuz - Gidrocephalia - Farhat F. A.


Tonton video ini di YouTube

Akibat penyakit ini

Selalunya, penyakit itu sendiri tidak membawa maut. Ia boleh menyebabkan komplikasi lain yang jauh lebih teruk. Akibat yang paling teruk adalah pecahnya dinding vena atau ventrikel. Ini adalah keadaan yang tidak dapat dipulihkan yang menyebabkan kematian atau koma seketika.

Dalam beberapa kes, saraf optik dan pendengaran rosak, dan pekak yang tidak dapat dipulihkan berkembang. Sekiranya saraf hanya dimampatkan oleh cecair, maka kebutaan itu sementara. Penglihatan akan kembali apabila bengkak reda.

Kejang epilepsi. Mereka berlaku ketika otak rosak. Punca dan mekanisme perkembangan mereka tidak begitu jelas, tetapi dilatasi ventrikel lateral yang berpanjangan dapat memprovokasi serangan.

Komplikasi yang tidak menyenangkan tetapi kurang berbahaya:

  • kelewatan perkembangan;
  • gangguan kencing dan buang air besar;
  • buta dan pekak berkala.

Semakin muda anak dengan hidrosefalus, semakin besar kemungkinan dia mendapat hasil yang baik. Lama kelamaan, keadaan boleh kembali normal..