Utama > Komplikasi

Sakit dan Panik

Kenyataan "Covid" dan tekanan berterusan semakin menjadi penyebab serangan panik. Bagaimana membezakan episod panik dari peningkatan kegelisahan, apa yang perlu anda ketahui mengenai mekanisme panik dan bagaimana menolong diri sendiri jika anda masih mengalami serangan? Jawapannya ialah Andrey Yanin, pakar psikoterapi dan pakar dalam serangan panik dengan pengalaman 20 tahun

  • jiwa
  • psikologi
  • kesihatan

Gangguan panik adalah penyakit di mana terdapat serangan berulang kegelisahan yang nyata - panik. Mereka tidak selalu mungkin bergaul dengan keadaan atau keadaan apa pun, dan oleh itu, untuk meramalkan.

Semasa serangan panik, terdapat perasaan ketakutan dan ketidakselesaan yang kuat di dalam badan, gangguan autonomi (peningkatan pernafasan, degupan jantung, berpeluh), yang dapat berlangsung dari 5 hingga 30 minit. Panik biasanya memuncak dalam 10 minit. Pengalaman dan sensasi sangat kuat sehingga kadang-kadang memerlukan rawatan perubatan (psikiatri) segera.

Episod panik pertama biasanya didahului oleh peningkatan kegelisahan atau kemurungan yang berpanjangan. Selalunya, gangguan panik bermula antara usia 18 dan 40 tahun, walaupun dalam 20 tahun praktik saya terdapat kes yang melebihi usia yang ditentukan.

Namun, penting untuk membezakan kegelisahan yang luar biasa dari serangan panik..

Kebimbangan yang meningkat, tidak seperti serangan panik, dikaitkan dengan pelbagai peristiwa dan aktiviti: perniagaan, sekolah, kesihatan, dan sebagainya. Pada masa yang sama, perasaan ketakutan, ketegangan otot, berpeluh, gemetar, rasa tidak selesa di perut, ketakutan akan kemalangan atau penyakit mengganggu. Perasaan emosi tidak menyenangkan, tetapi tahap kepanikan tidak mencapai.

Serangan panik dicirikan oleh fakta bahawa ia berlaku tanpa alasan yang jelas. Kadang-kadang walaupun dalam mimpi. Lebih-lebih lagi, menarik bahawa pada waktu malam, serangan panik, menurut pemerhatian, terjadi pada orang yang berkeinginan kuat, kerana pada waktu siang seseorang menyimpan semua tekanan dan emosi dalam dirinya, mengendalikan reaksi autonominya, dan pada waktu malam, ketika kawalan kesadaran berhenti, dia tiba-tiba berkembang serangan panik.

Cukup mudah untuk memahami bahawa anda mengalami serangan panik:

Semasa serangan, sekurang-kurangnya 4 daripada 14 gejala berikut harus diperhatikan:

  1. Rasa sesak nafas, takut tercekik.
  2. Rasa tiba-tiba kelemahan fizikal, pening.
  3. Pening kepala.
  4. Denyutan jantung meningkat atau cepat.
  5. Gegaran atau gegaran.
  6. Berpeluh berlebihan, sering berpeluh.
  7. Rasa sesak nafas.
  8. Mual, ketidakselesaan di perut dan usus.
  9. Derealisasi (merasakan bahawa objek tidak nyata) dan depersonalisasi (seolah-olah "I" milik seseorang telah menjauh atau "tidak ada di sini").
  10. Rasa kebas atau merayap di pelbagai bahagian badan.
  11. Rasa panas atau sejuk.
  12. Kesakitan atau ketidakselesaan di kawasan dada.
  13. Takut mati - sama ada dari serangan jantung atau tersedak.
  14. Takut kehilangan kawalan diri (melakukan sesuatu yang tidak sesuai) atau menjadi gila.

Daripada gejala-gejala yang disenaraikan, kebanyakannya ditunjukkan oleh gangguan autonomi yang ketara, yang bersifat tidak spesifik - iaitu, mereka dijumpai bukan sahaja dalam serangan panik.

Gangguan panik didiagnosis jika serangan tersebut tidak disebabkan oleh ubat-ubatan, ubat-ubatan, atau keadaan perubatan.

Walau bagaimanapun, dalam kes yang jarang berlaku, terdapat serangan ketika terdapat kurang dari empat gejala. Kejang seperti itu dianggap tidak disebarkan. Mereka laju lebih cepat dan lebih senang dibawa.

Terdapat dua masalah utama yang membimbangkan orang selepas panik pertama. Pertama, mengapa ia timbul? Kedua - bagaimana menyingkirkan serangan panik? Banyak yang telah ditulis di Internet mengenai perkara ini, tetapi tidak mudah untuk mencari maklumat yang boleh dipercayai dan menyeluruh.

Jadi, apa yang menyumbang kepada permulaan gangguan panik?

Secara konvensional, sebab-sebab yang mempengaruhi penampilan serangan panik boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan. Dua kumpulan pertama menimbulkan kegelisahan latar belakang yang menguras sistem saraf dan menyumbang kepada permulaan serangan panik. Kumpulan ketiga adalah mekanisme pembiakan serangan panik itu sendiri..

Kumpulan 1. Gangguan pada cara hidup yang biasa.

Kumpulan ini merangkumi semua perkara yang menjadikan kehidupan yang selesa dan tidak selesa. Sebagai contoh:

  • kemerosotan hubungan, konflik, berpisah dengan orang penting;
  • penyakit serius atau kematian orang tersayang;
  • berpindah ke tempat kediaman baru;
  • pemergian sukarela atau sukarela dari kerja;
  • keadaan kewangan yang tidak stabil atau ketidakstabilan (pinjaman dan / atau gadai janji yang belum dibayar);
  • litigasi;
  • kurang tidur yang berpanjangan, gangguan pada irama siang dan malam;
  • kerja berlebihan kerana terlalu banyak pekerjaan dalam profesion, pengajian atau kehidupan;
  • rentak kehidupan yang dipercepat;
  • keterlaluan semasa membesarkan anak;
  • pelbagai penyakit somatik;
  • diet tidak seimbang;
  • situasi di mana kanak-kanak mula hidup secara berasingan,

Gangguan dalam keadaan hidup ini selalu menyebabkan kegelisahan dan ketegangan, biasanya bertujuan untuk memulihkan keadaan dan hubungan yang terganggu. Sekiranya keadaan terus tidak selesa, maka kegelisahan menjadi asas di mana episod panik boleh terjadi kemudian..

Kumpulan ke-2. Situasi kehidupan di mana mustahil untuk memenuhi keperluan penting.

Dalam kes ini, jalan keluar dari keadaan paling kerap, menurut idea peribadi, tidak berpuas hati. Sebagai contoh, anda boleh menonjolkan keperluan seperti:

  • keselamatan diri;
  • hubungan seksual yang memuaskan;
  • kedudukan penting dalam masyarakat;
  • keinsafan diri dalam aktiviti (profesion, perniagaan);
  • erat hubungan emosi dengan orang lain.

Pekerjaan yang tidak sesuai dengan anda boleh mengganggu kepuasan keperluan penting - sebagai contoh, atas sebab tertentu, anda tidak dapat mengubahnya. Atau persekitaran yang tidak menghargai dan merendahkan anda. Negara di mana tidak ada peluang untuk direalisasikan. Keadaan ini menyebabkan peningkatan ketegangan dan kegelisahan dalaman, yang juga dapat menyumbang kepada berlakunya serangan panik..

Saya rasa anda telah memperhatikan bahawa dalam situasi semasa dengan coronavirus, banyak dalam hidup mempunyai alasan dari dua kumpulan yang disenaraikan. Sekiranya sebelum ini, mungkin ada lebih banyak lagi. Pengasingan paksa, gaya hidup asing yang dipaksakan, ketakutan jatuh sakit dan mati berhubung dengan diri sendiri dan orang tersayang, kehilangan perniagaan, pinjaman yang belum dibayar, kehilangan mata pencarian, ketidakpastian masa depan, kekurangan objektif dan sejumlah besar maklumat negatif - semua ini tidak menyumbang kepada ketenangan fikiran dan kesihatan mental.

Sama ada gangguan panik berlaku atau tidak bergantung pada sifat keperibadian dan situasi traumatik, serta kemampuan keperibadian untuk menangani situasi ini sendiri.

Sekiranya serangan panik berlaku, maka kumpulan alasan yang berikutnya dan ketiga akan bertindak. Dalam kes ini, mereka berbicara tentang pemicu, iaitu mengenai sebab-sebab yang memicu serangan itu sendiri. Dalam kes ini, sangat penting untuk mengenal pasti mereka dengan betul dan "membatalkan pelancaran".

Kumpulan ke-3. Apabila keadaan menguatkan tingkah laku yang merangkumi ketakutan dan kegelisahan yang kuat. Jangkaan apa yang boleh "diliputi".

Semasa serangan panik pertama, terdapat sensasi yang sangat tidak menyenangkan dan ketakutan yang kuat. Selepas itu, terdapat perhatian yang berlebihan terhadap sensasi seseorang di dalam badan, kegelisahan dan ketakutan bahawa keadaan panik mungkin timbul lagi. Kebimbangan dan ketakutan ini adalah asas untuk serangan kedua. Mekanisme pelancaran serangan sedang dibentuk. Pencetus boleh menjadi persekitaran, kata-kata, bau, pemikiran. Selanjutnya, kerana kegigihan refleks terkondisi terbentuk ketika mengalami ketakutan kuat dan serangan kedua, serangan panik mulai timbul di tempat baru..

Kehadiran maklumat objektif pada masa serangan membantu menghentikannya. Apabila seseorang dapat menjelaskan kepada dirinya sendiri bahawa, misalnya, pening disebabkan oleh penurunan tekanan darah yang tajam atau kelemahan itu mungkin timbul kerana seseorang lupa makan sarapan pagi.

Apa yang boleh dilakukan semasa keadaan panik?

Panik pertama berlaku secara tiba-tiba dan di persekitaran yang tidak berbahaya. Fakta ini sahaja sangat menakutkan, dan nampaknya alasannya ada di dalam badan. Pada masa yang sama, sensasinya kuat - di luar pengalaman biasa. Tidak ada yang dapat dibandingkan dengan mereka dan tidak ada hubungannya. Ketakutan akan kematian timbul. Sangat penting pada masa ini untuk mengetahui bahawa, tidak kira seberapa buruknya, panik tidak akan membunuh dan ia akan berakhir. Pemikiran ini dapat disampaikan oleh orang yang berada di dekatnya dan membantu menenangkan diri, mengalihkan perhatian dari pemikiran buruk. Dalam kes ini, rasa panik dialami dengan lebih mudah dan rasa takutnya semakin kurang. Seperti apa rasa panik, seperti yang dapat dilihat di Parker yang dibintangi oleh Jason State. Di dalamnya, wira filem ini menenangkan pengawal keselamatan yang panik (detik 8:20 hingga 9:53).

Namun, kehidupan berbeza. Tidak ada sokongan, panik dialami sendiri, pekerja kesihatan tidak benar-benar menjelaskan apa-apa.

Contoh serangan panik (dari amalan sebenar)

Seorang lelaki berpakaian hangat pada musim sejuk sedang berdiri di barisan di kedai di sebuah kedai. Tiba-tiba menjadi panas, berpeluh, berdebar-debar, bernafas semakin cepat, ada keinginan untuk menjatuhkan semuanya dan keluar, takut mati akibat serangan jantung.

Lelaki lain membawa barang dari satu kereta ke kereta lain pada hari musim panas. Denyutan jantung meningkat, ada perasaan sesak nafas, kelemahan di lengan dan kaki, perasaan bahawa dia mungkin jatuh, takut mati.

Lelaki ketiga itu memandu di sepanjang jalan raya. Palpitasi tiba-tiba, berasa sesak nafas, kilat panas, berpeluh, takut mati.

Seorang wanita muda yang sedang bercuti duduk di kafe, minum kopi. Terdapat degupan jantung yang cepat, gemetar di tangan dan badan, sesak nafas, takut mati.

Dalam semua kes ini, tidak ada bahaya nyata di lingkungan. Panik pertama boleh dibandingkan dengan ribut petir yang menimpa seseorang di kawasan lapang. Ia akan menjadi basah, tetapi kemudian kering. Boleh terburu-buru mencari tempat perlindungan, minum sesuatu untuk keberanian, jika ada, bersembunyi atau terus dalam perjalanan. Ketakutan dan pergerakan badan tidak mempengaruhi jangka masa ribut petir. Awan akan hilang dan ribut akan berakhir. Dan sama ada selalu takut selepas ribut petir ini, membawa payung atau sesuatu yang menenangkan dan menghangatkan, melihat langit atau terus hidup, setiap orang memutuskan untuk dirinya sendiri.

Bergantung pada bagaimana panik pertama dialami - sama ada orang itu menunggunya sendiri atau mengambil pil penenang, sama ada suntikan diberikan - model penanganan seperti itu menjadi yang utama. Dalam latihan saya, saya perhatikan bahawa mereka yang menunggu serangan panik pertama tanpa ubat mengatasi mereka lebih cepat pada masa akan datang. Sebab - mereka lebih bergantung pada diri mereka sendiri daripada menggunakan dadah.

Untuk membebaskan diri dari serangan panik, setiap orang yang mengalaminya harus terlebih dahulu membantu untuk memikirkan semula dan mengubah sikap mereka terhadap keadaan ini. Selepas itu, rasa takut untuk mengalami episod panik kembali hilang, dan lama-kelamaan serangan berhenti..

Langkah seterusnya adalah kajian yang bertujuan untuk menghilangkan keadaan dan sebab yang menyumbang kepada penampilan panik. Untuk menjelaskan maksud saya, mari kita kembali kepada contoh di atas..

Seorang lelaki yang jatuh sakit di sebuah kedai. Ketua Pegawai Eksekutif. Menyiapkan bangunan. Wang diperlukan untuk ini, jadi dia tidak dapat meninggalkan kedudukan, dari mana dia sangat letih. Seluruh keluarga mempunyai rancangan untuk tinggal di sebuah rumah besar. Hubungan dengan isteri dan keluarganya menjadi salah. Idea rumah bersama runtuh. Tidak tahu apa yang perlu dilakukan seterusnya.

Lelaki lain. Lulus dari institut. Kerja pendidikan dipersoalkan. Saya banyak bermain permainan komputer pada waktu malam dan tidur sedikit. Perniagaan keluarga tidak menarik, itulah sebabnya konflik berterusan dengan ibu bapa mula timbul. Berlanggar dengan seorang gadis.

Yang ketiga bekerja di satu bandar, keluarga tinggal di bandar lain. Anak perempuan itu mengalami kemalangan, cedera. Terdapat keperluan mendesak untuk menolong keluarga. Ketidakupayaan untuk meninggalkan kerja. Pengadilan. Terpaksa berkeliaran di antara bandar.

Wanita di kafe. Tumor ditemui pada saudara terdekatnya. Saya takut akan perkara ini di rumah. Pertengkaran dengan suaminya atas kelahiran anak lain. Masalah dengan perniagaan, yang kehilangan pendapatan yang stabil.

Walaupun terdapat kisah hidup yang sama sekali berbeza, semua orang ini disatukan oleh kekacauan pada masa sekarang dan ketidakpastian masa depan, yang diperkuat oleh harapan negatif..

Jadi bagaimana untuk menghilangkan serangan panik?

Cara terpantas dan paling pasti adalah berjumpa dengan psikoterapis atau psikologi. Sebaiknya cari pakar seperti ini yang menangani keadaan panik tanpa menggunakan ubat. Tidak banyak dari mereka, tetapi mereka ada.

Cara melegakan serangan anda sendiri apabila tidak mungkin menggunakan pertolongan pakar atau ketika panik membuat anda terkejut?

Sekiranya anda merasa panik, cubalah salah satu langkah mudah ini.

Panggil seseorang di telefon untuk mengalihkan perhatian. Mulakan perbualan dengan seseorang yang berdekatan. Anda boleh mengalihkan perhatian anda dengan rangsangan yang menyakitkan, seperti mengklik tangan anda dengan tali getah di pergelangan tangan atau mencubit diri sendiri. Ambil ubat penenang yang sesuai untuk anda, lebih baik ubat penenang. Anda boleh menyedut beg kertas: menghembuskan nafas pertama, kemudian menyedut. Pada masa ini, kandungan karbon dioksida dalam darah meningkat dan sistem saraf terhambat. Sel otak menjadi kurang senang. Secara berasingan, saya perhatikan bahawa keinginan untuk bernafas dengan membuka tingkap tidak berfungsi dalam kes ini. Sekiranya ada perasaan bahawa serangan akan datang, maka anda boleh berlari atau berlari jika panik menangkap anda di rumah. Kerana kenyataan bahawa pernafasan dan degupan jantung meningkat, adrenalin mula menemui kegunaan semula jadi. Akibatnya, apa yang berlaku tidak dikenali dengan panik, tetapi dengan manifestasi aktiviti fizikal yang logik. Ia tidak membantu semua orang. Berfungsi lebih kerap untuk golongan muda.

Apa yang perlu dilakukan jika tujuannya bukan untuk melemahkan, tetapi untuk memadamkan episod panik?

Terdapat teknik yang hebat dan berkesan hanya dalam tiga langkah..

MEMAHAMI: PANIK TIDAK AKAN MEMBUNUH ANDA - ingatlah ini semasa serangan! Pada ketika ini, anda akan mempunyai pandangan positif: tidak kira seberapa buruk, anda akan tetap hidup..

HASILKAN PERASAAN ANDA. Anda perlu pergi ke kedudukan pemerhati. Apabila anda menonton filem seram, anda faham bahawa ini hanyalah filem yang menakutkan dan tidak lebih dari itu. Apabila seseorang tahu bahawa dia akan tetap hidup, dia mesti berhenti melawan rasa panik ini. Kedengarannya paradoks, tetapi inilah yang harus kita perjuangkan. Perhatikan sensasi di badan. Tanyakan pada diri anda soalan "Apa yang akan terjadi seterusnya?" dan tunggu apa yang akan berlaku pada badan tanpa berusaha mempengaruhi nafas. Harap maklum: sukar bernafas, tetapi jari dan bibir tidak menjadi biru, yang bermaksud tidak ada kekurangan oksigen. Jantung berdegup lebih laju - tetapi tidak ada rasa sakit di dada. Perhatikan badan anda seperti anak kucing bermain.

MENCAPAI Puncak, CUBA MENINGKATKAN GEJALA NEGATIF ​​BRIGHTNESS. Cuba yang terbaik! Pada masa inilah paradoks dan tidak dijangka akan berlaku: apabila sensasi yang tidak menyenangkan mencapai kemuncaknya, mereka akan berhenti tumbuh dan mencapai dataran tinggi. Kemudian cuba untuk memaksa rasa tidak selesa. Dan yang mengejutkan seperti yang terdengar, pada ketika inilah gejala akan mereda. Dengan taktik seperti itu, seseorang tidak berusaha melawan gelombang kepanikan yang melanda dirinya - dia cuba menunggangnya.

Sekiranya seseorang telah menempuh jalan ini sekurang-kurangnya sekali dan berjaya mengembangkan kemampuan untuk "merenungkan" panik semasa serangan, paling sering serangan mulai memudar di tengah jalan, tidak pernah sampai ke puncak.

Serangan panik: 9 simptom yang paling biasa - dan bagaimana mengatasinya

Kita semua mengalami tekanan pada satu ketika. Selalunya, ini akan hilang tidak lama lagi, tetapi kadang-kadang faktor tekanan menyebabkan perasaan ketakutan yang tiba-tiba dan kuat, yang secara harfiah melumpuhkan badan. Ini adalah salah satu gambaran mengenai serangan panik: sistem saraf simpatik menyala, berlaku adrenalin yang kuat, seseorang tidak dapat menenangkan diri untuk waktu yang lama. Selain tekanan, kejang boleh disebabkan oleh rasa takut terhadap sesuatu (seperti bercakap di depan umum) atau ketakutan yang kuat terhadap kesihatan anda. Bagaimana mengenalinya tepat pada waktunya dan mengurangkan bahaya psikologi? Gejala berbeza, tetapi jika terdapat 4 atau lebih dari senarai ini, maka ini adalah PA.

Apa itu serangan panik dan bagaimana menanganinya

Serangan ketakutan yang tidak dapat dijelaskan boleh berubah menjadi gangguan panik jika diabaikan.

Serangan panik pertama saya amat mengerikan. Ia berlaku kira-kira tiga tahun yang lalu. Kemudian saya putus dengan teman lelaki saya setelah hubungan lama, seorang rakan meninggal, masalah kesihatan dan wang muncul - entah bagaimana, banyak perkara menumpuk sekaligus. Saya sering berasa gementar, saya berjalan tertekan sepanjang masa.

Suatu hari saya pulang dari sekolah, duduk di sofa dan tiba-tiba merasakan bahawa saya mula tersedak. Jantungku berdegup lebih laju, aku mula gemetar, aku merasakan ketakutan yang kuat sehingga aku menjerit. Saya sama sekali tidak faham dari mana datangnya seram ini. Pada mulanya saya berfikir bahawa saya kehilangan akal, dan kemudian semua fikiran hilang, hanya ketakutan yang tinggal. Saya turun dari sofa ke lantai, bersandar di meja dan memeluk lutut.

Selama 30 minit berikutnya saya hanya menggeleng, menjerit dan menangis. Tidak ada orang di rumah, tetapi saya memikirkan keperluan untuk memanggil ambulans ketika saya tenang.

Saya mengalami serangan panik sekitar enam bulan sekali, ketika saya mengalami tekanan emosi untuk masa yang lama. Tetapi saya berurusan dengan mereka jauh lebih baik daripada kali pertama.

Apa itu serangan panik dan apa gejalanya

Serangan panik adalah serangan ketakutan yang tidak masuk akal yang dapat mengatasi Jawapan kepada Pertanyaan Anda mengenai Gangguan Panik kapan saja, di mana sahaja, walaupun dalam mimpi. Nampaknya sekarang anda akan hilang akal atau mati.

Kejang biasanya berlaku pada remaja dan orang muda, dengan wanita lebih kerap daripada lelaki.

Semasa serangan panik, beberapa atau semua gejala serangan Panik dan gangguan panik ini muncul:

  • perasaan kehilangan kawalan terhadap diri sendiri atau keadaan;
  • perasaan tidak realiti terhadap apa yang berlaku;
  • degupan jantung yang kerap;
  • kelemahan, pening, kadang-kadang pingsan;
  • sakit kepala;
  • kesemutan atau kebas pada tangan dan jari;
  • kilat panas atau menggigil;
  • peningkatan berpeluh;
  • sakit dada;
  • menggigil;
  • sesak nafas atau benjolan di kerongkong anda;
  • kekejangan perut atau loya;
  • pernafasan yang sukar.

Episod biasanya berlangsung 5-30 minit, walaupun beberapa tanda bertahan lebih lama.

Bila hendak memanggil ambulans

Perhatian perubatan akan diperlukan Adakah anda mengalami serangan panik?, sekiranya:

  • Serangan panik berlangsung lebih dari 20 minit, dan cubaan menghentikannya tidak membawa apa-apa.
  • Mangsa merasa tiba-tiba, kelemahan fizikal yang teruk dan rasa tidak enak badan. Ini biasanya berakhir dengan pengsan..
  • Semasa serangan panik, hati saya sakit. Ini boleh menjadi tanda serangan jantung..

Dari mana datangnya serangan panik?

Tidak jelas apa sebenarnya penyebabnya. Tetapi para pakar percaya Gejala Serangan Panik bahawa serangan boleh datang dari tekanan atau perubahan hidup. Contohnya, pemberhentian atau memulakan pekerjaan baru, perceraian, perkahwinan, kelahiran anak, kehilangan orang yang disayangi.

Genetik juga berperanan. Sekiranya ahli keluarga mengalami serangan panik, anda mungkin terdedah kepada perkara ini..

Perokok, peminum kopi berat dan pengguna dadah juga berisiko..

Di dalam badan, terdapat kerosakan dalam pengaturan diri, kawalan keadaan mentalnya sendiri, kemampuan penyesuaian badan. Selalunya ini adalah reaksi terhadap tekanan fizikal atau mental, kepada situasi tekanan dan konflik..

Mengapa serangan panik berbahaya

Episod terpencil biasanya tidak berbahaya. Tetapi serangan panik perlu dirawat jika ia berulang, jika tidak, mereka akan menjadi gangguan panik. Kerana dia, seseorang hidup dalam ketakutan yang berterusan..

  • Fobia tertentu. Contohnya, takut memandu atau terbang.
  • Masalah dengan prestasi akademik di sekolah atau kolej, kemerosotan prestasi.
  • Penutupan, keengganan untuk berkomunikasi dengan orang lain.
  • Gangguan Depresi atau Kecemasan.
  • Pemikiran bunuh diri, hingga dan termasuk percubaan untuk membunuh diri.
  • Penyalahgunaan alkohol atau dadah.
  • Kesukaran kewangan.

Cara menangani serangan panik sendiri

Serangan saya paling kerap berlaku pada waktu malam, ketika tidak ada orang di sekitar. Perkara pertama yang saya lakukan ialah dengan segera menyalakan lampu dan filem atau siri TV mana pun (bukan filem seram) agar tidak merasa sendirian. Kesunyian dan kegelapan menyebabkan lebih banyak ketakutan.

Nampaknya panik tidak akan hilang dan anda tidak lagi dapat mengawal diri anda. Tetapi ini tidak berlaku. Terdapat beberapa cara untuk menenangkan Panic Attack & Panic Disorder: Gejala, Punca, dan Rawatan.

1. Tarik nafas dalam-dalam

Semasa serangan, sesak nafas mungkin muncul dan orang itu merasa bahawa mereka berada di luar kawalan. Katakan pada diri anda bahawa sesak nafas hanyalah gejala sementara dan akan segera hilang. Kemudian tarik nafas dalam-dalam, tunggu sebentar, dan kemudian menghembuskan nafas, secara mental menghitung hingga empat..

Ulangi latihan sehingga pernafasan normal pulih.

2. Tenangkan otot anda

Ini akan memberi anda kawalan semula badan anda. Buat penumbuk dan tahan pada kedudukan ini untuk hitungan 10. Kemudian lepaskan dan renggangkan sepenuhnya tangan anda.

Cuba juga mengetatkan dan mengendurkan kaki, dan kemudian secara beransur-ansur berjalan ke seluruh badan, menyentuh punggung, perut, punggung, lengan, bahu, leher dan muka..

3. Ulangi sikap positif

Cuba sebutkan beberapa ungkapan yang menggembirakan kepada diri sendiri atau lantang. Contohnya: "Ini sementara. Saya akan baik-baik saja. Saya hanya perlu bernafas. Saya tenang. Perkara baik ".

4. Fokus pada objek

Pelajari dengan terperinci terkecil: warna, saiz, corak, bentuk. Cuba ingat benda lain yang serupa dengannya. Bandingkan antara satu sama lain, cari perbezaan secara mental. Ini akan membantu anda mengalihkan perhatian anda dan kurang memikirkan ketakutan yang anda alami..

5. Buka tingkap

Sekiranya anda berada di bilik yang sesak, udara segar akan membantu anda pulih..

Cara merawat serangan panik

Sekiranya serangan berulang, berjumpa doktor. Ini akan membantu mencegah atau merawat gangguan panik..

Pertama, hubungi ahli terapi yang, bergantung pada simptomnya, akan menetapkan pemeriksaan, dan kemudian merujuk anda kepada pakar neurologi, psikoterapis atau psikiatri. Penting untuk diuji untuk mengesampingkan penyakit organ dalaman, serta masalah dengan kelenjar tiroid, tekanan darah dan gula darah.

Natalia Taranenko, pakar neurologi dari kategori kelayakan tertinggi

Gangguan Panik: Apabila Ketakutan Terlalu dirawat dengan ubat, psikoterapi atau secara komprehensif.

Psikoterapi

Mereka menggunakan terapi tingkah laku kognitif. Selama itu, seseorang belajar mengawal dirinya, perasaan dan emosinya. Serangan panik akan sembuh lebih cepat jika anda mengubah tindak balas anda terhadap perasaan ketakutan dan kebimbangan fizikal.

Ubat-ubatan

Mereka dapat membantu anda menangani serangan panik. Dadah sangat diperlukan sekiranya serangannya teruk dan sukar dikawal sendiri..

Beberapa ubat menyebabkan kesan sampingan: sakit kepala, mual, dan insomnia. Mereka biasanya tidak berbahaya, tetapi jika anda selalu merasakannya, beritahu doktor anda..

Dinamakan 5 gejala fizikal kegelisahan yang mudah dikelirukan dengan coronavirus

Doktor Britain telah memberi amaran mengenai gejala gangguan kecemasan, yang secara fizikal dapat menampakkan dirinya sebagai coronavirus. Dr. Sarah Jarvis, Pengarah Klinik Patientaccess.com, menyatakan (untuk Cermin): "Sebilangan gejala kegelisahan dan serangan panik - sesak nafas, degupan jantung meningkat, pening, dan lain-lain - kadang-kadang berlaku dengan Covid-19.".

Namun, tidak seperti virus, gejala kegelisahan dapat mereda atau hilang sama sekali jika pesakit dapat mengatasi emosi. Berikut adalah gejala umum coronavirus dan kegelisahan (dan bagaimana untuk memberitahu satu sama lain):

  • Dyspnea. Menurut Dr. Jarvis, biasanya orang memerlukan beberapa minit untuk menenangkan diri dan berusaha menstabilkan pernafasan mereka. "Serangan panik hilang lebih cepat jika anda menumpukan pada pernafasan dan menarik nafas yang sangat perlahan," kata pakar. - Cuba bernafas dengan perut anda - letakkan satu tangan di dada anda dan yang lain di perut anda. Dada tidak boleh bergerak, tidak seperti perut ".

Sekiranya anda dapat menenangkan diri dan pernafasan kembali normal setelah beberapa minit, kemungkinan besar, coronavirus memintas anda. Menurut WHO, dengan covid, ada rasa sesak di dada: pesakit sepanjang masa merasakan bahawa dia tidak dapat bernafas cukup dalam. Sesak nafas yang berkaitan dengan jangkitan Covid-19 adalah progresif dan tanpa rawatan perubatan boleh mengancam nyawa dalam beberapa jam atau hari.

  • Masalah pencernaan. Sakit perut, sembelit dan cirit-birit juga merupakan tanda kegelisahan. Tekanan mempengaruhi bagaimana otak anda berinteraksi dengan sel-sel saraf di usus anda, yang mengatur pencernaan anda. Tetapi pada masa yang sama, para penyelidik China mendapati bahawa sebilangan pesakit yang dirawat di Wuhan dengan coronavirus juga mengalami cirit-birit, muntah dan sakit perut..

Walau bagaimanapun, gejala ini disertai dengan gejala yang lebih biasa, seperti batuk kering dan demam tinggi. Oleh itu, jika anda hanya mengalami masalah pencernaan, tidak mungkin menjadi coronavirus..

  • Denyutan jantung meningkat. Menurut Institut Kesihatan Mental Nasional (NIMH), "hati yang gundah" adalah tanda kegelisahan klasik. Pada masa yang sama, berdebar-debar jantung juga dapat menunjukkan coronavirus - ini diperingatkan oleh perunding Perkhidmatan Kesihatan Nasional Britain, Asif Munaf..

Sekiranya serangan kecemasan, denyut jantung akan menurun - sekali lagi, setelah latihan pernafasan yang disebutkan. Dengan "mahkota", degupan jantung akan tetap meningkat.

  • Sakit otot.

Ketegangan otot dan, akibatnya, rasa sakit adalah tindak balas klasik terhadap tekanan. Tetapi beberapa pesakit coronavirus melaporkan sakit otot di seluruh badan mereka. Menurut WHO, kira-kira 15% orang dengan Covid-19 mengalami kesakitan di badan atau sendi. Pada masa yang sama, sakit otot dengan virus tidak datang sendiri - bersama dengannya, pesakit diserang batuk, demam dan gejala lain. Oleh itu, jika punggung anda sakit, kemungkinan besar bukan jangkitan baru..

  • Terasa panas

Apabila tertekan, seseorang melepaskan adrenalin, yang meningkatkan aliran darah, yang menyebabkan kenaikan suhu badan. Tetapi sayangnya, demam tinggi juga merupakan salah satu tanda utama virus..

Untuk mengecualikan coronavirus, doktor dalam kes seperti ini menasihati untuk mencari tempat yang sejuk dan mencuba teknik relaksasi - meditasi, senaman pernafasan, muzik yang menyenangkan, dll. Sekiranya percubaan untuk bersantai tidak membantu anda, dan suhu mencapai 37.7 darjah, ini benar-benar boleh menjadi tanda coronavirus.

Serangan panik dapat meniru gejala COVID-19. Apa yang perlu dibuat mengenainya?

Oleh kerana banyaknya berita yang membimbangkan mengenai wabak coronavirus baru, anda dapat mengalami serangan panik yang nyata. Pada masa yang sama, gejalanya serupa dengan COVID-19: sesak nafas, perasaan kematian yang akan datang, perasaan memerah di dada. Tidak menghairankan, ini membingungkan orang, terutamanya jika serangan panik adalah kali pertama. Serangan panik adalah serangan kegelisahan dan ketakutan yang tidak dapat dijelaskan yang digabungkan dengan gejala somatik. Gangguan neurotik ini sangat biasa, dan penyebabnya tidak difahami sepenuhnya. Para penyelidik percaya bahawa kebanyakan serangan panik disebabkan oleh tekanan yang teruk, penyakit, atau berlebihan. Diyakini bahawa orang muda berusia 20-30 tahun paling rentan terhadap serangan panik, dan wanita lebih cenderung jatuh sakit daripada lelaki. Tetapi bagaimana untuk memberitahu serangan panik dari gejala sebenar COVID-19?

Membezakan serangan panik dari penyakit sebenar boleh menjadi sukar

Berpeluh, sesak nafas, takut mati - gejala serangan panik tidak menyenangkan. Tetapi semasa pandemi COVID-19, orang yang menghadapi serangan panik untuk pertama kalinya tidak mungkin memahami apa yang sedang berlaku kepada mereka. Situasi ini rumit oleh fakta bahawa salah satu gejala serangan panik, seperti COVID-19, adalah kegelisahan. Bagaimana untuk mengetahui perbezaannya.

Serangan panik - apa yang perlu anda ketahui?

Secara sederhana, serangan panik adalah serangan ketakutan yang menakutkan. Selalunya ia berlaku secara tiba-tiba, tanpa sebab yang jelas. Sudah tentu, gejala berbeza dari orang ke orang, tetapi tanda-tanda klasik serangan panik merangkumi beberapa gejala yang sama seperti COVID-19: sakit dada, sesak nafas, menggigil. Sekiranya anda mengalami sakit dada atau masalah pernafasan yang teruk untuk jangka masa yang lama, atau jika anda merasa sakit secara fizikal, anda harus segera menghubungi doktor anda. Tetapi apa yang harus dilakukan jika anda menganggap gejala anda disebabkan oleh ketakutan atau kegelisahan?

Seperti yang ditulis oleh Popular Science, orang sering mengalami serangan panik klasik apabila mereka merasa tidak dapat bernafas. Ini biasanya berlaku kerana orang itu menarik nafas cetek dan cepat. Ini meminimumkan pengambilan oksigen dan membuat otot menjadi tegang..

Gejala utama coronavirus termasuk batuk, demam tinggi, sesak nafas, sukar bernafas, sakit tekak, dan juga ruam. Mengenai apa yang disifatkan oleh doktor kepada manifestasi SARS-CoV-2, baca bahan kami.

Untuk mengatasi keadaan yang tidak menyenangkan ini, para penyelidik menasihatkan agar fokus pada pernafasan. Secara umum, ketika berbicara mengenai gangguan kecemasan dan serangan panik, penting untuk diingat bahawa senaman pernafasan berkesan dalam merawat gangguan ini..

Teknik pernafasan yang berkesan berkesan dalam merawat gangguan kecemasan

Melakukan latihan pernafasan sederhana setiap hari, seperti menghitung hingga empat ketika menghirup, menahan nafas selama empat, menghembuskan nafas selama empat, dan menahan nafas sekali lagi, dapat membantu menstabilkan keadaan dan memastikan semula aliran oksigen normal. Sebaik sahaja anda berhenti merasa sesak nafas, badan anda boleh berehat. Panik tidak mungkin hilang dalam sekelip mata, tetapi ia pasti akan hilang.

Setiap penghuni kelima di planet kita mengalami serangan panik, dan setiap seratus orang mengalami serangan ketakutan yang berterusan.

Sekiranya anda pernah mengalami serangan panik, jangan lupa melakukan senaman pernafasan secara berkala - tetapi hanya dengan izin dan pengawasan doktor anda. Ubat-ubatan sendiri boleh membahayakan kesihatan anda. Bagi mereka yang telah didiagnosis dengan gangguan kecemasan umum, para pakar menasihatkan untuk mengikuti kaedah biasa untuk membantu mengatasi serangan kecemasan. Sekiranya senaman membantu, terus bersenam - berjalan atau berlari di luar sebanyak yang anda boleh, atau lakukan yoga di rumah. Sekiranya anda telah diberi ubat, teruskan mengambilnya (di bawah pengawasan perubatan). Izinkan saya mengingatkan anda bahawa untuk merasa senang, doktor mengesyorkan makan dengan betul, melepaskan tabiat buruk, tidur yang cukup dan memutuskan hubungan secara berkala dari berita mengenai peristiwa terbaru untuk memberi rehat otak.

Untuk selalu mengetahui perkembangan situasi dengan coronavirus baru, langgan saluran kami di Google News

Serangan panik atau coronavirus?

Serangan panik pertama saya berlaku di tempat kerja. Itu adalah hari yang paling biasa, semuanya berjalan seperti biasa, ketika tiba-tiba saya mulai kekurangan udara (doktor memanggil gejala biasa ini sebagai "penyedutan tidak lengkap"). Pemikiran muncul di kepala saya bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan saya, dan sekarang sesuatu bencana akan berlaku. Saya hilang kawalan diri, ada rasa tergesa-gesa adrenalin, panik. Saya meninggalkan kerja tanpa menyedari apa yang berlaku kepada saya. Dua jam kemudian serangan itu selesai.

Kisah Alexei dipetik oleh Hydra.Journal

Keadaan panik dapat diatasi, perkara utama adalah meminta pertolongan

Sekiranya serangan panik adalah kali pertama, cukup aneh, para penyelidik menasihati anda untuk mengakui pada diri anda bahawa anda takut atau sedih. Maksudnya ialah pengiktirafan ini mempunyai kelebihan dua kali ganda: mendorong anda untuk bersikap baik kepada diri sendiri dan pada masa yang sama tidak menggalakkan anda. Kesedihan dan kegelisahan tidak boleh memakan anda setiap minit. Ketahuilah bahawa memang demikian, tetapi juga ketakutan, kegelisahan, dan kesedihan bukanlah anda. Adakah anda pernah mengalami serangan panik? Anda boleh membincangkan topik yang sukar ini dengan ahli sembang Telegram kami. Di sana anda akan menemui orang-orang yang berpikiran sama.

Pakar menunjukkan bahawa teknik pernafasan meditasi atau kesedaran sangat baik untuk menghilangkan tekanan. Hari ini ada aplikasi yang boleh anda renungkan dengan tenang. Tetapi jangan lupa bahawa ini bukan resipi universal dan mungkin tidak memberi kesan kepada anda..

Sekiranya simptom seperti demam tinggi atau batuk berterusan setelah anda tenang, berjumpa dengan doktor anda dengan segera.

Ingatlah bahawa anda juga boleh meminta bantuan keluarga, rakan, dan ahli terapi. Terima kasih kepada teknologi moden, banyak pakar menerima dalam talian, dan anda boleh menghubungi orang yang anda sayangi melalui komunikasi video pada bila-bila masa. Walaupun begitu, masalah psikologi tidak boleh dianggap sebagai sesuatu yang memalukan atau mengerikan, kerana kesihatan mental, seperti kesihatan fizikal, saling berkaitan dan memerlukan perhatian yang sama. Yang paling penting, mereka boleh dirawat. sihat.

Anjing dianggap sebagai haiwan peliharaan pertama. Para saintis masih tidak dapat mengatakan dengan tepat kapan orang menjinakkan makhluk ini, tetapi anggapan yang paling umum adalah bahawa ini berlaku 10-14 ribu tahun yang lalu, pada Zaman Batu. Sejak itu, anjing dianggap sebagai sahabat kita, yang tidak akan meninggalkan kita dalam masalah. Baru ingat [...]

Salah satu dari beberapa negara (dan satu-satunya di Eropah) yang telah memutuskan untuk tidak memperkenalkan tindakan karantina akibat koronavirus adalah Sweden. Walaupun sebahagian besar dunia duduk di rumah, kedai tidak berfungsi, dan orang mengasingkan diri, kehidupan berlanjutan di Stockholm dan bandar-bandar lain di negara ini seolah-olah tidak ada yang berlaku. Terdapat pusat membeli-belah, kafe, sekolah, dan [...]

Pandemik coronavirus telah menjadikan segalanya terbalik sehingga peralatan pelindung diri - pembersih tangan, sarung tangan sekali pakai dan topeng muka pelindung - telah menjadi barang yang paling dicari di dunia. Sekarang mereka dijual di semua kedai, di kereta bawah tanah, di jalan, negara-negara menukarnya, mengirim seluruh pesawat kargo berjumlah banyak. Untuk beberapa waktu terdapat kekurangan topeng dan alat pernafasan yang teruk, yang menyebabkan [...] serius

Sakit dan panik

Istilah "serangan panik" telah menggantikan diagnosis "krisis vegetatif" dan "sindrom diencephalic", tradisional untuk perubatan Rusia. Perkataan "panik" berasal dari nama dewa Yunani kuno Pan. Menurut mitologi, penampilan Pan yang tidak disangka-sangka menyebabkan rasa ngeri sehingga orang-orang bergegas melarikan diri, tidak membuat jalan berbahaya yang mengancam kematian..

Dari amalan. Pada majlis resepsi itu, seorang pemuda berusia 24 tahun ditemani oleh ibunya. Dia berasa sangat teruk sehingga dia takut untuk meninggalkan rumah itu sendirian. Mengalami ekspresi wajah.

Jumlah aduan keterlaluan:

  • mengenai "hipertensi", "serangan jantung", sakit di jantung, berdebar-debar, gangguan dalam kerja jantung, "kesukaran dalam perjalanan darah", "penyumbatan saluran darah";
  • sesak nafas, tersedak, sesak nafas, benjolan di kerongkong;
  • kilat panas atau menggigil, gegaran dan demam, "menggigil" atau mati rasa di pelbagai bahagian badan;
  • sakit kepala, pening, rasa pening, pening kepala;
  • untuk loya dan muntah, sakit perut, najis tidak stabil.

Dan sebagainya dan sebagainya. Pesakit sendiri biasanya tidak menyebutkan kegelisahan, ketakutan akan kematian semasa serangan. Menganggap dirinya sakit teruk. Dia sedang memegang folder "tebal" dengan pelbagai pemeriksaan perubatan. Walaupun terdapat banyak keluhan, walaupun dengan pemeriksaan yang sangat teliti, tidak ada penyakit serius yang dapat diketahui. Tetapi pada usia 24 tahun, kad pesakit luar didiagnosis menderita hipertensi, dan ubat-ubatan "nenek" klasik untuk tekanan darah tidak membantu. Malapetaka.

Apa jenis penyakit ini, apabila semuanya sakit, tekanan "berguling", dan doktor tidak menemui apa-apa? Dan ini adalah serangan panik, yang dari tahun ke tahun dalam praktik saya lebih biasa..

Sebab-sebab serangan panik:

  • Faktor psikogenik (perceraian, pengkhianatan pasangan, kematian orang yang disayangi, penyakit atau kemalangan, dll.). Sering kali, ketika mengambil anamnesis, keadaan tekanan yang jelas dalam pembukaan tidak terungkap dan panik berikutnya muncul seolah-olah tanpa alasan. Serangan panik seperti itu disebut "langit cerah". Pada masa yang sama, masalah tersembunyi di lubuk jiwa orang yang mempunyai tahap kegelisahan yang tinggi, peningkatan emosi, kecurigaan. Kecenderungan keturunan terhadap serangan panik telah terbukti, yang berdasarkan pengeluaran serotonin yang tidak mencukupi oleh sel-sel otak.
  • Faktor biologi (perubahan hormon semasa kehamilan, kelahiran anak, menopaus, pengguguran, pengambilan ubat hormon).
    Pengambilan alkohol adalah faktor risiko bebas. Selalunya mereka "lega" dari tekanan, dan untuk sementara waktu, ia menjadi lebih mudah. Tetapi tidak lama kemudian alkohol berhenti membantu dan sudah menimbulkan serangan panik. Masalah yang sama berlaku semasa menggunakan ubat penenang dan ubat..
  • Latihan fizikal yang berlebihan, keterlaluan maklumat, pelanggaran peraturan kerja dan rehat.

Gejala serangan panik Dalam kes biasa, serangan panik berlaku secara tiba-tiba, tanpa prekursor, mencapai puncaknya dalam masa 10 minit, dan biasanya berlangsung hingga 30 minit. Serangan panik berlaku pada waktu siang dan malam dan sangat jarang pada waktu malam.

Kriteria utama serangan panik adalah kegelisahan paroxysmal, intensitasnya boleh berbeza-beza dari perasaan kematian akan datang hingga perasaan ketegangan dalam.

Tiba-tiba, tiba-tiba, ketakutan kematian, strok, kehilangan kesedaran, bencana dengan hati, ketakutan "akan gila" muncul. Ngeri, secara harfiah melumpuhkan kehendak seseorang, biasanya berlaku semasa serangan panik pertama. Kemudian, dengan serangan panik berulang, intensiti kegelisahan paroxysmal biasanya menurun.

Pada sesetengah orang, serangan panik berlaku tanpa rasa takut dan menyatakan kegelisahan ("panik tanpa panik"). Dalam kes ini, sangat sukar untuk mengetahui penyebab penyakit ini, membuat diagnosis tepat pada waktunya dan menetapkan rawatan yang betul. Pesakit seperti itu pergi dari satu pakar ke pakar lain, menjalani banyak pemeriksaan yang tidak perlu, menghabiskan banyak wang untuk ubat-ubatan yang tidak berguna..

Gejala vegetatif (somatik) serangan panik. Tekanan meningkat, nadi semakin cepat, jantung bekerja sekejap-sekejap, nafas tidak cukup, peluh telapak tangan, kaki menjadi "cottony", gegaran muncul di seluruh badan, sakit di dada atau perut, mual atau muntah. "Benjolan angsa" berjalan ke seluruh badan, anggota badan atau kawasan di sekitar mulut menjadi kebas. Kepala berputar, mata gelap, kesedaran hampir hilang.

Gejala panik jantung (jantung) biasanya dinilai sebagai manifestasi utama penyakit ini. Tekanan darah melonjak hingga 200/110 mm Hg, dan degup jantung meningkat menjadi 130 denyutan seminit. Jumlah tinggi seperti itu menimbulkan rasa takut pesakit terhadap komplikasi bencana dalam bentuk strok atau infark miokard, dan membuat mereka memanggil ambulans..

Semakin bencana panik pertama dinilai, semakin cepat komplikasi dalam bentuk agoraphobia dan kemurungan bergabung. Prognosis menjadi lebih rumit sekiranya terdapat kesilapan diagnosis "krisis hipertensi", infark miokard dan kemasukan pesakit di hospital.

Klinik tempoh interictal. Setelah mengalami serangan panik, sebilangan besar pesakit mengalami ketakutan terhadap serangan baru, kegelisahan menjangkakan serangan berikutnya, perasaan cemas, gugup, gelisah, antisipasi masalah, dan ketegangan dalaman. Oleh karena pemikiran yang mengganggu, yang tidak dapat dihilangkan, konsentrasi perhatian pasien, kapasitas kerja menurun, dan masalah dengan tidur terjadi. Semakin besar kecemasan antisipasi, semakin tinggi kemungkinan serangan panik berulang.

Apabila serangan panik berlaku di tempat tertentu (situasi), ini akan menyebabkan penghindaran tempat ini (situasi), yang disebut agoraphobia dengan tingkah laku yang menyekat.

Pesakit berhenti menggunakan pengangkutan awam (terutamanya metro), tidak ditinggalkan sendirian di rumah, takut keluar di jalan tanpa ditemani oleh saudara-mara, enggan mengunjungi tempat yang sesak, dan sering berhenti kerja. Dalam tempoh interictal, sebilangan pesakit menganggap diri mereka sihat secara praktikal.

Tetapi kebanyakan orang mempunyai gejala dystonia vegetatif-vaskular, yang, pada tahap yang lebih rendah, mengulangi gejala serangan panik vegetatif:

  • berdebar-debar, berdenyut-denyut, "pudar", sakit atau mati rasa di kawasan jantung, penyempitan, terbakar, menggelitik;
  • berasa sesak nafas, tersedak, benjolan di kerongkong;
  • loya atau muntah, sakit perut, bersendawa, kembung perut, gemuruh, sembelit, atau cirit-birit;
  • demam, menggigil atau berkeringat, tapak tangan sejuk dan lembap;
  • pening, rasa tidak stabil, rasa pusing, ringan, gementar, paresthesia ("angsa lebam");
  • gegaran, kekejangan otot, sakit otot;

Ketakutan obsesif terhadap strok atau infark miokard memaksa pesakit untuk mengukur tekanan berulang-ulang, untuk mengira nadi. Memujuk pesakit untuk penyakit yang "serius", kompleks dan unik menyebabkan lawatan kerap ke doktor, banyak pemeriksaan dan perundingan yang tidak perlu.

Diagnosis pembezaan. Untuk diagnosis yang betul, perlu mengecualikan penyakit somatik dan endokrin. Dalam penyakit hipertensi, tekanan darah meningkat untuk waktu yang lama, serangan panik mundur dalam satu jam. Pada ECG, Echo-cardiography dengan hipertensi, hipertrofi ventrikel kiri dinyatakan, dan pada fundus - angiopati retina. Untuk mengesahkan hipertensi, ABPM (pemantauan tekanan darah 24 jam) digunakan.

Keabnormalan tiroid (hipotiroidisme dan hipertiroidisme) sering muncul dengan gejala yang menyerupai serangan panik. Oleh itu, ujian darah untuk hormon (TSH, T3, T4) disyorkan untuk semua pesakit untuk mengecualikan disfungsi tiroid..

Pheochromocytoma adalah tumor kelenjar adrenal (90%) yang mengeluarkan hormon stres (adrenalin, norepinefrin). Sangat jarang berlaku dan memerlukan rawatan pembedahan.

Dengan pheochromocytoma, tekanan diastolik meningkat dengan ketara semasa serangan, sakit kepala yang teruk dengan muntah berlaku, dan kegelisahan dan ketakutan tidak ada. Dengan serangan seperti itu, perlu dilakukan ultrasound kelenjar adrenal dan menderma darah untuk hormon (katekolamin) semasa serangan.

Kejang epilepsi bermula dengan aura dan berakhir dengan tidur. Pada EEG semasa serangan epilepsi, aktiviti epilepsi adalah wajib. Untuk serangan panik, aura (penyerang serangan) dan tidur selepas serangan tidak biasa.

Diagnosis pembezaan juga harus dilakukan dengan hipoglikemia (penurunan gula darah), gejala penarikan, gangguan vestibular akut, histeria. Sekiranya terdapat gejala kemurungan yang jelas, diperlukan perundingan psikiatri.

Mengubati serangan panik adalah cabaran bagi doktor dan orang yang sakit. Selalunya, pesakit menafsirkan serangan panik sebagai penyakit yang mengancam nyawa. Kesalahpahaman pesakit mengenai penyakit ini menyumbang kepada kemerosotan perjalanan dan komplikasi. Panik dapat disembuhkan sepenuhnya dengan doktor yang baik yang mampu dan bersedia merawat pesakit seperti itu.

Tetapi doktor harus mempunyai masa yang cukup untuk menjelaskan kepada pesakit tentang intipati penyakit ini, meyakinkan diagnosisnya betul, dan membuktikan bahawa gejala tersebut bukan akibat penyakit serius yang tidak didedahkan. Pesakit juga perlu dilatih untuk menghilangkan serangan panik, relaksasi, "bernafas ke dalam beg" semasa hiperventilasi, dan yakin akan keselamatan ubat-ubatan yang ditetapkan. Dan bila mempunyai masa untuk semua ini pada kadar 12 minit pada temu janji pesakit luar?

Semasa rawatan, pesakit tidak boleh dikecualikan dari lingkungan biasa, kemasukan ke hospital di hospital terapi atau neurologi adalah kontraindikasi.
Semua pesakit harus menghilangkan kafein dari diet, dengan berhati-hati menghindari ubat perangsang. Senaman ringan bermanfaat.

Psikoterapi untuk serangan panik sangat berkesan, tetapi, malangnya, pakar yang baik dalam kenyataan kita sangat sukar ditemui. Ubat varikos, nootropik, vitamin tidak berguna. Serangan panik juga tidak dirawat dengan ubat antihipertensi..

Menghentikan serangan panik. Penenang (diazepam atau phenazepam) dengan cepat menghilangkan serangan panik. Mereka digunakan dalam dos efektif yang dipilih sendiri dalam tablet di bawah lidah, secara intramuskular atau intravena "dengan ambulans". Pesakit disarankan untuk membawa pil bersamanya. Tetapi penggunaan ubat-ubatan ini yang kerap (setiap hari) menyebabkan kebergantungan dan ketagihan, dan sindrom "mundur" dapat meningkatkan kekerapan serangan panik.

Pencegahan serangan panik. Dengan gangguan panik ringan (kurang dari 4 panik sebulan, tidak ada kegelisahan menunggu dan tingkah laku yang menyekat), psikoterapi, latihan pernafasan, ubat penenang ditunjukkan secara sporadis semasa serangan atau dalam jangka pendek selama 2-3-4 minggu.

Untuk gangguan panik sederhana (lebih daripada 4 serangan panik, kegelisahan antisipasi yang jelas, tingkah laku yang menyekat, gejala kemurungan), ubat pilihan adalah antidepresan moden dari kumpulan SSRI (paroxetine, citalopram, atau escitalopram).

Dalam tiga minggu pertama terapi, mungkin terdapat kemerosotan kesejahteraan, peningkatan serangan panik, dan peningkatan kegelisahan. Anda perlu bersabar dan menunggu kesan anti panik. Untuk mengurangkan kesan sampingan antidepresan, ubat penenang siang hari (grandaxin atau adaptol) diresepkan selama 1 bulan.

Peningkatan pertama dalam keadaan biasanya berlaku hanya selepas 3 minggu dari awal rawatan. Tempoh rawatan adalah dari 6 hingga 9-12 bulan. Ubat tersebut dapat dibatalkan serta-merta jika tidak ada serangan panik selama 30-40 hari dan kegelisahan yang ditunggu hilang. Sekiranya kekambuhan berlaku selepas penghentian antidepresan, terapi penyelenggaraan jangka panjang disyorkan pada dos efektif terendah..

Dalam gangguan panik yang teruk (serangan panik yang kerap, agoraphobia, kehilangan pekerjaan, kemurungan, dan lain-lain), rawatan oleh psikiatri atau psikoterapis diperlukan. SSRI atau TCA antidepresan yang ditetapkan (amitriptyllin) untuk masa yang lama + penenang (clonazepam atau alprazolam) 4 bulan, diikuti dengan penarikan perlahan secara beransur-ansur.

Dan petua sebagai kesimpulan: cari doktor yang anda percayai, kelayakan yang anda pasti yakin. Dan berhenti bergegas mencari dan mencari penyakit fizikal dan mental yang tidak ada.