Utama > Sklerosis

Mengapa kepala sakit selama beberapa hari berturut-turut - apa yang perlu dilakukan?

Menurut statistik, kira-kira 20% penduduk dewasa mengadu sakit kepala setiap hari. Cephalalgia terdapat di kawasan perindustrian dengan kandungan gas ekzos yang tinggi di udara, dan juga di bandar-bandar besar di mana bunyi kereta tidak berhenti walaupun pada waktu malam, sehingga sukar bagi pesakit untuk berehat.

Penyakit tidak selalu menimbulkan rasa tidak selesa. Ia dijumpai walaupun pada orang yang sihat. Sifat penyakit ini mudah: keadaan cuaca buruk, tidur tidak teratur, beban kerja yang tinggi.

Jenis-jenis cephalalgia

Kesakitan yang berterusan untuk hari kedua atau bahkan minggu kedua mempengaruhi keadaan umum badan dan produktiviti seseorang di tempat kerja. Sebelum meneruskan rawatan dan penindasan kesakitan, disarankan untuk mengenal pasti penyebabnya. Dalam hal ini, pesakit dibantu oleh pembezaan kesakitan dengan sifat, kekuatan dan jangka masa..

Serangan migrain dan migrain

Migrain dicirikan oleh gambaran klinikal seperti sakit paroxysmal di mana-mana bahagian kepala (terutamanya pelipis atau lobus frontal), lebih kerap sakit kepala yang berdenyut. Dalam kes ini, gejala yang tidak menyenangkan dari saluran gastrointestinal juga dapat diperhatikan (mual, mulut).

Serangan migrain dua hari berturut-turut berlaku pada 16-20% kes. Doktor mengenal pasti beberapa faktor yang menyumbang kepada manifestasi migrain - ini adalah jantina, usia dan watak psiko-emosi seseorang.

Sifat kesakitan juga dibezakan:

  • mudah;
  • sederhana;
  • berat.

Dalam kes pertama, sakit kepala yang ringan membolehkan anda melakukan aktiviti harian, membawa ketidakselesaan yang tidak ketara.

Dengan tahap keparahan rata-rata penyakit ini, keupayaan bekerja dikurangkan, hampir mustahil untuk menumpukan perhatian dalam melaksanakan tugas yang diberikan.

Dalam kes terakhir, pesakit merasakan keperluan mendarat untuk berbaring, dia diseksa oleh loya.

Encephalitis

Encephalitis adalah penyakit sistem saraf pusat yang disebabkan oleh bakteria dan virus patogen. Sebab berlakunya:

  • gigitan kutu, yang merupakan pembawa virus (pada hari ke-5, diagnosis sudah dapat dilihat);
  • Ensefalitis Jepun, yang menampakkan diri setelah gigitan nyamuk yang sebelumnya memakan darah orang yang dijangkiti;
  • influenza ensefalitis menampakkan diri terhadap latar belakang selesema yang dipindahkan, sebagai komplikasi (biasanya sakit kepala selama 2-3 hari berturut-turut). Tanpa rawatan yang betul, ia berlaku 4 hari berturut-turut);
  • ensefalitis reumatik sebagai penyakit alergi berjangkit membahayakan sistem saraf pusat (perubahan patologi pada korteks serebrum muncul), sendi dan jantung;
  • ensefalitis wabak adalah penyakit berbahaya yang meragut kira-kira sejuta nyawa pada abad yang lalu, tetapi alam belum dapat dikenal pasti.

Pesakit sensitif terhadap cahaya terang dan suara yang keras, dia menderita sakit kepala selama 4 atau 6 hari berturut-turut, penyembuhan lengkap dalam dua minggu. Dalam kes yang teruk, dia tidak dapat melakukan apa-apa, bahkan bangun, dan mempunyai keperluan mendesak untuk minum ubat sakit.

Kekeliruan dan kekurangan ingatan adalah perkara biasa. Akibat serius dari penyakit ini adalah gangguan pada alat pertuturan, pendengaran dan penglihatan. Kerosakan pada korteks serebrum menyebabkan keterbelakangan mental dan perubahan keperibadian. Rawatan dalam kes ini adalah serius dan intensif..

Kesakitan kluster

Kesakitan kluster kadang-kadang dikelirukan dengan migrain, kerana perjalanan keduanya sangat serupa. Walau bagaimanapun, sakit kluster lebih seperti "tempat sakit" di mana-mana bahagian otak.

Kadang kala pesakit menggambarkannya sebagai sakit kepala yang berdenyut. Penyakit ini mirip dengan migrain, tetapi terdapat perbezaan:

  • sakit tajam dan menusuk;
  • nampaknya pesakit menangis, tetapi ini hanyalah akibat dari kesakitan yang meningkat, yang menyebabkan mata menyiram, tanpa berhenti selama seminggu;
  • sejumlah gejala pihak ketiga timbul: peningkatan berpeluh, pucat dan kesakitan (jika ditekan) kulit selama lebih dari seminggu;
  • ketepatan dan jangka masa pendek - setiap hari rasa sakit muncul dalam jangka masa tertentu dan tidak berlangsung lebih dari satu setengah jam. Serangan muncul dan hilang lagi di satu tempat untuk masa yang lama.

Sakit ketegangan

Pesakit mengalami sensasi yang menyakitkan dan membosankan, dengan kata lain, sakit kepala yang menekan, juga mempunyai sifat dua hala. Dengan manifestasi episod, kejang adalah perkara biasa, tetapi tidak lebih daripada 15 kes sebulan. Sekiranya kursus kronik - dari 4 hari seminggu dan lebih daripada 15 hari sebulan.
Tekanan mental menimbulkan rasa sakit seperti itu. Tekanan kronik menyebabkan kekejangan otot, yang menyekat saluran darah dan merosakkan pemakanan otot. Kecemasan, kemurungan menurunkan tahap serotonin, yang mempunyai fungsi analgesik.

Meningitis

Penyakit dengan sifat berjangkit dan radang, dilokalisasi di lapisan otak, dan juga saraf tunjang. Pada masa yang sama, kepala sakit sepanjang hari. Penyebab meningitis termasuk sejumlah kulat, bakteria dan virus.

Ini adalah penyakit yang agak berbahaya, kerana mengancam akan membawa maut, oleh itu, pada gejala pertama, anda perlu berjumpa doktor. Rawatan hanya pesakit dalam lebih dari seminggu. Gejala:

  • suhu tinggi;
  • sakit kepala yang teruk (5 hari berturut-turut);
  • sakit kepala di bahagian belakang kepala, sukar dipusingkan dan dibengkokkan;
  • kurang selera makan, loya, muntah, yang tidak membawa kelegaan;
  • kelemahan.

Penyebab utama sakit kepala yang berpanjangan

Bahkan penyebab kecil menyebabkan sakit kepala yang teruk sepanjang hari. Mereka diprovokasi oleh faktor luaran dan dalaman. Luaran termasuk ribut magnetik, ekologi yang buruk, kebisingan industri. Penyakit dan kecenderungan genetik dianggap dalaman.

Tekanan kronik

Tekanan bukan sahaja menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan selama beberapa hari, tetapi juga melemahkan seluruh badan. Tekanan berterusan memperburuk tidur, seseorang yang keletihan akibat neurosis tidak dapat tertidur dan berehat untuk waktu yang lama, yang menyebabkan masalah dengan tumpuan dan sakit kepala selama sehari.

Air mata, berpeluh, peningkatan degupan jantung dan tekanan menyertai gambaran umum..

Aterosklerosis

Aterosklerosis saluran cerebral juga merupakan penyebab kesakitan yang kerap, yang disertai dengan keparahan. Mereka tidak pergi dan bertambah kuat pada akhir hari bekerja. Ciri utama adalah kegigihan dan keperitan kesakitan..

Kecederaan otak trauma

Cephalalgia selepas trauma berlangsung sekitar 2 minggu. Dalam kes ini, diagnosis diperlukan untuk rawatan yang diperlukan. Tentukan tahap dan keparahan TBI, kerana sakit kepala mungkin tidak hilang selama tiga minggu.

Osteochondrosis vertebra serviks

Osteochondrosis dikesan setelah aduan kesakitan di bahagian belakang kepala untuk masa yang lama. Ini disebabkan oleh pemampatan saraf vertebra, anjakan vertebra serviks, hernia, dll..

Dalam kes ini, pergerakan leher secara tiba-tiba, kecederaan tulang belakang, kedudukan leher yang tidak betul semasa tidur, gaya hidup yang tidak aktif dan berat badan berlebihan hanya memperburuk keadaan. Selepas rawatan dan senaman, semuanya hilang pada hari kelima..

Hipertensi

Pada hipertensi, perubahan tekanan darah menyebabkan cephalalgia. Klinik kesakitan kerana masalah dengan tekanan darah luas:

  • sakit kepala ringan;
  • sakit memerah dan berdenyut;
  • sakit tajam dan sakit.

Dalam kes ini, perlu memulakan rawatan dengan cepat agar tidak menyebabkan pendarahan serebrum..

Diabetes

Sekiranya malaise berlaku dengan latar belakang diabetes, ini menunjukkan neuropati dan hipoglikemia. Dengan neuropati, sensasi menyakitkan menunjukkan tahap glukosa yang tinggi. Dengan hipoglikemia, glukosa kurang daripada biasa.
Perkara utama adalah tidak membingungkan kesakitan dengan migrain dan membuat kawalan yang diperlukan, maka pada hari kedua tidak ada yang mengganggu.

Rokok dan minuman keras

Kesan berbahaya alkohol dan merokok telah terbukti sejak sekian lama. Mereka merosakkan sistem saraf, mencemarkan dan merosakkan saluran darah. Mabuk sangat menegangkan badan, ketika kepala sakit teruk, dan loya bahkan tidak memungkinkan anda bernafas.

Ubat (kesakitan penyalahgunaan)

Sebab kesakitan jenis ini dianggap penggunaan pelbagai ubat yang tidak terkawal, ketika ketagihan berkembang dan kepala tidak hilang sama sekali.

Ini sering disebut sebagai terapi migrain yang kurang sesuai. Kombinasi penghilang rasa sakit dan kafein dengan codeine juga memprovokasi kesakitan penyalahgunaan.

Ia boleh menjadi anemia

Anemia jarang berlaku tanpa rasa sakit, kerana penyakit ini disertai oleh hipoksia, keracunan dan peningkatan tekanan intrakranial. Sering kali didengar dari pesakit bahawa dia telah sakit kepala selama seminggu, ada rasa sakit yang membosankan di pelipis.

Perlu dilakukan rawatan yang kompleks, di mana perhatian akan diberikan kepada cephalalgia dan anemia.

Arteritis

Penyakit ini dicirikan oleh proses keradangan di arteri kepala dan leher. Kesakitan mempunyai watak ringan dan sakit yang bertahan lama. Selalunya bertambah teruk pada waktu petang.

Ia hanya berlaku pada orang tua, dan penyebabnya belum dapat diketahui..

Ketumbuhan otak

Neoplasma, walaupun bukan barah, mempunyai akibat kesihatan yang serius. Sakit kepala yang telah berlalu selama tiga minggu akan menjadi tanda pertama apabila terdapat perubahan dalam struktur otak. Walau bagaimanapun, mereka disertai dengan pening, mungkin mual.

Hipertensi arteri dan intrakranial

Hipertensi intrakranial dikenali sebagai peningkatan tekanan intrakranial. Kesakitan berlaku selama seminggu kerana patologi yang terbentuk di tisu otak: peningkatan jumlah cecair serebrospinal, darah atau cecair tisu.

Ia menampakkan diri pada waktu pagi dan dalam kes penyakit yang teruk disertai dengan loya, juga pada pesakit, lebam di bawah mata dan kegelisahan diperhatikan.

Tekanan darah rendah

Sekiranya kepalanya sakit lama, banyak yang mengadu tekanan darah rendah, dan ini tidak menghairankan. Mereka diseksa oleh kesakitan berdenyut di lobus oksipital dan frontal, yang berlaku kerana peredaran darah yang terganggu. Untuk menghilangkan cephalalgia dalam kes ini adalah mudah, dan kadang-kadang cukup minum kopi..

Kerana apa kanak-kanak mengalami sakit kepala selama beberapa hari berturut-turut?

Keluhan kanak-kanak mengenai kesakitan harus ditangani dengan perhatian khusus, kerana kerana usia mereka yang masih muda, mereka tidak dapat menggambarkan gejala dengan tepat dan meminta pertolongan pada waktunya.
Punca kesakitan pada kanak-kanak:

  • migrain, sebagai penyakit genetik, telah menampakkan dirinya sejak kecil;
  • masalah neuralgik dicirikan oleh sensasi menyakitkan yang tajam atau kusam di pelipis dan belakang kepala;
  • kecederaan adalah perkara biasa pada kanak-kanak, tetapi kebimbangan serius akan menyebabkan sakit kepala yang timbul;
  • faktor luaran - sakit kepala juga mungkin berlaku.

Doktor mempunyai 5 jenis cephalalgia

Cephalalgia tidak pernah muncul tanpa sebab. Oleh itu, oleh sifat kesakitan, sifat penyakit tertentu ditentukan..

Neuralgik

Cephalalgia neuralgik muncul sebagai kesakitan paroxysmal, seolah-olah menembak selama beberapa hari. Pergerakan rahang, pencukuran muka, mengunyah - semuanya menunjukkan keradangan saraf trigeminal. Dalam kes ini, penting untuk mengecualikan sinusitis..

Vaskular

Ia berlangsung setiap minggu dan dianggap paling biasa. Ini disebabkan oleh penyempitan atau pengembangan saluran darah yang tajam. Lebih kurang darah mengalir melalui saluran daripada yang diperlukan.

Nampaknya kepalanya sakit, tanpa berhenti, tetapi mereka memukulnya dengan palu, pesakit harus pergi cuti sakit.

Toksik berjangkit

Dalam kes ini, ketidakselesaan itu sangat lama, jika tidak ada rawatan yang tepat, kemungkinan akan membawa maut. Ini disebabkan oleh keradangan di seluruh badan, dan terutama di sistem saraf pusat. Jangkitan berlaku dengan bakteria dan virus berbahaya, yang melemahkan sistem kekebalan tubuh secara umum.

Ketegangan otot

Dengan terlalu banyak otot, tekanan harian di gim, rasa sakit di tengkorak mungkin berlaku. Terdapat sensasi tekanan pada lobus oksipital dan temporal. Ini tidak akan berlaku jika anda memberi rehat yang secukupnya selepas bersenam..

Liquorodynamic

Ia berlaku pada orang tua yang terdedah kepada perubahan tekanan darah. Mereka mengalami peningkatan tekanan intrakranial. Selebihnya, ia disebabkan oleh komplikasi penyakit lain: semasa hidung berair yang sejuk dan teruk.

Apa nak buat?

Kesakitan selalu menampakkan diri pada saat yang paling tidak sesuai, jadi jarang ada yang bersedia untuk ini. Hanya selepas beberapa siri serangan, ubat yang terbaik dapat dijumpai. Sekiranya anda mengalami kesakitan biasa, jangan tunda lawatan ke doktor.

Diagnosis penyakit

Sakit kepala menunjukkan penyakit lain yang memprovokasi, atau adanya kepekaan terhadap perubahan cuaca. Gejala dan diagnostik moden akan membantu mengesan penyimpangan ini atau kebiasaan.

Semasa pemeriksaan awal, doktor menetapkan diagnosis awal berdasarkan gambaran klinikal dan merujuk kepada pakar dengan profil yang sesuai. Sekiranya ada sebab yang serius, maka diagnostik instrumental ditetapkan:

  • EEG mengesan turun naik potensi elektrik di otak;
  • pemeriksaan fundus oleh pakar oftalmologi untuk kehadiran sejumlah patologi;
  • MRI memberikan gambaran keadaan semua aktiviti otak, mengesan kelainan pada peringkat awal;
  • Ultrasonografi Doppler adalah kaedah yang menentukan keadaan saluran kepala dan tulang belakang di kawasan serviks (jika bahagian belakang kepala sakit).

Pertolongan cepat

Sekiranya anda merasa tidak sihat, lebih baik berbaring dan melindungi diri anda daripada perengsa. Sekiranya ini tidak membantu, dan kepala tidak hilang, maka mereka menggunakan dadah. Adalah perlu untuk menilai keadaan dan mengecualikan penyakit penyebab kesakitan, kemudian minum ubat yang diperlukan.

Sekiranya ada perasaan tertekan, pesakit itu lemas dan pucat, sakit untuk menelan, ini bermakna dia menghidap selesema atau penyakit virus lain.

Apabila pil tidak berfungsi?

Pil tidak membantu dalam dua kes:

  • sekiranya ubat tersebut dipilih dengan tidak betul;
  • jika anda terbiasa dengan salah satu daripadanya.
NurofenDigunakan untuk menghilangkan rasa sakit. Ambil satu tablet selepas makan, 3-4 kali jika perlu. Pada hari keempat, lebih baik berhenti menggunakan dan berjumpa doktor..
TempalginDewasa 1-3 tablet sehari, tidak lebih dari 3-5 hari. Kontraindikasi semasa kehamilan.
CitramonAmbil 1 tablet, tidak lebih dari 3 hari, anda boleh menggunakannya untuk hari ketiga berturut-turut.

Cara menghilangkan ubat-ubatan rakyat?

Sebelum penemuan analgesik, orang menggunakan herba, suntikan dan urutan untuk menghilangkan rasa sakit ketika mereka menderita sepanjang hari. Kaedah yang mudah dan popular adalah teh pudina, yang menenangkan dan melegakan kekejangan..

Sebahagiannya meletakkan potongan kulit limau ke pelipisnya, kemudian harus dikeluarkan setelah 10-15 minit untuk mengelakkan kerengsaan.

Pencegahan adalah rawatan terbaik untuk kesakitan

Pencegahan dan pemeriksaan yang betul, kawalan diri dan pemakanan yang betul akan membantu mengatasi sejumlah penyakit tanpa ubat dan tidak akan membiarkan anda merasa sakit selama tiga hari berturut-turut atau lebih:

  1. Anda perlu memulakan hari dengan mengecas badan untuk membangunkan sistem peredaran darah dan mempercepat metabolisme.
  2. Anda perlu bangun pada waktu tertentu selama seminggu..
  3. Pada waktu malam, berjalan-jalan di udara segar akan menenangkan sistem saraf..

Sakit kepala selama empat hari

Apabila kepalanya sakit untuk waktu yang lama, nampaknya penyakit itu sama sekali tidak akan teruk. Sesungguhnya, sakit kepala jangka panjang mengeringkan badan, menyebabkan penderitaan yang tidak berkesudahan, terutamanya apabila pil tidak membantu lagi. Walaupun satu hari tidak dapat ditanggung, apalagi sakit kepala selama empat hari atau lebih. Apa yang mungkin?

Sakit kepala menyebabkan

Sakit kepala, atau cephalalgia, boleh mempunyai intensiti, tempoh, dan watak yang berbeza-beza. Kepala mungkin sakit secara berterusan, sekejap-sekejap, atau dengan peningkatan intensiti secara beransur-ansur. Kesakitan yang berpanjangan di kepala biasanya berlaku akibat kerosakan organik pada sistem saraf yang berkaitan dengan pelbagai faktor. Sakit kepala berlaku dalam kes berikut:

  • dengan migrain;
  • dengan tekanan yang berpanjangan - mental, emosi, fizikal;
  • dengan penyakit vaskular otak: hipertensi arteri, malformasi arteriovenous, pendarahan subarachnoid, arteritis temporal;
  • dengan kerengsaan meninges - meningitis atau ensefalitis;
  • dengan perubahan tekanan intrakranial (dengan penurunan tekanan cecair serebrospinal setelah tusukan lumbal, dengan peningkatan tumor otak, dengan hipertensi intrakranial jinak);
  • dengan trauma (gegar otak);
  • dan juga untuk sebab-sebab lain, seperti: mabuk, hubungan seksual, sinusitis (sama ada sinusitis), glaukoma, ketegangan ketika batuk, dan lain-lain;
  • dengan latar belakang muntah, serangan epilepsi kesedaran yang keliru, sakit kepala yang berterusan muncul dengan gejala neurologi yang sesuai dengan fokus lesi.

Terdapat juga kes-kes apabila sakit kepala berlaku tanpa adanya patologi organik struktur intrakranial. Kami bercakap mengenai apa yang disebut. sakit kepala psikogenik (psychalgia), di mana gangguan kemurungan adalah fenomena bersamaan. Dalam kes ini, sakit kepala adalah sederhana, semakin berkala, tetapi dengan penyetempatan yang tidak jelas..

Jenis sakit kepala

Sakit kepala, termasuk jangka panjang, terbahagi kepada lima jenis: vaskular, ketegangan otot, neuralgik, toksik berjangkit dan cecair serebrospinal. Lebih-lebih lagi, setiap jenis sakit kepala muncul dengan cara yang berbeza dan ditentukan oleh gambaran klinikal. Kepala boleh sakit selama sehari, tiga, atau sebulan, yang banyak bergantung pada kepekaan individu terhadap kesakitan seseorang, serta kepekaan saraf kranialnya, yang mengandungi serat deria.

Salah satu jenis sakit kepala yang paling biasa adalah sakit migrain, yang berlaku dengan latar belakang keletihan kronik. Sakit kepala seperti ini sering berlaku penyetempatan sepihak, watak berdenyut dan jangka masa yang ketara - dari satu hingga 6-7 hari, selepas itu tempoh yang agak tenang dari seminggu hingga sebulan mungkin menyusul, dan kemudian sakit kepala berulang kembali. Sakit kepala seperti ini adalah yang paling bersifat psikogenik dan harus dirawat oleh pakar dalam bidang psikiatri..

Hari keempat kepala sakit. Apa nak buat?

Ukur tekanan darah, minum pil, hubungi doktor di rumah.

Sakit kepala sukar didiagnosis semasa tidak hadir. Terdapat banyak faktor yang dapat memberi gambaran mereka: mis., Usia (ia boleh menjadi kegagalan hormon remaja atau menopaus) - anda faham bahawa ini adalah faktor penting.

Saya merujuk anda kepada artikel yang baik yang diterbitkan dalam AiF - "4 penyebab sakit kepala: kapan harus pergi ke doktor", khususnya, ini menunjukkan bila anda perlu risau.

Dan sekarang saya menasihati anda untuk bertenang, tidak memikirkan perkara buruk, tidur, dan pada waktu pagi, buat janji temu dengan ahli terapi.

Perkara yang paling berbahaya dengan sakit kepala adalah mengelakkan tekanan yang terlalu tinggi..

Sekiranya dinaikkan, ambil pil, seperti Andipal. Ia berkurang sebanyak 5 mata.Jika sangat tinggi, maka anda dapat mengambil dua dengan jurang kecil untuk mengurangi dengan lancar.

Tetapi, kadang-kadang kepala terasa sakit akibat tekanan darah rendah. Kemudian hirup udara segar, makan coklat, minum kopi, daging dan makanan berkalori tinggi yang lain..

Kebetulan kepala sakit akibat terlalu banyak kerja, dari beberapa pengalaman. Rehat, ambil ubat penenang.

Ngomong-ngomong, urut titik aktif membantu sakit kepala akibat keletihan..

Gosokkannya dengan gerakan bulat dan tekan perlahan mengikut urutan itu..

Pertama, ke-5 dipasangkan, kemudian ke-4, kemudian ke-3, kemudian ke-2. Kemudian 17, 16, 13 dan 11.

Sekiranya tidak hilang, anda masih perlu pergi ke doktor..

Sudah tentu kepada doktor. Mula-mula anda perlu mengetahui sebabnya. Seseorang akan diberi ubat penahan sakit, seseorang - antispasmodik. Ada seribu alasan.

Senang menjalani tomografi. Tetapi itu mahal dan, saya tidak tahu bagaimana sekarang, tetapi sebelum doktor melakukan yang terbaik untuk tidak menghantar sesiapa pun ke tomografi - "mereka menyimpan wang mereka".

Diagnostik awal, yang boleh anda lakukan sendiri, ingat apa yang mendahului sakit kepala. Sekiranya ia adalah sesuatu yang fizikal - kedudukan yang tidak selesa, bilik sejuk, bau yang tidak menyenangkan (misalnya di dalam bas), maka itu mungkin vasospasme. Sekiranya kepala sakit akibat pemikiran, aktiviti mental, maka ini mungkin menunjukkan tumor otak, pendarahan, kerosakan virus pada struktur saraf otak aktif yang berkaitan dengan topik ini. Yang terakhir adalah ciri virus Toxoplasma. Tetapi virus herpes, papilloma, juga boleh menjadi penyebabnya - mereka juga menetap dan bersembunyi di struktur saraf. Malangnya, setakat ini tidak ada ubat yang berkesan untuk mereka..

4 hari berturut-turut sakit kepala

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kepala anda sakit untuk hari ketiga berturut-turut?

  • Jenis penyakit
  • voltan
  • Kaedah perubatan tradisional
  • Gaya hidup sihat

Mungkin, setiap orang sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya mengadu bahawa hari ketiga mengalami sakit kepala. 85 daripada 100 penduduk Bumi mengetahui tentang sakit kepala secara langsung. Adakah itu nama saintifiknya - cephalalgia - tidak diketahui oleh semua orang.

Orang biasa sakit kepala dan tidak memperhatikannya. Kemanusiaan belajar bahawa kesakitan harus dirawat tidak lama dahulu, dan tidak semua orang terbiasa dengan peraturan ini..

Suatu hari kepala sakit, lalu berlalu, ia berlaku untuk pertama kalinya, dan orang itu terus hidup, melupakan masalah kecil ini.

Dan hanya jika cephalalgia serius mengganggu rancangan dan mempengaruhi kualiti hidup, seseorang dapat mengubah sikapnya terhadap masalah itu dan cuba memahami apa yang sedang berlaku.

Jenis penyakit

Sakit kepala sekiranya:

  • masalah dengan saluran darah;
  • kekejangan otot kepala, leher dan punggung;
  • beberapa jenis neuralgia;
  • penyakit berjangkit;
  • pelanggaran peredaran bebas cecair serebrospinal.

Pertama sekali, seseorang mesti ingat: beberapa lusin penyakit yang sangat serius, termasuk kecederaan otak traumatik, tumor, penyakit endokrin, dapat menampakkan diri sebagai sakit kepala. Lebih-lebih lagi, pada mulanya, cephalalgia mungkin satu-satunya gejala..

Oleh itu, jika kepala anda sakit selama beberapa hari, adalah wajar untuk berjumpa doktor. Tidak boleh menasihati seseorang untuk minum pil, atau bahkan segelas, jika penyebab sakit kepala tidak diketahui. Nasihat seperti "anda sakit kepala selama 3 hari, dan anda bahkan belum minum analgin", kami akan meninggalkannya pada hati nurani mereka yang memberi mereka.

Oleh itu, tablet citramone boleh memburukkan keadaan orang yang hipertensi dengan serius, dan analgin dapat membunuh orang yang alergi.

Sebaliknya, sakit kepala boleh menjadi reaksi biasa tubuh terhadap tekanan, gaya hidup seseorang, kerja berlebihan, dan juga tindak balas badan terhadap perubahan cuaca..

voltan

Sekiranya seseorang berfikir bahawa kepalanya diremas dengan maksiat, diperas dari luar, maka kemungkinan besar ini adalah sakit kepala ketegangan (HDN). Doktor memanggil keadaan ini sebagai "topi keledar neurotik".

Gangguan tidur, tekanan dan kemurungan, sindrom pramenstruasi, tekanan darah tinggi atau rendah, kelaparan, ketegangan mata yang berpanjangan dan postur yang tidak selesa semuanya boleh menyebabkan keadaan yang menyakitkan ini..

Biasanya serangan HDN berlangsung untuk waktu yang agak singkat, tetapi kebetulan siksaan itu tidak berhenti selama beberapa hari berturut-turut. Orang mempunyai tahap kepekaan yang berbeza terhadap kesakitan, jadi jangan segera panik jika sakit kepala tidak berlalu pada hari kedua.

Tetapi ini sudah menjadi isyarat: anda harus memperhatikan keadaan anda, terhadap sensasi yang menyertai cephalalgia, kepada keadaan kejadiannya, yang menyumbang kepada melegakan atau memburuknya keadaan..

Doktor anda memerlukan maklumat ini untuk membuat diagnosis..

Menurut satu teori, penyebab sakit kepala ketegangan adalah kekejangan otot-otot kepala dan leher, dan menurut yang lain, gangguan penapis sakit..

Oleh itu, untuk rawatan dan pencegahan HDN digunakan:

  • analgesik;
  • ubat anti-radang bukan steroid (NSAID).

Untuk tekanan dan kemurungan, ubat-ubatan diresepkan untuk mengurangkan tahap tekanan saraf atau mental (ubat penenang, antidepresan).

Doktor harus menetapkan ubat selepas pemeriksaan.

Satu lagi penyebab sakit kepala adalah migrain. Sehingga baru-baru ini, doktor tidak dapat menentukan punca penyakit ini. Sekarang telah dibuktikan dengan tegas: migrain berlaku jika bekalan darah ke otak terganggu atau seseorang mempunyai masalah dengan sistem saraf.

Dengan migrain, seseorang mengalami sakit pukulan, lebih kerap di satu bahagian kepala, deria bertindak balas dengan menyakitkan terhadap bau, bunyi dan cahaya. Pesakit mengalami loya, muntah mungkin bermula. Reaksi mental terganggu: kerengsaan atau apatis sering menyertai gejala utama migrain.

Serangan migrain boleh berhenti selepas 3-4 jam, atau boleh meregang selama 3 hari, atau lebih.

Langkah-langkah yang diambil pada awal serangan membantu mengurangkan keadaan orang dengan paling berkesan. Sebagai peraturan, pesakit secara beransur-ansur mencari cara mereka sendiri untuk menghilangkan ubat tanpa ubat atau menghilangkan rasa sakit yang lengkap.

Pancuran mandian sejuk atau mandi air panas dapat memberikan kelegaan. Bagus jika anda berjaya tidur (malangnya, dengan sakit kepala yang teruk, ini tidak selalu mungkin) atau hanya berbaring di bilik yang gelap dan sunyi.

Semasa serangan migrain, seseorang harus menyediakan persekitaran di mana kesan faktor-faktor yang menjengkelkan dikecualikan.

Mengambil pil sakit untuk migrain biasanya tidak berkesan. Migrain disertai dengan penurunan peristalsis dan, akibatnya, kemerosotan penyerapan ubat..

Mereka tidak sampai di sana. Untuk meningkatkan penyerapan, bersama dengan ubat lain dalam terapi migrain, ubat yang mengandung kafein digunakan.

Untuk mencegah dan mengurangkan keparahan serangan, perkara berikut biasanya diresepkan:

  • ubat penghilang rasa sakit dan ubat anti-radang bukan steroid;
  • antidepresan;
  • antikonvulsan;
  • infus dan mandi (chamomile, ergot, halia),
  • vitamin (B2) dan mineral (magnesium).

Perlu diingat bahawa analgesik sebagai kaedah rawatan simptomatik sakit kepala dalam beberapa kes tidak berhenti, tetapi meningkatkan sakit kepala. Sekiranya hanya untuk alasan ini, rawatan yang tepat untuk anda harus diresepkan oleh doktor..

Kaedah perubatan tradisional

Sekiranya anda tidak mempunyai penyakit serius, dan kepala anda sakit selama dua atau tiga hari berturut-turut, cubalah menghilangkan rasa sakit dengan bantuan kaedah alternatif, yang kadang-kadang lebih berkesan daripada ubat-ubatan. Ingat bahawa tujuan utama kami adalah untuk melegakan kekejangan, berehat, memperbaiki aliran darah dan menenangkan saraf. Harap maklum bahawa semua cadangan kami hanya boleh digunakan sekiranya tidak ada kontraindikasi.

Anda boleh mandi air suam dengan lavender atau garam laut.

Wanita yang mengalami sakit kepala pada masa pramenstruasi atau semasa menopaus dapat meringankan penderitaan mereka dengan bantuan bawang putih parut, yang disapukan ke pelipis selama 15 minit..

Untuk melegakan kesakitan, anda boleh mengurut hidung hidung selama 5-10 minit.

Anda juga dapat menghancurkan daun kubis sebelum jusnya muncul dan mengoleskannya ke pelipis atau dahi: kalium, yang banyak terdapat dalam kubis, membantu melegakan kekejangan otot dan vaskular.

Minum jus blackcurrant 1/4 cawan 3 kali sehari.

Gaya hidup sihat

Punca sakit kepala yang disenaraikan sebelumnya meyakinkan menunjukkan bahawa kesihatan seseorang secara langsung bergantung pada gaya hidup yang dipimpinnya..

Secara semula jadi, menciptakan seseorang, beranggapan bahawa dia akan banyak bergerak, dan tidak duduk, makan makanan yang sihat, bukan makanan segera, melihat ke kejauhan, dan tidak di layar komputer, menghirup udara segar dan tidak berhawa dingin.

Orang moden dengan selamat melupakan semua perjanjian ini dan terpaksa membayar dengan masalah kesihatan..

Oleh itu, anda harus berusaha mengatur sesuatu dalam kehidupan anda dan merangkumi aktiviti berjalan kaki dan aktiviti fizikal di dalamnya, memerhatikan diet, meningkatkan ergonomi tempat kerja anda. Harga terbitannya sangat tinggi - kualiti, dan juga jangka hayat anda.

Punca sakit kepala boleh berbeza: dari persepsi individu terhadap kesakitan seseorang terhadap penyakit organik yang serius. Oleh itu, tanggunglah kesihatan anda dan jangan berharap masalah itu hilang dengan sendirinya. Sekiranya anda tidak dapat melepaskan kepala dari bantal selama tiga hari, anda tidak boleh mengharapkan kelegaan pada hari keempat..

Sekiranya serangan berlangsung 2 hari atau lebih, dan ini berlaku secara berkala (sehingga 15 hari sebulan), pergi ke klinik. Untuk koleksi anamnesis yang paling lengkap, ingat semua keadaan di mana sakit kepala berlaku, perhatikan apa gejala lain yang mengganggu anda, perhatikan kekerapan dan tempoh serangan sakit.

Untuk kesakitan episodik dan cephalalgia kronik, jangan bergantung pada ubat sahaja..

Gaya hidup yang sihat, penghapusan faktor-faktor yang menimbulkan sakit kepala dari hidup anda, dan kaedah perubatan tradisional yang sederhana akan membantu anda menjalani cara yang anda inginkan, dan tidak seperti yang ditentukan oleh rasa sakit yang tidak meninggalkan kepala anda selama 3 hari.

Sakit kepala yang teruk 4 hari berturut-turut

Menurut statistik, kira-kira 20% penduduk dewasa mengadu sakit kepala setiap hari. Cephalalgia terdapat di kawasan perindustrian dengan kandungan gas ekzos yang tinggi di udara, dan juga di bandar-bandar besar di mana bunyi kereta tidak berhenti walaupun pada waktu malam, sehingga sukar bagi pesakit untuk berehat.

Penyakit tidak selalu menimbulkan rasa tidak selesa. Ia dijumpai walaupun pada orang yang sihat. Sifat penyakit ini mudah: keadaan cuaca buruk, tidur tidak teratur, beban kerja yang tinggi.

Jenis-jenis cephalalgia

Kesakitan yang berterusan untuk hari kedua atau bahkan minggu kedua mempengaruhi keadaan umum badan dan produktiviti seseorang di tempat kerja. Sebelum meneruskan rawatan dan penindasan kesakitan, disarankan untuk mengenal pasti penyebabnya. Dalam hal ini, pesakit dibantu oleh pembezaan kesakitan dengan sifat, kekuatan dan jangka masa..

Serangan migrain dan migrain

Migrain dicirikan oleh gambaran klinikal seperti sakit paroxysmal di mana-mana bahagian kepala (terutamanya pelipis atau lobus frontal), lebih kerap sakit kepala yang berdenyut. Dalam kes ini, gejala yang tidak menyenangkan dari saluran gastrointestinal juga dapat diperhatikan (mual, mulut).

Serangan migrain dua hari berturut-turut berlaku pada 16-20% kes. Doktor mengenal pasti beberapa faktor yang menyumbang kepada manifestasi migrain - ini adalah jantina, usia dan watak psiko-emosi seseorang.

Sifat kesakitan juga dibezakan:

Dalam kes pertama, sakit kepala yang ringan membolehkan anda melakukan aktiviti harian, membawa ketidakselesaan yang tidak ketara.

Dengan tahap keparahan rata-rata penyakit ini, keupayaan bekerja dikurangkan, hampir mustahil untuk menumpukan perhatian dalam melaksanakan tugas yang diberikan.

Dalam kes terakhir, pesakit merasakan keperluan mendarat untuk berbaring, dia diseksa oleh loya.

Encephalitis

Encephalitis adalah penyakit sistem saraf pusat yang disebabkan oleh bakteria dan virus patogen. Sebab berlakunya:

  • gigitan kutu, yang merupakan pembawa virus (pada hari ke-5, diagnosis sudah dapat dilihat);
  • Ensefalitis Jepun, yang menampakkan diri setelah gigitan nyamuk yang sebelumnya memakan darah orang yang dijangkiti;
  • influenza ensefalitis menampakkan diri terhadap latar belakang selesema yang dipindahkan, sebagai komplikasi (biasanya sakit kepala selama 2-3 hari berturut-turut). Tanpa rawatan yang betul, ia berlaku 4 hari berturut-turut);
  • ensefalitis reumatik sebagai penyakit alergi berjangkit membahayakan sistem saraf pusat (perubahan patologi pada korteks serebrum muncul), sendi dan jantung;
  • ensefalitis wabak adalah penyakit berbahaya yang meragut kira-kira sejuta nyawa pada abad yang lalu, tetapi alam belum dapat dikenal pasti.

Pesakit sensitif terhadap cahaya terang dan suara yang keras, dia menderita sakit kepala selama 4 atau 6 hari berturut-turut, penyembuhan lengkap dalam dua minggu. Dalam kes yang teruk, dia tidak dapat melakukan apa-apa, bahkan bangun, dan mempunyai keperluan mendesak untuk minum ubat sakit.

Kekeliruan dan kekurangan ingatan adalah perkara biasa. Akibat serius dari penyakit ini adalah gangguan pada alat pertuturan, pendengaran dan penglihatan. Kerosakan pada korteks serebrum menyebabkan keterbelakangan mental dan perubahan keperibadian. Rawatan dalam kes ini adalah serius dan intensif..

Kesakitan kluster

Kadang kala pesakit menggambarkannya sebagai sakit kepala yang berdenyut. Penyakit ini mirip dengan migrain, tetapi terdapat perbezaan:

  • sakit tajam dan menusuk;
  • nampaknya pesakit menangis, tetapi ini hanyalah akibat dari kesakitan yang meningkat, yang menyebabkan mata menyiram, tanpa berhenti selama seminggu;
  • sejumlah gejala pihak ketiga timbul: peningkatan berpeluh, pucat dan kesakitan (jika ditekan) kulit selama lebih dari seminggu;
  • ketepatan dan jangka masa pendek - setiap hari rasa sakit muncul dalam jangka masa tertentu dan tidak berlangsung lebih dari satu setengah jam. Serangan muncul dan hilang lagi di satu tempat untuk masa yang lama.

Sakit ketegangan

Pesakit mengalami sensasi yang menyakitkan dan membosankan, dengan kata lain, sakit kepala yang menekan, juga mempunyai sifat dua hala. Dengan manifestasi episod, kejang adalah perkara biasa, tetapi tidak lebih daripada 15 kes sebulan.

Sekiranya kursus kronik - dari 4 hari seminggu dan lebih daripada 15 hari sebulan.
Tekanan mental menimbulkan rasa sakit seperti itu. Tekanan kronik menyebabkan kekejangan otot, yang menyekat saluran darah dan merosakkan pemakanan otot.

Kecemasan, kemurungan menurunkan tahap serotonin, yang mempunyai fungsi analgesik.

Meningitis

Penyakit dengan sifat berjangkit dan radang, dilokalisasi di lapisan otak, dan juga saraf tunjang. Pada masa yang sama, kepala sakit sepanjang hari. Penyebab meningitis termasuk sejumlah kulat, bakteria dan virus.

Ini adalah penyakit yang agak berbahaya, kerana mengancam akan membawa maut, oleh itu, pada gejala pertama, anda perlu berjumpa doktor. Rawatan hanya pesakit dalam lebih dari seminggu. Gejala:

  • suhu tinggi;
  • sakit kepala yang teruk (5 hari berturut-turut);
  • sakit kepala di bahagian belakang kepala, sukar dipusingkan dan dibengkokkan;
  • kurang selera makan, loya, muntah, yang tidak membawa kelegaan;
  • kelemahan.

Penyebab utama sakit kepala yang berpanjangan

Bahkan penyebab kecil menyebabkan sakit kepala yang teruk sepanjang hari. Mereka diprovokasi oleh faktor luaran dan dalaman. Luaran termasuk ribut magnetik, ekologi yang buruk, kebisingan industri. Penyakit dan kecenderungan genetik dianggap dalaman.

Tekanan kronik

Tekanan bukan sahaja menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan selama beberapa hari, tetapi juga melemahkan seluruh badan. Tekanan berterusan memperburuk tidur, seseorang yang keletihan akibat neurosis tidak dapat tertidur dan berehat untuk waktu yang lama, yang menyebabkan masalah dengan tumpuan dan sakit kepala selama sehari.

Air mata, berpeluh, peningkatan degupan jantung dan tekanan menyertai gambaran umum..

Aterosklerosis

Aterosklerosis saluran cerebral juga merupakan penyebab kesakitan yang kerap, yang disertai dengan keparahan. Mereka tidak pergi dan bertambah kuat pada akhir hari bekerja. Ciri utama adalah kegigihan dan keperitan kesakitan..

Kecederaan otak trauma

Cephalalgia selepas trauma berlangsung sekitar 2 minggu. Dalam kes ini, diagnosis diperlukan untuk rawatan yang diperlukan. Tentukan tahap dan keparahan TBI, kerana sakit kepala mungkin tidak hilang selama tiga minggu.

Osteochondrosis vertebra serviks

Osteochondrosis dikesan setelah aduan kesakitan di bahagian belakang kepala untuk masa yang lama. Ini disebabkan oleh pemampatan saraf vertebra, anjakan vertebra serviks, hernia, dll..

Dalam kes ini, pergerakan leher secara tiba-tiba, kecederaan tulang belakang, kedudukan leher yang tidak betul semasa tidur, gaya hidup yang tidak aktif dan berat badan yang berlebihan hanya memperburuk keadaan..

Selepas rawatan dan senaman, semuanya hilang pada hari kelima..

Sakit kepala selama dua minggu

Sakit kepala yang berterusan adalah kejadian biasa dalam kehidupan bandar moden. Pada masa yang sama, pekerjaan, usia, jantina dan perkara lain tidak mempengaruhi manifestasi sakit kepala..

Gangguan ingatan, penglihatan, pertuturan, pening dan loya juga boleh menjadi gejala masalah. Sekiranya kepala sakit selama 5 atau 40 hari, pemeriksaan serius harus dilakukan, kerana gejala tersebut dapat menunjukkan masalah kesihatan yang serius.

Pemeriksaan yang serius boleh dipanggil CG, ultrasound, ECG, Echo, blood test, CT, MRI dan banyak lagi.

Punca sakit kepala yang berterusan

Sekiranya anda mengalami sakit kepala selama 14 minggu, maka ada kemungkinan mengembangkan cephalalgia berikut:

1. Dengan ketegangan berlebihan, kepala mungkin sakit selama dua minggu atau lebih.

2. Migrain kronik juga boleh menyebabkan perkembangan masalah. Sakit kepala migrain boleh menyebabkan sakit kepala di satu sisi selama seminggu, dan mual, pening dan gejala lain muncul..

3. Bundle cephalalgia juga menyebabkan kemunculan penyakit.

4. Manifestasi kronik hemikrania paroxysmal.

5. Sakit akibat kemurungan.

Terdapat juga gejala cephalalgia harian, yang berkaitan dengan sebab berikut:

1. Jangkitan boleh mempengaruhi tubuh dengan cara yang berbeza, termasuk orang yang sakit mengalami sakit kepala.

2. Apabila anda mula atau berhenti minum ubat, badannya dibina semula, ditunjukkan oleh sakit kepala.

3. Gangguan intrakranial dimensi volumetrik: tumor, abses, sista.

4. Gangguan vaskular menyebabkan kekurangan zat makanan otak, jadi selama 5, 7, 40 hari sakit kepala mungkin berlaku.

5. Sekiranya lebam teruk, gegar otak, setelah beberapa saat, timbul masalah, yang ditunjukkan oleh rasa sakit, pening.

6. Patologi muka dan kranial.

7. Gangguan metabolik.

Menurut statistik yang dijalankan, pada hampir 45% pesakit, sakit kepala kronik menampakkan diri selama 5, 7, 40 hari kerana tekanan dan kegembiraan berlebihan. Dalam kes ini, minggu ke-40 dapat mewujudkan dirinya dengan episod kesakitan berkala..

Migrain kronik berlaku pada hampir 14% populasi, clephal cephalalgia - pada 1% pesakit.

Apabila mempertimbangkan statistik ini, seseorang harus mengambil kira hakikat bahawa kumpulan pesakit pertama memilih untuk melakukan rawatan bebas dengan menggunakan ubat yang tidak diresepkan, kumpulan kedua pergi ke doktor hanya dengan manifestasi gejala yang kuat, yang ketiga selalu berdaftar dengan doktor.

Depresi, patologi buah pinggang, strok, VSD juga mula berkembang dengan manifestasi sakit kepala yang kuat.

Anda secara bebas dapat menentukan sebab apa kepala sakit atau sakit, seperti berikut:

1. Sekiranya terdapat ketidakselesaan akibat ketegangan, maka rasa sakit itu dapat dicirikan oleh sensasi yang sengit dan sakit.

2. Migrain menampakkan diri selama 2, 5, 7 hari: sensasi berdenyut, mual muncul, nadi meningkat dengan ketara, titik-titik muncul di mata, dalam beberapa kes, kebimbangan pening berterusan.

3. Strok dicirikan oleh sakit akut yang secara beransur-ansur meningkat, rasa sakit muntah muncul.

4. Kesakitan cluster dapat dicirikan oleh kesesakan hidung, kemerahan. Pada masa yang sama, sensasi rasa sakit diucapkan, mereka berdenyut dan terbakar..

5. Hipertensi arteri jenis kronik dilokalisasikan di okiput, dicirikan oleh kesakitan berdenyut atau tekanan berterusan.

Perlu diingat bahawa mengambil analgesik selama 7 hari berturut-turut atau mengambil ubat penahan sakit selama dua minggu akan membawa kepada akibat yang cukup serius..

Pencegahan

Dalam beberapa kes, orang menyelesaikan masalah dengan segelas alkohol - ubat seperti itu dapat dengan cepat menghilangkan rasa sakit yang akan kembali hampir seketika.

Analgesik juga harus diambil dengan berhati-hati. Selepas pil pertama, jangan minum yang kedua. Overdosis boleh menyebabkan masalah serius.

Perlu diingat bahawa analgesik tidak dapat menyelesaikan masalah kesihatan yang serius..

Pad pemanasan sejuk tidak boleh digunakan untuk kesakitan kronik. Kekejangan saluran periferal kepala memburukkan keadaan. Nikotin juga membawa kepada vasospasme, yang secara signifikan meningkatkan rasa sakit, pening muncul.

Beberapa prosedur yang tidak berbahaya dapat membantu mengurangkan manifestasi sakit kepala. Sakit kepala kronik dapat dikurangkan dengan:

1. Kompres, yang terdiri daripada pudina dan lavender, disapu pada dahi atau pelipis.

2. Merebus chamomile, lavender membolehkan anda cepat tertidur.

3. Urut sendiri dilakukan dengan mengurut dari dahi hingga ke belakang kepala. Mengurut dapat meningkatkan peredaran darah di otak.

4. Udara segar juga dapat membantu mengurangkan sakit kepala. Ini kerana kebuluran oksigen juga boleh menyebabkan ketidakselesaan..

Perlu diingat bahawa pekerja yang selalu bekerja di komputer selalu mengalami pelbagai jenis ketidakselesaan. Sebab kesakitan yang dialami pekerja di komputer adalah osteochondrosis.

Penyakit ini menyebabkan peredaran darah terganggu. Pada tahap awal perkembangan penyakit, Anda harus berjumpa doktor, kerana pada tahap awal perkembangan, rawatan yang efektif dapat dilakukan.

Ahli farmasi mencipta ubat yang sangat berkesan dalam osteochondrosis.

Dengan menghadkan pengambilan makanan tertentu, anda juga dapat mengurangkan manifestasi kesakitan:

1. Rempah, masakan Asia, soya harus dikecualikan daripada diet.

2. Coklat mengandungi phenylethylamine, yang juga boleh mengganggu fungsi otak.

3. Produk sosej moden mengandungi sejumlah besar nitrit. Mereka memberi kesan buruk kepada tubuh manusia.

4. Pengganti gula terdiri daripada bahan kimia E 961.

5. Herring asap, keju, wain merah, kacang - makanan yang mengandungi sejumlah besar teramin asid amino.

Sakit kepala yang teruk sering dirawat dengan ubat khas. Mereka bertindak pada reseptor, tetapi tidak selalu mungkin menggunakannya. Ubat mesti diresepkan oleh doktor. Temujanji pertama harus dilakukan di bawah pengawasan doktor, kerana reaksi tubuh boleh berbeza.

Jenis sakit kepala

Pakar membezakan antara empat jenis kesakitan yang utama:

1. Vaskular - dicirikan oleh sensasi berdenyut. Pusing juga sering muncul.

2. Ketegangan otot.

3. Liquorodynamic - menampakkan dirinya apabila tekanan pada urat meningkat apabila kedudukan badan berubah.

4. Pemotongan neuralgik berlaku dengan kerap. Pada masa yang sama, hari boleh berlalu dengan manifestasi pening yang jarang berlaku..

Masalah vaskular adalah perkara biasa. Walau bagaimanapun, ia timbul kerana alasan berikut:

1. Arteri adalah untuk menurunkan tekanan darah.

2. Vena dicirikan oleh pengisian urat, kemerosotan aliran keluar. Kesakitan dalam kes ini muncul pada waktu pagi, hilang pada akhir hari, dan dapat bertahan selama 5-7 hari.

Cephalalgia yang berkaitan dengan tekanan berlaku pada 30% kes ketika osteochondrosis berkembang, dalam 70% kes disebabkan oleh kemurungan. Kesakitan yang teruk mungkin berterusan walaupun pada waktu malam.

Kaedah pemeriksaan yang berkesan adalah penggunaan MRI. Hampir 80% kaedah pemeriksaan ini menentukan penyakit dengan ketepatan 100%. Bengkak, senaman, dan penyebab lain menyebabkan sakit kepala selama 39 minggu, dengan gejala yang terus meningkat dan berkurang.

Untuk temujanji rawatan, anda mesti berjumpa pakar neurologi. Tekanan dalaman adalah hasil peningkatan rembesan cecair serebrospinal. Pada waktu malam dan pagi, cephalalgia bertambah buruk, mual, pening muncul, dalam beberapa kes, penglihatan merosot dengan ketara.

Sekiranya pesakit berusia lebih dari 50 tahun, anda harus menghubungi ahli terapi. Selalunya alasannya terletak pada arteritis sel gergasi, yang disertai oleh demam, gangguan penglihatan, dan sakit otot yang teruk..

Sindrom arteri vertebra dimanifestasikan oleh pening, kejutan pada soket mata, tembakan, suntikan pada oksiput. Sensasi menyakitkan dimanifestasikan oleh serangan berterusan, yang dapat berlalu pada selang waktu dari 20 saat hingga satu jam. Pada masa yang sama, ubat penahan sakit tidak memperbaiki keadaan..

Rawatan harus membetulkan penyebab ketidakselesaan. Sebilangan ubat hanya dapat mengurangkan simptom..

Gangguan neurotik dan kemurungan sangat sering disertai oleh sakit kepala yang tidak mempunyai lokalisasi yang jelas. Sekiranya anda merasa terharu, anda harus menghabiskan lebih banyak masa di alam semula jadi..

Sukan harian, menghabiskan masa di udara segar dan banyak lagi membolehkan anda tidak menggunakan dadah. Contohnya, bantal ortopedik dapat memperbaiki postur badan dengan berkesan.

Sebagai kesimpulan, kita perhatikan bahawa walaupun terdapat manifestasi sakit kepala yang kerap, gejala ini menunjukkan kemunculan masalah yang agak serius..

Oleh itu, pemeriksaan tepat pada masanya harus dilakukan, yang mana anda harus berjumpa doktor terlebih dahulu.

Perlu diingat bahawa penerangan terperinci mengenai gejala tersebut membolehkan doktor menetapkan rawatan dengan betul dan mengelakkan daripada timbulnya penyakit yang lebih teruk (atau mula merawatnya tepat pada masanya).

Sakit kepala selama beberapa hari: penyebab utama dan kaedah rawatan

Setiap daripada kita telah menghadapi masalah sakit kepala dan lebih dari sekali dapat menilai semua masalah baik cephalalgia jangka pendek atau jangka panjang, melelahkan.

Tubuh kita bertindak balas terhadap kehadiran penyakit tertentu, jadi anda tidak boleh hanya menunggu sakit kepala hilang dengan sendirinya. Adalah perlu untuk memahami jenis, alasannya dan memilih ubat yang tepat, terutama jika kepala sakit selama beberapa hari, menyebabkan ketidakselesaan yang besar dan, tentu saja, mempengaruhi kualiti hidup.

Varieti cephalalgia

Terdapat beberapa jenis cephalalgia utama..

Masing-masing mempunyai ciri tersendiri dalam taktik manifestasi dan rawatan.

Cephalalgia vaskular

Ia berlaku dengan latar belakang peningkatan atau penurunan tekanan darah. Secara umum diterima bahawa sakit kepala hanya muncul dengan hipertensi, tetapi sebenarnya, kepala sakit bukan sahaja dengan vasodilasi yang teruk, tetapi juga dengan hipotensi.

  • darah tinggi;
  • hipotensi;
  • aterosklerosis;
  • migrain;
  • osteochondrosis serviks;
  • arteritis temporal.

Cephalalgia neuralgik

Berlaku pada penyakit saraf trigeminal atau oksipital di lokasi laluannya.

Selalunya - di kawasan rahang atas.

  • neuralgia saraf oksipital;
  • neuralgia trigeminal.

Sakit tekanan

Berlaku ketika voltan berlebihan.

  • ketegangan saraf;
  • tekanan kronik;
  • kedudukan kerja yang tidak selesa;
  • overtrain visual;
  • ketegangan otot serviks;

Cephalgia CSF

Berlaku kerana peningkatan atau penurunan tekanan intrakranial.

Cephalalgia berjangkit

Merupakan salah satu gejala penyakit berjangkit.

  • ARVI;
  • selesema;
  • meningitis;
  • ensefalitis.

Cephalalgia toksik

Boleh muncul ketika tubuh mabuk dengan bahan toksik dan ubat-ubatan..

  • penderaan alkohol;
  • pengambilan racun dan racun;
  • keadaan persekitaran yang buruk di tempat kediaman atau tempat kerja;
  • keracunan dengan ubat-ubatan.

Cephalalgia onkologi

Berlaku pada barah bukan sahaja otak, tetapi juga darah atau kelenjar endokrin.

  • tumor sistem saraf pusat;
  • neoplasma lain.

Terdapat banyak jenis dan penyebab sakit kepala, faktor yang memprovokasi boleh menjadi 2-3 atau lebih.

Sebilangan besar rasa sakit dicirikan oleh mekanisme kejadian yang bercampur, dan itu adalah gabungan semua faktor yang mempengaruhi penampilannya..

Penyakit yang paling biasa yang menyebabkan cephalalgia

Walaupun terdapat banyak penyebab sakit kepala, saya ingin membahas 3 daripadanya dengan lebih terperinci. Ini adalah migrain, keracunan dan ketegangan otot.

Migrain

Migrain juga sama berlaku pada kanak-kanak, orang dewasa dan remaja. Tempoh purata serangan adalah dari beberapa jam hingga seminggu.

Sekiranya kita menggambarkan sensasi yang dialami oleh pesakit semasa migrain, maka kita dapat mengatakan bahawa bukan hanya kepala sakit, tetapi terdapat ciri-ciri sakit tajam di kawasan soket mata, ada juga lumbago ke arah telinga, rahang atau belakang kepala.

Dalam kes ini, fotofobia, loya dan lakrim dapat diperhatikan. Penyebab migrain tidak diketahui secara pasti, hanya ada teori yang tidak terbukti. Satu-satunya perkara yang boleh dikatakan dengan pasti adalah bahawa wanita menderita penyakit ini lebih kerap..

Sakit kepala yang tegang

Mereka timbul terutamanya dengan latar belakang tekanan, diet dan minum yang tidak betul, kurang tidur, dan kedudukan tidak selesa yang berpanjangan. Kesakitan seperti itu dicirikan oleh rasa tidak selesa di dahi, memancar ke kepala..

Sakit kepala ini sering kronik dan disertai dengan keletihan yang berterusan, kurang tidur, dan penurunan selera makan. Mereka boleh bertahan selama beberapa jam selama 15-30 hari..

Keracunan

Sekiranya keracunan dengan makanan atau produk alkohol, sakit kepala mungkin muncul, tetapi tidak dapat disebut lama. Anda boleh meracuni diri anda bukan sahaja dengan makanan atau minuman, tetapi juga dengan ubat-ubatan. Sehubungan itu, pesakit sentiasa diberi amaran bahawa pengambilan ubat yang tidak terkawal bukan sahaja tidak akan membantu dalam keadaan semasa, tetapi juga boleh menyebabkan keracunan..

Kes seperti ini agak biasa, dan jangka masa penyakit ini secara langsung bergantung pada masa yang diperlukan untuk membuang ubat atau alkohol dari badan..

Cadangan untuk mengurangkan simptom kesakitan

Setiap jenis cephalalgia di atas disertai oleh gejala yang sangat tidak menyenangkan. Pusing, mual, fotofobia adalah mungkin, pesakit mungkin mengadu bahawa dia mengalami sakit kepala selama beberapa hari berturut-turut tanpa berhenti. Sekiranya ini berlaku, ada cara untuk menguruskan kesakitan di rumah sebelum mengunjungi kemudahan kesihatan. Yaitu:

  • minum teh dengan balsem lemon, lemon atau pudina;
  • ventilasi bilik dengan baik;
  • berjalan-jalan di udara segar;
  • lakukan urutan sendiri, lebih baik pada bahagian temporal dan oksipital kepala;
  • mandi dengan kontras dari semasa ke semasa.

Langkah pencegahan

Gaya hidup sihat selalu menjadi langkah pencegahan utama. Adalah tidak biasa bagi sakit kepala yang berpanjangan untuk reda sejurus selepas normalisasi tidur dan rehat.

Sekiranya kepala sakit untuk waktu yang lama, maka kadang-kadang berjalan di udara segar sudah cukup.

Tetapi apabila anda benar-benar terkena sakit kepala yang berterusan selama beberapa hari berturut-turut, dan anda tidak tahu apa itu, maka anda perlu segera pergi ke pejabat doktor.

Sekiranya anda banyak minum kopi, coklat, daging asap, alkohol dan makanan dengan bahan tambahan yang berbahaya, kemudian anda tidak boleh bertanya-tanya mengapa kepala sakit lama.

Sekiranya mungkin, perlu menggabungkan aktiviti fizikal dan intelektual, untuk bersenam lebih lama di gimnasium dan, jika boleh, untuk mengimbangkan cara kerja anda untuk mengelakkan terlalu banyak latihan..

Selalunya kepala terasa sakit selama 5 hari atau bahkan sebulan, tetapi pesakit cuba mengatasinya dengan bantuan pengambilan pil yang tidak terkawal.

Dalam kes ini, seseorang tidak hanya kehilangan masa yang diperlukan untuk rawatan, tetapi juga dapat menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki untuk kesihatan..

Sakit kepala pada wanita

Secara berasingan, saya ingin mengetengahkan topik cephalalgia wanita. Ini dapat dijelaskan dengan mudah oleh perubahan tahap hormon, yang merupakan penyebab sakit kepala dan perubahan mood yang kerap. Sakit kepala selama beberapa hari berturut-turut boleh mengganggu seks yang adil dalam tempoh tersebut:

  • permulaan haid;
  • kehamilan awal;
  • klimaks.

Dalam semua kes ini, kepala sakit bukan kerana adanya patologi, tetapi disebabkan oleh perubahan latar belakang hormon. Sakit kepala yang tidak terlalu sengit dapat diatasi dengan kompres sejuk atau rehat yang panjang. Perhatian khusus harus diberikan sekiranya seorang wanita hamil tidak mengalami sakit kepala selama beberapa waktu..

Keseriusan keadaan adalah bahawa kebanyakan ubat sakit dilarang semasa kehamilan. Sekiranya gejala muncul, misalnya, kerana pemakanan yang tidak betul atau kekurangan udara yang mencukupi di dalam bilik, maka akan mudah menanganinya.

Tetapi jika sakit kepala telah mengganggu anda selama dua hari atau lebih, anda tidak boleh menunggu sehingga ia hilang dengan sendirinya. Anda perlu segera menghubungi doktor anda.

Diagnosis penyakit

Semasa menghubungi institusi perubatan, anda mesti menjelaskan aduan anda kepada doktor secara terperinci:

  • fokus pada manifestasi kesakitan yang pertama, bahkan mungkin kecil;
  • untuk menjelaskan apa bentuk serangan sakit kepala, berterusan atau berkala (untuk menjelaskan berapa lama serangan itu berlangsung);
  • namakan gejala tambahan yang menyertai serangan ini;
  • nyatakan bahagian kepala mana yang lebih menyakitkan;
  • memerihalkan kesakitan.

Anda juga dapat mempercepat proses diagnosis dengan pertimbangan anda sendiri tentang mengapa kepala anda sakit, jadi siapa, jika bukan anda, paling terkenal dengan ciri-ciri individu badan anda. Dan sangat penting untuk menyebutkan adanya atau tidak adanya kecederaan otak traumatik, maklumat ini secara radikal dapat mengubah rancangan untuk rawatan selanjutnya.

Selepas perbualan anda, doktor perlu merujuk anda untuk ujian dan pemeriksaan tambahan:

  • MRI;
  • memeriksa saluran otak dan leher;
  • ujian darah am dan biokimia;
  • elektroensefalografi;
  • perundingan pakar lain.

Rawatan sakit kepala

Sekiranya pil tidak membantu, pesakit harus diberi rawatan yang mencukupi, dan tidak masalah jika sakit kepala sudah seminggu atau hanya pada hari kedua. Ini boleh menjadi pelbagai prosedur dan resep ubat..

Rawatan bukan ubat termasuk:

  • Terapi senaman;
  • fisioterapi;
  • urut pelipis dan zon kolar leher;
  • akupunktur;
  • losyen dan kompres.

Ubat ubat yang ditetapkan bergantung pada jenis cephalalgia termasuk:

  • antidepresan;
  • ubat relaksasi otot;
  • ubat anti-radang (bukan steroid).

Terdapat banyak kaedah yang berbeza untuk menangani sakit kepala, termasuk ubat-ubatan rakyat, tetapi hanya pakar yang berkelayakan yang dapat mendiagnosis penyakit dengan betul, menjelaskan apa yang harus dilakukan, dan menetapkan rawatan yang betul..

Tindakan apa yang dilarang sama sekali untuk sakit kepala

Walaupun anda mematuhi semua cadangan untuk pencegahan cephalalgia, gunakan kaedah yang disenaraikan untuk mengurangkan dan menghilangkan sakit kepala setiap hari, satu langkah yang salah dapat membatalkan semua usaha anda. Tindakan yang tidak diingini termasuk kebiasaan sesetengah pesakit untuk menahan sakit kepala..

Ramai orang berpendapat bahawa analgesik berbahaya, dan sebaiknya tunggu kesakitannya reda. Tetapi ini tidak berlaku, pengambilan pil pada permulaan gejala dapat mencegah serangan yang lebih teruk..

Sebaiknya segera mengambil ubatnya, kerana dengan sakit kepala, tubuh mengalami tekanan, yang memberi kesan negatif terhadap kualiti hidup dan boleh memicu kemunculan keadaan kegelisahan dan juga kemurungan.

Anda tidak boleh menggunakan alkohol untuk menghilangkan rasa sakit. Kaedah ini dapat memperbaiki keadaan hanya jika tekanan diturunkan, dan dalam banyak kaedah lain dapat meningkatkan serangan..

Juga tidak digalakkan pergi ke bilik wap atau cuba menghilangkan rasa sakit dengan kain sejuk. Ini membawa kepada pengembangan atau penyempitan saluran darah yang tajam dan boleh membahayakan tubuh, yang sudah mengalami tekanan kolosal.

Setelah mengkaji maklumat mengenai cephalalgia dan kaedah rawatannya, jangan lupa bahawa sakit kepala adalah tindak balas badan terhadap kerosakan. Sekiranya cephalalgia berlaku tidak lebih dari 2 kali seminggu, maka tidak ada alasan untuk dikhawatirkan. Tetapi masalah ini memerlukan pendekatan individu, dan sebarang gejala harus ditangani dengan berhati-hati..

Sekiranya sakit kepala anda berterusan dan kekejangan yang berpanjangan menghalang anda menikmati kehidupan, pastikan anda berjumpa pakar. Sekiranya doktor telah mendiagnosis anda dan menetapkan ubat, maka anda perlu meminumnya, tetapi masih berusaha untuk mengetahui sebab-sebab sakit kepala yang berpanjangan.

Hari ketiga sakit kepala: sebab utama perkembangan dan jenis penyakit pada orang dewasa

Sakit kepala sering berlaku pada banyak orang. Ia boleh berlaku secara spontan atau diperhatikan selama beberapa hari berturut-turut. Pelbagai alasan boleh menimbulkan keadaan ini, dari terlalu banyak bekerja hingga sakit..

Sekiranya seseorang mengalami sakit kepala untuk hari ketiga dan tidak ada yang membantu, anda perlu berjumpa doktor secepat mungkin, kerana ini boleh menjadi tanda patologi berbahaya. Sangat berbahaya untuk mengabaikan keadaan seperti itu..

Ramai orang tertanya-tanya mengapa sakit kepala berlaku, dan kemudian secara berkala menampakkan diri selama bertahun-tahun. Doktor mengatakan bahawa pelbagai faktor, baik fisiologi dan psikologi, boleh menjadi penyebab keadaan ini..

Selalunya, sakit akut berkembang dengan selsema (ARVI). Dalam kes ini, migrain akan menjadi tanda ciri mabuk badan. Sebagai tambahan kepadanya, pesakit mungkin merasakan sensasi terbakar di mata, pelipis, di bahagian belakang kepala.

Lebih berbahaya lagi adalah penyakit virus yang teruk (meningitis, ensefalitis).

Mereka tidak hanya boleh menyebabkan kesakitan, tetapi juga menyebabkan kehilangan kesedaran dan sejumlah gangguan neurologi..

Penyebab migrain yang seterusnya adalah diet tidak sihat, iaitu dominasi makanan berbahaya dalam diet, yang meracuni tubuh.

Lebih-lebih lagi, makanan seperti makanan segera mempengaruhi pemendapan plak kolesterol pada saluran darah, yang meningkatkan risiko strok. Selalunya, migrain kronik diperhatikan dengan keracunan domestik.

Ini boleh berlaku apabila bersentuhan dengan mainan yang tidak selamat dari persekitaran, barang-barang rumah tangga, produk kimia, dll. Kesakitan menekan berlaku pada penyakit organ ENT.

Ia boleh menjadi sinusitis jangka panjang, sinusitis frontal dan patologi lain dari saluran hidung. Ketidakselesaan dilokalisasi di zon frontal. Sekiranya seseorang menderita penyakit jantung dan saluran darah, maka dengan kenaikan tekanan darah, rasa sakit yang teruk dapat dilihat di pelipisnya atau di belakang kepalanya..

Sebab tambahan sakit kepala pada hari ketiga adalah:

  1. Patologi sistem saraf. Mereka boleh memprovokasi bentuk migrain akut..
  2. Perubahan hormon dalam badan.
  3. Osteochondrosis serviks, yang menyebabkan mencubit saraf tunjang.
  4. Kecederaan kepala.
  5. Patologi onkologi. Dalam keadaan serupa, seseorang boleh mengalami sakit kepala dengan mudah selama tiga hari berturut-turut..

Untuk dapat mengatasi gejala ini, adalah mustahak untuk mengenal pasti penyebab spesifik penyakit ini. Ini akan memberitahu doktor apa yang harus dilakukan dan bagaimana merawat pesakit..

Terdapat jenis sakit kepala berikut:

  1. Jenis ketegangan. Ini adalah jenis kesakitan yang paling biasa yang dialami setiap orang sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Ia berkembang akibat tekanan atau kecederaan leher. Keadaan seperti ini jarang sekali menjadi bentuk kronik..
  2. Migrain. Sebab-sebab perkembangannya belum difahami sepenuhnya, tetapi diasumsikan bahawa penyakit ini tidak pasti mempunyai sifat mental. Ia disebabkan oleh disfungsi otak.
  3. Jenis kluster. Dalam kebanyakan kes, kesakitan seperti itu mempengaruhi lelaki. Mereka disertai hidung berair dan mata berair. Sebab-sebab mereka tidak diketahui..
  4. Hangover. Kesakitan dalam kes ini berkembang kerana pengembangan saluran otak. Rawatan simptom harus menyeluruh. Lebih baik jika pesakit mengambil Paracetamol dan minum banyak cecair.

Sakit kepala 3 hari berturut-turut: peraturan untuk menghilangkan serangan, ubat dan pencegahan terbaik

Sekiranya seseorang menderita sakit kepala, serta gejala seperti mual dan pening, dia dilarang sama sekali mengambil minuman beralkohol dan membimbangkan.

Anda juga tidak boleh merokok, melakukan kerja fizikal dan melakukan analgesik secara tidak terkawal. Apabila kepala sakit selama 3 hari berturut-turut, sebelum doktor tiba, seseorang harus berbaring dan cuba berehat.

Kadang-kadang satu jam kesunyian sudah cukup untuk serangan itu hilang sendiri..

Sekiranya gejala ini berpanjangan, anda boleh mengudarakan bilik atau berjalan-jalan di udara segar. Urut kepala juga sangat membantu. Untuk menenangkan umum, anda boleh menyeduh teh lavender dan chamomile..

Minumnya dengan meneguk kecil. Kompres sejuk dengan penambahan minyak pudina akan membantu pulih. Anda perlu sapukan di dahi.

Dilarang keras untuk panik dalam keadaan seperti ini, kerana ini akan memburukkan lagi kesihatan pesakit.

Sekiranya terdapat perasaan memerah di kepala, tekanan darah harus diukur. Sekiranya menggigil muncul, anda boleh mengukur suhu badan anda. Ini adalah kontraindikasi ketat bagi seseorang untuk mandi air panas atau mengangkat beban. Juga, dalam beberapa kes, lebih baik pesakit enggan memandu kenderaan. Sebaiknya pesakit bertenang dan minum ubatnya..

Sekiranya anda mengalami sakit kepala selama 3 hari berturut-turut, anda boleh menggunakan Analgin. Ubat yang murah ini menyekat penularan impuls kesakitan di sepanjang ujung saraf..

Itulah sebabnya hanya satu tablet ubat ini yang cukup untuk menormalkan keadaan pesakit. Selain itu, Analgin juga mempunyai kesan anti-radang dan antipiretik..

Anda boleh meminumnya 2-3 kali sehari selepas makan..

Ia sangat membantu dengan kesakitan pelbagai etiologi. Ubat ini mula berfungsi 20 minit selepas pengambilan.

Sebelum minum Analgin, anda harus membiasakan diri dengan kontraindikasi, antaranya ialah kegagalan hepatik, anemia, sejarah serangan jantung dan kanak-kanak.

Ubat lain yang berkesan ialah Aspirin. Ia mempunyai kesan analgesik dan anti-radang.

Dianjurkan untuk minum pil seperti itu untuk radang, neuritis, sakit etiologi yang berbeza. Aspirin dikontraindikasikan pada penyakit saluran gastrousus, pembekuan darah yang buruk, asma dan kehamilan.

Salah satu ubat paling selamat untuk sakit kepala adalah Paracetamol. Ia juga mempunyai kesan gabungan dan membolehkan anda menormalkan keadaan manusia dengan cepat..

Ubat tambahan untuk kesakitan adalah Citramon dan Nurofen.