Utama > Sklerosis

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk sakit kepala - diagnosis dan rawatan

Kepala Sakit kepala dan migrain Sakit kepala Doktor mana yang harus saya hubungi untuk sakit kepala - diagnosis dan rawatan

Sakit kepala adalah gejala biasa yang berlaku pada penyakit yang mempunyai kerumitan yang berbeza-beza. Sakit kepala boleh disebabkan oleh dehidrasi, keletihan, kurang tidur, tekanan, pendedahan kepada ubat-ubatan rekreasi, jangkitan virus, selesema biasa, kecederaan kepala, dan masalah gigi..

Sakit kepala yang pelbagai

Terdapat lebih dari 200 jenis sakit kepala, tetapi hanya sebilangan kecil gangguan yang memerlukan perhatian perubatan yang serius. Sebilangan besarnya, dengan diagnosis klinikal yang betul, keadaannya diuruskan oleh ahli terapi - ini adalah dalam konteks doktor mana yang harus dihubungi untuk sakit kepala. Tetapi penting untuk mengakui sakit kepala sekunder kerana mereka benar-benar serius dan boleh mengancam nyawa..

Klasifikasi sakit kepala:

  1. Utama, 98% daripada semua kes adalah jinak, berulang, tidak disebabkan oleh penyakit yang mendasari atau masalah struktur: migrain, sakit kepala ketegangan, sakit kepala kelompok (migrain Horton).
  2. Sekunder - disebabkan oleh penyakit yang mendasari:
  • jangkitan sistem saraf pusat, terutamanya meningitis atau ensefalitis;
  • pendarahan subarachnoid;
  • trombosis vena serebrum;
  • hipertensi intrakranial idiopatik.

"Bendera merah" tertentu atau tanda-tanda amaran menunjukkan betapa seriusnya sakit kepala bagi kesihatan sebagai gejala penyakit:

  • sakit kepala kilat;
  • didiagnosis untuk pertama kalinya pada pesakit berusia lebih dari 50 atau di bawah 10 tahun, pada pesakit dengan sejarah barah, jangkitan HIV;
  • sakit pagi yang berterusan dengan loya;
  • progresif dan semakin meningkat selama beberapa minggu;
  • dikaitkan dengan perubahan postur;
  • dengan gejala aura yang bertahan lebih dari satu jam, termasuk kelemahan otot dan berbeza dengan aura sebelumnya;
  • pertama kali ditemui semasa menggunakan pil perancang;

Sakit kepala ketegangan digambarkan sebagai tidak spesifik, kerana tidak adanya gejala yang menyertainya (yang menyertai migrain). Keadaannya didiagnosis tetapi kurang difahami. Rasa sakit dirasakan sebagai tekanan yang kuat, seolah-olah kepala berada di tali pinggang atau ketat. Sakit kepala tegang adalah episodik dan biasanya tidak mempengaruhi aktiviti harian. Varian kronik berlaku dalam kes yang sangat jarang berlaku dan mungkin berkaitan dengan penggunaan ubat yang berlebihan.

Sakit kepala kluster adalah subjenis tertentu. Ia dicirikan oleh episod sakit kepala jangka pendek, sebelah kanan dan disertai dengan tanda-tanda vegetatif lak, rhinorrhea, edema konjungtiva dan ptosis.

Jenis lain yang sangat jarang berlaku ialah hemikrania paroxysmal dan sakit kepala neuralgik unilateral dengan konjungtiva pecah.

Bila berjumpa doktor?

Aspek yang paling penting dalam rawatan sakit kepala adalah membuat diagnosis yang tepat. Sebilangan besar pesakit tidak memerlukan pemeriksaan khas, dan anamnesis adalah yang diperlukan untuk diagnosis yang betul. Ahli terapi biasanya mengetahui pilihan diagnostik dan rawatan yang ada.

  1. Sakit kepala dengan serangan yang kuat, meletup, dan hiperakut (sakit kepala kilat), memuncak dalam satu minit, harus diperiksa untuk pendarahan subarachnoid, terutama jika tidak ada serangan sebelumnya. Pesakit mungkin mengadu sakit leher dan kekakuan, fotofobia, dan muntah. Sakit kepala Fulminant juga merupakan ciri khas apoplexy pituitari, hipotensi intrakranial, pembedahan arteri, dan vasospasme intrakranial terbalik. Sekiranya tidak ada sebab yang dapat dikenal pasti, sakit kepala seperti ini digambarkan sebagai idiopatik dan dianggap mungkin serangan migrain akut..
  2. Sakit kepala fulminan berulang tidak mungkin serius, seperti sakit kepala semasa hubungan seksual (orgasmic atau coital cephalalgia). Kes seperti ini dirawat secara berkesan dengan profilaksis migrain rutin..
  3. Sakit kepala yang berkaitan dengan demam, ruam, tahap kesedaran yang berkurang atau berubah menunjukkan jangkitan sistem saraf pusat (meningitis atau ensefalitis) dan diperlukan segera rujukan untuk penyakit berjangkit atau neurologi..
  4. Pesakit berusia lebih dari 50 tahun dengan sakit kepala baru yang berkaitan dengan gejala sistemik demam, malaise, berpeluh malam, insomnia, kehilangan selera makan, dan penurunan berat badan harus memberi amaran kepada doktor mengenai kemungkinan arteritis sel gergasi. Ciri-ciri keradangan (kadar pemendapan eritrosit, kelikatan plasma, protein C-reaktif) sering meningkat. Biopsi arteri temporal dapat membantu jika diatur dengan segera, jika tidak, rawatan steroid harus dimulakan jika diagnosis disyaki.
  5. Sakit kepala yang disebabkan oleh trombosis vena serebrum adalah perkara biasa pada wanita muda, terutama mereka yang merokok atau menggunakan kontraseptif oral. Risiko tinggi selepas melahirkan dan pada orang yang mengalami dehidrasi. Keadaan ini menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial dan menyebabkan sakit kepala pagi, mual, tahap kesedaran yang berubah-ubah, papilloedema, dan sawan. Diagnosis disahkan dengan pengimejan dengan tomografi yang dikira atau angiogram resonans magnetik.
  6. Mereka yang mempunyai pengimejan normal dan tekanan cecair serebrospinal yang tinggi pada tusukan lumbal mempunyai hipertensi intrakranial idiopatik dan biasanya berat badan berlebihan. Untuk pesakit ini, bidang visual ditentukan, dan pakar oftalmologi mesti melakukan pemantauan secara berkala kerana risiko gangguan penglihatan kekal..

Tidak biasa tumor otak menyebabkan sakit kepala pada peringkat awal; lebih kerap menunjukkan tanda-tanda kekurangan neurologi fokus atau sawan. Sakit kepala mungkin satu-satunya gejala pada 3-4% tumor lanjut.

Doktor mana yang harus anda hubungi?

Ahli terapi merujuk kepada doktor khusus, bergantung pada keadaan pesakit. Sebagai peraturan, jika kita membincangkan doktor mana yang merawat sakit kepala, orang pertama yang disyorkan berjumpa dengan ahli terapi adalah pakar neurologi. Ini adalah pakar yang mendiagnosis dan merawat gangguan dan penyakit otak dan saraf tunjang, saraf dan otot. Dia belajar dan menyembuhkan saraf kepala dan leher, mendiagnosis masalah dengan ingatan, pertuturan, pemikiran, bahasa, keseimbangan, memiliki pemahaman yang lebih mendalam tentang sakit kepala, dan mungkin akses ke terapi lanjutan..

Antara doktor khusus yang dapat menentukan penyebab sakit kepala:

  1. Pakar Oftalmologi: Ramai pesakit migrain mempunyai gejala yang mempengaruhi penglihatan (perubahan penglihatan, kehilangan penglihatan dan kepekaan terhadap cahaya). Pakar oftalmologi akan mengetahui sama ada gejala tersebut disebabkan oleh gangguan penglihatan atau migrain.
  2. Otolaryngologist: Pesakit mungkin mempunyai gejala yang menyebabkan aduan resdung.
  3. Alergi: Beberapa simptom migrain serupa dengan yang dialami oleh orang yang mengalami alahan (sakit kepala, kelopak mata bengkak, dan gatal-gatal).

Kesakitan sendi temporomandibular (sakit kronik pada sendi rahang) dan sakit kepala cervicogenic (sakit kepala yang disebabkan oleh sakit pada otot leher) juga merupakan diagnosis yang mungkin. Serangan migrain boleh dikaitkan dengan kitaran haid wanita atau hormon yang menyebabkan migrain haid.

Kadang-kadang, serangan sakit kepala dikaitkan dengan pencetus emosi. Hanya ahli psikologi yang dapat membantu mangsa mencari jalan untuk mengatasi situasi yang menyebabkan tekanan emosi.

Diagnostik

Sebilangan besar sakit kepala didiagnosis berdasarkan sejarah perubatan. Sekiranya gejala yang dijelaskan oleh orang itu kelihatan berbahaya - "bendera merah" yang menunjukkan sakit kepala sekunder - ujian lebih lanjut dengan salah satu kaedah neuroimaging (tomografi yang dikira, pencitraan resonans magnetik) atau tusukan lumbar diperlukan.

Langkah pertama dalam mendiagnosis sakit kepala adalah menentukan sama ada sakit kepala itu lama atau baru. Sakit kepala "baru" boleh menjadi sakit yang baru-baru ini atau yang kronik yang berubah watak. Contohnya, seseorang mengalami sakit kepala mingguan dengan tekanan di kedua-dua belah kepala, dan kemudian ia berubah dan menjelma sebagai satu sisi yang teruk dan berdenyut.

Tomografi yang dikira biasanya merupakan langkah pertama dalam pencitraan kepala dan sesuai untuk mengesan pendarahan akut. Pencitraan resonans magnetik diresepkan untuk disyaki tumor otak, sindrom lobus frontal. MRI lebih sensitif dalam mengesan masalah intrakranial, tetapi dapat mendedahkan kelainan otak yang tidak berkaitan dengan sakit kepala.

Kaedah neuroimaging yang disyorkan mengikut ciri klinikal sakit kepala:

  • dengan imuniti yang lemah (barah, HIV) - MRI dengan kontras atau konvensional;
  • jika disyaki arteritis temporal (pada pesakit berusia lebih dari 60 tahun) - MRI kepala dengan kontras atau konvensional;
  • jika disyaki meningitis - CT atau MRI;
  • semasa kehamilan (sakit kepala yang teruk) - CT atau MRI;
  • untuk sakit kepala unilateral yang teruk disebabkan oleh kemungkinan pembedahan arteri karotid atau arteri: MRI dengan kontras (atau konvensional), angiografi resonans magnetik atau tomografi yang dikira, angiografi kepala dan leher.

Tusukan lumbal (biasanya selepas tomografi yang dikira) dapat menilai tekanan pada tulang belakang, yang berguna untuk pesakit dengan hipertensi intrakranial idiopatik (biasanya wanita gemuk muda yang mengalami peningkatan tekanan intrakranial) atau untuk penyebab lain peningkatan tekanan intrakranial.

Rawatan

Rawatan sindrom sakit kepala primer merangkumi kaedah yang berbeza. Tetapi perlu diingat bahawa untuk sakit kepala kronik, penggunaan opioid jangka panjang lebih berbahaya daripada bermanfaat. Analgesik gabungan dengan kafein, barbiturat harus dielakkan atau sekurang-kurangnya terhad kepada kurang dari 2 dos seminggu.

  1. Sakit kepala ketegangan: Ubat anti-radang bukan steroid (paracetamol, naproxen, ibuprofen, aspirin) atau acetaminophen adalah strategi rawatan yang berkesan untuk episod yang jarang berlaku. Untuk sakit kepala ketegangan kronik, antidepresan trisiklik (amitriptyline) digunakan selama beberapa bulan.
  2. Migrain: Rawatan yang berpotensi merangkumi penyekat beta, antidepresan, antikonvulsan, ubat anti-radang nonsteroid. Jenis ubat dipilih berdasarkan gejala lain, jadi jika orang itu mengalami kemurungan maka antidepresan adalah pilihan terbaik..
  3. Jenis kluster: bertindak balas dengan baik pada sumatriptan suntikan atau hidung atau zolmitriptan hidung kecuali jika dikontraindikasikan. Terapi oksigen - 100% oksigen 10-15 liter per minit melalui topeng khas selama 10-20 minit.

Rawatan lini pertama untuk serangan migrain: paracetamol atau ibuprofen 600-800 mg atau aspirin 900 mg, kadang-kadang dengan antiemetik (domperidone 10-20 mg). Naproxen dan diclofenac sama berkesan.

Untuk serangan akut, triptan ditetapkan. Sebilangannya dicirikan oleh permulaan melegakan kesakitan yang cepat (zolmitriptan, risatriptan, eletriptan), tetapi masalahnya adalah gejala yang berulang dalam 24 jam kerana jangka hayat ubat yang pendek. Naratriptan dan frovatriptan mempunyai permulaan tindakan yang lebih perlahan tetapi pandai mencegah kambuh. Menggabungkan triptan dan NSAID (naproxen) dianggap lebih bermanfaat daripada mengambil triptan sahaja. Sebagai tambahan kepada bentuk oral, beberapa triptan tersedia sebagai suntikan atau ubat hidung dan sesuai untuk pesakit yang muntah pada permulaan serangan migrain..

Bantu melegakan kesakitan dengan campur tangan bukan ubat: rawatan herba (butterbur), akupunktur, homeopati, urut kepala India, dan terapi tingkah laku kognitif.

Rawatan untuk sakit kepala sekunder melibatkan rawatan penyebabnya. Contohnya, seseorang yang menghidap meningitis akan memerlukan antibiotik. Seseorang yang mempunyai tumor otak - kemoterapi atau radiasi ke otak.

Doktor mana yang harus saya pergi untuk sakit kepala? Sebab dan ciri sakit kepala

Dalam artikel itu, kami akan mempertimbangkan doktor mana yang harus dihubungi untuk sakit kepala.

Setiap orang telah menemui penyakit sedemikian sekurang-kurangnya sekali. Kadang-kadang ketidakselesaan menyebabkan rasa tidak selesa, yang hilang setelah mengambil ubat penahan sakit. Namun, ada kalanya rasa sakit di kepala sangat kuat, disertai dengan pening, mengantuk, kelemahan, mual, dan bahkan muntah. Maka lawatan ke pakar tidak semestinya ditangguhkan, kerana gejala patologi ini mungkin merupakan tanda patologi serius. Doktor mana yang harus saya hubungi untuk sakit kepala?

Memilih pakar

Pemilihan pakar secara langsung bergantung kepada penyebab cephalalgia, dan juga sifatnya, tetapi pada mulanya pesakit perlu berjanji temu dengan ahli terapi. Doktor ini, setelah mengkaji anamnesis, menjalankan kajian diagnostik yang diperlukan, akan merujuk pesakit ke pakar sempit, yang mungkin pakar neurologi, pakar bedah, pakar oftalmologi, doktor ENT dan lain-lain..

Bila berjumpa doktor?

Ada kalanya kepalanya sakit dan dengan bantuan ubat tidak mungkin untuk menyelesaikan masalah ini. Walau bagaimanapun, setelah beberapa lama, sensasi menyakitkan berlalu, tetapi mereka kembali semula, berulang, dan ini berlaku sepanjang masa. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini, dan yang mana harus pergi ke doktor? Anda perlu menghubungi ahli terapi, dan sangat penting untuk melakukan ini dalam kes berikut:

  • jika masalah serupa berlaku buat pertama kalinya, terutama bagi pesakit selepas 45 tahun;
  • jika serangan cephalalgia sering berlaku, ia tidak akan lama berlalu;
  • jika kesakitan berlaku secara tiba-tiba atau bertambah buruk dalam selang waktu yang singkat;
  • jika sensasi yang tidak menyenangkan meningkat dengan pergerakan kepala secara tiba-tiba, dengan perubahan kedudukan badan, dengan lenturan, dll.;
  • jika sakit berterusan dengan ubat sakit.

Faktor-faktor di atas mungkin menunjukkan kemunculan penyakit, oleh itu, jika sekurang-kurangnya salah satu daripadanya diperhatikan, ini adalah alasan serius untuk menghubungi pakar. Dalam kes ini, pesakit harus menjelaskan sifat kesakitan, gejala yang menyertainya. Ahli terapi akan menetapkan ujian dan pemeriksaan yang diperlukan, dan setelah mendapat hasilnya, dia akan dapat menentukan penyebab perkembangan kesakitan dengan tepat.

Doktor mana yang harus anda hubungi untuk sakit kepala?

Ahli Otolaryngologi

Sebagai tambahan kepada ahli terapi dengan masalah yang serupa, anda boleh berjumpa pakar otolaryngologi, kerana sakit kepala boleh dikaitkan dengan penyakit nasofaring dan telinga (otitis media, sinusitis). Dengan patologi ini, terapi harus dimulakan secepat mungkin, yang akan mencegah kemungkinan komplikasi berbahaya..

Doktor gigi

Anda juga boleh pergi ke doktor gigi, terutamanya jika pesakit mempunyai masalah pergigian, kerana situasi ketika hari kedua mengalami sakit kepala dapat terjadi dengan latar belakang proses keradangan di rongga mulut, dan doktor gigi menangani rawatan penyakit tertentu ini.

Ahli neurologi

Sekiranya anda beralih kepada pakar seperti pakar neuropatologi, dia akan membantu untuk mengecualikan penyakit seperti osteochondrosis serviks. Selalunya, penyakit inilah yang menjadi penyebab utama kesakitan teruk di kepala, jika pesakit mengadu ketidakselesaan berterusan atau ketidakselesaan di tulang belakang serviks.

Ketika pesakit mengalami kecederaan kepala di masa lalu, adalah perlu untuk pergi ke pakar bedah, kerana sakit di kepala dengan alasan ini dapat membuat dirinya terasa bahkan setelah bertahun-tahun.

Tidak semua orang tahu doktor ke mana jika anda sakit kepala.

Kepada beberapa pakar sekaligus

Penyelesaian yang paling tepat adalah menghubungi beberapa pakar sekaligus, yang akan melakukan pemeriksaan komprehensif, secepat mungkin, untuk menentukan penyebab sebenar perkembangan cephalalgia dan menetapkan rawatan yang sesuai. Ini adalah satu-satunya cara untuk mendapatkan gambaran klinikal lengkap mengenai proses patologi yang boleh memicu timbulnya kesakitan di kepala..

Doktor mengkaji sifat sensasi yang menyakitkan, seberapa sering mereka muncul, dalam keadaan apa yang semakin meningkat, sama ada ia hilang sendiri atau hanya selepas minum ubat, sama ada sakit kepala disertai dengan gejala lain. Perkara penting ini membantu pakar membuat diagnosis dengan lebih cepat..

Ciri-ciri kesakitan

Sakit kepala boleh berbeza dari segi asal usul, penyetempatan, tempoh, sifat, taburan. Ciri-ciri ini membantu menerangkannya dengan jelas dan menentukan bagaimana merawat patologi ini atau itu..

Kadang-kadang sakit kepala di satu tempat, kadang-kadang di beberapa tempat.

Harus diingat bahawa cephalalgia adalah primer dan sekunder. Yang utama timbul dengan sendirinya, ia tidak disebabkan oleh proses patologi yang lain. Sekunder muncul sebagai akibat penyakit bersamaan, misalnya, hipertensi.

Sakit kepala juga dibahagikan kepada zon kepala, bergantung pada lokasi lesi. Oleh itu, mereka bercakap mengenai kesakitan di pelipis, di dahi, bahagian parietal, belakang kepala. Sekiranya hematoma atau pembengkakan tisu terletak di lobus frontal, rasa sakit akan tertumpu di sini. Ia dapat menampakkan diri hanya pada satu sisi, yang sangat khas untuk peringkat awal proses onkologi, dengan kecederaan, luka vaskular, neuralgia. Dengan perkembangan penyakit ini dengan banyak kerosakan otak, rasa sakit mula merebak ke seluruh kepala. Walau bagaimanapun, mustahil untuk menggambarkan dengan jelas penyetempatannya. Manifestasi serupa adalah khas untuk tahap lanjut osteochondrosis, migrain, hipertensi.

Kesakitan apa yang dapat dijelaskan oleh orang?

Ciri-ciri berikut terdapat dalam perihalan sakit kepala:

  • mampatan;
  • berdenyut;
  • menindas;
  • memotong;
  • bodoh;
  • tajam.

Orang sering mengadu kepalanya sakit, seolah-olah menekan.

Dalam intensiti, kesakitan boleh menjadi ringan, sederhana, dan teruk. Cephalalgia ringan, sebagai peraturan, tidak menyebabkan banyak ketidakselesaan dan reaksi fizikal pesakit. Kesakitan yang sederhana dapat ditoleransi tanpa penggunaan antispasmodik dan penghilang rasa sakit. Dengan kesakitan yang teruk, semua aktiviti manusia disekat. Ia sangat sengit, teruk, pesakit sering berbaring dan tidak dapat bergerak.

Sakit di kepala boleh menjadi episodik, seperti keletihan atau aktiviti yang berlebihan. Cephalalgia tahan lama - beberapa jam atau bahkan beberapa hari.

Anda juga boleh bercakap mengenai kesakitan paroxysmal yang berlaku selama beberapa minit atau saat. Sifat paroxysmal sindrom kesakitan diperhatikan dengan sakit kluster dan neuralgia, berterusan - dengan perkembangan meningitis.

Pencetus ketidakselesaan

Salah satu ciri penting dianggap sebagai pencetus ketidakselesaan. Pada masa yang sama, perhatian diberikan kepada masa kejadiannya. Dengan peningkatan tekanan intrakranial, sinusitis, neoplasma ganas, jatuh, kesakitan mungkin berlaku setelah bangun tidur atau berada dalam posisi berbaring untuk waktu yang lama.

Dengan tekanan yang meningkat, rasa sakit sering bertambah teruk dalam keadaan panas, di persekitaran yang bising, dan juga pada waktu petang. Dengan neuralgia, ia bertambah buruk apabila terkena titik pencetus.

Gejala yang menyertainya memainkan peranan penting dalam diagnosis cephalalgias. Dalam kebanyakan kes, pesakit melaporkan kepekaan fotosensitif, mual, pening, dan intoleransi terhadap bunyi. Mengeluh bahawa hari kedua mengalami sakit kepala.

Punca berlakunya

Selalunya, sakit kepala menandakan pengaruh faktor negatif atau patologi laten pada tubuh yang memerlukan terapi segera. Faktor buruk seperti:

  • perubahan mendadak dalam keadaan cuaca;
  • pencemaran alam sekitar dengan toksin, wap berbahaya, karbon monoksida;
  • makanan berkualiti rendah yang mengandungi kadar nitrit dan monosodium glutamat yang tinggi;
  • keterlaluan emosi terhadap latar belakang situasi tekanan;
  • sindrom mabuk atau penyalahgunaan alkohol biasa;
  • pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan.

Sebab-sebab patologi yang paling biasa untuk perkembangan sakit kepala adalah: penyakit vaskular dan perkembangan hipotensi, hipertensi, dystonia vaskular vegetatif, perubahan cecair serebrospinal dan peningkatan ICP, yang berlaku pada tumor otak, hidrosefalus dan penyakit lain dari struktur otak.

Gangguan neurologi

Selain itu, penyebab cephalalgia boleh menjadi gangguan neurologi, termasuk keradangan saraf trigeminal, aneurisma, terjebaknya proses tulang belakang serviks, tumor otak, trauma, keadaan pasca-trauma kronik, keracunan ubat-ubatan atau makanan, proses keradangan pada organ optik, selesema atau penyakit virus, disertai demam dan sakit kepala yang teruk.

Segala sakit kepala yang berlaku secara berkala cenderung berpanjangan dan secara beransur-ansur hilang setelah menggunakan ubat penghilang rasa sakit.

Sekiranya anda mengalami sakit kepala dan ingin tidur, maka penyebab keadaan ini yang paling biasa adalah penurunan tekanan darah. Dalam kes ini, saluran otak mula menyempit, pesakit merasakan kelemahan dan mengantuk yang teruk..

Sekiranya kepala terasa sakit ketika anda membungkuk, maka ini adalah tanda yang jelas mengenai perkembangan sinusitis atau sinusitis frontal. Dengan pergerakan kepala ini, kandungan purulen sinus hidung dan frontal mula bergerak, yang menyebabkan kesakitan khusus di dahi dan mahkota. Kadang-kadang rasa sakit dapat memancar ke bahagian belakang kepala.

Sekiranya kepala sakit di bahagian belakang kepala dan mahkota, maka penyebab kesakitan seperti itu adalah pelanggaran arteri serviks kerana perpindahan vertebra atau osteochondrosis. Pada masa yang sama, arteri dimampatkan, akibatnya terdapat kekejangan pembuluh darah pada bahagian oksipital kepala, itulah sebabnya terdapat ciri-ciri kesakitan mampatan.

Anda bangun pada waktu pagi dan kepala anda sakit? Kenapa? Sakit di kepala yang berlaku akibat daripada terlalu banyak kerja, tekanan saraf atau fizikal, dan juga dari kurang tidur disebut sebagai kesakitan tekanan. Ia dijumpai di kawasan mata, pelipis, dan kadang-kadang terpancar ke leher dan bahu. Berlanjutan sehingga 7-8 hari. Gangguan tidur, sensasi benjolan di kerongkong adalah perkara biasa.

Pertimbangkan ubat sakit kepala yang berkesan.

Cara menghilangkan sakit kepala?

Sekiranya anda berjumpa doktor tepat pada waktunya, sakit kepala dapat disembuhkan dengan cepat. Walau bagaimanapun, jika anda mengubati diri sendiri, proses patologi hanya akan menjadi rumit, yang akan membawa kepada akibat yang sangat negatif..

Hanya kesakitan ketegangan yang boleh dirawat di rumah. Cephalalgia jenis ini disebabkan oleh tekanan fisiologi dan emosi, sehingga pesakit dapat mengatasi masalah seperti itu sendiri, tanpa pergi ke pakar. Dalam kes lain, dia memerlukan diagnostik berkualiti tinggi dan preskripsi doktor. Terdapat banyak ubat sakit kepala yang dapat menyingkirkannya dalam beberapa minit. Sebelum ini, ubat "Analgin" sering digunakan, tetapi hari ini ia dianggap ketinggalan zaman dan tidak berkesan. Dalam dos yang besar, berbahaya bagi perut..

Ubat sakit kepala yang paling biasa digunakan adalah Citramon, yang terdiri daripada tiga elemen aktif: asid asetilalisilik, kafein dan parasetamol. Walau bagaimanapun, ubat ini sangat merosakkan hati. Rawatan sedemikian amat berbahaya bagi sakit kepala yang mabuk dan orang yang menyalahgunakan alkohol..

Ubat kompleks ("Sedalgin", "Pentalgin") sangat diminati dan sering diresepkan untuk sebarang jenis cephalalgia. Walau bagaimanapun, mereka berbahaya kerana ketagihan cepat berkembang kepada mereka, akibatnya seseorang tidak lagi dapat melakukan tanpa ubat ini. Kesannya secara beransur-ansur melemah dari masa ke masa, tempoh tanpa sakit kepala menjadi lebih pendek. Pergantungan yang serupa boleh berlaku jika anda mengambil 1 tablet ubat di atas setiap hari..

Sebagai ubat untuk cephalalgia, ubat anti-radang nonsteroid (Voltaren, Ibuprofen) boleh digunakan. Ubat ini tidak menyebabkan ketagihan yang kuat, namun, ia mempunyai kesan buruk terhadap struktur sistem pencernaan dan meningkatkan tekanan darah..

Persediaan herba

Sekiranya sakit kepala lemah dan anda boleh melakukan tanpa ubat, maka ubat rakyat yang baik akan menyelamatkan - mengumpulkan ramuan. Tumbuhan knotweed, calendula dan linden mempunyai kesan analgesik terbaik, yang mesti dicampurkan dalam bahagian yang sama, direbus dalam air mendidih dan diambil untuk sakit kepala. Ubat semacam itu membantu mengembang saluran darah, melegakan ketegangan saraf dan menenangkan, akibatnya cephalalgia cepat berlalu tanpa menggunakan ubat.

Kami mempertimbangkan doktor mana yang harus dihubungi untuk sakit kepala.

Doktor mana yang harus saya pergi dengan sakit kepala?

Seseorang yang mengalami sakit kepala yang berterusan, atau gejala muncul dengan konsistensi yang dicemburui, harus didiagnosis untuk mengenal pasti sumber masalahnya. Pada mulanya, ada baiknya membuat janji temu dengan ahli terapi tempatan dari klinik anda. Dia akan melakukan pemeriksaan awal, membuat diagnosis awal dan memberitahu anda konsultasi pakar mana yang diperlukan dalam kes tertentu. Anda tidak boleh mengubati sendiri jika kepala anda sakit - doktor yang berpengalaman akan membantu anda mengatasi keadaan yang tidak menyenangkan dengan lebih cepat dan tanpa risiko yang tidak perlu kepada tubuh.

  1. Diagnosis sakit kepala oleh doktor
  2. Siapa ahli cephalgologist
  3. Bila hendak mendapatkan rawatan perubatan
  4. Kaedah tinjauan

Diagnosis sakit kepala oleh doktor

Tahap pertama kajian diagnostik untuk cephalalgia adalah pemeriksaan. Pakar yang berpengalaman dapat membuat diagnosis awal berdasarkan gambaran klinikal dan sejarah pesakit.

Ahli terapi tempatan biasanya merawat pesakit dengan sakit kepala jika simptomnya dipicu oleh perubahan tekanan darah. Dalam kes lain, wakil pengkhususan sempit ikut serta.

Doktor berikut boleh merawat sakit kepala:

  • ahli neuropatologi - akan membantu dengan patologi yang disebabkan oleh masalah neurologi. Pemeriksaan awal akan membolehkan doktor mengecualikan atau mengesyaki sejumlah penyakit. Ini termasuk osteochondrosis dan akibat trauma otak, peningkatan tekanan dan tumor intrakranial, perubahan pikun dalam badan, meningitis dan banyak lagi;
  • otolaryngologist - pakar memeriksa keadaan telinga dan sinus, tidak termasuk kehadiran otitis atau sinusitis, dan, jika perlu, memulakan rawatan untuk penyakit ini;
  • psikoterapi - perundingannya diperlukan untuk sakit kepala dengan latar belakang kemurungan, kemurungan, apatis. Doktor ini sering dapat menamakan penyebab migrain dan membantu pencegahan serangan;
  • doktor gigi - penyakit gigi dan gusi, mahkota dan implan yang tidak dipasang dengan baik, maloklusi boleh menimbulkan cephalalgia;
  • pakar ortopedik - diagnostik, perbualan dan pemeriksaan doktor ini akan membantu dengan osteochondrosis dan kelengkungan tulang belakang;
  • pakar oftalmologi - sering sakit kepala berlaku kerana ketegangan mata yang berlebihan, kacamata yang dipilih dengan tidak betul atau kerosakan pada organ penglihatan;
  • ahli refleksologi - melakukan manipulasi yang bertujuan untuk mensimulasikan titik aktif secara biologi untuk menghilangkan simptom tersebut. Sesi dijalankan seperti yang ditetapkan oleh pakar lain, bergantung pada diagnosis;
  • alahan - doktor ini patut dikunjungi untuk orang yang mengadu cephalalgia yang berlaku pada musim tertentu atau sebagai tindak balas terhadap pengaruh beberapa faktor luaran;
  • ahli endokrinologi adalah jawapan yang kerap bagi persoalan wanita, yang mana doktor harus pergi dengan sakit kepala yang berlaku sebelum haid, semasa atau selepas kitaran. Kadang-kadang tanda yang membimbangkan menunjukkan penurunan fungsi kelenjar endokrin..

Dalam kes di mana cephalalgia adalah gejala sekunder, banyak orang memahami penyakit apa yang disebabkannya. Maka lebih baik menghubungi doktor anda secara langsung. Sekiranya tidak ada prasyarat untuk sakit kepala, ini tidak bermaksud bahawa masalah itu akan hilang dengan sendirinya, atau mengambil ubat analgesik sudah cukup untuk mengatasinya. Dalam keadaan seperti itu, perlu pergi ke ahli terapi dan menentukan sebab-sebab penampilan gejala tersebut.

Siapa ahli cephalgologist

Di negara kita, keistimewaan ahli cephalgologist belum ada secara rasmi, tetapi arah ini sedang dikembangkan secara aktif oleh peminat. Profesional penjagaan kesihatan seperti ini biasanya dilatih sebagai pakar neurologi dan menangani secara khusus kes sakit kepala. Doktor mempunyai pengetahuan teori yang mendalam dalam bidang diagnostik dan kemahiran praktikal dalam memerangi cephalalgias. Di negara-negara Barat, kawasan ini sudah cukup maju, oleh itu orang yang mengalami sakit kepala pergi terus ke pakar yang pakar.

Bila hendak mendapatkan rawatan perubatan

Ramai orang mengabaikan sakit kepala yang sistematik atau melakukan rawatan sendiri. Amalan menunjukkan bahawa bantuan perubatan profesional segera diperlukan dalam 5 kes daripada 100 panggilan. Dari 95 keadaan yang tinggal, 90 memerlukan rawatan konservatif yang kompleks. Hanya 5 yang terakhir tidak memerlukan pendekatan ubat atau perubahan pada rejimen pesakit.

Perhatian perubatan segera diperlukan sekiranya kepala sakit dan keadaannya rumit oleh saat-saat seperti:

  • kanak-kanak (sehingga 16 tahun) atau usia tua (selepas 50 tahun) - dalam kes terakhir, kemungkinan tumor dan arteritis temporal mesti dikecualikan;

Ketahui lebih lanjut mengenai kesakitan yang terdapat di kuil dan kemungkinan patologi di sini..

  • sensasi sangat kuat dan serupa dengan "letupan" kecil atau "gemuruh" di tengkorak - terdapat risiko pendarahan subarachnoid;
  • terdapat sakit sendi atau otot, demam;
  • terdapat aura yang berterusan selama lebih dari 60 minit atau disertai dengan aktiviti motor yang terganggu - khas dari strok;

Anda akan mengetahui mengenai tanda-tanda pertama strok dalam artikel ini..

  • sensasi muncul untuk pertama kalinya pada wanita yang mengambil pil perancang - faktor risiko untuk menghidap strok;
  • kesakitan secara beransur-ansur meningkat dan berlangsung selama beberapa hari dan bahkan beberapa minggu - pertumbuhan neoplasma di dalam tengkorak;
  • gejala bertambah buruk sebagai tindak balas kepada perubahan kedudukan badan, bersin, batuk, aktiviti fizikal - ada kemungkinan tumor;
  • sejarah HIV, AIDS, onkologi;
  • cephalalgia disertai oleh perubahan persepsi atau gangguan kesedaran;
  • simptomnya tidak hilang setelah minum ubat, rehat, fisioterapi.

Lelaki dan wanita moden menolak bantuan profesional dengan alasan yang berbeza. Sebilangan orang berpendapat bahawa dengan berjumpa doktor dengan masalah "tidak masuk akal", mereka akan kelihatan bodoh. Yang lain yakin bahawa gejala itu tidak boleh menjadi tanda sesuatu yang serius. Sikap orang ini terhadap kesihatan mereka sering menjadi alasan untuk perkembangan keadaan kronik atau kecemasan yang mungkin dapat dicegah..

Kaedah tinjauan

Semasa lawatan ke doktor, anda harus cuba menerangkan gambaran lengkap mengenai keadaan tersebut. Perhatian khusus diberikan kepada sifat dan penyetempatan sensasi, tempohnya, tindak balas terhadap rawatan ubat. Penting untuk mengingat semua kecederaan otak traumatik yang diderita, untuk memberi senarai pakar ubat yang telah diambil dalam 2-3 bulan terakhir kepada pakar. Sekiranya boleh, anda harus menyimpan buku harian sakit kepala, yang akan menerangkan ciri-ciri serangan, kekerapannya, penyebab kejadiannya. Selepas berunding, doktor mengarahkan pesakit ke makmal dan kajian instrumental.

Kaedah untuk mendiagnosis patologi yang menyebabkan sakit kepala:

  • analisis umum dan biokimia darah dan air kencing - penilaian bahan biologi memungkinkan untuk membuktikan adanya proses keradangan, patogen berjangkit di dalam badan, kecenderungan hipertensi dan strok;
  • kaedah untuk menilai keadaan saluran darah - angiografi, ultrasonografi Doppler - memungkinkan untuk mengecualikan aneurisma dan penyumbatan saluran darah atau untuk menentukan lokasi masalah, untuk menilai keadaan saluran darah;

Baca lebih lanjut mengenai angiografi saluran otak di sini.

  • CT dan MRI - pemeriksaan otak komputer menunjukkan tumor, tanda-tanda infark organ, kista, hematoma, aneurisma. Kaedah ini digunakan untuk mengesan pendarahan subarachnoid, mengesahkan peningkatan tekanan intrakranial dan menilai tahap keparahan keadaan;
  • Ultrasound saluran leher, sinar-X, elektroensefalografi, elektromiografi;

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai prosedur rheoencephalography di sini.

  • pemeriksaan oleh doktor pengkhususan sempit - pengukuran tekanan darah dan mata, penilaian refleks, pemeriksaan penglihatan, ujian kulit untuk alergen, pemeriksaan tahap hormon.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai kaedah diagnostik seperti CT dan MRI di sini.

Berdasarkan hasil penyelidikan, diagnosis dibuat, berdasarkan rawatan yang ditetapkan. Ia berlaku bahawa walaupun analisis yang dibuat tidak menjelaskan keadaan, dalam hal ini kerja semua organ dalaman dinilai, kesan pada tubuh racun tumbuhan atau industri dan racun tidak termasuk. Dengan keparahan gejala yang kuat, rawatan simptomatik dijalankan secara selari.

Perubatan moden telah mencapai tahap yang tinggi dalam diagnosis dan rawatan sakit kepala. Jangan bertolak ansur jika simptom muncul secara kerap atau tidak membenarkan anda menjalani aktiviti harian anda. Walaupun bagi mereka yang lebih suka tidak mengambil ubat, doktor dapat memilih pilihan untuk menangani keadaan yang tidak menyenangkan. Percubaan untuk mengatasi masalah ini sering membawa kepada perkembangan penyakit kronik, keadaan kecemasan, neurosis dan psikosis.

Doktor mana yang harus anda lawati sekiranya anda mengalami sakit kepala

Sakit kepala adalah gejala biasa yang menyerang semua orang, tidak kira masa dan tempat. Sebahagian besarnya mempunyai sebab sembrono dan surut sepanjang hari. Tetapi apa yang harus dilakukan jika ketidakselesaan menyakitkan untuk waktu yang lama, doktor mana yang harus anda hubungi untuk sakit kepala??

Petunjuk untuk berjumpa doktor

Tidak selalu mudah untuk mengenali saat anda perlu membuat janji temu dengan doktor sekiranya anda mengalami sakit kepala. Lebih sukar lagi untuk menentukan doktor mana yang perlu dijumpai. Tetapi ada beberapa tanda amaran yang menunjukkan ada masalah serius. Kesakitan yang tidak biasa dan teruk, disertai dengan gejala lain, adalah manifestasi penyakit, yang menentukan doktor mana yang harus dirujuk.

Lihat doktor anda untuk mengetahui sakit kepala yang berikut.

Leher kaku, demam

Sekiranya leher sakit, cephalalgia dan demam, atau kepekaan terhadap cahaya, ini mungkin menunjukkan jangkitan yang memerlukan perhatian perubatan..

Hipertensi

Tekanan darah tinggi adalah penyakit yang dengan sendirinya memerlukan lawatan ke doktor. Dan doktor mana yang harus anda pergi dengan tekanan dan sakit kepala? Lawatan ke ahli terapi diperlukan, yang, jika perlu, akan merujuk kepada pakar lain.

Kelemahan

Dengan sakit kepala yang teruk yang berkaitan dengan berat badan atau kelemahan, pening, kesukaran bercakap, anda juga perlu berjumpa doktor, kerana ketidakselesaan ini dapat menunjukkan gangguan serius.

Memilih pakar untuk kelemahan adalah serupa dengan memutuskan doktor mana yang akan dijumpai jika anda mempunyai tekanan darah tinggi. Lawatan ke ahli terapi diperlukan.

Gangguan penglihatan

Beralih ke pakar oftalmologi dengan penglihatan berganda, kabur, kehilangan penglihatan separa dengan cephalalgia, anda dapat mendiagnosis tepat pada waktunya, oleh itu, menyembuhkan penyakit mata.

Kekeliruan, sawan, pengsan

Sekiranya anda mengalami sakit kepala, kekeliruan, sawan, pingsan yang berterusan, ini adalah tanda-tanda penyakit atau kecederaan. Faktor ini harus diingat, terutamanya jika anak mengalami sakit kepala. Tidak ada pertanyaan doktor mana yang harus dikunjungi - berjumpa dengan pakar pediatrik, dia akan menghantar anda untuk pemeriksaan yang sesuai.

Trauma

Sakit kepala akibat kecederaan kepala adalah perkara biasa. Cephalalgia menyertai kecederaan, mirip dengan lebam di kepala. Jumpa doktor anda! Morbiditi selepas trauma memerlukan rawatan profesional.

Penting! Sekiranya kanak-kanak itu memukul kepalanya, pergi ke pakar pediatrik atau terus ke traumatologist.

Doktor mana yang hendak dituju

Terdapat banyak jenis dan pencetus kesakitan. Bagaimanapun, jika serangan terlalu kerap, timbul persoalan, apakah nama doktor yang merawat kepala, pakar mana yang harus dikonsultasikan. Rujuk doktor atau pakar neurologi. Masing-masing dari mereka akan melakukan pemeriksaan asas, mengirimkannya untuk diperiksa untuk mengenal pasti sebab sebenarnya, terapi dan pencegahan yang tepat. Pada pemeriksaan pertama, adalah penting untuk memberitahu doktor mengenai pencetus kejang, kejadian sebelumnya.

Doktor-pakar perubatan

Penyelesaian utama untuk dilema mana doktor harus pergi jika anda mengalami sakit kepala adalah pergi ke pakar neurologi. Tetapi kumpulan cephalalgia sekunder merangkumi sebilangan besar unit klinikal bukan sahaja dalam bidang neurologi, tetapi juga dalam bidang lain. Oleh itu, pakar profil sempit harus terlibat dalam diagnostik setelah pemeriksaan utama..

Ahli jangkitan

Sakit kepala yang berkaitan dengan jangkitan adalah tanggungjawab doktor penyakit berjangkit, yang menentukan agen penyebab penyakit ini.

Cephalalgia terutamanya berkaitan dengan:

  • dengan jangkitan intrakranial (meningitis, ensefalitis, abses otak, empyema subdural);
  • jangkitan sistemik (bakteria, virus, lain-lain).

Neuroinfections disertai dengan cephalalgia yang tersebar dengan intensiti yang berbeza-beza, bergantung kepada penyebab dan etiologi patogen. Ia disertai dengan gejala lain:

  • kerengsaan meningeal;
  • peningkatan suhu badan;
  • loya;
  • gangguan kesedaran;
  • paroxysms epilepsi.

Penting! Gejala neurologi otak yang berkaitan dengan abses otak dan empyema.

Gambaran klinikal (adanya gejala khas) diperiksa oleh pakar penyakit berjangkit. Dia juga menghantar ujian darah.

Ahli Otolaryngologi

Kebisingan di telinga, hidung berair, sakit kepala (terutama di pelipis, mata) - inilah sebab untuk menghubungi pakar otolaryngologi. Dalam kes ini, terdapat cephalalgia yang berkaitan dengan keradangan telinga dan / atau rongga hidung..

Sekiranya seseorang beralih kepada pakar ENT dengan bunyi bising di kepala dan sakit, diagnosis pembezaan yang teliti diperlukan untuk menentukan kehadiran penyakit ENT dan tidak termasuk migrain. Kerana penyetempatan, cephalalgia yang berkaitan dengan penyakit telinga atau hidung sering dikelirukan dengan migrain tanpa aura. Sebaliknya, sakit kepala kronik atau berulang sering salah didiagnosis sebagai cephalalgia sinogenik, pesakit (terutama kanak-kanak) menjalani pemeriksaan sinar-X yang tidak perlu, dan rawatan yang tidak berkesan.

Oculist

Orang yang mengadu sakit kepala yang berkaitan dengan penyakit mata beralih kepada pakar oftalmologi. Doktor menjalankan pemeriksaan untuk mengenal pasti:

  • glaukoma akut;
  • kecacatan mata pembiasan;
  • juling;
  • luka mata keradangan (iritis, siklitis, choroiditis).

Sekiranya kepala sakit kerana sebab mata, permulaan kejang harus dilakukan dalam masa 7 hari setelah pembetulan atau penyembuhan fokus keradangan yang betul.

Pakar Onkologi

Kanser yang disyaki adalah alasan untuk diagnosis menggunakan CT atau MRI.

Penting! Dengan sakit kepala yang kerap pada wanita, penyebabnya terutama disebabkan oleh barah payudara, sakit kepala pada lelaki paling sering disebabkan oleh karsinoma prostat.

Gejala amaran termasuk:

  • kemunculan jenis cephalalgia baru yang tidak surut dengan rawatan analgesik;
  • peningkatan intensiti sawan;
  • serangan baru setelah berumur 50 tahun;
  • sejarah barah.

Cephalalgia yang dikaitkan dengan sejumlah manifestasi juga mencurigakan, seperti:

  • gangguan psikologi;
  • perubahan keperibadian;
  • tanda-tanda hipertensi intrakranial;
  • peningkatan gejala neurologi.

Diagnosis pembezaan juga penting. Sakit kepala yang berterusan adalah khas untuk tumor otak, tetapi juga untuk pendarahan subarachnoid. Komplikasi pasca trauma (hematoma subdural dan epidural) biasanya muncul beberapa jam selepas kecederaan. Pengecualian adalah hematoma subdural kronik, yang boleh berlaku pada pelbagai masa selepas kecederaan. Ia ditunjukkan oleh sawan progresif, kesedaran terganggu, pening dan tanda-tanda peningkatan ICP yang lain.

Ahli neurologi

Seorang pakar neurologi mesti mendapatkan nasihat untuk kesakitan di leher, kepala, yang disebabkan oleh kerosakan pada pelbagai struktur tulang belakang. Tetapi tidak semua penyakit diterima dalam hubungan kausal, yang merumitkan kriteria diagnostik kumpulan ini..

Sekiranya tulang belakang serviks menyakitkan, kepala kemungkinan besar didiagnosis dengan osteochondrosis atau kerosakan cakera.

Masalah yang termasuk dalam bidang neuropatologi adalah sakit yang berkaitan dengan lesi kranial. Sebilangan besar penyakit tengkorak (malformasi kongenital, tumor) biasanya tidak disertai sakit kepala. Pengecualian - osteomielitis, penyakit Paget, keradangan di kawasan mastoid.

Penting! Ahli neuropatologi, selain masalah di atas, menangani rawatan saraf trigeminal.

Siapa ahli cephalgologist

Cephalgologist adalah doktor yang menangani sakit kepala. Pengkhususan ini masih kurang berkembang di negara kita. Doktor merawat sakit kepala, mempunyai pendidikan neurologi. Seorang pakar cephalgologist secara teori mesti mengetahui kriteria dan kaedah diagnostik, mempunyai kemahiran terapi praktikal berkaitan dengan sakit kepala.

Penting! Di EU dan Amerika Syarikat, keahlian ahli cephalgologist dikembangkan, jadi persoalan doktor mana yang harus dikunjungi untuk sakit kepala tidak timbul - seseorang yang mengalami sakit kepala terus pergi ke pakar khusus.

Prosedur diagnostik untuk sakit kepala

Doktor dapat menentukan diagnosis yang betul semasa wawancara dengan pesakit pada hubungan pertama. Dia akan bertanya tentang semua keadaan awal dan jalannya masalah. Penyakit tertentu mempunyai ciri khas, yang menentukan kekerapan kejadian, jangka masa, gejala serangan. Oleh itu, penting untuk mengingat semua butirannya, memaklumkan kepada doktor mengenai mereka.

Selepas temu ramah pertama, tinjauan dijalankan. Doktor memberi tumpuan lebih dekat pada bahagian kepala dan leher, dengan memperhatikan keadaan bahagian badan yang lain. Pemeriksaan neurologi akan memberikan maklumat orientasi mengenai keadaan fungsi sistem saraf.

Kadang kala kaedah diagnostik tambahan diperlukan:

  • CT;
  • MRI;
  • EEG;
  • prosedur ultrasound;
  • tusukan lumbar.

Ini adalah senarai semua pilihan diagnostik, mereka adalah pilihan, disarankan apabila kesimpulan ujian utama tidak jelas.

Doktor mana yang menerima pesakit dengan pelbagai jenis sakit kepala?

Sebelum memutuskan doktor mana yang akan pergi untuk sakit kepala, anda harus memahami jenis sakit kepala apa yang ada, apa yang menyebabkannya memprovokasi, dan hanya dengan itu akan dapat mengetahui doktor mana yang merawat keadaan seperti itu.

Sakit kepala yang pelbagai

Sindrom nyeri adalah primer atau sekunder. Sakit kepala primer dilokalisasi di bahagian kepala tertentu, berkembang secara bebas, dan sama sekali tidak berkaitan dengan penyakit lain. Jenis ini dibahagikan kepada beberapa jenis:

  1. Migrain, di mana serangan watak berdenyut dirasakan di satu bahagian kepala. Ini paling kerap dipengaruhi oleh wanita muda. Penyakit ini boleh diwarisi. Faktor-faktor yang memprovokasi adalah keadaan tekanan yang ditangguhkan, terlalu banyak kerja, penggunaan minuman beralkohol. Tempoh serangan boleh berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari.
  2. Kesakitan kluster, yang dicirikan oleh penembakan yang sangat kuat, sensasi yang menyakitkan, dan berterusan. Biasanya lelaki mudah diserang penyakit ini. Kekambuhan berlaku dalam sawan yang berlangsung 10-15 minit, tapak lesi adalah dahi dan mata. Kejang disertai dengan laserasi, rhinitis. Kadang-kadang sensasi menyakitkan mencapai puncak sehingga orang dewasa hanya bergegas ke arah yang berlainan dengan harapan dapat mencari kaedah untuk meringankan keadaan.
  3. Sakit kepala ketegangan dianggap bentuk yang paling biasa. Perasaan tidak menyenangkan timbul dengan latar belakang keterlaluan psiko-emosi. Ia dicirikan oleh sensasi yang menyakitkan, sakit, menyakitkan tanpa penyetempatan yang jelas. Keadaan ini berlaku kerana memerah saluran darah..

Sakit kepala sekunder bukanlah penyakit bebas, tetapi dianggap sebagai gejala salah satunya. Ia boleh disebabkan oleh patologi berikut:

  1. Penyakit vaskular otak: aneurisma atau oklusi vaskular. Pesakit mengadu sawan yang berlaku secara spontan, terdapat rasa mual dan muntah. Seseorang itu sangat teruk sehingga dia dapat kehilangan kesedaran sepenuhnya.
  2. Stroke hemoragik dicirikan oleh rasa sakit yang mendadak, seperti pukulan ke kepala. Gejala dimanifestasikan dalam bentuk kejang, disorientasi di ruang angkasa, peningkatan tekanan darah (tekanan darah). Keadaan berakhir dengan paresis atau kelumpuhan, kematian pesakit tidak dikecualikan. Hasilnya secara langsung bergantung pada bantuan yang diberikan tepat pada masanya. Rawatan di bawah pengawasan pakar neurologi diperlukan.
  3. Hipertensi arteri berlaku kerana peningkatan tekanan darah. Seorang pesakit dengan hipertensi mengalami kesakitan yang berterusan di bahagian belakang kepala, kebisingan di kepala, sensasi terbakar di jantung, iskemia. Apabila tahap tekanan kembali normal, semua gejala hilang. Walau bagaimanapun, pesakit perlu dilihat oleh pakar kardiologi. Selain itu, penyakit ini juga muncul pada wanita hamil, kerana melahirkan bayi disertai dengan peningkatan tekanan darah..
  4. Hipotensi arteri, yang dicirikan oleh rasa sakit di kawasan temporal. Orang itu berasa lemah, pening. Keadaan ini boleh mengakibatkan kehilangan kesedaran atau keruntuhan jangka pendek.
  5. Glaukoma disertai dengan sakit di kawasan mata. Untuk menghilangkan gejala, sudah cukup untuk menjalani rawatan dengan pakar oftalmologi.
  6. Penyakit ENT seperti sinusitis dan sinusitis menyebabkan ketidakselesaan di hidung, dahi dan di sekitar telinga. Kesakitan yang berbeza-beza muncul. Biasanya, selepas rawatan patologi ENT, semua tanda hilang..
  7. Osteochondrosis serviks, di mana terdapat ketidakselesaan di kawasan oksipital. Pesakit mengadu kekejangan di leher dan punggung, pergerakan terganggu. Sekiranya anda tidak mengambil langkah-langkah, penyakit ini akan bertambah buruk. Ahli neurologi sedang merawat.
  8. Kecederaan kepala menyebabkan sakit yang boleh bertahan selama beberapa tahun. Dalam tempoh ini, pesakit mengalami penurunan ingatan, insomnia, rasa mual, keletihan, peningkatan tekanan intrakranial. Malah seorang kanak-kanak, apatah lagi remaja, mengalami kecederaan kepala atau lebam. Rawatan TBI cukup lama, pesakit perlu bersabar dan mengikuti semua cadangan doktor.
  9. Meningitis dan meningoencephalitis disertai dengan serangan yang teruk bersama dengan demam, sawan, penglihatan berganda, gangguan koordinasi pergerakan, dan ketakutan cahaya. Pesakit perlu segera dimasukkan ke hospital. Penyakit ini sangat teruk, kemungkinan risiko kematian.
  10. Tumor sista, jinak dan ganas di mana terdapat rasa sakit dengan peningkatan dan muntah yang cepat. Anda harus segera berjumpa doktor dan mengambil langkah-langkah yang sesuai.
  11. Kesakitan akibat keracunan atau kesan sampingan ubat dicirikan oleh najis longgar, mual, hingga muntah. Bantuan perubatan diperlukan.
  12. Dystonia vegetovaskular dicirikan oleh sakit kepala dan sakit jantung, lonjakan tekanan darah, gangguan neurologi.
  13. Penyakit berjangkit extracerebral berlaku dengan peningkatan suhu badan, rasa sakit berkembang di kepala, otot, sendi. Sensasi yang tidak menyenangkan memabukkan, dan muncul dengan jangkitan virus dan bakteria. Dengan rawatan tepat pada masanya, hasil patologi adalah baik..
  14. Hydrocephalus berkembang pada usia berapa pun, tetapi lebih biasa pada pediatrik. Pesakit mengalami sakit kepala, loya dan tekanan mata.

Siapa ahli cephalgologist

Cephalgologist adalah doktor yang menangani sakit kepala. Pengkhususan ini masih kurang berkembang di negara kita. Doktor merawat sakit kepala, mempunyai pendidikan neurologi. Seorang pakar cephalgologist secara teori mesti mengetahui kriteria dan kaedah diagnostik, mempunyai kemahiran terapi praktikal berkaitan dengan sakit kepala.

Penting! Di EU dan Amerika Syarikat, keahlian ahli cephalgologist dikembangkan, jadi persoalan doktor mana yang harus dikunjungi untuk sakit kepala tidak timbul - seseorang yang mengalami sakit kepala terus pergi ke pakar khusus.

Doktor mana yang harus dirujuk untuk sakit kepala

Punca penyakit menentukan pakar yang perlu anda hubungi. Beberapa doktor yang sangat pakar merawat sakit kepala..

  1. Seorang pengamal am yang, setelah pemeriksaan, akan merujuk anda ke THT atau pakar oftalmologi.
  2. Ahli neuropatologi menentukan penyebab kesakitan yang berkaitan dengan gangguan neurologi. Pakar ini dikunjungi untuk sindrom kesakitan yang berpanjangan, yang berbeza dengan intensiti mereka..
  3. Bantuan psikoterapi diperlukan untuk sensasi yang tidak menyenangkan disertai dengan keadaan kemurungan.
  4. Seorang ahli refleksologi mampu merawat kesakitan dengan menyentuh titik biologi dengan jari, jarum atau magnet. Ia mesti dihubungi hanya setelah diperiksa oleh ahli terapi dan pakar neurologi.
  5. Mereka datang ke ahli bedah saraf ketika ditemukan hernia, perasaan mati rasa di jari dan jari kaki, penurunan tekanan darah yang tajam, sakit pada sendi dan bahu, dan kecurigaan tumor otak.

Prosedur diagnostik untuk sakit kepala

Doktor dapat menentukan diagnosis yang betul semasa wawancara dengan pesakit pada hubungan pertama. Dia akan bertanya tentang semua keadaan awal dan jalannya masalah. Penyakit tertentu mempunyai ciri khas, yang menentukan kekerapan kejadian, jangka masa, gejala serangan. Oleh itu, penting untuk mengingat semua butirannya, memaklumkan kepada doktor mengenai mereka.

Selepas temu ramah pertama, tinjauan dijalankan. Doktor memberi tumpuan lebih dekat pada bahagian kepala dan leher, dengan memperhatikan keadaan bahagian badan yang lain. Pemeriksaan neurologi akan memberikan maklumat orientasi mengenai keadaan fungsi sistem saraf.

Kadang kala kaedah diagnostik tambahan diperlukan:

  • CT;
  • MRI;
  • EEG;
  • prosedur ultrasound;
  • tusukan lumbar.

Ini adalah senarai semua pilihan diagnostik, mereka adalah pilihan, disarankan apabila kesimpulan ujian utama tidak jelas.

Diagnostik

Penyakit ini didiagnosis menggunakan sejumlah pemeriksaan instrumental. Sangat penting bagi pesakit untuk lulus:

  • tomografi dikira;
  • elektroensefalografi;
  • Pemeriksaan sinar-X;
  • elektromiografi;
  • imbasan komputer;
  • pengimejan resonans magnetik;
  • elektromisostimulasi.

Berdasarkan budi bicara, doktor memilih kaedah diagnostik dari senarai di atas..

Kaedah rawatan apa yang doktor gunakan?

Apabila penyebab cephalalgia menjadi jelas, pakar merawat penyakit di kawasan berikut:

  1. Terapi ubat. Termasuk pelantikan ubat-ubatan kumpulan NSAID, triptans, relaxer otot, anticonvulsants, antiemetics, dll..
  2. Latihan fisioterapi dan fisioterapi. Membantu dalam kes di mana kesakitan disebabkan oleh gaya hidup dan penyakit tulang belakang yang tidak aktif. Contohnya, dalam kes osteochondrosis, scoliosis.
  3. Psikoterapi. Jenis rawatan ini ditetapkan oleh psikoterapi ketika dia mengesan kemurungan dan kegelisahan, atau pesakit terlalu fokus pada sakit kepala. Rawatan dijalankan dengan sesi dan dengan penyertaan antidepresan.
  4. Terapi manual. Dijalankan oleh doktor - kiropraktor (biasanya mempunyai diploma universiti perubatan dan pengkhususan dalam bidang neurologi). Ia diresepkan dalam kes di mana sakit kepala yang kerap dikaitkan dengan penyakit tulang, tulang belakang. Tidak ada campur tangan ubat dalam amalan ini.
  5. Akupunktur. Ditetapkan oleh ahli refleksologi. Akupunktur dipraktikkan pada titik-titik yang bertanggungjawab terhadap organ, masalah yang menyebabkan sakit kepala. Walaupun terdapat kaedah yang kurang jelas, kajian telah mengesahkan hasil positifnya. Pesakit yang mengadu sakit kepala mengesahkan peningkatan yang ketara dalam 80% kes.
  6. Osteopati. Merujuk kepada kaedah perubatan alternatif. Ini menunjukkan penyembuhan seluruh organisma dengan bantuan manipulasi manual oleh pakar. Selalunya, urutan kepala akupresur digunakan, yang mempengaruhi tempat-tempat yang bertanggungjawab untuk keharmonian antara organ dan kesihatan tubuh secara umum. Tidak mempunyai komplikasi.

Apa ubat yang boleh didapati tanpa preskripsi dan bagaimana mengambilnya

Abortif (iaitu, mengganggu serangan) ubat bebas: acetaminophen (paracetamol), aspirin, gabungan NSAID dan kafein. Mereka membosankan dan menghentikan kesakitan, tetapi mereka tidak menyembuhkan penyakit itu sendiri dan bukan pencegahan serangan baru. Mereka dibenarkan untuk mengambil tidak lebih dari sekali setiap dua minggu..

Pengecualian: sakit haid, sakit yang disebabkan oleh SARS atau influenza, hasil keracunan alkohol (keterangan lebih lanjut di sini). Ini berlaku bukan hanya untuk sakit kepala, tetapi juga yang lain. Sekiranya anda memerlukan ubat pengguguran ini lebih kerap, anda perlu berjumpa dengan ahli terapi. Penggunaan yang berlebihan boleh menjadikan kepala anda lebih sakit..

Ubat analgesik dan anti-radang bukan steroid: acetaminophen, aspirin, naproxen, ibuprofen, nimesil. Ini sering dikontraindikasikan untuk diminum, kerana mereka memberi kesan negatif pada saluran gastrousus, ginjal, dan hematopoiesis. Penggunaan ibu hamil dan menyusui juga dilarang (kecuali paracetamol dan ibuprofen). Apabila digunakan, tablet tidak dikunyah, mesti dicuci dengan air.

Dadah yang merangkumi antispasmodik atau mempunyai kesan yang serupa, seperti no-shpa, papaverine, spazmalgon, spazgan, dll. Boleh digunakan hanya untuk jenis hipertensi tertentu.

Bilakah anda perlu segera berjumpa doktor?

Sekiranya serangan pertama penyakit ini berlaku. Sebaiknya berjumpa pakar neurologi secepat mungkin. Pada prinsipnya, migrain dengan sendirinya tidak berbahaya. Tetapi sakit kepala seperti dia boleh menjadi penyebab penyakit serius. Lebih baik bermain dengan selamat, dan lulus pemeriksaan dengan sia-sia (menurut pendapat banyak pesakit), daripada membuang masa yang berharga.

  • Sekiranya anda melakukan perjalanan atau perjalanan perniagaan. Sekiranya anda takut ada risiko serangan itu berlaku, berjumpa doktor untuk mengesyorkan penahan sakit.
  • Sekiranya rawatan pencegahan telah ditetapkan oleh doktor. Ini diresepkan bukan untuk semua orang, tetapi untuk orang-orang yang mengalami serangan yang teruk dan kerap 2 kali sebulan atau lebih. Pemilihan ubat bergantung pada banyak faktor: usia, jantina, pekerjaan pesakit, dll..
  • Penerangan umum mengenai penyakit ini

    Migrain adalah sejenis sakit kepala. Dalam kes ini, paling kerap, kesakitan yang kuat dicatat di salah satu hemisfera serebrum. Jarang sekali kedua-dua belah pihak terjejas..

    Wanita mengalami keadaan patologi seperti ini lebih kerap. Selalunya, pakar cenderung kepada kecenderungan genetik dan mengemukakan soalan serupa di majlis resepsi.

    Sekiranya saudara-mara telah didiagnosis dengan migrain, kemungkinan besar ini akan muncul pada generasi yang lain..

    Terdapat garis yang sangat halus antara sakit kepala dan migrain. Anda tidak mungkin dapat membezakan antara 2 patologi ini sendiri, oleh itu diperlukan nasihat doktor.

    Kadang-kadang sakit kepala adalah gejala penyakit, jadi diagnosis awal akan membolehkan anda mengenal pasti punca dan memulakan rawatan.

    1. Sakit di satu bahagian kepala. Jarang sekali, rasa sakit dirasakan di kedua-dua belah pihak.
    2. Seseorang tidak boleh berada dalam cahaya, sensitiviti meningkat dan sindrom kesakitan meningkat.
    3. Pening.
    4. Loya. Dalam beberapa kes yang teruk, muntah boleh berlaku..

    Serangan migrain mungkin kecil pada awalnya, tetapi jika tidak ada rawatan yang sesuai, ia menjadi lebih sukar setiap kali..

    Tempoh dan kekerapan pengulangan mungkin berbeza, bergantung pada ciri individu organisma..

    Punca berlakunya

    Selalunya, sakit kepala menandakan pengaruh faktor negatif atau patologi laten pada tubuh yang memerlukan terapi segera. Faktor buruk seperti:

    • perubahan mendadak dalam keadaan cuaca;
    • pencemaran alam sekitar dengan toksin, wap berbahaya, karbon monoksida;
    • makanan berkualiti rendah yang mengandungi kadar nitrit dan monosodium glutamat yang tinggi;
    • keterlaluan emosi terhadap latar belakang situasi tekanan;
    • sindrom mabuk atau penyalahgunaan alkohol biasa;
    • pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan.

    Sebab-sebab patologi yang paling biasa untuk perkembangan sakit kepala adalah: penyakit vaskular dan perkembangan hipotensi, hipertensi, dystonia vaskular vegetatif, perubahan cecair serebrospinal dan peningkatan ICP, yang berlaku pada tumor otak, hidrosefalus dan penyakit lain dari struktur otak.

    Bagaimana rawatan oleh ahli trikologi?

    Anda perlu membuat persediaan untuk temu janji dengan doktor ini:

    1. Jangan basuh rambut anda sehari sebelumnya
    2. Jangan gunakan produk gaya atau produk cuti lain
    3. Jangan buat gaya yang rumit, gaya rambut yang ketat
    4. Jangan menukar syampu atau penjagaan rutin lain sehari sebelum pemeriksaan

    Pematuhan terhadap peraturan ini akan membantu doktor menilai keadaan garis rambut anda dengan tepat..

    Pemeriksaan awal

    Sebagai peraturan, di resepsi, ahli trikologi akan bertanya kepada anda mengenai ciri-ciri rambut anda, penjagaan dan gaya hidup biasa anda, pemakanan, penyakit kronik dan keturunan (kebotakan pada saudara-mara), keluhan dan keinginan.

    Dengan bantuan trikoskop, dia akan mengkaji dan menilai keadaan garis rambut, folikel rambut dan kulit kepala, mengukur ketebalan rambut.

    Tinjauan

    Terdapat beberapa kaedah untuk mendiagnosis alopecia:

    • trikoskopi - kajian folikel rambut di bawah pembesaran menggunakan kamera mikro-video (trikoskop);
    • phototrichogram - penilaian jumlah folikel pada kawasan kulit yang dicukur yang berada dalam fasa pertumbuhan dan rehat;
    • analisis spektrum rambut - kajian komposisi mereka untuk menentukan kekurangan unsur surih atau kehadiran bahan toksik.

    Sekiranya ditunjukkan, kajian berikut boleh diresepkan:

    • ujian darah biokimia (untuk menilai metabolisme),
    • ujian darah untuk menilai status mineral, asid amino dan vitamin badan,
    • perundingan pakar lain

    Rawatan

    Setelah mempelajari data dan keputusan ujian anda, ahli trikologi akan mengumumkan diagnosis, memberi cadangan dan, jika perlu, menetapkan rawatan:

    • vitamin, ubat untuk kegunaan tempatan dan dalaman,
    • syampu ubat,
    • urut kulit kepala,
    • terapi ozon (terapi oksigen),
    • krioterapi (kawasan beku dengan nitrogen cair untuk merangsang peredaran darah),
    • iontophoresis (suntikan ubat ke kulit kepala),
    • myostimulation (menggunakan arus nadi),
    • rangsangan pertumbuhan rambut dengan menggunakan laser trikologi,
    • kaedah rawatan suntikan - mesoterapi, terapi plasma.

    Oleh itu, anda akan dapat memahami ciri-ciri rambut anda, belajar bagaimana merawatnya dengan betul dan berhenti melakukan kesalahan lama..

    Di mana untuk mencari ahli trikologi yang baik?

    Malangnya, di klinik biasa dan institusi perubatan belanjawan, harga untuk pakar seperti itu tidak disediakan untuk "doktor rambut". Kenyataannya adalah bahawa kepakaran yang sempit ini tidak termasuk dalam pengelasan profesi semua-Rusia dan tidak diajar di universiti perubatan, hanya dalam kursus khas di institusi.

    Dianjurkan untuk mencari ahli trikologi di klinik atau pusat perubatan yang baik dan bereputasi agar tidak mengalami penipu.

    Faktanya ialah industri kecantikan kadang-kadang berubah menjadi perniagaan dan cuba memanfaatkan sebanyak mungkin faedah daripada pelanggan. Rawatan boleh diresepkan sangat mahal, dan tidak ada yang dapat menjamin hasilnya.

    "Doktor rambut" yang tidak bersih dengan tujuan untuk merawat anda lebih lama dan lebih mahal, dapat "menemui" pelanggaran serius dan menakut-nakutkan sehingga tidak kelihatan sedikit.

    Dan untuk benar-benar menyelesaikan masalah anda pada akarnya, anda perlu mencari punca penyakit ini, jika anda mengatasinya. Menggosok dalam serum yang ajaib dapat memberi kesan jangka pendek, tetapi jika alasannya terletak pada gaya hidup, maka semuanya akan segera kembali..

    Tonton video: bagaimana perundingan dengan ahli trikologi klinik Ana-Cosmo A.V. Seleverstov:

    Komen pakar kami

    Nagaytseva Julia Vasilievna. Ahli dermatovenereologi, ahli trikologi. Ahli Persatuan Trichologists. @ tricholog.nagaytseva

    Sekiranya anda menghadapi keguguran rambut, anda menyedari bahawa jumlah keguguran rambut menjadi berkali-kali lebih besar daripada beberapa minggu, beberapa bulan yang lalu, maka ini adalah alasan untuk bimbang dan segera menghubungi pakar.

    Malangnya, sebilangan besar pesakit kita menganggap masalah ini sebagai estetik, bukan perubatan, menggunakan pertolongan ahli kecantikan dan pendandan rambut. Mereka menjalani kursus mesoterapi, membeli ubat profesional untuk alopecia, berusaha mengurangkan keguguran rambut menggunakan kaedah perubatan tradisional.

    Akibatnya, masa berharga dihabiskan, dan dengan itu rambut. Apa yang mungkin dikembalikan 4-6 bulan yang lalu adalah sangat sukar untuk dikembalikan pada masa hubungan, dan kadang-kadang mustahil.

    Seseorang berpendapat bahawa pergi ke ahli trikologi dan rawatannya sangat mahal, tetapi jika anda menghitung jumlah kaedah dan prosedur yang anda buat atas kehendak bebas anda sendiri dan tidak memperoleh hasilnya, dan pada masa yang sama meleset, ia ternyata sama seperti sebelumnya menghubungi pakar.

    Bagaimana dan siapa yang mendiagnosis patologi

    Perkara pertama yang dihubungi oleh pesakit yang mengalami pening adalah doktor yang melakukan audiometri - periksa pendengaran.

    Kemudian menilai koordinasi dan status neurologi seseorang. Selepas ini, diagnostik tambahan diperlukan, berdasarkan aktiviti berikut:

    • Mengambil ujian darah am.
    • Menjalankan ujian glukosa darah.
    • Melakukan imbasan dupleks kapal di leher dan kepala.
    • ECG dan ultrasound jantung, jika pakar mengesyaki patologi kardiovaskular.
    • Electroencephalography - prosedur yang mengesahkan diagnosis seperti epilepsi.
    • Echoencephalography adalah prosedur yang dilakukan ketika pesakit mengalami kecederaan otak traumatik.
    • CT dan MRI otak untuk strok, sklerosis atau onkologi yang disyaki.
    • X-ray atau CT leher.

    Sekiranya semua kaedah diagnostik ini tidak membantu doktor menentukan sebab sebenar bahawa pesakit mengalami pening, maka mungkin masalahnya terletak pada kehadiran vertigo kedudukan jinak seseorang..

    Pencetus ketidakselesaan

    Salah satu ciri penting dianggap sebagai pencetus ketidakselesaan. Pada masa yang sama, perhatian diberikan kepada masa kejadiannya. Dengan peningkatan tekanan intrakranial, sinusitis, neoplasma ganas, jatuh, kesakitan mungkin berlaku setelah bangun tidur atau berada dalam posisi berbaring untuk waktu yang lama.

    Dengan tekanan yang meningkat, rasa sakit sering bertambah teruk dalam keadaan panas, di persekitaran yang bising, dan juga pada waktu petang. Dengan neuralgia, ia bertambah buruk apabila terkena titik pencetus.

    Gejala yang menyertainya memainkan peranan penting dalam diagnosis cephalalgias. Dalam kebanyakan kes, pesakit melaporkan kepekaan fotosensitif, mual, pening, dan intoleransi terhadap bunyi. Mengeluh bahawa hari kedua mengalami sakit kepala.

    Apa itu migrain serviks?

    "Migrain serviks" adalah istilah yang kadang-kadang merujuk kepada salah satu manifestasi
    - kesakitan yang luar biasa, mengingatkan pada migrain.

    "Stres migrain" adalah salah nama yang kadang-kadang digunakan untuk merujuk

    - jenis sakit kepala yang paling biasa, penyebab utamanya adalah ketegangan otot tengkorak yang berlebihan.

    Migrain adalah penyakit neurologi, gejala utamanya adalah sakit kepala yang teruk. Penyakit ini kronik. Seperti yang dikatakan oleh pakar, ciri migrain adalah sakit yang hanya mempengaruhi satu bahagian kepala..

    Adakah mereka memasuki tentera dengan migrain

    Semasa memasuki perkhidmatan ketenteraan, pembela masa depan tanah air menjalani draf papan. Apabila pegawai tentera menunjukkan sijil perubatan, yang mencerminkan kehadiran migrain, keputusan dibuat mengenai kemungkinan atau kemustahilan perkhidmatan ketenteraannya. Maksudnya, semuanya bergantung pada pendapat anggota suruhanjaya. Dalam perkara ini, semuanya adalah individu. Sekiranya didiagnosis bentuk migrain ringan, wajib militer boleh dihantar ke tentera. Sekiranya teruk, perkhidmatan tentera mungkin ditolak.

    Gejala

    Orang yang mengalami pening merasakan kemerosotan keadaan umum mereka dan mungkin kehilangan keupayaan untuk bekerja.

    Mereka sering mengalami kemurungan, ketakutan, serangan panik; seseorang takut meninggalkan rumah agar tidak jatuh, berhenti menjalani gaya hidup aktif.

    Oleh itu, sangat penting untuk mengenal pasti punca sebenar perkembangan gejala ini dan memulakan rawatan tepat pada masanya..

    Tetapi tidak setiap orang tahu siapa yang harus dihubungi dengan pening, dan doktor mana yang menangani masalah tersebut..

    Menurut statistik perubatan, pening biasanya disebabkan oleh gangguan fungsi alat vestibular, di luar zon pengaruh sistem saraf pusat..

    Oleh itu, rawatan gangguan vestibular periferal atau pendengaran harus dilakukan oleh pakar otoneurologi..

    Di manakah terdapat sanatorium untuk rawatan penyakit ini di Rusia??

    Contohnya, di sanatorium Yantar. Ia terletak di wilayah Kaliningrad. Contoh lain - di sanatorium Moneron.

    Berapa harganya?

    Ini secara langsung bergantung pada berapa banyak bilik tidur yang ditampung pesakit, berapa banyak prosedur setiap hari yang diresepkannya, berapa kali dia akan makan. Sebagai contoh, di sanatorium Yantar di wilayah Kaliningrad, 1 orang dewasa dengan 1 anak (berumur 4-6 tahun) dapat ditampung pada masa ini dengan harga sekitar 31 ribu. Di sanatorium "Moneron" harga paling murah - 1500 rubel / hari.

    Berapakah kos untuk berjumpa pakar di institusi lain?


    Ia bergantung pada wilayah, kelas klinik dan tujuan perjalanan ke mereka. Sebagai contoh, di rangkaian klinik Moscow "Stolitsa" rundingan awal dengan pakar neurologi pada masa ini berharga 3.000 rubel.

    Di klinik Bobyr, konsultasi pertama adalah percuma. Lokasi klinik adalah Moscow lagi.

    Terdapat klinik lain yang mengkhususkan diri dalam rawatan migrain. Sebilangan besar dari mereka terletak semula di Moscow..

    Pening dan kelemahan

    Pening dan kelemahan boleh berlaku dalam banyak kes. Keadaan ini tidak selalu bermaksud anda sakit. Jadi, pada masa remaja, kelemahan dan pening dijelaskan oleh perubahan hormon. Sistem saraf autonomi sedang dibina semula, kadar pertumbuhannya semakin cepat. Dengan latar belakang ini, kelemahan, pening dan pingsan mungkin berlaku. Pening dan kelemahan juga biasa berlaku semasa kehamilan..

    Sekiranya kes yang dinyatakan tidak berlaku untuk anda, pening dan kelemahan yang menyertainya, kemungkinan besar, menunjukkan beberapa jenis patologi. Selalunya, kelemahan dan pening diperhatikan dengan:

    • anemia (hemoglobin darah rendah);
    • pelanggaran peredaran serebrum. Dalam kes ini, mungkin juga terdapat tinitus, penurunan perhatian, penampilan titik hitam di depan mata;
    • peningkatan tekanan darah yang mendadak (krisis hipertensi). Dalam kes ini, pening dan kelemahan mungkin disertai dengan sakit kepala;
    • dystonia peredaran darah;
    • penyakit onkologi.

    Ahli Otolaryngologi

    Dalam beberapa kes, anda perlu menghubungi pakar ini:

    • Sinusitis. Ia adalah proses keradangan membran mukus sinus paranasal. Muncul dalam proses penembusan ke dalam tubuh jangkitan sebagai komplikasi selepas ARVI dan rinitis. Gejala: sakit kepala sepanjang masa semasa pergerakan, pelepasan hidung yang teruk, demam.
    • Sinusitis. Proses keradangan pada membran mukus sinus maksila. Selalunya, penyakit ini terbentuk sebagai komplikasi selepas ARVI. Terapi sebelum waktunya boleh menjadi kronik.

    Doktor ENT dapat menetapkan terapi yang sesuai untuk penyakit. Dengan lawatan tepat pada masanya ke pakar, adalah mungkin untuk mengecualikan penampilan akibat yang tidak menyenangkan.

    Petua Pencegahan

    Petua asas dari doktor yang berlatih:

    • Diet seimbang. Anda perlu memberi jumlah badan kalori, protein, lemak, dan karbohidrat yang betul. Dan jangan lupa tentang vitamin dan mineral..
    • Tingkatkan aktiviti jika anda tidak aktif. Berjalan kaki, berjoging, dan kerja rumah sangat bagus. Terutama relevan untuk pekerja pejabat.
    • Rezim harian. Setiap hari anda perlu tidur pada waktu yang sama dan bangun dan tidur selama 8-9 jam.
    • Amalkan aktiviti luar. Ubah aktiviti anda apabila anda merasa letih. Contohnya, melakukan hobi kegemaran anda. Ini akan membantu anda berehat lebih baik daripada beberapa jam di sofa dan mencegah sakit kepala setiap hari..
    • Lakukan satu kes pada satu masa. Jangan membebani diri anda dengan banyak perkara, kerana dengan cara ini anda hanya akan membahayakan diri sendiri, dan anda tidak akan dapat melakukan apa-apa apabila rawatan sudah diperlukan.

    Ingat, peringatan terdahulu! Jaga kesihatan diri dan kesihatan anda. Dan gembira!

    Mekanisme perkembangan migrain

    Sedang kurang difahami. Hanya terdapat beberapa teori mengenai skor ini. Setiap daripada mereka mempunyai hak untuk wujud.

    Teori perkembangan migrain yang paling biasa

    Menurutnya, serangan migrain disebabkan oleh penyempitan saluran intrakranial secara tiba-tiba. Akibatnya,

    (anemia tempatan) dan aura. Kemudian kapal di otak melebar, menyebabkan sakit kepala..

    pada mulanya mempunyai patologi, yang membawa kepada mereka bersatu dalam keadaan tertentu.

    Oculist

    Penyakit oftalmik tertentu menimbulkan kesakitan kronik, oleh itu dalam keadaan ini perlu menghubungi pakar oftalmologi.

    • Glaukoma. Proses patologi organ visual yang teruk. Ia berlaku kerana kegagalan penyingkiran cecair di dalam mata. Pada masa ini, tekanan intraokular meningkat. Jenis patologi berbahaya diketahui yang berlaku tanpa gejala. Kehilangan penglihatan dalam keadaan seperti itu perlahan dan berlangsung selama 3-5 tahun. Gejala: gangguan penglihatan, sakit kepala di pelipis dan di atas alis (biasa dan sakit). Dalam beberapa kes, kemungkinan peningkatan tekanan pada mata secara tiba-tiba. Kadang kala loya diperhatikan. Hanya bantuan doktor yang tepat pada masanya membantu mencegah kebutaan.
    • Astigmatisme. Penyakit di mana sinar cahaya tidak dapat fokus pada retina. Punca - bentuk kornea yang tidak betul, keabnormalan dalam struktur lensa.

    Gejala dinyatakan dengan herotan, gambar kabur, keletihan tinggi, sakit kepala, menyipit.

    Bagaimana Saya Menyembuhkan Migrain?

    Pertama sekali, saya berhenti merokok dan menghilangkan alkohol. Pangsapuri itu harus menyingkirkan dupa dan lilin wangi. Saya mula berjalan lebih kerap di udara segar, meninggalkan kerja lebih awal.

    Sekiranya berlaku situasi yang tegang, saya menarik diri, cuba berehat, kadang-kadang saya mengambil ubat penenang. Yoga membantu saya mengatasi tekanan dan keletihan. Pernafasan yang betul dan dalam membolehkan seluruh badan berehat. Seorang guru yoga menunjukkan kepada saya latihan khas untuk melegakan sakit kepala, mereka juga menguatkan otot leher dan postur badan yang betul. Saya berasa lebih baik selepas beberapa sesi, kesihatan umum saya bertambah baik.

    Saya mendaftar untuk urut kepala. Pakar melakukan pelbagai manipulasi yang bukan sahaja bermanfaat untuk kesihatan saya, tetapi juga sangat menyenangkan. Selepas prosedur, perasaan gembira dan senang datang kepada saya. Berkat urut, darah diedarkan secara merata ke kawasan tertentu, sementara saluran mengembang, dan aliran darah bertambah baik.

    Di rumah, saya secara bebas melakukan akupresur, prinsip yang saya pelajari dari tukang urut saya. Ternyata terdapat banyak titik aktif pada tubuh manusia. Dengan bertindak pada mereka, anda boleh melawan migrain. Urut ini meningkatkan peredaran darah, memberi kesan yang baik pada sistem saraf dan kelenjar getah bening..

    Tiga bulan selepas rawatan saya, serangan mula mengganggu saya semakin kurang, dan tidak lama kemudian saya lupa sepenuhnya tentang sakit kepala. Saya terus melakukan yoga, pergi mengurut, menjalani gaya hidup sihat, berusaha untuk tidak terlalu banyak bekerja dan tidak lagi kecewa kerana masalah kecil. Saya tidak lagi minum pil, saya lebih suka minum teh linden dengan pudina dan halia.

    Kesakitan apa yang dapat dijelaskan oleh orang?

    Ciri-ciri berikut terdapat dalam perihalan sakit kepala:

    Orang sering mengadu kepalanya sakit, seolah-olah menekan.

    Dalam intensiti, kesakitan boleh menjadi ringan, sederhana, dan teruk. Cephalalgia ringan, sebagai peraturan, tidak menyebabkan banyak ketidakselesaan dan reaksi fizikal pesakit. Kesakitan yang sederhana dapat ditoleransi tanpa penggunaan antispasmodik dan penghilang rasa sakit. Dengan kesakitan yang teruk, semua aktiviti manusia disekat. Ia sangat sengit, teruk, pesakit sering berbaring dan tidak dapat bergerak.

    Sakit di kepala boleh menjadi episodik, seperti keletihan atau aktiviti yang berlebihan. Cephalalgia tahan lama - beberapa jam atau bahkan beberapa hari.

    Anda juga boleh bercakap mengenai kesakitan paroxysmal yang berlaku selama beberapa minit atau saat. Sifat paroxysmal sindrom kesakitan diperhatikan dengan sakit kluster dan neuralgia, berterusan - dengan perkembangan meningitis.

    Kemungkinan komplikasi

    Tetapi jika diagnosis seperti itu dibuat oleh doktor, pesakit bahkan disarankan untuk menghentikan sawan sendiri. Tetapi, jika dia mempunyai beberapa pertanyaan dan keraguan, disarankan untuk membincangkannya dengan doktor yang hadir.

    Rujukan! Ubat diri tidak digalakkan untuk mencurigakan diagnosis.

    Kemungkinan komplikasi penyakit: