Utama > Komplikasi

Mual dan pening, kelemahan: sebab dan rawatan

Pening, kelemahan dan loya - ketiga-tiga gejala ini dapat menunjukkan adanya proses patologi dalam tubuh, dan berlaku dengan alasan kecil.

Dalam banyak penyakit, ketidakselesaan semacam ini diencerkan dengan gejala lain yang menjadi ciri setiap penyakit. Sebagai contoh, jika selesema adalah penyebab pening dan kelemahan, maka kesegaran dan peningkatan suhu badan diperhatikan secara selari. Rawatan keadaan ini tidak mungkin dilakukan tanpa kaedah diagnostik..

Sekiranya serangan tiba-tiba, anda boleh memberikan pertolongan bukan ubat pertama.

Punca fisiologi

Kadang kala anda merasa pening dan mual akibat proses fisiologi yang terganggu kerana peningkatan pembebasan adrenalin dalam keadaan tertekan. Secara selari, pesakit mengalami kekejangan vaskular, dan gangguan terjadi di otak kerana kekurangan oksigen. Juga, gejala yang tidak menyenangkan muncul sebagai akibat dari persepsi yang salah, ketika otak melihat apa yang terjadi di sekitar dengan cara yang sama sekali berbeza, tidak seperti yang sebenarnya.

Penyebab fisiologi vertigo dan loya merangkumi faktor-faktor berikut:

  • Menumpukan masalah pandangan.
  • Kekurangan zat makanan. Mengarah ke aliran gula yang tidak mencukupi ke dalam darah, selari, gejala lain juga diperhatikan: kelemahan, kelemahan sistem imun.
  • Putaran kepala yang tajam, disebabkan oleh itu terdapat gangguan aliran darah ke otak dan masalah dengan koordinasi. Berhati-hati semasa melakukan senaman dengan bergilir..

Pelanggaran keadaan yang disenaraikan tidak dianggap berbahaya dan tidak dapat memprovokasi perkembangan penyakit serius. Pening dan loya hilang secara beransur-ansur, segera setelah pesakit berhenti bersenam atau bergerak, sedang berehat.

Punca patologi

Patologi serius, gejalanya sering pening dengan loya, termasuk:

  1. VSD adalah gangguan neurologi yang dicirikan oleh perubahan tekanan darah secara tiba-tiba.
  2. Osteochondrosis tulang belakang serviks. Mencetuskan pelanggaran bekalan darah. Dalam keadaan ini, tangan menjadi kebas, leher bergerak kaku, dan kepala sakit..
  3. Hipoglikemia - penurunan kadar glukosa darah menyebabkan pemakanan struktur otak yang tidak mencukupi.
  4. Anemia (anemia) - pengurangan jumlah sel merah dalam darah menyebabkan kekurangan oksigen dalam struktur otak dan berlakunya gejala seperti pening, kelemahan, kurang selera makan, mual, kulit pucat.
  5. Penyakit Meniere adalah patologi yang mempengaruhi radas vestibular. Tanda pertama gangguan sistem vestibular adalah pening sistemik, yang dalam kes lanjut dapat ditambah dengan mual dan muntah..
  6. Penyakit ENT - otitis media kronik atau akut, labirinitis.
  7. Hipertensi arteri - gejala yang dijelaskan berlaku pada masa krisis, ditambah dengan deringan di telinga, berdebar-debar, sakit kepala pecah.
  8. Hipotensi - tekanan darah rendah yang tidak normal yang dicirikan oleh serangan mual, pening, berpeluh, dan kelemahan.
  9. Migrain - Pening dengan mual adalah gejala umum aura yang berlaku sebelum serangan migrain.
  10. Hipertensi intrakranial - pengumpulan cecair dalam tisu otak dan tekanannya pada ujung saraf tertentu boleh menyebabkan serangan mual dan pening.
  11. Sindrom arteri vertebral, yang disebabkan oleh perkembangan osteochondrosis serviks, membawa kepada hipoksia otak dan munculnya gejala yang tidak menyenangkan.
  12. Kerosakan berjangkit pada otak dan membrannya yang disebabkan oleh meningitis, ensefalitis (termasuk penularan). Keadaan ini diperburuk oleh demam, muntah teruk, kesedaran terganggu, serangan sakit kepala yang tidak dapat ditanggung.
  13. Tumor intrakranial - mual dan pening boleh disebabkan oleh tekanan pendidikan di pusat-pusat tertentu, dan oleh kesan toksik sel barah pada semua sistem penting.
  14. Strok adalah keadaan serius di mana terdapat ancaman nyata terhadap nyawa atau kehilangan fungsi penting dengan kebarangkalian pemulihan sepenuhnya. Sebagai tambahan kepada pening yang teruk dan rasa mual, seseorang pada masa serangan mengalami muntah, gangguan pertuturan dan keseimbangan, kelumpuhan anggota badan.

Di antara sebab-sebab mual yang dijelaskan dengan pening, penting untuk mengenal pasti yang sebenar untuk mengambil langkah-langkah untuk menghilangkannya..

Sebab tambahan pada wanita dan lelaki

Malangnya, wanita sering mengalami ketidakselesaan seperti ini. Sebab-sebab kelemahan dan pening, mual, mereka boleh:

  • emosi yang berlebihan;
  • kepekaan berlebihan;
  • diet yang ketat;
  • tidur yang lemah;
  • keadaan semasa kehamilan;
  • radas vestibular yang lemah;
  • besi rendah.

Wanita terdedah kepada hipersensitiviti terhadap perubahan tekanan atmosfera mengalami sakit kepala, mual, pening, dan kelemahan. Gejala boleh berlaku dengan menopaus, yang dicirikan oleh perubahan hormon dan ketidakstabilan emosi. Gangguan jenis ini berlaku pada kanak-kanak perempuan semasa haid. Dalam keadaan ini, kandungan hormon dalam darah meningkat, tahap hemoglobin hilang, sehingga kelemahan dirasakan.

Penyebab biasa pening, kelemahan, dan loya pada lelaki, doktor merangkumi:

  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • mabuk dengan minuman beralkohol;
  • keradangan telinga dalam;
  • menurunkan tekanan darah;
  • neoplasma di otak;
  • gangguan mental;
  • migrain.

Kelaziman keadaan ini pada lelaki adalah sekitar 20%, tetapi angka yang tepat tidak dapat ditentukan. Sebabnya terletak pada jarangnya lawatan lelaki ke doktor. Pening, disertai dengan kelemahan dan mual, adalah bukti penyakit, bukan gejala keletihan dari tempat kerja. Ketidakselesaan sering berlaku selepas usia 40 tahun. Sekiranya gejala ini muncul pada orang muda, maka ini menunjukkan patologi kardiovaskular..

Simptom pening

Tanda-tanda vertigo dibahagikan kepada empat kumpulan klinikal:

  1. Vertigo vestibular. Orang dewasa mempunyai kesan jatuh dari ketinggian. Objek sekeliling melayang di mata. Selain mengayunkan semuanya, gejala muncul: peningkatan berpeluh, mual dengan muntah, gangguan pendengaran, getaran visual yang sedikit.
  2. Pening kepala. Penurunan tekanan darah dan penyakit jantung secara tiba-tiba menyebabkan ketidaksadaran dan perasaan mendung. Rasa tidak sihat disertai dengan pucat kulit, mual, kegelapan di mata, berpeluh, nadi cepat.
  3. Vertigo psikogenik. Persepsi dunia, ciri gangguan mental yang teruk, kemurungan. Keadaan ini disertai dengan loya, terdapat rasa berat di kepala. Seseorang berjalan dengan kesedaran yang kabur, ruang sekitarnya kelihatan seperti bahan likat. Pening menimbulkan rasa takut jatuh.
  4. Kekurangan keseimbangan. Vertigo tanpa loya dikaitkan dengan ketidakstabilan ketika berjalan. Pesakit hampir tidak dapat berdiri dalam satu kedudukan, sedikit bergoyang. Kehilangan orientasi dalam kegelapan, pada waktu malam seseorang tersandung pada objek di sekitarnya.

Diagnostik

Dalam proses diagnosis, doktor terlebih dahulu mengetahui sebab-sebab pening dan mual, dan barulah mereka melakukan rawatan simptomatik. Menurut perkara di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa terdapat banyak faktor yang dapat menimbulkan rasa mual dan pening, oleh itu, sekiranya terdapat gejala seperti itu, pesakit dihantar untuk pemeriksaan serius, yang mungkin termasuk, bergantung pada keadaan.

Pada asasnya, kajian berikut diberikan:

  1. Analisis umum darah dan air kencing.
  2. Pemeriksaan ultrabunyi kepala dan sistem kardiovaskular. Mengesahkan atau membantah penyakit sistem jantung, perjalanannya, patologi.
  3. Electroencephalography menunjukkan kehadiran epilepsi dan penyakit lain yang berkaitan dengan aktiviti otak.
  4. Elektrokardiogram akan membantu menentukan kadar jantung, semua perubahan dalam kerja otot jantung, keradangan.
  5. X-ray tulang belakang serviks akan menentukan proses keradangan di kawasan ini, neoplasma, artritis, kecacatan, radiculitis dan banyak lagi.
  6. Pencitraan resonans magnetik otak akan membantu mengenal pasti serangan jantung dan strok, sklerosis berganda, adenoma hipofisis.
  7. Diagnostik neurologi adalah peluang untuk meletakkan atau membantah diagnosis seperti: migrain, insomnia, patologi genetik, strok, keradangan sistem saraf, osteochondrosis, sklerosis berganda.
  8. Audiometri nada mengesan gangguan pendengaran atau masalah pendengaran.

Setelah menjelaskan sebab-sebab pening dan loya, doktor mula merawat penyakit yang mendasari. Terapi simptomatik hanya melengkapkannya, dan bukan yang utama.

Apa nak buat?

Apabila keadaan yang tidak menyenangkan berlaku di rumah, penting untuk tetap tenang dan mengambil langkah-langkah yang diperlukan. Jangan panik dan terima segala yang berlaku. Perkara yang paling penting adalah memikirkan sebab-sebab penyakit dan memikirkan apa jenis pertolongan yang harus anda dapatkan dalam kes ini..

Senarai tindakan yang mesti dilakukan terlebih dahulu sekiranya berlaku pening:

  • perkara pertama yang harus dilakukan adalah berbaring, dan bahu dan kepala anda harus berada pada tahap yang sama;
  • apabila loya muncul, jangan menahan diri;
  • objek yang sejuk hendaklah disapu pada dahi;
  • anda boleh memejamkan mata dan memusatkan pandangan anda pada satu objek;
  • adalah wajar untuk mewujudkan kegelapan di dalam bilik;
  • anda boleh minum kopi sejuk yang sejuk.

Dengan pening, disertai dengan loya, anda memerlukan:

  1. Ukur tekanan darah. Sekiranya ia menyimpang dari norma ke tahap yang lebih rendah atau lebih besar, pertama sekali, perlu untuk menstabilkannya dengan kaedah yang telah dijumpai berulang kali. Fenomena ini dianggap agak biasa..
  2. Keluar ke udara segar atau gunakan tincture ammonia. Selalunya, keadaan yang tidak menyenangkan ini boleh dicetuskan oleh keracunan karbon monoksida. Dalam keadaan ini, anda perlu berada di udara segar dan minum minuman tonik (teh, kopi).
  3. Banyakkan minum air bersih. Mungkin penyakit itu disebabkan keracunan makanan. Dalam kes ini, anda harus mencuci perut dan enggan makan sebentar..
  4. Hubungi ambulans. Terdapat beberapa sebab yang tidak dapat anda atasi sendiri. Ini termasuk: kecederaan otak traumatik, overdosis dadah dan keracunan teruk.

Sudah tentu, setelah keadaan kesihatan mulai kembali normal, perlu memikirkan rancangan tindakan selanjutnya. Dalam kes ini, setiap orang memutuskan masalah ini berdasarkan keadaan kesihatan umum dan kemungkinan penyakit disebabkan oleh kesan faktor negatif.

Pencegahan

Untuk mengelakkan munculnya gejala yang tidak menyenangkan, langkah pencegahan berikut harus diambil:

  1. Apabila pesakit mempunyai kecenderungan untuk "mabuk laut" atau perlu pergi ke suatu tempat, maka sebelum melakukan perjalanan, anda tidak boleh makan selama beberapa jam. Perlu minum ubat mabuk.
  2. Ia juga berguna untuk mengetahui cadangan pakar pemakanan, sambil memerhatikan diet. Dalam kes ini, pesakit akan merasa lemah dan marah, seperti yang diperhatikan dengan kekurangan glukosa dan unsur surih lain.
  3. Untuk meningkatkan kandungan hemoglobin, meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan jenuh badan dengan vitamin, dibenarkan menggunakan pasta Amosov (produk yang terdiri daripada buah-buahan kering yang diproses dalam penggiling daging, lemon dengan kulit dan kenari dengan madu dalam jumlah yang sama).
  4. Di hadapan kegelisahan dan emosi negatif, latihan pernafasan khas, jenis meditasi tertentu dan pelbagai jenis teknik psikologi membantu..
  5. Sindrom hangover secara berkesan dihilangkan dengan menggunakan jus manis dan masam, produk susu yang ditapai, aspirin dan pelbagai ubat khusus.

Terapi untuk vertigo yang berkaitan dengan loya ditetapkan oleh pakar. Penggunaan ubat tradisional dibenarkan dengan rawatan ubat.

Sakit kepala, mual, pening, kelemahan

Gejala boleh menunjukkan keracunan makanan atau migrain, dan sejumlah patologi serius.

Terdapat gejala yang menyebabkan kewaspadaan pada setiap doktor. Terutama jika mereka muncul dalam kombinasi antara satu sama lain dan mengganggu seseorang secara berkala. Sakit kepala digabungkan dengan loya, kelemahan dan pening boleh membahayakan.

Etiologi [penyebab]

Sakit kepala adalah simptom yang biasa, baik pada orang yang "berumur" dan orang muda. Diagnosis yang betul dalam kes ini bergantung pada dua komponen: lokasi dan sifat kesakitan.

Bergantung pada sifat kesakitan, terdapat:

  • mengelilingi - apabila kepala sakit di sekeliling keliling, nampaknya dimampatkan;
  • temporal - tertumpu di pelipis, dan boleh menekan dan berdenyut;
  • di atas mata - sensasi yang tidak menyenangkan tertumpu di kawasan mata, nampaknya diperah dari dalam, sementara lengkungan alis dapat berdenyut;
  • occipital - berlaku, sebagai peraturan, dengan peningkatan tekanan darah, bahagian belakang kepala menjadi lebih berat, sering disertai dengan mual;
  • frontal - paling kerap berlaku dengan selsema, teruk, kusam.

Kadang-kadang sakit kepala berlaku secara spontan dan juga hilang dengan sendirinya. Ini disebabkan oleh kerja saluran darah atau peningkatan tekanan intrakranial. Tetapi sifat kesakitan boleh menjadi kronik. Contoh yang mencolok adalah migrain, yang manifestasi adalah paroxysmal, parah, tajam, sakit yang menggigil di salah satu atau kedua-dua bahagian kepala..

Sekiranya pesakit mempunyai simptom seperti sakit kepala dan loya pada masa yang sama, ini harus memberi amaran kepada doktor. Perkara pertama yang dapat diketepikan adalah trauma kepala dan gegar otak Jika tidak, ada kemungkinan mengembangkan edema serebrum..

Sekiranya trauma dikecualikan, dan pesakit mengadu sakit di bahagian belakang kepala dan loya, dan kadang-kadang muntah, perlu untuk mengukur tekanan. Lalat dan titik di depan mata kadang-kadang ditambahkan pada gejala ini, dan sakit kepala menjadi kusut..

Sekiranya penurunan tekanan, rasa sakit tertumpu di dahi. Mual adalah teman yang jarang berlaku, tetapi kelemahan dan pening sangat mungkin.

Sekiranya alat vestibular rosak, terdapat juga kombinasi pening dan loya..

Keadaan kelemahan sering menyertai proses berjangkit dan keradangan. Sekiranya sakit kepala dan lemah, penting untuk mengecualikan jangkitan berbahaya seperti meningitis dan ensefalitis. Mereka biasanya disertai demam tinggi dan menggigil..

Bronkitis, sinusitis, laringitis juga boleh menyebabkan kelemahan dan sakit kepala kerana batuk yang berterusan.

Sekiranya anda bimbang tentang kelemahan dan demam tinggi yang dikombinasikan dengan peningkatan berpeluh, batuk kering harus dikecualikan (atau disahkan). Anda perlu diuji untuk jangkitan bakteria dan virus, kerana ia juga boleh menyebabkan kombinasi simptom yang serupa.

Sekiranya anda merasa sakit, pening, atau merasa lemah dan sakit di perut, ini mungkin disebabkan oleh keracunan makanan atau jangkitan rotavirus.

Mual juga merupakan gejala dystonia vaskular. Manifestasi patologi ini adalah mengantuk berterusan, kelesuan, pening, perasaan bahawa tidak ada cukup udara.

Penyebab kelesuan, kelesuan, mengantuk, kelemahan dan sakit kepala juga boleh menjadi kekurangan vitamin dangkal, iaitu kekurangan vitamin B12 dalam tubuh. Ia disertai dengan gejala seperti:

  • mati rasa di lengan dan kaki;
  • kulit kering;
  • rambut kering, kuku rapuh, kulit kusam;
  • penyahhidratan.

Penyebab pening sering kali kekurangan bekalan oksigen ke otak kerana peningkatan tekanan intrakranial, perubahan tekanan darah dalam jangka waktu yang singkat, dan gangguan lain pada saluran otak. Kadang-kadang gabungan pening dan sakit kepala disertai dengan kehilangan keseimbangan, penurunan sementara dalam ketajaman penglihatan, pengsan. Dalam kes sedemikian, perlu segera berjumpa doktor, kerana pemeriksaan menyeluruh diperlukan. Sebab gabungan gejala seperti ini mungkin adalah tumor atau hematoma otak, jadi perlu dikenal pasti secepat mungkin untuk memulakan rawatan.

Doktor dan Diagnostik

Sekiranya terdapat dua atau lebih gejala, anda harus mendapatkan nasihat daripada ahli terapi. Setelah mengumpulkan anamnesis dan lulus ujian wajib (serta melakukan sejumlah kajian diagnostik), dia mengarahkan pesakit untuk berunding dengan pakar neurologi, traumatologi, pakar bedah saraf atau pakar oftalmologi..

Untuk membuat diagnosis yang betul, doktor terlebih dahulu mengambil anamnesis, yang mana dia bercakap dengan pesakit. Selepas itu, kajian diberikan:

  • ujian darah am dan biokimia;
  • CT atau MRI kepala, saluran leher (contohnya, sekiranya terdapat kecurigaan osteochondrosis serviks);
  • pemeriksaan fundus;
  • dopplerografi ultrasound;
  • X-ray tengkorak dan tulang belakang serviks;
  • ketukan tulang belakang sekiranya disyaki meningitis.

Setelah hasil kajian yang ditetapkan diterima, diagnosis akhir dibuat dan satu set langkah terapi ditetapkan..

Rawatan

Anda tidak boleh mengubati diri sendiri dan minum ubat penghilang rasa sakit secara tidak terkawal. Jangan menenggelamkan sakit di kepala dengan analginum, dan loya dengan arang aktif. Adalah lebih berguna untuk berjumpa doktor yang akan membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan ubat-ubatan yang paling berkesan untuk rawatan.

Terapi untuk gejala yang dijelaskan bergantung pada penyakit. Sekiranya tumor otak didiagnosis, maka, kemungkinan besar, ia akan dirawat secara pembedahan. Penyakit lain - ubat.

Patologi seperti migrain tidak dapat disembuhkan. Anda hanya boleh menghentikan sawan. Orang dengan penyakit ini telah belajar mengenali pendekatan serangan. Dalam kes ini, anda perlu mempunyai masa untuk mengambil ubat penahan sakit pada waktunya dan memastikan diri anda tenteram dan tenang. Ini sering menghalang perkembangan serangan..

Patologi vaskular dirawat dengan pil, suntikan, dan ubat penitis. Bergantung pada keadaannya, pesakit mungkin disyorkan untuk mengambil 10-15 penitis sekali setiap enam bulan.

Penyakit seperti bronkitis dan sinusitis dirawat dengan antibiotik. Oleh itu, setelah penyebab kesakitan dihilangkan, gejala lain hilang..

Untuk keracunan dan jangkitan rotavirus, rejimen rawatan mereka disediakan. Mual, kelemahan dan pening hilang sebaik sahaja mabuk berhenti dan keseimbangan elektrolit dalam badan dipulihkan.

Pencegahan

Patologi seperti tumor otak atau hematoma di otak tidak dapat diramalkan, oleh itu tidak ada langkah pencegahan yang dapat diambil untuknya. Dan untuk pencegahan selesema, penyakit vaskular, virus, disyorkan perkara berikut:

  • pengerasan;
  • aktiviti fizikal, bermain sukan dua hingga tiga kali seminggu;
  • berjalan-jalan di udara segar sekurang-kurangnya tiga kali seminggu;
  • pemakanan yang betul;
  • pengambilan air bersih yang mencukupi;
  • kebersihan diri;
  • penggunaan kompleks vitamin dengan persetujuan doktor.

Senarai rujukan

Semasa menulis artikel itu, pakar neurologi menggunakan bahan berikut:

  • Sakit kepala Morozova, Olga Alexandrovna. Isu diagnostik, terapi, pencegahan [Teks]: panduan rujukan untuk pengamal am / OA Morozova; Kementerian Kesihatan Republik Chuvash,. - Cheboksary: ​​GAU DPO "IUV", 2016
  • Aleshina, Natalia Alekseevna Sakit kepala: rawatan dan pencegahan dengan kaedah tradisional dan bukan tradisional / N. A. Aleshina. - M: RIPOL klasik, 2009.-- 253 p. ISBN 978-5-386-01248-9
  • Klasifikasi sakit kepala, neuralgia kranial dan sakit muka dan kriteria diagnostik untuk jenis sakit kepala utama: [Per. dari Bahasa Inggeris] / Pengelasan. com. pada sakit kepala Intern. pulau untuk sakit kepala; [Sci. ed. dan ed. kata pengantar A. A. Shutov]. - Perm: ALGOS-press, 1997.-- 92 p. ISBN 5-88493-017-8
  • Uzhegov, Genrikh Nikolaevich Sakit kepala: penyebab utama kesakitan: diagnosis penyakit bersamaan: kaedah pencegahan dan penghapusan sakit kepala / Uzhegov G. N. - M: AST: Stalker, 2005. - 158 p. ISBN 5-17-021078-1
  • Osipova VV Sakit kepala utama: gambaran klinikal, diagnosis, terapi [Teks]: surat maklumat (untuk pakar neurologi, ahli terapi, pengamal am) / Osipova VV [dan lain-lain]; Persatuan Rusia untuk Kajian Sakit Kepala (ROIGB), Kementerian Kesihatan Awam Wilayah Rostov, Institusi Belanjawan Negara Republik Kazakhstan "Pusat Perundingan dan Diagnostik Wilayah", Wilayah. diagnostik sakit kepala dan pusat rawatan. - Rostov-on-Don: Antey, 2011.-- 46 p. ISBN 978-5-91365-157-0
  • Zhulev N.M. Cephalgia. Sakit kepala: (diagnosis dan rawatan): buku teks. elaun / NM Zhulev [dan lain-lain]. - SPb. : Penerbit. rumah SPbMAPO, 2005.-- 135 p. ISBN 5-98037-048-X

Pening, loya, dan sakit kepala

Pening adalah perasaan putaran badan sendiri atau objek sekitarnya (benar, atau vestibular) atau perasaan pingsan, kehilangan kestabilan, ketidakstabilan (salah, atau tidak bergetar). Keadaan ini mungkin disertai dengan sakit kepala, loya, kegelapan mata, tinitus..

Pening sering disertai dengan loya kerana pusat kedua sensasi ini berdekatan dan saling mempengaruhi.

Penyebab utama pening, sakit kepala dan loya

Gabungan simptom seperti ini khas untuk sejumlah penyakit:

  • Penyakit Meniere. Oleh kerana peningkatan pengeluaran endolymph di telinga dalam, reseptor alat vestibular jengkel, yang menimbulkan pening, mual, muntah, kehilangan pendengaran di satu telinga, tinitus.
  • Neuritis vestibular. Keradangan saraf vestibular tidak hanya membawa kepada pening, manifestasi vegetatif (mual, muntah), tetapi juga sakit kepala, demam. Ini kerana proses keradangan sering disebabkan oleh jangkitan virus..
  • Fistula perilymphatic. Apabila membran pecah, cecair dari bahagian dalam telinga tengah memasuki telinga tengah. Pada masa yang sama, kepala berputar dan sakit, pekak satu sisi, bunyi di telinga.
  • Keradangan telinga dalam (labirinitis). Ini adalah komplikasi otitis media atau mastoiditis. Keadaan ini disertai oleh demam, sakit di telinga, sakit kepala, loya. Pelepasan mungkin bernanah dari telinga.
  • Ketumbuhan. Sekiranya neoplasma berada pada tahap telinga dalam, maka pendengaran mungkin berubah, pening, mual dan muntah muncul.
  • Kekurangan vertebrobasilar. Sekiranya peredaran darah terganggu di lembangan karotid dalaman dan arteri vertebra, aliran darah ke otak tidak mencukupi dan pening, mual dan sakit kepala muncul. Keadaan ini mungkin berlaku dengan osteochondrosis serviks dengan anjakan vertebra, spondylosis, aterosklerosis arteri, keradangan dinding arteri, vasospasme pada hipertensi arteri.

Hipertensi arteri adalah penyebab biasa sakit kepala dan mual pada orang tua. Sekiranya pada masa yang sama terdapat tanda-tanda gangguan akut peredaran serebrum (gangguan ucapan, koordinasi pergerakan, kelemahan teruk), maka anda perlu segera berjumpa doktor atau menghubungi ambulans.

  • Gangguan metabolik. Dengan penyakit saluran gastrointestinal, diabetes mellitus, penyakit kelenjar tiroid, pening, mual mungkin terjadi.
  • Migrain. Sebelum memulakan serangan, aura dalam bentuk pening mungkin berlaku. Selepas beberapa ketika (20-60 minit), serangan migrain biasa bermula - sakit kepala dan loya. Dalam kes ini, rasa sakit dilokalisasi pada satu setengah kepala, mempunyai watak berdenyut, disertai dengan intoleransi terhadap suara dan cahaya.
  • Pening psikogenik. Sebab keadaan ini adalah disfungsi vegetatif-vaskular dengan peningkatan kegelisahan, kerengsaan, kemurungan..
  • Kehamilan. Pada peringkat awal, pening sering digabungkan dengan loya dan muntah. Ini disebabkan oleh pengagihan semula aliran darah, peningkatan jumlah darah, perubahan hormon.

Antidepresan yang doktor anda tetapkan untuk pening adalah kemungkinan penyebab pening. Adalah disyorkan untuk berjumpa doktor jika sifat dan tempoh sensasi telah berubah setelah memulakan ubat.

Diagnostik

Untuk mengetahui sebab-sebab pening, sakit kepala dan loya, doktor menetapkan kajian yang diperlukan setelah menemu ramah pesakit:

  • kawalan tekanan darah (berbaring dan duduk), pemantauan perubahan hariannya;
  • ujian keseimbangan (ujian Romberg, berdiri di sebelah kaki dengan mata tertutup);
  • definisi nystagmus (pergerakan bola mata yang tidak terkawal, yang sering menyertai pelanggaran radas vestibular);
  • pemeriksaan status neurologi (refleks);
  • ujian darah klinikal (umum) - untuk mengesan keradangan, anemia;
  • koagulogram - penilaian pembekuan darah;
  • ujian glukosa puasa - jika anda mengesyaki diabetes mellitus;
  • ECG dan ultrasound jantung - untuk mengenal pasti pelanggaran fungsinya;
  • audiometri - penentuan ketajaman pendengaran;
  • vestibulometry - ujian kalori dengan memasukkan air ke telinga dan mengesan nystagmus, ujian putaran di kerusi, dan lain-lain;
  • kajian aliran darah di saluran utama kepala dan leher - apabila gambaran klinikal gangguan peredaran darah dikesan;
  • X-ray tulang belakang serviks dalam pelbagai kedudukan;
  • CT dan MRI kepala - untuk mengesan tumor atau kelainan lain di otak;
  • electroencephalography - kajian mengenai keadaan otak yang berfungsi.

Rawatan

Setelah mengenal pasti punca pening, mual dan sakit kepala, doktor menetapkan terapi yang sesuai. Petunjuk rawatan:

  • Melegakan serangan. Penghapusan gejala. Pesakit dibaringkan dan diberi ubat antihistamin (betahistine hidroklorida - betaserc), antiemetik (cerucal).
  • Pengaruh penyebab gejala (terapi etiotropik). Rawatan penyakit yang mendasari.
  • Menyekat mekanisme penampilan sensasi (terapi patogenetik). Untuk penyakit telinga, doktor menetapkan ubat yang meningkatkan peredaran mikro di telinga dalam (betaserc, ginkgo biloba, nootropil). Sekiranya terdapat osteochondrosis, kaedah bukan ubat (terapi manual lembut, refleksoterapi) berkesan, yang bertujuan menghentikan mampatan arteri vertebra. Untuk tujuan psikogenik, doktor menetapkan antidepresan (Prozac). Untuk migrain, menetapkan triptans (sumatriptan).
  • Pemulihan vestibular (gimnastik). Pada hari 3-5 dari awal penyakit, jika tidak terdapat manifestasi akut, duduk di tempat tidur, berpusing, memperbaiki pandangan secara langsung, dan juga pada sudut 10, 20 dan 40 darjah, membaca, penjejakan jari, kepala berpusing ketika memperbaiki pandangan pada satu titik, berdiri dan berjalan dengan mata terbuka dan tertutup (dengan sokongan). Pada hari ke-5-7, latihan untuk keseimbangan statik dilakukan - berdiri di sebelah kaki atau lutut, berdiri di kedua kaki dengan mata tertutup, kepala dilemparkan ke belakang. Dalam 2-3 minggu, latihan kompleks dijalankan untuk mengembangkan keseimbangan.

Ambil kedudukan mendatar atau sekurang-kurangnya duduk sehingga kepala berada di paras dada.

Perbaiki pandangan anda pada satu ketika. Anda tidak perlu memejamkan mata - ini dapat meningkatkan sensasi.

Pencegahan

Untuk mengelakkan sakit kepala, pening dan loya, disarankan untuk merawat penyakit telinga tepat pada waktunya, tetap cergas - berjalan kaki sekurang-kurangnya setengah jam sehari, naik tangga tanpa lif.

Vertigo adalah sensasi subjektif pergerakan badan atau objek sekitarnya. Selalunya istilah ini difahami sebagai perasaan yang sama sekali berbeza: semua.

Pening, atau vertigo - sensasi subjektif pergerakan badan atau objek di sekitarnya di ruang angkasa (benar, atau pusaran vestibular) atau ringan.

Selalunya kepala berpusing dengan tekanan darah tinggi atau rendah. Tetapi jika, ketika mengukurnya, ternyata tahap tekanan darah berada dalam had normal, untuk mengetahui alasannya.

Kehamilan adalah tempoh yang menggembirakan dalam kehidupan mana-mana wanita. Ibu hamil mendengar tubuh dengan teliti, menangkap setiap perubahan keadaannya. Mempunyai.

Mual dan pening, kelemahan - apa yang perlu dilakukan?

Ramai pesakit, setelah seharian bekerja dan dengan berlakunya penyakit, mengalami gejala yang tidak menyenangkan seperti pening (vertigo) dan mual. Jadi mengapa anda pening dan sakit? Soalan ini diajukan oleh banyak orang, terutamanya jika gejala ini sudah lama wujud. Hanya seorang doktor yang dapat memberikan jawapan yang pasti setelah pemeriksaan menyeluruh, kerana tidak hanya penyimpangan dan patologi, tetapi juga situasi yang tertekan dapat menimbulkan pening dan mual. Diagnosis diri dalam keadaan ini tidak akan berkesan dan bahkan boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat dipulihkan, jadi anda tidak boleh mengambil risiko. Rawatan dijalankan secara menyeluruh, untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, perlu menyingkirkan punca penyimpangan.

p, blokquote 2,0,0,0,0 ->

  • Fisiologi penyebab pening dan loya
  • Gejala bersamaan
  • Pening, sebagai gejala penyakit
  • Strok: Tanda dan Gejala
  • Penyebab vertigo yang paling biasa
  • Pening ketika mengambil ubat kerana tabiat buruk
  • Pusing dan patologi otak
  • Kerosakan pada alat dan saraf vestibular
  • Video

Fisiologi penyebab pening dan loya

Kadang kala anda merasa pening dan mual akibat proses fisiologi yang terganggu kerana peningkatan pembebasan adrenalin dalam keadaan tertekan. Secara selari, pesakit mengalami kekejangan vaskular, dan gangguan terjadi di otak kerana kekurangan oksigen. Juga, gejala yang tidak menyenangkan muncul sebagai akibat dari persepsi yang salah, ketika otak melihat apa yang terjadi di sekitar dengan cara yang sama sekali berbeza, tidak seperti yang sebenarnya.

p, blokquote 3,0,0,0,0 ->

Penyebab fisiologi vertigo dan loya merangkumi faktor-faktor berikut:

p, blokquote 4,0,0,0,0 ->

  • Menumpukan masalah pandangan.
  • Kekurangan zat makanan. Mengarah ke aliran gula yang tidak mencukupi ke dalam darah, selari, gejala lain juga diperhatikan: kelemahan, kelemahan sistem imun.
  • Putaran kepala yang tajam, disebabkan oleh itu terdapat gangguan aliran darah ke otak dan masalah dengan koordinasi. Berhati-hati semasa melakukan senaman dengan bergilir..

Pelanggaran keadaan yang disenaraikan tidak dianggap berbahaya dan tidak dapat memprovokasi perkembangan penyakit serius. Pening dan loya hilang secara beransur-ansur, segera setelah pesakit berhenti bersenam atau bergerak, sedang berehat.

p, blokquote 5,0,0,0,0 ->

Gejala bersamaan

p, blokquote 6,0,0,0,0 ->

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa pesakit pening dan mual, gejala lain berlaku yang mungkin bergantung pada penyakit bersamaan:

p, blokquote 7,0,0,0,0 ->

  • Pelanggaran alat vestibular, yang dilokalisasi di kawasan telinga dalam, disertai dengan tanda-tanda seperti: pening, mual dan muntah, peningkatan berpeluh, kelainan tekanan darah, nadi cepat. Gejala dan keparahannya dalam keadaan ini mungkin bergantung pada kedudukan badan..
  • Otitis. Juga disertai dengan sakit di telinga.
  • Migrain adalah penyimpangan berbahaya yang membawa kepada gangguan kesejahteraan yang serius. Seseorang takut akan bunyi, bunyi, cahaya, sementara rasa sakit dan tahap loya terlalu kuat. Dalam keadaan ini, terapi diri dikontraindikasikan..
  • Keracunan dengan makanan dan alkohol tidak hanya disertai dengan pening dan mual, tetapi juga muntah.
  • Dengan masalah penglihatan, koordinasi dan kepekaan mata juga terganggu, yang menyebabkan vertigo.
  • Dengan tuli satu sisi, kepala berpusing, lemah, mual. Gangguan ini boleh menjadi gejala neoplasma bersamaan di kawasan otak..

Apa yang perlu dilakukan jika anda merasa pening dan mual untuk jangka masa yang panjang? Perlu berunding dengan pakar neurologi atau psikoterapis dan memulakan terapi, kerana banyak penyakit dan patologi boleh menyebabkan akibat yang tidak dapat dipulihkan. Dalam rawatan, bukan sahaja ubat-ubatan boleh digunakan, tetapi juga ubat-ubatan rakyat.

p, blokquote 8,0,1,0,0 ->

Apabila keadaan ini berlaku secara tiba-tiba, jangan risau dan segera mengambil ubat. Kadang-kadang cukup untuk menenangkan diri, minum teh herba atau mandi untuk menormalkan kesejahteraan anda..

p, blokquote 9,0,0,0,0 ->

Pening, sebagai gejala penyakit

p, blokquote 10,0,0,0,0 ->

Sakit kepala sering kali berlaku sebagai simptom bersamaan dengan banyak penyakit, sekiranya bermanfaat untuk segera memulakan rawatan:

p, blokquote 11,0,0,0,0 ->

  • Osteochondrosis leher.
  • Epilepsi.
  • Neoplasma di kawasan otak.
  • Penyakit dan kecederaan telinga dalam, alat vestibular.
  • Rheumatisme.
  • Penyakit Meniere.
  • Hepatitis pelbagai bentuk dan genotip.
  • Kemurungan.
  • Strok, serangan iskemia.
  • Tekanan darah tinggi.
  • Keruntuhan ortostatik.
  • Penyakit sistem kardiovaskular.

Diagnosis patologi akan merangkumi bukan sahaja pemeriksaan dan soal jawab pesakit, tetapi juga ultrasonografi Doppler pada saluran leher dan kepala, pencitraan resonans magnetik, tomografi terkomputer, analisis darah biokimia, ultrasound, kadang-kadang bahkan diperlukan sinar-X. Rawatan akan bergantung kepada keparahan penyakit, usia pesakit, kesejahteraan dan gaya hidup.

p, blokquote 12,0,0,0,0 ->

Strok: Tanda dan Gejala

Strok adalah penyakit yang berkaitan dengan gangguan aliran darah ke otak. Dengan patologi ini, pesakit mempunyai gejala neurologi, sakit dan pening, dan sakit. Sekiranya anda tidak memperhatikan tanda-tanda strok tepat pada masanya, maka ini boleh mengakibatkan akibat yang serius, kadang-kadang bahkan kematian..

p, blokquote 13,0,0,0,0 ->

Gejala strok bergantung kepada jenis strok:

p, blokquote 14,0,0,0,0 ->

p, blokquote 15,0,0,0,0 ->

  • Strok hemoragik. Mempunyai watak sekejap. Sakit kepala meningkat secara mendadak dan ketara, yang hanya dilokalkan pada satu setengah kepala. Kemudian pesakit mungkin kehilangan kesedaran, kulit wajah menjadi merah, fungsi pernafasan terganggu, kejang diperhatikan, yang mendominasi pada bahagian tubuh yang terkena. Setelah serangan itu berlalu dan pesakit pulih, anggota badannya ditolak dari bahagian yang terkena.
  • Strok iskemia. Gejala bermula secara beransur-ansur dan oleh itu tidak selalu disedari oleh pesakit. Pada peringkat awal perkembangan, tidak ada sensasi yang tidak menyenangkan dan menyakitkan. Kemudian wajah, anggota badan atas secara beransur-ansur mulai tumbuh kebas dan perubahan dalam fungsi pertuturan dan visual berlaku, terdapat sakit kepala yang teruk (cephalalgia), vertigo, mual dan muntah..

Perlu diperhatikan juga gejala-gejala yang mungkin dialami pesakit dengan sebarang jenis strok: keanjalan dan ketidakselesaan otot-otot oksipital.

p, blokquote 16,1,0,0,0 ->

Sekiranya tanda-tanda strok (sakit kepala, pening, mual, tangan, wajah mati rasa, ucapan dan penglihatan terganggu) muncul secara tiba-tiba dan secara beransur-ansur menjadi jelas, maka anda harus segera menghubungi doktor. Lebih cepat pesakit dibantu, semakin besar kemungkinan untuk mengecualikan kematian neuron otak dan kematian..

p, blokquote 17,0,0,0,0 ->

Penyebab vertigo yang paling biasa

p, blokquote 18,0,0,0,0 ->

Penyebab pening yang paling biasa yang menyebabkan rasa letih dan mengantuk adalah:

p, blokquote 19,0,0,0,0 ->

  • Kerja berlebihan.
  • Insomnia.
  • Tidur dan rehat terganggu.

Juga, penyimpangan berikut boleh dikaitkan dengan alasan yang tidak berbahaya:

p, blokquote 20,0,0,0,0 ->

  • Situasi tekanan yang mencetuskan pembebasan adrenalin ke dalam darah.
  • Merokok.
  • Diet yang ketat dan jangka panjang.
  • Panas atau terik matahari.
  • Aktiviti fizikal dan senaman.
  • Perubahan tajam dalam kedudukan badan.
  • Tempoh melahirkan anak, terutama pada bulan-bulan pertama.
  • Mengambil beberapa ubat;
  • Penurunan tekanan darah yang tajam.
  • Hemoglobin dan gula darah meningkat.

Penyebab pening di atas dianggap jarang dan sementara, jadi jangan risau, lebih baik berehat sebentar. Setelah gejala yang tidak menyenangkan hilang, anda harus mempertimbangkan semula gaya hidup dan diet anda, serta memperhatikan rehat dan rejimen kerja. Laraskan jika perlu.

p, blokquote 21,0,0,0,0 ->

Pening ketika mengambil ubat kerana tabiat buruk

Perlu juga diperhatikan fakta bahawa kepala sangat pening dan muntah akibat mengambil ubat tertentu. Oleh itu, sebelum mengambilnya, anda bukan sahaja harus berjumpa dengan pakar, tetapi juga membaca risalah arahan dengan teliti, yang menunjukkan kesan sampingan pengambilan ubat tersebut. Sekiranya pening dan loya hanya meningkat semasa terapi, adalah perlu untuk meninggalkan ubat atau mengurangkan dosnya, yang disesuaikan oleh doktor..

p, blokquote 22,0,0,0,0 ->

Pening berlaku kerana pengambilan:

p, blokquote 23,0,0,0,0 ->

  • Pil tidur.
  • Ubat antiallergik.
  • Penenang.
  • Kontraseptif oral.

Jangan terkejut bahawa loya dan pening berlaku akibat merokok atau minum alkohol. Tabiat ini memberi kesan negatif bukan hanya pada keadaan saluran darah, jantung, tetapi juga aktiviti otak dan tubuh secara keseluruhan..

p, blokquote 24,0,0,1,0 ->

Pusing dan patologi otak

Dalam kebanyakan kes, pening hanya pada satu sisi berlaku kerana perkembangan neoplasma di otak. Penyakit dan patologi kawasan ini juga disertai dengan gejala lain yang jelas yang membantu membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang berkesan..

p, blokquote 25,0,0,0,0 ->

p, blokquote 26,0,0,0,0 ->

Pengsan dan pening kepala diperhatikan pada pesakit dengan gangguan bekalan darah ke otak. Sekiranya pesakit mengadu pening yang bersifat psikogenik, maka ini mungkin menunjukkan perkembangan neurosis, keadaan depresi.

p, blokquote 27,0,0,0,0 ->

Sekiranya berlaku ketidakseimbangan, kita boleh mengatakan bahawa pesakit mempunyai saraf tunjang yang rosak di tulang belakang serviks. Akibatnya, ini menyebabkan komunikasi terganggu yang memberi otak maklumat mengenai kedudukan badan. Penyimpangan sedemikian didiagnosis dengan osteochondrosis..

p, blokquote 28,0,0,0,0 ->

Kerosakan pada alat dan saraf vestibular

Mengapa kepala saya berputar dan mual apabila alat dan saraf vestibular rosak? Kerana terdapat gangguan pada hubungan antara struktur otak dan telinga dalam, yang dapat menimbulkan penyakit seperti:

p, blockquote 29,0,0,0,0 ->

  • Penyakit Meniere.
  • Bekalan darah tidak mencukupi ke otak.
  • Neoplasma saraf tunjang.
  • Neuroma akustik.
  • Keradangan otak dan lain-lain.

Pening, yang berkaitan dengan kerosakan pada alat dan saraf vestibular, adalah dua jenis:

p, blokquote 30,0,0,0,0 ->

p, blokquote 31,0,0,0,0 ->

  • Vertigo periferal - diperhatikan dengan lesi dan penyakit telinga dalam.
  • Vertigo tengah - berkembang pada pesakit akibat strok, neoplasma otak atau cerebellum.

Keadaan ketika kepala berputar dan kelemahan berlaku walaupun pada orang yang benar-benar sihat dan ini adalah perkara biasa, terutamanya jika diperhatikan setelah perjalanan panjang atau menunggang ayunan. Oleh itu, jika pening dan loya timbul akibat faktor-faktor yang memprovokasi ini, anda tidak perlu risau, kerana ini adalah reaksi tubuh yang normal terhadap rangsangan tertentu. Walau bagaimanapun, pening boleh berlaku bukan hanya disebabkan oleh faktor-faktor yang memprovokasi kecil, tetapi juga menunjukkan perkembangan penyakit serius, oleh itu, memerlukan pemeriksaan lengkap dan penentuan penyebabnya..

Punca sakit kepala dengan loya

Setiap orang sekurang-kurangnya sekali mengalami sakit kepala yang merosakkan mood dan mengurangkan prestasi. Kadang-kadang ia digabungkan dengan loya, yang menjadikannya lebih sukar untuk ditoleransi. Sekiranya gejala seperti itu menjadi biasa, maka ini mungkin menunjukkan perkembangan penyakit serius. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui mengapa sakit kepala dengan loya mungkin muncul, kapan berjumpa doktor, dan bagaimana menyingkirkannya..

Ciri-ciri manifestasi gejala

Sakit kepala adalah bahaya yang paling besar. ia sering muncul pada orang dengan latar belakang perkembangan penyakit serius. Semua sensasi menyakitkan yang tidak menyenangkan menyebar di ujung saraf, akan memisahkan bahagian otak, dari mana ia disebarkan ke persepsi manusia. Reseptor kesakitan yang memperbaiki kerengsaan terletak di bahagian kepala berikut:

  • Periosteum;
  • Tisu subkutan;
  • Mata;
  • Vienna;
  • Arteri;
  • Otot;
  • Saraf;
  • Membran mukus;
  • Resdung hidung.

Bahagian kepala yang lain (tulang, plexus vaskular, tisu saraf otak) tidak mudah diserang sakit, kerana tidak mempunyai reseptor yang sepadan.

Penerangan mengenai sawan

Sakit kepala dapat menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Penerangan terperinci mengenai sensasi pesakit memungkinkan doktor untuk segera mengetahui penyakit apa yang boleh menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan di kepala dengan loya. Kriteria utama untuk menggambarkan kesakitan adalah:

  1. Kekerapan penyitaan.
  2. Perkaitan masalah dengan waktu tertentu dalam sehari.
  3. Keamatan kesakitan, penyetempatan, pengaruh faktor luaran.
  4. Adakah tidur yang baik dapat membantu anda menghilangkan sensasi?.
  5. Adakah rasa sakit hilang dengan rasa mual selepas muntah.
  6. Adakah terdapat gejala lain?.

Adalah perlu untuk memperhatikan dan mengingat semua ciri gejala sebelum pergi ke doktor, kerana di hospital anda perlu memberitahu tentang keadaan anda dengan seberapa terperinci yang mungkin.

Cephalalgia adalah nama saintifik untuk sakit kepala. Ia terbahagi kepada beberapa jenis: neuralgik, sakit ketegangan, vaskular, cecair serebrospinal, toksik berjangkit.

Sebab utama

Dalam kebanyakan kes, sakit kepala dengan rasa mual berlaku dengan pendedahan tunggal atau berterusan ke persekitaran luaran, perubahan semula jadi dalam badan, dan masalah kesihatan kecil. Semua ini tidak memerlukan rawatan segera, dan kadang-kadang ia hilang sendiri tanpa mengambil ubat. Terdapat banyak sebab untuk keadaan ini..

Kerja berlebihan

Selepas aktiviti fizikal atau mental yang sangat berat, rasa sakit pada okiput mungkin muncul, yang disertai dengan mual ringan. Kadang-kadang sensasi rasa sakit mempengaruhi pelipis atau leher. Mereka berdenyut atau sakit di alam, menemani seseorang sepanjang hari dan bertambah kuat pada waktu petang. Gejala terutamanya sering muncul dengan tekanan mental yang kuat menjelang akhir hari kerja..

Kurang tidur

Dengan kekurangan tidur yang kerap, tubuh manusia tidak mempunyai masa untuk berehat, sebab itulah semakin banyak keletihan secara beransur-ansur terkumpul. Selepas beberapa ketika, pening, sakit di kepala, dan gejala tidak menyenangkan yang lain muncul. Semuanya bertambah kuat ketika malam semakin hampir.

Pemakanan yang lemah

Dengan diet yang tidak betul, seseorang tidak menerima semua mineral dan vitamin yang diperlukan, dan sebagai gantinya, tubuh tepu dengan bahan berbahaya yang mempunyai kesan negatif terhadap kesejahteraan. Peminat makan di kafe makanan segera dan gadis-gadis yang menghabiskan diri dengan diet yang ketat boleh menghadapi ini. Pening, penurunan ingatan dan prestasi, rasa sakit di perut, pedih ulu hati, peningkatan pengeluaran gas juga ditambahkan ke sakit kepala dengan loya..

Keracunan makanan

Semasa makan makanan berkualiti rendah atau manja, mabuk badan berlaku. Keracunan membuat dirinya terasa beberapa jam selepas makan, dan keadaan orang itu bertambah buruk selama beberapa hari. Keracunan seperti itu boleh disertai dengan muntah yang teruk, kelemahan, cirit-birit, pening, suhu badan yang tinggi. Kes yang teruk mungkin memerlukan kemasukan ke hospital.

Tabiat buruk

Merokok dan pengambilan alkohol secara berkala menyebabkan kemerosotan kesihatan yang ketara setelah beberapa minggu berada dalam kehidupan seseorang. Selepas minuman keras sekali, anda boleh menghadapi mabuk yang tidak menyenangkan, yang menyebabkan kelemahan, mual, mood tertekan, dan mulut kering. Sekiranya anda sering minum dan minum setiap hari, gejalanya akan mereda, tetapi kesihatan akan lebih teruk, dan orang itu akan terus menggigil. Yang paling teruk yang dirasakan oleh badan adalah penggunaan vodka dan minuman yang lebih kuat.

Meteosensitiviti

Dengan perubahan cuaca secara tiba-tiba, sakit kepala dan mual yang teruk dapat terjadi, yang disertai dengan rasa mengantuk, kelemahan, mood buruk, menggigil. Pada orang tua, sendi juga boleh sakit. mereka lebih terdedah kepada pengaruh persekitaran.

Panas berlebihan

Tinggal lama di luar panas menyebabkan panas badan yang teruk, yang meningkatkan tekanan, sakit dan loya. Oleh itu, pada hari-hari musim panas, disarankan untuk mengehadkan waktu di mana anda boleh berada di bawah sinar matahari, dan setelah pulang ke rumah, anda mesti mandi dengan sejuk..

Tekanan

Tekanan psychoemotional menyebabkan tekanan yang teruk, yang menyebabkan kemerosotan kesihatan, peningkatan kerengsaan, insomnia dan sakit kepala dengan mual. Dengan pendedahan tekanan yang berpanjangan, sistem saraf akan habis, yang mungkin memerlukan minum ubat.

Thermoneurosis

Fenomena ini menyebabkan vasospasme, di mana penyempitan mereka berlaku. Ini berlaku, sebagai kebiasaan, pada orang yang mudah terkesan dalam situasi tertekan. Thermoneurosis bukanlah penyakit dan tidak memerlukan rawatan, tetapi ketika terjadi, sakit kepala, mual, kelemahan, degupan jantung yang cepat, dan peningkatan suhu badan hingga 38 ° C mungkin muncul. Seseorang boleh berada dalam keadaan ini sehingga 2 minggu..

Dengan gangguan sistem vegetatif-vaskular, sakit kepala, disertai dengan loya, pening dan kelemahan, membawa banyak masalah. Kadang-kadang gejala sangat melelahkan sehingga seseorang kehilangan minat sepenuhnya terhadap dunia di sekelilingnya. Sebilangan besar pesakit tidak dapat menggambarkan perasaan mereka dengan jelas. Kepala boleh mengembang, memerah, membakar, sering terdapat sensasi mati rasa atau kekosongan dalaman.

Perubahan hormon

Wanita sangat kerap mengalami ketidakselesaan dengan perubahan hormon dalam badan. Ini berlaku semasa akil baligh, haid, menopaus, kehamilan. Pada masa yang sama, sebagai peraturan, mula merasa pening, dan juga sakit kepala dengan teruk. Gejala muncul secara berterusan, kadang-kadang bertambah buruk.

Migrain

Serangan migrain adalah salah satu fenomena paling menakutkan bagi orang yang pernah mengalaminya sekurang-kurangnya sekali. Mereka sering berlangsung selama beberapa jam atau bahkan berhari-hari. Kesakitan sangat sengit, hanya mempengaruhi bahagian kiri atau kanan kepala. Biasanya disertai dengan loya, fotofobia, intoleransi kebisingan, masalah pernafasan, menggigil, kulit pucat, lalat dan pening. Selalunya, serangan berlaku pada waktu pagi atau selepas makan..

Selsema dan penyakit virus

Seseorang yang menghidap selesema atau terkena virus selalu mengalami banyak gejala yang tidak menyenangkan. Sakit tekak dan kepala, batuk, hidung berair, kesesakan hidung, kemerahan mata, kelemahan, loya, demam, berpeluh - semua gejala ini muncul dengan selesema hampir bersamaan. Mereka boleh menjadi lebih teruk apabila kepala dimiringkan. Selalunya, pesakit mula merasa sedikit bermasalah satu hari sebelum manifestasi penyakit yang tajam.

Osteochondrosis

Penyebab kesakitan yang sama dengan mual adalah osteochondrosis. Kelengkungan tulang belakang juga boleh disertai dengan pening yang teruk, koordinasi yang buruk, penurunan aktiviti dan tumpuan otak, dan kegelapan mata. Yang paling penting, masalah ini menimpa orang yang aktivitinya berkaitan dengan kurang bergerak pada siang hari, dan juga semua orang yang mengalami berat badan berlebihan..

Masalah pergigian

Proses keradangan pada gigi menyebabkan kesakitan yang teruk, yang hampir selalu "memberi" pada bahagian kepala tertentu. Sekiranya masalahnya adalah dengan geraham, maka sensasi akan muncul di belakang kepala. Dengan keradangan gigi depan, semua gejala akan terasa di dahi, dan dari gigi taring, rasa sakit akan tercermin di kuil. Dari sakit gigi, seseorang mungkin merasa sedikit mual, dan semua gejala kadang-kadang berlanjutan selama beberapa minggu.

Sekiranya penyebab sakit kepala dan loya berkaitan dengan masalah yang disenaraikan di atas, maka tidak perlu risau. Sekiranya perlu, ia dibenarkan mengambil ubat penahan sakit atau kaedah khusus. Walau bagaimanapun, dengan gejala yang terlalu ketara dan kerap, masih perlu dikunjungi doktor.

Punca yang berkaitan dengan penyakit serius

Terdapat sebab lain mengapa gejala yang tidak menyenangkan itu muncul. Mereka dikaitkan dengan perkembangan penyakit berbahaya. Sekiranya terdapat tanda-tanda kemunculannya, anda harus berjumpa doktor dengan segera dan menjalani diagnosis untuk memulakan rawatan. Penundaan dalam kes seperti ini boleh menyebabkan komplikasi serius dan juga kematian. Apa Yang Boleh Menyebabkan Mual Sakit Kepala?

Saraf mencubit

Mencubit berlaku di tulang belakang serviks. Ia menyebabkan masalah dengan peredaran darah, yang seterusnya merosakkan kesejahteraan seseorang. Kesakitan disertai dengan pening, mual, kesemutan pada bahagian atas anggota badan, penurunan prestasi. Mereka menembak, menikam, membakar atau meletup. Dalam kes yang teruk, masalah pertuturan dan kelumpuhan adalah mungkin.

Barah otak

Orang yang telah mula mengembangkan neoplasma di otak mengadu mual ringan, digabungkan dengan pening, sakit kepala dan kelemahan. Secara beransur-ansur, keadaan pesakit akan bertambah buruk. Dalam beberapa kes, masalah dengan pendengaran, penglihatan atau pertuturan muncul. Dengan ukuran tumor yang kritikal, hasil yang mematikan adalah mungkin.

Tekanan darah tinggi

Sebilangan besar orang menderita darah tinggi. Ia menampakkan diri dalam bentuk tekanan yang terus meningkat dan disertai dengan rasa mual, rasa sakit berdenyut di dalam kepala, memancar ke bahagian belakang kepala dan setiap pelipis, kebas jari, kelemahan, degupan jantung yang cepat, telinga yang tersumbat, perasaan takut. Hipertensi boleh menyebabkan krisis hipertensi, menyebabkan sakit dada, sawan, muntah, dan kesedaran kabur.

Tekanan intrakranial meningkat

Patologi ini berlaku pada orang dewasa dengan jangkitan, strok atau tumor. Kadang-kadang boleh menjadi kongenital, yang diperhatikan pada anak pada usia dini. Pesakit mengalami sakit kepala yang teruk, loya, berpeluh, penurunan ketajaman penglihatan, dan mereka dapat melihat dengan sangat redup, dan juga terdapat beg yang kelihatan di bawah mata. Selalunya masalah ini membawa kepada kerosakan otak..

Kecederaan otak trauma

Biasanya lelaki yang mengalami kecederaan di kepala. Pukulan ringan boleh menyebabkan pelbagai gejala yang tidak menyenangkan, dan kadang-kadang bahkan kejang, kehilangan ingatan, dan gangguan visual atau pendengaran. Terdapat risiko kematian dalam pukulan berat. Oleh itu, sangat penting untuk memberi mangsa pertolongan cemas tepat pada masanya..

Hipotiroidisme

Salah satu gangguan tiroid yang paling biasa adalah hipotiroidisme. Ia muncul apabila terdapat kekurangan hormon atau penurunan keberkesanan biologi mereka. Adalah mustahil untuk mengenal pasti penyakit ini, yang merumitkan rawatan pada masa akan datang. Ia dapat menampakkan dirinya sebagai kemerosotan penampilan pesakit, sakit di kepala dan otot, penurunan aktiviti otak, mood buruk, insomnia.

Penyakit oftalmik

Penyebab umum sensasi menyakitkan di dalam kepala, di mana ia mula berasa mual, adalah masalah dengan alat visual. Hampir setiap penyakit serius boleh menyebabkan gejala ini. Lebih-lebih lagi, salah satu daripadanya dapat meningkatkan tekanan darah, menyebabkan pening, robek teruk dan kelemahan..

Gastroenteritis

Penyakit ini dipanggil selesema perut. Ini adalah virus yang menampakkan diri dengan cara yang sama seperti keracunan makanan. Gejala khas muncul hanya selepas beberapa hari. Antaranya: sakit tekak, kemerahan mata, sakit tajam di dalam perut, najis kuning, menggigil. Sesiapa sahaja boleh mendapatkannya, tetapi bahaya gastroenteritis terbesar adalah untuk orang tua dan kanak-kanak..

Meningitis

Keradangan meninges dicirikan oleh gejala yang sangat akut. Suhu badan pesakit meningkat hingga 40 ° C, dia mengalami demam, sakit kepala dan sakit otot, kelemahan, dan mual. Sensasi menyakitkan meningkat dengan pergerakan apa pun. Selepas sehari, keadaan bertambah buruk, edema serebrum muncul, peredaran darah terganggu, kesedaran menjadi bingung. Sekiranya tiada rawatan perubatan, pesakit mungkin koma pada hari ketiga. Terdapat risiko kematian yang tinggi.

Encephalitis

Dengan ensefalitis, seseorang mengalami gejala yang sama seperti meningitis. Kesakitan, mual, demam, kelemahan muncul, suhu meningkat. Gejalanya dilengkapi dengan sawan dan pencernaan epilepsi. Sekiranya tidak ada campur tangan perubatan, kematian boleh berlaku.

penyakit Lyme

Nama kedua penyakit ini adalah borreliosis. Mereka dijangkiti apabila digigit kutu. Pesakit mengalami sakit kepala, sakit sendi, loya, sakit tekak, batuk kering. Penting untuk segera pergi ke hospital untuk mendapatkan rawatan yang paling berkesan dan cepat. Dalam kes ini, anda tidak boleh membuang kutu, kerana ia akan membantu menentukan kehadiran jangkitan.

Sekiranya seorang kanak-kanak mengadu bahawa dia sakit kepala dan sedikit mual, maka anda perlu mengetahui sama ada dia jatuh dan tidak memakan pil atau, misalnya, beri di jalan. Dalam kes ini, anda harus segera memanggil ambulans, meletakkan anak di atas katil..

Pertolongan cemas, diagnostik

Apabila rasa sakit berlaku, anda perlu memahami apa yang harus dilakukan untuk membuatnya lebih mudah, dan juga mengetahui peperiksaan apa yang harus anda persiapkan. Maklumat ini dapat membantu mempercepat pencarian punca gejala yang tidak menyenangkan dan rawatan itu sendiri..

Pertolongan cemas

Sekiranya anda mengalami sakit kepala dan loya, anda perlu mengikuti beberapa langkah mudah yang akan membantu mengurangkan keadaan dalam masa yang singkat. Adalah disyorkan untuk melakukannya mengikut urutan yang ditunjukkan. Apa yang perlu kita lakukan:

  1. Menghilangkan semua perengsa (suara kuat, cahaya terang, bau pedas).
  2. Ambil ubat penahan sakit.
  3. Berbaring dan berehat. Bernafas dengan tenang, urut kepala anda.
  4. Minum secawan teh hijau.
  5. Buka tingkap untuk mendapatkan udara segar.

Anda harus minum ubat penahan sakit hanya apabila rasa sakit itu tidak dapat ditanggung..

Diagnostik

Adalah mustahak untuk berjumpa doktor jika rasa sakit dengan loya sudah biasa, disertai dengan gejala lain, atau jika ada kecurigaan yang munasabah mengenai perkembangan penyakit berbahaya. Doktor akan membuat tinjauan dan menetapkan semua pemeriksaan yang diperlukan. Biasanya, pesakit dihantar ke:

  1. Ujian darah dan air kencing.
  2. CT, MRI.
  3. Angiografi.
  4. Pemantauan tekanan.

Dalam beberapa kes, pemeriksaan tambahan mungkin ditetapkan atau pesakit boleh dirujuk kepada pakar lain.

Rawatan

Apabila diagnosis dibuat, doktor akan menetapkan semua ubat yang diperlukan untuk membantu menghilangkan punca gejala yang tidak menyenangkan. Selepas itu, anda harus segera memulakan rawatan. Terapi itu sendiri boleh terdiri daripada beberapa cara mempengaruhi tubuh, yang masing-masing mempunyai kesan khas..

Ubat penahan sakit dan penjerap

Mereka boleh diambil walaupun sebelum berjumpa doktor. Dianjurkan untuk melakukan ini hanya dalam kes apabila rasa sakit dengan loya menjadi sangat teruk atau terlalu kerap muncul.

Penghilang rasa sakit boleh menyebabkan kesan sampingan pada orang dengan keadaan kronik yang serius. Oleh itu, sebelum mengambil, anda mesti membaca arahan dan memastikannya selamat. Tablet paling popular:

  • Nurofen;
  • Citramon;
  • Tempalgin.

Arang aktif sangat bagus untuk merawat loya. Ia juga boleh diganti dengan Motilium, Sorbex atau Cerucal. Sekiranya simptom berterusan, maka dos tidak boleh dinaikkan. ini boleh menyebabkan lebih banyak masalah.

Melawan punca

Untuk mengatasi punca gejala, doktor akan menetapkan ubat khas. Mereka mesti diambil tanpa gagal, dengan betul mengikuti arahan doktor anda. Sekiranya penyebab kesakitan dan mual tidak dirawat, gejala tidak akan hilang, dan keadaannya hanya akan bertambah buruk. Dalam beberapa kes, hospitalisasi mungkin diperlukan. rawatan beberapa penyakit di rumah adalah mustahil.

Terutama penyakit berbahaya dan komplikasinya memerlukan campur tangan pembedahan. Oleh itu, kemungkinan operasi mendesak akan ditetapkan, yang akan menjadi langkah utama dalam memerangi akar umbi. Setelah dijalankan, pesakit akan dipantau selama beberapa hari di hospital, dan kemudian pulang ke rumah untuk menyelesaikan rawatan dan pulih..

Fisioterapi

Pelbagai urutan, gimnastik dan kompres menunjukkan keberkesanan yang baik. Mereka membolehkan anda menyingkirkan gejala yang tidak menyenangkan apabila tidak memerlukan rawatan, dan juga membantu mencegah kemerosotan keadaan berulang setelah terapi utama. Perlu menggunakan kaedah pendedahan berikut:

  1. Urut. Ia cukup untuk mengurut kuil, dahi, jambatan hidung, telinga, pipi. Ini harus dilakukan dengan gerakan ringan, menekan kepala dengan bantalan ibu jari..
  2. Gimnastik. Anda perlu menggerakkan mata secara bergantian ke arah yang berbeza: kiri dan kanan, atas dan bawah, lukis tiga bulatan dalam satu arah, dan kemudian ke arah yang bertentangan, tutup mata anda dengan erat dan buka mata anda. Ulangi semua latihan tiga kali.
  3. Memampatkan. Lembapkan kain lembut dengan air sejuk, sapukan di dahi pesakit selama 10 minit.

Tindakan sederhana seperti itu akan mengurangkan keadaan dalam beberapa minit. Walau bagaimanapun, harus difahami bahawa sekiranya penyakit serius, fisioterapi seperti itu tidak masuk akal..

Kaedah tradisional

Penggunaan kaedah rakyat dapat membantu jika seseorang mengalami sakit kepala dan muntah yang kuat. Namun, seperti dalam kes fisioterapi, dengan akar penyebab yang serius, tidak ada hasil yang signifikan dapat dicapai dengan kaedah ini. Anda hanya boleh menggunakan kaedah rakyat sekiranya gejalanya disebabkan oleh keletihan, cuaca, atau penyakit ringan..

  1. Merebus wort St. John. Tuangkan sebilangan kecil ramuan dengan air mendidih, rebus selama 10 minit, biarkan hingga mendidih. Ambil dua kali sehari. Tidak digalakkan untuk lelaki. St John's wort mempunyai kesan negatif terhadap hormon mereka.
  2. Minyak jagung. Ambil 2 sudu kecil. sekali sehari selama 2 minggu. Sebaiknya tingkatkan bahagian secara beransur-ansur untuk mengambil 3 sudu kecil pada akhir kursus. pada satu masa.
  3. Merebus kulit kayu Rowan. Rebus kulit kayu (400 g) selama kira-kira 2 jam, angkat dari api dan biarkan mendidih. Minum satu sudu setiap hari 3 kali. Kursus penerimaan tetamu - satu bulan.

Terdapat ubat-ubatan rakyat lain yang boleh memberi kesan positif pada sakit kepala atau loya. Tetapi disarankan untuk memberi keutamaan kepada yang disenaraikan di atas..

Langkah-langkah pencegahan memainkan peranan yang sama pentingnya. Perlu digunakan walaupun sakit dan loya yang sudah bermula. Untuk melakukan ini, cukup makan dengan betul, tidur sekurang-kurangnya 8 jam, menunjukkan aktiviti fizikal dan mental, tinggal di udara segar lebih lama, dan juga meninggalkan tabiat buruk.

Betapa berbahayanya gejala ini

Dalam kebanyakan kes, sakit kepala loya tidak berbahaya. Satu-satunya pengecualian adalah penyakit serius, tetapi penyakit ini selalu disertai dengan gejala tambahan, yang memudahkan pengenalannya. Sekiranya rasa sakit loya jarang terjadi atau disebabkan oleh sebab semula jadi, maka jangan risau. Dalam kes lain, anda harus berjumpa doktor dan menjalani rawatan.