Utama > Sklerosis

Aterosklerosis serebrum

Aterosklerosis serebral adalah salah satu jenis aterosklerosis, di mana plak aterosklerotik terbentuk di saluran otak, yang menyebabkan gangguan pada bekalan darah serebrum.

Aterosklerosis serebral saluran cerebral menyumbang kira-kira 20% dalam struktur patologi neurologi umum, serta kira-kira 50% daripada semua kes penyakit kardiovaskular. Lesi aterosklerotik saluran otak dapat diperhatikan seawal usia 20-30 tahun, namun, manifestasi klinikal penyakit yang jelas biasanya terjadi pada pesakit berusia lebih dari 50 tahun. Penyakit ini lebih mudah dijangkiti pada lelaki, tetapi dengan usia, aterosklerosis serebrum dicatat pada lelaki dan wanita dengan frekuensi yang hampir sama. Ini disebabkan oleh fakta bahawa selepas bermulanya menopaus, tahap estrogen dalam tubuh wanita menurun, yang menghalang perkembangan lesi vaskular aterosklerotik..

Manifestasi klinikal utama penyakit ini disebabkan oleh kekurangan sirkulasi serebrum yang secara beransur-ansur berkembang dengan latar belakang kerosakan pada saluran otak, yang menyebabkan iskemia tisu. Pembentukan plak aterosklerotik berlaku dalam beberapa peringkat (dari tempat lipid hingga aterokalsinosis, atau kalsifikasi). Plak yang terbentuk bertambah besar dan secara beransur-ansur menyekat lumen saluran darah yang terjejas, menyumbang kepada penyumbatannya dengan pembekuan darah. Penurunan lumen saluran darah dan, oleh itu, kemerosotan bekalan darah ke kawasan otak menyebabkan perkembangan hipoksia dan kekurangan nutrisi. Perkembangan proses patologi menyebabkan perubahan degeneratif dan kematian neuron individu. Sebilangan plak aterosklerotik dapat pecah dan dibawa dengan aliran darah ke saluran yang lebih kecil, mengakibatkan penyumbatan saluran darah secara tiba-tiba. Pelanggaran keanjalan dinding vaskular di lokasi pembentukan plak aterosklerotik, terutamanya terhadap latar belakang hipertensi arteri yang bersamaan, boleh menyebabkan pecahnya dinding vaskular dan perkembangan komplikasi hemoragik.

Dari semua saluran serebrum, arteri pons, thalamus dan nod subkortikal lebih mudah terkena lesi aterosklerotik..

Perkembangan komplikasi teruk aterosklerosis serebrum boleh menyebabkan kecacatan pesakit, dan juga kematian..

Sebab dan faktor risiko

Aterosklerosis serebrum disebut sebagai penyakit polyetiologis. Pertama sekali, risiko mengembangkan aterosklerosis serebrum saluran serebrum meningkat seiring bertambahnya usia. Permulaannya pada usia lebih awal biasanya berlaku dengan latar belakang pemakanan yang buruk, gangguan metabolik, berat badan berlebihan, aktiviti fizikal yang tidak mencukupi, merokok tembakau, dan penyalahgunaan alkohol. Di samping itu, hipertensi arteri menyumbang kepada perkembangan patologi. Selalunya, pesakit mempunyai kombinasi aterosklerosis serebrum dan tekanan darah tinggi, dengan kedua-dua keadaan saling memburukkan.

Faktor risiko juga merangkumi proses berjangkit kronik dan mabuk badan, yang memberi kesan buruk pada dinding vaskular. Peranan tertentu dimainkan oleh keadaan psychoemotional yang tidak baik, tekanan mental, dan juga situasi tekanan yang kerap. Kecenderungan genetik juga penting. Dalam praktik klinikal, kes-kes keluarga yang mengalami komplikasi aterosklerosis serebrum kerana strok sering dicatat..

Bentuk penyakit

Aterosklerosis serebrum dikelaskan berdasarkan penyetempatan dan kursus klinikal.

Bergantung pada lokasi lesi, proses patologi mungkin melibatkan arteri serebrum posterior, arteri serebrum anterior, arteri karotid dalaman atau umum, batang brachiocephalic, dan saluran darah yang lebih kecil..

Menurut kursus klinikal, aterosklerosis serebrum dibahagikan kepada intermiten, perlahan progresif, akut dan malignan.

Tahap penyakit

Dalam gambaran klinikal aterosklerosis serebrum, tiga peringkat dibezakan:

  1. Perkembangan gangguan vasomotor berfungsi, gejala hanya muncul sekali-sekala, tidak stabil.
  2. Perkembangan gangguan fungsi dan morfologi, gejala menjadi lebih stabil.
  3. Kerosakan organik pada saluran darah, gejala selalu ada, komplikasi sering timbul.

Gejala

Manifestasi klinikal aterosklerosis serebrum berlaku terhadap latar belakang iskemia tisu, yang berkembang apabila aliran darah serebrum disekat oleh plak aterosklerotik.

Pada peringkat awal penyakit ini, manifestasi aterosklerosis serebral bersifat sementara, biasanya ia berlaku semasa overtrain fizikal dan / atau mental dan hilang ketika rehat. Pesakit mengadu kelemahan, kelesuan, keletihan, peningkatan kerengsaan, gangguan tumpuan, gangguan ingatan. Gangguan berkala dalam tidur malam, insomnia, mengantuk pada waktu siang, pening diperhatikan (terutamanya apabila kedudukan badan berubah dari mendatar ke menegak). Gejala utama pada peringkat penyakit ini mungkin sakit kepala, yang digabungkan dengan bunyi di kepala, di telinga atau di satu telinga. Di samping itu, pesakit mungkin mengadu mati rasa di bahagian bawah kaki, kesemutan di wajah, rasa panas di kawasan oksipital, ucapan kabur, penurunan ketajaman penglihatan, kehilangan pendengaran (hingga hilang sepenuhnya), gangguan rasa.

Dengan perkembangan patologi yang lebih jauh, gangguan intelektual-mnestic bertambah buruk, kemurungan dapat berkembang. Pesakit mengalami kegelisahan, kecurigaan, perubahan mood yang cepat. Kebisingan di kepala boleh mengganggu sepanjang masa. Juga, pada tahap ini, gerakan dan koordinasi pergerakan mungkin terganggu, gegaran kepala dan / atau jari dapat diperhatikan. Kapasiti kerja secara beransur-ansur hilang.

Dengan perkembangan penyakit ini lebih lanjut pada pesakit dengan aterosklerosis serebrum, kehilangan ingatan, apatis, kehilangan keupayaan untuk menavigasi dalam masa dan di persekitaran diperhatikan, kemahiran mengurus diri hilang.

Tanda penting yang harus anda perhatikan sekiranya terdapat aterosklerosis serebrum adalah perkembangan krisis serebrum atau hipertensi. Keadaan ini disertai dengan sakit kepala yang kuat, kelemahan pada salah satu bahagian atas dan / atau bahagian bawah kaki, gangguan pertuturan dan gangguan penglihatan. Biasanya krisis berlangsung tidak lebih dari dua hari, selepas itu keadaan pesakit stabil. Kegigihan gejala selama lebih dari dua hari mungkin menunjukkan komplikasi aterosklerosis serebrum oleh strok.

Aterosklerosis serebral saluran cerebral menyumbang sekitar 20% dalam struktur patologi neurologi umum, serta sekitar 50% dari semua kes penyakit kardiovaskular.

Diagnostik

Untuk diagnosis aterosklerosis serebrum, pesakit mesti diperiksa oleh pakar neurologi. Diagnosis penyakit ini berdasarkan data sejarah, manifestasi klinikal, dan juga data dari sejumlah pemeriksaan tambahan. Pengimbasan dupleks memungkinkan untuk menilai keadaan arteri ekstrakranial yang memberi makan otak. Kaedah diagnostik ini, digabungkan dengan pemeriksaan ultrasound pada arteri kranial, memberikan maklumat mengenai penyetempatan lesi aterosklerotik, tahap penyempitan saluran darah, serta sifat plak aterosklerotik. Keadaan saluran darah di otak dapat dinilai dengan melakukan pemeriksaan angiografi. Tomografi yang dikira biasanya digunakan pada pesakit dengan aterosklerosis serebrum yang mengalami strok untuk menjelaskan lokasi lesi dan memilih taktik untuk rawatan selanjutnya. Pencitraan resonans magnetik juga digunakan untuk menilai keadaan saluran otak. Keadaan fungsional otak dapat dinilai menggunakan elektroensefalografi. Perubahan patologi pada kapal retina dapat dikesan semasa oftalmoskopi. Sekiranya masalah pendengaran, pesakit mesti diperiksa oleh pakar otorhinolaryngolog dengan audiometri. Mungkin diperlukan kajian imunologi, serta ujian darah biokimia untuk menentukan tahap kolesterol dan lipoprotein (profil lipid).

Rawatan aterosklerosis serebrum

Aterosklerosis serebrum tidak dapat disembuhkan, tetapi dengan terapi yang tepat pada masanya, mungkin untuk memperlambat perkembangannya. Semasa merawat aterosklerosis serebrum, pertama sekali, perlu menghilangkan faktor-faktor yang tidak menguntungkan yang menyebabkan perkembangan proses patologi.

Rawatan konservatif aterosklerosis serebrum terutamanya bertujuan untuk meningkatkan peredaran serebrum, serta mencegah trombosis.

Sekiranya pesakit dengan aterosklerosis serebrum mempunyai hipertensi arteri, terapi antihipertensi dipilih dengan berhati-hati. Untuk membetulkan kandungan kolesterol dan / atau lipoprotein dalam darah, ubat penurun lipid digunakan. Mengambil ubat nootropik membantu meningkatkan kemampuan kognitif. Sekiranya perlu, pesakit dengan aterosklerosis serebrum ditetapkan agen antiplatelet, ubat vasodilator, ubat yang mengurangkan proses keradangan pada saluran darah. Untuk mencegah perkembangan gangguan peredaran darah, ubat-ubatan arteri koronari diresepkan. Di samping itu, dalam beberapa kes, mereka menggunakan penyaringan plasma darah dan cryoapheresis..

Lesi aterosklerotik saluran cerebral dapat diperhatikan seawal usia 20-30 tahun, namun, manifestasi klinikal penyakit yang jelas biasanya terjadi pada pesakit berusia lebih dari 50 tahun.

Pesakit ditunjukkan diet yang tidak termasuk makanan dengan kandungan kolesterol tinggi (marjerin, daging berlemak, telur, sosej, ikan kalengan, dll.), Dengan peningkatan berat badan, pengambilan kalori harian dikurangkan.

Serangan iskemia sementara yang berulang, penyumbatan arteri karotid dengan penurunan lumennya lebih daripada 70%, sejarah strok kecil menjadi petunjuk untuk rawatan pembedahan aterosklerosis serebrum. Kaedah pembedahan utama untuk penyakit ini adalah penyingkiran plak aterosklerotik dengan sebahagian intima saluran darah (endarterektomi), serta penciptaan shunt vaskular yang berlaku di sekitar kawasan arteri yang terkena.

Endarterektomi dalam kes aterosklerosis serebrum dilakukan secara tertutup, iaitu dengan cara endoskopi menggunakan belon dan stent. Untuk tujuan ini, endoskopi dengan stent dimasukkan ke dalam saluran darah yang luas, kemudian, di bawah kawalan sinar-X, ia bergerak ke tempat penyumbatan arteri oleh plak aterosklerotik, di mana stent dipasang, yang meningkatkan lumen saluran darah dan, dengan itu, mengembalikan aliran darah. Menurut indikasi, prostetik batang brachiocephalic dapat dilakukan, pembentukan anastomosis ekstra-intrakranial.

Bypass cangkok saluran otak adalah operasi yang terdiri dalam membuat jalan lain untuk aliran darah, melewati kapal yang terkena aterosklerosis. Shunt dibuat dari urat pesakit atau buatan dibuat. Ia dijahit ke arteri yang terkena sebelum dan selepas penyumbatan, tanpa membuang kawasan yang rosak.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Sekiranya tidak ada diagnosis tepat pada masanya dan rawatan yang dipilih dengan betul terhadap latar belakang aterosklerosis serebrum, demensia, iskemia serebrum kronik, strok, infark miokard, kelumpuhan, dll..

Ramalan

Prognosis untuk aterosklerosis serebrum sangat bergantung pada usia pesakit, ketepatan masa permulaan rawatan, dan juga pada kemampuan untuk menghilangkan faktor risiko yang menyebabkan penyakit ini.

Perkembangan komplikasi teruk aterosklerosis serebrum boleh menyebabkan kecacatan pesakit, dan juga kematian..

Pencegahan

Untuk mencegah aterosklerosis serebrum, disyorkan:

  • rawatan penyakit yang tepat pada masanya yang boleh menyebabkan penampilan aterosklerosis serebrum;
  • pembetulan berat badan berlebihan;
  • mengelakkan tekanan dan tekanan mental;
  • tidur penuh;
  • aktiviti fizikal yang mencukupi;
  • diet seimbang;
  • penolakan tabiat buruk.

Apa itu aterosklerosis serebrum, perihalan gejala, rawatan dan prognosis

Aterosklerosis serebrum adalah patologi arteri serebrum, yang sering mempengaruhi orang tua, dengan pelanggaran ciri metabolisme lipid dan protein, pemendapan plak kolesterol pada endotelium, yang menyebabkan penyempitan lumen vaskular dan pelanggaran perlahan penyediaan bekalan darah ke otak, gangguan fungsinya.

Sebab-sebabnya

Sebab utama perkembangan penyakit ini adalah kehilangan keanjalan dan penebalan saluran darah. Dan juga pemendapan plak kolesterol di dindingnya. Semua ini membawa kepada gangguan dalam aliran darah. Keadaan yang menyakitkan tidak muncul secara tiba-tiba, tetapi berkembang selama bertahun-tahun dengan latar belakang faktor berikut:

  • pemakanan yang tidak betul dengan lebihan lemak haiwan, serta gula-gula dan makanan tidak sihat;
  • pengumpulan kolesterol berbahaya dalam badan dari makanan dan dengan fungsi hati yang tidak betul;
  • pengambilan alkohol dan merokok yang kerap;
  • penyakit kronik;
  • aktiviti fizikal yang rendah, kerja tidak aktif, dan juga kekurangan aktiviti fizikal;
  • ketagihan genetik yang diwarisi dari saudara terdekat;
  • gangguan neuropsikiatrik. Terutama tekanan, atau keadaan kemurungan yang kerap;
  • penuaan fisiologi badan selepas 50-60 tahun;
  • gangguan hormon, terutamanya semasa menopaus pada wanita.

Dengan kesan berbahaya dari satu atau lebih faktor, risiko patologi aterosklerotik meningkat, jadi anda perlu menjaga kesihatan anda sekarang. Dengan cara ini, kemungkinan komplikasi vaskular yang jauh, tetapi nyata, seperti strok iskemia atau bahkan kematian akibat aterosklerosis serebrum dapat dielakkan..

Faktor risiko yang paling ketara untuk perkembangan aterosklerosis dianggap sebagai keturunan yang membebankan, yang terutama mempengaruhi permulaan penyakit pada usia muda, seks lelaki, hipertensi arteri, diabetes mellitus, hipotiroidisme, berat badan berlebihan, dan juga gabungan faktor-faktor ini.

Patogenesis

Dismetabolisme lipid dianggap sebagai faktor utama dalam mekanisme perkembangan aterosklerosis. Akibat daripada ketidakfungsian metabolisme, kolesterol, lipoprotein berketumpatan rendah (LDL) didepositkan pada permukaan dalaman dinding saluran cerebral. Proses ini melibatkan terutamanya arteri berkaliber besar dan sederhana. Pembentukan yang disebut. plak aterosklerotik berlaku secara berperingkat - dari bintik berlemak hingga ateroskalsinosis. Plak aterosklerotik yang terbentuk, bertambah besar, secara beransur-ansur bertindih lumen kapal yang terjejas semakin banyak dan dapat berfungsi sebagai sumber tromboemboli.

Dalam kes pertama, disebabkan oleh penurunan lumen kapal yang progresif, terdapat penurunan bekalan darah ke bahagian otak tertentu. Pada tisu serebrum zon ini, hipoksia dan kekurangan nutrien berlaku - iskemia kronik berkembang, yang akhirnya menyebabkan degenerasi dan kematian neuron individu. Secara klinikal, proses ini ditunjukkan oleh gejala encephalopathy discirculatory (DEP). Keterukan yang terakhir bergantung pada prevalensi aterosklerosis, kaliber kapal yang terkena, ukuran plak aterosklerotik, tahap perkembangan bekalan darah alternatif (cagaran) ke kawasan otak iskemik..

Dalam kes kedua, bahagian plak aterosklerotik terlepas dari itu dan dalam bentuk embolus dengan aliran darah dipindahkan ke pembuluh arteri yang lebih kecil, menyebabkan oklusi tiba-tiba dan lengkap (trombosis). Bergantung pada ukuran zon bekalan darah arteri tersekat dan tahap perkembangan kolesterol vaskular, serangan iskemik sementara (TIA) atau strok iskemia berlaku. Lebih jarang, aterosklerosis serebrum adalah penyebab strok hemoragik. Pecahnya dinding vaskular berlaku kerana pelanggaran keanjalannya di tempat pembentukan deposit aterosklerotik dan sering disebabkan oleh hipertensi arteri tinggi.

Gejala dan manifestasi klinikal

Gejala ciri penyakit "aterosklerosis serebrum" adalah seperti berikut:

  • gangguan ingatan progresif;
  • kelemahan perhatian dan tumpuan;
  • gangguan koordinasi pergerakan;
  • gangguan tidur;
  • penurunan prestasi mental;
  • perubahan mood yang cepat;
  • sakit kepala yang kerap;
  • keadaan kemurungan.

Pembentukan plak berlaku dalam beberapa peringkat, yang utama adalah:

  • Tahap 1 - tahap bintik-bintik berlemak, garis-garis. Pada tahap ini, lipid, terutama kolesterol, disimpan di lapisan dalam dinding kapal..
  • Tahap 2 - liposklerosis. Di kawasan bintik lemak, tisu penghubung terbentuk dan plak terbentuk. Permukaannya dapat ulserat, retak, fibrin dan platelet menetap di celah. Destabilisasi plak aterosklerotik menyebabkan perpecahannya dan perkembangan komplikasi aterotrombotik pada saluran otak yang jauh.
  • Tahap 3 - aterokalsinosis. Pemendapan garam kalsium dan pengerasan plak berlaku. Secara beransur-ansur plak meningkat, menyekat lumen kapal ke dalam daging sehingga tersumbat sepenuhnya (penyumbatan).

Stenosing aterosklerosis adalah, sebagai peraturan, manifestasi patologi sistemik dengan penglibatan arteri intraserebral (intracerebral), arteri karotid dan koronari, saluran ekstremitas, retina, dan lain-lain. Walau bagaimanapun, terdapat prasyarat untuk kerosakan selektif pada arteri karotid dalaman, yang berlaku lebih kerap daripada kerosakan pada arteri intrakranial. Sebagai peraturan, plak aterosklerotik dilokalisasi di mulut atau secara intrakranial di kawasan sifon arteri karotid dalaman. Kerosakan yang dominan ke kawasan ini dikaitkan dengan faktor hemodinamik, dengan mikrotraumatik berterusan endotelium dengan aliran darah.

Manifestasi kerosakan otak aterosklerotik muncul apabila bekalan darah ke organ menurun. Pada masa yang sama, gejalanya adalah serebrum umum, seperti kelemahan umum, keletihan, defisit kognitif (penurunan perhatian, kecerdasan dan ingatan), pening dan ketidakstabilan ringan, sakit kepala, perubahan mood, dan lain-lain, dan fokus - bergantung pada zon kekurangan utama bekalan darah: ini boleh terjadi, dalam pelbagai kombinasi, kelemahan anggota badan (paresis atau kelumpuhan), gangguan ucapan (aphasia), penglihatan, asimetri wajah, mati rasa bahagian badan (hipestesia), pening teruk dengan mual dan muntah, dll..

Lesi stenosis aterosklerotik arteri ekstrasranial adalah penyebab utama strok iskemia - salah satu bentuk gangguan serebrovaskular akut yang paling teruk. Perkembangan lesi otak bebas strok progresif dalam stenosis aterosklerotik arteri karotid dalaman dikaitkan dengan perfusi terhad atau mikroembolisme serebrum. Kerosakan kognitif progresif diperhatikan dalam kes perkembangan penyakit serebrovaskular akut dan kronik, yang paling sering disebabkan oleh aterosklerosis serebrum dan hipertensi arteri bersamaan.

Terdapat empat bentuk penyakit ini:

  • ringan (simptom ringan);
  • melemahkan (tidak dapat diramalkan, dengan eksaserbasi bergantian);
  • berbahaya (strok mikro, demensia mendalam);
  • akut (gangguan mental yang teruk).

Aterosklerosis arteri serebrum tidak berlaku secara tiba-tiba. Ia berkembang semasa hidup di bawah pengaruh faktor luaran dan dalaman yang berbahaya.

Secara klinikal, aterosklerosis saluran serebral mula terserlah apabila plak aterosklerotik di dalam saluran menyekat aliran darah serebrum sehinggakan iskemia berlaku dan ensefalopati diskirkulasi berkembang. Sesuai dengan keparahan gangguan peredaran serebrum, terdapat 3 tahap aterosklerosis serebrum.

  • Peringkat awal. Gejala bersifat sementara, sering berlaku semasa over-psycho-emosional dan fizikal dan hilang semasa rehat. Sindrom asthenic berlaku: kelemahan, keletihan yang tidak biasa, peningkatan kerengsaan, kelesuan, kesukaran untuk menumpukan perhatian. Gangguan tidur berkala dalam bentuk insomnia dan / atau mengantuk pada waktu siang, kadang-kadang pening, adalah mungkin. Terdapat sedikit penurunan pada tahap pemikiran, kemampuan untuk menghafal dan menyimpan maklumat baru dalam ingatan. Pada banyak pesakit, dalam tempoh ini, keluhan sakit kepala, yang digabungkan dengan bunyi di kepala, telinga atau satu telinga, muncul.
  • Aterosklerosis serebrum progresif. Gangguan mnestic dan perubahan psiko-emosi dalam watak bertambah buruk. Latar belakang umum mood menurun, kemurungan boleh berkembang. Pesakit menjadi curiga dan cemas. Kerosakan ingatan dinyatakan dengan jelas - pesakit dan saudara-mara mengatakan bahawa dia tidak dapat mengingati peristiwa hari ini, membingungkannya. Bunyi di kepala menjadi kekal. Terdapat ataxia vestibular, ucapan kabur. Gegaran jari atau kepala adalah mungkin, selalunya terdapat penurunan penglihatan dan beberapa gangguan pendengaran. Keupayaan untuk aktiviti profesional yang produktif secara beransur-ansur hilang.
  • Demensia. Kemerosotan intelektual berlangsung, kekurangan ingatan, gangguan pertuturan, sikap tidak peduli, kelucuan, hilangnya minat sepenuhnya. Pesakit kehilangan keupayaan untuk menavigasi di persekitaran dan pada waktunya, kehilangan kemahiran mengurus diri, memerlukan pengawasan.

Diagnostik

Sekiranya tanda-tanda aterosklerosis serebrum muncul, perlu berjumpa pakar neurologi. Pakar ini akan memeriksa pesakit dan mengambil anamnesis untuk mengenal pasti faktor-faktor yang cenderung kepada penyakit ini. Kemudian dilakukan diagnosis menyeluruh, yang merangkumi kajian wajib berikut:

  • ujian darah untuk tahap koagulabilitasnya dan kandungan lipid berketumpatan tinggi (kolesterol) - jika penunjuk ini berlebihan, kemungkinan perubahan aterosklerotik meningkat;
  • dopplerografi arteri karotid dan saluran leher di bawah kawalan ultrasound - mendedahkan kehadiran plak kolesterol;
  • ultrasonografi transkranial Doppler kapal yang berada di dalam cranium - mendedahkan perubahan kepatuhan dan integriti kapal, kehadiran deposit kolesterol di dalamnya;
  • electroencephalogram - mendedahkan fokus gangguan kortikal otak, yang menunjukkan iskemia atau nekrosis tisu;
  • angiografi saluran serebrum (kajian menggunakan sinar-X dan larutan kontras) - mendedahkan stenosis vaskular, mengesan kawasan iskemia;
  • MRI kepala - kajian yang memungkinkan untuk memvisualisasikan arteri serebrum di dalam tengkorak, mengenal pasti sebarang perubahan dan mengesan fokus iskemia.

Dua yang terakhir dianggap kaedah diagnostik yang paling berharga untuk mengesahkan aterosklerosis arteri serebrum. Dalam kebanyakan kes, anda boleh melakukannya hanya dengan prosedur tersebut, namun prosedur lain lebih murah dan tersedia walaupun di klinik kecil, jadi prosedur tersebut masih tetap diminati..

Profil biomarker (atau "beban biomarker") pesakit dengan aterosklerosis serebrum mewakili alat yang berpotensi khusus untuk diagnosis tepat pada masanya keadaan yang berkaitan. Perubahan tahap biomarker dengan adanya aterosklerosis dan CMC yang berkaitan dapat memberikan maklumat ramalan mengenai kemerosotan klinikal. Analisis perubahan biomarker di atas, bersamaan dengan imbasan dupleks arteri brachiocephalic, yang memungkinkan untuk menilai struktur dan permukaan plak aterosklerotik arteri karotid, dibandingkan dengan parameter klinikal, dapat mencirikan aktiviti proses aterosklerotik.

Kursus aterosklerosis progresif dan "malignan" dapat dikesan pada peringkat awal, yang akan memungkinkan seseorang untuk memulakan pembetulan patologi ini secara intensif dan disasarkan. Harus dikatakan bahawa, tanpa mempunyai kekhususan dan kepekaan mutlak secara berasingan, penentuan biomarker pro dan antiatherogenik secara agregat akan memungkinkan untuk mengenal pasti sekumpulan pesakit yang berisiko tinggi untuk mengalami komplikasi kardiovaskular dan untuk membentuk pendekatan pelbagai komponen yang diperibadikan untuk rawatan mereka dan pencegahan komplikasi..

Apabila digabungkan dengan kaedah diagnostik lain, penanda bio dapat meningkatkan ketepatan ramalan dan mencegah risiko kematian kardiovaskular secara tiba-tiba. Skala yang dikembangkan mencerminkan "beban" biomarker pesakit dengan aterosklerosis serebrum mungkin merupakan langkah pertama menuju pencegahan komplikasi iskemia yang berkaitan secara peribadi..

Ciri terapi

Ciri utama rawatan gejala aterosklerosis saluran cerebral adalah perubahan cara hidup yang biasa, cara aktiviti dan rehat. Apakah langkah terapi utama untuk memerangi penyakit vaskular serebrovaskular (CVD):

  • penghapusan faktor tekanan - kebisingan latar belakang berterusan, tekanan fizikal, pengalaman moral dan etika;
  • organisasi tidur - jika pesakit tertidur dengan teruk pada waktu malam atau bangun, perlu mewujudkan keadaan untuk berehat 2-3 jam pada waktu siang;
  • sistematisasi aktiviti fizikal - masa rehat harus bergantian dengan beban yang mencukupi (berjalan dengan tenang, melakukan tugas sehari-hari yang sederhana, terapi senaman, berenang);
  • penolakan tabiat buruk;
  • mematuhi diet untuk menurunkan kadar kolesterol darah.

Sekiranya pesakit mengikuti cadangan ini, dia akan dapat memperlambat perkembangan perubahan aterosklerotik pada arteri serebrum dan mengurangkan risiko bencana otak. Pada peringkat awal perkembangan patologi, anda hanya boleh melakukan langkah-langkah ini. Untuk rawatan aterosklerosis serebrum progresif, ubat jangka panjang diperlukan, dan sekiranya terdapat komplikasi dan gejala yang teruk, campur tangan pembedahan.

Ubat-ubatan

Terapi aterosklerosis arteri serebrum merangkumi pelbagai jenis ubat dengan sifat yang berbeza. Senarai ubat yang mesti diambil termasuk:

  • Ubat penurun lipid, selalunya statin. Antara ubat yang paling berkesan dalam kumpulan ini, doktor memanggil Atorvastatin, Rosuvastatin, Pitavastatin.
  • Antihipertensi - penghalang beta dan perencat ACE. Kepada penyekat beta yang disyorkan untuk aterosklerosis serebrum, doktor merujuk kepada Bisoprolol, Atenolol dan analognya. Senarai perencat ACE yang disyorkan termasuk "Perindopril", "Quadroril" dan "Enalapril".
  • Ejen antiplatelet. Senarai ubat yang disyorkan dalam kumpulan ini termasuk "Cardiomagnil", "Thrombo Ass", "Aspirin Cardio" dan "Aspikor".
  • Vasodilator atau antagonis kalsium. Mereka boleh menjadi sintetik ("Norvask", "Diltiazem", "Cinnarizin") atau berasaskan tumbuhan ("Vinpocetine", "Telektol", "Bravinton" dan persiapan berdasarkan ginkgo biloba).
  • Ubat anti-radang. Kumpulan ini merangkumi penyediaan asid nikotinat, serta kompleks yang mengandungi kalium, selenium dan silikon.

Dos ubat dipilih secara individu dan disesuaikan bergantung pada hasil kajian perantaraan (analisis biokimia darah dan sampel untuk kolesterol dan enzim hati).

Hampir semua ubat ini tidak sesuai dengan alkohol dan beberapa kumpulan antibiotik. Perkara ini mesti diambil kira semasa menetapkan ubat untuk penyakit lain..

Pembedahan

Campur tangan pembedahan digunakan untuk bentuk aterosklerosis serebrum, apabila saluran kehilangan keanjalan dan sempit sehingga darah tidak dapat dilalui. Semasa prosedur, doktor memotong kulit dan tisu lembut di mana kapal serebrum yang berpenyakit terletak, dan kemudian membedah arteri dan menghilangkan plak kolesterol darinya bersama dengan membran intravaskular. Kemudian sayatan dijahit dan saliran dipasang selama sehari. Dengan stenosis yang panjang, prostesis dalam bentuk tiub elastik dipasang untuk memotongnya.

Operasi terbuka hanya dilakukan pada arteri serebrum yang terletak di luar cranium. Sekiranya stenosis diperhatikan pada kapal di dalam otak atau di permukaannya, stenting dan pengembangan belon digunakan. Mereka dilakukan dengan menggunakan peralatan mini yang membolehkan penghantaran belon dan stent ke lokasi stenosis secara langsung melalui sistem peredaran darah. Rawatan aterosklerosis serebrum dengan kaedah ini mempunyai ciri tersendiri, dan keberkesanan operasi tidak hanya bergantung pada manipulasi yang betul, tetapi juga pada terapi yang kompeten setelah campur tangan

Diet

Pemakanan yang betul adalah syarat utama untuk rawatan dan pemulihan yang berkesan. Diet harian harus merangkumi: sayur-sayuran; buah-buahan; kehijauan; bubur; minyak sayuran; daging tanpa lemak dan ikan. Anda harus menolak untuk mengambil makanan berlemak dan goreng, serta pilihan lain untuk makanan yang tidak sihat, khususnya: pengawetan; sosej; produk separuh siap; gula-gula. Pesakit harus mengecualikan makanan yang mengandung kolesterol dari makanan mereka:

  • produk tenusu berlemak (lebih daripada 1% lemak);
  • daging berlemak;
  • gula;
  • madu;
  • manisan.

Bahaya

Sekiranya rawatan aterosklerosis serebrum tidak dimulakan tepat pada waktunya, ini boleh mengakibatkan akibat yang serius, seperti:

  • strok;
  • serangan jantung;
  • lumpuh;
  • hasil maut.

Pencegahan

Untuk pencegahan penyakit ini, doktor mengesyorkan:

  • berjalan lebih kerap di udara segar;
  • jangan menyalahgunakan makanan yang mengandungi kolesterol;
  • Jangan merokok;
  • jangan minum alkohol;
  • senaman harian.

Artikel ini disiarkan untuk tujuan pendidikan sahaja dan bukan bahan ilmiah atau nasihat perubatan profesional..

Prognosis penyakit

Ramalan untuk aterosklerosis serebrum bergantung sepenuhnya pada diagnosis tepat pada masanya dan pendekatan yang bertanggungjawab dari doktor dan pesakit terhadap terapi penyakit ini. Mereka berhadapan dengan tugas mencegah komplikasi yang mengancam nyawa pesakit. Dengan pengambilan ubat yang berterusan, diet dan menghindari tabiat buruk, jangka hayat dapat sama seperti pada orang tanpa lesi aterosklerotik pada arteri otak.

Tanda dan rawatan aterosklerosis serebrum

Penyakit vaskular yang dikenali sebagai aterosklerosis serebrum adalah sejenis aterosklerosis di otak. Penyakit ini dicirikan oleh penurunan aliran arteri besar kerana pembentukan deposit kolesterol di dalamnya. Penyakit seperti ini sangat tidak selamat dan dalam keadaan terabai boleh menyebabkan penyumbatan saluran darah sepenuhnya, akibatnya seseorang akan mendapat strok dengan kemungkinan membawa maut. Menurut statistik WHO, setiap orang kesepuluh di planet ini berisiko mati sebelum waktunya kerana patologi saluran cerebral seperti itu.

Apa itu aterosklerosis serebrum

Dengan aterosklerosis serebrum, selalu terdapat kekurangan peredaran darah kronik di otak. Ciri khas yang membezakan penyakit ini dari aterosklerosis standard adalah bahawa dalam kes ini, penyakit ini berkaitan dengan arteri besar berikut yang membawa darah:

  • Mengantuk dalaman.
  • Umum mengantuk.
  • Serebrum anterior.
  • Serebrum posterior.
  • Arteri batang brachycephalic.
  • Lebuh raya berdiameter sederhana yang melintasi bahagian atas meninges.

Pada mulanya, luka kecil terbentuk di dinding dalam saluran darah, yang sebahagiannya tersumbat oleh deposit kolesterol. Oleh kerana banyak faktor negatif, mereka terus berkembang, bersatu antara satu sama lain.

Sekiranya anda tidak memulakan rawatan dengan segera, maka neoplasma yang tidak menguntungkan ini, bergabung bersama, semakin menyempitkan saluran, yang menyebabkan kekurangan aliran darah dan terjadinya stenosis.

Pakar mengatakan bahawa penyumbatan seperti itu bahkan 70% (peringkat terakhir) sudah membawa bahaya kematian langsung. Selain kekurangan peredaran darah, ada risiko sebagian plak kolesterol keluar dan menyumbat saluran yang lebih kecil, yang menyebabkan iskemia serebral dan nekrosis. Kadang-kadang kapal tertutup seperti itu cacat dan pecah di bawah tekanan, disebabkan oleh itu berlaku pendarahan serebrum..

Sebab-sebab kemunculan aterosklerosis serebrum

Terdapat sejumlah prasyarat untuk perkembangan penyakit ini. Faktor utama kemunculan diagnosis yang mengerikan termasuk:

  1. Tabiat buruk. Merokok, alkoholisme, penggunaan ubat-ubatan dengan kesan sampingan yang menyebabkan penyumbatan saluran darah. Ada kalanya penyakit ini disebabkan oleh keracunan kimia..
  2. Sebab yang lebih popular di kalangan orang biasa termasuk kekurangan vitamin, kekurangan mineral, tekanan darah tinggi, gangguan metabolik dan diabetes mellitus..
  3. Pemakanan yang tidak betul. Pengambilan makanan secara berlebihan dan lemak tidak sihat. Ini mungkin bermaksud bahawa anda harus menyemak semula diet biasa anda..
  4. Penyakit hati, disebabkan oleh itu terdapat peningkatan sekresi kolesterol, serta kelainan metabolisme lipid.
  5. Penyakit jantung dan vaskular yang berkaitan dengan aktiviti fizikal yang berkurang (gaya hidup yang tidak menetap dan kurang bersenam untuk masa yang lama).

Cara merawat penyakit

Terdapat beberapa cara utama untuk merawat dan mengurangkan manifestasi aterosklerosis serebrum:

  • Pengecualian situasi tertekan - latar belakang negatif sistematik (kebisingan), keletihan fizikal, faktor psikologi. Kursus Detoksifikasi Otak Wikium juga akan membantu mengurangkan tekanan..
  • Tidur yang mencukupi. Sekiranya pesakit tidak tidur nyenyak pada waktu malam, maka anda boleh menambahkan tidur selama beberapa jam pada siang hari.
  • Latihan biasa, tetapi pada masa yang sama, latihan yang agak ringan. Pesakit tidak boleh dibiarkan begitu sahaja; dia perlu bergerak begitu juga ketika berehat. Ini boleh berjalan di udara segar, berenang dan terapi senaman..
  • Hilangkan semua tabiat buruk.
  • Pemakanan yang betul.

Rawatan aterosklerosis serebrum saluran otak dengan ubat-ubatan rakyat dan ubat-ubatan

Aterosklerosis serebrum adalah penyakit berbahaya. Ia telah didaftarkan selama 20 tahun terakhir, dalam kebanyakan kes pada orang tua. Kerosakan pada kapal dalam penyakit ini sangat kuat sehingga mempengaruhi proses utama di otak, yang menyebabkan hilangnya kemahiran sederhana, kehilangan ingatan.

Ia berlaku apabila dinding saluran darah menebal dari masa ke masa, kehilangan keanjalan, sementara darah tidak lulus dengan bebas dan, membentuk gumpalan, tersekat. Oleh kerana pemadatan, plak kolesterol disimpan di dinding. Juga, dengan keanjalan dan penebalan yang tidak sama pada dinding saluran darah, terbentuk tonjolan (aneurisma), pecahnya menyebabkan strok. Seterusnya, kita akan mempertimbangkan secara terperinci masalah rawatan aterosklerosis serebrum saluran otak.

Apa yang perlu dilakukan apabila dikesan?

Sekiranya gejala aterosklerosis saluran cerebral dikesan, pesakit harus berjumpa doktor untuk mendapatkan diagnosis yang lebih tepat dan mendapatkan bantuan yang berkelayakan. Pesakit menerima pemeriksaan awal dari ahli terapi, kemudian menerima rujukan kepada pakar lain atau anda boleh menghubungi terus.

Sekiranya mungkin dari segi kewangan, anda boleh menghubungi doktor swasta. Sangat mudah untuk mencari pakar terdekat melalui laman Internet, iklan di surat khabar, majalah dan iklan TV.

Bagaimana dan apa untuk merawat aterosklerosis serebrum?

Terdapat dua jenis rawatan untuk penyakit ini:

  1. pembedahan;
  2. perubatan.

Rawatan aterosklerosis serebrum saluran otak disertai dengan rejimen dan tingkah laku khas, yang merangkumi:

  • penolakan tabiat buruk;
  • diet;
  • pengagihan beban - kerja dan rehat;
  • aktiviti fizikal sederhana.

Apa ubat yang harus digunakan dan harganya di Persekutuan Rusia

Persediaan untuk meningkatkan peredaran serebrum:

  • Nimodipine - dari 490 rubel, vasodilator.
  • Detralex - harga dari 600 rubel, digunakan sekiranya berlaku gangguan peredaran vena.
  • Vinpocetine - dari 25 rubel, antispasmodik, menurunkan tekanan darah.

Ubat antiplatelet, yang bertujuan untuk mengurangkan kemungkinan pembekuan darah, serta vasodilator:

  • Aspirin (kardio) - dari 60 rubel, menyekat pembekuan darah, anti-radang, analgesik, antipiretik.
  • Clentiazem - dari 165 p., Meningkatkan aliran darah serebrum, menurunkan tekanan darah.

Ubat antihipertensi - bertujuan untuk mengawal tekanan darah:

  • Enalapril - harga dari 54 rubel, dos 20 mg., Kurangkan tekanan, vasodilator, kurangkan kelebihan kapilari.
  • Ramipril - kos purata 100 rubel, mengurangkan kelikatan darah, diambil untuk kegagalan jantung, mengurangkan tekanan darah.
  • Captopril - dari 13 rubel, menormalkan aliran darah di saluran darah, mengurangkan tekanan darah.

Ubat statin lebih bertujuan untuk menghalang kemajuan aterosklerosis daripada merawat:

  • Mevakos - harga rata-rata adalah 71 rubel, dosnya ialah 20 mg. atau 40 mg., menurunkan kolesterol, membersihkan saluran darah, bertindak sebagai anti-radang.
  • Rosuvastatin - harga dari 530 rubel, dos 10 mg., 20 mg., 40 mg., Untuk menurunkan lipid darah, diambil bersama dengan diet.

Cara merawat saluran darah otak dengan ubat-ubatan rakyat?

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat untuk aterosklerosis serebrum saluran otak adalah tambahan. Harus diingat bahawa anda harus menjalani kursus terapi perubatan, dan kemudian menyetujui ubat-ubatan rakyat.

  • Biasanya, decoctions digunakan yang melegakan kekejangan vaskular - ini adalah pembuatan thyme atau thyme (1 sudu ramuan pergi ke 1 liter air mendidih, biarkan selama 40 minit dan tambahkan 5 tetes misai emas, ambil kaldu tidak lebih dari 3 kali seminggu selama setengah gelas dalam sehari). Thyme masih pandai melegakan kekejangan, menenangkan - ia boleh diseduh dengan teh, tetapi tidak lebih dari 1 cawan sehari.
  • Bawang putih sebagai bahan tambahan makanan untuk tujuan pencegahan, tidak lebih dari 3 ulas kecil setiap hari - membersihkan saluran darah dengan sempurna dari lemak, bertindak sebagai vasodilator.Pengambilan alkohol bawang putih - 250 mg. gruel dari bawang putih adalah satu liter vodka, kami berkeras di tempat yang gelap. Mula-mula ambil 1 tetes sehari, kemudian 2 tetes, 3 dan seterusnya hingga 5, kemudian kurangkan satu tetes (9 hari), minum dengan air.

Campur tangan pembedahan - bila perlu?

Campur tangan pembedahan sebagai rawatan aterosklerosis serebrum digunakan apabila arteri di luar lokasi kranial terjejas teruk - ini adalah arteri karotid, dalaman. Operasi untuk aterosklerosis serebrum saluran otak memerlukan pembukaan kawasan yang terjejas dan mengeluarkan plak dari mereka, meletakkan saluran air pada kapal. Juga, dalam operasi yang kompleks, sebahagian kapal dikeluarkan dan prostetik dibuat dengan tiub bergelombang khas..

Pemakanan dan diet yang betul

Sekiranya sakit, penting untuk mematuhi diet yang sihat, dilarang memakan produk berikut - mentega, daging berlemak dan sosej, daging asap, jeroan, produk susu berlemak, makanan goreng, rempah panas, makanan panggang.

Mereka dibenarkan makan dengan berhati-hati - marmalade, madu dan marshmallow, susu rendah lemak dan produk susu yang ditapai, telur dan minyak sayuran. Menghilangkan makanan ini dan mengehadkan pengambilan akan meningkatkan kualiti rawatan.

Video-video yang berkaitan

Anda juga boleh mengetahui mengenai aterosklerosis serebrum saluran kepala dan rawatannya dalam video ini:

Kesimpulannya

Aterosklerosis saluran otak adalah penyakit berbahaya yang memerlukan rawatan segera. Rujukan tepat pada masanya kepada pakar akan membolehkan anda menerima rawatan berkualiti tinggi dan berkesan. Ini akan mencegah penyakit daripada berkembang lebih jauh dan tidak akan membawa kepada akibat yang buruk..

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Apakah aterosklerosis serebrum saluran otak: bagaimana merawatnya, tanda-tanda penyakit

Pada masa muda kita, kita kurang berminat dengan persoalan kesihatan kita. Walau bagaimanapun, diet yang tidak seimbang, rutin harian yang tidak betul, gaya hidup yang tidak aktif, penyalahgunaan minuman beralkohol dan tembakau, ekologi yang buruk dan, tentu saja, keturunan boleh menyebabkan akibat yang tidak menyenangkan, terutama pada pembentukan plak kolesterol dalam sistem peredaran darah. Bahagian bawah kaki menderita, akibatnya gangren berkembang. Selain itu, lumen kecil di aorta boleh menyebabkan serangan jantung dan strok. Mari kita sama-sama mengetahui penyakit ini - aterosklerosis serebrum saluran dan arteri otak, apakah gejala dan tanda-tanda patologi dan cara menjalankan rawatan.

Apa maksud penyakit

Malangnya, penurunan aliran darah membawa maut. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, kami mengesyorkan agar anda segera meminta pertolongan dari institusi perubatan. Doktor menyatakan bahawa penyakit ini menduduki tempat pertama dalam jumlah kematian kedua-dua orang muda dan orang-orang pada usia tua..

Aterosklerosis normal mempengaruhi semua saluran otak, sementara aterosklerosis serebrum melanggar arteri yang paling penting dan terbesar, yang bertanggungjawab untuk membekalkan darah ke seluruh tubuh. Deposit kolesterol pada mulanya muncul di kawasan kecil saluran bekalan darah, tetapi lama-kelamaan mereka bertambah besar dan bergabung menjadi satu komuniti tunggal. Di samping itu, deposit kalsium disimpan dalam lapisan berterusan di dinding saluran darah, oleh itu terjadi stenosis (penyempitan lumen). Ini seterusnya menyebabkan perkembangan iskemia dan nekrosis tisu otak. Adalah sangat biasa apabila plak yang terlalu banyak tumbuh dan berkembang. Ini menimbulkan peningkatan tekanan yang berlebihan di kawasan di hadapan halangan, yang akhirnya menyebabkan strok. Sekarang anda tahu apa jenis penyakitnya (aterosklerosis serebrum), apa maksudnya untuk hidup, dan apa akibatnya jika anda mengabaikan penyakit ini dan tidak menjalankan rawatan yang betul.

Sangat penting untuk memahami bahawa pada peringkat awal, gejala tidak benar-benar muncul. Seseorang mungkin hidup dan tidak menyedari bahaya maut. Dan kematian boleh berlaku secara tiba-tiba selepas beberapa tekanan atau beban aktif yang tidak standard.

Rumah tumpangan kami

Golitsyno

Minsk

Asrama untuk orang tua di Moscow "Care" menerima orang tua, termasuk mereka yang menderita aterosklerosis serebrum saluran otak. Kami menawarkan pengawasan 24 jam dan pengawasan perubatan setiap wad. Pengasuh dan jururawat berpengalaman dalam merawat orang tua yang mempunyai pelbagai masalah kesihatan.

Punca patologi

Sehingga kini, doktor tidak dapat mencapai kesepakatan mengenai faktor-faktor yang memprovokasi perkembangan proses yang menyebabkan penurunan bekalan oksigen ke sel-sel otak. Pada peringkat sekarang, komuniti perubatan mengenal pasti beberapa penyebab utama patologi:

  • Ketidakseimbangan hormon. Wanita mudah terdedah semasa menopaus..
  • Kecenderungan keturunan.
  • Perubahan yang berkaitan dengan usia dalam metabolisme.
  • Pengaruh luaran yang melampau dari segi fisiologi dan psikologi.
  • Sejumlah penyakit (diabetes mellitus, darah tinggi, dll.).

Harus diingat bahawa perubahan vaskular tersebut adalah akibat gangguan metabolik dan penyakit isyarat yang menampakkan diri dalam bentuk ini. Tidak ada orang yang benar-benar sihat. Sebaiknya lindungi diri anda dari manifestasi oklusi vaskular melampau dengan mematuhi peraturan tertentu. Oleh kerana kita tidak dapat menghilangkan sebab-sebab utama berlakunya masalah, maka kita harus mengecualikan keadaan yang menyertainya.

Perkembangan patologi yang dipercepat dipengaruhi oleh:

  • Pemakanan yang tidak betul.
  • Minum alkohol, merokok, dll..
  • Keadaan kemurungan jangka panjang.
  • Kecederaan fizikal.
  • Gaya hidup tidak aktif.

Yang paling penting, anda perlu ingat bahawa semua masalah datang dari saraf. Tekanan di tempat kerja, persepsi masalah yang terlalu dekat hanya akan meningkatkan kemungkinan pemendapan plak kolesterol di dinding saluran darah anda..

Gejala dan rawatan serebrosklerosis

Jurang kecil dalam sistem bekalan oksigen menyebabkan sensasi kekurangan udara segar, dapat difahami oleh semua orang. Reaksi otak terhadap pengurangan jumlah oksidan ditunjukkan seperti berikut:

  • Aktiviti mental menurun dan, sebagai akibatnya, kelesuan umum dan peningkatan keletihan muncul.
  • Sakit kepala menyakitkan pesakit, terutamanya dengan senaman fizikal yang kuat.
  • Kepekatan berkurang, ingatan merosot.
  • Mengalami masalah tidur.
  • Sekiranya penyakit ini bertambah buruk, maka gegaran di lengan dan kaki berlaku, sensasi kesakitan menjadi lebih kerap..
  • Dalam keadaan melampau, pelanggaran persepsi warna, koordinasi pergerakan, halusinasi, dll..
  • Dalam gangguan yang teruk, strok atau kematian fokus neuron yang perlahan yang bertanggungjawab terhadap kebolehan mental boleh dicetuskan. Pada akhirnya, seseorang diancam demensia pikun, yang kemudian menyebabkan kematian dan kematian..

Pilih perkhidmatan untuk saudara anda

Diagnosis aterosklerosis serebrum: darjah

Mengikut keadaan reaksi terhadap persekitaran luaran, terdapat tiga peringkat utama dalam perkembangan penyakit ini..

1 - darjah permulaan

Dalam keadaan ini, gejala orang itu hampir tidak dapat dilihat. Kemungkinan:

  • penurunan prestasi;
  • pemulihan perlahan semasa berehat;
  • pening;
  • ketidakupayaan untuk tekanan fizikal dan mental yang melampau.

Semua tanda ini dapat dengan mudah dikaitkan dengan ketidakselesaan sementara atau usia. Oleh itu, dalam tempoh seperti itu, diagnosis sukar..

Rumah tumpangan kami

Ramensky

Sheremetyevsky

2 - perkembangan

Semua simptom di atas menjadi kekal. Rehat tidak memberi pencerahan dan peningkatan kekuatan. Semua ini dan penurunan aktiviti mental menyebabkan keadaan depresi umum (peningkatan kegelisahan, kerengsaan). Pesakit cuba menyalahkan saudara terdekat mereka untuk semua masalah mereka. Pada tahap ini, kebarangkalian perubahan berbahaya (strok) muncul, serta kematian sebahagian neuron dan pemusnahan hubungan di antara mereka. Itu disertai dengan perubahan sikap (rasa, bau, warna, pendengaran). Ingatan jangka pendek terganggu, iaitu bekalan darah tidak mencukupi untuk menjana hubungan baru antara sel.

3 - dekompensasi

Kekurangan nutrien yang berterusan dan kritikal dalam korteks serebrum menyebabkan kematian besar-besaran di seluruh kawasan. Keupayaan pesakit untuk berkurang dengan ketara. Lingkaran mental berhenti berfungsi secara normal, ingatan hilang, gangguan dalam kawalan anggota badan muncul (gegaran, diskoordinasi). Fasa ini sangat berbahaya dengan perkembangan strok dan, sebagai akibatnya, kerosakan pada kawasan otak yang besar dengan kelumpuhan dan kematian selanjutnya..

Apa maksud aterosklerosis serebrum dan tahapnya?

Punca fizikal yang menjadi ciri penyakit ini adalah pelanggaran struktur saluran darah. Plak kolesterol dan kalsium terbentuk di dinding semasa pengembangan. Selepas itu, mereka dipadatkan oleh tisu-tisu badan. Pada masa yang sama, keanjalan arteri menurun dan lumennya menurun. Ini akhirnya menyebabkan kesukaran mengepam darah. Pembahagian patologi ke tahap diterima:

  • Pembentukan bintik-bintik di dinding saluran darah. Lesi ini terbentuk di lapisan yang menutupi otot. Terutama, mereka adalah bintik kecil yang tidak terdedah kepada penyerapan semula. Pada fasa ini, praktikalnya tidak ada gejala yang jelas. Dan semua penyakit lebih mungkin disebabkan oleh penurunan nada vaskular..
  • Kemunculan plak yang benar-benar mengurangkan lumen. Tisu-tisu menembusi patogen dan disebabkan oleh itu, penyemenan berlaku, yang tidak termasuk penghapusan semula jadi. Penyakit ini menjadi kronik. Aliran darah tersekat-sekat. Perubahan patologi dalam struktur dinding diperhatikan, deposit kalsium muncul. Gejala luaran menjadi jelas dan berterusan.
  • Penyumbatan vena kritikal hingga 100 peratus. Pada akhirnya, ia membawa kepada kematian tisu. Untuk proses otak, ini disertai dengan penurunan aktiviti mental..

Fasa terakhir disertai dengan kesukaran besar untuk berkomunikasi dengan pesakit. Dalam banyak kes, ini menjadi beban yang tidak tertanggung bagi orang yang tersayang. Di samping itu, diperlukan bantuan perubatan yang berkelayakan secara berterusan. Jalan keluar dari situasi ini adalah penempatan pesakit di pusat-pusat khusus, misalnya, di rumah jagaan dari syarikat "Care". Ini membolehkan anda membuat keadaan yang paling selesa dan selamat untuk tetamu..

Kaedah untuk diagnosis aterosklerosis serebrovaskular

Amalan perubatan moden telah mengembangkan urutan tindakan yang jelas untuk mengenal pasti penyakit ini:

  • Doktor melakukan tinjauan untuk mengenal pasti tanda-tanda luaran.
  • Mendengar bunyi pada titik kritikal.
  • Palpate untuk nod di semua laman web yang boleh diakses (iliac, femoral, arteri popliteal, dll.).
  • Ujian makmal air kencing dan darah untuk keseimbangan kolesterol dan lipid dilakukan.
  • Pemeriksaan ultrabunyi membantu mengenal pasti penyetempatan plak.
  • MRI diresepkan jika perlu untuk akhirnya menjelaskan gambar sekiranya ada ketakutan strok.
  • Periksa urat dengan larutan kontras di bawah sinar-X.

Kehadiran masalah dapat ditentukan secara konsisten dengan menggunakan lima kaedah pertama. Doktor mendapat gambaran terperinci mengenai penyakit ini dengan melakukan dua kajian terakhir.

Rumah tumpangan kami

Rublevsky

Dolgoprudny

Harga untuk rumah jagaan "Penjagaan" bergantung pada jenis bilik (jumlah orang yang tinggal di dalam bilik), lantai, keadaan fizikal dan mental umum, tahap kebebasan, dan lama menginap. Kami menerima warga tua untuk kediaman sementara dan tetap. Anda dapat menampung saudara anda jika mereka memerlukan penjagaan 24/7 dan tidak bercuti atau melakukan perjalanan perniagaan. Kami juga menerima pemulihan selepas pembedahan atau rawatan.

Apakah serebrosklerosis saluran serebrum dan bagaimana merawatnya

Penyembuhan yang berjaya dijamin bagi orang-orang yang secara radikal akan mengubah gaya hidup mereka. Untuk melakukan ini, anda mesti mengikuti beberapa peraturan mudah:

  • Elakkan situasi tertekan, balas dengan rangsangan luaran dengan tenang.
  • Jangan bebankan badan dengan kerja fizikal yang tidak tertanggung.
  • Ketahui cara mengganti tempoh aktiviti dengan rehat dengan betul. Biasakan tidur setiap hari selepas makan tengah hari selama dua jam.
  • Tinggalkan tabiat buruk (merokok, minuman beralkohol yang kuat dan sejumlah besar kopi).
  • Lakukan sukan apa sahaja yang anda boleh: berenang di kolam renang, melakukan senaman, berjalan-jalan.
  • Ikuti diet, tidak termasuk produk berbahaya dari makanan (makanan segera, daging asap, acar, perap, soda, dll.).

Pada peringkat awal, mengikuti cadangan kami akan membantu anda mengurangkan risiko oklusi vaskular dan mengelakkan akibat negatif. Tetapi dengan bentuk progresif, patologi tidak dapat dicegah tanpa terapi ubat, dan dalam kes yang luar biasa, tanpa campur tangan pembedahan..

Apa ubat yang diresepkan

Sebelum membuat diagnosis, ahli terapi pasti akan merujuk pesakit untuk berunding dengan pakar sempit: pakar oftalmologi, angiosurgeon, endokrinologi dan pakar bedah saraf. Pada peringkat terakhir penyakit ini, mereka memberi rujukan kepada psikiatri yang akan membantu memperbaiki gangguan mental yang sudah ada.

Oleh kerana kapal menjadi rapuh dan rapuh, rawatan penuh dengan kesulitan. Bagaimanapun, penyumbatan apa pun boleh menyebabkan bukan sahaja strok dan kecacatan, tetapi juga kematian. Oleh itu, terapi dijalankan dengan penggunaan beberapa ubat dari kumpulan yang berbeza..

Persediaan untuk meningkatkan peredaran darah

Tindakan utama pil ini adalah untuk melebarkan lumen di arteri. Di samping itu, mereka melegakan sakit kepala dan meningkatkan metabolisme badan (yang juga sangat penting). Sebilangan ubat mempunyai keupayaan untuk meningkatkan serebral dan, pada masa yang sama, bekalan darah koronari.

Oleh itu, setelah pemeriksaan menyeluruh, pakar neurologi menetapkan rejimen individu, mengira dos dan masa kemasukan. Dadah yang paling biasa termasuk: "Vinpocetine", "Cavinton", "Fezam", "Cinnarizin", "Telektol", "Diltiazem", "Norvask", "Bravinton".

Anda harus tahu bahawa semua ubat tidak sesuai dengan pengambilan alkohol dan antibiotik, mempunyai kesan sampingan, khususnya, semasa menggunakannya, anda tidak boleh memandu (mengurangkan kepekatan).

Asid nikotinik

Vitamin larut air dari kumpulan BB mengaktifkan peredaran mikro darah, melebarkan saluran darah, memperbaiki fungsi jantung, mengurangkan kadar lipolisis dan tahap kolesterol jahat.

Nootropik

Kumpulan yang terpisah dirancang untuk meminimumkan bahaya akibat kekurangan bekalan oksigen. Selari dengan ini, semua parameter aktiviti saraf yang lebih tinggi sedang diperbaiki (mereka meningkatkan daya ingatan, melawan serangan epilepsi, mengatasi kegelisahan, membantu menghilangkan kemurungan). Berdasarkan diagnosis, pakar neurologi menetapkan salah satu ubat berikut: "Phenibut", "Glycine", "Tenoten", "Picamilon", "Pantogam" dan lain-lain.

Terapi antiplatelet

Bahan ini direka untuk mencegah pembentukan penyumbatan arteri. Mereka termasuk agen penipisan seperti Aspirin, Thrombo ASS, Cardiomagnet. Sebatian yang sama menghalang penampilan fokus baru dan mempercepat penyerapan semula formasi lama..

Penyekat beta antihipertensi dan penghambat ACE seperti: Perindopril, Bisoprolol, Quadropril, Atenolol dan Enalapril merangsang aliran darah dan menyekat saluran kalsium.

Pilih penjagaan yang anda perlukan

Selepas strok, seseorang menjadi hampir tidak berdaya, terutamanya jika dia sudah tua. Orang tua jauh lebih sukar untuk bertoleransi dengan penyakit ini. Pesakit yang mengalami strok memerlukan rawatan yang berkualiti dan, sebagai tambahan, pemulihan, yang sebahagian atau bahkan akan memulihkan fungsi yang hilang. Ramai saudara-mara tidak dapat mengatasi orang tua kerana kekurangan masa atau kerana alasan lain.