Utama > Trauma

Cara mengurangkan tekanan intrakranial di rumah

Cara mengurangkan tekanan intrakranial adalah persoalan penting bagi pesakit yang menderita kenaikan jangka panjang dan jangka pendek dalam penunjuk ini. Penyimpangan jangka pendek dari norma dijumpai pada orang yang sihat, dan jangka panjang biasanya disebabkan oleh beberapa jenis penyakit, yang paling sering - penyakit otak. Hipertensi intrakranial yang berpanjangan, walaupun ringan, boleh merosakkan kualiti hidup.

Harus diingat bahawa menormalkan tekanan intrakranial tidak sama dengan menyembuhkan penyakit. Ini hanya melegakan keadaan sementara. Untuk mencapai kesan yang berpanjangan, rawatan etiotropik diperlukan, iaitu penghapusan penyebab yang menyebabkan hipertensi. Oleh kerana kita biasanya bercakap tentang penyakit yang agak serius, doktor harus merawat hipertensi intrakranial.

Dengan tekanan intrakranial yang sedikit meningkat, anda boleh memberi pertolongan cemas kepada orang di rumah dengan menggunakan pil atau ubat-ubatan rakyat yang telah ditetapkan sebelumnya. Kaedah ini tidak akan membantu sekiranya hipertensi adalah signifikan. Apabila seseorang mengadu sakit kepala yang kuat yang cepat tumbuh dan disertai dengan loya, dan kemudian muntah, perlu segera memanggil ambulans, dan tidak mengubati diri sendiri.

Dengan kecenderungan hipertensi intrakranial, rehat yang betul sangat penting, terutama tidur malam - sekurang-kurangnya 8 jam tidur malam yang berterusan. Tanpa normalisasi, rawatan selebihnya mungkin tidak berkesan atau hanya memberi kesan jangka pendek..

Cara melegakan tekanan intrakranial dengan ubat

Ejen penurun tekanan intrakranial adalah, pertama sekali, diuretik. Penggunaannya membawa kepada penghapusan cairan dari tubuh, sehingga mengurangi jumlah cairan serebrospinal, karena tekanan di dalam tengkorak berkurang.

Di samping itu, ubat-ubatan boleh digunakan untuk mengembangkan saluran darah dan meningkatkan aliran darah semasa stasis vena, glukokortikosteroid (untuk edema serebrum), pengganti plasma (untuk meningkatkan peredaran darah), ubat antispasmodik.

Semua dana ini mesti digunakan dengan ketat mengikut preskripsi doktor, kerana ia mempunyai kesan sampingan yang serius.

Cara mengurangkan tekanan intrakranial di rumah

Bagaimana jika anda tidak mahu mengambil ubat, ubat apa yang dapat menggantikannya? Adalah mungkin untuk melegakan sindrom kesakitan dengan peningkatan tekanan intrakranial tanpa ubat dengan bantuan urut. Urut dilakukan dengan gerakan menekan ringan pada kulit kepala, gerakan membulat melingkar di leher, tulang selangka, tengkuk, telinga.

Dari kaedah perubatan tradisional, yang paling popular adalah decoctions dan infusions herba perubatan yang mempunyai kesan antispasmodik, vasodilator dan analgesik ringan..

  1. Penyerapan cawangan mulberry. 1 sudu cawangan muda dituangkan ke dalam 1 liter air mendidih dan dibiarkan reneh selama 3 jam. Infusi diambil 1-2 kali sehari selama 1 gelas, dan sebelum itu dicairkan dengan air 1: 1. Kursus yang disyorkan - 1 bulan.
  2. Merebus tunas poplar. 5 sudu tunas kering dituangkan ke dalam 1 liter air dan rebus selama 10 minit. Kaldu ditapis dan diambil dua kali sehari (pagi dan petang) untuk 1 gelas.
  3. Penyedutan Laurel. Sediakan rebusan daun salam yang kuat, sejukkan sedikit, tuangkan ke dalam cawan dan hirup wap.
  4. Penyerapan bearberry, pasli dan oregano. Campurkan bahan mentah dalam bahagian yang sama, tuangkan air mendidih dan biarkan semalaman. Infusi yang dihasilkan diminum pada waktu perut kosong sekali sehari..
  5. Merebus ramuan valerian (ekor kuda, pudina, bijak). 1 sudu besar ramuan kering dituangkan dengan air, direbus selama beberapa minit, kemudian bersikeras sekurang-kurangnya setengah jam. Minum 50 ml kaldu 3 kali sehari selama 1 bulan, selepas itu anda harus berehat sebentar.
  6. Pewarnaan semanggi padang rumput. Bunga semanggi kering dituangkan ke dalam balang kecil hingga separuh dan dituangkan dengan alkohol atau vodka ke bahagian atas. Tingtur dibiarkan selama 2 minggu di tempat gelap yang sejuk, dan kemudian ditapis. Ambil ubat ½ sudu teh 2 kali sehari, setelah dicairkan dengan satu sudu air.

Apabila seseorang mengadu sakit kepala yang kuat yang cepat tumbuh dan disertai dengan loya, dan kemudian muntah, perlu segera menghubungi ambulans.

Juga, untuk mengurangkan tekanan intrakranial di rumah, anda boleh mengambil infus lavender, rosehip, hawthorn, yang mempunyai kesan diuretik.

Semua ubat tradisional juga mesti mendapat persetujuan doktor yang hadir..

Apa yang membantu mencegah peningkatan tekanan intrakranial

Untuk mencegah perkembangan hipertensi intrakranial, aktiviti fizikal sederhana ditunjukkan (latihan fisioterapi, berjalan dengan pantas, berenang, yoga, dll.).

Sebaiknya hadkan jumlah cecair yang anda minum hingga 1.5 liter sehari. Diet juga penting. Makanan dalam tin, acar, acar, daging asap, minuman tonik harus dikecualikan daripada diet; hadkan garam meja. Asas diet haruslah daging dan ikan rendah lemak, buah beri dan buah-buahan, roti kering, bijirin, produk tenusu dan susu masam. Oleh kerana hipertensi intrakranial sering terjadi pada orang gemuk, maka perlu untuk menormalkan berat badan dengan melepaskan makanan berkalori tinggi dan mengurangkan jumlah pengambilan kalori..

Dengan kecenderungan hipertensi intrakranial, rehat yang betul sangat penting, terutama tidur malam - sekurang-kurangnya 8 jam tidur malam yang berterusan. Tanpa normalisasi, rawatan selebihnya mungkin tidak berkesan atau hanya memberi kesan jangka pendek..

Tanda-tanda peningkatan tekanan intrakranial

Pada pesakit dewasa, peningkatan tekanan intrakranial ditunjukkan oleh sakit kepala yang kerap yang tidak mempunyai penyetempatan tertentu, diperburuk oleh batuk, bersin, membongkok ke depan, memutar kepala. Sebagai peraturan, sensasi kesakitan yang paling ketara dicatat pada waktu malam (lebih kerap pada waktu pagi).

Untuk mengelakkan perkembangan hipertensi intrakranial, aktiviti fizikal sederhana ditunjukkan..

Terdapat gangguan pada bahagian penganalisis visual (kehilangan penglihatan sementara, penurunan reaksi terhadap cahaya, penglihatan kabur, kilatan cahaya), mual dan muntah yang tidak berkaitan dengan pengambilan makanan, peningkatan berpeluh, sesak nafas, peningkatan kepekaan kulit, perubahan mood tiba-tiba, mudah marah, kelesuan, cepat gemuk. Kadang-kadang sakit belakang dan gangguan pergerakan muncul.

Pada kanak-kanak prasekolah dan usia sekolah, hipertensi intrakranial ditunjukkan oleh rasa mengantuk, apatis, atau sebaliknya, mudah marah, cemas, sakit kepala, diperburuk dengan berbaring, penolakan untuk makan, mual dan muntah..

Pada bayi baru lahir dan bayi, hipertensi kranial boleh timbul dengan kepala yang membesar, juling, gelisah, jeritan keras tanpa sebab yang jelas, kemunduran atau muntah yang kerap (tanpa mengira makan).

Penyebab hipertensi intrakranial

Peningkatan (serta penurunan) tekanan di dalam tengkorak adalah patologi yang boleh menyebabkan hidrosefalus, meningitis, ensefalitis, otitis media, bronkitis, malaria, kecederaan otak traumatik, mabuk, kegemukan. Di samping itu, keadaan ini berlaku pada wanita semasa kehamilan - dalam kes ini, pemeriksaan dan kawalan ketat diperlukan, kerana ini mungkin merupakan tanda gestosis.

Video

Kami menawarkan untuk melihat video mengenai topik artikel.

Cara menurunkan tekanan intrakranial di rumah

Pertimbangkan bagaimana anda dapat menghilangkan tekanan intrakranial, apa yang dapat dilakukan di rumah, ubat yang digunakan untuk rawatan dan pencegahan, ciri terapi dengan kaedah konservatif dan pembedahan.

Bahaya hipertensi intrakranial

Norma tekanan intrakranial pada orang dewasa berkisar antara 10 hingga 15 mm Hg, melebihi batas 25 unit dianggap berbahaya, dan 35 unit sangat kritikal. Ketika datang ke anak-anak, tidak ada konsensus, angka perkiraan norma adalah dari 3 hingga 7,5 mm Hg..

Proses peningkatan ICP boleh beransur-ansur atau tiba-tiba. Dalam kes pertama, tubuh mempunyai masa untuk menyesuaikan diri, di kedua, jika tekanan intrakranial tidak diturunkan, ada risiko koma, strok yang membawa maut. Intinya adalah gangguan otak kerana bekalan darahnya yang lemah. Peningkatan tekanan intrakranial yang lancar menyebabkan gangguan ingatan, sakit kepala, dan kehilangan tumpuan. Gangguan mental mungkin berlaku tanpa rawatan. Di samping itu, yang berikut dibentuk:

  • kehilangan penglihatan, pendengaran;
  • dyspnea;
  • disorientasi di ruang;
  • myalgia;
  • aritmia.

Kemungkinan jangkitan dengan perkembangan meningitis.

Cara menurunkan ICP: bantuan di rumah, ubat

Terdapat banyak cara untuk mengurangkan tekanan intrakranial, tetapi rawatan diri boleh membawa akibat yang paling tragis. Campur tangan pembedahan melibatkan pembetulan patologi pada peringkat kursus yang berbeza, tetapi lebih bijak untuk tidak membawa perkara itu ke operasi.

Tolong di rumah

ICP yang tinggi selalu merupakan akibat penyakit serius, jadi pembetulannya terdiri daripada menghilangkan punca. Walau bagaimanapun, ini tidak selalu dapat dilakukan dengan cepat, jadi anda harus bertarung dengan patologi selama bertahun-tahun, baik secara kekal (ancaman perpindahan struktur otak penting) dan di rumah. Hipertensi CSF dirawat menggunakan algoritma tindakan khas:

  • mengehadkan pengambilan garam dalam diet (tidak lebih daripada 4 g / hari);
  • tidak lebih daripada 1.5 liter cecair / hari;
  • pengambilan diuretik secara berkala mengikut skema yang dipersetujui dengan doktor: Diuver, Triampur, Lasix, Spironolactone, Veroshpiron;
  • elakkan cahaya matahari langsung, berjemur hanya di tempat teduh;
  • larangan mengunjungi sauna, mandi, solarium;
  • mandi hanya dengan air suam;
  • ventilasi bilik dengan baik sebelum tidur, tidur di bilik sejuk dengan bantal tinggi di bawah kepala anda;
  • sukan yang berkaitan dengan angkat berat, latihan daya tahan dikontraindikasikan;
  • adalah perlu untuk meninggalkan perjalanan udara, lif berkelajuan tinggi;
  • disyorkan urut biasa di kawasan leher;
  • diet mesti mengandungi produk yang mengandungi kalium: aprikot kering, prun, kismis, kentang, labu, hijau;
  • pemulihan mandatori hipertensi bersamaan, epilepsi, dan gangguan neurologi lain;
  • tablet nitrat dilarang, analognya harus tersedia untuk melegakan keadaan akut yang berkaitan dengan patologi kardiovaskular: beta-blocker: Anaprilin, Betalok, Kogard, Obzidan, Aptin atau antagonis kalsium: Norvask, Benidipin, dan juga agen generasi ketiga (terakhir) - Amlodipine, Lacidipine, Lekarnidipine.

Di rumah, ini akan mencukupi untuk melegakan tekanan intrakranial yang tinggi dan mengekalkannya pada tahap normal..

Ubat-ubatan

Ubat digunakan hanya jika tubuh kehilangan kemampuannya untuk menyesuaikan diri dengan ICP tinggi, yang penuh dengan perkembangan komplikasi maut dan menampakkan diri dengan gejala tertentu:

  • migrain;
  • loya berterusan;
  • kehilangan penglihatan sementara, pendengaran;
  • pengsan, kehilangan kesedaran;
  • turun naik tekanan darah dari maksimum hingga minimum dan sebaliknya;
  • prestasi menurun.

Sakit kepala disebabkan oleh perubahan cuaca, tekanan, usaha fizikal.

Pelbagai ubat digunakan untuk mengurangkan tekanan intrakranial. Yang utama adalah:

Menghilangkan rasa sakit - melegakan sakit kepala

Kumpulan farmakologiNama ubat
Diuretik - membuang CSF terkumpulFurosemide, Lasix, Hypothiazide, Diacarb, Mannitol
Bronkodilator - meningkatkan kesan diuretikEufillin, Neoteopec A, Theophylline, Theophyllamine, Aerofillin
Nootropics - menyokong aktiviti otak, melebarkan saluran darahBilobil, Pantogam, Phenotropil, Cinnarizin, Actovegin

Ejen vasoaktif (dikontraindikasikan untuk bradikardia, sesak nafas, kegagalan buah pinggang)

Nicergoline, Cavinton, Sermion

Citramon, Solpadein, Nurofen, Pentalgin, Ibuklin, Treximed

Asid Amino - Membantu Melegakan Otak

Glycine, Cerebrolysin, Citrulline
Inhibitor ACE - mengurangkan tekanan darah, membuang lebihan cecair, tetapi tidak bergabung dengan Furosemide

Captopril, Capoten

MultivitaminNeurovitan, Neurobion, B-50

Ubat-ubatan yang disenaraikan mesti ada di dalam kabinet ubat rumah bagi setiap pesakit dengan tekanan intrakranial yang meningkat secara kronik..

Ciri rawatan

Semua terapi untuk ICP tinggi dibahagikan kepada konservatif dan operasi. Lebih-lebih lagi, ia berbeza pada kanak-kanak dan orang dewasa, bergantung kepada penyebab patologi, keparahan kursus, keadaan umum pesakit.

Terapi konservatif

Untuk mengurangkan tekanan intrakranial yang tinggi secara kronik tanpa gejala progresif, pesakit diberi ubat dari pelbagai kumpulan farmakologi. Asas rawatan konservatif adalah diuretik, pilihannya berkorelasi dengan keparahan patologi. Ubat bertindak cepat dianggap Mannitol dan Mannitol - diuretik osmotik. Mereka digunakan di hospital, dosisnya berkisar antara 0,5 hingga 1,5 g per kg berat badan. Inti dari tindakan mereka adalah untuk meningkatkan osmolariti, iaitu jumlah zarah aktif zat ubat yang larut dalam plasma darah. Ini merangsang pembebasan CSF dari otak ke aliran darah. Ubat lain boleh ditambah secara kekal mengikut budi bicara doktor.

Di rumah, mereka menggunakan Triampur, Veroshpiron, Spironolactone - diuretik yang mengeluarkan cecair berlebihan. Sebagai tambahan, untuk meningkatkan aliran keluar vena, Troxevasin, Phlebodia, Antistax ditambahkan, yang bergabung dengan baik dengan Euphyllin, ubat-ubatan yang mengandung kafein: Kafein, Askofen, Kafein-benzoat. semua ubat dipersetujui dengan doktor. Ini semua terhad kepada.

Campur tangan operasi

Kurangnya kesan dengan rawatan konservatif atau peningkatan gejala secara mendadak memerlukan tindakan segera. Operasi mendesak dipertimbangkan:

  • tusukan ventrikel dengan pemasangan kateter untuk aliran keluar cecair serebrospinal;
  • dekompresi kraniotomi adalah ukuran paliatif yang membuat lubang pada tulang temporal untuk melegakan tekanan pada otak (kes yang tidak dapat dikendalikan).

Operasi yang dirancang untuk mengurangkan tekanan intrakranial merangkumi semua jenis shunting, serta penciptaan aliran keluar cecair serebrospinal buatan. Shunt atau alat khas dimasukkan ke dalam tengkorak melalui bukaan khas, ia dilengkapi dengan injap yang mengatur aliran keluar cecair serebrospinal. CSF disalirkan melalui kateter ke rongga perut dan kemudian keluar secara semula jadi. Campur tangan pembedahan untuk proses berjangkit atau kegagalan jantung berfungsi dikontraindikasikan.

Ubat-ubatan rakyat

Rawatan herba digunakan sebagai latar belakang hipertensi intrakranial. Berikut adalah beberapa resipi popular:

  • 3 sudu besar herba pisang dituangkan dengan setengah liter air, direbus selama setengah jam, bersikeras jumlah yang sama, disaring, ambil seperempat cawan kaldu 4 kali / hari;
  • 2 sudu besar tunas birch per liter air, rebus selama setengah jam, biarkan selama satu jam, tapis, minum setengah gelas infus tiga kali / hari;
  • teh herba disediakan dari bahagian pudina, motherwort, valerian, hawthorn yang sama, diminum sebagai teh biasa;
  • 2 gelas getah birch setiap hari;
  • memampatkan di dahi yang terbuat dari bahagian kapur barus dan alkohol.

Terdapat banyak resipi rakyat, tetapi tidak ada yang dapat menggantikan terapi tradisional. Gimnastik terapeutik tidak kurang popular - satu set latihan untuk menurunkan tekanan intrakranial. Sebagai contoh:

  • kepala condong ke arah yang berbeza 20 kali;
  • putaran bulat kepala mengikut arah jam dan lawan jam, darab - 20;
  • menulis setiap huruf abjad dengan hidung anda, memutar kepala anda selepas itu;
  • melancarkan otot leher dengan pin penggelek selama 15 minit;
  • melengkung di lantai dengan bola, dan kemudian meraih lengan yang terentang ke atas, darab dari 3 kali, secara beransur-ansur meningkat menjadi 5.

Kaedah bukan tradisional dapat meringankan keadaan pesakit, tetapi mereka tidak akan mengatasi penyakit ini. Rawat ICP tinggi hanya dengan pakar.

Cara menurunkan tekanan intrakranial?

Peningkatan berkala atau berkala dalam tahap tekanan intrakranial disertai oleh banyak gejala negatif, yang menunjukkan perkembangan proses patologi dalam tubuh. Peningkatan jumlah cecair serebrospinal menyebabkan pemampatan struktur otak, yang, jika tidak ada terapi yang mencukupi, menyebabkan komplikasi serius. Hari ini terdapat sebilangan besar kaedah untuk menurunkan tekanan kranial tinggi, yang digunakan pada kanak-kanak dan orang dewasa. Cara mengurangkan tekanan intrakranial untuk menghilangkan risiko akibat yang tidak dapat diperbaiki?

Doktor mana yang akan membantu menentukan tahap ICP?

Tahap tekanan kranial didiagnosis untuk profilaksis pada pesakit dengan patologi yang dapat menyebabkan peningkatan. Selain itu, tekanan kranial diukur ketika ditunjukkan, yaitu ketika ada gejala tertentu..

Untuk menentukan petunjuknya, anda harus menghubungi pakar neurologi dan pakar oftalmologi. Ahli neurologi pada mulanya akan melakukan pemeriksaan, di mana dia menilai aduan mengenai gejala ciri penyakit ini. Setelah menilai keadaan, jika perlu, pakar menetapkan kaedah diagnostik tambahan dan berunding dengan pakar sempit lain. Setelah diperiksa oleh pakar oftalmologi, tanda-tanda peningkatan tekanan intrakranial dapat dikesan:

  • vasodilatasi retina;
  • bengkak kepala saraf optik.

Bagaimana untuk mendiagnosis masalah anda sendiri?

Tidak mungkin untuk menentukan tahap tekanan serebrum di rumah, kerana prosedur ini memerlukan peralatan khas. Nilai normal bagi orang dewasa ialah 100-150 mm. rt. Art., Jika mereka meningkat, maka orang itu mempunyai gejala negatif. Hipertensi intrakranial dapat dikenalpasti secara bebas oleh gejala berikut:

  • serangan sakit kepala yang kerap;
  • loya, muntah tidak berkaitan dengan pengambilan makanan;
  • kelemahan tanpa sebab, keletihan;
  • penurunan ingatan;
  • gangguan perhatian;
  • serangan pening disertai dengan pengsan;
  • penurunan ketajaman penglihatan periferal;
  • turun naik tekanan darah yang tajam;
  • nadi lemah.

Manifestasi utama patologi adalah sakit kepala yang sengit yang tidak memberi ubat. Sindrom nyeri meletus dan dilokalisasi di kawasan frontal, oksipital, temporal.

Kaedah pengurangan asas

Tugas utama dalam rawatan hipertensi kranial adalah untuk mengurangkan tekanan menggunakan kaedah konservatif, yang kesannya adalah untuk memulihkan peredaran otak melalui ubat-ubatan, pembetulan gaya hidup dan latihan khas..

Untuk mendapatkan kesan yang optimum dan jangka panjang, perlu menghilangkan sebab-sebab yang memprovokasi penyakit ini. Bergantung pada tahap patologi dan keadaan pesakit, pakar memilih taktik rawatan dan langkah-langkah terapi. Rawatan boleh dilakukan di dalam keadaan pegun dan di rumah.

Sekiranya peningkatan berlaku terhadap latar belakang neoplasma otak, maka tekanan dapat dikurangkan secara eksklusif dengan kaedah pembedahan apabila terdapat risiko komplikasi yang tinggi. Untuk ini, jenis neurosurgikal untuk menurunkan ICP digunakan:

  • Pembedahan pintasan (terdapat aliran keluar cecair serebrospinal melalui kateter yang dimasukkan ke dalam ventrikel otak).
  • Kromiotomi penyahmampatan (penyingkiran sebahagian tulang kranial untuk melegakan tekanan otak).
  • Tusukan lumbar (perkumuhan cecair serebrospinal melalui kateter yang dimasukkan di antara vertebra lumbal).
  • Tusukan ventrikel (aliran keluar cecair serebrospinal melalui tusukan tanduk posterior atau lateral ventrikel).

Rawatan ubat

Taktik rawatan bergantung pada penyebab yang mendorong pertumbuhan indikator, serta pada tahap keparahan penyakit. Terapi konservatif melibatkan penggunaan ubat-ubatan yang kompleks yang mempengaruhi semua mekanisme patologi, jadi mengambil satu ubat tidak akan membantu menghilangkan tekanan intrakranial yang meningkat.

Rawatan ubat diresepkan untuk mencegah perkembangan komplikasi dan ketika gejala peningkatan tekanan intrakranial meningkat, yaitu:

  • sakit kepala paroxysmal teruk;
  • gangguan penglihatan;
  • loya disertai dengan muntah;
  • pengsan;
  • kelemahan teruk;
  • penurunan tekanan darah;
  • gangguan irama jantung.

Peningkatan tekanan intrakranial menyebabkan pelanggaran mekanisme penyesuaian terhadap rangsangan luar, oleh itu, tekanan saraf atau mental sedikit pun menyebabkan sakit kepala yang sengit.

Sebilangan besar penyakit yang menyebabkan peningkatan tekanan serebrum pada orang dewasa dirawat dengan baik dengan ubat-ubatan, yang mengelakkan pembedahan. Pesakit diberi rawatan kompleks dengan ubat-ubatan, tindakannya bertujuan menormalkan peredaran serebrum dan mengaktifkan proses membuang lebihan cecair dari badan.

Ubat vasodilator

Kesan terapeutik kumpulan ubat ini adalah untuk memperluaskan lumen vaskular, kerana tekanannya menurun, aliran keluar cecair serebrospinal bertambah baik dan peredaran serebrum dipulihkan. Untuk menstabilkan nilai tekanan serebrum dengan cepat, pemberian asid nikotinik intramuskular digunakan dalam dos 2 hingga 4 ml. Pembesaran lumen saluran darah serta merta disertai dengan kemerahan pada kulit dengan sensasi kesemutan yang khas.

Untuk menghilangkan hipertensi serebrum, anda boleh menggunakan ubat berikut:

  • Sermion (mengurangkan daya tahan vaskular, meningkatkan hemodinamik otak).
  • Cavinton (mendorong aliran keluar cecair serebrospinal yang lebih baik, mempercepat proses metabolik di otak).
  • Cinnarizine (menurunkan nada otot licin vaskular).

Kortikosteroid

Dengan tekanan intrakranial yang meningkat, kortikosteroid diresepkan, yang mengurangkan pengeluaran cecair serebrospinal di ventrikel otak, sehingga mengurangkan isipadu di rongga otak. Mereka ditunjukkan untuk keradangan teruk dan risiko tinggi edema serebrum..

Wakil kumpulan yang paling banyak digunakan:

  • Dexamethasone (kesan anti-radang, anti-alergi).
  • Prednisolone (menghalang proses keradangan, mempunyai sifat anti-alergi).

Diuretik

Ini adalah kumpulan ubat yang paling popular di antara bentuk tablet untuk menurunkan tahap tekanan intrakranial. Diuretik mempunyai kesan diuretik yang ketara, kerana kelebihan cairan dilepaskan, yang menyebabkan peningkatan tahap tekanan serebrum. Oleh itu, ubat berikut akan membantu menormalkan petunjuk:

  • Furosemide dan Lasix digunakan untuk mencapai kesan terapeutik yang cepat, secara aktif mengeluarkan natrium dari badan.
  • Diakarb. Meningkatkan perkumuhan ion kalium dan natrium dengan air kencing. Penggunaan ubat untuk ICP tinggi dikaitkan dengan penghambatan enzim karbonat anhidrase di ventrikel otak dan penurunan rembesan cecair serebrospinal.
  • Gliserol. Diuretik osmotik mengeluarkan cecair berlebihan dari ruang ekstraselular. Ia digunakan sekali, kesan terapeutik maksimum diperhatikan selepas 1.5 jam.

Ubat sakit

Penghilang rasa sakit boleh diambil untuk menghilangkan rasa sakit yang teruk yang disebabkan oleh tekanan darah tinggi. Pesakit disarankan untuk menggunakan agen gabungan yang, selari dengan kesan analgesik, mendedahkan kesan anti-radang, mencegah terjadinya migrain. Antaranya ialah:

  • Ketonal. Menindas aktiviti perantara keradangan, mengurangkan kesakitan.
  • Nimesil. Mendedahkan kesan analgesik, antipiretik dan anti-radang.
  • Treximed. Menggalakkan pengembangan lumen saluran darah, menghilangkan manifestasi yang menyakitkan.

Kaedah pembetulan tradisional

Apa yang perlu dilakukan oleh pesakit untuk menstabilkan ICP sendiri? Anda boleh menurunkan tahap tekanan kranial di rumah menggunakan resipi rakyat. Dianjurkan untuk menggunakan herba dan tumbuh-tumbuhan dengan sifat penenang, vasodilating. Walau bagaimanapun, rawatan tidak konvensional digunakan untuk hipertensi intrakranial kronik dalam pengampunan..

Ubat tidak konvensional berikut akan membantu mengurangkan tekanan intrakranial:

  • Penyerapan lavender. 1 sudu besar l. letakkan bahan mentah kering di dalam bekas dan tuangkan 500 ml air mendidih. Berkeras selama satu jam, kemudian keluarkan cecair sedimen. Ambil 3 kali sehari selama 1 sudu besar. l. Kursus terapi - 3 minggu.
  • Merebus daun salam. Untuk memasak, anda perlu menyediakan beberapa helai, yang dituangkan lebih dari 1.5 liter air. Didihkan campuran, didihkan dengan penyedutan. Kursus - 14 hari.
  • Tincture semanggi. Bunga kering tanaman harus diambil dalam jumlah yang sama dengan 0.5 liter bekas. Isi dengan alkohol sehingga cecair merangkumi bahan mentah kering. Tahan selama 2 minggu, kemudian tapis, ambil tincture 3 kali sehari, 1 sudu kecil. Tempoh kursus - 30 hari.

Rawat hipertensi intrakranial dengan campuran berasaskan madu:

  1. Untuk penyediaannya, anda harus mengambil 150 ml jus lemon segar, 350 gr. madu bunga cair dan 2 ulas bawang putih cincang.
  2. Campurkan bahan-bahan sehingga sebati.
  3. Masukkan campuran di tempat yang gelap dan sejuk selama 10 hari.
  4. Ambil pada waktu pagi, pada waktu petang 60 minit selepas makan dalam dos 1 sudu kecil..

Untuk cepat menghilangkan sakit kepala yang disertai dengan serangan hipertensi, gunakan minyak pati lavender. Beberapa tetes produk harus disapu ke kawasan temporal dan disapu dengan gerakan urut ringan selama beberapa minit.

Senaman gimnastik

Latihan terapeutik untuk hipertensi intrakranial boleh menjadi alternatif kepada beberapa ubat semasa terapi konservatif, dan juga agen pencegahan untuk mengurangkan serangan penyakit. Bergantung pada penyebab dan tahap proses patologi, pakar memilih kaedah yang mempunyai sifat menurunkan tekanan serebrum dan meringankan keadaan pesakit.

Satu set latihan gimnastik yang dikembangkan khas bertujuan menormalkan ICP, menghentikan serangan sakit dan meningkatkan jumlah peredaran darah.

Latihan yang paling berkesan untuk menurunkan tekanan otak tinggi adalah:

  • Kami melakukan giliran kepala bergantian ke sisi kanan dan kiri, ke depan dan ke belakang, menarik dagu ke dada. Seterusnya, kami melakukan putaran perlahan kepala ke arah yang sewenang-wenangnya. Pergerakan harus lancar, bilangan pengulangan elemen latihan - rata-rata 20 kali.
  • Buat lilitan kawasan oksipital bawah dengan kedua tangan sehingga ibu jari terletak pada otot leher, pada tahap cuping telinga. Kemudian, selama 15 minit, jari harus dibawa ke atas otot dari atas ke bawah untuk meningkatkan aliran keluar cecair serebrospinal. Selepas bersenam, keparahan di zon temporal dan oksipital menurun.
  • Pegang tongkat bulat kecil dengan kedua tangan dan letakkan di belakang kepala anda. Selama 15 minit dengan tekanan ringan, kami menggerakkan tongkat di sepanjang otot leher dan kawasan oksipital bawah.

Kaedah luaran penstabilan ICP

Dalam perubatan alternatif, terdapat pelbagai kaedah luaran yang berkesan yang dapat memberikan pertolongan cemas untuk hipertensi intrakranial:

  • Mandi Linden. Anda perlu mandi dengan kuah linden dalam keadaan duduk, jadi untuk memasak, anda perlu mengambil 4 gelas bahan mentah kering selama 10 liter air panas.
  • Gosokkan aurikel dengan air sejuk. Prosedur diulang berkali-kali sehingga anda berasa lebih baik.
  • Mandi kaki mustard. Letakkan 2 plaster sawi di dalam air panas, turunkan kaki dan tahan selama 15-20 minit.

Untuk menstabilkan keadaan, terapi kraniosakral digunakan, yang terdiri dalam mempengaruhi titik-titik tertentu yang terletak di kawasan temporal dan oksipital. Kerana kesan ringan pada tengkorak, ICP menurun dan keadaan kesihatan bertambah baik.

Tekanan intrakranial yang tinggi adalah keadaan berbahaya, kerana boleh menyebabkan komplikasi mendesak, termasuk kematian. Untuk menstabilkannya, terdapat sebilangan besar ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat yang memungkinkan untuk menghilangkan manifestasi patologi, tetapi mereka tidak mempengaruhi faktor etiologi utama. Oleh itu, sekiranya terdapat tanda-tanda penyakit, anda mesti berjumpa pakar untuk diagnostik dan pemilihan rejimen rawatan yang optimum..

Tekanan intrakranial. Turunkan dengan cepat di rumah.

Malangnya, sering kali kita tidak terlalu mementingkan simptom biasa bagi semua orang seperti sakit kepala. Walau bagaimanapun, sakit kepala dan tekanan intrakranial mungkin menunjukkan penyakit serius, jadi mereka tidak boleh diabaikan..

Apakah tekanan intrakranial

Apakah tekanan intrakranial? ICP adalah petunjuk yang menunjukkan tekanan cecair serebrospinal (CSF) pada otak. CSF, pada gilirannya, adalah cairan yang terbentuk dari kelompok saluran darah kecil di otak, yang mengalir dalam apa yang disebut "ventrikel" otak. Tekanan cecair ini biasanya disebut tekanan intrakranial. Sekiranya jumlah cecair serebrospinal menurun, tekanan menurun, dan sebaliknya, dengan peningkatan jumlah cecair, tekanan akan meningkat. Pada orang yang sihat, dalam kebanyakan kes, terdapat tekanan intrakranial yang normal, dan penyimpangan dari norma dapat terdiri dari dua jenis: meningkat atau menurun.

Tanda dan gejala ICP: pada orang dewasa, pada kanak-kanak, pada bayi

Gejala berikut membantu mengenal pasti tekanan intrakranial pada orang dewasa:

  • sakit kepala yang kerap tanpa lokasi penyetempatan tertentu. Selalunya, rasa sakit ICP diperburuk dengan memiringkan kepala ke depan, berpusing ke sisi, bersin atau batuk. Dalam kes seperti itu, rasa sakit paling sengit pada waktu pagi, apabila aliran cecair serebrospinal ke otak meningkat;
  • bengkak saraf optik;
  • gangguan penglihatan: kebutaan sementara, "kabut" di depan mata, murid yang tidak rata, penurunan tindak balas mata terhadap cahaya;
  • muntah, loya, tidak berkaitan dengan keracunan dan mabuk;
  • kerap berpeluh, sesak nafas, sensitiviti kulit meningkat;
  • kemurungan yang berpanjangan, perubahan mood yang kerap, mudah marah, kelesuan, keletihan;
  • sakit belakang yang kerap;
  • gangguan kesedaran dan gangguan fungsi motor.

Terutama yang serius adalah tekanan intrakranial pada bayi (bayi), yang menampakkan dirinya: peningkatan ukuran kepala anak, dahi yang membonjol, juling, tingkah laku gelisah, regurgitasi yang kerap, tanpa mengira pengambilan makanan. Di samping itu, ibu bapa harus diberi perhatian oleh pelanggaran pergerakan bola mata, fontanelle "melambung", tangisan monoton jangka panjang anak. Pengenalpastian diagnosis yang tepat pada waktunya akan membawa kepada fakta bahawa anak mungkin ketinggalan dalam perkembangannya, kemudian belajar memegang kepalanya, duduk, berjalan, bercakap, dll..

Pada kanak-kanak usia sekolah rendah dan sekolah, gejala tekanan intrakranial adalah:

  • peningkatan keletihan dan kegelisahan;
  • sakit kepala yang teruk;
  • pening dan muntah;
  • juling, sakit di soket mata dan "kilatan terang" di depan mata;
  • apatis, mengantuk, peningkatan kepekaan.

Punca peningkatan tekanan intrakranial

Perlu diperhatikan bahawa peningkatan tekanan intrakranial mungkin disebabkan oleh jumlah cecair serebrospinal yang berlebihan, yang menekan otak. Walau bagaimanapun, ia bukan penyakit bebas dan disebabkan oleh penyakit yang sama sekali berbeza..

Beberapa sebab utama kenaikan ICP adalah:

  • patologi kongenital;
  • pelbagai jenis keradangan: meningitis, ensefalitis, hidrosefalus;
  • pelanggaran proses metabolik, di mana jumlah cecair yang diserap berkurang;
  • sejumlah besar cecair berlebihan dalam badan, kerana jumlah cecair serebrospinal meningkat;
  • penyakit berjangkit: bronkitis, otitis media, gastroenteritis, malaria;
  • hipoksia otak akibat pelbagai kecederaan;
  • keracunan teruk seluruh badan;
  • lebihan vitamin A;
  • berat badan berlebihan.

Selain itu, penyebab umum peningkatan tekanan darah adalah pengambilan ubat hormon tertentu, seperti, misalnya, tiroksin..

PENTING! Kebiasaannya, tekanan intrakranial sekitar 7.5 hingga 15 mm Hg. Bacaan di atas atau di bawah menunjukkan ketidaknormalan. Tekanan melebihi 30 mm Hg menyebabkan penghentian peredaran darah dan aktiviti otak.

Cara memeriksa tekanan intrakranial?

Oleh itu, jika anda mengesyaki anda mempunyai masalah dengan tekanan intrakranial - apa yang perlu dilakukan? Pertama sekali, anda perlu meminta pertolongan daripada pakar neurologi dan membuat rujukan untuk pemeriksaan. Hari ini terdapat beberapa cara untuk mengukur ICP, dan yang paling tepat daripadanya adalah tusukan. Dalam kaedah ini, doktor memasukkan jarum ke dalam saluran tulang belakang, yang disambungkan ke tolok tekanan yang menunjukkan tahap tekanan. Tusukan dilakukan di persekitaran hospital, setelah persiapan pesakit dilakukan dengan teliti.

Adalah mungkin untuk menentukan kira-kira tekanan menggunakan pengimejan resonans magnetik, namun, kerana biaya layanan yang tinggi, prosedur seperti ini jarang dilakukan. Selalunya, ICP ditentukan menggunakan electroencephalography, yang menilai aktiviti otak bioelektrik. Perubahan indikator aktiviti mungkin menunjukkan pelanggaran tekanan intrakranial.

Pemeriksaan oleh pakar oftalmologi, yang melakukan analisis mendalam mengenai fundus, juga akan membantu memeriksa ICP. Sekiranya semasa pemeriksaan seperti itu, pembengkakan saraf optik dikesan, maka ini secara tidak langsung dapat menunjukkan peningkatan tekanan. Dalam kes ini, doktor akan menetapkan prosedur tambahan yang akan membantu mendiagnosis ICP..

Cara mengurangkan tekanan intrakranial di rumah dengan CEPAT

Bagaimana mengurangkan tekanan intrakranial? Diuretik akan membantu anda mengurangkan tekanan intrakranial dengan cepat di rumah: infus hawthorn, pinggul mawar, semanggi padang rumput, lavender, dll. Walau bagaimanapun, sebelum menggunakan kaedah sedemikian, pastikan anda berjumpa doktor..

Ubat rumah semula jadi akan membantu melegakan ICP untuk sementara waktu, tetapi tidak akan menyembuhkan keadaan yang mendasari yang menyebabkan gangguan tekanan. Anda juga boleh memperbaiki keadaan dengan bantuan urutan kepala sendiri. Untuk melakukan ini, anda perlu menggenggam kepala anda dengan jari sehingga ibu jari terletak pada titik di bahagian belakang kepala. Dalam pergerakan bulat, perlu menguli titik-titik ini selama beberapa minit sehari. Meregangkan otot leher akan membantu mengatasi tekanan. Untuk melakukan ini, anda perlu memusingkan kepala ke belakang dan menggunakan tongkat kecil yang bulat untuk meregangkan otot belakang leher dari atas ke bawah. Urut ini harus dilakukan selama 10-15 minit beberapa kali sehari..

Ubat dan pil untuk ICP

Sudah tentu, salah satu rawatan utama untuk rawatan ICP adalah ubat-ubatan..

PENTING! Untuk rawatan tekanan intrakranial, tablet hanya boleh diresepkan oleh doktor. Pengubatan sendiri boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat diperbaiki dan kadang-kadang membawa maut..

Sebagai peraturan, untuk rawatan tekanan intrakranial, doktor menetapkan diuretik seperti Furosemide, Veroshpiron, spasmolytics Tempalgin, No-shpa, Spazmalgon. Dalam kes yang melampau, jika ICP menyebabkan gangguan penglihatan dan kerosakan pada saraf optik, doktor boleh menetapkan ubat kortikosteroid - Prednisolone, Dexamethasone.

Ubat-ubatan rakyat untuk menurunkan tekanan intrakranial

Untuk menghilangkan sakit kepala yang disebabkan oleh tekanan intrakranial, ubat tradisional akan membantu.

PENTING! Kaedah sedemikian secara eksklusif adalah cara untuk meringankan sementara keadaan pesakit, atau langkah tambahan untuk rawatan ubat tradisional utama, dan bukan sebagai ubat lengkap untuk rawatan ICP.

Jadi, antara resipi perubatan tradisional, yang paling berkesan adalah:
- infus dan rebusan herba. Anda boleh menggunakan herba valerian, sage, St. John's wort, ekor kuda, pudina, lavender. 1 sudu besar l. ramuan kering dituangkan dengan air, direbus selama beberapa minit dan kuahnya disuntik sekurang-kurangnya setengah jam. Anda perlu minum ubat seperti itu dalam seperempat gelas tiga kali sehari selama satu bulan, kemudian berehat sebentar;
- warna alkohol. Ubat sakit kepala yang sangat popular adalah alkohol semanggi. Tuangkan bunga semanggi kering ke dalam balang hingga separuh, tuangkan vodka atau alkohol ke bahagian atas. Anda perlu menekan ubat selama dua minggu di tempat yang gelap dan sejuk. Kemudian tincture mesti ditapis dan diminum dua kali sehari selama 1 sudu kecil, setelah dicairkan dengan sedikit air;
- air bawang putih. Untuk menghilangkan rasa sakit dengan ICP, resipi berikut akan membantu: tiga lemon, bersama-sama dengan kulit, harus digiling melalui penggiling daging, tambahkan tiga kepala bawang putih yang dicincang ke dalam campuran lemon. Campurkan semua bahan dengan baik, tambahkan 1.5 liter air rebus biasa dan biarkan selama 24 jam. Minum ubat dalam 1 sudu besar. pada waktu pagi sebelum sarapan selama tiga minggu.

Adakah mungkin untuk menyembuhkan ICP tinggi di rumah dengan cepat?

Tekanan - arteri atau intrakranial - sering menyebabkan sakit kepala. Sekiranya keadaan lebih mudah berlaku dengan tekanan darah, maka bagaimana cara mengurangkan tekanan intrakranial dengan cepat, pesakit tidak mengetahui dengan tepat.

Penyakit yang ditunjukkan bukan hanya disebabkan oleh sakit kepala yang teruk, tetapi juga oleh sejumlah gejala yang tidak menyenangkan.

Oleh itu, adalah penting untuk mengetahui cara menghilangkan tekanan intrakranial dengan cepat dan berkesan di rumah..

Tekanan intrakranial (ICP) - apa itu

Tekanan intrakranial (berbanding dengan tekanan darah) adalah tekanan cecair serebrospinal pada otak.

Cecair serebrospinal adalah cairan serebrospinal, cecair yang terbentuk oleh pengumpulan kapal kecil di otak. CSF mengalir di "ventrikel" otak.

Sekiranya terdapat banyak, tekanan intrakranial akan meningkat. Dengan penurunan jumlah cecair serebrospinal, penunjuk tekanan darah menurun, dan keadaan orang bertambah baik.

Tanda dan gejala ICP

Gejala penyakit muncul dalam kebanyakan kes dengan cara yang sama..

Kanak-kanak atau orang tua mungkin mempunyai ciri khas yang tidak penting.

Pada orang dewasa

Sebelum memahami persoalan bagaimana mengurangkan tekanan intrakranial dengan cepat dan di rumah, anda harus mengkaji gejala penyakit ini. Perlu diperhatikan bahawa tanda-tanda manifestasi berbeza pada lelaki dan wanita..

Wanita dengan tekanan intrakranial yang meningkat merasa tidak sihat, iaitu:

  • peningkatan peluh dan air liur;
  • perubahan kadar jantung;
  • perubahan tekanan darah;
  • pening berterusan kerana tekanan darah tinggi atau rendah;
  • gangguan pendengaran, sakit di leher;
  • masalah dengan ingatan dan pertuturan, penurunan tumpuan;
  • kemerosotan penglihatan sementara (perkembangan patologi dapat didiagnosis);
  • gangguan saluran gastrousus;
  • bengkak muka pada awal pagi atau lewat petang;
  • keletihan cepat;
  • mudah marah.

Pada lelaki, tidak banyak gejala yang menjadi ciri khasnya. Perkara-perkara berikut diserlahkan di sini:

  • sesak nafas dan perubahan pernafasan lain (baik dengan sedikit aktiviti fizikal dan tanpa aktiviti sebelumnya);
  • masalah penglihatan secara tiba-tiba - mata kabur atau berkelip ketika badan membongkok;
  • perbezaan petunjuk tekanan darah;
  • mudah marah dan agresif;
  • penurunan nada otot - kerja fizikal yang dilakukan sebelum ini menjadi di luar kekuatan tekanan intrakranial;
  • sakit berdenyut di kepala (kebanyakannya pada waktu petang).

Akibatnya, perlu menggunakan kaedah untuk mengurangkan tekanan intrakranial. Adalah disyorkan untuk berjumpa doktor dan menjalani diagnosis yang komprehensif. Penting untuk menentukan penyebab gejala di atas..

Pada orang tua

Ketika ditanya bagaimana menurunkan tekanan intrakranial di rumah, kebanyakan orang tua menjawab: "Kami menurunkan tekanan darah dengan ubat." Semuanya benar, tetapi hanya jika ia benar-benar mengenai tekanan intrakranial.

Dengan bertambahnya usia, darah seseorang menjadi lebih tebal, dan orang tua membingungkan peningkatan parameter intrakranial dan arteri.

Tekanan intrakranial pada usia tua selalu meningkat, yang dijelaskan oleh proses fisiologi.

Terdapat kelemahan aliran darah di dalam tengkorak (ini ditunjukkan oleh sakit kepala dan gejala lain yang disenaraikan di atas untuk lelaki dan wanita).

Ciri khasnya adalah bahaya membawa diri ke serangan jantung atau strok. Semua gejala meningkat secara beransur-ansur, sebab itulah tubuh tidak dapat pulih dengan sendirinya dan cepat.

Akibatnya, orang tua menghadapi sakit kepala, mual, muntah, iskemia serebrum pada masa yang sama.

Selalunya semuanya berakhir dengan keadaan pra-stroke, apabila orang tua dapat melihat gangguan dalam aktiviti motorik, gangguan pertuturan, gangguan fungsi menelan, lumpuh separa atau lengkap.

Sebab-sebab tekanan darah tinggi pada orang tua dijelaskan oleh ciri fizikal tubuh manusia. Tidak mungkin mengubah sesuatu.

Tetapi untuk mengelakkan peningkatan indikator yang cepat, perlu menjalani pemeriksaan berkala. Juga penting untuk mematuhi cadangan pencegahan, yang akan dibincangkan di bawah..

Pada kanak-kanak

Sangat sukar untuk menghilangkan tekanan intrakranial yang mengganggu anak di rumah..

Di sini, hanya ada satu masalah yang timbul - bagaimana memahami bahawa bayi (misalnya, bayi) bimbang akan sakit kepala kerana pengumpulan cecair serebrospinal yang berlebihan.

Penting untuk mengetahui apa sebenarnya yang menyebabkan peningkatan ICP pada kanak-kanak, dan apakah gejala penyakit ini.

Lebih mudah mengenali tekanan intrakranial pada bayi. Patologi sering berkembang di rahim. Terdapat pelanggaran penyerapan cecair, yang menyebabkan pembentukan patologi semasa kelahiran anak, di antaranya:

  • peningkatan saiz kepala pada bayi sejurus selepas kelahiran - pemeriksaan penuh dilakukan untuk menentukan patologi, termasuk ultrasound;
  • dahi yang menonjol tidak khas;
  • strabismus;
  • tingkah laku gelisah;
  • regurgitasi yang kerap berlaku tanpa mengira pengambilan makanan;
  • gangguan dalam pergerakan bola mata;
  • fontanelle yang diperbesar;
  • tangisan kanak-kanak - panjang dan monoton.

Sekiranya tanda-tanda yang ditunjukkan dijumpai, ibu bapa harus menjalani pemeriksaan penuh dengan anak untuk mengecualikan perkembangan patologi.

Berdasarkan fakta hasil yang diperoleh, doktor akan memberikan rawatan, yang menunjukkan cara paling berkesan untuk menurunkan ICP dengan cepat.

Saranan sedemikian harus diterapkan bukan hanya ketika anak tidak sihat, tetapi selalu.

Kurangnya rawatan tepat pada masanya menyebabkan kelewatan perkembangan anak - dia mula memegang kepalanya lebih lambat daripada kanak-kanak lain, untuk duduk; terdapat kelewatan dalam perkembangan pertuturan.

Bagi kanak-kanak prasekolah dan pelajar sekolah, manifestasi berikut adalah ciri:

  • keletihan dan kegelisahan - tingkah laku anak sering berubah tanpa mengira keadaan;
  • sakit kepala - jika bayi tidak bercakap, dia akan memukul kepala di kepala;
  • loya dan muntah - tidak dijelaskan oleh tabiat pemakanan;
  • sakit pada soket mata, kegelapan atau lingkaran terang di depan mata, juling secara beransur-ansur berkembang;
  • hipersensitiviti, apatis, mengantuk, infantilisme dalam tingkah laku dan keinginan untuk melakukan sesuatu.

Sebarang ubat mesti diambil dengan tekanan intrakranial dengan kebenaran doktor. Rawatan diri sering membawa kepada kesan sampingan.

Cara menurunkan dengan betul

Cara menurunkan tekanan intrakranial di rumah, hanya doktor yang harus menentukan.

Sama ada ubat atau perubatan tradisional, semua rawatan hanya dilakukan di bawah pengawasan ketat doktor..

Penting untuk menilai keadaan pesakit. Ini akan membantu menentukan apa yang harus dilakukan dengan tekanan intrakranial, bagaimana membuang ICP di rumah.

Kaedah tradisional

Apabila patologi dikesan dalam tubuh manusia, doktor terutamanya membincangkan kaedah perubatan tradisional.

Dalam kebanyakan kes, ubat dipilih untuk pesakit, yang dengan cepat mengurangkan tekanan intrakranial, yang secara signifikan memperbaiki keadaan pesakit.

Tetapi ada kaedah lain untuk merawat tekanan kranial di rumah dan mengurangkan pengeluaran cecair serebrum..

Terapi konservatif

Untuk mengurangkan pengeluaran CSF dalam cecair serebrospinal dalam kebanyakan kes, doktor mengesyorkan agar anda mengikuti cadangan pencegahan ICP.

Tetapi dengan peningkatan tekanan intrakranial, pesakit beralih ke penggunaan ubat-ubatan. Perkara ini dibenarkan jika anda tahu dengan tepat apa yang harus diambil dengan peningkatan prestasi yang mendadak..

Pada masa ini, pakar menetapkan ubat berikut untuk tekanan intrakranial:

  1. Diuretik adalah ubat berdasarkan acetazolamide atau furosemide. Mereka membolehkan anda membuang lebihan cecair dari badan dengan cepat dengan cara semula jadi. Hasilnya, kesejahteraan pesakit bertambah baik. Kaedah terapi seperti itu tidak boleh disebut kuratif, kerana ubat ini mempunyai kesan cepat dan jangka pendek..
  2. Ubat vasoaktif. Ubat ini diresepkan jika perlu untuk meningkatkan aliran darah di otak. Peredaran yang stagnan atau buruk mengakibatkan kekurangan bekalan oksigen normal ke sel otak. Ini ditunjukkan lagi, misalnya, oleh gangguan ingatan. Berkenaan dengan kanak-kanak, genangan dan kelewatan perkembangan. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, perlu mengambil ubat vasoaktif berdasarkan magnesium sulfat untuk vasodilasi..
  3. Kortikosteroid. Selalunya disyorkan sebagai ubat profilaksis. Membantu menormalkan dan mengurangkan pengeluaran cecair serebrospinal.
  4. Ubat homeopati. Mereka diresepkan sesuai dengan masalah pesakit, kehadiran tabiat buruk. Dadah tidak boleh dibuang kerana ia membantu mengurangkan intensiti tekanan intrakranial.
  5. Nootropik. Diperlukan untuk meningkatkan fungsi kognitif dan meningkatkan metabolisme pada neuron otak. Ini mendorong aliran keluar cecair serebrospinal tepat pada masanya..
  6. Sebarang penyediaan dengan asid amino. Mereka membantu dalam kerja otak ketika seseorang perlu melakukan aktiviti otak yang aktif (sama ada belajar atau bekerja).

Sebagai kaedah terapi, ubat penghilang rasa sakit biasa digunakan, yang dapat menghilangkan rasa tidak selesa yang menyertainya.

Cara yang tidak konvensional

Dalam persoalan bagaimana menyembuhkan tekanan intrakranial di rumah dengan berkesan, ada juga kaedah ubat alternatif. Mereka tidak akan dapat merawat penyakit dalam keadaan kecemasan, tetapi anda boleh memperbaiki keadaannya.

Ia dibenarkan menggunakan decoctions dan infusions hanya dengan kebenaran doktor. Sebilangan besar ramuan yang digunakan dalam penyediaan penyelesaian mempunyai kontraindikasi, seperti penyakit jantung, darah tinggi dan patologi lain.

Dalam kes ini, diagnosis lengkap pesakit diperlukan..

Kaedah rawatan ini tidak selalu membawa kepada hasil yang cepat, tetapi mungkin untuk mengatasi tekanan intrakranial dengan cara ini untuk waktu yang lama..

Hasilnya adalah rawatan di rumah yang sangat baik untuk tekanan intrakranial, serta pencegahan, yang berkesan untuk orang, misalnya, yang berumur.

Infus dan tincture, decoctions, inhalation and compress, dan bahkan latihan terapi membantu menghilangkan tekanan intrakranial dengan cepat atau mencegah peningkatan penunjuk. Dan bagaimana menggunakannya, akan diterangkan kemudian..

Pewarna

Kumpulan ini merangkumi alkohol alkohol dan infusi pada air. Antara yang paling berkesan adalah resipi berikut:

  1. Infusi lavender. Satu sudu larutan hancur dan pra-kering dituangkan ke dalam 0.5 liter air mendidih. Biarkan infus selama 1 jam untuk memasak. Minum dalam bentuk tegang setiap kali sebelum makan satu sudu besar. Rawatan berterusan selama sebulan. Kemudian mereka berehat sebentar, kemudian meneruskan rawatan.
  2. Tekstur bunga semanggi. Anda perlu mengambil balang liter dan mengisinya separuh dengan bunga semanggi. Tuangkan hingga penuh dengan vodka dan biarkan selama 2 minggu untuk meresap di tempat yang gelap. Ambil satu sudu teh tiga kali sehari selama sebulan.
  3. Infusi berdasarkan bawang putih dan lemon. Sebiji kepala bawang putih dan 2 lemon digulung dalam penggiling daging dan dituangkan dengan satu liter air, dibiarkan selama sehari. Sebaiknya minum untuk rawatan 1/3 cawan sebelum tidur, yang membantu dengan insomnia dan tekanan intrakranial. Sekiranya anda minum infus pada waktu pagi, seseorang akan terganggu oleh rasa mengantuk..

Gunakan infus dan tingtur sesuai dengan ciri-ciri badan. Sekiranya terdapat risiko terkena reaksi alergi, lebih baik meninggalkan rancangannya..

Merebus herba

Herba membantu tekanan intrakranial, kerana mengandungi asid amino dan tanin. Sifat antioksidan dengan penyingkiran toksin dari badan tepat pada masanya memberi kesan positif terhadap keseimbangan air.

Akibatnya, pesakit tidak perlu minum diuretik untuk melegakan dengan cepat. Untuk menstabilkan keadaan mereka, resipi berikut untuk menyediakan decoctions digunakan:

  1. Merebus tunas poplar hitam. Buah pinggang dalam jumlah satu sudu dituangkan dengan segelas air dan direbus dengan api kecil selama 15 minit selepas mendidih. Minum setengah gelas sebelum makan selama 20 hari. Rehatkan 20 hari dan ulangi rawatan.
  2. Merebus cawangan mulberry. Dahan dituai pada musim panas, dikeringkan dan dihancurkan. 2 sudu besar koleksi ini harus dicurahkan dengan satu liter air dan direbus. Setelah tahan selama 20 minit dengan api kecil dan ambil dalam bentuk tegang dalam gelas sebelum makan beberapa kali (tidak lebih dari 3 kali) sehari.
  3. Merebus lavender. Satu sendok teh bunga cincang dan kering dituangkan dengan segelas air mendidih, dikirim ke kompor, direbus dan dibiarkan meresap selama setengah jam. Ambil satu sudu pada waktu malam selama sebulan.

Kaedah rawatan tradisional seperti ini membantu penyingkiran lebihan cecair dari badan tepat pada masanya, termasuk cecair serebrospinal.

Penyedutan dan kompres

Doktor mengesyorkan menggunakan penyedutan daun salam untuk mengurangkan tekanan intrakranial dengan cepat. Untuk melakukan ini, rebus rebusan, tuangkan 5 daun dengan satu liter air.

Untuk menyediakan kuah - ini bermaksud mendidih dan tahan dengan api kecil selama 3-5 minit.

Bantuan yang diberikan harus digunakan setelah kuahnya sejuk sedikit. Digunakan dengan cara biasa - mereka membungkuk di atas kuali, sebelumnya menutup kepala mereka dengan tuala atau selimut, dan menghirup wap merebus tidak lebih dari 7 minit.

Keadaan pesakit dapat diatasi dengan kompres yang dibuat sesuai dengan resipi berikut:

  1. Kompres alkohol dengan minyak kapur barus. 2 sudu alkohol dicampurkan dengan 50 ml minyak. Semuanya dicampur dengan teliti dan disapu ke kulit kepala. Lebih baik melakukan ini pada waktu malam, memakai topi getah dan membungkus kepala anda dengan selendang. Pada waktu pagi, basuh dengan menggunakan syampu. Penyakit ini akan reda untuk jangka masa yang panjang sekiranya rawatan dijalankan selama 10 malam.
  2. Memampatkan dengan lobak dan lobak. Campurkan dua bahan dalam jumlah yang sama, setelah menggosok sayur-sayuran akar pada parut halus. Jumlah yang dihasilkan disebarkan pada kapas atau kain kasa dan disapukan pada betis kaki selama 20 minit. Kompres yang ditunjukkan membantu menghilangkan sakit kepala yang teruk.
  3. Memampatkan pudina. Kompres pudina cepat disiapkan dan dapat menghilangkan sakit kepala dalam beberapa minit. Untuk memasak, anda memerlukan 6 sudu pudina cincang, tuangkan 0.5 liter air dan rebus dengan api kecil selama 10 minit. Seterusnya, kain kasa atau selendang dicelupkan ke dalam kaldu yang sedikit disejukkan, diperah dan disapukan ke kepala.

Ubat di atas membantu menghilangkan sakit kepala dengan cepat kerana pelepasan tekanan intrakranial. Adalah tidak praktikal untuk menggunakan penyedutan dan kompres untuk pencegahan.

Latihan terapeutik dan prosedur lain

Anda perlu menyediakan senarai latihan terapi yang dapat membantu menghilangkan rasa sakit dengan cepat dan berkesan..

Dalam kes ini, diperlukan untuk menurunkan nada vaskular, di mana bahagian atas leher dan kepala dipijat dengan hujung jari. Prosedur dan kaedah lain juga membantu:

  • menggosok tangan dan kaki;
  • kompres sejuk di dahi;
  • berhenti merokok dan minum kopi, alkohol;
  • berdiet (dilarang makan makanan pedas).

Bagi gimnastik pemulihan, ia mesti digunakan secara berkala untuk mengelakkan peningkatan prestasi. Oleh itu, latihan berikut dianggap berkesan:

  • kepala condong ke sisi - ia mesti dilakukan beberapa kali pada siang hari;
  • putaran kepala - dilakukan pada waktu siang jika boleh (senaman dilarang di hadapan osteochondrosis serviks);
  • urut dengan tongkat (pen atau pensil) - dengan kedua tangan mereka merebut objek, meletakkannya di belakang kepala dan memegangnya ke atas dan ke bawah bahagian bawah belakang kepala;
  • regangan - dilakukan pada waktu pagi dan petang dalam keadaan selesa bagi pesakit;
  • senaman pernafasan - sambil duduk dalam posisi, menarik nafas dalam-dalam melalui hidung, menahan nafas dan kemudian menghembus nafas melalui mulut, melipat bibir anda dengan tiub.

Semasa melakukan latihan sederhana, perhatikan keadaan pesakit. Di atas adalah satu set latihan yang dapat dilakukan oleh setiap pesakit. Semua gimnastik tidak lebih dari 5 minit, tetapi anda perlu melakukannya 3-4 kali sehari.

Pengurangan tekanan yang cepat di rumah (cadangan)

Dalam persoalan bagaimana melegakan sakit kepala dengan cepat, kaedah digunakan untuk menghilangkan tekanan intrakranial dalam beberapa minit.

Kaedahnya berkesan, tetapi selalunya tidak boleh digunakan. Sekiranya seseorang sering bimbang tentang gejala peningkatan petunjuk, lebih baik berjumpa doktor.

Sementara itu, cara berikut untuk menghilangkan kesakitan dengan cepat dibenarkan:

  1. Penerimaan hawthorn. Sebarang warna alkohol lain dibenarkan - pinggul mawar, lavender, semanggi (dan jenis lain). Cukup dengan minum satu sudu teh tincture semasa sakit kepala yang teruk.
  2. Mengambil sebarang diuretik. Di sini ubatnya diambil, dibeli di farmasi atau disediakan di rumah. Jadi, teh hijau biasa mempunyai kesan diuretik. Tetapi ia mungkin tidak memberikan hasil yang cepat..
  3. Mengambil ubat sakit. Dianjurkan untuk mengambil antispasmodik yang menghilangkan vasospasme, menormalkan aliran darah dan cecair serebrospinal.
  4. Urut kepala sendiri. Akupresur dilakukan dengan membungkus kepala dengan tangan anda sendiri. Urut titik dengan hujung jari, ubah kedudukan tangan setiap minit. Urutan dijalankan selama 5 minit.

Untuk penggunaan ubat-ubatan untuk menghilangkan masalah dengan cepat, disarankan untuk berjumpa doktor terlebih dahulu.

Pencegahan tekanan darah

Dalam masalah bagaimana mengurangkan tekanan intrakranial, mustahil dilakukan tanpa pencegahan. Dalam kes ini, hanya sekatan berikut yang berlaku:

  • jangan menyusahkan diri dengan tekanan fizikal dan mental - sebarkan;
  • makan seimbang - pemakanan menyumbang kepada penyingkiran cecair tepat pada masanya dari badan;
  • penghentian alkohol dan merokok yang lengkap - tabiat buruk ini menyebabkan penyempitan saluran kepala, yang menyebabkan genangan darah dan peningkatan cecair serebrospinal;
  • kerap berjalan di udara segar;
  • latihan biasa - berbasikal di udara segar, berenang;
  • keengganan untuk berjemur pada musim panas - tidak digalakkan tinggal lama di bawah sinar matahari.

Penting untuk mengikuti cadangan yang dikemukakan secara komprehensif, yang membantu dalam mencegah peningkatan tekanan intrakranial.

kesimpulan

Pelanggaran aliran keluar cecair serebrospinal boleh mengakibatkan akibat yang paling berbahaya bagi seseorang (contohnya, ia sering menyebabkan strok).

Untuk mengelakkan ini berlaku, penting untuk mengetahui dengan tepat bagaimana dan kaedah apa untuk mengurangkan tekanan intrakranial yang akan digunakan, untuk menurunkan penunjuk dengan cepat dan berkesan.

Semua yang disebutkan di atas dapat membantu, tetapi kaedah ini mesti digunakan dengan ketat mengikut arahan..