Utama > Trauma

Cara menghilangkan pening di rumah - kaedah rawatan

Pening boleh berlaku kerana pelbagai sebab, termasuk alasan yang tidak berbahaya dan penyakit serius. Seseorang dapat menstabilkan keadaannya sendiri di rumah dengan bantuan ubat-ubatan rakyat, dan juga ubat pertolongan cemas. Sekiranya kepala berputar secara sistematik, maka perlu mencari alasan untuk ini, untuk diperiksa, kerana ini dapat membahayakan nyawa pesakit..

  1. Punca pening
  2. Diagnostik dan rawatan
  3. Pertolongan cemas
  4. Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat
  5. Cadangan dan nasihat

Punca pening

Pening adalah keadaan apabila seseorang kehilangan kestabilan dan orientasi, nampaknya ruang di sekelilingnya bergerak. Sensasi ini timbul kerana gangguan dalam kerja sistem vestibular, visual dan taktil. Sebab-sebab ini mungkin yang paling tidak berbahaya, yang tidak menimbulkan ancaman terhadap nyawa atau kerosakan kesihatan:

  • Kekurangan zat makanan. Kepala boleh pening bukan hanya dengan berpuasa yang berpanjangan, tetapi juga disebabkan oleh makanan yang tidak dijawab pada waktu pagi atau petang. Dalam kes ini, disyorkan untuk makan makanan yang padat, minum sesuatu yang manis, dan sensasi yang tidak menyenangkan akan berlalu dengan sendirinya..
  • Keletihan. Beban berlebihan, tekanan, kurang tidur mempengaruhi keadaan sistem saraf. Atas sebab ini, bukan sahaja pening boleh muncul, tetapi juga gejala lain - migrain, kelemahan dalam badan, sakit saraf, dan sejenisnya..
  • Kehamilan. Sekiranya kepala tidak sering berputar semasa kehamilan, tetapi tidak ada yang perlu dibimbangkan, ini adalah salah satu gejala toksikosis.
  • Pendarahan yang banyak semasa haid. Oleh kerana kehilangan zat besi, kelemahan, pening mungkin berlaku, sekiranya gejala semasa hari-hari kritikal terjadi secara berterusan, perlu berjumpa doktor - dia akan memberi ubat kontraseptif hormon yang menstabilkan keadaan.

Juga, alasannya adalah kenaikan mendadak dari kedudukan mendatar, kekurangan udara di dalam bilik, aktiviti fizikal yang berlebihan. Sekiranya kehilangan orientasi di ruang berlaku sekali atau dalam keadaan tertentu, maka tidak ada yang perlu dibimbangkan.

Anda harus pergi ke kemudahan perubatan sekiranya pening tiba-tiba dan kerap. Sebab-sebab ini mungkin berikut:

  • Anemia kekurangan zat besi. Ini adalah salah satu sebab yang paling biasa. Seseorang kelihatan sakit, pucat, pengsan berlaku, kelemahan dan keletihan terasa di badan. Sementara itu, tidak perlu diketahui mengenainya. ”
  • Penyakit tulang belakang serviks - trauma, chondrosis leher, spondylosis. Biasanya pesakit mengalami sakit leher yang teruk, dan dengan pergerakan tiba-tiba, gilirannya, kepala mula berpusing dengan lebih kuat.
  • Kekurangan Vertebrobasilar. Tanpa rawatan dan terapi, patologi dapat berkembang menjadi bentuk kronik. Penyakit ini dicirikan oleh gejala seperti mual dan muntah, kelemahan, kesihatan yang buruk, gangguan dalam kerja organ visual.
  • Pelanggaran bekalan darah ke telinga dalam dan bahagian otak. Biasanya, pening berlaku apabila anda berada dalam satu posisi untuk waktu yang lama - duduk atau berbaring. Terdapat sakit teruk di leher, ketegangan, ketidakselesaan.
  • Pening psikogenik. Ia berlaku pada orang yang terlalu beremosi. Kekeliruan, keletihan, histeria, ketakutan, migrain muncul.
  • Tekanan arteri. Apabila tekanan meningkat atau turun, seseorang merasakan kelemahan, ketidakstabilan, kehilangan kawalan terhadap badannya, keletihan.
  • Vertigo. Penyakit radas vestibular, yang dicirikan oleh gangguan penghantaran maklumat dari pinggiran ke pusat saraf. Selalunya disertai oleh otitis media, mual dan muntah, kelemahan dalam badan.

Dengan gangguan mental, serta masalah psikologi, pening juga tidak biasa. Contohnya, semasa tempoh kemurungan berlarutan, fobia, serangan panik, psikosis, halusinasi, dan sejenisnya.

Diagnostik dan rawatan

Rawatan penyakit akan bergantung pada diagnosis. Pada mulanya, seseorang perlu berjumpa dengan pakar neurologi. Doktor akan menetapkan pemeriksaan menyeluruh, akibatnya ubat atau prosedur tertentu akan ditetapkan. Sekiranya disyaki anemia kekurangan zat besi, pesakit harus menjalani ujian darah.

Adalah tidak biasa bagi pakar untuk menetapkan ubat tambahan untuk mengatasi penyebab pening dan memaksimumkan keberkesanan rawatan. Ini boleh menjadi antidepresan, suplemen vitamin, antihistamin, antipsikotik, nootropik, dan sebagainya. Tidak mungkin mengambil ubat sendiri tanpa berjumpa doktor, kerana ini dapat meningkatkan gejala.

apa yang perlu dilakukan apabila anda merasa pening

Pertolongan cemas

Selalunya, kepala mula berpusing secara tiba-tiba dan tidak disangka-sangka, jadi seseorang perlu diberi pertolongan cemas untuk mengelakkan pengsan:

  1. Dianjurkan untuk berbaring di tempat tidur atau, jika tidak mungkin untuk mengambil posisi mendatar, duduk dan lipat tangan anda di lutut atau meja, meletakkan kepala anda di atasnya.
  2. Anda perlu memejamkan mata, berehat dan menghabiskan 1-2 minit dalam kedudukan ini. Sekiranya keadaan tidak bertambah baik, anda tidak boleh bangun, anda mesti menunggu saat kepala berhenti berpusing.
  3. Apabila anda merasa sedikit lebih baik, disyorkan untuk makan atau minum sesuatu yang manis: teh, lolipop, gula batu. Dengan meningkatkan tahap glukosa dalam badan, anda dapat dengan cepat mencapai normalisasi keadaan normal anda..
  4. Setengah jam atau satu jam selepas kejadian, anda harus makan, terutamanya jika orang itu lapar sebelumnya. Makanan harus ringan, tetapi sedap - bijirin, bijirin, buah-buahan, sayur-sayuran, produk tenusu sesuai.
  5. Untuk melegakan pening, anda perlu menarik nafas panjang dan menarik nafas, semasa berada dalam keadaan duduk atau berbaring. Pada hari ini anda tidak boleh merokok, minum minuman beralkohol, walaupun dalam jumlah kecil.

Terdapat juga ubat-ubatan khas yang dapat menormalkan kesejahteraan pesakit, tetapi anda tidak boleh meminumnya terlalu kerap tanpa berjumpa doktor. Sekiranya anda mengalami pening yang teruk, anda boleh minum Ibuprofen atau Pentalgin.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Anda dapat menghilangkan pening di rumah dengan cepat. Ubat-ubatan rakyat berikut akan membantu dengan ini:

  • teh halia;
  • jus bit;
  • jus lobak merah;
  • jus delima;
  • jus limau gedang;
  • warna bunga raya;
  • teh yang diperbuat daripada biji dan pasli;
  • infusi dill;
  • alkohol warna bawang putih;
  • merebus hawthorn merah;
  • kaldu rosehip;
  • teh hijau dengan beberapa tetes cuka sari apel;
  • teh balsem lemon;
  • teh pudina;
  • Teh melati;
  • teh limau.

Minuman perlu diminum sepanjang hari setelah rasa tidak enak muncul. Mudah memasaknya walaupun di rumah, sementara resipi mudah akan membantu menghilangkan pening dan loya hanya dalam 10-15 minit. Anda perlu mendidih air dan tuangkannya lebih dari 1-1,5 sudu teh tumbuhan kering. Herba boleh dicampur satu sama lain dengan menambahkan madu atau gula ke dalamnya. Juga disyorkan untuk meminumnya dengan gigitan dengan buah-buahan manis atau buah-buahan kering, kacang, beri.

Teh, jus dan tincture pada ramuan ubat hanya berkesan jika kepala berpusing sekali - kerana terlalu banyak kerja, kurang tidur, kelaparan dan seumpamanya. Sekiranya fenomena ini kerap berlaku, maka hanya ubat yang dapat membantu dan rawatan di rumah tidak akan berguna..

Aromaterapi tidak kurang berkesan. Pudina, rosemary, kapur barus, pokok teh, mawar, minyak sitrus dapat membantu jika kepala anda tidak terlalu pening. Anda tidak boleh mandi bersama mereka, kerana berada di dalam air panas atau suam ketika anda merasa tidak sihat dan kehilangan orientasi adalah kontraindikasi. Bau minyak atau garam aromatik harus disedut dalam masa 1-2 minit. Anda juga boleh membeli lilin wangi khas yang mengandungi bahan semula jadi.

Cadangan dan nasihat

Rawatan di rumah paling berkesan apabila anda menjalani gaya hidup sihat. Beberapa cadangan dan petua mudah akan membantu dengan ini:

  • Rezim harian. Penting untuk tidur dan bangun pada masa yang sama tanpa membuat jurang yang panjang antara tidur. Sekiranya seseorang tertidur, maka pada awal malam, kemudian lebih dekat ke pagi, maka kepala akan terus berputar, yang mana gejala lain juga akan ditambahkan.
  • Pemakanan yang betul. Anda perlu memantau diet anda. Ia mesti mengandungi produk yang mengisi semua mineral dan vitamin. Sebaiknya berhenti minum alkohol, kopi, makanan masin dan manis, atau memakannya secara sederhana, tanpa makan berlebihan.
  • Aktiviti fizikal dan gaya hidup. Seseorang yang menghabiskan banyak masa dalam keadaan duduk harus kerap bersenam. Anda perlu memanaskan sekurang-kurangnya setiap setengah jam selama beberapa saat. Lebih baik jika anda bersenam secara teratur - ini adalah cara lain untuk menormalkan keadaan anda dan menyembuhkan pening di rumah. Tetapi anda hanya perlu memanaskan badan sekiranya orang itu merasa baik dan tidak kehilangan arah..
  • Berjalan di udara terbuka. Walaupun tinggal sebentar di udara segar akan membantu menormalkan kesejahteraan, terutamanya jika pesakit menghabiskan sebahagian besar waktunya di bilik yang sesak. Anda juga harus membuka tingkap sebelum tidur, mengudarakan apartmen lebih kerap atau membeli pelembap udara khas.
  • Kesan haba. Bagi orang yang mengalami pening yang teruk, pad pemanasan biasa akan menjadi kaedah rawatan lain yang berkesan di rumah. Ia harus disapu di bahagian belakang kepala sambil berbaring. Sebaiknya tahan sekurang-kurangnya 10 minit.
  • Urut. Mengurut kuil dan bahagian belakang kepala akan membantu kedua-duanya setelah pening dan ketinggiannya. Anda tidak boleh memberi terlalu banyak tekanan di kepala anda. Anda boleh menggunakan alat urut tangan khas atau sisir konvensional dengan sebilangan besar gigi..

Dengan pening yang kerap, anda harus memperhatikan kualiti tidur. Tidak digalakkan tidur tanpa bantal atau, sebaliknya, di atas bantal yang terlalu tinggi. Ini sangat penting untuk penyakit tulang belakang serviks. Adalah mungkin untuk mengurangkan atau menghilangkan pening dengan osteochondrosis sepenuhnya jika anda memilih bantal yang selesa agar leher tidak melebar ketika tidur. Sementara itu, tidak perlu diketahui mengenainya. ”

Pada waktu pagi, anda harus melakukan beberapa latihan fizikal - mengayunkan lengan, memusingkan kepala, membongkok, meregangkan batang badan ke atas, peregangan ringan.

Mengapa kepala saya berputar dan mual, mengapa ia berbahaya?

UtamaNurologi Pening Mengapa pening dan sakit, mengapa ia berbahaya?

Mengapa anda pening dan sakit? Sebab utama

Untuk memahami mengapa kepala berpusing dan mual, pertama kita akan menentukan konsep apa itu pening. Ia juga dipanggil vertigo. Ini adalah perasaan seseorang bahawa tubuhnya berputar atau semua objek di sekitarnya berputar di sekelilingnya. Ia boleh disebabkan oleh sebab fisiologi yang tidak berbahaya atau rangsangan luaran, misalnya:

  • kerana gangguan teruk, tekanan emosi, kejutan saraf;
  • berpusing di sekitar diri anda atau di atas karusel;
  • takut ketinggian jika seseorang terlalu tinggi dan memandang ke bawah;
  • ketakutan ketika melihat darah;
  • dengan penyakit bergerak dalam pelbagai jenis pengangkutan;
  • selepas mengambil ubat, sebagai kesan sampingan;
  • selepas minum alkohol;
  • kerana insomnia;
  • semasa kehamilan;
  • sekiranya berlaku keracunan;
  • secara solar atau haba.

Pening seperti itu cepat berlalu dan tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan manusia. Anda hanya perlu menghapuskan punca yang menyebabkan ketidakselesaan itu.

Tetapi pening, disertai dengan gejala seperti itu, tidak dapat diabaikan:

  • loya berubah menjadi muntah;
  • cephalalgia (sakit kepala);
  • koordinasi pergerakan yang lemah;
  • bunyi di telinga;
  • masalah pendengaran;
  • kehadiran pelepasan dari telinga;
  • kelemahan lengan dan kaki.

Penyakit menyebabkan pening dan loya

Sekiranya sering, tanpa sebab fisiologi atau pengaruh luaran, seseorang itu pening dan sakit, maka malaise tersebut boleh disebabkan oleh adanya penyakit berbahaya pada seseorang. Mari pertimbangkan semuanya dengan teratur.

Anemia

Ini adalah keadaan apabila darah seseorang mempunyai hemoglobin rendah. Ia bertanggungjawab untuk mengangkut oksigen ke seluruh badan. Sekiranya terdapat sedikit hemoglobin, maka organ mula mengalami kebuluran oksigen, yang menyebabkan kelemahan umum, pening dan mual yang kerap. Selera makan berkurang, kulit menjadi pucat, kekuningan. Rawatan merangkumi ubat khas, pemakanan seimbang dan rehat.

Hipoglikemia

Penyakit ini dicirikan oleh penurunan jumlah gula di dalam badan. Glukosa memberi otak nutrien dan tenaga. Kekurangannya menyebabkan sakit kepala, mengantuk berterusan, mual, pening, gegaran tangan dan kaki. Ia berkembang dengan pemakanan yang buruk atau diet yang panjang dan ketat, diabetes mellitus dan tumor pankreas yang ganas.

Hipertensi

Tekanan darah tinggi disertai dengan pening, tinitus, kegelapan mata, dan loya. Gejala-gejala ini paling ketara ketika terjadi krisis, ketika terjadi lonjakan tekanan darah yang tajam. Keadaan ini tidak boleh dibiarkan berlaku. Penyakit ini sangat berbahaya dan boleh menyebabkan infark miokard atau strok..

Hipotensi

Hipotensi merujuk kepada tekanan darah yang terlalu rendah dan hampir selalu disertai dengan loya, pening, cephalalgia, dan berpeluh. Penyakit ini biasanya berlaku pada wanita dan remaja. Berbanding dengan hipertensi, penyakit ini dianggap tidak begitu berbahaya, tetapi sangat penting untuk berjumpa doktor.

Dystonia vegetovaskular

Sekiranya seseorang kadang-kadang pening dan muntah, maka ini mungkin merupakan gejala penyakit neurologi - VSD. Dengan dystonia vegetatif-vaskular, kekejangan vaskular dan perubahan tekanan darah secara tiba-tiba berlaku.

Penyakit Meniere

Penyakit ini berlaku dengan patologi telinga dalam dan alat vestibular, organ yang bertanggungjawab untuk keseimbangan. Dalam keadaan lanjutan, gangguan pendengaran, pening, munculnya bunyi luar di telinga dan loya, yang boleh menyebabkan muntah, diperhatikan.

Migrain

Ini adalah sakit kepala yang menyakitkan yang mungkin tidak lama hilang. Oleh kerana itu, ia sering disertai dengan loya, pening dan sebilangan besar gejala yang tidak menyenangkan. Paling biasa pada wanita.

Penyakit ENT

Penyakit berjangkit organ ENT, seperti sinusitis, otitis media, labirinitis, dan lain-lain, juga sering disertai dengan pening. Kadang kala ia boleh menyebabkan mual.

Neoplasma di otak, baik ganas dan jinak

Seseorang mungkin tidak mengetahui dengan segera mengenai pertumbuhan tumor di kepala. Ketika tumbuh, ia mula menekan bahagian otak, yang menyebabkan sakit kepala, rasa kenyang di kepala, mual, muntah, demam dan pening. Setiap kali keadaan seseorang bertambah buruk. Di sini anda perlu bertindak dengan pantas dan secepat mungkin. Oleh itu, tidak perlu ada persoalan mengenai rawatan diri. Hanya menarik minat profesional yang berkelayakan dan berpengalaman!

Jangkitan saraf

Ini adalah penyakit otak yang sangat berbahaya yang boleh disebabkan oleh virus, bakteria, kulat dan protozoa. Yang paling biasa adalah meningitis dan ensefalitis. Mereka dicirikan oleh sakit kepala yang teruk, kesedaran yang lemah, demam dan muntah..

Hipertensi intrakranial

Dengan perkembangan tekanan intrakranial yang meningkat, cecair terkumpul di tisu otak, yang mula menekan ujung saraf. Ia menyebabkan cephalalgia, pening, dan loya..

Yang dinyatakan di atas tidak semua penyakit di mana terdapat serangan mual dan pening. Mereka juga boleh kerana beberapa sebab lagi:

  • masalah penglihatan;
  • hipersomnia;
  • kecederaan otak trauma;
  • osteochondrosis serviks;
  • penyakit sistem pencernaan;
  • sindrom hiperventilasi;
  • gangguan irama jantung;
  • serangan jantung;
  • kecacatan jantung;
  • strok.

Semua penyakit ini memerlukan kemasukan tepat waktu ke hospital dan terapi serius. Jika tidak, mereka boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat dipulihkan..

Pening semasa mengandung

Keadaan indah seperti kehamilan juga disertai oleh beberapa penyakit. Wanita yang telah melahirkan anak tahu bahawa pada minggu-minggu pertama kehamilan, ibu mengandung sering sakit dan pening. Bagi sesetengah orang, gejala ini adalah tanda pertama dari situasi yang menarik dan menjadikan seseorang itu disyaki hamil. Sudah tentu, tidak semua orang mendapat gejala ini. Tetapi kebanyakan ibu hamil mula merasa sakit pada waktu pagi dan juga ketika melihat makanan..

Pening boleh menemani seorang wanita sepanjang kehamilannya. Pada masa ini, tubuh ibu berfungsi dalam mod yang dipertingkatkan, seperti yang mereka katakan untuk dua orang.

Untuk mengelakkan penyakit seperti itu, anda perlu mencuba:

  • menghirup udara yang lebih segar dan tidak tinggal lama di bilik yang sesak;
  • elakkan terlalu panas;
  • makan pelbagai jenis makanan dan ambil vitamin untuk wanita hamil (setelah berunding dengan pakar sakit puan);
  • jangan membuat pergerakan badan secara tiba-tiba;
  • elakkan tekanan dan kekecewaan;
  • untuk menolak dari tabiat buruk;
  • sediakan tidur dan rehat yang mencukupi untuk diri sendiri;
  • menghadiri temu janji berjadual dengan pakar sakit puan tepat pada masanya.

Sekiranya petua ini tidak membantu, dan wanita hamil sukar menahan rasa mual dan pening, adalah mustahak untuk memberitahu pakar sakit puan yang hadir mengenai perkara ini..

Diagnostik

Agar tidak menderita penyakit seperti pening dan loya, anda perlu mengunjungi institusi perubatan dan mengenal pasti punca sebenar penyakit ini. Ahli terapi tempatan akan bertanya tentang semua gejala yang menyertainya, membuat sejarah perubatan dan menetapkan ujian dan kajian yang diperlukan.

Tinjauan ini merangkumi:

  • diagnostik fizikal - pemeriksaan, auskultasi, perkusi, palpasi;
  • pengukuran suhu dan tekanan darah;
  • ujian darah umum adalah kaedah penyelidikan yang agak informatif, di mana perhatian utama diberikan kepada petunjuk seperti leukosit, platelet, eritrosit, ESR dan hemoglobin;
  • ujian darah biokimia membantu menentukan jumlah glukosa dalam darah, profil lipid, zat besi serum, AST;
  • analisis air kencing membolehkan anda mengesan gangguan metabolik dengan menentukan kehadiran protein, glukosa, eritrosit, badan keton dalam air kencing;
  • Ultrasound saluran leher dan otak adalah kaedah penyelidikan di mana aliran darah di dalam kapal dan keadaannya dinilai;
  • Pemeriksaan sinar-X diresepkan untuk mengenal pasti masalah dengan tulang belakang, seperti osteochondrosis;
  • ECG membantu mengecualikan atau mengesahkan patologi dan gangguan dalam kerja jantung;
  • EEG - kajian mengenai korteks serebrum, yang membolehkan anda mengenal pasti perubahan terkecil di dalamnya dan menilai keadaannya;
  • tomografi yang dikira dan MRI - dengan bantuannya, kapal diperiksa;
  • ujian diagnostik dan sampel seperti ujian Romberg, ujian Halmagi, ujian Dix-Hallpike

Rawatan

Setelah mendapat keputusan dari semua ujian dan prosedur diagnostik, doktor yang hadir menentukan penyakit yang menyebabkan pesakit itu pening dan sakit. Dan sudah bermula dari ini, dia menetapkan rawatan, yang boleh menjadi konservatif atau pembedahan.

Pertama, terapi akan menumpukan pada melegakan gejala seperti mual dan pening. Untuk ini, ubat antihistamin, kaustik, diuretik dan anti-radang boleh diresepkan. Seterusnya, rawatan penyakit itu sendiri akan bermula:

  • dengan peningkatan tekanan, ubat diuretik dan ubat-ubatan yang melebarkan saluran darah ditetapkan;
  • dengan osteochondrosis, ubat-ubatan diresepkan untuk melegakan kekejangan otot, ubat nootropik dan vitamin kumpulan B. Dan mereka juga boleh dihantar ke kursus fisioterapi dan urut;
  • sekiranya berlaku gangguan otak dan bekalan darah dengan bantuan neuroprotectors dan vitamin B, mereka memberi nutrisi kepada otak dan memulihkan peredaran darah;
  • dengan jangkitan saraf (meningitis, ensefalitis), rawatan kompleks diperlukan. Oleh itu, agen anti-radang, hormon dan antivirus diresepkan, serta imunoglobulin;
  • dengan otitis media dan labirinitis, rawatan dijalankan dengan ubat-ubatan anti-radang dan antibiotik. Dalam keadaan sukar dan diabaikan, kaedah rawatan pembedahan mungkin diperlukan;
  • sekiranya berlaku keracunan, termasuk alkohol, lavage gastrik dilakukan dan agen penjerap ditetapkan.

Kaedah pembedahan sudah digunakan untuk penyakit yang lebih kompleks, atau dalam keadaan lanjutan yang tidak dapat diterima dengan rawatan ubat..

Apa yang perlu dilakukan dengan pening di rumah

Sakit kepala dan pening adalah gejala yang tidak menyenangkan yang kita alami sepanjang hidup kita. Kadang-kadang ia adalah hasil perubahan kecil dalam tubuh yang berkaitan dengan tekanan, terlalu banyak kerja, atau rasa lapar yang berpanjangan. Walau bagaimanapun, pening yang kerap juga dapat menandakan keadaan patologi berbahaya yang memerlukan diagnosis wajib dan rawatan selanjutnya. Nama perubatan untuk gejala yang tidak menyenangkan ini adalah vertigo. Ahli terapi, setelah mengkaji hasil kajian makmal dan radas, akan memutuskan apa yang harus dilakukan di rumah dengan pening. Dalam kes ini, disarankan untuk menggunakan ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat..

Penyebab keadaan yang menyakitkan

Setiap orang perlu mengetahui sebab-sebab pening, kerana keadaan yang tidak menyenangkan sering disebabkan oleh patologi berbahaya. Sesungguhnya, 3 sistem bertanggungjawab untuk kedudukan "stabil" seseorang sekaligus:

  1. Alat vestibular, yang bertindak balas terhadap kedudukan dan pergerakan badan di angkasa. Dia juga bertanggungjawab untuk pancaindera..
  2. Sistem penglihatan. Dengan pertolongannya, isyarat dihantar ke otak mengenai kedudukan pelbagai objek berbanding dengan tubuh manusia..
  3. Reseptor periferal pada sendi, otot dan tulang, kerana kepekaan khasnya, bertindak balas terhadap pergerakan, menghantar isyarat ke otak.

Sebarang perubahan atau rangsangan satu atau dua sistem menyebabkan seseorang merasa pening. Sekiranya penampilan pening tidak dikaitkan dengan faktor yang menjengkelkan, ini bermaksud bahawa ia disebabkan oleh penyakit yang memerlukan rawatan.

Pertimbangkan keadaan patologi yang menimbulkan pening.

Provokator Vertigo

  • Otitis.

Ini adalah nama proses keradangan di telinga dalam. Gejala meningkat dengan perubahan kedudukan badan dan disertai dengan deringan di telinga dengan kehilangan pendengaran. Corks yang berkumpul di saluran telinga menyebabkan patologi.

  • Neuritis vestibular.

Pening berlaku apabila seseorang berdiri atau melakukan pergerakan leher secara tiba-tiba. Gejala disertai dengan loya, kadang-kadang muntah. Tempoh manifestasi patologi adalah rata-rata 3 hari, maka pesakit menjadi lebih mudah. Kurangnya langkah pencegahan yang tepat akan menyebabkan serangan itu berulang.

  • Tumor otak.

Perubahan patologi berbahaya dalam struktur sel otak. Penyakit ini disertai oleh gejala lain:

  1. Loya;
  2. Muntah yang kerap;
  3. Bunyi di telinga;
  4. Penyelarasan pergerakan terjejas;
  5. Perubahan penglihatan atau pendengaran.

Gejala seperti itu tidak dapat diabaikan: anda perlu segera menghubungi profesional perubatan.

  • Kesan sampingan pada ubat

Semasa mengambil kebanyakan ubat, ada kemungkinan reaksi sampingan badan terhadap komponennya. Selalunya, pesakit menyatakan bahawa mereka mengalami kesakitan atau pening, mual dan kelemahan. Sekiranya anda mula mengambil ubat baru dan menemui reaksi "tidak biasa" di dalam badan anda, hentikan pengambilannya! Berunding dengan doktor yang menetapkan ubat untuk anda menggantinya dengan analog.

Patologi ini sangat mengancam nyawa, jadi ingatlah gejalanya:

  1. Pening;
  2. Sakit kepala yang muncul dalam gelombang;
  3. Kelemahan besar dengan keinginan untuk tidur;
  4. Loya;
  5. Pertuturan terganggu.

Sekiranya mereka muncul, segera panggil pasukan ambulans, kerana tanpa campur tangan perubatan, seseorang mungkin mati.

  • Tekanan darah meningkat

Mual, pening, dan kelemahan berlaku pada tekanan darah rendah dan tinggi.

Serangan migrain bermula dengan pening. Vasospasme yang menyebabkan sakit kepala yang sangat tidak menyenangkan ini kemudian menyebabkan fotofobia dan loya..

  • Penyakit Meniere

Patologi khas untuk kanak-kanak remaja. Simptomologi serupa dengan otitis media. Perbezaan utama antara penyakit ini adalah adanya cairan yang terbentuk di rongga telinga pada penyakit Meniere, sementara pada otitis media tidak ada. Ia disertai dengan vertigo terkuat, refleks gag dan penurunan kualiti bunyi yang tajam. Sekiranya tidak ada rawatan yang sesuai, patologi dapat berkembang menjadi neuritis..

Juga, tanda-tanda gejala yang tidak menyenangkan ini dapat diperhatikan dalam keadaan dan manifestasi patologi seperti itu:

  • Kehamilan, selalunya trimester pertama;
  • Kemuncak;
  • Permulaan kitaran haid;
  • Umur lanjut usia;
  • Mabuk badan;
  • Osteochondrosis serviks;
  • Merokok;
  • Penyakit berjangkit;
  • Dystonia vegetovaskular;
  • Mabuk;
  • Epilepsi;
  • Tindak balas terhadap kesan minuman beralkohol;
  • Tekanan;
  • Kecederaan kepala;
  • Penyakit mata.

Vertigo, yang disebabkan oleh penyakit serius, bermula secara tiba-tiba dan boleh menyebabkan pengsan..

Tanda-tanda pening "benar"

Vertigo adalah gejala mengembangkan patologi vestibular atau benar, permulaannya tidak berkaitan dengan faktor yang memprovokasi. Kami menyenaraikan gejala yang berkaitan secara langsung dengan perkembangan vertigo:

  • Seseorang mengalami ilusi pergerakan di ruang angkasa, yang semakin meningkat ketika dia berbaring, dan juga ketika memusingkan kepalanya;
  • Dia mencipta penampilan objek bergerak atau berayun;
  • Berpeluh berlebihan;
  • Mual berterusan yang berubah menjadi muntah;
  • Masalah pendengaran;
  • Kehilangan orientasi sepenuhnya;
  • Kelemahan besar seperti semasa pengsan;
  • Nadi cepat;
  • Kulit pucat;
  • Tekanan darah meningkat.

Keadaan berikut memerlukan pertolongan cemas segera untuk pening:

  • Migrain dengan latar belakang kelemahan separa lemah;
  • Tempoh serangan melebihi 12 jam;
  • Seorang pesakit dengan diabetes dan darah tinggi yang didiagnosis;
  • Lelaki itu pengsan;
  • Kadar suhu badan yang tinggi;
  • Menguntungkan, muntah berterusan.

Memandangkan pelbagai faktor yang menyebabkan pening, rawatan harus dimulakan hanya setelah masalah yang menyebabkan gejala dikenal pasti. Ini hanya boleh dilakukan oleh doktor yang berkelayakan. Ubat diri dalam kes ini tidak boleh diterima!

Langkah-langkah diagnostik dan kekhususan rawatan

Setelah doktor mengetahui gambaran klinikal simptom tersebut, dia akan menetapkan sejumlah langkah diagnostik, berdasarkan hasil yang akan dia diagnosis.

Berikut adalah beberapa daripadanya:

  • MRI otak;
  • Kapal USDG;
  • MRI tulang belakang;
  • X-ray tulang belakang;
  • Elektroensefalografi;
  • Elektromiografi.

Anda boleh menghilangkan pening berdasarkan rawatan yang ditetapkan oleh doktor, berdasarkan prinsip berikut:

  • Terapi ubat;
  • Akupunktur;
  • Urut leher;
  • Terapi senaman;
  • Resipi ubat tradisional.

Tiada kaedah rawatan di atas boleh diresepkan secara bebas! Pemilihan kaedah atau kompleksnya hanya dilakukan oleh doktor.

Kekhususan tindakan segera

Apa yang perlu dilakukan untuk menghilangkan gejala yang menyakitkan sebelum berjumpa doktor?

Sekiranya anda mengetahui bahawa anda mempunyai salah satu penyakit yang telah kita bicarakan di atas, pemberian pertolongan cemas untuk pening mestilah berdasarkan prinsip-prinsip merawat patologi tertentu: hipertensi, diabetes mellitus, mabuk, dll..

Dalam semua kes lain, apabila etiologi simptom tidak dikenal pasti, kaedah berikut akan membantu melegakan pening atau mengurangkan manifestasi:

  • Menghilangkan atau melonggarkan elemen tekanan pakaian;
  • Memberi aliran masuk udara segar yang bebas beredar;
  • Dengan berhati-hati, tanpa melakukan pergerakan tiba-tiba, baringkan di atas katil sehingga bahagian atas badan lebih tinggi daripada bahagian bawah;
  • Fokus pada objek besar yang tidak bergerak;
  • Letakkan serbet yang direndam dalam air sejuk di dahi anda;
  • Sebelum mengambil sebarang ubat, anda perlu mengukur tekanan darah anda;
  • Ubat diambil dengan tekanan darah tinggi;
  • Dengan hipotensi, warna Eleutherococcus akan membantu menghilangkan pening dengan cepat.

Ingatlah bahawa dengan menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, anda tidak menyingkirkan penyebab yang menyebabkannya. Oleh itu, segera setelah melegakan keadaan, berjumpa doktor..

Ahli herba membantu

Sekiranya diagnosis jelas bagi anda, dan doktor yang hadir tidak keberatan, anda boleh menggunakan ubat-ubatan rakyat untuk merawat pening.

Mari kita pertimbangkan beberapa daripadanya.

  • Nombor resipi 1 "Koktel Linden"

Sifat bermanfaat linden telah diketahui sejak sekian lama. Dan digabungkan dengan akar peony dan daun pudina, ia menjadi ubat yang berkesan untuk pening..

Linden - 75 g;
Akar peony putih - 50 g;
Pudina - 100 g.
Ramuannya dihancurkan. 2 sudu besar bahan mentah dituangkan dengan air panas (0.5 l). Biarkan sehingga merana semalam. Saring kuahnya dan minum setengah gelas sebelum makan.

  • Nombor resipi 2 "Clover infusion"

Kaedah yang berkesan untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan adalah infusi semanggi. Untuk menyediakannya, anda memerlukan 1 sudu bunga dan segelas air panas. Tekstur disediakan seperti berikut: ramuan dalam jumlah air yang betul direbus selama 5 minit dengan api kecil. Setiap hari anda perlu minum infus sebanyak 4 kali, dengan mengambil satu sudu ubat.

  • Nombor resipi 3 "Minum pasli"

Minuman pasli diiktiraf sebagai ubat yang sangat berkesan. Untuk menyiapkannya, anda hanya perlu menambahkan satu sudu biji pasli hingga 1 cawan air suam. Minuman masa depan perlu disuntik sekurang-kurangnya 9 jam. Kemudian tapis dan ambil 50 ml 3-4 kali sehari.

  • Nombor resipi 4 "Teh balsem lemon"

Teh yang dibuat dari daun balsem lemon yang dicincang halus akan membantu mengatasi serangan dengan cepat. Satu sudu besar bahan mentah herba dituangkan dengan air mendidih dengan cara yang sama seperti daun teh biasa. Anda boleh minum teh semasa serangan.

Semua jus yang baru diperah adalah gudang vitamin dan nutrien. Lobak adalah sayur khas yang berfungsi dengan baik baik semasa rawatan serangan dan sebagai agen profilaksis. Selain itu, jus lobak merah melegakan sakit kepala dengan berkesan. Ia diminum beberapa kali sehari sebelum makan..

  • Resipi nombor 6 "Bawang putih"

Alat yang sangat baik untuk membersihkan saluran darah dan menormalkan tekanan darah. Untuk menyiapkannya, anda memerlukan 300 g bawang putih yang dikupas dan setengah liter alkohol, yang dicurahkan ke dalam bahan mentah yang telah disediakan. Sekarang anda perlu menunggu selama 2 minggu untuk produk tersebut menyuntik. Hanya 20 tetes minuman siap, dicairkan dalam segelas susu lembu setiap hari, akan melegakan pening untuk jangka masa panjang.

Pening bukan penyakit. Ini adalah simptomnya. Hanya seorang doktor yang akan memutuskan betapa berbahayanya penyakit yang menyebabkan serangan itu. Oleh itu, jangan menangguhkan lawatan kepadanya sekiranya "loceng pertama" terus menerus memberi isyarat masalah kesihatan.

Menghilangkan pening di rumah dan tanpa pil

Pening, atau perasaan berputar, dapat menyekat aktiviti seseorang dan membuat mereka merasa sakit dan terharu. Walaupun terdapat banyak ubat yang tersedia untuk merawat vertigo, ini tidak selalu diperlukan, terutamanya apabila terapi semula jadi dapat berfungsi dengan berkesan dan tanpa kesan sampingan..

Vertigo adalah perasaan pening dan berputar yang berlaku dengan atau tanpa pergerakan. Ia disebabkan ketika otak merasakan bahawa tubuh tidak seimbang. Apabila anda merasa "tidak fokus" secara dalaman, duduk segera untuk mengurangkan kemungkinan kecederaan sekiranya terjatuh..

Pening biasanya merupakan gejala keadaan kesihatan yang mendasari atau beberapa keadaan yang berbeza. Kadang-kadang pening berlaku sekali, tetapi ia juga dapat berulang sehingga penyebabnya dikenal pasti dan perang dinyatakan.

Fakta cepat mengenai vertigo:

- Gejala boleh berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam dan boleh datang dan pergi;

- Rawatan untuk vertigo bergantung kepada penyebabnya;

- Pengambilan ubat dapat meredakan gejala pening, loya, dan mual.

Sebagai tambahan kepada orang yang merasa tidak seimbang atau berputar, pening boleh menyebabkan gejala berikut:

- loya atau muntah;

- pergerakan mata yang tidak normal;

- kelemahan pada lengan atau kaki.

Apa sebabnya?

Vertigo kedudukan paroxysmal jinak atau BPPV adalah jenis vertigo yang paling biasa. Pengumpulan deposit di telinga dalam menyebabkan BPPV.

Menurut penyelidik di University of British Columbia, kebanyakan orang mempunyai 2.4 kali seumur hidup mereka. Plus, BPPV berulang 50% dari waktu, menurut laporan 2014 yang diterbitkan dalam Advances in Otolaryngology.

Keadaan lain yang boleh menyebabkan pening termasuk:

- Virus selesema: Selsema boleh menyebabkan radang telinga. Jenis pening ini biasanya hilang dalam beberapa hari, tetapi boleh berulang.

- Kecederaan Kepala atau Leher: Pening adalah gejala biasa yang boleh muncul selepas kecederaan kepala atau leher. Selalunya hilang, tetapi boleh melemahkan dan berpanjangan..

- Strok: Menurut American Stroke Association, seseorang yang mengalami strok mungkin mengalami pening, termasuk ketidakseimbangan yang teruk.

- Neuritis vestibular atau VN adalah keadaan yang mempengaruhi saraf vestibulocochlear di telinga dalam. Saraf ini bertanggungjawab untuk keseimbangan dan isyarat kepala yang diterima di otak. Apabila saraf menjadi radang, otak salah menafsirkan keseimbangan dan kedudukan kepala.

- Penyakit Meniere adalah keadaan yang mempengaruhi pendengaran di satu telinga. Ini menyebabkan gejala pening, berdering di telinga, kehilangan pendengaran dan rasa "kenyang" di telinga. Sebilangan orang dengan penyakit Meniere mengalami pening yang teruk, yang menyebabkan kehilangan keseimbangan dan bahkan jatuh..

Sebilangan besar masa, pening hilang tanpa rawatan, kerana otak dapat mengimbangi perubahan pada telinga dalam untuk mengembalikan keseimbangan seseorang.

Ubat seperti steroid dapat mengurangkan keradangan telinga dalam, dan pil air dapat mengurangkan penumpukan cecair.

Bagi orang yang mengalami episod pening berulang, terapi fizikal yang disebut pemulihan vestibular dapat membantu. Pemulihan vestibular merangsang sistem saraf pusat untuk mengimbangi masalah telinga dalam.

Ubat rumah untuk vertigo

Vertigo dapat diuruskan secara semula jadi dengan pelbagai rawatan di rumah.

Salah satu cara yang paling biasa untuk menguruskan vertigo adalah teknik yang disebut manuver Epley. Ini termasuk satu set langkah yang diambil sebelum tidur setiap malam sehingga gejala vertigo hilang dalam masa sekurang-kurangnya 24 jam.

Laporan dari Institut Kualiti dan Keberkesanan Penjagaan Kesihatan mengatakan 52 daripada 100 orang yang menggunakan manuver Epley melegakan gejala pening.

Sekiranya gejala vertigo muncul di sebelah kiri dan telinga kiri, manuver Epley dapat dilakukan:

- duduk di tepi katil dan pusingkan kepala anda 45 darjah ke kiri,

- turun dengan cepat dan naikkan kepala anda pada sudut 45 darjah,

- mengekalkan kedudukan ini selama 30 minit,

- pusingkan kepala separuh - 90 darjah - ke kanan, jangan tinggalkannya selama 30 saat,

- pusingkan kepala dan seluruh badan ke sebelah kanan, pandang ke bawah selama 30 saat,

- duduk perlahan-lahan dan kekal dalam kedudukan ini selama beberapa minit.

Sekiranya vertigo bermula di sebelah kanan di telinga kanan, maka latihan harus dilakukan secara terbalik..

Mereka juga dapat membantu merawat sakit kepala:

- Ginkgo biloba adalah ramuan Cina yang dikenali untuk menghilangkan gejala vertigo. Ia berfungsi dengan mengatur aliran darah ke otak untuk menghilangkan masalah pening dan keseimbangan.

- Teh halia dapat mengurangkan kesan vertigo lebih baik daripada manuver Epley. Akar halia boleh direndam dalam secawan air mendidih selama 5 minit. Madu akan membantu menghilangkan rasa pahit. Minum teh halia dua kali sehari dapat membantu menghilangkan pening, mual dan gejala lain..

- Badam - Kaya dengan vitamin A, B, dan E. Makan badam boleh membantu gejala pening.

- Dehidrasi juga boleh menyebabkan gejala pening. Bahkan dehidrasi ringan boleh menyebabkan ketidakseimbangan. Tubuh memerlukan 8 hingga 12 cawan cecair sehari. Walaupun ini berlaku untuk sebarang cecair, air adalah pilihan terbaik kerana tidak mengandungi kalori atau kafein..

- Sari apel dan madu dipercayai mempunyai khasiat perubatan untuk memudahkan aliran darah ke otak. Dua sudu madu dan satu hidangan sari apel dapat mencegah dan menyembuhkan gejala vertigo.

- Minyak pati adalah pilihan semula jadi dan berpatutan untuk menguruskan gejala pening, termasuk loya dan sakit kepala. Beberapa pilihan termasuk pudina, halia, lavender, dan lemon.

Minyak pati disedut melalui infuser atau dicairkan dengan minyak pembawa sebelum digunakan di seluruh dunia. Orang itu mungkin perlu bereksperimen dengan minyak yang berbeza untuk mencari yang terbaik untuk menghilangkan gejala.

- Akupresur (akupresur) sama dengan akupunktur, tetapi tanpa jarum. Tujuan akupresur adalah untuk mempromosikan kesihatan dan relaksasi. Ia dapat membantu menguruskan vertigo dengan merangsang titik tekanan ke seluruh badan. Salah satu teknik biasa, yang disebut teknik akupresur P6, melibatkan titik tekanan berkesan yang terletak di dua tendon antara lengan bawah dan pergelangan tangan..

Adakah saya perlu berjumpa doktor?

Sesiapa yang mengalami pening berulang harus berjumpa doktor. Bagi kebanyakan orang, vertigo biasanya tidak berbahaya, tetapi penyebabnya mesti dikenal pasti. Doktor juga boleh menetapkan ubat-ubatan dan rawatan lain untuk mengurangkan gejala, terutamanya jika rawatan di rumah tidak berfungsi..

Apa yang perlu dilakukan untuk pening disertai dengan loya

Tidak mengapa jika suatu hari anda merasa pening dan berasa sedikit mual. Ini boleh berlaku dengan pelbagai alasan. Dengan fenomena yang jarang berlaku dan sekali ini, anda tidak perlu terlalu risau.

Tetapi jika anda merasa pening dan selalu merasa sakit, ini adalah alasan untuk memikirkan berjumpa doktor. Gejala seperti itu akan menunjukkan adanya gangguan pada fungsi alat vestibular, kerosakan pada beberapa bahagian otak dan sejumlah penyakit lain. Kejadian serentak loya (dan kemudian muntah) dan pening adalah gejala yang agak serius (terutamanya jika ia muncul secara berkala atau dalam keadaan tertentu). Kemungkinan orang itu menderita patologi serius..

Jenis vertigo

Sedikit orang tahu bahawa pening (vertigo) boleh berbeza:

  • Sistemik (pusat atau periferal). Di pusat doktor bercakap mengenai kemungkinan besar penyakit struktur otak, dan serangan itu sendiri bermula secara tiba-tiba. Lebih-lebih lagi, sawan boleh berulang berulang (sekali setiap beberapa jam). Seseorang mengalami kesukaran dengan koordinasi pergerakan, keseimbangan, peningkatan kelemahan, gangguan pertuturan, mati rasa anggota badan atau separuh badan. Dengan pening pusat pada lelaki dan wanita, tempoh keadaan patologi adalah pendek (beberapa minit atau puluhan minit), dan pesakit sendiri cepat sembuh. Dengan gangguan periferal, adalah kebiasaan untuk membicarakan masalah dalam fungsi alat vestibular, dan bukan mengenai kerosakan otak, seperti pada kes pertama.
  • Tidak sistemik. Pening bukan sistemik berlaku dengan latar belakang aritmia, aterosklerosis, kekurangan zat besi, diabetes mellitus, hipotensi ortostatik dan penyakit serius lain. Dalam kes ini, kepala tidak berpusing lama, orang itu cepat sembuh dan meneruskan aktivitinya..

Faktor fisiologi

Mual dan pening boleh berlaku bukan hanya kerana perkembangan dan perjalanan penyakit. Faktor-faktor berikut berpotensi memprovokasi perkembangan gangguan tersebut:

  1. Situasi yang tertekan. Sekiranya tekanan, tahap adrenalin meningkat dalam darah seseorang, disebabkan oleh itu pembuluh darah mulai kekejangan, yang menyebabkan kemerosotan bekalan darah ke struktur otak. Oleh kerana seseorang itu gugup, orientasinya di angkasa semakin buruk.
  2. Gangguan dalam persepsi realiti. Sebabnya sukar difahami: isyarat yang memasuki otak dari pelbagai organ dan sistem, apabila persepsi realiti terganggu oleh sistem saraf, ditafsirkan dengan tidak betul. Sebagai contoh, banyak orang kerana alasan ini mula merasa sakit ketika memandu di dalam kenderaan..
  3. Ketidakupayaan untuk menumpukan pandangan. Sekiranya anda melihat jarak jauh, maka orang itu akan mula "menunggang" di depan mata, akan ada tanda-tanda loya dan pening.
  4. Diet yang tidak betul. Dalam keadaan pening dan loya yang sistematik, kekurangan glukosa sering disalahkan (biasanya gejala ini dikaitkan dengan kelemahan umum, peningkatan keletihan, pedih ulu hati, kembung, dan muntah). Sekiranya kanak-kanak menghadapi masalah seperti itu, maka dietnya harus diperbaiki..
  5. Masalah peredaran darah. Dengan perubahan kedudukan badan yang cepat, kepala sering kali merasa pening dan muntah, yang berkaitan dengan keanehan peredaran darah di dalam tubuh manusia..
  6. Mengambil ubat. Banyak ubat dalam senarai kesan sampingan mempunyai garis mengenai pening dan loya, jadi pada sesetengah orang ubat-ubatan yang memprovokasi terjadinya gangguan tersebut.
  7. Kehamilan, menopaus.
  8. Merokok, penggunaan dadah, alkoholisme.
  9. Penuaan semula jadi badan. Semasa penuaan pada seseorang, sistem dan struktur badan berfungsi lebih teruk setiap hari. Peredaran darah dan pemakanan tisu dengan unsur mikro berguna merosot, mengakibatkan kekurangan oksigen.
  10. Tetap duduk di komputer, TV, tablet, telefon, di pejabat atau kedai, kurang aktiviti fizikal secara umum. Sekiranya anda melihat paparan dalam jangka masa yang lama, mata anda akan mula letih. Pening dan loya dalam kes ini biasanya diperhatikan jika anda melihat skrin pada waktu petang dan kurang cahaya..

Penyakit yang teruk

Sekiranya seseorang mengalami loya dan pening yang teruk yang tidak hilang dalam jangka masa yang lama, dia disarankan untuk memanggil ambulans. Keadaan yang serupa boleh dicetuskan oleh manifestasi pelbagai penyakit berbahaya. Patologi yang paling biasa yang boleh menyebabkan gejala ini adalah:

  • Hipertensi. Mual dengan hipertensi diperhatikan pada pesakit hampir selalu. Ini adalah gejala utama yang muncul ketika krisis - sekiranya berlaku peningkatan tekanan yang cepat. Pesakit sangat pening, dia mengadu tinitus dan terbang di depan mata. Bahaya utama krisis adalah bahawa ia boleh berubah menjadi strok atau serangan jantung (terutama ketika panas).
  • Hipotensi. Tekanan darah rendah biasanya diperhatikan pada wanita dan orang muda remaja (sekitar 8% penduduk dunia menderita patologi). Pada masa yang sama, tekanan darah rendah bukanlah penyakit berbahaya bagi kanak-kanak dan orang dewasa. Tetapi jika disertai dengan loya yang teruk, pening dan berpeluh berlebihan, anda mesti segera menghubungi ambulans atau pergi ke hospital sendiri. Tekanan darah rendah biasanya kembali normal pada lewat petang dan malam.
  • Penyakit Meniere. Dengan perkembangan penyakit ini, kerosakan pada telinga dalam, di mana alat vestibular berada, diperhatikan. Sekiranya fungsinya yang normal terganggu, maka orang tersebut menghadapi pening, mual, peningkatan gangguan pendengaran, deringan di telinga.
  • Anemia. Terhadap latar belakang anemia, hampir semua sistem dan struktur tubuh manusia mula mengalami kekurangan oksigen. Gejala pertama yang muncul adalah muntah dan loya, selepas itu ia mula sakit dan pening. Pesakit kehilangan selera makan, dia mempunyai kelemahan umum, keletihan, kulit menjadi icteric. Dianjurkan untuk minum pil khas dan berbaring lebih banyak.
  • Hipoglikemia. Orang itu pening dan mula muntah dengan kekurangan glukosa dalam darah. Glukosa sangat penting untuk mengisi semula simpanan tenaga dalam badan. Sekiranya terdapat kekurangan gula dalam darah, maka sel-sel struktur otak kelaparan, yang dengan segera menampakkan diri dalam sakit kepala dan mual, kelemahan, mengantuk, gemetar anggota badan (mereka boleh bergetar untuk waktu yang lama) pening. Hipoglikemia biasanya berkembang dengan adanya diabetes mellitus, jika seseorang mengikuti diet ketat, dengan neoplasma tumor di pankreas. Pesakit sangat sakit dalam situasi seperti itu, oleh itu, rawatan perubatan berkualiti tinggi dan tepat pada masanya adalah penting..
  • Penyakit telinga, hidung dan tekak. Patologi ENT berjangkit (sinusitis, dll.) Dalam hampir semua kes disertai dengan pening yang teruk, yang menyebabkan mual dan muntah.
  • Neoplasma malignan dan jinak di otak. Tumor jenis barah mungkin tidak muncul dalam jangka masa yang lama. Semasa seseorang tumbuh, gejala berikut muncul: loya, muntah, masalah dengan koordinasi pergerakan, demam, dan sakit kepala yang meletup. Pelbagai gejala neurologi juga diperhatikan pada neoplasma di otak..
  • Migrain. Dengan sakit kepala yang teruk semasa migrain, orang hampir selalu merasa pening, muntah dan muntah (terutamanya dengan serangan yang berpanjangan). Kepala boleh sakit cukup lama.
  • Keracunan makanan. Sekiranya keracunan makanan, rasa mual membuat dirinya merasa lebih awal. Selepas ini, pedih ulu hati muncul. Tubuh, dengan latar belakang keracunan yang teruk, menaikkan suhu badan, pesakit muntah.

Bercakap tentang mengapa kepala berputar dan sakit, juga perlu untuk mengetengahkan pelbagai faktor etiologi yang dapat menyebabkan seseorang ke keadaan ini. Ini kadang-kadang berlaku dengan perubahan tekanan intrakranial yang cepat. Pesakit dalam kes ini sangat sakit, dia mengadu sensasi yang menyakitkan.

Mual dan pening juga diperhatikan dengan osteochondrosis tulang belakang serviks. Dengan perkembangan patologi ini, mencubit ujung saraf dan saluran darah diperhatikan. Akibatnya, struktur otak kekurangan oksigen dan nutrien. Oleh kerana itu, pesakit merasa sakit, dia tidak dapat menggerakkan kepalanya dengan cepat (agar tidak menimbulkan kemerosotan keadaannya), kehilangan kekuatan dan merasa sangat buruk.

Perlu diperhatikan jangkitan yang menembusi sistem saraf pusat (biasanya kumpulan ini merangkumi ensefalitis dan meningitis). Penyakit ini menyebabkan banyak gejala, di antaranya pening dan loya adalah yang paling biasa. Terdapat juga peningkatan degupan jantung, demam, toksikosis (pada wanita). Sistem saraf terganggu semasa jangkitan. Semasa rawatan, anda perlu mengambil agen antibakteria dan menguatkan sistem imun.

Semasa mengandung dan haid, wanita merasa sakit hampir sepanjang masa. Sekiranya keadaan tidak dapat ditoleransi, maka disarankan untuk berjumpa dengan pakar sakit puan yang boleh memberi nasihat mengenai ubat dan prosedur yang sesuai. Wanita hamil paling mudah terdedah kepada pelbagai keadaan patologi yang boleh menyebabkan pening dan loya..

Dengan gegar otak akibat TBI atau strok, gejala mual dan pening juga akan berlaku. Lebih-lebih lagi, gejala seperti ini, seperti sakit, mungkin muncul jauh setelah menerima TBI, tetapi setelah beberapa jam atau bahkan beberapa hari.

Pening dan loya selalu menyertai:

  • Strok mikro dan sebatan. Pesakit mengalami gangguan dalam kerja pusat pertuturan, sistem muskuloskeletal.
  • Dystonia vegetovaskular (biasanya bermula dan berkembang pada masa remaja, kerana pada masa ini pada kanak-kanak, tubuh mula berubah selama akil baligh).
  • Ensefalitis akibat kutu. Dalam keadaan serupa, meninges dan medula terjejas. Pesakit mengalami manifestasi demam, sakit kepala, pening, mual dan muntah, masalah tidur.

Diagnostik

Dalam proses diagnosis, doktor terlebih dahulu mengetahui sebab-sebab pening dan mual, dan barulah mereka melakukan rawatan simptomatik. Berdasarkan perkara di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa terdapat banyak faktor yang dapat menimbulkan rasa mual dan pening, oleh itu, jika terdapat gejala seperti itu, pesakit dihantar untuk pemeriksaan serius, yang mungkin termasuk, bergantung pada keadaan:

  • Audiometri, elektrokardiogram.
  • Ujian darah am dan biokimia, urinalisis.
  • X-ray tulang belakang serviks dan tulang belakang.
  • Electroencephalography, pengukuran tekanan darah.
  • Mengambil ujian neurologi.
  • MRI dan CT otak.

Setelah menjelaskan sebab-sebab pening dan loya, doktor mula merawat penyakit yang mendasari. Terapi simptomatik hanya melengkapkannya, dan bukan yang utama.

Pertolongan cemas

Biasanya, orang mengatasi pening dan loya sendiri, jadi mereka tidak memerlukan pertolongan dari luar. Untuk mengelakkan keadaan patologi daripada berkembang, anda mesti mengikuti peraturan mudah semasa permulaan serangan:

  • Anda tidak boleh melakukan pergerakan secara tiba-tiba, cepat memusingkan badan, melompat dari tempat tidur, dll. Sekiranya anda merasa pening ketika duduk atau berdiri, disarankan untuk berbaring atau mengubah posisi anda sehingga gejalanya hilang.
  • Anda mesti selalu mempunyai gula-gula manis bersama anda yang dapat menormalkan glukosa darah. Teh manis, kompot juga sesuai. Jangan keluar dengan perut kosong.
  • Untuk menghilangkan gejala yang tidak diingini, disarankan untuk melakukan senaman pemanasan dan senam sederhana yang dapat meningkatkan nada keseluruhan badan. Anda boleh melakukan latihan sebaik sahaja bangun (latihan harus sistematik). Berjoging ringan dibenarkan pada waktu makan tengah hari.
  • Sekiranya anda merasa sakit dan pening semasa mengangkut, maka sebelum masuk ke dalam kereta atau bas, anda perlu membeli ubat untuk penyakit bergerak.
  • Semasa bekerja di bilik yang sesak, keluarlah ke udara segar sekerap mungkin..
  • Untuk menghilangkan loya, bau busuk dan sakit kepala setelah minum alkohol, anda perlu menggunakan ubat khas. Orang yang mengalami pening berterusan dilarang minum alkohol..

Sekiranya seseorang itu sangat sakit dan pening untuk waktu yang lama, dia perlu menghubungi ambulans. Orang tua terbiasa menangani gejala ini di rumah dengan ubat-ubatan rakyat, yang sering diambil tanpa berfikir..