Utama > Komplikasi

Bahagian otak mana yang bertanggungjawab untuk ingatan

Bahagian otak mana yang bertanggungjawab untuk ingatan dan apa yang mempengaruhi proses ini penting untuk diketahui oleh semua orang. Setiap hari kami menerima banyak maklumat, beberapa di antaranya dikenang. Mengapa beberapa kenangan tetap ada dalam ingatan, sementara yang lain tidak, apakah mekanisme tindakan ingatan?

Di mana ingatan

Memori adalah keupayaan untuk menghafal, mengumpulkan dan mengambil maklumat yang diterima. Berapa banyak yang dapat diingat seseorang bergantung pada perhatiannya.

Ingatan dibentuk oleh beberapa bahagian otak: korteks serebrum, otak kecil, sistem limbik. Tetapi pada tahap yang lebih besar, ia dipengaruhi oleh lobus temporal otak. Proses menghafal berlaku di hippocampus. Sekiranya kawasan temporal rosak di satu sisi, maka ingatan menjadi lebih buruk, tetapi dengan pelanggaran di kedua lobus temporal, proses penghafalan berhenti sepenuhnya.

Fungsi memori bergantung pada keadaan neuron dan neurotransmitter yang memberikan komunikasi antara sel saraf. Mereka tertumpu di kawasan hippocampus. Asetilkolin juga merupakan neurotransmitter. Sekiranya bahan-bahan ini tidak mencukupi, maka ingatan akan terganggu..

Tahap asetilkolin bergantung pada jumlah tenaga yang dihasilkan semasa pengoksidaan lemak dan glukosa. Neurotransmitter dipusatkan dalam organ dalam jumlah yang lebih kecil jika seseorang mengalami tekanan atau menderita keadaan tertekan.

Mekanisme ingatan

Otak manusia berfungsi seperti komputer. Untuk menyimpan maklumat semasa, ia menggunakan RAM, dan untuk penyimpanan jangka panjang, anda tidak dapat melakukannya tanpa cakera keras. Bergantung pada berapa lama bahagian otak yang bertanggungjawab untuk memori menyimpan maklumat, terdapat:

  • ingatan segera;
  • jangka pendek;
  • jangka panjang.

Menariknya, bergantung pada spesies, memori disimpan di bahagian otak yang berlainan. Kenangan jangka pendek tertumpu di korteks serebrum, sementara ingatan jangka panjang tertumpu di hippocampus..

Keupayaan untuk menghafal dianggap sebagai bahagian penting dalam kecerdasan. Oleh itu, jumlah maklumat yang dimiliki seseorang juga bergantung pada perkembangannya..

Kerja memori terdiri daripada penghafalan, penyimpanan dan main balik. Apabila orang menerima maklumat, ia mengalir dari satu sel saraf ke sel saraf yang lain. Proses-proses ini berlaku di kawasan korteks serebrum. Impuls saraf ini membawa kepada penciptaan hubungan saraf. Pada masa akan datang, seseorang mengorek sepanjang jalan ini, iaitu, mengingat maklumat yang diterima.

Seberapa berjaya dan lama maklumat dikenang dipengaruhi oleh perhatian yang dilayan oleh seseorang terhadap objek tersebut. Sekiranya dia berminat dalam hal ini, maka dia lebih menumpukan perhatian pada subjek yang menarik minatnya dan proses menghafal berlaku pada tahap yang tinggi..

Perhatian dan tumpuan disebut sebagai fungsi jiwa, yang membolehkan anda memusatkan semua pemikiran pada objek tertentu..

Tidak kurang penting daripada menghafal adalah melupakan maklumat. Berkat ini, sistem saraf dibongkar dan ruang disediakan untuk maklumat baru, sambungan saraf baru mula terbentuk.

Hemisfera mana yang bertanggungjawab untuk ingatan, mustahil untuk dinyatakan dengan pasti, kerana kedua-dua bidang ini memainkan peranan penting dalam proses memproses dan menghafal maklumat.

Ingatan

Menurut hasil penyelidikan baru-baru ini, para saintis mendapati bahawa kapasiti memori otak manusia adalah sekitar sejuta gigabait..

Sekiranya kemampuan menghafal dikembangkan dengan baik, maka ini dapat menimbulkan banyak masalah bagi individu kreatif..

Otak mengandungi kira-kira seratus bilion sel saraf, di mana masing-masing terdapat ribuan sambungan saraf. Maklumat dihantar pada sinaps. Ini adalah nama titik di mana neuron bersentuhan. Semasa interaksi dua neuron, sinapsis kuat terbentuk. Terdapat dendrit pada proses percabangan sel-sel saraf, yang bertambah besar apabila maklumat baru diterima. Proses ini memungkinkan hubungan dengan sel lain; semasa pembesaran, ia dapat melihat lebih banyak isyarat memasuki otak.

Beberapa saintis membandingkan dendrit dengan bit kod komputer, tetapi bukannya nombor, mereka menggunakan ciri deskriptif ukurannya..

Tetapi sebelum mereka tidak mengetahui ukuran proses yang mampu dicapai oleh proses ini. Terhad untuk mengenal pasti dendrit kecil, sederhana dan besar.

Para saintis dari California menemui ciri menarik yang memaksa mereka untuk mengkaji semula maklumat yang diketahui mengenai ukuran cabang. Ini berlaku semasa mengkaji hippocampus tikus. Ini adalah bahagian otak yang bertanggungjawab untuk ingatan berhubung dengan gambar visual..

Para penyelidik menyedari bahawa salah satu proses sel saraf yang bertanggungjawab untuk menghantar isyarat mampu berinteraksi dengan dua dendrit yang menerima maklumat.

Para saintis telah membuat hipotesis bahawa dendrit dapat menerima maklumat yang sama jika berasal dari satu akson. Oleh itu, ukuran dan kekuatannya mesti sama..

Pengukuran objek yang bertanggungjawab untuk pembentukan sambungan sinaptik dibuat. Kajian itu mendapati bahawa perbezaan antara dendrit yang menerima maklumat dari satu akson adalah sekitar lapan peratus. Secara keseluruhan, 26 kemungkinan proses mungkin dikenal pasti..

Berdasarkan hasil penelitian, hipotesis dikemukakan mengenai kemampuan memori manusia untuk menyimpan kuadrillion byte maklumat. Untuk membandingkan otak dengan komputer, cukup untuk mengetahui bahawa ukuran rata-rata RAM suatu peranti tidak lebih dari lapan gigabait. Manakala otak dapat menyimpan sejuta gigabait.

Semua orang tahu bahawa mustahil untuk menggunakan keseluruhan memori. Ramai yang lupa tentang ulang tahun kelahiran rakan dan saudara-mara sekurang-kurangnya sekali, mengalami kesukaran mempelajari puisi atau menghafal perenggan mengenai sejarah. Fenomena ini dianggap normal. Tetapi, jika seseorang mengingat semuanya, maka ini dianggap sebagai fenomena. Dunia hanya mengetahui sebilangan kecil orang yang mengingati sebahagian besar maklumat yang diterima..

Jenis-jenis ingatan

Ingatan bukan satu keseluruhan. Terdapat pelbagai jenisnya, yang bertanggungjawab untuk perkara-perkara tertentu dan disimpan di bahagian otak yang berlainan. Ia boleh dibahagikan secara bersyarat kepada 2 kumpulan besar:

  • Jangka pendek.
  • Jangka panjang.
  1. Ingatan jangka pendek
  2. Ingatan jangka panjang
  3. Eksplisit
  4. Tersirat
  5. Bahagian utama otak yang terlibat dalam ingatan
  6. Bahagian otak lain yang juga terlibat dalam mengingat

Ingatan jangka pendek

Ini adalah jumlah maklumat yang disimpan dalam keadaan aktif dan mudah diakses untuk jangka masa yang pendek..

Contohnya adalah berusaha untuk menyimpan jawapan pada soalan sebelum ujian, jika anda berhenti mengulanginya sekurang-kurangnya beberapa saat, anda akan melupakan apa yang anda fikirkan.

Berbanding dengan memori jangka pendek, memori kerja adalah sistem kognitif dengan kapasiti terhad yang penting untuk memberitahu dan membimbing pembuatan keputusan dan tingkah laku..

Ingatan jangka panjang

Ia terbahagi kepada dua jenis:

  • Eksplisit (deklaratif) atau eksplisit.
  • Tersirat (tersembunyi) atau tersirat.

Eksplisit

Ingatan eksplisit (deklaratif) adalah ketika anda secara sedar mengingati sesuatu, seperti nombor telefon atau nombor pasport peribadi. Ia terbahagi kepada tiga jenis:

  • Semantik - peringatan fakta umum.
  • Episodik - mengingati fakta peribadi.
  • Autobiografi - merujuk kepada pengetahuan mengenai peristiwa dan pengalaman peribadi dari kehidupan seseorang. Walaupun memori autobiografi serupa dengan memori episodik, ia hanya merujuk kepada peristiwa individu..

Tersirat

Ingatan tersirat adalah simpanan tidak sedar yang dapat mempengaruhi pemikiran dan tingkah laku, walaupun peristiwa itu tidak diingati. Contohnya ialah mengunjungi tempat semasa kecil, dan ketika anda kembali sebagai anak, beberapa dekad kemudian anda mengingati tempat tertentu di mana ada sesuatu. Ia terbahagi kepada dua jenis:

  • Prosedur - Membantu anda mengingat bagaimana melakukan tindakan atau kemahiran. Contohnya ialah mengingat cara memandu kereta atau mengikat tali kasut anda, walaupun anda tidak melakukannya lama..
  • Emosi - ini adalah kenangan yang menyebabkan reaksi emosi yang kuat, boleh mempunyai proses deklaratif dan prosedur.

Bahagian utama otak yang terlibat dalam ingatan

Lobus frontal. Ini adalah penyelaras maklumat yang penting dan oleh itu penting dalam ingatan berfungsi. Lobus frontal juga penting untuk mengingati apa yang perlu kita lakukan pada masa akan datang. Dia memilih kenangan dan kemahiran yang tepat untuk majlis tertentu dan menyelaraskan tindakan.

Lobus temporal. Paling berkait rapat dengan kenangan. Beranda hippocampus, lobus temporal dikaitkan dengan autobiografi dan pengecaman memori.

Lobus parietal. Membantu mengarahkan perhatian pada tugas yang ada, dan juga menyokong ingatan jangka pendek lisan. [R]

Bahagian otak lain yang juga terlibat dalam mengingat

Hippocampus (ruang dan pengiktirafan). Hippocampus biasanya merupakan bahagian pertama otak yang mengalami kerosakan pada Alzheimer. Ia juga memainkan peranan penting dalam pemindahan memori jangka pendek dan jangka panjang. [R, R]

Orang amigdala. Berpartisipasi dalam pemindahan kenangan ke kenangan jangka panjang dari peristiwa menarik secara emosional.

Cerebellum. Memainkan peranan dalam menyelaraskan pergerakan dan melakukan aktiviti harian.

Korteks prefrontal. Bertanggungjawab memproses dan menyimpan maklumat.

Striatum. Penting untuk mendapatkan semula ingatan prosedur.

Anda boleh membaca mengenai nootropik mana yang meningkatkan ingatan dalam artikel ini >>>

Kawasan otak yang bertanggungjawab untuk ingatan

Bahagian kepala manakah yang bertanggungjawab untuk ingatan? Adakah bahagian otak tertentu yang menyimpan ingatan? Bahagian otak apa yang dapat dilatih untuk segera mengingat maklumat penting? Mari kita fikirkan!

Ingatan manusia telah dikaji selama berabad-abad. Malah Rene Descartes mengemukakan soalan mengenai kemampuan otak manusia. Ivan Petrovich Pavlov mengkaji sistem isyarat otak. Baru-baru ini, terdapat lebih banyak penemuan dalam psikologi, psikofisiologi, neurobiologi. Kajian mengenai otak manusia menangkap minda para saintis terhebat pada zaman kita.

Sekiranya anda bertanya kepada orang biasa tentang tempat ingatannya disimpan, maka, kemungkinan besar, dia akan menjawabnya di suatu tempat di kepalanya. Namun, pada hakikatnya semuanya agak berbeza. Selama beberapa dekad yang lalu, para saintis telah menemui bahagian otak yang bertanggungjawab untuk selera makan, mengetahui bahawa memang mungkin untuk meningkatkan fungsi kognitif otak, bahawa kawasan otak tertentu bertanggungjawab untuk kawalan moral dan kitaran tidur dan terjaga. Tetapi hari ini masih mustahil untuk mengatakan dengan tegas bahawa di mana-mana hemisfera serebrum terdapat kawasan yang 100% cenderung bertanggungjawab untuk ingatan. Walaupun pada masa ini perkembangan sains terus berlanjutan, pusat ingatan di otak belum dijumpai.

Pada akhir abad ke-19, sebilangan saintis mengkaji fungsi mental yang lebih tinggi. Pada masa itu, banyak penemuan dibuat di kawasan ini. Beberapa saat kemudian, sebagai hasil banyak kajian, para saintis Eropah mendapati bahawa pesakit dapat kehilangan beberapa fungsi psikologi ketika bahagian otak tertentu mengalami kerosakan. Bergantung pada kerosakan, orang-orang seperti itu kehilangan kemampuan untuk berfikir secara logik, memahami ucapan dengan telinga, dan membina ayat yang koheren. Pada masa yang sama, teknologi lobotomi muncul, yang digunakan untuk jangka waktu tertentu untuk merawat pencerobohan dan neurosis. Namun, setelah beberapa lama, kaedah ini diakui sebagai biadab dan tidak lagi digunakan..

Setelah beberapa dekad berehat, pada akhir abad kedua puluh, para saintis sedang menunggu kejayaan besar. Kaedah pencitraan resonans magnetik diciptakan. Dialah yang memungkinkan para saintis dan doktor, tanpa sekatan, untuk mengamati dinamika aktiviti bahagian otak masing-masing. Berkat kajian yang dilakukan melalui tomograf, para penyelidik telah menemui kawasan otak yang berkaitan dengan persepsi diri sendiri, kemampuan untuk mengenali emosi orang lain. Di samping itu, para saintis telah menemui kawasan yang bertanggungjawab untuk petualangan, pengembaraan, rasa ingin tahu, dll..

Pada waktu yang hampir sama, pusat otak yang bertanggungjawab untuk keperluan dan emosi asas manusia, seperti ketakutan, pencerobohan, selera makan, optimisme, dan lain-lain, dibuka. Namun, walaupun terdapat banyak penemuan dan kajian besar-besaran, bahagian otak manusia yang mengungkapkan rahsia menyimpan memori, tidak pernah dijumpai.

Walau bagaimanapun, percubaan dan penyelidikan mengenai topik ini terus membuahkan hasil..

Tidak lama dahulu, penyelidik Carl Lashley, yang telah mengabdikan seluruh hidupnya untuk mengusahakan penemuan dalam bidang neurobiologi, melakukan eksperimen menarik pada tikus. Haiwan eksperimen diajar trik asas. Setelah mengeluarkan separuh otak tikus, walaupun ada di antara mereka yang kehilangan kemampuan biasa, mereka masih ingat apa yang telah diajar sebelumnya.

Misteri lain yang berkaitan dengan keanehan ingatan dikaitkan dengan pembaharuan otak. Sekiranya kita membandingkan otak manusia dan komputer yang kuat, maka cakera keras di dalamnya adalah statik. Ia tidak dikemas kini tanpa gangguan luar. Tidak seperti otak manusia, di mana sejumlah proses kimia kerap berlaku dan hubungan saraf baru dibuat. Walau bagaimanapun, walaupun otak sentiasa dikemas kini, banyak di antara kita sepanjang hidup kita terus mengingati peristiwa yang menimpa kita pada masa kecil. Ramai ahli psikologi mengaitkan memori dan tekanan emosi. Semakin kuat emosi, semakin kuat peristiwa yang berkaitan dengannya tertanam dalam ingatan, tidak kira berapa umurnya..

Pengarang banyak makalah ilmiah dalam bidang penyelidikan keunikan otak, Rupert Sheldrake, mengemukakan hipotesis yang menarik. Kenangan seseorang berada dalam dimensi yang tidak dapat diakses oleh pemerhatian para saintis. Saintis percaya bahawa otak bukanlah komputer yang banyak, tugas utamanya adalah menyimpan maklumat, melainkan "set TV" yang mengubah peristiwa dari luar menjadi memori..

Sebilangan besar konsep ingatan saintis berkait rapat dengan konsep linear masa. Sekiranya kita membandingkan ingatan seseorang dengan filem, maka hanya orang itu sendiri yang menganggap bingkai itu sebagai masa lalu dan masa kini, sebenarnya, ia selalu wujud dalam masa yang sama. Mungkin persepsi linear mengenai masa menghalang kita daripada melihat teka-teki memori manusia dengan betul?

Realiti adalah pelbagai aspek, tetapi kita melihatnya melalui prisma persepsi kita sendiri..

Hippocampus dan amigdala di otak mengatur ingatan

Para saintis telah membuktikan bahawa bahagian utama otak yang bertanggungjawab untuk ingatan adalah hippocampus dan amigdala. Walaupun saintis hanya merumuskan apa itu otak manusia.

Kepentingan hipokampus dan amigdala

Organ inilah yang mengatur proses penghafalan dengan menghubungkan 86 bilion sel saraf melalui sambungan saraf - ini adalah jumlah pada manusia. Sel-sel ini di otak terletak di seluruh korteks serebrum: di lobus temporal, cerebellum, sistem limbik, dan bahagian individu korteks. Mereka memainkan peranan yang tidak dapat diganti dalam pembentukan memori, termasuk memori kerja, iaitu satu yang membolehkan kita melakukan tindakan pada masa ini dan menumpukan perhatian pada tugas-tugas yang tepat sebelum kita.

Sebaik sahaja anda ingin mengambil sebiji epal, anda terdengar deringan telefon di bilik sebelah. Anda meninggalkan dapur, masuk ke ruang tamu dan menjawab telefon. Ini adalah memori kerja yang tersimpan di hippocampus yang memungkinkan untuk menyimpan maklumat jangka pendek (khususnya, rancangan memakan epal) semasa perbualan lima minit dengan rakan.

Semasa anda berhenti, anda akan ingat bahawa anda akan memakan epal itu, dan pengumpulan maklumat jangka pendek membolehkan anda kembali ke tugas ini..

Sebilangan besar memori sementara berfungsi seperti ini terhapus dalam beberapa hari..

Baiklah, katakanlah, melalui telefon, anda diberitahu bahawa salah seorang rakan terdekat anda mati dalam kejadian tragis. Setelah kejutan pertama berlalu, anda akan merasakan bahawa anda masih perlu memakan sesuatu. Kemudian anda kembali ke dapur dan memaksa diri anda memakan epal itu. Anda boleh bertaruh bahawa selama bertahun-tahun selepas itu, bahkan mungkin sepanjang hayat anda, setiap kali anda melihat sebiji epal, anda akan mengingati rakan anda.

Apa yang berlaku di kepala saya?

Berhampiran hippocampus adalah amigdala atau amigdala.

Struktur ini mempunyai banyak kaitan dengan emosi. Apabila anda mendengar berita tragis dari rakan anda, amigdala menjadi sangat terangsang dan memberi hippocampus apa yang pada dasarnya adalah tendangan di pantat, dalam bentuk denyutan elektrik dan suntikan bahan kimia (neurotransmitter).

Amigdala itu memberitahu hippocampus: "Ini perlu dihantar untuk simpanan tetap!" Hasilnya adalah peristiwa yang penuh emosi yang dihantar ke penyimpanan jangka panjang, dengan cara yang hampir sama bahawa maklumat disimpan di cakera keras komputer atas arahan anda..

Fakta bahawa satu peristiwa, diwarnai dengan emosi, menjadi lebih senang dalam ingatan jangka panjang dan dikenang bahkan beberapa dekad kemudian adalah hasil kerja bersama bahagian otak yang bertanggungjawab untuk ingatan - hippocampus dan amigdala. Sudah tentu, organ otak yang lain juga bertanggungjawab untuk menyimpan maklumat, tetapi organ inilah yang mengatur penyimpanan "data".

Pengalaman "sejuk" tanpa pewarnaan emosi kita sering harus mengulanginya berulang kali sebelum dihafal. Walaupun begitu, ia tidak akan bertahan lama. Kita juga sering melihat fenomena seperti mengembara minda..

Sebilangan besar daripada kita perlu menggunakan nombor telefon baru berkali-kali sebelum kita dapat memanggilnya dari memori..
Dan jika kita berhenti menggunakannya secara berkala, setelah beberapa bulan kita biasanya tidak dapat menggunakannya..

Anda boleh melatih ingatan anda

Bahagian otak yang bertanggungjawab untuk ingatan perlu dilatih untuk menghilangkan masalah dengan mengingat.

Bimbang penurunan mental adalah masalah yang semakin meningkat di kalangan orang tua.

  • menjelang 2025, jumlah pesara melebihi 60 akan meningkat dua kali ganda
  • kira-kira dua pertiga orang yang berusia lebih dari 50 mengadu masalah ingatan
  • orang yang sudah tua takut kehilangan ingatan lebih banyak daripada kanser, penyakit jantung dan kematian.

Idea bahawa otak dapat terus berubah dan mereformasi dirinya telah merevolusikan bagaimana para saintis memikirkannya..

Para saintis mendakwa bahawa mungkin untuk melatih bahagian otak yang bertanggungjawab untuk ingatan. Dengan menggunakan otak anda setiap hari dalam aktiviti seperti yang memuatkan akal, sumber otak ditingkatkan, polisi insurans peribadi untuk melindunginya. Seseorang memerlukan otak yang mampu berfikir, mengingat dan melaksanakan fungsinya secara maksimum. Menjaga ia tetap "fit" melindungi diri anda dari kehilangan ingatan yang berkaitan dengan usia, penyakit Alzheimer dan masalah lain yang mengancam.
Terdapat banyak perkara yang boleh anda lakukan untuk mengekalkan prestasi mental anda..
Oleh kerana otak boleh diubah dan plastik, kehilangan sel-selnya bukanlah sesuatu yang bencana dan tidak dapat dielakkan: otak pada usia 50, 60, 70 dan 80 tahun dapat membuat dan mengekalkan sel-sel baru jika anda membuat keadaan yang tepat untuknya..

Kehilangan hubungan antara sel-sel otak sepenuhnya dapat dibalikkan: senaman secara berkala menyumbang kepada penciptaan hubungan baru, aktif dan pelindung yang mewujudkan sumber.
Dengan adanya penemuan ilmiah terkini dalam bidang penuaan otak, nampaknya tepat untuk meramalkan penurunan, dan mungkin, sebahagian besarnya, penghapusan kehilangan ingatan kebiasaan yang berkaitan dengan usia..
Lebih penting lagi, realiti suram dari ancaman "mematikan" bahagian ingatan otak, atau yang disebut Alzheimer, selama beberapa dekad akan datang dapat dihindari dengan menerapkan penemuan baru ini, ditambah dengan strategi pencegahan dan terapi bioperubatan yang baru muncul..
Lakukan beberapa perubahan dalam hidup anda yang membantu menjaga kesihatan otak, yang juga bertanggungjawab untuk ingatan.

Bagaimana ingatan mana-mana orang berfungsi dan apa yang terkandung di dalamnya??

Dalam kehidupan seharian, kita melihat maklumat di sekeliling kita, kita ingat beberapa maklumat ini. Pada masa yang sama, kita tidak peduli mengapa kita ingat betul-betul dan bukan maklumat lain, mengapa kita melupakan sebarang saat dan, secara amnya, bagaimana ingatan seseorang berfungsi.

  • Apa itu memori?
  • Mengingat maklumat
  • Struktur otak yang bertanggungjawab untuk ingatan
  • Faktor yang mempengaruhi kualiti memori

Apa itu memori?

Ingatan adalah kemampuan seseorang untuk menghafal, mengumpulkan dan mengambil maklumat yang diterima. Jumlah dan kualiti apa yang diingati dipengaruhi oleh perhatian seseorang. Juga, ketika menghafal, perasaan sangat penting. Memori merangkumi proses berikut:

  • penghafalan adalah proses mencantumkan fakta baru dalam ingatan;
  • penyimpanan - pengumpulan, pemprosesan dan penyimpanan maklumat yang diterima;
  • pembiakan semula - proses mengekstrak bahan yang dihasilkan.

Menghafal dan memperbanyak boleh menjadi sewenang-wenang dan tidak disengajakan. Penghafalan dan penghasilan semula secara sukarela disertai dengan usaha manusia, dan sukarela - dilakukan tanpa usaha.

Mengingat maklumat

Sekiranya anda secara berterusan mengulangi sebarang bahan, maka ia akan kekal dalam ingatan anda untuk masa yang singkat. Ia akan memerlukan lebih banyak usaha untuk menghafal sesuatu untuk masa yang lebih lama. Di sini, penghafalan berlaku pada tahap emosi. Emosi yang kuat, meninggalkan jejak kekal dalam ingatan seseorang, membantu mengingat maklumat yang menyertai emosi ini. Lebih-lebih lagi, semasa pergolakan emosi yang kuat, seseorang ingat yang paling penting.

Ingatan jangka panjang seseorang mengekalkan 10-24% dari apa yang ingin disampaikan oleh orang lain kepadanya. Rata-rata, seseorang mengingati 20% dari apa yang dia dengar dan 60% dari apa yang dia lihat. Semasa menjelaskan maklumat yang dilihat, seseorang dapat mengingat sekitar 80%. Yang paling penting, seseorang mengingati perkara baru dalam selang waktu dari 10 hingga 12 dan selepas 20 jam. Pada masa inilah tubuh manusia menunjukkan daya tahan maksimum terhadap kebuluran oksigen..

Pada tahap bawah sedar, asimilasi bahan baru lebih berkesan berlaku semasa tidur. Lebih-lebih lagi, dengan setiap fasa tidur yang baru, penghafalan lebih kuat. Waktu terbaik untuk tidur adalah kira-kira dua jam sebelum bangun tidur. Waktu terbaik untuk ingatan bekerja ialah musim panas..

Telah terbukti secara eksperimental bahawa seseorang lebih baik mengingati awal dan akhir maklumat homogen, dan bahagian tengah memberikan kesulitan maksimum. Apabila kerumitan bahan yang dihafal meningkat, prestasi memori bertambah baik. Semasa mengulangi maklumat yang dikaji, pastikan anda berehat sebentar.

Struktur otak yang bertanggungjawab untuk ingatan

Beberapa bahagian korteks serebrum, cerebellum, dan sistem limbik mempengaruhi fungsi ingatan. Tetapi pengaruh utama karya ini diberikan oleh kawasan yang terletak di wilayah temporal kiri dan kanan hemisfera. Struktur otak penting lain yang mempengaruhi proses mengingat adalah hippocampus. Sekiranya kawasan temporal rosak di satu sisi, fungsi memori merosot, dan jika rosak di kedua sisi, ia berhenti sepenuhnya.

Memori berfungsi berkat kerja sel saraf - neuron. Sekiranya seseorang yakin bahawa dia akan mengingat semua yang penting, tidak bimbang akan melupakan sesuatu yang tidak penting, maka ingatan itu juga tidak akan mengecewakannya..

Faktor utama yang mempengaruhi penghafalan terletak di bidang psikologi. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, kerja ingatan yang tidak memuaskan terutama disebabkan oleh ketakutan, perasaan yang kuat. Keletihan saraf penuh dengan akibat negatif. Tekanan dan kemurungan adalah penyebab utama kealpaan. Dalam keadaan tertekan, fikiran seseorang dimakan dengan pemikiran negatif. Dalam keadaan ini, sukar untuk menumpukan perhatian pada perkara lain. Dalam kes ini, penting untuk mengalihkan perhatian kepada momen yang luar biasa..

Kualiti ingatan dipengaruhi oleh pelbagai ubat penenang, antidepresan. Bahan-bahan ini menghalang fungsi sistem saraf, yang menyebabkan kemerosotan fungsi memori. Contohnya, jika seseorang mengambil banyak pil tidur, dia kemudian mula mengadu kemerosotan perhatian dan kelesuan..

Alkohol mempunyai kesan buruk terhadap fungsi otak. Minum alkohol secara negatif mempengaruhi asimilasi dan penyimpanan perkara baru dan melambatkan proses pemikiran. Bahkan dos alkohol yang sedikit memberi kesan negatif kepada ingatan, terutamanya ingatan jangka pendek..

Merokok dan kafein juga memberi kesan negatif pada ingatan. Merokok, serta alkohol, mempunyai kesan buruk, terutama pada ingatan jangka pendek. Dan kandungan kafein yang tinggi dalam darah penuh dengan kegelisahan, jantung berdebar-debar. Dan faktor-faktor ini menarik perhatian.

Kerosakan ingatan juga boleh berlaku dengan kecederaan kepala, pelbagai penyakit, kekurangan vitamin dan faktor lain..

Cara meningkatkan ingatan

Perkara penting yang mempengaruhi kerja memori yang sempurna adalah gaya hidup yang diukur. Ini difasilitasi oleh sikap tenang dan seimbang terhadap keadaan kehidupan dan cara berfikir yang positif..

Terdapat kaedah berkesan untuk meningkatkan ingatan. Sebagai contoh, anda boleh menggunakan "suis memori". Ini bermaksud bahawa dalam situasi di mana anda perlu mengingati sesuatu yang penting, anda boleh menggunakan gerak isyarat. Ini boleh disilangkan jari atau yang lain. Gerakan ini akan menjadi isyarat untuk meningkatkan tahap perhatian..

Sekiranya anda perlu mengingati keadaan apa pun, anda harus membayangkan diri anda dalam keadaan ini. Pada masa yang sama, adalah perlu untuk menerangkan secara terperinci keadaan yang menyertai situasi ini. Untuk mencari perkara yang betul, anda perlu ingat keadaan di mana benda ini terakhir digunakan. Adalah perlu untuk menunjukkan secara terperinci bagaimana item ini digunakan. Dan kemudian tempat di mana perkara yang diperlukan berada akan ditentukan dalam ingatan.

Untuk menumpukan perhatian dengan lebih baik, anda perlu melakukan satu perkara, tanpa membahagikan diri kepada beberapa aktiviti sekaligus. Dan menggunakan buku nota membantu anda melakukan semua perkara penting tanpa melupakannya.

5 kawasan otak

Zon mana yang bertanggungjawab untuk tingkah laku bernafas dan makan dan apa yang berlaku semasa kita belajar bermain alat muzik

Otak adalah sistem yang kompleks yang memproses maklumat deria, mengawal pergerakan dan kerja organ tubuh manusia, bertanggungjawab terhadap emosi positif dan negatif, serta fungsi mental yang lebih tinggi seperti pemikiran, ingatan dan pertuturan. Kami secara ringkas membincangkan struktur dan fungsi beberapa kawasan otak.

Belahan besar

Belahan otak yang besar membentuk 75-80% jisim keseluruhan sistem saraf pusat. Di luar, mereka ditutup dengan kulit kayu - lapisan materi abu-abu setebal 1,3-4,5 milimeter, di bawahnya adalah materi putih dan ganglia basal, yang mengatur fungsi motor dan autonomi dan dipercayai berkaitan dengan kesadaran. Seperti kulit kayu, mereka terdiri daripada bahan kelabu. Tidak seperti bahan putih, yang terdiri daripada ikatan akson - proses sel saraf yang menghantar impuls - bahan kelabu merangkumi badan neuron, sel glial (aksesori) seperti astrosit dan oligodendrocytes, serta proses lain sel saraf dan kapilari. Pengumpulan bahan putih yang dikenali sebagai corpus callosum menghubungkan hemisfera serebrum menjadi keseluruhan yang koheren. Struktur lain dari bahan putih yang muncul dari korteks adalah saluran kortiko-spinal, atau piramidal, yang membantu hemisfera kiri mengawal separuh kanan badan dan hemisfera kanan ke kiri. Kulit kayu ditutup dengan alur dan konvolusi yang meningkatkan kawasannya: dua pertiga dari bahan kelabu terletak di dalam struktur ini. Alur besar terdapat pada semua orang, dan konvolusi kecil adalah individu.

Korteks serebrum dibahagikan kepada enam lobus: frontal, parietal, temporal, occipital, serta dua zon tersembunyi - insular dan limbic. Dan dari sudut pandang asal, kawasan kuno, lama dan baru dibezakan dalam korteks serebrum, yang menempati sekitar 95%. Fungsi utama korteks kuno adalah deria penciuman, struktur serupa terdapat pada ikan. Korteks lama berasal dari reptilia, dan fungsi struktur utamanya, hippocampus, dikaitkan dengan memori jangka pendek dan penulisan semula memori jangka pendek menjadi memori jangka panjang. Khususnya, mereka menolong melayari ruang angkasa dengan cepat. Sepanjang evolusi, hippocampus mula menghafal isyarat deria lain serta bekerja dengan pusat emosi. Korteks baru mengandungi pusat pancaindera dan motorik yang lebih tinggi, serta zon bersekutu, yang bertanggungjawab untuk proses mental yang paling kompleks. Bahagian korteks yang berlainan menjalankan fungsi yang berbeza. Pusat visual tertumpu di korteks oksipital, pusat pendengaran di korteks temporal, neuron terletak di zon parietal, yang bertanggungjawab untuk kesakitan, kepekaan kulit dan otot, dan bahagian belakang lobus frontal bertanggungjawab untuk pergerakan. Pusat mental yang lebih tinggi terletak di bahagian depan lobus frontal. Mereka bertanggung jawab atas pemikiran kita, serta kehendak, inisiatif dan membuat keputusan..

Diencephalon

Di antara hemisfera serebrum adalah diencephalon, yang terbahagi kepada dua bahagian: thalamus dan hypothalamus. Sebagai tambahan kepada mereka, epitalamus juga terisolasi, di mana kelenjar pineal dan kelenjar pituitari berdekatan - kelenjar endokrin. Thalamus adalah "corong maklumat" yang menyaring isyarat dan menyebarkannya ke korteks serebrum: jika semua aliran maklumat disalurkan ke korteks, ia tidak akan dapat berfungsi dengan berkesan. Penyekat isyarat dilakukan dengan menggunakan neuron penghambat. Struktur thalamus sesuai dengan pusat korteks serebrum yang berlainan: nukleus anterior bertanggungjawab untuk menghantar maklumat ke pusat emosi dan ingatan, yang lateral ventral dikaitkan dengan kawalan motor, kompleks ventrobasal berfungsi dengan maklumat mengenai kepekaan badan, dan di atasnya adalah pusat pendengaran dan visual. Nukleus medial thalamus dikaitkan dengan pusat tidur dan terjaga, serta dengan isyarat sakit dan sakit dan kepekaan vestibular.

Hipotalamus terlibat dalam peraturan neuroendokrin dan mengawal aktiviti pelbagai organ dalaman. Di samping itu, ia mengandungi pusat keperluan biologi terpenting: kelaparan dan dahaga, tingkah laku seksual dan ibu bapa, ketakutan dan pencerobohan. Neuron hipotalamus mengukur kepekatan hormon utama dalam darah. Hipotalamus berinteraksi rapat dengan kelenjar pituitari, kelenjar yang menghasilkan hormon perangsang tiroid dan dengan itu mengatur aktiviti kelenjar tiroid. Perintah ke kelenjar pituitari diberikan dengan bantuan melepaskan hormon, yang dihasilkan oleh hipotalamus. Juga di hypothalamus oxytocin dan vasopressin dihasilkan - hormon, masing-masing, bertanggungjawab untuk pengecutan rahim semasa melahirkan dan kelenjar susu ketika memberi makan bayi dan keperluan tubuh untuk cairan. Kelenjar pineal (atau kelenjar pineal) mempengaruhi perkembangan seksual dan tingkah laku seksual dan menghasilkan melatonin, yang terlibat dalam menyegerakkan irama sirkadian.

Ganglia serebellum dan basal

Cerebellum bertanggungjawab untuk mengatur pergerakan, mengatur keseimbangan dan nada otot. Ia terletak di bawah lobus oksipital korteks serebrum. Cerebellum terdiri daripada dua hemisfera dan bahagian tengahnya menghubungkannya - yang disebut cacing, dan di bawahnya terdapat rongga - ventrikel keempat. Cerebellum mempunyai enam kaki, yang merupakan kumpulan akson yang menghubungkannya dengan struktur lain di otak. Belahan otak kecil ditutup dengan korteks, yang terdiri daripada tiga lapisan. Yang tengah terdiri daripada sel Purkinje dan merupakan struktur utama otak kecil. Dia bertanggungjawab untuk memori motor. Sel purkinje menggunakan neurotransmitter penghambat untuk mengawal pergerakan yang kita pelajari sepanjang hayat, dan jika lapisan ini rosak, pergerakan menjadi terlalu kuat dan tidak tepat.

Seperti korteks, otak kecil mempunyai struktur kuno, lama, dan baru. Struktur serebelum kuno, seperti cacing dan struktur sekitarnya, melakukan fungsi vestibular dan mengawal pergerakan mata. Struktur lama bertanggungjawab untuk pergerakan - pergerakan di ruang angkasa, dan yang baru bertanggungjawab untuk pergerakan sukarela, seperti kemahiran motor halus jari: ketika kita belajar memainkan alat muzik, bidang korteks serebelum ini berkembang. Bahagian lama otak kecil menerima maklumat melalui saraf tunjang, dan bahagian baru dari korteks serebrum.

Ganglia basal hemisfera serebrum juga bertanggungjawab untuk pembelajaran motor. Walaupun cerebellum menghafal parameter pergerakan tertentu, ganglia basal berfungsi dengan keseluruhan pergerakan yang kompleks. Sel-sel struktur utama ganglia basal, seperti cerebellum, menggunakan mediator penghambat, tetapi jika aktiviti motor tidak hilang ketika cerebellum rosak, maka ketika ganglia basal rosak, pergerakan hilang atau dipicu tanpa sengaja.

Otak tengah

Ini adalah bahagian terkecil otak. Otak tengah atas terdiri dari empat gundukan yang bertindak balas terhadap maklumat pendengaran dan visual. Tugas terpenting otak tengah adalah merekod perubahan persekitaran. Pusat oculomotor berkait rapat dengan kerja empat kali ganda. Pergerakan mata dikendalikan oleh tiga saraf kranial. Di bawah empat kali ganda adalah masalah kelabu tengah otak tengah, yang mengatur kepekaan terhadap kesakitan dan merupakan salah satu pusat tidur yang paling penting, dan lebih rendah lagi adalah inti merah otak tengah dan nigra substantia. Nukleus merah dikaitkan dengan otak kecil oleh proses pembelajaran motorik dan merupakan salah satu pusat motor. Dari sini bermula saluran rubrospinal, yang turun ke saraf tunjang dan memperhebatkan pergerakan lenturan ketika kita berjalan atau berlari. Nigra substantia mengawal aktiviti saraf kranial yang bertanggungjawab untuk pergerakan mata, dan juga mengeluarkan dopamin, kerana kita menikmati aktiviti fizikal..

Medulla oblongata dan pons

Medulla oblongata dan jambatan berbaris di sepanjang bahagian tengah otak dan membentuk batang yang disebut. Zon-zon ini berkaitan dengan fungsi kuno dan asas sistem saraf. Di medulla oblongata dan jambatan adalah pusat pernafasan, serta pusat tidur dan terjaga, kawalan jantung dan nada vaskular. Di samping itu, inti saraf kranial terletak di sana. Pusat pernafasan mengandungi sel-sel alat pacu jantung yang mengawal irama pernafasan, dan kerjanya dikaitkan dengan pusat vasomotor, yang bertanggung jawab untuk kerja jantung dan saluran darah. Juga di zon ini terdapat pusat-pusat tingkah laku makan bawaan: medula oblongata dan jambatan menyelaraskan isyarat rasa dan isyarat yang berkaitan dengan refleks makanan bawaan, seperti menelan, air liur dan jus gastrik..

Otak hanya mengenai kompleks. Struktur dan fungsi.

Kami menyampaikan kepada anda serangkaian artikel "Otak hanya tentang kompleks" - dari mitos struktur dan popular hingga mekanisme kemurungan dan hubungan antara otak dan tingkah laku.

Struktur otak manusia mirip dengan mamalia lain, tetapi strukturnya lebih besar dari segi ukuran badan berbanding otak haiwan lain. Rata-rata, beratnya adalah satu setengah kilogram, iaitu kira-kira 2% daripada berat badan manusia..

Otak adalah pusat arahan sistem saraf pusat. Ia menerima isyarat dari deria tubuh dan menghantar maklumat ke otot. Otak terdiri daripada lebih dari 100 bilion neuron yang berkomunikasi menggunakan sinapsis. Sinapsis digunakan untuk menghantar impuls saraf antara dua sel, dan terdapat trilion daripadanya. Sambungan sel yang kompleks ini menimbulkan pemikiran dan semua aspek kewujudan kita.

Sebelum membaca artikel

Glosari ringkas:


  • Neuron: sel elektrik yang dapat dilancarkan yang dirancang untuk menerima dari luar, memproses, menyimpan, menghantar dan mengeluarkan maklumat ke luar menggunakan isyarat elektrik dan kimia.
  • Sinaps: titik hubungan antara dua neuron, berfungsi untuk memancarkan impuls saraf antara dua sel.
  • Bahan kelabu: Komponen utama sistem saraf pusat vertebrata dan manusia, bahan kelabu terdapat di bahagian otak yang berlainan dan terdiri daripada pelbagai jenis sel seperti neuron.
  • Perkara putih: bahagian saraf tunjang dan otak yang dibentuk oleh serat saraf.
  • Nukleus basal adalah pengumpulan bahan kelabu dalam ketebalan jirim putih hemisfera serebrum vertebrata, terlibat dalam koordinasi aktiviti motor dan pembentukan reaksi emosi.
  • Tiub saraf: primordium sistem saraf pusat dalam kordat.

Mengapa kita istimewa?

Jutaan tahun evolusi telah menyebabkan munculnya organisma yang unik -. Kepintaran inilah yang menjadikan seseorang itu manusia. Hari ini kita telah menghuni hampir setiap pelosok dunia, membina bandar, roket dan bahkan berada di bulan. Tidak ada makhluk hidup lain di planet ini yang mampu melakukan sesuatu yang serupa.

Ini semua mengenai otak

Jurang antara kemampuan intelektual manusia dan saudara terdekat simpanse sangat besar. Tetapi evolusi mengatasinya dalam jangka masa yang cukup singkat - enam atau tujuh juta tahun. Para saintis percaya bahawa sebab kehadiran kecerdasan pada manusia terletak pada neuron dan konvolusi. Manusia mempunyai lebih banyak neuron di otaknya daripada haiwan lain. Kami juga memiliki lobus frontal terbesar di kerajaan binatang..

Ukuran otak tidak selalu menunjukkan kemampuan intelektual yang tinggi. Sebagai contoh, otak ikan paus sperma lebih daripada lima kali lebih berat daripada manusia, tetapi hampir tidak ada yang berani mendakwa bahawa ikan paus sperma lebih pintar daripada manusia. Walau bagaimanapun, otak yang besar masih mempunyai kelebihan - otak yang besar meningkatkan kapasiti ingatan. Lebah hanya dapat mengingat beberapa isyarat yang menunjukkan adanya makanan, tidak seperti burung merpati, yang mengenali lebih dari 1.800 corak. Tetapi ini tidak setanding dengan kemampuan manusia.

Di samping itu, data haiwan menunjukkan bahawa hubungan antara ukuran otak dan ukuran badan mungkin merupakan petunjuk kecerdasan yang lebih tepat. Tetapi semuanya berbeza dengan kami. Menurut pakar sains saraf dan presiden Allen Institute for Brain Science, otak genius mungkin lebih besar atau lebih kecil daripada rata-rata. Sebagai contoh, otak Ivan Turgenev beratnya sedikit lebih dari dua kilogram, dan otak penulis Anatole France hampir mencapai satu kilogram..

Ada perkara lain. Terlepas dari bagaimana hari itu berubah untuk kita masing-masing, kita dapat menceritakannya dengan terperinci. Tidak seperti simpanse, ikan paus sperma, lebah dan merpati. Tidak ada makhluk hidup yang dapat berkomunikasi dengan bebas. Menggabungkan kata-kata tanpa henti, kami saling memberitahu tentang perasaan kami, berkongsi kesan, menjelaskan undang-undang fizik dan mencipta istilah baru.

Perbualan kami tidak terhad pada hari ini. Kami merenung masa lalu dan masa depan, menghidupkan kembali peristiwa masa lalu, bergantung pada sensasi pancaindera yang berbeza. Berkat otak kita dapat meramalkan masa depan dan merancang tindakan selanjutnya..

Apakah di dalamnya?

Sebelum kelahiran, otak manusia dibentuk oleh hanya 25%. Selebihnya otak berkembang dengan cepat selepas kelahiran. Semasa otak tumbuh dan berkembang, rangkaian saraf terbentuk - hubungan antara neuron: yang diperlukan diperkuat, dan yang tidak diperlukan dikeluarkan. Proses ini berlangsung seumur hidup dan memberi peluang kepada orang tua untuk menghafal dan mempelajari kata-kata baru. Tetapi pembentukan utama rangkaian saraf berlaku dalam 10 tahun pertama kehidupan..

Kami mula mempelajari otak dari masa perkembangan embrio, yang membentuk strukturnya. Pada masa inilah bahagian anterior primordium sistem saraf pusat atau tiub saraf membentuk tiga bahagian, yang menimbulkan otak dan struktur yang berkaitan:

Forebrain - terdiri daripada dua bahagian: diencephalon dan hemisfera serebrum.

Otak tengah adalah bahagian batang otak. Bertanggungjawab untuk pelaksanaan banyak fungsi fisiologi yang penting.

Hindbrain - bahagian otak bahagian atasnya terbahagi kepada otak belakang dan medulla oblongata.

Otak lelaki dewasa yang terbentuk mengawal fungsi dalaman badan, menggabungkan dorongan dan maklumat deria, membentuk persepsi, pemikiran dan ingatan. Kita menyedari diri kita sendiri, berfikir, bercakap, bergerak dan mengubah dunia di sekitar kita, bukan sahaja berkat rangkaian saraf yang sentiasa berkembang, tetapi juga kepada bahagian otak tertentu.

Korteks

Korteks serebrum mengandungi lebih daripada 15 bilion sel saraf dan serat. Korteks adalah struktur otak, lapisan bahan kelabu setebal 1,3-4,5 mm, terletak di sepanjang pinggir hemisfera dan menutupnya. Oleh kerana kulitnya tidak licin, ia boleh dikatakan "dihancurkan" menjadi berbelit-belit dan dibahagi dengan alur.

Konvolusi membentuk struktur atas empat lobus: frontal, parietal, temporal dan occipital.

• Lobus frontal bertanggungjawab untuk menyelesaikan masalah, penilaian dan fungsi motor.
• Lobus parietal bertanggungjawab untuk sensasi, tulisan tangan dan postur.
• Lobus temporal dikaitkan dengan ingatan dan pendengaran.
• Lobus oksipital bertanggungjawab terhadap sistem pemprosesan maklumat visual.

Korteks serebrum memberi kita kawalan sedar terhadap tindakan kita.

Korteks adalah bahagian terluar otak dan bahagian terbarunya. Sebilangan besar maklumat deria bertemu di sini dan diproses di sini. Dari korteks inilah perintah untuk bergerak datang ke otot, di sini pemikiran matematik dan spasial berlaku dan pertuturan terbentuk dan dicetuskan. Antara lain, korteks menyimpan kenangan dan juga bertanggungjawab untuk tindakan tegas kita. Dengan kata lain, pemikiran manusia dan semua gerakan sedar berasal dari sini..

Batang otak

Batang otak adalah pembentukan lanjutan yang meneruskan saraf tunjang. Batangnya merangkumi empat struktur: pons varoli, medulla oblongata, otak tengah dan diencephalon. Semua struktur saling berkaitan.

Batang otak menghantar isyarat dari saraf tunjang dan mengawal fungsi asas badan.

Mekanisme dan prinsip memori berfungsi di otak manusia

Sebab untuk menulis artikel ini adalah penerbitan bahan oleh pakar neurologi Amerika untuk mengukur kapasiti memori otak manusia, dan disampaikan di GeekTimes sehari sebelumnya..

Dalam bahan yang disediakan, saya akan cuba menerangkan mekanisme, ciri, fungsi, interaksi struktur dan ciri dalam kerja ingatan. Juga, mengapa mustahil untuk membuat analogi dengan komputer dalam kerja otak dan mengira dalam unit bahasa mesin. Artikel itu menggunakan bahan-bahan yang diambil dari karya orang yang telah mengabdikan hidup mereka untuk kerja keras dalam kajian cytoarchitectonics dan morphogenetics, yang disahkan dalam praktik dan mempunyai hasil dalam perubatan berdasarkan bukti. Khususnya, data S.V. Saveliev digunakan. saintis, evolusionis, ahli paleoneurologi, doktor sains biologi, profesor, ketua makmal untuk pengembangan sistem saraf di Institut Morfologi Manusia Akademi Sains Rusia.

Sebelum mempertimbangkan masalah dan masalah secara keseluruhan, kita akan merumuskan idea-idea asas mengenai otak dan membuat sejumlah penjelasan yang memungkinkan kita menilai sepenuhnya sudut pandang yang dikemukakan..

Perkara pertama yang harus anda ketahui: otak manusia adalah organ yang paling mudah berubah, ia berbeza antara lelaki dan wanita, kumpulan kaum dan etnik, kebolehubahan adalah kuantitatif (jisim otak) dan kualitatif (organisasi alur dan konvolusi), dalam pelbagai variasi perbezaan ini ternyata lebih dari dua kali ganda.

Kedua: otak adalah organ yang paling banyak menggunakan tenaga dalam tubuh manusia. Dengan berat 1/50 berat badan, ia menghabiskan 9% tenaga seluruh badan dalam keadaan tenang, misalnya, ketika anda berbaring di sofa, dan 25% tenaga seluruh badan, ketika anda mula berfikir secara aktif, kos yang besar.

Ketiga: kerana penggunaan tenaga yang tinggi, otak licik dan selektif, sebarang proses yang bergantung pada tenaga tidak menguntungkan tubuh, yang bermaksud bahawa tanpa keperluan biologi yang melampau, proses seperti itu tidak akan disokong dan otak dengan cara apa pun berusaha menyelamatkan sumber daya badan..

Ini mungkin, tiga perkara utama dari senarai ciri otak yang jauh dari lengkap yang akan diperlukan semasa menganalisis mekanisme dan proses memori manusia..

Apa itu memori? Memori adalah fungsi sel saraf. Memori tidak mempunyai penyetempatan bebas, pasif, bebas tenaga, yang merupakan topik kegemaran ahli fisiologi dan psikologi, penyokong idea bentuk ingatan yang tidak material, yang disangkal oleh pengalaman kematian klinikal yang menyedihkan, ketika otak berhenti menerima bekalan darah yang diperlukan dan kira-kira 6 minit selepas kematian klinikal, proses tidak dapat dipulihkan bermula dan hilang secara tidak dapat ditarik balik kenangan. Sekiranya memori mempunyai sumber yang tidak mudah menguap, ia dapat pulih, tetapi ini tidak berlaku, yang bermaksud dinamisme memori dan penggunaan tenaga berterusan untuk penyelenggaraannya.

Adalah penting untuk mengetahui bahawa neuron yang menentukan ingatan manusia terletak terutamanya di neokortoks. Neokorteks mengandungi kira-kira 11 bilion. neuron dan glia berkali-kali. (Glia adalah sejenis sel dalam sistem saraf. Glia adalah media untuk neuron sel glial berfungsi sebagai alat pendukung dan pelindung untuk neuron. Metabolisme sel glial berkait rapat dengan metabolisme neuron yang mereka kelilingi.

Glia, sambungan neuron:

Telah diketahui bahawa maklumat disimpan dalam memori untuk masa yang berlainan; terdapat konsep seperti memori jangka panjang dan jangka pendek. Peristiwa dan fenomena cepat dilupakan sekiranya tidak dikemas kini dan diulang, yang merupakan satu lagi pengesahan mengenai dinamisme ingatan. Maklumat disimpan dengan cara tertentu, tetapi jika tidak ada permintaan, maklumat tersebut akan hilang.

Seperti yang disebutkan sebelumnya, memori adalah proses yang tidak menentu. Tiada tenaga - tiada ingatan. Akibat dari turun naik memori adalah ketidakstabilan kandungannya. Kenangan peristiwa masa lalu dipalsukan tepat pada waktunya sehingga tidak mencukupi. Memori tidak mempunyai kiraan masa, tetapi digantikan oleh kelajuan melupakan. Ingatan bagi setiap peristiwa berkurang dalam jangka masa yang songsang dengan masa. Dalam satu jam, everything semua yang terlupa dalam ingatan akan dilupakan, dalam sehari - 2/3, dalam sebulan - 4/5.

Mari kita fikirkan prinsip-prinsip memori berfungsi, bermula dari kesesuaian biologi hasil kerjanya. Komponen fizikal memori terdiri daripada jalur saraf yang menghubungkan satu atau lebih sel. Mereka merangkumi zon pengaliran isyarat secara beransur-ansur dan aktif, pelbagai sistem sinaps dan badan neuron. Bayangkan peristiwa atau fenomena. Lelaki itu menghadapi situasi yang baru, tetapi agak penting. Melalui hubungan deria dan organ indera tertentu, orang itu menerima pelbagai maklumat, analisis kejadian berakhir dengan keputusan. Pada masa yang sama, orang itu berpuas hati dengan hasilnya. Dalam sistem saraf, kegembiraan sisa tetap ada - pergerakan isyarat di sepanjang rangkaian yang digunakan untuk menyelesaikan masalah. Ini adalah apa yang disebut "rantai lama" yang wujud sebelum keadaan dengan keperluan untuk mengingat maklumat. Mengekalkan peredaran isyarat maklumat yang berbeza dalam satu rantai struktur sangat memerlukan tenaga. Oleh itu, menyimpan maklumat baru dalam memori biasanya sukar. Semasa pengulangan atau situasi serupa, hubungan sinaptik baru antara sel dapat terbentuk dan kemudian maklumat yang diterima akan diingat untuk masa yang lama. Oleh itu, penghafalan adalah pemeliharaan sisa aktiviti neuron di kawasan otak.

Ingatan otak adalah tindak balas pampasan paksa sistem saraf. Segala maklumat dipindahkan ke simpanan sementara. Mengekalkan kestabilan memori jangka pendek dan persepsi isyarat dari luar sangat mahal, isyarat pengujaan baru datang ke sel yang sama dan, kesalahan penghantaran terkumpul dan sumber tenaga terbuang. Namun, keadaannya tidak seburuk yang dilihat. Sistem saraf mempunyai ingatan jangka panjang. Ia sering mengubah realiti sedemikian rupa sehingga menjadikan objek asli tidak dapat dikenali. Tahap pengubahsuaian objek yang tersimpan dalam memori bergantung pada masa penyimpanan. Ingatan mengekalkan kenangan, tetapi mengubahnya mengikut kehendak pemiliknya. Memori jangka panjang berdasarkan proses mudah dan rawak. Faktanya adalah bahawa neuron membentuk dan memusnahkan hubungan mereka sepanjang hidup mereka. Sinapsis sentiasa terbentuk dan hilang. Data kasar menunjukkan bahawa proses pembentukan spontan satu sinaps neuronal boleh berlaku pada mamalia sekitar 3-4 kali setiap 2-5 hari. Percabangan cagaran yang mengandungi beratus-ratus sinapsis berlainan berlaku lebih jarang. Cagaran polisynaptik baru terbentuk dalam 40-45 hari. Oleh kerana proses ini berlaku di setiap neuron, sangat mungkin untuk menganggarkan kapasiti memori jangka panjang harian bagi mana-mana haiwan. Dapat dijangkakan bahawa sekitar 800 juta sambungan baru antara sel akan terbentuk setiap hari di korteks manusia, dan kira-kira jumlah yang sama akan musnah. Penghafalan jangka panjang adalah penyertaan dalam rangkaian laman web yang baru terbentuk dengan kenalan yang tidak digunakan dan baru terbentuk antara sel. Semakin banyak kenalan sinaptik yang mengambil bahagian dalam rangkaian memori utama (jangka pendek), semakin besar peluang rangkaian ini bertahan untuk jangka masa yang panjang..

Mengingat dan melupakan maklumat. Memori jangka pendek terbentuk berdasarkan hubungan yang ada. Penampilannya ditunjukkan oleh anak panah oren pada serpihan b. Isyarat yang beredar di jalan yang sama mengandungi maklumat lama (anak panah ungu) dan maklumat baru (anak panah oren). Ini membawa kepada penyimpanan maklumat baru yang sangat mahal dan jangka pendek berdasarkan sambungan lama. Sekiranya tidak penting, maka kos tenaga untuk penyelenggaraannya dikurangkan dan pelupa berlaku. Semasa menyimpan "jangka pendek", tetapi maklumat yang diperlukan, hubungan fizikal baru terbentuk antara sel dalam serpihan a-b-c. Ini membawa kepada penghafalan jangka panjang berdasarkan penggunaan sambungan yang baru terbentuk (anak panah kuning). Sekiranya maklumat tetap tidak dituntut untuk jangka masa panjang, maka maklumat itu digantikan dengan maklumat lain. Dalam kes ini, sambungan boleh terganggu dan terlupa berlaku dalam serpihan c-b-a atau c-a (anak panah biru). "

Dari perkara di atas, jelas bahawa otak adalah struktur yang dinamis, selalu dibina semula dan mempunyai had fisiologi tertentu, dan otak adalah organ yang memakan tenaga secara berlebihan. Otak tidak bersifat fisiologi, tetapi morfogenetik, oleh itu tidak betul dan tidak betul untuk mengukur aktivitinya dalam sistem yang digunakan dan diaplikasikan dalam teknologi maklumat. Oleh kerana kebolehubahan otak individu, tidak mungkin membuat kesimpulan yang merangkum pelbagai parameter fungsi otak manusia. Kaedah matematik juga tidak dapat digunakan dalam mengira interaksi struktur dalam kerja otak manusia, kerana perubahan, interaksi dan penyusunan semula sel-sel saraf dan hubungan di antara mereka, yang seterusnya membawa ke titik tidak masuk akal kerja para saintis Amerika dalam kajian mengenai kapasiti memori otak manusia.