Utama > Tekanan

Gejala demensia Senile dan cara mencegahnya

Konsep "senile marasmus" adalah sebutan rumah tangga diagnosis perubatan "senile dementia" atau "senile dementia", yang mendapat namanya kerana berlakunya patologi di kalangan orang tua. Penyakit ini tidak bertindak balas terhadap rawatan penuh, tetapi sebagai hasil terapi, kemungkinan untuk memperlambat perkembangannya atau mencegahnya sama sekali.

Apa demensia pada orang tua

Demensia pada orang tua adalah penyakit di mana proses kemurungan kecerdasan, ingatan dan pemikiran bermula. Kemerosotan dibenarkan oleh pemusnahan sel otak. Dengan demensia pikun, saudara-mara tidak menyedari pelupa awal orang tua dan membunyikan penggera hanya jika pesakit mempunyai tingkah laku yang tidak biasa.

Penyebab utama patologi adalah kerosakan pada saluran otak, yang sering menyebabkan atrofi kawasan tertentu. Bergantung pada bahagian otak yang terkena semasa perkembangan penyakit ini, gejalanya berbeza dengan ketara.

Jenis demensia pikun

Jenis demensia Senile didefinisikan mengikut bahagian di mana perubahan dahsyat berlaku. Peruntukkan:

  • kortikal - dicirikan oleh gangguan intelektual;
  • subkortikal - masalah dengan gaya berjalan dan keseimbangan diperhatikan;
  • kortikal-subkortikal - masalah yang disenaraikan berkembang di kompleks;
  • multifokal - pesakit memulakan halusinasi, kesedaran terjejas.

Klasifikasi penyakit ini terdapat dalam dua jenis utama - demensia vaskular dan atropik, yang merangkumi subspesies.

Demensia vaskular

Gangguan vaskular pada orang tua ditunjukkan oleh tanda-tanda tertentu walaupun pada awal perkembangan patologi. Manifestasi yang paling biasa termasuk penyakit aterosklerosis saluran otak, yang dicirikan oleh penurunan lumen dan penurunan bekalan darah.

Akibatnya, pesakit mengalami sakit kepala, gangguan seperti neurosis, gangguan konsentrasi. Pesakit menjadi tidak berpikiran, melupakan peristiwa dan tarikh penting pada peringkat terakhir perkembangan patologi.

Aterosklerosis saluran cerebral terus berkembang, dan saudara-mara tidak melihat masalah yang signifikan, yang mengaitkannya dengan usia pesakit. Kemajuan patologi membawa kepada:

  • kepada ketidakupayaan emosi - terdapat perubahan mood yang kerap tanpa sebab;
  • pengalaman kemurungan;
  • lemah lembut - orang tua tidak mahu mengatasi kesukaran, tetapi membesar-besarkan semua masalah;
  • memburukkan lagi sifat keperibadian - pesakit menjadi tamak, marah, curiga.

Atherosclerosis saluran cerebral menyebabkan perkembangan amnesia. Memperuntukkan bentuk patologi maju - progresif, disnorientasi amnestic dan paramnesia, yang menunjukkan kemunculan kenangan palsu. Pesakit tidak dapat berfikir secara abstrak, inisiatif menurun.

Demensia atropik

Bentuk patologi atropik membawa kepada perkembangan penyakit seperti penyakit Alzheimer, penyakit Pick, demensia vaskular dan demensia campuran..

Penyakit Alzheimer

Penyakit Alzheimer adalah demensia utama di mana demensia berkembang kerana gangguan ingatan dan penurunan kecerdasan. Termasuk 3 peringkat:

  • awal - kealpaan, ketidakcocokan diperhatikan;
  • sederhana - sekatan kepentingan, disorientasi sementara;
  • teruk - kehilangan keupayaan untuk bercakap dan melayani diri sendiri.

Pilih penyakit

Penyakit Pick didiagnosis dengan mengenal pasti proses yang merosakkan di lobus otak depan atau temporo-frontal. Mempunyai tiga jenis perkembangan patologi:

  • pemusnahan neuron - jenis motor;
  • lobus frontal diubah kerana kehancurannya;
  • terdapat perubahan dengan parkinsonisme di lobus yang terkena.

Penyakit Pick mempengaruhi wanita dalam kebanyakan kes. Gejala pertama muncul selepas 60 tahun.

Demensia vaskular

Demensia vaskular adalah penyakit neurologi yang disebabkan oleh gangguan bekalan darah ke bahagian otak tertentu. Kedudukan kedua selepas penyakit Alzheimer. Ini dicirikan oleh kurangnya kemampuan untuk membuat keputusan yang tepat, gangguan asimilasi maklumat baru, gangguan tingkah laku dan kawalan emosi.

Demensia vaskular yang berkaitan dengan usia merangkumi 3 peringkat perkembangan patologi:

  • mudah - pesakit tidak dapat mengawal emosinya, tidak dapat mengatasi pekerjaan rumah tangga;
  • sederhana - tanda-tanda pencerobohan muncul, orang tua yang sakit lupa bagaimana menggunakan peralatan elektrik isi rumah;
  • teruk - perpecahan jiwa yang mendalam, pergerakan usus yang tidak disengajakan, kurang persepsi keluarga dan rakan.

Penyakit demensia Senile dicirikan oleh perkembangan pesat terhadap latar belakang serangan jantung atau strok sebelumnya.

Demensia bercampur

Demensia bercampur adalah kemerosotan aktiviti mental yang tidak dapat dipulihkan, yang ditunjukkan bersama dengan penyakit yang disenaraikan di atas. Patologi ini sukar didiagnosis - gambaran klinikal sering menunjukkan proses patologi tertentu yang menjadi ciri penyakit Alzheimer atau Pick, demensia vaskular. Diagnosis dibuat apabila, menurut hasil pemeriksaan, pakar mengenal pasti 2 atau lebih proses patologi.

Tanda-tanda pertama demensia pikun

Penyakit yang timbul berkembang secara beransur-ansur dan pada mulanya menampakkan diri sebagai pelupa yang mudah - cawan, gelas dan barang keperluan rumah tangga yang lain. Pemusnahan korteks serebrum seterusnya membawa kepada manifestasi gejala serius pertama. Tanda-tanda demensia pertama adalah:

  • perkembangan gegaran, kemerosotan kemahiran motor halus - butiran kecil mula jatuh dari tangan;
  • kemerosotan pertuturan berikutnya - orang tua tiba-tiba boleh melupakan pemikiran dan "melompat" di tengah-tengah ayat ke topik lain;
  • sikap cuai terhadap peraturan kebersihan - kealpaan menggosok gigi, selalunya orang tua lupa memakai bahagian almari pakaian yang wajib.

Pelupa adalah tanda demensia yang berbahaya pada orang tua, kerana boleh menyebabkan kehilangan seseorang. Orang yang sakit, meninggalkan rumah untuk urusan tertentu, mungkin lupa ke mana dia pergi. Begitu juga, alamat tempat tinggal dilupakan, jalan pulang.

Gejala demensia Senile

Demensia Senile memanifestasikan dirinya dengan cara yang berbeza, bergantung pada bentuk dan lokasi lesi. Gejala demensia pada orang dewasa yang lebih tua termasuk gangguan ingatan, pertuturan, pemikiran, dan koordinasi psikomotor. Kehancuran kognisi dan prestasi pergerakan sengaja juga diperhatikan, disorientasi berlaku.

Dalam kebanyakan kes, pertuturan terganggu pada orang tua. Gangguan dari ketidakhadiran ketika bercakap dengan kehilangan sepenuhnya kemampuan untuk memahami daya tarik diri dapat ditentukan. Selalunya pesakit tersesat dalam perbualan dengan dua atau lebih pembicara - tidak memahami ucapan tersebut.

Secara beransur-ansur, gejala demensia pada orang tua menyebar ke fungsi lain. Pesakit mengalami disorientasi spatio-temporal - dia tidak dapat menjawab soalan mengenai lokasi dan waktu pada masa ini.

Terdapat tanda-tanda demensia pada orang tua dalam bentuk kenangan palsu. Ini dipanggil paramnesia dan menampakkan diri dalam demensia senil am hingga sederhana. Warga emas menceritakan kisah yang tidak pernah berlaku kepadanya.

Apabila bahagian otak subkortikal rosak, gejala dicatat dalam bentuk gegaran anggota badan, perubahan gaya berjalan, kekejangan otot dan ketidakupayaan untuk menjaga keseimbangan sendiri.

Demensia senil primer berkembang akibat penyakit Alzheimer dan Pick, pelbagai perubahan degeneratif di otak. Demensia sekunder mempunyai sebab lain, yang ditunjukkan dalam faktor berikut:

  • kekurangan tiamin, asid folik, triptofan dan bahan lain;
  • gangguan metabolik, di mana kegagalan ginjal dan hepatik diasingkan, patologi tiroid, vaskulitis serebrum, pelagra, penyakit kelenjar paratiroid;
  • penyakit berjangkit - penyakit lembu gila, meningitis kronik, ensefalitis virus, neurosifilis dan lain-lain.

Anda harus menghubungi pakar untuk pemeriksaan dan rawatan sebaik sahaja perubahan tingkah laku telah dikenal pasti. Penyakit ini selalu berkembang dengan cepat, dan tugas saudara-mara adalah dengan cepat mengenal pasti penyebab demensia dan menghilangkannya.

Tahap demensia

Demensia orang tua (dari 55 tahun) dan usia pikun (dari 70 tahun) merangkumi tiga peringkat perkembangan. Tahap-tahapnya membantu menentukan prognosis lebih lanjut pesakit - berapa lama dia tinggal untuk hidup. Tahapnya merangkumi bentuk patologi berikut:

  • Peringkat awal - pesakit tidak berbeza dengan orang tua yang lain. Sukar untuk melihat gangguan neurologi - beberapa sifat watak hanya diperburuk pada seseorang. Sekiranya lelaki tua itu dulu berjimat, sekarang dia hanya tamak. Sekiranya pesakit sebelum ini tegas dan kasar, sekarang dia boleh beralih ke jeritan, bersikap agresif. Saudara mara mengaitkannya dengan keletihan dan perubahan watak yang berkaitan dengan usia.
  • Kebingungan berkembang - tidak ada hafalan, disorientasi muncul, peristiwa dari ingatan jatuh dalam urutan terbalik, nama cucu dan anak-anak sering dilupakan.
  • Kegilaan adalah tahap terakhir demensia pada wanita dan lelaki, yang menampakkan diri dalam pelupa usia dan nama mereka. Kealpaan bertambah buruk, perbendaharaan kata menurun. Sekiranya pesakit pada tahap pertama teruk dan marah, keadaannya berubah menjadi kecerobohan dan euforia. Warga tua menjadi berkonflik dan banyak bercakap.

Kegilaan berakhir dengan kehilangan ucapan dan kemahiran mengurus diri sendiri. Pesakit tidak dapat membezakan produk yang boleh dimakan dari perabot. Aktiviti motor menurun, orang menurunkan berat badan ("kering"), atrofi organ dalaman dan otot berlaku.

Apa yang menyebabkan demensia pikun?

Sebelum mula mengubati demensia pikun, perlu menentukan sebab dan faktor yang mempengaruhi perkembangannya. Manifestasi faktor yang sama mempunyai kesan yang berbeza terhadap keselamatan sel otak. Oleh itu, simtomatologi juga berbeza - pada satu pesakit, pemikiran tidak ada, sementara yang lain, kerana pengaruh faktor yang sama, pertuturan dan prestasi otak sama sekali tidak ada..

Faktor umum yang mempengaruhi perkembangan demensia pikun termasuk:

  • penurunan tekanan darah yang berterusan;
  • tumor di otak;
  • strok atau serangan jantung, yang dialami baru-baru ini atau bertahun-tahun yang lalu;
  • kecenderungan keturunan;
  • diabetes;
  • pelbagai tabiat buruk, termasuk diet tidak sihat.

Akibat daripada faktor-faktor ini, terdapat gangguan dalam pergerakan darah, yang menyempitkan saluran darah otak - penamatan sinaps antara neuron berlaku. Akibatnya, masalah kelabu tidak dapat berfungsi dengan kuat - gangguan ucapan dan ingatan pesakit bermula.

Tabiat buruk adalah penyebab perkembangan demensia pada orang tua, yang tubuhnya tidak dapat melawan keracunan dengan secukupnya. Oleh itu, pencegahan demensia bermula dengan berhenti minum alkohol dan merokok, yang sukar bagi demensia pada pesakit..

Diagnosis dan rawatan demensia

Demensia dapat disembuhkan hanya setelah menjalani pemeriksaan penuh dan diagnosis patologi. Untuk melakukan ini, pakar mengumpulkan anamnesis melalui ujian makmal, pemeriksaan instrumental dan pemeriksaan pesakit..

Yang tidak penting adalah keluhan saudara-mara, berdasarkan tahap mana tahap demensia pikun ditentukan. Doktor berminat dengan tempoh manifestasi tanda-tanda tidak standard pertama dalam tingkah laku pesakit tua.

Pemeriksaan pesakit merangkumi:

  • pemeriksaan penyelarasan;
  • mendedahkan tahap orientasi dalam ruang dan masa;
  • menentukan kemampuan berfikir secara abstrak;
  • keupayaan untuk menyusun rantai logik;
  • pengenalpastian gangguan pertuturan;
  • pemeriksaan ingatan.

Penyelidikan makmal adalah penyampaian ujian untuk menentukan nilai-nilai petunjuk umum sistem aktiviti tubuh. Dengan bantuan mereka, anda dapat mengetahui tahap hormon, adanya kekurangan atau kelebihan vitamin dan mineral. Pemeriksaan perkakasan adalah lulus MRI, CT dan EEG. Pemeriksaan instrumental yang disampaikan membantu mengenal pasti lesi korteks serebrum.

Rawatan demensia pikun sebenarnya mustahil, kerana perubahan degeneratif tidak dapat dipulihkan. Rawatan demensia hanya boleh dilakukan dengan terapi simptomatik - penghapusan maksimum gejala tertentu. Diet khas berkesan untuk meningkatkan aliran darah ke otak..

Untuk rawatan demensia pikun pada pesakit tua, saudara-saudaranya menghabiskan banyak tenaga - mereka mesti memantau pengambilan ubat secara berkala. Saudara mara harus berkomunikasi dengan pesakit supaya ingatan dan ucapannya sentiasa dalam fasa aktif.

Ubat untuk Demensia Ringan

Bentuk penyakit yang ringan dicirikan oleh perubahan dan gangguan pertuturan yang sederhana. Untuk rawatan, ubat-ubatan diresepkan yang menghalang perkembangan struktur protein (mempengaruhi fungsi otak secara negatif), dan ubat-ubatan dengan sifat memperbaiki hubungan neuron.

Rawatan utama untuk demensia permulaan adalah gabungan perencat asetilkolinesterase dan akatinolimemantin. Bahan pertama membantu meningkatkan transmisi impuls di bahagian otak, yang menghalang perkembangan patologi. Antara ubat berkesan yang mengandungi bahan yang dinyatakan, terdapat:

  • Estelon;
  • Donezil;
  • Rivastigmine;
  • Galantamine.

Acatenolamemantin juga meningkatkan penghantaran impuls dan meneutralkan kesan asid glutamat berlebihan. Asid dalam jumlah yang meningkat membawa kepada kematian neuron. Doktor memberi ubat kepada pesakit yang mengandungi bahan yang disajikan - Memantine, Memikar, Alzeim.

Dadah untuk Demensia yang teruk

Bentuk demensia yang teruk dicirikan oleh berlakunya halusinasi, manifestasi ketakutan yang tidak berasas, kekeliruan kesedaran. Dalam kes seperti itu, kursus pengambilan ubat antipsikotik yang telah dikembangkan untuk merawat gangguan mental yang teruk, seperti skizofrenia, digunakan. Ubat itu berkesan, tetapi orang tua sukar ditoleransi, jadi penting untuk memastikan berunding dengan doktor secara berkala.

Pesakit dengan demensia pikun diberi ubat penenang dan hipnotik untuk mencegah perkembangan kemurungan. Untuk pembetulan gangguan emosi, antidepresan, antipsikotik, hipnotik, nootropik digunakan.

Pencegahan demensia pikun

Terdapat langkah-langkah pencegahan untuk mengelakkan demensia selama mungkin. Pertama, anda harus meninggalkan tabiat buruk. Anda boleh mengambil warna buah hawthorn. Doktor mengesyorkan kerap mengambil vitamin, asid folik. Anda boleh menggunakan cara yang lazat - makan lebih banyak blueberry dalam pelbagai jenis.

Adalah penting untuk memulakan langkah pencegahan pada usia muda, dari usia 35 tahun. Ia akan membantu mengekalkan minda yang sihat pada masa dewasa dan tua..

8 peraturan penting untuk mencegah demensia:

  • Bersikap aktif secara fizikal. Berjoging, berjalan kaki, kolam renang. Pilih aktiviti fizikal yang anda suka. Pergerakan otak dan tubuh secara keseluruhan adalah ubat penenang kehidupan.
  • Beri otak anda beban berterusan. Telah terbukti bahawa orang dengan pendidikan tinggi yang menyokong aktiviti intelektual sepanjang hidup mereka menderita demensia 4 kali lebih jarang. Pilihan yang sangat baik untuk senaman 20 minit untuk pelatih otak dalam talian. Menyeronokkan, berkesan, sederhana.
  • Pantau berat badan anda dan jaga normal.
  • Ukur tekanan darah anda sekali sehari. Peningkatan tekanan darah adalah salah satu sebab perkembangan demensia.
  • Mengawal kolesterol dalam badan anda. Sekiranya metabolisme lipid terganggu, risiko patologi strok dan vaskular meningkat berkali-kali.
  • Pantau tahap homosistein. Ia adalah asid amino penting dalam badan dan bertanggungjawab untuk banyak proses metabolik. Melebihi tahapnya dalam badan boleh menyebabkan demensia. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, ikuti gaya hidup sihat dan aktif..
  • Sudah tentu, anda harus meninggalkan tabiat buruk. Ini akan menjimatkan banyak masalah, termasuk mengurangkan risiko menghidap demensia pikun..
  • Makan makanan sederhana dan sihat: sayur-sayuran, buah-buahan, biji-bijian, ikan. Adalah mungkin untuk menambahkan kompleks vitamin ke dalam diet.

Ujian memori dilakukan pada tikus. Kesan terbaik adalah dengan diet 8% - protein, 80% - karbohidrat. Ngomong-ngomong, nisbah ramuan dalam diet ini khas untuk penduduk pulau Okinawa. Peratusan centenarian tertinggi ada di sana. Mereka makan banyak ubi jalar, yang tinggi kanji..

Kopi boleh melambatkan penuaan otak

Para saintis dari Universiti Rutgers telah mendapati bahawa Eicosanoyl-5-hydroxytryptamide, yang terdapat dalam biji kopi dan kafein, menghalang otak layu, dan membantu dalam memerangi penyakit neurodegeneratif. Seperti penyakit Parkinson.

Setelah melakukan eksperimen pada haiwan di makmal, saintis mendapati bahawa komponen asid lemak neurotransmitter serotonin (eicosanoyl-5-hydroxytryptamide) dalam kombinasi dengan kafein menghalang pengumpulan protein di otak, yang membawa kepada penyakit.

Semakin banyak saintis cenderung untuk mempercayai bahawa kopi baik untuk tubuh manusia: melindungi daripada diabetes, membantu menurunkan berat badan, meminimumkan timbulnya rosacea (kemerahan pada kulit wajah), memenuhi sel-sel tubuh dengan oksigen dan bahkan mengurangkan risiko menghidap penyakit sistem kardiovaskular.

Dan di Institut Teknologi Stevens, mereka mendapati bahawa bau kopi malah membantu menyelesaikan masalah algebra.!

Namun, kebanyakan saintis menegaskan bahawa kopi harus dimakan dengan berhati-hati, dalam jumlah kecil. Yang selaras dengan akal sehat. Sesungguhnya, bersama dengan manfaatnya, ia dapat membahayakan keradangan sistem genitouriner, menyebabkan masalah dengan tidur, terutama pada orang tua. Dan semestinya anda tidak boleh minum kopi semasa hamil..

Cara mengatasi orang sakit yang menghidap demensia pikun

Orang yang sakit tidak digalakkan ditempatkan di hospital untuk rawatan wajib - ini hanya akan menyebabkan keadaan bertambah buruk. Dengan orang tua, anda harus bersikap sopan dan sopan, mencegah situasi dengan perubahan situasi yang tajam (bergerak dilarang), penting untuk lebih tenang mengenai manifestasi patologi.

Penjagaan yang betul harus diberikan di rumah, tetapi hanya jika tidak ada bahaya dari pesakit. Saudara mara mesti mengikuti peraturan ini:

  • penting untuk diingat bahawa orang tua berkelakuan tidak wajar kerana perkembangan penyakit ini (ini bukan keinginan);
  • adalah perlu untuk mengekalkan hobi dan minat yang ada sebelumnya;
  • semasa perbualan, matikan TV dan sumber bunyi yang lain;
  • semasa berdialog dengan orang tua, bercakap dengan jelas dan jelas, menjaga hubungan mata;
  • adalah perlu untuk sentiasa mementingkan kesihatan pesakit;
  • orang tua harus ditanya dengan jelas dan jelas, tanpa kata-kata yang tidak perlu;
  • tindakan dan urusan pesakit dilakukan dengannya dalam gerakan berturut-turut yang dibentuk oleh saudara;
  • adalah penting bagi pesakit untuk membantu melakukan semua tindakan dalam keadaan rawatan diri - anda tidak dapat melakukan semua pekerjaan untuknya;
  • jika pesakit ditinggalkan sendirian, semua barang yang membahayakan kesihatan dikeluarkan dari rumah;
  • makanan pesakit tua harus ringan dan berkhasiat;
  • terjaga malam dan mimpi yang berpanjangan pada waktu siang harus dielakkan.

Jangka hayat orang tua yang didiagnosis dengan demensia

Orang dengan patologi ini hidup tidak lebih dari 4-4,5 tahun. Kemungkinan menghidap penyakit pada seseorang bergantung pada usia:

  • pada orang tua dari usia 60 tahun, patologi didiagnosis dalam 2% kes;
  • berumur lebih dari 80 tahun - dalam 20% kes;
  • berumur lebih dari 90 tahun - dalam 45% kes.

Sedikit yang meninggal akibat demensia pikun - penyakit ini meningkatkan risiko kemalangan. Selalunya, pesakit tua hilang, menjadi mangsa penceroboh.

Jenis demensia pada orang tua

Kandungan

  1. Apa itu demensia?
  2. Penyebab demensia pada orang yang lebih tua
    1. Kumpulan pertama: penyebab persekitaran
    2. Kumpulan kedua: penyebab keturunan
  3. Jenis demensia
    1. Vaskular
    2. Senil
    3. Penyakit Alzheimer
    4. Pubotemporal
    5. Penyakit badan Lewy
    6. Bercampur
  4. Tanda dan gejala demensia
    1. Gejala jenis vaskular
    2. Gejala demensia atropik
  5. Tahap demensia
    1. Awal
    2. Sederhana
    3. Lewat
  6. Diagnosis demensia
  7. Rawatan demensia
    1. Rawatan ubat
    2. Rawatan di rumah
    3. Psikoterapi untuk demensia
  8. Cadangan untuk orang yang disayangi pesakit
  9. Pencegahan demensia
  10. Video: Demensia: Punca, Gejala, Rawatan, Pencegahan

Demensia adalah penyakit yang berkaitan dengan usia yang progresif pada orang yang berumur lebih dari 55-65 tahun. Ini adalah nama patologi umum otak, yang menyebabkan penurunan kemampuan mental..

Untuk memberi kerabat tua dengan usia tua yang sihat, perlu mempelajari sebanyak mungkin mengenai penyakit ini, memahami gejala, mengetahui kaedah rawatan dan pencegahan. Pengetahuan ini akan membantu anda melindungi orang tua dari penyakit atau menjadikan hidup mereka lebih sihat dan lebih baik jika diagnosis telah dibuat..

Apa itu demensia?

Demensia pada orang tua adalah penyakit yang berlaku ketika sel-sel otak hancur. Proses yang tidak dapat dipulihkan menyebabkan penurunan daya ingatan, pemikiran dan kemampuan mental. Semuanya bermula dengan gejala ringan, misalnya, sering lupa. Dalam bentuk yang teruk, tingkah laku yang tidak sesuai berkembang. Keadaan yang paling teruk adalah kerosakan peribadi.

Seorang pesakit demensia kehilangan kemampuan untuk berfikir dan berfikir dengan waras, ingatan, pemikiran dan pemahamannya merosot, dan kreativitinya hilang. Seseorang tidak dapat mengawal emosi, dia mempunyai tingkah laku yang tidak sesuai dalam masyarakat.

Sebab utama perubahan tersebut adalah kerosakan vaskular di otak, yang sering menyebabkan atrofi kawasan tertentu. Gejala berbeza bergantung pada kawasan mana yang terjejas..

Demensia boleh berlaku pada usia yang lebih muda jika ada sebab yang mendasari (alkoholisme, ketagihan dadah, dll.) Tetapi selalunya ia adalah penyakit usia tua. Ini bukan akibat semula jadi dari penuaan dan berlaku atas sebab-sebab tertentu..

Wanita menderita demensia dua kali lebih kerap, kerana proses saraf dan psikosomatik pada tubuh wanita lebih kuat. Penyakit ini progresif. Kadar perjalanannya bergantung pada sistem saraf dan faktor-faktor yang berkaitan. Pada orang tua yang hidup dalam lingkungan keluarga yang penyayang, penyakit ini menampakkan diri dengan lebih tenang. Adalah sangat penting untuk mengesan demensia pada tunas untuk mencari rawatan yang tepat dan membetulkannya. Maklumat ini diberikan kepada kami oleh pakar dari asrama untuk warga tua di St Petersburg.

Penyebab demensia pada orang yang lebih tua

Pakar telah mengkaji dengan baik penyebab demensia. Secara umum, mereka boleh dibahagikan kepada dua kumpulan: penyebab persekitaran dan keturunan.

Kumpulan pertama: penyebab persekitaran

  • Umur. Risiko penyakit ini lebih tinggi selepas 55-65 tahun. Orang dewasa yang lebih tua bertindak balas dengan lebih kuat terhadap faktor luaran yang mempengaruhi perkembangan demensia.
  • Diabetes. Diabetes mellitus boleh mempengaruhi saluran darah dan tanpa rawatan menyebabkan demensia.
  • Pukulan. Serangan jantung fokus menyumbang kepada permulaan demensia.
  • Hipertensi. Tekanan darah yang meningkat mewujudkan persekitaran untuk perkembangan demensia.
  • Trauma otak: tumor, abses, hematoma.
  • Merokok dan alkohol, mabuk yang berpanjangan. Tabiat buruk memberi kesan buruk kepada kesihatan otak.
  • Aktiviti pendidikan dan profesional. Orang yang mempunyai tahap pendidikan rendah cenderung jatuh sakit.
  • Kekurangan vitamin untuk fungsi otak: B1, B3, B9, B12.
  • Gangguan metabolik dan imun.
  • Masalah emosi dan mental.

Kumpulan kedua: penyebab keturunan

Sekiranya nenek moyang menghidap penyakit Alzheimer, sindrom Down, atau demensia, keturunan mereka mungkin mengalami demensia.

Jenis demensia

Demensia Senile terbahagi kepada tiga jenis mengikut lokasi kawasan yang terjejas dan penyakit lain: vaskular, atropik, campuran. Terdapat pelbagai jenis demensia.

Vaskular

Muncul berdasarkan aterosklerosis. Bekalan darah terganggu, dan struktur korteks dan subkortikal terjejas. Sekiranya penyakit itu muncul disebabkan oleh strok, maka penyakit ini berkembang dengan kuat dan meluas pada otak. Sekiranya demensia muncul dengan latar belakang iskemia serebrum, maka ia berkembang dengan perlahan dan perlahan. Pesakit cepat letih, menjadi lemah dan tidak berpikiran. Ingatan hilang, tidur terganggu dan sakit kepala.

Senil

Demensia senile sering disebut demensia senile. Ia disebabkan oleh dua sebab: disfungsi sistem saraf dan kecenderungan genetik. Ia dibahagikan kepada kortikal, subkortikal, kortikal-subkortikal, multifokal.

Penyakit Alzheimer

Jenis demensia atropik yang biasa berlaku pada orang tua berlaku pada 70% kes. Ia berlaku kerana atrofi korteks serebrum, pengembangan furrows dan ventrikel. Apabila hemisfera kiri terjejas, agnosia didiagnosis (gangguan persepsi), hemisfera kanan didiagnosis dengan anomie (kesukaran mencari kata-kata). Pada peringkat awal, ingatan terganggu, pada peringkat terakhir, demensia total berlaku, organ kehilangan fungsi.

Pubotemporal

Lobus temporal frontal dan anterior terjejas. Struktur korteks dan subkortikal atrofi neuron saraf tunjang.

Penyakit ini dapat dikenali dengan tanda-tanda berikut:

  • Perubahan tingkah laku;
  • Kehilangan keupayaan untuk merancang;
  • Kehilangan empati;
  • Gangguan ingatan;
  • Masalah pertuturan.

Penyakit badan Lewy

Kedengarannya seperti Alzheimer. Banyak formasi patologi muncul di dalam neuron, yang disebut badan Lewy..

  • Halusinasi visual;
  • Perubahan negatif dalam perhatian dan kecerdasan;
  • Penyakit Parkinson;
  • Pengsan;
  • Rave;
  • Kemurungan.

Bercampur

Ia adalah gabungan beberapa jenis pelanggaran. Gabungan Paling Popular: Alzheimer, Demensia Lewis, Demensia Vaskular.

Gangguan lain juga berkaitan dengan demensia: penyakit Huntington, kecederaan otak traumatik, penyakit Parkinson, dan penyakit Creutzfeldt-Jakob.

Tanda dan gejala demensia

Pakar asrama untuk orang tua "Dacha" Kolomyazhsky memberitahu kami bahawa semuanya bermula dengan sedikit pelupa, tetapi secara beransur-ansur tanda-tanda pertama muncul pada orang tua:

  • Gegaran berkembang dan kemahiran motor halus merosot;
  • Kebersihan yang cuai. Seseorang tidak boleh memakai pakaian wajib, lupa mandi, gosok gigi;
  • Pelanggaran pertuturan dan pemikiran;
  • Kemerosotan kemahiran psikomotor.

Perkara yang paling berbahaya pada permulaan penyakit ini adalah kealpaan. Melupakan data penting, orang tua mungkin, misalnya, tersesat. Seiring berjalannya waktu, disorientasi ruang-waktu berkembang, ketika seseorang sama sekali tidak dapat memahami dan menjelaskan lokasinya.

Amnesia fiksatif mungkin berlaku. Pesakit tidak dapat mengingati apa yang berlaku kepadanya semalam, tetapi dia dapat memberitahu secara terperinci mengenai kejadian yang menimpanya bertahun-tahun yang lalu. Secara beransur-ansur, kenangan itu semakin pudar. Paramnesia - kenangan palsu mungkin juga muncul. Pesakit bercerita tentang dirinya yang tidak ada dalam hidupnya.

Anda boleh mengetahui permulaan demensia dengan tanda-tanda yang dinyatakan di atas, yang hanya timbul dan nyata sebahagiannya. Dengan berlakunya penyakit ini, tanda-tanda ini bertambah buruk dan menjadi gejala utama, yang mana yang baru ditambahkan..

Gejala demensia akan bergantung kepada kerosakan otak. Pakar berkongsi gejala demensia vaskular dan atropik.

Gejala jenis vaskular

Demensia vaskular merangkumi:

  • Senil;
  • Demensia pada aterosklerosis;
  • Selepas strok iskemia dan hemoragik.

Pada permulaan penyakit, tanda-tanda pertama muncul dalam 3 bulan:

  • Ketiadaan minda, tumpuan perhatian yang lemah;
  • Kemerosotan ingatan untuk peristiwa masa kini;
  • Penurunan minat dalam acara semasa;
  • Kemerosotan keupayaan mental, penglibatan sosial dan inisiatif;
  • Peningkatan kegelisahan dan kerengsaan;
  • Mengantuk pada waktu siang dan malam, tidak dapat tidur pada waktu malam.

Selanjutnya, beberapa gejala berikut diperhatikan:

  • Ingatan terganggu. Seseorang melupakan tarikh, nama, peristiwa semasa, tetapi mengingati masa mudanya dengan baik. Amnesia semakin meningkat.
  • Keperibadian berubah. Perkembangan sifat-sifat negatif dan sifat-sifat yang sebelumnya tidak begitu kerap muncul. Contohnya, boleh jadi menangis, marah-marah, murung, tamak..
  • Kekurangan kebersihan. Pesakit berhenti mengawasi kebersihan dan tidak peduli dengan penampilannya. Inkontinensia kencing mungkin berlaku.
  • Masalah kognitif. Orang mengalami kekurangan ingatan yang teruk, disorientasi, sukar memahami bahasa lisan dan tulisan, dan kesukaran dengan tindakan dan perancangan yang disengajakan.
  • Gangguan pergerakan: berjalan tidak stabil, kerap jatuh. Kerja otot terganggu, suara menjadi kurang nyaring, sukar untuk bercakap dan menelan. Lumpuh dan paresis berlaku.

Gejala demensia atropik

Jenis ini merangkumi Pick's, Parkinson's, Alzheimer, Huntington's Chorea. Sel-sel otak mengecut, berhenti berfungsi dan mati. Sambungan saraf yang mendasari fungsi otak terganggu.

Demensia bermula dengan ketara dan berkembang dalam masa 5-8 tahun.

  • Ingatan merosot. Sukar untuk menghafal maklumat baru, maka dia sukar mengingat makna kata, kemahiran dan momen kehidupan individu. Dalam kes yang teruk, penghidap demensia tidak mengenali saudara-mara mereka.
  • Pemikiran yang terganggu. Pesakit tidak dapat menganalisis dengan bijak, melakukan kerja mental dan merancang. Delirium berlaku. Masa dan orientasi medan yang merosot.
  • Persepsi menurun: penglihatan, pendengaran, sensasi taktil. Pesakit tidak mengenali orang dan objek.
  • Masalah dan gangguan emosi: apatis, kemurungan, dll..
  • Kehilangan kemampuan layan diri. Seseorang tidak boleh berpakaian dan menanggalkan pakaian, menjaga kebersihan dan makan.
  • Gangguan komunikasi: seseorang melupakan kata-kata, memilih perkataan yang tidak sesuai, dia kehilangan kemahiran membaca dan menulis.
  • Nada otot meningkat, pergerakan perlahan, firasat.
  • Kejang epilepsi.
  • Perubahan peribadi. Agresif dan bahasa yang tidak baik dapat berkembang. Kualiti bertentangan berkembang.

Pada tahap sederhana hingga dalam, orang dapat mengalami gangguan mental: kemurungan, kecelaruan, halusinasi, pergolakan motorik dan mental, gangguan pemanduan.

Tahap demensia

Penyakit ini secara konvensional dibahagikan kepada tiga peringkat: awal, sederhana dan terlambat.

Awal

Pesakit tidak jauh berbeza dengan yang sihat. Hanya ada beberapa tanda bahawa orang mengaitkan dengan perubahan yang berkaitan dengan usia dan tidak melihat ini sebagai penyakit. Orang tua masih berorientasi sempurna pada masa dan ruang, menjaga dirinya sendiri, berkelakuan baik.

Gejala permulaan penyakit adalah seperti berikut:

  • Kapasiti kerja menurun;
  • Hilang minat pada rakan, hobi, hobi;
  • Tradisionalisme yang berlebihan, cinta yang kuat untuk masa lalu dan penolakan terhadap segala yang baru berkembang;
  • Kerosakan ingatan;
  • Gangguan perhatian: sama ada kepekatan berlebihan, atau penurunan kewaspadaan;
  • Peningkatan kerengsaan, keagresifan, kebencian, pengasingan, keadaan depresi;
  • Aktiviti fizikal terhad.

Sederhana

  • Keupayaan untuk layan diri hilang: seseorang tidak dapat berpakaian secara bebas, menggunakan peralatan rumah tangga;
  • Masalah kebersihan diri;
  • Kerosakan ingatan: seseorang melupakan peristiwa semasa, nama saudara-mara, tidak mengenali pantulannya di cermin;
  • Gangguan mimpi;
  • Masalah dengan orientasi spatial, sehingga pesakit tidak lagi dibenarkan keluar sendiri;
  • Perubahan watak;
  • Kerosakan mental;
  • Perubahan keadaan fizikal: kiprah menjadi tidak stabil, orang itu merosot, ototnya melemah dan tangannya menggeletar, kekejangan otot.

Lewat

Tahap ini disertai dengan kehilangan semua kemahiran dan penurunan keperibadian. Pesakit memerlukan penjagaan dan pertolongan yang berterusan. Dia memerlukan bantuan untuk makan, untuk melakukan prosedur kebersihan. Aktiviti hilang, reaksi emosi berbahaya timbul, boleh membahayakan orang lain. Ketidakselarasan sosial berlaku, orang itu hilang.

Diagnosis demensia

Doktor memeriksa keadaan pesakit, sejarah penyakitnya, bertanya kepada saudara-mara dan rakan-rakannya. Untuk diagnosis penyakit yang tepat, borang soal selidik menggunakan skala neuropsikologi digunakan..

Penting untuk mempertimbangkan fakta berikut:

  • Gejala berlangsung sekurang-kurangnya enam bulan;
  • Masalah emosi: ketidakstabilan, apatis, mudah marah;
  • Gangguan dalam satu atau lebih domain kognitif;
  • Kepentingan gangguan perubatan, kesannya terhadap kualiti hidup pesakit.

Untuk mendapatkan gambaran lengkap mengenai penyakit ini, dilakukan kajian tambahan mengenai otak, darah pada tahap hormon dan MRI otak..

Rawatan demensia

Prosedur rawatan merangkumi pengambilan ubat, mengikuti peraturan tertentu, dan psikoterapi.

Rawatan ubat

Demensia adalah penyakit mental, tetapi ia dirawat dengan cara yang berbeza. Oleh kerana terdapat kesan pada saluran otak, pertama-tama mereka memperhatikan sistem kardiovaskular dan kemudian mempertimbangkan gejala gangguan.

Untuk pencegahan strok dan serangan jantung, perencat ACE, diuretik, perindopril dan lisinopril diresepkan. Cerebrolysin, ubat penenang, dan nootropik diresepkan untuk merawat demensia.

Ubat psikotropik diresepkan hanya apabila orang mengalami kemurungan, kegelisahan, dan masalah tidur..

Rawatan di rumah

Adalah sangat penting dalam lingkungan hidup seseorang, gaya hidupnya dan apa yang dilakukannya. Terdapat cadangan yang berasingan untuk pesakit dan saudara mereka.

Cadangan untuk pesakit

  • Pematuhan terhadap rejim. Pesakit mesti mematuhi diet, tidur dan terjaga. Kerja sederhana berguna, anda tidak boleh terlalu banyak bekerja. Lebih baik makan dalam bahagian kecil 5-6 kali sehari..
  • Latihan dan latihan. Anda perlu melatih badan dan otak anda. Aktiviti fizikal sederhana (pertolongan di sekitar rumah, berjalan kaki, terapi senaman, dan lain-lain akan sangat membantu) Lakukan yoga seboleh-bolehnya.
  • Untuk rawatan yang berkesan, banyak perhatian mesti diberikan kepada perkembangan mental. Membaca buku, menghafal puisi, menyelesaikan silang kata, lulus ujian ingatan - semua ini akan berguna. Ia juga bagus jika anda mempunyai hobi kreatif: merajut, sulaman, melukis, dll..
  • Penting bagi penghidap demensia untuk mempunyai cinta dan kesenangan dalam hidup. Selalunya disarankan untuk memiliki binatang peliharaan, berinteraksi dengan keluarga, melihat-lihat album keluarga, mendengar muzik yang indah, dll..

Psikoterapi untuk demensia

Psikoterapi membantu memulihkan dan bersosial. Pakar akan membantu anda mendapatkan keyakinan diri dan menyesuaikan diri dengan kehidupan yang memuaskan dan rawatan yang berkualiti. Seorang ahli psikologi akan menolong seseorang mengubah pandangannya mengenai keadaan dan memikirkan lebih banyak perkara baik yang dapat dia lakukan dalam hidup dan apa yang dapat dinikmati..

Cadangan untuk orang yang disayangi pesakit

Seseorang yang menghidap demensia memerlukan penjagaan, penjagaan dan pengawasan yang berterusan. Menjadi tugas orang yang dikasihi untuk mengurus perkara ini. Anda boleh mengambil jururawat profesional untuk menolong anda atau pergi ke asrama yang baik..

  • Adalah perlu untuk mengkaji sifat penyakit orang yang disayangi dan mempersiapkan diri untuk perkembangan peristiwa yang akan datang. Kumpulan kecacatan seseorang ditentukan, penjagaan dikeluarkan.
  • Komunikasi dengan pesakit haruslah sederhana. Anda perlu bercakap dengan jelas dan jelas, dalam frasa pendek. Bersedia untuk mengingatkan dan mengulang, luangkan masa anda dan jangan kesal. Ingat bahawa ini bukan keinginannya, tetapi ciri demensia.
  • Buat persekitaran yang tenang di sekitar pesakit, permudahkan tugas hariannya. Perabot yang selesa, cahaya berkualiti tinggi, tidak ada kebisingan yang kuat.
  • Adalah perlu untuk memantau keadaan pesakit: memantau kepatuhan terhadap rejimen, kebersihan diri dan ubat-ubatan.
  • Kekalkan aktiviti yang berguna: penyertaan dalam membersihkan, berjalan kaki, bersosial, hobi, dan lain-lain. Jangan memaksa pesakit: ini boleh meningkatkan kemurungan dan sikap tidak peduli.

Sokongan sosial dan moral sangat mustahak bagi orang yang merawat penderita demensia. Pada pengasuh, risiko terkena penyakit meningkat 20-30%. Kita tidak boleh melupakan diri kita sendiri. Sayangi diri anda dan jaga diri anda juga.

Pencegahan demensia

Apabila usia seseorang menghampiri usia 50 tahun, adalah berguna untuk melakukan pencegahan demensia. Cadangan di bawah ini akan membantu anda bukan sahaja mengurangkan risiko demensia, tetapi juga membantu anda kekal sihat, bahagia, dan bertenaga ketika anda semakin tua..

  • Berkomunikasi dengan orang baik. Berkomunikasi dengan orang tersayang, bertemu rakan, menyertai kelab hobi, dan lain-lain. Jangan bersendirian untuk masa yang lama.
  • Bergerak. Apa-apa aktiviti biasa yang anda gemari dan muat akan menjadi kelebihan. Ia berguna untuk berjalan di udara segar, berenang, menunggang basikal.
  • Makan dengan betul. Tolak sebarang makanan ringan. Terdapat rejimen beberapa kali sehari dalam bahagian kecil. Diet Mediterranean disyorkan. Adalah berguna untuk memasukkan vitamin dalam makanan.
  • Jangan berhenti belajar perkara baru dan melatih ingatan anda. Kembangkan otak, lakukan aktiviti mental yang menarik.
  • Tinggalkan semua tabiat buruk.
  • Bertenang. Relaksasi, meditasi, yoga, psikoterapi akan membantu mengekalkan kesihatan mental dan fizikal untuk jangka masa yang panjang.
  • Rawat. Sembuh dalam masa dari penyakit yang muncul, terutamanya dari penyakit berjangkit dan vaskular.

Demensia: Punca, Gejala, Rawatan, Pencegahan

Demensia boleh membahayakan kesihatan dan kehidupan orang tua. Sebaiknya lakukan pencegahan demensia dan awasi kesihatan anda dengan teliti. Sekiranya gejala pertama yang membimbangkan muncul, segera hubungi pakar. Sekiranya anda tidak menangguhkan rawatan atau mengubati demensia. Rawatan komprehensif yang kompeten adalah penting.

Demensia adalah kekacauan akal

  • demensia

Penulis Perancis François de La Rochefoucauld menulis: "Menjelang usia tua, kecacatan minda menjadi lebih nyata, serta kecacatan penampilan." Tetapi jika kehilangan bekas kecantikan hanya menyebabkan kesedihan dan penyesalan, maka hilangnya kemampuan mental membawa masalah serius kepada seseorang dan keluarganya. Demensia adalah penyebab gangguan otak yang paling biasa. Diterjemahkan dari demensia bahasa Latin bermaksud "kegilaan".

Demensia bukanlah diagnosis perubatan, tetapi istilah yang merangkum masalah minda, bentuk demensia di mana fungsi otak terganggu. Pengetahuan dan kemahiran yang diperoleh seseorang hilang, dan dengan mereka peluang untuk menerima yang baru. Fenomena ini berlaku dalam pelbagai penyakit. Pada usia tua, "senement dementia" yang paling biasa disebut "senile marasmus".

Apakah tipu daya demensia

Penyakit berbahaya terletak pada penantian bukan hanya untuk orang tua. Ia mempengaruhi atlet muda - ia berkembang setelah rumput otak yang diterima, suami yang matang - ia berlaku setelah penyakit berjangkit yang dipindahkan, penduduk kampung yang sihat - akibat gigitan kutu ensefalitis. Demensia tidak mengalahkan yang hebat. Dementia menderita Margaret Thatcher, Winston Churchill, Presiden Amerika Syarikat ke-40 Ronald Reagan.

Baca juga:

Keadaan demensia tidak muncul secara tiba-tiba, didahului oleh masa gangguan ingatan dan penurunan kecerdasan, yang tidak dapat diketahui oleh semua saudara di rumah. Orang yang dikasihi menjadi terlalu sensitif, kesal kerana masalah kecil, lupa mematikan lampu di belakangnya, mengunci pintu, mengatasi masalah sehari-hari. Kami "menghapuskan" itu untuk usia, tidak berpikiran, kebiasaan. Dan seorang saudara, yang tidak memahami apa yang sedang berlaku kepadanya, merasa gugup, risau, "masuk ke dalam dirinya sendiri." Penyakit ini semakin meningkat, dan kini hanya seorang profesional yang dapat menolongnya.

Tetapi, malangnya, orang pergi ke doktor dengan aduan demensia ahli keluarga dengan enggan, menganggap fenomena ini tidak selesa dan memalukan. Tanpa rawatan perubatan yang berkelayakan, masa yang berharga akan hilang, walaupun rawatan tepat pada masanya dapat memperlambat perkembangan penyakit, mengurangkan perjalanannya, dan memulihkan sekurang-kurangnya sebahagian kerja otak. Dalam beberapa kes, pesakit sembuh sepenuhnya. Ini berlaku apabila penyebab demensia dihilangkan, misalnya, ketika bekalan darah ke otak dipulihkan, sumber keracunan atau kekurangan nutrien dihilangkan.

Kisah yang tidak dicipta: bagaimana ia berlaku dalam kehidupan

Berikut adalah kisah kehidupan sebenar di mana orang bercakap tentang bagaimana demensia membahagikan kehidupan mereka menjadi "sebelum" dan "selepas".

“Nenek saya mula mengadu kepada ibu saya bahawa watak datuk saya telah banyak merosot. Baik, penuh perhatian, selalu tenang dan pendiam, dia mula merasa bersalah padanya atas beberapa masalah kecil setiap hari: dia meleleh sup, menyetrika bajunya dengan teruk, membawa makanan yang salah dari kedai, dll. Dia mulai mencela dengan kenyataan bahawa dia tidak bekerja, mendapat pencen kecil. Nenek, yang tidak mahu menahannya, mula menjawab dia dan ibu saya dan saya entah bagaimana melihat pemandangan yang mengerikan. Sangat menakutkan untuk melihat bagaimana saudara-mara, yang telah hidup dalam barah selama lebih dari 40 tahun, bersumpah dengan ganas, ia hampir bertengkar. Setelah skandal itu, datuk bimbang, diam selama berminggu-minggu, berfikir keras tentang sesuatu, berkelakuan hilang. Dia berhenti menikmati kunjungan kami, masuk ke bilik lain, teragak-agak untuk berkomunikasi. Ucapannya menjadi kabur, bingung, pergerakan tiba-tiba. Dan kemudian strok melanda. Kakek saya lumpuh selama beberapa bulan, tetapi berkat penjagaan neneknya yang tidak mementingkan diri, dia perlahan-lahan mulai pulih. Saya berdiri, ucapan saya dipulihkan sebahagian. Tetapi ini adalah orang yang sama sekali berbeza! Seorang anak besar yang tidak mengenali saudara-mara, lupa di mana tandas berada, dan tidak dapat makan tanpa pertolongan. Doktor mengatakan bahawa demensia berkembang kerana peredaran serebrum yang terganggu. Dan perlu berpaling kepada mereka ketika mereka merasakan perubahan tingkah laku, melihat bahawa watak mereka merosot. Tetapi siapa yang tahu ?! Kakek tidak menjadi agresif, keras kepala, tidak mencederakan dan berusaha mempermudah mengurus dirinya sendiri. Tidak dapat menatapnya. Mereka mengatakan bahawa orang tua dalam kegilaan tidak memahami masalah peribadi. Saya tidak membantah, tetapi mereka menderita. Datuk saya meninggal selepas 3 tahun. Tidak pernah ingat bahawa ibunya adalah anak perempuannya, dan saya adalah cucunya. Dia memanggil kami hanya "kami"... ".

  • Terlupa mengambil ubat atau mematikan kompor
  • Boleh meninggalkan rumah dan tersesat
  • Kurang perhatian dan komunikasi
  • Tidak menjaga dirinya sendiri, sentiasa tertekan
  • Mengeluh tentang kehidupan dan takut menjadi beban
  • Sudah lama bersendirian
  • Menderita keletihan
  • Bosan menjadi pengasuh orang yang disayangi, kesal dengan perubahan mood mereka
  • Mengalami kesukaran untuk berkomunikasi dengannya
  • Sibuk di tempat kerja dan tidak dapat menjaga diri mereka sendiri
  • Rasa bersalah
  • Lawatan pada bila-bila masa
  • Hubungi keluarga melalui telefon
  • Makanan panas mengikut rejimen, berjalan setiap hari
  • Penjagaan 24 jam, kelas perkembangan, terapi senaman
  • Kami menerima tetamu demensia, selepas strok

Seorang wanita muda bernama Irina menoleh ke doktor dan memulakan ceritanya dengan keluhan bahawa dia takut hidup kerana kebencian yang menindas. Subjek perasaan ini adalah seorang ibu dengan demensia. Dia menunggu penghujungnya dengan rasa ngeri dan tidak sabar, untuk menyembuhkan, akhirnya, secara manusiawi. Situasi seperti ini tidak biasa. Demensia juga membuatkan saudara-mara orang sakit menjadi gila. Namun, mereka menemui kekuatan untuk menjaganya. Inilah yang diberitahu oleh Irina mengenai ibunya.

“Suatu petang, jiran ibu saya memanggil saya dan meminta saya segera datang kepadanya. Saya segera meluru. Ibu sedang duduk di koridor dengan pisau di tangannya, dengan beberapa jenis kain buruk, dengan wajahnya dibungkus dengan saputangan dan mendakwa bahawa penyamun memukulnya. Melalui lubang kunci, mereka didakwa membiarkan gas penting ke dalam apartmen untuk masuk, merompak dan membunuhnya. Sebelum kejadian ini, saya mempercayai ibu saya bahawa seseorang cuba masuk ke rumahnya, dan malah menukar kunci di pintu depan. Sekarang menjadi jelas bahawa sudah tiba masanya untuk berjumpa doktor. Diagnosis menjadi keputusan: Alzheimer. Ibu telah lama dimasukkan ke hospital psikiatri. Antipsikotik berfungsi, dia menjadi lebih tenang dan saya membawanya pulang. Tetapi tidak lama kemudian dia menyedari bahawa ibu saya mula berjalan agak pelik dan saya berhenti memberikannya tanpa berunding dengan doktor. Pada mulanya semuanya berjalan lancar, dia keluar berjalan-jalan dan menutup pintu di belakangnya. Kemudian dia memberitahu saya bahawa dia telah bertemu dengan beberapa rakan dan akan pulang bersama mereka. Seminggu kemudian, masalah melanda lagi. Ditinggalkan sendirian di rumah, ibu saya tiba-tiba mula memusnahkan semua yang ada di apartmen, memukul pintu, menjerit bahawa dia dipukul dan diperkosa. Pasukan psikiatri membawanya ke hospital. Di sana dia berhenti mengenali saya, mendakwa bahawa saya adalah seorang penipu yang telah menculik anak perempuannya sendiri. Dia menuntut untuk mencari kerabatnya dan melindunginya dari pencuri yang mengambil wangnya. Sekarang ibu tinggal bersama saya. Dia selalu minum ubat, tetapi tidak ada peningkatan. Hanya cangkang luar yang tersisa dari ibu saya yang penyayang, dia sering diserang rengekan, celaan, mula bergerak dengan sukar. Hidup saya telah berubah menjadi mimpi buruk. Saya takut pulang, tidak mengetahui apa yang menanti saya di sana: makanan "beracun" yang dilemparkan ke luar tingkap, almari yang dikosongkan untuk mencari "penyamun", periuk yang digunakan sebagai tandas, dll. Tetapi saya bertahan, memandangkan ini adalah salib saya, tugas anak saya. Saya hanya takut pada anak-anak saya, adakah mereka akan dapat menanggung semua ini sekiranya perkara seperti ini berlaku kepada saya? ".

Ketakutan ini tidak berasas. Kecenderungan untuk penyakit Alzheimer diwarisi, oleh itu, dalam keadaan seperti itu, seseorang harus menunjukkan perhatian maksimum kepada kesihatan dan, pada gejala pertama, berjumpa doktor. Pada peringkat awal demensia, perkembangannya dapat diperlahankan dan tempoh kewarasan seseorang dapat diperpanjang bertahun-tahun. Kemajuan tidak berhenti, ubat baru dan kaedah rawatan muncul. Ingat berapa orang yang mati akibat AIDS pada tahun 80-an? Sekarang, dengan mengambil ubat baru, orang yang dijangkiti HIV hidup hingga usia tua.

Apa yang menyebabkan demensia

Oleh kerana demensia adalah akibat daripada pelbagai penyakit, anda perlu memperhatikannya dan berusaha untuk mencegahnya. Penyakit Alzheimer adalah bentuk demensia yang paling biasa; ia menyerang sehingga 80% daripada semua orang yang terkena demensia. Dalam penyakit Alzheimer, sebagai akibat proses pemusnah biologi, neuron di otak mati, bilangan sambungan saraf berkurang, otak "menyusut" dan penurunan ukuran.

Ancaman besar adalah penyakit Parkinson, yang memprovokasi perubahan degeneratif di otak. Penyakit ini dimanifestasikan oleh pelanggaran fungsi motor seseorang. Demensia, yang secara perubatan disebut demensia badan Lewy, adalah perkara biasa. Dalam kes ini, plak protein terkumpul di neuron otak - badan Lewy, yang menyebabkan atrofi otak..

Akibat strok, demensia vaskular berlaku, disebabkan oleh peredaran serebrum yang terganggu. Neuron mati apabila bekalan oksigen terganggu. Tumor, abses, hematoma memampatkan otak dan juga menyebabkan gangguan bekalan darah ke otak. Keracunan etil alkohol dengan pengambilan alkohol berlebihan membawa maut pada saluran darahnya.

Adalah berbahaya untuk dijangkiti ensefalitis virus setelah gigitan tanda ensefalitis, disfungsi kelenjar tiroid, kegagalan buah pinggang, diabetes mellitus, penyakit hati, sklerosis berganda, kemurungan berdiri. Bahkan kekurangan nutrien dan vitamin penting boleh menyebabkan gangguan otak..

Oleh kerana seseorang menjadi lebih terdedah kepada penyakit pada usia tua, demensia paling kerap mengatasi orang tua. Setelah melepasi ambang umur 65 tahun, kemungkinan terkena demensia adalah 10%, dan setelah 85 tahun tahap risiko meningkat beberapa kali.

Tahap demensia

Adalah mungkin untuk memelihara minda dan memastikan kualiti hidup psikologi sekiranya tanda-tanda demensia dikenali pada peringkat awal. Terdapat 3 peringkat penyakit ini.

Awal

Gejala tidak dapat dinyatakan, orang yang sakit dan saudara-mara tidak tergesa-gesa untuk berjumpa doktor. Tetapi mereka jelas ditunjukkan: kealpaan, kemerosotan orientasi di lapangan (seseorang boleh tersesat di tempat yang biasa), pelanggaran rasa waktu. Sekiranya demensia dikesan pada tahap ini, perkembangannya sebenarnya dapat diperlahankan atau dipulihkan sepenuhnya ke fungsi otak..

Demensia orang tua: gejala, prognosis, rawatan

Isu yang diliputi dalam bahan:

  • Apa itu demensia pikun
  • Apa jenis dan tahap penyakit yang ada
  • Bagaimana untuk memahami bahawa penyakit ini sedang berkembang
  • Rawatan apa yang ada untuk demensia?
  • Cara merawat orang yang lebih tua dengan demensia

Demensia pada orang tua adalah sindrom klinikal yang dicirikan oleh kehilangan ingatan dan fungsi mental yang lain. Ia muncul sebagai akibat kerosakan otak degeneratif kronik yang progresif. Demensia dinyatakan tidak hanya dalam pelanggaran proses berfikir, tetapi juga perubahan tingkah laku, hingga penurunan keperibadian. Artikel ini mengkaji jenis demensia, kaedah rawatan, dan kaedah merawat orang tua dengan penyakit ini..

Apa itu demensia

Demensia pada orang tua adalah demensia yang diperoleh yang mengakibatkan gangguan ingatan yang ketara dan berpanjangan. Lebih-lebih lagi, pengetahuan yang sudah ada boleh hilang sebahagian atau sepenuhnya..

Harga terbaik untuk perkhidmatan penjagaan warga tua di Moscow dan rantau ini!

10 hari percuma!

Panti jompo di daerah mikro Levoberezhny

10 hari percuma!

Rumah jagaan di suku Terekhovo

10 hari percuma!

Rumah penjagaan di Levoberezhny

10 hari percuma!

Rumah jagaan di Khimki

Diagnosis dibuat oleh pakar sekiranya gejala penyakit diperhatikan secara berterusan selama enam bulan atau lebih. Untuk jangka masa tertentu, ketekunan gejala dapat ditentukan. Pesakit menjadi pelupa dan terganggu, sangat sukar baginya untuk mengatasi masalah seharian. Sekiranya sebelum ini seseorang yang berumur melakukan semua pekerjaan rumah tangga di sekitar rumah, tanpa banyak usaha, sekarang dia mempunyai banyak masalah. Apabila keadaan diabaikan, pesakit tua bukan sahaja tidak dapat melakukan apa-apa, tetapi juga menjaga dirinya di sekolah rendah.

Di samping itu, kerana sakit, mustahil untuk melakukan tugas rasmi, kerana kebanyakan kemahiran dan kebolehan profesional hilang dari orang-orang yang berumur. Pada mulanya, hanya saudara-mara yang melihat perubahan tingkah laku dan gangguan ingatan lelaki dan wanita yang lebih tua, tetapi secara harfiah setelah beberapa bulan, gejala demensia menjadi jelas bagi orang lain.

Disyorkan

Mengapa demensia senile berlaku?

20 tahun adalah usia di mana proses semula jadi kehilangan sel-sel saraf bermula. Oleh itu, sedikit gangguan dalam ingatan jangka pendek adalah perkara biasa pada semua orang tua. Seseorang mula lupa nama-nama kenalan baru-baru ini, tempat dia meletakkan barang, dll. Sebagai peraturan, masalah dalam kehidupan seharian dari penyimpangan semacam ini tidak timbul. Walau bagaimanapun, jika demensia berkembang pada orang yang lebih tua, gangguan itu akan menjadi lebih teruk..

Penyebab patologi yang paling biasa adalah:

  • Penyakit Alzheimer (dalam 65% daripada semua kes);
  • disfungsi saluran darah akibat aterosklerosis, hipertensi arteri, peredaran darah yang lemah dan jumlah darah;
  • alkohol dan dadah;
  • Penyakit Parkinson;
  • Pilih penyakit;
  • diabetes;
  • trauma kepala;
  • penyakit endokrin dan autoimun;
  • penyakit berjangkit (AIDS, ensefalitis, dll.);
  • penyakit memburukkan organ dalaman;
  • gangguan buah pinggang dan hepatik yang teruk;
  • akibat prosedur hemodialisis.

Kadang-kadang perkembangan penyakit pada orang tua berlaku disebabkan oleh beberapa sebab sekaligus (contohnya, dalam bentuk campuran senil klasik (senile) penyakit).

Faktor risiko yang menyebabkan perkembangan demensia:

  • berumur 65 tahun ke atas;
  • penyakit hipertonik;
  • peningkatan lipid darah;
  • kegemukan serta kekurangan aktiviti fizikal.
  • kekurangan aktiviti mental selama tiga tahun atau lebih;
  • tahap estrogen rendah (hanya pada wanita yang lebih tua).
Disyorkan

Jenis demensia pada usia yang lebih tua

Mengikut faktor etiologi, demensia boleh:

  • vaskular,
  • atropik,
  • bercampur.

Bergantung pada lokasi lesi, jenis demensia orang tua berikut dibezakan:

  • kortikal (di pusat kortikal otak);
  • subkortikal (inti basal, bahan putih, sistem limbik, dll.);
  • kortikal-subkortikal;
  • multifokal, disertai oleh banyak fokus kerosakan tisu otak.

Pengelasan sindromik membahagikan demensia kepada:

  • jumlah (perubahan kasar, ketara);
  • lacunar, atau dysmnestic (diteruskan dengan gejala yang lebih ringan).

Pseudodementia diserlahkan secara berasingan. Dalam keadaan ini, fungsi kognitif merosot dengan teruk kerana adanya patologi psikiatri yang ada (psikopati histeroid, gangguan kemurungan).

Gejala penyakit

Demensia pada orang tua dan usia pikun ditunjukkan oleh gejala berikut:

1. Kerosakan ingatan:

  • jika penyakit ini ringan, jurang muncul dalam ingatan jangka pendek: orang tua mula lupa nombor telefon, peristiwa pada masa itu, intipati perbualan;
  • dalam kes yang lebih maju, ingatan jangka panjang rosak: pesakit yang berusia tidak dapat menyebut nama orang yang disayangi, profesion, pendidikannya, mungkin bingung.

Artikel yang disyorkan mengenai topik ini:

2. Ucapan terganggu:

  • mungkin tidak ada tindak balas serentak terhadap beberapa rangsangan;
  • kehilangan keupayaan untuk menumpukan perhatian pada satu aktiviti.

3. Kehilangan orientasi (sudah dapat dilihat pada hari-hari pertama):

  • kekurangan persepsi ruang dan masa yang mencukupi;
  • kehilangan pengenalan diri (pesakit tidak mengenali dirinya sendiri);
  • memperlakukan persekitaran yang biasa, dekatkan orang dan diri anda sebagai orang asing.

Harga terbaik untuk perkhidmatan penjagaan warga tua di Moscow dan rantau ini!

Panti jompo di daerah mikro Levoberezhny

Rumah jagaan di suku Terekhovo

Rumah jagaan di Khimki

Keperibadian dan tingkah laku berubah secara beransur-ansur. Semasa berlakunya gangguan tersebut, ciri-ciri watak khas dapat ditingkatkan. Sekiranya sebelumnya seseorang itu berjimat cermat dan ekonomik, maka kerana sakit dia berubah menjadi orang yang tamak, orang yang ceria menjadi terlalu menggelikan, dan orang yang bertenaga menjadi terlalu cerewet. Seorang pesakit tua menjadi egois, curiga dan sensitif, tidak dapat melihat persekitaran dengan secukupnya:

  1. Aktiviti berfikir lambat, pemikiran logik tidak ada, dalam beberapa kes timbul idea khayalan.
  2. Keadaan emosi tidak stabil, kemurungan dan peningkatan kegelisahan sering diperhatikan. Orang tua berubah menjadi mudah marah, cengeng, dengki, tidak peduli dengan orang lain.
  3. Demensia menyebabkan gangguan persepsi yang menjelma sebagai khayalan atau halusinasi. Seorang pesakit tua sering melihat bunyi luar biasa (contohnya, seekor lembu mengerang di bilik sebelah atau kejadian air terjun).
  4. Dengan bermulanya demensia senil, tahap kritikan diri dikurangkan dengan ketara. Dengan pemeliharaan separa dari sikap yang memadai terhadap diri mereka sendiri dan lingkungan, pesakit pada usia sering berusaha menyembunyikan keadaan mereka.
Disyorkan

Tahap demensia pikun

1. Awal.

Oleh kerana penyakit ini berkembang dengan perlahan, gejalanya tidak dapat dilihat oleh pesakit itu sendiri dan saudara-mara. Oleh itu, lawatan ke doktor sering terlambat..

Gambaran klinikal demensia orang tua pada peringkat awal:

  • kealpaan;
  • pelanggaran kiraan masa;
  • disorientasi di ruang angkasa, walaupun di tempat yang biasa.

2. Rata-rata.

Simptomologi penyakit meningkat:

  • seorang pesakit pada usia mulai melupakan apa yang berlaku baru-baru ini, di samping itu, dia tidak mengingati nama dan wajah rakan;
  • seorang pesakit tua berhenti menavigasi walaupun di rumahnya sendiri;
  • komunikasi menjadi lebih rumit;
  • penghidap demensia tidak lagi dapat mengurus dirinya sendiri tanpa bantuan;
  • tingkah laku orang tua bertambah buruk;
  • untuk masa yang lama, pesakit melakukan tindakan tanpa tujuan yang sama atau bertanya tentang perkara yang sama beberapa kali.

3. Lewat.

Manifestasi demensia pada usia tua pada tahap ini terdiri dari permulaan kebergantungan sepenuhnya pesakit terhadap saudara-mara, yang memberikannya rawatan berterusan. Ciri-ciri utama:

  • disorientasi mutlak dalam masa dan ruang sekitarnya;
  • pesakit tua mengalami kesukaran untuk mengenali saudara dan rakan;
  • seseorang yang menderita demensia memerlukan rawatan berterusan, kerana dia tidak dapat makan sendiri, dan melakukan manipulasi kebersihan sederhana;
  • gangguan tingkah laku meningkat, pesakit tua menjadi lebih agresif.
Disyorkan

Penyakit Alzheimer

Penyakit Alzheimer dicirikan oleh jenis demensia selektif, atau lakunar. Ini adalah demensia jenis senul atropik, gejalanya muncul sebelum usia 60 tahun. Sebilangan besar kes diperhatikan pada usia 65 - 75 tahun. Penyakit Alzheimer boleh diwarisi. Risiko akan dikurangkan jika anda melibatkan diri dalam muzik dan bahasa asing sejak awal kanak-kanak.

Demensia jenis pikun ini boleh berkembang kerana sebab berikut:

  • cedera;
  • keadaan kebuluran oksigen otak;
  • keracunan dengan neurotoksin.

Penyakit ini berkembang akibat gangguan biokimia metabolisme glukosa, yang menyebabkan pembentukan plak, yang terdiri dari protein yang kurang larut. Plak ini, yang disimpan di otak, menyumbang kepada perubahan degeneratif pada sel saraf. Akibatnya, lesi terbentuk di korteks serebrum, yang boleh menyebabkan demensia total..

Seberapa cepat demensia berkembang pada usia tua? Pada permulaan Alzheimer, ingatan terganggu. Orang tua agak tidak berpikiran dan sedikit pelupa, yang pada awalnya tidak menarik perhatian.

Persekitaran mula melihat perubahan apabila seseorang selalu melupakan peristiwa baru-baru ini. Walaupun episod yang lebih awal dari kehidupan pesakit pada usia tua sangat ingat. Tetapi kemudian mereka juga hilang. Pesakit Sindrom Alzheimer Gagal Menyegarkan Maklumat pada Masa Yang Tepat.

Maklumat yang baru diperoleh secara praktikal tidak diasimilasikan. Pada orang tua, orientasi spasial dan temporal terganggu. Mereka sering bertanya mengenai hari apa dalam seminggu, hari, bulan, tahun sekarang. Jalannya penyakit ini bertambah teruk, dan orang itu berhenti memahami di mana dia berada, tidak mengenali dirinya di cermin. Selain itu, gangguan penglihatan dan pendengaran muncul, dan kepekaan taktil terganggu. Pesakit pada usia tersebut tidak lagi dapat mengenali kenalan, saudara, persekitaran rumah dengan betul. Pada peringkat akhir demensia, orang tua tidak dapat mengenal pasti keperibadian mereka dengan secukupnya..

Bidang aktiviti praktikal juga merosot secara beransur-ansur. Prosesnya bermula dengan kehilangan kemahiran profesional yang kompleks, dan berakhir dengan hilangnya kemahiran layan diri sepenuhnya.

Pada awal perkembangan penyakit ini, orang tua itu hidup dan cerewet. Kemudian kegelisahannya berubah menjadi pergerakan monoton refleks. Mengurangkan pertuturan berlaku secara beransur-ansur.

Secara emosional, seorang pesakit Alzheimer mengalami egosentrisme, ketidakpuasan terhadap dirinya sendiri, ketidakmampuannya untuk mengatasi kesukaran dalam aktiviti profesional dan belajar.

Pada mulanya, pesakit tua menyedari bahawa kelainan berlaku dan cuba mengambil tindakan. Dengan perkembangan penyakit ini, tahap kritikan diri menurun. Pada masa yang sama, jangkauan minat seseorang pada usia dikurangkan dengan ketara, penilaiannya menjadi lebih primitif. Secara harfiah di depan mata kita, seorang pesakit tua diremehkan secara emosional, berubah menjadi orang yang sangat tidak percaya, sensitif dan, akhirnya, tidak peduli.

Disyorkan

Demensia vaskular

Dari semua jenis demensia senil, 20% kes disebabkan oleh demensia asal vaskular. Spesies ini berada di kedudukan kedua setelah penyakit Alzheimer..

Demensia berbeza dengan latar belakang kemalangan vaskular:

  • stroke hemoragik, di mana saluran otak pecah;
  • strok iskemia, di mana penyumbatan saluran darah berlaku dan peredaran darah di kawasan tertentu bertambah buruk atau berhenti.

Dalam situasi ini, sel-sel otak mati secara besar-besaran, gejala fokus paling jelas ditunjukkan, yang bergantung pada penyetempatan kawasan yang terjejas. Gambaran klinikal demensia selepas strok adalah pelbagai. Adalah penting betapa teruknya kapal yang terjejas, berapakah luas darah yang dibekalkan ke otak. Banyak bergantung pada kemampuan pampasan setiap organisma individu. Sekiranya berlaku kecederaan vaskular, rawatan perubatan yang tepat pada masanya dan sangat penting..

Demensia pada usia tua, yang disebabkan oleh kekurangan peredaran darah kronik, berlaku dalam gambaran klinikal yang lebih homogen.

Disyorkan

Demensia Badan Senile Lewy

Jenis ini merujuk kepada proses atrofi, degeneratif, di mana kemasukan intraselular (badan Lewy) terbentuk di otak. Apakah sebab-sebab fenomena ini dan apa mekanisme perkembangannya, pakar tidak tahu. Doktor memerhatikan peranan penting faktor keturunan dalam perkembangan patologi. Jenis demensia pada usia tua menyumbang 15 - 20% daripada jumlah jisim gangguan senil sistem saraf pusat..

Banyak gejala patologi jenis ini serupa dengan manifestasi demensia yang dijelaskan di atas. Petunjuk yang paling ciri adalah turun naik, yang terdiri daripada kegagalan tajam dalam aktiviti intelektual dan mental. Doktor menganggap penyimpangan ini dapat dibalikkan sebahagiannya.

Dengan bentuk turun naik yang kecil pada pesakit tua, ada ketidakupayaan sementara untuk menumpukan perhatian pada sesuatu yang spesifik (objek, objek, tugas, dan juga proses menyelesaikannya). Sekiranya pesakit yang berumur mempunyai bentuk turun naik yang besar, dia tidak mengenali objek, orang yang dekat, tidak dapat menavigasi medan.

Ciri lain yang membezakan demensia jenis ini adalah halusinasi pendengaran, visual, dan kadang-kadang bernafas dan taktik..

Di samping itu, gangguan vegetatif diperhatikan semasa penyakit ini:

  • hipotensi jenis ortostatik, di mana tekanan pesakit tua menurun tajam apabila kedudukan badan berubah;
  • pengsan, aritmia;
  • gangguan pada saluran gastrousus, peningkatan sembelit, gangguan kencing, dll..

Rawatan untuk demensia badan Lewy yang senile sama dengan rawatan untuk penyakit Alzheimer. Sekiranya terdapat tanda-tanda kekeliruan pada pesakit tua, mereka diresepkan inhibitor asetilkolinesterase, kadang-kadang antipsikotik atipikal.

Demensia alkohol

Jenis ini muncul kerana kesan bahan toksik yang berpanjangan (lebih dari 15 - 20 tahun) pada otak. Sebagai tambahan kepada kesan langsung alkohol, perkembangan patologi secara tidak langsung dipengaruhi oleh gangguan vaskular, endotoksin pada kerosakan hati alkoholik.

Pada kebanyakan pesakit pada tahap ketiga alkoholisme, ketika keperibadiannya merosot, perubahan atropik pada otak dapat dilihat, dalam bentuk ventrikel serebral yang melebar dan alur korteks serebrum.

Gejala klinikal demensia alkohol dinyatakan dalam penurunan kecerdasan. Kerana penurunan keperibadian, ingatan, perhatian, dan kemampuan berfikir abstrak pesakit merosot. Kekalahan emosi berlaku, ikatan sosial hancur, pemikiran menjadi primitif, semua orientasi nilai hilang.

Pada tahap alkoholisme yang maju ini, sukar untuk merangsang dan mendorong seseorang untuk menjalani rawatan. Tetapi jika pesakit benar-benar menjauhkan diri dari alkohol selama 6 hingga 12 bulan, maka gejala secara beransur-ansur berkurang. Di samping itu, menurut penyelidikan, kecacatan organik dihilangkan.

Akibat dari demensia pikun

Perkembangan demensia pada usia tua membawa kepada perkara berikut:

  1. Kehilangan kemahiran mengurus diri.
  2. Ancaman kecemasan (kebakaran, kebocoran gas, banjir, dll.).
  3. Risiko kecederaan pada pesakit.
  4. Kemungkinan pembentukan luka tekanan, serta jangkitannya (jika pesakit tidak bergerak).
  5. Keletihan dan penyahhidratan badan.
  6. Tingkah laku agresif terhadap orang di sekitar, pencerobohan secara automatik.
  7. Gangguan mental, yang ditunjukkan dalam bentuk khayalan, halusinasi, dll..
Disyorkan

Bagaimana demensia senile didiagnosis?

Diagnosis dibuat dengan adanya gejala demensia, yang dinyatakan dalam ingatan dan gangguan kognitif, kehilangan kawalan terhadap motif dan emosi seseorang. Juga, penyakit ini disahkan oleh hasil pemeriksaan EEG, CT dan neurologi..

Syarat untuk diagnosis yang tepat adalah kejelasan kesedaran, ketiadaan kekaburan mental, kekeliruan dan kecelaruan. Sekiranya ketidakselarasan sosial orang tua diperhatikan selama enam bulan, perhatian, pemikiran, ingatannya terganggu, maka diagnosis dibuat berdasarkan kriteria ICD-10.

Dalam proses diagnostik, pelanggaran jenis intelektual-mnestic, kehilangan kemahiran dan kemampuan yang menampakkan diri secara langsung dalam kehidupan seharian dan di tempat kerja diambil kira..

Bergantung pada gambaran klinikal keseluruhan, beberapa jenis demensia dibezakan:

  • dysmnestic (demensia separa);
  • meresap (demensia total);
  • lacunar (perubahan separa).

Bergantung pada sifat kursus, demensia boleh menjadi pseudo-organik, organik, pasca-apoloksik, pasca-trauma, dll..

Demensia dapat menampakkan diri dalam penyakit Pick, penyakit Alzheimer, patologi serebrovaskular, keracunan eksogen dan endogen jenis kronik. Ini juga boleh menjadi komplikasi terhadap latar belakang penyakit serebrovaskular, keracunan umum, kerosakan otak degeneratif atau trauma.

Rawatan demensia pada orang tua

Rejimen rawatan demensia pikun dipengaruhi oleh komorbiditi. Bukan rahsia bagi orang lain bahawa orang tua mempunyai banyak patologi..

Pembetulan perubatan ditujukan terutamanya pada etiopatogenesis dan mekanisme perkembangan penyakit ini. Sangat penting untuk memperhatikan masalah kognitif semasa terapi. Sekiranya penyelidikan tambahan mengesahkan diagnosis Alzheimer, pelantikan perencat terpusat neurotransmitter kolinesterase dibenarkan. Juga, pesakit ditunjukkan mengambil "Amiridin" (dari 10 hingga 40 mg sekali sehari), "Tacrina" (4 kali sehari, 10 mg), "Exelona" (1.5 mg, jika dalam larutan - 0,75 ml) dan perjalanan Donepezil (selama 6 minggu, 5-10 mg sehari).

Menurut beberapa laporan, penggunaan ubat akan membantu memperlambat perkembangan penyakit dan sebagai profilaksis demensia pada usia tua:

  • hormon estrogen;
  • penyekat anti-radang bukan steroid COX 1 dan 2;
  • vitamin E;
  • "Selegiline" (10 mg sehari, disarankan minum sebelum makan tengah hari dan bahagikan dos menjadi dua dos);
  • "Kognitif" (10 mg pada waktu pagi);
  • "Yumeksa" (dalam dua dos 10 mg).

Pada demensia tua yang berasal dari vaskular, ubat-ubatan yang mempunyai kesan positif pada bidang risiko yang mungkin penting. Ia:

  • ubat antihipertensi (Berlipril, Lisinopril, Vasar);
  • agregat ("Magnikor", "Cardisave");
  • antikoagulan "Clopidogrel", "Tugina" (mengikut petunjuk).

Sekiranya penyakit ini disertai oleh kegelisahan dan insomnia, antipsikotik dan benzodiazepin (Haloperidol, Chlorprothixene) diresepkan dalam dos kecil. Untuk keadaan kemurungan, pesakit tua diberi ubat antidepresan.

Dalam beberapa kes, untuk meningkatkan kemampuan kognitif-tingkah laku, aktiviti berkala dilakukan untuk melatih proses ingatan dan perhatian. Walau bagaimanapun, berguna untuk mengeringkan ingatan hanya apabila gangguan kognitif tidak terlalu teruk..

Penting agar pesakit tua disokong oleh keluarga dan orang tersayang. Kerana gangguan persepsi, kegelisahan dan kekeliruan pada pesakit tua dengan demensia menampakkan diri dalam keadaan yang tidak biasa. Oleh itu, perlu menolak perjalanan dan perjalanan - mereka boleh menyebabkan disorientasi teruk. Sebaliknya, persekitaran rumah memberi kesan yang baik kepada warga tua..

Pada awal penyakit ini, apabila lelaki dan wanita masih dapat bekerja, mereka tidak boleh bekerja berlebihan. Anda perlu berusaha mengekalkan rejim kerja dan berehat sepenuhnya. Adalah perlu untuk mengawasi pesakit tua, kerana ada risiko mereka mencampurkan ubat atau dos.

Pemakanan sangat penting dalam demensia pikun. Seorang pesakit tua yang berumur harus makan dengan baik, makan banyak kacang, makanan segar yang mengandungi vitamin, asid lemak. Pesakit, bahkan orang tua, memerlukan banyak beban. Normotimik (garam litium) dan nootropik ("Gamalon", tidak lebih daripada 900 mg; "Lucidril", tidak lebih daripada 900 mg; "Pyroditol", "Nootropil") mempunyai kesan yang baik pada tubuh.

Disyorkan

Rawatan bukan ubat

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, pesakit dengan demensia pikun berguna:

  1. Latihan kognitif yang melibatkan membaca buku bersama, memainkannya semula, membincangkannya. Pesakit tua menghafal puisi, belajar dengan kad khas. Penting untuk bersenam setiap hari, kerana ada kemungkinan segala yang dipelajari akan dilupakan dengan cepat..
  2. Latihan biografi, yang bertujuan untuk mengekalkan kenangan yang terhapus dari ingatan. Semasa kelas ini, peristiwa yang berlaku pada masa lalu dibincangkan, gambar lama dilihat, muzik retro didengarkan.
  3. Menyimpan buku harian di mana peristiwa direkodkan. Ia membantu melatih pemikiran, membantu menghilangkan ketegangan emosi yang berlebihan dan menghilangkan pengalaman negatif.
  4. Aktiviti fizikal, termasuk latihan, serta berjalan di udara segar.

  • Terapi seni, terapi muzik, terapi haiwan kesayangan bertujuan menyelesaikan masalah pendidikan, perkembangan dan terapi.
  • Rawatan moden untuk demensia

    Pada abad ke-21, perkembangan baru selalu muncul dalam pengiktirafan dan rawatan demensia pada usia tua. Sebagai contoh, kaedah diagnostik moden adalah analisis cecair serebrospinal, MRI dan tomografi pelepasan positron..

    Beberapa makmal mengusahakan vaksin demensia. Para saintis "melatih" sistem imun untuk mengenal pasti protein patogen dan menghilangkannya.

    Satu lagi bidang yang menjanjikan adalah terapi gen. Ia akan membantu mencegah pemendapan protein yang rosak di otak..

    Disyorkan

    Cara merawat seseorang yang menghidap demensia

    Orang yang menghidap demensia pada usia yang lebih tua memerlukan rawatan berterusan. Pesakit sendiri, dan juga mereka yang merawatnya, mengalami tekanan emosi dan fizikal yang hebat. Seorang pesakit tua tidak dapat diramalkan, pada bila-bila masa dia boleh melakukan tindakan yang tidak wajar dan membahayakan bukan sahaja dirinya sendiri, tetapi juga orang di sekelilingnya. Oleh itu, orang-orang ini sering mengalami diskriminasi terhadap mereka. Ini berlaku terutamanya di rumah jagaan, di mana pesakit tua dijaga oleh orang asing yang tidak memahami intipati penyakit ini. Terdapat kes-kes perlakuan kasar terhadap pesakit tua dan saudara mereka oleh pegawai perubatan. Sekiranya masyarakat menjadi lebih mengetahui apa itu demensia, keadaan dapat meningkat dengan ketara.

    Demensia pada usia tua bukanlah hukuman. Saudara mara hanya diminta untuk memahami bahawa orang yang mereka sayangi memerlukan penjagaan dan pertolongan dalam kehidupan seharian. Ahli keluarga dapat membantu menjadikan persekitaran selamat dengan bertimbang rasa. Kesabaran penting dalam memberikan perawatan yang lengkap.

    Pemeriksaan berkala terhadap pesakit tua oleh doktor dan kawalan terhadap ubat-ubatan diperlukan. Ubat tidak boleh tersedia untuk umum.

    Malangnya, prognosis untuk pesakit tua agak mengecewakan. Proses kemerosotan mental tidak dapat dipulihkan, tidak dapat dihentikan, tetapi sangat mungkin untuk melambatkannya sehingga pesakit dapat menjalani kehidupan penuh dalam masyarakat untuk waktu yang lebih lama.

    Jangka hayat dengan penyakit seperti ini boleh berbeza - dari beberapa bulan hingga beberapa dekad. Terapi tepat pada masanya dan latihan berkala yang bertujuan untuk meningkatkan ingatan dan perhatian sangat penting. Adalah bijaksana untuk menempatkan pesakit tua di pusat geriatrik khas untuk pengawasan perubatan yang berterusan.

    Sebagai langkah pencegahan digunakan:

    • mengawal tekanan darah, kadar kolesterol dan gula (selepas 60 tahun);
    • penolakan tabiat buruk;
    • aktiviti fizikal berterusan;
    • latihan mental biasa;
    • pemakanan yang kompeten.

    Untuk mengelakkan demensia pada usia tua, perlu selalu melatih otak, mengembangkan ingatan dan perhatian. Untuk melakukan ini, anda harus membaca buku dan menjualnya semula kepada orang lain, mengira dan menambahkan harga di kedai dalam fikiran anda, dan menyelesaikan silang kata. Kadang-kadang, mencegah penyakit jauh lebih mudah daripada menangani akibatnya..

    Disyorkan

    Rumah untuk warga tua di wilayah Moscow

    Rangkaian rumah jagaan untuk orang tua menawarkan rumah jagaan, yang merupakan antara yang terbaik dari segi keselesaan, keselesaan dan terletak di tempat paling indah di rantau Moscow.

    Kami sedia menawarkan:

    • Rumah penjagaan yang selesa untuk warga tua di wilayah Moscow dan Moscow. Kami akan menawarkan semua kemungkinan pilihan untuk menempatkan orang yang anda sayangi.
    • Pangkalan besar kakitangan penjagaan warga tua yang berkelayakan.
    • Penjagaan 24 jam untuk warga tua oleh jururawat profesional (semua kakitangan adalah warganegara Persekutuan Rusia).
    • Sekiranya anda mencari pekerjaan, kami menawarkan kekosongan jawatan jururawat.
    • Penginapan 1-2-3 tempat tidur di asrama untuk orang tua (tempat tidur selesa khusus untuk tempat tidur).
    • 5 hidangan sehari penuh dan makanan diet.
    • Riadah harian: permainan, buku, menonton filem, berjalan di udara segar.
    • Karya individu ahli psikologi: terapi seni, pelajaran muzik, pemodelan.
    • Pemeriksaan mingguan oleh doktor khusus.
    • Keadaan yang selesa dan selamat: rumah desa yang selesa, alam yang indah, udara bersih.

    Pada bila-bila masa siang atau malam, warga tua akan selalu datang menyelamatkan diri, tidak kira apa masalah yang membimbangkan mereka. Semua saudara dan rakan berada di rumah ini. Suasana cinta dan persahabatan wujud di sini.

    Anda boleh mendapatkan nasihat mengenai kemasukan ke asrama melalui telefon: