Utama > Hematoma

Keburukan skizofrenia pada kanak-kanak, gejala dan tanda-tandanya

Skizofrenia pada kanak-kanak sangat jarang berlaku. Dia biasanya "mekar" pada masa remaja. Skizofrenia kanak-kanak dalam psikiatri disebut penyakit yang menampakkan dirinya sebelum usia 12 tahun.

Gangguan pada kanak-kanak dicirikan oleh beberapa kekhususan gejala dan kesukaran dalam diagnosis. Kewaspadaan ibu bapa dan pakar yang berkelayakan akan membantu mengenali penyakit pada waktunya dan memulakan terapi tepat pada masanya.

Apa yang menimbulkan kekacauan

Perlu segera diperhatikan bahawa penyebab akhir skizofrenia kanak-kanak belum dijelaskan, dan penyebab hipotetis dapat ditakrifkan sebagai gabungan. Kedua-dua faktor biologi dan sosial berperanan di sini.

Di antara faktor predisposisi biologi, pertama sekali, genetik dan keturunan dibezakan. Telah terbukti bahawa sebilangan besar kanak-kanak yang menderita gangguan ini mempunyai saudara-mara yang sakit, yang terdekat atau bahkan di talian kedua.

Sebab-sebab biologi juga merangkumi kerosakan pada sistem saraf pusat. Kerosakan struktur otak memainkan peranan penting dalam manifestasi gangguan tersebut. Mereka dibahagikan kepada perinatal dan postnatal.

Faktor risiko perinatal adalah kecacatan pada rahim. Mereka boleh berkembang kerana:

  • hipoksia janin intrauterin;
  • jangkitan intrauterin;
  • gangguan plasenta;
  • kekurangan pemakanan;
  • kesan toksik pada janin - penyalahgunaan alkohol, ubat oleh ibu semasa mengandung; mengambil ubat yang dilarang untuk wanita hamil; sekiranya seorang wanita hamil telah terdedah kepada bahan toksik.

Faktor risiko selepas bersalin merangkumi faktor yang mempengaruhi bayi selepas kelahiran. Kecederaan otak traumatik memainkan peranan khas di sini. Kumpulan ini juga merangkumi jangkitan saraf, iaitu jangkitan yang merosakkan tisu otak: ensefalitis, meningitis, neurosifilis. Keadaan yang menyebabkan hipoksia otak mempengaruhi perkembangan penyakit..

Tetapi semua alasan ini mungkin menjadi tidak berdaya jika anak itu dikelilingi oleh persekitaran sosial yang makmur..

Risiko timbul sekiranya seorang anak membesar dan dibesarkan dalam suasana yang tidak ramah dan menindas. Ini berlaku untuk keganasan yang dialami oleh bayi: pemukulan, pencerobohan dari ibu bapa, tuduhan sistematik, penilaian tindakan yang tidak mencukupi. Selalunya, penyalahgunaan kanak-kanak ditunjukkan dalam keluarga di mana ibu bapa adalah penagih dadah atau penyalahgunaan alkohol.

Model tingkah laku lain adalah ketika ibu bapa membesarkan anak mereka dengan keterukan yang berlebihan, membuat tuntutan yang berlebihan kepadanya, menentukan pilihan mereka, dan menetapkan peningkatan kawalan. Artinya, pendidikan dari kitaran: "langkah ke kiri, langkah ke kanan - menembak".

Di keluarga lain, anak itu kelihatan hidup dan dibesarkan mengikut peraturan, tetapi hubungan antara ibu bapa tidak berkembang dengan cara apa pun. Pertengkaran, skandal, salah faham berterusan antara pasangan meninggalkan kesan negatif pada jiwa anak, terutama jika dia menyaksikan keganasan.

Tetapi juga berlaku bahawa keluarga itu cukup makmur, hubungan antara anggotanya positif dan baik hati, tetapi bayi itu terdedah kepada faktor tekanan yang kuat. Ini mungkin kematian orang yang disayangi, keganasan, atau anak menyaksikan kejadian yang mengerikan. Dalam kes ini, terdapat juga risiko gangguan tersebut..

Skizofrenia awal kanak-kanak

Gejala dan tanda skizofrenia kanak-kanak mempunyai banyak persamaan dengan perjalanannya pada orang dewasa. Tetapi, bagaimanapun, mereka tidak kekurangan manifestasi tertentu, yang, mesti saya katakan, menyulitkan diagnosisnya..

Penyakit ini terbahagi kepada tiga jenis, meliputi tempoh usia yang berbeza:

  • skizofrenia usia awal - dari 0 hingga 3 tahun;
  • usia prasekolah - dari 3 hingga 5-7 tahun;
  • usia sekolah - selepas 7 tahun;

Anehnya, tanda-tanda pertama skizofrenia pada kanak-kanak dapat dilihat pada masa bayi, pada tahun pertama kehidupan, walaupun dalam tempoh ini mereka jarang muncul. Kesukaran terletak pada perkara berikut: mereka sangat kabur dan tidak tipikal sehingga tidak setiap ibu dapat mengesyaki kemunculan gangguan mental di dalamnya:

  • kanak-kanak itu lesu dan tidak aktif. Tidak bertindak balas terhadap mainan. Tidak bangun untuk memberi makan, tidak menangis sebelum memberi makan. Seseorang mendapat tanggapan bahawa dia tidak merasa lapar. Menunjukkan kesejukan emosi kepada ibu: dia tidak tersenyum kepadanya, tidak mengulurkan tangannya. Tidak peduli dengan keadaan yang tidak selesa;
  • keseronokan motor. Berlaku pada waktu siang. Kanak-kanak itu terbaring di katil bayi dan menyentakkan tangan dan kakinya. Tetapi pergerakan ini tidak seperti aktiviti fizikal yang berkaitan dengan usia yang normal. Mereka monoton, mengingatkan automatisme. Ia berlaku dengan latar belakang emosi yang berkurang, iaitu bayi tidak menunjukkan emosi. Kemahiran motor tidak meningkat seiring bertambahnya usia. Lebih-lebih lagi, mereka yang telah diperoleh akan hilang;
  • gangguan afektif. Muncul air mata yang berlebihan. Bayi menangis siang dan malam. Kegelisahan dan tangisan berlaku dalam beberapa waktu, bergantian dengan fasa ketenangan relatif. Contohnya, pada waktu malam, serangan kegelisahan dapat diulang 2-3 kali.

Gejala skizofrenia pada kanak-kanak tahun kedua - ketiga kehidupan disertai, pertama sekali, oleh kepupusan emosi. Kanak-kanak menjadi tidak aktif, tidak tersenyum, tanpa emosi. Dalam beberapa kes, kanak-kanak yang sudah mula berjalan kehilangan kemampuan ini. Mereka mula merangkak, pergerakan memperoleh arah yang kacau, sesuai dengan perkembangan usia sebulan.

Sebaliknya, bayi-bayi ini menjadi gelisah. Mereka sering dalam keadaan berjalan tanpa tujuan, dalam bulatan atau dalam bentuk bandul, berayun dari sisi ke sisi. Dalam kes ini, wajah menjadi terpisah atau anak-anak mula membuat rungutan yang berbeza. Walaupun berjalan lama (1 jam atau lebih), mereka tidak cepat letih. Menjadi sangat sukar untuk menghentikan mereka dalam hasrat tanpa tujuan. Mereka keluar dan meneruskan prosesnya.

Gangguan pada usia ini juga dapat menampakkan diri dalam ketawa atau tangisan, berlari dan melompat tanpa teratur.

Keseronokan tajam digantikan oleh kelesuan. Kanak-kanak cenderung berbaring di tempat yang tenang dan terpisah: di bawah katil, di sudut. Mereka mengambil sikap tidak wajar. Sangat sukar untuk mengajak mereka berjalan-jalan, anda harus melakukannya secara paksa. Tidur juga terganggu. Kanak-kanak kecil bangun di tengah malam dan menghabiskan masa yang lama untuk terjaga.

Secara umum, gambaran penyakit pada kanak-kanak di bawah usia 3 tahun dikurangkan menjadi pergerakan dan automatik tanpa tujuan, hingga kemunduran dalam perkembangan. Terhadap latar belakang keadaan patologi, timbul ketakutan yang tidak mempunyai asas. Ia boleh menjadi ketakutan terhadap objek apa pun: kereta, pokok, dll. Apabila objek yang menakutkan muncul, anak menjadi gelisah, gelisah. Tetapi perlu dikeluarkan dari pandangan, dan keadaan bayi akan kembali normal..

Skizofrenia pada kanak-kanak prasekolah

Pada kanak-kanak berumur 3 hingga 7 tahun, penyakit ini bermula dengan kesejukan emosi. Anak-anak menjadi tidak peduli dengan apa yang berlaku, hadkan komunikasi dengan rakan sebaya, tidak menunjukkan perasaan hangat kepada ibu bapa mereka. Pengetahuan dan kemahiran yang diperoleh sebelumnya hilang, minat terhadap aktiviti kegemaran, mainan hilang.

Pesakit kecil menjadi berubah-ubah, dan mood mereka mengalami perubahan mendadak, berubah-ubah dalam pelbagai.

Kanak-kanak tidak menunjukkan minat terhadap penampilan mereka, enggan melakukan prosedur kebersihan harian. Mereka menjadi ceroboh, mungkin memakai pakaian kotor, dan tidur di lantai..

Sikap juga berubah. Dalam tindakan mereka, mereka dapat menunjukkan adab anak-anak yang lebih muda. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak yang sudah bebas memiliki sudu dan garpu dengan bebas, tiba-tiba mula makan dengan tangannya, menghamburkan makanan, menghancurkannya.

Dia menghabiskan hampir semua waktunya sendirian, memagari dirinya dari orang. Sukar untuk memindahkan inovasi dalam modnya. Permainannya menjadi primitif, kehilangan plot mereka. Mereka turun untuk merasakan objek dan mainan, mengendus mereka. Tema permainan tidak menjadi masalah - kanak-kanak ini hanya tertarik dengan tindakan tertentu. Dengan kata lain, permainan menjadi stereotaip: kanak-kanak prasekolah membuka dan menutup pintu almari, menyusun objek dalam urutan tertentu. Sekiranya anda mengganggu aktivitinya, dia menjadi sangat marah..

Kelainan ini mempunyai kesan tertentu terhadap pertuturan. Oleh itu, jika kanak-kanak itu sudah baik, dengan kompeten mengekspresikan pemikirannya, maka pada awal penyakit, pelanggaran susunan semantik kata-kata dalam kalimat dapat diperhatikan. Secara beransur-ansur, pertuturan menjadi tidak selaras, kanak-kanak itu tidak dapat menyatakan pemikirannya dengan jelas. Echolalia muncul - pengulangan kata-kata yang diucapkan oleh seseorang. Sedikit demi sedikit, narasi yang lengkap dan dapat difahami menjadi tidak sesuai, tidak jelas. Kalimat dipendekkan, perkataan diganti dengan suku kata. Tidak lama kemudian ucapan bertukar menjadi hiruk pikuk.

Dengan perkembangan proses, kanak-kanak menunjukkan tanda-tanda catatonia. Mereka dihambat, dibekukan dalam satu kedudukan. Contohnya, mereka duduk, membongkok dan membuang kepalanya ke belakang, atau berbaring di posisi embrio. Pada masa yang sama, penampilan tidak ada, mereka tidak bersentuhan.

Sisi lain dari catatonia adalah mood yang meningkat, tingkah laku yang gelisah. Anak melompat, ketawa, bermain-main tanpa alasan.

Gejala produktif skizofrenia kanak-kanak

Skizofrenia pada kanak-kanak prasekolah memanifestasikan dirinya dalam bentuk lamunan patologi. Apa yang membezakannya dengan khayalan kanak-kanak yang biasa adalah ketidak realiti dan ketahanan khayalan. Fantasi yang menyakitkan adalah megah dalam subjeknya, dan disertai dengan perubahan tingkah laku.

Anak berubah menjadi objek dan dapat kekal dalam peranan barunya selama beberapa hari. Contohnya, seorang budak lelaki yang melihat dirinya sebagai kereta memusingkan tangannya dan memusingkan kakinya, meniru pemanduannya. Secara berkala saya berhenti untuk mengisi bahan bakar, kerana petrol habis. Dia memenuhi keperluan hariannya secara automatik, dan kemudian di bawah tekanan orang dewasa.

Selalunya terdapat fantasi dalam bentuk makhluk dongeng, raksasa, naga.

Gejala produktif pada kanak-kanak prasekolah juga khayalan dan halusinasi. Tetapi mereka kurang jelas berbanding kanak-kanak dan orang dewasa pada usia sekolah..

Halusinasi boleh berbentuk visual, pendengaran, lisan. Halusinasi visual biasanya berlaku ketika anda tertidur atau bangun tidur. Kanak-kanak itu mengembangkan perasaan takut dan cemas. Dia mengintip ke dalam bilik, mengalihkan pandangannya ke bahagian tertentu dari bilik. Dia mengatakan bahawa ada serigala biru, ada banyak labah-labah di siling atau ular merangkak di tempat tidur. Dia melihat wajah yang bercahaya, kaki hitam.

Halusinasi pendengaran pada anak kecil jarang dinyatakan dengan suara di kepala. Lebih sering mereka "datang" dalam bentuk tangisan ayam jantan, bunyi jam, suara seseorang menangis, suara-suara kekuatan jahat: penyihir, ahli sihir jahat, penjahat dari kartun.

Fad oral dinyatakan sebagai sensasi terbakar di mulut, adanya objek, rambut, atau remah.

Di antara idea khayalan, khayalan penganiayaan muncul.

Skizofrenia pada zaman persekolahan

Dari usia 6-7 tahun, anak menghabiskan sebahagian besar masa di sekolah. Oleh itu, permulaan penyakit dapat ditentukan oleh sifat aktiviti pendidikan. Kanak-kanak seperti ini jauh ketinggalan dalam menguasai bahan pendidikan berbanding dengan rakan sebaya mereka. Mereka menderita semua fungsi kognitif, perhatian sukarela kurang dikembangkan, yaitu, sangat sukar untuk menyimpannya pada bahan yang diajarkan. Tetapi perhatian sukarela pada anak-anak seperti itu, lebih jelas..

Masalah persepsi terletak pada memahami integriti gambar. Sukar bagi kanak-kanak untuk memahami makna umum. Dia memecahkan apa yang diberitahu atau dilihatnya menjadi bahagian yang terpisah. Ingatan selektif. Hanya yang diingini oleh anak yang sakit dengan ikhlas. Hampir mustahil untuk membuatnya belajar bahan pelajaran jika dia tidak mahu..

Kanak-kanak seperti ini keluar dari kehidupan bersama. Mereka terus menyendiri, menarik diri dalam dunia mereka sendiri. Mereka mengembangkan ketagihan dan hobi yang pelik. Mereka dicirikan oleh ketakselanjaran dalam berfikir, berfikir, dan berpisah dari kenyataan. Fikiran mereka mengambil watak gelap dan menakutkan. Kanak-kanak curiga, mencari hasil dalam semua perkara, mereka mungkin menganggap bahawa semua orang memerhatikan mereka. Secara beransur-ansur, mereka menjadi autistik, terpisah dari dunia luar, menarik diri..

Abulia berkembang - kekurangan kemahuan. Sukar bagi seorang kanak-kanak untuk meyakinkan dirinya untuk aktif, walaupun dia memahami keperluannya. Dia menghabiskan sebahagian besar waktu di tempat tidur, enggan pergi ke sekolah, tidak berkomunikasi dengan rakan-rakan.

Dengan perkembangan penyakit ini, kecelaruan dan halusinasi bergabung dengan gejala. Yang terakhir dimanifestasikan dalam bentuk suara, menakutkan dan menghasut tindakan tertentu. Selalunya kanak-kanak diam mengenai penampilan mereka.

Secara beransur-ansur, penyakit ini mengambil salah satu bentuknya. Skizofrenia kanak-kanak muncul dalam bentuk berikut:

  • lembap - hipostasis yang paling biasa dari gangguan tersebut. Petanda awalnya adalah kebolehan supernormal dalam bidang apa pun - dalam bidang lukisan, matematik, muzik. Tetapi lama-kelamaan, mereka hilang. Kanak-kanak yang menderita bentuk penyakit ini dibezakan oleh fantasi patologi, ketakutan obsesif, hobi yang menarik;
  • paroxysmal - progresif - simptomologi penyakit ini tidak dinyatakan. Dan ia menampakkan diri dalam tempoh. Tetapi ia membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan seperti skizofrenia;
  • paranoid - kurang biasa daripada bentuk lain. Gejala termasuk khayalan penganiayaan, keracunan, lamunan malignan, dan ketakutan. Kedinginan emosi dinyatakan;
  • hebephrenic - gelisah, tingkah laku agresif. Antik, meratap, sombong adalah ciri;
  • catatonik - mengambil pose megah dan membeku di dalamnya, atau peningkatan impulsif dan kegembiraan dalam tindakan. Ucapan sia-sia, tiruan pergerakan, kata-kata orang lain.

Cara membuat diagnosis

Diagnosis skizofrenia pada kanak-kanak bermula dengan perhatian ibu bapa dan mereka yang dekat dengan anak. Hanya orang dewasa yang dapat melihat gejala yang membimbangkan dalam tingkah laku anak mereka..

Perubahan tajam dalam tindakan dan keperibadian kanak-kanak, pengasingannya dari orang lain, tingkah laku pelik dan stereotaip, perasaan bahawa dia sedang berbicara dengan seseorang yang tidak kelihatan harus menarik perhatian ibu bapa.

Pada kecurigaan pertama ketidakstabilan perkembangan mental bayi, perlu berjumpa dengan psikiatri. Pakar memeriksa pesakit kecil dengan teliti. Mengumpulkan maklumat tentang bagaimana anak itu berkembang menjadi "gejala yang mencurigakan", dalam keadaan apa perubahan muncul. Dengan bantuan sekumpulan kaedah psikologi, dia mengungkapkan tahap perkembangan fungsi kognitif, kualiti peribadi, dll. Sekiranya perlu, lantik peperiksaan tambahan.

Semua ini diperlukan untuk mengumpulkan semua maklumat dan membuat diagnosis yang betul..

Skizofrenia adalah penyakit yang tidak berhenti. Ini adalah penyakit progresif, iaitu, rentan terhadap perkembangan.

Pada kanak-kanak, ia berlaku dalam bentuk malignan. Semakin muda kanak-kanak itu, semakin teruk akibatnya. Ini disebabkan oleh fakta bahawa jiwa kanak-kanak belum terbentuk sepenuhnya, dan proses patologi menyebabkan perubahan yang tidak dapat diperbaiki di dalamnya. Oleh itu, gangguan yang berlaku pada kanak-kanak di bawah usia 7 tahun menyebabkan kecacatan skizofrenia yang berterusan. Anak-anak berhenti berjalan, merangkak keempat-empat. Kehilangan keupayaan untuk bercakap dengan bunyi tidak bernyawa.

Diagnosis dan rawatan awal skizofrenia dapat membantu mengendalikan penyakit ini dan mencapai hasil yang positif. Semakin awal gangguan itu dikenal pasti, semakin besar kemungkinan hasil yang baik..

Skizofrenia pada kanak-kanak: gejala, diagnosis

Bentuk awal proses skizofrenia, skizofrenia pada kanak-kanak, menyebabkan kesulitan tertentu dalam diagnosis dan rawatan. Gejala dan tanda penyakit dalam tempoh masa kanak-kanak berbeza dan sukar untuk dijelaskan dan sistematis. Pengesahan diagnosis dan pemilihan terapi harus dilakukan oleh psikiatri yang kompeten yang mempunyai pengalaman bertahun-tahun bekerja dengan anak-anak skizofrenia..

Pakar psikiatri yang berpengalaman harus mendiagnosis dan menetapkan rawatan untuk anak yang didiagnosis dengan skizofrenia.

Skizofrenia kanak-kanak bermula pada usia dini, ketika jiwa baru mulai berkembang. Ini menimbulkan tiga ciri:

  • pengaburan gambar klinikal - gejala penyakit tidak mencapai tahap skizofrenia pada orang dewasa. Sebagai contoh, tanda-tanda skizofrenia pada kanak-kanak di bawah usia satu tahun adalah tindak balas yang tidak mencukupi terhadap ketidakselesaan, sikap tidak peduli terhadap ibu dan orang tersayang. Dengan sendirinya, mereka kelihatan tidak penting, tetapi psikiatri yang mahir sudah dapat pada usia kecil mengenal pasti kanak-kanak yang berisiko;
  • kekhususan kanak-kanak - kanak-kanak yang sakit banyak berkhayal dan anehnya, membincangkan topik falsafah; boleh berusaha untuk asosialiti, khayalan, alkohol dan penggunaan dadah;
  • perkembangan tidak sekata - tempoh memajukan norma bergantian dengan kelewatan. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak bangun lewat dan belajar berjalan, tetapi bercakap awal secara keseluruhan..

Ciri-ciri ini memungkinkan untuk lebih memahami bagaimana skizofrenia menampakkan dirinya pada kanak-kanak, bergantung pada usia permulaan..

Bagaimana skizofrenia menampakkan diri pada kanak-kanak

Pada usia dua tahun, kanak-kanak itu mempunyai ucapannya sendiri. Hingga tahap ini, tanda-tanda utama adalah gangguan dalam hubungan emosi dengan ibu dan tingkah laku halusinasi. Anak melihat atau mendengar yang sebenar hanya untuknya dan berkelakuan sewajarnya. Manifestasi yang paling biasa: Ketakutan tidak rasional - seperti ketakutan putih.

Memasuki tadika adalah permulaan kehidupan sosial yang aktif. Dan di sini kesunyian atau obsesi, ketidakberdayaan atau keagresifan, pengembangan yang melampaui atau ketinggalan ditunjukkan. Sekiranya kanak-kanak anda mempunyai gejala yang tidak biasa, berjumpa dengan pakar psikiatri kanak-kanak yang tahu bagaimana mendiagnosis skizofrenia pada kanak-kanak..

Diagnosis tidak dapat dibuat berdasarkan satu atau beberapa gejala. Skizofrenia adalah penyakit berbahaya yang serupa dengan neurosis, dan kemurungan, dan demensia. Diagnosis objektif adalah mungkin - misalnya, menggunakan Neurotest.

Sebelum baligh, penyakit ini sama pada kanak-kanak perempuan dan lelaki. Gejala psikotik berkembang dari gambaran dunia kanak-kanak. Mainan, watak cerita rakyat, pahlawan fiksyen menjadi watak lakonan kecelaruan dan halusinasi.

Pubertas menambah penampilan fizikal dan seksualiti untuk kemungkinan pengalaman yang menyakitkan. Perkembangan jiwa dan asas pengetahuan remaja semakin hampir dengan tahap dewasa muda. Oleh itu, tanda-tanda pada kanak-kanak skizofrenia dari usia 12 tahun dan lebih tua (bergantung pada kadar pematangan) menghampiri idea klasik - idea yang tidak mencukupi di mana anak itu diperbaiki, "suara", sensasi yang tidak dapat difahami atau "penglihatan". Terdapat perhatian yang berlebihan terhadap penampilan (penurunan berat badan hingga anoreksia, keinginan untuk membetulkan kecacatan fizikal yang tidak ada), khayalan orang tua lain, pemikiran dan tindakan obsesif, tingkah laku yang tidak wajar dengan pencerobohan, penghapusan pemanduan, meninggalkan rumah.

Sekiranya tidak ada rawatan dan pemulihan, permulaan penyakit ini mengganggu perkembangan keperibadian dan kecerdasan yang lebih jauh. Dalam beberapa kes, ia tidak hanya berhenti, tetapi juga mundur. Ia boleh berlaku pada usia 17 atau 5 tahun.

Bagaimana mengenali skizofrenia pada kanak-kanak

Walaupun dalam amalan orang dewasa, tidak ada gejala yang secara jelas akan mengatakan sama ada seseorang itu sakit dengan skizofrenia atau tidak. Pakar selalu memberi tumpuan kepada keseluruhan gejala, perkembangannya dari masa ke masa dan susunan penampilan. Terhadap latar belakang jiwa kanak-kanak yang belum berkembang, ini sangat penting.

Skizofrenia kanak-kanak dengan gejala dan tanda dibahagikan kepada:

  • sederhana - khayalan dan halusinasi tidak ada, gejala utama adalah penindasan kehendak, motivasi dan meratakan, pemisahan emosi. Kanak-kanak dengan bentuk ini sangat mudah mendapat rawatan;
  • gebephrenic - kejenakaan, protes, impulsif, pencerobohan terhadap diri sendiri dan yang lain muncul. Tanpa rawatan, kanak-kanak seperti itu praktikal tidak meminjamkan diri untuk belajar, mereka berbahaya bagi diri mereka sendiri dan orang lain..
  • catatonik - kanak-kanak mengekalkan pose megah yang diberikan, melambaikan tangan atau bergoyang, berteriak atau berbual secara monoton, enggan bercakap, mengulang perkataan, ekspresi wajah, pergerakan selepas orang lain.

Diagnosis awal skizofrenia pada kanak-kanak dilakukan oleh psikiatri kanak-kanak. Perbualan dengan doktor adalah tahap penting dalam proses yang menentukan taktik selanjutnya. Sukar untuk didiagnosis dengan gejala sahaja, tetapi kaedah diagnostik moden dapat menyelamatkan - Neurotest.

Ujian saraf adalah sampel darah kecil yang diambil dari hujung jari. Sekiranya tahap bahan yang disiasat meningkat, maka diagnosis skizofrenia disahkan.

Telah terbukti bahawa walaupun gambaran klinikal (manifestasi penyakit) kabur dan tidak memberi gambaran yang jelas, peningkatan tahap bahan biologi pro-radang dalam darah dapat mengesahkan sama ada seorang kanak-kanak mempunyai penyakit skizofrenia dan seberapa akut. Neurotest boleh dilakukan pada usia 4 dan 15 tahun.

Tanda-tanda pertama skizofrenia pada kanak-kanak dapat dikesan oleh psikologi klinikal. Dia melakukan penyelidikan patopsikologi - menguji proses kognitif anak. Penyimpangan tertentu dari norma menunjukkan gangguan dalam pemikiran sudah pada tahap awal..

Dalam kes yang sukar, klinik yang baik dapat dengan cepat mengatur pelantikan perunding ilmiah, pakar sempit atau perundingan.

Tanda-tanda skizofrenia pada kanak-kanak: tingkah laku dan isyarat pada usia yang berbeza

Tingkah laku dan permainan sangat penting untuk menjelaskan kesihatan mental. Bagaimanapun, walaupun sudah menguasai pertuturan, kanak-kanak belajar untuk mengekspresikan dunia dalaman dengan kata-kata untuk jangka masa yang panjang. Dan dalam permainan, mereka secara tidak sedar memproyeksikan idea dan pengalaman mereka.

Ibu bapa yang prihatin mungkin terganggu dengan permainan reinkarnasi. Kanak-kanak itu hanya ingin menjadi watak negatif, meniru tindakan yang tidak disetujui secara sosial. Dia keluar dari penjelmaan seperti itu dengan sukar. Semua ini boleh menjadi tanda-tanda skizofrenia pada kanak-kanak berumur 7 tahun dan lebih muda..

Tubuh kanak-kanak jauh lebih mudah terdedah kepada ubat-ubatan, oleh itu ubat dan dosnya harus dipilih oleh pakar yang berpengalaman.

Sindrom Heboid lebih sering berlaku pada remaja, dengan dorongan patologi yang terlalu besar, disinhibisi seksual, penurunan ikatan emosi dan kualiti moral dan etika. Pengesanan awal dan permulaan rawatan dapat meminimumkan atau menghindari tingkah laku heboid sama sekali.

Psikiatri kanak-kanak yang cekap menangani rawatan skizofrenia pada kanak-kanak. Gabungan ubat yang mencukupi dan pemantauan berkala oleh doktor yang hadir akan membantu anak menyesuaikan diri dengan dunia di sekelilingnya. Lebih banyak mengenai merawat skizofrenia kanak-kanak.

Skizofrenia pada kanak-kanak

Skizofrenia pada masa kanak-kanak dicatat lebih jarang dibandingkan dengan kontinjen dewasa. Penyakit ini mempunyai beberapa kesulitan dalam diagnosis, kerana ketakutan yang tidak dapat dipahami, khayalan aneh, sikap khayalan dapat dinyatakan secara tidak signifikan atau dianggap oleh orang lain sebagai permainan dan fantasi yang khas bagi anak-anak.

Adalah sangat penting untuk mengenali tanda-tanda psikosis dan memulakan rawatan pada peringkat awal, kerana pemburukan penyakit ini memberi kesan negatif terhadap proses perkembangan mental individu, melambatkan dan memutarbelitkan dunia dalaman seseorang. Kekacauan yang dibiarkan tanpa pengawasan pada asasnya mengubah bidang pemikiran, persepsi, dunia emosi dan tingkah laku, meninggalkan tanda kekal pada keperibadian muda.

Skizofrenia kanak-kanak paling kerap menjalani kursus berterusan, tanpa selang masa remisi dan kambuh. Walau bagaimanapun, pada masa remaja, gangguan ini boleh berlaku seperti watak paroxysmal atau kursus seperti bulu (kursus berterusan bergantian dengan kejang dan penyingkiran seterusnya).

Selalunya, gejala bertambah buruk pada segmen krisis usia: 3, 5-7 tahun. Prognosis skizofrenia kanak-kanak sangat bergantung pada ciri-ciri tempoh premorbid. Kanak-kanak yang gembira, harmoni, aktif, stabil dalam emosi dalam premorbid mempunyai peluang yang tinggi untuk menjalani penyakit ini dan mengalami penurunan yang stabil. Pada masa yang sama, kanak-kanak yang dibezakan oleh sikap tidak peduli, pengasingan, kepasifan mental berisiko cepat mendapat penyakit ganas..

Sebab-sebabnya

Pada masa ini, para penyelidik etiologi dan patogenesis skizofrenia kanak-kanak kurang memahami dengan jelas mengenai sifat penyakit ini. Walau bagaimanapun, kajian sejarah keluarga pesakit, visualisasi kerja struktur otak, kajian mengenai potret keperibadian dan keadaan hidup memungkinkan kita menegaskan bahawa asas skizofrenia adalah keturunan yang tidak baik, dan manifestasi psikosis berlaku apabila terdedah kepada faktor persekitaran atau gangguan dalam proses biokimia tubuh.

Kelahiran seorang anak kepada ibu bapa yang menderita skizofrenia, dalam 50% kes, menentukan nasib bidang mentalnya. Walau bagaimanapun, sama ada penyakit ini berkembang atau tidak bergantung pada keadaan lain, antaranya faktor-faktor berikut dapat dibezakan.

Sumbangan negatif dibuat oleh kehadiran dalam sejarah keluarga di pihak ibu atau bapa dari sebarang gangguan mental: kemurungan, kegelisahan-fobia, spektrum skizofrenia, alkoholisme atau ketagihan dadah..

Sebilangan saintis yakin bahawa kehamilan lewat (lebih dari 40) memberi kesan negatif terhadap perkembangan sistem saraf janin. Faktor risiko adalah kehamilan yang teruk, ketika melahirkan anak dikaitkan dengan ancaman keguguran atau kelahiran pramatang. Situasi yang tidak menguntungkan adalah penyakit berjangkit yang dipindahkan oleh ibu mengandung, terutamanya jangkitan TORCH. Ketagihan ibu bapa (merokok, penyalahgunaan alkohol), ubat yang tidak terkawal, kekurangan zat makanan atau puasa menghalang janin berkembang secara normal.

Selalunya, kecenderungan untuk psikosis diperkuat oleh keadaan tekanan hidup kanak-kanak. Suasana yang tidak menyenangkan dalam keluarga: skandal orang dewasa, gaya hidup tidak bermoral, perceraian yang bermasalah adalah faktor yang merosakkan jiwa yang tidak matang. Sering kali, tidak dapat menanggung beban persekitaran, anak-anak menarik diri dan dalam khayalan mencipta diri mereka dunia yang menyenangkan dan selesa. Serangan skizofrenia pada kanak-kanak dapat diprovokasi oleh perubahan mendadak dalam keadaan kewujudan yang biasa, misalnya, kematian ibu bapa secara tiba-tiba dan pindah ke paksa penjaga.

Dalam beberapa kes, debut penyakit ini diperhatikan setelah penyakit virus bayi yang teruk, terutama jika penyakit ini diprovokasi oleh neuroinfeksi. Faktor yang memprovokasi umum adalah trauma yang teruk pada kawasan kranial, yang mengakibatkan hilangnya kesedaran atau berkaitan dengan perlunya rawatan dan pemulihan jangka panjang.

Harus diingat bahawa lama tinggal anak di hospital tanpa ibu bapa adalah faktor psiko-trauma yang kuat. Sekatan aktiviti, persekitaran hospital, keperluan manipulasi terapi yang tidak menyenangkan untuk kanak-kanak di bawah 10 tahun adalah ujian yang serius. Oleh itu, sekiranya berlaku keperluan terpaksa untuk rawatan jangka panjang di hospital, ibu bapa harus berusaha sedaya upaya untuk menjaga kesejahteraan mental keturunan mereka..

Ciri-ciri skizofrenia pada masa kanak-kanak

Bagaimana untuk menentukan gangguan skizofrenia? Skizofrenia awal berkembang dan berkembang secara beransur-ansur: pada masa kanak-kanak, tiba-tiba dan cepatnya gejala adalah fenomena yang tidak khas. Sebelum manifestasi psikosis, pesakit muda mempunyai pelbagai gangguan emosi, tingkah laku, dan kognitif. Gejala psikosis mesti ada berterusan selama sekurang-kurangnya enam bulan untuk didiagnosis dengan gangguan skizofrenia.

Seorang kanak-kanak yang didiagnosis dengan skizofrenia ditangkap oleh ketakutan yang tidak rasional dan terlibat dalam khayalan patologi. Dia telah memutuskan hubungan dengan orang dewasa dan teman sebaya: dia tidak dapat mengungkapkan pemikirannya dengan jelas dan tidak dapat bermain sesuai dengan usianya. Selalunya kanak-kanak dengan skizofrenia (lebih kerap bayi dari 3 tahun) menderita gangguan tidur.

Pemeriksaan pesakit muda tidak menunjukkan idea khayalan sistematis sepenuhnya, halusinasi pseudo klasik, fenomena automatik mental. Fenomena ini dapat dijelaskan oleh pembentukan struktur kesadaran diri yang kompleks dan tidak terpadu. Pada kanak-kanak, penglihatan halusinasi paling kerap ditentukan dari sisi penganalisis visual..

Bagaimanakah skizofrenia berlaku pada kanak-kanak? Gejala klinikal psikosis secara konvensional dibahagikan kepada dua kumpulan:

  • produktif (positif);
  • kekurangan (negatif).

Gejala positif

Tanda produktif adalah fenomena mental yang tidak ada sebelum bermulanya penyakit dan muncul ketika penyakit itu berkembang. Kumpulan ini mengandungi:

  • lamunan patologi;
  • idea gila;
  • halusinasi;
  • tingkah laku psikopat;
  • pelbagai ketakutan obsesif.

Fantasi patologi menunjukkan kecenderungan untuk memutarbelitkan fakta realiti, mencipta, menulis cerita yang tidak masuk akal yang dipercayai oleh kanak-kanak itu. Fantasi pesakit pelik dan tidak ada kaitan dengan kenyataan. Selalunya, berkhayal mencapai tahap kecelaruan. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak kecil membayangkan dirinya sebagai watak fiksyen, berkelakuan seperti watak fiksyen, tidak bertindak balas terhadap namanya sendiri..

Sikap khayalan muncul pada akhir zaman kanak-kanak. Topik umum idea menyakitkan adalah kecacatan fizikal yang dirasakan. Seorang pesakit skizofrenia menilai ciri fizikalnya sendiri sebagai keburukan semata-mata. Remaja itu yakin bahawa dia tidak berwajah dan gemuk. Dengan latar belakang ini, anoreksia berkembang - penolakan makan sepenuhnya untuk menghilangkan pound "tambahan". Pada masa kejayaan penyakit ini, seorang kanak-kanak mungkin mengaku mempunyai kemampuan manusia super. Pesakit kecil itu mengatakan bahawa dia diperhatikan sepanjang masa.

Kanak-kanak berumur lebih dari 7 tahun mengalami halusinasi (gangguan persepsi). Halusinasi strukturnya kurang kompleks daripada penyimpangan pada orang dewasa. Plot gambar halusinasi adalah tema kebudak-budakan yang utama, sebab itulah sukar untuk membezakannya dari imaginasi yang sihat pada kanak-kanak. Perlu dinyatakan bahawa sebilangan kanak-kanak tidak merasa tidak selesa akibat halusinasi, dan pada peringkat awal penyakit mereka tidak memisahkan fenomena patologi dari pengalaman semula jadi. Pada 60% pesakit, halusinasi visual dan verbal ditentukan (memerintah, berdialog, memberi komen).

Gejala klinikal siri produktif adalah tingkah laku psikopat yang tidak normal. Seseorang dengan skizofrenia menunjukkan reaksi tidak normal yang bertentangan dengan akal sehat. Sebagai contoh, seorang pelajar yang selalu dimalukan oleh rakan sekelasnya mula makan cat kasut atau gouache sebagai balas dendam.

Pada lelaki dan lelaki muda, kekejaman, keagresifan, kekasaran dijumpai. Mereka menunjukkan penghinaan seksual. Pada pelajar sekolah, guru memerhatikan pergerakan yang tidak mencukupi dan pelik. Pelajar seperti itu mengalami gangguan perhatian, mereka tidak dapat terus fokus pada satu topik yang sedang dikaji. Guru memerhatikan gaya pelik untuk menguasai bahan pendidikan. Kanak-kanak dengan skizofrenia memahami topik yang sukar dengan cepat, tetapi tidak memahami maklumat yang mudah..

Ketakutan pada skizofrenia muncul tanpa sebab. Spektrum mereka berkembang dengan pesat, dan plotnya tidak dapat difahami. Sekiranya tidak ada faktor psiko-trauma, bayi mula panik kerana takut dengan almari pakaian, kerana yakin bahawa raksasa tinggal di dalamnya. Selalunya kanak-kanak itu sendiri muncul dengan gambaran yang menakutkan, dengan tulus mempercayai kewujudan "hamster pemakan manusia." Item standard mempunyai watak jahat, seperti "kerusi diangkat dari lantai dan terbang ke angkasa." Pada masa yang sama, kanak-kanak itu tidak berkongsi pengalamannya dengan orang dewasa..

Dengan serangan skizofrenia, kegelisahan ditunjukkan oleh gejala somatovegetative, yang sering ditafsirkan oleh orang dewasa sebagai ARI dangkal. Pada kanak-kanak, suhu boleh meningkat ke nilai subfebril. Dalam ujian darah klinikal, pergeseran dalam formula leukosit diperhatikan. Anak itu enggan makan, dengan pujukan berterusan untuk makan, dia menyembunyikan diri dari ibu bapanya. Dalam keadaan ini, seseorang yang menghidap skizofrenia mungkin melarikan diri dari rumah..

Gejala negatif

Manifestasi yang kekurangan adalah kualiti dan sifat mental yang hilang dalam proses penyakit, yang menyebabkan pembentukan kecacatan skizofrenia. Fenomena ini adalah:

  • emosi yang bertentangan;
  • kekurangan tindak balas emosi sepenuhnya;
  • penarikan diri ke dalam dunia dalaman anda;
  • kekurangan minat, pasif;
  • peralihan kepada bentuk tingkah laku primitif.

Sekiranya penyakit itu bermula sebelum usia 3 tahun, maka ketika gejala negatif bertambah buruk, anak-anak yang sakit kelihatan seperti orang yang mengalami masalah mental, walaupun sebelum skizofrenia bermula, mereka tidak ketinggalan dalam perkembangan rakan sebaya. Bidang pemikiran menderita: kanak-kanak tidak mampu menjalin hubungan kausal, pembentukan pergaulan, mereka berhenti memahami tujuan objek di sekitarnya.

Masalah dalam bidang pemikiran ditunjukkan secara luaran oleh gangguan pertuturan. Pesakit bercakap dalam frasa yang tidak dapat difahami, menggunakan perkataan dengan tidak betul. Ketidakkonsistenan dan penghentian ucapan dapat dilihat. Selalunya terdapat jeda dalam penyataan. Potensi kognitif kanak-kanak terganggu. Sebilangan kanak-kanak bergerak pantas ke jalan perkembangan yang telah dilalui, misalnya, bukannya berjalan, mereka mula merangkak.

Tanda ketara skizofrenia kanak-kanak adalah ketidakharmonian dalam ontogenesis (pelanggaran perkembangan individu). Terdapat ketidakseimbangan yang ketara antara perkembangan pesat bidang intelektual dan kelewatan dalam pengembangan kemahiran motor..

Gejala khas skizofrenia adalah mabuk filosofis - istilah yang menunjukkan minat yang tidak jelas dalam isu-isu abstrak, refleksi primitif mengenai topik falsafah. Walaupun kanak-kanak itu kelihatan serius terlibat dalam beberapa jenis disiplin, alasannya adalah dangkal dan primitif.

Kanak-kanak seperti itu mula membaca lebih awal, dan buku adalah kawan baiknya. Kanak-kanak itu mengemukakan soalan falsafah yang sukar. Namun, dia tidak berminat bersenang-senang dengan rakan sebaya, terutama dia menghindari permainan luar. Infantilisme sering diperhatikan, berdampingan dengan falsafah. Sebagai contoh, kanak-kanak berusia 10 tahun tidak memahami kerangka apa yang dibenarkan dan berkelakuan tidak senonoh dalam masyarakat. Namun, dia memikirkan masalah kehidupan dan makhluk.

Sfera yang berkaitan dengan pergerakan sukarela sangat menderita. Gerak tubuh dan ekspresi wajah pesakit tidak ekspresif. Pergerakannya kurang lancar dan anggun. Kanak-kanak yang sakit tidak dapat mempraktikkan kemahiran menjaga diri. Sebilangan bayi mula berpakaian sendiri hanya pada usia 6-7 tahun.

Pelanggaran dalam bidang sukarela merupakan masalah besar bagi anak-anak. Ketika menghadapi sedikit pun halangan, siswa menyerah: dia tidak dapat memaksakan diri untuk berusaha menyelesaikan tugas-tugas yang sukar. Pada masa yang sama, pelajar seperti itu tidak boleh menerima bantuan daripada guru, ibu bapa, rakan sekelas..

Rawatan

Skizofrenia pada masa kanak-kanak memerlukan rawatan segera untuk bantuan psikiatri yang berkelayakan dan permulaan langkah-langkah rawatan seawal mungkin. Forum yang membincangkan topik ini penuh dengan pelbagai nasihat "anti" tentang bagaimana secara bebas mendiagnosis gangguan skizofrenia dan menyembuhkan anak di rumah. Saranan sedemikian berubah menjadi kenyataan bahawa status mental sebenar keperibadian muda tidak dikenali tepat pada masanya, dan rawatan dimulakan pada saat timbulnya gejala, dan bukan pada manifestasi mereka..

Oleh itu, adalah sangat penting, jika terdapat unsur-unsur yang tidak wajar dalam pemikiran dan tingkah laku seorang kanak-kanak, segera berjumpa dengan psikologi dan pakar neurologi, dan kemudian - pakar psikiatri. Sekiranya rawatan pesakit dalam diperlukan, ibu bapa perlu mengkaji dengan teliti keadaan tempat tinggal pesakit, kelayakan dan pengalaman kakitangan perubatan. Dalam skizofrenia, adalah tidak diingini untuk mempercayai kesejahteraan mental bayi atau remaja kepada doktor yang berlatih secara individu yang menawarkan bantuan pesakit luar: membantu anak menghentikan manifestasi penyakit dan membuat program terapi berikutnya hanya mungkin dilakukan di klinik yang beroperasi secara kekal.

Petunjuk untuk dimasukkan ke hospital adalah:

  • kes pertama manifestasi psikosis, apabila pesakit tidak menyedari keadaannya sendiri yang menyakitkan;
  • kekambuhan penyakit, penghapusannya memerlukan penggunaan ubat psikotropik dosis tinggi;
  • keadaan yang mengancam nyawa;
  • kekurangan keberkesanan dari rawatan pesakit luar.

Hasil kerja psikiatri bertujuan untuk meminimumkan manifestasi gangguan yang ada dan mencegah pemburukan proses skizofrenia. Dengan kata lain, tugas doktor adalah untuk memastikan bahawa masalah yang ada tidak mengganggu perkembangan dan fungsi anak dalam masyarakat, tidak menyebabkan kecacatan akibat kecacatan skizofrenia..

Asas rawatan skizofrenia kanak-kanak adalah penggunaan ubat psikotropik kuat dari kumpulan yang sama yang digunakan dalam amalan orang dewasa. Skema terapi ubat disajikan:

  • antipsikotik (neuroleptik);
  • normotimik (penstabil mood);
  • antidepresan (thymoleptics);
  • penenang sifat benzodiazepin.

Pilihan ubat-ubatan untuk rawatan kanak-kanak dan remaja menjadi sukar kerana hakikat bahawa bahagian ubat-ubatan terbaru yang sakit belum didaftarkan di negara-negara di ruang pasca-Soviet atau tidak dibenarkan digunakan di bawah usia 18 tahun. Halangan penting lain yang sering dihadapi oleh pakar psikiatri adalah sikap ibu bapa yang berhati-hati atau negatif.

Semasa memilih program rawatan, perlu diambil kira bahawa tubuh anak merasakan ubat psikotropik standard dengan cara yang istimewa. Oleh itu, adalah perlu untuk sentiasa memantau keadaan pesakit, secara berkala menilai keberkesanan terapi, menukar ubat atau menetapkan dos lain jika perlu..

Doktor juga diminta untuk "tidak keterlaluan" dengan dos, membatasi diri sejauh mungkin hingga tahap minimum yang boleh diterima untuk kesan terapi, cuba menahan simptomologi dengan langkah-langkah lain, misalnya, psikoterapi, pembetulan rejimen dan diet, dan mewujudkan keadaan yang baik untuk menstabilkan keadaan. Pendekatan yang betul untuk rawatan adalah kombinasi ubat-ubatan yang kompeten, penggunaan kesan sampingan yang mahir yang tersedia (misalnya, penggunaan antidepresan dengan kesan sedatif yang jelas apabila diperlukan untuk mencapai kesan sedatif yang ketara).

Hasil kerja psikiatri bertujuan untuk meminimumkan manifestasi gangguan yang ada dan mencegah pemburukan proses skizofrenia. Dengan kata lain, tugas doktor adalah untuk memastikan bahawa masalah yang ada tidak mengganggu perkembangan dan fungsi anak dalam masyarakat, tidak menyebabkan kecacatan akibat kecacatan skizofrenia..

Malangnya, sains moden belum menemui jalan untuk mencapai pemulihan sepenuhnya. Walau bagaimanapun, rawatan yang komprehensif dan lengkap tepat pada masanya memungkinkan untuk mengurangkan keparahan gejala skizofrenia, untuk meminimumkan kemungkinan timbulnya peningkatan psikosis.

Skizofrenia kanak-kanak - ibu bapa, jangan salahkan tingkah laku buruk! Rawatan awal adalah kunci kejayaan!

Penyakit mental mempengaruhi orang-orang dari semua peringkat umur - orang dewasa dan kanak-kanak. Pelbagai gejala penyakit dan ketiadaan kriteria diagnostik bagi banyak dari mereka menyulitkan penentuan diagnosis tepat pada masanya dan pelantikan kaedah rawatan yang berkesan.

Tanda-tanda pertama skizofrenia pada kanak-kanak dapat dianggap oleh ibu bapa dan beberapa pakar sebagai ciri watak anak, kecenderungannya untuk introversi dan hiburan yang tenang. Secara beransur-ansur, gejala semakin meningkat, dan patologi mental yang ketara berkembang, terapi yang memerlukan pendekatan bersepadu untuk masalah tersebut..

Mengenai penyakit ini

Skizofrenia pada masa kanak-kanak adalah keadaan yang agak biasa, menyumbang 0.1-0.2% dalam struktur penyakit mental. Kerumitan diagnostik yang besar dikaitkan dengan fakta bahawa tidak ada kriteria khusus untuk membuat diagnosis dalam perubatan. Situasi serupa telah timbul kerana adanya dua sistem klasifikasi penyakit yang digunakan dalam amalan psikiatri - ICD-10 dan DSM-V, yang terakhir hanya dikhaskan untuk masalah psikiatri.

Buat pertama kalinya, kanak-kanak dengan skizofrenia dijelaskan pada awal abad ke-19 oleh pakar psikiatri terkemuka di Eropah. Fenomena khas penyakit ini adalah psikosis kanak-kanak, yang akhirnya membawa kepada catatonia atau demensia. Seiring berjalannya waktu, jumlah kes patologi yang dijelaskan meningkat, dan dalam skizofrenia kanak-kanak klasifikasi tersendiri muncul..

Pada masa ini, dipercayai bahawa diagnosis terdedah kepada kanak-kanak dengan gejala penyakit di bawah usia 14 tahun. Di beberapa negara, julat umur telah beralih: di AS - sehingga 13 tahun, dan di Eropah - hingga 12-14 tahun. Dalam praktiknya, terdapat kes penyakit pada kanak-kanak prasekolah, hingga permulaan 3-4 tahun dan lebih awal.

Diagnosis dan rawatan penyakit ini dilakukan oleh psikiatri pediatrik, yang mengetahui dengan baik keanehan bidang mental anak-anak pada masa pertumbuhan mereka yang berlainan. Sekiranya perlu, pakar perubatan berkaitan dihubungkan dengan terapi.

Punca berlakunya

Kejadian skizofrenia pada kanak-kanak adalah 1 kes bagi setiap 10,000 kanak-kanak, yang mencerminkan berlakunya penyebaran patologi. Penyakit ini berlaku pada kanak-kanak lelaki lebih kerap daripada pada kanak-kanak perempuan, namun alasan penyebaran kes ini tidak jelas. Penting untuk diperhatikan bahawa jumlah kes skizofrenia pada awal kanak-kanak mungkin lebih tinggi, kerana doktor tidak selalu membuat diagnosis ini, yang menyebabkan stigma.

Penyebab penyakit ini tidak diketahui, walaupun terdapat banyak kajian saintifik yang dilakukan. Telah diketahui dengan tepat bahawa penyakit ini mempunyai prasyarat genetik, dalam hal ini, ibu bapa yang anak-anaknya sakit dengan skizofrenia mempunyai gen yang berkaitan dengan patologi.

Doktor mengenal pasti sebilangan faktor persekitaran yang boleh bertindak sebagai pencetus:

  • jangkitan pada wanita sebelum kehamilan dan semasa perjalanannya;
  • keadaan negatif perinatal (hipoksia, penggunaan ubat-ubatan, dll.).

Kecenderungan genetik disahkan oleh fakta bahawa terdapat sebilangan besar kes yang dilaporkan mengenai perkembangan penyakit ini pada saudara terdekat. Penting untuk memahami bahawa kehadiran gen "salah" tidak semestinya membawa kepada perkembangan gangguan mental, kerana maklumat genetik hanya ditunjukkan dengan adanya pengaruh luaran yang buruk. Iklim psikologi dalam keluarga dan hubungan dengan orang rapat dan rakan sangat penting..

Varian penyakit

Pada masa kanak-kanak, skizofrenia boleh mempunyai pilihan kursus yang berbeza yang menentukan manifestasi klinikal utama dan prognosis untuk pesakit. Terdapat tiga bentuk penyakit ini:

  1. Varian progresif berterusan - dicirikan oleh kursus ganas. Kanak-kanak itu mengalami demensia dan catatonia dengan cepat. Gangguan mental yang teruk berkembang dalam 2-4 tahun, menyebabkan oligofrenia teruk.
  2. Dengan kelesuan yang berterusan, perkembangan penyakit ini panjang. Dalam masa 3-7 tahun, remaja mengalami gangguan dalam bidang emosi-sukarela, keadaan neurotik dan gangguan lain berlaku. Demensia dan masalah dengan kemahiran kognitif dikesan setelah 10-11 tahun patologi.
  3. Dengan bentuk progresif rendah paroxysmal, keistimewaan kursus ini adalah tempoh eksaserbasi dan pengampunan yang tidak stabil. Serangan dicirikan oleh kemunculan gangguan manik-depresif, gangguan obsesif-kompulsif, gangguan kepekaan dan orientasi dalam diri. Di luar tempoh akut, pesakit mempunyai neurosis yang membawa ketidakselesaan. Beberapa kanak-kanak mempunyai kursus yang baik dengan serangan tunggal sepanjang tahun.

Pengenalpastian bentuk dan tahap penyakit tertentu memainkan peranan penting dalam pemilihan rawatan yang betul, termasuk psikoterapi.

Bagaimana skizofrenia menampakkan diri pada zaman kanak-kanak

Gejala skizofrenia kanak-kanak diwakili oleh pelbagai gangguan mental, yang meliputi fenomena katatonik, perkembangan fungsi kognitif yang terganggu, demensia, dll. Perkembangan penyakit dan tanda-tanda klinikal dikaitkan dengan usia manifestasi.

Apabila patologi berlaku pada usia dini (hingga 6-7 tahun), ibu bapa dan guru tadika menyedari sikap tidak peduli, tahap aktiviti fizikal dan mental yang rendah, dan sikap tidak peduli terhadap sebarang permainan. Kanak-kanak itu berusaha menjauhkan diri dari kanak-kanak dan orang dewasa yang lain, lebih suka bersendirian. Selalunya, tingkah laku khusus ditunjukkan pada kanak-kanak - mengulangi tindakan yang sama tanpa makna: menukar pensil dan pen, bergerak di sepanjang lintasan yang sama di dalam bilik, dll. Kanak-kanak menjadi berubah-ubah, tidak stabil secara emosi.

Pada zaman prasekolah, semasa perbualan dan pemerhatian, perubahan dalam persepsi dunia dan orang terungkap, serta penampilan gangguan pemikiran - kanak-kanak menjadi tidak mencukupi dan dapat menyatakan idea khayalan dari pelbagai kandungan. Selalunya khayalan penganiayaan atau persepsi ibu bapa sebagai orang yang diganti berlaku. Keterukan konsep khayalan dan perubahan pemikiran meningkat dengan bertambahnya usia pesakit.

Adalah mungkin untuk mengenal pasti skizofrenia pada seorang kanak-kanak semasa perbualan dengannya. Ucapan itu tiba-tiba, tidak bertujuan, tidak ada unsur logik dalam naratif tersebut. Halusinasi yang berkaitan dengan penyelewengan ruang sekitar sering dikesan. Kecacatan dalam bidang emosi-sukarela dan sikap tidak peduli terhadap orang yang disayangi adalah ciri. Pada masa yang sama, reaksi ganas tetap berkaitan dengan semua perkara yang tidak dikenali, yang merupakan ciri penyakit pada masa kanak-kanak. Perubahan dalam bidang mental tercermin dalam penampilan seseorang - dia mengambil postur "tidak selesa", dan wajah tidak menyatakan emosi apa pun.

Dengan meningkatnya usia hingga remaja, gejala menjadi lebih kompleks. Banyak kanak-kanak mengembangkan kecenderungan untuk menaakul falsafah yang tidak mempunyai asas teori atau praktikal. Idea semacam itu selalunya tidak berkaitan dengan dunia luar dan bersifat primitif. Dalam gangguan dysmorphobic, seseorang menolak badan mereka kerana keburukan dan tidak sedap dipandang.

Sindrom Hebephrenic, yang dilihat pada kebanyakan remaja dengan skizofrenia, dimanifestasikan oleh meringis, menyeringai dan kurangnya kritikan terhadap tingkah laku mereka.

Langkah-langkah diagnostik

Diagnosis skizofrenia berdasarkan kaedah pemeriksaan klinikal dan psikologi. Hanya pakar psikiatri yang harus membuat diagnosis, kerana profesional lain tidak mempunyai kecekapan yang mencukupi dalam masalah kesihatan mental.

Langkah-langkah diagnostik dilakukan mengikut algoritma berikut:

  1. Perbualan dengan ibu bapa, dan, jika boleh, dengan remaja itu sendiri. Psikiatri mengumpulkan semua aduan dengan teliti, jangka masa kejadiannya, faktor-faktor selepas itu muncul atau memburuk, serta maklumat mengenai hobi dan aktiviti pesakit. Penting untuk diperhatikan bahawa semasa perbualan disarankan untuk menjelaskan persoalan mengenai kes skizofrenia dan gangguan mental lain pada saudara-mara.
  2. Seorang pakar psikiatri, semasa perbualan dengan pesakit atau semasa pemerhatian visual terhadapnya, menilai ekspresi wajah, sifat pergerakan dan pertuturan yang dilakukan. Semasa diperiksa, kemungkinan untuk mendedahkan khayalan, idea dan halusinasi yang terlalu tinggi. Yang terakhir ini dapat disembunyikan dengan sengaja oleh seseorang atau ibu bapa untuk mengelakkan diagnosis.
  3. Ujian psikodiagnostik adalah satu set teknik yang bertujuan menilai pemikiran, perhatian dan proses kognitif lain. Pemilihan ujian khusus bergantung kepada gejala dan tahap keparahan pesakit..

Apabila kanak-kanak didiagnosis dengan skizofrenia, penting bagi doktor untuk membuat diagnosis pembezaan dengan penyakit organik sistem saraf pusat. Kes autisme awal kanak-kanak dan gangguan keperibadian skizotip mesti dikecualikan. Dengan autisme awal kanak-kanak, pesakit tidak mempunyai khayalan, halusinasi, patologi bergelombang dengan eksaserbasi dan pengampunan. Interaksi dengan orang lain berkembang dengan perlahan, tetapi anak tidak menghindarinya, tidak seperti skizofrenia.

Gangguan keperibadian skizotaip dicirikan oleh manifestasi yang serupa dengan skizofrenia. Pada masa yang sama, ciri psikologi tidak berkembang dari masa ke masa, yang memungkinkan untuk membezakan antara kedua keadaan ini dan mengenali skizofrenia.

Pendekatan terapi

Beberapa pakar terlibat dalam rawatan skizofrenia kanak-kanak, yang kuncinya adalah psikiatri. Selain dia, penyertaan psikoterapi dan pekerja sosial yang bertanggungjawab untuk masalah pemulihan dalam masyarakat adalah wajib..

Matlamat utama rawatan:

  1. Cegah perkembangan penyakit dan simptom yang ada.
  2. Kembalikan kemahiran psikologi dan kognitif, pastikan perkembangannya seiring dengan usia.
  3. Menghilangkan penyakit somatik dan neurologi yang bersamaan.

Terapi penyakit berdasarkan penggunaan kompleks pendekatan berikut:

  1. Penggunaan ubat-ubatan bertujuan untuk menghilangkan gejala utama. Untuk tujuan ini, antipsikotik moden, antidepresan dan kumpulan ubat lain digunakan..
  2. Psikocorrection bertujuan untuk mengurangkan keparahan gangguan kognitif.
  3. Psikoterapi.

Setiap kaedah terapi mempunyai ciri penggunaannya sendiri pada zaman kanak-kanak.

Farmakoterapi

Kumpulan ubat utama yang digunakan untuk membetulkan gangguan mental yang ada pada zaman kanak-kanak adalah antipsikotik. Semua antipsikotik berbeza dalam struktur kimianya, dan oleh itu, kesannya pada pesakit tertentu mungkin berbeza. Ubat yang paling kerap diresepkan adalah Chlorpromazine, Clozapine, dan Risperidone. Yang terakhir merujuk kepada antipsikotik atipikal yang menunjukkan kesan terapeutik yang baik dan jarang membawa kepada perkembangan kesan sampingan..

Dengan pemilihan dos dan rejimen rawatan yang betul, yang dilakukan secara individu untuk setiap pesakit, kesan terapi berikut diperhatikan:

  • hilangnya gejala psikosis, kecelaruan dan manifestasi skizofrenia lain yang berkaitan dengan gangguan pemikiran;
  • tindakan sedatif untuk mencegah perkembangan halusinasi dan khayalan;
  • dengan adanya kelesuan dan sikap tidak peduli seseorang, aktiviti mental menjadi lebih aktif;
  • perubahan fungsi organ dalaman, yang boleh menyebabkan perkembangan kesan sampingan rawatan.

Dos antipsikotik dipilih seperti berikut. Ubat ini ditetapkan dalam dos minimum yang boleh diterima. Sekiranya tiada kesan, dos akan meningkat. Setelah mencapai kesan terapeutik yang diinginkan, doktor meninggalkan skema ini. Perlu diingat bahawa semua antipsikotik mempunyai batasan umur untuk digunakan, yang diambil kira ketika menetapkan terapi.

Sebagai tambahan kepada antipsikotik khas dan atipikal, nootropik (Levocarnitine, Glycine, dll.), Ubat antikolinergik (Biperiden, Trihexyphenidil) dan antidepresan (Fluoxetine, Amitriptyline, dll.) Digunakan dalam rawatan skizofrenia..

Pendekatan bebas dadah

Pembetulan psiko dilakukan dengan bantuan psikoterapi dan bekerja dengan ahli psikologi adalah bahagian penting dalam proses terapi. Di luar tempoh skizofrenia yang akut, semua pesakit ditunjukkan sesi psikoterapi individu, yang mempunyai kesan positif terhadap keperibadian dan memastikan penstabilan keadaan mental selama tempoh remisi. Selain bekerja dengan anak, psikoterapis dan pekerja sosial perlu mengajar ibu bapa cara berkomunikasi dengannya dengan betul. Anak mesti sentiasa didorong untuk melakukan aktiviti sosial dan fizikal.

Interaksi yang erat antara pesakit, keluarga dan profesionalnya harus dijaga secara berterusan dan sistematik. Kanak-kanak dengan penyakit serupa sering memerlukan pertolongan tambahan untuk memasuki tadika, sekolah, dan seterusnya ke universiti. Juga, hubungan rapat dengan ahli psikoterapi dan ahli psikologi membolehkan anda membentuk kemahiran sosial dan kognitif yang betul, yang sangat penting untuk kejayaan sosialisasi..

Ibu bapa sering bimbang tentang bagaimana pergi ke sekolah untuk skizofrenia. Dengan latar belakang pengesanan penyakit tepat pada masanya dan pemilihan rawatan yang betul, yang merangkumi kaedah bukan ubat, seseorang mudah menyesuaikan diri dengan persekitaran baru dan dapat menyelesaikan kursus umum kurikulum sekolah tanpa kesulitan yang serius.

Akibat negatif

Dengan diagnosis yang lewat, kekurangan kaedah rawatan dan pemulihan yang komprehensif, seseorang kehilangan peluang untuk penyesuaian sosial. Keadaan ini merupakan faktor risiko perkembangan ketergantungan alkohol dan ketagihan dadah..

Kerana gangguan kognitif dan tingkah laku, remaja itu mula ponteng sekolah, berhenti berkomunikasi dengan rakan, menunjukkan kecenderungan untuk meninggalkan rumah dan khayalan. Ramai pesakit cuba membunuh diri atau boleh membahayakan orang lain di sekeliling mereka, termasuk saudara dan rakan. Tanpa rawatan, gangguan ini cenderung berterusan, yang akhirnya menyebabkan kecacatan pesakit..

Adakah skizofrenia dirawat pada kanak-kanak??

Pemulihan sepenuhnya tidak mungkin berlaku, namun kebanyakan gejala penyakit (gangguan pergerakan, halusinasi, dll.) Dapat dihilangkan dengan bantuan farmakoterapi dan sokongan psikologi yang kompeten. Dalam kes-kes ini, sosialisasi normal kanak-kanak dan perkembangan mentalnya dipulihkan, jumlah kambuh adalah minimum, atau mereka sama sekali tidak hadir. Penting untuk diperhatikan bahawa terapi bersifat seumur hidup, berdasarkan psikoterapi kompleks dan sokongan sosial dari orang tersayang dan perkhidmatan kerajaan..

Skizofrenia kanak-kanak adalah masalah serius dalam perubatan moden. Ibu bapa enggan beralih kepada psikiatri dengan gejala penyakit ini, kerana mereka takut stigma di masyarakat setelah didiagnosis. Walau bagaimanapun, keberkesanan terapi dan pemulihan yang paling besar diperhatikan dengan rawatan awal. Dalam tempoh ini, ketika pesakit tidak mengalami gangguan mental dan kognitif yang serius, gejala mudah dihentikan oleh ubat-ubatan, dan psikoterapi memastikan pengurangan patologi yang stabil.