Utama > Komplikasi

Program Mengenai perkara paling penting untuk menonton saluran dalam talian Rusia

Ini berlaku kepada banyak orang: menurut statistik yang sangat kasar, puluhan juta orang di negara kita sahaja bimbang akan tinnitus kronik. Setiap orang keempat memilikinya kuat sehingga mengganggu kehidupan dan bekerja! Masalahnya bertambah dengan usia, terutama pada wanita. Keadaan ini, walaupun agak tidak menyenangkan, jinak dan jarang merupakan gejala penyakit serius. Ini biasanya adalah frekuensi tinggi di telinga, dan ia berdasarkan perubahan reseptor khas di telinga dalam..

Penyebabnya sangat bervariasi: kehilangan pendengaran dan jangkitan yang berkaitan dengan usia (otitis media), tumor jinak saraf pendengaran dan iskemia akibat kerosakan pada saluran kecil (misalnya pada diabetes), otosklerosis, apabila tulang telinga dalam melekat bersama dan berhenti berfungsi, dan tekanan darah tinggi, anemia dan patologi tiroid! Kadang-kadang sifat tinnitus dapat menunjukkan penyebabnya. Sebagai contoh, bunyi berdenyut lebih khas untuk lesi vaskular dan memerlukan pemeriksaan yang lebih teliti: CT atau MRI (dalam kebanyakan kes, audiometri sederhana mencukupi). Walaupun senarai kemungkinan penyakit dan keadaan di mana tinitus boleh berlaku memerlukan lebih dari satu halaman (benar-benar!), Seringkali kita sama sekali tidak menemui penyebabnya. Kemudian kita bercakap tentang "tinnitus idiopatik" (tinnitus adalah apa yang doktor sebut tinnitus). Faktor yang memprovokasi boleh menjadi suara yang kuat - tembakan, letupan, atau muzik yang sangat kuat. Pemburu, jaga telinga anda! Saya telah melihat berkali-kali bagaimana orang kehilangan pendengaran untuk masa yang lama setelah seseorang menembak di telinga mereka.!

Walau bagaimanapun, sebelum anda membincangkan mengenai tinnitus idiopatik, periksa ubat yang anda ambil: banyak di antaranya boleh menyebabkan tinnitus, seperti aspirin klasik, walaupun dalam dos kecil. Dan tinitus yang disebabkan oleh aspirin kekal selama-lamanya, walaupun selepas anda berhenti mengambilnya! Perkara yang sama berlaku untuk banyak ubat penghilang rasa sakit, antibiotik (gentamicin, sumamed, tsipro), diuretik - furosemide! Banyak ubat untuk hipertensi (enap, corinfar) dan untuk rawatan migrain juga boleh mencetuskan keadaan ini.

Sekarang soalan yang paling sukar: apa yang perlu dilakukan dengan semua ini? Bagaimanapun, kebanyakannya boleh bertolak ansur, dan ada yang mengalami insomnia dan juga kemurungan! Pilihan ubat-ubatan sangat jarang, dan keberkesanannya lemah. Dari mati pucuk (atau buta huruf), doktor menetapkan ubat "vaskular", tindakannya tidak disahkan dalam penyakit apa pun. Suatu ketika, ketika masih menjadi ketua doktor di hospital Kremlin, pada suatu persidangan pagi saya bertanya kepada para doktor: "Apa pendapat anda: apa yang paling berkesan dalam kes seperti itu?" Jawapannya menyedihkan, sehingga bekas doktor tentera, seorang "Afghanistan", bangun dan berkata: "Anda tahu, doktor, anda perlu minum vodka dan mempunyai makanan ringan. Ia tidak akan mengeluarkan suara, tetapi anda akan berhenti memperhatikannya. " Kami ketawa, tetapi dia menyuarakan prinsip asas rawatan: untuk mengalihkan perhatian pesakit, untuk membuatnya berhenti memperhatikan kebisingan ini!

Nota marginal

"Rebbe, apa yang harus dilakukan, kita hidup begitu dekat, jangan berpusing!" - "Bawa kambing ke dalam rumah." - "Seperti kambing ?! Kami tidak mempunyai tempat tinggal! " - "Bawa saya!" - "Baiklah..." Sebulan kemudian: "Rebbe! Jadi apa yang harus dilakukan, ia menjadi sangat tidak tertahankan dengan kambing! " - "Keluarkan kambing!" Keesokan harinya: “Rebbe, terima kasih! Bagus sekali tanpa kambing, luas! ".

Sudah tentu, alkohol adalah ubat yang paling tidak sesuai untuk ini: setelah bunyi itu semakin kuat, siapa pun yang mengetahuinya. Pesakit ditawarkan untuk memakai fon kepala, dari mana bunyi nada yang berbeza dipancarkan; ketika mereka akhirnya dikeluarkan, pesakit sangat gembira sehingga dia tidak lagi menganggap suara bisingnya seperti kebisingan, seperti di anekdot terkenal.

Hingga kini, pelbagai teknik dan alat sedang dikembangkan untuk membantu pesakit berhenti menganggap tinnitus sebagai gangguan atau luaran. Sejauh ini, terdapat banyak kejayaan utama - sayangnya! - tidak.

Teks ini adalah pecahan pengantar.

Hidup sihat!

Tip dalam satu minit: bunyi di telinga. Hidup sihat! Fragmen pelepasan dari 22/08/2018

Benamkan kod video

Tetapan

Pemain akan dimulakan secara automatik (jika mungkin secara teknikal) jika ia dapat dilihat di halaman

Pemain akan diubah saiznya secara automatik agar sesuai dengan blok di halaman. Nisbah aspek - 16 × 9

Pemain akan memainkan video dalam senarai main setelah memainkan video yang dipilih

Mengapa terdapat bunyi di satu telinga? Seorang pakar neuropatologi, pakar kiropraktur Dmitry Shubin menjawab soalan daripada penonton.

Bersama ini mereka kelihatan

Paling popular

Disyorkan

Kemas kini terkini

  • Saham Pertama
  • Mengenai syarikat
  • Projek khas
  • Versi OTT saluran Pertama
  • Pawagam dalam talian
  • TV Interaktif HbbTV
  • Aplikasi mudah alih
  • Casting Pertama
  • 9 Mei: Ceritakan Kisah Veteran Anda
  • Semua video
  • Peralihan ke penyiaran digital
  • Idea anda mengenai First
  • Bekerja pada Pertama
  • Peringkat TV
  • Syarat penggunaan
  • Cara menggunakan laman web ini
  • Kenalan
  • Maklum balas

Langganan saya:

© 1996-2020, Saluran Satu. Hak cipta terpelihara.
Dilarang menyalin sepenuhnya atau sebahagian bahan.
Dengan penggunaan bahan laman web yang dipersetujui, pautan ke sumber diperlukan.
Kod embed untuk blog dan sumber lain yang disiarkan di laman web kami boleh digunakan tanpa persetujuan.

Penyiaran dalam talian aliran udara di Internet tanpa persetujuan dilarang sama sekali.
Penyiaran hanya boleh dilakukan apabila menggunakan pemain dan sistem penyiaran dalam talian Saluran Pertama.
Permohonan penyiaran.

Video / Jumlah 105658

  • Arkib filem
  • Bintang filem dan TV

Soalan: Tinitus berterusan. Sejarah iskemia jantung dan otak. Doktor mengatakan bahawa tidak ada yang dapat dibantu pada usia ini. Adakah begitu? Jawapan: Tinnitus tidak ada kaitan dengan iskemia atau usia. Ini adalah masalah dengan saraf pendengaran. Walau bagaimanapun, doktor betul bahawa tidak ada yang dapat dilakukan mengenainya. Tidak ada ubat yang berkesan dan terapi lain untuk ini.

"Tentang Yang Paling Penting" - rancangan harian mengenai kesihatan.

Para saintis mendakwa bahawa satu jam sehari yang dihabiskan untuk penjagaan kesihatan dapat menambah kehidupan 15-20 tahun. Klinik TV "Yang terpenting" menjemput anda untuk menghabiskan masa bersama ini dan menjaga kesihatan anda dengan serius.

Setiap hari minggu doktor terbaik negara kita

  • memberi cadangan yang jelas untuk pencegahan penyakit,
  • mendedahkan nuansa kaedah rawatan terkini,
  • membebaskan mitos pemakanan,
  • menguji kaedah penurunan berat badan topikal,
  • belajar lama dan buat resipi kosmetik baru,
  • jawab soalan paling menyakitkan mengenai kesihatan.

Apabila penyakit menimpa kita, kita pergi ke doktor untuk mendiagnosis dan menetapkan rawatan. Tetapi bagaimana jika doktor mengangkat bahu? Bagaimana jika anda telah lulus semua pakar yang mungkin, dan diagnosis belum dibuat? Dan tidak ada yang tahu apa yang anda sakit... Dalam kes ini, program kami akan membantu.

Pelawat ke laman web Russia.tv berpeluang melihat episod paling penting minggu ini. Sekiranya atas sebab tertentu anda terlepas rancangan kegemaran anda, anda boleh menontonnya pada bila-bila masa siang atau malam di laman web kami. sihat!

Mengetuai:

Alexander Myasnikov - Isnin, Selasa, Jumaat.

Ketua program:

Lajur "Kesihatan Wanita", dihoskan oleh Tatiana Shapovalenko dan anak perempuannya Natalia Tarasova - Isnin; Selasa Rabu;

Rahsia Panjang Umur, dihoskan oleh Vladimir Khavinson dan Svetlana Trofimova - Khamis;

Tajuk pakar mata Dmitry Dementyev yang dikhaskan untuk kesihatan organ penglihatan - Khamis;

Rubrik "10 petua dari Dr. Belenkov", dihoskan oleh Yuri Belenkov - Khamis.

Olga Budina menjadi tuan rumah rancangan itu dari tahun 2012 hingga 2014.

Bunyi di kepala saya

Bunyi yang berterusan di kepala adalah sensasi bunyi tanpa rangsangan luaran. Menurut statistik, kira-kira 15% penduduk secara berkala menghadapi patologi, dan ini kebanyakannya adalah lelaki.

Bunyi di kepala saya

alexnekto »11 Oktober 2016 3:17 petang

Doctorsforum mengesyorkan:
  • Insomnia
  • Tic saraf
  • Otot sejuk bagaimana merawat?
  • Keletihan saraf
  • Hernia intervertebral
  • Mikrostroke yang disyaki
  • Ulasan mengenai rawatan penyakit neurologi
  • Imbasan CT kelenjar pituitari dengan kontras
  • Apa yang perlu dilakukan dengan penonjolan cakera C5-C7
  • Neuritis optik
  • Punca adynamia?
  • Cara menghilangkan rasa sakit dengan belachol?

Re: Kebisingan di kepala

Xana »11 Oktober 2016, 17:09

Re: Bising di kepala

alexnekto »11 Oktober 2016, 17:36

Re: Bising di kepala

Xana "12 Okt 2016, 17:57

Mungkin ini dapat membantu anda? (ini adalah petikan dari topik lain dengan soalan serupa).

Marianna K. menulis: Terdapat program seperti itu di saluran Rusia "Tentang perkara yang paling penting." Salah satu hosnya ialah Dr. Myasnikov. Dia langsung ke udara mengumpulkan dewan doktor terbaik dari pelbagai pengkhususan dan mempertimbangkan kes-kes pesakit yang sukar apabila mereka tidak dapat membuat diagnosis untuk waktu yang lama. Hubungi di sana, dan tiba-tiba membantu.

Saya faham bahawa di sini, di forum anda diharapkan dapat menerima nasihat yang sama sekali berbeza, tetapi cubalah, kerana ketika keadaan sukar seperti itu, anda perlu menggunakan semua kemungkinan, semua pilihan.

Ngomong-ngomong, di forum kami, pegawai program malah membuka topik, diundang untuk turut serta. Di sini - viewtopic.php? F = 193 & t = 7960

Re: Bising di kepala

V @ d »12 Okt 2016 6:09 petang

Re: Bising di kepala

Lyuba »12 Oktober 2016, 20:08

Re: Bising di kepala

Vl @ d »12 Okt 2016, 20:25

Saya tidak akan mengatakan apa-apa kepada anda Lyuba mengenai punggung bawah, saya lebih suka tidak terlibat dalam polemik dengan yang pintar seperti itu. Tetapi bagi mereka yang mungkin berminat, saya akan mengatakan bahawa penyebab lebih dari seratus penyakit adalah masalah pada tulang belakang..

Re: Bising di kepala

Taniyash »12 Okt 2016 10:19 malam

Re: Kebisingan di kepala

alexnekto »12 Okt 2016 11:25 malam

Re: Bising di kepala

Nastya K. "13 Okt 2016, 00:30

Akibatnya, kualiti hidup pesakit berkurang dengan ketara, kerana perengsa mengganggu kerja dan tidur yang normal. Oleh itu, sebilangan besar orang yang menderita patologi bimbang tentang persoalan bagaimana menghilangkan bunyi bising di kepala..

Penyebab utama keadaan patologi

Sifat sensasi yang timbul bergantung pada penyebab kebisingan di kepala, di antaranya dibezakan sebagai berikut:

  • Peningkatan kerentanan seseorang terhadap dunia di sekitarnya - ia terbentuk dengan latar belakang keadaan neurotik, kerja berlebihan atau tekanan.
  • Perubahan berkaitan dengan usia berdasarkan proses regresif.
  • Sebilangan penyumbatan saluran telinga - disertai dengan perasaan kesesakan dan kesakitan. Kemungkinan penyebab penyumbatan termasuk pembentukan palam sulfur, air dan benda asing yang memasuki saluran telinga..
  • Kecederaan toksik yang disebabkan oleh keracunan makanan atau perubatan.
  • Atherosclerosis - Menuju pembentukan plak yang menyumbat saluran darah.
  • Aneurisma saluran kepala - disertai dengan sakit kepala yang teruk.
  • Gegar otak dan kecederaan di kepala.
  • Patologi radas vestibular.
  • Kesan sampingan pengambilan ubat.

Rawatan untuk kebisingan di kepala harus dimulakan dengan lawatan ke doktor. Untuk mendiagnosis patologi, ujian makmal darah dan air kencing, biokimia ditetapkan, tahap kolesterol ditentukan, MRI dan ultrasound saluran darah dilakukan.

Petunjuk utama rawatan

Setelah menentukan penyebab penyimpangan patologi, doktor memutuskan terapi selanjutnya. Rawatan ubat digunakan - biasanya ubat vasokonstriktor, antihistamin dan psikotropik diresepkan, serta ubat yang meningkatkan peredaran darah.

Sekiranya masalah pendengaran teruk dikesan, alat bantu pendengaran moden mungkin diperlukan.

LiveInternetLiveInternet

  • daftar masuk
  • pintu masuk

-Teg

-Muzik

  • Semua (259)

-Langganan e-mel

-Pencarian buku harian

-Kawan

  • Semua (371)

-Statistik

"Tinnitus dapat disembuhkan!" - kata seorang jurutera Jerman

Khamis, 10 Oktober 2013 20:23 + di petikan

Saya menghidap tinitus dan menyingkirkannya sepenuhnya dalam 6 minggu!

Saya dibantu oleh nasihat orang lain di Internet. Saya sangat gembira kerana membuang tinitus saya sehingga saya merasa perlu membuat laporan saya dalam talian sehingga dapat membantu orang lain. Data disajikan dengan suci hati, tetapi tanpa jaminan! Lagipun saya bukan doktor, tetapi jurutera bertauliah.

Bagaimana saya mendapat tinnitus?

Musim panas 2003. Saya baru sahaja bercuti. Setelah tiga minggu bercuti, saya mula bersiul di telinga kanan saya. Ini nampaknya merupakan situasi biasa di mana ia berlaku semasa fasa rehat setelah tekanan yang kuat dan berpanjangan. Pada mulanya ia hanya didengar pada waktu malam, tetapi kemudian ia semakin kuat dan mula mendengarnya pada siang hari..

Apa yang telah saya lakukan terhadap perkara ini

1. Keyakinan dalaman yang baru:

Saya memberi arahan kepada diri sendiri: "itu sudah cukup," dan segera mengubah hidup saya secara radikal. Secara lahiriah, ini adalah perkara yang tidak dapat dilihat sepenuhnya, tetapannya mudah, tetapi ada banyak di antaranya. Secara lahiriah, saya tetap sama, tidak ada pengasingan dari masyarakat, pemberhentian kerja, perjalanan, dll. Sementara itu, saya mengahwini rakan lama saya, yang melahirkan anak untuk saya, secara konsisten mentakrifkan semula karier, prospek saya dan mula mengambil langkah menuju pemulihan..

2. Kinesiologi.

Pembebasan dari kompleks lama dalam jiwa dan badan saya (di pelbagai peringkat esoterik).

Banyak hasil dari terapi semula jadi yang lain membuktikan bahawa kejadian dan masalah masa lalu meninggalkan kesan pada badan kita. Sebagai contoh, pakar kineiologi saya menemui sekatan di telinga kanan saya (yang di mana ia berbunyi), walaupun dia tidak tahu mengenai tinitus saya.

Ini mungkin disebabkan oleh beberapa saat kelahiran saya, apa yang saya tahu dari kisah ibu saya. Tetapi saya tidak mengatakan apa-apa kepada ahli kineiologi. Secara amnya, saya sangat gembira kerana saya beralih kepada pakar kinesiologi.

3. Secara beransur-ansur mengurangkan tekanan dan menenangkan saraf dengan segala cara.

Bagi saya, seperti yang lain, tekanan yang berpanjangan adalah penyebab utama tinnitus! Faktor-faktor lain (kebisingan, dll.) Sering menjadi penyebab tinitus, tetapi mereka hanyalah jerami terakhir dengan latar belakang tekanan sebagai penyebab utama.

Secara peribadi, saya yakin bahawa tekanan tidak bermaksud seseorang itu melakukan banyak perkara, tetapi seseorang itu tidak menjalankan perniagaannya sendiri atau pada masa yang salah. Anda sendiri tahu betul (di dalam hati anda) apa sebenarnya yang menyebabkan anda tertekan! Tekanan sering disebabkan oleh sebilangan besar faktor kecil yang menjengkelkan. Tugas anda adalah untuk mencari dan menghilangkan faktor-faktor ini..

Langkah penting untuk mengurangkan tekanan bagi saya adalah kesimpulan berikut:

Pergi semasa anda pergi,
berhenti semasa anda berdiri,
bekerja semasa anda bekerja,

Ramai yang sudah berjalan ketika masih berdiri,
atau sudah bekerja ketika mereka masih pergi.

Ini adalah titik terpenting bagi saya..

Faktor-faktor berikut juga menyumbang kepada pemulihan saya:

4. Homeopati.

5. Segala-galanya untuk menenangkan saraf.

  • - 10 sesi urutan kaki: refleksologi (sangat santai);
  • - 2x sesi akupunktur (walaupun jarum tetap di telinga);
  • - jalan-jalan lama;
  • - 2 kali seminggu sukan (1x berjalan + 1x bola sepak);
  • - kelas meditasi (Qigong yang tenang, saya merasa sangat selesa untuk diri sendiri).

6. Mengambil ubat Ginkgo Biloba.

Pengencer darah secara semula jadi. Ini adalah alternatif saya untuk suntikan. Ubat ini adalah semula jadi dan hampir tidak mempunyai kesan sampingan (kecuali dalam kes masalah perut yang jarang berlaku dengan dos ubat yang tinggi). Walau bagaimanapun, sepanjang saya mempelajari topik ini di Internet, penggunaan jangka panjang dan dos yang tinggi biasanya tidak memberi kesan sampingan. Sekiranya ada, Amerika Syarikat menggunakan lebih banyak vitamin dan makanan tambahan daripada Jerman. Namun, saya berhati-hati dengan vitamin.

Baru-baru ini, sebagai contoh, saya mula menggunakan ubat semula jadi untuk meningkatkan prestasi mental (tidak ada kaitan dengan tinitus!) Dipanggil "Peningkatan Ginkgo Smart" dari Vitamehr). Setelah mengambilnya selama dua minggu, nampaknya ekstrak Ginkgo Biloba biasa terasa lebih lemah.

Ubat-ubatan (serta terapi oksigen) hanya bertujuan untuk mencegah kerosakan dari bekalan darah ke telinga dalam. Dalam pengertian ini, ia adalah organ yang paling sensitif..

Tetapi ingat, tinnitus adalah bunyi psikik yang tidak ada di dunia nyata. Ia bertambah apabila anda memperhatikannya. Begitu juga, kita hanya kehilangan bunyi penggera mekanikal ketika kita memperhatikannya; dalam kes lain, otak secara automatik "mematikan" bunyi ini. Sekiranya bukan kerana ini, anda tidak akan dapat tidur sama sekali. Begitu juga, anda harus merawat tinnitus anda. Sudahlah, dia tidak layak mendapatkannya! Sebaliknya, dengarkan suara dalaman anda, apa yang DIA ingin sampaikan kepada anda. Itulah yang penting!

Ensiklopedia Dr Myasnikov mengenai perkara yang paling penting. Jilid 1

2.9. Bunyi di telinga

Ini berlaku kepada banyak orang: menurut statistik yang sangat kasar, puluhan juta orang di negara kita sahaja bimbang akan tinnitus kronik. Setiap orang keempat memilikinya kuat sehingga mengganggu kehidupan dan bekerja! Masalahnya bertambah dengan usia, terutama pada wanita. Keadaan ini, walaupun agak tidak menyenangkan, jinak dan jarang merupakan gejala penyakit serius. Ini biasanya adalah frekuensi tinggi di telinga, dan ia berdasarkan perubahan reseptor khas di telinga dalam..

Penyebabnya sangat bervariasi: kehilangan pendengaran dan jangkitan yang berkaitan dengan usia (otitis media), tumor jinak saraf pendengaran dan iskemia akibat kerosakan pada saluran kecil (misalnya pada diabetes), otosklerosis, apabila tulang telinga dalam melekat bersama dan berhenti berfungsi, dan tekanan darah tinggi, anemia dan patologi tiroid! Kadang-kadang sifat tinnitus dapat menunjukkan penyebabnya. Sebagai contoh, bunyi berdenyut lebih khas untuk lesi vaskular dan memerlukan pemeriksaan yang lebih teliti: CT atau MRI (dalam kebanyakan kes, audiometri sederhana mencukupi). Walaupun senarai kemungkinan penyakit dan keadaan di mana tinitus boleh berlaku memerlukan lebih dari satu halaman (benar-benar!), Seringkali kita sama sekali tidak menemui penyebabnya. Kemudian kita bercakap tentang "tinnitus idiopatik" (tinnitus adalah apa yang disebut doktor sebagai tinnitus). Faktor yang memprovokasi boleh menjadi suara yang kuat - tembakan, letupan, atau muzik yang sangat kuat. Pemburu, jaga telinga anda! Saya telah melihat berkali-kali bagaimana orang kehilangan pendengaran untuk masa yang lama setelah seseorang menembak di telinga mereka.!

Walau bagaimanapun, sebelum anda membincangkan mengenai tinnitus idiopatik, periksa ubat yang anda ambil: banyak di antaranya boleh menyebabkan tinnitus, seperti aspirin klasik, walaupun dalam dos kecil. Dan tinitus yang disebabkan oleh aspirin kekal selama-lamanya, walaupun selepas anda berhenti mengambilnya! Perkara yang sama berlaku untuk banyak ubat penghilang rasa sakit, antibiotik (gentamicin, sumamed, tsipro), diuretik - furosemide! Banyak ubat untuk hipertensi (enap, corinfar) dan untuk rawatan migrain juga boleh mencetuskan keadaan ini.

Sekarang soalan yang paling sukar: apa yang perlu dilakukan dengan semua ini? Bagaimanapun, kebanyakannya boleh bertolak ansur, dan ada yang mengalami insomnia dan juga kemurungan! Pilihan ubat-ubatan sangat jarang, dan keberkesanannya lemah. Dari mati pucuk (atau buta huruf), doktor menetapkan ubat "vaskular", tindakannya tidak disahkan dalam penyakit apa pun. Suatu ketika, ketika masih menjadi ketua doktor di hospital Kremlin, pada suatu persidangan pagi saya bertanya kepada para doktor: "Apa pendapat anda: apa yang paling berkesan dalam kes seperti itu?" Jawapannya menyedihkan, sehingga bekas doktor tentera, seorang "Afghanistan", bangun dan berkata: "Anda tahu, doktor, anda perlu minum vodka dan mempunyai makanan ringan. Ia tidak akan mengeluarkan suara, tetapi anda akan berhenti memperhatikannya. " Kami ketawa, tetapi dia menyuarakan prinsip asas rawatan: untuk mengalihkan perhatian pesakit, untuk membuatnya berhenti memperhatikan kebisingan ini!

Nota marginal

"Rebbe, apa yang harus dilakukan, kita hidup begitu dekat, jangan berpusing!" - "Bawa kambing ke dalam rumah." - "Seperti kambing ?! Kami tidak mempunyai tempat tinggal! " - "Bawa saya!" - "Baiklah..." Sebulan kemudian: "Rebbe! Jadi apa yang harus dilakukan, ia menjadi sangat tidak tertahankan dengan kambing! " - "Keluarkan kambing!" Keesokan harinya: “Rebbe, terima kasih! Bagus sekali tanpa kambing, luas! ".

Sudah tentu, alkohol adalah ubat yang paling tidak sesuai untuk ini: setelah bunyi itu semakin kuat, siapa pun yang mengetahuinya. Pesakit ditawarkan untuk memakai fon kepala, dari mana bunyi nada yang berbeza dipancarkan; ketika mereka akhirnya dikeluarkan, pesakit sangat gembira sehingga dia tidak lagi menganggap suara bisingnya seperti kebisingan, seperti di anekdot terkenal.

Hingga kini, pelbagai teknik dan alat sedang dikembangkan untuk membantu pesakit berhenti menganggap tinnitus sebagai gangguan atau luaran. Sejauh ini, terdapat banyak kejayaan utama - sayangnya! - tidak.

Mengapa tinitus muncul?

Mengapa tinitus muncul?

Dr. Alexander Myasnikov menjawab.

- Gejala-gejala ini tidak diketahui oleh banyak orang. Menurut statistik yang sangat kasar, hanya di negara kita puluhan juta orang mengalami tinnitus kronik. Setiap orang keempat memilikinya kuat sehingga mengganggu kehidupan dan bekerja! Masalahnya bertambah buruk seiring dengan usia, terutama pada wanita. Keadaan ini, walaupun agak tidak menyenangkan, jarang menjadi tanda penyakit serius. Perubahan reseptor khas di telinga dalam biasanya merupakan penyebab tinnitus frekuensi tinggi..

Penyebab gangguan ini boleh sangat berbeza: kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia, jangkitan (otitis media), tumor jinak saraf pendengaran, iskemia akibat kerosakan pada saluran kecil (misalnya pada diabetes), otosklerosis (keadaan apabila tulang telinga dalam melekat dan berhenti menjalankan fungsinya), tekanan darah tinggi, anemia dan patologi tiroid.

Banyak ubat, seperti aspirin, juga boleh menyebabkan tinitus. Penghilang rasa sakit tertentu, antibiotik, diuretik, ubat hipertensi, dan ubat-ubatan migrain juga dapat memicu keadaan ini..

Kebisingan di kepala boleh menjadi isyarat masalah kesihatan yang serius, termasuk tumor

Penyebab tinitus di kepala dan telinga bervariasi - malaise seperti itu boleh menjadi gejala sebilangan besar penyakit. Kami akan memberitahu anda apa suara ombak laut atau deru jalan raya, yang terdengar di tengkorak, maksudnya, dan rawatan apa yang diperlukan.

Pertama sekali, anda perlu memahami di mana ia sebenarnya mengeluarkan bunyi: di kepala atau di telinga. Sekiranya ia bukan hari pertama di telinga, maka anda perlu pergi ke ENT, supaya dia memeriksa sistem pendengaran dan terutama telinga dalam. Kebisingan, menurut para ahli, dapat terjadi ketika folikel rambut yang terletak di telinga dalam rusak, atau mungkin beberapa jenis infeksi telah sampai ke telinga tengah.

Anda mesti berjumpa pakar otolaryngologi walaupun terdengar kebisingan di kepala anda. Sekali lagi, telinga tengah dan dalam boleh menjadi penyebab kesan bunyi. Benar, keradangan yang pertama biasanya disertai dengan penurunan pendengaran dan peningkatan suhu, dan yang kedua, yang dipengaruhi, misalnya, oleh penyakit Meniere, akan memprovokasi, selain pekak, mual dan muntah.

Tetapi jangan tergesa-gesa untuk ketakutan - kesan kebisingan intrakranial yang paling kerap berlaku bukanlah mengenai kesihatan yang hilang secara berterusan, tetapi tindak balas fisiologi badan terhadap tekanan fizikal atau emosi yang berpanjangan. Dalam kes ini, bunyi tidak stabil, tetapi berdenyut serentak dengan denyutan cawangan arteri karotid dalaman, lama-kelamaan ia hilang dengan sendirinya tanpa rawatan.

Di samping itu, bunyi di kepala dapat memberi isyarat tahap awal neurosis. Keadaan ini disertai dengan kerengsaan, kepekatan yang lemah, dan keinginan yang kuat untuk berehat. Sangat mudah untuk menghilangkan kebisingan dan neurasthenia: menangani keadaan yang sangat mengganggu anda dan melakukan sesuatu yang menyenangkan dan santai..

Jauh lebih serius untuk merawat "otak" yang bising dari mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi. Apabila bunyi bising muncul secara tiba-tiba, dan bahkan disertai dengan peningkatan berpeluh dan kemerahan pada wajah, ini bermakna krisis hipertensi berada di tempat yang berdekatan. Dalam kes ini, perlu minum pil yang mengurangkan tekanan darah dan mengatur nada vaskular, tetapi hanya seperti yang diarahkan oleh doktor..

Pakar mengatakan bahawa jika kepala berisik sekurang-kurangnya sekali seminggu selama tiga bulan, atau lebih lama lagi, masuk akal untuk menjalani pemeriksaan secara bergantian oleh ahli terapi, ahli otolaryngologi, dan kemudian oleh pakar neurologi. Ini mesti dilakukan untuk menilai keadaan saraf, saluran darah, tulang belakang serviks anda, dan mungkin (seperti yang ditentukan oleh doktor) tomografi tengkorak yang dikira. Dalam kebanyakan kes, doktor akan dapat menjimatkan bunyi yang tidak perlu..

Juga penting untuk membezakan antara bunyi di kepala dan melodi yang lembut atau kuat "bermain" di dalamnya. Yang terakhir adalah pendahulu skizofrenia dan mungkin merupakan isyarat pertama bahawa tumor telah terbentuk di dalam cranium atau aneurisma sedang berkembang. Lagu obsesif atau petikan klasik yang tidak henti-hentinya terdengar di kepala adalah alasan untuk segera menghubungi pakar bedah saraf.

Ensiklopedia Dr Myasnikov mengenai perkara yang paling penting. Jilid 3

Penerbit

Mengenai buku

Setiap rumah harus mempunyai ensiklopedia perubatan yang lengkap dan dapat difahami yang akan menyelamatkan diri pada waktu yang tepat. Sudah 1.5 juta orang telah memperoleh pengetahuan perubatan yang tidak ternilai dengan membaca buku-buku "Tentang perkara yang paling penting dengan Dr. Myasnikov", dan mereka beralih kepada mereka berulang kali. Adalah lebih mudah untuk melakukan ini secara sistematik, apabila maklumat tersebut terkandung dalam satu jilid untuk pencarian yang selesa. Ensiklopedia ini mengandungi semua buku baru yang terbaik dan paling berguna dalam siri "Tentang perkara yang paling penting dengan Dr. Myasnikov": "Panduan untuk menggunakan ubat", "Resipi untuk kesihatan dan umur panjang", "Usia", "Hantu", "Adakah kehidupan selepas ini 50 ". Doktor keturunan Alexander Myasnikov, yang memiliki kaedah perubatan berasaskan bukti yang paling moden, menyoroti semua masalah penting yang dihadapi seseorang yang memperhatikan kesihatan dan kesejahteraan orang yang mereka sayangi. Dalam hal ini dia dibantu oleh pakar pemakanan, Cand. sayang. Olga Myasnikova dan rakan dan editornya, Cand. biol. Olga Shestova Bagaimana jika terdapat banyak kerosakan dalam badan, tetapi penyakit ini tidak dapat didiagnosis? Apa yang harus dijaga lebih awal daripada 50 tahun agar kekal aktif dan hidup lama? Bagaimana memilih sayur dan daging yang betul dan memasaknya sehingga enak dan sihat, dan pada masa yang sama menurunkan berat badan? Mengapa usia yang lebih maju dapat membawa lebih banyak kebahagiaan daripada yang lain?

Maklumat yang diperlukan mengenai penyakit dan ubat-ubatan, menghilangkan mitos perubatan yang paling biasa, kisah pengajaran dari kehidupan, resipi untuk makanan yang benar-benar enak dan sihat - sebelum anda adalah panduan perubatan ringkas yang ditulis dalam bahasa "bukan perubatan", yang, sebagai rakan, akan menyokong pada masa-masa sukar, lucu pada waktu masa lapang dan akan sentiasa diperlukan.