Utama > Hematoma

Ultrasound Doppler saluran kepala, otak dan leher: ciri dan keupayaan penyelidikan

Diagnostik ultrabunyi adalah salah satu kaedah paling selamat dan berkesan untuk mengesan pelbagai penyakit dan patologi organ dalaman.

Ia digunakan dalam pelbagai bidang perubatan, termasuk untuk menilai keadaan dan kemungkinan gangguan sistem vaskular tubuh..

Dalam kes ini, satu kajian dilakukan yang disebut ultrasound Doppler, atau ultrasonografi Doppler, yang memeriksa saluran leher dan otak..

Ultrasound Doppler - apa itu

Teknik ini didasarkan pada penggunaan ultrasound dengan kesan Doppler - dengan kata lain, gelombang ultrasound yang dipantulkan dari sel darah memaparkan gambar pembuluh darah di layar radas..

Ultrasonografi Doppler pada saluran leher dan kepala memungkinkan untuk menilai keadaan arteri utama yang memberi makan tisu otak, serta arteri vertebra dan karotid, kehadiran lesi dan patologi di dalamnya, kelajuan dan kemungkinan gangguan aliran darah.

Bergantung pada urat dan arteri mana yang perlu diperiksa, kajian ini dapat dilakukan dengan dua cara:

  • Ultrasound transkranial - sensor peranti dipasang pada tulang tengkorak di mana ia mempunyai ketebalan terkecil, yang memungkinkan untuk menilai keadaan urat dan arteri yang terletak secara langsung di otak;
  • Ultrasound Doppler saluran ekstrakranial - kaedah ini digunakan untuk memeriksa saluran besar yang melintas di leher (vena jugularis, karotid, arteri vertebra dan subclavian).

Petunjuk dan kontraindikasi

Petunjuk untuk kajian ini merangkumi:

  • gejala neurologi yang mungkin menunjukkan kekurangan zat makanan otak (pening, kekurangan koordinasi, tinitus, insomnia, dll.);
  • gangguan irama jantung;
  • kehadiran faktor yang meningkatkan risiko perkembangan (kolesterol darah tinggi, merokok berat, berat badan berlebihan, dll.), atau tanda-tanda pertama aterosklerosis serebrum;

  • hipertensi kronik;
  • serangan iskemia sementara;
  • dystonia vaskular vegetatif;
  • sejarah strok atau serangan jantung;
  • diabetes;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • pembedahan jantung yang dirancang;
  • formasi berdenyut di leher;
  • trombosis urat dan arteri;
  • gangguan vaskular (stenosis, aterosklerosis, aneurisma);
  • peningkatan keletihan;
  • scoliosis dan gangguan mental pada kanak-kanak.
  • Tidak ada kontraindikasi terhadap ultrasound Doppler, kerana prosedur ini tidak invasif dan benar-benar selamat bagi pesakit..

    Dalam video ini, anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai petunjuk dan prosedurnya:

    Persiapan, bagaimana prosedur dijalankan

    Persediaan khas untuk kajian imbasan ultrasonik tidak diperlukan. Satu-satunya perkara yang diperlukan oleh pesakit adalah mengecualikan merokok, alkohol dan mengambil ubat vaskular pada malam prosedur, kerana perubahan nada vaskular dapat mempengaruhi ketepatan hasilnya.

    Semasa ultrasound Doppler, pesakit berbaring di punggungnya, dan doktor menggunakan gel khas ke kawasan tertentu dan melakukan pemeriksaan ultrasound ke atasnya.

    Semasa prosedur, anda mungkin perlu bernafas lebih kerap, menahan nafas, atau memusingkan kepala dengan cara tertentu. Pada masa yang sama, orang itu tidak mengalami sensasi yang menyakitkan, dan satu-satunya perkara yang boleh menyebabkan sedikit ketidakselesaan adalah sedikit tekanan pada bahagian leher atau kepala.

    Prosedur boleh berlangsung dari 20 minit hingga satu jam.

    Ultrasound Doppler saluran ekstrakranial bermula dengan mengimbas segmen bawah arteri karotid biasa dari sebelah kanan, selepas itu sensor digerakkan ke leher ke sudut rahang bawah.

    Ini membolehkan anda menilai arah dan kedalaman arteri, untuk menentukan tempat di mana ia dibahagikan kepada dalaman dan luaran, serta mengenal pasti plak aterosklerotik.

    Selepas itu, peranti beralih ke mod warna untuk memeriksa kawasan untuk kawasan dengan aliran darah yang terganggu, keabnormalan dalam struktur dinding vaskular, gumpalan darah atau plak..

    Seterusnya, arteri vertebra diperiksa dan parameter diagnostik utama diukur (kecepatan aliran darah sistolik dan diastolik, nisbahnya, dll.).

    Ultrasound transcranial Doppler pada saluran otak dan leher dilakukan melalui tingkap temporal anterior dan tengah, masing-masing terletak di depan auricle dan di atasnya. Dengan cara ini, arteri serebrum utama (posterior, anterior, tengah), urat Galen dan Rosenthal, arteri komunikasi posterior dan sinus rektus dapat dilihat. Untuk memeriksa arteri dan siphon okular, probe karotid dalaman diletakkan pada kelopak mata tertutup.

    Apa yang ditunjukkannya: prinsip-prinsip penyahkodan hasilnya

    Semasa prosedur, petunjuk berikut dinilai:

    • ketebalan dan diameter dinding kapal;
    • sifat dan fasa aliran darah, serta simetri sepanjang arteri dengan nama yang sama;
    • kelajuan aliran darah minimum (diastolik) dan maksimum (sistolik), serta nisbah di antara mereka;
    • indeks riak dan resistif.
    Setelah itu, hasil yang diperoleh dibandingkan dengan norma-norma (untuk setiap kapal mereka masing-masing), berdasarkan kesimpulan yang sesuai diambil.

    Biasanya, pada USDG kapal leher dan kepala, indikator rata-rata adalah seperti berikut:

    • ketebalan dinding kapal tidak boleh melebihi 0,9 mm, tetapi dalam beberapa kes nilai dari 0,9 hingga 1,1 mm dibenarkan;
    • lumen vaskular bebas dari neoplasma dan halangan lain;
    • kekurangan aliran darah bergelora di kawasan di mana tidak ada cabang saluran darah;
    • ketiadaan rangkaian vaskular patologi (malformasi);
    • arteri vertebra harus mempunyai diameter yang sama, yang tidak melebihi 2 mm;
    • halaju aliran darah di urat vertebra (sehingga vertebra keenam) tidak boleh melebihi 0.3 m / s;
    • kapal mesti bebas dari tekanan luaran - jika tanda-tanda pemampatan diperhatikan, pesakit mungkin memerlukan penyelidikan tambahan (mereka mungkin menunjukkan tumor dan patologi lain).
    Perlu diperhatikan bahawa saluran darah USDG tidak dapat dianggap satu-satunya kriteria untuk membuat diagnosis, kerana ia mempunyai beberapa batasan..

    Agak sukar untuk menilai keadaan beberapa kapal (beberapa urat kecil, dan juga yang berada di tempat-tempat yang sukar diakses untuk penyelidikan), oleh itu, dalam kes seperti itu, pesakit juga diberikan angiografi saluran otak. Di samping itu, nilai diagnostik hasilnya banyak bergantung pada kualiti peralatan dan profesionalisme doktor..

    Kemungkinan gangguan dan diagnosis

    Stenosis aterosklerosis.

    Dalam penyakit ini, pesakit mempunyai plak aterosklerotik, dan ciri mereka dapat mengetahui apakah mereka mampu menjadi sumber emboli.

    Pada tahap awal aterosklerosis, ketika plak masih tidak ada, adalah wajar untuk melihat peningkatan ketebalan kompleks intima-media dalam gambar..

  • Aterosklerosis bukan stenotik. Gangguan pada struktur arteri besar, perubahan echogenicity yang tidak rata, penebalan dinding vaskular dan penyempitan lumen sebanyak 20% atau kurang.
  • Arteritis temporal. Hal ini dinyatakan oleh tanda-tanda penebalan serpihan dinding kapal yang seragam, disertai dengan penurunan echogenicity. Sekiranya penyakit ini berada pada tahap lanjut, lesi aterosklerotik bergabung dengan gejala di atas.
  • Vaskulitis. Hasil pemeriksaan ultrasound bergantung pada tahap dan penyebaran proses patologi. Biasanya vaskulitis dimanifestasikan oleh perubahan meresap di dinding saluran darah, gangguan pembezaan lapisan, perubahan echogenicity, dan juga tanda-tanda keradangan..
  • Hipoplasia arteri vertebra. Hipoplasia adalah penurunan diameter arteri hingga 2 mm atau kurang. Pelanggaran itu mungkin disertai oleh kecacatan dari masuk ke saluran proses melintang vertebra serviks.
  • Kecacatan vaskular. Dalam kes ini, pesakit didapati mempunyai rangkaian vaskular yang tidak normal, yang dapat memiliki ukuran yang berbeza. Vena yang meluas dari kawasan dengan patologi sangat hipertrofi, mempunyai tanda-tanda kalsifikasi dan infiltrat lipous. Akibat malformasi boleh menjadi sindrom "mencuri" dan peredaran serebrum yang terganggu.
  • kos purata

    Ultrasound Doppler pada kepala dan leher adalah salah satu kajian yang paling mudah dicapai hari ini, yang boleh dilakukan di hampir mana-mana pusat diagnostik di Rusia dan di luar negara. Di klinik domestik, prosedurnya berharga 3-8 ribu rubel, dan di klinik asing harganya bermula dari $ 500.

    Semasa memilih institusi perubatan di mana USDG akan dijalankan, perhatian harus diberikan kepada kualiti peralatan dan profesionalisme doktor, kerana ketepatan kajian bergantung pada kriteria ini..

    Di samping itu, sangat penting untuk diingat bahawa hanya pakar yang perlu terlibat dalam penyahkodan hasil dan membuat diagnosis..

    Apa ultrasonografi saluran darah dan bagaimana leher diperiksa: untuk apa itu ditentukan dan apa yang ditunjukkan oleh ultrasound?

    Ultrasound Doppler (ultrasound Doppler) adalah kaedah termudah dan paling berpatutan untuk mengesan patologi vaskular. Selalunya, kerana gangguan peredaran darah di segmen serviks-oksipital, bahagian otak yang penting berada dalam keadaan iskemia dan hipoksia. Dalam kes sedemikian, ultrasound saluran leher membantu mengenal pasti patologi pada peringkat awal, yang meningkatkan prognosis dengan ketara.

    Apa itu ultrasonografi saluran leher

    Ultrasound arteri brachiocephalic (BCA) dan saluran leher lain adalah kaedah penyelidikan berdasarkan tindakan gelombang gema dalam tisu badan.

    Tinjauan dilakukan untuk pelbagai kumpulan penduduk. Bagi orang pertengahan umur, kajian BCS membantu mengenal pasti tanda-tanda awal aterosklerosis arteri serebrum, yang seterusnya boleh menyebabkan perkembangan strok iskemia. Untuk kanak-kanak, imbasan ultrasound vena dan arteri kepala dilakukan untuk mengenal pasti kelainan kongenital saluran darah (aneurisma, sendi arteriosinus).

    Ultrasound kapal kepala dan leher agak sederhana dan tidak memerlukan latihan khas. Pemakanan dan ubat tidak mempengaruhi hasilnya. Pemeriksaan tidak mempengaruhi keadaan kesihatan dengan cara apa pun, ia boleh dilakukan pada pesakit yang berada dalam keadaan serius.

    Sehingga kini, kaedah melakukan ultrasound arteri dan urat leher mempunyai banyak variasi. Jenis utama pemeriksaan ultrasound:

    • Ultrasonografi Doppler (USDG) adalah kaedah diagnostik berdasarkan kesan Doppler. Dengan bantuannya, pada monitor dapat diperiksa secara terperinci bahagian sistem peredaran darah, untuk menilai aliran darah di dalamnya.
    • Pengimbasan dupleks (DS atau USDS) saluran leher menggabungkan ultrasound Doppler dan ultrasound mod B-standard. Kaedah ini membolehkan anda menentukan bukan sahaja parameter hemodinamik, tetapi juga keadaan umum arteri dan urat..
    • Pemeriksaan triplex adalah gabungan pemetaan ultrasound dan Doppler warna (CDC). Ciri kaedah ini adalah gambaran warna aliran darah dalam masa nyata.

    Sebagai tambahan kepada pemeriksaan standard, ultrasound dapat digabungkan dengan ujian fungsional. Dengan pertolongan mereka, keadaan diciptakan yang hampir dengan keadaan tekanan fizikal. Ini membantu menentukan tahap kemerosotan, untuk meramalkan risiko patologi iskemia..

    Untuk maklumat lebih lanjut mengenai ultrasound, lihat video berikut:

    Petunjuk dan kontraindikasi

    Ultrasound saluran serviks adalah kaedah utama untuk mendiagnosis penyakit vaskular otak. Pada tahap yang lebih besar, arteri dan urat ekstrasranial yang terletak di kawasan leher harus diteliti..

    Pemeriksaan ditetapkan sekiranya terdapat gejala berikut:

    • sakit kepala;
    • loya;
    • pening;
    • sinkop kerap;
    • kelip lalat di depan mata;
    • tinitus;
    • gangguan koordinasi pergerakan;
    • perubahan pertuturan.

    Kehadiran gejala seperti itu menunjukkan pelanggaran bekalan darah ke otak. Dianjurkan juga untuk menjalani pemeriksaan tahunan bagi orang yang berumur lebih dari 45 tahun. Ini membantu mengenal pasti tanda-tanda awal aterosklerosis, untuk menentukan taktik menjalankan terapi..

    Ultrasound arteri dan urat leher selamat. Ia tidak mempunyai kontraindikasi mutlak. Satu-satunya batasan adalah kehadiran kerosakan pada kulit atau tisu dalam. Dalam kes ini, pemeriksaan boleh membawa ketidakselesaan atau kesakitan pada pesakit..

    Bagaimana ultrasound dilakukan?

    Ultrasonografi Doppler saluran leher dilakukan pada peringkat pesakit luar dan pesakit dalam. Tempoh prosedur tidak melebihi 20 minit. Pesakit mengambil kedudukan yang diperlukan (duduk atau berbaring), selepas itu doktor meneruskan pemeriksaan. Gel disapukan ke seluruh kawasan leher untuk meningkatkan hubungan sensor dengan tisu.

    Prosedur ini dimulakan dengan ultrasound arteri karotid. Kaedah pemeriksaan membolehkan anda menentukan kedalaman di mana batang arteri berada, tentu saja, kehadiran ubah bentuk. Selepas arteri karotid, doktor meneruskan pemeriksaan saluran ekstrakranial yang lain. Parameter penting lain: perjalanan arteri, sifat, kelajuan aliran darah, kehadiran unsur patologi di dinding.

    Apa yang ditunjukkan oleh kajian

    Setelah selesai prosedur, protokol kajian diisi, yang akan dinilai lebih lanjut oleh doktor yang menghadiri. Ahli terapi, pakar neurologi atau pakar bedah vaskular menangani penyahkodan keputusan peperiksaan..

    Biasanya, ia dikesan:

    • aliran darah linear;
    • ciri kelajuan aliran darah kapal tertentu;
    • tiada pemampatan atau penyumbatan;
    • simetri arteri atau urat berpasangan;
    • pemeliharaan struktur normal (berlapis) dinding arteri;
    • ketebalan kompleks intima-media tidak melebihi 12 mm;
    • ketiadaan perubahan aterosklerotik.

    Sebarang penyimpangan dari parameter yang ditentukan mungkin merupakan tanda pertama penyakit ini..

    Aterosklerosis

    Selalunya, ultrasound kepala dan leher mendedahkan aterosklerosis arteri serebrum. Ia dicirikan oleh peningkatan ketebalan dinding, kehadiran plak, perubahan echogenicity (kapal kehilangan warna yang seragam).

    Apabila lebih daripada 20% lumen bertindih, tanda-tanda stenosis muncul. Pada masa yang sama, tekanan meningkat, aliran darah bergelora muncul. Parameter ini ditangkap dengan pengimbasan dupleks atau tripleks.

    Perlu diingat bahawa aterosklerosis adalah proses total, oleh itu, apabila tanda-tanda awal muncul, perlu memeriksa secara terperinci saluran lain (ginjal, jantung, anggota bawah).

    Trombosis

    Trombosis arteri terbentuk kerana kegagalan dalam sistem hemostatik. Akibatnya, trombus terbentuk di lumen kapal. Pada ultrasound, anda dapat melihat perubahan keradangan yang berpanjangan di dinding. Dalam kes ini, pembentukan hipoechoik (gelap) homogen dijumpai di lumen arteri. Gumpalan darah mempunyai garis besar yang jelas. Dengan jangka masa panjang, hipoplasia (atrofi) arteri terbentuk.

    Deformasi saluran darah

    Pada ultrasound, kecacatan vaskular sering dijumpai. Perubahan ini boleh berlaku secara kongenital dan diperolehi. Yang paling biasa adalah penyeksaan berlebihan, selekoh, ubah bentuk seperti gelung.

    Kura-kura itu berbentuk kapal S. Hasil selekoh, sudut lebih dari 90 darjah terbentuk. Anomali ini mempunyai jalan yang paling baik, kerana mempengaruhi hemodinamik pada tahap yang lebih rendah..

    Selekoh berbeza dari kura-kura dalam sudut yang lebih tajam. Dalam kes ini, penyempitan terbentuk di selekoh, yang secara signifikan mengganggu aliran darah..

    Gelung selalunya merupakan hasil pelanggaran angiogenesis intrauterin. Mereka adalah konfigurasi bulat kapal. Ciri-ciri ini adalah penemuan yang tidak disengajakan yang tidak mempengaruhi kualiti hidup manusia..

    Penyakit lain

    Pada mesin ultrasound, doktor dapat melihat penyakit lain:

    • Aortoarteritis bukan spesifik, atau penyakit Takayasu, dicirikan oleh keradangan autoimun pada aorta atau cabangnya. Pada ultrasound arteri karotid, penebalan hiperchoik (cahaya) dinding kapal ditentukan. Keradangan itu melingkar. Dalam kes ini, dinding arteri kehilangan struktur berlapis, memperoleh penampilan yang homogen.
    • Angiopati metabolik paling kerap berlaku pada pesakit diabetes mellitus. Pada ultrasound, kemasukan hiperechoik (cahaya) titik kecil ditentukan.
    • Pembelahan, atau pembedahan arteri, sering berlaku selepas trauma. Dalam kes ini, lapisan atas dinding vaskular ketinggalan, dan ruang yang dihasilkan dipenuhi dengan darah. Hasilnya, ultrasound mendedahkan dinding yang hancur dan hematoma anechoic (hitam).
    • Patologi kongenital lain adalah malformasi arteriovenous. Ultrasound saluran leher menggambarkan komunikasi yang tidak normal antara arteri dan urat. Pada masa yang sama, kapal itu sendiri sering cacat (kura-kura yang berlebihan, keriting).

    Kos prosedur

    Kos penyelidikan bergantung kepada lokasi. Klinik dan hospital negeri melakukan ultrasound saluran leher secara percuma.

    Di pusat-pusat swasta, harga imbasan ultrasound berkisar antara 1.800 hingga 6.000 rubel. Kosnya juga dipengaruhi oleh kaedah menjalankan. Harga pengimbasan triplex boleh naik hingga 6.000, sementara sonografi Doppler berharga sekitar 2.000 rubel.

    Kos perkhidmatan bergantung pada wilayah:

    BandarMin. harga, rubelMaks. harga, rubel
    Moscow18006000
    St Petersburg22006000
    KaliningradTahun 19504900

    Pemeriksaan ultrabunyi pada saluran leher mempunyai beberapa kelebihan yang ketara:

    • kemudahan pelaksanaan;
    • kekurangan latihan khas;
    • kelajuan;
    • ketepatan;
    • tiada reaksi sampingan dan pendedahan radiasi.

    Ciri-ciri ini menjadikan kajian sebagai kaedah pilihan untuk diagnosis yang cepat dan tepat..

    Selain itu, tonton video mengenai pemeriksaan vaskular:

    Sekiranya anda mempunyai pengalaman menjalani ultrasound saluran leher, kongsikan pendapat anda dalam komen. sihat.

    Apabila ultrasound kapal otak diresepkan?

    Anda mengunjungi pakar neurologi, dan untuk menjelaskan dan memperincikan diagnosisnya, dia merujuk anda ke ultrasound saluran otak. Apa jenis penyelidikan ini? Apa yang ditunjukkannya? Adakah saya perlu mengatasinya sama sekali apabila terdapat MRI?

    Kami bercakap mengenai kaedah diagnostik ini dengan pakar neurologi, pakar terkemuka jabatan neurologi "Pakar Klinik Kursk" Umerenkova Natalia Vladimirovna.

    - Natalya Vladimirovna, apakah ultrasound kapal otak dan apa yang dinyatakan oleh kajian ini?

    Ini adalah jenis diagnostik moden yang membolehkan anda menilai lumen kapal, keadaan dindingnya dan tisu bersebelahan, dan ciri aliran darah (baik melalui arteri dan urat). Dengan menggunakan kaedah ini, adalah mungkin untuk menentukan penyempitan, penyumbatan saluran intrakranial, dalam beberapa kes - tempat trombosis pada strok iskemia. Kadang-kadang digunakan untuk menilai ciri-ciri strok hemoragik.

    Ultrasound dan MRI dari VESEL OTAK
    TIDAK MENGECUALI, TETAPI MUTUAL
    SELESAI SETIAP LAIN

    Ultrasound memberikan maklumat mengenai keabnormalan struktur tempat tidur vaskular, kekurangan vertebrobasilar, vasospasme.

    - Ultrasound vaskular dan ultrasound Doppler adalah satu dan kajian yang sama atau mereka agak berbeza?

    Tidak juga. Ultrasound Doppler (USDG) adalah kajian yang lebih "sempit" dari segi tugas. Ini membolehkan anda menentukan ciri aliran darah, tetapi tidak dapat menilai keadaan kapal itu sendiri.

    Dengan bantuan ultrasound saluran otak, oleh itu, adalah mungkin untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci daripada hanya melakukan Doppler. Hari ini terdapat kajian yang lebih moden - pengimbasan dupleks ultrasound saluran darah.

    - Semasa ultrasound kapal otak, doktor melihat saluran leher atau kedua-dua kajian ini berbeza?

    Ultrasound (serta USDG) saluran kepala dan leher - pelbagai kajian. Lebih baik jika kedua-dua kawasan didiagnosis - gambar dalam kes ini akan lebih lengkap.

    - Apa rungutan dari pesakit adalah petunjuk untuk pelantikan pemeriksaan ultrasound kapal otak?

    Petunjuk untuk ultrasound saluran serebrum cukup luas. Ini adalah sakit kepala, pening, gangguan kesedaran, bunyi bising, dering di kepala dan telinga, faktor risiko perkembangan patologi vaskular (petunjuk tekanan darah tidak stabil, sejarah pembekuan darah, vaskulitis, diabetes mellitus, gangguan metabolisme lipid).

    Sekiranya anda masuk ke halaman ini kerana anda perlu menjalani ultrasound kapal otak, anda dapat mengetahui kos kajian dengan menghubungi nombor telefon yang tertera di tab kenalan

    perhatian: perkhidmatan ini tidak tersedia di semua bandar

    - Natalya Vladimirovna, yang mana satu kajiannya lebih baik: ultrasound kapal otak atau MRI kapal?

    Tidak ada yang lebih baik. Masing-masing menyelesaikan masalahnya sendiri, di mana dia "lebih kuat". Sebagai contoh, ultrasound menilai keadaan fungsi kapal dengan baik (khususnya, kekejangan, gangguan nada). MRI lebih baik "melihat" kapal yang lebih kecil, aneurisma, malformasi vaskular.

    Kaedah ini tidak termasuk, tetapi saling melengkapi antara satu sama lain..

    - Terdapat kes-kes diagnostik apabila doktor, untuk memahami gambaran klinikal sepenuhnya, bukan hanya memerlukan hasil ultrasound saluran otak dan MRI, tetapi juga ensefalogram.?

    Ya. Electroencephalogram mungkin diperlukan untuk beberapa jenis pengsan, kehilangan kesedaran, sawan.

    - Bagaimana ultrasound kapal otak dilakukan? Berapakah jangka masa kajian ini?

    Prosedur dilakukan lebih kerap dengan pesakit terlentang. Di kawasan temporal parotid (kanan / kiri), serta di bawah tulang oksipital, di kawasan foramen magnum, sensor mesin ultrasound dipasang dan diagnostik dilakukan.

    Tempoh peperiksaan adalah sekitar 15-20 minit.

    - Adakah persiapan untuk pemeriksaan ultrasound pada kapal otak??

    Tidak ada persiapan khas untuk ultrasound jenis ini.

    - Adakah terdapat kontraindikasi pada ultrasound saluran otak?

    Satu-satunya kontraindikasi adalah kerosakan pada zon di mana sensor mesin ultrasound dipasang.

    - Sejauh manakah keselamatan kajian ini untuk orang dewasa dan kanak-kanak? Berapa kerap ia dapat dilakukan?

    Ia betul-betul selamat. Anda boleh melakukannya sekerap yang diperlukan oleh doktor.

    - Untuk melakukan ultrasound saluran otak di klinik anda, anda memerlukan rujukan doktor?

    Ia tidak diperlukan secara rasmi. Walau bagaimanapun, jika pesakit datang dari doktor yang hadir, maka doktor ultrasound boleh mendapatkan maklumat tambahan mengenai apa yang harus ditumpukan perhatiannya. Kembali ke persoalan memeriksa saluran kepala dan leher: seseorang mungkin memerlukan satu perkara, seseorang mungkin memerlukan kompleks. Atau pesakit akan segera dihantar untuk MRI saluran otak. Semua perkara ini dapat diputuskan oleh doktor yang hadir..

    Anda mungkin berminat dengan:

    Umerenkova Natalia Vladimirovna

    Lulusan Universiti Perubatan Negeri Kursk pada tahun 2004.

    Pada tahun 2005, dia lulus dari magang dalam bidang "Neurologi".

    Sejak 2015 dia bekerja di Klinik Pakar Kursk, adalah pakar terkemuka di Jabatan Neurologi. Diterima pada: st. Karl Liebknecht, 7.

    Ultrasound Doppler (USDG) saluran kepala dan leher

    Penyakit vaskular di kepala dan leher sangat kerap berlaku pada masa ini. Ini disebabkan oleh banyak faktor: diet yang buruk, gaya hidup yang tidak menetap, kelengkungan postur, dll. Namun, bukan sahaja faktor-faktor ini mempengaruhi risiko terkena penyakit yang berkaitan dengan saluran kepala dan leher. Dengan bertambahnya usia, proses metabolik terganggu, aterosklerosis muncul. Semua ini bersama-sama boleh menyebabkan kerosakan otak, keparahannya berbeza dari yang paling tidak signifikan, dalam bentuk kegelapan pada mata semasa perubahan kedudukan badan dan pening berkala, menjadi strok iskemia.

    Tetapi perlu diingat bahawa bukan sahaja orang tua, tetapi juga bayi baru lahir rentan terhadap patologi vaskular otak. Hal ini terutama berlaku dalam kasus ketika seorang wanita selama kehamilan menderita penyakit berjangkit, merokok, terdedah kepada kesan negatif dari persekitaran luaran..

    Oleh sebab itu, timbul kebutuhan untuk diagnosis kapal-kapal ini, yang akan tersedia untuk hampir semua orang dan tidak mempunyai kontraindikasi. Dan juga harus cukup informatif untuk membolehkan pengesanan kegagalan peredaran tepat pada masanya dan mencegah akibat berbahaya. Kaedah ini adalah ultrasonografi ultrasonografi Doppler pada saluran kepala dan leher, dan nama singkatannya USG.

    Apakah ultrasonografi Doppler pada saluran kepala dan leher?

    Sebelum membincangkan mengenai sonografi Doppler pada saluran kepala dan leher, anda perlu memahami bahawa sonografi Doppler adalah kaedah penyiasatan ultrasound dan sebahagian besar maklumat yang dinyatakan di bawah ini juga berlaku untuk ultrasound konvensional. Semua kaedah ini menggunakan gelombang ultrasonik - bunyi frekuensi yang sangat tinggi yang tidak dapat diambil oleh telinga manusia. Christian Doppler adalah seorang saintis dari Austria dan bagi kita inilah yang berhutang kepada penemuan Doppler. Dia memikirkannya ketika melihat ombak di air yang keluar dari batu yang dilemparkan ke dalamnya..

    Ultrasonografi Doppler yang sama pada kapal pada umumnya dan saluran kepala dan leher berfungsi seperti berikut: transduser (sensor) memancarkan gelombang ultrasonik dengan ciri-ciri yang telah ditentukan, yang pada gilirannya dipantulkan dari sel-sel dalam darah, yang menyebabkan perubahannya. Semua sensor yang sama mengambil gelombang pantulan ini dan mencatat perbezaannya daripada gelombang yang dipancarkan. Kemudian semua maklumat yang diterima diproses dan dipaparkan di monitor peranti, di mana doktor sudah dapat mengkaji dan mengukur semuanya.

    Betapa baiknya imbasan ultrasound pada saluran kepala dan leher

    Mengapa ultrasonografi Doppler dipilih? Terdapat banyak sebab untuk ini..

    • Tidak memudaratkan. Gelombang ultrasonik, sebagai radiasi yang digunakan untuk tujuan diagnostik, tidak menyebabkan bahaya pada tubuh manusia pada usia apa pun. Ultrasonografi Doppler dapat digunakan untuk mendiagnosis patologi banyak organ parenkim, dan hanya kemampuannya yang akan menjadi batasan.
    • Kepantasan. Ultrasound Doppler dijalankan dalam 10-30 minit, dan hasilnya dapat diperoleh 10-20 minit setelah akhir kajian itu sendiri. Lebih-lebih lagi, ultrasound digunakan oleh pakar bedah semasa operasi, dan jika ultrasound dopplerografi saluran kepala dan leher dilakukan, maka patologi akan segera terlihat.
    • Ketersediaan. UZDG tidak akan tersebar luas sekiranya tidak tersedia. Terdapat pelbagai mesin ultrasound, yang berbeza dalam tahap diagnosis, dan ada yang ringkas dan boleh digunakan di rumah pada pesakit.
    • Tidak boleh menyerang. Untuk melakukan pemeriksaan ultrasound Doppler pada otak dan leher, anda tidak perlu menusuk atau merosakkan kulit dengan cara lain, ini menjadikan ultrasound benar-benar tidak menyakitkan.

    Terdapat pendapat bahawa ultrasound dapat memprovokasi proses onkologi atau menyebabkan kehancuran kerana frekuensi getaran yang tinggi. Ujian klinikal, maklumat yang dapat dijumpai dengan mudah di Internet, di banyak negara di dunia telah membuktikan bahawa tidak ada kemusnahan dan risiko terkena tumor. Selepas ultrasound ultrasound dan Doppler, kemerahan kulit pun tidak ada.

    Kadang-kadang imbasan ultrasound tunggal pada saluran otak dan leher mungkin tidak mencukupi, terutamanya dalam kes di mana patologi masih dikesan. Pesakit mungkin bimbang akan membahayakan kesihatan mereka sekiranya mereka sering terdedah kepada gelombang ultrasound. Semuanya selamat di sini dan ultrasound dapat dilakukan sekerap yang diperlukan. Ultrasonografi Doppler menunjukkan dirinya sangat baik semasa pemeriksaan pencegahan.

    Juga, jika atas sebab tertentu pesakit atau ibu bapa anak enggan diperiksa, mereka harus memahami bahawa kebimbangan mengenai kaedah yang tidak disokong oleh apa pun boleh membahayakan lebih banyak daripada kajian cepat yang membolehkan anda menentukan pelbagai jenis patologi. Mengenai kandungan maklumat, maka semuanya cukup baik di sini..

    Ultrasonografi Doppler pada kepala dan leher dapat mengesan perubahan pada kapal walaupun pada peringkat awal, yang akan mencegah semua kemungkinan akibat serius dan meningkatkan kualiti hidup seseorang yang menderita patologi serebrovaskular..

    Semua ini mungkin berlaku kerana pelbagai maklumat yang diterima, yang apabila digabungkan memberikan gambaran luas mengenai penyakit ini. Tetapi senarai data yang diterima juga bergantung pada jenis ultrasonografi Doppler yang digunakan..

    Jenis ultrasonografi Doppler pada saluran kepala dan leher

    Ultrasound Doppler pada saluran leher dan otak dibahagikan kepada beberapa jenis utama:

    • Transkranial. Kajian ini mendiagnosis kapal yang berada di dalam rongga kranial dan secara langsung memberi makan otak.
    • Ekstrakranial. Ultrasonografi Doppler semacam itu mengkaji kapal di leher, muka, dan lain-lain, dengan kata lain, ini adalah kapal yang terlibat dalam bekalan darah ke kepala dan leher, tetapi terletak di luar rongga kranial..
    • Terdapat juga penyelidikan seperti neurosonografi. Ini adalah jenis diagnosis di mana otak bayi yang baru lahir atau kanak-kanak di bawah usia 3 bulan diperiksa. Diagnosis sedemikian dilakukan melalui fontanelles dan jelas berbeza dengan sonografi kepala dan leher Doppler..

    Apa yang ditunjukkan oleh dopplerografi ultrasound pada saluran kepala dan leher?

    Semasa pemeriksaan, pakar sonologi memasang sensor di kawasan kapal dan menjalankan diagnostiknya. Dari penyelidikan dia dapat belajar:

    • patensi;
    • perjalanan kapal;
    • diameter;
    • lokasi lumen;
    • jika terdapat perubahan pada lumen (penyempitan atau pelebaran), maka mungkin untuk menentukan panjangnya;
    • kehadiran formasi di dalam lumen;
    • keadaan organ dan tisu di sekitar kapal.

    Perlu diperhatikan fakta bahawa kapal yang berlainan mempunyai norma yang berbeza. Oleh itu, penting juga untuk mengkaji kapal sonologi mana. Kapal yang diperiksa oleh doktor adalah seperti berikut:

    • arteri dan urat vertebra;
    • aras basilar (ia adalah utama);
    • arteri karotid (dalaman dan biasa);
    • urat jugular (anterior dan dalaman);
    • urat muka;
    • urat dan arteri subclavian.

    Apa penyakit dan patologi yang ditunjukkan oleh dopplerografi ultrasound pada saluran kepala dan leher?

    • Penyakit vaskular aterosklerotik. Aterosklerosis khas untuk orang yang berusia lebih dari 40 tahun dan merupakan pemusnahan dinding kapal dan pengumpulan kolesterol dan asid lemak di dalamnya. Pembuluh darah arteri rentan terhadap aterosklerosis kerana kehilangan sifatnya dan tidak dapat melakukan fungsi normal.
    • Aneurisme. Aneurisma adalah penonjolan dinding kapal, yang terbentuk akibat kekalahannya. Selalunya menyebabkan kematian secara tiba-tiba kerana pecah.
    • Anomali vaskular. Terdapat kedua-dua anomali kongenital saluran darah, dan diperoleh, misalnya, disebabkan oleh osteochondrosis. Patologi seperti ini memerlukan pemantauan berkala untuk mengelakkan pelanggaran bekalan darah ke otak pada waktunya..
    • Stenosis saluran leher dan otak. Stenosis adalah penyempitan lumen kapal. Mereka sering kongenital dan mungkin tidak membawa masalah kepada pesakit dengan kehadirannya dalam jangka masa yang lama. Dijumpai semasa pertumbuhan aktif semasa akil baligh.

    Ini bukan semua kapal yang dikaji menggunakan ultrasonografi Doppler pada saluran kepala dan leher. Adalah mungkin untuk mempertimbangkan lebih banyak daripada senarai di atas. Ultrasonografi Doppler pada kepala orang dewasa lebih sukar dilakukan daripada pada bayi baru lahir, kerana fontanelles terbuka pada anak-anak, yang memungkinkan pandangan baik tentang formasi vaskular di dalam tengkorak.

    Walau bagaimanapun, sonografi ultrasound Doppler kepala dan leher dengan konvensional kurang dapat melihat kapal di dalam rongga kranial dan tidak dapat menentukan punca penyempitan lumen. USDG juga menilai hanya aliran darah dan tidak mempengaruhi patologi dinding kapal. Untuk tujuan ini, digunakan "versi yang lebih baik" ultrasonografi Doppler - CDC.

    Mengenai pemetaan dupleks warna kapal kepala dan leher atau CDC

    Pencitraan kepala dan leher dupleks warna adalah sejenis diagnosis yang menggabungkan ultrasound Doppler dan ultrasound konvensional. CDC adalah jenis diagnostik yang lebih moden, yang tidak lebih berbahaya, namun lebih mahal daripada USDG konvensional. Kelebihan kaedah ini adalah keupayaan untuk mengkaji bukan sahaja aliran darah, tetapi juga saluran itu sendiri. Kini semakin kerap, kaedah pertama untuk memeriksa saluran otak dan leher adalah menggunakan CDC, dan bukannya Doppler sonografi. Walau bagaimanapun, untuk memutuskan apa yang terbaik untuk dilakukan, perlu berjumpa doktor..

    Ultrasonografi Doppler dan kaedah diagnostik vaskular lain

    Walaupun USDG kapal kepala dan leher adalah kaedah yang cukup berkesan, jenis lain sering digunakan. Oleh itu, MRI (pengimejan resonans magnetik) kapal sering digunakan untuk mendapatkan gambaran penyakit yang lebih bermaklumat, atau CT (dikira tomografi). Angiografi juga digunakan..

    Walau bagaimanapun, kaedah pertama untuk memeriksa saluran leher kepala adalah menggunakan dopplerografi, kerana dialah kaedah pertama yang akan membolehkan doktor membuat taktik rawatan untuk masa terdekat dan menetapkan langkah-langkah diagnostik yang diperlukan seterusnya.

    Walaupun diagnostik berkembang dengan pesat, seseorang tidak boleh melupakan salah satu bahagian yang paling penting dalam mendiagnosis dan merawat sebarang patologi - berjumpa doktor. Tetapi, jika imbasan ultrasound dilakukan sebagai kawalan terhadap keadaan kapal sendiri, maka jika tidak ada tanda-tanda patologi, anda boleh melakukan diagnosis sendiri.

    Petunjuk untuk USDG kapal kepala dan leher

    Hampir semua orang boleh mendapatkan diagnostik biasa, tetapi kebanyakan pergi ke institusi perubatan dan didiagnosis hanya setelah gejala muncul. Tetapi ada sebilangan pesakit yang harus menjalani ultrasonografi Doppler secara berkala pada saluran kepala dan leher, walaupun tidak ada gejala:

    • orang yang menderita penyakit metabolik yang boleh menyebabkan kerosakan pada dinding vaskular dan pembentukan gumpalan darah di lumen saluran darah: mereka yang menderita diabetes mellitus, mempunyai tahap LDL, kolesterol, trigliserida yang tinggi;
    • perokok, kerana ini menyebabkan kerosakan pada saluran darah dan kekejangan mereka;
    • mereka yang telah didiagnosis menderita osteochondrosis serviks, dan juga terdapat tanda-tanda yang menunjukkannya (sakit, keretakan, ketidakselesaan di leher);
    • sebelum ini mengalami infark dan strok miokard;
    • pesakit yang menderita hipertensi arteri, kerana ini adalah salah satu faktor yang menyebabkan kerosakan pada dinding kapal;
    • sekiranya pernah berlaku kecederaan leher;
    • apabila denyutan kapal di leher dapat dilihat;
    • dengan perbezaan tekanan darah lebih dari 15 unit.

    Apabila patologi telah berkembang, maka orang itu mempunyai gejala yang sesuai yang menunjukkan kerosakan otak:

    • berat di kepala pada waktu pagi;
    • sakit kepala, migrain;
    • penurunan ingatan, perhatian, pembelajaran;
    • kehilangan pendengaran (serta tinnitus), penglihatan (dalam bentuk kehilangan bidang penglihatan individu dan terbang di depan mata), penyimpangan rasa;
    • pening, ketidakstabilan berjalan, kesegaran lengan dan kaki;
    • tidur yang lemah dan insomnia.

    Bilakah USGD kapal kepala dan leher ditetapkan??

    Peredaran darah yang normal adalah jaminan kesihatan dan fungsi otak yang berkualiti tinggi. Bahkan pelanggaran kecil proses dapat mengurangkan fungsi organ, yang mempengaruhi seluruh tubuh. Pada mulanya, patologi seperti itu muncul dalam bentuk gejala sementara, ketidakselesaan kecil. Sudah pada tahap perkembangan ini, mereka dapat dikenal pasti menggunakan imbasan ultrasound pada saluran kepala dan leher (Doppler). Diagnosis awal penyakit membolehkan anda memilih kaedah terapi yang paling lembut dan berkesan, untuk mencegah kemerosotan keadaan atau perkembangan komplikasi. Pendekatannya sama sekali tidak berbahaya, bermaklumat, mudah diakses.

    1. Apa itu kapal USDG
    2. Bagaimana pemeriksaan vaskular doppler dilakukan
    3. Prosedur itu sendiri
    4. Mengapa kajian ini dilakukan?
    5. Tujuan pemeriksaan dupleks kapal serebrum
    6. Petunjuk untuk pemeriksaan vaskular Doppler
    7. Tanda ultrabunyi patologi utama
    8. Aterosklerosis
    9. Trombosis dan tromboembolisme
    10. Pelanggaran trofisme tisu
    11. Mampatan saluran darah

    Apa itu kapal USDG

    Kajian Doppler, digabungkan dengan penggunaan gelombang ultrasonik, bertujuan untuk menilai kesihatan saluran darah, mengenal pasti perubahan patologi di dalamnya. Beberapa kaedah manipulasi telah dikembangkan. Mereka boleh digunakan secara berasingan atau gabungan. Diagnostik mungkin berlaku kerana kemampuan alat yang digunakan untuk memancarkan dan menangkap gelombang frekuensi tinggi yang tidak dirasakan oleh pendengaran manusia. Prinsip Doppler didasarkan pada kemampuan menggerakkan zarah darah untuk memantulkan ultrasound. Ia berubah menjadi denyutan elektronik yang berbentuk grafik dan gambar pada monitor khas..

    Kajian mengenai saluran kepala dan leher menggunakan Doppler membolehkan anda memeriksa kekenyangan saluran, menentukan intensiti aliran darah, dan mendedahkan jejak penyumbatan. Satu-satunya kelemahan pendekatan ini ialah tidak membenarkan menilai keadaan dan struktur dinding vaskular, perubahan atau penonjolan mereka. Titik-titik ini juga penting semasa mendiagnosis patologi otak. Secara berasingan, imbasan ultrabunyi kepala dibezakan - imbasan dupleks ultrasound - pendekatan yang lebih kompleks dari segi teknikal.

    Bagaimana pemeriksaan vaskular doppler dilakukan

    Manipulasi dilakukan mengikut petunjuk dengan kebenaran doktor. Ia memerlukan persiapan khas, kualitinya bergantung pada kandungan maklumat pendekatan. Doktor mengenal pasti sejumlah kontraindikasi untuk imbasan ultrasound, yang mesti diambil kira..

    Diagnostik Doppler boleh berbentuk salah satu daripada dua prosedur:

    • transkranial - kaedah pemeriksaan ultrasound saluran cerebral. Untuk ini, sensor peranti terletak tepat di tulang tengkorak di kawasan di mana ketebalannya minimum;
    • extracranial - prosedur dilakukan untuk menilai keadaan arteri dan urat leher yang besar. Selalunya, kajian ini tertakluk kepada arteri karotid, subclavian dan vertebral, urat jugular.

    Vascular Doppler adalah salah satu kaedah yang paling boleh dipercayai untuk memeriksa keadaan saluran darah. Banyak klinik awam dan swasta melaksanakannya. Semasa menjalani sesi berbayar, anda harus membayar dari 1 hingga 12 ribu rubel untuknya, bergantung pada jenis pendedahan.

    Prosedur itu sendiri

    Ultrasound Doppler dapat dilakukan dengan segera, tetapi biasanya kajian ini dirancang lebih awal. Persiapan khas untuk prosedur dikurangkan kepada beberapa cadangan mudah. Pada malam sebelum sesi dan pada hari diadakannya, anda perlu berhenti minum alkohol, merokok, dan minum ubat. Sekiranya yang terakhir tidak dapat dilakukan, maka perkara ini juga dibincangkan dengan doktor. Mengabaikan peraturan akan mempengaruhi nada dinding saluran darah, yang akan mengubah hasil diagnostik.

    Skema USDG kapal kepala dan leher:

    • pesakit diletakkan di punggungnya, harus ada bantal rata di bawah kepala;
    • subjek perlu tenang, berehat, bernafas secara merata dan kurang bergerak;
    • dengan USDG arteri dan urat leher, pakar pertama berdenyut saluran darah, mengkaji lokasi mereka, tahap denyutan, pergerakan;
    • gel digunakan pada tempat yang betul, yang tidak termasuk kemungkinan udara masuk antara kulit dan sensor - jadi hasilnya akan setepat mungkin;
    • pakar menggunakan sensor ke kawasan tertentu, menerima data pada monitor - biasanya ia bergerak dari bawah ke atas, bermula dari leher dan menuju ke kepala;
    • setelah tamat peperiksaan, pakar mengisi kesimpulan.

    Tempoh sesi adalah dari 20 hingga 60 minit. Semasa melakukan imbasan ultrasound atau dupleks kapal besar, doktor boleh melakukan ujian fungsional. Dia meminta pesakit bernafas lebih cepat atau lebih perlahan, memusingkan kepalanya, mencubit arteri atau urat di tempat-tempat tertentu. Rangsangan bunyi, kilatan cahaya, penerimaan dengan kerap berkelip juga digunakan. Manipulasi itu benar-benar tidak menyakitkan dan tidak menimbulkan rasa tidak selesa.

    Mengapa kajian ini dilakukan?

    Tujuan utama USDG adalah untuk menilai fungsi sistem peredaran darah. Keupayaan untuk memeriksa keadaan saluran di leher, begitu juga dengan tengkorak, membolehkan anda mengenal pasti kawasan masalah dengan ketepatan maksimum.

    Ultrasonografi Doppler pada saluran leher dan kepala bertujuan untuk:

    • memeriksa keadaan arteri vertebra, kekuatan aliran darah vena;
    • penilaian kadar aliran darah di saluran utama;
    • pengenalpastian aneurisma;
    • mengetahui punca sakit kepala, peningkatan tekanan intrakranial, kekejangan dinding vaskular;
    • pengenalpastian stenosis, penilaian tahap penyempitan lumen saluran darah;
    • kajian geometri rangkaian vaskular;
    • pengesanan penyimpangan awal dalam kerja arteri, urat;
    • pengecualian aliran darah terjejas selepas kecederaan, penyakit, pembedahan;
    • kajian struktur dan keadaan tisu yang mengelilingi saluran darah yang disiasat.

    Penggunaan ultrasound membolehkan pakar mengenal pasti masalah pada peringkat awal perkembangannya, dan tidak menunggu pemburukan gambaran klinikal akibat gangguan organik. Oleh kerana kekhususan pendekatan dan ketersediaannya, sekarang memerlukan beberapa minit untuk membuat banyak diagnosis, bukan minggu atau bulan, seperti beberapa dekad yang lalu.

    Tujuan pemeriksaan dupleks kapal serebrum

    UZDS adalah versi UZDG yang lebih kompleks. Berkat kemampuan tambahannya, ini memungkinkan penilaian visual rangkaian darah. Teknik analisis spektrum yang digabungkan dengan kaedah asas membawa kepada penyusunan kartogram warna. Di pintu keluar, pakar menerima secara harfiah "cor" kanal yang disiasat atau bahagiannya, akibatnya ia dapat dikaji secara terperinci.

    Dengan bantuan sonografi ultrasound Doppler pada saluran kepala dan leher, patologi berikut dapat dikesan:

    • penebalan dinding, menyebabkan stenosis lumen;
    • anomali arteri, urat di tempat di mana ia melalui tisu;
    • kehadiran plak kolesterol, pembekuan darah di saluran;
    • sendi vaskular akibat pembedahan.

    Kelebihan utama pendekatan ini adalah membolehkan penilaian serentak mengenai kadar aliran darah dan pengenalpastian perubahan anatomi pada saluran. Teknik ini berlaku untuk arteri atau urat berkaliber, lokasi - dari batang batang besar hingga rangkaian subkutan kecil.

    Petunjuk untuk pemeriksaan vaskular Doppler

    Prosedur USDG ditetapkan oleh doktor sekiranya terdapat kecurigaan kemalangan serebrovaskular. Manipulasi membantu mengenal pasti lesi vaskular pada peringkat awal, untuk mengesan stenosis mereka setelah penyakit berjangkit atau kecederaan. Diagnostik berguna sekiranya berlaku migrain - membantu mengenal pasti punca kekejangan dinding saluran darah, untuk memilih rejimen rawatan yang optimum.

    Ultrasonografi Doppler saluran otak dan leher ditetapkan untuk:

    • kehadiran gejala neurologi ciri hipoksia bahan otak (insomnia, pening, tinitus, masalah koordinasi);
    • sejarah risiko yang berpotensi (merokok, kolesterol tinggi, berat badan berlebihan);
    • hipertensi dan VSD;
    • serangan iskemia sementara;
    • diabetes mellitus;
    • disyaki trombosis vena dan arteri, malformasi vaskular;
    • peningkatan keletihan tanpa sebab yang jelas;
    • osteochondrosis maju tulang belakang serviks;
    • formasi berdenyut di leher.

    Baca lebih lanjut mengenai strok iskemia, gejala dan akibatnya, baca di sini.

    Juga, manipulasi dilakukan setelah operasi pemindahan organ untuk menilai parameter hemodinamik. Kadang-kadang USDG digunakan secara langsung pada masa operasi pembedahan, jika perlu untuk memantau keadaan aliran darah. Sekiranya aterosklerosis vaskular, prosedur ini membolehkan anda menentukan risiko terkena strok dan berkesan mencegah kecemasan.

    Ultrasonografi Doppler pada saluran leher dan otak tidak menyebabkan ketidakselesaan, tidak membahayakan tubuh. Tidak ada kontraindikasi mutlak untuk pelaksanaannya. Masalah timbul hanya jika pesakit tidak dapat mengambil posisi di punggungnya, ada luka di kawasan pemasangan sensor, pesakit mengalami gangguan irama jantung, atau kapal yang diperlukan terletak di bawah tulang. Kesukaran mungkin berlaku jika subjek mempunyai lapisan lemak subkutan yang tebal.

    Tanda ultrabunyi patologi utama

    Pemeriksaan Doppler saluran darah dilakukan oleh orang yang terlatih. Dia juga terlibat dalam penyahkodan data, menyusun pendapat. Setiap parameter mempunyai had normalnya sendiri, yang bergantung pada usia dan jantina pesakit. Percubaan untuk memahami data penyelidikan anda sendiri boleh menyebabkan kesimpulan yang salah..

    Tafsiran hasilnya berdasarkan penilaian penunjuk tersebut:

    • diameter lumen saluran darah, ketebalan dindingnya;
    • simetri aliran darah melalui saluran berpasangan, kitaran dan sifat prosesnya;
    • data mengenai halaju aliran darah minimum dan maksimum, perbezaan di antara mereka;
    • indeks ketahanan, riak.

    Walaupun kandungan maklumatnya tinggi, UZDK mempunyai batasannya. Beberapa kapal sukar dijangkau dengan alat tersebut. Juga banyak bergantung pada pengalaman dan profesionalisme pakar diagnostik. Sekiranya manipulasi tidak membenarkan mendapatkan maklumat mengenai perubahan aliran keluar arteri atau urat, pesakit juga diberi angiografi pembuluh darah..

    Aterosklerosis

    Perkembangan aterosklerosis stenosis ditunjukkan oleh kehadiran plak. Ciri-ciri mereka dapat memberitahu doktor sama ada pembentukan sedemikian dapat memprovokasi embolisme. Sekiranya penyakit ini masih pada tahap awal, ketika plak belum terbentuk, penebalan kompleks intima-media menunjukkan risiko masalah. Perubahan dalam echogenicity dari arteri yang dikaji, penyempitan lumen mereka dan penebalan dinding membicarakan aterosklerosis bukan stenotik.

    Trombosis dan tromboembolisme

    Kajian ini membolehkan anda mengesan kehadiran gumpalan darah atau kekurangan aliran darah di kawasan rangkaian peredaran darah. Masalah juga ditunjukkan oleh pengembangan patologi atau penyempitan urat, masalah dalam operasi injap saluran. Pada peringkat awal, penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk penebalan dinding saluran darah dan kekakuan segmen masing-masing..

    Pelanggaran trofisme tisu

    Doppleroskopi otak membolehkan anda menilai bukan sahaja kerja kapal, tetapi juga keadaan tisu di sekitarnya. Pakar memberi perhatian kepada kualiti pemakanan mereka, tahap pengisian dengan darah, petunjuk fungsi umum. Ini membantu mengenal pasti kawasan iskemia, menentukan ukurannya.

    Mampatan saluran darah

    Ultrasonografi Doppler dengan jelas menunjukkan tanda-tanda aliran darah terganggu akibat pemampatan saluran oleh tisu yang bengkak, tulang atau tulang rawan yang hilang. Ini membolehkan anda mengenal pasti masalah dengan peredaran darah setelah cedera, dengan adanya osteochondrosis tulang belakang serviks, dengan latar belakang proses keradangan atau jangkitan.

    Anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai kemalangan serebrovaskular akibat osteochondrosis serviks di sini.

    Ultrasonografi Doppler pada saluran kepala dan leher adalah prosedur yang selamat dan tidak berbahaya yang boleh dilakukan sekerap yang diperlukan. Ini membolehkan anda mengesan pelanggaran aliran darah pada tahap awal masalah, tanpa menimbulkan rasa tidak selesa. Sekiranya terdapat petunjuk untuk sesi, anda tidak boleh menolaknya walaupun tidak ada gejala yang jelas.

    Ultrasound Doppler (ultrasound), dopplerografi saluran kepala dan leher: apa itu dan apa yang ditunjukkan?

    Dari artikel tersebut, anda akan mengetahui mengapa dopplerografi atau dupleks scan kapal kepala dan leher digunakan untuk imbasan ultrasound (ultrasound). Petunjuk, kontraindikasi, kemajuan penyelidikan dan tafsiran data.

    Apa yang ditunjukkan oleh imbasan ultrasound pada saluran leher dan kepala?

    Kesan ultrasound Doppler didasarkan pada kemampuan gelombang ultrasound dipantulkan dari platelet, yang diproyeksikan pada monitor mesin sebagai gambaran arteri dan urat dengan aliran darah di dalamnya. Visualisasi aliran darah saluran leher dan kepala atau imbasan dupleks membolehkan anda melihat dan menilai keadaan arteri besar yang memberi makan otak, arteri vertebra dan karotid, kelajuan pergerakan darah di dalam katil vaskular dan kelainan patologi.

    Ultrasonografi Doppler saluran kepala dan leher berkorelasi dengan penyetempatan arteri atau urat yang perlu dipertimbangkan:

    • jika perlu untuk memvisualisasikan kapal otak secara langsung, maka sensor dipasang terus pada tulang tengkorak, di mana mereka mempunyai ketebalan minimum - ini disebut sonografi transkranial Doppler;
    • jika saluran leher yang besar harus dinilai: urat jugularis, karotid, arteri vertebra dan subclavian, maka ia diimbas (sensor diletakkan pada setiap objek secara berasingan) - kajian ini disebut extracranial Doppler.

    Hasil daripada penyelidikan, menjadi mungkin:

    • menilai gambaran keseluruhan aliran keluar darah;
    • melihat struktur aliran keluar darah melalui urat;
    • menganalisis potensi cagaran;
    • mengenal pasti kura-kura patologi vaskular, anomali arteriovenous, tumor intravaskular;
    • mendapatkan data mengenai tahap patensi urat dan arteri yang terganggu.

    Semua ini diperlukan untuk diagnosis patologi vaskular yang betul dan pilihan terapi yang mencukupi..

    Petunjuk untuk ultrasonografi Doppler pada saluran kepala dan leher

    Kajian Doppler mengenai saluran otak dan leher ditetapkan untuk membezakan gejala neurologi etiologi yang tidak jelas:

    • vertigo, ataxia, gangguan tidur, berdering di telinga;
    • dengan aritmia pelbagai asal; untuk mengenal pasti faktor-faktor yang memprovokasi pembentukan plak kolesterol, pada tanda-tanda pertama aterosklerosis serebrum;
    • darah tinggi;
    • VSD;
    • serangan iskemia sementara;
    • dipindahkan AMI atau ACVA;
    • diabetes mellitus atau osteochondrosis tulang belakang serviks.

    Imbasan dupleks saluran kepala dan leher ditunjukkan sekiranya pembedahan pada jantung dirancang; terdapat kecurigaan trombosis, gangguan vaskular; mendedahkan neoplasma berdenyut patologi di kawasan leher, keletihan yang cepat disebabkan oleh sebab yang tidak diketahui.

    Keracunan, trauma, penurunan tajam dalam ketajaman penglihatan, kelainan kongenital, postur yang terganggu boleh menjadi alasan untuk melakukan sonografi Doppler vaskular; mampatan arteri vertebra, kekurangan tekanan darah atau nadi di arteri lengan; gunakan prosedur untuk memantau pesakit dan menilai hasil rawatan.

    Pada kanak-kanak, ultrasonografi arteri leher dan kepala disyorkan untuk scoliosis atau kelewatan perkembangan mental bayi.

    Kontraindikasi terhadap janji temu

    Kami menekankan bahawa praktikalnya tidak ada pembuluh kepala untuk USDG, kerana prosedur ini benar-benar selamat bagi pesakit. Satu-satunya batasan adalah pelanggaran integriti kulit. Dalam kes ini, pemeriksaan ditunda sehingga luka sembuh, sehingga tidak ada ketidakselesaan selama itu..

    Walau bagaimanapun, terdapat pengecualian untuk sebarang peraturan. Dalam kes ini, ini adalah pilihan yang merumitkan ultrasound Doppler:

    • objek yang dikaji tersembunyi di bawah tulang atau hypoderm;
    • aritmia, yang mengubah aliran darah pada urat dan arteri yang sihat;
    • aliran darah secara semula jadi perlahan.

    Kes seperti ini memerlukan profesionalisme doktor, mengubah pemasangan sensor biasa, mengira semula hasilnya dengan mengambil kira halaju aliran darah awal.

    Pra-persiapan untuk prosedur

    Tidak ada persiapan khusus untuk prosedur USDG kapal kepala dan leher yang diharapkan. Pada hari kajian, anda tidak boleh mengambil ubat, kecuali ubat-ubatan penting (mereka dilaporkan kepada doktor), minum teh atau kopi, asap, kerana semua ini mempengaruhi aktiviti vaskular dan boleh menyebabkan hasil yang tidak tepat..

    Sebelum prosedur, pesakit menanggalkan semua barang kemas, berbaring dalam keadaan santai di punggungnya.

    Kemajuan penyelidikan

    Prosedurnya tidak menyakitkan. Doktor melincirkan kulit pesakit dengan gel khas di atas unjuran arteri yang diperiksa, melakukan sensor ultrasonik di sepanjangnya. Lebih-lebih lagi, doktor meletakkan sensor sehingga ultrasound yang diarahkan dipantulkan dari sel darah di dalam kapal. USG, sebenarnya, gelombang pantulan ultrasonik, yang diarahkan ke komputer, di mana lintasannya diproses, yang membawa kepada pembentukan kesan Doppler. Sekiranya tiada aliran darah, kesannya tidak berlaku.

    Ultrasound Doppler kapal ekstrakranial dimulakan dengan pemeriksaan segmen bawah kanan arteri karotid biasa, kemudian sensor digerakkan ke leher ke sudut rahang bawah. Ini memungkinkan untuk menentukan perjalanan arteri, kedalamannya, tempat pembelahan ke dalam cabang dalaman dan luaran, untuk melihat lapisan aterosklerotik. Kemudian hidupkan mod warna, yang menunjukkan kawasan aliran darah terganggu, ubah bentuk dinding vaskular. Arteri vertebral dilihat secara berurutan, halaju aliran darah diukur.

    Ultrasonografi transkranial Doppler kapal otak dan leher dilakukan melalui tingkap temporal berhampiran auricle. Ini adalah bagaimana semua arteri utama otak dilihat, kecuali arteri okular, yang dilihat pada kelopak mata tertutup.

    Variasi USDG

    Kadang kala dupleks saluran kepala dan leher memerlukan ujian tambahan: menggunakan ubat vaskular, hiperventilasi, tekanan pada kapilari dengan jari untuk data yang tepat mengenai mekanisme peraturan aliran darah intravaskular.

    Dalam situasi kecemasan, sonografi Doppler berterusan digunakan, apabila isyarat ultrasound yang dipantulkan diubah menjadi bunyi standard. Pemeriksaan sedemikian dilakukan pada pesakit yang terbaring di tempat tidur dengan bantuan alat mudah alih. jangka masa maksimum peperiksaan tidak mengambil masa lebih dari 45 minit, rata-rata ia adalah sekitar seperempat jam.

    Mendekripsi data

    Semasa melakukan ultrasonografi Doppler pada saluran kepala dan leher, yang berikut dinilai: ketebalan dan diameter dinding vaskular, fasa dan simetri aliran darah, minimum (timbul diastole) dan maksimum (dimulakan oleh sistol) kelajuan aliran darah, nisbah di antara mereka, indeks vaskular (berdenyut dan resistif). Kemudian hasil kajian dibandingkan dengan norma dan kesimpulan dibuat.

    Biasanya, semasa mengimbas, nilai rata-rata adalah:

    • ketebalan dinding vaskular tidak lebih dari 0.9 mm (dalam kes yang luar biasa, penebalan individu hingga 1.1 mm mungkin);
    • arteri yang dikaji, urat bebas sepanjang keseluruhan diameter, tidak ada pemampatan luaran;
    • pergolakan aliran darah, kecacatan - tidak ditentukan;
    • lumen arteri vertebra adalah sama, tidak lebih daripada beberapa milimeter;
    • aliran darah melalui urat vertebra hingga ke vertebra ke-6 - tidak lebih tinggi daripada 0.3 m / s.

    Kapal USDG bukan satu-satunya kriteria untuk diagnosis yang betul: urat kecil tidak dikenakan, angiografi diperlukan. Di samping itu, ketepatan dan kebolehpercayaan kajian secara langsung bergantung pada kualiti peralatan dan kelayakan doktor..

    Penyahkodan USDG dilakukan dalam beberapa arah: aterosklerosis, trombosis, ubah bentuk.

    Gangguan aterosklerotik

    Selalunya, dengan ultrasound kepala dan leher, aterosklerosis arteri serebrum didiagnosis, yang dicirikan oleh penebalan dinding vaskular, plak pada endotelium, dan kehilangan struktur homogen (echogenicity). Sekiranya arteri kehilangan lebih daripada 20% lumen, mereka bercakap mengenai stenosis. Gejala adalah turbulensi aliran darah linear dan kenaikan tekanan. Diagnostik dijalankan dengan imbasan dupleks atau tripleks.

    Apabila gejala pertama luka seperti ini dikesan, diperlukan pemeriksaan lengkap dari katil vaskular: organ dalaman, bahagian bawah kaki, kerana aterosklerosis bersifat semula jadi.

    Tanda-tanda trombosis

    Gangguan hemostasis dalam badan ditunjukkan oleh trombosis arteri, apabila lumen arteri disekat oleh pembekuan darah. Pada USDG, keradangan dinding vaskular dengan pembentukan homogen (hypoechoic) di dalamnya dapat dilihat dengan jelas. Kontur trombus jelas, jika sudah lama, atrofi arteri terbentuk.

    Ubah bentuk

    Penemuan yang kerap semasa pembuluh darah kepala dan leher USDG adalah ubah bentuk tempat tidur vaskular, yang menunjukkan malformasi kongenital atau yang tersembunyi: kura-kura yang berlebihan (bentuk S), selekoh (sudut selekoh boleh mencapai 90 darjah atau tajam, yang mengganggu hemodinamik), gelung - konfigurasi bulat arteri dan urat (akibat patologi angiogenesis janin), yang sama sekali tidak mempengaruhi kualiti hidup manusia.

    Kadang-kadang hipoplasia arteri vertebra berlaku dengan penurunan diameter hingga 2 mm atau kurang.

    Patologi lain

    Semasa memeriksa saluran kepala dan leher dengan ultrasound, doktor dapat mengesan:

    • aortoarteritis autoimun (penyakit Takayasu);
    • arteritis temporal (vaskulitis);
    • angiopati metabolik;
    • pembedahan pasca trauma dinding arteri;
    • anomali dalam komunikasi urat dan arteri.

    Peranan USDG dalam pencegahan penyakit vaskular pada leher dan kepala

    Kelebihan teknik ultrasound termasuk sonografi profilaksis Doppler pada kumpulan risiko vaskular, semasa pemeriksaan klinikal kumpulan populasi yang berbeza. Petunjuknya adalah:

    • usia tua;
    • penyalahgunaan alkohol dan nikotin;
    • kegemukan, terutamanya terhadap latar belakang aterosklerosis;
    • bahaya pekerjaan: keracunan kapilari dengan varnis, cat, bahan kimia;
    • diabetes;
    • profesion dengan tekanan mental atau fizikal yang berlebihan;
    • kecenderungan genetik terhadap penyakit vaskular;
    • turun naik pada latar belakang hormon asal tidak diketahui;
    • kehamilan, kelahiran anak, akil baligh, mengambil pil perancang.

    Di mana saya boleh melakukan imbasan ultrasound otak, kos prosedurnya

    Ultrasound Doppler adalah kajian moden yang paling mudah diakses di dalam dan luar negara. Ia adalah kajian saluran darah yang selamat, tidak menyakitkan, mudah dikendalikan, cepat, tepat dan boleh dipercayai tanpa adanya latihan khas, yang menjadikannya kaedah pilihan antara prosedur perubatan lain dengan rancangan yang sama..

    Prosedur ini dilaksanakan di bawah polisi insurans perubatan wajib berdasarkan asas kedatangan pertama, berdasarkan arahan doktor tempatan di mana-mana klinik atau hospital khusus, atau di pusat diagnostik swasta. Kos kajian ini berkorelasi dengan lokasi dan berada dalam lingkungan 1,800 hingga 6,000 rubel. Harga ditentukan oleh kualiti peralatan, kelayakan doktor, status organisasi perubatan, tetapi yang paling penting - mengikut jumlah pemeriksaan (dupleks atau triplex).

    Kos purata prosedur UZDG (UZDS) mengikut wilayah ditunjukkan dalam jadual