Utama > Tekanan

Seorang bayi yang baru lahir mempunyai hematoma di kepala setelah melahirkan: sebab, rawatan, akibatnya

Kelahiran seorang anak selalu menjadi detik gembira dan bahagia bagi sebuah keluarga. Walaupun terdapat perubatan moden dan kemajuannya yang ketara, kegagalan berlaku dalam proses fisiologi semula jadi. Sebagai contoh, kelahiran anak tetap merupakan peristiwa yang agak sukar dari sudut perubatan. Kursus mereka tidak dapat diramalkan 100% oleh pakar sakit puan yang paling berpengalaman. Oleh itu, bayi yang baru lahir kadang-kadang menerima pelbagai jenis trauma semasa melahirkan anak..

Kecederaan kelahiran dan hematoma di kepala

Ia diciptakan oleh alam semula jadi sehingga semasa kelahiran bayi, risiko kecederaan diminimumkan. Tetapi ini tidak selalu berlaku. Selalunya semasa melahirkan anak, kegagalan berlaku untuk satu sebab atau yang lain dan tidak mungkin untuk mengelakkan kecederaan pada bayi baru lahir.

Kadang-kadang kecederaan seperti itu tidak sesuai dengan nyawa atau menyebabkan kemudaratan yang tidak dapat diperbaiki untuk kesihatan bayi dalam jangka masa yang lama. Lebih kerap, kecederaan hilang dari masa ke masa dan hanya tinggal di ingatan ibu bapa, dan anak bertambah kuat dan berkembang.

Trauma kelahiran boleh dinyatakan dalam pelbagai kecederaan. Jenis yang paling biasa adalah hematoma. Nama itu sendiri bercakap untuk dirinya sendiri - lebam. Kecederaan tisu lembut seperti ini kerap berlaku semasa melahirkan anak yang paling berjaya..

Kerosakan ini tidak dapat dicegah terlebih dahulu, dan kedua-dua anak yang dilahirkan melalui kelahiran semula jadi dan melalui pembedahan caesar menerimanya. Statistik mengatakan bahawa peratusan hematoma pada kepala pada bayi dalam kedua-dua jenis kelahiran kira-kira sama.

Anak semasa dilahirkan

Struktur tengkorak bayi dalam tempoh kelahiran memungkinkan untuk dilahirkan tanpa kecederaan. Bagaimanapun, dia mesti melalui jalan sempit antara tulang pelvis ibu. Dalam tempoh ini, tulang tengkorak dimampatkan mengikut prinsip "putik tertutup" bunga, dan setelah muncul dari rahim wanita dengan nafas oksigen pertama, mereka diluruskan sepenuhnya. Ternyata kanak-kanak mengalami patah tulang yang serius dalam proses ini sangat jarang..

Dengan cara ini bayi melindungi dirinya dari kecederaan kepala. Tetapi keadaan yang tidak dijangka berlaku yang menyebabkan kegagalan proses kelahiran anak yang betul, dan bayi cedera..

Bagaimana hematoma timbul?

Akibat kerosakan pada saluran darah di tisu, hematoma muncul. Pendidikan seperti ini pada bayi boleh berlaku di pelbagai bahagian badan. Pada bayi yang baru lahir, hematoma di kepala setelah melahirkan terbentuk akibat:

  • pemampatan badan yang berlebihan semasa perjalanan saluran kelahiran;
  • pada masa penurunan tekanan semasa pembedahan caesar;
  • buruh sukar dengan forceps obstetrik.

Komponen-komponen ini menentukan peristiwa selanjutnya dalam perkembangan kelahiran anak..

Jenis hematoma dan ciri-cirinya

Bergantung pada kedalaman kerosakan tisu, hematoma generik di kepala bayi baru lahir dibahagikan:

  • untuk sederhana;
  • bercampur;
  • rumit.

Bentuk kecederaan yang paling ringan dianggap sederhana. Hematoma berwarna merah terang dan cepat sembuh. Hematoma jenis ini tidak membahayakan kanak-kanak sekiranya langkah-langkah diambil oleh doktor pada waktunya.

Kecederaan kelahiran yang teruk terletak lebih dalam di tisu. Ia berwarna biru tua atau ungu. Kerosakan ini memerlukan rawatan perubatan dan pengawasan perubatan anak..

Jenis campuran melibatkan gabungan gejala dua jenis yang lain. Hematoma seperti itu menyebabkan beberapa kesukaran, tetapi tidak mengancam nyawa bayi..

Pada bayi baru lahir, hematoma di kepala selepas melahirkan juga dibahagikan kepada jenis berikut:

  • cephalohematoma - akibat kerosakan vaskular dan pembentukan gumpalan darah antara periosteum dan tengkorak;
  • intraserebral - pembentukan dari darah di dalam otak;
  • epidural - gumpalan darah antara tulang tengkorak dan membran otak, adalah salah satu yang paling berbahaya;
  • subdural - masuknya darah di bawah lapisan otak.

Hanya pakar neonatologi yang berpengalaman yang dapat menentukan jenisnya dengan bantuan pemeriksaan dan penyelidikan mesin ultrasound. Pada bayi baru lahir, fontanelle di kepala terbuka, dan melaluinya mudah melihat keadaan tisu dan otak.

Risiko berlakunya

Hampir semua kanak-kanak terdedah kepada kecederaan seperti itu, dan kebarangkalian bayi mendapatnya bergantung pada proses kelahiran. Tetapi ada kes yang meningkatkan peluang mengesan hematoma di kepala pada bayi yang baru lahir setelah melahirkan:

  • pramatang janin;
  • pelvis sempit pada wanita yang bersalin;
  • pengekstrakan vakum;
  • bahagian caesar.

Faktor-faktor ini sangat mempengaruhi proses melahirkan dan keadaan bayi. Juga, keadaan bayi seperti ini boleh menyebabkan komplikasi perjalanan penyakit ini. Oleh itu, anak-anak harus dijaga dengan lebih berhati-hati oleh kedua ibu bapa dan kakitangan perubatan..

Bahaya hematoma

Menurut pakar neonatologi, kecederaan seperti itu dalam kebanyakan kes tidak menimbulkan bahaya bagi kehidupan bayi. Memerlukan pemerhatian oleh doktor selama dua minggu hematoma pada kepala bayi yang baru lahir.

Tetapi kadang-kadang terdapat akibat buruk daripadanya:

  • hipotonia otot;
  • regurgitasi susu yang banyak selepas memberi makan;
  • keseronokan;
  • tidur yang lemah;
  • membuang kepala;
  • laserasi dari sebelah mata;
  • keengganan untuk makan;
  • kekurangan kekuatan untuk menarik dada.

Gejala ini secara beransur-ansur akan hilang setelah 10-21 hari dengan pendekatan dan rawatan yang betul. Sekiranya mereka ditangguhkan, maka ini adalah alasan untuk lawatan cepat ke doktor..

Permulaan cephalohematoma

Apabila, setelah melahirkan, seorang ibu menyedari hematoma di kepala bayi yang baru lahir, apa yang harus dilakukan dan adakah ia berbahaya, ini adalah persoalan pertama yang timbul untuknya. Ibu bapa mula panik dan membuat keputusan yang terburu-buru. Ini sama sekali mustahil untuk dilakukan. Selalunya, kerosakan seperti itu hilang sendiri, dan anda tidak boleh mengambil langkah bebas dalam rawatan..

Memohon kompres dan salap tanpa kebenaran pakar pediatrik boleh menyebabkan suppuration dan bahkan meningitis. Akibat serius seperti itu dapat dielakkan dengan mengikuti cadangan pakar neonatologi.

Patologi ini berlaku pada 2% bayi dan pada 1.5% ia berlalu tanpa akibat selanjutnya. Cephalohematoma boleh meningkat ukurannya dalam 2-3 hari dari saat penampilan. Ini disebabkan oleh pembekuan darah yang lemah pada bayi, yang hilang dari masa ke masa. Gumpalan seperti itu boleh mengandungi 5 hingga 150 ml cecair di dalamnya.

Penyetempatannya sering berlaku pada tulang parietal. Di depan dan belakang, hematoma ini sangat jarang berlaku. Jisim biasanya berlaku hanya pada satu bahagian tulang tengkorak..

Hematoma pada bayi baru lahir di kepala: ketika mereka lulus

Penyembuhan kecederaan berlaku secara beransur-ansur. Pada mulanya, cephalohematoma mempunyai permukaan elastik. Apabila anda menekannya, anda dapat merasakan "aliran" cecair.

Sekiranya darah dalam gumpalan tidak lebih daripada 50 ml, maka setelah seminggu hematoma akan mula berkurang dengan sendirinya. Kehilangan lengkap berlaku dalam 1-2 bulan. Sekiranya pendarahan besar, tempoh penyembuhan diperpanjang selama beberapa bulan.

Sekiranya hematoma besar, darah dapat diserap ke tisu berdekatan dan menyuburkannya. Kemudian bilirubin sampai di sini. Ia terbentuk semasa pemecahan hemoglobin dalam darah. Dalam kes ini, bayi menjadi sakit akibat penyakit kuning. Ia berbeza dengan fisiologi dan bertahan lebih lama dan lebih sukar.

Juga, cephalohematoma, sekiranya berlaku komplikasi, boleh menebal dan menjadi keras. Pengoksidaan secara beransur-ansur berlaku. Selepas beberapa ketika, kerana proses ini, tengkorak cacat dan kepala anak memperoleh ukuran dan bentuk yang salah..

Dalam kes yang sangat teruk, patah tulang tengkorak mungkin didiagnosis di bawah tumor. Pada masa bayi, kecederaan ini juga sembuh dengan hasil yang baik dan tidak menyebabkan komplikasi pada masa akan datang. Dalam kes ini, pengawasan serius pakar bedah dan ahli neuropatologi diperlukan..

Diagnostik dan rawatan

Anda secara visual dapat melihat kemunculan hematoma di kepala bayi yang baru lahir. Rawatan untuk ukuran kecil tidak diperlukan. Anak tidak boleh digegarkan selama beberapa minggu dan harus pendiam..

Diagnosis penyakit ini mudah. Setelah melahirkan, doktor secara visual menentukan kehadiran kerosakan tersebut. Kemudian ultrasound dilakukan dan jenis dan kedalaman pendarahan ditentukan. Berdasarkan data ini, doktor membuat keputusan mengenai rawatan lebih lanjut dan keperluannya..

Dalam beberapa kes, doktor mungkin menetapkan kalsium glukonat. Anda juga boleh mengambil vitamin K. Vitamin ini menguatkan dinding saluran darah. Pendidikan 7 cm atau lebih hendaklah dicucuk. Dalam kes ini, tusukan dibuat dengan jarum dan isinya dipompa keluar. Pembalut yang ketat dikenakan ke kepala.

Kadang kala terdapat jangkitan hematoma pada kepala bayi yang baru lahir. Penyebabnya mungkin kecederaan tisu. Dalam kes ini, pembedahan dan antibiotik diperlukan..

Akibat untuk anak

Hematoma kecil di kepala pada bayi baru lahir selepas melahirkan tidak berbahaya. Hanya sekiranya berlaku komplikasi dan supurasi, boleh ada akibat dan rawatan jangka panjang.

Kadang-kadang di latar belakang terdapat anemia dari hematoma di kepala bayi yang baru lahir setelah melahirkan. Akibatnya adalah kerana kehilangan sejumlah darah. Dalam kebanyakan kes, penurunan hemoglobin tidak kritikal dan secara beransur-ansur pulih dengan sendirinya. Dalam kes yang jarang berlaku, rawatan perubatan diperlukan. Untuk mengelakkan komplikasi seperti itu, lebih baik memantau secara berkala jumlah darah yang lengkap selama 2-3 bulan..

Untuk melindungi daripada hasil yang tidak diingini dan masalah kesihatan pada masa akan datang, apabila hematoma dikesan, doktor perlu diperhatikan untuk waktu yang ditentukan dan mengambil ubat yang diresepkan dengan semua cadangan.

Hematoma pada kepala bayi yang baru lahir selepas melahirkan: sebab, rawatan, komplikasi

Hematoma pada kepala bayi yang baru lahir selepas melahirkan (cephalohematoma) adalah pendarahan yang dapat dilihat yang berlaku sejurus selepas melahirkan. Biasanya muncul selepas tumor kelahiran mereda, sebagai peraturan - pada hari 2-3.

Proses kelahiran adalah fisiologi, di mana bukan sahaja ibu, tetapi juga anak itu sendiri, secara aktif mengambil bahagian. Semasa melalui saluran kelahiran, bayi melakukan beberapa biomekanisme yang tidak mudah baginya. Ini diperlukan untuk kelahiran yang kurang trauma. Di samping itu, untuk tujuan yang sama, tulang tengkorak yang lembut di tempat jahitan bersentuhan, dan kadang-kadang bergerak di atas satu sama lain.

Keadaan ini ditentukan, dan bersama-sama dengan beberapa penyebab biasa, boleh menyebabkan hematoma.

Ciri-ciri:

Selalunya, pendarahan dilokalisasi dan terhad pada tulang parietal, lebih jarang pada oksipital.

Mekanisme pendarahan adalah pecahnya saluran yang melintas di antara periosteum dan permukaan luar tulang kranial. Ini sering berlaku kerana perpindahan kulit dengan periosteum semasa bersalin. Darah dari saluran yang rosak meresap di antara periosteum dan tulang, membentuk kusyen yang lembut dan naik yang dapat dilihat dengan mata kasar.

Darah yang terkumpul tidak membeku untuk waktu yang lama kerana kekurangan beberapa faktor sistem hemokoagulasi neonatal.

Pengelasan

Cephalohematoma dikelaskan kepada tiga gred, bergantung pada diameternya:

  1. Tidak lebih daripada 4 cm.
  2. 4.1 hingga 8 cm.
  3. Lebih daripada 8 cm.

Cephalohematoma boleh digabungkan dengan kecederaan lain akibat kelahiran anak, iaitu, dengan patah tulang tengkorak, pendarahan ke ruang subdural dengan pembentukan hematoma subdural, pendarahan ke dalam bahan otak, edema serebrum. Patologi mungkin disertai oleh gejala neurologi fokal dan serebrum.

Kawasan penyetempatan cephalohematoma:

  • parietal;
  • frontal;
  • oksipital;
  • temporal.

Sebab-sebabnya

Kemunculan pendarahan boleh memprovokasi beberapa faktor yang diperhatikan oleh ibu dan / atau janin.

Sebab biasa termasuk:

  1. Janin besar: sebagai contoh, akibat diabetes mellitus tanpa pampasan ibu.
  2. Kehamilan berlangsung lebih dari 40 minggu (selepas tempoh): ini membawa kepada pemadatan tulang tengkorak dan ketidakupayaan untuk mengkonfigurasi semasa melalui saluran kelahiran.
  3. Kecacatan kongenital pada janin.
  4. Pelvis, muka dan jenis persembahan dan kedudukan yang tidak normal.
  5. Pelvis sempit (secara anatomi atau klinikal) pada ibu.
  6. Patologi buruh: persalinan, persalinan cepat atau berlarutan.
  7. Menggunakan alat perubatan untuk mengeluarkan kepala janin semasa melahirkan (forceps, penyedut vakum).
  8. Kehamilan pada wanita berusia lebih dari 35 tahun.
  9. Ikatan tali pusat, aspirasi cecair amniotik.

Ciri-ciri cephalohematoma

Hasil daripada kehadiran tumor kelahiran dalam 2-3 hari pertama, hematoma tidak dapat dikenali dengan segera. Ia menampakkan diri apabila tumor kelahiran hilang dan dapat meningkat selama beberapa hari lagi kerana sistem pembekuan bayi yang baru lahir tidak terbentuk sepenuhnya..

Warna kulit di atas pendarahan selepas bersalin tidak berubah, seperti biasanya pada orang dewasa di tempat lebam.

Dengan meraba-raba, anda dapat merasakan kehadiran cecair di bawah kulit, yang, dengan sedikit tekanan, bergerak, tetapi tidak melebihi satu tulang.

Perbezaan antara cephalohematoma dan tumor generik:

Pembentukan berlaku akibat pendarahan

Muncul kerana pembengkakan tisu lembut, ia dapat dilokalisasi tidak hanya di kepala, tetapi juga di bahagian tubuh yang lain (punggung, paha, perineum). Ia bergantung pada bahagian tubuh bayi yang pertama kali akan melalui saluran kelahiran.

Hematoma hanya terhad kepada satu tulang tengkorak

Boleh meluas ke pelbagai tulang tengkorak

Tindak balas palpasi

Dengan tekanan pada kawasan hematoma, gulungan cecair terasa

Bengkak pada sentuhan lebat, lebat

Terapi

Cephalohematoma tidak selalu memerlukan rawatan, kerana biasanya sembuh sendiri dalam 2-4 minggu.

Sekiranya terdapat hematoma besar (darjah II-III) atau tidak adanya kecenderungan untuk mengundurkannya, perlu melakukan rawatan pesakit dalam dan / atau pembedahan, dengan mengambil kira prinsip berikut:

  1. Kanak-kanak itu harus di bawah pengawasan berterusan oleh doktor: pakar bedah pediatrik dan pakar neonatologi, jika perlu, mengambil gambar untuk kawalan.
  2. Rawatan konservatif terdiri daripada pemberian ubat hemostatik (Vicasol, persediaan kalsium).
  3. Petunjuk untuk pembedahan (tusukan dan aspirasi hematoma) - cephalohematoma gred III.

Tempoh terapi pesakit dalam bergantung kepada kehadiran komplikasi: cephalohematoma tanpa komplikasi dirawat dari seminggu hingga 10 hari, rumit - lebih dari sebulan. Pemerhatian dispensari oleh pakar bedah pediatrik dan pakar neurologi berlangsung selama 1 tahun.

Cephalohematoma boleh menjadi akibat penyakit sistem hemocoagulation pada bayi dengan kecenderungan untuk hypocoagulation (pembekuan darah yang buruk), misalnya, pada hemofilia, trombositopenia, dan lain-lain. Dalam kes ini, pertama sekali diperlukan untuk merawat penyakit yang mendasari yang menyebabkan pembentukan pendarahan.

Ibu bapa harus sedar bahawa penyakit bergerak kanak-kanak dengan patologi ini dilarang..

Komplikasi dan hasil

Komplikasi cephalohematoma jarang terjadi, tetapi dalam beberapa kes, jika rawatan tidak dimulakan tepat pada masanya, ia boleh mengakibatkan akibat yang serius..

  • kalsifikasi hematoma (pengoksidaan), yang membawa kepada ubah bentuk tulang tengkorak yang kelihatan;
  • kekuningan kulit (kerana pemusnahan eritrosit yang dilepaskan akibat kerosakan vaskular di tempat pendarahan);
  • penurunan jumlah hemoglobin dan sel darah merah (anemia);
  • jangkitan hematoma dengan pembentukan fokus purulen seterusnya.

Penyambungan jangkitan bakteria (jangkitan) dengan supurasi berikutnya boleh menyebabkan keadaan berbahaya, oleh itu, dalam kes seperti itu, perlu menusuk fokus purulen, aspirasi kandungan, saliran, diikuti dengan pengenaan pembalut dengan ubat antiseptik dan antibakteria secepat mungkin.

Selalunya, cephalohematoma berlalu tanpa jejak dan tidak memerlukan rawatan apa pun, dalam kes ini mereka membincangkan tentang prognosis yang baik.

Walau bagaimanapun, kadang-kadang akibat hematoma di kepala bayi baru lahir boleh menjadi tidak baik dan termasuk gangguan berikut:

  1. Kelewatan perkembangan mental dan pertuturan kanak-kanak.
  2. Perkembangan palsi serebrum.
  3. Gangguan spektrum neurologi.

Cephalohematoma dapat diselesaikan sendiri dalam 80% kes tanpa kesan baki, jadi anda tidak perlu terlalu risau dan bimbang. Ini juga dinyatakan oleh Dr. Komarovsky dalam salah satu programnya..

Perkara terbaik yang dapat dilakukan oleh ibu adalah memerhatikan keadaan anak dan dinamika hematoma. Sekiranya, 2 minggu selepas kelahiran, tapak pendarahan tidak sembuh dengan sendirinya, anda perlu menghubungi pakar neonatologi atau pakar bedah pediatrik untuk menentukan taktik selanjutnya untuk menguruskan bayi..

Video

Kami menawarkan untuk melihat video mengenai topik artikel.

Hematoma serebrum pada bayi baru lahir - sebab dan akibatnya

Malangnya, kadang-kadang berlaku proses kelahiran secara negatif mempengaruhi kesihatan bayi, memprovokasi penampilan pelbagai kecederaan kelahiran, termasuk hematoma intraserebral. Hematoma adalah pengumpulan darah yang disebabkan oleh pendarahan intrakranial akibat kerosakan pada saluran otak. Di antara semua jenis kecederaan kelahiran, kerosakan pada sistem saraf pusat anak yang baru lahir berlaku lebih kerap daripada yang lain - kira-kira 70% kes, menjadi penyebab utama kematian awal kanak-kanak. Di antara bayi jangka panjang, hematoma intraserebral berlaku pada 1 daripada 1000 kanak-kanak, pada bayi pramatang dengan berat badan kurang dari 1.5 kg, patologi berkembang pada 40-50%.

  • Penyebab hematoma intrakranial pada bayi baru lahir
  • Gejala hematoma pada kanak-kanak
  • Diagnostik dan rawatan hematoma serebrum
  • Ramalan

Bayi pramatang mempunyai risiko peningkatan pendarahan intraserebral

Penyebab hematoma intrakranial pada bayi baru lahir

Banyak kajian dalam bidang neurologi pediatrik dan pediatrik menunjukkan bahawa sebab utama perkembangan hematoma intraserebral pada bayi baru lahir adalah hipoksia intrauterin dan asfiksia semasa melahirkan anak. Telah terbukti bahawa banyak pendarahan di otak boleh berlaku walaupun jika tidak ada kerosakan mekanikal pada kepala, kehadiran hipoksia cukup untuk kerosakan besar pada pembuluh darah janin. Dalam keadaan kekurangan oksigen di dalam tubuh bayi, gangguan metabolik yang serius terjadi, yang menyebabkan edema serebrum, perubahan tahap tekanan intrakranial dan peningkatan kebolehtelapan dinding vaskular, yang menyebabkan terjadinya banyak pendarahan kecil. Dengan kerosakan pada kapal yang lebih besar, hematoma intraserebral terbentuk.

Penyebab tambahan pendarahan intrakranial adalah kesan mekanikal pada kepala janin semasa kelahiran. Fenomena serupa sering berlaku dalam kes berikut:

  • Perbezaan antara ukuran kepala bayi dan pelvis ibu.
  • Mengeluarkan janin dari saluran kelahiran, menggunakan alat bantu trauma untuk ini.
  • Kemasukan kepala yang tidak betul ke pelvis.
  • Tenaga kerja yang berpanjangan.
  • Tenaga kerja cepat, tenaga kerja yang kuat.

Salah satu penyebab pendarahan intraserebral pada bayi yang baru lahir adalah kelahiran cepat.

Kemungkinan hematoma serebrum pada bayi baru lahir meningkat jika anak itu mempunyai ciri anatomi dan fisiologi yang cenderung kepada ini - tulang kranial tipis, dinding vaskular lemah, jahitan melebar antara tulang kranial, peraturan nada vaskular terganggu, sistem pembekuan darah yang belum matang (kekurangan vitamin K, hipoprothrombinemia).

Pelbagai jangkitan intrauterin yang mempengaruhi hati, sistem vaskular dan otak janin mempunyai kesan yang ketara. Jangkitan mycoplasma sangat berbahaya dalam hal ini. Faktor iatrogenik (akibat campur tangan perubatan) tidak dapat dikesampingkan - penjagaan bayi yang tidak betul dan terapi ubat tidak rasional dapat menyumbang kepada perkembangan hematoma serebrum..

Gejala hematoma pada kanak-kanak

Kursus klinikal hematoma serebrum pada bayi yang baru lahir dapat dibahagikan kepada peringkat: awal, timbul pada 7-10 hari pertama selepas kelahiran, pemulihan (dari 10 hari hingga satu setengah bulan) dan tahap akibat segera (setelah satu setengah bulan sejak lahir).

Gejala hematoma intrakranial bergantung pada tahap, lokasi dan jenis pendarahan

Gejala hematoma otak berbeza dan banyak bergantung pada lokasi dan ukuran tumpuan. Tanda-tanda klinikal pendarahan intrakranial yang paling biasa adalah:

  • Kemerosotan mendadak pada keadaan umum bayi dengan penambahan episod kemurungan dan keterlaluan sistem saraf pusat.
  • Tukar bayi yang menangis.
  • Bengkak di kawasan fontanelle yang besar, mungkin rasa tegang.
  • Gangguan autonomi: regurgitasi yang kerap, kembung perut, cirit-birit, atau sembelit, digabungkan dengan takikardia, pernafasan yang cepat dan peredaran periferal yang terganggu, disertai dengan hujung sejuk, kulit marmar di tangan dan kaki, hujung jari biru.
  • Pengurangan berat badan yang cepat.
  • Gangguan proses pemindahan haba.
  • Pergerakan mata yang tidak normal.
  • Pelbagai gangguan pergerakan.
  • Kejang.

Dengan pendarahan besar, sawan muncul

  • Gejala anemia progresif.
  • Perubahan dalam proses metabolik - asidosis, peningkatan kadar bilirubin dalam darah.
  • Kemasukan patologi somatik - radang paru-paru, sepsis, meningitis.

Penyetempatan lesi sangat penting dalam gejala hematoma serebrum. Dengan hematoma epidural dan subdural, terdapat peningkatan tahap tekanan intrakranial, pemampatan tisu otak di mana pusat peraturan terpenting berada, oleh itu, dalam kes ini, bayi yang baru lahir selalu mengalami muntah, kejang kejang, peningkatan ukuran kepala dan pembengkakan fontanel. Tanpa rawatan pembedahan yang cepat (penyingkiran hematoma), bayi mempunyai peluang hidup yang rendah.

Dalam kes pendarahan subarachnoid, kanak-kanak mengalami pernafasan cetek dengan episod berhenti, kontraksi jantung arrhythmic, juling, sawan, kelesuan, kelemahan otot, kesukaran untuk menghisap. Tingkah laku kanak-kanak itu sering gelisah, dia sukar tidur. Dengan rawatan yang tepat pada masanya, kemungkinan pemulihan sepenuhnya sangat tinggi.

Diagnostik dan rawatan hematoma serebrum

Diagnosis hematoma serebrum dibuat setelah pemeriksaan menyeluruh mengenai keadaan bayi yang baru lahir. Anamnesis obstetriknya dijumpai, pemeriksaan dilakukan oleh pakar neonatologi, pakar neurologi, pakar oftalmologi dan pakar bedah saraf. Pada kanak-kanak kecil, hematoma dapat didiagnosis menggunakan neurosonografi - pemeriksaan ultrasound otak melalui fontanelles terbuka. Di samping itu, CT atau MRI kepala boleh diresepkan..

Rawatan hematoma otak dalam kebanyakan kes dilakukan dengan kaedah pembedahan - penyingkiran darah terkumpul yang mendesak. Bergantung pada keadaan, aspirasi, tusukan, endoskopik atau pengekstrakan terbuka hematoma dilakukan. Rawatan tanpa pembedahan hanya boleh dilakukan sekiranya tidak ada simptom neurologi, bergantung kepada pemantauan keadaan anak dengan teliti. Selepas rawatan utama, tempoh pemulihan bermula - kanak-kanak ditunjukkan terapi senaman dan urut.

Ramalan

Prognosis untuk hematoma serebrum sangat bergantung pada tahap lesi, kelajuan dan ketepatan rawatan yang dilakukan dan kecukupan terapi pemulihan berikutnya. Tubuh anak mempunyai kemampuan kompensasi yang tinggi, jadi kemungkinan hidup penuh setelah penyingkiran hematoma tinggi, tidak termasuk tahap kerosakan yang teruk.

Akibat selepas penyakit itu boleh menjadi sangat jauh, menampakkan diri mereka berbulan-bulan dan bertahun-tahun selepas operasi. Anak mungkin mengalami hidrosefalus, cerebral palsy, epilepsi, hiperaktif, pelbagai gangguan pertuturan dan kelewatan perkembangan umum.

Akibat dari hematoma otak sangat pelbagai dan bergantung kepada banyak faktor.

Sebagai pencegahan perkembangan hematoma di otak, perjalanan kehamilan harus dipantau, perhatian khusus harus diberikan kepada pencegahan hipoksia janin.

Hematoma pada kepala bayi yang baru lahir selepas melahirkan: sebab, rawatan, komplikasi

Cephalohematoma adalah salah satu kecederaan kelahiran

Proses kelahiran adalah fisiologi, di mana bukan sahaja ibu, tetapi juga anak itu sendiri, secara aktif mengambil bahagian. Semasa melalui saluran kelahiran, bayi melakukan beberapa biomekanisme yang tidak mudah baginya. Ini diperlukan untuk kelahiran yang kurang trauma. Di samping itu, untuk tujuan yang sama, tulang tengkorak yang lembut di tempat jahitan bersentuhan, dan kadang-kadang bergerak di atas satu sama lain.

Keadaan ini ditentukan, dan bersama-sama dengan beberapa penyebab biasa, boleh menyebabkan hematoma.

Sijil perubatan

Hematoma pada kepala bayi yang baru lahir muncul kerana pecahnya saluran darah. Ini berlaku dengan latar belakang usaha yang dilakukan oleh anak semasa kelahiran. Hematoma adalah sejenis lebam. Ia datang dalam pelbagai saiz, dan muncul selepas kelahiran atau setelah beberapa hari. Doktor biasanya meyakinkan bahawa anomali seperti itu tidak memerlukan rawatan yang serius..

Setiap hari, benjolan dapat bertambah besar disebabkan oleh rahsia yang terkumpul di dalamnya. Proses ini ditangguhkan selama 5-7 hari. Pembentukan boleh muncul di mana-mana bahagian badan, tetapi biasanya berlaku di kepala.

Secara luaran, hematoma menyerupai bola. Sekiranya anda menekannya sedikit, ia akan bergulung sedikit. Ramai ibu merasa ngeri dengan keadaan ini, terutama ketika bola mencapai ukuran yang mengagumkan. Penyetempatan yang paling biasa adalah bahagian kepala, okiput, bahagian kepala.

Sebab utama

Hematoma pada kepala bayi yang baru lahir adalah kejadian yang agak jarang berlaku. Ia berlaku pada 1-2% kanak-kanak..

Selalunya, patologi terbentuk kerana dua sebab. Pertama, kepala diperah semasa bersalin. Tulang tengkorak bayi agak lentur, ia terbahagi antara dua fontanelles. Ini membolehkan kepala berubah bentuk melalui saluran kelahiran yang sempit. Kanak-kanak itu benar-benar mendorong jalannya. Oleh itu, kepala dimampatkan. Dalam kebanyakan kes, akibat yang serius tidak diperhatikan, tetapi kadang-kadang hematoma terbentuk.

Sebab kedua adalah perbezaan tekanan pada rahim dan dunia luar. Proses kelahiran adalah keadaan tertekan bagi tubuh anak. Dengan penurunan tekanan yang terlalu tajam atau tinggi, kapal tidak selalu tahan. Keadaan ini mungkin berlaku dengan bahagian caesar dan pengekstrakan vakum. Dalam kes pertama, kanak-kanak itu mendapati dirinya berada di persekitaran luaran dengan cepat, dan dalam kes kedua, penurunan tekanan mempengaruhi dirinya.

Sejumlah faktor juga menyumbang kepada kemunculan hematoma pada kepala bayi yang baru lahir:

  • buah besar;
  • pelvis sempit pada wanita yang bersalin;
  • kekurangan air;
  • aktiviti buruh yang lemah;
  • tali pusat pendek.

Peranan penting dalam isu ini dimainkan oleh keadaan organisma ibu hamil. Kemungkinan penampilan hematoma meningkat sekiranya seorang wanita menyalahgunakan alkohol semasa mengandung dan tidak melepaskan tabiat buruk.

Pemerhatian dan rawatan hematoma kelahiran di kepala bayi yang baru lahir

Lebam secara beransur-ansur hilang dengan sendirinya. Selalunya, ia hilang sepenuhnya setelah sepuluh hari. Penting untuk mempertimbangkan ukuran hematoma. Formasi besar mengambil masa lebih lama untuk larut.

Sekiranya kanak-kanak itu tidak menunjukkan keprihatinan dan tumornya akan larut secara beransur-ansur, maka rawatan itu tidak berlaku. Untuk mengecualikan kemungkinan komplikasi, anak itu menjalani imbasan ultrasound, dan kadang-kadang MRI otak.

Sekiranya pendidikan tidak menyimpang dengan sendirinya untuk jangka masa yang panjang, ia mesti dipacu keluar. Sekiranya hematoma dibiarkan tanpa pengawasan, ia boleh menyebabkan suppuration, dan kemudian menjadi osifikasi. Ini akan merosakkan kepala bayi..

Pembuangan darah dari hematoma dilakukan dengan menggunakan dua jarum. Satu digunakan untuk mengepam darah, yang lain untuk menahan tekanan.

Prosedurnya mudah dan tidak mendatangkan bahaya kepada anak. Kesannya segera. Selepas prosedur, kanak-kanak mula berkelakuan lebih aktif dan meriah.

Setelah membuang kandungan formasi, anak harus tetap berada di bawah pengawasan pakar neurologi. Sekiranya bayi mengalami pembekuan darah yang lemah, sediaan kalsium glukonat dan vitamin K diberikan kepadanya.

Penting untuk menyusukan bayi sepanjang tempoh pemulihan. Ini akan membantu anda pulih lebih cepat..

Varieti patologi

Selepas melahirkan, cephalohematoma paling kerap berlaku di kepala bayi yang baru lahir. Ia dicirikan oleh pengumpulan cecair antara tulang kranial dan tisu sekitarnya. Sekiranya benjolan kecil, larut dengan sendirinya dalam 1-2 minggu. Biasanya, tidak diperlukan campur tangan perubatan utama. Anak berasa baik dan berkembang sepenuhnya.

Hematoma intraserebral pada kepala bayi yang baru lahir lebih jarang berlaku. Setelah melahirkan, kanak-kanak tersebut segera diberi rawatan. Bagaimanapun, neoplasma disebabkan oleh kemasukan darah terus ke otak. Hematoma subdural berkembang pada bayi yang lemah kesihatannya atau selepas kelahiran yang sukar. Ia adalah kumpulan darah di bawah lapisan otak. Ia dirawat dengan suntikan dengan ubat yang dipilih oleh doktor.

Bahaya yang paling besar adalah hematoma epidural. Neoplasma adalah akibat pecahnya saluran darah antara tengkorak dan lapisan otak. Setelah dikesan, bayi yang baru lahir segera menjalani pembedahan. Mengabaikan masalah boleh mengorbankan nyawa anak.

Pengelasan

Cephalohematoma dikelaskan kepada tiga gred, bergantung pada diameternya:

  1. Tidak lebih daripada 4 cm.
  2. 4.1 hingga 8 cm.
  3. Lebih daripada 8 cm.

Cephalohematoma boleh digabungkan dengan kecederaan lain akibat kelahiran anak, iaitu, dengan patah tulang tengkorak, pendarahan ke ruang subdural dengan pembentukan hematoma subdural, pendarahan ke dalam bahan otak, edema serebrum. Patologi mungkin disertai oleh gejala neurologi fokal dan serebrum.

Kawasan penyetempatan cephalohematoma:

  • parietal;
  • frontal;
  • oksipital;
  • temporal.

Ciri visual

Untuk menentukan kehadiran hematoma postpartum di kepala bayi yang baru lahir, gejala yang jelas memungkinkan:

  • kehadiran sedikit pembengkakan, ketika palpasi cairan itu dirasakan;
  • kepala tidak simetri;
  • pendarahan kecil, dimanifestasikan sebagai titik merah;
  • warna kulit kebiruan;
  • kesakitan teruk semasa menekan neoplasma;
  • mengantuk dan kelesuan pada kanak-kanak.

Cukup untuk melihat foto hematoma kepala pada bayi yang baru lahir untuk menentukan kehadiran patologi dengan betul. Namun, ini sama sekali tidak bermaksud bahawa rawatan perubatan harus diabaikan. Sekiranya anda mengesyaki neoplasma, anda harus berjumpa doktor.

Ramalan

Dengan hematoma kepala bayi, mungkin untuk menentukan sama ada ia berbahaya hanya melalui pemeriksaan khusus kanak-kanak. Untuk ini, bayi yang baru lahir ditempatkan di mesin MRI, di mana keadaan tengkorak dan otak dinilai..

Sebilangan besar pesakit mempunyai prognosis yang baik. Komplikasi biasanya timbul apabila tidak dirawat.

Kaedah diagnostik

Hematoma selepas melahirkan akan hilang dalam masa 10-14 hari. Walau bagaimanapun, tempoh ini bersyarat dan bergantung kepada keadaan anak, ukuran pendarahan subkutan. Penyerapan diri, di mana bayi tidak merasa sakit, dianggap sebagai hasil yang baik. Sekiranya proses ini ditangguhkan, anda perlu melawat pakar pediatrik. Dalam kes-kes yang sangat serius, mungkin diperlukan perundingan dengan pakar neurologi.

Sekiranya timbul komplikasi, mana-mana pakar ini harus menghantar anak untuk menjalani pemeriksaan menyeluruh. Ia terdiri daripada aktiviti berikut:

  • diagnostik ultrasound;
  • radiografi;
  • CT atau MRI kepala.

Setelah mendapat keputusan pemeriksaan, doktor memilih terapi.

Bagaimana membezakan tumor kelahiran dari cephalohematoma

Ini adalah dua komplikasi kelahiran yang berbeza yang mesti dibezakan antara satu sama lain. Pembengkakan kelahiran adalah pembengkakan biasa pada tisu subkutan bayi, yang boleh terjadi ketika melewati saluran kelahiran. Sebagai peraturan, rawatan untuk bayi yang baru lahir tidak diperlukan dan bengkak hilang dengan sendirinya dalam 2-3 hari. Apa itu cephalohematoma telah dibincangkan di atas.

Komplikasi dapat dibezakan dengan ciri-ciri berikut:

TandaCephalohematomaTumor kelahiran
LokasiMengikuti garis besar tulang atau terhad pada kawasannyaTumor kelahiran boleh merangkumi kawasan beberapa tulang
KetekalanLembut dan elastik"Doh"
SempadanCephalohematoma dibatasi oleh kusyen padat - penebalan periosteumTumor generik tidak mempunyai sempadan yang jelas
Tempoh prosesDari seminggu hingga beberapa bulanSehingga 2-3 hari

Rawatan yang diperlukan

Rawatan hematoma pada bayi yang baru lahir di kepala dipilih dengan mengambil kira gambaran klinikal umum, ukuran neoplasma dan keadaan anak. Kadang kala terapi dimulakan sebaik sahaja bayi dilahirkan. Keputusan ini disebabkan oleh ukuran besar hematoma, kehadiran kekotoran nanah dan sindrom kesakitan yang teruk. Di tengah formasi, doktor membuat sayatan dan mengeluarkannya. Dalam tempoh selepas operasi, disyorkan untuk merawat kawasan yang terjejas dengan salap khas..

Sekiranya hematoma tidak hilang dengan sendirinya, tetapi tidak menyebabkan ketidakselesaan kepada kanak-kanak, operasi sederhana ditetapkan. Semasa satu prosedur, doktor membuang darah yang terkumpul, dan yang kedua mengambil langkah-langkah untuk mencegah pembentukan tekanan negatif di rongga. Semua manipulasi sama sekali tidak menyakitkan. Selepas operasi, ibu bapa juga harus merawat kawasan yang terkena dengan ubat-ubatan untuk mencegah keradangan di rumah..

Dalam beberapa hari selepas rawatan, kesejahteraan bayi bertambah baik. Dia menjadi lebih ceria dan aktif.

Hematoma purulen: apa yang perlu dilakukan?

Sekiranya hematoma mula memburuk, anak itu dipindahkan ke bahagian pembedahan hospital wilayah kanak-kanak, di mana dia harus tinggal sekurang-kurangnya 1 bulan. Rawatan dalam kes ini selalu dilakukan secara pembedahan. Doktor membuka luka, menguras tumor, menghilangkan nanah dan gumpalan darah, dan kemudian menggunakan pembalut dengan antiseptik. Untuk mengelakkan proses keradangan dan komplikasi teruk, kanak-kanak diberi antibiotik. Biasanya ini adalah ubat dari siri penisilin dalam bentuk suntikan intramuskular berdasarkan amoksisilin atau ampisilin. Sekiranya proses purulen disertai dengan peningkatan suhu, kemerosotan kesihatan yang kuat atau mabuk yang teruk, agen dari kumpulan cephalosporin dapat digunakan, misalnya, Ceftriaxone.

Rawatan antibiotik memerlukan masa 7 hingga 10 hari. Untuk memulihkan imuniti dan mencegah dysbiosis usus, doktor boleh menetapkan prebiotik, misalnya, "Linex", tetapi dosnya, serta jangka masa penggunaan, harus dipilih hanya oleh pakar, dengan mengambil kira keadaan umum bayi. Selepas keluar dari hospital, kanak-kanak itu didaftarkan dengan pakar bedah pediatrik dan pakar neurologi dan dipantau di tempat kediaman.

Ubat linex untuk kanak-kanak

Akibat patologi

Doktor memberi jaminan kepada ibu bapa bahawa hematoma kelahiran kecil, yang dapat diselesaikan sendiri, tidak mengancam kesihatan dan perkembangan anak. Dalam kes ini, tidak ada alasan untuk risau..

Bahaya terbesar ditimbulkan oleh hematoma besar di kepala bayi yang baru lahir selepas melahirkan. Akibat dari neoplasma mempengaruhi perkembangannya. Anak seperti:

  • terdapat masalah dengan pengambilan makanan: regurgitasi yang kerap, keengganan untuk menyusui;
  • peningkatan kegembiraan, menggeletar anggota badan;
  • gangguan pencernaan: kolik, penyumbatan usus;
  • tidur gelisah, pelanggaran irama biologi;
  • penurunan nada otot: kepala dilemparkan ke belakang atau ke sisi;
  • peningkatan koyakan.

Darah yang terkumpul di hematoma dapat menyebabkan peningkatan kadar bilirubin. Akibatnya, anak itu mengalami penyakit kuning fisiologi. Penyakit ini boleh ditangguhkan dan berubah menjadi bentuk patologi. Pada bayi dengan hematoma ossified, kelengkungan tengkorak sering diperhatikan. Sekiranya rawatan diabaikan, maka akan sukar untuk memperbaiki kecacatan ini..

Kehadiran neoplasma besar sering menyebabkan patologi serebrum, fizikal dan mental. Agar tidak menghadapi akibat hematoma yang disenaraikan pada bayi yang baru lahir di kepala, penting untuk segera berjumpa doktor dan mengikuti semua cadangannya..

Gejala apa yang boleh digunakan untuk menentukan pendarahan

Keterukan gejala pendarahan serebrum berbeza-beza, ada yang mungkin muncul pada jam pertama selepas kelahiran, yang lain memerlukan masa. Dengan hematoma subdural, keadaan bayi baru lahir bertambah buruk secara beransur-ansur. Kanak-kanak itu lesu, kulit menjadi pucat. Bayi yang baru lahir berhenti menghisap dan menelan, pembengkakan dan kejang fontanelle mungkin bermula.

Dengan pendarahan subarachnoid, anak meludah setelah makan, kadang-kadang muntah berlaku di air pancut. Tanda-tanda peningkatan tekanan intrakranial muncul: perbezaan jahitan kranial, fontanelle tegang atau menonjol. Gejala berikut diperhatikan:

  • membuang kepala ke belakang, kegelisahan dan tangisan anak ketika cuba menekuk kepala;
  • menggeletar anggota badan;
  • strabismus;
  • kekejangan otot muka dan anggota badan;

Gejala boleh berlanjutan selama beberapa minggu, dan ibu bapa perlu berjumpa doktor seawal mungkin untuk mengelakkan komplikasi serius. Kanak-kanak seperti itu pada masa akan datang mungkin mengalami keterbelakangan mental, sawan.

Pendarahan ke dalam ventrikel otak menampakkan diri dengan pelbagai tahap. Dalam perjalanan akut, refleks menghisap dan menelan hilang pada anak dalam beberapa minit / hari, anak hilang kesedaran, dan mungkin berhenti bernafas. Kanak-kanak itu demam, sawan mungkin timbul.

Kursus pendarahan intraventrikular subakut lebih mudah ditoleransi.

Ia tidak dicirikan oleh kejang, tetapi mungkin ada kelentit, lemah menghisap, kelesuan anak.

Gabungan beberapa jenis pendarahan mungkin berlaku pada bayi pramatang. Biasanya mereka didiagnosis sudah berada di hospital. Tetapi ibu bapa perlu memantau keadaan bayi dengan teliti agar tidak terlepas dari gejala berbahaya..

Kami juga mengesyorkan membaca: penyakit notte pada kanak-kanak

Hematoma di otak - pengumpulan darah patologi di otak dengan pembentukan rongga, akibat trauma, serangan otak, sepsis, di hadapan proses neurologi yang teruk, yang dicirikan oleh perubahan ukuran murid, sakit kepala, muntah, sawan..

Petunjuk berguna

Setelah mengesan kecacatan kelahiran pada bayi, ibu bapa tidak boleh panik. Jenis hematoma berbahaya sangat jarang berlaku. Anda perlu menjalani pemeriksaan dan mengikuti cadangan doktor. Dalam kebanyakan kes, terapi khusus tidak diperlukan. Apa yang diperlukan daripada ibu bapa adalah untuk memantau keadaan bayi dan melaporkan jika terdapat gejala yang membimbangkan. Dilarang keras membuang benjolan di kepala sendiri..

Anda harus menahan diri dari penyakit pergerakan anak sebelum tidur. Ia juga tidak bernilai menyentuh kepala lagi. Lagipun, patologi ketika ditekan sering disertai dengan rasa sakit. Penting untuk memberi rehat sepenuhnya kepada bayi anda. Pediatrik menasihatkan untuk meneruskan penyusuan selama mungkin. Pendekatan ini membolehkan anda mempercepat proses penyembuhan dan mengurangkan kemungkinan komplikasi..

Pemerhatian

Sekiranya tiada gejala yang dijelaskan sebelumnya dan bentuk hematoma berbahaya dalam seminggu selepas melahirkan, pemantauan dinamik keadaan kepala bayi dilakukan. Dalam tempoh ini, doktor menilai perubahan yang berlaku dengan tumor. Biasanya, neoplasma akan sembuh sendiri dalam masa dua minggu..

Untuk mengecualikan kemungkinan mengembangkan hematoma yang mengancam nyawa, anak diperiksa menggunakan mesin MRI dan ultrasound. Sekiranya perlu, tusukan diresepkan, di mana cecair dikeluarkan.

Kaedah pencegahan

Tidak ada langkah-langkah khusus untuk pencegahan hematoma generik pada kepala bayi yang baru lahir. Walau bagaimanapun, bakal ibu bapa dapat membantu janin berkembang sepenuhnya. Untuk melakukan ini, seorang wanita harus makan dengan betul, mengelakkan situasi tertekan, menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah. Pendekatan ini meminimumkan risiko kelahiran pramatang dan kelainan perkembangan bayi. Tidak mungkin mengubah ukuran saluran kelahiran. Sekiranya hematoma wujud selepas bayi dilahirkan, dapatkan rawatan perubatan. Hanya dalam kes ini, akibat yang tidak diingini dapat dielakkan..

Hematoma di kepala bayi yang baru lahir selepas melahirkan anak

Setiap ibu menantikan kelahiran bayi, sentiasa memikirkan bagaimana kelahirannya. Bersalin adalah proses semula jadi, tetapi dalam beberapa kes, kegagalan tertentu berlaku yang memberi kesan negatif kepada tubuh ibu dan anaknya. Komplikasi yang tidak menyenangkan adalah hematoma pada kepala bayi yang baru lahir.

Varieti, ciri dan penampilan

Hematoma adalah pendarahan akibat kerosakan mekanikal pada saluran darah. Terdapat banyak sebab mengapa ia dapat muncul, mereka boleh dibahagikan secara bersyarat kepada dua kumpulan:

  • faktor utama kemunculan
  • faktor yang meningkatkan kemungkinan pembentukan hematoma.

Hematoma boleh terbentuk di mana-mana bahagian badan, tetapi selalunya ia muncul di kepala. Jangan marah lebih awal, kerana fenomena ini dapat dibalikkan, hanya penting untuk menentukan sebab mengapa ia timbul.

Hematoma, bergantung kepada penyebab kejadiannya, mempunyai varieti, serta perbezaan penampilan:

  1. Cephalohematoma, pengumpulan darah antara periosteum dan tulang tengkorak. Ini adalah patologi yang paling biasa dan dilokalisasi terutamanya di kawasan parietal, oksipital dan temporal. Ukurannya bervariasi dari 2-20 cm. Dengan mempertimbangkan fakta bahawa pembekuan darah sangat rendah pada bayi baru lahir pada hari-hari pertama kehidupan, hematoma dapat bertambah secara beransur-ansur, tetapi, sebagai peraturan, pada 2-3 minggu ia mulai larut, dan setelah mencapai usia dua bulan hilang sepenuhnya. Cephalohematoma tidak mengotorkan kulit, tidak menyebabkan kesakitan atau ketidakselesaan.
  2. Subaponeurotic, pendarahan di bawah dura mater. Fenomena ini agak jarang berlaku dan biasanya muncul setelah penggunaan forceps obstetrik atau pengekstrak vakum. Hematoma jenis ini tidak mempunyai lokalisasi di bawah tulang khas. Secara luaran, ia menyerupai formasi seperti kantung yang direndam dalam darah. Dengan syarat hematoma kecil, ia akan sembuh dengan sendirinya, tetapi dengan dimensi yang besar, intervensi pembedahan biasanya digunakan.
  3. Intracerebral - adalah komplikasi serius semasa melahirkan dan dicirikan oleh penembusan darah ke otak. Ia tidak mengotorkan kulit, tetapi spesies ini dicirikan oleh tanda-tanda neurologi, seperti sawan, apnea, dan lain-lain. Sekiranya pembentukan sedemikian berlaku, rawatan perubatan kecemasan diperlukan.
  4. Subdural, pengumpulan darah antara membran keras dan arachnoid, yang merupakan salah satu daripada tiga membran yang menutupi otak. Mempunyai kemunculan lebam dan dimanifestasikan oleh gangguan peredaran darah, seperti kulit pucat, kelesuan dan gangguan refleks.
  5. Epidural, pendarahan antara dura mater dan tengkorak. Ini adalah komplikasi serius yang memerlukan perawatan segera, kerana spesies ini dapat mengancam nyawa seorang anak. Ia menampakkan dirinya sebagai tumor di kawasan temporal dan parietal.

Penyebab hematoma di kepala bayi yang baru lahir

Terdapat dua penyebab utama hematoma, iaitu:

  1. Semasa laluan anak melalui saluran kelahiran, kepala dimampatkan.
  2. Tekanan melonjak pada anak semasa kelahiran.

Terdapat juga sebab yang boleh mempengaruhi pembentukan pendarahan:

  1. Pramatang.
  2. Lumen saluran kelahiran sudah seukuran kepala bayi.
  3. Menjalankan pengekstrakan vakum.
  4. Saiz buahnya terlalu besar.
  5. Bahagian caesar.

Ciri diagnosis dan gambaran klinikal

Sebagai peraturan, hematoma didiagnosis pada hari pertama kelahiran bayi. Mereka biasanya hilang sendiri, dengan syarat tidak menjadi tanda penyakit otak yang teruk dan tidak memerlukan rawatan. Diagnosis yang tepat dapat dibuat dan penyebab kejadiannya dapat diketahui seawal 3-4 hari, kerana kerana pembekuan darah rendah, tumor bertambah besar.

Pemeriksaan dilakukan oleh pakar neurologi, yang dapat menetapkan diagnostik ultrasound untuk menentukan jenis hematoma dengan tepat. Dalam beberapa kes, CT diresepkan, yang membolehkan anda melihat dengan lebih terperinci lokasi penyetempatan, serta mengecualikan patah tulang tengkorak. Ujian darah umum diambil untuk menentukan faktor pembekuan.

Angiografi otak atau angiografi resonans magnetik dapat ditunjukkan untuk mendiagnosis gangguan vaskular..

Rawatan hematoma kepala pada bayi baru lahir

Untuk rawatan hematoma, ubat-ubatan diresepkan yang meningkatkan pembekuan darah untuk menghilangkan pendarahan. Sekiranya hematoma tidak sembuh sendiri, tetapi bertambah besar, campur tangan pembedahan, aspirasi dan tusukan dilakukan.

Aspirasi melibatkan pengenalan jarum khas, salah satunya mengeluarkan isi, dan yang kedua menghasilkan tahap tekanan yang betul di rongga yang dilepaskan.

Tusukan dilakukan menggunakan jarum sekali pakai yang paling nipis, yang dimasukkan ke dalam periosteum. Oleh itu, cecair dipam keluar. Selepas itu, pembalut steril digunakan, yang mempunyai kesan memerah. Ini diperlukan untuk mencegah pembentukan semula hematoma dan mengecualikan penembusan jangkitan..

Akibat hematoma pada bayi yang baru lahir di kepala

Akibat hematoma adalah banyak. Berikut adalah senarai yang paling kerap didiagnosis:

  1. Kerana penembusan jangkitan, hematoma suppuration adalah mungkin..
  2. Pembentukan semula tengkorak.
  3. Bekalan darah yang tidak betul ke korteks serebrum.
  4. Kelaparan oksigen otak.
  5. Gangguan perkembangan fizikal dan intelektual.
  6. Menurunkan tahap hemoglobin darah.
  7. Amat jarang berlaku, perkembangan cerebral palsy adalah mungkin.
  8. Hepatitis.
  9. Pengesahan tisu tulang.

Hematoma pada bayi yang baru lahir selalu menakutkan, tetapi penting untuk memahami bahawa ia boleh dibalikkan. Walaupun dengan pembedahan, kemungkinan komplikasi sangat rendah. Untuk pencegahan, anda mesti diperhatikan oleh doktor semasa mengandung dan cuba mengecualikan faktor yang menyebabkan hipoksia janin.

Penting dalam situasi ini untuk tidak mengubati sendiri, iaitu tidak menggunakan ubat dan salap yang disarankan oleh orang yang tidak mendapat pendidikan perubatan.

Anda tidak boleh berhenti menyusu, walaupun sukar bagi anak, kerana susu ibu, kaya dengan semua yang diperlukan untuk perkembangan anak, menguatkan sistem imun dan membantu penyerapan semula hematoma. Faktor penting ialah ketenangan ibu, kerana bayi merasa tidak selesa. Dengan diagnosis tepat pada masanya, penunjukan rawatan yang betul dan pematuhan semua preskripsi doktor, hematoma cepat hilang tanpa meninggalkan jejak kehadirannya.

Hematoma di kepala bayi yang baru lahir selepas melahirkan anak

Kelahiran anak adalah proses fisiologi, keselamatannya dan risiko minimum kecederaan pada bayi dijaga secara semula jadi. Dalam kebanyakan kes, bayi dilahirkan dengan sihat, tetapi terdapat banyak faktor, yang menyebabkannya menyebabkan kerosakan. Salah satu kecederaan yang paling biasa adalah hematoma semasa melahirkan anak di kepala anak..

Apa itu hematoma dan bagaimana ia muncul

Hematoma pada bayi yang baru lahir adalah sejenis lebam pada tisu yang terbentuk akibat pecahnya saluran darah. Pembentukan seperti itu boleh muncul di mana-mana bahagian badan, tetapi paling sering diperhatikan di kepala..

Mengapa pendarahan seperti itu berlaku? Ketika bayi bergerak di sepanjang saluran kelahiran, kepalanya mengalami banyak perubahan. Seiring dengan keanjalan tisu yang tinggi semasa pergerakan anak di sepanjang saluran kelahiran ibu, kerapuhan pecah intrakranial kapal besar dan kapilari kecil. Ini disebabkan oleh pecahnya bahawa hematoma muncul di kepala bayi yang baru lahir setelah melahirkan..

Mengapa hematoma berkembang di kepala bayi?

Dalam bidang perubatan, terdapat dua sebab utama pembentukan hematoma pada anak yang baru lahir:

  • memerah bahagian tubuh bayi dan, khususnya, kepala semasa melalui saluran kelahiran. Janin di rahim ibu terletak di kepala ke bawah dan ia membuka jalan ke jalan keluar dengannya. Pada tengkorak kanak-kanak yang masih belum matang, tulangnya sangat lentur. Apabila tengkorak dimampatkan semasa bersalin, lebam muncul di bahagian belakang kepala atau di bahagian atas kepala;
  • perubahan tekanan darah yang tajam dalam tubuh anak semasa peralihannya dari rahim ibu ke persekitaran luaran. Kelahiran adalah sejenis tekanan untuk bayi. Tidak setiap bayi mengalami tekanan mendadak yang menahan dinding saluran darah. Akibatnya, mereka pecah dan hematoma terbentuk di kepala bayi..

Walaupun hematoma generik di kepala bayi baru lahir sangat biasa, ia tidak terbentuk pada semua orang. Faktor-faktor yang meningkatkan risiko kecederaan tersebut termasuk:

  • terlalu lama tinggal bayi dalam kandungan atau kelahiran pramatang;
  • jeda panjang antara kelahiran anak dan pembuangan air;
  • tulang sempit pelvis kecil pada ibu atau kepala besar anak;
  • lokasi yang tidak normal di saluran kelahiran bayi;
  • buruh cepat kerana rangsangan dadah;
  • penyingkiran janin yang tidak betul semasa pembedahan caesar;
  • penggunaan anestesia epidural untuk ibu semasa melahirkan anak;
  • pengekstrakan anak dengan pengekstrakan vakum.

Selain itu, terdapat banyak sebab lain yang menyebabkan hematoma terbentuk di kepala anak. Oleh itu, untuk menentukan dan tepat pada masanya mencegah kemungkinan risiko walaupun pada peringkat awal kehamilan, ibu mengandung perlu menghubungi pakar di klinik antenatal.

Apa itu hematoma

Agak sukar untuk menentukan hematoma sejurus selepas kelahiran bayi. Ini dijelaskan oleh adanya edema generik di kepala. Hanya apabila tumor keluar (biasanya tempoh ini adalah 1-3 hari), pakar pediatrik dapat menyatakan dengan tepat sama ada terdapat kesan pendarahan intrakranial atau tidak.

Bergantung pada tempat penyetempatan dan jenisnya, akibatnya setelah hematoma pada kepala bayi yang baru lahir boleh berbeza.

Cephalohematoma

Formasi sedemikian didiagnosis dengan pecahnya saluran darah dan pengumpulan darah antara tulang kepala dan periosteum. Cephalohematoma tidak merebak di luar tulang tengkorak dan tidak menyebabkan perubahan warna kulit atau sensasi yang menyakitkan.

Bergantung pada bagaimana hematoma jenis ini berkembang semasa melahirkan pada bayi yang baru lahir, akibatnya mungkin berbeza:

  • dengan pembekuan darah rendah pada hari-hari pertama, ukurannya dapat meningkat dengan cepat, dan setelah 9-10 hari berlalu secara spontan. Bergantung pada ukuran formasi, ia hilang sepenuhnya dalam jangka masa dari 2 minggu hingga dua bulan. Selama ini, bayi mesti berada di bawah pengawasan doktor;
  • jika hematoma anak yang baru lahir lebih dari 6 cm dan ukurannya sama sekali tidak menurun dalam dua minggu, maka pada hari ke-14 sejak bayi dilahirkan, doktor menetapkan tusukan cephalohematoma;
  • jika jangkitan bakteria berlaku melalui luka dan lecet, reput tisu periosteal adalah mungkin. Apabila mustahil untuk menghilangkan proses tersebut dengan rawatan konservatif, cephalohematoma mesti segera dikeluarkan.

Penting untuk mengetahui! Sekiranya hematoma kepala pada bayi muncul sebagai akibat penyakit intrauterin atau keturunan, maka operasi untuk membuangnya harus segera dilakukan..

Rawatan cephalohematoma dilakukan seperti berikut:

  • jika pendarahan bersaiz kecil, maka rawatan khas tidak diperlukan. Sekiranya perlu, doktor boleh menetapkan pengambilan kalsium dan vitamin K;
  • dengan hematoma besar, cecair terkumpul dipam keluar. Untuk melakukan ini, gunakan dua jarum, salah satunya digunakan untuk menguras kandungannya, dan yang kedua menormalkan tekanan intrakranial. Prosedur sedemikian selamat untuk kanak-kanak..

Seorang kanak-kanak dengan cephalohematoma tidak boleh diangkat, digoyang atau digoncang dengan tajam. Mengingat apa itu hematoma pada anak yang baru lahir dan kemungkinan akibat negatifnya, sehingga hilang sepenuhnya, bayi mesti berada di bawah pengawasan doktor.

Hematoma epidural

Pembentukan seperti itu timbul kerana pecahnya kapal yang terletak di antara meninges dan tulang kranial. Sekiranya hematoma epidural didiagnosis pada bayi yang baru lahir selepas melahirkan anak, akibatnya agak berbahaya. Setelah 5-7 jam, mampatan yang ketara mungkin berlaku pada tisu otak, akibatnya keadaan bayi cepat merosot.

Dalam bentuk, formasi jenis epidural mirip dengan lensa berdiameter 3-8 cm. Terdapat tiga bentuk keparahan:

  1. Mudah apabila kurang daripada 100 ml adalah jumlah darah.
  2. Rata-rata. Sehingga 150 ml darah terkumpul.
  3. Berat. Kerana pendarahan, hematoma mengandungi 200 ml cecair atau lebih.

Nota! Akibat dari pembentukan sedemikian agak serius. Sekiranya rawatan perubatan tidak tepat pada masanya, risiko kematian adalah tinggi..

Adalah mungkin untuk menentukan pembentukan epidera dengan tanda-tanda berikut:

  • dari sisi pendarahan, pengembangan pupil mata dapat dilihat;
  • kesan "murid mengembara" diperhatikan, sementara ia sama sekali tidak bertindak balas terhadap cahaya;
  • kepala bayi condong ke belakang, terdapat kekakuan otot di bahagian oksipitalnya;
  • kerapuhan sawan dengan serangan mati lemas;
  • peningkatan tekanan intrakranial dan tekanan darah rendah;
  • kehilangan kesedaran, muntah dan koma.

Gejala secara berkala meningkat dan berkurang bergantung kepada keparahan kecederaan. Bagaimana dan bagaimana hematoma dirawat pada bayi baru lahir? Sekiranya tisu otak bayi tidak terlantar, tidak ada gangguan neurologi dan ukuran formasi adalah minimum, maka rawatan konservatif cukup untuk menghilangkannya, yang jangka waktu 10-14 hari.

Apabila hematoma di kepala bayi yang baru lahir tidak hilang dan lebam tidak berkurang, maka ia dikeluarkan dengan kaedah operasi. Dengan isipadu cecair hingga 50 ml, tusukan dilakukan dengan jarum nipis. Sekiranya terdapat lebih banyak cecair di rongga, maka melalui tingkap yang dibuat khas, ia akan dibersihkan dari darah dan gumpalan. Ini diperlukan untuk mengelakkan komplikasi dan pembentukan edema serebrum..

Hematoma subdural

Dengan pecahnya saluran darah di antara kulit tengkorak yang lembut dan keras, hematoma terbentuk di kepala setelah melahirkan pada bayi yang baru lahir, yang disebut subdural.

Dari segi keparahan, pendarahan seperti itu:

  • tajam. Sejurus selepas kelahiran bayi, patologi pendarahan vena dapat dilihat;
  • subakut. Dalam 2-4 jam, penyimpangan neurologi diperhatikan;
  • kronik. Untuk jangka masa yang cukup lama, hematoma kepala seperti itu tetap tidak dapat dilihat semasa melahirkan, akibat dan gejalanya muncul 6-30 hari selepas bayi dilahirkan.

Bergantung pada tahap tekanan pada otak, kelajuan dan besarnya lebam, gejala pembentukan patologi subdural boleh berbeza:

  • murid berbeza dari segi saiz di antara mereka;
  • bola mata kelihatan terpesong ke sebelah;
  • tidak ada reaksi terhadap cahaya;
  • muntah berlaku, fungsi pernafasan terganggu;
  • keterlaluan psikomotor diperhatikan;
  • kepala tidak berpusing ke arah pendarahan;
  • takikardia dan sawan;
  • koma.

Sekiranya hematoma subdural pada bayi yang baru lahir di kepala tidak diperhatikan tepat pada masanya, akibatnya boleh membawa maut.

Tugas utama pendarahan yang meluas adalah menghentikan dan membuang darah secepat mungkin. Patologi kronik dirawat secara konservatif. Untuk melakukan ini, gunakan ubat dengan kesan hemostatik, analgesik, dekongestan, serta diuretik dan nootropik.

Hematoma intraserebral

Pendarahan intraserebral menyebabkan kerosakan pada sel-sel saraf dan boleh memecahkan sepenuhnya atau sebahagian ligamen neuromuskular. Selalunya hematoma kepala jenis ini pada bayi yang baru lahir semasa melahirkan muncul dengan dua atau lebih lebam.

Akibat langsung tidak menjadi ciri setiap hematoma. Sekiranya patologi tidak dikesan di hospital bersalin, maka di rumah dapat diketahui oleh gejala berikut:

  • peningkatan tindak balas bayi yang berlebihan atau kelesuan berlebihan;
  • tangisan berterusan;
  • regurgitasi berterusan dan kurang selera makan atau kekurangan;
  • tidur nyenyak atau insomnia yang teruk;
  • ubah bentuk kepala;
  • melemparkan kembali ke sisi kepala, gemetar di kaki dan lengan, memusingkan dagu;
  • arah ke sisi bola mata;
  • merobek;
  • irama pernafasan yang terganggu;
  • pucat tidak normal atau kekuningan pada kulit dan membran mukus mata.

Sekiranya anda melihat dua gejala yang disenaraikan di atas pada anak anda, anda harus segera berjumpa doktor untuk menentukan diagnosisnya. Apabila tiga atau lebih tanda diperhatikan, maka kebarangkalian adanya pendarahan laten intrakranial adalah maksimum..

Apabila hematoma muncul di kepala kerana pendarahan intrakranial, kemudian menggunakan ultrasound untuk mengesannya, walaupun mungkin, kaedah ini tidak akan menunjukkan maklumat mengenai ukuran dan struktur tisu. Data yang tepat dapat diperoleh hanya dengan kajian CT dan MRI.

Sekiranya, menurut hasil ujian darah, terdapat lebihan platelet di dalamnya, maka anak tersebut dirujuk ke pakar bedah untuk menghilangkan hematoma.

Adakah hematoma berbahaya dan berapa banyak

Apabila berhadapan dengan pembentukan patologi pada anak akibat pendarahan, ibu bapa tertanya-tanya apakah hematoma di kepala bayi berbahaya dan apa yang harus dilakukan dalam situasi seperti itu.

Perlu difahami bahawa sebarang pembentukan yang tidak normal dapat mendatangkan bahaya kepada bayi baru lahir. Bagi hematoma, setiap jenisnya boleh menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki pada anak..

Apa jenis pendarahan yang berlainan dengan lebih terperinci ditunjukkan dalam jadual.

Jenis hematomaAkibat berbahaya
Cephalohematoma
  • Deformasi tulang kranial, akibatnya kepala bayi memperoleh bentuk jelek yang tidak teratur
  • Anemia dan hipoksia tisu otak berlaku kerana kehilangan darah
  • Sekiranya darah masuk ke tisu penghubung yang berdekatan, penyakit kuning mungkin berkembang
  • Hematoma beroksidasi dan benjolan terbentuk di kepala bayi
  • Dengan suppuration, keracunan darah mungkin berlaku
Epidural dan subdural
  • Kerana tekanan otak, bayi mengalami hipoksia dan anemia.
  • Proses perkembangan fisiologi dan mental terganggu dan perlahan-lahan perlahan
  • Kerosakan sistem pernafasan berlaku
  • Penglihatan dan koordinasi merosot sehingga hilang sepenuhnya
  • Kerosakan jantung diperhatikan
  • Jaundis berkembang
  • Keadaan koma
  • Hasil maut
Intracerebral
  • Terencat akal
  • Lumpuh otak
  • Pukulan
  • Hydrocephalus
  • Epilepsi dan perkembangan patologi mental yang teruk
  • Disfungsi sistem muskuloskeletal
  • Hasil maut

Sekiranya kita menganalisis akibat yang dapat ditimbulkan oleh hematoma di kepala dan betapa berbahayanya, maka menjadi jelas bahawa gejala yang mencurigakan tidak dapat diabaikan. Walaupun tidak masuk akal, lebih baik pergi ke doktor dan pastikan mereka tidak hadir..

Ingat! Untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan, perlu melahirkan hanya di hospital dalam keadaan pegun. Di rumah, kelahiran anak tidak digalakkan, walaupun prosesnya dilakukan dengan penyertaan bidan yang berkelayakan. Salah satu langkah yang salah boleh membawa kepada hasil yang menyedihkan, dan pendarahan yang cepat dapat menyebabkan kematian seorang anak dengan serta-merta..

Bagaimana membezakan hematoma dari tumor kelahiran

Sejurus selepas melahirkan anak atau semasa proses melahirkan, selalunya tumor kelahiran diperhatikan di kawasan oksipital-parietal. Formasi jenis ini sangat serupa dengan pendarahan, tetapi ini bukan hematoma pada kepala bayi yang baru lahir semasa melahirkan..

Ciri khas tumor generik adalah pembengkakan dengan bintik-bintik atau bintik bintik ceri. Konsistensi formasi menjadi pucat; jika ada, kulit menjadi kecoklatan.

Anda boleh membezakan tumor generik dari hematoma dengan ciri berikut:

  • tumor tidak berganjak ketika ditekan kerana sangat lebat, lebam berubah bentuk asalnya dengan cepat dan nampaknya tersebar di bawah tekanan;
  • apabila tumor terbentuk, beberapa tulang kranial terkena serentak, sementara hematoma generik pada kepala bayi yang baru lahir, akibatnya jauh lebih berbahaya, hanya dilokalisasi di kawasan satu tulang: oksipital, temporal, frontal atau parietal;
  • tumor boleh muncul di beberapa tempat pada masa yang sama (di kepala, pinggul, punggung), lebam hanya di satu kawasan terbentuk;
  • tidak ada batas yang jelas dalam tumor, mereka dapat menyeberangi lipatan kawasan bersebelahan;
  • tumor terutamanya berlaku pada masa ketika cairan ketuban telah berlepas dan kelahiran melahirkan kering;
  • tumor tidak mempunyai kecacatan tulang, mereka tidak berdenyut, dalam masa 2-4 hari mereka sembuh sendiri.

Apa yang lebih berbahaya bagi kesihatan dan kehidupan bayi: lebam atau bengkak? Yang kedua dari sudut pandang perubatan dianggap formasi yang selamat..

Dalam kebanyakan kes, hematoma pada kepala bayi yang baru lahir tidak terlalu berbahaya, apabila ia berlalu, keadaan kesihatannya bertambah baik dan menormalkan. Penting untuk memberikan rawatan perubatan yang tepat pada masanya dan menjaga anak dengan betul semasa rawatan..

Hematoma selepas melahirkan anak

Pendarahan intrakranial boleh berlaku bukan sahaja semasa kelahiran bayi. Selalunya, doktor mendiagnosis hematoma pada kepala bayi yang baru lahir setelah melahirkan, akibatnya boleh menjadi lebih berbahaya daripada prosesnya.

Sejurus selepas kelahiran, kulit dan tulang bayi belum terbentuk sepenuhnya dan sangat sensitif terhadap sebarang pengaruh luaran. Pada tisu lembut kepala, lebam mungkin berlaku kerana terjatuh secara tidak sengaja atau memukul objek keras yang berdekatan.

Pada bulan-bulan pertama kehidupan bayi, struktur tulang dan jahitan yang menghubungkan tulang kranial masih tidak mempunyai kekuatan yang mencukupi, oleh itu, selain pendarahan, kecederaan seperti itu juga boleh disertai dengan gegaran, patah tulang dan meningocele.

Bagaimana hematoma pada bayi baru lahir dirawat selepas jatuh? Pertama sekali, adalah perlu untuk memeriksa kepala dan badan anak secara bebas. Sekiranya tiba-tiba anda melihat pembengkakan atau pembengkakan sedikit pun, maka ini sudah menjadi penggera.

Apabila, pada masa yang sama, jumlah formasi bertambah, dan kulit di atasnya menjadi lebih panas, maka segera perlu menghubungi ambulans atau membawa bayi ke doktor sendiri. Pada penerimaan, doktor akan menjalankan semua kajian yang diperlukan untuk menentukan diagnosis dan menetapkan rawatan yang sesuai.

Walaupun tidak terdapat jejak trauma di badan atau kepala bayi, gejala berikut harus memberi amaran kepada ibu bapa:

  • kehilangan kesedaran mungkin menunjukkan bahawa hematoma laten telah terbentuk pada bayi baru lahir, penyebabnya mungkin generik dan selepas bersalin;
  • tangisan yang tidak henti-hentinya;
  • mengantuk yang berlebihan;
  • peningkatan aktiviti atau penghambatan reaksi motor;
  • regurgitasi susu berterusan selepas setiap makanan dan di antara.

Dengan gejala seperti itu, anda tidak boleh berharap masalah itu akan hilang dengan sendirinya. Anda mesti segera berjumpa doktor, jika tidak anda mendedahkan anak anda kepada risiko besar.

Kaedah untuk mendiagnosis lebam patologi

Penyebab hematoma bayi baru lahir boleh berbeza dan, tanpa mengira asal usulnya, perlu mengesan perkembangan patologi tepat pada masanya. Sekiranya pendarahan disyaki, langkah diagnostik dimulakan dengan pemeriksaan kebidanan secara menyeluruh. Doktor dengan kelayakan yang berbeza mengambil bahagian dalam pemeriksaan bayi: pakar oftalmologi, pakar bedah saraf, pakar neurologi dan lain-lain, jika perlu.

Jenis pembentukan yang tepat dan bagaimana merawat hematoma pada bayi baru lahir, jika ada, ditentukan oleh doktor yang hadir hanya setelah pemeriksaan menyeluruh sesuai dengan hasil diagnostik. Prosedur diagnostik merangkumi yang berikut:

  • ujian darah untuk kehadiran platelet dan penentuan pekali pembekuan;
  • untuk menjelaskan kedalaman dan ukuran lebam melalui fontanelles terbuka, ultrasound otak dilakukan;
  • bergantung pada lokasi lebam, doktor menetapkan CT dan MRI otak;
  • X-ray diambil untuk mengesan kerosakan pada tulang tengkorak.

Ini adalah kaedah diagnostik utama di mana hematoma pada kepala bayi baru lahir ditentukan atau dibantah, bagaimana hilangnya pembentukan bergantung pada kerumitan dan rawatan tepat pada masanya.

Penjagaan terapeutik untuk hematoma pada kanak-kanak

Dalam kebanyakan kes, pendarahan intrakranial tidak membahayakan kehidupan dan kesihatan. Biasanya, formasi jenis ini larut dengan sendirinya setelah 7-14 hari selepas penampilan mereka..

Tetapi ada kes individu apabila hematoma pada bayi yang baru lahir di kepala tidak hilang, ketika mereka lulus dan seberapa berjaya proses pemulihan akan bergantung pada kerumitan formasi dan rawatan yang betul dilakukan tepat pada waktunya.

Bergantung pada jenis dan lokasi lebam, doktor mungkin menetapkan ubat yang berbeza sebagai terapi tambahan, tindakan yang bertujuan mempercepat proses penyerapan semula hematoma. Selalunya, salap Troxevasin gel atau Troxerutin digunakan sebagai ubat. Kekerapan dan dos penggunaan ditetapkan oleh doktor yang merawat..

Apabila ukuran lebam besar dan mengandungi lebih daripada 100 ml cecair terkumpul, maka aspirasi adalah rawatan terbaik dalam kes seperti itu. Ini adalah manipulasi yang benar-benar selamat dan setelah dilakukan, hematoma di kepala akan dihapuskan sepenuhnya secepat dan tanpa membahayakan tubuh anak. Apabila pemulihan tiba, anak itu berkembang sepenuhnya dan tidak ada akibat yang mengancamnya.

Ingat perkara utama! Apa pun hematoma di kepala bayi yang baru lahir, ia mesti ditunjukkan kepada pakar yang berkelayakan tanpa gagal. Biasanya, patologi seperti itu dijumpai di hospital bersalin semasa pemeriksaan kanak-kanak oleh pakar obstetrik. Tetapi jika anda keluar dari rumah, dan anda melihat kemerosotan kesejahteraan bayi, maka anda tidak boleh mengubat sendiri.

Apa akibat yang akan ditimbulkan oleh hematoma pada kepala bayi yang baru lahir, ketika patologi berlalu dan seberapa cepat bayi anda akan pulih bergantung pada penjagaan dan tanggungjawab anda..