Utama > Sklerosis

Mengapa sakit kepala hilang hanya selepas tidur

Terdapat penyakit dan gejala, manifestasi yang membawa ketidakselesaan yang teruk dan mengganggu kehidupan manusia. Khususnya, masalah seperti sakit kepala, yang, dengan satu cara atau yang lain, menemani kita dengan pelbagai sebab, dan kejadiannya tidak selalu jelas bagi kita.

Pertama sekali, sebelum memulakan rawatan dan memilih kaedah terapi alternatif untuk diri sendiri, anda harus memperhatikan mengapa ini boleh berlaku dan menentukan gejala penyakit, serta betapa berbahayanya penyakit ini bagi tubuh. Soalan yang sangat penting yang membimbangkan banyak orang adalah mengapa sakit kepala muncul setelah tidur penuh. Kami akan menangani perkara ini dengan lebih jauh..

Punca sakit kepala selepas tidur

Sakit kepala pada waktu pagi, walaupun setelah tidur nyenyak, dapat muncul dengan alasan yang sama sekali berbeza. Ini mungkin disebabkan oleh kurang tidur, gangguan saraf dan kemurungan, tekanan yang teruk, dan dalam kes-kes khas, bahkan malaise akibat neoplasma dan tumor. Kehadiran sebarang faktor, bahkan yang paling tidak penting, boleh menyebabkan kesakitan seperti ini..

Selalunya, dengan ketepatan 90%, hanya pakar yang dapat mengatakan ini setelah melakukan pemeriksaan makmal dan mengkaji sejumlah faktor analisis lain..

Insomnia mempunyai banyak wajah dan sebab. Salah satunya adalah sakit pada kaki yang menarik, sakit dan bahkan "memusingkan" watak. Mereka jarang...

Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk menentukan penyebabnya secara bebas, selalunya ia boleh menjadi masalah seperti:

  1. Tidak cukup tidur, yang disertai dengan lonjakan tekanan yang tajam, dan juga menimbulkan peningkatan denyut nadi dan denyut jantung, dan ini adalah salah satu tanda bahawa fungsi sel-sel otak berada pada tahap yang tidak sesuai. Apabila lonjakan seperti itu berlaku, oksigen, seperti bahan lain yang diperlukan, tidak dapat memasuki otak sepenuhnya, dan organ lain secara automatik berhenti berfungsi secara normal - oleh itu masalahnya.
  2. Tertidur adalah masalah lain yang menyebabkan sakit kepala selepas tidur. Tidur lebih dari 9 jam dapat menurunkan kadar hormon, serta menghambat metabolisme dan mengurangkan aliran darah ke kepala. Kesakitan dalam kes ini lebih seperti migrain dan disertai dengan kerengsaan..
  3. Tahap endorfin tidak mencukupi (hormon kebahagiaan). Tidak peduli seberapa bunyinya, tapi emosi positif membolehkan tubuh kita melebarkan saluran darah, yang membantu peredaran darah dan aliran oksigen dan darah ke setiap organ. Oleh itu, ketiadaan unsur tersebut dapat memainkan peranan negatif dalam kesejahteraan seseorang..
  4. Keracunan alkohol, sebagai pilihan. Selepas perayaan ribut, terutama dalam keadaan alkohol, sukar untuk cepat sembuh pada waktu pagi. Sakit kepala dalam kes ini tidak terkecuali, kerana dengan pengambilan alkohol yang berlebihan, sel-sel otak tidak dipulihkan, begitu juga reseptor saraf.

Kemungkinan faktor bukan patologi

Aspek bukan patologi merangkumi aspek yang terutama dipengaruhi oleh persekitaran, secara langsung atau tidak langsung. Semua yang kita lakukan, makan dan semua yang mengelilingi kita juga boleh menyebabkan sakit kepala selepas tidur..

Faktor yang menyebabkan sakit kepala:

  • Tinggal lama di dekat komputer, TV dan peralatan mudah alih. Sinaran dan peningkatan ketegangan dalam jangka masa yang panjang boleh menyebabkan banyak masalah. Semasa anda duduk di komputer pada waktu petang, dan pada waktu pagi anda mengalami sakit kepala - fikirkanlah, mungkin anda perlu mempertimbangkan semula jadual kerja anda di belakang monitor.
  • Keletihan otot kadang-kadang muncul walaupun selepas tidur, yang juga sering menimbulkan sakit kepala, dan dalam manifestasi yang agak tajam.
  • Tekanan, kemurungan, kegelisahan berterusan, keletihan psikologi adalah sebab yang paling biasa mengapa kepala boleh sakit pada waktu pagi atau sejurus selepas tidur.
  • Perubahan suhu dalam keadaan normal atau disebabkan oleh penyakit virus juga boleh menyebabkan masalah ini. Di samping itu, bahkan perubahan cuaca dan suhu di persekitaran juga sering menjadi faktor negatif, yang menimbulkan sakit kepala..
  • Sujud. Keletihan adalah negatif dalam semua aspek, hanya dalam kes ini, sakit kepala yang teruk dapat menjadi salah satu gejala yang timbul akibat masalah ini.
  • Selaran matahari atau hipotermia kerana ciri-ciri individu badan setiap orang, juga, cukup aneh, boleh menyebabkan masalah ini.

Darah dari mulut dalam mimpi boleh muncul kerana banyak sebab. Ini adalah gejala yang agak samar, jadi untuk...

Faktor patologi yang mungkin

Terdapat beberapa sebab patologi yang menjadi prasyarat untuk munculnya sakit kepala baik setelah lama dan setelah tidur normal. Yang paling biasa adalah:

  • Kekejangan otot. Ia boleh dilokalisasi di bahu dan di kawasan leher, yang memberikan rasa sakit kepala.
  • Masalah dengan saluran otak dan leher boleh berlaku kerana banyak sebab, terutamanya aterosklerosis, strok, masalah jantung genetik, penyakit vaskular dan masalah lain yang sama..
  • Mampatan lapisan otak - boleh berlaku kerana trauma, kecederaan, pembedahan baru-baru ini, atau neoplasma.
  • Kekurangan komponen darah yang diperlukan untuk fungsi otak. Khususnya, penyumbatan urat dan saluran darah, yang juga menghalang metabolisme dan bekalan darah, ini dapat dilihat terutamanya setelah tidur yang lama.
  • Keracunan atau, dengan kata lain, keracunan, jika ia mempunyai akibat yang berbahaya atau jalan yang akut, dan juga memerlukan campur tangan segera. Masalah seperti itu dengan semua akibat yang seterusnya dapat dikaitkan dengan patologi, kerana penyakit ini meninggalkan kesan pada kerja tubuh di masa depan..
  • Tumor jinak dan malignan, barah, onkologi apa pun atau disfungsi sel-sel otak juga sering mempunyai simptom yang serupa.

Cara merawat sakit kepala selepas tidur

Walau apa pun, sebelum memulakan rawatan, perlu diperhatikan penyebabnya sendiri, kerana rawatan diri boleh menjadi sangat berbahaya dan memperburuk keadaan..

Sekiranya ini adalah alasan bukan patologi, maka sangat mudah untuk menyelesaikan masalahnya, sebagai permulaan adalah wajar menghilangkan fokus atau merengsa, sama ada keletihan atau suhu. Sekiranya ini tidak membantu, lakukan rawatan simptomatik pada orang yang menghilangkan rasa sakit. Ini boleh menjadi bahan seperti tablet biasa, dari jenisnya:

  • Nimid;
  • Analgin;
  • Dolaren;
  • Pharmadol.

Walau bagaimanapun, jika berkaitan dengan patologi, masalah kesihatan yang serius dan sindrom kesakitan yang lebih kerap yang tidak bergantung pada keadaan saluran cerebral, maka anda harus segera mempercayakan keadaan anda kepada doktor yang menghadiri.

Akibatnya, setelah anda didiagnosis, apa masalahnya bahawa terdapat sakit kepala setelah tidur siang dan malam hari, ada baiknya menangani rawatan terlebih dahulu, untuk difahami dalam kombinasi dengan analgesik yang sama.

Kaedah perubatan tradisional

Perubatan tradisional, seperti ubat tradisional, memainkan peranan penting dalam menangani banyak masalah dan penyakit, khususnya, dengan bantuannya, kita dapat menghilangkan sakit kepala selepas tidur tanpa bahan kimia berbahaya.

Untuk menyembuhkan diri sendiri, perkara berikut sering digunakan sebagai kaedah improvisasi:

  • losyen, sejuk atau dengan merebus herba;
  • anda boleh menggosok wiski dengan balsam asterisk;
  • tincture dan decoctions pekat;
  • urut dan tekanan pada titik (yang perlu anda berhati-hati, kerana manipulasi seperti itu dapat dilakukan di rumah, tetapi hanya di hadapan orang yang terlatih dan di bawah pengawasan ketat doktor);
  • doa dan konspirasi - untuk orang yang paling terdesak.

Semua kaedah ini, digabungkan dengan ubat-ubatan di bawah bimbingan pakar, dapat menghilangkan rasa sakit kepala setelah tidur, jika tidak sekali dan untuk semua, tepat untuk jangka masa yang panjang..

Pendapat doktor

Pakar hanya memberikan cadangan kecil untuk rawatan sakit kepala, yang terbahagi kepada 3 peringkat:

  1. Analisis simptom.
  2. Berjumpa doktor.
  3. Rawatan yang berkesan.

Namun, mereka mengatakan bahawa terdapat keseluruhan sistem bagaimana, dengan menyetempatkan sakit kepala selepas tidur, anda dapat mengenal pasti masalah dan memahami badan anda..

Sakit ketegangan - bahagian atas kepala, ketegangan otot dahi. Tekanan boleh menjadi penyebabnya..

Migrain - penyetempatan di satu pihak, disertai dengan pening dan loya. Sebabnya adalah pelanggaran fungsi otak yang berfungsi. Rawatan - elakkan faktor risiko.

Tidur sangat penting bagi seseorang. Setelah berehat sepanjang malam, tubuh mendapat kekuatan dan tenaga baru. Merah...

Pandangan berkelompok - sakit teruk dan tajam di kawasan atau zon tertentu. Ia berlaku pada waktu pagi atau selepas tidur, penyebabnya tidak diketahui. Kerana maklumat yang tidak mencukupi mengenai masalah ini, kaedah rawatan juga tidak dapat menjamin pemulihan sepenuhnya..

Di samping itu, terdapat juga kategori seperti pembengkakan dan pendarahan, yang pada tahap akut dicirikan oleh kesihatan yang sangat buruk setelah tidur dan sakit kepala yang teruk, kehilangan ingatan dan kesedaran, dalam beberapa kes, penuh dengan kematian..

Hasil

Sakit kepala boleh berlaku bukan hanya selepas tidur, sebelum atau semasa penyakit tertentu, ia dapat menemani kita sepanjang hidup kita, secara berkala mengingatkan kita akan dirinya sendiri. Untuk melindungi diri dan badan anda dari akibat yang paling negatif, anda bukan sahaja harus mengambil langkah yang tepat, tetapi juga meminta pertolongan tepat pada masanya dari mereka yang dapat mendiagnosis penyebab kesakitan selepas tidur dengan betul.

Hanya dengan bantuan pakar, anda dapat menghilangkan sakit kepala sepenuhnya selepas tidur siang dan tidur malam.

Mengapa kepalaku sakit setelah bangun

Sekiranya anda mengalami sakit kepala pada waktu pagi setelah tidur, biasanya sensasi menyakitkan diucapkan, sebab itulah mereka mengganggu konsentrasi, memberi kesan negatif terhadap aktiviti fizikal dan keupayaan bekerja. Sebab mengapa anda boleh mengalami serangan cephalalgia ketika anda bangun pada waktu pagi sangat berbeza. Kepala di bahagian belakang kepala mungkin sakit kerana postur yang tidak selesa semasa tidur atau kerana dos alkohol yang diminum sehari sebelumnya, yang dikaitkan dengan kesan toksik pada sel otak, kekejangan saluran darah dan otot tisu lembut kepala, peningkatan nilai tekanan darah.

Definisi

Sakit kepala, atau disebut cephalalgia, adalah rasa tidak selesa dan menyakitkan yang berlaku di kawasan kulit kepala yang ditutup dengan rambut. Sakit muka disebut prosopalgia. Kelaziman pelbagai jenis cephalalgia adalah sekitar 80% daripada populasi.

Pengelasan dan patogenesis

Penyebab utama keadaan apabila seseorang bangun dengan sakit kepala pada waktu pagi dikaitkan dengan kerengsaan nociceptors (reseptor kesakitan). Sensasi menyakitkan muncul dengan kerengsaan nociceptor yang terletak di tisu dan bahagian kepala:

  • Tendon Helm.
  • Kulit dan tisu subkutan.
  • Sistem vaskular di tisu lembut kepala.
  • Periosteum tulang kranial.
  • Meninges.
  • Arteri, saluran vena dan sinus di dalam tengkorak.
  • Saraf kranial.

Kerengsaan nociceptors berlaku akibat pemampatan atau peregangan struktur di atas. Penerimaan sakit tidak ada di bahagian-bahagian plexus choroid sistem ventrikel, medula, tulang tengkorak, ependyma. Sebab utama mengapa sakit kepala muncul pada waktu pagi selepas tidur dikaitkan dengan proses fisiologi. Mekanisme untuk pengembangan cephalalgia dapat berbeza dengan ketara. Peruntukkan jenis:

  1. Vaskular. Jenis ini berkorelasi dengan varian dystonia arteriovenous serebral yang berbeza. Sensasi menyakitkan dapat berkembang akibat penurunan nada dinding arteri serebrum. Akibatnya, mereka menjadi regangan secara berlebihan di bawah pengaruh jumlah darah nadi. Pilihan lain untuk perkembangan cephalalgia - akibat kekejangan arteri serebrum atau pengisian yang berlebihan dengan darah saluran vena (urat, sinus) kerana aliran keluar vena yang terganggu.
  2. Ketegangan otot. Cephalalgia berkembang akibat ketegangan atau mampatan otot di tisu lembut kepala. Biasanya berkorelasi dengan neurosis atau tekanan, yang menyebabkan peningkatan penghantaran impuls saraf dalam sinapsis neuromuskular. Pilihan lain untuk perkembangan cephalalgia adalah gangguan humoral-hormonal yang berlaku, misalnya, dengan tirotoksikosis. Ketegangan otot di kawasan tunjang lembut tengkorak boleh terjadi sebagai reaksi terhadap proses patologi (penyakit organ penglihatan dan pendengaran, sinus paranasal, osteochondrosis pada tulang belakang serviks), disertai dengan impuls yang menyakitkan.
  3. Liquorodynamic. Segala gangguan dalam pengeluaran dan penyaliran cairan serebrospinal dikaitkan dengan perkembangan hipertensi intrakranial atau hipotensi, yang seterusnya menyebabkan rasa sakit di kawasan kepala. Pelanggaran dinamika CSF dengan peningkatan penunjuk tekanan intrakranial berkorelasi dengan proses patologi intrakranial volumetrik - tumor, sista, fokus pendarahan, abses.
  4. Neuralgik. Cephalalgia dikaitkan dengan pembentukan fokus patologi peningkatan aktiviti dalam struktur nociceptive saraf trigeminal. Pilihan perkembangan lain adalah pemampatan saraf deria mengikut prinsip sindrom terowong.
  5. Psikalgia. Kesakitan yang bersifat psikogenik, yang sering berlaku dengan neurosis, kemurungan dan menyertai serangan panik. Cephalalgia tidak dikaitkan dengan proses fisiologi, timbul akibat peningkatan aktiviti mental.

Jenis cephalalgia vaskular dikesan pada migrain, hipertensi arteri, dystonia vaskular serebrum. Lebih kerap, mekanisme perkembangan sakit kepala bersifat bercampur - cephalalgia timbul dari pengaruh beberapa faktor. Gabungan beberapa mekanisme untuk pembentukan kesakitan di kepala berlaku pada strok, luka berjangkit pada sistem saraf pusat (meningitis, ensefalitis), TBI. Sekiranya anda mengalami sakit kepala setiap pagi, penting untuk memahami sebab-sebab apa yang berlaku..

Punca berlakunya

Sekiranya pada waktu pagi, ketika anda bangun, kepala anda sakit, anda perlu menentukan mengapa ini berlaku untuk menghilangkan penyebab yang menyebabkan cephalalgia. Selalunya, perasaan ini dipicu oleh keadaan tertekan atau tekanan fizikal..

Penggunaan ubat penahan sakit yang tidak terkawal dikaitkan dengan perkembangan kesakitan penyalahgunaan di kawasan kepala.

Penyebab sakit kepala pagi pada wanita dikaitkan dengan perubahan hormon semasa ovulasi, kehamilan atau menopaus. Pada kehamilan, sensasi yang menyakitkan di kepala sering disertai mual dan serangan muntah. Sekiranya sakit kepala dan loya muncul pada masa yang sama, gejala mungkin menunjukkan pembentukan tumor di tisu otak. Sekiranya anda mengalami sakit kepala dan loya secara berkala pada waktu malam atau pagi, anda perlu mendapatkan nasihat perubatan untuk menghilangkan penyakit serius.

Gejala serupa diperhatikan dengan beberapa jangkitan sistem saraf pusat (meningitis, ensefalitis), jadi anda perlu segera mendapatkan bantuan perubatan sekiranya terdapat tanda-tanda tambahan - peningkatan suhu badan, kejang, kebas muka, anggota badan, kekejangan otot di bahagian belakang kepala. Sekiranya anda bangun dengan rasa sakit di kepala, anda harus menganalisis keadaan untuk menjelaskan faktor apa yang boleh menyebabkan cephalalgia..

Kurang tidur

Untuk berfungsi dengan normal, tubuh memerlukan rehat 7-8 jam dengan betul. Lebih-lebih lagi, bukan hanya masa rehat yang sangat penting, tetapi juga kebersihan tidur, kerana penyebab kesakitan mungkin disebabkan oleh kurangnya akses ke udara segar, suhu persekitaran tinggi atau bantal yang tidak selesa. Kekurangan tidur menyebabkan ketidakseimbangan hormon, peningkatan degupan jantung per minit, peningkatan tekanan darah.

Untuk mengelakkan sakit kepala jenis ini, anda perlu menetapkan rutin tidur. Adalah mungkin untuk menghilangkan sensasi menyakitkan dengan bantuan ubat anti-radang bukan steroid (Aspirin, Ibuprofen). Tidur sebentar selama 30 minit, sebagai langkah kecemasan, dapat memulihkan kesejahteraan normal dengan cepat.

Tidur berlebihan

Punca keadaan, ketika kepala sakit pada waktu pagi setelah tidur, sering berkorelasi dengan terlalu lama tinggal di tempat tidur. Tidur lebih dari 9 jam mengurangkan pengeluaran serotonin neurotransmitter, yang bergantung kepada pendedahan glukosa dan cahaya matahari.

Penurunan kepekatan neurotransmitter serotonin menyebabkan peningkatan kepekaan sistem kesakitan. Akibatnya, tindak balas badan terhadap rangsangan luaran dan dalaman yang menjengkelkan meningkat. Selalunya, cephalalgia jenis ini berlaku pada hujung minggu ketika orang ingin tidur setelah seminggu sibuk bekerja..

Penurunan kepekatan endorfin

Sekiranya anda mengalami sakit kepala selepas bangun tidur, mungkin sebabnya adalah penurunan kepekatan endorfin - sebatian polipeptida, tindakannya serupa dengan kesan candu. Endorfin dihasilkan di otak, mengurangkan kepekaan terhadap rangsangan kesakitan. Mereka mengurangkan rasa sakit dan meningkatkan mood.

Pembebasan endorfin dipercepat sebagai tindak balas kepada tekanan jangka pendek atau aktiviti fizikal. Semasa tidur, kepekatan endorfin dalam darah menurun, yang boleh menimbulkan cephalalgia ketika seseorang bangun. Kaedah terapi yang berkesan dalam situasi seperti ini adalah senaman pagi yang aktif, yang merangsang pengeluaran endorfin..

Kesan kafein

Sakit kepala pada waktu pagi selepas tidur mungkin muncul jika seseorang minum kopi atau teh dalam jumlah besar pada malam sebelumnya. Kafein dalam minuman merangsang aktiviti sistem saraf. Sekali dalam aliran darah, kafein memprovokasi pengeluaran adrenalin dan norepinefrin, yang menyebabkan pengembangan lumen vaskular.

Kekurangan kafein juga menyumbang kepada sakit kepala. Sekiranya seseorang minum secawan kopi setiap pagi, dan kemudian untuk beberapa sebab berehat, cephalalgia mungkin muncul. Mengelakkan jumlah kopi yang berlebihan akan membantu menghilangkan sakit kepala. Walau bagaimanapun, anda perlu berhenti minum secara beransur-ansur, setiap hari mengurangkan jumlah harian selama 2 minggu..

Minum minuman beralkohol

Sekiranya anda mengalami sakit kepala ketika bangun tidur, penyebabnya mungkin berkaitan dengan pengambilan alkohol baru-baru ini. Walaupun dalam jumlah kecil, etil alkohol menyebabkan dehidrasi dan insomnia. Kekurangan rehat dan kelembapan dalam badan adalah faktor yang memprovokasi penampilan sensasi menyakitkan di tengkorak. Untuk membetulkan keadaan, terapi penyahhidratan dilakukan. Untuk tujuan ini, mereka minum air bersih dan mineral biasa, mengambil larutan elektrolit.

Disfungsi pernafasan

Sakit kepala pada waktu pagi boleh muncul disebabkan oleh apnea (penghentian pernafasan jangka pendek). Penahan pernafasan secara purata kira-kira 30 saat. Kekerapan episod apnea boleh setinggi 15 dalam 1 jam, yang menyebabkan penurunan bekalan oksigen ke otak.

Apnea memprovokasi peningkatan nilai tekanan intrakranial, yang menyebabkan munculnya sensasi yang menyakitkan di kawasan kepala. Apnea tidur menyebabkan keadaan apabila bahagian belakang kepala sakit pada waktu pagi, keupayaan untuk menumpukan perhatian dan prestasi kerja merosot.

Hipertensi arteri

Kepala sakit setiap hari pada waktu pagi, dan kemudian hilang jika pesakit mempunyai riwayat hipertensi arteri, yang dicirikan oleh peningkatan tekanan darah yang berterusan, itulah sebabnya terjadinya cephalalgia pagi. Sakit kepala dapat dikawal dengan ubat antihipertensi.

Kemurungan

Sakit kepala selepas tidur pada waktu pagi atau petang kerana kemurungan, yang sering dikaitkan dengan penurunan kepekatan serotonin, itulah sebabnya cephalalgia berlaku. Sakit kepala jenis ini muncul pada bila-bila masa sepanjang hari, tetapi lebih kerap pada waktu pagi. Dengan kemurungan, gangguan tidur adalah perkara biasa, yang memperburuk perjalanan cephalalgia. Psikoterapi, ubat-ubatan dengan ubat penenang, kesan penenang akan membantu menghilangkan pelanggaran.

Sekiranya anda belum dapat menentukan secara bebas apa yang menyebabkan sakit kepala anda pada waktu pagi, lebih baik berjumpa pakar. Doktor akan menetapkan pemeriksaan diagnostik untuk mengetahui mekanisme perkembangan cephalalgia dan memilih program rawatan yang sesuai.

Diagnostik

Untuk mengetahui sebab mengapa sakit kepala berlaku pada waktu malam dan pagi, pemeriksaan diagnostik akan membantu. Tidak ada kaedah pemeriksaan khusus untuk mengenal pasti jenis cephalalgia. Semasa membuat diagnosis, doktor bergantung pada data sejarah dan maklumat yang diberikan oleh pesakit, yang menggambarkan sifat, intensiti sensasi menyakitkan, gejala yang menyertainya.

Rawatan

Rawatan cephalalgia dilakukan dengan mengambil kira sebab-sebab yang memprovokasi. Dalam bentuk vaskular, apabila pelanggaran dikaitkan dengan kelemahan nada dinding vaskular, ubat-ubatan diresepkan - Ergotamine, Sumatriptan. Dengan dystonia vegetatif, rawatan dijalankan dengan ubat - Euphyllin, Xanthinol nicotinate. Sekiranya cephalalgia dikaitkan dengan kekejangan dinding vaskular, pemberian ubat dengan tindakan antispasmodik (Papaverine, No-Shpa) ditunjukkan. Doktor boleh menetapkan ubat-ubatan kumpulan:

  • Agonis (meningkatkan tindak balas biologi) adenylate cyclases - persediaan berdasarkan tumbuhan Periwinkle kecil.
  • Penyekat reseptor alfa-adrenergik (Pirroxan, Nicergoline).
  • Antagonis (meneutralkan tindakan) ion kalsium (Nifedipine, Nimodipine).

Dalam bentuk cephalalgia vaskular yang berkaitan dengan aliran keluar vena yang terganggu, ubat-ubatan kumpulan xanthine paling berkesan. Dengan cephalalgia, berkorelasi dengan ketegangan otot, ubat penenang, antidepresan ditetapkan. Sekiranya sensasi menyakitkan berkembang dengan latar belakang penyakit organ pendengaran dan penglihatan, patologi degeneratif-distrofik tulang belakang, terapi penyakit utama dijalankan.

Dengan cephalalgia yang dikaitkan dengan peningkatan nilai tekanan intrakranial, rawatan dijalankan dengan diuretik. Neuralgia dirawat dengan ubat antiepileptik (karbamazepine). Selari, doktor boleh menetapkan sekatan dengan prosedur lidokain dan fisioterapi. Antipsikotik, ubat penenang digunakan untuk mengubati psiklgia..

Pencegahan

Untuk mengelakkan serangan cephalalgia, penting untuk menyesuaikan rutin harian anda dengan mengambil masa yang cukup untuk berehat dan tidur. Untuk berehat sebelum tidur, anda boleh mandi air suam dengan beberapa tetes minyak aromatik untuk kesan yang menenangkan. Pastikan akses ke bilik tidur untuk udara segar dengan mengudarakan bilik sebelum tidur.

Tempat tidur yang selesa (bantal, tilam) menyumbang untuk penginapan yang santai. Lebih baik tidur dan bangun pada waktu yang sama. Doktor mengesyorkan untuk menjalani gaya hidup bergerak yang aktif, untuk mengatur pemakanan yang baik, kaya dengan vitamin dan unsur mikro. Rawatan tepat pada masanya penyakit somatik dan gangguan mental adalah langkah pencegahan yang berkesan.

Sakit kepala yang berlaku pada waktu pagi boleh dikaitkan dengan pelbagai proses patologi. Apa yang perlu dilakukan jika anda mengalami sakit kepala pada waktu pagi selepas tidur, doktor yang hadir akan memberitahu anda, sebelum mengetahui sebab-sebab cephalalgia. Diagnosis menyeluruh dan terapi yang betul akan membantu menghilangkan sensasi yang menyakitkan.

Mengapa sakit kepala selepas tidur dan bagaimana menyingkirkannya

Mengapa kepala saya sakit selepas tidur

Ramai yang berminat mengapa sakit kepala selepas tidur. Bagaimanapun, gejala seperti itu, jika sering diperhatikan, boleh merosakkan kualiti hidup dengan ketara. Terdapat banyak penyebab kesakitan selepas bangun tidur. Tetapi jika anda faham mengapa kepala anda sakit setelah berehat malam, anda dapat menghilangkan rasa sakit dengan cepat..

Sakit kepala pada waktu pagi

Sakit kepala pada waktu pagi setelah bangun tidur sering disebabkan oleh pilihan gaya hidup yang buruk.

Ini mungkin sebab luaran:

  • Sindrom Hujung Minggu. Sakit kepala seperti ini dikaitkan dengan keinginan seseorang untuk tidur lebih lama pada hari cuti. Ini mengganggu irama kehidupan, yang memprovokasi permulaan cephalalgia. Lebih baik jangan memaksa diri untuk tidur, tetapi bangun pada waktu biasa. Sekiranya anda ingin tidur pada waktu siang, anda boleh kembali tidur..
  • Tempat tidur yang tidak selesa atau postur yang tidak betul dipilih semasa rehat malam. Ini dapat melemahkan otot dan merosakkan pemakanan otak semasa tidur. Sangat penting untuk mengudarakan bilik sebelum tidur..
  • Makan berlebihan. Masalah besar yang menimpa banyak orang adalah bahawa tidak banyak tumpuan pada makanan sepanjang hari. Tetapi pada waktu petang, setelah pulang, banyak hidangan berlemak dan berat dimakan ketika makan malam. Di samping itu, sangat kerap makan malam berlaku sebelum tidur. Ini membebani sistem pencernaan dan menghalangnya daripada berehat pada waktu malam. Penting untuk diingat bahawa makan malam mestilah ringan, dan anda perlu makan makanan terakhir 3-4 jam sebelum tidur..
  • Tekanan dan ketegangan saraf. Masalah pada waktu siang sering menjadi penyebab mimpi buruk, yang tidak membolehkan seseorang berehat sepenuhnya semasa rehat malam.

Sakit di kepala selepas tidur siang

Selalunya seseorang memerlukan tidur siang untuk mengekalkan prestasi yang baik. Tetapi kadang-kadang selepas rehat seperti itu, orang mengalami sakit kepala. Ini biasanya disebabkan oleh keadaan yang tidak sesuai. Selalunya, seseorang cuba tidur siang langsung di bilik kerja, menundukkan kepalanya di atas meja atau bersandar di kerusi. Dan sebenarnya, dan dalam kes lain, otot tegang, dan badan tidak santai. Tetapi jika seseorang berpeluang untuk berehat di siang hari dalam keadaan selesa, dan setelah itu rasa sakit masih berlaku, maka ini mungkin disebabkan oleh patologi vaskular.

Sakit kepala setelah tidur lama

Biasanya, setelah tidur lama, kepala sakit kerana fasa tidur terganggu. Ini adalah tekanan yang serius bagi tubuh, dan ia bertindak balas terhadap ini dengan cephalalgia. Sekiranya anda tidak mempertimbangkan semula gaya hidup anda dan terus tidur untuk jangka masa yang panjang, maka kegagalan bioritme dapat memprovokasi perkembangan patologi sistem endokrin, kardiovaskular dan saraf.

Punca sakit kepala dan gejala negatif lain selepas tidur

Penyebab sakit kepala tidur boleh berbeza-beza. Tetapi memahami gejala apa yang sesuai dengan patologi tertentu, anda dapat belajar dengan cepat menghilangkan rasa sakit yang timbul setelah tidur.

Leher dan kepala cedera

Apabila kepala dan leher sakit selepas tidur, penyebab ketidakselesaan yang paling biasa adalah osteochondrosis serviks. Gejala tambahan adalah kesakitan yang meningkat ketika memutar leher. Gejala dapat dikurangkan dengan tidur di punggung di atas tilam yang tegas. Sebagai tambahan, untuk kemudahan, roller ortopedik harus diletakkan di bawah leher..

Selalunya, rasa sakit di kepala dan leher berlaku selepas tidur dengan latar belakang perkembangan sciatica serviks. Patologi ini dicirikan oleh mencubit akar saraf..

Faktor-faktor yang memprovokasi penyakit ini paling kerap:

  • hipotermia;
  • jangkitan;
  • berat badan berlebihan;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • masalah postur.

Untuk menghilangkan rasa sakit pada waktu pagi, dengan radiculitis serviks, disyorkan untuk melakukan suntikan ubat anestetik pada waktu malam (seperti yang ditetapkan oleh doktor!)

Sakit kepala dan loya

Apabila anda mengalami sakit kepala dan loya selepas tidur, terdapat banyak sebab untuk ini. Keletihan yang teruk boleh menyebabkan gejala ini. Seiring dengan ini, gabungan sakit kepala dan loya mungkin menunjukkan perkembangan patologi serius. Selalunya tanda-tanda ini dikaitkan dengan masalah dalam sistem saraf..

Sekiranya loya sangat teruk, dan sakit kepala pada waktu pagi hanyalah gejala yang menyertainya, maka keracunan boleh disyaki. Penting untuk diingat apa yang dimakan sehari sebelumnya. Keadaan ini sering berlaku pada waktu pagi dengan latar belakang mabuk alkohol..

Sekiranya gejala utama adalah sakit kepala yang teruk yang digabungkan dengan sedikit loya, ini mungkin menunjukkan patologi berikut:

  • Tekanan intrakranial meningkat.
  • Perubahan kelikatan darah.

Sakit kepala di bahagian belakang kepala

Selepas tidur, kepala sakit di bahagian belakang kepala kerana pelbagai sebab. Oleh itu, jika ini sering berlaku, anda harus didiagnosis di institusi perubatan. Penyebab sakit pagi yang paling biasa di bahagian belakang kepala adalah penyakit otot-otot tulang belakang dan leher serviks..

Di samping itu, gejala ini boleh menyebabkan:

  • kekejangan vaskular;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • postur yang tidak selesa semasa tidur;
  • neuralgia saraf oksipital;
  • darah tinggi;
  • tekanan.

Sakit kepala di bahagian depan

Selepas tidur, kepala sakit di bahagian depan dalam kebanyakan kes dengan latar belakang kerja yang teruk. Kesakitan menunjukkan bahawa seseorang belum dapat berehat sepenuhnya semasa tidur. Di samping itu, pelbagai jangkitan (selesema, SARS, dan lain-lain) menyebabkan rasa sakit di dahi selepas tidur. Semasa anda pulih, ketidakselesaan itu reda. Dengan perkembangan sinusitis setelah tidur, rasa sakit yang meluap muncul di kawasan frontal, yang menyebar ke pelipis.

Sakit kepala di kawasan frontal boleh berlaku kerana mabuk alkohol. Selain itu, setelah minum, seseorang mungkin tertidur dalam keadaan tidak selesa, yang akan menyebabkan ketegangan otot dan vasospasme..

Apa yang perlu dilakukan untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan

Untuk mengurangkan sakit kepala selepas tidur, anda perlu tidur di kawasan yang berventilasi baik dan menjaga tempat tidur yang selesa. Perlu menolak bantal yang tinggi. Kedudukan ini semasa tidur mengganggu peredaran darah. Ini bermakna bahawa jumlah oksigen yang diperlukan tidak akan dibekalkan ke otak, yang bermaksud bahawa risiko cephalalgia pada waktu pagi meningkat..

Adalah sangat penting untuk tidak makan berlebihan pada waktu malam dan berhenti minum alkohol semasa makan malam. Anda harus meninjau rutin harian anda, ia harus memberi masa yang cukup untuk berehat yang baik.

Tetapi, bagaimanapun, cephalalgia telah muncul, maka ubat-ubatan rakyat yang terbukti akan membantu menghilangkannya pada waktu pagi:

  • Kompres bit segar parut yang digunakan pada kawasan temporal.
  • Daun kubis melekat di dahi.
  • Mandi sejuk dan panas.

Di samping itu, segelas air atau sebilangan kecil jus viburnum akan membantu melegakan sakit kepala. Dianjurkan juga untuk cephalalgia pagi untuk mengurut bahagian hidung dengan pergerakan ringan. Sekiranya tindakan seperti itu tidak membantu, maka anda perlu minum segelas teh manis hangat dengan lemon dan ikatkan pembalut yang ketat di kepala anda selama kira-kira setengah jam. Sebagai peraturan, langkah-langkah yang disenaraikan sudah cukup untuk dilakukan tanpa penghilang rasa sakit..

Tetapi jika sakit kepala berlaku setelah tidur lama atau siang hari, disarankan untuk minum pil agar dapat memulihkan prestasi dengan cepat. Citramon, Spazmalgon, Nurofen, Pentalgin membantu dengan baik. Tetapi ingat bahawa anda tidak boleh mengambil ubat penahan sakit secara berkala. Pengambilan berterusan mereka memberi kesan negatif terhadap kerja pelbagai organ dalaman..

Rawatan dan pencegahan

Untuk mengelakkan cephalalgia selepas tidur, perlu menormalkan gaya hidup; aturkan tempat tidur yang selesa, ventilasi bilik sebelum tidur. Ini biasanya mencukupi untuk mengurangkan risiko sakit kepala primer. Selain itu, anda harus ingat bahawa anda perlu mengurangkan tekanan dan ketegangan saraf. Penting untuk belajar melihat dunia di sekitar kita dalam perspektif positif..

Tetapi jika rasa sakit itu sekunder, iaitu, timbul kerana adanya masalah kesihatan, anda dapat menyingkirkannya hanya setelah menyembuhkan penyakit yang menyebabkan sindrom kesakitan.

Sakit kepala pada waktu pagi: sebab, pencegahan, rawatan

Kadang-kadang, bangun pada waktu pagi, anda tidak merasakan lonjakan kekuatan dan semangat, tetapi rasa tidak selesa. Apabila kepala yang tidak tertahankan sakit selepas tidur, seharian keesokan harinya kabut. Terdapat banyak sebab untuk keadaan ini - tempat tidur yang tidak selesa, osteochondrosis, masalah psikologi. Untuk memperbaiki keadaan, doktor mengesyorkan untuk menjalani pemeriksaan perubatan lengkap untuk mengecualikan patologi organik..

Mengapa kepala sakit pada waktu pagi selepas tidur?

Sakit kepala pada waktu pagi berlaku kerana dua jenis sebab - patologi bersyarat (pembetulan tersedia sendiri) dan penyakit yang memerlukan rawatan perubatan.

Ciri-ciri individuPenyakit
Tilam yang terlalu lembut, bantal yang tidak selesa;

· Peningkatan barang di dalam bilik;

• selang waktu yang lama antara makan malam dan tidur (kelaparan);

• suka kopi yang berlebihan;

· Mengambil minuman beralkohol sehari sebelumnya;

· Tempoh tidur lebih dari 8 jam;

· Rambut yang dikepang dengan ketat (jepit rambut besar, jepit rambut, rambut tidak kelihatan, pengeriting);

Kekurangan tidur yang kronik.

· Keadaan seperti migrain;

· Keradangan sinus paranasal (sinusitis, etmoiditis, sinusitis frontal, sphenoiditis);

· Akibat kecederaan otak yang ditangguhkan;

· Tempoh selepas berjangkit (meningitis, ensefalitis);

· Keadaan selepas strok;

· Hipertensi yang stabil dengan episod krisis;

Perubahan distrofik atau statik pada tulang belakang serviks.

Kumpulan sebab pertama boleh dibetulkan sendiri:

  • beli tilam ortopedik, bantal;
  • awasi diet dan jumlah kopi yang anda minum.

Dalam kes kedua, buat janji temu dengan doktor umum, yang, jika perlu, akan mengarahkan ke doktor pengkhususan sempit - pakar neurologi, ENT.

Sakit kepala pada waktu pagi dengan orang yang mempunyai kronotipe burung hantu

Orang yang mengikuti irama burung hantu sering mengalami sakit kepala pagi. Mereka tidur lewat daripada bangun pagi, dan harus bangun awal untuk bekerja. Oleh itu, mereka dikejar oleh cephalgias. Sebabnya adalah kekurangan fisiologi tidur malam yang mencukupi.

Perbezaan sakit kepala bergantung pada sifat dan lokasi

Sakit kepala pada waktu pagi berlaku dengan pelbagai sebab. Bergantung pada faktor yang memprovokasi, intensiti kranialgia dan lokasi fokus yang menyakitkan akan berbeza.

Secara semula jadi, cephalalgia adalah:

  • tajam;
  • bodoh;
  • berdenyut;
  • menindas;
  • jangka panjang;
  • sementara;
  • terhad kepada kawasan tertentu;
  • tumpah.

Dilokalisasikan di dahi, pelipis, okiput, mahkota.

Punca kesakitan di kepala selepas tidur siang

Mengapa kepala saya sakit selepas tidur siang? Pada siang hari, tubuh terbiasa terjaga, kerana itu, tidur siang bukanlah keadaan fisiologi. Sekiranya tidak ada keperluan objektif, anda boleh berusaha berjaga hingga petang..

Sekiranya perlu, tidak boleh melebihi 20-30 minit. Kali ini sudah cukup untuk pulih. Tertidur dengan nyenyak, kebangkitan jatuh ke fasa yang mendalam, maka sakit kepala setelah tidur siang akan mengganggu semua rancangan untuk baki jam sehari.

Mengapa tidur lama membawa sakit kepala?

Setelah seminggu bekerja keras, semua orang melakukan kesalahan yang sama - mereka cukup tidur untuk masa depan. Tetapi pada waktu pagi, dengan kebangkitan, kepala saya mula sakit tidak tertahankan. Ia bersenandung, berdenyut, merengek, yang menjadi ciri migrain hujung minggu. Ketidakselesaan berlaku kerana seseorang mengganggu irama sirkadian yang biasa, di mana waktu 8-9 jam malam diperuntukkan untuk tidur. Pesakit mengadu bahawa mereka banyak tidur, tetapi keletihan berterusan.

Sebab lain ialah peningkatan pengumpulan serotonin. Hormon "kebahagiaan" itu menyenangkan, tetapi apabila ia terlalu pekat, keadaan seperti migrain muncul.

Cara mencegah cephalalgia sendiri?

Pada temujanji doktor, pesakit tertanya-tanya mengapa mereka mengalami sakit kepala pada waktu pagi ketika mereka tidur di sofa yang tidak selesa. Malam adalah masa yang diperlukan untuk sistem saraf pulih. Untuk tidur membawa kepuasan, kelonggaran, rehat yang baik, perlu mewujudkan keadaan yang mencukupi. Ini termasuk - bantal ortopedik, tilam, kawalan pemakanan, pengecualian penyalahgunaan kopi, alkohol.

Rehat penuh

Sekiranya selepas malam anda menyedari bahawa kepala anda sakit, perhatikan tempat tidur - ketinggian dan bilangan bantal, kelembutan tilam. Semasa tidur, pergerakan darah melalui saluran melambatkan. Bantal tinggi membuat kedudukan leher yang tidak normal, yang meningkatkan kekurangan bekalan oksigen ke otak. Akibatnya, rasa sakit muncul pada waktu pagi.

Tilam yang lembut boleh menyebabkan rasa tidak selesa. Doktor menasihatkan memilih ortopedik sederhana kekakuan untuk mengekalkan keseimbangan tulang belakang..

Mengelakkan minuman bertenaga dan alkohol

Kopi, teh, minuman beralkohol yang kuat mengaktifkan kerja otak, mempercepat peredaran darah. Oleh itu, tertidur pada waktu petang adalah sukar, dan tidur menjadi dangkal. Kekurangan fasa mendalam menghalang sel saraf pulih.

Pada waktu pagi ada perasaan patah dan berat kepala.

Pemantauan tidur

Kedua-dua kekurangan dan lebihan memberi kesan negatif. Kami membincangkan perkara kedua di atas. Kurang tidur yang stabil menghabiskan sistem pertahanan badan, kerengsaan muncul, keletihan kronik.

Untuk mengelakkan perkembangan akibat yang teruk, kawal irama sirkadian.

Memulihkan latar belakang psikologi

Tekanan dan beban emosi menyebabkan sakit kepala yang tidak hilang setelah berehat. Punca sensasi menyakitkan - otak memproses maklumat pada waktu siang, tidak berehat, berada dalam keadaan tegang berterusan.

Pada waktu malam, disarankan untuk mandi air hangat, membaca buku kegemaran anda, mendengarkan muzik santai. Meditasi, yoga mengatur badan untuk tidur.

Bruxism

Bruxism dianggap sebagai komponen tambahan dari latar belakang psikologi yang terganggu. Ia dinyatakan dalam pengisaran gigi semasa tidur. Pesakit sendiri tidak ingat saat ini, tetapi orang dekat mereka memberitahu mereka. Dengan bruxism, migrain, pening berlaku.

Sebabnya adalah psikologi, neurologi, pergigian. Sekiranya pengisaran berulang setiap malam, berjumpa dengan doktor anda.

Apabila anda memerlukan pertolongan doktor?

Apabila penyakit adalah penyebab sakit kepala, rawatan diri akan memperburuk masalah. Terdapat sebilangan besar keadaan patologi yang memprovokasi cephalalgia..

Apnea

Dengan apnea, sakit kepala pagi berlaku kerana otak berhenti menerima oksigen untuk jangka masa yang pendek pada waktu malam. Penyakit ini dicirikan oleh gangguan pernafasan jangka pendek.

Episod berulang dari masa ke masa akan menyebabkan gangguan kognitif - gangguan ingatan, kecerdasan.

Patologi vaskular

Krisis hipertensi disertai dengan rasa sakit yang tajam. Bahaya tekanan darah tinggi - risiko kemalangan serebrovaskular akut (strok).

Sekiranya pening, ketidakstabilan berjalan, kebas tangan, kaki ditambahkan ke cephalalgia, segera panggil ambulans.

Influenza, jangkitan pernafasan akut, ARVI

Penyakit pernafasan dicirikan oleh masa inkubasi ketika seseorang tidak mengalami batuk atau hidung berair. Pada masa ini, kelemahan, keletihan, sakit, rasa sakit di kepala watak meresap muncul.

Sebabnya adalah sindrom keracunan yang berlaku sebagai tindak balas terhadap penembusan jangkitan.

Keradangan sinus paranasal

Sel-sel etmoid dibezakan secara anatomi, frontal (frontal), maxillary (maxillary), sphenoid sinus, ethmoid. Pembengkakan selaput lendir, pengumpulan komponen cair menimbulkan tekanan dalaman, sebab itulah pada waktu pagi kepala sakit setiap hari pada pesakit dengan sinusitis, sinusitis frontal.

Kesakitan dilokalisasi di dahi, di bawah mata, dalam unjuran hidung hidung. Keamatannya sederhana, tetapi berpanjangan, menekan, pecah.

Migrain

Penyakit ini dimanifestasikan oleh cephalgia paroxysmal dalam kombinasi dengan ketakutan cahaya terang, bunyi bising, mual, dan muntah. Episod migrain berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari. Dilokalisasikan di dahi, pelipis dan mata.

Kualiti hidup merosot, memerlukan rawatan khusus.

Osteochondrosis

Bahaya osteochondrosis tulang belakang serviks adalah pembentukan hernia intervertebral, yang menekan pada akar saraf, menyebabkan gangguan konduksi impuls. Semasa bergerak, memusingkan kepala, mampatan meningkat, sakit kepala bertambah buruk.

Postur yang tidak selesa semasa tidur memperburuk keadaan, cranialgia muncul setelah bangun, berlangsung pada siang hari.

Rawatan osteochondrosis (pembetulan ubat, urut zon kolar) ditetapkan oleh pakar neurologi.

Keadaan pasca trauma

Selepas trauma yang teruk, gegar otak, kawasan penularan terbentuk di otak. Oleh itu, setelah berlaku kemalangan, orang menyedari bahawa pada waktu pagi mereka mengalami sakit kepala dan merasa sakit. Untuk mengelakkan komplikasi fungsional, terapi kompleks diperlukan, yang bertujuan untuk memulihkan aktiviti otak. Rawatan merangkumi ubat-ubatan, program pemulihan fisioterapi.

Kerosakan otak yang berjangkit

Meningitis, ensefalitis adalah penyakit berbahaya yang mengancam nyawa. Dimanifestasikan oleh keperitan yang tajam di kepala, demam, posisi paksa badan dengan kepala dilemparkan ke belakang, disertai dengan loya, muntah. Faktor yang memprovokasi adalah penembusan jangkitan melalui aliran darah ke otak.

Diagnosis disahkan menggunakan kaedah makmal dan instrumental. Pemberian ubat sendiri dilarang sama sekali..

Cara menghilangkan sakit kepala pagi?

Sekiranya anda mengalami sakit kepala setiap pagi, berjumpa dengan pakar neurologi anda terlebih dahulu. Selepas tinjauan, pemeriksaan, makmal dan kaedah penyelidikan instrumental (MRI, CT, sinar-X, ultrasound), dia akan memberikan rawatan komprehensif.

Ubat-ubatan

Ubat harus dipantau oleh doktor yang hadir. Setiap ubat mempunyai ciri tersendiri, peraturan kombinasi, kesan sampingan, ciri individu kerana kepekaan yang meningkat.

Sebagai langkah kecemasan, anda boleh menggunakan analgin, nise, citramone, spazmalgon, nurofen.

Yang paling penting, jangan menyalahgunakan, dapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan.

Ubat-ubatan rakyat

Agar sakit kepala tidak terasa semasa tidur, mandi air panas atau mandi pada waktu petang, minum teh manis yang lemah, berjalan-jalan di udara segar.

Dari resipi rakyat, teh chamomile menunjukkan kecekapan tinggi. Untuk penyediaannya, bunga calendula mesti dituangkan dengan air mendidih, biarkan selama 30 minit.

Sakit kepala boleh dicegah dalam kebanyakan kes. Pemakanan seimbang, kawalan terjaga dan waktu tidur, pengecualian ledakan emosi tidak akan membiarkan cephalalgia mengganggu hari anda.

Sakit kepala setelah tidur lama: sebab, pencegahan, rawatan

Titik sakit di kepala di kiri atau kanan: sebab dan rawatan

Sakit kepala yang berdenyut di okiput: sebab dan rawatan

Mengapa kepala anda sakit ketika anda membongkok?

Apa yang menyebabkan telinga tersumbat dan sakit kepala dan apa yang perlu dilakukan?

Mengapa kepala boleh sakit selepas tidur? Punca dan rawatannya

Semasa tidur, seseorang hanya perlu sembuh. Hanya dalam kes ini, dia menerima caj tenaga, yang membantu tubuh berfungsi dengan normal. Namun, ada situasi ketika seseorang mengalami sakit kepala setiap hari pada waktu pagi, walaupun nampaknya mimpi itu penuh, dan tidak ada alasan untuk penampilan mereka.

Dalam artikel ini kita akan membincangkan mengapa sakit kepala pagi berlaku dan mengapa sakit kepala selepas tidur siang..

Mengapa kepala sakit selepas tidur dan apa yang dapat diketahui oleh sifat kesakitan

Sekiranya seseorang mengalami sakit kepala selepas tidur, dan ini berlaku secara sistematik, maka penting bukan sahaja untuk menghilangkan sensasi yang tidak selesa, tetapi juga untuk menghilangkan penyebab penampilan mereka.

Sakit kepala yang sistematik selepas tidur boleh berbeza. Dengan sifat kesakitan ini, anda dapat memahami sebab asal usulnya dan, sebagai hasilnya, memilih kaedah terbaik untuk menangani fenomena tersebut..

Mempunyai keadaan perubatan tertentu pada seseorang boleh menyebabkan sakit kepala ketika bangun tidur. Berikut adalah beberapa daripadanya (dengan penerangan mengenai sifat kesakitan):

  1. Osteochondrosis tulang belakang (di tulang belakang serviks) - sakit, biasanya paroxysmal; muncul kerana kedudukan yang tidak selesa semasa tidur pada siang hari atau pada waktu malam, serta dengan putaran kepala yang tajam. Lebih kerap, rasa sakit seperti itu terasa pada waktu pagi dan hanya meliputi satu bahagian kepala. Ada kalanya timbulnya kesakitan secara tiba-tiba disertai dengan tinnitus dan juga kehilangan pendengaran separa.
  2. Influenza adalah sakit akut yang meliputi bukan hanya di seluruh kepala, tetapi juga memancar ke pelipis dan bola mata. Kesakitan berlaku pada bila-bila masa sepanjang hari, termasuk selepas tidur. Peningkatan suhu badan dengan penambahan fenomena catarrhal seterusnya akan memberitahu seseorang tentang kehadiran influenza.
  3. Strok (akut) - sakit kepala yang teruk dan tajam.
  4. Sinusitis - terdapat sakit kepala yang menekan di pipi, dahi dan mata. Disertai dengan kesesakan hidung kronik, dan kadang-kadang sedikit peningkatan suhu.

Sakit sebagai bukti patologi otak

Pelbagai patologi otak:

  • Tumor - Bahkan pertumbuhan kecil dapat menyebabkan rasa sakit, pening, mual, muntah, dan kemurungan. Sebab utama adalah peningkatan ICP (tekanan intrakranial). Di samping itu, gejala berikut sering diperhatikan: gangguan fungsi pertuturan, paresis, kelumpuhan, penurunan kepekaan, serta kejang, dan lain-lain. Fenomena seperti itu bergantung pada bahagian otak yang terkena.
  • Meningitis (meningoencephalitis, arachnoiditis, dan lain-lain) adalah penyakit keradangan yang mempengaruhi otak itu sendiri dan membrannya. Dalam kes ini, sakit kepala selepas tidur sangat kuat, menyempitkan dan tajam. Mereka disertai oleh kelemahan, demam, berpeluh, serta gejala meningeal (seperti fobia cahaya dan suara, serta kekejangan / kontraksi refleks otot oksipital, yang menampakkan diri dalam ketidakupayaan pesakit untuk memiringkan kepalanya). Di samping itu, mungkin terdapat gejala yang serupa dengan kehadiran tumor (contohnya, paresis, kejang, serta disfungsi alat bantu visual dan pendengaran, dll.).
  • Gegar otak - boleh menjadi punca sakit kepala untuk jangka masa yang lama selepas kecederaan (sehingga beberapa tahun). Dalam kes ini, pening, kegelisahan, penurunan tumpuan perhatian, kerengsaan berlebihan, dll..

Migrain - terdapat 2 bentuk utama penyakit ini.

Dan secara berasingan - versi parasit perkembangan masalah.

  1. Dengan gejala amaran (aura) - untuk peringkat awal serangan, gejala neurologi tempatan (mual, fotofobia) adalah ciri, dan kemudian rasa sakit yang kuat muncul, yang dapat berlangsung dari 1-3 jam hingga beberapa hari.
  2. Tanpa gejala amaran - selalunya seseorang bangun dengan sakit kepala setelah tidur pada waktu pagi. Rasa sakit perlahan-lahan meningkat dan memuncak selepas beberapa jam. Selama ini, kesakitan dari kawasan temporal secara beransur-ansur merebak ke seluruh bahagian kepala. Dalam kes ini, bradikardia, mual, hipertensi arteri adalah mungkin. Sakit kepala yang teruk dengan serangan seperti itu dapat menghantui seseorang selama beberapa hari, dan kemudian secara beransur-ansur memudar, meninggalkan rasa berat di kepala.
  3. Kehadiran penyakit parasit - kadang-kadang seseorang tidak tahu mengapa selepas tidur seharian dia mengalami sakit kepala, atau apakah sebab-sebab penyakitnya pada waktu pagi. Dan rahsianya terletak pada kehadiran parasit di dalam badan - agen penyebab penyakit tertentu (contohnya, echinococcosis, dll.). Kista echinococcal dapat dilokalisasi di otak. Kemudian gelembung di mana parasit berada, secara beransur-ansur meningkat ukurannya, memerah pelbagai struktur otak. Hasilnya mungkin kejang, gangguan rahim anggota badan, penurunan kepekaan dan gangguan pendengaran dan penglihatan..

Seperti yang anda lihat, ada lebih daripada cukup alasan mengapa permulaan sindrom cephalgic selepas tidur boleh berlaku..

Mari kita perhatikan lebih dekat beberapa daripadanya..

Penyakit sistem vaskular

Ini termasuk lesi vaskular dari tahap yang berbeza di dalam otak..

  1. Aterosklerosis saluran otak dalam kombinasi dengan hipertensi arteri boleh menyebabkan gangguan peredaran darah kronik di otak. Sakit kepala pagi dalam kes ini bukan satu-satunya gejala. Mereka disertai oleh: gangguan ingatan, sedikit penurunan kemampuan intelektual, pening, sakit mata, mati rasa anggota badan, dan kurang kerap - kehilangan kesedaran.
  2. Vaskulitis (radang saluran otak) - pesakit dengan diagnosis ini mengalami sakit kepala pada waktu pagi, dan pada waktu petang rasa sakit menjadi berdenyut.

Punca lain dari sakit kepala tidur

Perhatian khusus harus diberikan pada saat-saat yang juga menimbulkan kemunculan sakit kepala setelah tidur..

Ini termasuk:

  • tinggal berpanjangan dalam keadaan tekanan dan kemurungan;
  • gangguan tidur kerana berdengkur atau apnea (penahan pernafasan jangka pendek pada orang yang sedang tidur);
  • penyalahgunaan pil tidur untuk jangka masa yang panjang;
  • penyahhidratan, dll..

Sakit kepala pada waktu pagi: cara menghilangkan

Sekiranya anda mengalami sakit kepala pada waktu pagi, dan ini berlaku secara sistematik, maka anda pasti perlu berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan yang sesuai. Walau bagaimanapun, jika sakit kepala pada waktu pagi atau selepas tidur siang hari tidak termasuk dalam keadaan patologi, dan ini akan disahkan oleh pakar, maka anda boleh mencuba menghentikan manifestasi fenomena tidak selesa dengan beberapa cara.

Kurangkan pendedahan kepada perengsa


Anda perlu melihat semula rutin harian anda dan membuat penyesuaian sedemikian rupa untuk mengurangkan kejadian tekanan. Penggantian masa kerja yang kompeten dengan rehat pendek, penolakan tabiat buruk (merokok dan penyalahgunaan alkohol), serta mengehadkan masa yang dihabiskan di komputer dan di hadapan TV dapat mengurangkan keletihan psikologi, yang akan memberi kesan positif pada kualiti tidur.

Lakukan urutan kepala sendiri

Pergerakan refleks yang dilakukan seseorang dengan menggosok leher atau mengurut bahagian kepala tertentu, pada saat-saat ketika dia merasa sakit kepala setelah tidur, adalah urutan diri. Anda boleh melegakan sakit kepala selepas tidur dengan menggosok balm "Asterisk" ke kawasan temporal.

Urut menggunakan alat moden akan lebih berkesan, dan idealnya, mengikuti kursus dari ahli terapi urut profesional, yang, dengan menggunakan teknik khas, akan melegakan kekejangan yang ada.

Minum air secukupnya

Mengimbangi pengambilan cecair harian anda adalah peluang sebenar untuk mengurangkan sakit kepala pada waktu pagi selepas tidur..

Anda harus mula minum air bersih (tanpa gula dan gas) sebaik sahaja anda bangun.

Jus buah semulajadi dan teh herba juga akan berguna, tetapi minuman berkafein dapat memprovokasi muncul kembali sakit kepala pada waktu pagi dan setelah tidur siang..

Buat kompres perubatan

Sekiranya anda mengalami sakit kepala pada waktu pagi, anda boleh membuat kompres dari daun kubis putih atau bawang dengan mengoleskannya ke kawasan temporal.

Mandi sejuk

Salah satu sebab mengapa sakit kepala muncul pada waktu pagi selepas tidur mungkin pengembangan saluran darah. Pancuran mandian yang sejuk atau sejuk dapat menenangkan mereka. Anda boleh mandi sambil menurunkan suhu air secara beransur-ansur. Prosedur sebegini berguna walaupun untuk kanak-kanak dan secara signifikan dapat menenangkan badan dan meningkatkan kesejahteraan, dengan memberi tenaga yang kuat sepanjang hari..

Menetapkan rejim, memastikan diri anda tidur lena.

  • anda perlu tidur dan bangun pada masa yang sama;
  • kawasan tidur mesti berventilasi dengan baik;
  • katil mesti selesa.

Kesimpulannya

Namun, jika bangun pada waktu pagi, anda secara sistematik merasakan sakit kepala yang kuat dan berterusan, anda harus mencari pilihan relaksasi anda sendiri dan meningkatkan bukan sahaja kualiti tidur, tetapi juga keadaan kesihatan setelah bangun tidur.

Bagi sesetengah orang, pilihan yang baik adalah berjalan-jalan di udara segar, untuk seseorang - kelas di kolam renang atau gimnasium, dan untuk beberapa orang, meditasi sebelum tidur akan membantu..

Terdapat banyak pilihan, perkara utama adalah mencari yang terbaik untuk diri sendiri.

Secara beransur-ansur, sakit kepala selepas tidur siang atau pagi akan hilang, memberi jalan untuk kebangkitan yang menyenangkan dan kesihatan yang baik.