Utama > Sklerosis

Sakit kepala selepas pukulan: gejala tambahan, cara memberi pertolongan cemas

Kepala Sakit kepala dan migrain Sakit kepala Sakit kepala selepas strok: gejala tambahan, bagaimana memberi pertolongan cemas

Sakit kepala berlaku selepas kecederaan tempatan. Pukulan ke kepala boleh berlaku dengan sengaja atau tidak sengaja, tetapi dalam kedua-dua keadaan, akibat yang tidak menyenangkan dapat terjadi. Sekiranya kepala sakit di medan hentaman untuk waktu yang lama, dan disertai dengan tanda tambahan, anda harus meminta bantuan dari hospital.

Jenis-jenis kecederaan selepas kesan

Sensasi menyakitkan selepas pukulan dapat menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Kecederaan yang menyebabkan sakit kepala juga boleh berbeza..

Kecederaan kepala yang paling kerap berlaku akibat hentaman termasuk:

  • kecederaan;
  • hematoma;
  • patah tulang;
  • luka.

Kesakitan dapat menampakkan dirinya dari lebam di bahagian kepala yang berlainan. Ia boleh menyentuh kulit kepala, wajah, serta hidung, rahang.

Juga, pelbagai ini dicirikan oleh berlakunya hematoma..

Hematoma terdiri daripada tiga jenis: epidural, subdural, intrakranial. Yang pertama berlaku di bawah kulit, tanpa banyak kerosakan pada struktur. Yang kedua dicirikan oleh pelanggaran ruang intramuskular, dan yang ketiga berada di dalam tengkorak.

Fraktur mungkin melibatkan tulang pipi, hidung atau soket mata, dan tengkorak secara keseluruhan. Terdapat beberapa jenis kerosakan mekanikal seperti luka: ditikam, terkoyak, dipotong, peluru.

Gejala selepas pukulan ke kepala

Sekiranya kepala anda sakit selepas pukulan, anda harus memperhatikan gejala yang menyertainya. Selalunya mereka dapat memberitahu anda lebih banyak mengenai akibatnya..

Setelah pukulan berlaku, hematoma terbentuk di tempat yang cedera. Dalam kes ini, sensasi menyakitkan terletak di lokasi trauma. Ini adalah kes yang tidak memerlukan perjalanan ke hospital - anda boleh menyelesaikannya di rumah.

Sekiranya kerosakan itu teruk, pendarahan berlaku. Selalunya sukar untuk menghentikannya sendiri. Dalam kes ini, rasa sakit hanya meningkat, pening, mual diperhatikan.

Sekiranya seseorang mempunyai gejala berikut, anda harus segera menghubungi ambulans:

  • pelepasan yang jelas atau berdarah dari hidung dan telinga;
  • kenaikan suhu hingga 38 darjah;
  • mengantuk;
  • kesedaran yang keliru;
  • kehilangan kesedaran;
  • kehadiran kecederaan tambahan di bahagian belakang, di kawasan oksipital;
  • gangguan pertuturan;
  • ketidakupayaan untuk fokus pada satu titik;
  • perubahan bentuk murid;
  • pernafasan yang sukar.

Bergantung pada keparahan kecederaan yang diterima, manifestasi gejala akan sesuai. Sekiranya mual dengan muntah adalah gejala yang khas, maka dengan bentuk ringan ia akan menjadi satu kali dan jangka pendek, dan dengan bentuk yang teruk ia akan menjadi jangka panjang.

Penting untuk diingat bahawa jika pesakit menunjukkan tanda-tanda bentuk yang teruk, dia tidak boleh dipindahkan secara bebas. Ini penuh dengan komplikasi..

Pertolongan cemas

Sakit kepala selepas pukulan, jika terasa teruk, sukar dihentikan hanya dengan mengambil ubat penahan sakit. Sekiranya seseorang cedera parah, dia mesti diberikan pertolongan cemas sebelum kedatangan pakar. Sebabnya ialah apabila berlaku benturan, patah tulang boleh terjadi, yang seterusnya, melukai otak. Dan lebih cepat bantuan perubatan diberikan, semakin mudah akibatnya..

Dalam keadaan di mana mangsa tidak sedarkan diri dan tidak mempunyai nadi, perlu melakukan urutan jantung dengan pernafasan buatan. Sekiranya nadi ada, letakkan di sisinya sehingga jika ia muntah, ia tidak tersedak pada muntah.

Pesakit yang sedar harus dibaringkan, melepaskan butang atas dan tidak disentuh sehingga ambulans tiba. Jangan cuba duduk seseorang atau mengangkat kaki mereka, kerana jika berlaku kecederaan serius, mereka boleh menjadi lebih teruk lagi..

Cadangan ini relevan untuk kecederaan otak traumatik yang kelihatan. Sekiranya kita berbicara mengenai hematoma, lecet, sapukan kain yang direndam di dalam air sejuk atau ais yang dibalut ke kawasan yang cedera. Dengan luka yang berdarah, ada baiknya merawatnya dengan iodin berwarna hijau, agar jangkitan tidak sampai di sana. Sapukan serbet kain kasa pada luka, gayakannya.

Sekiranya kepingan benda asing melekat di kepala, anda tidak boleh mengeluarkannya sendiri, kerana anda boleh mengganggu struktur otak, yang akan mengakibatkan komplikasi serius. Dalam kes ini, gulungan bulu kapas dengan kain kasa dipasang di sekitar serpihan yang menonjol untuk menghentikan pendarahan. Apabila tiba ambulans, bawa mangsa hanya dalam keadaan terlentang.

Bila berjumpa doktor?

Perlu mendapatkan pertolongan sekiranya sakit kepala setelah pukulan tidak hilang dalam jangka masa yang lama, dan disertai dengan gejala tambahan yang tidak menyenangkan. Walaupun kita bercakap mengenai kecederaan biasa, anda tidak boleh mengabaikannya..

Tanda-tanda gegaran mungkin tidak segera muncul, tetapi dalam masa dua jam berikutnya. Kekurangan pertolongan dan keengganan untuk pergi ke hospital akan menyebabkan komplikasi, di mana yang paling berbahaya adalah kematian pesakit.

Diagnostik

Sebelum membuat diagnosis yang tepat, doktor menggunakan langkah diagnostik tambahan. Yang paling bermaklumat termasuk tomografi yang dikira, pengimejan resonans magnetik.

Pilihan kedua lebih kerap digunakan, kerana tidak semua institusi perubatan mempunyai alat pengimbas CT.

Rawatan

Pendekatan terapi dalam setiap kes akan berbeza, kerana terdapat juga banyak penyebab cephalalgia terhadap latar belakang trauma. Selain memberi tumpuan untuk menghilangkan sensasi yang menyakitkan di kepala, terapi melibatkan melemahkan gejala sekunder.

Sekiranya kepala anda sakit selepas pukulan, ubat lebih kerap digunakan untuk:

  • pemulihan nada saluran darah;
  • normalisasi aliran darah;
  • menghentikan darah;
  • penghapusan proses keradangan, berjangkit;
  • menurunkan petunjuk tekanan darah;
  • melegakan kesakitan.

Sebagai tambahan kepada penyelesaian ubat untuk masalah tersebut, mangsa mesti diberi rehat. Juga tidak dilarang menggunakan pilihan ubat alternatif. Untuk melegakan sakit kepala. Gunakan jus kubis atau kentang. Tetapi, walaupun kelihatan tidak berbahaya, anda harus berjumpa doktor sebelum menggunakannya..

Dalam beberapa kes, rawatan tidak dapat lengkap tanpa pembedahan. Sebagai contoh, kecederaan kraniocerebral terbuka menunjukkan pecahnya cangkang keras, yang melakukan fungsi pelindung. Operasi akan membantu menghilangkan kecacatan ini dan menyelamatkan dari kematian..

Mengapa sakit kepala selepas pukulan berbahaya??

Sekiranya anda tidak memberikan pertolongan cemas dan pergi ke hospital, komplikasi serius menanti pesakit. Mereka tidak hanya memperhatikan gejala yang semakin meningkat, tetapi juga gangguan organik..

Oleh itu, jika kepala anda sakit selepas pukulan, anda tidak boleh mengabaikan manifestasi badan anda, jika tidak, perkara berikut adalah mungkin:

  • gangguan dalam persepsi;
  • gangguan perhatian;
  • rasa sesak di kepala;
  • penurunan kecekapan;
  • migrain yang kerap;
  • penyimpangan mental.

Selepas kecederaan, pembengkakan berlaku, pencurahan darah, yang menyumbang kepada perkembangan kelumpuhan. Akibat yang paling teruk selepas trauma jatuh ke dalam keadaan koma atau kematian. Yang kedua berlaku dalam kes pendarahan serebral yang teruk dan teruk, yang menyebabkan gangguan pada sistem badan seperti pernafasan dan kardiovaskular.

Sensasi menyakitkan selepas trauma menunjukkan kemungkinan pelanggaran. Bergantung pada keparahannya, pemilihan rawatan dilakukan, yang bertujuan untuk menghilangkan akibat dari pukulan, dan juga meningkatkan kesejahteraan..

Sakit kepala setelah memukul kepala - Apa yang perlu dilakukan?

Kepala mengandungi salah satu organ manusia yang paling penting - otak. Sebarang kerosakan akibat pukulan ke kepala atau leher sering mengakibatkan akibat yang teruk dan menyakitkan. Oleh itu, untuk mengelakkan proses yang tidak dapat dipulihkan, perlu memberikan bantuan khusus tepat pada masanya. Selepas pukulan, gejala mungkin muncul seketika yang menarik perhatian, tetapi ada juga gejala yang muncul hanya setelah waktu tertentu setelah cedera. Jenis kecederaan yang tepat hanya dapat disampaikan di kemudahan perubatan. Apa yang perlu dilakukan dengan pukulan ke kepala, proses apa yang berlaku selepas itu, dan juga cara menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan?

  1. Mengapa kepala saya sakit selepas pukulan??
  2. Akibat pukulan ke kepala
  3. Pertolongan cemas untuk pukulan ke kepala
  4. Rawatan sakit kepala selepas pukulan di kepala

Mengapa kepala saya sakit selepas pukulan??

Sebenarnya, kehidupan agak tidak dapat diramalkan, kerana keadaan apa pun boleh berlaku. Kecederaan kepala sering berlaku akibat:

  • Kemalangan jalan raya;
  • Memukul dengan kelawar atau bola di kepala di kawasan dahi / kuil;
  • Pergaduhan di mana pukulan utama jatuh pada hidung, tengkorak dan muka;
  • Jatuh dari ketinggian, kerana ketidaktepatan, dll..

Tidak kira keadaan dan kawasan kesannya, gejala utamanya adalah sakit kepala. Pada mulanya, rasa sakit mungkin tidak muncul, tetapi perlu untuk memantau keadaan mangsa untuk mencegah kemungkinan berlakunya penyakit serius.

Akibat pukulan ke kepala

Selain sakit kepala, mangsa mungkin mengalami loya yang teruk, disertai dengan muntah dan kelemahan yang tidak ketara. Pesakit mengalami kerengsaan, penglihatan dapat menurun tajam, koordinasi terganggu, dan kegembiraan saraf juga dapat terjadi.

(Video: "Pukulan ke kepala. Akibat untuk otak")

Simptomologi ini juga merangkumi pelanggaran alat pertuturan, berat di lengan dan kaki. Dalam kes-kes khas, selain pening atau kesakitan, mangsa mungkin pingsan, kehilangan ingatan selama-lamanya, atau bahkan koma.

Bahaya utama sakit kepala selepas kecederaan termasuk:

  • Kemunculan amnesia;
  • Pelanggaran alat pertuturan;
  • Kerengsaan meningkat;
  • Kejadian depersonalisasi tidak dikecualikan;
  • Melumpuhkan badan, berlakunya sawan, koma;
  • Kehilangan pendengaran, penglihatan, rasa, bau, ingatan;
  • Kemungkinan kegagalan kognitif.

Pertolongan cemas untuk pukulan ke kepala

Sekiranya cedera parah di kepala, jika doktor belum tiba, adalah perlu untuk memberi pertolongan cemas kepada pesakit. Untuk ini, mangsa ditempatkan di posisi di mana bahu dan kepala sedikit diangkat, tetapi leher tidak boleh bergerak. Sekiranya terdapat pendarahan, maka ia mesti dihentikan. Ambil sehelai tisu bersih dan tekan di atas luka. Sekiranya disyaki kecederaan intrakranial, luka tidak boleh ditekan atau diperah. Di samping itu, perhatikan bagaimana orang itu bernafas, dan adakah dia sedar.

Dengan kekurangan oksigen, pesakit mungkin mula tercekik. Pertolongan cemas disediakan - resusitasi. Sekiranya kecederaan tengkorak, pesakit memerlukan rawatan rawat inap segera, kerana campur tangan pakar bedah saraf diperlukan selepas tomografi yang dikira untuk gambaran yang lebih jelas. Dengan patah tulang, seseorang mengalami gejala tertentu - lebam gelap muncul di bawah mata, telinga dan hidung mengeluarkan sejumlah besar cecair - tidak berwarna - ini adalah tanda gendang telinga pecah.

(Video: "Trauma kepala pada kanak-kanak," gegar otak "- Doktor Komarovsky - Rawatan kecemasan")

Pesakit tidak dapat dirawat sendiri, kerana ini membawa kepada akibat yang lebih serius, seperti hematoma intrakranial. Dia membezakan dirinya dengan murid, mata mempunyai murid dengan ukuran yang berbeza. Sekiranya ambulans tidak tiba, maka pertama sekali perlu meletakkan objek sejuk pada kecederaan. Lebih baik jika anda mempunyai alat pemanas ais. Selsema mempunyai kesan penyempitan pada saluran otak, menghentikan pendarahan, jika ada, dan melegakan bengkak. Sekiranya terdapat banyak calar dari mana darah mengalir, perlu mencucinya dengan peroksida. Untuk melakukan ini, lembapkan kain kasa bersih dan sapukan pada luka.

Furacilin adalah pengganti alternatif untuk peroksida. Dengan pertolongannya, calar dibasmi kuman, anda juga boleh menggunakan pelbagai salap antibakteria. Pembalut boleh diikat dengan plaster atau pembalut. Sekiranya mangsa mengalami mual, disertai dengan muntah, maka dia mesti diletakkan dalam kedudukan yang sedemikian rupa sehingga dia tidak dapat tersedak. Anda boleh membersihkan mulut residu dengan kain kasa yang bersih. Sekiranya pesakit tidak dapat pulih, maka dia boleh dikembalikan dengan jarum suntik yang mengandungi campuran etamzilate dan metoclopramide dan suntikan.

Sekiranya pesakit terganggu oleh sakit kepala yang teruk selepas pukulan, maka analgin disuntik. Sekiranya pesakit tidak dapat dibawa ke hospital, kerana kejadian itu jauh dari peradaban, pertolongan cemas diberikan untuk kecederaan kepala.

Untuk sakit kepala yang teruk selepas pukulan, anda mesti mengambil salah satu ubat berikut:

  1. Piracetam meningkatkan metabolisme di otak, melegakan pening dan sakit teruk di kawasan ini.
  2. Etamsylate menghentikan pendarahan, merangsang peredaran darah di otak.
  3. Askarutin menguatkan dinding sistem vaskular.
  4. Euphyllin diperlukan dengan tekanan darah tinggi dan untuk menormalkan kerja sistem peredaran darah di kawasan otak, untuk menghilangkan bengkak. Harus diingat bahawa pesakit hipotensi tidak dapat bertoleransi dengan ubat-ubatan tersebut, kerana tekanan darah rendah dapat menurun secara signifikan..
  5. Ejen antibakteria melindungi daripada munculnya penyakit seperti meningitis, dari proses keradangan di otak, membasmi kuping, setelah pecahnya.

(Video: "Akibat pukulan ke kepala")

Sekiranya pesakit, setelah beberapa saat selepas pukulan, terus menderita sakit kepala yang teruk, maka perlu segera untuk berunding dengan doktor untuk mengecualikan kemungkinan kecederaan otak traumatik atau menyembuhkannya tepat pada masanya. Selain itu, rehat di tempat tidur diperlukan, tidak digalakkan melakukan aktiviti fizikal, untuk waktu yang lama di bawah sinar matahari, di komputer, TV, buku atau alat agar tidak menanam penglihatan.

Rawatan sakit kepala selepas pukulan di kepala

Sekiranya anda menyaksikan bagaimana seseorang dipukul dengan kepalan tangan, dan dia berada di tanah, dan pengsan atau tidak dapat bangun, maka dia perlu diberi pertolongan cemas sebelum ambulans tiba. Pertama sekali, perlu meletakkan badannya di sisinya supaya muntah tidak jatuh ke kerongkongnya. Di samping itu, badan pesakit mesti pegun. Pastikan dia tidak memusingkan lehernya.

Sekiranya pukulan menyentuh rahang, maka ia harus dipasang dalam satu posisi, bagaimanapun, cuba jangan menekannya agar tidak terkehel atau pecah. Semasa memukul kawasan temporal, objek sejuk mesti disapu ke tempat kecederaan. Semua pergerakan harus lembut, tanpa tekanan dan halus. Secara gabungan, kemungkinan akibatnya dapat dikurangkan dengan ketara setelah kesannya, dalam beberapa kes, menyelamatkan nyawa mangsa. Namun, jangan bersikap acuh tak acuh dan bantu orang yang memerlukan dalam keadaan yang serupa..

Selepas pertolongan cemas dan prosedur pakar, mangsa dapat meneruskan rawatan untuk gejala yang tidak diingini. Kursus rawatan ditetapkan oleh ahli terapi:

  • Terapi ubat.
  • Fisioterapi.
  • Kaedah rakyat di rumah.

Sebilangan besar ubat sakit dikeluarkan di farmasi secara eksklusif dengan preskripsi dari doktor, ini sukar, jika anda tidak mahu melawat pakar, maka anda harus berjuang sendiri. Ubat-ubatan yang biasa didapati adalah ubat-ubatan yang melegakan sakit kepala tanpa kebenaran tambahan doktor; ini termasuk: nurofen, analgin, paracetamol, unispasm, spazmalgon, migrenol, dll. Tidak disyorkan untuk mengambil ubat-ubatan ini dalam jumlah banyak. Ia berkesan hanya untuk sakit kepala tertentu. Sekiranya rasa sakit dan gejala lain berlanjutan, maka perlu segera berjumpa pakar, kerana sakit kepala setelah pukulan ke kepala adalah gejala yang menunjukkan bahawa terdapat kerosakan di dalam badan, khususnya di kawasan otak. Tanpa rawatan yang tepat pada masanya, keadaan akan bertambah buruk dan proses menyakitkan yang tidak dapat dipulihkan akan bermula..

Salah satu soalan yang paling mendesak adalah bagaimana melegakan sakit kepala sendiri? Pening dan sakit boleh muncul walaupun selepas kecederaan ringan. Kadang-kadang gejala hilang selepas secawan teh dengan pudina dan madu dan tidur yang sihat. Beberapa waktu rehat - dan semuanya akan dikeluarkan seolah-olah dengan tangan. Selain itu, kaedah yang berkesan untuk mengatasi sakit kepala selepas pukulan adalah daun kubis atau kain lembap, yang mesti digunakan pada tempat kecederaan. Semasa memukul bahagian belakang kepala, perlu menggunakan kompres sejuk dan berbaring untuk jangka waktu tertentu, dan ketika memukul bahagian lain, kompres digunakan pada luka dan diperbaiki dengan tisu lembut. Mandi air panas juga merupakan kaedah yang berkesan, anda juga boleh menambahkan salah satu minyak pati - lavender, kayu putih, mawar, dll. Aromaterapi tidak diperlukan dengan mandi, anda perlu menuangkan beberapa tetes minyak ke dalam bekas dengan air mendidih dan meletakkannya di dekat kepala.

Ubat tradisional juga cukup berkesan. Kaedah utama perubatan tradisional merangkumi pelbagai koleksi ramuan, tincture, dll..

Campuran berikut paling baik digunakan semasa perut kosong:

  1. Kentang rebus, masin ringan;
  2. Jus tomato dengan bawang putih;
  3. Jus bit dan lobak merah;
  4. Campuran brokoli, sorrel, pasli dan telur mentah.

Petua dan trik ini bukan sahaja dapat mengembalikan kesihatan pesakit setelah terkena kesan dan melegakan sakit kepala, tetapi juga dapat menyelamatkan nyawa mangsa sekiranya terdapat kecederaan atau kerosakan serius.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya rasa sakit muncul setelah memukul kepala anda?

Kepala adalah tempat penyetempatan salah satu organ manusia yang paling penting - otak. Oleh itu, sebarang pukulan pada tengkorak atau leher boleh mengakibatkan akibat serius yang paling tragis, terutama jika bantuan yang mencukupi tidak diberikan tepat pada waktunya..

Lebih-lebih lagi, gejala yang tidak menyenangkan dapat muncul baik segera setelah kejadian dan setelahnya, dan kemungkinan kecederaan boleh berbeza dan ditentukan dengan tepat hanya di tempat perubatan. Bila perlu risau jika anda mengalami sakit kepala setelah terkena pukulan, dan bagaimana berkelakuan dengan betul dalam keadaan seperti ini?

Punca sensasi yang menyakitkan

Kejadian apa yang boleh menyebabkan kecederaan dan sensasi menyakitkan seterusnya:

  1. Kejatuhan.
  2. Pergaduhan dengan kerosakan pada hidung; butang kepala; hembus ke kepala.
  3. Bola memukul bahagian belakang kepala, pelipis atau dahi.
  4. Tali kepala dengan kelawar.
  5. Kemalangan jalan raya.

Tidak kira di mana dan bagaimana seseorang boleh mengetuk, memukul dengan dahi atau bahagian tengkorak lain, jika setelah pukulan kepala terasa sakit, atau bahkan pada mulanya mangsa tidak merasa tidak selesa, anda perlu memantau kesihatan anda dengan teliti dan memperhatikan sedikitpun penyimpangan dari norma.

Gejala dan diagnosis yang berkaitan

Sakit kepala selepas pukulan ke kepala sering disertai dengan gejala lain, yang mesti diberi perhatian. Mereka akan membantu mengetahui betapa seriusnya kerosakan dan jenis bantuan apa yang disarankan untuk diberikan kepada seseorang.

  1. Loya.
  2. Pendarahan dan kebocoran cecair jernih dari saluran hidung atau telinga.
  3. Mengantuk.
  4. Pergerakan badan yang tidak terkoordinasi.
  5. Ucapan yang tidak difahami atau ketidakupayaan untuk bercakap.
  6. Pengsan.
  7. Kulit biru di bawah mata.
  8. Kehilangan kepekaan atau pergerakan di mana-mana bahagian badan.
  9. Gangguan deria.
  10. Diameter murid yang tidak sesuai.
  11. Kekemasan.
  12. Penyelewengan memori atau jurang di dalamnya.
  13. Tanda-tanda koma.
  14. Kejang epilepsi.

Untuk sebarang manifestasi klinikal yang menunjukkan kerosakan pada struktur otak, diperlukan diagnosis yang tepat mengenai kecederaan tersebut. Untuk melakukan ini, gunakan sinar-X, MRI, EEG dan kaedah lain..

Adalah mungkin untuk mewujudkan semua kecederaan pada pesakit hanya setelah berunding dengan pakar traumatologi, pakar bedah, ENT, pakar oftalmologi, pakar neurologi, ahli terapi.

Kemungkinan diagnosis

Sekiranya seseorang mengeluh: "Saya memukul kepala saya, sekarang sakit, tetapi saya tidak mahu pergi ke doktor," anda perlu meyakinkan mangsa tentang perlunya berjumpa doktor.

Hanya lawatan mendesak ke kemudahan perubatan yang dapat menyelamatkan seseorang dari terjadinya edema serebrum, gangguan bekalan darah serebrum, kerosakan saluran darah, kehilangan kepekaan dan ingatan.

Anda harus berjumpa doktor kanak-kanak dengan segera sekiranya seorang kanak-kanak mengalami sakit kepala.

Sakit kepala selepas pukulan boleh menjadi tanda diagnosis seperti:

  1. Gegaran.
  2. Aneurisma vaskular (meregangkan dindingnya).
  3. Malformasi vaskular (anjakan vaskular patologi).
  4. Hematoma dalaman.
  5. Pecah membran timpani.
  6. Pengumpulan cecair serebrospinal yang berlebihan dan peningkatan tekanan intrakranial.
  7. Edema serebrum.
  8. Pneumocephalus (udara atmosfera memasuki tengkorak).
  9. Perpindahan vertebra.

Cara bertindak dengan betul

Permintaan mendesak kepada doktor sangat penting jika, setelah memukul kepala, kepala sakit sangat teruk; dalam kes di mana keadaan disertai dengan pendarahan hidung atau telinga, sawan, mual atau muntah, kehilangan kesedaran, ucapan, ingatan, refleks, lonjakan suhu.

Sekiranya kepala anda sakit selepas pukulan - apa yang perlu dilakukan?

Adalah perlu untuk mengingat algoritma tindakan, kerana dalam keadaan seperti ini, tindakan mendesak sering diperlukan, ketika tidak ada kesempatan atau waktu untuk berunding dan meragukan:

  1. Sekiranya, memukul, seseorang jatuh, dia tidak hanya boleh merosakkan tengkorak, tetapi juga bahagian badan yang lain. Anda perlu memeriksanya untuk kerosakan, patah tulang.
  2. Sekiranya terdapat kecurigaan pelanggaran patah tulang belakang dan tengkorak, adalah perlu untuk melumpuhkan tubuh manusia agar kerosakan tidak bertambah buruk.
  3. Dianjurkan untuk memperbaiki kedudukan supaya tengkorak dan dada sedikit diangkat.
  4. Luka dirawat dengan peroksida biasa, tetapi jika patah tulang disyaki di bawah kulit, tidak ada tekanan yang dikenakan ke permukaannya.
  5. Sekiranya anda mengalami sakit kepala dan loya, anda perlu mengikuti pesakit tanpa gangguan dan tidak membiarkannya membuang kepalanya ke belakang, terutamanya jika kejang juga muncul. Dalam keadaan ini, seseorang tidak berdaya dan boleh tersedak muntah atau lidahnya sendiri..
  6. Di kawasan kepala di mana kecederaan itu berlaku, mungkin terdapat pendarahan. Untuk menangguhkannya, ais disapu pada kulit.

Rawatan

Bergantung pada bagaimana mangsa memukul kepalanya dan apa akibatnya, pelbagai langkah diambil. Ubat-ubatan berikut mungkin diperlukan:

  1. Hemostatik.
  2. Antiemetik.
  3. Antikonvulsan.
  4. Analgesik.
  5. Bermakna untuk menormalkan tekanan.
  6. Antipiretik.
  7. Anti-radang.
  8. Antibiotik.

Di masa depan, ubat multivitamin dan nootropik boleh digunakan untuk pemulihan untuk menyokong aktiviti otak. Untuk menyembuhkan luka dan kerosakan pada kerangka dan mengekalkan daya tahan neuron, rehat mesti diperhatikan untuk jangka waktu yang ditentukan oleh doktor.

Sekiranya terdapat pelanggaran kedudukan relatif tulang, pemusnahannya, pecahnya dinding vaskular dan kecacatan anatomi lain yang mematikan, maka perlu dilakukan operasi.

Terapi penuh dapat dilakukan hanya setelah diagnosis, tetapi kadang-kadang ada keperluan untuk tindakan segera. Sekiranya orang yang menemani dapat memberikan bantuan perubatan kepada mangsa yang mengalami sakit kepala akibat pukulan, lebih baik menghubungi bilik kecemasan melalui telefon dan mendengar cadangan doktor sebelum mereka tiba..

Akibat dari serangan kepala tidak dapat diramalkan dan tidak dapat dipulihkan, jadi sebaiknya elakkan situasi di mana anda boleh jatuh atau terkena.

Jangan bertengkar, bermain sukan dengan topi keledar khas, dan untuk mengelakkan kecederaan pada kanak-kanak, jangan memukulnya di kepala, walaupun untuk tujuan pendidikan.

Sekiranya seseorang sering memukul kepalanya, komplikasi mungkin timbul pada masa akan datang. Walaupun dalam keadaan kepala tidak cepat sakit, dan setelah beberapa saat gejala patologi berkembang, perlu dilakukan diagnostik dan menjalani rawatan.

Apa yang perlu dilakukan jika kepala anda sakit selepas pukulan

Cara menurunkan tekanan darah di rumah dengan cepat. Pertolongan cemas untuk tekanan tinggi

Mata sakit ketika berkelip atau menekan - kemungkinan penyebab, pencegahan dan pertolongan

Sakit mata semasa menggerakkan bola mata - sebab dan rawatan

Mengapa kepala sakit di dahi dan menekan mata

Sakit kepala mata

  • Sakit mata
  • Sakit telinga
  • Hipertensi
  • Migrain

Dalam artikel itu kita membincangkan mengapa kepala sakit selepas pukulan. Kami akan membincangkan mengenai gejala gegaran otak dan lebam otak, kemungkinan akibat dari pukulan kepala. Anda akan belajar bagaimana memberi pertolongan cemas kepada seseorang setelah pukulan ke kepala, bagaimana merawat sakit kepala setelah kecederaan ringan di kepala.

Mengapa kepalaku sakit selepas pukulan

Sakit kepala yang kerap setelah memukul kepala adalah tanda gegar otak, yang juga didiagnosis dengan loya, kehilangan keseimbangan, muntah, dan pening.

Gegar otak adalah kecederaan otak traumatik ringan. Ia dicirikan oleh sedikit gangguan pada saraf, saluran darah dan membran di kawasan kepala.

Punca gegar otak adalah pukulan ke kepala, lebam atau jatuh dari ketinggian, kemalangan jalan raya, atau kecederaan sukan.

Gejala gegaran:

  • Muntah;
  • Kerengsaan;
  • Penglihatan menurun;
  • Kehilangan koordinasi;
  • Gangguan vaskular;
  • Masalah dalam aktiviti intelektual;
  • Masalah pertuturan;
  • Sakit kepala yang kerap berbeza.

Kekejangan otak adalah kecederaan otak traumatik yang teruk, yang menampakkan dirinya dalam kehilangan kesadaran sementara, patah pada kubah atau tulang kranial, pelanggaran bahagian sistem paru-paru dan jantung di otak. Kekejangan otak didiagnosis dengan pendarahan, lingkaran besar di bawah mata, pelepasan cecair putih dari telinga dan rongga hidung - cecair serebrospinal.

Dalam video seterusnya, anda akan mengetahui beberapa fakta menarik mengenai kecederaan otak traumatik..

Akibat kecederaan

Akibat setelah memukul kepala:

  1. Penurunan prestasi.
  2. Persepsi dan perhatian terjejas.
  3. Kemerosotan kognitif yang tidak dapat dipulihkan.
  4. Rasa penyempitan dan ketidakselesaan.
  5. Personaliti berbeza.
  6. Penyimpangan psikologi.
  7. Migrain berterusan.

Akibat kecederaan otak adalah pembengkakan dan pendarahan yang boleh menyebabkan kelumpuhan atau paresis. Akibat serius dari kecederaan kepala adalah kematian atau koma. Penyebab kematian mungkin adalah pendarahan serebrum, yang mengganggu pusat pernafasan dan jantung yang penting, yang boleh membawa maut.

Kecederaan otak traumatik terbuka adalah tanda pecahnya membran keras yang melindungi otak. Hanya campur tangan pembedahan segera yang dapat menyelamatkan mangsa.

Pertolongan cemas

Sekiranya seseorang tidak bergerak selepas lebam, jatuh dari ketinggian atau kemalangan, anda mesti segera memberikan pertolongan cemas sebelum ambulans tiba:

  1. Pusingkan orang ke satu sisi atau angkat kepala dengan bahu tanpa memberi peluang kepada mangsa tersedak muntah.
  2. Jangan biarkan mangsa berdiri dan menggerakkan leher.
  3. Selepas hentaman dan anjakan, rahang mesti dipasang tanpa lekukan.
  4. Sekiranya kawasan temporal rosak, perlu meletakkan objek sejuk atau memampatkan tanpa tekanan.
  5. Lecet mesti dirawat dengan larutan hidrogen peroksida atau furacilin.
  6. Untuk menentukan perubahan kesejahteraan, anda perlu memastikan pesakit terjaga, menghalangnya daripada tertidur.
  7. Sekiranya berlaku serangan jantung dan pernafasan, resusitasi kardiopulmonari harus dilakukan dengan segera..

Set prosedur yang ditentukan akan mengurangkan kerosakan pada kepala sambil menyelamatkan nyawa seseorang..

Dalam video seterusnya anda akan belajar mengenai pertolongan cemas kepada mangsa kemalangan jalan raya.

Rawatan trauma

Rawatan sakit kepala di rumah dilakukan jika kerosakannya ringan dan rundingan dilakukan dengan pakar traumatologi.

Ubat sakit kepala:

  • Nurofen;
  • Analgin;
  • Spazmalgon;
  • Parasetamol;
  • Unispaz.

Semasa merawat di rumah, anda boleh membancuh teh pudina dengan madu dan berbaring untuk berehat di bilik yang separa gelap. Sebelum tidur, cukuplah mengurut kawasan yang bermasalah selama 10-15 minit untuk mengurangkan sakit kepala.

Untuk mengurangkan rasa berdenyut di kepala, sapukan objek sejuk atau kompres.

Rehat di tempat tidur, suasana tenang, ketiadaan kegelisahan dan tekanan sepenuhnya adalah ubat terbaik untuk sakit kepala, yang melegakan ketidakselesaan dalam masa 3-5 hari.

Sekiranya rawatan di rumah ternyata tidak berguna atau gejala bertambah buruk, doktor akan menetapkan rawatan pesakit dalam. Rawatan pesakit dalam adalah wajib untuk trauma kraniocerebral terbuka, gegaran otak dan gangguan otak.

Ahli traumatologi menetapkan rawatan selepas pemeriksaan berikut:

  • X-ray tengkorak dan leher.
  • Ensefalografi dan echoencephaloscopy.
  • Pemeriksaan Fundus.
  • Tomografi yang dikira.

Selepas pemeriksaan, rawatan ditetapkan.

Perkara yang Perlu Diingat

  1. Sakit kepala boleh berlaku selepas lebam, jatuh dari ketinggian, atau hentaman kuat.
  2. Butang kepala boleh menjadi serius - bahkan kematian.
  3. Sekiranya seseorang mengalami kecederaan kepala yang serius, pertolongan cemas segera harus diberikan untuk menghilangkan rasa sakit dan komplikasi.
  4. Rawatan di rumah dibenarkan untuk lebam ringan, dalam kes lain - di hospital.

Jumpa anda di artikel seterusnya!

Gegar otak ringan - gejala, rawatan. Apa yang perlu dilakukan dengan gegaran ringan

Gegar otak - gejala, tanda, pertolongan cemas, tahap kerosakan

Akibat gegar otak dan rawatannya

Gegar otak pada kanak-kanak - gejala dan tanda pertama, terapi ubat, komplikasi dan prognosis

Mengapa kanak-kanak itu sakit kepala? Gejala, sebab, rawatan

Sakit kepala selepas terkena

Sindrom nyeri yang berlaku di kepala selepas pukulan mungkin menunjukkan gangguan serius yang disebabkan oleh kecederaan. Sakit kepala, serta gejala lain, terutamanya, mual, muntah, pening, kelemahan umum, dan tanda-tanda lain, harus menjadi alasan untuk segera mendapatkan rawatan perubatan profesional. Sesungguhnya, akibat pukulan di kepala, hematoma dalaman yang berbahaya dapat terbentuk, atau pecahnya kapal, lebam atau gegar otak, dan patologi berbahaya lain dapat terjadi.

Prasyarat untuk penampilan sakit kepala selepas pukulan, untuk mengelakkan akibat yang tidak diingini, adalah pemeriksaan menyeluruh kawasan kepala. Terdapat banyak kaedah diagnostik moden, yang mana anda dapat menentukan penyebab sakit kepala dengan seakurat mungkin dan, dengan menetapkan rawatan yang sesuai, menghapuskannya.

Pelbagai pukulan kepala

Butang kepala boleh berlaku dengan pelbagai sebab. Seseorang dapat tersandung atau tergelincir, jatuh dan memukul kepalanya sendiri. Kemalangan di jalan raya atau di tempat kerja boleh berlaku, mengakibatkan kecederaan kepala. Penyebab umum kecederaan kepala adalah pergaduhan secara tidak sengaja atau pemukulan sengaja seseorang, dipukul di kepala dengan batu, kelawar, atau benda berat lain. Menurut statistik, faktor yang paling biasa dalam kecederaan kepala adalah kemalangan jalan raya, jatuh dan kecederaan yang disebabkan oleh tindakan yang bersifat jenayah..

Kaedah terapi dan pemulihan selepas strok, dalam kebanyakan kes, bergantung kepada keparahan kecederaan, sifatnya, dan juga bentuk klinikalnya. Kecederaan dikelaskan mengikut parameter ini kepada beberapa jenis..

Pertama-tama, menurut skala tertentu yang disebut "Glasgow koma", yang mengambil kira keadaan ucapan, membuka mata, pergerakan, keparahan cedera ditetapkan. Klasifikasi ini mengandaikan 3 darjah, iaitu: ringan, sederhana dan teruk.

Hanya dua pilihan yang menunjukkan sifat kecederaan. Ia ditentukan berdasarkan hubungan dengan persekitaran ruang intrakranial. Dalam hal ini, bentuk kecederaan otak traumatik terbuka dan tertutup dibezakan..

Masih ada klasifikasi tertentu mengikut bentuk klinikal yang disebut. Ini termasuk, khususnya, gegar otak, gangguan otak, kecederaan axonal, pemampatan otak dan tekanan kepala.

Gejala dan bahaya selepas memukul kepala

Pukulan kepala biasanya disertai dengan sakit di bahagian kepala. Keamatannya ditentukan oleh tahap keparahan keadaan. Selain kesakitan, gejala lain juga berlaku. Sifat mereka bergantung pada tahap kecederaan dan bentuk klinikalnya..

Dengan gegar otak, selain rasa sakit di kepala, jangka pendek - dari 1 hingga 15 minit, kehilangan kesedaran mungkin berlaku. Selepas itu, setelah sedar, seseorang sering tidak dapat mengingati keadaan kejadian. Terdapat rasa sakit ketika memutar bola mata. Pening, mual, muntah, kelemahan umum muncul. Gejala selepas 5 hari atau lebih sedikit - 8, berhenti secara spontan.

Dengan pendarahan dalaman yang disebabkan oleh pukulan ke kepala, sakit kepala yang tajam berlaku. Kemurungan kesedaran mungkin berlaku, kejang, muntah muncul.

Kecederaan kepala, terutamanya tahap yang teruk, dicirikan oleh kehilangan kesedaran, lebih-lebih lagi, untuk jangka masa yang panjang - beberapa hari. Terdapat pelanggaran fungsi vital, khususnya, aktiviti jantung, pernafasan, termoregulasi. Terdapat gangguan ingatan, pertuturan, koordinasi pergerakan. Lumpuh mungkin berlaku.

Segala simptomologi yang muncul setelah pukulan ke kepala memerlukan pemeriksaan wajib oleh pakar perubatan. Terdapat gejala yang memerlukan rawatan segera di hospital. Ini termasuk:

  • kehilangan kesedaran;
  • Sakit kepala yang kuat;
  • loya muntah;
  • pendarahan teruk dari hidung dan telinga;
  • pelanggaran integriti tengkorak;
  • pelanggaran koordinasi pergerakan, pertuturan, pendengaran;
  • peningkatan suhu badan lebih daripada 38 darjah;
  • nafas keras;
  • sawan.

Diagnostik

Kesakitan di kawasan kepala yang berlaku selepas strok melibatkan kaedah penyelidikan tertentu yang ditetapkan oleh doktor setelah pemeriksaan awal dan disoal siasat. Kerosakan pada tulang tengkorak dapat dikesan dengan sinar-x. Adalah mungkin untuk mengesan kehadiran hematoma berkat echoencephalography. Dalam beberapa kes, elektroensefalografi dan oftalmoskopi dicadangkan.

Keadaan struktur otak ditentukan terutamanya melalui MRI, iaitu pencitraan resonans magnetik. Kerosakan tulang, retakan di tengkorak, hematoma di kepala membantu menentukan CT, iaitu, tomografi yang dikira.

Hampir semua kerosakan otak selepas pukulan di kepala, kecuali gegar otak, dapat dikesan berkat kaedah diagnostik di atas.

Cara memberi pertolongan cemas?

Pukulan ke kepala, yang menyebabkan munculnya gejala berbahaya, memerlukan rawatan segera di hospital dan, menurut diagnosis yang telah ditetapkan, rawatan perubatan profesional, yang terdiri dalam menjalankan langkah-langkah terapi, dan seringkali ini adalah campur tangan pembedahan, yang hanya melibatkan keadaan hospital.

Tetapi memberi pertolongan cemas sekiranya terdapat kecederaan yang sangat diperlukan. Pertama sekali, orang yang menerima pukulan harus diletakkan di belakang mereka. Sekiranya kehilangan kesedaran, disarankan untuk berbaring di sebelahnya dan mengesan pergerakannya yang relatif. Bahu dan kepala mesti sedikit naik.

Sekiranya luka yang berdarah atau hanya goresan telah terbentuk, perlu merawatnya dengan larutan furacilin, yodium, peroksida atau hijau terang, selepas itu pembalut steril digunakan. Sekiranya terdapat benda asing di luka, maka benda itu tidak dapat diperoleh tanpa bantuan perubatan. Roller steril harus diletakkan di sekitar luka dan pembalut harus digunakan. Sebaiknya gunakan sejuk pada lebam dan lebam. Dalam keadaan apa-apa, pembalut atau kompres pemanasan tidak boleh digunakan pada kepala, terutama ke tempat-tempat yang cedera.

Rawatan

Penjagaan profesional perubatan melibatkan, pertama sekali, pemeriksaan yang tepat untuk menentukan keparahan kecederaan. Sekiranya pelanggaran itu kecil, maka langkah-langkah terapi adalah untuk melegakan simptom kesakitan dengan menetapkan ubat-ubatan tertentu dan memberi seseorang rehat dan rehat yang berpanjangan.

Selalunya, untuk menghilangkan sakit kepala yang berlaku selepas pukulan ke kepala, ubat Piracetam diresepkan, yang membantu melegakan gejala kesakitan dan mencegah pening. Ubat lain - Euphyllin, membantu mengurangkan tekanan darah, mengelakkan pembengkakan otak. Ubat seperti Ascorutin, komponen yang membantu menguatkan dinding saluran darah, juga boleh diresepkan. Untuk menormalkan peredaran darah, penggunaan Etamsilat adalah mungkin.

Sekiranya terdapat luka, maka rawatannya juga bergantung kepada keparahan kerosakan. Sekiranya terdapat kecederaan ringan, pembalut digunakan. Yang lebih kompleks memerlukan jahitan. Kecederaan serius memerlukan pembedahan.

Pada fasa akut, mungkin diperlukan untuk memulihkan fungsi pernafasan dengan menghubungkan ke ventilator dan mengambil langkah dan tindakan lain untuk memulihkan dan menstabilkan kesedaran dan fungsi badan yang hilang atau terganggu.

Ubat untuk kecederaan otak melibatkan rawatan yang kompleks dan penggunaan pelbagai kumpulan ubat sintetik farmakologi, khususnya kumpulan agen antibakteria, neuroprotectors, penenang, antioksidan, vitamin kumpulan B, dan juga ubat-ubatan, yang kesannya bertujuan untuk memulihkan dan menguatkan keseluruhan sistem vaskular dan secara berasingan kapal itu sendiri.

Dalam kes pendarahan intrakranial dengan pukulan ke kepala dan pembentukan hematoma, kaedah perubatan digabungkan dengan kaedah pembedahan. Kumpulan langkah ini bertujuan terutamanya untuk menghilangkan hematoma dan memulihkan fungsi asas tubuh, khususnya otak.

Tetapi kita harus ingat bahawa tidak ada satu taktik standard untuk merawat kecederaan kepala dan menghilangkan gejala kesakitan. Langkah-langkah terapi bergantung pada tahap kerosakan dan ciri-ciri individu organisma.

Pemulihan

Untuk pemulihan akhir, seseorang yang mengalami kecederaan serius di kepala harus menjalani bukan sahaja rawatan asas, tetapi sejumlah langkah pemulihan juga diharapkan. Tempoh pemulihan boleh memakan masa lebih lama daripada rawatan utama.

Dalam hal ini, pelbagai jenis psikoterapi digunakan, khususnya, untuk menghilangkan kemurungan. Pembetulan neuropsikologi dilakukan untuk mengembalikan perhatian, ingatan, kawalan emosi. Rangsangan aktiviti otak mungkin berlaku kerana fisioterapi, khususnya terapi transkranial, magnetoterapi. Sekiranya perlu, kelas terapi pertuturan juga dijalankan..

Pampasan untuk pelanggaran rancangan motor berlaku melalui stabilometri, akuatherapy, terapi PNF, dan kaedah lain. Fisioterapi penting untuk pemulihan kemahiran rawatan diri yang paling sederhana dan latihan dalam tindakan motor..

Untuk membekalkan tubuh, dan yang paling penting otak, dengan semua bahan yang diperlukan untuk meningkatkan pemulihan, disyorkan pemakanan khas.

Petua perubatan tradisional

Dengan tahap gangguan minimum dan sedikit rasa tidak enak setelah pukulan ke kepala, anda boleh menggunakan resipi rakyat. Di salah satu daripadanya, disyorkan untuk menggunakan kentang mentah. Untuk melakukan ini, kentang mentah (1 pc.) Parut dan dibalut dengan kain kapas, misalnya, dengan kain kasa. Kompres diletakkan di kepala, atau lebih tepatnya bahagian depan, dan dibiarkan selama 20-30 minit. Pada masa ini, anda harus berehat dan berada dalam keadaan terlentang..

Segera setelah terkena dampak, ada baiknya Anda menggunakan sejuk pada tempat sakit, anda boleh menggunakan daun kubis mentah. Pembalut sejuk boleh terdiri daripada kepingan ais yang dilipat dalam beg plastik dan dibungkus dengan tuala.

Sakit kepala, biasanya, mengurangkan intensiti jika anda mengambil sup sayur, koktel, jus segar. Sehubungan itu, merebus kentang, serta jus tomato, sangat berkesan. Jus dari lobak merah dan bit membantu, hanya segar, dicampur separuh. Pasli, brokoli dan sorrel disebat dalam pengisar dengan satu telur mentah juga dianggap sebagai ubat yang baik untuk sakit kepala. Semua minuman mesti diminum semasa perut kosong..

Setelah memukul kepala, anda boleh mencuba minum teh pudina dengan madu tambahan dan tidur..

Bagaimanapun, setelah memukul kepala, mangsa mesti diberi rehat sepenuhnya..

kesimpulan

Pukulan ke kepala boleh menyebabkan kecederaan serius. Oleh itu, jika sakit kepala berlaku selepas pukulan, maka tugas utama adalah pemeriksaan pakar - doktor dan pemeriksaan yang tepat..

Kanak-kanak paling mudah mengalami kecederaan seperti ini. Sebagai peraturan, mereka menjalani gaya hidup yang sangat mudah alih, seringkali tidak menyedari bahaya keadaan. Oleh itu, sekiranya kanak-kanak itu jatuh dan memukul kepalanya, pemeriksaan bebas harus dilakukan. Aduan sakit kepala harus diberitahu dan mencadangkan pemeriksaan oleh pakar yang berkelayakan.

Anda tidak boleh mengubat sendiri. Hanya setelah diagnosis yang dibuat oleh doktor pakar dapat dibuat keputusan mengenai kaedah terapi. Bagaimanapun, hanya selepas itu menjadi jelas apa sebenarnya yang perlu dirawat. Semua penyebab sakit kepala selepas strok hanya dapat dikenal pasti menggunakan teknologi perubatan. Jika tidak, rawatan diri bukan sahaja dapat memperburuk keadaan, meningkatkan sakit kepala, tetapi juga membawa kepada akibat yang sangat menyedihkan, hingga dan termasuk kematian..

Semakin cepat anda mendapat rawatan yang tepat untuk kesan kepala, semakin baik prognosis dan semakin rendah risiko terkena patologi serius..

Sakit kepala selepas kesan: rawatan dan akibatnya

Pukulan ke kepala, yang diterima akibat pergaduhan, kejatuhan, kecelakaan atau kecuaian biasa, dapat menyebabkan perkembangan kecederaan otak traumatik. Perubahan otak selepas kecederaan tidak selalu membawa kepada gejala kecemasan segera.

Gambaran klinikal dapat berkembang dalam beberapa hari, bulan dan bahkan bertahun-tahun setelah kejadian tragis itu. Sakit kepala selepas pukulan tidak selalu menunjukkan masalah serius. Terlepas dari keparahan gejala, lebih baik memberitahu ahli terapi atau traumatologi mengenainya. Terutama jika cephalalgia dilengkapi dengan gejala lain atau mempunyai tahap keparahan yang tinggi.

Jenis-jenis kecederaan di kepala

Kecederaan kepala boleh terbuka atau tertutup. Dalam kes pertama, kandungan tengkorak bersentuhan dengan persekitaran. Pada yang kedua, pelanggaran integriti kulit tidak dikesampingkan, kerosakan pada otak terjadi, tetapi struktur aponeurosis tetap utuh.

Pakar membezakan tahap keparahan tiga darjah, tanpa mengira jenisnya. Masing-masing memerlukan penilaian dan rawatan doktor..

Pukulan ke kepala boleh menyebabkan jenis kerosakan otak berikut:

  • gegar otak adalah keadaan yang agak ringan dengan akibat yang boleh dibalikkan. Perubahan struktur medula hanya berlaku pada tahap sel, kerana pesakit cepat sembuh. Gejala gegaran sering menutupi kecederaan yang lebih teruk. Atas sebab ini, jika keadaan disyaki, perlu menjalani diagnosis penuh di bawah pengawasan pakar;
  • kekejangan - kerosakan pada tisu otak dan peti besi kranial akibat tekanan mekanikal. Biasanya fenomena ini disertai oleh nekrosis sel di beberapa kawasan. Patah tulang tengkorak tidak dikecualikan, walaupun dengan tahap keadaan yang ringan. Pendarahan subarachnoid boleh menjadi akibat berbahaya dari kecederaan otak di bahagian belakang kepala. Sekiranya rawatan segera tidak diberikan kepada pesakit pada waktunya, ada kemungkinan kematian;
  • pemampatan adalah proses patologi progresif yang menjadi akibat dari hematoma, patah tulang yang tertekan dan fenomena lain terhadap latar belakang trauma. Akibatnya, kapasiti simpanan ruang kranial diisi, dan kegagalan berlaku dalam mekanisme pampasan. Ini adalah keadaan yang mengancam nyawa yang melibatkan rawatan mandatori ke atas mangsa.

Akibat pukulan ke kepala pada seseorang, pecahnya gendang telinga, anjakan vertebra serviks, pembentukan hematoma atau malformasi saluran otak boleh berlaku. Semua keadaan ini disertai sakit kepala dan menimbulkan bahaya bagi kehidupan dan kesihatan pesakit..

Gejala yang mengiringi sakit kepala selepas strok

Ciri gambaran klinikal dan keparahan tanda-tanda kerosakan otak bergantung pada jenis dan keparahan kecederaan, lokasi fokus masalah. Pada masa yang sama, terdapat senarai gejala yang dianggap universal - mereka hampir selalu menyertai TBI. Mangsa jarang hanya mengalami sakit kepala selepas pukulan, walaupun dengan tahap kerosakan sistem saraf pusat yang ringan. Semasa proses patologi berkembang, manifestasi lain bergabung dengan cephalalgia..

Tanda-tanda gegar otak dan jenis kerosakan organ lain:

  • kemerosotan kesihatan umum;
  • pening, yang dilengkapi dengan loya, muntah;
  • kelemahan umum;
  • pembentukan lebam di bawah mata;
  • kekeliruan atau kehilangan kesedaran;
  • kemurungan pernafasan;
  • perubahan reaksi murid terhadap cahaya;
  • gangguan koordinasi pergerakan;
  • masalah dengan pertuturan, peningkatan kepekaan terhadap rangsangan luaran.

Gejala yang disenaraikan tidak selalu muncul secara lengkap, ia biasanya muncul dalam kumpulan, tetapi hampir tidak pernah berlaku satu per satu. Tahap kecerahan mereka bergantung pada keadaan umum mangsa, umur dan jantina, dan jenis kecederaan. Sekiranya, dengan gegaran otak, tanda-tanda hanya dapat muncul sekali, maka dengan hematoma, sebaliknya, mereka akan menjadi lebih jelas apabila pembentukan intrakranial tumbuh.

Bahaya sakit kepala selepas terkena

Kegigihan cephalalgia selama beberapa hari selepas kecederaan sering menjadi sisa fenomena kerosakan pada medula. Sekiranya gejala menurun, dihentikan oleh ubat-ubatan, dan diagnosis tidak menunjukkan komplikasi, anda tidak perlu risau. Situasi ketika sakit kepala setelah pukulan berlangsung lama, tidak bertindak balas terhadap ubat, atau meningkat - petunjuk untuk penyelidikan tambahan. Ada kemungkinan besar menimbulkan akibat negatif, yang banyak menimbulkan risiko kesihatan yang serius.

Kerosakan pada tisu dan saluran darah otak akibat trauma boleh menyebabkan komplikasi berikut:

  • pendarahan - bahkan pendarahan tempatan mikroskopik menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial dan nekrosis kawasan medula;
  • epilepsi - kemunculan kejang epilepsi setelah kecederaan diperhatikan dalam 20-30% kes (peratusannya dapat berbeza dengan ketara bergantung kepada keparahan kecederaan);
  • hematoma - pembentukan rongga yang penuh dengan darah membawa kepada hipertensi intrakranial dan penciptaan tekanan berlebihan pada tisu otak yang sihat;
  • aneurisma - lebam di dinding arteri boleh menembusi pada bila-bila masa, mewujudkan kecemasan;
  • hidrosefalus - pengumpulan cecair serebrospinal di ruang antara otak dan tengkorak membawa kepada tekanan patologi pada bahan organ;
  • pneumocephalus - berkembang sangat jarang dan dicirikan oleh pengumpulan udara antara tulang tengkorak dan otak;
  • edema serebrum - peningkatan jumlah organ kerana pengumpulan cecair yang berlebihan berkembang dengan cepat dan boleh menyebabkan kematian mangsa dalam masa yang singkat.

Juga, sakit kepala kronik yang disebabkan oleh trauma boleh menyebabkan masalah mental. Mereka menampakkan diri dalam suasana pesakit yang berubah dengan cepat, serangan yang tidak bermotivasi, ketidakupayaan untuk fokus pada tujuan. Terdapat kemungkinan penurunan kualiti tidur yang tinggi, yang penuh dengan kemurungan, gangguan ingatan dan kecerdasan, dan gangguan organik..

Apabila anda perlu segera berjumpa pakar traumatologi

Walaupun cedera ringan di kepala boleh menyebabkan akibat negatif. Atas sebab ini, untuk sebarang kerosakan yang mengakibatkan gejala, disarankan untuk mendapatkan nasihat profesional. Dalam beberapa kes, mustahil untuk menunda lawatan ke doktor, jika tidak, akan ada risiko kematian atau kecacatan seseorang.

Petunjuk untuk memanggil ambulans:

  • kesedaran pesakit keliru atau tidak hadir;
  • sakit kepala teruk atau cepat tumbuh;
  • pendarahan atau pembengkakan teruk di tapak impak;
  • muntah yang tidak dapat dikalahkan;
  • tanda-tanda koordinasi atau disorientasi yang buruk;
  • darah atau cecair jernih keluar dari hidung atau telinga;
  • mangsa kurang memahami ucapan yang ditujukan kepadanya dan / atau tidak dapat bercakap sendiri;
  • kulit menjadi pucat, merah, atau kebiruan;
  • terdapat tanda-tanda gangguan pernafasan, perubahan frekuensi atau irama kontraksi jantung;
  • lebam di bawah mata;
  • peningkatan reaksi terhadap rangsangan luaran.

Penjagaan kecemasan mesti dipanggil sekiranya orang yang menerima pukulan di kepala melihat kemerosotan kesejahteraan umum. Percubaan untuk mengangkutnya sendiri boleh menimbulkan komplikasi. Lebih baik tidak mengambil risiko dan menunggu kedatangan pasukan, yang akan menilai keadaannya dan memutuskan tindakan selanjutnya.

Apa yang perlu dilakukan jika kepala anda sakit selepas pukulan

Seseorang yang disyaki mengalami kecederaan tengkorak harus berjumpa doktor secepat mungkin. Ahli traumatologi akan memeriksa tindak balas badan terhadap rangsangan, menilai refleks, dan memeriksa gejala TBI. Walaupun sakit kepala dan tanda-tanda masalah lain muncul beberapa saat setelah menerima pukulan di kepala, lebih baik tidak mengambil risiko dan mempercayakan penilaian keadaan anda kepada profesional.

Pertolongan cemas kepada mangsa

Anda perlu bertindak segera selepas lebam. Jangan tunggu tanda-tanda bahawa otak anda telah rosak. Semakin cepat anda memulakan rawatan, semakin tinggi kemungkinan kemalangan itu akan berakhir tanpa akibat negatif. Setelah mangsa diberi kedudukan yang selesa, anda perlu menghubungi ambulans.

Untuk memberikan pertolongan cemas dengan betul, anda perlu melakukan perkara berikut:

  • baringkan orang itu di atas permukaan mendatar dan pusingkan kepalanya ke sisi supaya dia tidak tersedak sekiranya muntah;
  • memberi pesakit akses ke udara segar - buka tingkap, buka baju;
  • jika tapak cedera tidak cacat, dan integriti kulit tidak terganggu, ais yang dibalut dengan kain atau kain kasa dapat digunakan padanya;
  • jika kulit dipotong, anda boleh membilas luka dengan air sejuk dan merawat dengan hidrogen peroksida atau antiseptik lain;
  • jika terdapat serpihan tulang, lebih baik jangan mencuba melakukan sendiri, hanya jika terdapat pendarahan yang banyak, luka harus ditutup dengan kain yang dilipat beberapa kali - jangan tekan kuat;
  • mangsa tidak boleh dibiarkan tertidur, dia mesti sedar sehingga kedatangan pasukan perubatan.

Sekiranya keadaan pesakit dengan cepat merosot, dia telah kehilangan kesadaran, dan tanda-tanda kehidupan telah hilang, perlu untuk memulakan langkah-langkah pemulihan. Mereka terdiri daripada melakukan tekanan dada dan pernafasan buatan.

Rawatan sakit kepala selepas strok

Langkah-langkah terapi dalam setiap kes dipilih secara individu. Biasanya, sakit kepala hilang ketika tanda-tanda kerosakan otak hilang. Selain itu, rawatan simptomatik dilakukan yang dapat dengan cepat memberi kelegaan kepada pesakit..

Dengan cephalalgia dengan latar belakang kecederaan kepala, ubat-ubatan dengan pelbagai jenis tindakan dapat digunakan:

  • pemulihan nada dinding saluran darah, normalisasi peredaran serebrum;
  • penghapusan edema tisu;
  • menghentikan pendarahan;
  • memerangi proses keradangan atau jangkitan, pencegahannya;
  • menurunkan tekanan darah tinggi;
  • melegakan kesakitan.

Selain itu, pesakit ditunjukkan rehat penuh dan rehat lengkap. Untuk mencegah perkembangan ketagihan ubat penahan sakit, ubat tradisional dapat dimasukkan dalam terapi. Kompres dengan jus kentang dan kubis baik untuk sakit kepala. Sebelum memulakan manipulasi, anda mesti mendapatkan kebenaran daripada doktor anda..

Sekiranya kepala anda sakit selepas pukulan, anda tidak boleh menahan keadaan ini. Walaupun cephalalgia merupakan satu-satunya akibat kecederaan yang tidak menyenangkan, anda perlu memandang serius keadaan ini. Kadang-kadang komplikasi berkembang beberapa ketika selepas kemalangan dan boleh menjadi serius.