Utama > Hematoma

Pemulihan selepas strok. Penjagaan Strok: Kebersihan, Pemakanan dan Petua

Dalam 5 tahun kebelakangan ini di negara kita, terdapat kecenderungan penurunan kematian akibat strok dan serangan jantung. Walaupun begitu, kematian akibat strok masih di tempat kedua setelah penyakit jantung. Sebab utama untuk ini adalah kekurangan hospitalisasi kecemasan dan pengabaian pemulihan. Hanya sekitar 20% pesakit yang pergi ke pusat khusus atau bekerja di rumah untuk memulihkan kesihatan mereka selepas strok.

maklumat am

Menurut statistik, semakin tua orang itu, semakin besar risiko strok. Kejadian puncak berlaku pada usia lebih dari 45 tahun. Penyakit ini lebih biasa berlaku pada separuh populasi lelaki..

Berisiko adalah orang dengan penyakit jantung kronik, didiagnosis dengan diabetes mellitus, kegemukan. Kemungkinan serangan adalah tinggi jika seseorang mengalami hipertensi arteri atau serangan iskemia.

Perokok juga berisiko, begitu juga dengan saudara-mara yang mengalami strok.

Kesan

Bagaimana merawat pesakit selepas strok dan apa yang berlaku pada badan? Strok adalah pelanggaran peredaran serebrum pada peringkat akut, yang pasti menyebabkan kematian sel kerana kebuluran oksigen. Serangan boleh berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam, berlaku dengan cepat.

Selepas strok, bergantung pada bahagian otak yang terkena, terdapat pelbagai akibat neurologi. Ini boleh menjadi masalah dengan pertuturan, ingatan, fungsi motorik, gangguan mental atau pendengaran..

Walau apa pun akibatnya, tanpa gagal, setiap pasien harus menjalani pemulihan untuk memaksimumkan pemulihan fungsi yang terganggu dan mengurangkan risiko serangan baru di masa depan..

Doktor membezakan tiga jenis strok:

  • Iskemia. Jenis yang paling biasa, terdapat dalam 70-80% kes. Kerana trombosis atau embolisme, saluran di otak dimampatkan. Serangan berakhir dengan hasil yang mematikan dalam 15% kes.
  • Buasir. Selalunya berlaku dengan latar belakang hipertensi dan dicirikan oleh pendarahan intraserebral. Angka kematian untuk serangan tersebut adalah sekitar 33%.
  • Pendarahan subarachnoid. Jenis serangan yang sangat jarang berlaku dan dicatat dalam 7% kes. Ia dicirikan oleh aneurisma yang pecah, yang boleh disebabkan oleh kecederaan otak traumatik. Angka kematian untuk serangan tersebut adalah sekitar 50%.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk pulih

Adakah saudara anda telah disahkan menghidap strok? Pesakit strok harus dijaga dengan kerap. Berapa lama masa yang diperlukan untuk pulih? Sebenarnya, sangat sukar untuk menentukan masa pemulihan tertentu selepas serangan. Dalam banyak cara, tempoh ini bergantung pada jenis penyakit, masa ketika pertolongan cemas diberikan, dan sebab-sebab kejadiannya. Pertolongan cemas kemudian diberikan, semakin lama tempoh pemulihan dan semakin sukar untuk merawat pesakit. Dalam beberapa kes, pesakit memerlukan langkah perawatan dan pemulihan sepanjang hayat agar defisit neurologi tidak bertambah buruk.

Walau bagaimanapun, anda tidak akan kehilangan hati, walaupun doktor tidak memberikan ramalan yang menggalakkan..

Kaedah penjagaan strok

Perubatan tidak berhenti, begitu juga kaedah pemulihan. Asas langkah pemulihan adalah terapi ubat. Fungsi utama rawatan adalah untuk menormalkan aliran darah dan mencegah pembekuan darah. Ubat-ubatan ini termasuk ubat-ubatan yang bertujuan untuk mengurangkan pembekuan darah, menurunkan tekanan darah dan memperbaiki peredaran serebrum. Ejen neuroprotektif digunakan untuk melindungi sel yang sihat. Walau bagaimanapun, rawatan perubatan hanya boleh diresepkan oleh doktor..

Sekiranya pesakit mempunyai nada yang tetap pada otot individu, maka terapi botox digunakan. Untuk melegakan kekejangan, botox atau relaksan otot disuntik ke otot yang tegang.

Peraturan am untuk penjagaan di rumah

Segera setelah stroke berhenti, pesakit strok harus dirawat secara berterusan. Pertama sekali, adalah perlu untuk mengawal tahap tekanan darah, memantau nadi dan suhu badan. Perlu memerhatikan jumlah najis dan air kencing yang dikeluarkan. Sekiranya terdapat kelewatan, maka perkara ini harus dilaporkan kepada doktor..

Sangat mustahak bahawa bilik di mana pesakit berada mesti diventilasi secara berkala dan suhu optimum harus dijaga, yang seharusnya antara +18 hingga +22 darjah.

Merawat pesakit yang terbaring di tempat tidur selepas strok menunjukkan bahawa ia mesti dibasuh dan dicuci sekurang-kurangnya 2-3 kali sehari. Semasa prosedur ini, disarankan untuk memeriksa kulit dan membran mukus. Sekiranya penjagaan dilakukan di dalam rumah, maka beg kencing dan perahu mesti dibeli.

Tubuh pesakit harus dicuci dengan tuala lembap, yang dibasahi terlebih dahulu dengan air sabun. Perhatian khusus harus diberikan untuk menjalankan prosedur kebersihan di rongga perineum dan mulut. Dalam beberapa kes, disyorkan untuk membeli tilam anti-decubitus.

Untuk mengelakkan pesakit daripada mengembangkan luka baring, jika pesakit di tempat tidur dengan strok, perawatan harus lebih berhati-hati. Dianjurkan untuk menukar pesakit setiap 3 jam. Kawasan yang paling mudah terkena ulser tekanan (di bawah bilah bahu dan dada lateral) harus diurut oleh pengasuh. Perhatian khusus harus diberikan pada kaki di kawasan tumit dan tempat di mana tekanan paling besar. Tempat tidur sering muncul di sana..

Berkomunikasi dengan pesakit tanpa gagal, anda tidak perlu menyisihkannya dari masyarakat. Kemungkinan besar, pesakit akan mengalami perubahan watak, beberapa orang menjadi berkulit putih, yang lain mudah marah. Perubahan ini harus ditangani dengan sabar. Pesakit boleh membaca buku, surat khabar. Sekiranya ada masalah dengan ucapan, maka biarkan dia mengulang teks dengan lantang, berusaha mengucapkan setiap kata.

Gimnastik

Merawat pesakit selepas strok tidak menunjukkan penolakan tindakan sepenuhnya. Sekiranya orang yang merawat pesakit tidak tahu apa jenis latihan fisioterapi yang boleh dilakukan, maka anda harus berjumpa dengan ahli terapi pemulihan.

Sekiranya anggota badan lumpuh, maka mereka menggunakan senam pasif. Teknik ini mengandaikan bahawa orang yang prihatin membuat pergerakan dengan anggota badan yang lumpuh..

Tanpa gagal, pesakit mesti melakukan latihan pernafasan. Latihan yang paling mudah adalah dengan mengembung belon.

Pemakanan

Sangat penting dalam proses merawat pesakit yang mengalami strok, untuk memberi perhatian khusus kepada diet. Pertama sekali, makanan tidak boleh membebani saluran pencernaan, tetapi mesti mengandungi semua vitamin dan mineral yang diperlukan.

Segala makanan goreng, makanan masin dan asap, perasa panas mesti dikeluarkan sepenuhnya dari diet. Kesemuanya mempunyai kesan yang sangat negatif bukan hanya pada hati, tetapi juga pada kesihatan organisma yang sudah lemah secara umum. Hal ini berlaku terutama jika pesakit mengalami gangguan aktiviti motor, iaitu kemungkinan fungsi usus terganggu dan sembelit akan muncul.

Bagaimana cara makan selepas strok? Penjagaan strok melibatkan penyediaan makanan secara berasingan untuk orang itu. Menu harus terdiri daripada bijirin, sup ringan dan sayur-sayuran, yang kaya serat. Tubuh pesakit harus menerima kira-kira 1.5-2 liter air sepanjang hari. Kegagalan mematuhi peraturan ini akan menyebabkan pesakit mengalami masalah dengan najis..

Sekiranya pesakit keluar dari rumah dengan tiub nasogastrik (sekiranya gangguan menelan), kakitangan perubatan harus menerangkan cara menggunakannya dan cara mengisar makanan untuk diberi makan. Satu pilihan adalah kuah yang dicampurkan dengan makanan bayi. Rangkaian farmasi malah menjual makanan khas untuk kes seperti itu..

Pemulihan motor

Terapi fizikal harus bermula pada tahap pertama setelah penangkapan strok. Secara semula jadi, keadaan kesihatan dan kesedaran harus membenarkan gimnastik.

Sekiranya kita bercakap mengenai rawatan di rumah untuk pesakit selepas strok, kemungkinan besar, gimnastik pasif akan dijalankan. Maksudnya, semua aktiviti pemulihan dijalankan oleh orang yang merawat pesakit. Semasa pendidikan jasmani, perlu sentiasa memantau penunjuk nadi dan tekanan.

Kinesioterapi sering ditawarkan di pusat pemulihan. Pada mulanya, pesakit melakukan senaman ringan, kerumitannya secara beransur-ansur meningkat. Secara beransur-ansur pesakit duduk, kemudian diberi peluang untuk bangun dari tempat tidur, kemudian berjalan dengan bantuan pengasuh atau tongkat berkaki tiga. Sebaik sahaja pesakit dapat menjaga keseimbangan, dia dibenarkan bergerak secara beransur-ansur untuk berjalan bebas. Di rumah, disarankan untuk secara bertahap mengajar pesakit untuk melayani diri sendiri, untuk melibatkannya dalam pekerjaan rumah tangga.

Mengatasi masalah senggugut dan pertuturan

Penjagaan di rumah selepas strok bukan sahaja kebersihan. Sekiranya pertuturan telah menderita setelah serangan, maka perlu bekerja dengan ahli terapi pertuturan, dengan kerja rumah. Bagi pesakit seperti itu, komunikasi sangat penting, kerana pengasingan pertuturan boleh menyebabkan ketidakupayaan untuk memulihkan fungsi pertuturan. Kenyataan bahawa pesakit akan mendengar ucapan yang membolehkannya melatih fungsinya sendiri. Sekiranya fungsi pertuturan hilang sepenuhnya, maka mereka bermula dengan sebutan bunyi dan suku kata individu.

Adalah mustahak untuk melakukan semua latihan yang disarankan oleh ahli terapi pertuturan, terlibat dalam membaca, mengira dan menulis dengan pesakit.

Anda juga harus tahu bahawa proses pemulihan ucapan, berbanding dengan fungsi motor, jauh lebih lambat. Walaupun kekurangan kesan yang berpanjangan, pesakit harus ditangani.

Penjagaan di rumah selepas strok sekiranya berlaku kehilangan fungsi pertuturan melibatkan satu siri latihan oleh pesakit. Dia harus mengetap giginya, melengkung bibirnya, cuba mendorong lidahnya ke hadapan.

Dysarthria adalah disfungsi otot lidah dan muka. Penyimpangan semacam itu menampakkan diri dalam bentuk ucapan lambat, suara serak, dan keterbacaan ucapan. Tanpa gagal, pesakit seperti itu mesti mengunjungi ahli terapi pertuturan.

Apa yang perlu dilakukan selepas strok? Penjagaan strok melibatkan bukan sahaja berjumpa doktor, tetapi juga bersenam di rumah. Ahli terapi pertuturan akan mengajar pesakit untuk bercakap dengan kuat, mengawal pernafasan dan fokus pada sebutan perkataan yang betul, mengucapkannya dengan jelas.

Di rumah, pesakit disartria harus dibincangkan dengan toleransi dan berkomunikasi seperti dengan orang yang sihat. Secara berkala, mempertajam pengucapan kata dan suara individu dengan pesakit. Biasanya, ahli terapi pertuturan menyediakan senarai kata yang disyorkan untuk latihan di rumah.

Sekiranya orang yang merawat pesakit tidak memahami apa yang pesakit katakan, maka dia harus diminta untuk mengulangi ayat atau perkataan itu, atau mengulang kalimat tersebut. Pesakit harus selalu diingatkan bahawa dia mesti mengucapkan kata-kata dengan jelas. Dianjurkan untuk melakukan latihan di depan cermin, yang akan menguatkan otot muka..

Pemulihan memori

Akibat lain dari pukulan adalah gangguan ingatan. Kelas untuk memulihkannya harus dimulakan segera setelah ancaman terhadap kehidupan dan kesihatan manusia dihapuskan.

Pertama sekali, doktor diberi ubat, yang berdasarkan ubat-ubatan yang akan menyokong neuron yang terjejas. Ini boleh menjadi pencerobohan intravena, kemudian pesakit dipindahkan ke rawatan dengan pil. Dadah yang paling biasa termasuk "Fezam", "Piracetam", "Tiocetam". Perkara yang paling penting adalah bahawa semua ubat ini bertindak dengan sangat perlahan, oleh itu rawatan minimum adalah 3 bulan, selepas itu rehat pendek diambil dan rawatan diulang.

Merawat pesakit selepas strok besar dengan gangguan fungsi ingatan bermakna mereka akan selalu terlibat dengannya, terpaksa belajar sajak, menghafal tarikh yang luar biasa dan melakukan latihan lain. Permainan papan mempunyai kesan positif terhadap pemulihan memori. Perkara utama adalah ingat bahawa memerlukan masa yang lama, bahkan mungkin bertahun-tahun, untuk mengembalikan ingatan, seperti fungsi ucapan..

Penyesuaian sosial

Tidak ada yang berpendapat bahawa penjagaan kebersihan bagi pesakit selepas strok sangat penting. Walau bagaimanapun, keadaan psikologi pesakit tidak penting. Ini benar terutamanya jika seseorang mempunyai masalah dengan pertuturan dan pergerakan. Sebenarnya, orang-orang seperti itu merasakan bahawa mereka telah kehilangan status sosial mereka, jadi mereka memerlukan sokongan psikologi..

Selain mengunjungi ahli psikologi, orang seperti itu harus dikelilingi oleh penjagaan keluarga. Dia mesti faham bahawa dia masih diperlukan. Keluarga dan rakan harus berbincang dengan pesakit. Sebaliknya, anda seharusnya tidak merasa kasihan pada pesakit, perlu membentuk persepsi yang realistik mengenai dunia di sekelilingnya. Sebaiknya pesakit mencari hobi untuk dirinya sendiri, menghadiri acara kebudayaan sekiranya mungkin dan mesti selalu terlibat dalam tugas rumah tangga.

Dalam beberapa kes, disarankan untuk mengambil antidepresan, tetapi hanya boleh diresepkan oleh doktor.

Merawat pesakit dengan strok iskemia adalah proses yang agak panjang yang memerlukan banyak usaha dan kesabaran dari pengasuh dan orang tersayang. Namun, harus selalu diingat bahawa mustahil untuk memulihkan defisit neurologi dengan terapi ubat, oleh itu, anda harus selalu berurusan dengan pesakit dan mencurahkan banyak masa kepadanya. Sebaiknya, pemulihan harus dilakukan di institusi perubatan, apabila semua jenis prosedur tersedia untuk pesakit: terapi senaman, simulator khas, prosedur refleksologi dan pakar yang sangat khusus.

Cara merawat pesakit strok

A.S. Kadykov
Ketua Jabatan Pemulihan Awal dan Penyakit Vaskular Progresif Otak, Doktor Sains Perubatan, Profesor
N.V. Shakhparonova
Calon Sains Perubatan, Penyelidik Terkemuka
Institut Penyelidikan Neurologi Negeri, Akademi Sains Perubatan Rusia

Untuk mengelakkan kesesakan di paru-paru dan berlakunya radang paru-paru pada pesakit di atas katil, perlu tidur setiap 2 jam. Sekiranya keadaan umum memungkinkan, pertama pesakit duduk selama beberapa minit (3-5 kali sehari) di atas katil, dengan bantal di bawah punggungnya. Sekiranya pesakit sedar, perlu melakukan latihan pernafasan dari hari-hari pertama. Latihan pernafasan yang paling mudah dan berkesan adalah melambung bola getah, mainan getah kanak-kanak. Bilik harus sentiasa berventilasi. Semasa ditayangkan, pesakit ditutup dengan selimut, topi rajutan atau selendang diletakkan di kepalanya. Dianjurkan untuk mengukur suhu 2-3 kali sehari dan segera maklumkan kepada doktor jika ia meningkat..

Untuk mengelakkan luka baring dan ruam lampin, perlu mengelap kulit pesakit dengan alkohol kapur barus atau campuran alkohol (vodka, cologne) dengan air dan syampu beberapa kali sehari.

Sekiranya pesakit tidak mengawal kencing, lampin, lampin bersih atau beg kencing khas harus digunakan. Sekurang-kurangnya dua kali sehari, perlu mencuci kulit alat kelamin dan dubur dengan air suam dan sabun atau larutan lemah kalium permanganat ("kalium permanganat") dan lap dengan kain kasa. Tempat tidur di mana pesakit berbaring tidak boleh dibengkokkan. Tilam busa paling bersih dan selesa. Taplak minyak diletakkan di seluruh lebar tilam di bawah kepingan. Sekiranya luka baring muncul, perlu menggunakan salap untuk penyembuhannya: solcoseryl, iruksol.

Keseimbangan air yang terganggu (dehidrasi) menyebabkan "penebalan" darah, menyukarkan tisu-tisu badan (termasuk otak) untuk menerima oksigen dan nutrien lain. Biasanya, seseorang memerlukan sekurang-kurangnya 2 liter cecair setiap hari: separuh berasal dari minum, setengah dari makanan. Sekiranya pesakit tidak sedarkan diri atau jika dia sedar, tetapi menelan terganggu, cecair harus dibekalkan secara berkala baik melalui tabung yang ditetapkan oleh doktor (melalui hidung ke kerongkongan), atau dalam bentuk infus titisan intravena. Perlu diingat bahawa memberi makan atau minum secara paksa pada pesakit dengan gangguan menelan dapat menyebabkan radang paru-paru aspirasi..

Pada pesakit yang terbaring di tempat tidur, terdapat penurunan aliran darah melalui saluran, yang boleh menjadi rumit oleh trombosis vena pada bahagian bawah kaki. Selalunya, trombosis berkembang pada kaki lumpuh. Untuk pencegahan, perlu melakukan gimnastik untuk kaki beberapa kali sehari pada hari-hari pertama selepas strok. Sekiranya pergerakan diawetkan, pesakit sendiri dengan perlahan mengangkat kaki ke atas, menculik dan menambahnya, melenturkan dan memanjangkan sendi lutut dan pergelangan kaki (semua sendi berfungsi). Sekiranya tidak ada pergerakan aktif, tindakan yang sama dilakukan oleh orang yang merawat pesakit (gimnastik pasif). Selain gimnastik aktif dan pasif, urut berguna untuk pencegahan trombosis urat kaki: membelai dan menguli ke arah dari kaki ke paha. Ia boleh dilakukan hanya setelah berunding dengan doktor dan hanya apabila tidak ada gejala trombosis. Sekiranya pesakit menderita vena varikos, dari hari pertama kaki mesti dibalut dengan pembalut elastik.

Cara merawat selepas strok: garis panduan dan nasihat

  • penjagaan tepi katil
  • pengasuh untuk warga tua

Strok - akibat gangguan dalam peredaran darah otak sebagai akibat penyumbatan gumpalan darah atau bekalan darah yang berlebihan semasa serangan hemoragik. Dengan gangguan peredaran darah, kematian sel-sel otak berlaku, bergantung pada jangka masa dan keparahan pesakit, kehilangan mobiliti, fungsi pertuturan, penurunan kemampuan intelektual dan kehilangan ingatan dapat diharapkan.

Baca juga:

Pesakit selepas strok memerlukan pemulihan jangka panjang, nuansa asasnya harus diketahui oleh semua orang yang mempunyai saudara-mara yang sudah tua. Mari pertimbangkan dengan lebih terperinci peraturan dan kemungkinan perawatan bergantung pada keadaan pesakit.

Peraturan pemulihan bergantung kepada kerumitan keadaan

Bagaimana cara menjaga orang tua selepas strok? Pertama sekali, anda perlu mengambil kira keadaan fizikal umum orang itu, sekumpulan gejala dan tahap kerosakan otak. Keadaannya secara langsung bergantung pada jangka waktu serangan, waktu di mana peredaran darah di otak terganggu. Adalah sangat penting untuk mendapatkan rawatan perubatan pada tanda pertama strok. Ini akan memudahkan pemulihan dan meningkatkan peluang pemulihan kesihatan seseorang. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci semua pilihan kerosakan dan penjagaan wajib untuknya.

Penurunan sedikit aktiviti fizikal

Keadaan yang khas untuk kes strok iskemia, ketika bantuan diberikan secepat mungkin dan kerosakan pada tisu otak diminimumkan. Keadaan ini dicirikan oleh gejala berikut:

  • Kemerosotan kemahiran motor halus di satu sisi badan - pergerakan jari dan otot muka menurun;
  • Kemerosotan sedikit dalam diksi - kecurian, gagap, penyimpangan lain;
  • Kekurangan ingatan ringan atau tidak.

Dalam keadaan ini, penjagaan khas dikurangkan hingga minimum. Wajib melakukan latihan fizikal khas yang ditetapkan sebagai sebahagian daripada program pemulihan fisioterapi. Anda juga harus mematuhi diet yang tidak termasuk makanan berat dan tidak sihat. Patuhi preskripsi doktor untuk mengambil ubat-ubatan yang bertujuan mencegah penyakit ini berulang.

Keadaan ini dapat dibalikkan dengan pendekatan yang betul. Sekiranya anda mengikuti janji temu pakar, anda dapat memulihkan kesihatan anda dalam jangka masa yang agak singkat..

Peraturan penjagaan untuk lumpuh separa

Merawat strok iskemia dengan lumpuh separa akibat peredaran darah yang lemah di otak memerlukan pendekatan yang lebih prihatin dan kehadiran yang hampir berterusan dengan pesakit. Ini disebabkan oleh kemerosotan kesihatan yang serius, yang ditunjukkan sebagai berikut:

  • Lumpuh separa bahagian kiri atau kanan badan, dalam kes yang jarang berlaku di kedua-dua belah pihak;
  • Sebilangan hilangnya pertuturan, kesukaran sebutan, kehilangan keupayaan untuk menghasilkan semula bunyi tertentu;
  • Ingatan dan aktiviti otak terganggu - konsistensi tingkah laku hilang.

Di negara ini, terdapat risiko tinggi serangan berulang, dan sebelum pemulihan, perlu menjalani rawatan dan diagnostik yang komprehensif untuk mengenal pasti dan menghilangkan kemungkinan berlakunya strok. Anda mungkin perlu mengambil ubat khas.

Rawatan ini merangkumi program fisioterapi dan refleksologi yang ditetapkan untuk memulihkan mobiliti badan. Kelas dijalankan dengan ahli terapi pertuturan, kerja sedang dijalankan untuk memulihkan pertuturan seseorang. Dalam keadaan seperti itu, pesakit tidak dapat memenuhi keperluannya sendiri, oleh itu, rawatan kejururawatan selepas strok diperlukan untuk menjalankan prosedur kebersihan, merawat kulit dari luka tekanan dan melakukan tujuan perubatan lain. Sangat penting untuk mengikuti diet, makan makanan tertentu mengikut jadual yang ketat. Memandangkan kerumitan keadaan, disyorkan untuk bekerja dengan ahli psikologi.

Keadaan teruk selepas strok

Sekiranya, akibat pelanggaran bekalan darah, kerosakan serius pada sel-sel otak terjadi, akibatnya bagi tubuh akan menjadi teruk:

  • Lumpuh lengkap badan;
  • Kehilangan kemahiran pertuturan;
  • Kehilangan ingatan, penurunan aktiviti intelektual.

Cara merawat orang yang lumpuh selepas strok

Keadaan ini tidak boleh dipandang ringan. Penjagaan harus tetap dan profesional. Senarai prosedur wajib termasuk mengambil ubat yang tidak termasuk strok berulang. Diperlukan urutan dan fisioterapi, kelas dengan psikologi, terapi pemulihan, ahli terapi pertuturan. Pemulihan pertuturan bermula dengan asas.

Pemulihan dalam keadaan teruk adalah proses yang kompleks dan panjang. Rawatan selepas stroke hemoragik dengan akibat yang tidak dapat dipulihkan akan diperlukan sehingga akhir hayat pesakit. Sekiranya semua janji temu diperhatikan, beberapa fungsi motor dan pertuturan dapat dipulihkan sebahagiannya, yang sudah dapat meningkatkan kehidupan seseorang.

Peraturan penjagaan bergantung pada lokasi pesakit

Merawat pesakit selepas strok iskemia dan jenis gangguan bekalan darah ke otak bergantung kepada lokasi orang tersebut. Anda boleh mengatur rawatan di rumah sendiri, atau memilih salah satu pilihan untuk perkhidmatan profesional, penjagaan dan sokongan perubatan di institusi khusus. Pertimbangkan kesesuaian setiap pilihan dalam kes tertentu..

Penjagaan rumah selepas strok

Bagaimana cara merawat datuk dan nenek setelah mengalami strok jika tidak ada cara untuk memberikan rawatan profesional? Cara termudah untuk menguruskan perawatan di rumah adalah ketika pesakit berada dalam keadaan yang agak normal, tanpa lumpuh badan sepenuhnya. Dalam keadaan ini, perkhidmatan ini dilakukan untuk memantau ubat dan mematuhi prosedur yang ditetapkan oleh pakar. Untuk prosedurnya, anda boleh pergi ke hospital, pertukaran tempat tinggal dan komunikasi dengan orang tambahan akan berguna.

Penjagaan strok penting untuk pemulihan mereka

Penjagaan pesakit selepas strok adalah asas proses pemulihan. Momen ini menjadi kritikal bagi pesakit yang tidak bergerak, orang yang mengalami kepekaan yang lemah. Tanpa penjagaan yang betul, bahkan seseorang yang berpeluang untuk pulih meninggal atau mengalami komplikasi yang teruk.

Akibat dari strok

Gangguan peredaran serebrum sering membawa kepada akibat yang serius. Antaranya ialah disfungsi motor. Seseorang kehilangan keupayaan untuk bergerak secara bebas, tidak dapat memegang objek di tangan mereka, mengambilnya.

Terdapat paresis, kelumpuhan. Sekiranya mungkin untuk melakukan pergerakan, sering kali didapati mustahil untuk menyelaraskannya, untuk menjaga keseimbangan. Ini berlaku ketika berjalan, cuba duduk, mengubah kedudukan badan.

Gangguan kepekaan diperhatikan. Mangsa kehilangan keupayaan untuk merasakan kesakitan, perubahan suhu. Terdapat perasaan mati rasa, terbakar, merayap. Anggota badan terasa seperti kapas.

Dalam kes yang sukar, gangguan orientasi spasial dan temporal adalah mungkin.

Dengan kekalahan hemisfera serebrum, pukulan yang meluas, terdapat kemerosotan ingatan, kehilangan kemampuan untuk melakukan operasi logik, penurunan kemampuan kognitif.

Untuk rujukan. Gangguan peredaran darah yang mempengaruhi pusat-pusat pertuturan menyebabkan hilangnya fungsi pertuturan, hilangnya kemampuan untuk mengekspresikan pemikiran seseorang, memilih perkataan yang tepat, membina frasa, memahami ucapan yang dialamatkan, ditulis.

Strok sering menyebabkan kemerosotan keadaan psiko-emosi. Kemurungan, sikap tidak peduli, keraguan diri berkembang. Banyak yang menjadi agresif, panas baran, berubah-ubah.

Tugas utama pemulihan

Tujuan merawat pesakit dengan strok adalah untuk meningkatkan kualiti hidup mereka, menstabilkan keadaan mereka, dan meningkatkan kesejahteraan mereka. Untuk luka ringan hingga sederhana, perawatan yang betul dan komitmen pesakit untuk pemulihan dapat membantu pesakit pulih hampir sepenuhnya..

Dalam patologi yang teruk, rawatan akan memungkinkan untuk mengembalikan sebahagian fungsi yang hilang, memanjangkan umur, mengelakkan komplikasi dalam bentuk penyakit berbahaya.

Untuk mencapai tujuan ini, orang yang disayangi mangsa strok mempunyai beberapa tugas utama:

  • pencegahan penyakit barah;
  • menjaga kebersihan;
  • keselamatan;
  • pemulihan fungsi yang hilang;
  • katering;
  • pencegahan radang paru-paru;
  • pencegahan trombosis;
  • pengecualian kambuh.

Untuk rujukan. Sangat mudah untuk menentukan tugas, tetapi sukar untuk diselesaikan, terutama ketika berkaitan dengan orang yang disayangi.

Meningkatkan kesejahteraan mereka memerlukan kerja harian yang tetap. Ia dikaitkan dengan risiko tinggi meletus, hilangnya kepercayaan pada diri sendiri, sekatan ketara dalam kehidupan peribadi, penyempitan minat, emosi negatif.

Mencegah luka tekanan

Untuk rujukan. Salah satu komplikasi yang paling biasa dihadapi oleh orang yang terbaring di tempat tidur selepas strok adalah penyakit barah. Ini adalah kawasan nekrosis tisu lembut yang berlaku di kawasan peningkatan tekanan dengan ketidakstabilan badan yang berpanjangan..

Sebab utama bekalan darah tidak mencukupi. Dipercayai bahawa untuk tekanan sakit berkembang, cukup untuk aliran darah terganggu hanya dalam dua jam..

Terdapat luka di sakrum, tulang dada, tumit, bilah bahu, lutut, siku, tengkuk, paha luar.

Perhatian! Akibat daripada luka kecil - sepsis, keracunan darah, kematian.

Untuk pencegahan luka baring, lingkaran getah digunakan. Mereka diletakkan di bawah kawasan badan yang mengalami tekanan yang paling besar..

Dianjurkan untuk mengubah kedudukan mangsa strok setiap dua jam.
Urut dilakukan dengan kerap, latihan fizikal juga disediakan.

Setiap hari tubuh pesakit diperiksa untuk mengalami tekanan..
Dua kali sehari, kawasan di mana kerosakan kelihatan dicuci. Kulit dirawat dengan larutan alkohol dan talc.

Seprai mesti diganti dengan kerap. Selepas setiap kali makan, pesakit bergerak untuk melicinkan lipatan, mengeluarkan serpihan.

Menjaga kebersihan

Salah satu tugas utama perawatan di rumah bagi pesakit setelah strok adalah memastikan kebersihan badan, serta bilik di mana ia berada. Kekotoran, kekotoran membawa kepada luka baring dan penyebaran jangkitan.

Prosedur kebersihan harus merangkumi:

  • Kebersihan rongga mulut. Sekurang-kurangnya sekali sehari, bersihkan lidah, selaput lendir dengan serbet..
  • Mencuci. Dua kali sehari, dan jika perlu lebih kerap, basuh muka dengan air suam, bersihkan mata, telinga, rawat hidung.
  • Pembersihan badan. Lap seluruh permukaan dengan serbet atau kain yang dicelupkan ke dalam air sabun, bilas dengan air bersih, keringkan.
  • Mencuci kelangkang. Setiap kali selepas membuang lampin, anda perlu membersihkan dan mencuci perineum sepenuhnya, kawasan di sekitar dubur, dan mengeringkannya. Lampin ditukar sekurang-kurangnya 2 kali sehari.
  • Mandi. Seminggu sekali, disarankan untuk mandi atau mandi dengan membersihkan rambut. Untuk mencuci rambut, gunakan mandian kembung khas.
  • Menjaga kebersihan katil. Seprai mesti diganti dengan kerap. Melicinkan cadar beberapa kali sehari. Untuk menggantinya, keluarkan serpihan, putar yang tidak bergerak di sisinya, letakkan kanvas di bawahnya. Kemudian mereka mengembalikannya ke belakang, berpusing ke sisi lain. Luruskan helaian.

Baca juga mengenai topik ini

Mencukur, memotong kuku, rambut.

Bilik di mana pesakit berada mesti mempunyai udara segar. Ia mesti dijaga kebersihan dan kemas..

Keselamatan

Permaidani lembut tersebar di sekitar katil. Ia diperlukan agar, ketika jatuh kerana percubaan yang tidak berjaya untuk berpaling, duduk atau berdiri, orang yang menderita ACVA tidak menderita.

Dianjurkan untuk memasang dudukan di kawasan yang berdekatan supaya anda dapat bersandar ketika mengangkat dan menjaga keseimbangan..

Pemulihan fungsi

Untuk rujukan. Sebagai sebahagian daripada perawatan mereka yang menderita strok, semuanya mesti dilakukan untuk mengembalikan kemahiran yang mereka hilang..

Untuk menormalkan aktiviti fizikal, urut dan senaman dilakukan setiap hari. Gimnastik pasif dilakukan dengan lumpuh. Seseorang yang mempunyai kemampuan untuk bergerak harus didorong untuk berhenti, duduk, bangun, belajar berjalan lagi.

Penting untuk mempromosikan pembelajaran kemahiran mengurus diri. Yang selamat diajar lagi bagaimana memegang sudu, makan, menyikat, mencuci, berpakaian.

Mereka bercakap dengan pesakit setiap hari, memberinya untuk mendengar muzik, radio, membaca. Ini membantu memulihkan pertuturan dan pada masa yang sama memastikan otak manusia sentiasa menerima dan memproses maklumat..

Untuk meningkatkan ingatan, mengembalikan kemampuan logik, mereka memberi latihan untuk pengembangan aktiviti mental, mengira, menghafal, bermain.

Selalunya, emosi pesakit menjadi sempit, kemurungan dan apatis berkembang. Komunikasi, kerja berterusan dengan mereka membolehkan anda mengembalikan keyakinan diri, merasakan kegembiraan kemenangan kecil.

Keupayaan untuk berkomunikasi dengan orang lain memainkan peranan penting. Ini dibantu oleh rawatan spa, lawatan ke pusat pemulihan. Separuh tidak bergerak ditunjukkan jalan-jalan di jalan dengan kerusi roda, dengan tongkat atau alat lain.

Pencegahan radang paru-paru

Perhatian. Salah satu patologi yang mempengaruhi orang yang berbohong adalah radang paru-paru. Ia berkembang kerana kesesakan dan gangguan aliran darah di paru-paru. Setelah penyakit ini mulai berkembang, sukar untuk menyembuhkannya. Terdapat kemungkinan besar bahawa mangsa strok tidak akan dapat mengalahkan radang paru-paru..

Untuk mencegah perkembangan penyakit ini, urut getaran dilakukan secara berkala, ubat-ubatan diresepkan untuk memudahkan pembuangan lendir. Pesakit ditunjukkan untuk melakukan latihan untuk perkembangan pernafasan.

Katering

Semasa merawat mangsa strok di rumah, banyak perhatian diberikan kepada pemakanan dan pencernaan..

Menu tidak boleh sama, termasuk antioksidan, mineral penting, vitamin. Sebagai tambahan kepada faedahnya, keinginan mangsa mesti diambil kira. Makanan kegemaran akan mencerahkan hari-hari sukar setelah sakit.

Prinsip asas pemakanan adalah:

  • Sekatan dalam menu produk roti, lemak haiwan, asap, hidangan pedas.
  • Penolakan minuman beralkohol.
  • Penyertaan ikan tanpa lemak, daging, produk tenusu, bijirin, beri, sayur-sayuran.
  • Semua hidangan mesti dimasak, direbus, dikukus.
  • Sekiranya menelan dan mengunyah terganggu, makanan disajikan dalam bentuk cecair atau haluskan.
  • Sekiranya tidak ada kontraindikasi, disyorkan untuk minum hingga 2 liter air sehari.

Untuk rujukan. Adalah wajar orang itu duduk sambil memberi makan. Pada masa yang sama, bantal dibaringkan untuk mendapatkan sokongan..

Pencegahan trombosis

Oleh kerana tidak aktif secara fizikal, lama berbaring dalam satu posisi di lumpuh, risiko kesesakan darah vena di bahagian bawah kaki dan trombosis meningkat. Gumpalan bergerak dengan mudah dan, melewati jalan raya yang besar, boleh menyebabkan penyumbatan kapal kecil.

Untuk rujukan. Atas sebab-sebab ini, risiko iskemia serebrum, tromboemboli paru meningkat..

Untuk tujuan pencegahan, gimnastik biasa, memakai stoking mampatan atau membalut kaki dengan pembalut elastik ditunjukkan. Terapi ubat yang berkaitan dengan pengambilan pengencer darah sedang dijalankan.

Baca juga mengenai topik ini

Pencegahan kambuh

Penyelamat strok lebih cenderung untuk menghidap strok baru. Penjagaan berkualiti tinggi, aktiviti fizikal, kepatuhan kepada cadangan doktor yang hadir, urut, penggunaan kaedah fisioterapi, dan lawatan ke pakar akan membantu mengelakkan risiko kejadian berulang..

Untuk rujukan. Tekanan darah dan nadi diperiksa dua kali sehari. Dengan peningkatan petunjuk normal, dapatkan bantuan doktor.

Peranan penting dimainkan oleh keselesaan psikologi pesakit, ketiadaan tekanan, beban berat, optimisme.

Dalam keadaan apa pun, mangsa strok mesti melepaskan tabiat buruk, mengikuti prinsip pemakanan sihat.

Sokongan daripada saudara mara

Sekiranya ada pesakit di dekatnya, semua perhatian biasanya tertumpu kepadanya..

Perhatian. Akan tetapi, tidak akan ada perawatan, perhatian, pemulihan awal pasien, dan tidak akan ada insentif untuk pemulihan jika orang-orang yang merawatnya terjun ke dalam jurang kemurungan sendiri..

Tekanan fizikal dan psikologi yang terlalu kuat membawa kepada kenyataan bahawa pengasuh merosakkan orang sakit, saudara, rakan. Mereka kehilangan keinginan untuk terlibat dalam perawatan, yang masih tidak membantu. Kehilangan keupayaan untuk memaksa diri mereka bekerja seharian.

Walau bagaimanapun, strok adalah penyakit di mana retret dengan cepat membawa kepada kemunduran apa yang telah dicapai dan ketidakupayaan untuk mencapai pemulihan. Sehubungan dengan itu, terdapat beberapa cadangan untuk saudara-mara pesakit selepas strok, yang akan membolehkan anda menarik diri dan berjuang hingga akhir:

  • Jangan merasa kasihan pada diri sendiri. Terdapat banyak orang di dunia yang mempunyai keadaan yang lebih teruk. Lebih baik memikirkan pesakit, mengawal emosi anda, menggunakan kaedah perubatan moden dan berjuang.
  • Keletihan adalah perkara biasa. Dari semasa ke semasa anda perlu memberi rehat kepada diri sendiri. Untuk melakukan ini, anda boleh melibatkan saudara-mara, jururawat, sukarelawan untuk pergi. Sebaiknya cari masa untuk berjalan-jalan dan hobi.
  • Hak untuk emosi negatif. Kemarahan, pencerobohan, kekecewaan, kemurungan adalah aspek normal dalam kehidupan mental. Tidak perlu membuangnya kepada saudara-mara dan pesakit. Lebih baik kotak beg meninju, berlari, berjalan-jalan, keluar sebentar sehingga ledakan kemarahan berlalu.
  • Meminta pertolongan. Tidak memalukan dan normal untuk meminta sokongan dalam situasi merawat pesakit yang sakit parah. Ini harus dilakukan secara terbuka, tanpa petunjuk dan rasa malu..
  • Menghubungi pakar. Pada masa ini, terdapat pusat pemulihan di mana anda boleh meninggalkan pesakit untuk waktu tertentu. Ini akan membolehkan pengasuh berehat dan pesakit akan mendapat rawatan profesional tambahan..
  • Komunikasi. Mangsa strok perlu sentiasa berkomunikasi. Ini akan membuat anda merasa lebih baik, akan membantu dalam pemulihan ucapan, hubungan, keakraban..
  • Kesihatan diri. Ini adalah faktor penting dan tidak boleh diabaikan..

Untuk rujukan. Penyelamat strok sering dijaga oleh saudara terdekat mereka. Mereka harus belajar kehidupan baru, mempelajari keanehan pencegahan penyakit, melakukan prosedur yang berkaitan dengan memberi makan, mencuci pesakit.

Keperluan untuk penjagaan harian melelahkan, menyebabkan keletihan emosi, membuat anda merasa letih, melucutkan hidup anda secara percuma. Untuk meningkatkan peluang pemulihan pesakit dan menjaga kesihatan diri, adalah perlu untuk menarik diri, mencari masa untuk berehat, privasi dan terus menjaga mangsa.

Rutin harian rawatan strok

Rutin harian rawatan strok

Penjagaan rumah untuk pesakit di tempat tidur

Sebelum pesakit tiba, barang-barang berikut harus disediakan:

  • kapal;
  • lampin untuk orang dewasa;
  • lampin penyerap;
  • lingkaran anti-decubitus, tilam;
  • tiang di tepi katil atau tampuk berhampiran belakang;
  • permaidani lembut berhampiran katil;
  • kerusi berlengan, dll..

Setiap hari, 2 kali sehari, mereka mencuci pesakit, menggosok gigi, mencuci selaput lendir, membersihkan telinga 1-2 kali seminggu.

Untuk mengelakkan luka baring terbentuk, tempat tidur diluruskan tanpa meninggalkan lipatan. Ia dibenarkan melincirkan badan dengan produk khas yang terbuat dari 200 ml vodka, 1 sudu besar. syampu, 1 liter air. Setiap 2-3 jam pesakit dihidupkan satu sisi.

Sekiranya kehilangan fungsi mengunyah, menelan, makanan digiling menjadi kentang tumbuk, dimasukkan melalui tongkat koktel. Makanan bayi dalam tin digunakan sebagai makanan alternatif.

Makan tidak diberi makan secara paksa - ia menyebabkan muntah. Sekiranya selera makan kurang, berikan makanan kegemaran anda (sebagai sebahagian daripada diet yang ditetapkan). Sebahagian kecil, makanan 6 kali sehari. Sebelum makan, badan wad diberi kedudukan separuh duduk.

Kejadian yang biasa berlaku adalah inkontinensia atau pengekalan kencing. Dalam kes terakhir, ada keperluan untuk kateterisasi. Sekiranya inkontinensia, jika mustahil untuk mengatur proses dengan ubat atau metode lain, gunakan pembalut, lampin.

Kaedah penjagaan strok

Perubatan tidak berhenti, begitu juga kaedah pemulihan. Asas langkah pemulihan adalah terapi ubat. Fungsi utama rawatan adalah untuk menormalkan aliran darah dan mencegah pembekuan darah. Ubat-ubatan ini termasuk ubat-ubatan yang bertujuan untuk mengurangkan pembekuan darah, menurunkan tekanan darah dan memperbaiki peredaran serebrum. Ejen neuroprotektif digunakan untuk melindungi sel yang sihat. Walau bagaimanapun, rawatan perubatan hanya boleh diresepkan oleh doktor..

Sekiranya pesakit mempunyai nada yang tetap pada otot individu, maka terapi botox digunakan. Untuk melegakan kekejangan, botox atau relaksan otot disuntik ke otot yang tegang.

Penerangan mengenai set latihan

Beban motor yang berterusan diperlukan untuk pesakit. Bergantung pada keadaannya, kompleks telah dikembangkan yang membantu otot agar tidak kehilangan keanjalan dan nada pada kedudukan apa pun..

Dalam keadaan ini, pembantu menolong pesakit melakukan pergerakan dengan kaki, lengan, dan membalikkan badan ke atas katil. Ia perlu:

  1. Ubah kedudukan badan secara berkala, putar pesakit di sisinya dan perbaiki sebentar.
  2. Latihan pernafasan.
  3. Perhatikan objek ketika menukar kedudukan kepala.
  4. Bend-unbend anggota badan - pertama di sendi besar, kemudian di bahagian kecil.
  5. Pergerakan mental - bayangkan bagaimana latihan dilakukan dan otot mana yang berfungsi.
  6. Putar kaki, tangan.

Pada masa akan datang, pesakit sendiri mesti melakukan latihan berikut:

  • picit tangan dan kaki, putar;
  • menggoyangkan jari-jari kaki dan tangan;
  • bengkokkan lutut anda;
  • menaikkan pelvis;
  • putar di sisinya;
  • tekan dagu ke dada.

Latihan dilakukan 10-20 kali sehingga penat. Anda boleh memulakan dengan jumlah minimum, meningkatkan jumlah pergerakan secara berkala.

Semasa duduk, anda boleh melakukan pergerakan yang sama. Di samping itu, kelas dengan objek kecil berguna - mengalihkan manik, butang, mancis dari satu kotak ke kotak lain, memegang objek di tangan dan memindahkannya ke tangan lain.

  1. Duduk tidak disokong dengan kaki dari tempat tidur.
  2. Putar kepala anda.
  3. Mengeluarkan kaki dari lantai dan memperbaiki kedudukan.
  4. Mengangkat tangan ke atas, ke sisi.
  5. Menarik kaki ke dada.

Peralihan bebas ke posisi duduk mesti dilakukan beberapa kali pada siang hari..

Anda perlu melakukan semua latihan sambil berdiri di sebelah sokongan yang boleh dipercayai. Ia boleh menjadi tempat tidur dengan sandaran tinggi atau alat tenun. Kerusi tidak sesuai untuk ini. Latihan pertama adalah dengan menahan badan tegak dengan sokongan..

Di masa depan, anda perlu belajar melakukan semua pergerakan yang dilakukan dengan berbaring dan duduk, menjaga keseimbangan:

  • putar kepala anda;
  • angkat lengan dan kaki;
  • mengayun anggota badan;
  • pusing badan;
  • setinggan;
  • berjalan-jalan pendek di sekitar bilik, kemudian di sekitar apartmen.

Akibatnya, pesakit mesti berjalan-jalan di sepanjang jalan, ditemani oleh rakan yang sihat..

Rezim harian

Peruntukan masa yang betul dan kepatuhan terhadap rejim adalah salah satu faktor penstabil yang memberi kesan positif terhadap penerimaan pemulihan kedudukan barunya. Urutan tindakan dibuat seawal mungkin dan tidak berubah tanpa perlu. Kejadian yang tidak diingini harus dikeluarkan dari kehidupan pesakit, kerana ia menyebabkan lonjakan tekanan, yang sangat berbahaya pada tahap ini. Masa untuk setiap prosedur atau tindakan harus ditentukan dan diikuti dengan ketat.

Semakin parah keadaan pesakit, semakin sukar diramalkan harinya. Rejimen harian anggaran untuk pesakit tempat tidur ditunjukkan dalam jadual.

ProsedurJumlah masaNota
rehat, tidur malam
mendaki10 - 15 minitpengudaraan serentak bilik
tandas pagi30-40 minit
sarapan pagi30 min
rekreasi30 - 60 minitpengudaraan
prosedur pemulihan60 - 80 minitpenggantian urut / gimnastik dan terapi pertuturan / kemahiran motor halus
rekreasi30 - 60 minit
makan tengah hari30 - 40 minit
tidur tengah hari / rehat60 - 120 minpengudaraan
prosedur pemulihan60 - 80 minitsilih berganti
minum petang20 - 30 minit
rekreasi60 minit
tandas petang30 - 40 minit
komunikasi / TV60 - 80 minit
makan malam30 - 40 minit

Cara mengenali strok dan memberi pertolongan cemas

Agar tidak melewatkan masa yang berharga pada masa serangan, anda perlu mengetahui tanda-tanda utama strok:

  • kehilangan kesedaran atau keadaan "terpegun";
  • mengantuk atau pergolakan tiba-tiba;
  • jantung berdebar-debar dan pening;
  • peningkatan berpeluh, loya, dalam beberapa kes - muntah;
  • kemungkinan pelanggaran orientasi di ruang angkasa;
  • gangguan visual, kehilangan sensasi, gangguan artikulasi.

Anda perlu mengetahui cara mengesahkan kemungkinan strok tanpa menjadi doktor. Untuk melakukan ini, anda perlu melakukan beberapa siri ujian:

  • Mintalah orang yang disyaki mengalami strok untuk mengangkat tangan, telapak tangan ke atas. Sekiranya ini benar-benar pukulan, satu lengan akan bergerak ke atas dengan betul, dan yang lain akan menyimpang ke sisi atau tetap ke bawah.
  • Jemput orang itu mengangkat kedua tangan pada masa yang sama. Semasa serangan, lengan akan naik pada kelajuan dan ketinggian yang berbeza..
  • Biarkan pesakit menjelirkan lidahnya. Sekiranya berlaku strok, ia akan dibengkokkan atau dipusingkan ke sisi.
  • Minta frasa. Dengan strok, seseorang akan bercakap seperti mabuk, artikulasi mungkin terganggu.
  • Minta pesakit tersenyum dan menunjukkan gigi mereka. Senyum yang tidak simetris dan bengkok adalah tanda strok.

Sekiranya anda melihat tanda-tanda di atas, segera hubungi ambulans atau bawa orang itu berjumpa doktor. Urutan tindakan yang betul dan reaksi cepat sekiranya berlaku strok akan membantu mengurangkan akibat yang menyedihkan dari serangan dan meningkatkan kemungkinan hasil yang paling positif. Bagaimana berkelakuan dalam keadaan seperti itu?

  • Cuba bertenang dan lakukan segalanya agar pesakit tidak gugup, jangan terburu-buru dan meremas tangan anda: ini tidak akan membawa hasil.
  • Sekiranya boleh, ukur tekanan, periksa nadi pesakit, pernafasannya.
  • Kenal pasti tanda-tanda strok: asimetri wajah, kelengkungan lidah, masalah pertuturan, koordinasi yang lemah.
  • Hubungi ambulans.
  • Letakkan pesakit di punggung atau sisi mereka, sedikit menaikkan kepala dan batang badan, atau mendatar. Pusingkan kepala ke sisi untuk tanda-tanda loya.
  • Beri pertolongan cemas sekiranya perlu; jika tidak ada pernafasan, degupan jantung lemah, murid dilatasi, lakukan tindakan resusitasi sederhana (pernafasan buatan, tekanan dada).
  • Tingkap terbuka, kemeja butang, tali pinggang - jangan sampai ada yang mengganggu akses oksigen.
  • Perhatikan apa yang berlaku pada pesakit, apa perubahan keadaannya.

Menurut statistik, jika anda membawa pesakit dengan tanda-tanda strok dalam tiga jam pertama setelah kemunculannya ke institusi perubatan, di mana dia akan mendapat bantuan yang sewajarnya, maka:

  • dalam 50-60% kes, pesakit dengan strok teruk bertahan;
  • dalam 75-90% kes, pesakit yang telah mengalami bentuk ringan pulih sepenuhnya;
  • dalam 60-70% kes, kemampuan sel otak dipulihkan sepenuhnya.

Masa adalah sumber yang paling berharga dalam situasi strok

Untuk mengelakkan kerosakan otak yang serius, penting untuk bertindak dengan cepat dan tidak panik. Sekiranya pertolongan diberikan kepada pesakit tepat pada masanya, maka ada banyak kemungkinan untuk pemulihannya dan kehidupan normal di masa depan.

Peraturan am penyelenggaraan dan penjagaan


Pemulihan dari strok boleh memakan masa yang lama

Adalah sangat penting untuk menjaga keadaan psikoemosi pesakit dan menanamkan kepadanya bahawa kembali ke kehidupan normal sangat mungkin, dan kehidupan itu tidak berakhir dengan strok.

Di hospital

Jururawat bertanggungjawab untuk rawatan pesakit dalam. Rancangan penjagaan kejururawatan merangkumi semua preskripsi doktor, di samping itu, mereka mesti melakukan prosedur kebersihan tepat pada masanya, memberi makan dan menyiram pesakit, memantau perubahan kesihatannya.

Langkah pencegahan untuk ulser tekanan, kejadian paru kongestif dan gangguan tromboemboli harus bermula walaupun di hospital. Anda juga harus memulakan prosedur pemulihan seawal mungkin..

Perhatian! Rehat tempat tidur yang berpanjangan boleh menyebabkan pengosongan semula jadi badan yang merosot. Oleh itu, jururawat harus memberi pesakit pembersihan enema, dan sekiranya terdapat gangguan kencing, pasangkan kateter kencing..

Di rumah

Semasa merawat dan merawat pesakit selepas strok di rumah, saudara-mara harus:

  1. untuk meletakkan pesakit dengan betul - lebih baik membeli katil khas;
  2. memberi makan pesakit dengan betul - makanan diet disyorkan;
  3. berikan semua ubat yang diperlukan pada waktu yang ditetapkan;
  4. mengawal kerusi;
  5. menukar tempat tidur dengan kerap;
  6. melakukan prosedur kebersihan harian;
  7. untuk mengelakkan penyakit baring;
  8. memantau tekanan;
  9. menangani kemungkinan komplikasi;
  10. memulihkan ucapan dan ingatan;
  11. menolong pesakit untuk bersenam.

Rawatan di rumah selepas strok

Setelah membawa mangsa serangan otak keluar dari hospital, adalah mustahak untuk meneruskan ubat yang ditetapkan. Pesakit mesti mendapat ubat untuk meningkatkan peredaran darah di otak

Untuk ini, ubat seperti "Encephabol", "Actovegin" (dalam tablet dan suntikan), "Vinpocetin", "Mexidol" diresepkan. Dengan bantuan terapi ubat, otak diperkaya dengan glukosa dan oksigen. Untuk memulihkan semua fungsi, diperlukan satu set langkah, program yang bertujuan untuk pemulihan pesakit dengan cepat, termasuk diet, urut, gimnastik, kelas terapi pertuturan.

Diet

Pemakanan selepas strok dalam dua minggu pertama dilakukan menggunakan satu sudu teh. Bawa makanan ke konsistensi separa cair, lap. Apabila penelan pesakit pulih, anda boleh memberi makanan yang lebih padat. Elakkan makanan yang meningkatkan kolesterol: makanan panggang, makanan bakar, lemak semuanya. Semasa menyusun menu, cuba gunakan produk berikut:

  • Bijirin separuh daripadanya mestilah biji-bijian (gandum, beras, gandum, jagung, soba).
  • Kacang sayur, kacang polong, hijau gelap dan makanan oren.
  • Buah setiap hari, segar, kering, dicairkan.
  • Produk tenusu (rendah lemak).
  • Protein tanpa lemak, tidak setiap hari, kadang-kadang diganti dengan ikan, kekacang.
  • Lemak, kacang, ikan. Jangan masak dengan marjerin, daging asap, berikan mentega dalam jumlah minimum. Minyak sayur lebih disukai.

Urut

Mereka mula melakukannya dengan strok iskemia pada hari ke-2-4, dengan stroke hemoragik pada hari ke-6-8. Prosedur pertama berlangsung dari 5 hingga 10 minit, secara beransur-ansur dilanjutkan hingga setengah jam. Kursus ini merangkumi 20-30 sesi harian. Setelah berehat selama satu setengah hingga dua bulan, urutan disambung semula. Sekiranya tidak dapat menjemput tukang urut, anda perlu melakukan prosedur sendiri, mengambil pelajaran dari profesional atau memuat turun teknik yang sesuai dan berjumpa doktor.

Latihan selepas strok di rumah

Selepas 1-2 minggu, apabila pesakit semakin sihat, anda boleh mula melakukan latihan fizikal. Semasa pemulihan selepas strok di rumah, pendidikan jasmani pasif tersedia dan mudah dicapai, semua tindakan dilakukan bersama pesakit oleh orang yang merawatnya. Latihan berikut sangat berguna:

  • Latihan pernafasan. Wad mesti diajar untuk perlahan-lahan menghirup dan menghembuskan nafas melalui bibir yang sedikit berpisah, sambil mengucapkan "w-w-w". Anda boleh mengembung belon.
  • Bertindak dengan pin penggulung. Menggulung kaki dan telapak tangan pesakit di permukaannya.
  • Pengecasan pasif. Bengkokkan dan lepaskan secara bergantian lengan dan kaki pesakit yang berbaring di punggung.

Fisioterapi

Apabila pesakit berjaya dalam pergerakan pertama anggota badan yang lumpuh, kepekaan mula pulih, sudah tiba masanya untuk membiasakan pesakit dengan aktiviti fizikal, pertama di tempat tidur, duduk, kemudian berdiri, dan kemudian anda dapat berjalan perlahan. Semasa pemulihan selepas strok, gimnastik mesti mengambil 2-3 jam setiap hari, tidak berturut-turut, di kompleks kecil: minggu pertama 40 minit dua kali, dari yang kedua - tiga kali sehari.

Berjalan setiap hari adalah perlu apabila pesakit dapat berdiri. Anda boleh berjalan di sekitar apartmen dengan tiang ski sebagai beban di tangan anda. Kesan bermanfaat yoga pada pemulihan pesakit diperhatikan, asana menghilangkan gangguan sistem saraf. Pemulihan penglihatan selepas strok juga dipercepat dengan latihan penumpuan dan fokus tertentu.

Pemulihan pertuturan

Semakin otak rosak akibat strok, pertuturan yang perlahan akan pulih. Pemulihan pertuturan yang berjaya berlaku pada tahun pertama, kemudian prosesnya menjadi perlahan. Selepas strok, kecacatan pengucapan tetap ada, yang harus anda sesuaikan. Pesakit memerlukan kelas dalam program terapi pertuturan, komunikasi lisan berterusan dengan orang yang disayangi, menghafal lidah, membaca teks dengan kuat.

Ketahui beberapa cara untuk meningkatkan ingatan anda.

Pemulihan rumah

Penjagaan pesakit selepas strok iskemia dan penjagaan selepas strok hemoragik adalah sama, tetapi kesan pendarahan serebrum bertahan lebih lama. Cara membantu saudara pulih lebih cepat di rumah?

Latihan terapeutik selepas strok membantu:

  • meningkatkan peredaran darah;
  • mengembalikan kepekaan reseptor saraf;
  • menguatkan otot yang lemah.

Selain itu, terapi senaman adalah pencegahan radang paru-paru yang baik dalam strok. Dengan usaha fizikal, pernafasan menjadi lebih dalam, pengudaraan paru-paru bertambah baik.

Tidak perlu dibatasi hanya untuk kelas dengan doktor, yang diadakan beberapa kali seminggu. Semasa merawat seseorang, 2-3 latihan terapi harus dilakukan beberapa kali sehari..

Bagaimana hendak bangun

Penyakit ini perlahan-lahan reda dan orang itu mula duduk sendiri, dan kemudian cuba berdiri.

Bagaimana untuk membantu memulakan berjalan lebih pantas? Penjagaan mesti diambil di sini dan langkah pertama mesti dilakukan dengan bantuan alat sokongan:

  • pejalan kaki;
  • kruk.

Ejen penyokong mana yang harus dipilih bergantung pada keadaan alat vestibular dan tahap pemulihan mobiliti kaki.

Masalah pertuturan

Apa pertolongan yang dapat diberikan untuk membantu memulihkan pertuturan?

Ini boleh dilakukan di rumah:

  • mengulangi pelajaran yang dilakukan oleh ahli terapi pertuturan;
  • belajar sajak terapi pertuturan untuk kanak-kanak;
  • bercakap dengan orang itu dengan kerap.

Pemulihan kemampuan bercakap biasanya meningkatkan keadaan psikologi dan prognosis rawatan menjadi lebih baik.

Anosognosia

Akibat lain dari strok adalah anosognosia, yang dicirikan oleh tidak adanya penilaian kritikal terhadap keadaan kesihatan dan penolakan kecacatan yang ada. Pesakit boleh mendakwa bahawa dia tidak mengalami kelumpuhan, penglihatan, pendengaran dan pertuturan adalah normal, ruang mental benar-benar sihat. Sebagai contoh, pesakit lumpuh dapat memberitahu doktor bagaimana dia bergerak, mengangkat, mengawal lengan yang cedera..

Dalam kebanyakan kes, anosognosia adalah akibat kerosakan pada lobus parietal kanan otak. Fenomena ini dianggap dalam psikologi sebagai "penolakan", iaitu keinginan seseorang untuk tidak menerima maklumat yang benar tentang dirinya, yang tidak sesuai dengan idea yang ada mengenai badannya sendiri dan dunia rohani.

Penolakan adalah pencegah yang membolehkan anda mengurangkan kebimbangan secara tidak sedar. Skema pengembangan anosognosia dapat direpresentasikan sebagai berikut: persepsi yang menyimpang terhadap faktor sebenar - keperluan untuk menghilangkan tekanan psikoemosi - penyertaan mekanisme pertahanan psikologi. Tingkah laku defensif ini membantu pesakit merasa terlibat dalam aktiviti sosial..

Walau bagaimanapun, anosognosia bertindak sebagai halangan penting dalam rawatan, menjadi semacam "keseimbangan". Pakar psikologi harus berusaha sedaya upaya untuk membebaskan pesakit dari khayalan dan kembali ke realiti.

Garis Panduan Penjagaan Rumah untuk Pemulihan Cepat pada Warga Emas Selepas Strok

Pada hari-hari pertama selepas strok, anda harus berjumpa dengan ahli terapi fizikal untuk mengajar saudara-mara bagaimana melakukan senaman yang diperlukan dengan pesakit tua di rumah. Dalam kes ini, proses pemulihan akan berjalan lebih cepat dan lebih berkesan..

Amalan membuktikan bahawa hasil terbaik dalam pemulihan orang tua setelah strok disediakan oleh kombinasi rawatan aktif dengan aktiviti fizikal, yang dimulakan seawal mungkin. Sekiranya seseorang terselamat, itu bermakna dia juga berpotensi untuk pemulihan..

WHO telah menerbitkan sebuah program yang menggariskan prinsip dan langkah untuk mengembalikan orang yang mengalami strok ke kehidupan aktif dan mengembalikan kemahiran hidup mereka. Dokumen ini juga menerangkan semua latihan yang diperlukan yang boleh dilakukan di rumah..

Pemulihan orang tua selepas strok hanya dapat dilakukan dengan bantuan saudara-mara atau pegawai khas. Mustahil untuk melalui proses pemulihan sendiri, ini adalah tugas yang sangat sukar.

Orang tua semasa pemulihan selepas strok tidak hanya perlu disokong secara moral, tetapi juga diberikan bantuan praktikal. Pemulihan kemampuan bergerak berlaku seperti berikut: seorang kerabat mengambil anggota badan yang tidak bergerak dan mula melakukan gerakan sederhana dengannya - untuk meregangkan, membongkok atau membengkokkan, menoleh, meniru meraih, dan lain-lain. Di rumah, pergerakan seperti itu tidak akan sukar. Otak memerlukan masa untuk mengingat bagaimana otot tertentu berfungsi. Masa akan berlalu, dan pesakit akan mula menggerakkan anggota badan dengan perlahan, sebelum itu dia harus sering diperbaiki, diminta untuk mengulangi latihan. Pemulihan pergerakan aktif yang dapat dilakukan oleh pesakit sendiri akan bererti berakhirnya langkah pemulihan.

Kemahiran motor kasar kembali paling cepat. Keupayaan untuk melakukan pergerakan yang tepat dengan sikat, ekspresi wajah yang halus setelah stroke akan kembali pada akhir tempoh pemulihan terakhir.

Latihan mesti merangkumi komponen verbal dan visual, ini diperlukan untuk rawatan yang betul. Semasa mengikuti kelas, anda perlu menerangkan dan menunjukkan kepada orang tua yang sakit segala yang berlaku. Ini mendorong pembentukan hubungan saraf baru..

Latihan dilakukan di hadapan cermin besar sehingga seseorang dapat melihat dirinya dalam pertumbuhan penuh. Beberapa masa mesti berlalu antara pengucapan apa yang akan terjadi sekarang dan tindakan sebenarnya. Pembantu itu berkata: "Sekarang kita akan mengangkat tangan kita", menunggu beberapa lama sehingga pesakit tua menyedari maksud apa yang dikatakan, dan hanya kemudian mengangkat tangannya. Pesakit melihat semua tindakan ini di cermin. Aktiviti seperti ini juga membantu mengembalikan ingatan..

Rawatan di rumah menunjukkan hasil yang sangat baik, kerana banyak kasih sayang dan perawatan dari orang yang dikasihi telah dilaburkan di dalamnya. Kita mesti ingat bahawa kegigihan akan menjadi pembantu utama..

Sudah tentu, semasa menjalankan kelas pemulihan, anda perlu menilai kemampuan orang tua dengan strok secara realistik. Dalam kes ini, doktor akan selalu membantu, yang akan memberitahu anda bagaimana bertindak.

Penting bagi saudara-mara untuk mematuhi satu peraturan lagi: jangan mengecualikan pesakit tua dari kehidupan keluarga, jangan biarkan dia terjebak dalam penyakit.

Juga, saudara-mara disarankan untuk tidak memperhatikan manifestasi kemarahan dan keganasan pada pesakit, untuk belajar untuk tidak bertindak balas terhadap ledakan emosi tersebut. Dalam kes ini, anda perlu berusaha meletakkan diri anda di tempat orang yang hidupnya, seolah-olah dari pecutan, memukul dinding. Akibat strok dimanifestasikan, antara lain, dalam gangguan emosi, dan ini disebabkan bukan sahaja oleh kerosakan otak organik yang teruk, tetapi juga oleh status sosial orang tua yang baru: dia jatuh dari persekitarannya yang biasa, kehilangan pekerjaan, kesenangan, komunikasi. Tidak semua orang dapat bertahan dari ini..

Tingkah laku saudara-mara, reaksi mereka terhadap apa yang berlaku bergantung pada bagaimana suasana dalam keluarga akan berkembang di masa depan, bagaimana pesakit tua akan pulih. Sekiranya anda tidak membiarkan negatif muncul dalam jiwa anda, anda dapat mengatasi segala kesulitan. Sekiranya anda mengikuti skandal dan celaan, perkara kecil yang masih dapat diselamatkan akan musnah..

Manfaat asrama swasta yang menyediakan rawatan lengkap untuk pesakit di tempat tidur selepas strok

Hari ini, pesakit yang terbaring di ranjang boleh dirawat di rumah jagaan khas untuk warga tua. Institusi seperti ini terlibat dalam pemulihan strok. Ini adalah peluang yang baik untuk memberikan rawatan pesakit yang betul, terutama ketika orang itu tidak dapat bergerak atau bercakap..

Namun, sukar untuk melengkapkan pangsapuri biasa dengan semua yang diperlukan untuk pesakit tempat tidur, terutama ketika datang ke dana lama, di mana tidak ada lif. Rumah jagaan yang menjaga orang-orang ini mempunyai tempat tidur khas, ruang teratur, tanjakan, dll..

Asrama persendirian menyediakan:

  • kemudahan pelaksanaan, pengumpulan dokumen dan penempatan;
  • pindah dengan kenderaan dan peralatan yang diperlukan;
  • pemakanan yang baik diperlukan untuk seseorang yang telah mengalami strok;
  • perkhidmatan perubatan pakar yang berkelayakan;
  • penjagaan dan kebersihan yang berterusan;
  • masa lapang mengikut minat.

Di institusi khas, setiap pesakit di tempat tidur mempunyai program pemulihan individu, yang bergantung kepada keparahan strok dan tahap kerosakan pada tubuh. Program sedemikian merangkumi elemen berikut:

  • Aktiviti yang bertujuan untuk meningkatkan fungsi otak. Selepas strok, organ ini adalah yang pertama menderita, kehilangan fungsinya. Untuk menghilangkan masalah, pakar memilih kursus ubat khas.
  • Pendidikan Jasmani. Merawat pesakit yang terbaring di tempat tidur selepas strok melibatkan, pertama sekali, pemulihan sistem muskuloskeletal. Semua latihan dipilih secara peribadi dan bergantung pada kesejahteraan pesakit. Pekerja perubatan memantau prestasi gimnastik, memantau petunjuk utama kesihatan, mengukur nadi dan tekanan darah.
  • Latihan untuk memulihkan pertuturan. Seorang pesakit berbohong menghadapi masalah dengan artikulasi, dan kadang-kadang tidak dapat mengucapkan kata-kata sama sekali. Semasa pemulihan, doktor melakukan latihan dengan pesakit mengenai kemahiran motorik dan retorik.
  • Memulihkan kemahiran layan diri. Pesakit belajar untuk menjaga diri mereka semula. Seorang jururawat selalu berada di dekat pesakit yang terbaring di tempat tidur.
  • Sokongan psikoterapi. Sudah tentu, mustahil untuk mengekalkan sikap positif apabila anda kehilangan peluang bukan sahaja untuk melakukan perkara biasa, malah bergerak dan bercakap. Merawat orang seperti itu termasuk sokongan ahli terapi. Pakar-pakar ini membantu untuk keluar dari kemurungan dan menetapkan pesakit untuk bekerja sendiri..
  • Sokongan ubat. Pekerja kesihatan memastikan ubat diambil sepenuhnya, sesuai dengan jadual dan mematuhi semua peraturan dan undang-undang yang diperlukan.

Di samping itu, selama pelaksanaan program pemulihan, staf asrama dapat menilai kemajuan pasien dan membuat perubahan padanya. Ini memungkinkan untuk meningkatkan dinamika pemulihan semua petunjuk kesihatan pesakit.

Akibat strok, kehidupan seseorang terbalik. Tubuh berhenti mematuhi, pelaksanaan tindakan yang paling primitif menyebabkan kesulitan besar, dan kadang-kadang menjadi mustahil. Pesakit kehilangan kepercayaan pada dirinya sendiri, dalam hidup, mengalami kemurungan. Bagi orang tersayang, ini juga menjadi tamparan. Seseorang berhenti bekerja dan menjadi jururawat, seseorang mula bekerja dua kali lebih banyak untuk mengupah profesional perubatan dan memberi rawatan penuh kepada pesakit. Hakikat bahawa kehilangan keupayaan sah orang yang disayangi, pada dasarnya, adalah tragedi, seseorang tidak perlu bercakap.

Tetapi penting untuk diingat bahawa rawatan yang kompeten untuk pesakit yang terbaring di tempat tidur setelah strok, kerja keras untuk mengatasi akibat penyakit, bekerja pada keadaan psikologi seseorang, kepercayaan terhadap kejayaan pemulihan dapat membuat keajaiban. Acara yang diatur dengan pasti akan membuahkan hasil.

Ya, itu juga berlaku bahawa seseorang tidak akan dapat mengembalikan semua fungsi tubuh 100%. Walaupun begitu, adalah mungkin untuk memperbaiki keadaan pesakit dan mengembalikannya ke kegembiraan. Penting untuk tidak kehilangan ketabahan, bersabar dan berusaha ke arah yang betul..

Di mana untuk mendapatkan pemulihan

Setelah mengalami serangan, banyak yang berhadapan dengan pertanyaan di mana lebih baik menjalani pemulihan setelah strok? Terdapat beberapa pilihan: di rumah, di sanatorium atau pusat pemulihan. Pada masa yang sama, keadaan, kualiti, kecekapan dan jumlah masa yang dihabiskan akan berbeza. Perlu juga bergantung pada tahap kerosakan otak dan kerumitan akibatnya. Dalam beberapa kes, mustahil dilakukan tanpa peralatan pusat pemulihan atau kompleks pusat kesihatan untuk pemulihan.

Pusat pemulihan

Semasa memilih pusat pemulihan, anda perlu memahami bahawa di sini pesakit akan menjalani rawatan yang serupa dengan yang ditawarkan di hospital swasta. Wilayah ini mempunyai peralatan moden, simulator, pakar yang berkelayakan, pusat diagnostik dan makmal moden, wad dan jururawat moden. Tempat ini sangat sesuai untuk pesakit dengan lumpuh yang teruk, kebas anggota badan, edema serebrum, kehilangan pertuturan dan penglihatan. Tetapi selepas itu, tetap disyorkan untuk pergi ke sanatorium untuk peningkatan kesihatan umum dan meningkatkan imuniti.

Sanatorium

Sanatorium tidak hanya menawarkan peningkatan dan rawatan kesihatan, tetapi juga istirahat yang baik, kerana kebanyakan pusat terletak berhampiran laut, di hutan atau di udara segar. Terdapat juga doktor, simulator dan bilik manipulasi, tetapi mereka tidak akan menjalani diagnostik dan analisis penuh di sini. Oleh itu, pesakit harus datang dengan kad mereka, sesuai dengan mana rawatan sedang dikembangkan. Di samping itu, pesakit boleh menantikan ahli terapi urut, kolam renang luaran, tenaga pengajar kecergasan, bilik spa, refleksologi dan pembalut lumpur. Tetapi tempat ini paling sesuai untuk orang yang mempunyai kesan teruk dan sederhana selepas strok..

Sebelum memilih kaedah dan tempat pemulihan ini, jangan lupa berunding dengan doktor anda. Jangan melengah-lengahkan masa dan pergi ke sanatorium atau pusat sebaik sahaja keluar dari hospital, jika tidak, masa pemulihan akan memakan masa lebih lama, dan risiko terkena serangan kedua berlipat ganda.

Bersabar dan ingat bahawa pemulihan memerlukan banyak masa dan usaha. Dan dengan menggunakan cadangan dan langkah pencegahan, anda boleh melupakan akibat strok, menjalani kehidupan yang bahagia..

Ramalan seumur hidup

Akibat strok boleh sangat berbeza, jadi ini harus dibincangkan secara individu. 35 hari pertama selepas serangan dianggap paling berbahaya. Sekiranya pesakit tua berjaya bertahan, maka ada kemungkinan pemulihan fungsi otak sebahagian atau lengkap..

Kemungkinan akibat maut adalah:

  • pada bulan pertama - 35%;
  • pada tahun pertama - sekitar 50%.

Apabila seseorang harus menjalani strok pertama pada usia tua, maka, menurut statistik, serangan kedua terjadi pada 5-25% pesakit dalam tiga tahun, pada sepertiga pesakit dalam lima tahun.

Ramalan selepas 60 tahun

Penyakit ini sangat berbahaya bagi orang berusia 60-70 tahun, kerana hampir mustahil untuk memulihkan badan selepasnya.

Di samping itu, terdapat kemungkinan kematian yang tinggi..

Pertama sekali, masalahnya terletak pada penyakit jantung dan buah pinggang yang bersamaan..

Sel-sel saraf tidak dapat pulih, akibatnya, seseorang menjadi cacat, atau mati akibat fasa akut penyakit ini. Atas sebab ini, pesakit kategori ini harus sering berjumpa doktor..

Provokator strok pada usia ini boleh:

  1. tekanan;
  2. peningkatan tekanan darah;
  3. kerja kekacauan saluran darah;
  4. aterosklerosis;
  5. tahap kolesterol yang terlalu tinggi.

Pada masa yang sama, selalu ada peluang untuk pulih dengan pertolongan cemas yang disediakan dengan betul dan terapi yang dipilih dengan betul..

Ramalan selepas 80-90 tahun

Untuk usia ini, praktiknya tidak ada ramalan positif, kerana sistem kekebalan tubuh sudah sangat lemah, dan keadaan umum rumit oleh penyakit bersamaan. Peluang pemulihan juga berkurang kerana pesakit kekurangan dana untuk rawatan, kerana ubat mahal diperlukan (ini sering berlaku).

Selalunya, pesakit pada usia ini jatuh koma. Dia tidak bernafas sendiri, tekanan darahnya turun, dan demam dicatatkan. Semuanya ternyata membawa maut.

Gejala

Perkara paling penting yang boleh dilakukan oleh saudara-mara seseorang yang mengalami gangguan peredaran darah di otak adalah memanggil ambulans

Perhatikan gejala pertama penyakit ini:

  • kelemahan, kebas, dan juga kelumpuhan otot;
  • bermulanya masalah pertuturan secara tiba-tiba;
  • penurunan ketajaman penglihatan;
  • kehilangan keseimbangan sehingga jatuh;
  • sakit kepala akut.

Sekiranya sekurang-kurangnya dua tanda tertera berlaku - hubungi 03 dengan segera! Dan bersiaplah untuk kerja gigih yang berkaitan dengan kepulangan orang yang dikasihi ke kehidupan normal. Bagaimanapun, strok dan pemulihan selepas itu adalah topik yang sangat kompleks tetapi penting. Setiap orang yang mempunyai keluarga lebih dari 40 dalam keluarga harus mengetahui asas-asasnya, kerana sejak usia inilah kemungkinan menjadi mangsa bentuk penyakit iskemik atau hemoragik meningkat setiap tahun.