Utama > Komplikasi

Koma selepas strok - bagaimana meningkatkan peluang anda untuk bertahan hidup!?

Strok adalah penyakit berbahaya yang sering menyebabkan kecacatan atau kematian..

Dengan kerosakan sel otak yang meluas akibat stroke hemoragik atau iskemia, koma berlaku.

Dengan sebarang bentuk penyakit ini, prognosisnya memerlukan banyak masa untuk pemulihan untuk pulih dari koma..

Cara menentukan permulaan koma?

Sebilangan besar orang berminat berapa hari koma berlangsung dengan strok, biasanya keadaan koma dapat berlangsung dari 2 jam hingga 6-10 hari, tetapi kadang-kadang ia berlangsung selama berbulan-bulan dan bertahun-tahun.

Permulaan koma dapat dikenali dengan tanda-tanda berikut:

  • penampilan ucapan yang tenang dan tidak serasi;
  • khayalan dan kekeliruan ciri;
  • beberapa minit selepas tanda-tanda utama, tiada tindak balas terhadap rangsangan luaran;
  • penampilan muntah, kelesuan badan;
  • denyutan nadi yang lemah, kadang-kadang pernafasan cepat berlaku.

Darjah koma

Untuk memudahkan pembezaan, doktor membezakan tahap koma berikut dalam strok:

  1. 1 darjah. Ia ditentukan oleh kelesuan atau kehilangan kesedaran dengan pemeliharaan refleks. Ini adalah kerosakan yang lemah pada sel-sel otak semasa strok dan sedikit kemurungan fungsi sistem saraf. Pada masa yang sama, refleks kulit menjadi lemah dan nada otot meningkat;
  2. Darjah 2. Ia didiagnosis oleh pesakit yang tidur nyenyak, kurang reaksi terhadap rangsangan luaran, refleks kulit dan kesakitan;
  3. 3 darjah. Ia disebabkan oleh pendarahan yang meluas dan ditentukan oleh ketiadaan banyak refleks, kesedaran, tindak balas murid terhadap cahaya;
  4. 4 darjah. Ia tidak dapat dibandingkan dengan kehidupan, kerana dicirikan oleh ketiadaan pernafasan spontan, penurunan tekanan dan hipotermia yang tajam. Semua refleks tiada. Seorang pesakit dalam tahap koma seperti ini telah kehilangan peluang untuk kembali ke kehidupan normal..

Apa yang berlaku pada seseorang yang koma

Pada tahap koma yang mendalam, pesakit tidak dapat bangun atau menanggapi pelbagai rangsangan.

Dia tidak mempunyai refleks, murid-murid disekat, tidak bertindak balas terhadap cahaya, tidak ada reaksi terhadap kerengsaan kesakitan.

Kadang-kadang terdapat buang air kecil dan buang air besar secara tidak sengaja.

Hanya refleks asas (menelan, bernafas) yang dipelihara.

Risiko kematian ditentukan oleh petunjuk berikut:

  • koma berlaku selepas strok kedua;
  • tempoh kekejangan anggota badan 2-3 hari;
  • usia pesakit adalah sekitar 70 tahun;
  • kekurangan tindak balas terhadap bunyi, kesakitan dan pengendalian;
  • mati sel otak.

Gambar dapat diperjelaskan dengan menggunakan ujian darah, pencitraan resonans magnetik dan tomografi yang dikira. Dengan pendarahan iskemia, terdapat banyak peluang bagi pesakit untuk sembuh.

Penjagaan pesakit

Sekali koma selepas strok serebrum, seseorang memerlukan rawatan berterusan. Pertama sekali, dia memerlukan kakitangan perubatan terlatih.

Pesakit perlu diberi makan secara berkala, untuk memberi langkah-langkah untuk mencegah terjadinya luka baring. Dengan koma, pesakit tidak dapat merasakan apa-apa, tidak dapat bergerak, oleh itu, tanpa mengambil langkah pencegahan, sakit perut akan kelihatan.

Pesakit perlu dilindungi dari penampilan jangkitan, untuk menjaga keadaan fizikal. Penjagaan perubatan termasuk memberi pesakit vitamin dan mineral yang diperlukan.

Apa bahaya ensefalopati perinatal - perincian rawatan dan pencegahan penyakit pada kanak-kanak.

Cara mengeluarkan seseorang dari koma

Keluar dari koma selepas strok boleh memakan masa yang lama. Pemulihan sepenuhnya semua fungsi setelah menyedarkan seseorang adalah mustahil dan bergantung kepada tahap penyakitnya.

Pesakit dan saudara-mara harus mengikuti kerja pemulihannya yang panjang.

Dengan strok dan koma yang lebih jauh, sebahagian sel otak musnah. Walaupun dengan sebahagian kecil kematian mereka, fungsi tubuh yang penting hilang..

Tugas pemulihan merangkumi pemindahan fungsi ini ke bahagian otak yang lain. Ini mungkin dilakukan dengan aktiviti dan latihan harian yang secara beransur-ansur menjadi lebih sukar..

Kehilangan ingatan atau kekeliruan mungkin muncul. Mangsa dapat mengenali semua saudara-mara semula, secara beransur-ansur memulihkan tabiat dan kemahirannya (dia belajar makan dan berjalan, menggosok gigi).

Kerabat harus mempermudah proses pemulihan dengan merawat orang sakit.

Pesakit harus menjalani gaya hidup sihat untuk melindungi dirinya dari strok berulang..

Pertama, pesakit mengalami refleks kornea dan faring, refleks kulit, dan reaksi otot. Selepas ini, pertuturan dan kesedaran dipulihkan, tetapi kecelaruan, halusinasi dan keruh fikiran adalah mungkin.

Prognosis dan kemungkinan hidup

Selalunya koma dengan strok didiagnosis ketika ambulans tiba dan memerlukan langkah-langkah pemulihan yang segera.

Perlu juga diingat bahawa terdapat risiko pendarahan berulang pada 5% pesakit dalam 3-5 hari setelah stroke, pada 3% pesakit setelah 4 bulan, maka kambuh hanya dapat dielakkan semasa operasi..

Untuk melegakan gejala koma, langkah-langkah resusitasi digunakan, yang juga termasuk campur tangan pembedahan, yang membolehkan anda dengan cepat dan berkesan mengeluarkan pesakit dari keadaan seperti itu..

Semasa operasi, pendarahan dihilangkan dan aneurisma yang menyebabkan gejala strok dipotong.

Dengan koma yang cepat, pesakit kehilangan kesedaran, tidak bangun lebih dari 6 jam, dan gejala meningkat. Ini boleh menyebabkan kematian otak..

Untuk menjelaskan diagnosis penyakit, ensefalogram juga dilakukan.

Tetapi dalam beberapa kes, pesakit mungkin bangun bulan atau bertahun-tahun setelah mengalami koma. E

Ini berlaku hanya dalam 9% kes dan dikaitkan dengan pelaksanaan cadangan otak yang belum diterokai. Semakin muda pesakit yang mengalami koma, semakin banyak peluang untuk pemulihannya..

Cara mengenali koma yang akan berlaku

Koma biasa berlaku selepas strok serebrum, terutama pada orang tua, tetapi gejalanya diabaikan oleh pesakit.

Setelah tidak sedarkan diri, seseorang mungkin mengingati gejala berikut:

  • gangguan pertuturan;
  • menguap;
  • pening teruk;
  • pernafasan cepat;
  • pucat;
  • paresthesia dengan kebas atau muncul di beberapa bahagian badan.

Untuk mengelakkan proses patologi muncul di sel otak, anda perlu memandang serius kesejahteraan anda dan menjalani gaya hidup sihat..

Anda juga harus mengingati tanda-tanda permulaan penyakit dan, jika muncul, segera dapatkan bantuan perubatan..

Secara umum, koma adalah akibat keadaan vegetatif. Pemulihan pesakit bergantung kepada penyebab, lokasi, keterukan dan tahap kerosakan otak.

Bahaya koma dengan strok, kemungkinan bertahan

Lesi strok yang meluas kadang-kadang menimbulkan keadaan ketika otak tidak bertindak balas terhadap rangsangan luaran - ini adalah koma pada strok. Komplikasi tidak begitu biasa, dan keadaan yang dihasilkan memperburuk perjalanan penyakit ini, memerlukan program pemulihan khas untuk pesakit. Sejauh mana seseorang akan pulih selepas strok dipengaruhi oleh sifat kerosakan otak dan ciri-ciri gangguan koma.

Apa itu sopor dan koma

Stupor adalah koma yang teruk dalam strok, apabila, disebabkan oleh penekanan aktiviti saraf yang kuat, pesakit mengalami penyimpangan dalam kerja sistem vital:

  • pernafasan menjadi tidak sekata;
  • murid disempitkan, tidak ada reaksi terhadap cahaya;
  • menelan terganggu (pesakit tersedak air atau makanan).

Stupor adalah satu tahap koma. Sekiranya doktor mengatakan bahawa pesakit strok berada dalam keadaan sopori, ini bermakna fungsi penting tubuh terganggu dan prognosisnya mungkin tidak baik..

Mengapa seseorang jatuh koma

Dengan strok, edema dan nekrosis struktur serebrum berkembang. Koma selepas strok adalah mekanisme pertahanan yang membolehkan anda mengurangkan beban pada struktur otak yang rosak.

Koma disebabkan oleh:

  • pendarahan otak;
  • batang batang.

Dalam bentuk iskemia, koma berkembang jika berlaku strok yang luas dan jabatan-jabatan yang bertanggungjawab untuk peraturan pusat-pusat penting terjejas.

Patogenesis perkembangan keadaan dapat digambarkan secara ringkas sebagai pelanggaran hubungan saraf sel otak, yang bertanggungjawab untuk penerimaan dan analisis impuls dari persekitaran luaran. Orang hilang kesedaran, reaksi refleks menjadi perlahan atau hilang sepenuhnya. Risiko terkena koma meningkat selepas strok kedua.

Tanda-tanda koma dengan strok

Gejala meningkat secara beransur-ansur, dan tanda-tanda koma pada strok akan bergantung pada tahap proses patologi. Untuk mendiagnosis gangguan yang timbul, pakar neurologi dan resusitasi mengesyorkan melakukan ujian sederhana, di mana tahap komplikasi strok dinilai dengan memeriksa pesakit:

  • kehadiran lumpuh;
  • gangguan pertuturan;
  • kekurangan keupayaan untuk menilai apa yang berlaku;
  • gangguan ingatan (lengkap atau separa);
  • kekeliruan.

Sekiranya dengan strok iskemia simptomnya berkembang secara beransur-ansur, maka koma hemoragik berlaku dalam beberapa minit. Dengan lesi hemoragik, mangsa segera kehilangan kesedaran dan menekan refleks pelindung.

Tahap koma

Prognosis rawatan bergantung pada tahap koma yang dikenal pasti dalam strok. Seseorang dengan koma tahap awal atau tahap 1 mempunyai prognosis yang lebih baik daripada ketika koma serebrum dalam dikesan.

Dengan pemberian rawatan perubatan yang tepat pada masanya, proses koma dapat dihentikan dan keparahan akibat yang mungkin dikurangkan.

Pra

Ciri utama keadaan yang dihasilkan: seteguk dalam. Dalam kes ini, seseorang:

  • gelisah atau tertekan;
  • tidak dapat menjawab soalan;
  • tidak dapat memahami ucapan yang ditujukan kepadanya.

Selalunya, keadaan yang menakjubkan menimbulkan kemunculan halusinasi dan khayalan psikopat..

Refleks dan fungsi motor terjaga, tetapi mangsa merasakan kelemahan yang teruk. Sekiranya pesakit tidak dibantu, maka koma berlaku..

Darjah 1

Pesakit jatuh dalam keadaan berhenti dan semasa pemeriksaan diperhatikan:

  • melambatkan tindak balas terhadap rangsangan luaran;
  • hipertonia otot sederhana;
  • Rupa "Terapung";
  • penurunan kepekaan kesakitan.

Seorang pesakit dengan koma 1 darjah mengekalkan air atau makanan cair, boleh bergerak secara bebas, tetapi tidak dapat berkomunikasi dan tidak memahami pertuturan.

Prognosis untuk tahap pertama bergantung pada tempoh koma. Sekiranya pesakit tidak sedarkan diri untuk waktu yang singkat dan terapi dilakukan tepat pada waktunya, maka ada kemungkinan untuk menghindari akibat yang serius..

Darjah 2

Stupor atau koma darjah 2 menyebabkan akibat yang lebih serius:

  • kurang sedar;
  • pergerakan huru-hara yang tidak terkawal;
  • penyempitan murid dan tindak balas yang lemah terhadap cahaya;
  • kegagalan pernafasan (menjadi dalam dan bising);
  • penampilan berkedut kejang (otot tegang dan relaks tidak terkawal);
  • melemahkan sfinkter, disertai dengan pergerakan usus dan kencing yang tidak disengajakan.

Prognosis tahap kedua bergantung pada sifat kerosakan otak. Strok iskemik memberikan akibat yang lebih sedikit dan dengan bantuan tepat pada masanya, pemulihan mungkin dilakukan, tetapi kemungkinan pemulihan sepenuhnya dikurangkan.

Strok hemoragik lebih berbahaya dan gejala berkembang dengan cepat. Sebilangan orang yang mengalami koma selepas stroke hemoragik mati pada jam pertama, dan mereka yang selamat hampir selalu cacat.

Gred 3

Tahap ketiga atau koma mendalam dicirikan oleh perkembangan gangguan teruk:

  • tiada kesedaran;
  • semua refleks tidak hadir;
  • murid-murid terkehadapan;
  • atony (kemungkinan kejang dengan sesak nafas dalam masa yang singkat);
  • penurunan tekanan darah;
  • pernafasan cetek yang kerap;
  • kawalan terhadap penyembuhan semula jadi hilang (pesakit membuang air kecil dan berjalan dengan banyak).

Koma 3 darjah lebih kerap berlaku dengan strok hemoragik dengan pendarahan yang luas.

Pada tahap ketiga, prognosis tidak baik dan akibat gangguan otak hampir tidak dapat dipulihkan..

4 darjah

Tidak ada prognosis untuk kelangsungan hidup - koma gred 4 menyebabkan kematian korteks serebrum. Pesakit hilang:

  • pernafasan spontan;
  • reaksi murid;
  • refleks pelindung;
  • nada otot.

Tidak ada nadi pada kapal besar, tekanan tidak dikesan. Nyawa pesakit dapat diselamatkan hanya apabila disambungkan ke alat sokongan nyawa.

Pengenalan koma tiruan

Mesej bahawa koma perubatan dilakukan sering menakutkan saudara-mara pesakit. Tetapi koma buatan dengan strok diperlukan untuk mengurangkan beban pada tisu otak dan memberikan:

  • menghubungkan proses sel otak yang diawetkan satu sama lain untuk membuat rangkaian saraf baru;
  • pengagihan semula fungsi otak (struktur yang masih hidup mula berfungsi pada sel mati).

Kerabat strok dijelaskan secara terperinci: mengapa mereka disuntik ke dalam koma tiruan dan memberitahu apa akibatnya koma yang disebabkan secara artifisial dapat dicegah:

  • selepas strok dengan pendarahan, tekanan hematoma menurun dan risiko pendarahan berulang menurun;
  • dengan serangan iskemia, adalah mungkin untuk mencapai pengagihan semula aliran darah serebrum dan mengurangkan fokus nekrosis.

Walaupun pesakit tidak sedarkan diri dan tidak bertindak balas terhadap rangsangan, otak akan pulih lebih cepat setelah serangan.

Berapa hari keadaan artifisial berlanjutan, doktor membuat keputusan secara individu, menilai proses pemulihan menggunakan CT dan memantau fungsi penting pesakit. Kadang-kadang rawatan memerlukan beberapa minggu, yang dihabiskan seseorang dalam rawatan intensif, di bawah pengawasan kakitangan.

Tempoh pemulihan dari koma akibat ubat bergantung kepada kesan ubat. Setelah ubat berhenti diberikan, reaksi terhadap rangsangan luar secara beransur-ansur kembali, kesadaran muncul dan kemampuan untuk bergerak secara sedar.

Apa yang dirasakan seseorang dalam keadaan koma

Di bawah pengaruh televisyen, di mana orang-orang yang selamat diberitahu tentang penglihatan mereka dan bahawa mereka telah mendengar semua perbualan di dalam bilik, saudara-mara strok berminat sama ada orang itu mendengar dan apa yang dilihatnya ketika berada dalam keadaan tidak sedarkan diri. Tetapi ini hanya mitos, sebenarnya, seseorang berada dalam keadaan koma selepas strok:

  • tidak dapat menumpukan pandangannya, dan oleh itu tidak dapat melihat;
  • tidak dapat mendengar suara melalui telinga dan tidak dapat mendengar.

Ringkasnya, apa yang dirasakan seseorang dalam keadaan koma adalah dorongan semula jadi untuk membuang air kecil dan buang air besar, kerengsaan akibat sejuk atau panas berlebihan, dan reaksi lemah terhadap kesakitan (jika refleks dipelihara). Pesakit tidak mengalami sensasi lain.

Merawat pesakit dalam keadaan koma

Orang yang tidak sedar perlu diberi makan dan kebersihan. Sekiranya seseorang bernafas sendiri, prosedur kebersihan hanya terhad pada mencuci dan mencegah luka tekanan.

Sekiranya tiada pernafasan spontan, ventilasi paru-paru buatan ditunjukkan. Sekiranya pengudaraan mekanikal dilakukan untuk strok, maka perlu membersihkan saluran pernafasan untuk mengeluarkan lendir yang terkumpul. Ini akan mengurangkan risiko anda terkena pneumonia kongestif..

Pemakanan

Sekiranya seseorang jatuh koma, maka dia tidak boleh makan sendiri. Bagaimana orang yang mengalami koma bergantung pada jangka masa proses koma:

  • beberapa hari pertama seseorang diberi infusi larutan nutrien secara intravena;
  • jika tidak ada peningkatan dan pesakit tidak dapat menelan makanan sendiri, maka pesakit diberi makan melalui saluran gastrik.

Sekiranya pemberian makanan dilakukan menggunakan probe, maka makanan bayi, cairan buah dan sayur cair, kaldu digunakan.

Kebersihan

Untuk mengelakkan pembentukan luka dan komplikasi lain, pesakit memerlukan setiap hari:

  • basuh badan dengan air dan sabun hypoallergenic;
  • membersihkan rongga mulut dari lendir;
  • sikat rambut.

Rambut dicuci sekurang-kurangnya seminggu sekali..

Untuk mengelakkan ulser tekanan, perlu kerap menukar posisi pesakit di tempat tidur dan meletakkan bantal atau alas di bawah tekanan..

Rawatan

Terapi dipilih dengan mengambil kira sifat lesi otak. Untuk menstabilkan keadaan, pesakit diresepkan:

  • ubat penipisan darah;
  • bermaksud untuk meningkatkan aliran darah serebrum;
  • ubat-ubatan yang menguatkan saluran darah.

Selain itu, mereka mungkin memberi ubat untuk menurunkan kolesterol atau ubat antihipertensi.

Sekiranya terdapat pendarahan serebrum yang luas, maka hematoma dikeluarkan secara pembedahan, dan kemudian ubat yang diperlukan untuk rawatan dipilih.

Berapa lama koma boleh bertahan

Berapa banyak orang yang boleh koma? Tempohnya dipengaruhi oleh keparahan gangguan serebrum dan kemampuan tubuh pesakit strok untuk pulih.

Dengan stroke hemoragik, jika seseorang bernafas pada radas, koma berlangsung selama bertahun-tahun. Keadaan vegetatif berkembang apabila orang hidup dalam keadaan koma kerana alat sokongan hidup dan makan secara paksa.

Dalam strok iskemia, koma biasanya berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari. Berapa lama koma dipengaruhi oleh:

  • Umur. Pada orang tua, pemulihan fungsi serebrum lebih perlahan, oleh itu, pada orang tua, koma bertahan lebih lama.
  • Sifat kekalahan. Pendarahan serebrum mempunyai akibat yang lebih serius dan pesakit dengan pendarahan berada dalam keadaan koma lebih lama daripada mereka yang mengalami serangan iskemia.
  • Kesihatan umum. Sekiranya seseorang pernah menghidap diabetes, kekurangan vitamin, penyakit endokrin dan patologi serius yang lain, maka dengan strok, keadaan pesakit lebih teruk.

Berapa lama pesakit boleh berada dalam keadaan koma, doktor tidak dapat meramalkan kerana kemampuan untuk pulih dari setiap pesakit adalah individu. Tetapi semakin lama koma berlangsung, semakin besar kemungkinan komplikasi serius dan semakin tinggi risiko kematian..

Akibat koma

Sekiranya koma berlaku selepas strok, kemungkinan bertahan bergantung, pertama sekali, pada tahap koma:

  • Koma 1 darjah. Sekiranya tidak bertahan lama (hingga 5 hari), maka seseorang memiliki kesempatan tidak hanya untuk bertahan hidup, tetapi juga hampir menyingkirkan pelanggaran yang telah terjadi. Koma yang lebih lama meningkatkan kemungkinan mengalami kecacatan.
  • Koma 2 darjah. Stupor menyebabkan akibat yang lebih serius, tetapi, dengan rawatan perubatan tepat pada masanya, kemungkinan bertahan hidup tinggi, walaupun pemulihan penuh hampir tidak pernah dapat dicapai. Kecacatan menanti orang-orang seperti itu.
  • Koma 3 darjah. Prognosisnya sukar: pesakit jarang sedar. Sebilangan besar vegetatif.
  • Koma 4 darjah. Otak mati. Pengudaraan buatan diperlukan untuk mengekalkan kehidupan. Keadaan ini mencetuskan strok besar dengan pendarahan serebrum dan tanpa sokongan peralatan perubatan, orang itu mati sejurus selepas serangan..

Faktor lain juga mempengaruhi sifat akibatnya:

  • Sifat serangan. Dengan strok iskemia, prognosis survival lebih tinggi daripada ketika berlaku stroke hemoragik.
  • Banyaknya kecederaan strok. Selepas strok kedua, perubahan patologi di otak lebih teruk.

Orang muda, walaupun dengan strok dalam, lebih cenderung bertahan daripada orang tua dan tua..

Implikasi kepada warga tua

Dengan koma selepas strok pada orang tua, prognosisnya lebih sukar:

  • strok hemoragik otak sering berakhir dengan kematian;
  • selepas strok iskemia, walaupun koma berumur pendek, akibatnya bagi orang tua akan teruk (kumpulan I atau II kecacatan dan pergantungan pada penjagaan pihak ketiga).

Sekiranya pesakit mengalami strok besar dan dapat keluar dari koma, maka komplikasi berikut sering diperhatikan:

  • gangguan taktil;
  • masalah penglihatan;
  • penampilan refleks yang tidak normal;
  • had pergerakan;
  • penyimpangan psikologi;
  • gangguan pertuturan;
  • hilang ingatan;
  • kemustahilan layan diri.

Koma yang mendalam pada usia 80 hampir selalu berakhir dengan kematian atau keberadaan vegetatif, dan kemungkinan hidup pada orang tua pada usia 90 adalah minimum.

Tetapi ini hanya statistik umum. Beberapa kanak-kanak berusia sembilan puluh tahun yang menderita pendarahan, yang berada dalam koma selama 10 hari atau lebih lama, bukan hanya dapat pulih, tetapi juga dapat memulihkan sebahagian kemahiran mereka yang hilang. Kes pemulihan diasingkan, lebih kerap prognosisnya teruk.

Risiko kematian

Kemungkinan mengalami koma teruk yang berakhir dengan kematian meningkat dengan:

  • strok berulang;
  • apoplexy hemoragik;
  • strok iskemia yang luas di batang otak;
  • usia tua;
  • koma pendarahan teruk atau iskemia;
  • koma tahan 7 hari atau lebih lama.

Sering kali, seseorang mati bukan kerana gangguan strok, tetapi dari komplikasi koma, ketika penyakit barah terjangkit, fungsi ginjal terganggu, atau kesesakan berkembang di saluran pernafasan.

Bagaimana untuk keluar dari koma

Dalam rawatan intensif, mereka melakukan segala yang mungkin untuk menarik seseorang keluar dari keadaan maju. Tetapi keluar dari koma selepas strok berlaku secara berperingkat dan kadang-kadang disertai oleh gangguan mental sementara..

Peringkat keluar:

  1. Pendengaran dan penglihatan. Mata pesakit terbuka, murid-murid bertindak balas terhadap cahaya. Telinga mula merasakan bunyi. Ini adalah tanda awal jalan keluar. Sekiranya pesakit membuka matanya, maka kemungkinan mengeluarkan orang itu dari keadaan maju meningkat. Pada peringkat ini, pergerakan refleks sukarela adalah mungkin..
  2. Pemulihan yang menelan. Kemunculan refleks menelan meningkatkan kemungkinan pemulihan yang berjaya dari koma. Selain itu, orang mula memusatkan perhatian dengan memerhatikan kakitangan perubatan yang bergerak di sekitar bilik.
  3. Kembalinya kesedaran. Prosesnya berlaku dalam urutan terbalik: dari stupor ke stupor, dan kemudian ke menakjubkan. Dalam tempoh ini, gejala jangka pendek gangguan mental (ketakutan, pergolakan, histeria, halusinasi) mungkin muncul. Penarikan koma harus dilakukan dengan teliti pada tahap ini.
  4. Kepekaan taktil dan aktiviti motor sedar dipulihkan.

Orang-orang, apabila keparahan menakjubkan menurun, cuba berkomunikasi dengan kakitangan perubatan. Sekiranya semuanya berjalan lancar dan pesakit strok dapat dibawa keluar dari koma, maka program pemulihan yang sesuai dipilih. Tetapi kemungkinan keluar selepas strok hemoragik rendah..

Pemulihan koma

Koma adalah trauma bagi jiwa, jadi saudara yang mengalami strok perlu menunjukkan perhatian maksimum ketika seseorang berada di rumah. Doktor mengesyorkan:

  • Buat persekitaran yang selesa yang membolehkan pesakit merasakan bahawa mereka tidak menjadi beban selepas strok. Ini adalah tahap penting dalam pemulihan..
  • Menguasai kemahiran mengurut asas. Prosedur urut diperlukan untuk memulihkan fungsi otot.
  • Patuhi peraturan makanan. Makanan harus mudah dicerna dan menyediakan nutrien yang diperlukan oleh tubuh manusia.

Faktor penting ialah perhatian dan pujian. Mereka yang mengalami strok lebih teruk mengalami keterbatasan dan bersukacita atas kejayaan. Penting untuk melihat kemajuan yang kecil dan mendorong orang itu..

Koma strok bukan ayat. Seseorang boleh keluar dari koma, dan berapa banyak dia menyesuaikan diri dengan kehidupan tidak hanya bergantung pada ramalan perubatan, tetapi juga pada keselesaan psikologi. Perhatian dan penjagaan orang yang disayangi sering membantu memulihkan pesakit yang "putus asa".

Gejala dan penyebab koma pada strok, bagaimana mengatasinya

Ketiadaan reaksi yang jelas terhadap rangsangan luaran dan dalaman pada seseorang, apa-apa aktiviti mental - koma dengan strok, boleh berlaku secara tiba-tiba, sebagai komplikasi serius penyakit ini. Secara amnya, tempohnya berkorelasi dengan isipadu kawasan otak yang terjejas. Biasanya tidak lebih dari 2.5-4 minggu. Kemudian badannya dipulihkan, atau orang itu mati. Tugas doktor adalah untuk mencapai pemulihan pesakit.

Sebab-sebabnya

Strok menyiratkan bahawa kerosakan yang teruk pada sistem peredaran darah telah terjadi di salah satu kawasan otak - nutrien, dan juga oksigen, telah berhenti mengalir ke sel. Dengan latar belakang ini, banyak fungsi dan proses mula menderita - baik di kawasan sensitif dan di motor. Strok dan koma saling berkaitan - untuk memelihara dirinya sebagai unit biologi, otak hanya mematikan kesedaran.

Stroke hemoragik bermaksud bahawa terdapat pendarahan serebrum yang luas atau meluas. Hematoma memberi tekanan pada tisu bersebelahan, memprovokasi hipoksia dan edema di dalamnya. Prosesnya berkembang seperti longsoran salju, mewujudkan keadaan koma.

Strok iskemia mempunyai mekanisme pengembangan yang sedikit berbeza - plak aterosklerotik atau trombus, embolus menghalang aliran darah penuh. Atas sebab inilah sel-sel otak tidak mendapat nutrien yang mencukupi, iskemia berkembang, proses pengeluaran tenaga bebas oksigen, kehancuran. Strok yang meluas kerana pengasidan oleh metabolit glikolisis anaerobik ruang antar sel di otak dan akan menjadi asas untuk koma.

Prasyarat untuk iskemia atau koma dalam strok hemoragik boleh:

  • aterosklerosis saluran cerebral;
  • kardioemboli;
  • angiopati;
  • mabuk badan;
  • trauma;
  • turun naik tekanan darah dengan lonjakan tajam ke angka tinggi;
  • kegemukan;
  • endokrinopati.

Koma selalu menjadi keadaan serius yang memerlukan rawatan perubatan kecemasan. Pengetahuan yang tepat mengenai penyebab kejadiannya adalah kunci kejayaan dalam memerangi gangguan kesedaran tersebut.

Gejala

Seseorang yang berada dalam keadaan koma selepas strok boleh dicirikan oleh kekurangan kesedaran sepenuhnya. Pada masa yang sama, gejala berikut akan diperhatikan:

  • kepada rangsangan yang bersifat luaran - menepuk pipi, brek, mengangkat anggota badan, mencubit, pesakit tidak bertindak balas dengan cara apa pun;
  • kesukaran mengesan nadi;
  • kekerapan perjalanan pernafasan dada menurun - ke tahap kritikal;
  • penurunan tekanan - hampir mustahil untuk ditentukan;
  • perubahan suhu badan - kerana kegagalan dalam proses pertukaran haba semasa termometri, akan ada bilangan yang rendah;
  • pelebaran ketara murid - mereka berhenti bertindak balas terhadap cahaya;
  • kadang-kadang - disfungsi organ pelvis dengan pengosongannya secara sukarela.

Lesi sel otak yang teruk dan teruk - koma dalam, membawa maut pada 2/3 kes. Manakala prognosis yang baik adalah dengan kerosakan otak iskemik tempatan - penghapusan penyebab oklusi vaskular menyumbang kepada pemulihan kesedaran yang cepat.

Mengetahui tahap koma, doktor mempunyai masa untuk mengambil langkah-langkah untuk memulihkan peredaran serebrum:

  • kehilangan kesedaran dengan adanya refleks asas dan nada otot yang tinggi - tahap 1;
  • keadaan somal tanpa reaksi terhadap kesakitan, atau rangsangan lain - tahap 2;
  • tidak ada reaksi murid terhadap cahaya, areflexia adalah koma tahap 3, kemungkinan kembalinya kesedaran adalah minimum;
  • ketiadaan refleks maksimum, tekanan darah yang sangat rendah dan NPV - tahap 4, hasil maut tidak dapat dielakkan.

Walau bagaimanapun, perjuangan untuk kehidupan manusia berterusan sehingga detik terakhir. Doktor mengambil semua langkah untuk kembali ke aktiviti sedar.

Taktik rawatan

Terlepas dari sebab mengapa seseorang itu tidak sedarkan diri, dia dibawa ke unit rawatan rapi - peralatan moden diperlukan untuk mengekalkan kehidupan pesakit seperti itu. Sebagai peraturan, degupan jantung dan pernafasan pada pesakit dipelihara, tetapi ada risiko gangguan mereka yang tinggi. Kemudian mereka disambungkan ke alat yang membekalkan oksigen ke paru-paru, menyokong kerja jantung..

Sekiranya strok hemoragik telah berlaku, koma lebih teruk dan bertahan lebih lama. Orang tidak boleh bercakap, melayani diri sendiri, mengawal fungsi pelvis. Mereka memerlukan pengawasan perubatan yang berterusan setiap minit..

Taktik merawat koma adalah dengan mengekalkan mekanisme asas kehidupan manusia. Tempat pendarahan akan, jika boleh, dihilangkan dengan pembedahan. Ubat berikut diberikan ke tubuh pesakit:

  • diuretik - untuk mengurangkan pembengkakan tisu otak;
  • vitamin - untuk mengekalkan daya hidup;
  • ubat anti-radang - untuk mencegah jangkitan sekunder;
  • penyelesaian detoksifikasi - untuk membuang toksin;
  • ubat untuk membetulkan suhu badan.

Bergantung pada jenis strok, usaha doktor ditujukan untuk mencegah pendarahan sekunder dan menghilangkan hematoma primer, atau memulihkan aliran darah dalam fokus iskemia dan mengurangkan jumlah embolus. Secara umum, terapi dikurangkan menjadi langkah-langkah simptomatik..

Prinsip Penjagaan Pesakit

Keadaan vegetatif seseorang - koma selepas strok, menunjukkan bahawa dia tidak dapat melakukan perawatan yang minimum untuk dirinya sendiri. Sepanjang berada dalam keadaan tidak sedarkan diri, pesakit memerlukan penjagaan khas - kebersihan yang teliti dan pencegahan ulser tekanan.

Memang, dalam keadaan koma selepas strok, seseorang tidak merasa sakit - tisu di bahagian tubuh yang jauh dapat mati, tetapi otak tidak melihat maklumat ini dan tidak bertindak balas. Perkara yang sama berlaku dengan paru-paru dan dengan organ dalaman lain yang berada dalam keadaan iskemia. Seorang pesakit tanpa rawatan yang betul meninggal dunia akibat komplikasi sekunder - sepsis, pneumonia kongestif.

Pemulihan dan penjagaan adalah seperti berikut:

  • pembersihan tisu integumen setiap hari dengan penyelesaian dengan sifat antiseptik;
  • memperkenalkan makanan melalui tiub;
  • menukar seluar dalam dan sprei pada waktu biasa atau apabila ia menjadi kotor;
  • mengesan semua fungsi penting dan pembetulannya.

Kakitangan rawatan intensif mendapat latihan khas dalam merawat pesakit dalam keadaan koma. Oleh itu, pesakit tersebut berada di bawah pengawasan 24 jam sehingga semua langkah rawatan dijalankan tepat pada waktunya..

Cara menghidupkan semula seseorang dari koma

Pakar tidak mempunyai jawapan yang tegas untuk persoalan bagaimana mengeluarkan seseorang dari koma, yang disebabkan oleh strok. Semuanya bergantung pada tahap keparahan keadaan pesakit, kawasan pemusnahan tisu otak dan ketepatan masa rawatan perubatan..

Penjagaan berkualiti tinggi dan komunikasi rapat dengan saudara mara dapat mempercepat keluarnya koma. Doktor menasihatkan untuk bercakap lebih banyak dengan pesakit, untuk memberitahunya tentang perkara kegemaran yang penting baginya lebih awal - rancangan TV, keadaan bursa saham, penampilan anak anjing dari anjing. Ada kemungkinan muzik atau bau minyak wangi, sentuhan tangan kanak-kanak mengaktifkan bahagian otak yang ditindas.

Jangan menyangka bahawa keluar dari koma selepas strok akan menjadi kebangkitan ajaib - saudara akan segera bangun dan mula memberitahu apa yang berlaku kepadanya. Selalunya, pemulihan berjalan perlahan - ucapan, ingatan, pergerakan aktif dipulihkan secara beransur-ansur.

Dalam tempoh ini, sokongan saudara-mara tidak kurang penting - persembahan harian latihan khas, membaca buku, pemakanan yang betul, penjagaan rumah tangga. Penyesuaian sosial terhadap perubahan dalam badan yang tidak dapat dielakkan dalam strok - semua ini memerlukan masa dan usaha.

Ramalan

Dengan koma selepas strok, kemungkinan selamat adalah 1/3 dari semua kes komplikasi teruk. Tidak ada seorang pun doktor yang yakin pada apa yang menanti pesakit ini. Keajaiban selalu berlaku dan seseorang tidak boleh putus asa walaupun dengan senario yang paling sukar..

Pemulihan maksimum dari koma berlaku dalam kes strok iskemia dengan kawasan kerosakan sel otak yang kecil, terutamanya jika mangsa dibawa ke klinik khusus dalam waktu yang singkat dari permulaan penyakit.

Walaupun prognosis selepas strok dengan pendarahan intraserebral yang teruk tidak begitu baik - akibat koma adalah teruk, mangsa yang selamat sering kali mengalami kecacatan. Selain gangguan ingatan, mereka mengalami masalah motor dan intelektual, mereka memerlukan penjagaan rumah tangga yang berterusan.

Namun, anda tidak boleh putus asa. Dengan motivasi yang betul - pemulihan demi anak-anak, orang yang disayangi, haiwan kesayangan - orang dapat mengatasi kesukaran yang sangat besar. Keupayaan otak manusia belum dapat diterokai sepenuhnya. Anda dapat menyaksikan keajaiban sebenar - walaupun selepas strok hemoragik dengan koma, seseorang kembali hidup penuh.

Sekiranya koma muncul selepas strok, apa yang diharapkan untuk keluarga pesakit

Dengan perkembangan koma serebrum, seseorang kehilangan sepenuhnya hubungan dengan dunia luar. Keadaan ini berlaku selepas strok hemoragik atau perjalanan iskemia yang sangat teruk. Permulaan koma yang keterlaluan bermaksud kematian otak. Gelar yang lebih ringan dapat berakhir dengan pemulihan kesedaran atau peralihan kepada peraturan autonomi proses penting. Biasanya prognosis untuk pemulihan kurang baik.

Punca koma selepas strok

Isyarat dari dunia luar memasuki otak melalui rangkaian neuron khas yang disebut pembentukan retikular. Dia bertanggungjawab untuk tahap terjaga, proses pengujaan dan penghambatan dalam sistem saraf pusat. Dengan pukulan, sambungan ini musnah kerana:

  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • pembengkakan tisu otak;
  • kerosakan langsung pada sel stem;
  • fokus iskemia atau pendarahan yang luas di hemisfera serebrum.

Penyebab koma yang paling biasa adalah strok hemoragik, yang boleh bermula dengan kehilangan kesedaran yang teruk dengan akibat yang membawa maut. Pada beberapa pesakit, terdapat perkembangan gejala secara beransur-ansur - dari keadaan tertegun hingga penghentian reaksi terhadap persekitaran..

Bentuk iskemia gangguan akut peredaran serebrum menyebabkan koma hanya apabila cabang arteri besar tersumbat. Pada pesakit seperti itu, sebagai peraturan, ada stroke berulang, tidak ada cagaran (bypass) jaringan bekalan darah, ada lesi vaskular aterosklerotik yang meluas.

Dan di sini lebih banyak mengenai strok hemoragik otak.

Gejala perubahan keadaan

Gejala ditentukan oleh tahap perencatan aktiviti saraf yang lebih tinggi. Bergantung pada kedalaman, beberapa jenis komplikasi strok yang teruk ini dibezakan..

  • kesedaran yang keliru,
  • terkejut,
  • pesakit dihambat atau terkilan,
  • mungkin terdapat gangguan mental;
  • kegagahan,
  • reaksi terhadap kerengsaan ditangguhkan, dikurangkan,
  • pesakit boleh minum, bergerak, tetapi tidak bertindak balas terhadap ucapan yang ditujukan kepadanya,
  • nada otot yang tinggi,
  • murid-murid menyempit apabila cahaya diarahkan kepada mereka, tetapi mata menyimpang ke sisi, "melayang",
  • refleks kulit sangat lemah;
  • sopor,
  • pergerakan jarang berlaku dan huru-hara,
  • tiada penyelarasan,
  • pernafasan bising, dalam,
  • pembuangan air kencing dan najis secara tidak sengaja,
  • murid sempit, praktikalnya tidak ada reaksi terhadap cahaya,
  • terdapat tindak balas terhadap kerengsaan kornea dan faring,
  • kedutan gentian otot individu,
  • selepas ketegangan, otot berehat dan kekejangan secara berkala;
  • kurang sedar, semua jenis refleks,
  • murid kurang dari 2 mm,
  • nada otot rendah, kekejangan berulang,
  • pembaikan fisiologi yang tidak disengajakan,
  • tekanan darah dikurangkan dengan mendadak,
  • pernafasan jarang berlaku, tidak berirama, cetek,
  • kulit sejuk;
  • bermaksud kematian otak,
  • tiada refleks, nada otot,
  • murid luas,
  • pernafasan berhenti,
  • tekanan dan nadi pada kapal besar tidak ditentukan.

Berapa banyak orang yang berada dalam keadaan koma

Tempoh koma sangat individu. Ia bergantung pada lokasi dan ukuran fokus kerosakan otak, serta kehadiran kerusakan jantung bersamaan dan usia pesakit. Tempoh minimum adalah 1-2 jam, dan maksimum berlangsung selama beberapa tahun dengan peralihan pesakit ke keadaan vegetatif, di mana tidak ada aktiviti korteks serebrum, tetapi refleks autonomi dipelihara.

Walaupun setelah 6 bulan pesakit kembali ke kesedaran hampir mustahil, tetapi dia terus dianggap sebagai orang yang masih hidup yang perlu menjaga pernafasan dan degupan jantung. Semakin lama tempoh koma, semakin kecil kemungkinan normalisasi fungsi otak berikutnya.

Prognosis selepas iskemia, buasir

Pendarahan serebrum biasanya lebih teruk. Angka kematian pada pesakit tersebut mencapai 70%, walaupun selepas penghapusan hematoma, indikatornya tidak jauh lebih rendah. Faktor buruk termasuk:

  • penembusan darah ke ventrikel otak;
  • hipertensi arteri yang tidak terkawal;
  • jumlah besar hematoma;
  • edema serebrum progresif;
  • tanda-tanda anjakan batang;
  • kegagalan jantung akut;
  • peningkatan kandungan kreatinin dalam darah;
  • sindrom kejang, kurang sedar, reaksi terhadap kerengsaan yang menyakitkan selama lebih dari 3 hari;
  • umur selepas 70 tahun.

Dengan strok iskemik, kursus yang lebih jinak diperhatikan, jarang disertai dengan penurunan kesedaran yang mendalam. Ini berlaku dengan kemalangan vaskular berulang, penyumbatan arteri otak secara besar-besaran dengan plak kolesterol, tidak ada rawatan atau tidak menghiraukan cadangan doktor.

Penyumbatan arteri di otak

Precoma dan tahap pertama koma masih dapat memberi peluang kepada pesakit untuk sembuh, dengan tahap yang lebih tinggi, prognosis dianggap meragukan, permulaan koma yang keterlaluan biasanya dianggap sebagai hasil yang mematikan..

Implikasi kepada warga tua

Prognosis untuk pemulihan otak pada usia tua jauh lebih teruk. Setelah kembali sedar, pesakit biasanya mengalami kecacatan neurologi dalam bentuk:

  • penurunan penglihatan;
  • kehilangan kepekaan;
  • gangguan pergerakan - kelumpuhan, kejang, hiperkinesis;
  • refleks tidak normal;
  • gangguan fungsi pertuturan, jiwa;
  • kehilangan ingatan berterusan, kemampuan mengurus diri.

Walaupun begitu, kesimpulan akhir mengenai akibat koma selepas strok hanya dapat dibuat berdasarkan diagnosis lengkap, yang meliputi ultrasound saluran kepala dan leher, MRI atau CT otak dalam kombinasi dengan angiografi..

Bagaimana untuk keluar dari koma yang mendalam

Sekiranya anda memulakan langkah-langkah resusitasi intensif tepat pada waktunya, melakukan operasi yang berjaya, dan lesi tidak merebak ke zon tetangga, mungkin untuk mengatasi edema serebrum, maka pesakit mula pulih. Proses memulihkan fungsi yang hilang berlaku dalam urutan terbalik:

  • pertama, mata terbuka, murid bertindak balas terhadap cahaya, refleks kornea;
  • keupayaan untuk menelan dan rasa sakit muncul, pesakit dapat mengikuti pergerakan orang atau objek dengan pandangannya;
  • kesedaran melalui tahap kegagahan dan kegagapan, kecelaruan dan halusinasi sering diperhatikan;
  • sawan mungkin berlaku;
  • dengan kursus yang baik, hubungan dengan orang sekeliling dipulihkan.

Peralihan dari koma ke keadaan vegetatif disertai dengan membuka mata ke kilatan cahaya, suara keras, pesakit mungkin mengerang, tetapi dia tidak mempunyai respons sedar terhadap rangsangan. Refleks mencengkam, mengunyah dan menelan dipelihara. Kerana tidak bergerak sepenuhnya, radang paru-paru, luka baring, jangkitan kencing sering muncul.

Pemulihan fungsi otak (sehingga tempoh kematiannya sepenuhnya) berlaku kerana proses berikut:

  • transformasi sel stem menjadi neuron;
  • pertumbuhan semula proses sel yang diawetkan;
  • penggantian fungsi yang hilang oleh kawasan otak yang berdekatan.

Dan ini lebih banyak mengenai strok batang.

Koma selepas strok berkembang pada pesakit dengan lesi yang luas, lebih kerap dengan pendarahan di otak, tanda-tanda edema dan kehelan bahagian batang. Komplikasi ini mempunyai tahap keparahan empat darjah, yang seterusnya menentukan prognosis untuk pemulihan otak. Pada orang tua, ia kurang digemari..

Keluar dari koma memerlukan satu jam atau beberapa tahun. Dalam kes ini, mungkin ada kebangkitan kesadaran secara bertahap atau peralihan ke keadaan vegetatif..

Video berguna

Tonton video mengenai koma:

Pembedahan untuk strok tidak dilakukan dalam setiap kes. Dengan strok hemoragik otak, beberapa pilihan untuk campur tangan dilakukan. Prognosis bertambah sedikit selepas itu. Walau bagaimanapun, akibat yang tidak diingini mungkin timbul..

Strok hemoragik yang agak berbahaya boleh berkembang walaupun dari serangan panas. Punca hemisfera kiri besar terletak pada hipertensi arteri yang stabil. Koma boleh berlaku dengan serta-merta, dengan peningkatan gejala. Rawatan mungkin tidak berkesan.

Strok iskemia sering berlaku pada orang tua. Akibatnya setelah 55 tahun sangat sukar, pemulihan sukar dan tidak selalu berjaya, dan prognosisnya tidak begitu optimis. Strok serebrum yang rumit dengan kehadiran diabetes mellitus.

Malangnya, pukulan berulang tidak jarang berlaku. Ia boleh menjadi penyakit iskemia dan pendarahan. Kebarangkalian bergantung kepada gaya hidup pesakit, tahap penyingkiran faktor-faktor yang memprovokasi. Sebabnya mungkin terletak pada tabiat buruk. Penting untuk memperhatikan tanda dan gejala pertama, menghilangkan risikonya. Prognosis dan akibatnya jauh lebih buruk daripada kali pertama.

Ancaman sebenar terhadap kehidupan adalah strok batang. Ia boleh menjadi hemoragik, iskemia. Gejala serupa dengan serangan jantung dan serupa dengan keadaan lain. Rawatan adalah jangka panjang, pemulihan sepenuhnya dari strok otak batang hampir mustahil..

Sekiranya orang muda mengalami strok, ada sedikit kemungkinan pemulihan sepenuhnya. Penyebab patologi sering terletak pada penyakit keturunan dan gaya hidup yang tidak betul. Gejala adalah kehilangan kesedaran, sawan dan lain-lain. Mengapa strok iskemia berlaku? Apa rawatan yang diberikan?

Strok iskemia berlaku disebabkan oleh pelbagai gangguan, sebabnya terletak pada gaya hidup yang salah. Gejala bergantung pada jenis lesi - kiri, hemisfera kanan, lobus frontal. Terdapat beberapa darjah, dan juga membezakan lacunar, luas. Akibat berbahaya - edema serebrum.

Sekiranya terdapat strok otak iskemia, akibatnya tetap teruk. Mereka berbeza bergantung pada kawasan yang terjejas - bahagian kiri dan kanan, batang otak. Gejala akibatnya diucapkan, rawatan memakan masa lebih dari satu tahun.

Adalah perlu untuk mengukur tekanan selepas strok setiap setengah jam pada hari-hari pertama. Terdapat lompatan selepas kedua-dua iskemia dan pendarahan. Kedua-dua tinggi dan rendah berbahaya. Pil sering diresepkan untuk jangka masa yang panjang. Apa yang harus normal selepas strok?

Berapa hari koma bertahan selepas strok dan adakah peluang untuk bertahan hidup?

Koma adalah keadaan sempadan antara hidup dan mati. Hasil penghambatan impuls saraf di korteks serebrum, subkorteks, bahagian bawah. Ini secara klinikal dimanifestasikan oleh kelesuan atau kehilangan kesedaran, penurunan / kekurangan tindak balas terhadap rangsangan luaran, dan hilangnya refleks. Pertimbangkan mengapa koma berkembang selepas strok, berapa lama, kemungkinan bertahan, pulih sepenuhnya.

Mekanisme perkembangan koma

Kerosakan pada neuron disertai dengan perubahan metabolisme tisu saraf. Cecair intraselular mengalir keluar ke ruang antar sel. Mengumpul, ia memampatkan kapilari, kerana nutrisi sel-sel saraf semakin merosot, kerja mereka terganggu. Koma boleh berkembang dengan sangat cepat (beberapa saat atau minit) atau secara beransur-ansur (hingga beberapa jam, lebih jarang hari). Selalunya, koma berlaku selepas strok besar atau batang disebabkan oleh pendarahan, lebih jarang oleh penyumbatan arteri serebrum.

Keterukan

Terdapat 5 darjah koma selepas strok dengan keparahan yang berbeza-beza:

  • Precoma - kekeliruan sederhana, memukau. Mangsa kelihatan mengantuk, bertindak balas terhadap rangsangan luaran, atau, sebaliknya, terlalu aktif.
  • Darjah 1 - kebimbangan yang teruk. Pesakit sangat lambat untuk bertindak balas terhadap rangsangan luaran yang kuat, termasuk kesakitan. Boleh melakukan tindakan sederhana (berputar di tempat tidur, minum), bertindak balas dengan set perkataan / bunyi yang tidak bermakna, nada otot lemah.
  • Gred 2 - kehilangan kesedaran (stupor), refleks asas dipelihara (reaksi murid terhadap cahaya, menutup mata ketika menyentuh kornea). Semasa menangani pesakit, tidak ada reaksi, pergerakannya yang jarang berlaku adalah huru-hara. Refleks kesakitan tertekan. Sifat pernafasan berubah: menjadi sekejap-sekejap, dangkal, tidak teratur. Kemungkinan membuang air besar, buang air besar adalah mungkin. Gegaran otot individu diperhatikan, memusingkan anggota badan.
  • Gred 3 - kehilangan kesedaran, kekurangan reaksi yang menyakitkan, beberapa refleks asas. Pembuangan air besar, buang air besar secara tidak sengaja. Nada otot berkurang. Nadi terasa kurang baik, pernafasan tidak teratur, lemah, suhu badan rendah.
  • 4 darjah (larangan) - ketiadaan refleks. Pernafasan agonal, degupan jantung, berakhir dengan kematian.

Mengapa anda memerlukan koma tiruan

Keadaan buatan disebut koma, yang dicapai dengan pengenalan ubat-ubatan (paling sering barbiturat) atau dengan menyejukkan badan pesakit hingga suhu 33 darjah. Mereka menyebabkan vasokonstriksi di otak, memperlambat aliran darah serebrum, dan penurunan jumlah darah. Sebilangan pesakit memerlukan koma perubatan dalam keadaan strok untuk menghilangkan edema serebrum, komplikasi paling teruk yang menyebabkan lebih daripada 50% kematian.

Teknik ini jarang digunakan kerana banyaknya komplikasi, hasil yang tidak dijangka.

Tempoh koma

Tempoh koma boleh sangat berbeza: dari beberapa jam hingga beberapa hari, minggu. Sebilangan pesakit mati tanpa sedar. Jarang pesakit mengalami koma selama beberapa bulan, setahun, atau lebih. Tetapi peluang untuk pulih dari koma yang berpanjangan sangat kecil..

Jalan keluar yang cepat kemungkinan besar berlaku apabila:

  • kawasan nekrosis sederhana;
  • sifat iskemia strok;
  • keselamatan separa refleks;
  • pesakit muda.

Prognosis, pemulihan dari koma

Koma pasca stroke dianggap sebagai jenis koma yang paling teruk (1):

  • hanya 3% pesakit berjaya pulih, pulih sepenuhnya;
  • 74% koma selepas strok berakhir dengan kematian;
  • 7% pesakit berjaya kembali sedar, tetapi mereka kehilangan semua fungsi yang lebih tinggi (kemampuan berfikir, bercakap, melakukan tindakan sedar, melaksanakan perintah);
  • 12% pesakit kekal kurang upaya;
  • 4% orang pulih dengan kemerosotan sederhana.

Faktor yang mempengaruhi ramalan:

  • Penyetempatan fokus nekrosis. Sekiranya strok mempengaruhi medulla oblongata, di mana pusat pernafasan dan kawalan degupan jantung berada, kematian berlaku dengan sangat cepat.
  • Tempoh koma: semakin lama ia bertahan, semakin sedikit harapan untuk pemulihan sepenuhnya, semakin tinggi risiko kematian.
  • Kedalaman koma. Dalam perubatan, skala Glasgow digunakan untuk menilai. Semasa pemeriksaan, doktor menguji kemampuan seseorang untuk membuka matanya apabila terdedah kepada pelbagai rangsangan, ucapan, reaksi motor. Titik tertentu diberikan untuk setiap atribut (jadual). Semakin rendah skor, hasilnya kurang memberangsangkan bagi pesakit..
Tindak balasBola
Membuka mata apabila ditekan
terdapat2
tidak1
Sebagai tindak balas kepada soalan, pesakit
jawapan di luar tempat3
mengeluarkan suara yang tidak dapat difahami2
tidak bertindak balas1
Dengan cubitan kuat, anggota badan
menarik ke belakang4
selekoh3
tidak selekoh2
tidak bertindak balas1

Ijazah koma (jumlah mata):

  • 6-7 - sederhana;
  • 4-5 - dalam;
  • 0-3 - kematian otak.

Rawatan, rawatan pesakit

Rejimen rawatan untuk pesakit koma sedikit berbeza dengan kaedah pengurusan pesakit lain selepas strok. Sekiranya strok iskemia, tugas utama doktor adalah untuk memulihkan patensi saluran cerebral, untuk mencegah pembentukan trombus berulang. Kedua-dua jenis strok memerlukan diuretik untuk mengurangkan edema serebrum dan tekanan intrakranial.

Juga, pesakit diberi ubat untuk memperbaiki tahap tekanan darah, fungsi jantung. Sekiranya seseorang tidak dapat bernafas sendiri, dia disambungkan ke ventilator.

Pesakit yang berada dalam keadaan koma selepas strok memerlukan rawatan sepanjang masa. Untuk pencegahan luka tekanan, pesakit diserahkan setiap 2-3 jam, pembalut dan penggelek diletakkan di bawah bahagian tubuh yang menonjol. Setiap hari seseorang dicuci, dicuci, lampin atau urin diganti.

Pesakit koma makan melalui tiub - tiub plastik yang dimasukkan ke dalam perut melalui hidung. Diet pesakit terdiri daripada pelbagai hidangan cair: sup, sayur, susu formula.

Kajian menunjukkan bahawa pesakit yang diberi kesempatan untuk mendengar kaset kisah keluarga saudara mereka pulih lebih cepat dan lebih baik. Semasa pengguliran rakaman, zon memori dan ucapan diaktifkan di otak mereka (4).

Oleh itu, saudara-mara digalakkan untuk bercakap dengan orang yang mereka sayangi. Pastikan memperkenalkan diri anda terlebih dahulu. Kemudian beritahu pesakit bagaimana hari anda, ingatlah peristiwa yang menyatukan anda. Pastikan untuk menyatakan cinta, katakan kepadanya bahawa anda sedang menunggu pemulihannya.

Keluar dari koma

Proses keluar tidak seperti bangun tidur. Tanda jelas pertama ialah pesakit membuka matanya, membiarkannya terbuka sebentar. Setakat ini, dia tidak bertindak balas terhadap suara, sentuhan. Pandangan pesakit biasanya tidak tertumpu, dia melihat ke suatu tempat dari kejauhan. Pergerakan kekacauan tangan dan kaki adalah mungkin.

Semasa orang itu bertambah baik, dia mula "bangun" dari kesakitan (misalnya, secubit), sentuhan. Pergerakan menjadi lebih berguna. Contohnya, pesakit mungkin cuba mengeluarkan kateter. Malangnya, kadang-kadang ini adalah hasil maksimum yang dapat dicapai..

Mereka mengatakan tentang peningkatan yang stabil jika seseorang mula menyahut panggilan dengan nama, dapat mengikuti arahan mudah (berjabat tangan, menggerakkan kaki). Dalam senario yang baik, keadaan pesakit akan terus bertambah baik. Dia dapat mula mengenali orang lain, mengadakan perbualan, memenuhi permintaan, tertarik dengan apa yang sedang berlaku. Pemulihan selanjutnya bergantung kepada keparahan kerosakan otak akibat strok, koma.