Utama > Hematoma

Sakit kepala sentiasa - diagnosis sebab dan kaedah rawatan

Kepala tidak pernah sakit tanpa sebab, dan ada banyak sebab ini. Kami memberitahu anda tentang yang paling penting dan menasihati apa yang harus dilakukan sekiranya sakit kepala yang berterusan tidak membenarkan anda hidup normal.

Kita semua mengalami sakit kepala, walaupun tidak begitu kerap. Tetapi bagaimana jika kepala selalu sakit, dan bukan tiga kali sebulan? Sebabnya boleh menjadi gaya hidup dan kesihatan yang buruk..

Bagaimana gaya hidup mempengaruhi sakit kepala

Sekiranya anda sering mengalami sakit kepala, perhatikan kebiasaan anda. Ketidakselesaan boleh datang dari keletihan, kelaparan, kurang tidur, terlalu banyak tenaga, atau tekanan. Untuk melegakan kesakitan, cuba ubah rutin anda sekurang-kurangnya beberapa minggu:

  • Tidur lebih awal - seseorang memerlukan sekurang-kurangnya 8 jam tidur untuk berehat. Tetapi jangan tidur lebih dari 10 jam. Dalam kes ini, tahap oksigen dan gula darah akan turun dan menyebabkan sakit kepala..
  • Sekiranya anda duduk lama di buku, komputer, atau kerja anda dihubungkan dengan melihat perincian kecil, terganggu setiap setengah jam. Bangun, memanaskan badan, jangan meregangkan mata sekurang-kurangnya beberapa minit.
  • Berhenti minum alkohol. Ia mempengaruhi tekanan darah dan mempengaruhi keadaan saluran darah di kepala.

Cuba elakkan situasi tertekan dan emosi negatif. Sekiranya sakit kepala anda tidak disebabkan oleh keadaan perubatan, petua mudah ini dapat membantu anda mengelakkannya..

Untuk melegakan kesakitan, anda boleh mengambil analgesik (ubat mana yang sesuai untuk anda, doktor akan membantu anda memilih), makan makanan ringan, tidur selama setengah jam, ventilasi bilik dan lakukan urutan kepala.

Bila berjumpa dengan pakar neurologi

Terdapat sedikit penyakit yang mempengaruhi tisu saraf dan otak. Sakit kepala boleh disebabkan oleh:

  • Neuralgia saraf muka dan trigeminal - dengan itu, serat saraf terjepit dan meradang, kerana anda selalu dapat merasakan sakit;
  • Neoplasma. Kedua-dua tumor jinak dan ganas menekan pada kapal, meningkatkan tekanan intrakranial. Kepala sakit hanya pada bahagian di mana tumor berada. Penyakit ini boleh disyaki oleh keadaan yang teruk, demam, kelesuan dan keletihan..

Sekiranya penyebab sakit kepala tidak jelas, pakar neurologi akan merujuk anda ke imbasan MRI atau CT otak - mereka akan dengan cepat menentukan penyebab ketidakselesaan itu. Dan sekiranya semuanya sesuai dengan otak itu sendiri, pakar neurologi yang berkebolehan akan dapat mencari sumber kesakitan dan menghantarnya ke doktor pakar yang diperlukan.

Jantung dan tulang belakang sebagai penyebab kesakitan

Selalunya kepala sakit kerana masalah pada jantung dan saluran darah. Biasanya orang tua terdedah kepada perkara ini, tetapi beberapa penyakit biasa berlaku di kalangan orang muda:

  • Tekanan darah tinggi dan rendah. Kepala sakit ketika cuaca berubah, dengan kenaikan yang tajam, pening boleh bermula dan gelap di mata. Ini disebabkan oleh ketegangan vaskular dan kebuluran oksigen otak..
  • Penyakit vaskular. Dengan mereka, rasa sakit berlangsung selama beberapa jam di kawasan mata, darah mungkin berasal dari hidung.
  • Sklerosis dan saluran mencubit adalah pendamping aterosklerosis dan skoliosis yang tidak dapat dielakkan. Kerana lumen kapal yang berkurang, kurang oksigen memasuki otak, kepala mula sakit sama ada di seluruh kawasan, atau di bahagian belakang kepala dan pelipis.
  • Strok adalah trombosis atau pecahnya saluran darah di otak. Kesakitan kusam yang teruk muncul, seseorang boleh kehilangan mobiliti di satu sisi muka atau badan, dan berhenti membezakan objek yang biasa. Pada gejala pertama strok, perlu segera menghubungi ambulans - setelah beberapa jam, otak akan mula mati.

Untuk mengesan masalah tekanan darah, anda hanya perlu memantau keadaan anda. Bukan kebetulan bahawa pada setiap temu janji dengan ahli terapi, anda mesti mengukur tekanan darah anda. Jangan risau jika ia berubah pada suatu hari: ini adalah perkara biasa. Tetapi penyakit vaskular hanya dapat dilihat pada MRI otak atau angiografi resonans magnetik. Anda akan dirujuk untuk menjalani pemeriksaan ini untuk membuat diagnosis secara tepat, jika ia tidak berjaya.

Sekiranya anda mengalami masalah belakang, kemungkinan kepala anda sakit kerana mereka. Segala kelengkungan postur, peningkatan tisu tulang pada vertebra, hernia dan penonjolan menyebabkan mencubit saluran darah. Oleh kerana itu, oksigen dan nutrien tidak dapat masuk ke otak, yang menyebabkan rasa sakit, keletihan dan mengantuk. Lebih jarang, rasa sakit dari tulang belakang menghantar ke kepala. Ini berlaku dengan kecederaan, hernia dan kelengkungan kawasan serviks dan bahagian atas toraks..

Seorang pakar neurologi dan pakar bedah ortopedik menangani masalah tulang belakang. Doktor akan memperhatikan kelengkungan belakang, pertama sekali, walaupun pada pemeriksaan visual yang sederhana. Untuk menjelaskan diagnosis, doktor boleh menetapkan imbasan X-ray, MRI atau CT tulang belakang yang rosak.

Sakit kepala selepas kecederaan dan penyakit

Kesakitan boleh disebabkan oleh dua jenis kecederaan: kecederaan pada tengkorak dan tulang belakang. Sebab ketidakselesaan mereka berbeza:

  • Dengan kecederaan otak traumatik, hematoma terbentuk, yang meningkatkan tekanan intrakranial. Ia memerah saluran darah dan bahagian otak proksimal. Sekiranya tengkorak rosak, serpihan boleh masuk ke dalam dan menyebabkan pendarahan. Dalam kes ini, rasa sakit berlaku beberapa ketika selepas kecederaan. Mata akan menjadi gelap, pening dan loya akan bermula. Terdapat sakit di seluruh kepala, tetapi di tempat kecederaan ia sangat teruk.
  • Dengan kecederaan tulang belakang, kapal besar dijepit, yang menyebabkan kebuluran oksigen. Sekiranya leher cedera, kepala akan terasa sakit hanya kerana jarak kecederaan.

Dalam kedua kes tersebut, anda mesti berjumpa doktor dengan segera. Untuk menjelaskan sifat dan tahap kecederaan, doktor boleh melakukan sinar-X atau MRI, tetapi hanya setelah fasa akut berlalu.

Penyakit boleh mempengaruhi sakit kepala secara langsung dan tidak langsung:

  • Jangkitan yang teruk boleh menyebabkan keradangan struktur otak, penipisan dinding kapal dan pemusnahan meninges..
  • Dengan selesema, selsema, sakit tekak, dan penyakit pernafasan lain, pernafasan terganggu. Dan kerana jumlah udara masuk yang lebih kecil, kebuluran oksigen dan sakit kepala bermula.

Dalam keadaan seperti ini, tidak masuk akal untuk pergi ke pakar neurologi yang mengadu sakit kepala. Lebih baik memberitahu doktor tentang hal itu supaya dia dapat menganalisis keadaan, menyesuaikan rawatan atau merujuk anda ke hospital.

Adakah sebab lain yang menyebabkan kepala selalu sakit??

Kemungkinan dan kemungkinan besar! Sakit kepala boleh disebabkan oleh:

  • Ubat-ubatan. Bagi banyak ubat, kesakitan disenaraikan sebagai kesan sampingan..
  • Ketidakseimbangan hormon. Ia boleh menjadi fisiologi (kehamilan, remaja, menopaus) dan patologi (gangguan kelenjar tiroid, kelenjar adrenal, ovari). Hormon mengawal seluruh tubuh kita, dan apabila kepekatannya berubah, kesejahteraan pasti akan merosot.
  • Penyakit mental dan keadaan patologi. Dengan neurosis, serangan panik dan kemurungan, sakit kepala adalah perkara biasa. Secara fisiologi, mereka juga disebabkan oleh kekurangan hormon dan oksigen, namun, untuk menghilangkan rasa sakit, anda harus mengatasi penyakit mental.
  • Pendedahan berterusan terhadap alergen boleh menyebabkan sakit kepala kerana kesesakan hidung (dan oleh itu kekurangan oksigen) dan perubahan tekanan.
  • Pendedahan berterusan terhadap bahan toksik menyebabkan kegagalan pernafasan dan menjengkelkan membran mukus.

Mungkin ada penyakit yang jauh lebih jarang, misalnya, sklerosis berganda atau serangan parasit, yang menyebabkan pemusnahan tisu otak..

Doktor pada lawatan pertama akan bertanya kepada anda mengenai semua perkara yang mungkin berkaitan dengan penyebab kesakitan. Mungkin akan merujuk anda kepada pakar lain: ahli endokrinologi, psikoterapis, ahli alahan. Sekiranya ubat yang dipilih dengan tidak betul, doktor akan dapat menetapkan analog tanpa kesan sampingan. Diagnostik mungkin memerlukan:

  • MRI atau CT otak,
  • MRI tulang belakang serviks,
  • ujian darah untuk hormon,
  • ujian darah am dan biokimia,
  • ujian untuk alergen.

Terdapat banyak penyebab sakit kepala dan sukar untuk dikenal pasti dengan cepat. Walau bagaimanapun, kaedah diagnostik sangat serupa, dan anda tidak perlu menghabiskan banyak masa untuk peperiksaan. Dan, walaupun doktor kelima dapat menyembuhkan anda, dan bukan yang kedua, menghilangkan sakit kepala yang berterusan bernilai sepanjang masa yang dihabiskan untuknya..

Sakit kepala selalu

Hari ini, semakin kerap kita menghadapi keadaan seperti sakit kepala yang berterusan, atau, secara saintifik, cephalalgia. Dia melelahkan, menghabiskan seluruh kekuatannya setiap hari; dalam keadaan seperti itu tidak mungkin wujud, apalagi berfungsi. Kepala boleh sakit tanpa mengira jantina, usia, pekerjaan. Terlepas dari kenyataan bahawa keadaan ini sendiri sudah cukup berbahaya, perlu disebutkan tanda-tanda yang menyertainya yang memburukkan lagi masalah, seperti gangguan penglihatan, ingatan, pertuturan, koordinasi, kelemahan dan kebas pada satu setengah badan atau bahagiannya (contohnya, beberapa jari di tangan).

Kemungkinan penyebab kesakitan kronik (berterusan)

Sekiranya kepala anda sakit sepanjang masa, ini boleh memberi banyak makna. Sakit kepala boleh berlaku kerana pelbagai jenis jangkitan - karies atau sinusitis yang tidak menyenangkan. Juga, ini harus merangkumi polip jauh di hidung atau telinga, tumor dan formasi intrakranial lain. Kerana kecederaan di kepala, patologi tengkorak, muka, leher, sakit harian agak semula jadi. Gangguan vaskular (migrain) dan peningkatan tekanan intrakranial membawa banyak penderitaan, menambahkan gejala mereka dalam bentuk perubahan bau, mual, pening dan fotofobia.

Kekurangan udara segar, aktiviti fizikal yang kerap, dan yang berlebihan memburukkan lagi ketidakselesaan. Peredaran darah yang tidak mencukupi mengganggu pemakanan otak, dan kekurangan pergerakan menyebabkan osteochondrosis. Garam yang tersimpan di tulang belakang memerah saluran sehingga menyempit dari aliran darah yang perlahan. Hasilnya adalah sakit kepala yang berterusan. Inilah momok semua pekerja pejabat moden..

Gangguan metabolik dan hormon, seperti diabetes mellitus, mempunyai pengaruh besar terhadap cephalalgias yang kerap. Bahan yang kita gunakan boleh menjadi sangat berbahaya. Sekiranya anda mengambil ubat, tubuh akan bertindak balas terhadap ubat baru yang disuntik ke dalamnya. Atau, sebaliknya, mendapati dirinya tanpa sokongan "kruk" kimia ketika anda baru selesai mengambilnya, dia akan mula berubah-ubah dan cuba menyesuaikan diri dengan keadaan baru. Mereka meneruskan tema alahan, baik yang eksplisit maupun yang terpendam. Hipertensi, hipotensi, hipertensi arteri dan perubahan tekanan lain juga terdapat dalam senarai sebab mengapa sakit kepala sering.

Tubuh manusia dirancang sedemikian rupa sehingga pada saat bahaya, otot berkontrak, bersiap untuk melindungi apa yang tersembunyi di bawahnya. Emosi seperti kebimbangan dan ketakutan menyebabkan kekejangan, dan kepala tidak terkecuali. Kesakitan tekanan adalah perkara biasa, kerana keadaan semasa membuat kita merasa tertekan hampir selalu. Sekiranya tekanan menjadi kronik dan kesedaran tidak dapat mengatasinya, alam bawah sedar yang “peduli” akan berusaha menyembunyikannya sendiri, agar tidak mengalihkan perhatian kesedaran dari urusan sehariannya. Dan rasa sakit yang tidak masuk akal di kepala datang dengan kekuatan yang lebih besar.

Sekiranya sensasi menyakitkan menyeksa setiap hari, maka ini adalah alasan serius untuk berunding dengan doktor - ahli terapi atau pakar neurologi, dan menjalani serangkaian pemeriksaan yang ditetapkan olehnya. Ada kemungkinan anda akan dirujuk untuk peperiksaan dan pakar lain.

Jenis sakit kepala dan gejalanya

Terdapat empat jenis:

  • Vaskular. Perasaan berdenyut, pecah, kepala terasa kusam dan pening, berkala gelap di depan mata. Sakit untuk membongkok, berbaring, memakai topi, menyikat rambut anda. Ini biasanya disebabkan oleh tekanan rendah, ketika darah bertakung di dalam pembuluh darah dan meregangkannya, atau peningkatan tekanan, ketika darah didorong melalui arteri pada kecepatan yang terlalu tinggi dan menekan pada tisu di sekitarnya, atau osteochondrosis, ketika garam, tersimpan di tulang, menyekat aliran darah.
  • Liquorodynamic. Pening, mual, tekanan di bahagian depan tengkorak, gangguan penglihatan melompat sementara. Dengan tekanan darah tinggi, rasa sakit sama ada meningkat atau mereda, bergantung pada pelbagai kedudukan badan. Dengan hipotensi, sangat menyakitkan untuk berdiri. Sebabnya terletak pada peningkatan rembesan cecair serebrospinal. Kerana itu, tekanan intrakranial meningkat..
  • Neuralgik. Tajam atau memotong, tiba-tiba, disertai dengan pening. Sekiranya anda menekan titik sakit, maka terdapat penyebaran ke kawasan berdekatan. Kemerahan dan pembengkakan kulit, perubahan kepekaannya mungkin. Sensasi yang tidak menyenangkan hampir hilang walaupun mengambil ubat penahan sakit. Mereka mampu bertahan selama beberapa minggu dan bulan. Mereka boleh diprovokasi oleh aktiviti fizikal yang berpanjangan dan berlebihan dalam kombinasi dengan hipotermia. Ini menjelaskan mengapa mikrotrauma dan keradangan pada akar saraf berlaku. Juga, serat saraf dapat dipengaruhi oleh pelbagai toksin yang terkumpul di dalam badan akibat jangkitan (misalnya, botulisme), kontak dengan logam berat (plumbum, merkuri) atau penyalahgunaan minuman beralkohol.
  • Ketegangan otot. Sakit yang menyakitkan, perasaan memerah, penyempitan, batasan, kadang-kadang anda mahu menggaru. Ia berlaku dengan latar belakang ketegangan mata, dari banyak bau, muzik kuat, dengan ketakutan dan kegelisahan, kekurangan pergerakan, tekanan pada pelbagai bahagian kepala (tali rambut ketat, topi, bantal dan gelas yang tidak selesa).

Pencegahan dan melegakan sakit kepala

Terdapat larangan terhadap makanan dan prosedur tertentu jika anda mengalami sakit kepala yang berterusan:

  1. Produk sosej mungkin mengandungi jumlah nitrit yang meningkat - warna yang memberikan produk warna merah jambu yang menyenangkan, dan rasa tiruan.
  2. Gula-gula kunyah, coklat, soda manis, beberapa jenis gula-gula - bahan feniletilamina.
  3. Pengganti gula, seperti suplemen aspartam dan E 961, boleh menimbulkan sakit kepala. Mereka terdapat dalam soda, yogurt, pencuci mulut rendah kalori, gula-gula, pil batuk, dan vitamin.
  4. Keju, anggur merah, ikan salai, kacang-kacangan, hati ayam - asam amino tyramine.
  5. Rempah, soya - protein protein monosodoglutamat.
  6. Alkohol. Selepas dos yang sedikit, rasa tidak selesa dapat mereda dan hilang, tetapi kemudian mereka akan kembali. Bagaimana jika anda selalu mengalami cephalalgia?
  7. Merokok. Otot kekejangan nikotin.
  8. Mengambil banyak ubat penahan sakit.
  9. Sejuk. Kompres ais dan mencuci tidak akan memberi apa-apa kecuali vasospasme tambahan dan ketegangan otot.

Sekiranya anda belum dapat mengetahui sebab-sebab mengapa anda sering menderita, cubalah menolong diri sendiri dan mengurangkan serangan itu, mungkin dengan cara yang tidak berbahaya berikut:

  • Udara segar. Jalan-jalan yang kerap dan pengudaraan bilik yang kerap akan membekalkan oksigen kepada tubuh.
  • Merebus herba. Kacau sedikit lavender atau chamomile dan minum sebagai teh. Kemudian cuba tidur..
  • Memampatkan. Dalam air suam atau sedikit sejuk - mana sahaja yang anda suka - turunkan beberapa tetes minyak pati pudina atau lavender. Kemudian basahi tuala atau sehelai kain dan sapukan sebentar ke dahi dan pelipis anda.
  • Urut sendiri. Turunkan sedikit kepala anda, urut dengan hujung jari anda, bergerak dari dahi ke belakang kepala. Berjalan di setiap kawasan beberapa kali. Ia juga berguna untuk mengurut leher dan telinga..

Rawatan hanya boleh diresepkan oleh doktor. Jangan ubat sendiri dengan menelan pil dengan segenggam setiap hari. Sekiranya cephalalgia mengganggu anda secara berterusan, dapatkan bantuan perubatan secepat mungkin untuk mengetahui mengapa dan betapa berbahaya keadaan anda, dan apa yang harus dilakukan mengenainya..

Mengapa sering sakit kepala: sebab, sifat dan apa yang perlu dilakukan untuk rawatan

Mengapa kepala sering sakit, apakah penyebab tersembunyi gejala yang menyakitkan? Sekiranya anda sering melihat manifestasi yang tidak menyenangkan di mana bahagian belakang kepala sakit, menghancurkan pelipis, pening, maka badan perlu diperiksa. Isyarat ini dapat menunjukkan penyakit berbahaya..

Jenis sakit kepala

Sakit kepala mempunyai pelbagai asal usul dan manifestasi.

Sakit kepala vaskular

Kesakitan jenis ini disertai dengan kejutan menyakitkan yang berdenyut, dering di telinga, pening muncul, dan persepsi visual diputarbelitkan. Pada seseorang yang menderita patologi vaskular, rasa sakit meningkat dengan lenturan, dan kedudukan mendatar badan menyebabkan mual. Pesakit seperti itu sering bertanya mengapa ia menekan mata?

Liquorodynamic

Sakit kepala dalam kes ini disertai dengan loya, pening, gangguan penglihatan. Serangannya bersifat bergelombang - mereka semakin kuat, kemudian melemahkan. Sekiranya penyakit jenis ini mengatasi pesakit dengan tekanan darah rendah, maka orang itu kehilangan kemampuan untuk berdiri sendiri, dia memerlukan sokongan.

Sakit kepala neuralgik

Dalam keadaan ini, kepala sakit secara berbeza: sakitnya tiba-tiba, tajam. Pesakit melaporkan tekanan di telinga, pening, bengkak kulit dan juga gangguan kepekaannya. Kesakitan jenis ini sukar dirawat, dan penghilang rasa sakit tidak membawa kesan yang diinginkan. Serangan itu sering berpanjangan dan dapat berlangsung selama beberapa minggu, meletihkan orang itu. Dalam kes ini, pesakit sering mengadu bahawa bahagian belakang kepala menjadi kebas..

Kesakitan ketegangan otot

Penderitaan jenis kesakitan ini menunjukkan tekanan yang kuat pada dahi dan pelipis, sakit di bahagian belakang kepala, dan penampilan kulit gatal. Gejala disebabkan oleh faktor luaran: peningkatan tahap kebisingan, bau yang kuat, ketegangan mata. Pesakit memperhatikan bahawa ketika anda gugup, sakitnya lebih banyak, dan rawatannya ditangguhkan untuk jangka masa yang lama.

Sakit kepala primer dan sekunder

Utama

Jenis sakit kepala utama diprovokasi oleh faktor luaran dan tidak ada kaitan dengan kesihatan dalaman seseorang. Di antara keadaan yang menjengkelkan dari luar, berikut dibezakan:
Tegangan berlebihan disebabkan oleh ketidakselesaan: tekanan fizikal atau psikologi yang berpanjangan dan tidak biasa, suhu udara yang terlalu tinggi atau rendah, tahap kebisingan tinggi atau muzik yang kuat, asap di dalam bilik, dan sebagainya. Menghabiskan masa di luar dapat membantu menghentikan tinnitus dan berdenyut-denyut.

Penggunaan produk yang mengandungi kafein secara berlebihan. Contohnya, kopi, coklat. Faktor risiko juga merangkumi kekurangan air dalam badan. Akibatnya, pesakit mempunyai suara di telinga dan sakit kepala. Penting di sini untuk menormalkan rejim minum dan melepaskan provokator makanan..

Sekiranya kepala sering sakit apabila terdapat rangsangan luaran, maka kita boleh bercakap mengenai migrain. Sensasi menyakitkan yang disebabkan oleh migrain menampakkan diri dengan cara yang berbeza: pesakit mengadu sakit yang membosankan dan sakit di seluruh kepala atau mendakwa bahawa separuh dari sakit kepala dan mahkota sakit. Rasa sakitnya boleh bervariasi, dari ringan hingga sangat teruk, dengan mual dan muntah, dan sukar untuk diubati. Penyokong serangan adalah tekanan, kebisingan, panas musim panas, pencemaran udara, dan sebagainya. Memulihkan kesihatan memerlukan kesunyian, kedamaian.

Faktor luaran yang menimbulkan sakit kepala termasuk:

  • ketegangan mata semasa bekerja di komputer,
  • tinggal berpanjangan dalam satu kedudukan,
  • pelanggaran tidur dan terjaga.

Contohnya, ketika bertanya kepada pesakit mengapa bahagian atas kepala sakit, mungkin berguna untuk memeriksa ukuran penutup kepala. Kadang-kadang memerah topi dan topi boleh menimbulkan gejala yang tidak menyenangkan. Hanya hulurkan topi anda. Terdapat banyak cara yang berbeza:

Topi regangan pada bongkah kayu

Meregangkan penutup Kubanka pada mesin khas dengan pemanasan

Menengah

Kesakitan sekunder berlaku kerana penyakit dalaman badan dan memerlukan perundingan segera dengan ahli terapi. Mengabaikan gejala penuh dengan komplikasi, akibat yang tidak dapat dipulihkan. Pakar menyebut sebab-sebab utama kesakitan seperti ini:

Trauma.

Sekiranya anda pernah mengalami sakit kepala pada masa lalu, maka ini adalah alasan serius untuk melakukan pemeriksaan. Imbasan badan akan membantu memahami mengapa mata atau kepala sakit, doktor akan memberi rawatan yang betul kepada pesakit atau menghantar pemeriksaan tambahan sekiranya data tidak mencukupi untuk membuat keputusan yang tepat.

Penyakit saluran tulang belakang.

Kelengkungan dan subluksasi tulang belakang menyebabkan mampatan saluran darah dan serat saraf, yang menyebabkan sakit kepala paroxysmal.

Patologi otak vaskular.

Aliran darah serebrum yang terganggu adalah jawapan kepada persoalan mengapa kepala sakit dan telinga tersumbat. Pada masa yang sama, pesakit mengadu kebas kaki, tekanan darah yang tidak stabil.

Neoplasma.

Jisim yang semakin meningkat memberi tekanan pada kapal berdekatan, yang menyebabkan kesakitan. Sebab ini mungkin merupakan jawapan kepada persoalan mengapa kepala kepala sakit..

Jangkitan otak

Mereka juga menyebabkan kesakitan yang tidak reda dengan ubat sakit. Penyakit berjangkit yang biasa boleh menyebabkan sakit kepala: selesema dengan hidung berair dan tekak yang bengkak, selesema lebih teruk.

Akibatnya, dapat dilihat bahawa penyebab sensasi yang tidak menyenangkan dapat sangat beragam - kepalanya sakit di bawah keadaan luaran yang menjengkelkan, patologi dalaman, gaya hidup yang tidak sihat. Di samping itu, keturunan boleh menjadi asasnya. Migrain terutama diwarisi dari ibu ke anak perempuan atau dari nenek hingga cucu.

Apa yang sebenarnya berlaku

Sekiranya anda ingin memahami mengapa sakit kepala sangat pelbagai: mereka berada di sebelah kanan, kemudian di sebelah kiri, atau mengapa bahagian belakang kepala sakit, anda perlu menyelidiki fisiologi. Telah diketahui bahawa tidak ada reseptor yang merasakan kesakitan pada tisu otak. Formasi sensitif ini terdapat dalam pinjaman dan meninges. Selalunya menyebabkan rasa tidak selesa
vasospasme dengan perubahan tekanan darah atau tekanan luaran pada saluran, misalnya, dengan neoplasma.

Sebab-sebab yang berkaitan dengan perubahan tekanan pada saluran darah termasuk hipertensi, trauma kraniocerebral, neoplasma, jangkitan meninges, sinusitis, dan bahkan perubahan tekanan atmosfera. Kehadiran patologi seperti itu membawa kepada pelbagai penyakit dan lebih mudah untuk memahami mengapa sakit kepala atau bahagian belakang kepala sakit.

Salah satu sebab mengapa kepala sering sakit adalah patologi saraf dan saluran darah itu sendiri. Di antara yang dikaji, terdapat lesi pusat sakit akibat trauma atau strok, osteochondrosis, pelbagai neuralgias.

Faktor luaran dan dalaman berfungsi sebagai asas untuk kesakitan. Manifestasi kesakitan yang berbeza menunjukkan masalah kesihatan yang berbeza.

Sakit di pelipis

Sekiranya anda ingin memahami mengapa, misalnya, kepala kiri kepala orang dewasa sakit, perlu menganalisis apa yang telah berubah berbanding dengan keadaan normal - tekanan darah telah berubah, jangkitan dan mabuk umum muncul. Kesakitan semacam ini membantu membuat diagnosis pada peringkat awal, jadi anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke doktor.

Di bahagian belakang kepala

Sekiranya kepala sakit di bahagian belakang kepala, anda perlu memeriksa kehadiran penyakit seperti osteochondrosis serviks, peningkatan nada otot tulang belakang serviks, bahkan mungkin akibat hipotermia dalam draf

Di bahagian depan kepala

Mengapa kepala sakit di dahi? Jawapan untuk soalan ini mungkin terletak pada peningkatan tekanan intrakranial, keradangan sinus paranasal, terjebaknya saraf oksiput. Kesakitan jenis ini boleh menjadi akibat penyakit serius: meningitis, radang paru-paru.

Di kawasan soket mata

Pesakit sering mengadu bahawa mereka "menekan mata". Kawasan mata berubah menjadi brazier kecil dengan arang untuk mata. Gejala ini dapat dinyatakan dalam penyakit mata, migrain, disfungsi autonomi. Untuk mengelakkan masalah penglihatan di masa depan, anda memerlukan perundingan doktor dan pemeriksaan menyeluruh.

Tetapi selalunya ini adalah ketegangan mata yang biasa disebabkan oleh kerja yang berpanjangan dan berat. Anda boleh membaca banyak teks kecil, bekerja dalam cahaya rendah, menonton TV, bekerja di monitor dengan gambar dan teks. Atau ketatkan penglihatan anda dengan rabun dan hiperopia.

Untuk menghilangkan rasa sakit di kawasan mata akan membantu:

  • mandi kontras di wajah
  • senaman untuk melegakan ketegangan otot mata - "tapak tangan" dan "solarisasi".

Sakit kepala boleh menjadi teruk. Dalam kes ini, terdapat sakit di telinga, mata, leher. Sekiranya, walaupun ada ubat yang diambil, rasa sakit bertambah, maka diperlukan rawatan perubatan segera.

Sakit kepala yang berpanjangan boleh menjadi gejala patologi serius: meningitis, tuberkulosis, dan juga sifilis. Dan saya ulangi sekali lagi, jika kepala sering sakit dan masa sensasi yang tidak menyenangkan agak lama, maka pemeriksaan harus dilakukan.

Kesakitan tajam di kepala muncul dengan vasospasme, sementara bahagian kanan atau kiri bimbang. Kesakitan yang terang dan tajam menjerit mengenai aneurisma pecah, pendarahan intrakranial. Panggil ambulans dengan segera!

Penyelidikan perubatan untuk sakit kepala

Sekiranya pesakit bertanya mengenai mengapa kedua-dua mata dan kepala sakit, atau mengapa kepala sakit di belakang telinga, maka doktor melakukan pemeriksaan berikut:

  • Penyelidikan makmal. Membantu mengenal pasti jangkitan dan keradangan, menentukan tahap kolesterol.
  • Diagnostik ultrabunyi. Membolehkan anda memahami mengapa kepala sakit di sebelah kanan, di sebelah kiri dan mengapa hanya separuh kepala sakit. Ultrasound mendedahkan patologi vaskular, aliran darah berubah, adanya aneurisma, dan sejenisnya.
  • Elektroencephalogram. Kaedah penyelidikan ini membolehkan anda melihat luka otak pada masa, serta hematoma dan tanda-tanda neoplasma. EEG akan membantu memahami mengapa bahagian parietal kepala sakit, dan mengapa ia menekan mata.
  • X-ray memungkinkan untuk melihat akibat kecederaan, sinusitis pada waktunya.
  • Imbasan CT. Kaedah ini membolehkan anda mengenali patologi struktur otak, saluran darah, untuk menentukan kehadiran neoplasma, trombosis, sista.
  • Pencitraan resonans magnetik menyedari gangguan kronik dalam bekalan darah ke otak, mendiagnosis tumor, membolehkan anda melihat akibat strok.

Pencegahan

Di antara langkah pencegahan yang memberi kesan positif kepada kesihatan dan mencegah berlakunya gejala yang tidak menyenangkan, terdapat seperti:

  • tidur penuh di bilik sejuk yang berventilasi baik, yang durasinya sekurang-kurangnya 8 jam
  • diet biasa yang menghilangkan kafein berlebihan dan mengandungi jumlah sayur-sayuran dan herba segar yang mencukupi
  • pematuhan dengan peraturan minum! Air bersih yang tidak memerlukan proses tambahan oleh badan sangat penting untuk "membersihkan" badan anda dan menyampaikan nutrien dan unsur mikro kepada penerima
  • jalan-jalan lama
  • kekurangan situasi tekanan akut
  • rehat yang mencukupi selepas latihan fizikal, tekanan emosi

Semua ini mesti dilakukan sebelum anda berhadapan dengan semua maklumat di atas. Maka anda akan sihat selalu dan tanpa pil.!

10 penyebab sakit kepala: mengapa anda mengalami sakit kepala?

Rawatan sakit kepala: urut dan bersenam di rumah

Doktor Ilya Burlakovsky, biohacker, pengarang kaedah untuk membuka blok sendi atlanto-paksi

Malah sakit kepala terkecil merosakkan kualiti hidup. Apa yang harus dikatakan mengenai kesakitan yang tidak memungkinkan untuk bekerja sepenuhnya, melakukan aktiviti rumah tangga, atau hanya bangun dari tidur. Sekiranya anda bosan mengambil pil "dari kepala", sekarang adalah masa untuk memahami sebab-sebab sakit kepala dan, mungkin, bantu diri anda sendiri - dengan bantuan urut dan senaman.

Bagi orang moden, sakit kepala telah menjadi keadaan biasa, di mana tidak ada gunanya membuang masa dan lebih mudah untuk menghilangkan rasa tidak selesa dengan pil. Sebenarnya, seperti sakit apa pun, sakit kepala menandakan masalah di dalam badan - ia adalah primer dan sekunder apabila ia menyertai penyakit lain..

Terdapat banyak lagi alasan untuk sakit kepala daripada yang akan kita bincangkan. Untuk membuat diagnosis yang tepat, perlu memahami penyetempatan, sifat, tempoh kesakitan, diuji dan diperiksa oleh doktor. Untuk beberapa jenis sakit kepala, anda boleh menolong diri sendiri: kami menyediakan latihan berkesan yang akan membantu dengan latihan biasa.

Oleh itu, mari kita ketahui mengapa anda mengalami sakit kepala?

Sakit kepala tegang

Kesakitan monoton yang membosankan menutupi kepala dari kedua-dua belah pihak, seperti gelung. Sekiranya kesakitan ini menghantui anda lebih dari 15 hari dalam sebulan, maka ia sudah dianggap kronik. "Helmet neurotik" - sakit kepala jenis ini juga dipanggil - lebih kerap mengatasi orang yang sering mengalami tekanan, tekanan emosi dan kerja berlebihan.

Otot leher yang tegang untuk waktu yang lama juga menimbulkan rasa sakit ini, jadi pekerja pejabat yang duduk di komputer dan telefon sepanjang hari selalu membawa Citramon bersama mereka. Ngomong-ngomong, dengan penggunaan yang kerap, analgesik akan menyebabkan pening kepala, anda tahu?

Apa nak buat? Bancuh teh chamomile, mainkan muzik yang menenangkan, isi ruangan dengan aroma yang menyenangkan, tarik nafas dalam-dalam dan cuba latihan ini.

  1. Buka telapak tangan anda, tekan pelipis dengan hujung jari anda. Urut dengan gerakan bulat kecil.
  1. Bulatkan tapak tangan ke bentuk kepiting. Pegang pelipis dan lobus depan tengkorak dengan jari anda. Urut dengan tekanan lembut.
  1. Pegang pelipis dengan telapak tangan terbuka dan tekan, ubah intensiti.

Dystonia Vegeto-vaskular

Rasa sakit di kuil, keadaan umum pecah, wajah kelihatan bengkak, seolah-olah anda telah minum sepanjang malam. Kesakitan dapat menutupi dua bahagian kepala sekaligus, memancar ke bahagian belakang kepala, dahi, pelipis, bola mata. Selalunya, kepala dengan VSD sakit pada waktu pagi atau malam.

Selalunya kesakitan seperti itu berlaku ketika perubahan cuaca, pada wanita itu saling berkaitan dengan kitaran haid. Mungkin saluran anda spasmodik atau tekanan darah melonjak tajam - dengan VSD, sakit kepala adalah sekunder dan paling kerap berfungsi sebagai tanda kerosakan fungsi sistem saraf pusat dan autonomi.

Apa nak buat? Hilangkan kafein dari diet anda, berenang, gunakan kompres basah dan pelajari prosedur yang rumit.

  1. Dengan bantalan jari yang terentang, tekan dengan gerakan mendatar pada otot leher pada tahap garis rambut
  1. Sambungkan telunjuk dan jari tengah anda. Urut dari bawah dengan gerakan bulat pendek di mana tulang tengkorak mula terasa. Untuk mencarinya, condongkan kepala ke belakang - ia akan berada di tempat lipatan.
  1. Sambungkan telunjuk dan jari tengah anda. Urut dari atas dengan gerakan bulat pendek di mana tulang tengkorak mula terasa. Untuk mencarinya, condongkan kepala ke belakang - ia akan berada di tempat lipatan.
  1. Letakkan jari anda pada otot leher yang melingkari garis tulang belakang. Tekan dengan hujung jari anda dengan gerakan mencengkam, berbeza intensiti.

Osteochondrosis tulang belakang serviks

Sakit kepala dengan osteochondrosis tiba-tiba datang ke bahagian belakang kepala, dan kemudian merebak ke seluruh tengkorak. Gejala yang menyertainya adalah kebas dan kesemutan pada jari, pening, kemerosotan organ deria, kekejangan di leher. Dalam proses penyakit tulang belakang serviks, peredaran darah terganggu, saraf dan arteri terjepit akibat anjakan vertebra.

Bagi 90% pemilik telefon dan alat, kata leher "telefon pintar" adalah relevan, kerana pada akhir hari kerja, kekejangan di tulang belakang serviks dengan gaya hidup ini tidak dapat dielakkan.


Menyunting Atlanta dengan stylus perubatan

Apa nak buat? Peningkatan keseluruhan tulang belakang adalah satu-satunya pilihan yang betul untuk merawat osteochondrosis. Mulakan dengan mengunjungi kiropraktor yang dapat membetulkan vertebra serviks pertama (atlas), atau sekurang-kurangnya meregangkan pada waktu pagi.

Serangan migrain

Penyakit ini tidak memberi peluang untuk hidup yang memuaskan. Pada hari-hari serangan migrain, seseorang benar-benar cacat, kerana kesakitan yang tidak dapat ditanggung sepenuhnya pada satu setengah kepala secara harfiah merobohkan. Selalunya ini adalah penyakit keturunan, lebih biasa bagi wanita. Doktor mengaitkan patologi ini dengan metabolisme serotonin yang terganggu - bahan yang terlibat dalam penghantaran impuls saraf.

Serangan migrain berlangsung dari 4 jam hingga 3 hari, ia dapat diramalkan oleh tanda-tanda khas - kilatan terang mulai melonjak di depan mata, bidang penglihatan menyempit dan menjadi kelam kabut, gambar berganda.

Rawatan migrain ditetapkan dengan ketat oleh doktor, tidak ada ubat-ubatan sendiri yang dapat membantu di sini, kerana ubat-ubatan yang berbeza digunakan pada tahap migrain yang berlainan.

Apa nak buat? Sebaik sahaja anda merasakan gejala yang akan datang, luangkan waktu terlebih dahulu untuk menunggu ribut - pencahayaan sederhana, rehat di tempat tidur, mandi air suam. Dipercayai dapat membantu mengurut dengan kuat jari, belakang kepala dan pil.

  1. Dengan penumbuk tangan kiri anda, pegang penumbuk kanan anda. Letakkan ibu jari kanan anda di atas. Picit tangan anda dengan erat selama satu minit, kemudian tukar tangan.
  1. Dengan telunjuk dan ibu jari, picit otot yang menambah ibu jari tangan yang lain. Tapak tangan alternatif.
  1. Gunakan ibu jari dan jari telunjuk anda untuk mengurut hujung jari tangan anda yang lain. Rasa dan tukar tangan dan tekanan.
  1. Dengan semua jari tangan (kecuali ibu jari), pegang jari tangan yang lain, membentuk setengah kepalan tangan. Ibu jari pada kedua tangan ditekan ke tapak tangan. Tekan dengan pergerakan berdenyut.
  1. Tarik kembali jari, kecuali ibu jari, meregangkan otot pergelangan tangan sehingga terasa sakit. Tukar tangan.
  1. Letakkan jari tengah di belakang jari manis, tarik ke belakang. Tukar tangan.
  1. Dengan ibu jari dan jari telunjuk anda, urut falang tengah jari tangan yang lain. Rasa dan tukar tangan dan tekanan.
  1. Tarik jari anda kembali secara bergiliran. Pegang peregangan sedikit pada titik ketegangan bawah. Tukar tangan mengikut perasaan anda.
  1. Urut falang bawah jari tangan yang lain dengan ibu jari dan jari telunjuk. Rasa dan tukar tangan dan tekanan.
  1. Gunakan ibu jari dan jari telunjuk anda untuk mengurut titik tengah di telapak tangan anda yang lain. Rasa dan tukar tangan dan tekanan.

Tekanan intrakranial meningkat

Tekanan dan keperitan sering diperhatikan selepas kelahiran atau kecederaan otak traumatik. Tanpa pengalaman, ia dapat dikelirukan dengan serangan migrain - juga intoleransi terhadap cahaya terang, mual, penglihatan kabur.

Kerana peningkatan tekanan di dalam tengkorak, rasa sakitnya sangat kuat di seluruh permukaan kepala, kadang-kadang memancar ke kawasan di sekitar mata. Kesakitan akibat ICP bertambah sedikit demi sedikit, tidak semalaman. Lebih kerap berlaku pada waktu pagi, disertai dengan muntah, edema, penurunan libido.

Apa nak buat? Elektroforesis dan akupunktur mesti dilakukan oleh pakar yang berkelayakan, dan anda boleh menolong diri anda sendiri di rumah dengan latihan sederhana: memiringkan kepala ke atas dan ke bawah, kanan dan kiri.

Penyakit virus atau bakteria

Sakit kepala dalam kes ini adalah gejala sekunder, dan intensitasnya bervariasi dari kesakitan yang perlahan di ARVI hingga akut dan berdenyut pada meningitis. Contoh terakhir, adalah alasan untuk mendesak ke hospital.

Dalam kes ringan, kepala cepat hilang ketika anda pulih atau mengambil antipiretik. Sekiranya anda terkena jangkitan, maka selain sakit kepala akan ada demam dan menggigil - tubuh berjuang dengan sekuat tenaga melawan "penjajah" asing.

Sakit kepala dengan gejala neurologi menyertai meningitis, radang paru-paru, malaria dan kepialu.

Apa nak buat? Latihan untuk menghilangkan sakit kepala seperti itu tidak akan berfungsi, perlu untuk merawat penyakit utama.

Keradangan sinus

Sakit kepala akibat keradangan di kawasan sinus disertai dengan kesesakan hidung dan hidung berair. Ia mendalam dan berterusan, menurut perasaan pesakit, terletak di kawasan rahang atas, paranasal atau paranasal. Pembengkakan muka, kekejangan di dahi dan tulang pipi, dengan pergerakan tiba-tiba, sakit kepala semakin meningkat - semua ini adalah tanda-tanda keradangan sinus.

Sakit kepala sinus hilang dengan penyakit yang mendasari - alergi, jangkitan, atau neoplasma.

Apa nak buat? Untuk diagnosis yang tepat, serta kaedah rawatan - berjumpa doktor.

Neuralgia trigeminal

Anda menyedari kesakitan ini sebagai kilat pendek tetapi sangat menyakitkan yang berlaku secara tiba-tiba di mana sahaja di wajah. Selang serangan adalah dari 10 saat hingga 2 minit, dan tidak ada pil yang dapat membantu - anda hanya perlu menunggu. Otot-otot wajah boleh berkontraksi secara kejang dan tidak terkawal, dan titik-titik kesakitan dapat berpindah dari serangan ke serangan.

Ini adalah bagaimana saraf trigeminal terjejas akibat karies, stomatitis dan bahkan maloklusi. Berpotensi tidak ada yang kebal dari serangan tersebut. Rasa sakit bermula dari bahagian bawah rahang, di leher dan dagu, jika cabang rahang bawah terjejas, dan jika memancar ke hidung, maka rahang atas juga.

Kesakitan yang paling teruk berlaku ketika kawasan mata juga terlibat, bersama dengan pelipis, dahi dan alis.

Apa nak buat? Segera berjumpa doktor, kerana penyebab penyakitnya sangat berbeza - penyakit gigi, metabolisme yang terganggu, aneurisma serebrum, dan banyak lagi.

Sakit kepala kluster

Inilah kesakitan yang membuat orang bersedia untuk membunuh diri - sangat menyakitkan. Rasanya seperti proses menusuk mata dari dalam. Kesakitan kluster tertumpu hanya pada satu titik di wajah, selalunya dahi atau mata. Ia disertai dengan kemerahan mata, kesesakan hidung, peningkatan berpeluh. Serangan dari 15 minit hingga 2 jam berturut-turut - 2-3 kali sehari selama beberapa minggu atau bulan, dan kemudian surut selama beberapa tahun. Eksaserbasi berlaku pada musim demi musim, dan menurut statistik, lelaki lebih cenderung menderita.

Apa nak buat? Ikuti gaya hidup sihat, dapatkan terapi tingkah laku dan minum pil setelah berbincang dengan doktor anda.

Jarum kafein

Kami telah menyebutkan sakit kepala penyalahgunaan, yang berlaku apabila pil biasa ditinggalkan. Perkara yang sama berlaku pada tubuh apabila anda melepaskan "ubat" lain - kopi, soda atau teh. Tubuh bertindak balas terhadap penolakan tajam dari doping seperti itu dengan sakit kepala yang berdenyut di kawasan temporal, kelemahan, kerengsaan, gangguan, kegelisahan, ketakutan, gangguan tidur dan mual.

Apa nak buat? Cuba ubat herba dan kinesioterapi bersama dengan diet seimbang dengan penghapusan makanan berbahaya..

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu

9 jenis sakit kepala yang menyembunyikan masalah kesihatan

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Pertubuhan Kesihatan Sedunia mendakwa bahawa antara 50 dan 75% populasi dewasa dunia menderita sakit kepala. Ramai yang tidak memperhatikannya. Rasa sakitnya berbeza: kurang lebih kuat, berdenyut, menekan, akut atau kusam, dan fokusnya dapat dilokalisasikan di bahagian kepala yang berlainan. Ia boleh menjadi penyakit bebas atau salah satu gejala - maka ia disebut sekunder.

Bright Side mengetahui apa yang boleh dibincangkan oleh sakit kepala sekunder dan bila anda harus segera menghubungi pakar..

1. Encephalitis

Dengan ensefalitis, proses keradangan berkembang di otak. Kita terbiasa berfikir bahawa penyakit ini hanya terjadi akibat gigitan kutu, yang bermaksud cukup untuk mengikuti peraturan keselamatan pada musim panas: diberi vaksin dan berhati-hati di hutan. Walau bagaimanapun, semuanya tidak begitu.

Ejen penyebab ensefalitis boleh menjadi, misalnya, virus herpes, beberapa jenis mikroba, dan bahkan vaksinasi (dalam kes yang jarang berlaku). Penyakit ini mempunyai sekumpulan gejala: reaksi keradangan umum badan, fokus (bergantung pada kawasan otak yang terjejas) dan serebrum. Anda harus berhati-hati jika anda melihat tanda-tanda dari setiap kumpulan, misalnya, bersama dengan sakit kepala, anda mengalami demam, saluran gastrointestinal yang teruk, pelanggaran nada otot dan kepekaan.

2. Kesan tiramina

Tyramine adalah toksin yang boleh mencetuskan migrain. Ia terdapat dalam makanan seperti pisang, daging asap, ham, alpukat, dan keju yang berbau. Adakah anda suka makan Gorgonzola, Gruyere atau Roquefort dan masih menderita migrain? Makanan ini mungkin menjadikan kesakitan anda lebih teruk. Cuba kurangkan jumlah makanan anda dan perhatikan perubahannya.