Utama > Komplikasi

Serangan panik dan epilepsi

Apa perubahan dalam jiwa yang paling ketara bagi keperibadian pesakit itu sendiri? Pertama sekali, gangguan psiko-emosi kronik, di antaranya ketakutan, kegelisahan, dan mood yang tertekan berlaku. Sebagai contoh, kami memberikan petikan dari laporan diri pesakit.

“Selepas tamat kelas 10 saya mula mengalami sawan, di mana saya pingsan dan tidak tahu apa yang berlaku kepada saya. Sejak masa itu, selama 5 tahun saya hidup dalam ketakutan yang berterusan ”(pesakit C, 22 tahun).

"Penyakit saya hanyalah ejekan seseorang: semuanya baik-baik saja, semuanya baik-baik saja, dan kemudian sekali dan sekali. Sekarang pada waktu petang tidak begitu banyak serangan, kadang-kadang mereka tidak berlaku sama sekali, mereka telah berlalu hingga ke malam. Setiap malam saya menunggu dengan ketakutan, dan malam tidak berlalu tanpa sawan. Dua minggu sejak mereka berlalu malam, dengan cara yang sama mereka boleh berubah menjadi siang. Saya tidak mahu hidup dari semua ini ”(pesakit saya, 27 tahun).

Selalunya, mereka dikesan dengan VE dan PGE, iaitu dengan bentuk-bentuk tersebut apabila kepentingan faktor-faktor di atas sangat hebat. Sebaliknya, dengan DE, gangguan mental seperti ini adalah 2-2,5 kali kurang biasa. Nampaknya, ini disebabkan oleh fakta bahawa dengan DE, pertama, pada sebahagian besar pesakit, kejang berlaku semasa tidur dan, kedua, pesakit biasanya tidak mengalami kecederaan fizikal, kerana walaupun dengan serangan umum, kehadiran perarakan Jackson memungkinkan pesakit mengambil tindakan yang sesuai langkah berjaga-berjaga.

Pada peringkat akhir penyakit ini, sebagai peraturan, keunikan perjalanan penyakit ini dipengaruhi. Jadi, pada pesakit dengan kursus yang agak tidak baik, bersama dengan fenomena penurunan mnestic-intelektual, perubahan mental seperti kelikatan, kekakuan, ketelitian berfikir, pedantri, egosentrisme dijumpai, walaupun belum ada ciri-ciri demensia epilepsi.

Pada masa yang sama, sebaliknya juga diperhatikan: dengan penyakit yang agak baik, ketiadaan polimorfisme kejang dan frekuensi rendahnya. Penyakit berusia 15 tahun atau lebih mungkin disertai dengan perubahan kecil dalam jiwa; pesakit dapat mengekalkan tahap penyesuaian sosial yang tinggi. A. Matthes (1984), salah satu epileptologi moden terbesar, menunjukkan bahawa kira-kira 50% pesakit dengan epilepsi dalam ciri peribadinya tidak berbeza dengan tahap populasi rata-rata dan kedudukannya dapat dikaitkan dengan mereka: pesakit epilepsi adalah orang biasa dengan sesuatu yang kadang-kadang berlaku tidak biasa. Dari pesakit yang kami amati, 36 dibezakan dengan peningkatan prestasi akademik (dengan penyakit sejak kecil), berjaya bekerja sebagai jurutera, pereka, dan memegang jawatan pentadbiran yang cukup tinggi..

Pada masa yang sama, harus diingat bahawa kategori kompleks seperti jiwa pesakit dengan epilepsi mencerminkan pengaruh kompleks faktor, yang, selain lesi epileptogenik, fungsi neuron dan ensembel saraf yang diubah secara khusus, penyetempatan dan lateralisasi lesi, sifat dan kekerapan kejang, termasuk istilah penting, sebagai ciri keperibadian premorbid, reaksi yang terakhir terhadap penyakit, gangguan dalam bidang mikrososial, dan lain-lain. Ini adalah pengaruh faktor-faktor terakhir yang menjelaskan tahap perubahan kabur yang signifikan dalam bidang mental.

Bagaimana serangan panik berlaku pada epilepsi?

Terdapat banyak penyakit di mana pesakit mengalami serangan panik, epilepsi lobus temporal di antaranya. Semasa mendiagnosis gangguan panik, doktor mesti menolak penyakit ini untuk menetapkan rawatan yang betul..

Mengenai serangan panik

Mana-mana orang pada tahap tertentu dalam hidup mereka mula risau atau bimbang akan sesuatu. Ini adalah perkara biasa. Serangan panik adalah keadaan seseorang apabila serangan ketakutan bermula tanpa sebab tertentu. Ia disertai dengan berpeluh berlebihan, degupan jantung yang kuat dan gejala lain..

Doktor mengatakan bahawa setiap orang mengalami serangan panik sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Tetapi ini tidak dianggap sebagai penyakit. Sekiranya gejala seperti itu diperhatikan secara berkala, maka dapat dikatakan bahawa gangguan panik sedang berlaku. Di kalangan wanita, penyakit ini paling kerap berlaku dan diperhatikan kira-kira 2 kali lebih kerap daripada di antara seks yang lebih kuat..

Pesakit kerap mengalami serangan panik dan kegelisahan, tekanan. Kekerapan mereka secara langsung bergantung kepada keparahan penyakit. Seseorang tidak mempunyai lebih dari satu serangan setiap bulan, sementara yang lain kurang bernasib baik - serangan berlaku beberapa kali sehari.

Serangan panik sangat kuat. Perwatakan mereka menakutkan bukan sahaja pesakit itu sendiri, tetapi juga orang di sekelilingnya. Tetapi seumur hidup, keadaan seperti itu tidak berbahaya. Bersama mereka, pesakit tidak dirawat di hospital, mereka tidak membawa bahaya fizikal.

Gangguan panik dapat disembuhkan. Tetapi kesan terbaik dicapai jika penyakit ini ditangkap pada awal perkembangannya. Oleh itu, jika disyaki penyakit, anda mesti berjumpa doktor..

Gangguan panik juga berlaku pada kanak-kanak dan remaja. Terdapat lebih sedikit pesakit pada usia yang lebih muda, tetapi mereka mengalami keadaan ini dengan lebih teruk. Kadang kala keparahan penyakit ini memberi kesan buruk kepada pembelajaran dan perkembangan anak. Dalam beberapa kes, apabila pelajar takut akan serangan lain, dia enggan pergi ke institusi pendidikan. Penyertaan dalam kehidupan awam tidak perlu dipersoalkan.

Sebelum mendiagnosis penyakit, doktor meneliti sejarah perubatan anak dengan teliti, melakukan pemeriksaan menyeluruh terhadap anak itu. Penting untuk menolak sebab-sebab fizikal, jika ada..

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini juga dikenal pasti. Ia ditentukan sama ada terdapat gangguan lain yang berkaitan dengan kegelisahan yang teruk. Selalunya serangan panik ditunjukkan dengan menangis, menjerit, bernafas cepat. Dengan serangan panik kanak-kanak secara berkala, doktor menetapkan kursus psikoterapi untuk pesakit kecil itu.

Gejala keadaan

Serangan panik bermula dalam sekelip mata. Nampaknya tidak ada prasyarat khas, dan tiba-tiba panik. Selain ketakutan yang berlebihan, perasaan cemas yang meningkat, takut mati, pesakit mengalami gejala berikut:

  • degupan jantung terlalu cepat;
  • berpeluh berlebihan;
  • demam tiba-tiba di badan atau, sebaliknya, menggigil;
  • kilat panas atau darah mengalir;
  • sakit di kawasan dada;
  • loya;
  • kerap merasakan bahawa kepala anda berputar;
  • pengsan;
  • badan menjadi kebas;
  • kekeringan di mulut;
  • kencing dan kerap membuang air kecil;
  • deringan telinga;
  • ketidakselesaan di perut.

Pada pesakit seperti itu, timbul lingkaran setan: seseorang, setelah mengalami satu serangan, mula takut pada yang lain sebelumnya. Tanpa disangka, ketakutan muncul sebelum ketakutan yang belum tiba. Gejala kadang-kadang menyakitkan pesakit sehingga dia berfikir bahawa serangan jantung telah bermula. Tetapi jangan risau - serangan ini tidak membawa kepada pra-infark atau serangan jantung. Serangan panik menakutkan, tetapi tidak membahayakan kesihatan fizikal.

Psikoterapi telah lama digunakan. Selalunya membuktikan keberkesanannya dengan hasilnya. Pesakit kerap berjumpa pakar. Bersama-sama mereka membincangkan bagaimana serangan itu berlangsung, bagaimana reaksi pesakit terhadap mereka, bagaimana pemikirannya. Doktor mengajar pesakit untuk menguruskan tingkah lakunya, untuk mengawal latar belakang emosi. Semua ini membantu dengan serangan masa depan. Latihan pernafasan sering digunakan. Mereka dapat menenangkan pesakit semasa serangan..

Seseorang terbiasa dengan kedudukannya dan secara beransur-ansur belajar mengawal keadaan.

Serangan biasanya berlangsung 5-20 minit. Tetapi ubat mengetahui kes serangan yang lebih lama. Walau bagaimanapun, doktor percaya bahawa itu bukan satu, tetapi dua serangan panik yang berlaku satu demi satu. Kadang kala serangan itu sangat teruk sehingga orang itu tidak dapat mengawal dirinya sendiri. Dia merasakan bahawa dia terlepas dari kenyataan dan bahkan dari tubuhnya. Dia seolah-olah memerhatikan dirinya dari sisi. Keadaan ini dipanggil depersonalisasi. Ini adalah keadaan yang sangat sukar bagi pesakit. Nampaknya dia tidak memahami apa-apa, bingung dan benar-benar bingung.

Gejala serangan panik kadang-kadang serupa dengan serangan epilepsi lobus temporal. Ini adalah pucat wajah atau kemerahannya, murid yang melebar. Tetapi sawan epilepsi lebih pendek. Terdapat juga perbezaan yang diambil kira oleh doktor semasa membuat diagnosis. Tetapi ia juga berlaku bahawa epilepsi mengalami serangan panik sebagai gejala. Oleh itu, diagnosis yang lebih mendalam dijalankan. Sebagai contoh, bukan electroencephalogram sederhana yang dilakukan, tetapi pemantauan video EEG.

Mengapa penyakit itu berlaku

Para saintis masih mengkaji kemungkinan penyebab gangguan panik. Tetapi antara yang sudah diketahui, kebanyakan berkaitan dengan momen psikologi dan fizikal:

  1. Tragedi hidup. Kadang-kadang kehilangan orang yang disayangi atau orang yang dikasihi dapat bertindak sedemikian rupa sehingga serangan panik mulai menimpa seseorang. Mereka tidak perlu bangkit sejurus selepas peristiwa yang menyedihkan itu. Ada kemungkinan bahawa mereka akan muncul setelah bertahun-tahun..
  2. Kecenderungan genetik. Orang dengan gangguan panik mempunyai saudara dengan diagnosis yang sama.
  3. Ketidakseimbangan neurotransmitter. Otak manusia sentiasa menghasilkan bahan-bahan ini. Sekiranya keseimbangan mereka dalam badan terganggu, maka risiko gangguan panik meningkat..
  4. Karbon dioksida. Orang yang badannya terlalu sensitif terhadapnya mengalami peningkatan kekerapan serangan panik ketika mereka menghirup terlalu banyak CO2. Tetapi keadaan ini dapat diatasi dengan latihan pernafasan khas..
  5. Keterlaluan. Sebilangan saintis percaya bahawa seseorang yang cenderung membesar-besarkan gejala kecil, memfokuskan diri pada perkara ini, menyebabkan serangan panik dalam dirinya..

Kaedah rawatan

Serangan kegelisahan tidak hanya dikaitkan dengan gangguan yang sesuai. Bagi doktor, persoalan bagaimana diagnosis yang lebih tepat adalah sangat penting. Sebagai contoh, seorang pesakit menderita claustrophobia - ketakutan terjebak dalam ruang terkurung. Ketika berada di ruangan seperti itu, serangan panik bermula. Terdapat simptom biasa dalam serangan panik dan epilepsi.

Matlamat utama rawatan adalah untuk mengurangkan jumlah serangan panik dan meredakan gejala mereka. Dua kaedah digunakan - perubatan dan psikoterapi. Doktor memutuskan yang mana yang sesuai untuk pesakit tertentu. Sangat mungkin untuk menggunakan dua teknik secara serentak. Pendekatan individu diterapkan pada setiap pesakit. Semuanya bergantung pada banyak faktor: keparahan penyakit, kesihatan umum pesakit, dll..

Sesi psikoterapi biasanya diadakan seminggu sekali selama 2 jam. Kursus ini berlangsung sehingga 4 bulan. Sebagai tambahan kepada pelajaran individu, pelajaran kumpulan juga disediakan. Di sana, orang yang mempunyai masalah yang sama saling mengenali, berkongsi pengalaman mereka dalam mengatasi sawan. Orang itu berhenti merasa kesunyian. Pesakit kumpulan berkomunikasi bukan hanya dalam pertemuan tatap muka. Mereka melakukan ini melalui telefon, surat, dan di forum khusus..

Rawatan ubat melibatkan penggunaan antidepresan. Sambutan mereka berlangsung sehingga 4 minggu. Sekiranya pesakit merasakan bahawa ubat tidak membantunya, maka anda tidak boleh berhenti menggunakannya. Penting untuk menyelesaikan rawatan. Anticonvulsants seperti pregabalin diresepkan untuk rawatan gangguan panik. Dia mempunyai kesan sampingan dalam bentuk mengantuk, sakit kepala, mulut kering, dll. Teknik telah dikembangkan untuk membantu mengatasi serangan itu sendiri. Doktor akan membiasakan pesakitnya dengan mereka, membantu mengatasi kesukaran. Tugas pesakit adalah mengikuti semua cadangan doktor.

Epilepsi tanpa rasa takut dan dengan harapan

. Dia dibesarkan sebagai anak yang normal dan ceria. Dan tiba-tiba - sawan epilepsi. Ibu bapa mengalami ketakutan, kemurungan, salah faham dalam keadaan ini. Lawatan ke doktor bermula dan - soalan, soalan, soalan: mengapa ini berlaku dalam keluarga mereka, bagaimana untuk hidup dengannya sekarang?

Tetapi ternyata anda boleh hidup - mengatasi penyakit dari hari ke hari. Tetapi untuk berjaya, anda perlu menyingkirkan rasa panik dan prasangka, memahami intipati dan penyebab penyakit ini, mencari satu-satunya cara rawatan yang betul. Mengenai ini perbincangan kami hari ini dengan ketua Pusat Neurologi Perundingan Bandar Kanak-kanak berdasarkan Hospital Klinik Kanak-kanak Morozov Yevgeny KESSEL:

- Evgeny Vladislavovich, mungkin, bahkan saudara-mara tidak merasa selesa jika mereka mengetahui bahawa anak mereka sakit dengan epilepsi. Seseorang tidak berani pergi ke doktor, takut mereka akan diberi ubat, yang lain merasa kecewa pada anak mereka, mula memperlakukannya sebagai rendah diri, atau bahkan malu di hadapan orang lain kerana penyakitnya.

- Sia-sia. Epilepsi kini dirawat dengan baik, dan lebih cepat anda beralih kepada pakar yang berkelayakan, semakin banyak peluang untuk berjaya. Kejang sama sekali tidak menunjukkan kemungkinan ketidaknormalan mental pada anak - hanya kejang yang kerap dapat mengganggu perkembangan intelektualnya, yang dari masa ke masa mula mempengaruhi ingatan dan tumpuan. Oleh itu, terpulang kepada ibu bapa untuk melakukan segalanya untuk menghentikan sawan seawal mungkin..

- Tetapi bagaimanapun, banyak orang berpendapat bahawa orang dengan epilepsi secara mental tidak normal secara semula jadi, mereka "tidak sesuai dengan kepalanya", dll..

- Epilepsi bukan penyakit mental. Ia dihubungkan dengan jiwa hanya dalam erti kata sosial - pesakit sering mengalami perasaan penolakan dari seluruh dunia. Walaupun di luar kejang, ini adalah orang yang paling biasa, dan mereka yang berada di sekitarnya mungkin tidak menyedari penyakitnya.

Kejang epilepsi berlaku terhadap kehendak seseorang. Sel otak - neuron - "mengawal" badan dengan menghasilkan isyarat elektrik. Sekiranya isyarat menjadi terlalu kuat, serangan epilepsi berlaku. Apabila aktiviti elektrik meningkat dalam sekumpulan sel, kejang fokal (separa, fokus) berlaku, dan jika seluruh otak mengalami kejang umum (umum). Oleh itu, dalam klasifikasi penyakit antarabangsa, epilepsi dikaitkan dengan penyakit sistem saraf dengan gangguan episodik dan paroxysmal - sama seperti migrain, sakit kepala, gangguan tidur atau peredaran otak.

Mulakan

- Berapa awal penyakit boleh muncul?

- Selalunya, sawan bermula pada zaman kanak-kanak dan remaja - dalam lebih daripada satu pertiga kes - pada usia sekolah awal. Sebilangan besar disebabkan oleh kerosakan otak semasa mengandung dan melahirkan anak..

Lebih daripada 30 jenis serangan epilepsi diketahui - dari kejang umum yang teruk hingga pemadaman yang tidak dapat dilihat. Bagi kanak-kanak dan remaja, ketidakhadiran yang disebut adalah ciri - kejang umum dengan tiba-tiba, jangka pendek, dari 1 hingga 30 saat, kehilangan kesedaran. Kadang-kadang mereka boleh disertai dengan mata yang berguling, pergerakan wajah dan tangan yang monoton.

Epilepsi myoclonic remaja bermula antara permulaan baligh dan usia 20 tahun. Serangan paling kerap berlaku pada dua jam pertama tidur atau satu atau dua jam selepas bangun. Tangan mungkin berkedut, kadang-kadang terdapat ketegangan dan kedutan pada batang dan anggota badan, tetapi berbeza dengan serangan umum, kesadaran tetap ada.

Epilepsi Rolandik, atau epilepsi kanak-kanak jinak dengan puncak temporal pusat (rolandik), bermula pada usia sekolah awal dan berakhir pada masa remaja. Serangan berlaku, sebagai peraturan, semasa tidur dan dapat memperlihatkan diri mereka pada sentuhan sudut mulut secara sepihak dengan air liur, menelan, dll..

- Epilepsi diwarisi?

- Bukan penyakit yang diwarisi, tetapi kecenderungan untuk penyakit itu. Risiko, menurut beberapa laporan, adalah 4-6% jika salah seorang ibu bapa sakit, dan 10-12% jika kedua-duanya. Tetapi semua maklumat ini bersifat umum, dan dalam setiap kes, anda perlu berjumpa dengan ahli epileptologi dan ahli genetik..

Aliran

- Mungkinkah sesuatu menimbulkan kejang?

- Masing-masing mempunyai ambang batas tindak balas semula jadi terhadap rangsangan luaran, yang disebut ambang kesediaan kejang. Pada orang yang menderita epilepsi, penyakit ini dapat dikurangkan sehingga kejadian sekecil mungkin menyebabkan serangan. Contohnya, seorang kanak-kanak tidur 2-3 jam lebih lewat daripada biasa, atau sebaliknya, tidur. Seseorang tidak bertolak ansur dengan kerlipan cahaya di tingkap kenderaan yang bergerak atau peralihan dari ruang gelap ke cahaya. Demam, bunyi, bau, tekanan, cecair berlebihan atau gula dalam badan semuanya boleh menjadi faktor yang memprovokasi. Sekiranya faktor-faktor ini dapat dikenal pasti, rawatan akan lebih berjaya..

Dengan cara yang sama, anda perlu menganalisis aura - keadaan yang mendahului serangan. Ia mungkin sensasi, bau, suara, perasaan cemas, kebahagiaan atau melankolis, keadaan deja vu, dan lain-lain. Sekiranya kanak-kanak menerangkan auranya dengan tepat, ia akan membantu memahami bahagian otak mana yang paling banyak mengalami aktiviti.

Diagnostik

- Bagaimana kanak-kanak dengan epilepsi diperiksa?

- Adalah perlu untuk mengenal pasti punca kejang. Untuk ini, semua maklumat dikumpulkan mengenai kehidupan anak, perkembangan penyakit, perjalanan kejang, tempoh kehamilan dan kelahiran ibu, penyakit keturunan dalam keluarga. Pemeriksaan umum dan neurologi keadaan kesihatan dilakukan dan elektroensefalografi adalah wajib.

- Dia tidak membahayakan anak kecil?

- EEG adalah kajian yang benar-benar tidak berbahaya dan tidak menyakitkan. Elektrod kecil dikenakan ke kepala dan dipasang dengan topi keledar getah, yang membantu menguatkan isyarat sel otak beratus-ratus ribu kali. EEG tidak mempengaruhi otak, ia boleh dilakukan sekerap yang diperlukan.

Anak mesti dijelaskan terlebih dahulu apa yang akan dia miliki. Dengan anak-anak kecil di malam hari, berlatih memakai topi keledar, bermain "angkasawan". Sebelum pemeriksaan, anak tidak boleh lapar, dan kepala harus dibasuh bersih. EEG biasanya dilakukan untuk kanak-kanak berumur lebih dari 3 tahun, tetapi pada masa ini, teknik untuk kawalan EEG dinamik telah diperkenalkan pada bayi..

Peranti EEG hampir sama, dan hasil kajian bergantung pada pengalaman dan kelayakan pakar yang menganalisis data yang diperoleh..

Rawatan

- Adakah dibenarkan sekiranya doktor menetapkan ubat antiepileptik kepada anak selepas serangan pertama??

- Ini diperlukan untuk ketidakhadiran, yang dari masa ke masa dapat berkembang menjadi kejang besar, dan jika ada kes sawan dalam keluarga. Sekiranya serangan pertama dan satu-satunya berlaku akibat kegembiraan berlebihan, demam, reaksi terhadap ubat-ubatan, dan lain-lain, anda harus cuba mengelakkan situasi ini pada masa akan datang dan memerhatikan anak itu.

Sekiranya serangan berulang, hentikan mereka secepat mungkin. Untuk ini, terdapat banyak pilihan ubat - sekitar 20, dan pilihannya bergantung pada sifat serangan. Pada mulanya, sebagai peraturan, hanya satu ubat yang diresepkan (carbamazepine, valproate, phenytoin, ethosuximide). Dos dinaikkan secara beransur-ansur sehingga kesannya dicapai. Dan hanya jika tidak ada hasil, anda boleh menggabungkan ubat ini atau menetapkan ubat pilihan kedua - benzodiazepin, barbiturat, lamotrigine, vigabatrin, felbamate, dll. Rawatan dijalankan secara berterusan dan biasanya berlangsung sekitar 3 tahun dari serangan terakhir.

- Mungkin, keinginan beberapa ibu bapa untuk merawat anak tanpa ubat dibenarkan, misalnya, dengan menghubungi penyembuh. Apa pendapat anda mengenainya?

- Sekiranya serangan diprovokasi oleh sebarang faktor mental, masuk akal untuk menghubungi ahli psikoterapi. By the way, beberapa orang, melalui meditasi, dapat mempengaruhi aura mereka dan dengan demikian menangguhkan permulaan serangan untuk beberapa waktu..

Herba - chamomile, wormwood, elecampane, ivan tea dan lain-lain yang digunakan dalam rawatan epilepsi - tidak berbahaya, tetapi juga tidak berguna.

Ramai penyembuh tertarik dengan kemampuan untuk mencari hubungan yang boleh dipercayai dengan pesakit - ubat kita belum dapat membanggakannya. Tetapi jika penyembuh menjadikannya syarat untuk menolak ubat-ubatan, anda boleh memulakan penyakit ini dan membawa kes itu, misalnya, ke status epileptikus - apabila kejang menyusul satu demi satu tanpa gangguan. Di sini anda tidak dapat melakukan tanpa resusitasi.

Semua ini dibenarkan hanya dalam kes yang dinyatakan dengan ketat dan harus digabungkan dengan penerusan ubat. Dari kaedah bebas ubat, kita dapat menyebut kaedah "biofeedback". Ini berdasarkan idea bahawa seseorang dengan bantuan alat khas dapat belajar mengawal aktiviti elektrik otak dan menekan serangan. Kaedahnya masih dalam peringkat eksperimen, tetapi sudah memberikan hasil yang baik.

Rawatan epilepsi dengan bantuan diet ketogenik telah meluas di luar negara, terutama pada kanak-kanak di bawah umur 10 tahun. Agaknya, ini disebabkan oleh peningkatan kandungan badan keton yang disebut di dalam badan - produk pengoksidaan asid lemak yang tidak lengkap. Untuk ini, pengambilan karbohidrat dan protein diminimumkan, mengimbangi mereka dengan lemak. Diet dikembangkan oleh pakar diet, mesti dipatuhi dengan ketat. Sekiranya tidak ada hasil dalam tiga bulan pertama, maka dalam kes ini tidak berkesan.

Panik menyatakan, ketakutan terhadap epilepsi

hai doktor. Saya banyak membaca mengenai serangan panik. Saya menghidap epilepsi, saya sendiri takut berjalan di jalanan. 4 tahun yang lalu, meningioma ventrikel lateral kiri dikeluarkan, setahun kemudian serangan sawan berlaku, dan mereka mula memilih ubat. Selama 3 tahun, mereka dihentikan dengan trileptal 600 mg dan dengan "escalopram" 10 mg. Dan ini adalah skema terbaik untuk saya. Tetapi doktor mengatakan bahawa saya harus minum selama enam bulan dan saya mula mengurangkan dosnya. Pada bulan April, saya tidak dapat berjumpa doktor, saya pergi ke doktor lain, hanya tinggal di "trileptal". Saya diberi ubat "adepres" 200 mg dan "atarax" 5 mg. Kesihatan saya mulai merosot, pada masa itu saya pergi ke ibu saya, mengambil ekstrak dan meminta saya menulis resep ubat ini. Tetapi, ada pening yang kuat, saya tidak dapat berjalan tanpa ditemani. Dan saya tidak pergi jauh dari rumah. Kebetulan tidak selesa untuk menunggang gazelle (banyak orang dengan kepala tertunduk). Dan ketika dia keluar dari transportasi, itu menjadi gelap di matanya dan hampir tidak sempat berlari ke kafe, aura muncul dan dia kehilangan kesadaran. Cuma tidak ada apa-apa selama 3 tahun. Beberapa hari kemudian saya pergi ke doktor, dia menghantar saya untuk MRI saluran leher dan kepala, walaupun 3 bulan yang lalu, kedua-dua MRI otak dan ensefalogram normal. Mereka tidak menemui apa-apa. Kecuali untuk hernia, tetapi tidak begitu ketara. Saya tidak diberitahu kepada soalan utama mengenai "boleh" adperes "dan" atarax "mempengaruhi serangan. Saya meminta anda, bantu saya, saya mempunyai preskripsi untuk" escetaloprm ", bolehkah saya mula minum pil ini lagi? Dan banyak lagi. pening pada waktu pagi dan kaki saya "cottony". Mungkin saya boleh menjadi lebih mudah jika saya kembali ke "escalopram"? Saya masih mempunyai resipi untuk "tritico", tetapi saya tidak meminumnya. Bosan dengan percubaan. adakah 3-4 bulan yang lalu jika dibiarkan? dan banyak lagi Bagaimana cara menyokong badan ketika bergerak? keadaan tertekan..

Pada perkhidmatan AskDoctor, terdapat perundingan pakar neurologi dalam talian mengenai sebarang masalah yang membimbangkan anda. Pakar perubatan memberikan konsultasi sepanjang masa dan percuma. Kemukakan soalan anda dan dapatkan jawapan dengan segera!

Gangguan mental dalam epilepsi, jenis psikosis epilepsi

Setiap orang keseratus di Bumi, menurut statistik, menderita serangannya.

Penyakit ini boleh membawa akibat yang buruk, sehingga tidak boleh dibiarkan tanpa rawatan..

Ini akan mengelakkan komplikasi, yang dalam beberapa kes menyebabkan kematian..

Jenis gangguan

Setiap tahun semakin banyak orang mula menderita epilepsi, menurut statistik, di antaranya sekitar 30% adalah epilepsi dengan gangguan mental dan gangguan keperibadian. Fakta ini sering mengurangkan kualiti hidup pesakit, sosialisasi dalam masyarakat, kerana tidak semua orang bersedia untuk bekerja, selalu menghubungi orang yang mengalami masalah mental. Sebenarnya, penyimpangan serius akibat epilepsi, misalnya demensia atau serangan panik, berlaku pada sebilangan kecil pesakit, yang kebanyakannya mengalami perubahan keperibadian dan watak biasa yang dapat dikendalikan oleh epilepsi..

Semua perubahan mental seseorang terhadap latar belakang epilepsi disebut "epilepsi psikosis". Ini adalah keadaan khas yang berlaku dengan latar belakang pelanggaran kualiti peribadi seseorang, keparahannya bergantung pada penyebab timbulnya epilepsi, tempoh dan simptomnya.

Gangguan dalam psikosis epilepsi boleh dibahagikan kepada jenis berikut:

  • Dysphoria. Rasa rindu, kesedihan yang tidak masuk akal, kadang-kadang bercampur dengan keagresifan dan kemarahan. Dalam epilepsi, ia boleh berlaku setiap hari dan sebulan sekali. Apabila mereka merasa disforik, orang sering merasa tertarik dengan alkohol..
  • Berjalan Tidur. Keadaan pesakit semasa tidur, di mana dia berjalan, bergerak, ada yang menjauh dari rumah untuk jarak yang cukup jauh. Ramai yang kembali tidur, tetapi ada juga yang tertidur di jalan. Setelah bangun tidur, seseorang tidak dapat mengingati serangan tidur sambil berjalan.
  • Gangguan kesedaran senja. Keadaan di mana dunia sekitarnya kelihatan tidak nyata, seseorang kehilangan rasa ruang dan masa. Ramai yang mula merasa marah, agresif, sementara pesakit tidak dapat mengawal dan tidak bertanggungjawab terhadap tindakannya. Terhadap latar belakang serangan kuat gangguan ini, khayalan dan halusinasi mungkin berlaku..
  • Kecelaruan epilepsi. Keadaan psikosis akut, halusinasi dan idea khayalan yang bersifat eksklusif negatif diperhatikan. Pesakit mengalami ketakutan dan ketakutan, mereka boleh bergerak, menjerit, bergegas kepada orang lain secara rawak, meminta pertolongan. Serangan delirium setelah berakhirnya terhapus sepenuhnya atau sebahagian dari ingatan pesakit.
  • Oneiroid epilepsi. Pesakit melihat gambar dan halusinasi yang hebat, berada dalam keadaan bingung dan tertekan. Serangan itu tidak berakhir dengan amnesia.
  • Perubahan keperibadian dan perwatakan. Epilepsi, yang disertai dengan kejang yang kerap, kadang-kadang membentuk "watak epilepsi" seseorang. Perubahan berlaku secara beransur-ansur, pada mulanya lingkaran minat dan komunikasi pesakit menyempit, maka sebahagian besar hidupnya tertumpu pada pesakit itu sendiri, menjadikannya egois, pemilih. Laju pemikiran melambat, menjadi sukar bagi seorang epilepsi untuk beralih dari satu topik ke topik yang lain, banyak masa dihabiskan untuk menerangkan perincian yang tidak perlu dan kecil.

Semua jenis ini tidak berlaku pada masa yang sama, beberapa manifestasi psikosis sangat jarang berlaku. Keterukan kejang seperti itu bergantung pada berapa lama epilepsi bermula, jenis kejang apa yang menjadi ciri khasnya, apa yang menyebabkan penyakit ini. Perubahan keperibadian dan watak tidak berlaku dengan bermulanya penyakit ini, agar mereka dapat menjelma, epilepsi mesti mengalami sawan epilepsi sekurang-kurangnya 10 tahun.

Keperibadian epilepsi berubah

Menurut statistik, perubahan keperibadian dalam epilepsi menunjukkan dirinya bukan hanya pada kebimbangan yang berlebihan dengan emosi cepat marah, tetapi juga dalam minda yang cukup hidup dengan harga diri yang tinggi..

Doktor juga mengatakan bahawa epilepsi terbangun itu sendiri dicirikan oleh beberapa gejala berikut:

  • komunikasi terhad;
  • kedegilan dan kekurangan matlamat;
  • Sikap cuai, perubahan sikap terhadap diri sendiri dan apa yang berlaku (sikap tidak peduli), kekurangan diri sepenuhnya atau sebahagian;
  • kadang-kadang ada kecenderungan untuk menggunakan dadah, alkohol. Dari sini, perubahan keperibadian berlaku dengan manifestasi disfungsi..

Gangguan keperibadian epilepsi pada epilepsi tidur dicirikan oleh:

  • manifestasi egoisme dan egosentrisme;
  • narsisme;
  • proses pemikiran yang kompleks dan pedantri yang tidak sihat.

Demensia epilepsi

Tanda-tanda demensia epilepsi yang paling khas pada pesakit dengan epilepsi keperibadian adalah penghambatan kesedaran, gangguan ingatan, pertimbangan sempit (oleh itu berlaku egosentrisme), pemisahan dari masyarakat, keengganan untuk berkomunikasi, kehilangan kemahiran beralih..

Perlu diperhatikan, tetapi hanya dalam beberapa tahun kebelakangan ini, demensia epilepsi diperhatikan pada 69% pesakit yang didiagnosis dengan epilepsi, yang paling sering disertai dengan gangguan mental semasa tempoh interkstrikasi kejang.

Demensia epilepsi

Salah satu gangguan yang paling serius dalam epilepsi adalah demensia epilepsi. Penyebabnya adalah perubahan korteks serebrum yang berlaku kerana sawan yang kerap. Kadang-kadang kecerdasan berkurang kerana kecederaan otak traumatik yang dapat diterima pesakit semasa serangan, misalnya, jatuh dan memukul lantai dengan kepalanya. Para saintis menyatakan bahawa otak kanak-kanak lebih mudah mengalami perubahan yang menimbulkan demensia.

Demensia epilepsi secara langsung berkaitan dengan keperibadian dan gangguan watak. Kelambatan dan kelancaran tindakan menyebabkan perlambatan dalam memperoleh pengalaman baru, fungsi gabungan seseorang melemahkan, ingatan merosot, dan kemampuan intelektual jatuh. Seiring berjalannya waktu, demensia memprovokasi pembentukan kejujuran, pandangannya menyempit, banyak yang tidak dapat membezakan antara perkara kecil dan perbuatan yang berharga, lelucon dari kata-kata yang serius. Ucapan menjadi sebentar-sebentar, banyak orang mempunyai banyak kata-kata kecil dalam kehidupan seharian, misalnya, "tempat tidur", "air", "bantal".

Lama kelamaan, banyak pesakit memberi tumpuan secara khusus pada kesihatan dan gejala mereka, hanya dapat membincangkan topik yang berkaitan dengan penyakit ini. Kerana itu, demensia epilepsi sering disebut sebagai konsentris.

Kadang-kadang demensia berkembang dengan latar belakang kejang senja, penggunaan beberapa ubat kuat. Setelah gejala dan kesan sampingan ini dihilangkan, demensia dihilangkan..

Akibat buruk dari epilepsi

Kehidupan satu peratus orang Rusia seperti bermain rolet Rusia. Ini adalah berapa banyak orang di negara kita yang menderita epilepsi. Pada bila-bila masa, mereka mungkin mempunyai "litar pintas" di otak. Akibatnya sangat mengerikan: jatuh ke bawah, kejang, berbuih di mulut, kealpaan. Pada masa lalu, pesakit dianggap dikuasai oleh syaitan, kini para doktor mengakui bahawa penyakit ini sering menyerang orang yang berbakat. Tetapi jika penyakit itu tidak terkawal, ia boleh membunuh.

Ilmu pengetahuan mengetahui 48 bentuk epilepsi. Mereka menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Kejatuhan dan sawan hanyalah satu pilihan. Ia berlaku bahawa pesakit tetap duduk diam, tetapi badan gemetar dengan gegaran kecil. Terdapat juga bentuk penyakit yang tidak konvulatif. Pesakit dapat membeku dengan pandangan yang berkaca selama beberapa minit dan menatap satu titik. Ramai di negeri ini mengulangi satu gerakan, kelihatan menakutkan.

- Dia bercakap dengan anda dan tiba-tiba membeku, beberapa saat berlalu, dan dia, seolah-olah tidak ada yang berlaku, terus bercakap. Orang itu tidak ingat bagaimana keadaan ini. Saya ingat bagaimana rakan sekerja saya di wajahnya seperti ini, bangun seminit kemudian dan terus makan, "kata pakar neurologi-kiropraktor Vladimir Karpenko.

Contoh lain diberikan oleh pakar neurologi-epileptologi Anton Yugay.

- Duduk bersama anda, minum teh, tiba-tiba menatap satu titik dan mula menelan sesuatu yang tidak difahami atau memulas dan membuka butang pada bajunya, - kata doktor.

Apa yang berlaku di otak seseorang ketika dia jatuh ke tanah dan bergetar dalam keadaan kejang? Saintis masih tidak faham. Tetapi ia pasti diketahui - terdapat pengaktifan berlebihan bahagian otak yang dalam. Oleh kerana itu, tekanan yang berlebihan timbul, yang mengakibatkan serangan epilepsi..

Epilepsi kongenital dan diperolehi. Dalam kes pertama, seseorang sudah dilahirkan dengan perubahan otak tertentu. Mereka membuat diri mereka terasa pada usia dini. Dalam kes kedua, orang itu sendiri "melanggar" tetapan dengan bantuan alkohol, dadah, kecederaan, keracunan. Penyakit ini boleh berlaku sekurang-kurangnya pada usia 30, sekurang-kurangnya pada usia 60 tahun.

Bolehkah seseorang menghidap epilepsi, atau haruskah mereka dilahirkan dengan kecenderungan untuk penyakit ini? Doktor masih berdebat mengenai perkara ini.

- Sekiranya seseorang tidak mempunyai kecenderungan untuk sakit, dia tidak akan menunjukkannya. Ini biasanya berlaku pada peringkat genetik. Epilepsi adalah penyakit keturunan, - kata psikiatri Tatyana Krylatova.

- Epilepsi yang dijangkiti boleh berlaku pada setiap orang. Penyitaan disebabkan oleh mabuk, alkohol, pengambilan dadah dan juga kekurangan udara. Trauma kelahiran, bahkan yang ringan, juga dapat memulai mekanisme, - kata Vladimir Karpenko.

Epilepsi yang tidak dirancang adalah perkara biasa pada penagih dadah dan alkoholik yang mengalami gejala penarikan diri. Orang itu kehilangan kebiasaan tinggi, dan dia mula mengalami sawan.

- Kejang kejang berlaku dengan latar belakang gejala penarikan, kira-kira 10% pesakit menderita patologi ini. Sekiranya dia mengalami sawan sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh penarikan, maka pesta dan pantang berikutnya akan menyebabkan kejang, - kata psikiatri-ahli narkologi Leonardo Guevara.


Global Look Press / dpa / Bernd Wüstneck

Pengarah Penyelidikan Otak Jens Pahnke melihat melalui mikroskopnya di Makmal Penyakit Neurodegeneratif Universiti Rostock, Jerman

Pakar itu juga Fr. Seseorang mula minum untuk menghilangkan tekanan dan ketakutan bahawa pesakit dengan penyakit ini selalu mengalami.

Nasib tidak pernah datang sendiri. Epilepsi sering berlaku pada orang sejurus selepas strok. Selepas pendarahan serebrum, proses tidak dapat dipulihkan berlaku, dan penyakit berbahaya berlaku.

- Sekiranya seseorang mengalami strok, terdapat kerosakan struktur di otak, maka serangan dapat terjadi. Ini disebut epilepsi simtomatik, kata Anton Yugay.

Serangan epilepsi bukan sahaja menyenangkan secara estetik, tetapi juga sangat berbahaya bagi tubuh. Sekiranya anda tidak memberikan bantuan tepat pada waktunya, ini boleh mengakibatkan akibat yang serius dan bahkan kematian..

- Keadaannya cukup berbahaya, epileptikus status mungkin berlaku (serangkaian kejang yang berlangsung lebih dari 30 minit. - Ed.). Sekiranya seseorang tidak mendapat rawatan perubatan yang berkelayakan, ia boleh membawa maut, kata Leonardo Guevara.

Pesakit tidak perlu menahan lidahnya semasa serangan - ini adalah khayalan berbahaya bagi banyak orang. Pertama sekali, perlu membersihkan mulut pesakit dari semua benda asing, seperti rahang palsu atau permen karamel.

- Pesakit harus diletakkan di sisinya, digulung dari kain dan dimasukkan ke dalam mulutnya supaya dia tidak menggigit lidahnya. Banyak yang cuba memegang lidah mereka dengan sudu, tetapi dengan cara ini anda boleh mematahkan gigi seseorang secara tidak sengaja, '' kata Tatyana Krylatova.

Apabila seseorang sedar, dia perlu diberi antikonvulsan. Mereka harus diresepkan kepada doktor oleh doktor. Yang paling popular di antaranya ialah sibazone, phenytoin, hexenal atau sodium thiopental..

Epilepsi selalu dianggap sebagai penyakit orang berbakat dan luar biasa. Mereka mengatakan kejang beriringan dengan genius. Teori ini masuk akal, doktor bersetuju.

- Kawasan di otak yang memprovokasi kejang "bertanggungjawab" untuk kualiti seperti kehendak, ketekunan, daya tumpuan tinggi di tempat kerja, - kata Tatyana Krylatova.

Orang yang menghidap epilepsi sering mempunyai kecerdasan yang tinggi dan mencapai banyak kejayaan dalam hidup. Pada masa yang sama, orang seperti itu tidak menyenangkan dalam komunikasi. Penyakit mengaktifkan sifat watak negatif.

- Mereka memiliki apa yang disebut "kelikatan" pemikiran: obsesi berlebihan, ketegasan, ketepatan masa yang berlebihan. Tidak mungkin untuk meyakinkan orang seperti itu tentang sesuatu yang tidak sesuai dengan pandangan dunianya, - kata Vladimir Karpenko.

Banyak selebriti menderita epilepsi atau "epilepsi" seperti yang disebut hingga abad ke-20. Flaubert dan Dostoevsky, Alexander the Great, Aristotle, Socrates, Ivan the Terrible, Peter the First, Charles Dickens, Lewis Carroll, Edgar Poe, Agatha Christie - ini bukan senarai lengkap pesakit terkenal.

- Epilepsi boleh menjadi hukuman atas dosa orang tua. Contohnya, ibu saya merosakkan atau mencintai mantra, apa-apa penyelewengan kehidupan orang lain. Dan anaknya membayarnya. Dia menjadi epilepsi. Pilihan lain adalah bahawa epilepsi disebabkan oleh sebab psikosomatik. Ini adalah ketakutan kuat yang ada dalam diri seseorang. Seseorang boleh takut dengan apa sahaja - misalnya, seumur hidupnya.

Yang paling menarik adalah di saluran Yandex.Zen kami

Serangan panik dan epilepsi

Selalunya, epilepsi mempunyai dua jenis sawan: serangan panik dan sawan epilepsi. Yang pertama lebih kerap mendahului yang terakhir. Sebelum kejang bermula, pesakit mengalami perasaan cemas dan takut, mula panik, sementara ramai yang tidak menyedari bermulanya serangan epilepsi. Serangan panik akhirnya menimbulkan gangguan keperibadian dan watak, pesakit menjadi cemas, takut, tidak mempunyai hubungan baik dengan orang.

Serangan adalah ciri epilepsi lobus temporal, tetapi ada situasi ketika serangan panik, ciri epilepsi, tidak menunjukkan kehadirannya sama sekali. Untuk pengesanan penyakit yang tepat, perlu membuat elektroensefalogram. Hanya perubahan pada korteks serebrum yang dapat membicarakan serangan sebagai gejala epilepsi.

Kadang-kadang serangan panik dalam epilepsi adalah akibat daripada gejala. Mereka timbul dengan latar belakang rawatan yang salah, sebagai kesan sampingan dari sebarang ubat. Rancangan rawatan perlu diubah untuk menghilangkan serangan ini..

Serangan panik pada epilepsi sering menyebabkan gangguan keperibadian depresif, oleh itu, semasa menetapkan ubat antiepileptik, doktor harus mengambil kira gambaran penuh keadaan mental pesakit untuk memilih ubat dengan kemungkinan kesan sampingan yang lebih sedikit.

Punca dan gejala sawan

Epilepsi dicirikan oleh berlakunya kejang jangka pendek, disertai dengan kekejangan otot dan kehilangan kesedaran. Ia boleh turun-temurun dan diperoleh.

Kejang kejang yang meluas bermula dengan tiba-tiba, kadang-kadang serangan yang menyerang berlaku beberapa hari sebelum perkembangannya:

  • sakit kepala;
  • insomnia;
  • kerengsaan berlebihan;
  • kurang selera makan.
  • Penyebab utama permulaan penyakit ini adalah pembentukan fokus di otak yang menghasilkan pembuangan paroxysmal dalam struktur sel saraf.

    Di samping itu, perkembangan patologi dapat difasilitasi oleh:

    • gegaran otak yang teruk;
    • jangkitan saraf;
    • jangkitan intrauterin;
    • trauma kelahiran;
    • kecacatan otak;
    • penyakit kromosom;
    • onkologi;
    • gangguan metabolik.

    Epilepsi dan sklerosis berganda

    Kombinasi yang agak kerap pada orang dewasa berusia lebih dari 35 tahun adalah epilepsi dan sklerosis berganda. Kejang adalah gejala biasa dari penyakit ini, yang sering menjadikannya sukar untuk mengenali jenis kejang yang dialami pesakit. Para saintis dari Inggeris telah menemui kaitan bahawa sklerosis berganda pada epilepsi menimbulkan kejang epilepsi yang lebih kerap dan teruk. Sebilangan doktor percaya bahawa penyebab kejang ini adalah ubat yang merawat pelbagai sklerosis. Sekiranya pesakit mempunyai kedua-dua penyakit ini, maka dia memerlukan diagnosis yang lebih terperinci dan menyeluruh, dan rancangan rawatan harus dibuat dengan mempertimbangkan semua komplikasi dan gejala..

    Perlindungan tambahan

    Sekumpulan sekatan lain dikaitkan bukan dengan fakta kejang epilepsi itu sendiri, tetapi dengan gangguan lain pada pesakit, yang digabungkan dengan kejang epilepsi, tetapi disebabkan oleh (seperti kejang itu sendiri) oleh beberapa sebab (penyakit keturunan, kerosakan otak, dll.).

    Sekiranya pesakit mengalami keterbelakangan mental atau gangguan mental yang teruk, maka ini menyebabkan sekatan dalam pekerjaan dan bidang kehidupan yang lain.

    Sebaliknya, banyak pesakit tidak mengalami gangguan intelektual dan mental, kecerdasannya tinggi, dan mereka mempunyai kebolehan yang ketara dalam pelbagai bidang. Dalam kes ini, mereka dapat memilih pekerjaan yang sesuai dengan keinginan dan kemampuan mereka, dengan hanya mempertimbangkan batasan yang berkaitan dengan kemungkinan serangan yang teruk..

    Rawatan

    Keperibadian dan gangguan mental dalam epilepsi memerlukan diagnosis dan rawatan yang teliti. Kadang-kadang untuk pemulihan perlu melibatkan beberapa pakar (pakar neurologi, psikoterapis, psikiatri), kerana mana-mana ubat untuk rawatan epilepsi dapat memperburuk keparahan psikosis, dan sebaliknya. Untuk rawatan ubat gangguan keperibadian, antipsikotik, antidepresan digunakan, sementara terapi selalu dilakukan di bawah pengawasan ketat doktor, electroencephalogram sering diperlukan untuk mengendalikan aktiviti otak dalam rawatan psikosis. Bergantung pada tahap keparahan gejala mental, rawatan pesakit dalam di bawah pengawasan ketat doktor mungkin diperlukan. Sebilangan besar gangguan dalam epilepsi bertindak balas dengan baik terhadap terapi, bahkan kadang-kadang gangguan keperibadian seperti demensia dapat dipulihkan dengan bantuan ubat khas.

    Psikosis epilepsi bukan ayat. Pengenalpastian tepat pada masanya perubahan keperibadian dalam epilepsi dapat memberikan rawatan yang berkesan, melegakan gangguan mental akan cepat, pesakit akan dapat kembali ke masyarakat, meneruskan aktiviti biasa, tanpa memutuskan hubungan dengan orang di sekitarnya.

    Gangguan mental yang saling berkaitan

    Mereka adalah manifestasi gangguan mental yang paling biasa pada pesakit dengan epilepsi. Keadaan khas untuk gangguan dysphoric interkonvulsif adalah jangka masa patologi yang panjang. Dalam istilah yang lebih sederhana, dysphoria dapat dijelaskan sebagai kehilangan kemampuan untuk menerima kesenangan atau kesenangan. Sekiranya kita membincangkan simptomologi penyimpangan ini, yang mencegah serangan epilepsi yang akan datang, maka seseorang dapat melihat persamaan dengan gangguan keperibadian depresi. Pesakit epilepsi dapat menyatakan:

    • kerengsaan episodik;
    • kegelisahan yang tidak masuk akal;
    • sakit kepala yang teruk;
    • gangguan tidur;
    • tanda-tanda kemurungan khas.

    Tempoh penyimpangan disforik seperti ini boleh berlangsung dari 2-3 jam hingga 3-4 bulan, secara berkala berubah menjadi keadaan euforia.

    Disforia pascital

    Ia berlaku selepas persetubuhan. Seiring dengan kelonggaran, gelombang kesedihan, melankolis dan kerengsaan melanda seseorang. Pada lelaki, keadaan ini disebabkan oleh masalah fisiologi (contohnya, gangguan hormon). Pada wanita, dysphoria postcoital paling sering terletak di bidang psikologi: kekecewaan pada pasangan, ketidakpuasan dengan kehidupan keluarga, keraguan diri.

    Disforia pramenstruasi

    Keadaan ini berkembang pada wanita yang mengalami sindrom pramenstruasi. Keadaan ini dicirikan oleh suasana hati yang rendah, kemurungan, insomnia, perasaan tidak selesa fizikal dan mental, air mata, sakit di badan.

    Selalunya seorang wanita merasa letih, murung, dan sukar menumpukan perhatian. Gangguan ini bermula lima hari sebelum bermulanya haid dan secara beransur-ansur hilang dengan bermulanya haid. Gejala ini bersifat kitaran..

    Disforia pramenstruasi didiagnosis jika gejala mempengaruhi keadaan wanita dan mengganggu kualiti hidupnya..

    Psikosis epilepsi


    Gangguan mental seseorang dengan epilepsi boleh menjadi akut dan kronik. Akut dengan kesuraman dan tanpa kesadaran. Terdapat psikosis senja akut berikut dengan unsur kesadaran:

    1. Keadaan senja yang berpanjangan. Mereka berkembang terutamanya selepas sawan yang meluas. Senja berlangsung hingga beberapa hari dan disertai dengan kecelaruan, pencerobohan, halusinasi, kegembiraan motor, ketegangan emosi;
    2. Oneiroid epilepsi. Permulaannya biasanya berlaku secara tiba-tiba. Ini membezakannya dengan skizofrenia. Dengan perkembangan satu tiroid epilepsi, kegembiraan dan ekstasi timbul, serta sering kemarahan, ketakutan dan ketakutan. Kesedaran berubah. Pesakit berada dalam dunia ilusi yang luar biasa, yang dilengkapi dengan halusinasi visual dan pendengaran. Pesakit berasa seperti watak dari kartun, legenda, dongeng.

    Daripada psikosis akut tanpa kesedaran yang kabur, perlu diserlahkan:

    1. Paranoid akut. Dengan paranoia, pesakit itu khayalan dan melihat persekitaran dalam bentuk gambar ilusi, iaitu gambar yang sebenarnya tidak ada. Semua ini disertai dengan halusinasi. Pada masa yang sama, pesakit gelisah dan agresif, kerana semua halusinasi mengancam..
    2. Psikosis afektif akut. Pesakit seperti itu mempunyai perasaan depresi, sedih dan marah terhadap orang lain. Mereka menyalahkan diri mereka sendiri atas semua dosa yang mematikan.

    Punca masalah

    Dysphoria boleh disebabkan oleh rasa tidak puas hati terhadap diri sendiri, kehidupan, konflik intra-keluarga, pandangan antisosial terhadap kehidupan, kompleks anak-anak.

    Diyakini bahawa rasa tidak puas hati terhadap kehidupan dapat menampakkan diri pada setiap orang, namun, garis batas antara norma dan pelanggaran keadaan psiko-emosi sangat tipis.

    Sebagai peraturan, dysphoria berkembang secara tiba-tiba atau semasa pengaruh faktor negatif.

    Penyebab gangguan tersebut termasuk:

    • kecenderungan genetik;
    • sakit mental;
    • ketagihan;
    • sindrom pramenstruasi;
    • perubahan hormon;
    • neurosis cemas;
    • gangguan pasca trauma;
    • gangguan keperibadian sempadan;
    • sakit kronik;
    • perubahan kromosom pada janin;
    • insomnia;
    • hipertiroidisme;
    • disfungsi seksual;
    • epilepsi;
    • reumatik;
    • Penyakit Cushing.


    Hyperthyroidism boleh menjadi penyebab dysphoria

    Jenis gangguan ini sering terjadi sebagai sebahagian daripada sindrom depresi atau akibat reaksi terhadap tekanan..

    Tanda-tanda dysphoria

    Suasana tertekan, tertekan disertai dengan:

    • kemarahan;
    • kerengsaan;
    • kerinduan;
    • kebencian;
    • rasa tidak puas hati terhadap diri sendiri, orang lain;
    • kesungguhan;
    • pencerobohan;
    • kegelisahan;
    • ketakutan;
    • sindiran;
    • ironi;
    • hilang selera makan;
    • gangguan tidur;
    • penurunan tumpuan perhatian;
    • kekecewaan dalam hidup;
    • bercakap atau enggan.

    Keterukan gejala bergantung pada tahap gangguan. Setiap orang mengalami dysphoria ringan pada waktu tekanan..

    Pada tahap lanjutan, keperibadian itu menyerah pada kemarahan. Ada perasaan putus asa, putus asa. Pergerakannya rewel atau, sebaliknya, dihambat. Keadaan berubah, idea gila muncul. Keadaan ini memerlukan campur tangan ahli psikoterapi..

    Dysphoria adalah pendahulu kepada kemurungan dan bunuh diri. Lihat doktor anda jika dysphoria anda sistemik.

    Gejala

    Dysphoria dicirikan oleh perubahan mendadak dalam latar belakang emosi seseorang ke arah yang negatif. Serangan mood buruk, melankolis, kemurungan boleh berlaku tanpa sebab yang jelas dan berlangsung selama beberapa jam, kurang dari sehari.

    Bentuk ringan dari gangguan ini sering disalah anggap sebagai ciri khas watak seseorang - kemunculan rasa kesal, kebencian, air mata, pilih-pilih, atau sarkasme kaustik. Secara umum, orang seperti itu tidak menyukai masyarakat dan wakilnya, kecenderungan untuk bertentangan. Ini paling sering dilihat pada orang dengan psikopati epileptoid..

    Walau bagaimanapun, gejala dysphoria boleh mempunyai perbezaan yang ketara - pada sesetengah orang pergolakan psikomotor diperhatikan, sementara pada yang lain, perencatan tajam terbentuk. Orang dengan disforia, secara umum, tidak dapat, selama serangan, fokus pada kejadian di sekitarnya, menjawab pertanyaan yang diajukan kepada mereka.

    Sekiranya gangguan dysphoric dari bentuk ringan berubah menjadi jalan yang lebih berlarutan - selama beberapa hari, minggu, seseorang sudah mengalami gangguan somatik, dan juga autonomi:

    • hilang selera makan;
    • perubahan kualiti tidur;
    • turun naik tajam dalam parameter tekanan;
    • kekeringan tisu mukosa dan integumen;
    • takikardia.

    Dalam kes yang teruk, dysphoria akan dicirikan oleh kemarahan, melankolis, apatis, putus asa yang paling ketara. Dalam kes ini, pesakit akan mengalami ledakan kemarahan, kadang-kadang dengan teriakan semi-khayalan, yang tidak akan dikenang oleh orang itu kemudian. Pada puncak emosi negatif, rasa tidak puas hati terhadap diri sendiri dan orang lain semakin meningkat. Untuk menghentikannya, sebilangan orang menggunakan minuman beralkohol, ubat-ubatan, atau cuba mati..

    Beberapa statistik

    Kejadian epilepsi berbeza dari 1 hingga 2%, tanpa mengira kewarganegaraan dan etnik. Di Rusia, kejadiannya berkisar antara 1.5 hingga 3 juta orang. Walaupun demikian, keadaan kejang individu yang bukan epilepsi berlaku beberapa kali lebih kerap. Hampir 5% penduduk mengalami sekurang-kurangnya 1 penyitaan dalam hidup mereka. Serangan seperti ini biasanya timbul dari pengaruh beberapa faktor yang memprovokasi. Dari 5% orang ini, seperlima pada masa akan datang pasti akan mendapat epilepsi. Hampir semua orang dengan epilepsi mengalami sawan pertama dalam 20 tahun pertama kehidupan. Di Eropah, kejadiannya adalah 6 juta, 2 juta daripadanya adalah kanak-kanak. Pada masa ini terdapat kira-kira 50 juta orang di planet ini dengan penyakit yang mengerikan ini..

    Dysphoria atau kemurungan?

    Dari sisi mata yang tidak berpengalaman, dysphoria dapat dianggap sebagai kemurungan, tetapi keadaan patologi ini sama sekali berbeza dan mempunyai watak manifestasi yang berbeza.

    Penyakit yang dimaksudkan disifatkan oleh pencerobohan, serangan tiba-tiba, tidak sabar dan obsesi. Lebih kerap, permulaan dan pudar gejala adalah akut.

    Depresi mempunyai simptom yang lebih lama dan dirawat dengan emosi positif. Kejang dysphoric akan reda sekiranya pesakit mengetahui bahawa keadaan seseorang lebih teruk daripada keadaannya. Sekiranya pesakit memberi masalah kepada seseorang, ini akan menjadi puncak kesenangan tertinggi..

    Rawatan Dysphoria

    Tahap pertama rawatan adalah pemeriksaan menyeluruh dan diagnosis yang tepat. Dysphoria dapat dikenal pasti menggunakan ujian SHOPS (Comprehensive Mental State Assessment Scale). Terdapat juga beberapa kaedah untuk mendiagnosis identiti jantina, salah satunya adalah soal selidik S. Boehm.

    Pada peringkat kedua, doktor memilih rancangan rawatan individu. Ia mungkin termasuk ubat-ubatan untuk rawatan penyakit yang mendasari (antiepileptik, antipsikotik, barbiturat), melegakan gejala dysphoria (rawatan episod depresi dengan antidepresan, penindasan serangan pencerobohan dengan ubat penenang).

    Psikoterapi kumpulan atau individu membantu mengatasi keadaan psikologi yang sukar.

    Dysphoria adalah perubahan patologi dalam bidang emosi yang dapat memberi isyarat masalah serius. Kekurangan rawatan yang betul boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat diperbaiki. Sekiranya anda melihat simptom dysphoria, jangan tunda lawatan ke doktor..

    Sebab-sebabnya

    Keadaan dysphoric bukanlah gejala utama penyakit tertentu. Kompleks gejala dysphoric dapat menampakkan diri dalam kes berikut:

    • oligofrenia;
    • patologi otak organik;
    • proses atropik, misalnya, demensia pikun;
    • penyakit vaskular seperti strok;
    • epilepsi;
    • psikopati, termasuk teruja.

    Selain penyakit mental, patologi yang dimaksudkan dapat diprovokasi oleh kemurungan, tekanan, perubahan hormon, berbagai ketagihan yang berpanjangan, serta faktor sosial seperti episod keganasan pada masa kanak-kanak atau asuhan dalam keluarga asosial..

    Gangguan Mental Yang Boleh Berlaku Dengan Epilepsi?

    Terdapat empat perkara dalam klasifikasi gangguan mental pada seseorang yang menghidap epilepsi:

    • gangguan mental yang menunjukkan kejang;
    • gangguan mental yang merupakan komponen serangan;
    • gangguan mental selepas berakhirnya serangan;
    • gangguan mental antara serangan.

    Perubahan mental dalam epilepsi juga dibezakan antara paroxysmal dan permanen. Mari kita pertimbangkan gangguan mental paroxysmal. Yang pertama adalah serangan mental, yang merupakan penyerang sawan. Serangan sedemikian berlangsung dari 1-2 saat. sehingga 10 minit.

    Gangguan mood epilepsi


    Daripada jumlah ini, keadaan dysphoric dianggap paling biasa. Pesakit selalu bersedih, marah pada orang lain, selalu takut akan segala sesuatu tanpa sebab. Dari keutamaan gejala di atas, melankolik, kegelisahan, dysphoria meletup berlaku. Jarang sekali terdapat peningkatan mood. Pada masa yang sama, orang yang sakit menunjukkan semangat, kebodohan, badut yang tidak mencukupi.

    Kerengsaan pada wanita

    Kekemasan wanita yang kerap, mudah marah, marah - menurut saintis, fenomena yang ditentukan secara genetik. Sistem saraf wanita mempunyai peningkatan kegembiraan, kegelisahan, kecenderungan kongenital, kecenderungan perubahan mood.

    Oleh itu, seks yang lebih lemah bertindak balas terhadap tekanan dan keletihan fisiologi. Sebagai tambahan kepada faktor genetik, kerengsaan wanita adalah hasil lonjakan dan perubahan hormon (haid, kehamilan, menopaus). Gender dysphoria dirawat dengan terapi hormon, yang boleh mencetuskan gejala yang sama..

    Disforia jantina

    Jenis pelanggaran ini sangat berbeza dengan yang sebelumnya..

    Gender dysphoria (krisis identiti, gangguan identiti jantina) dicirikan oleh penolakan terhadap jantina fisiologi dan gangguan emosi yang berkaitan dengan ini.

    Identiti gender - kesedaran individu mengenai identiti jantina psikologinya. Maksudnya, seseorang memahami apa jantina dia dari segi mental, watak, tabiat. Apabila seseorang individu berkaitan secara fisiologi dengan satu jantina dan secara psikologi dengan yang lain, krisis identiti berlaku. Seseorang boleh mengenal pasti dirinya sebagai lawan jenis atau bercampur, di luar sistem binari lelaki-wanita. Oleh itu, pada tahun 2012, seorang Amerika melalui mahkamah mencapai hak untuk dipanggil sebagai orang ketiga..

    Psikosis epilepsi kronik

    Terdapat beberapa bentuk yang dijelaskan:

    1. Paranoid. Mereka selalu disertai dengan khayalan kerosakan, keracunan, sikap, kandungan agama. Khusus untuk epilepsi adalah sifat gangguan mental atau kegembiraan yang membimbangkan dan ganas.
    2. Halusinatori-paronoid. Pesakit meluahkan pemikiran yang tidak tersusun yang rusak, mereka sensual, tidak berkembang, terdapat banyak perincian khusus dalam kata-kata mereka. Suasana pesakit seperti itu berkurang, suram, mereka mengalami ketakutan, sering ada kesadaran yang mendung.
    3. Parafrenik. Dengan bentuk ini, halusinasi lisan muncul, ekspresi idea khayalan muncul.

    Gejala Kesedaran Senja

    Keadaan patologi bermula secara tiba-tiba tanpa pendahulu, dan keadaan itu sendiri berubah-ubah dan berumur pendek. Tempohnya sekitar beberapa jam. Kesedaran pesakit disita dengan rasa takut, marah, marah, rindu. Pesakit mengalami kecelaruan, tidak dapat memahami di mana dia berada, siapa dia, tahun berapa. Naluri untuk memelihara diri disenyapkan dengan ketara. Dalam keadaan ini, halusinasi, khayalan, pemikiran dan pertimbangan yang tidak konsisten muncul. Selepas berakhirnya serangan, tidur pasca serangan berlaku, selepas itu pesakit tidak mengingati apa-apa.

    Punca Dysphoria Seksual

    Identiti jantina primer mula terbentuk pada seorang anak pada tahun pertama kehidupan. Contohnya ialah tingkah laku gender ibu bapa. Sekiranya keluarga mempunyai ibu yang maskulin atau ayah yang feminin, anak itu mungkin mengalami krisis identiti. Penyebab kedua gangguan identiti jantina adalah keinginan ibu bapa untuk bayi yang berlainan jantina. Seorang ibu yang memimpikan seorang gadis secara tidak sedar (atau cukup sedar) berusaha membesarkan anak lelaki yang feminin; ayah, yang mahukan anak lelaki, membuat gadis itu pergi memancing bersamanya, pergi ke bola sepak, melarang memakai pakaian dan kasut wanita dengan tumit. Ini membawa kepada penyelewengan identiti jantina..

    BAHAN-BAHAN SIMILAR: Tekanan Semasa Kehamilan dan Selepas Bersalin

    Gejala Krisis Jantina

    Krisis identiti dalam bentuk ringan dinyatakan dalam apa yang disebut "ketidakselesaan gender". Contoh yang jelas dari konsep ini ialah kanak-kanak perempuan. Gangguan dysphoric yang teruk membawa seseorang kepada keinginan untuk menukar jantina dengan cepat. Dalam beberapa kes, ia boleh digabungkan dengan skizofrenia atau penyakit mental yang serius..

    Seseorang dengan dysphoria jantina merasakan keraguan diri, kerentanan, putus asa, kekecewaan dalam dirinya dan dalam hidup, keengganan untuk menghubungi mereka yang tidak menerima hakikatnya yang sebenarnya. Tidak boleh dilupakan bahawa orang transgender dan waria menghadapi ejekan dan pencerobohan yang tidak masuk akal setiap hari..

    Krisis identiti boleh bersifat sementara. Selepas rawatan yang betul, keadaan psikologi seseorang kembali normal. Perlu juga diperhatikan bahawa pembedahan penugasan semula jantina tidak selalu memenuhi harapan orang transgender. Ini menunjukkan pelanggaran identiti gender yang serius..