Utama > Tekanan

Gegaran penting atau penyakit Minor

Gegaran penting (atau penyakit Minor) adalah jenis gegaran yang paling biasa. Kejadiannya menunjukkan faktor keturunan. Manifestasi utamanya adalah gegaran postural (percubaan untuk mengekalkan pose), yang paling kerap di tangan. Selalunya digabungkan dengan gegaran kepala dan / atau otot muka, lidah, bibir, pita suara, kaki, batang badan, diafragma. Selalunya, gegaran postural digabungkan dengan gegaran yang disengajakan (contohnya, peningkatan gegaran ketika cuba mengikat telinga).
Selalunya ia berlaku sebagai penyakit monosimtomatik (iaitu, gejala, hanya gegaran), tetapi kebetulan ia berlaku bersama dengan torticollis spastik, blepharospasm (penutupan kelopak mata spasmodik).

Gejala gegaran penting

Untuk gegaran penting, yang paling ciri adalah gegaran tangan kecil atau sederhana (hingga 10 Hz) dengan nada otot normal. Pada hampir semua penderita, gegaran tangan dinyatakan dengan jelas semasa tekanan statik, mengekalkan postur tertentu (gegaran postural). Gegaran rehat (ciri penyakit Parkinson) lebih jarang berlaku.
Gegaran penting dicirikan oleh gegaran yang menyertai setiap pergerakan yang disengajakan (gegaran kinetik), yang berterusan ketika menghampiri sasaran. Kadang-kadang pada pesakit dengan ET, tulisan tangan berubah, huruf menjadi besar, runcing, sudut, dengan kontur bergelombang, sering tidak saling berhubungan.
Gegaran tangan pada kebanyakan pesakit muncul sebelum gegaran di mana-mana penyetempatan lain dan di beberapa pesakit tetap menjadi satu-satunya gejala penyakit dari beberapa bulan hingga beberapa tahun. Pada hampir semua pesakit, gegaran berkembang secara tiba-tiba, pada mulanya hanya muncul dengan kegembiraan. Lebih kerap ia muncul secara serentak di kedua tangan. Kurang kerap, satu tangan mula menggeletar, dan lebih kerap tangan kanan (di tangan kiri, kiri). Gegaran tangan bergabung pada selang waktu dari beberapa bulan hingga beberapa tahun. Gegaran kepala diperhatikan pada separuh penderita. Pada beberapa pesakit, gegaran penting muncul dengan getaran kepala, yang masih terpencil selama beberapa tahun, dan kemudian gegaran tangan atau penyetempatan lain menyertainya. Lebih kerap terdapat gegaran kepala "tidak-tidak" - lebih jarang anda dapat melihat gegaran "ya-ya" - serta varian gegaran kepala (putaran) dan pepenjuru. Pada satu pertiga pesakit, gegaran penting dinyatakan oleh suara yang gemetar. Ketika perkembangan berlangsung, tanda-tanda disfungsi cerebellar sering bergabung: terdapat gegaran yang disengajakan, gangguan berjalan, ketidakstabilan berjalan, kelambatan pergerakan sukarela.
Ramai pesakit dengan gegaran penting memperhatikan kenyataan bahawa gegaran lebih ketara pada waktu pagi. Alkohol menekan gegaran selama 2-4 jam, tetapi gegaran meningkat pada keesokan harinya. Perhatikan bahawa banyak pesakit dicirikan oleh kecerdasan dan prestasi profesional yang tinggi..

Punca Gegaran Penting

Tanpa menjelaskan secara terperinci, fisiologi kejadian gegaran patologi dapat dijelaskan seperti berikut: dengan kerosakan pada sistem saraf pusat, apa yang disebut "penggetar pusat gegaran" memainkan peranan utama - ini adalah kumpulan sel saraf yang terbentuk di otak dan mampu menghasilkan isyarat bebas yang membawa kepada gegaran. Kumpulan sel saraf ini berkembang di sel zaitun dan thalamus bawah..
Terdapat juga mekanisme lain yang berkaitan dengan perkembangan gegaran yang disengajakan (pergerakan sengaja). Kejadiannya dikaitkan dengan pelanggaran masa pengaktifan dan penghambatan otot yang berlawanan (agonis dan antagonis, misalnya, bisep dan trisep) ketika melakukan pergerakan sukarela. Lazimnya, struktur atas urutan tekanan / relaksasi ini dilakukan oleh otak kecil. Dia juga mengawal pergerakan badan dengan sengaja, menggunakan maklumat mengenai pergerakan yang diperlukan dari korteks serebrum - jabatan yang mengawal semua tingkah laku manusia yang cerdas. Dengan patologi otak kecil, kelewatan sambungan ini meningkat, iaitu otot yang diperlukan tidak mempunyai masa untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang diperlukan dalam program pergerakan. Ini membawa kepada pergerakan yang berlebihan dalam satu arah, kemudian ke arah yang lain. Oleh itu, pergerakan yang bertujuan berakhir dengan jitter..
Perkembangan Essential Tremor disebabkan oleh mekanisme penghambatan genetik yang lemah terhadap pengaturan struktur otak tertentu (extrapyramidal dan cerebellar), yang menyebabkan pelanggaran nisbah antara kadar kelonggaran dan pengecutan serat otot. Masalahnya ialah pertukaran katekolamin (adrenalin, norepinefrin) terganggu di otak pesakit dengan gegaran penting. Dengan pelanggaran ini, aktiviti sistem noradrenergik meningkat, yang menyebabkan peningkatan sintesis adenosin MonoPhosphate siklik (cAMP) dan pengujaan reseptor p-adrenergik. Sekiranya anda mengurangkan tahap reseptor p-adrenergik dengan bantuan ubat yang terkenal seperti propranolol (anaprilin), terdapat penurunan kadar cAMP dan norepinefrin. Pada gilirannya, sistem noradrenergik kembali normal, tidak ada kegembiraan yang berlebihan dan gegaran berkurang dengan ketara (menurun atau hilang sama sekali).

Diagnosis pembezaan pelbagai jenis gegaran dengan gegaran penting

Yang paling penting adalah keupayaan untuk membezakan satu jenis gegaran dari yang lain. Berikut adalah beberapa ciri "tulisan tangan" gegaran ini atau jenis gegaran, yang mesti diberi perhatian semasa membuat diagnosis.

Gegaran penyakit Parkinson dan gegaran penting (ET)

  • nada otot semasa ET tidak berubah, berbeza dengan ketegaran (hipertonisitas, kelebihan tekanan) pada parkinsonisme;
  • postur dan berjalan pada pesakit dengan ET tidak berubah, berbeza dengan penyakit Parkinson;
  • ET biasanya dicirikan oleh gegaran ketegangan dan pergerakan yang menyertai setiap tindakan yang disasarkan dan meningkat ketika sasaran menghampiri. Parkinsonisme dicirikan oleh gegaran rehat, yang tidak biasa untuk ET;
  • Dalam parkinsonisme, pergerakan yang disengajakan, sebaliknya, menekan gegaran;
  • kes keluarga dari penyakit Parkinson sangat jarang berlaku.

Gegaran penting (ET) dan dystonia kilasan (TD)

  • Pada TD, gegaran jarang menjadi satu-satunya gejala. Sebagai peraturan, gangguan nada otot segera diperhatikan, yang membawa kepada perubahan pergerakan;
  • TD dicirikan oleh pembentukan postur patologi tetap, dan gegaran berlangsung lebih jarang, atau tidak berubah.

Gegaran penting dan degenerasi hepatikular (penyakit Wilson-Konovalov, DHF)

  • sifat gegaran semasa ET dan DHF sangat serupa, tetapi pada pesakit dengan DHF, gegaran yang disengaja jauh lebih jelas (ketika menghampiri sasaran), serta peningkatan gegaran ketika memegang berat badan;
  • adalah perlu untuk memperhatikan hasil kajian hati, sistem pembekuan darah, dan juga untuk mempertimbangkan perubahan dalam jiwa dalam bentuk gangguan intelektual yang berlaku terhadap latar belakang euforia, yang sangat ciri pada peringkat awal DHF dan tidak tipikal untuk ET;
  • Kajian metabolisme tembaga adalah yang paling penting dalam diagnosis DHF. Sekiranya pertukaran terganggu (kandungan air kencing tinggi, ceruloplasmin rendah, cincin kornea Kaiser-Fleischer dibebani dengan pigmentasi kekuningan-hijau atau coklat kehijauan di sepanjang pinggir kornea), ini menunjukkan kemungkinan perkembangan HDF, dan bukan ET.

Gegaran dan sklerosis berganda (MS)

  • walaupun gangguan penglihatan ringan yang dikesan pada permulaan MS tidak biasa untuk ET;
  • bentuk keluarga MS - fenomena yang sangat jarang berlaku, tidak seperti gegaran keluarga (penting, keturunan).

Gegaran penting dan gegaran neurotik (gegaran psikogenik, PT)

  • PT mempunyai frekuensi yang lebih tinggi dan amplitud yang lebih rendah berbanding dengan ET, ia tidak stabil, dan sering hilang ketika mengambil ubat penenang, psikoterapi dan latihan autogenous. Dengan ET, langkah tersebut tidak mencukupi;
  • dengan ET setelah minum alkohol (selepas 15-20 minit), gegarannya hilang.

Gegaran penting dan gegaran tirotoksik (TT)

  • TT dicirikan oleh amplitud yang lebih rendah dan frekuensi yang lebih tinggi (untuk ET, sebaliknya);
  • pada tirotoksikosis, faktor penentu adalah diagnosis kelenjar tiroid dengan peningkatan fungsinya, penurunan berat badan, takikardia, insomnia, gangguan jenis simpatho-adrenal (pengujaan sistem saraf dengan peningkatan pelepasan adrenalin), perubahan tahap hormon. Tiada gejala bersamaan yang diperhatikan dengan ET..

Gegaran dan keracunan logam penting (keracunan dengan merkuri, mangan, plumbum)

  • keracunan mangan paling sering menyebabkan perkembangan parkinsonisme, tetapi tidak ET;
  • Dengan keracunan dengan merkuri dan plumbum, bersama dengan gegaran, gejala kerosakan CNS lain berkembang, serta polyneuropathy (kerosakan pada serat saraf yang membentuk pelbagai saraf, termasuk kranial, yang ditunjukkan oleh kelumpuhan simetris dan kepekaan yang merosot). Gejala ini tidak ada pada ET..

Ini adalah maklumat ringkas mengenai diagnosis pembezaan bentuk klinikal gegaran dengan Gegaran penting. Kami harap artikel ini dapat membantu anda dalam diagnosis yang betul..

Gegaran penting - apakah itu, bagaimana mengatasinya dan boleh dicegah

Gegaran penting adalah gangguan dalam fungsi sistem saraf. Penyakit ini tidak membawa bahaya, tetapi mempunyai banyak gejala yang tidak menyenangkan. Seorang pesakit dengan patologi bahkan tidak boleh minum air secara normal, dan juga membaca buku.

Semua ini menyebabkan ketidakselesaan dan merumitkan kehidupan. Dengan penyakit ini, gegaran lidah, kepala, suara dapat diperhatikan. Selalunya, penyakit ini menampakkan diri antara usia 30 dan 40 tahun.

Gegaran penting boleh diwarisi. Sekiranya gejala pertama muncul, maka anda tidak perlu mengabaikannya dan berjumpa doktor. Pakar neurologi akan melakukan pemeriksaan dan memerintahkan ujian untuk mengetahui punca gegaran penting.

Sebab-sebabnya

Selalunya, sebab utama adalah kecenderungan keturunan. Penyakit ini menular dari ibu bapa ke bayi. Hampir 50% kebarangkalian bahawa jika seseorang menderita gegaran penting, maka dia akan mempunyai anak dengan patologi yang sama. Penyakit ini boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi sering didiagnosis pada orang tua. Peredaran darah yang terganggu di otak boleh menyebabkan berlakunya gegaran. Batang otak, inti merah, dan cerebellum mungkin tidak berinteraksi dengan betul, sehingga berlaku kerosakan sistem saraf. Gegaran mungkin bersifat neurotik.

Terdapat juga beberapa sebab lain yang mencetuskan perkembangan penyakit ini. Ini mungkin penyakit Parkinson, yang menyebabkan kematian sel-sel otak. Gangguan kelenjar tiroid. Mungkin kekurangan dan kelebihan hormon. Akibat penyakit saluran empedu dan hati. Strok dan pelbagai neoplasma di otak juga menyebabkan perkembangan penyakit ini..

Mabuk badan dengan ubat membawa kepada patologi. Lebam otak dan trauma dapat memicu bukan sahaja gegaran penting, tetapi penyakit lain juga. Untuk mengelakkan akibat negatif, perlu berjumpa doktor tepat pada masanya. Ahli neuropatologi akan dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang komprehensif.

Gejala

Dengan gegaran yang penting, gejala awalnya mungkin muncul. Selepas beberapa ketika, mereka boleh menjadi lebih kuat. Sebaiknya jangan menjalankan patologi dan berjumpa doktor tepat pada waktunya.

Tanda-tanda patologi berikut diperhatikan:

  • Mana-mana bahagian badan boleh menggoncang sedikit ketika berehat dan dalam keadaan senaman. Perkara ini dapat dilihat apabila seseorang mula menulis teks..
  • Pesakit mungkin terganggu dengan gemetar lidah. Ini mungkin tidak dapat dilihat, tetapi pakar yang berpengalaman akan segera mengungkapnya.
  • Orang itu boleh menggeleng atau menganggukkan kepala tanpa sebab..
  • Nada otot meningkat.
  • Sebaik sahaja pesakit merasa tertekan atau tertekan, gegaran akan menjadi lebih kuat..
  • Seseorang dapat memerhatikan bagaimana suaranya berubah..
  • Ia berlaku bahawa kepala sentiasa dimiringkan ke sisi atau dipusingkan.
  • Pesakit mungkin kelihatan sering mengunyah atau membuka mulut.

Sekiranya gejala di atas muncul, maka, tanpa ragu-ragu, anda perlu berjumpa doktor. Dengan bentuk lanjut, penyakit ini selalu lebih sukar untuk diubati. Untuk ini, anda perlu meminta pertolongan dari institusi perubatan tepat pada waktunya. Sebenarnya, penyakit ini mudah disembuhkan, perkara utama adalah untuk memahami tepat pada masanya bahawa gegaran penting sedang berkembang.

Diagnostik

Pertama sekali, pakar neurologi mengumpulkan maklumat yang diperlukan mengenai penyakit ini. Dia juga mengetahui kapan gejala-gejala itu mulai mengganggu, dan apakah ia boleh turun-temurun. Memeriksa rekod perubatan pesakit dan pelbagai patologi kronik, jika ada. Pakar mesti mendengar semua aduan pesakit dan melakukan pemeriksaan neurologi.

Doktor harus merujuk untuk berunding dengan pelbagai pakar, jika perlu. Ahli neurologi juga menguji nada otot untuk ketahanan. Periksa semua bahagian badan untuk gegaran. Pakar harus mengetahui sama ada pesakit meminum minuman beralkohol.

MRI dan CT juga dilakukan untuk membantu mengenal pasti pelbagai patologi yang berkaitan dengan otak. Prosedur ini sering dilakukan dengan agen kontras, tetapi sebelum itu ujian mesti dilakukan, kerana mungkin ada reaksi alergi terhadap kontras. Penyelidikan juga dilakukan terhadap kanak-kanak kecil dan gadis hamil..

Sinar-X dan elektroensefalografi mungkin ditetapkan. Pakar dalam kes-kes yang jarang dihantar untuk memeriksa kapal di otak. Sebaiknya berjumpa doktor tepat pada masanya, kerana komplikasi mungkin timbul.

Apakah jenis gegaran penting?

Terdapat beberapa jenis penyakit, dan semuanya terserlah dengan cara yang berbeza. Perlu diperhatikan betapa gejalanya muncul. Ini akan membantu mengelakkan komplikasi serius. Jangan mengabaikan simptomnya, semakin cepat rawatan gegaran penting dimulakan, semakin mudah untuk menghilangkannya..

Terdapat beberapa jenis patologi:

  • Gegaran tangan penting berlaku pada banyak pesakit. Dengan jenis ini, pengecutan otot berlaku semasa lenturan dan pemanjangan anggota badan. Ini sering menjadi gejala utama perkembangan penyakit ini. Seseorang mula merasakan gegaran ketika melakukan sebarang tindakan dengan tangannya. Pada peringkat awal, penyakit ini mungkin kelihatan kurang jelas. Gegaran rehat mungkin berlaku pada orang tua selepas usia 60 tahun.
  • Gegaran penting kepala diperhatikan pada hampir separuh pesakit. Ini juga merupakan manifestasi pertama penyakit Minor. Gegaran menjelma sebagai kepala menggigil atau mengangguk.
  • Kira-kira 60% orang mengalami gegaran otot muka. Pesakit mengalami gegaran di bibir ketika bercakap atau tersenyum. Kekejangan otot boleh berlaku ketika tenang. Ini menunjukkan bahawa gejala pertama penyakit ini muncul..
  • Kurang kerap, terdapat gegaran kelopak mata dan lidah. Gejala muncul hampir tidak dapat dilihat, tetapi pesakit merasakannya dengan jelas.
  • Sepertiga pesakit yang menghidap penyakit ini selama lebih dari sepuluh tahun mungkin mengalami gegaran pita suara. Sebilangan pesakit pada usia muda juga mungkin mengalami perubahan yang serupa. Suara berubah dengan banyak dan pertuturan menjadi kabur. Pesakit akhirnya dapat melihat bahawa kegagapan berlaku.
  • Gegaran diafragma sangat jarang berlaku dan muncul secara khusus. Diagnosis tepat hanya boleh dibuat dengan sinar-X. Terdapat gangguan pada sistem pernafasan, dan pertuturan menjadi tidak terbaca.
  • Gegaran kaki berlaku pada satu perempat pesakit. Seseorang mungkin tidak merasakan apa-apa perubahan, sementara pada pandangan pertama tidak ada yang kelihatan. Untuk mengesahkan kehadiran penyakit ini, anda perlu melakukan pemeriksaan.

Sekiranya pesakit telah melihat apa-apa manifestasi, maka anda perlu segera berjumpa pakar neurologi. Hanya dia yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang betul. Tidak disyorkan untuk mengubati diri sendiri, kerana ini dapat memperburuk keadaan pesakit. Walaupun terdapat tanda-tanda kecil, yang terbaik adalah bermain dengan selamat dan meminta bantuan doktor..

Rawatan

Rawatan gegaran penting dilakukan untuk mengurangkan gegaran dan memperlambat perkembangan penyakit. Terapi boleh selama bertahun-tahun dan merangkumi ubat-ubatan, rawatan urut, akupunktur. Pesakit perlu mengelakkan situasi tertekan dan senaman fizikal.

Ubat berikut digunakan untuk merawat gegaran penting:

  • Beta-blockers Propanolol memberikan hasil positif dalam terapi. Ubat ini digunakan untuk waktu yang lama, dan tekanan darah mesti dikawal.
  • Anticonvulsants Clonazepam, Primidone membantu mengatasi gegaran penting.
  • Pyridoxine mengandungi vitamin B6, dan ini memungkinkan untuk menghentikan perkembangan penyakit ini. Sebagai peraturan, ubat ini diberikan secara intramuskular, dan rawatannya sekitar sebulan..
  • Penenang digunakan untuk merawat kegelisahan yang menyebabkan gegaran.
  • Dosis kecil Botulinum Toxin membantu dengan gegaran kepala dan pita suara. Rawatan boleh memakan masa sehingga enam bulan.

Sebelum menggunakan ubat, anda mesti membaca arahannya. Banyak ubat mempunyai sejumlah kesan sampingan dan kontraindikasi. Sekiranya anda mengambil ubat itu sendiri, ini hanya akan memburukkan lagi keadaan pesakit. Pembedahan mungkin ditunjukkan, tetapi ini jarang berlaku. Sekiranya ubat tidak membantu, dan gejalanya menjadi lebih kuat, maka pakar terpaksa melakukan operasi.

Gegaran penting dirawat dengan terapi fizikal. Latihan fisioterapi mengembangkan otot dan kemahiran motor halus. Gimnastik jari dan kerja dengan pelbagai objek kecil dijalankan. Adalah perlu bahawa latihan fizikal dilakukan secara berterusan, hanya hasilnya.

Mandi kontras, akupunktur, urutan, hirudoterapi boleh digunakan. Prosedur ini hanya dapat memperbaiki keadaan pesakit buat sementara waktu, prosedur ini dilakukan secara berkala. Sekiranya penyakit ini berada pada tahap lanjut, ubat yang berbeza harus digunakan..

Ubat untuk bentuk lanjutan:

  • Gabapentin ubat antikonvulsan digunakan jika ubat lain tidak membantu. Ubat ini boleh diterima dengan baik, tetapi kesan sampingan mungkin termasuk ucapan kabur, mual dan keletihan..
  • Topiramate juga mempunyai kesan antikonvulsan dan bermanfaat dalam rawatan penyakit Minor. Orang yang mempunyai batu ginjal harus berhenti minum ubat. Orang tua perlu mengambil ubat dengan berhati-hati, mereka mungkin mulai mengalami gangguan ingatan.
  • Antidepresan Mirtazapine mempunyai sejumlah kesan sampingan. Mulut kering, berat badan berlebihan, loya, keinginan berterusan untuk membuang air kecil mungkin berlaku.
  • Suntikan toksin botulinum mempunyai kesan positif dalam rawatan gegaran penting di kepala, tangan, dan suara. Mungkin terdapat kesan sampingan dalam bentuk kelemahan otot di mana ubat itu disuntik.

etnosains

Ramai orang tidak tahu bagaimana merawat gegaran penting dengan kaedah rakyat. Ubat semula jadi berfungsi dengan baik apabila digabungkan dengan ubat-ubatan. Sage menenangkan orang dengan baik dan meningkatkan tidur. Anda perlu mengambil beberapa sudu tanaman yang dihancurkan dan tuangkan air panas ke atasnya. Tuangkan kaldu ke dalam termos dan biarkan untuk meresap selama lapan jam. Selepas itu, saring produk dan minum satu sudu teh beberapa kali sehari dengan susu..

  • Anda boleh mandi air hangat dari infus yang sama. Anda perlu membeli bijak dari kios farmasi dan mengisi sebungkus dengan air panas. Terikan produk dan tuangkan ke dalam tab mandi, prosedur dijalankan sekurang-kurangnya dua puluh minit. Anda boleh membuat tincture dari motherwort, heather, akar valerian, dan bit kering. Campurkan semua bahan dan tuangkan air panas ke atas isi. Tuangkan ke dalam termos dan biarkan selama sepuluh jam untuk meresap. Ia mesti diambil secara lisan sepanjang hari.
  • Untuk resipi seterusnya, anda memerlukan hawthorn, valerian tincture dan motherwort kering. Anda perlu menggabungkan semua bahan dan tuangkan air panas. Anda perlu mengambil satu sudu makan beberapa kali sehari. Anda perlu tahu bahawa ubat ini mempunyai kesan penenang yang kuat. Anda perlu mengambil chamomile dan pudina, tambah air, bakar dan masak selama kira-kira 20 minit.
  • Anda perlu meninggalkan produk yang dihasilkan selama beberapa jam sehingga ia disuntik dengan baik. Anda perlu minum segelas gelas beberapa kali sehari sebelum makan. Tingtur ini mempunyai kesan penenang dan mengurangkan kegelisahan. Sekiranya anda menggunakan ubat-ubatan rakyat dan ubat-ubatan bersama, maka rawatan akan lebih cepat..

Mengapa gegaran penting tangan berbahaya?

Diagnosis gegaran adalah gegaran berirama lengan, kepala dan batang badan yang disebabkan oleh getaran kumpulan otot tertentu. Yang paling biasa adalah gegaran tangan yang penting. Penyakit ini tidak membahayakan kesihatan, tetapi perkembangannya sering menyebabkan ketidakselesaan dalam kehidupan seharian..

Kandungan
  1. Ciri-ciri:
  2. Sebab-sebabnya
  3. Gejala
  4. Diagnostik
  5. Rawatan
  6. Akibat dan ramalan

Ciri-ciri:

Jenis gegaran penting termasuk dalam jenis penyakit keturunan dan merupakan patologi sistem saraf pusat. Penyakit ini dapat menampakkan diri pada usia berapa pun, tetapi selalunya orang berusia lebih dari 50 tahun rentan terhadapnya. Penyakit ini dikesan sama pada lelaki dan wanita.

Gejala dalam bentuk gemetar anggota badan atas dikaitkan dengan kelewatan penghantaran impuls saraf, akibatnya pergerakan disesuaikan dengan nilai rata-rata tertentu. Penyakit ini dianggap jinak dan tidak mempengaruhi jangka hayat seseorang.

Patologi ini tidak boleh disebut jarang, kerana ia didiagnosis di lebih dari 3% populasi. Perubatan moden belum dapat menjelaskan penyebab gegaran penting tangan, oleh itu, proses rawatan belum dikembangkan untuk pemulihan sepenuhnya dari patologi ini..

Sebab-sebabnya

Menurut para pakar, pada separuh daripada kes gegaran tangan yang penting, alasannya terletak pada hasil mutasi gen. Sekiranya penyakit ini dikesan pada salah satu ibu bapa, maka dengan kebarangkalian 50% ia akan menampakkan diri pada anak mereka.

Angka ini meningkat dengan ketara apabila ayah dan ibu kedua-duanya mengalami gegaran. Walau bagaimanapun, terdapat kes-kes apabila patologi dijumpai pada orang yang saudara-mara mereka tidak mengalami penyimpangan ini..

Punca gegaran tangan lain disebut sebagai pelanggaran hubungan antara batang otak, cerebellum dan inti thalamic, yang bertanggungjawab untuk koordinasi aktiviti otot..

Proses menggeletar dimanifestasikan sebagai akibat kontraksi gantian otot ekstensor dan flexor. Secara visual, perapi menjadi lebih jelas dengan pergerakan tangan yang disasarkan. Pada waktu rehat, gejala praktikal tidak dapat dinyatakan.

Ada kalanya gegaran tangan didiagnosis pada bayi yang baru lahir. Ini menunjukkan penyimpangan dalam perkembangan sistem saraf atau kebuluran oksigen janin semasa kehamilan.

Gejala

Dengan gegaran penting anggota badan atas, pesakit tidak mengalami kelainan selain daripada gegaran. Perkembangan penyakit ini secara beransur-ansur. Satu tangan mungkin berjabat pada mulanya. Pada masa yang sama, nada otot tetap tidak berubah. Kawasan masalahnya adalah sendi: pergelangan tangan dan jari.

Mengenai topik ini
    • Gegaran

Semua mengenai gegaran penting

  • Natalia Sergeevna Pershina
  • 26 Mac 2018.

Mengikut keparahan tanda-tanda klinikal gegaran tangan, tahap penyakit berikut dapat dibezakan:

  1. Gejala berulang dengan gegaran tangan ringan.
  2. Gegaran sederhana dengan kesan minimum terhadap kesejahteraan dan aktiviti fungsional.
  3. Tanda-tanda patologi yang jelas, kesukaran melakukan aktiviti harian.
  4. Tahap sukar di mana prestasi hilang kerana ketidakmampuan untuk melakukan tindakan seharian dengan tangan anda. Adalah mungkin untuk mewujudkan kecacatan.

Pada peringkat pertama, pengecutan tisu otot yang tidak disengajakan secara berirama berlaku sekiranya melakukan tindakan tertentu dengan tangan. Lama kelamaan, gegaran dapat dilihat walaupun dalam keadaan rehat. Selepas itu, amplitud ayunan meningkat dan frekuensi menurun..

Peningkatan gegaran tangan dapat diperhatikan:

  • dengan rangsangan emosi;
  • dalam keadaan tertekan;
  • selepas senaman fizikal;
  • kerana penggunaan alkohol atau kopi yang kuat;
  • dalam keadaan kelaparan;
  • dengan hipotermia.

Penulisan dan kerja komputer adalah masalah besar bagi orang yang mengalami gegaran tangan. Tiada gejala gegaran muncul semasa tidur.

Diagnostik

Seorang pesakit yang datang ke institusi perubatan mesti menjalani pemeriksaan menyeluruh. Pada peringkat pertama, doktor memeriksa dan menemubual untuk mendapatkan aduan. Masa permulaan gejala pertama, serta patologi yang berkaitan, ditentukan. Kehadiran saudara-mara dengan diagnosis kuat mengenai gegaran tangan sedang diperjelaskan.

Penilaian nada otot, postur dan kemungkinan gangguan sistem saraf diberikan. Pesakit dijemput menjalani ujian untuk menentukan kemampuan fizikalnya (contohnya, lukiskan lingkaran pada sehelai kertas atau bawa sesudu air ke mulutnya).

Sehingga kini, tidak ada kaedah pemeriksaan yang secara jelas memungkinkan untuk mendiagnosis gegaran keturunan. Oleh itu, doktor menetapkan beberapa prosedur makmal dan perkakasan untuk mengecualikan penyakit lain yang mempunyai simptom yang serupa, misalnya:

  1. Penyakit Parkinson. Ia dicirikan oleh kekakuan pergerakan dan gemetar bahagian tubuh tertentu. Gegaran keluarga berbeza dengan keabnormalan patologi ini dengan ketiadaan demensia progresif dan kemampuan untuk membuat penaakulan secara logik. Di samping itu, dalam penyakit Parkinson, gegaran meningkat ketika anggota badan atas dalam keadaan rehat, dan otot-otot meningkat..
  2. Gegaran tangan fisiologi. Ia boleh berlaku akibat banyak faktor luaran - tekanan darah tinggi, hipotermia, kemurungan dan keadaan tertekan, ketakutan bercakap di depan umum, aktiviti fizikal yang ketara, mengambil ubat tertentu, sindrom mabuk.
  3. Kerosakan pada bahagian otak (neoplasma tumor, mabuk, penyakit vaskular, sklerosis berganda). Menggigil selalunya kecil dalam amplitud.

Gegaran penting

Gegaran penting adalah patologi sistem saraf. Penyakit yang dijelaskan itu sendiri tidak menimbulkan bahaya langsung, tetapi boleh menyebabkan momen yang tidak menyenangkan dalam kehidupan sosial, merumitkan aktiviti profesional dan merumitkan kehidupan seharian.

Gegaran penting, apa itu, perbezaan dari jenis gegaran lain, manifestasi? Soalan-soalan ini menarik bagi banyak orang. Gejala utamanya, serta variasi gegaran lain, adalah pengecutan getaran otot yang tidak disengajakan. Perbezaannya terletak pada etiologi. Sebagai peraturan, patologi yang dimaksudkan dihasilkan oleh mutasi gen (kromosom kedua atau ketiga) dan diwarisi menurut sifat dominan autosomal, dengan kata lain, penyakit ini tidak bergantung pada jantina. Pada dasarnya, pelanggaran ini mula terserlah setelah berusia tiga puluh tahun. Gegaran tangan paling kerap diperhatikan, gegaran penting di kepala, rahang, kelopak mata jarang terjadi, dan gegaran batang paling jarang diperhatikan. Jenis gegaran yang dipertimbangkan sering digabungkan dengan gejala klinikal lain dari pelbagai patologi sistem saraf..

Punca Gegaran Penting

Untuk mengetahui sebab-sebab yang memprovokasi penyakit ini, perlu menentukan gegaran yang penting, apakah itu. Gegaran adalah pengecutan getaran otot-otot bahagian atas dan bawah, lebih jarang kepala, batang, leher.

Istilah gegaran penting digunakan berkaitan dengan penyakit yang tidak diprovokasi oleh sebab luaran..

Sebab-sebab perkembangan gegaran penting tidak difahami sepenuhnya. Para saintis mengatakan bahawa dalam kira-kira lima puluh kes dari seratus, gegaran jenis ini berlaku kerana mutasi gen. Dengan kata lain, jenis gegaran yang dipertimbangkan boleh dikaitkan dengan penyakit keturunan. Selalunya dalam satu generasi jumlah pesakit melebihi ambang lima puluh peratus. Sekiranya kedua ibu bapa menderita penyakit yang dimaksudkan, maka jumlah kes pada generasi pertama mencapai hampir tujuh puluh lima peratus. Di samping itu, terdapat kes-kes terpencil (sporadis) dari perkembangan gegaran penting, yang penyebabnya masih belum jelas..

Jenis patologi ini muncul tanpa mengira jantina dan usia, kerana ini disebabkan oleh kecenderungan genetik. Walau bagaimanapun, ia lebih kerap diperhatikan pada orang yang lebih dewasa..

Sebab lain untuk penyakit yang dipertimbangkan boleh dianggap sebagai pelanggaran interaksi struktur otak individu (inti merah, otak kecil dan batang otak), yang bertanggungjawab untuk mengatur aktiviti otot secara sukarela..

Yang lebih biasa adalah pengecutan otot-otot anggota badan yang kecil dan sederhana, terutamanya bahagian atas badan. Dengan gegaran jenis ini, tidak ada peningkatan nada otot. Gementar berlaku akibat penguncupan otot fleksor dan ekstensor secara bergantian. Gementar menjadi lebih jelas dengan tindakan manusia yang bertujuan, sementara pada waktu rehat, gegaran penting praktikalnya tidak dapat dilihat pada orang muda yang berumur sehingga enam puluh 60 tahun..

Juga, jenis gegaran yang dipertimbangkan boleh memprovokasi penyakit berikut: tirotoksikosis, penyakit Parkinson (disebabkan oleh kematian sel otak secara beransur-ansur), degenerasi hepatolentikular, gagal ginjal atau hepatik, strok, neoplasma tumor di otak, kecederaan kepala, degenerasi serebelar, keracunan dadah, distonia otot.

Gejala gegaran penting

Penyakit yang dimaksudkan juga dikenali sebagai penyakit Minor atau gegaran keluarga (keturunan). Gegaran jenis ini bersifat neurologi..

Berikut adalah tanda khas gegaran penting. Pada mulanya, gegaran mencirikan penampilan gegaran kecil di bahagian atas kaki, kepala atau kaki. Gegaran seperti itu dapat dilihat baik dalam keadaan badan yang santai dan ketika melakukan tindakan kecil, misalnya, ketika mencuba menulis sesuatu atau menekan butang. Gejala lebih ketara dengan pergerakan tertentu yang disasarkan.

Gegaran lidah adalah satu lagi gejala biasa dari gegaran penting. Gejala ini dianggap sebagai ciri penyakit yang dimaksudkan. Selalunya, gegaran di lidah dikesan hanya semasa pemeriksaan perubatan, kerana pesakit sendiri atau saudara mereka tidak menyedarinya.

Pergerakan kepala yang tidak masuk akal (seperti anggukan), mengingatkan reaksi anak-anak terhadap soalan mudah yang memerlukan jawapan yang tidak jelas atau negatif "tidak" atau anggukan afirmatif yang bermaksud "ya", juga merupakan gejala gegaran keluarga.

Tanda gegaran penting yang lain adalah perubahan dalam nada suara, yang ditunjukkan oleh sensasi getaran yang tidak dikaitkan dengan kegelisahan atau kegembiraan..

Walau bagaimanapun, gejala patologi yang paling dipertimbangkan adalah gegaran anggota badan atas dengan amplitud kecil atau sederhana sambil mengekalkan nada otot tidak berubah..

Gegaran mempengaruhi sendi jari dan pergelangan tangan. Gegaran jenis ini adalah pengecutan otot yang berirama. Pada permulaan perkembangan patologi yang dipertimbangkan, gegaran penting hanya berlaku ketika melakukan tindakan. Pada masa akan datang, penyakit itu mungkin muncul secara rehat secara spontan. Dari masa ke masa, terdapat penurunan frekuensi ayunan dan peningkatan amplitud..

Tanda-tanda gegaran penting, di samping itu, adalah peningkatan gegaran semasa beban emosi, pendedahan kepada tekanan, interaksi komunikatif dengan orang, keletihan fizikal, minum cecair yang mengandungi alkohol atau minuman yang mengandungi kafein, merasa lapar, hipotermia, berada di tempat awam. Seiring waktu, disebabkan oleh peningkatan gejala, seseorang kehilangan kemampuannya untuk bekerja, kerana kemampuan untuk melakukan tindakan dasar (misalnya, benang jarum) terganggu. Terutama sukar bagi pesakit seperti itu adalah suratnya.

Perbezaan ciri antara gegaran keluarga dan parkinsonisme adalah ketiadaan demensia atau penurunan kemampuan berfikir. Sebagai peraturan, tanda yang disenaraikan cenderung meningkat seiring bertambahnya usia. Anda juga dapat membezakan sejumlah gejala yang menyertai gegaran fisiologi:

- kedudukan kepala yang tidak normal atau torticollis spastik;

- pengecutan otot bulat mata yang tidak disengajakan (blepharospasm);

- pengecutan otot kunyah (dystonia oromandibular).

Simptomologi penyakit yang dimaksudkan bergantung kepada penyetempatannya. Bergantung pada tempat gegaran berlaku, gegaran keturunan dapat diklasifikasikan sebagai berikut:

- gegaran tangan fisiologi (tidak boleh dikelirukan dengan berjabat tangan yang disebabkan oleh penyakit Parkinson atau disebabkan oleh disfungsi usia pada sistem muskuloskeletal);

- gemetar otot muka, yang dicirikan oleh pengecutan getaran otot-otot labial yang berlaku secara spontan ketika bercakap atau tersenyum, otot temporal dan pipi juga boleh menggeletar;

- gegaran fisiologi kelopak mata dan lidah (berlaku lebih jarang daripada jenis gegaran lain, dan hampir tidak dapat dilihat oleh orang lain, tetapi dirasakan oleh orang itu sendiri;

- getaran suara yang gemetar mungkin ada di pita suara, yang bertanggung jawab untuk fungsi pertuturan, yang membawa kepada transformasi timbre suara (suara pesakit menjadi gemetar, seolah-olah berdenyut, bergetar, di samping itu, gagap dan kesulitan dengan pengucapan kata yang jelas dan jelas mungkin berlaku), yang berkembang terutamanya pada pesakit tua, terutamanya jika jangka masa penyakitnya adalah sepuluh atau lebih tahun;

- jenis patologi yang jarang berlaku adalah gegaran diafragma, yang dapat ditentukan dengan kaedah sinar-X (gabungan getaran diafragma, gegaran lidah, suara, dan bibir menghasilkan perubahan spesifik dalam pertuturan (menjadi tiba-tiba, tidak terbaca dan sukar difahami) dan pernafasan (menjadi sekejap-sekejap);

- gegaran fisiologi kaki juga jarang diperhatikan (dalam kira-kira dua puluh peratus kes), selalunya manifestasi tidak dapat dilihat atau dinyatakan lemah, sehingga mereka dapat didiagnosis hanya dengan bantuan pemeriksaan perkakasan;

- gegaran penting kepala disebabkan oleh kontraksi osilasi sinkronisasi otot leher dan muka yang tidak disengajakan, boleh dinyatakan dalam bentuk tunggal atau berganda (kecondongan kepala ke atas dan ke bawah, bergoyang dari sisi ke sisi) anggukan kepala atau gegaran kecil kepala yang berterusan.

Juga, gegaran fisiologi dapat disistematikkan bergantung kepada keparahan gejala. Gegaran keturunan dapat menampakkan diri:

- langkah mudah atau sekarang;

- ia dinyatakan, memberi pesakit ketidaknyamanan fizikal yang serius dan ketidakselesaan psikologi, yang secara signifikan mempengaruhi prestasi seseorang;

- dengan ketara, mengelakkan pesakit melakukan aktiviti rumah tangga setiap hari dan mengganggu kehidupan normal.

Rawatan gegaran penting

Sebelum merawat gegaran penting, perlu membuat diagnosis pembezaan menyeluruh untuk mengecualikan patologi lain yang gemetar adalah gejala ciri. Penyakit berikut mesti dikecualikan:

- ensefalopati kerana kegagalan hati;

- sebilangan patologi lain.

Pada giliran pertama, semasa membuat diagnosis, anda harus memperhatikan tanda-tanda berikut:

- analisis keturunan pesakit;

- kecenderungan untuk menyalahgunakan cecair yang mengandungi alkohol;

Sebagai tambahan kepada pemeriksaan luaran, pelbagai ujian makmal dan teknik perkakasan digunakan untuk memeriksa pesakit:

- pengimejan resonans magnetik dan tomografi yang dikira;

- untuk mewujudkan aktiviti elektrik otak, elektroensefalografi dilakukan;

- angiografi dilakukan untuk mengkaji keadaan kapilari kepala;

- ujian darah biokimia dan am.

Bagaimana gegaran penting dirawat? Hari ini, terdapat ubat-ubatan yang bertujuan untuk menghalang perkembangan gejala gegaran keturunan dan mengurangkan keparahannya. Perlu difahami bahawa, walaupun terdapat peningkatan gegaran yang agak perlahan, rawatan gegaran penting mesti dilakukan, kerana patologi ini pada orang pada usia yang lebih matang dapat menyebabkan masalah serius dalam kehidupan seharian. Menggigil dapat berkembang dengan cepat pada usia tua, yang menyebabkan ketidakmampuan untuk melayani diri sendiri.

Gegaran keluarga, seperti kebanyakan patologi dengan etiologi neurologi, dirawat dengan cara yang kompleks, oleh itu, penggunaan terapi ubat dan pendedahan bukan ubat dipraktikkan, serta, jika perlu, campur tangan pembedahan.

Terapi ubat melibatkan penggunaan kumpulan ubat berikut: beta-blocker, anticonvulsants, penenang kumpulan benzodiazepine, vitamin B, serta suntikan intramuskular dos kecil Botox.

Penyekat beta reseptor adrenergik adalah sekumpulan ubat farmakopia, kerana pengenalan reseptor adrenergik yang bertindak balas terhadap adrenalin dan norepinefrin tersumbat di dalam badan, mengakibatkan penurunan keparahan gejala (Propranolol, Primidone, Anaprilin). Dadah dalam kumpulan ini menyumbang kepada penurunan yang ketara dalam amplitud gegaran. Ia harus digunakan dalam kursus panjang di bawah kawalan tekanan darah dan kadar nadi, kerana ubat-ubatan dari siri ini dapat membantu mengurangkan tekanan dan denyut nadi.

Anticonvulsants (Clonazepam, Gabapentin, Primidone) digunakan untuk menghilangkan gegaran. Dalam kes ini, rawatan dengan ubat-ubatan dari siri ini harus dilakukan sepanjang tahun pada selang waktu yang pendek. Dos harus dipilih secara berperingkat dan perlahan. Ini disebabkan oleh penampilan mengantuk dan kelemahan umum pada permulaan terapi antikonvulsan. Dengan kemasukan lebih lanjut, jika titrasi dos dilakukan dengan betul, maka semua sensasi yang tidak menyenangkan akan hilang.

Ubat penenang Benzodiazepine (Diazepam, Oxazepam) diresepkan untuk peningkatan gegaran penting yang berlaku kerana kegelisahan kronik.

Dipercayai bahawa dengan gegaran keturunan, penghambatan secara bertahap perkembangan gejala difasilitasi oleh dosis besar vitamin Pyridoxine, yang diberikan secara intramuskular. Hasil positifnya adalah kerana pengaruh pada metabolisme serotonin. Menetapkan vitamin B6 dalam kursus bulanan (biasanya sekitar dua kali setahun).

Penetapan dos kecil Botulinum toxin (Botox) dipraktikkan untuk gegaran dan gegaran kepala. Biasanya, tempoh rawatan adalah sekitar enam bulan. Suntikan Botox jenis A mengurangkan amplitud fluktuasi gegaran fisiologi. Pengenalan toksin botulinum (dos 50 IU) ke dalam flexor siku tangan menyebabkan penurunan keparahan gegaran (lebih daripada tiga puluh peratus) pada sekitar empat puluh peratus pesakit. Beberapa saintis perubatan mencadangkan penggunaan dos yang lebih tinggi (hingga 100 IU setiap otot). Menurut sejumlah kajian, pengenalan toksin Botulinum membantu mengurangkan, dalam kebanyakan kes, gegaran kinetik, dan pada tahap yang lebih rendah mempengaruhi manifestasi gegaran postural. Kesan sampingan dalam bentuk perasaan lemah pada bahagian atas dari suntikan dosis rendah dikesan pada kira-kira tiga puluh peratus pesakit dan hampir tujuh puluh peratus pesakit ketika menggunakan dos yang tinggi. Dengan gegaran kepala, toksin Botulinum disuntik ke dalam tali pinggang dan otot sternokleidomastoid. Dosnya berkisar antara empat puluh hingga empat ratus unit. Dengan suara yang gemetar, dosnya berkisar antara 0,6 hingga 15 U. Kesan sampingan rawatan dengan Botulinum Toxin untuk suara gemetar mungkin termasuk suara serak dan disfungsi pernafasan..

Ubat yang paling menjanjikan untuk rawatan gegaran fisiologi dianggap sebagai antikonvulsan atipikal (farmaseutikal yang mempunyai kesan antikonvulsan dan digunakan, sebagai peraturan, untuk melegakan kejang pelbagai etiologi, merawat epilepsi) Levetiracetam adalah turunan Pyrrolidone, agak dekat dengan Piracetam nootropik. Hasil kajian mengenai keberkesanan Levetiracetam dalam rawatan gegaran penting menunjukkan kadar keberkesanan yang tinggi - pada kebanyakan pesakit, gegaran telah menurun dengan ketara, tidak kira lokasinya. Di samping itu, tidak ada kesan sampingan yang serius apabila dosnya dikira dengan betul..

Rawatan bukan ubat untuk gegaran penting termasuk terapi fizikal, senaman gimnastik, pancuran kontras.

Di antara kaedah fisioterapeutik yang berkesan, seseorang dapat melakukan latihan fisioterapi, yang bertujuan untuk memulihkan kawalan otot, dan sekiranya terdapat gegaran diafragma - menetapkan pernafasan yang betul..

Bersalaman dapat sebahagian dihilangkan dengan memanipulasi objek kecil dan gimnastik untuk jari. Syarat utama kecekapan, dalam kes ini, adalah keteraturan kelas. Pelbagai prosedur balneologi membantu dengan baik penyakit ini, terutama mandi kontras dalam keadaan rawatan sanatorium-resort. Juga, tidak perlu mengikuti diet khas, akupunktur dan urutan santai, akupunktur.

Dalam kes-kes perkembangan penyakit yang teruk, apabila rawatan konservatif tradisional tidak memberikan hasil dan kesan penyembuhan, atau kerana sebab-sebab tertentu tidak dapat diresepkan (misalnya, jika ada alergi terhadap komponen ubat-ubatan, penyakit serius hati, ginjal atau perut), penggunaan intervensi pembedahan adalah disyorkan.

Operasi boleh dibahagikan kepada 2 jenis: pemusnahan bahagian otak yang bertanggungjawab untuk interaksi antara zon selebihnya (nukleus thalamic) dan neurostimulasi otak, yang terdiri dalam pengenalan elektrod yang disambungkan ke peranti yang menghasilkan impuls elektrik yang bertujuan untuk merangsang sistem saraf. Hasil neurostimulasi otak adalah hilangnya gegaran sepenuhnya, atau penurunan keparahannya yang ketara.

Dalam rawatan gegaran penting, anda juga dapat menggunakan ubat tradisional, yang meliputi terapi racun lebah, terapi lintah (hirudoterapi) dan ubat-ubatan herba. Kaedah tradisional memberikan hasil sementara dan harus digunakan hanya di bawah pengawasan pakar. Juga, untuk merehatkan otot, anda boleh melakukan latihan kawalan diri oriental dan latihan auto yang santai. Jadi, sebagai contoh, "yoga mudra" dapat mengurangkan keadaan dengan ketara. Gimnastik India ini menggunakan pelbagai kombinasi kedudukan jari untuk menyelaraskan aliran aliran tenaga dalaman di dalam badan..

Komplikasi utama dan satu-satunya patologi yang dipertimbangkan adalah kehilangan kemahiran layan diri dan kemampuan bekerja seseorang. Tidak ada langkah-langkah untuk mencegah penyakit ini sekiranya berlaku keturunan. Pada masa yang sama, kaunseling genetik pesakit yang merancang untuk memperoleh keturunan dapat memainkan peranan pencegahan. Di samping itu, mengelakkan tekanan dan mengehadkan pengambilan perangsang seperti alkohol, teh atau kopi dapat mencegah perkembangan penyakit..

Pengarang: Pakar Psikoneurologi N.N. Hartman.

Doktor Pusat Perubatan dan Psikologi PsychoMed

Maklumat yang diberikan dalam artikel ini ditujukan untuk tujuan maklumat sahaja dan tidak dapat menggantikan nasihat profesional dan bantuan perubatan yang berkelayakan. Sekiranya terdapat sedikit kecurigaan mengenai adanya gegaran yang penting, pastikan anda berjumpa doktor.!

Jenis, manifestasi, diagnosis dan rawatan gegaran penting

Gegaran anggota badan yang tidak menyenangkan boleh berlaku pada orang yang mempunyai gegaran penting, yang juga disebut penyakit idiopatik, keluarga, atau penyakit Minor. ET adalah gangguan sistem saraf yang dalam kebanyakan kes adalah kongenital. Ia tidak begitu sukar untuk mengatasi masalah seperti perubatan moden menjadikan rawatan gegaran penting berkesan dan sesederhana mungkin.

Penerangan, klasifikasi

Gegaran idiopatik disebabkan oleh gangguan pada hubungan antara batang otak, thalamus, dan cerebellum. Ia paling sering dimanifestasikan oleh gegaran tangan, tetapi kadang-kadang boleh mempengaruhi bahagian badan yang lain. Gegaran berlaku dengan sedikit pergerakan anggota badan, yang menyebabkan ketidakselesaan yang ketara dalam kehidupan seharian. Pelanggaran tidak menimbulkan bahaya yang serius, tetapi jika tidak ada rawatan yang memadai, ada kemungkinan besar mengalami komplikasi yang teruk.

ET berlaku di sekitar 4% populasi, menjadikannya keadaan yang cukup biasa. Menurut ICD, ia mempunyai kod G25.0. Dalam kes ini, penyakit ini terbahagi kepada beberapa jenis dan bentuk..

Klasifikasi dengan adanya gejala pada saudara-mara:

  1. ET Keluarga. Gejala muncul bukan sahaja pada pesakit, tetapi juga pada ibu bapanya.
  2. Sporadis ET. Tidak ada manifestasi gegaran pada orang tersayang.

Keterukan gejala:

  1. Tidak signifikan. Gejala hampir tidak dapat dilihat, berlaku secara berkala.
  2. Sederhana. Manifestasi mempunyai sedikit kesan terhadap kesejahteraan.
  3. Dinyatakan. Pesakit mengalami kesukaran dalam hidup yang berkaitan dengan gegaran.
  4. Berat. Gejala menyebabkan kecacatan, rawatan tidak berkesan.

Bentuk ET juga dibezakan mengikut usia permulaan penyakit:

  1. Anak-anak.
  2. Awet muda.
  3. Umur matang.
  4. Kehadiran.
  5. Senil.

Pada peringkat diagnosis, doktor menentukan kepunyaan penyakit ini kepada jenis dan bentuk tertentu, yang mungkin menjadi alasan rawatan dalam keadaan khas.

ET belum dikaji sepenuhnya, kerana kerumitan mekanisme kejadiannya..

Sebab-sebabnya

Menggigil boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi kebanyakan kes kejadiannya telah dilaporkan pada orang tua. Sebab utama penampilannya adalah keturunan, kerana kebarangkalian penularan penyakit ini kepada anak dari ibu bapa adalah lebih daripada 50%. Genetik bertanggungjawab untuk pengembangan ET, dan gen yang menyumbang kepada manifestasi penyakit ini terletak pada dua kromosom. Orang tua juga berisiko, yang berkaitan dengan perubahan dalam tubuh yang dapat menyebabkan gangguan sistem saraf seperti itu.

Sekiranya ET disebarkan dari ibu bapa, maka ia tidak akan segera muncul, yang menjadikan bayi baru lahir kelihatan cukup sihat. Tetapi setelah beberapa tahun, dia akan mula mengalami gejala yang tidak menyenangkan. Mereka akan meningkat setiap tahun, dan persoalan bagaimana merawat gegarannya akan timbul terlambat. Semakin lama anda menangguhkan rawatan, semakin sukar untuk sembuh..

Sebab-sebab pengembangan ET adalah seperti berikut:

  • Gangguan fungsi struktur otak;
  • Strok, tumor otak;
  • Aterosklerosis;
  • Kardiopalmus;
  • Kecederaan otak trauma;
  • Kerosakan kelenjar tiroid atau buah pinggang;
  • Penyakit Parkinson;
  • Mengambil ubat tertentu.

Kadang kala bayi pun boleh menghadapi penyakit ini. Ia disebabkan oleh ketidakupayaan sistem saraf untuk mengatasi masalah tertentu. Selalunya, kejadian ET pada bayi dikaitkan dengan kecederaan kelahiran atau masalah kesihatan pada ibu pada bulan-bulan terakhir kehamilan.

Gejala

Tanda klinikal utama ET adalah gegaran bahagian badan. Dalam kebanyakan kes, fenomena itu mempengaruhi tangan dengan tepat, dan kadang-kadang hanya sebelah kanan atau kiri. Gegaran paling ketara ketika meluruskan anggota badan yang gemetar. Ia dapat menampakkan diri semasa aktiviti dan dalam keadaan rehat sepenuhnya. Ciri penyakit ini ialah semasa tidur, semua gejala hilang..

Pada mulanya, penyakit ini hanya dimanifestasikan oleh gegaran pada bahagian tubuh tertentu. Tidak lama kemudian, doktor mendapati terdapat gejala lain yang terdapat pada beberapa pesakit. Selalunya, perasaan gemetar mula merebak ke seluruh badan ketika penyakit itu berlanjutan. Di bahagian mana dan bagaimana gegaran penting ditunjukkan:

  1. Tangan. Gegaran tangan, yang sering berlaku dengan tindakan fizikal ringan dengan tangan.
  2. Kaki. Ia dicirikan oleh tahap keparahan yang lemah, gemetar sama sekali tidak dapat dilihat oleh orang lain, tidak mengganggu berjalan.
  3. Ketua. Gegaran kepala kecil, sengatan kepala berulang atau mengangguk. Kadang-kadang ia berlaku sekali.
  4. Muka. Menggeletar otot muka, pengecutan otot di pipi, bibir, pelipis, dahi, atau kelopak mata.
  5. Lidah. Gegaran lidah yang sedikit, hanya dirasakan oleh pesakit sendiri, mengurangkan kejelasan pertuturan dan menjadikannya tidak jelas.
  6. Larynx, pita suara. Gelombang suara berubah, ucapan menjadi kabur dan goyah.
  7. Diafragma. Ia disertai dengan masalah pernafasan, perubahan ucapan, tetapi tidak nyata secara luaran.

Gejala tambahan mempengaruhi sistem saraf dan kesihatan mental pesakit. Ia terserlah dalam perkara berikut:

  • Ataxia;
  • Masalah pendengaran;
  • Penurunan kualiti memori dan kepekatan;
  • Pembentukan fobia;
  • Gangguan kemurungan;
  • Keletihan kronik.

Ketegangan emosi, kegembiraan, tekanan, minum kopi, selesema yang teruk, degupan jantung yang meningkat boleh memberi kesan yang kuat pada gejala. Minum alkohol membantu mengurangkan keparahan gejala, tetapi dengan mabuk, sel-sel otak menjadi kering dan mati, sebab itulah ET pagi muncul dengan gejala yang sangat kuat pada keesokan harinya. Atas sebab ini, sebilangan pesakit menghadapi ketergantungan alkohol..

Sekiranya tidak ada rawatan, pelbagai komplikasi boleh timbul dalam bentuk sindrom yang teruk yang menyebabkan kehilangan keupayaan kerja dan kemustahilan penyesuaian sosial. Anak kecil mungkin paling teruk terkena ini..

Diagnostik

Keutamaan pertama dalam diagnosis adalah pengecualian penyakit lain. Selalunya, gejala-gejala tersebut mungkin tidak dikaitkan dengan gegaran, dan penyebabnya adalah gangguan endokrin atau neurologi. Perbezaan terapi yang dramatik memerlukan diagnosis yang tepat. Untuk melakukan ini, anda perlu melawat pakar neurologi. Selepas temu ramah, pesakit akan diberi pemeriksaan:

  • Penyelidikan genealogi;
  • Pemeriksaan fizikal;
  • Ujian darah;
  • MRI atau CT;
  • Ultrasound, ultrasound;
  • ENMG.

Setelah lulus pemeriksaan, doktor akan melakukan perbualan kedua dan membuat diagnosis akhir, serta menetapkan ubat untuk gegaran.

Rawatan

Dalam kebanyakan kes, prognosis rawatan adalah positif. Walaupun dengan penyakit lanjut, terapi ubat mempunyai kesan yang signifikan dan membantu menghilangkan semua gejala. Sekiranya kanak-kanak menderita ET, rawatan mungkin tidak diperlukan sama sekali. kadang-kadang penyakit pada kanak-kanak hilang tanpa penggunaan ubat-ubatan.

Tidak mungkin pulih dengan cepat. Terapi ini melibatkan pengambilan pelbagai ubat yang sangat lama. Mereka bertujuan untuk memperlambat dan menghentikan perkembangan penyakit ini. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil:

  • Penyekat beta ("Propanol") - mengawal nadi, mengurangkan manifestasi gejala;
  • Anticonvulsants (Levetiracetam) - mengurangkan kekerapan gegaran;
  • Yang mengandungi vitamin ("Pyridoxine") - melambatkan penyakit dengan vitamin B6;
  • Penenang ("Diazepam") - menenangkan sistem saraf.

Sebilangan besar ubat diberikan secara intravena, tetapi ada juga tablet dan titisan. Sekiranya menyingkirkan gegaran penting dengan bantuan ubat tidak berfungsi, maka doktor boleh menetapkan operasi pembedahan, yang boleh merosakkan (pemusnahan inti thalamus dan subthalamus) dan rangsangan (implantasi elektrod ke dalam otak untuk menekan gegaran). Sebagai peraturan, mereka tidak perlu.

Ubat yang popular Pronoran tidak membantu melawan gegaran yang penting, tetapi kadang-kadang boleh memberi kesan positif tambahan..

Kaedah tradisional

Penggunaan kaedah rakyat tidak akan membolehkan anda menghilangkan ET sepenuhnya, tetapi akan membantu menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan dan menenangkan sistem saraf secara bebas. Untuk melakukan ini, anda perlu menggunakan ubat preskripsi untuk gegaran tangan atau bahagian badan yang lain:

  1. Ambil motherwort kering (2 sdt), tuangkan air mendidih (150 ml), biarkan hingga 15 minit. Ambil bahagian yang sama sepanjang hari. Tidak ada sekatan dalam tempoh kemasukan.
  2. Kisar daun clefthoof (1 cawan), tuangkan minyak bunga matahari (500 ml), goncangkan dan angkat selama 14 hari. Gosokkan tulang belakang dan goncang anggota badan dengan salap tiga kali sehari selama 5 minit.
  3. Campurkan buah hawthorn (2 sudu besar. L.), Penyerapan akar valerian (2 sudu besar. L.) dan motherwort (3 sudu besar. L.). Ambil setiap hari, dicairkan dengan air (150 ml).
  4. Kumpulkan pudina, rumput kering, bunga chamomile (masing-masing 1 sudu besar), tambahkan akar valerian dan beri hawthorn (masing-masing 2 sudu besar), serta motherwort (3 sudu besar), tuangkan air mendidih (400 ml ), rebus selama 5 minit, biarkan mendidih selama satu setengah jam. Ambil tiga kali sehari sebelum makan, 100 ml. Kursus penerimaan tetamu - satu bulan.
  5. Kumpulkan kacang tansy, kunyah selama beberapa minit, hanya menelan air liur, dan mengeluarkan buah-buahan secara beransur-ansur.

Dengan kaedah tradisional, anda dapat memperoleh hasil yang ketara di rumah dalam satu bulan. Tetapi pada masa yang sama, ubat-ubatan asas tidak dapat dikesampingkan, kerana mustahil untuk menyembuhkan ET tanpa mereka.

Fisioterapi dan gimnastik

Prosedur fisioterapi juga dapat melegakan gejala gegaran penting. Mereka mengurangkan risiko komplikasi dan membantu melegakan gegaran, sementara ia memberi kesan positif pada seluruh tubuh..

Jenis fisioterapi yang paling berkesan adalah:

  • Terapi senaman (kompleks khas);
  • Akupunktur;
  • Urut ringan ke seluruh badan;
  • Gimnastik luaran.

Cara terbaik untuk menghilangkan gegaran tangan yang penting adalah dengan latihan jari. Setiap orang akan dapat mengatasi gejala dengan pertolongan mereka. Sebaiknya berjumpa dengan doktor anda untuk mendapatkan kompleks latihan motor halus yang paling berkesan. Anda boleh menghilangkan gegaran tangan secara bebas dengan latihan sederhana berikut:

  1. Pasangkan berus ke penumbuk, buka kunci.
  2. Sambungkan berus ke kunci, letakkan ibu jari anda, lukis bulatan dengannya.
  3. Luruskan telapak tangan, cubit dan rentangkan jari anda.
  4. Pegang satu sama lain dengan jari telunjuk dan tarik ke arah yang berbeza.
  5. Gosokkan telapak tangan anda dalam bulatan.

Disarankan juga untuk membeli alat pergelangan tangan. Keutamaan harus diberikan kepada pilihan yang tidak terlalu kaku sehingga pesakit mempunyai kekuatan yang cukup untuk banyak pengulangan..

Sekiranya kaedah yang digunakan berhenti membantu, maka ini harus dilaporkan kepada doktor..

Pencegahan

Keadaan yang paling penting untuk pemulihan adalah langkah pencegahan. Ia berguna untuk orang yang mengalami gegaran dan untuk orang yang cukup sihat. Langkah-langkah ini bertujuan untuk meningkatkan banyak komponen tubuh..

Apa yang perlu dilakukan untuk mengelakkan ET:

  1. Hapuskan semua faktor yang memprovokasi.
  2. Ikut gaya hidup sihat, makan dengan betul.
  3. Mandi kontras setiap hari sebaik sahaja bangun.
  4. Berjalan di udara segar dengan kerap.
  5. Elakkan kerja berlebihan, tekanan, aktiviti fizikal yang sengit.

Sekiranya anda mematuhi langkah-langkah ini, maka akan lebih mudah untuk menghilangkan gegaran yang baru muncul. Semasa menggabungkan pencegahan dengan rawatan ubat, fisioterapi dan gimnastik yang dirancang untuk jari, ada setiap peluang untuk mencapai hasil positif dalam waktu sesingkat mungkin.

Adakah perlu dibimbangkan

Dengan gegaran penting, ada risiko komplikasi, yang menakutkan banyak pesakit. Walau bagaimanapun, kemungkinan kejadian mereka sangat rendah, dan dengan rawatan yang tepat, praktikalnya tidak ada. Oleh itu, tidak cukup untuk mengetahui cara membuang tangan berjabat tangan atau anggota badan yang lain. Adalah mustahak untuk berjumpa doktor dan menjalani rawatan sepenuhnya. Hanya dengan cara ini anda akan dapat pulih sepenuhnya, dan juga melupakan masalah anda dan segala kebimbangan selama-lamanya..