Utama > Hematoma

Sakit kepala pada waktu petang: mengapa ia berlaku dan cara mencegahnya?

Keadaan di mana kepala sakit setiap petang sudah biasa bagi banyak orang. Pada waktu petang atau lebih dekat ke malam, selalunya setelah seharian bekerja, bukannya rehat yang diinginkan, sakit kepala yang sengit datang.

Mereka disebabkan oleh keadaan persekitaran yang tidak baik, tekanan yang berlebihan di tempat kerja, kurang tidur, dan faktor lain yang dapat diperburuk oleh yang telah disebutkan.

Sebab untuk munculnya cephalalgia yang teruk pada waktu petang adalah juga pelbagai patologi yang sangat memerlukan diagnosis dan rawatan..

Jenis sakit kepala

Klasifikasi berdasarkan asal membahagikan sakit kepala malam menjadi sakit kepala (tidak berkaitan dengan penyakit lain) dan sekunder (disebabkan oleh pelbagai penyakit atau patologi di leher dan kepala). Sakit kepala primer dikelaskan sebagai:

  • ketegangan serangan kesakitan, yang boleh disebabkan oleh tekanan yang teruk, ketegangan otot kepala dan leher. Kesakitan menampakkan diri dalam bentuk tekanan atau penyempitan, yang terutama mempengaruhi bahagian atas kepala. Mungkin ada rasa tegang pada otot dahi dan soket mata, yang tidak melegakan;
  • migrain, yang menampakkan diri dalam bentuk serangan biasa. Kesakitan dengannya berdenyut, tertumpu di satu bahagian kepala, cenderung meningkat dalam intensiti. Ia disertai dengan pening, mual, intoleransi terhadap cahaya terang. Kemunculan halusinasi visual - cincin atau jalur berwarna terang;
  • kluster (rasuk) - sakit kepala berdenyut yang sangat kuat. Kira-kira setiap seratus penghuni planet kita menderita mereka, sementara bagi setiap dua wanita yang terkena kesakitan ini, ada lapan lelaki. Tempat penyetempatan adalah bahagian depan kepala, di satu pihak, di kawasan mata.

Sakit kepala sekunder yang berlaku pada waktu petang dapat dianggap sebagai gejala dan sindrom pelbagai penyakit: dystonia vaskular vegetatif, hipertensi, strok, hematoma intraserebral dan sejumlah patologi serius lain.

Punca sakit kepala petang

Sekiranya kepala sakit pada waktu malam, keletihan fizikal atau tekanan emosi harus disalahkan. Ini adalah faktor yang paling biasa yang menyebabkan seseorang menderita cephalalgia pada waktu petang..

Ini menghilangkan rehat normal dan, selalunya, tidur yang mencukupi. Kerja keras seharian, tidak memperhatikan diet anda, lebih banyak maklumat semasa kerja mental, terlalu banyak penglihatan - inilah sebab mengapa kepala anda pecah pada waktu petang. Tetapi bukan hanya keletihan dan beban berlebihan menyebabkan ini. Terdapat faktor lain, patologi dan tidak berkaitan dengan penyakit, yang juga mengakibatkan sakit kepala..

Bukan patologi

Tidak mustahil untuk menentukan dengan tepat mengapa kepala sakit pada waktu malam. Banyak sebab boleh menyebabkan ini, termasuk tekanan yang teruk, misalnya. Kadang-kadang mereka tidak dijangka. Nampaknya sedikit seperti gaya rambut yang ditarik dengan ketat di bahagian belakang kepala. Tetapi ini juga merupakan faktor yang menimbulkan sakit kepala. Cephalalgia pada waktu petang boleh bermula kerana kekurangan oksigen. Contohnya, kekurangan oksigen selepas bekerja di kawasan yang tidak berventilasi teruk ditunjukkan oleh sakit kepala..

Bekerja dengan pelarut organik tanpa perlindungan pernafasan yang diperlukan - misalnya, mengecat dinding di dalam bilik - boleh menyebabkan sakit kepala. Atau, sebagai alternatif, jika bahan berbahaya yang tidak menentu ada di kawasan pengeluaran, dan pengudaraan tidak dapat mengatasi penyingkirannya dengan betul.

Ini berlaku untuk orang yang bekerja di kedai dan makmal. Dalam kes-kes ini, tidak ada lagi oksigen yang cukup, tetapi keracunan dengan bahan toksik berlaku, kepala mula sakit.

Sakit kepala pada waktu malam boleh berlaku akibat aktiviti fizikal yang berlebihan. Ia boleh menjadi hasil kerja keras atau latihan. Kedudukan badan yang tidak betul semasa bekerja, ketegangan otot leher, bahu, punggung juga mungkin mempengaruhi keadaan kesihatan. Sakit kepala pada waktu malam sering disebabkan oleh keletihan. Ini diprovokasi oleh kurangnya tidur yang cukup, kurangnya keseimbangan antara kerja dan rehat..

Akhirnya, sakit kepala pada waktu malam boleh disebabkan oleh diet yang buruk dan makanan tertentu. Penggunaan kafein, daging asap, makanan segera, soda manis harus dibatasi. Perkara yang sama berlaku untuk minuman beralkohol..

Sekiranya sakit kepala mengganggu anda hanya pada waktu petang, ini adalah alasan untuk mengkaji semula kebiasaan, kebiasaan anda, memikirkan untuk memperbaiki keadaan kerja, menyerah makanan ringan untuk sarapan pagi dan makan tengah hari, bercuti dan berehat. Tetapi kadang-kadang keadaannya lebih rumit - sakit kepala pada waktu petang boleh menjadi petunjuk penyakit serius..

Berkaitan dengan penyakit

Sakit kepala yang berlaku pada waktu malam dapat dipicu oleh patologi dengan keparahan yang berbeza-beza.

  1. Hipertensi arteri mungkin merupakan penyebab sakit kepala yang paling biasa. Ia disebabkan oleh penyakit buah pinggang, gangguan endokrin, dan patologi lain. Sakit kepala yang teruk adalah pendampingnya yang berterusan, dan pada waktu petang, kerana keletihan, mereka semakin meningkat. Sifat kesakitan adalah akut, berdenyut. Disetempat di dahi dan okiput.
  2. Hipotensi arteri. Dengan tekanan darah rendah, bekalan darah yang diperlukan ke saluran otak tidak berlaku, yang menyebabkan kekurangan oksigen dan nutrien. Sakit kepala disertai dengan kelemahan, penurunan prestasi.
  3. Penyakit berjangkit dan keracunan. Sakit kepala dalam kes ini disertai oleh peningkatan suhu, demam dirasakan, kesejahteraan umum bertambah buruk.
  4. Migrain adalah gangguan neurologi. Mengapa sakit kepala dengan migrain adalah persoalan yang belum dapat dijawab oleh sains perubatan. Hanya diketahui bahawa migrain dikaitkan dengan gangguan fungsi otak. Serangan sangat menyakitkan, dilokalisasi di satu bahagian kepala. Disertai dengan loya dan muntah, suara dan fotofobia.
  5. Kesakitan kluster. Dalam kes ini, kepala sakit pada waktu malam, serangannya pendek, tetapi sangat sengit. Gejala neurologi adalah ciri - penglihatan dan pendengaran terganggu, kepekaan anggota badan menurun. Serangannya begitu kuat sehingga mustahil untuk bercakap dan bergerak.
  6. Gangguan pada tulang belakang serviks (osteochondrosis) menyebabkan sakit kepala di kawasan oksipital. Mereka disertai oleh gejala mati rasa dan kesemutan pada anggota badan, terdapat sensasi terbakar antara bilah bahu, tinitus. Sakit kepala disertai dengan sakit leher. Ia kelihatan paling kerap pada waktu petang juga kerana tinggal lama dalam kedudukan yang tidak selesa. Adalah mustahak untuk berjumpa doktor, kerana osteochondrosis serviks memerlukan patologi jantung, saluran darah, pernafasan, penglihatan, koordinasi yang serius.
  7. Meningitis menyebabkan sakit kepala yang kerap dan sengit. Penyebab penyakit ini adalah keradangan pada lapisan otak. Meningitis disebabkan oleh bakteria dan virus: meningococcus, cocci lain, herpes, E. coli.
  8. Diabetes mellitus juga boleh menyebabkan sakit kepala, dan agak sengit. Peredaran darah dalam patologi ini terganggu, saluran darah terjejas. Dengan latar belakang ini, sakit kepala yang teruk timbul..
  9. Gangguan otak, gegar otak akibat trauma kraniocerebral juga menjadi penyebab sakit kepala. Dalam kebanyakan kes, hematoma muncul di lokasi kesan, ukurannya bergantung pada kekuatan hentaman. Edema mungkin muncul. Rasa sakit tidak segera muncul, biasanya memerlukan beberapa jam.

Diagnostik dan rawatan

Sekiranya pada waktu petang kepala anda mula sakit, dan keadaan ini berulang hampir setiap hari, ada sebab untuk bergegas ke doktor. Oleh kerana terdapat banyak sebab untuk sakit kepala yang kerap pada waktu malam, ada baiknya bermula dengan ahli terapi.

Berdasarkan pemeriksaan visual pesakit dan keluhannya, doktor akan menetapkan ujian diagnostik. Ini biasanya merupakan pengimejan tomografi dan resonans magnetik. Bergantung pada penyakit yang disyaki, dopplerografi, elektroensefalografi mungkin diperlukan. Ujian darah sering dilakukan, kadang-kadang profil lipid dilakukan.

Berdasarkan hasil pemeriksaan, rawatan lebih lanjut akan dilakukan oleh pakar sempit - pakar neurologi, pakar bedah saraf, pakar penyakit berjangkit, pakar oftalmologi. Bergantung pada diagnosis, ubat-ubatan tertentu dan cara lain akan digunakan.

Bersama dengan analgesik dan antispasmodik, ubat dan kaedah digunakan untuk menyembuhkan patologi yang menyebabkan sakit kepala biasa:

  • dengan hipertensi, rawatan ditentukan oleh penyebab patologi. Sebagai tambahan, ubat antihipertensi, penghambat ACE, beta-blocker, diet dengan garam terhad dan sejumlah makanan ditetapkan. Dengan bantuan diuretik, lebihan cecair dikeluarkan;
  • dalam rawatan tekanan darah rendah, terapi kompleks digunakan. Minuman yang mengandungi bantuan kafein, daging dan hidangan manis adalah sihat. Makanan ringan yang dipertimbangkan dalam kes ini boleh bermanfaat kerana meningkatkan tekanan darah;
  • penyakit bakteria berjangkit dirawat dengan antibiotik. Ubat antivirus melawan jangkitan virus. Sekiranya keracunan, tubuh dibebaskan dari toksin dengan kaedah yang berbeza;
  • dalam rawatan migrain dari ubat-ubatan, yang paling berkesan adalah ubat-ubatan yang dikembangkan khas untuk rawatan penyakit ini - triptans. Walaupun ubat-ubatan generasi baru ini bertindak dengan cepat dan berkesan, mereka mempunyai banyak kontraindikasi dan tidak sesuai dengan sebilangan ubat lain. Hanya doktor yang menetapkannya dan menentukan dosnya;
  • sakit kluster sukar diatasi kerana sebab-sebab yang tidak jelas menyebabkannya, dan serangan yang tidak dapat diramalkan sendiri, bersifat episodik. Analgesik tidak berkesan, tetapi ubat penenang dapat membantu menghilangkan rasa sakit. Dengan serangan yang berpanjangan dan teruk, terapi oksigen digunakan (penyedutan oksigen melalui topeng) dan suntikan ditetapkan;
  • diabetes mellitus dirawat dengan ketat di bawah pengawasan doktor, diet yang ketat ditetapkan, ubat antihiperglikemik, suntikan insulin;
  • meningitis dirawat dengan antibiotik, ubat anti-radang;
  • osteochondrosis serviks dirawat dengan ubat anti-radang, analgesik, antispasmodik. Terapi fizikal dan terapi senaman sangat penting.

Pencegahan

Tidak cukup dengan mengambil analgesik untuk melawan sakit kepala pada waktu petang. Mereka melegakan simptom, tetapi mereka tidak menghilangkan penyebabnya. Sekiranya tidak terdapat penyakit serius dalam tubuh semasa pemeriksaan oleh pakar atau mereka disembuhkan, perlu menumpukan perhatian pada pencegahan. Anda boleh menyelesaikan masalah ini dengan mematuhi petua mudah:

  • mengimbangkan waktu kerja dan rehat;
  • tidur tepat pada waktunya dan cukup tidur;
  • lebih suka berjalan-jalan di udara segar ke sofa dan TV;
  • aktiviti fizikal diperlukan, tetapi tanpa usaha yang berlebihan;
  • pantau kedudukan badan yang betul semasa bekerja - di komputer, mesin atau di jalur penghantar;
  • berikan pemakanan yang baik sesuai dengan rejimen, tidak termasuk produk berbahaya;
  • melepaskan alkohol dan merokok sama sekali atau sekurang-kurangnya mengehadkan;
  • ubat-ubatan yang menyebabkan sakit kepala dan loya, berhenti minum segera dan berjumpa doktor.

Setiap malam sebelum tidur, sakit kepala: sebab, pencegahan, rawatan

Bagi semua orang, fenomena seperti sakit kepala sudah biasa. Faktor-faktor yang mempengaruhi penampilan, peningkatan gejala kesakitan adalah berbeza. Selalunya, seseorang tidak menyedari hakikat bahawa rangsangan luaran meningkatkannya. Orang yang mengalami sakit kepala pada waktu petang sering mengalami penyakit kronik yang boleh menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan..

Punca sakit kepala petang

Setiap petang, orang-orang yang mengalami gangguan peredaran darah, mereka yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif, mengalami sakit kepala. Sekiranya sakit kepala bukanlah gejala penyakit, sebabnya mungkin seperti berikut:

  • Kekurangan cecair;
  • Meteosensitiviti, penurunan tekanan atmosfera;
  • Kerja berlebihan;
  • Kerja otak yang kuat;
  • Pemakanan yang tidak betul;
  • Kurang tidur.

Selepas tidur, rasa sakit hilang, orang itu merasa rehat dan penuh tenaga. Ia sering berlaku seperti ini: selain sakit kepala pada waktu malam, terdapat gejala tambahan. Ini bermaksud kehadiran penyakit yang menyebabkan kemerosotan kesejahteraan. Gejala tambahan tidak selalu kelihatan dengan mata kasar. Prosesnya bertambah buruk, menyebabkan peningkatan sakit kepala, kejadiannya tidak hanya pada waktu malam.

Hipertensi

Pesakit hipertensi cenderung meningkatkan tekanan darah pada waktu petang dan malam. Tekanan boleh meningkat baik arteri (jika seseorang tidak mengambil ubat tepat pada waktunya atau tidak mengendahkan minum pil) dan intrakranial. Dengan peningkatan tekanan intrakranial, tekanan kuat dirasakan pada mata.

Oleh itu, apabila sakit kepala berlaku pada waktu malam, ini adalah manifestasi gambaran simptomatik. Orang-orang seperti itu tidak boleh mengonsumsi kafein, teh hijau dan alkohol pada waktu malam, kerana ini dapat menyebabkan krisis hipertensi, komplikasi dengan latar belakang peningkatan tekanan yang berlebihan. Pada masa ini, sebilangan besar orang menderita hipertensi, tidak mengetahui gejala utama manifestasi penyakit ini.

Hipotensi

Penurunan tekanan darah secara berterusan, apabila bacaan pada tonometer sangat berbeza dengan tekanan kerja (lebih kerap tekanan ini kurang dari 90 mm Hg). Lebih kerap berlaku pada orang yang kekurangan berat badan dan pada mereka yang mempunyai masalah dengan tingkah laku makan. Keadaan pesakit adalah negatif pada waktu petang:

  • Kekejangan di kaki;
  • Kelemahan;
  • Mengantuk;
  • Ketidakupayaan untuk melakukan aktiviti fizikal biasa.

Sakit kepala adalah gejala utama yang timbul secara tiba-tiba. Ia terjadi di bahagian kepala yang berlainan, mampu bergerak. Sekiranya tekanan turun sangat rendah, rasa sakit berdenyut, meletihkan. Pesakit mencatat perubahan sensasi ketika bergerak, kerana setiap perubahan posisi badan menyebabkan peningkatan denyutan, terutama pada waktu malam, sebelum tidur.

Pesakit seperti itu disarankan untuk memantau keseimbangan cairan, terutama pada waktu malam, minum ubat, menjalani gaya hidup yang sihat sehingga tubuh menerima semua zat yang diperlukan dan tidak mengalami kekurangan.

Migrain

Keadaan patologi ini berlaku terhadap latar belakang patologi vaskular, apabila bekalan darah ke otak terganggu. Kesakitan berlaku secara spontan, menyebabkan kekurangan prestasi manusia sepenuhnya dari 3-4 jam hingga 2-3 hari.

Simptomnya spesifik: ia hanya berlaku pada satu sisi kepala, menangkap temporal, jarang kawasan oksipital. Peningkatan pergerakan, kebisingan, dan cahaya terang. Sindrom intensif menyebabkan mual dan muntah, diikuti dengan kelegaan.

Osteochondrosis leher

Osteochondrosis membawa kepada gangguan konduksi saraf. Ini berlaku kerana perpindahan tulang belakang, selepas kecederaan atau pembedahan. Rasa sakit itu merangkumi kawasan oksipital, serviks, yang mempunyai watak sakit, bermula pada waktu petang, secara beransur-ansur meningkat. Gejala tambahan: mati rasa di jari, pening, sensasi terbakar di saraf yang mencubit.

Meningitis

Dengan penyakit, ketika meninges meradang akibat jangkitan mikroorganisma, meningitis berlaku. Gambaran simtomatiknya khusus, sukar ditoleransi oleh pesakit:

  • Hyperthermia hingga nilai maksimum;
  • Sakit kepala yang berterusan;
  • Mengantuk;
  • Kelesuan;
  • Selera makan berkurangan;
  • Ketegangan otot leher, punggung;
  • Muntah dan loya.

Rasa sakit di kepala sentiasa ada dan semakin kuat pada waktu petang. Ubat bertindak tidak ketara, hanya rawatan penyakit yang mendasari yang dapat mengurangkan gejala tambahan. Perubahan ciri tingkah laku pesakit: berbaring dengan lutut ditekan ke dada, mata tertutup, takut bergerak. Perubahan kedudukan yang sedikit meningkatkan sindrom kesakitan.

Diabetes

Sebab utama berlakunya kesakitan seperti itu pada waktu malam adalah gangguan metabolik. Pesakit sentiasa mengalami kehausan, berpeluh meningkat, penurunan peredaran darah di bahagian bawah kaki. Setelah mengambil analgesik nonsteroid konvensional, sakit kepala hilang, tetapi kemudian muncul pada keesokan harinya.

Cephalalgia kluster

Sakit kepala pada waktu petang berlaku apabila proses neurologi dalam badan terganggu. Perbezaan utama antara sindrom ini adalah permulaannya secara tiba-tiba. Kesakitan berlangsung dari 10 minit hingga 2-3 jam, sementara itu sangat kuat sehingga seseorang tidak lagi dapat melihat dunia dan kenyataan.

Pesakit seperti itu mungkin menjerit, meminta pertolongan. Sindrom nyeri disertai dengan kemerahan separuh wajah, mata berair, kesesakan hidung. Dalam keadaan seperti itu, yang paling penting adalah mengurangkan simptom dengan cara dan ubat yang ada..

Keradangan organ ENT

Proses keradangan sering menyebabkan kesakitan pada waktu petang, tidak hanya di kawasan yang terjejas. Sekiranya terdapat keradangan organ ENT, maka kepala sakit dengan penyinaran ke leher. Gejala ini hilang dengan rawatan penyakit yang mendasari, mudah dihentikan oleh analgesik sederhana. Selalunya berkembang pada waktu petang, sebelum tidur, ketika seseorang mengambil kedudukan mendatar.

Sebab-sebab mental dan psikologi

Kajian menunjukkan bahawa sakit kepala akibat tekanan psikologi boleh berubah menjadi migrain. Selalunya, ia semakin kuat pada waktu petang dan hilang dengan aktiviti fizikal, dan pada waktu rehat ia menjadi lebih. Kemurungan, tekanan, kegelisahan, tekanan emosi membawa kepada perkara ini. Sehingga seseorang memahami sebabnya, sakit kepala akan sangat mengganggunya dan mempengaruhi cara hidupnya yang biasa..

Sakit di kepala dengan patologi TMJ (sendi temporomandibular)

Keradangan sendi berlaku dengan perkembangan arthrosis atau arthritis. Penyakit ini menyebabkan sakit malam, sakit malam, pembesaran sendi, yang menyukarkan seseorang untuk bercakap dan mengunyah. Sebarang pergerakan meningkatkan sakit kepala, yang dilokalisasikan di sisi keradangan.

Ketidakseimbangan hormon

Penyebab cephalalgia ini khas untuk wanita. Latar belakang hormon mampu mempengaruhi tubuh semasa pengalaman emosi terkuat, semasa haid dan kehamilan. Sakit kepala terasa menarik, lemah, meletihkan. Ia disertai dengan edema di bahagian bawah kaki. perubahan tingkah laku makan.

Kerja berlebihan fizikal atau emosi

Ini adalah penyebab yang boleh mempengaruhi tekanan darah atau pengeluaran hormon. Tubuh berlebihan, terutama pada waktu petang. Kerja berlebihan seperti itu meningkatkan keperluan otak untuk pemakanan, dan jika tidak diterima, sakit kepala akan bermula..

Keracunan umum badan

Ini terdiri daripada masuknya bahan toksik ke dalam aliran darah. Ini boleh menjadi produk buangan mikroorganisma, setelah kerosakan, enzim dan hormonnya. Menjelang petang, badan menjadi letih, sehingga gejala bertambah buruk. Semua ini disertai dengan peningkatan suhu hingga bilangan kritikal, sakit kepala yang teruk, kelemahan dan kesihatan tubuh yang buruk..

Diet yang tidak betul

Sel otak memakan glukosa murni, yang memasuki aliran darah melalui reaksi kimia dan produk pemprosesan makanan di dalam usus. Sekiranya seseorang mempunyai diet yang tidak betul, ketika, misalnya, pada waktu petang tubuh tidak menerima zat yang diperlukan, sel-sel tubuh mulai kelaparan.

Di samping itu, diet yang tidak betul, yang mengandungi kolesterol dan karbohidrat, lemak trans dan bahan berbahaya, menyumbang kepada pembentukan plak kolesterol. Mereka mengganggu bekalan darah ke otak, menyebabkan sakit kepala yang teruk..

Klinik penyakit ini

Ini terdiri daripada sensasi yang menyakitkan pada waktu petang, yang berbeza dalam kekuatan dan waktu:

  • Sakit;
  • Berdenyut;
  • Menarik;
  • Penggerudian;
  • Kayap;
  • Pembakaran.

Bergantung pada kekuatan proses yang menyebabkan perkembangan cephalalgia, intensiti sensasi yang tidak menyenangkan berubah. Dalam semua penyakit ini, gejala mula muncul pada waktu petang.

Seseorang dapat mengambil postur paksa - memegang kepalanya dengan tangannya, menutup matanya dan tidak bergerak, berbaring dengan lutut ditekan ke dadanya. Cahaya, kebisingan, pergerakan, dan bau yang terang dapat meningkatkan sensasi. Selalunya gejala ini disertai dengan pening dan loya..

Diagnostik

Ini terdiri dalam memeriksa kapal besar yang besar untuk patologi menggunakan ultrasound, CT atau MRI. Semasa kesakitan, pesakit mesti mengukur suhu, tekanannya, sehingga doktor dapat mengumpulkan gambaran lengkap mengenai penyakit ini, memberikan rawatan. Ujian darah dapat membantu mengesan keradangan dan proses lain yang menyebabkan kesakitan pada waktu malam..

Rawatan

Bergantung pada diagnosis. Sekiranya seseorang diresepkan untuk mengambil analgesik, dan mereka tidak membantu atau berhenti bekerja dari masa ke masa, terapi ubat diubah.

Tugas utama adalah menyembuhkan pesakit dari penyakit yang mendasari dan kesakitan pada waktu malam akan berhenti menyeksa orang tersebut. Sebagai contoh, dengan patologi vaskular, penting untuk mencapai bekalan darah yang mencukupi ke otak dan gejala akan hilang sepenuhnya..

Akibat dan prognosis untuk hidup dengan strok iskemia

Memulihkan ingatan setelah hilang dengan mabuk alkohol

Kehilangan ingatan secara tiba-tiba: sebab dan jenis amnesia

Pendaftaran kecacatan selepas strok, prosedur, kumpulan

Migrain okular: penyebab, gejala, diagnosis, rawatan dan prognosis

Sakit kepala yang kerap

Sakit kepala yang berterusan adalah alasan biasa bagi pesakit untuk beralih kepada pakar neurologi di Hospital Yusupov. Orang bimbang tentang sakit kepala pada waktu petang, pada waktu pagi setelah tidur, yang tidak hilang setelah minum ubat penahan sakit, pada waktu malam. Sakit kepala yang kerap berlaku pada lelaki boleh berlaku dengan adanya patologi saluran otak atau neoplasma otak.

Sakit kepala yang berterusan adalah petunjuk untuk pemeriksaan menyeluruh pesakit. Ahli neurologi menjalankan analisis instrumental menggunakan peralatan terkini dari pengeluar dunia terkemuka. Analisis dilakukan oleh juruteknik makmal yang berpengalaman. Pesakit dirujuk oleh calon dan doktor sains perubatan. Pakar terkemuka dalam bidang rawatan sakit kepala secara kolektif mengembangkan taktik untuk menguruskan pesakit yang sakit kepala tidak hilang selama beberapa hari.

Penyebab sakit kepala setiap hari tanpa patologi

Aktiviti otak terganggu dengan pelanggaran kecil bekalan darah, metabolisme, persarafan. Sakit kepala malam berlaku kerana sebab berikut:

  • kekurangan oksigen;
  • suhu tinggi di bilik tidur;
  • minum alkohol pada waktu petang;
  • kerja berlebihan.

Tidur yang sihat bergantung pada tempat tidur dan postur badan. Pada bantal tinggi, tulang belakang serviks membengkok dengan kuat. Walaupun tidak selesa dalam tidur, ketegangan otot berlaku, aliran darah serebrum terganggu. Tidur tanpa bantal juga boleh menyebabkan sakit kepala dan leher. Pewarna kain yang tidak standard, perapi kain yang digunakan untuk mencuci tempat tidur sering mengandungi bahan berbahaya yang menyebabkan masalah pernafasan dan sakit kepala pada waktu pagi.

Overtrain otak disebabkan oleh pengalaman, aktiviti mental yang kuat pada waktu petang. Pada waktu malam, dia tidak dapat menutup. Pesakit tidak dapat tidur, sering bangun. Selepas bangun tidur, terdapat rasa tidak selesa, sakit di kepala, keletihan. Dia mengalami sakit kepala pagi.

Penyebab patologi sakit kepala

Oksigen adalah penyebab biasa sakit kepala pada waktu malam. Ia boleh disebabkan oleh kelainan pada saluran hidung dan penyakit pernafasan. Sakit kepala pada waktu malam berlaku selepas apnea tidur.

Bekalan darah ke otak terganggu dengan hipotensi. Pengaliran darah vena bertambah buruk kerana penurunan nada urat intrakranial. Pada waktu pagi, pesakit terasa di kepalanya.

Dengan hipertensi arteri semasa tidur, tekanan darah dapat meningkat. Sebabnya adalah usia pesakit, gangguan tidur dan rehat. Nada vaskular dilanggar pada penyakit kelenjar tiroid, jantung. Hipertensi nokturnal berbahaya untuk perkembangan kegagalan jantung dan strok. Sakit kepala berlaku pada waktu malam atau pagi.

Tekanan, kegelisahan, trauma mental mempengaruhi sistem saraf pusat dan mengubah nada saluran darah. Ini memprovokasi peningkatan tekanan darah, kerengsaan reseptor kesakitan di dinding saluran darah. Sakit kepala pada waktu malam yang timbul di bawah pengaruh faktor psikogenik adalah pelbagai. Mereka disertai dengan kerengsaan, berdebar-debar jantung dan tidak melegakan analgesik..

Penyakit tulang belakang serviks dan sendi temporomandibular boleh menimbulkan sakit kepala pada waktu malam. Dengan sakit belakang, seseorang terpaksa mengambil posisi yang tidak selesa, yang menyebabkan kekejangan otot leher. Mereka menyebabkan sakit kepala.

Kegagalan untuk mematuhi dos ubat hipoglikemik, penolakan makan malam pada diabetes mellitus berakhir dengan penurunan glukosa darah dan sakit kepala yang teruk. Penyakit histamin dicirikan oleh serangan sakit kepala akut yang berpanjangan di soket mata pada waktu petang dan malam..

Dengan adanya neoplasma otak, pesakit mengadu sakit kepala pada waktu malam dan pagi. Apabila penyakit itu semakin meningkat, ia semakin meningkat. Kepala sakit ketika menukar kedudukan, tangan pesakit menjadi kebas.

Sakit kepala pagi yang berdenyut terasa dengan migrain. Mereka sering meningkat ketika cahaya dihidupkan, disertai mual dan muntah. Sakit kepala yang berterusan yang mengganggu pesakit pada waktu malam dan siang hari adalah ciri jangkitan otak.

Sakit kepala kluster

Serangan sakit kepala cluster (beam) adalah paroxysmal dan sukar bagi pesakit. Kesakitan mempunyai ciri-ciri berikut:

  • dilokalisasi di kawasan mata;
  • memberi ke dahi, pelipis, pipi;
  • disertai dengan koyakan, keringat dahi, aliran darah ke muka;
  • lebih terasa pada kedudukan terlentang pesakit;
  • bermula dan berakhir secara tiba-tiba.

Sakit kepala pada waktu malam bermula tanpa sebab antara 9:00 malam dan 9:00 pagi. Puncak kesakitan berlaku pada waktu malam, dari sifar hingga tiga jam. Serangan berlaku secara kitaran, diikuti dengan tempoh yang tidak menyakitkan. Kejang kebanyakannya dilihat pada lelaki. Kesakitan berlaku selepas minum alkohol.

Berisiko adalah lelaki yang saudara-mara mereka menderita sakit kelompok. Risiko terkena serangan sakit meningkat dengan kecederaan kepala, migrain, gangguan tidur, tekanan mental dan fizikal. Ahli neurologi merangkumi kemungkinan penyebab sakit kepala kluster berikut:

  • anomali hipotalamus;
  • patologi saluran darah;
  • kegagalan irama sirkadian.

Pesakit di rumah melegakan serangan akut dengan titisan hidung lidocaine. Untuk terapi simptomatik, pakar neurologi menetapkan ubat khas dan penyedutan oksigen. Dalam kes yang sukar, elektrostimulasi otak dilakukan, saraf yang menyebabkan kesakitan dikeluarkan. Sepanjang tempoh kluster, doktor mengesyorkan agar berhenti minum alkohol dan nikotin.

Diagnostik sakit kepala

Ahli saraf di Hospital Yusupov menentukan penyebab dan jenis sakit kepala yang berterusan berdasarkan data pemeriksaan klinikal pesakit, kaedah penyelidikan instrumental dan makmal. Doktor di Klinik Neurologi menetapkan prosedur diagnostik berikut:

  • dopplerografi ultrasound saluran kepala dan leher;
  • elektromiografi;
  • elektrokardiografi;
  • tusukan tulang belakang diagnostik (jika disyaki terdapat jangkitan saraf).

Pengiraan tomografi dan pengimejan resonans magnetik dilakukan sekiranya terdapat kecurigaan terhadap jisim otak. Untuk menentukan keadaan saluran otak, angiografi kontras atau tomografi multispiral dilakukan.

Merawat sakit kepala yang berterusan

Sekiranya sakit kepala disebabkan oleh hipoksia otak, doktor menetapkan ubat penghilang rasa sakit, urut di kawasan leher, dan akupunktur. Sakit kepala pada waktu malam yang disebabkan oleh tekanan psychoemotional hilang selepas mengurut atau berehat. Untuk mengurangkan intensiti kesakitan, ubat penenang dan analgesik ditetapkan.

Sakit kepala malam yang disebabkan oleh hipertensi dirawat dengan ubat penurun tekanan darah. Dalam kes ini, pesakit di klinik neurologi dirujuk oleh pakar kardiologi. Dalam penyakit berjangkit, sakit kepala dihilangkan dengan penghilang rasa sakit. Ahli infeksi melakukan terapi antibakteria yang bertujuan untuk memusnahkan patogen. Untuk migrain, sumatriptan diresepkan. Untuk melonggarkan saluran spasmodik, antispasmodik ditetapkan.

Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa tumor adalah sakit kepala pada waktu malam, pesakit akan mendapatkan khidmat pakar bedah saraf. Kes sakit kepala yang teruk dibincangkan oleh pakar neurologi pada mesyuarat majlis pakar dengan penyertaan profesor dan doktor dari kategori tertinggi.

Untuk pencegahan sakit kepala malam dan pagi, disyorkan:

  • ventilasi bilik sebelum tidur:
  • mengawal tekanan darah;
  • tepat pada masanya mengenal pasti penyakit neurologi dan penyakit berjangkit;
  • untuk merawat patologi tulang belakang.

Untuk mengurangkan intensiti sakit kepala malam, untuk meningkatkan selang antara serangan, perlu bermain sukan, makan dengan betul, menjaga rejimen tidur dan rehat, dan meninggalkan tabiat buruk.

Episod tunggal sakit kepala pada waktu malam dibebaskan dengan analgesik. Sekiranya sakit kepala berterusan selama seminggu, berjumpa dengan pakar neurologi. Anda boleh membuat janji temu dengan menghubungi Hospital Yusupov.

Mengapa sakit kepala bermula setiap malam

Anekdot mengenai kenyataan bahawa isterinya sakit kepala setiap malam menjadi tidak lucu apabila keadaan seperti itu benar-benar mengganggu seseorang. Ramai orang mengalami sakit kepala pada waktu malam dan malam. Mereka timbul kerana banyak sebab, mulai dari terlalu banyak masalah hingga masalah barah..

p, blokquote 2,0,0,0,0 ->

  • Mengapa kepala saya sakit pada waktu petang
  • Punca sakit kepala petang
  • Hipertensi
  • Hipotensi
  • Migrain
  • Osteochondrosis leher
  • Meningitis
  • Diabetes
  • Cephalalgia kluster
  • Diagnostik
  • Rawatan
  • Pencegahan

Mengapa kepala saya sakit pada waktu petang

p, blokquote 3,0,0,0,0 ->

Punca sakit kepala biasa dapat disembunyikan dalam tekanan, kegelisahan, kerja fizikal, keletihan. Faktor-faktor ini memberi kesan negatif kepada tubuh, yang membuat orang merasa tidak selesa. Untuk menyingkirkan gejala yang tidak menyenangkan, cukup untuk berehat selepas bekerja, minum teh suam, dalam diam, minum analgesik. Tetapi kadang-kadang ini tidak mencukupi. Akibatnya, rasa sakit kembali dengan semangat yang baru, menyebabkan kegelisahan dan kebimbangan..

p, blokquote 4,0,0,0,0 ->

Doktor akan dapat menghilangkan keraguan dan ketakutan setelah pemeriksaan. Oleh itu, dengan serangan berkala, mustahil untuk menangguhkan lawatan ke pakar. Semakin cepat anda memulakan rawatan, semakin cepat pemulihan anda akan datang..

p, blokquote 5,0,0,0,0 ->

p, blokquote 6,0,0,0,0 ->

Sakit kepala pada waktu malam dan malam menunjukkan diri mereka dengan cara yang berbeza, bergantung kepada penyebabnya:

p, blokquote 7,0,0,0,0 ->

  • Sakit biasa. Dengan aterosklerosis dan patologi pada saluran kepala, rasa sakit selalu muncul.
  • Kesakitan paroxysmal. Sekiranya penyebabnya terletak pada tekanan darah rendah, maka kesakitan adalah sifat ini..
  • Di satu bahagian kepala. Biasanya manifestasi sakit kepala ini khas untuk migrain...
  • Serangan sengit berulang. Berlaku apabila kecederaan kepala dan radang saraf trigeminal diperhatikan.

Punca sakit kepala petang

Sekiranya anda mengalami sakit kepala pada waktu malam, maka fenomena ini boleh disebabkan oleh pelbagai keadaan patologi..

p, blokquote 8,0,0,0,0 ->

Hipertensi

p, blokquote 9,0,1,0,0 ->

Gangguan ini boleh berlaku bukan hanya pada waktu petang, tetapi sepanjang hari. Sebelum ini, lonjakan tekanan darah diperhatikan pada orang berusia lebih dari 40 tahun. Tetapi sekarang hipertensi "lebih muda" dan dijumpai di semua peringkat umur. Sindrom nyeri mempunyai intensiti yang berbeza: salah seorang mangsa merasakan denyutan di pelipis, dahi dan belakang kepala. Yang lain mengalami kesakitan akut yang memancar ke soket mata.

p, blokquote 10,0,0,0,0 ->

Aritmia, epistaksis, muntah, kelesuan adalah tanda-tanda tekanan darah tinggi. Banyak faktor yang menimbulkan patologi:

p, blokquote 11,0,0,0,0 ->

  • Kecenderungan keturunan.
  • Tabiat buruk.
  • Obesiti.
  • Gout.
  • Diabetes.

Peningkatan tekanan tidak dapat diabaikan. Ini boleh mengakibatkan akibat yang agak serius, misalnya, strok, selepas itu mangsa pulih lama dan keras..

p, blokquote 12,0,0,0,0 ->

Hipotensi

p, blokquote 13,0,0,0,0 ->

p, blokquote 14,0,0,0,0 ->

Dengan hipotensi arteri (tekanan darah rendah), rasa sakit berlaku di bahagian kepala yang berlainan. Sebilangan pesakit mengadu sakit temporal, sementara yang lain mengalami ketidakselesaan di bahagian belakang kepala. Dalam kebanyakan kes, sensasi menyakitkan berdenyut. Gejala seperti:

p, blokquote 15,0,0,0,0 ->

  • Gelap mata ketika membongkok, berpusing, pergerakan tiba-tiba.
  • Kebas pada anggota badan.
  • Sujud.
  • Pengsan.

Hipotensi boleh berlaku kerana pelbagai sebab, misalnya, dengan dystonia vegetatif-vaskular.

p, blokquote 16,0,0,0,0 ->

Migrain

p, blokquote 17,0,0,0,0 ->

Sebab lain mengapa sakit kepala pada waktu petang dan malam adalah migrain. Pada masa yang sama, pesakit mengadu sakit kepala yang sangat teruk, yang dapat berlangsung selama berjam-jam dan tidak mereda walaupun mengambil ubat penahan sakit. Sebagai peraturan, serangan dimulai dengan denyutan di pelipis, memancar ke soket mata. Simptom yang menyakitkan mungkin disertai dengan:

p, blokquote 18,0,0,0,0 ->

  • Loya.
  • Kelemahan.
  • Ketakutan cahaya dan kebisingan.
  • Kekemasan.
  • Mengantuk.

Punca migrain masih menjadi misteri. Malaise boleh diprovokasi oleh:

p, blokquote 19,1,0,0,0 ->

  • Overtrain (mental dan fizikal).
  • Tekanan, kegembiraan, kebimbangan.
  • Cahaya yang berkilauan.
  • Monoton yang kuat atau, sebaliknya, bunyi yang keras.
  • Menginap di bilik yang sesak.
  • Perjalanan jauh.
  • Ketidakseimbangan hormon.
  • Asap rokok.

Osteochondrosis leher

p, blokquote 20,0,0,0,0 ->

Dengan penyakit ini, rasa sakit berlaku di bahagian belakang kepala. Di samping itu, mangsa:

p, blokquote 21,0,0,0,0 ->

  • Pening.
  • Bunyi di telinga.
  • Leher sakit.
  • Lenguh kebas.

Penyakit ini berkembang kerana:

p, blokquote 22,0,0,0,0 ->

  • Metabolisme terganggu.
  • Diet yang tidak seimbang.
  • Tinggal lama dalam postur yang salah.
  • Hypodynamia.

Meningitis

p, blokquote 23,0,0,0,0 ->

Ini adalah keadaan berbahaya di mana serangan sakit yang teruk bermula kerana keradangan lapisan otak. Suhu badan mangsa meningkat hingga 40 ° C, terdapat mual, muntah, otot leher kaku, kepekaan terhadap cahaya dan bunyi bising. Patologi timbul akibat penembusan jangkitan dan virus patogen ke dalam badan. Sebagai contoh:

p, blokquote 24,0,0,0,0 ->

  • Streptokokus.
  • Staphylococcus.
  • Escherichia coli dan Pseudomonas aeruginosa.

Penyakit berikut membawa kepada lesi meninges otak:

p, blokquote 25,0,0,0,0 ->

  • Diabetes.
  • Batuk kering.
  • Brucellosis.
  • Sifilis.
  • Toksoplasmosis.

Diabetes

p, blokquote 26,0,0,0,0 ->

Sakit kepala yang kerap pada waktu petang dan malam boleh menjadi tanda keadaan perubatan seperti diabetes. Metabolisme badan terganggu kerana fungsi pankreas yang tidak berfungsi, yang menghasilkan insulin. Akibatnya, kekurangan hormon ini menyebabkan ketidakupayaan memecah gula menjadi glukosa. Sebilangan besar gula yang terkumpul dalam darah dikeluarkan dalam air kencing.

p, blokquote 27,0,0,0,0 ->

Selain sakit di bahagian kepala, pesakit mengalami:

p, blokquote 28,0,0,1,0 ->

  • Haus berterusan.
  • Peningkatan pengeluaran air kencing.
  • Penurunan yang ketara atau, sebaliknya, peningkatan berat badan.
  • Kecenderungan untuk furunculosis.
  • Hiperhidrosis.
  • Keabnormalan neurologi.

Cephalalgia kluster

p, blockquote 29,0,0,0,0 ->

Ia dianggap sebagai salah satu jenis cephalalgia yang paling sukar dan misterius. Sakit kepala yang teruk yang berlaku pada waktu petang atau pada waktu malam hanya berlangsung beberapa saat, menyusuli satu sama lain pada selang waktu yang pendek. Semasa sawan, mangsa:

p, blokquote 30,0,0,0,0 ->

  • Mual berlaku.
  • Penglihatan dan pendengaran merosot.
  • Suhu meningkat.
  • Berpeluh meningkat.
  • Lenguh kebas.

Diagnostik

p, blokquote 31,0,0,0,0 ->

Memandangkan kesakitan boleh disebabkan oleh banyak sebab, pesakit perlu mengunjungi ahli terapi. Setelah pemeriksaan visual, doktor, setelah mendengar keluhan pesakit, akan menghantarnya ke diagnosis:

p, blokquote 32,0,0,0,0 ->

  • Tomografi yang dikira.
  • Pengimejan resonans magnetik.
  • Ultrasound Doppler.
  • Elektroensefalografi.

Berdasarkan hasil pemeriksaan, dia akan membuat kesimpulan, dan bergantung kepada penyebab yang dikenal pasti, dia akan merujuk kepada pakar sempit: pakar neurologi, pakar penyakit berjangkit, pakar oftalmologi atau pakar bedah saraf untuk rawatan selanjutnya..

p, blokquote 33,0,0,0,0 ->

Rawatan

p, blokquote 34,0,0,0,0 ->

Setiap pesakit memerlukan pendekatan individu. Sekiranya kepala mula sakit pada waktu petang, maka penyebab gangguan tersebut sama sekali berbeza, yang bermaksud bahawa rawatan yang berbeza mesti dilakukan:

p, blokquote 35,0,0,0,0 ->

  • Migrain. Sekiranya pesakit tahu pasti bahawa dia diseksa oleh migrain, perlu pergi ke pakar neurologi. Tidak mungkin doktor dapat menyembuhkan penyakit ini secara kekal, tetapi dia akan mengesyorkan ubat-ubatan yang berkesan untuk melegakan sawan..
  • Cephalalgia cluster, yang ditunjukkan oleh kemerahan, lakrimasi mata, terkulai bola mata, gegaran saraf, terkulai kelopak mata atas, kesesakan hidung, seperti migrain, tidak dapat disembuhkan. Taktik utama rawatan bertujuan untuk menghilangkan rasa sakit dari manifestasi akut dan penghapusan gejala. Pesakit ditetapkan triptan, ergotamin, analgesik.
  • Kemanusiaan berusaha mengatasi diabetes mellitus dengan cara yang berbeza. Bagaimanapun, penyakit ini berbahaya kerana komplikasinya. Agar tidak menimbulkan gejala yang menyakitkan, termasuk serangan sakit kepala di malam hari dan pada siang hari, pesakit disarankan untuk mematuhi diet yang ketat, mengambil ubat antihiperglikemik, dan melakukan suntikan insulin. Anda tidak boleh merawat diri anda. Semua ubat yang diambil oleh pesakit diabetes mesti dipersetujui dengan doktor..
  • Meningitis dan penyakit berjangkit lain yang menyebabkan sakit kepala dirawat dengan antibiotik, ubat anti-radang, antiseptik.
  • Dengan osteochondrosis serviks, yang memerlukan rawatan yang cekap dan tepat pada masanya, pesakit diberi ubat anti-radang, analgesik, antispasmodik. Latihan terapeutik, elektroforesis, refleksologi ditunjukkan. Dalam kes yang teruk, pembedahan dilakukan.
  • Untuk hipertensi, diuretik, perencat ACE, beta-blocker diresepkan. Semuanya bergantung kepada keparahan penyakit dan manifestasi. Sebaik sahaja tekanan kembali normal, serangan sakit kepala tidak akan mengganggu orang itu lagi.
  • Hipotensi arteri dihilangkan dengan terapi kompleks, akibatnya keadaan pesakit dinormalisasi. Dianjurkan untuk menormalkan cara hidup, menghilangkan tabiat buruk, membatasi aktiviti fizikal, terapi senaman, mandi kontras. Bergantung pada keparahan patologi, doktor mungkin menetapkan adrenostimulan.

Pencegahan

p, blokquote 36,0,0,0,0 ->

Sakit kepala malam dan malam yang tidak disebabkan oleh proses patologi dapat ditangani dengan mendengar cadangan berikut:

p, blokquote 37,0,0,0,0 ->

  • Beri rehat yang baik.
  • Cuba lebih kerap berada di luar rumah.
  • Jangan terlalu banyak bekerja.
  • Sekiranya ada ubat yang menyebabkan sakit atau mual, hentikan pengambilannya segera dan beritahu doktor anda dengan segera bahawa kesan sampingan telah berlaku.
  • Makan dengan betul.
  • Jangan terlalu panas atau beku.
p, blokquote 38,0,0,0,1 ->

Ramai wanita menyedari bahawa mereka sering mengalami sakit kepala pada penghujung hari kerana rambut yang ditarik rapat di bahagian belakang kepala mereka. Sebaik sahaja gaya rambut diubah, masalahnya hilang. Tetapi ini adalah salah satu penyebab sakit kepala yang berterusan pada waktu malam. Oleh itu, anda tidak boleh menangguhkan berjumpa doktor dengan gejala yang membimbangkan. Cephalalgia bukan penyebabnya, tetapi hanya tanda penyakit pendam, dan tidak boleh diabaikan.

Mengapa sakit kepala berlaku pada waktu petang?

Orang moden jarang terkejut ketika mengalami sakit kepala pada waktu malam. Mereka mengaitkannya dengan tekanan dan keletihan, yang pada kebiasaannya menjadi sumber masalah. Ramai yang tidak bertindak balas terhadap gejala ini, sehingga mereka terpaksa mengambil analgesik. Doktor memberi amaran terhadap strategi seperti itu, mengingatkan bahawa penampilan cephalalgia sebelum tidur tidak dianggap normal dalam keadaan apa pun. Sekiranya anda tidak mengecualikan pengaruh faktor yang menjengkelkan pada tubuh, keadaan akan bertambah buruk, akan ada risiko komplikasi. Juga, kemungkinan kehadiran patologi tidak dapat dikesampingkan. Khususnya, cephalalgia malam adalah ciri keadaan pra-stroke..

  1. Mengapa kepala sakit pada waktu malam
  2. Punca sakit kepala petang
  3. Hipertensi
  4. Hipotensi
  5. Migrain
  6. Osteochondrosis leher
  7. Meningitis
  8. Diabetes
  9. Cephalalgia kluster
  10. Diagnostik dan rawatan

Mengapa kepala sakit pada waktu malam

Sakit kepala yang sistematik berlaku pada waktu malam, dalam 90% kes, adalah akibat pengaruh faktor tubuh yang kelihatan tidak berbahaya. Bahkan gaya rambut yang ketat seperti itu penuh dengan ancaman terhadap kesihatan manusia. Ia memprovokasi gangguan peredaran darah di kulit kepala, ketegangan otot, pembebasan hormon stres ke dalam darah. Semua ini meningkatkan kemungkinan terjadinya hipoksia otak, kemurungan, neurosis..

Penyebab sakit kepala malam yang tidak patologi:

  • penggunaan produk yang berpotensi berbahaya - senarai ini merangkumi produk dengan kafein, bahan kimia tambahan, bahan pengawet, pewarna, makanan segera;
  • berada dalam keadaan tekanan yang berterusan - jika tidak ada cara untuk mengelakkan pengalaman, anda sekurang-kurangnya mesti dapat berehat setelah mereka;
  • memakai aksesori yang tidak sesuai - perhiasan besar, ikat kepala, jepit rambut, cermin mata yang tidak diperlukan, penyedut;
  • mengikuti diet yang terlalu ketat - menyebabkan kekurangan nutrien, vitamin, mineral dalam badan;
  • berada di bilik yang sesak - sakit kepala hilang setelah mengudara bilik atau berjalan di udara segar;
  • terlalu panas di bawah sinar matahari - menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial;
  • kerja lama di komputer, ketegangan mata - untuk mengelakkan masalah, anda perlu berehat seketika, gimnastik untuk mata;
  • keadaan kerja yang tidak baik - cephalalgia berlaku pada orang yang bekerja di makmal, pendandan rambut, kedai bahan kimia isi rumah;
  • kurang tidur - sakit kepala boleh berlaku pada waktu siang, tetapi pada waktu malam ia menjadi sangat sengit.

Mengapa anda boleh sakit kepala dari bekerja di komputer dan bagaimana mengatasinya, anda akan mengetahui lebih banyak maklumat dari artikel ini..

Sakit kepala pada waktu malam adalah akibat yang biasa dari gaya hidup yang tidak sihat. Dengan pengecualian kesan pada tubuh dari faktor yang disenaraikan, keadaan manusia dengan cepat bertambah baik. Sekiranya kehadiran momen seperti itu dikecualikan, maka anda harus berjumpa doktor untuk menjalani diagnosis sepenuhnya.

Punca sakit kepala petang

Seseorang yang mengalami sakit kepala setiap malam atau sering mengalami sakit kepala harus berjumpa dengan ahli terapi. Pekerja kesihatan akan mengumpulkan anamnesis, menilai gambaran klinikal, mengenal pasti punca keadaan atau merujuk kepada pakar yang pakar.

Cephalalgia jarang satu-satunya gejala patologi. Selalunya, ia disertai dengan manifestasi tambahan yang membolehkan anda menentukan penyetempatan dan jenis masalah..

Hipertensi

Peningkatan tekanan darah berlaku dengan latar belakang kegemukan, diabetes mellitus, tabiat buruk, tekanan kronik, dan penurunan fungsi saluran darah. Risiko menghidap penyakit meningkat dengan kecenderungan keturunan, masalah dengan metabolisme. Patologi lebih kerap berlaku pada orang tua, tetapi orang muda tidak kebal dari itu..

Hipertensi arteri ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • sakit kepala - ia berlaku bukan sahaja pada waktu petang, tetapi juga pada waktu siang. Sensasi akut atau berdenyut, dilokalisasikan di bahagian depan dan belakang kepala;
  • tekanan pada mata, penurunan ketajaman penglihatan, penampilan "lalat";
  • pening, loya;
  • peningkatan kadar jantung, pelanggaran iramanya;
  • mimisan, selepas itu menjadi lebih mudah.

Rejimen rawatan untuk hipertensi dikembangkan oleh ahli terapi. Ini harus merangkumi bukan hanya mengambil ubat antihipertensi, tetapi juga memerangi penyebab masalahnya. Perhatian khusus diberikan kepada pemakanan - diet bermaksud mengehadkan garam, kafein, dan cecair. Pesakit ditunjukkan pembetulan gaya hidup, rejimen harian, penolakan tabiat buruk.

Hipotensi

Tekanan darah rendah secara patologi sering menyusahkan orang dengan VSD, kekurangan berat badan, dan tabiat makan tertentu. Keadaan ini ditunjukkan oleh cephalalgia berterusan dari pelbagai penyetempatan. Perasaan sakit atau berdenyut-denyut, dengan tahap intensiti yang berbeza-beza. Selalunya pesakit mula sakit kepala pada waktu petang atau selepas tidur siang. Gejala ini disertai dengan kelemahan, mengantuk, rasa berat di kaki, kegelapan pada mata. Seseorang boleh kehilangan kesedaran atau kehilangan sementara

Dengan hipotensi, terapi kompleks dijalankan bertujuan untuk menormalkan tekanan darah. Sering kali, ia terbatas pada mengubah gaya hidup, melepaskan kebiasaan buruk, mengenalkan aktivitas fizikal, dan mandi yang berbeza. Dalam kes yang teruk, pemberian ubat berdasarkan kafein, adrenostimulan ditunjukkan.

Migrain

Dengan penyakit saraf, kepala sakit pada waktu petang. Serangan itu berlaku secara tiba-tiba atau selepas aura. Tempohnya antara 2 jam hingga 3 hari. Cephalalgia berdenyut, kuat, tumbuh, satu sisi. Ia muncul di bahagian depan tengkorak, melintasi kuil, dan secara beransur-ansur menutupi seluruh bahagian kepala. Selalunya, kejadian sakit kepala dilengkapi dengan tindak balas kekerasan badan terhadap cahaya, bunyi, bau. Perasaan disertai dengan pening, kelemahan, mual. Sekiranya muntah berlaku, maka kelegaan akan datang setelahnya..

Selalunya, migrain mengambil bentuk penyakit kronik, di mana serangan berulang secara sistematik. Terapi dalam kes ini bertujuan untuk mengurangkan tempoh dan frekuensi mereka, mengurangkan intensiti sensasi. Satu set ubat dipilih oleh doktor, berdasarkan ciri-ciri keadaan. Ini boleh menjadi analgesik, NSAID, triptan, ergotamin, ubat ergot.

Osteochondrosis leher

Pelanggaran pemeliharaan zon kolar serviks, anjakan vertebra atau pembentukan pertumbuhan tulang pada tulang rawan menyebabkan masalah dengan peredaran darah di otak. Fenomena ini disertai dengan sakit kepala di occiput, yang muncul atau bertambah buruk pada waktu petang. Ia dilengkapi dengan pening, kelemahan, mual, koordinasi terganggu, tinitus, kebas pada jari. Penyebab patologi yang kerap berlaku ialah ketidakaktifan fizikal, kegemukan, kekurangan zat makanan, dan kegagalan metabolik. Rawatan bertujuan untuk memulihkan fungsi tulang belakang serviks, menormalkan peredaran serebrum.

Meningitis

Keradangan meninges membahayakan kesihatan dan kehidupan pesakit, jadi diagnosis awal sangat penting di sini. Penyakit ini dicirikan oleh sakit kepala yang meletus. Keamatan sensasi sedemikian rupa sehingga pesakit berusaha untuk tidak membuka matanya, tidak bergerak, takut peningkatan cephalalgia. Suhu badan pesakit melebihi 38.5 ° C. Ia akan disertai dengan loya, muntah berulang. Yang terakhir ini tidak membawa kelegaan, tetapi hanya memperburuk keadaan. Dengan perkembangan meningitis, seseorang mengambil kedudukan yang khas - di sisinya, dengan kaki dimasukkan ke perutnya, mata ditutup, dan kepalanya dilemparkan ke belakang. Yang terakhir menunjukkan peningkatan nada otot oksipital..

Rawatan dijalankan di hospital di bawah pengawasan doktor. Ini bertujuan untuk memerangi keradangan, mencegah komplikasi, menjaga keseimbangan air-garam tubuh. Selalunya penyebab penyakit ini adalah jangkitan, yang memerlukan penggunaan antibiotik.

Diabetes

Kesakitan sistematik di kepala yang berlaku pada waktu petang adalah ciri gangguan metabolik. Orang yang menghidap diabetes sering menghidapnya. Gambaran klinikal dilengkapi dengan rasa dahaga yang berterusan, aliran air kencing yang banyak, peningkatan berpeluh. Pada pesakit seperti itu, berat badan dapat meningkat atau menurun secara mendadak, dan ada kecenderungan munculnya bisul. Perkembangan penyakit ini disertai oleh kelainan neurologi.

Cephalalgia kluster

Sakit kepala yang sangat teruk adalah ciri penyakit neurologi. Sensasi berlangsung sehingga 15 minit rata-rata, tetapi begitu kuat sehingga hampir mustahil untuk menanggungnya. Cephalalgia unilateral, terbakar atau sangat akut, memancar ke mata pada bahagian kepala yang terkena. Ia dilengkapi dengan kesesakan hidung, kemerahan pada wajah, lacrimation, peluh yang banyak. Pesakit mungkin demam, kadang-kadang anggota badan menjadi kebas. Penyakit ini belum sepenuhnya difahami, oleh itu, terapi khusus belum dikembangkan. Membantu pesakit terdiri daripada menghilangkan rasa sakit dengan kaedah yang ada..

Diagnostik dan rawatan

Kekhususan gambaran klinikal tidak mencukupi untuk diagnosis. Dengan sakit kepala petang yang sistematik, pesakit mesti menjalani pemeriksaan, lulus ujian umum, biokimia darah. Tekanan darah dan suhunya diukur. Bergantung pada diagnosis awal, doktor mungkin menetapkan imbasan CT atau MRI, sinar-X tengkorak, ultrasound saluran kepala dan leher, EEG, dan tusukan lumbal. Rawatan dipilih secara individu sesuai dengan diagnosis dan ciri kesnya.

Terlepas dari penyebab kesakitan, sangat penting untuk memasukkan perubahan berikut ke dalam rejimen:

  • menyesuaikan mod kerja dan rehat;
  • untuk menolak dari tabiat buruk;
  • beralih ke diet yang sihat;
  • luangkan lebih banyak masa untuk berjalan di udara segar, aktiviti fizikal;
  • tidak termasuk mengambil pil yang tidak dipersetujui dengan doktor.

Berjuang cephalalgia malam dengan "Citramon" atau "Pentalgin" tidak akan memberikan hasil yang diinginkan. Manipulasi semacam itu bertujuan menghentikan sensasi yang tidak menyenangkan, dan tidak menghilangkan punca masalah. Sekiranya cephalalgia disebabkan oleh tekanan atau kerja berlebihan, lebih baik berjalan-jalan di udara segar, dan sebelum tidur, mandi air suam dengan teh chamomile atau minyak pati..

Orang yang mengalami sakit kepala pada waktu malam tidak boleh mengabaikan masalahnya. Tanpa bantuan profesional, mereka menghadapi risiko penyakit kronik serius yang bersifat organik atau psikologi. Keadaan seperti itu mengancam penurunan kualiti hidup, kecacatan, bahkan kematian..