Utama > Sklerosis

Cara menentukan sama ada kanak-kanak mengalami gegar otak: tanda pertama

Kanak-kanak secara aktif meneroka dunia, dan oleh itu mereka sering jatuh. Pada masa yang sama, menurut data traumatologist, mereka biasanya memukul kepala dan anggota badan, oleh itu, gegar otak pada kanak-kanak adalah fenomena yang agak biasa pada hampir semua usia. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda bagaimana mengenali tanda-tanda pertama kecederaan tersebut pada anak dan bagaimana memberi pertolongan cemas kepadanya dengan betul..

Apa ini?

Sudah menjadi kebiasaan bagi doktor untuk memanggil gegar otak sebagai trauma di mana tisu dan struktur otak tidak berubah pada tahap morfologi, tetapi gangguan neurologi muncul. Gegar otak adalah sementara dan biasanya jangka pendek.

Hampir 85% TBI pada masa kanak-kanak lembut disebabkan oleh gegaran otak. Punca dan keadaan kecederaan selalu hampir sama, dan berakar pada kesan mekanikal pada tengkorak: boleh menjadi pukulan ke kepala, atau pukulan ke kepala terhadap sesuatu. Kadang kala penyebabnya adalah pelanggaran beban paksi, misalnya, dengan patah tulang belakang, jatuh tajam di punggung, melompat ke kaki dari ketinggian yang besar.

Seorang kanak-kanak boleh mendapat gegaran mengenai tarikan kanak-kanak, misalnya, pada karusel bulat atau trampolin - semua pergerakan, termasuk pecutan tajam, dikaitkan dengan refleks yang melemparkan belakang kepala, di mana otak "memukul" dinding tengkorak.

Faktanya ialah otak berada dalam cairan serebrum, dan terdapat ruang bebas di antara dinding tengkorak dan secara langsung tisu otak. Dalam keadaan di mana otak memukul tengkorak dari dalam, mereka secara langsung bercakap mengenai adanya gegar otak. Beberapa waktu selepas hentaman, beberapa fungsi dan koordinasi bahagian otak yang berlainan terganggu buat sementara waktu..

Gegar otak paling kerap direkodkan pada kanak-kanak berumur lebih dari 3 tahun. Sehingga usia ini, tulang tengkorak bayi lebih lembut. Pada masa bayi, gegar otak bukanlah diagnosis yang biasa, kerana sifat menyerap kejutan ditingkatkan oleh lebih banyak cecair serebrum di dalam tengkorak dan "fontanelles" yang membolehkan tulang tengkorak bergerak ketika dipukul atau sebaliknya..

Pada 1-2 tahun, fontanelles ditutup, dan tulang tengkorak mulai mengeras dengan cepat. Pada usia 5 tahun, mereka mencapai kekuatan orang dewasa dan sejak saat itu, gegaran adalah ancaman yang sangat nyata..

Menurut traumatologist pediatrik, gegar otak paling kerap direkodkan pada kanak-kanak berumur 7-9 tahun. Kurang kerap - pada kanak-kanak berumur 3 hingga 6 tahun. Lebih kerap ibu bapa kanak-kanak lelaki meminta bantuan doktor, kerana kanak-kanak perempuan jarang jatuh bangun, tidak banyak berjuang, tidak berusaha untuk membuat rekod dunia untuk melompat dari bumbung garaj, dll..

Tanda dan gejala pertama

Kerana berlakunya berlakunya kecederaan jenis ini pada masa kanak-kanak, setiap ibu bapa harus dapat mengenali dan mengenal pasti tanda-tanda pertama dari gegar otak pada anak..

Gegar otak adalah kecederaan kranial tertutup, dan oleh itu mungkin tidak ada kecederaan luaran di kepala anak. Sekiranya jatuh atau dipukul di kepala berlaku di depan mata anda, dan anda pasti benar-benar cedera, mungkin ada lebih sedikit pertanyaan daripada situasi di mana anak kecil memukul, tetapi tidak dapat memberitahu tentang hal itu, dan saat jatuh atau memukul ibu bapa untuk beberapa orang kemudian terlepas alasan.

Salah satu gejala pertama adalah kehilangan kesedaran. Apabila digoncang, ia boleh berlangsung selama beberapa saat atau beberapa puluh minit. Seorang kanak-kanak boleh pingsan sejurus selepas kecederaan dan beberapa ketika kemudian. Ramai kanak-kanak tidak mempunyai gejala seperti kehilangan kesedaran sama sekali. Hanya kelesuan dan kebangkitan tertentu yang dapat dilihat.

Di rumah, tidak sukar untuk menentukan gegaran dengan tanda ini: kanak-kanak itu berkelakuan berbeza, dia kelihatan bingung, lambat bertindak balas terhadap kata-kata yang ditujukan kepadanya. Kanak-kanak kecil yang berumur di bawah satu tahun mungkin mengalami tangisan yang berterusan atau mengantuk yang tidak wajar.

Kanak-kanak yang, kerana usia mereka, dapat menerangkan dan mengekspresikan diri dengan jelas, mungkin mengalami gangguan ingatan. Selalunya, kanak-kanak tidak mengingati keadaan kecederaan, lebih jarang mereka tidak dapat mengingati peristiwa-peristiwa yang mengikuti pemulihan mereka setelah kehilangan kesedaran. Sukar untuk mengatakan sama ada serpihan memori yang hilang akan kembali. Amnesia dalam kes ini cukup difahami dan sering tidak dapat diperbaiki. Kekurangan ingatan, bagaimanapun, hanya akan berlaku untuk peristiwa yang berkaitan dengan trauma. Anak itu mengingati ibu, ayah dan dirinya dengan baik, anda tidak perlu risau.

Di rumah, ibu bapa yang mengesyaki kanak-kanak mengalami gegaran bahkan dapat menunjukkan tahap kecederaan:

  • darjah pertama - tidak ada kehilangan kesedaran, kanak-kanak itu mengingat semuanya dengan baik;
  • darjah kedua - kehilangan kesedaran tidak berlaku, tetapi keliru, pertuturan terganggu, kanak-kanak itu tidak dapat mengingati sebahagian atau sepenuhnya apa yang sebenarnya berlaku kepadanya;
  • darjah ketiga - kehilangan kesedaran telah berlaku, ingatan terganggu.

Sekiranya kanak-kanak itu tidak kehilangan kesedaran, maka ibu bapa dapat menentukan gegaran dengan gambaran gambaran klinikal berikutnya dari jenis kecederaan ini:

  • anak menjadi lesu, mengadu sakit kepala;
  • terdapat loya, dan kadang-kadang muntah (biasanya tunggal, tetapi kuat);
  • terdapat kelemahan teruk, pening, tinitus;
  • kanak-kanak mungkin banyak berpeluh (telapak tangan sejuk basah, kulit kepala lembap);
  • pergerakan bola mata ke arah yang berbeza menjadi menyakitkan;
  • bola mata itu sendiri mungkin kelihatan tidak wajar (mengikut jenis percanggahan), dengan kajian mata kanak-kanak dengan teliti, anda dapat melihat nystagmus kecil (berkedut mata);
  • tidur terganggu (baik kanak-kanak itu tidak dapat tidur, atau dia sedang tidur dan tidak mahu bangun);
  • mimisan muncul (tidak selalu dan tidak untuk semua orang).

Sekiranya sekurang-kurangnya 1-2 gejala muncul, adalah mustahak untuk mengukur tekanan darah anak beberapa kali setiap jam. Tekanan darah tidak stabil dengan gegar otak.

Gejala di atas biasanya diperhatikan pada hari-hari pertama selepas kecederaan. Kemudian sebahagian besar tanda hilang, hanya sakit kepala, rasa keletihan yang meningkat, mudah marah dan ketidakstabilan emosi dapat bertahan lama.

Ibu bapa harus sedar bahawa gegaran pada bayi di bawah 3 tahun paling kerap berlaku tanpa kehilangan kesedaran. Gambaran klinikal pada bayi agak buruk. Sebagai peraturan, dengan gegar otak, mereka pertama kali menangis lama, hingga keletihan. Kemudian mereka tenang dan segera tertidur. Mereka tidur lama, selepas itu anak itu menolak makanan atau makan sedikit, tanda-tanda neurologi seperti regurgitasi mungkin muncul. Selepas beberapa hari, selera makan kembali pulih, tidur menjadi lebih baik.

Apa bahayanya?

Gegar otak ringan biasanya tidak membahayakan anak. Tubuh kanak-kanak dengan cepat dapat mengimbangi semua gangguan neurologi tanpa akibat yang signifikan pada masa akan datang. Walau bagaimanapun, gegaran berulang, jika kanak-kanak itu pernah mengalami keadaan seperti itu sebelumnya, boleh menyebabkan perkembangan ensefalopati pasca-trauma. Dengan itu, koordinasi tangan mungkin terganggu, dan satu kaki sering ditampar..

Perkembangan gangguan pasca-trauma seperti itu tidak bergantung pada tahap gegaran pada masa sebelumnya dan gejala apa yang menyertainya dan sama ada ia sama sekali. Manifestasi pelanggaran seperti itu sangat beragam: ia boleh berlaku dari serangan agresif, histeria, neurosis, atau, sebaliknya, tempoh penghambatan yang mendalam. Anak itu mungkin menjadi sakit kepala biasa, hipertensi intrakranial, dan masalah dengan ingatan dan mengingat maklumat baru.

Bahaya gegar otak juga terletak pada kenyataan bahawa kecederaan kranial lain, yang menimbulkan bahaya yang lebih besar bagi anak, dapat "bertopeng". Oleh itu, hanya pemerhatian yang teliti yang akan membantu membezakan gegaran dari kecederaan otak atau kecederaan otak traumatik yang lain..

Dengan gegaran otak, semua gejala hilang dalam 3-7 hari selepas kecederaan, dengan kecederaan otak yang lebih teruk, gambaran klinikal tidak berubah atau bertambah buruk.

Pertolongan cemas - apa yang perlu dilakukan untuk ibu bapa?

Sekiranya anda mengesyaki gegaran otak, kanak-kanak itu harus diletakkan dalam kedudukan mendatar. Anda boleh meletakkan roller kecil di bawah kaki sehingga rata sedikit. Anda boleh meletakkan bantal kecil di bawah kepala anda.

Sekiranya kanak-kanak itu berada pada usia yang sedar, jangan biarkan dia tertidur dengan segala cara sehingga tiba ambulans, yang harus segera dipanggil setelah gejala ciri kecederaan kepala dikesan. Kekurangan tidur adalah penting untuk penilaian awal kekeliruan, yang akan membantu menentukan tahap kecederaan..

Anak harus berbaring di sebelah kanan. Ini penting untuk melindunginya dari sesak nafas dengan muntah, jika tiba-tiba terbuka. Bayi boleh dibawa dengan pegangan di tangan ibu kiri yang menghadap ke arah anda sehingga memegangnya sehingga tiba pasukan doktor.

Untuk mengelakkan akibat kekejangan tiba-tiba, yang juga boleh berlaku secara spontan, lebih baik membengkokkan anggota badan anak pada sudut yang betul - letakkan tangan anda di dada, bengkokkan kaki anda di lutut.

Sekiranya anak itu mempunyai akibat yang jelas dari jatuh di kulit kepala - lebam, bengkak, ais yang dibalut dengan tuala dapat digunakan ke tempat cedera. Sekiranya terdapat lelasan atau luka, rawat dengan hidrogen peroksida, sapukan sejuk dan tunggu doktor. Ada kemungkinan kanak-kanak itu memerlukan jahitan di rumah sakit.

Dengan luka yang besar, anda tidak perlu menunggu masa untuk menilai gejala lain - anda harus menutup bahagian tepi luka dengan ais tanpa menjejaskannya, dan pergi ke bilik kecemasan.

Sekiranya kehilangan kesedaran, anak itu diletakkan di permukaan yang rata dan keras, mengangkat kaki dan kepalanya, dan membiarkannya mencium bau amonia. Sekiranya tidak ada pernafasan, ibu bapa harus dapat melakukan pernafasan paru-paru, dan apabila bayi sedar, jangan biarkan dia bergerak, bercakap, minum cecair sehingga doktor tiba.

Bagaimana rawatannya berjalan?

Pada peringkat pemulihan, kanak-kanak ditunjukkan rehat, pemakanan seimbang, ketiadaan suara kuat, cahaya terang, pergerakan aktif. Pemulihan biasanya memakan masa hingga 3-4 minggu. Sebaiknya hadkan permainan komputer, menonton TV dan membaca buku untuk masa ini..

Kanak-kanak itu diberi persediaan vitamin, dan juga sering kali terdapat nootropik ("Pantogam", "Nootropil") Tidak biasa, tetapi mungkin memerlukan penginapan pesakit dalam 1-2 minggu. Dalam tempoh pemulihan, pakar neurologi boleh menetapkan sesi urut dan fisioterapi untuk seorang kanak-kanak..

Pendapat Dr Komarovsky

Pediatrik terkenal Yevgeny Komarovsky, yang pendapatnya sangat menarik bagi ibu bapa, percaya bahawa risiko gegar otak tidak boleh dibesar-besarkan. Sekiranya kita bercakap tentang anak kecil, maka dengan kebarangkalian yang tinggi, setelah jatuh, dia tidak akan mengalami gegar otak. Tetapi akan ada banyak jeritan dari ketakutan dan banyak saraf ibu bapa yang terbuang. Sekiranya satu atau dua jam selepas kecederaan, kanak-kanak itu kembali ceria dan sudah lupa apa yang berlaku, dia bermain, melakukan urusan kebudak-budakannya yang biasa dan meminta makanan, dia tidak mengalami gegaran. Ibu bapa tidak perlu panik.

Ibu dan bapa lebih tahu daripada doktor mana pun di dunia mengenai keunikan perkembangan anak mereka, dan oleh itu mereka adalah orang pertama yang mengesan tanda-tanda gegaran akibat tingkah laku anak yang berubah.

Komarovsky percaya bahawa dalam semua kes, kecuali kecederaan terbuka, taktik pemerhatian adalah yang terbaik.

Sekiranya kanak-kanak itu tertidur selepas kecederaan, dia tidak boleh terganggu, kata Evgeny Olegovich. Tetapi setiap dua jam sekali, ibu tetap harus bangunkan anak dan memeriksa seberapa baik proses pemikirannya berjalan. Soalan mudah membantu dalam hal ini - di mana ibu, siapa nama anak, berapa jari yang anda tunjukkan, dll. Sekiranya tidak ada jawapan atau jawapannya lebih seperti kecelaruan, anda perlu segera menghubungi ambulans.

Tidak sukar untuk merawat gegar otak, tetapi masih lebih baik untuk mengelakkan kecederaan. Komarovsky sangat mengesyorkan agar ibu bapa mengawasi anak-anak mereka dengan lebih dekat berjalan-jalan, jangan mendorong memanjakan diri dengan ayunan dan gelongsor, penggunaan tarikan untuk tujuan lain selain dari tujuan mereka, juga lebih baik untuk mengelakkan trampolin.

Di rumah, anda perlu memastikan bahawa ada permaidani yang tidak tergelincir di bilik mandi, dan tidak ada genangan air yang tumpah dan tidak bersih di lantai di atas jubin.

Seorang kanak-kanak mesti menunggang basikal dan kasut roda dengan perlindungan dan topi keledar.

Komarovsky akan memberitahu anda lebih banyak mengenai gegaran anak dalam video seterusnya..

pengulas perubatan, pakar psikosomatik, ibu kepada 4 orang anak

Gegar otak pada kanak-kanak

Gegar otak adalah salah satu yang paling kerap dan, pada masa yang sama, komplikasi berbahaya yang disebabkan oleh pelbagai situasi traumatik, yang sering terdedah kepada kanak-kanak dari segala usia. Artikel ini membincangkan mengenai cara mengenal pasti gegaran dan cara memberi pertolongan dalam keadaan ini..

Keterukan gegaran

Pemerhatian kanak-kanak dengan teliti dapat mengesan gegaran dan menentukan tahap kecederaan ini. Sesuai dengan klasifikasi perubatan, terdapat tiga tahap keadaan dengan kecederaan tersebut..

Penentuan setiap peringkat ini di rumah adalah mungkin jika ibu bapa mempunyai idea mengenai ciri-ciri gejala setiap peringkat. Dengan pengetahuan ini, anda dapat menavigasi dan melakukan semua tindakan yang diperlukan dengan cepat.

Ijazah pertama

Ia dicirikan oleh sedikit gangguan dalam proses fisiologi, seperti pening dan sakit kepala, serta sedikit kelemahan. Selain itu, mual dan muntah boleh berlaku (selalunya hanya sekali). Pada bayi, regurgitasi adalah mungkin.

Perbezaan utama antara tahap ini dan keadaan yang lebih kompleks adalah tempoh gejala yang disenaraikan. Sekiranya peningkatan keadaan anak diperhatikan dalam setengah jam atau satu jam, wajahnya memperoleh warna semula jadi dan bayi berusaha untuk meneruskan aktiviti biasa, dapat diandaikan bahawa tempoh yang paling berbahaya bagi kesihatannya telah berlalu.

Namun, kanak-kanak itu masih perlu dibawa ke hospital, mengambil sinar-X tengkorak dan memastikan bahawa tidak ada kerosakan mikro pada tulang atau pendarahan dalaman..

Langkah berjaga-jaga ini mengelakkan komplikasi seperti sakit kepala yang tidak diketahui atau peningkatan tekanan intrakranial..

Darjah kedua

Gambar simptom pada peringkat kedua gegar otak hampir sama dengan yang pertama. Walau bagaimanapun, semua manifestasi dapat diperhatikan dalam jangka masa yang lebih lama. Keadaan ini boleh menjadi rumit oleh kehilangan kesedaran dalam beberapa minit, ketidakupayaan untuk fokus dan kesukaran untuk menumpukan perhatian..

Kanak-kanak yang lebih tua (selalunya remaja berusia 10-12 tahun) mungkin mengadu kabut di kepala mereka, dan juga bunyi yang luar biasa. Kesukaran dengan penyelarasan pergerakan adalah mungkin. Lebih-lebih lagi, keadaan ini sering disertai dengan muntah berulang dan berlimpah. Terdapat juga tindak balas murid yang perlahan terhadap cahaya..

Untuk menentukan tahap gegar otak kedua kanak-kanak, anda perlu menanyakan kepadanya beberapa soalan yang sesuai dengan usianya. Walau bagaimanapun, jika disyaki kerosakan pada bayi di bawah satu tahun, atau anak yang lebih tua dengan pertuturan yang lemah, hanya pekerja kesihatan yang berkelayakan yang dapat mendiagnosis keadaan seperti itu.

Darjah ketiga

Pada peringkat gegar otak ini, si anak mungkin kehilangan kesedaran sehingga lima minit. Pada masa yang sama, kulitnya akan pucat, mangsa akan sangat lemah, dia mungkin tidak mempunyai kekuatan yang cukup untuk mengubah kedudukan tubuhnya. Kes amnesia jangka pendek adalah mungkin, di mana anak tidak dapat mengingat namanya, tidak mengenali orang yang disayangi, dan juga mempunyai masalah dengan persepsi masa.

Pada tahap ini, murid-murid kanak-kanak itu tidak bertindak balas terhadap cahaya, dan perbezaan ukurannya juga mungkin berlaku, yang menunjukkan kerosakan serius pada satu atau kedua belahan otak. Mangsa, sering, mengalami aritmia, dan irama pernafasannya turun naik.

Pada masa yang sama, keringat pesakit meningkat, dahi ditutup dengan peluh.

Tanda-tanda gegaran pada bayi

Gejala yang dapat mengenal pasti gegar otak pada bayi termasuk:

  • Kulit pucat, yang cepat dapat diganti dengan kemerahan yang teruk.
  • Gangguan sinkronik dalam tindak balas murid.
  • Muntah tunggal atau berulang.
  • Gegar otak pada kanak-kanak berumur 2-3 tahun

Dengan gegaran otak, bayi menjadi pucat, kemungkinan kehilangan kesedaran jangka pendek. Muntah berulang juga muncul. Anak menjadi mengantuk dan lemah. Kemungkinan demam dan berpeluh berlebihan.

Cara mengenal pasti gegar otak pada kanak-kanak berumur 3 hingga 6 tahun

Pada usia ini, gegaran pada kanak-kanak sering muncul sebagai berikut:

  • Kehilangan kesedaran selepas trauma diperhatikan. Amnesia jangka pendek juga mungkin.
  • Anak berasa sakit kepala dan pening.
  • Pada masa yang sama, dia mengalami gangguan dyspeptik.
  • Tanda yang membimbangkan juga adalah pucat pada kulit dan gangguan koordinasi pergerakan..
  • Gegar otak pelajar sekolah

Pada usia ini, gegar otak sering ditunjukkan oleh kehilangan kesedaran dan gejala yang tertunda seperti muntah, sakit kepala, dan pening. Di samping itu, kanak-kanak itu akan mengalami takikardia, berpeluh, masalah dengan orientasi di ruang angkasa. Penglihatan dan pendengaran juga boleh merosot..

Pertolongan cemas untuk gegar otak

Dengan kecederaan kepala pada anak, pemberian pertolongan cemas sangat penting. Perkara pertama yang harus dilakukan oleh orang dewasa ialah memanggil ambulans. Selepas itu, perlu diperiksa kulit kepala kanak-kanak dengan teliti, dan jika anda melihat kerosakan di atasnya, maka adalah perlu untuk menjalani rawatan dengan antiseptik, BUKAN berasaskan alkohol (misalnya, hidrogen peroksida atau klorheksidin). Semasa menggunakan antiseptik alkohol, kejutan yang menyakitkan dapat timbul pada anak-anak. Sekiranya terdapat pendarahan, maka mungkin untuk menghentikannya dengan bantuan kain kapas-kasa, setelah itu pembalut digunakan.

Diagnosis gegar otak pada kanak-kanak

Gegar otak pada kanak-kanak didiagnosis sama untuk kanak-kanak prasekolah dan pelajar sekolah. Kaedah utama untuk mengesan kerosakan adalah radiografi, echoencephalography. Kaedah pemeriksaan ditetapkan oleh pakar pediatrik; sekiranya berlaku kecederaan, pemeriksaan oleh pakar neurologi pediatrik dan traumatologi mungkin diperlukan. Dalam kes yang serius, rundingan bedah saraf dilakukan.

Sekiranya bayi, neurosonografi mungkin diperlukan. Istilah ini mengandaikan kajian otak menggunakan ultrasound.

Dengan cara yang serupa, dibenarkan untuk mengesan kehadiran tumor dan luka pada tisu lembut kepala, untuk menentukan skala mereka dengan lebih tepat, untuk melihat tumor vaskular, untuk menganalisis struktur tulang dan medula itu sendiri.

Sekiranya sukar untuk membuat diagnosis atau menjelaskannya, mungkin perlu dilakukan manipulasi selanjutnya:

  • pengimejan resonans magnetik atau tomografi yang dikira otak,
  • elektroensefalografi,
  • dan juga tusukan lumbal.

Tusukan harus dilakukan jika ada kecurigaan terjadinya pendarahan subarachnoid - masuknya darah di antara lapisan otak, atau untuk menentukan tahap kerosakan otak.

Rawatan gegar otak

Sekiranya kita bercakap mengenai tahap gegaran kedua atau ketiga, maka doktor memutuskan untuk meletakkan anak itu di hospital. Dalam kes ini, adalah mungkin untuk membawa anak itu keluar dari keadaan serius dan mengurangkan akibat sukar dari gegar otak. Rawatan ubat untuk gegar otak mengandungi kaedah diuretik (untuk mengelakkan bengkak), zat nootropik, ubat antikonvulsan dan ubat yang menormalkan tekanan intrakranial.

Selain itu, rawatan simptomatik untuk gegar otak pada anak mungkin mengandungi kaedah penghilang rasa sakit, dan dalam beberapa kes, antihistamin. Untuk gegaran kelas 1, rawatan biasanya dilakukan secara pesakit luar..

Di rumah, anak itu perlu dijamin ketenangan fikiran dan melindungi mangsa daripada pergerakan dan emosi buruk secara tiba-tiba. Di samping itu, perlu dilakukan pembatasan yang ketara dalam membaca sastera, menonton TV, PC dan alat, kerana ini menunjukkan beban yang besar pada minda anak-anak..

Akibat gegaran otak

Gegar otak pada anak kecil tidak serius, tetapi masih menyakitkan. Contohnya, kesakitan yang berpanjangan, yang bertambah dengan turun naik cuaca. Kelambatan dapat dipantau dalam operasi rumah tangga harian.

Permainan dan aktiviti yang dulunya menyeronokkan kini menyedihkan dan meningkatkan kerengsaan. Semua ciri ini hilang setelah beberapa waktu, dengan normalisasi keadaan umum. Anak tidak memerlukan rangsangan tambahan untuk menghentikan hasil gegar otak - pergerakan metaboliknya berlaku dengan intensiti tinggi.

Sebagai peraturan, setelah 2-3 minggu, keadaan anak kembali normal. Gegaran otak biasanya berlaku tanpa akibat dan komplikasi. Kanak-kanak itu sekali lagi dapat menghadiri taska dan tadika, bermain sukan. Sebagai kesimpulan, sekali lagi, perlu ditekankan pentingnya rawatan tepat pada masanya di hospital kanak-kanak khusus, yang memungkinkan untuk menghilangkan bentuk kecederaan otak traumatik yang lebih teruk..

Gegaran pada Kanak-kanak: Pengalaman Peribadi

Saya sering melihat siaran di mana ibu bercakap mengenai kebimbangan mereka mengenai memukul kepala anak: diketuk, jatuh.
Tanggapan dalam komen sangat menarik: "Ya, baiklah, jangan risau... Semua anak jatuh! Tambang saya jatuh seratus kali sehari dan tidak ada, normul. ", - gy-gyyy.

Saya mencadangkan untuk mengetahui bagaimana kecederaan kepala "normal", walaupun pada pandangan pertama, tidak ketara.

Gegar otak pada kanak-kanak. Gejala dan Rawatan

Gegar otak adalah salah satu diagnosis yang paling biasa dalam traumatologi pediatrik. Secara keseluruhan, kecederaan otak traumatik (TBI) menduduki tempat pertama di antara semua kecederaan kanak-kanak yang memerlukan rawatan di hospital. Kira-kira 120 ribu kanak-kanak dengan gegar otak dimasukkan ke hospital di Rusia setiap tahun.

Dari segi keparahan, kecederaan otak traumatik dibahagikan kepada ringan (gegar otak), sederhana (penyusutan otak dengan keparahan ringan dan sederhana, dengan kemungkinan patah tulang peti besi kranial) dan parah (penyusutan otak tahap yang teruk, hematoma intrakranial dengan tekanan otak, patah pangkal tengkorak). Nasib baik, sehingga 90% TBI kanak-kanak disebabkan oleh gegaran otak, yang akan dibincangkan dalam artikel ini..

Tahap trauma yang tinggi pada kanak-kanak dijelaskan oleh peningkatan aktiviti motorik anak, kegelisahan dan rasa ingin tahu, yang digabungkan dengan kemahiran motorik yang tidak sempurna dan koordinasi pergerakan, serta pengurangan rasa bahaya dan takut ketinggian. Di samping itu, pada anak kecil, kepala mempunyai berat badan yang agak besar, dan kemahiran menunaikan tangan belum berkembang, sehingga anak-anak kecil biasanya jatuh ke bawah dan tidak mengganti tangan mereka.

Penyebab TBI kanak-kanak sangat spesifik untuk setiap kumpulan umur. Bayi yang baru lahir dalam jumlah keseluruhan mangsa berjumlah 2%, bayi - 25%, balita - 8%, prasekolah - 20% dan usia sekolah 45%.

Trauma bayi terutamanya disebabkan oleh pengabaian dan kecuaian ibu bapa mereka. Kanak-kanak di bawah umur 1 tahun paling kerap (lebih daripada 90%!) Mendapat kecederaan kepala setelah jatuh dari menukar meja, katil, dari tangan ibu bapa mereka, dari kereta sorong, dll. Anda tidak boleh membiarkan bayi anda bersendirian di tempat yang mungkin jatuh. Sekiranya anda perlu menjauhkan diri dari anak pada jarak yang lebih besar dari tangan yang terentang, jangan malas, letakkan dia di tempat tidur bayi, di dalam kereta dorong dengan sisi, di tempat bermain! Satu atau dua saat sudah cukup untuk bayi berguling ke tepi meja ganti dan jatuh.

Dari bayi berusia 1 tahun mula berjalan. Penyebab utama TBI jatuh dari ketinggian pertumbuhannya sendiri, dan sedikit kemudian - jatuh dari tangga, pokok, bumbung, tingkap, gelongsor, dan lain-lain. Episod TBI itu sendiri tidak selalu dapat dikenal pasti. Harus diingat bahawa jika anak itu berada di bawah pengawasan saudara-mara, jiran atau pengasuh, maka mereka dapat menyembunyikan fakta bahawa kejatuhan bayi.

Kanak-kanak yang lebih tua sendiri sering menyembunyikan trauma dengan pelbagai sebab. Di samping itu, kanak-kanak mungkin mengalami kerosakan otak tanpa kecederaan kepala secara langsung. Kecederaan ini biasanya berlaku apabila badan anak terdedah kepada pecutan atau perlambatan mendadak (sindrom "bayi yang terguncang"). Sindrom kanak-kanak yang digegarkan paling sering diperhatikan sebelum usia 4-5 tahun dan boleh berlaku dengan pengendalian kasar, melompat dari ketinggian ke kaki anda, dan pada anak kecil, walaupun dengan penyakit pergerakan yang terlalu kuat.

Tanda-tanda gegar otak

Dengan gegaran otak, perubahan kasar dan tidak dapat dipulihkan tidak berlaku di dalamnya, dan kecederaan seperti itu, yang paling kerap berlaku, mempunyai prognosis terbaik dan sangat jarang menyebabkan komplikasi.

Perlu diingat bahawa otak kanak-kanak (dan terutama bayi) berbeza dengan otak orang dewasa. Gambaran gegar otak pada orang dewasa berbeza dengan kesan kecederaan ini pada kanak-kanak..

Pada masa dewasa, gegaran ditunjukkan oleh gejala utama berikut: episod kehilangan kesedaran dari beberapa saat hingga 10-15 minit; pening dan muntah; sakit kepala; amnesia (kehilangan ingatan) kejadian yang berkaitan dengan trauma (sebelum kecederaan, kecederaan itu sendiri dan selepas kecederaan). Di samping itu, beberapa gejala neurologi spesifik dinyatakan, seperti nystagmus (kedutan bola mata), gangguan koordinasi pergerakan, dan beberapa yang lain. Gambar gegaran kanak-kanak sama sekali berbeza..

Pada kanak-kanak di bawah umur 1 tahun, gegar otak biasanya tidak simptomatik. Kehilangan kesedaran tidak berlaku lebih kerap, terdapat muntah tunggal atau berulang, mual, regurgitasi semasa memberi makan, kulit pucat, kegelisahan dan tangisan tanpa sebab, peningkatan rasa mengantuk, kurang selera makan, kurang tidur.

Pada kanak-kanak prasekolah, lebih mungkin untuk membuktikan fakta kehilangan kesedaran, mual dan muntah selepas kecederaan. Mereka mengalami sakit kepala, degupan jantung meningkat atau perlahan, ketidakstabilan tekanan darah, kulit pucat, berpeluh. Pada masa yang sama, kesedihan, tangisan, gangguan tidur sering diperhatikan.

Kadang-kadang kanak-kanak mempunyai gejala seperti kebutaan selepas trauma. Ia berkembang sejurus selepas kecederaan atau sedikit kemudian, berterusan selama beberapa minit atau jam, dan kemudian hilang sendiri. Sebab fenomena ini tidak begitu jelas..

Keanehan tubuh anak membawa kepada fakta bahawa keadaan pampasan jangka panjang dapat diganti dengan kemerosotan keadaan yang cepat. Iaitu, segera setelah musim gugur, anak merasa memuaskan, dan setelah beberapa saat gejala muncul dan mulai meningkat dengan cepat.

Pertolongan cemas untuk TBI

Apa yang harus dilakukan oleh ibu bapa yang anaknya mengalami kecederaan otak traumatik? Hanya ada satu jawapan - kanak-kanak itu mesti ditunjukkan kepada doktor tanpa gagal dan segera. Sebaiknya segera hubungi ambulans, yang pasti akan membawa anak ke hospital yang mempunyai pakar bedah saraf kanak-kanak atau ahli neuropatologi. Dan ukuran ini tidak berlebihan. Dengan sedikit gejala dan keluhan, bayi mungkin mengalami kerosakan otak yang teruk. Kesejahteraan jangka panjang kanak-kanak, ketiadaan gejala, terutama dengan pendarahan di otak, selalunya setelah beberapa jam atau bahkan beberapa hari, ia digantikan oleh kemerosotan keadaan yang progresif, yang dimulai dengan perubahan tingkah laku anak, peningkatan kegembiraannya, mungkin ada mual, muntah, nystagmus, tonjolan fonanel pada bayi, kemudian mengantuk muncul, kemurungan kesedaran diperhatikan.

Diagnosis gegar otak

Di hospital, kanak-kanak itu diperiksa oleh pakar neurologi pediatrik, pakar bedah saraf atau traumatologi. Dia menyelidiki secara mendalam aduan, mengumpulkan anamnesis (sejarah penyakit), melakukan pemeriksaan umum dan neurologi. Kaedah diagnostik tambahan diberikan. Yang utama adalah sinar-X tengkorak, neurosonografi (pada kanak-kanak kecil), echo-ensefalografi (Echo-EG). Sekiranya perlu - pengiraan tomografi otak (CT), pengimejan resonans magnetik (MRI), elektroensefalografi (EEG), tusukan lumbal.

X-ray tengkorak dilakukan pada kebanyakan pesakit. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti patah tulang tengkorak. Kehadiran kerosakan pada tulang tengkorak secara automatik menterjemahkan kecederaan ke dalam kategori sederhana atau parah (bergantung pada keadaan anak). Kadang-kadang pada kanak-kanak kecil dengan gambaran klinikal yang baik, patah tulang tulang tengkorak terdedah pada radiografi. Mustahil untuk menilai keadaan bahan otak dengan radiografi.

Neurosonografi (NSG) adalah pemeriksaan ultrasound otak. Neurosonogram jelas menunjukkan zat otak, sistem ventrikel. Anda boleh mengenal pasti tanda-tanda edema serebrum, fokus gangguan, pendarahan, hematoma intrakranial. Prosedurnya mudah, tidak menyakitkan, cepat dilakukan, dan tidak mempunyai kontraindikasi. Ia boleh diulang berkali-kali. Satu-satunya batasan neurosonografi adalah kehadiran apa yang disebut "tingkap ultrasound semula jadi" - fontanelle besar atau tulang temporal tipis. Kaedah ini sangat berkesan pada kanak-kanak di bawah umur 2 tahun. Kemudian, ultrasound menjadi sukar untuk melewati tulang tengkorak yang tebal, yang secara dramatik menurunkan kualiti gambar. Peralatan neurosonografi terdapat di kebanyakan hospital kanak-kanak.

Echo-ensefalografi (Echo-EG) juga merupakan kaedah penyiasatan ultrasound, yang memungkinkan untuk mendedahkan perpindahan struktur garis tengah otak, yang mungkin menunjukkan adanya formasi volumetrik tambahan otak (hematoma, tumor), memberikan maklumat tidak langsung mengenai keadaan bahan otak dan sistem ventrikel. Kaedah ini mudah dan cepat, tetapi kebolehpercayaannya rendah. Sebelumnya, ia digunakan secara meluas dalam neurotraumatologi, tetapi dengan alat diagnostik moden, seperti neurosonografi, tomografi terkomputeran dan pencitraan resonans magnetik, ia dapat ditinggalkan sepenuhnya..

Komputasi tomografi (CT) adalah kaedah yang sesuai untuk mendiagnosis kerosakan otak dan penyakit. Ini adalah kaedah pemeriksaan sinar-X di mana gambar tulang tengkorak dan otak dapat diperolehi dengan definisi tinggi. Pada CT, hampir semua kerosakan pada tulang peti besi dan pangkal tengkorak, hematoma, lebam, pendarahan, badan asing rongga kranial, dan lain-lain didiagnosis. Ketepatan kajian ini sangat tinggi. Kelemahan utamanya ialah mesin CT mahal, dan tidak setiap hospital memilikinya..

Pencitraan resonans magnetik (MRI) adalah kaedah yang paling tepat, tetapi kompleks dan mahal untuk memeriksa sistem saraf pusat. Ia jarang digunakan untuk mendiagnosis kecederaan otak traumatik akut, kerana tidak membenarkan tulang tengkorak dilihat, kurang tepat untuk mengenali pendarahan akut, memerlukan waktu lebih lama daripada tomografi yang dikira, dan sering memerlukan anestesia semasa memeriksa anak kecil - kanak-kanak mesti berbaring diam selama 10 tahun -20 minit, tetapi kanak-kanak kecil tidak dapat melakukan ini; selain itu, sangat sedikit klinik yang dapat membanggakan kehadiran pengimejan resonans magnetik.

Electroencephalography (EEG) membolehkan anda mengkaji aktiviti bioelektrik otak. Ia digunakan untuk petunjuk khas untuk menilai keparahan kecederaan otak traumatik, untuk mengenal pasti fokus aktiviti epilepsi. Fokus epiaktiviti adalah kawasan korteks serebrum dengan aktiviti neuron yang berubah secara patologi (sel saraf), yang boleh menyebabkan terjadinya kejang epilepsi.

Tusukan lumbal adalah kumpulan cecair serebrospinal (cecair yang membasahi otak dan saraf tunjang) dari saluran tulang belakang pada tahap lumbar. Perubahan cairan serebrospinal mungkin menunjukkan trauma atau pendarahan (kehadiran darah) atau keradangan, meningitis. Tusukan lumbar sangat jarang berlaku dan hanya untuk petunjuk khas.

Pengurusan gegar otak

Setelah bayi jatuh, sebelum doktor melihatnya, menolong bayi adalah mewujudkan persekitaran yang tenang. Anda perlu meletakkan bayi di tempat tidur, memberikan ketenangan kepadanya. Sekiranya terdapat pendarahan dari luka, merawatnya dan membalutnya jika boleh.

Sebagai tambahan kepada prosedur diagnostik, bilik kecemasan hospital merawat kecederaan tisu lembut di kepala (lebam, lecet, luka). Kanak-kanak, terutama kanak-kanak kecil, dengan kecederaan otak traumatik yang disahkan, termasuk gegar otak, dikenakan rawatan wajib di hospital.

Rawat inap mempunyai pelbagai tujuan.

Pertama, selama beberapa hari anak berada di bawah pengawasan doktor di hospital untuk pengesanan awal dan pencegahan komplikasi trauma - edema serebrum, kemunculan hematoma intrakranial, sawan epilepsi (kejang). Kebarangkalian komplikasi ini kecil, tetapi akibatnya sangat serius dan boleh mengakibatkan kemerosotan keadaan anak yang cepat. Oleh itu, dengan gegaran, penginapan standard di hospital adalah seminggu. Dengan peralatan teknikal hospital yang baik (komputasi tomografi, neurosonografi), yang memungkinkan untuk mengecualikan kerosakan otak yang lebih teruk, jangka masa tinggal di hospital dapat dikurangkan menjadi 3-4 hari.

Kedua, semasa dimasukkan ke hospital, pesakit diberi rehat psikoemosi. Ini dicapai dengan menghadkan aktiviti motor dan sosial anak. Sudah tentu, sukar untuk mendapatkan rehat tempat tidur sepenuhnya untuk kanak-kanak, namun demikian, keadaan hospital tidak membenarkan berjalan, permainan yang bising, menonton TV yang panjang, duduk di komputer. Selepas keluar, rejim rumah tinggal selama 1,5-2 minggu lagi, beberapa minggu terhad untuk sukan.

Ubat gegar otak mempunyai beberapa tujuan. Pertama sekali, kanak-kanak diberi ubat diuretik (paling kerap DIAKARB, lebih jarang - FUROSEMIDE) dalam kombinasi wajib dengan persediaan kalium (ASPARCAM, PANANGIN). Ini dilakukan untuk mengelakkan edema zat otak. Terapi penenang (PHENOZEPAM, VALERIAN'S NATURAL ROOT) dijalankan dan antihistamin (SUPRASTIN, DIAZOLIN, DIMEDROL) ditetapkan. Untuk sakit kepala, analgesik diresepkan (BARALGIN, SEDALGIN), dengan mual yang teruk - CERUKAL. Di kemudian hari, ubat-ubatan nootropik mungkin diresepkan yang meningkatkan proses metabolik di otak, vitamin.

Pengendalian terhadap keadaan kanak-kanak dilakukan oleh doktor yang hadir dan doktor yang bertugas, serta oleh jururawat penjaga. Sekiranya terdapat kemerosotan, anak itu diperiksa semula, ujian diagnostik tambahan ditetapkan (neurosonografi, tomografi terkomputer, EEG).

Semasa menawarkan untuk pergi ke hospital, doktor terlebih dahulu berhati-hati agar tidak terlepas kecederaan yang lebih parah daripada gegar otak, dan ini hanya mungkin dilakukan dengan pengawasan anak yang berkelayakan..

Sekiranya bayi dalam keadaan memuaskan, selepas beberapa hari, ibu bapa boleh membawanya pulang setelah menerima. Namun, di rumah juga diwajibkan untuk mematuhi peraturan perlindungan perubatan, untuk membatasi menonton TV, bermain permainan di komputer, berjalan, mengunjungi rakan, dan meneruskan terapi ubat. Sekiranya anda mengesyaki keadaan anak yang semakin teruk (kemunculan mual dan muntah, sakit kepala, mengantuk yang tidak bermotivasi, sawan, kelemahan pada bahagian kaki, kerap meludah pada bayi), anda harus segera berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut dan kemungkinan dimasukkan ke hospital.

Sebagai peraturan, setelah 2-3 minggu, keadaan anak kembali normal. Gegar otak biasanya hilang tanpa akibat atau komplikasi. Anak itu sekali lagi dapat bersekolah di taman asuhan kanak-kanak dan tadika, bermain sukan.

Kesimpulannya, sekali lagi, perlu menekankan pentingnya akses tepat waktu ke hospital kanak-kanak khusus, yang akan menghilangkan bentuk kecederaan otak traumatik yang lebih teruk..

Betapa berbahayanya gegaran untuk aktiviti mental, sistem saraf?

Gegar otak adalah kecederaan berfungsi. Ia tidak berdasarkan pemusnahan neuron, tetapi gangguan sementara dalam fungsi otak.

Sekiranya rejim diperhatikan dan tidak ada faktor yang memburukkan (kehadiran penyakit bersamaan sistem saraf), gegar otak berakhir dengan pemulihan. Jika tidak, gegar otak yang diterima pada awal kanak-kanak akan mempengaruhi dewasa, terutama pada tahun-tahun pengajian: sekolah, institut - tidak perhatian, tidak tekun, kesukaran belajar, asimilasi bahan yang sukar, ingatan... Selalunya ibu bapa menganggap ini sebagai kemalasan dan parasitisme, dan menyalahkan semua gegaran yang tidak pernah dirawat!

Gegar otak dianggap sebagai kecederaan ringan, tetapi adakah komplikasi jangka panjang dari gegar otak? Jenis apa?

Pada beberapa pesakit, dari waktu ke waktu, mungkin ada kelemahan perhatian, kehilangan ingatan, pening, sakit kepala, keletihan, dan gangguan tidur. Dan juga, penurunan penglihatan, kehilangan pendengaran, penghambatan pertuturan. Terdapat kes kematian yang diketahui kerana tidak merujuk kepada doktor yang mengalami kecederaan otak traumatik.

Walau bagaimanapun, kira-kira satu tahun selepas gegar otak, tanda-tanda ini hilang atau hilang dengan ketara..

Sebagai peraturan, perubahan ini berlaku pada pesakit yang sudah menderita penyakit tertentu dari sistem saraf..

Sekiranya rejimen rawatan yang disyorkan tidak diikuti, tempoh pemulihan dipanjangkan dan sindrom asthenik, dystonia vaskular vegetatif dan gangguan lain mungkin berlaku.

Walaupun dalam beberapa kes, akibat jangka panjang mungkin berlaku. Ini adalah pergantungan meteorologi, dan juga serangan epilepsi..

Oleh itu, trauma itu harus ditangani dengan serius dan sekurang-kurangnya 2-3 hari selepas itu, kanak-kanak itu mesti ditidurkan, walaupun dia berasa sihat. Sebaik-baiknya, hubungi doktor dalam 24 jam pertama dari saat kecederaan (!), Untuk penyetempatan berkesan akibat kecederaan otak tepat pada masanya.
----

Baru-baru ini (06/11/16) kami dimasukkan ke hospital dengan gegar otak: di tadika (06/10/16), secara berkumpulan, pada waktu petang dan sebelum waktu yang tenang, saya bermain dengan kereta sorong dan anak patung... Seorang budak lelaki dan 2 perempuan muncul, mula mengambil... Akibatnya, seorang budak lelaki dengan salah seorang gadis ini mendorong saya sehingga dia jatuh di atas permaidani bersama dengan kereta dorong - lebam pertama. Segera gadis kedua pergi ke katil saya dan menggigit dahinya, di bahagian berbulu - lebam kedua. Tidak ada seorang pun di antara para pendidik, kedua-dua guru (satu dari shift pertama, belum pergi dan yang kedua dari shift kedua, sudah datang) mencuci pinggan di dapur dan bercakap dengan tenang. Pengasuh itu mula berlari menjerit. Tambang saya tidak dapat bangun sendiri kerana pening teruk dan gelap di mata. Pengasuh itu memegang pelukan saya dan meminta maaf... Anak perempuan saya banyak menangis dan tidak dapat menenangkan diri untuk masa yang lama. Para pendidik menghukum pelakunya konflik - dimarahi, di sudut.

Saya datang untuk mengambil tambang sejurus selepas waktu sunyi (Jumaat, hari terakhir kami di tadika, sebelum cuti), guru dan pengasuh tidak memberitahu saya apa-apa. Kami segera pergi ke dacha. Sepanjang perjalanan anak perempuan saya berkelakuan gelisah, merengek dan terus menggaru kepalanya. Saya berfikir: merengek dengan keletihan, menggaru kepala - gatal (sekarang, saya sudah faham bahawa kepala saya sakit). Pada waktu pagi saya bangun pada pukul 07:00 - lebih awal dari biasanya (biasanya, jika anda tidak perlu bangun pagi, anda boleh bangun pada jam 08:00 paling awal, dan bahkan tidur hingga 10:00), dan dengan tangisan mula mengadu sakit di kepala saya. Sakit kepala saya tidak menderita dan saya segera menganggap bahawa mungkin dia jatuh atau memukul kepalanya di tadika. Saya mula bertanya kepadanya... Anak perempuan saya menunjukkan lebamnya dan memberitahu saya semuanya. Saya bertanya kepadanya apa yang tidak diberitahu kepadanya semalam... Anak perempuan saya menjawab bahawa semalam, kerana semuanya berlaku, sakitnya sangat teruk, tetapi kemudian kepala saya mula sakit lebih sedikit, dan kepala saya kurang sakit seperti hari ini... Saya dan suami memutuskan untuk pergi ke Moscow, untuk menunjukkan diri kepada doktor.

Kami tiba di bilik kecemasan, melakukan sinar-X tengkorak - lebih kurang. Pakar traumatologi disyorkan untuk memerhatikan selama 3 hari dan, setelah itu, tunjukkan anak itu kepada Ahli Neurologi, tanpa mengira keadaan anaknya. Cadangan ini dari Pakar Traumatologi tidak sesuai dengan saya - untuk menunggu 3 hari... Dan sebaik sahaja kami tiba di rumah, mereka segera memanggil ambulans, mereka mengesyorkan agar kami segera ke hospital, dan saya dan anak perempuan saya pergi ke Hospital Bandar Kanak-kanak No. 9 di ambulans. Ayah mengikuti kami di sebuah kereta.

Di hospital, di jabatan kemasukan, saya memberitahu Pediatrician, selain segalanya, mengenai cadangan Traumatologist dari Pusat Trauma... Pakar pediatrik itu marah dengan cadangan seperti itu - untuk menunggu 3 hari... Dia mengatakan bahawa saya melakukan perkara yang betul, bahawa saya tidak menunggu... dalam 24 jam pertama dari saat kecederaan, pergi ke ambulans, kerana pakar traumatologi melihat, hanya tulang dan kerosakan pada tisu lembut, mereka tidak dapat melihat otak dan menilai keadaannya, ini memerlukan pemeriksaan menyeluruh beberapa pakar, M-Echo, pemerhatian. di persekitaran hospital! Keadaan saya semasa kemasukan ditentukan kerana hematoma tisu lembut sederhana dan diperhatikan dan darah diambil untuk dianalisis. Doktor bertanya kepada saya - adakah saya melapor kepada polis? Saya kata tidak. Mengapa mereka? Saya menjelaskan... Mereka memberi amaran kepada saya bahawa mereka akan memberi isyarat kepada Polis - untuk melindungi hak kanak-kanak itu, kerana saya sendiri tidak menyatakan.
Dibuat M-Echo dalam dinamik (3 hari berturut-turut) - ok.
Diperiksa oleh Pakar Bedah dan Pakar Neurologi - ok.
Diperiksa oleh Oculist - urat fundus melebar (tanda tidak langsung gegar otak).

Pada keesokan harinya saya tinggal di hospital, pegawai polis daerah memanggil, mengatakan bahawa kes itu akan dipindahkan ke Inspektor Urusan Remaja, dan ketika mereka memanggil saya, dia harus datang untuk disoal siasat.

Berbaring di sana selama 5 hari.
Selama ini mereka mengambil:

  • Glycine - 1 t. X 3 rubel / hari;
  • Asparkam - 1/2 t. X 2 rubel / hari;
  • Diakarb - 1/2 t. X 2 rubel / hari.
- Semua ubat diresepkan dengan mengambil kira usia anak.

Di hospital, saya dan anak perempuan saya bersama - alat ini dirancang untuk 2 anak dan 2 ibu bapa, 1 ibu bapa untuk setiap anak. Makanannya enak, anak perempuan saya bercakap dengan sedap, seperti di tadika... Bersama kami di wad, dengan diagnosis yang sama, seorang gadis berusia 5 tahun terbaring - dia jatuh dari basikalnya. Kami masuk bersama dan keluar bersama.

Dibuang pada 15.06.16.
Cadangan pelepasan:

  • Tindak lanjut oleh Pakar Pediatrik dan Pakar Neurologi di tempat kediaman.
  • Glycine - 1 t. X 3 rubel / hari - 3 minggu.
  • Rehat: sekatan dalam aktiviti fizikal (anda tidak boleh: berlari, melompat, menunggang dan meluncur dengan riang, menunggang... Sekiranya kami bercuti, lawati tadika / mana-mana kumpulan kanak-kanak, di sini), dan juga pengecualian kerja sepenuhnya di media elektronik (tidak dibenarkan: TV, komputer, tablet, iPhone.) - 3 minggu.
  • Elakkan cahaya matahari langsung, tutup kepala anda dengan topi panama.
  • Tidak termasuk perjalanan udara - 6 bulan.
E-eh..., seperti melihat ke dalam air.
https://www.baby.ru/blogs/post/475017517-32216313/

Sejurus selepas saya keluar dari hospital, Inspektor Hal Ehwal Remaja memanggil saya dan mengajak saya untuk disoal siasat. Semasa saya diinterogasi oleh Inspektor Hal Ehwal Remaja, perkara pertama yang mereka tuntut adalah penjelasan mengapa saya tidak melaporkan apa yang telah berlaku, mengapa doktor melakukannya untuk saya. - Saya harus merakam penjelasannya... Menurut kanak-kanak itu, mereka merekodkan semuanya secara terperinci, ditandatangani... Mereka mengatakan bahawa pemeriksaan akan dilakukan di tadika, pekerjaan akan dilakukan di antara semua kakitangan tadika, ibu bapa dan anak-anak yang terlibat dalam konflik, tentu saja, memandangkan protokol itu dibuat dari kata-kata seorang kanak-kanak berusia empat tahun. Di sini Inspektor dan saya membuat keputusan dan menandatangani petisyen, yang menurutnya saya meminta anak-anak untuk tidak disoal siasat kerana usia mereka yang tidak sedarkan diri, agar tidak mempengaruhi keadaan psiko-emosi mereka, tetapi untuk menyoal siasat ibu bapa mereka, sehingga ibu bapa sendiri akan melakukan perbincangan pendidikan dengan anak-anak mereka, semasa mengelakkan konflik seperti itu lagi... Juga, kerana kanak-kanak itu mendapat bantuan perubatan tepat pada masanya, tidak ada lagi ancaman terhadap kehidupan dan kesihatannya, kami menandatangani petisyen yang saya minta untuk menutup Kes ini.
Saya sangat gembira dengan perhatian terhadap anak-anak, saya merasa prihatin dan bertanggungjawab terhadap masa depan kita - kanak-kanak, dari doktor dan pihak berkuasa... Saya menjadi yakin bahawa setelah kerja selesai, sesuatu seperti itu di tadika (Tuhan melarang) tidak akan berlaku lagi.

06/20/16 diambil dari Pediatrician dengan merujuk kepada Neurologist untuk mendaftar - kita akan diperhatikan.

06/21/16 berdaftar dengan Ahli Neurologi.
Saya dan anak perempuan saya menemui Neurologist, dan saya memberitahunya: “Kami mengalami gegar otak, kami baru sahaja meninggalkan hospital. ", - Saya mengeluarkan ekstrak kami.
Dia mengambil ekstrak, melihat, dan berkata: "Di mana anda melihat bahawa anda mengalami gegar otak!?", - menyerahkan ekstrak kepada saya.
Saya dengan mata membulat. "Bagaimana... Bukan? Kami berada di hospital, mereka menjaga kami selama 5 hari, kata cadangan untuk mendaftar dengan anda. ", - iaitu, dalam pengalaman saya, saya tidak menyedari kenyataan bahawa tidak ada perkataan mengenai gegar otak dalam ekstrak kami.
Dia menjawab: "Anda mengalami kecederaan tisu lembut. Dan bahawa anda berada di hospital dan datang kepada saya... - ini adalah prosedur standard untuk semua kanak-kanak yang telah diterima dengan aduan pukulan ke kepala, untuk dipantau dan tidak menyebabkan gegar otak. ", - secara umum, doktor diinsuranskan semula. Ya, saya tidak keberatan, hanya insurans semula "UNTUK"!
Tentu saja, saya sangat gembira kerana kami mudah pergi, tetapi anak perempuan saya masih menderita, jadi biarkan polis menyiasat di sana. supaya kejadian seperti itu tidak berulang lagi dengan saya atau dengan anak-anak lain dalam kumpulan.

Atas arahan Pakar Neurologi kami, sebulan setelah keluar dari hospital, kami berjumpa dengan pakar oftalmologi untuk memeriksa urat-urat fundus - ok, mereka sudah kembali normal. Bersamaan dengan ini, pada masa yang sama, dia melakukan pemeriksaan mata sepenuhnya - lebih kurang. Disarankan untuk "karantina" di TV, tablet... untuk tempoh 2 bulan lagi. Seperti yang dijelaskannya. - terlepas dari kenyataan bahawa urat fundus telah pulih sepenuhnya, setelah kecederaan tersebut mungkin masih ada kesan sisa... - secara umum, mata masih memerlukan rehat. Selepas 2 bulan. TV, tablet... terhad sepenuhnya! Menonton "Selamat malam" sebelum tidur sudah cukup. Dia memberi saya memo "Komunikasi" seorang kanak-kanak dengan TV, komputer... mengikut kumpulan umur, supaya kami bersekolah dengan mata yang baik. Dia menekankan bahawa% utama semua kanak-kanak di kelas satu sudah memakai cermin mata kerana "komunikasi" dengan peralatan elektronik yang tidak terkawal.

Di bahagian belakang memo, terdapat laman web di mana anda dapat membaca maklumat mengenai penglihatan, mata, tempat untuk pergi.
www. detskoezrenie.ru
www. eye-focus.ru

Video:



Lihat dari 33 min. sehingga 49 min. :

Kesihatan kepada anda dan anak-anak kita! Lagipun, kanak-kanak adalah perkara paling berharga dan paling tidak ternilai yang kita ada - masa depan kita!

Saya akan mengetahui...

Semua yang paling menarik dan berguna di sini

Jawapan untuk semua soalan mengenai coronavirus.

Gegar otak pada kanak-kanak: gejala dan tanda, diagnosis, rawatan, akibatnya

Bolehkah anda menjumpai di dunia ini makhluk yang lebih ingin tahu dan tidak takut daripada kanak-kanak? Rasa haus akan pengetahuan dan kurangnya rasa pelestarian diri, yang wajar bagi orang dewasa, mendorongnya untuk meneliti petualangan, yang sering berakhir dengan kecederaan.

Gegar otak adalah salah satu akibat yang paling kerap dan pada masa yang sama berbahaya akibat terjatuh, lebam, kecederaan sukan dan kecemasan lain yang berlaku hampir setiap hari kepada kanak-kanak dari semua peringkat umur. Anda akan belajar mengenali gegar otak, memberi pertolongan cemas secara berkesan dan bagaimana mengancamnya jika tidak dirawat, anda akan belajar dari artikel kami.

Segala-galanya disediakan oleh alam semula jadi sehingga otak seseorang, terutama kanak-kanak, dilindungi dengan pasti dari kerosakan. Tulang tengkorak mencegah akibat teruk dari pukulan: mereka tidak hanya sangat kuat, tetapi juga bergerak, oleh itu mereka mempunyai keupayaan untuk menyerap ketika bersentuhan dengan permukaan yang keras. Peranan penyerap kejutan tambahan dimainkan oleh cecair serebrospinal - cecair yang terletak di antara otak dan tulang tengkorak dan semasa hentakan menghalangnya bertabrakan.

Perlindungan otak bayi yang baru lahir juga disediakan oleh fontanelle (bukaan fisiologi di bahagian tengkorak parietal) dan tulang lembut.

Berkat faktor-faktor ini, sebahagian besar pukulan ke kepala dan hujung kepala dengan baik, terutama pada anak-anak kecil, yang beratnya belum cukup untuk menimbulkan inersia yang kuat dan daya tarikan yang kuat..

Untuk mendapatkan gegar otak, tidak cukup hanya dengan mengetuk - kejutan tidak semestinya kuat seperti amplitud, iaitu, ia harus berlaku secara besar-besaran (selalunya semasa kemalangan kereta, sukan). Dalam kes ini, cairan serebrospinal tidak sesuai dengan peranan penyerap kejutan dan otak memukul tulang tengkorak, akibatnya pelanggaran sementara fungsinya dari keparahan yang berbeza-beza terjadi..

Gejala gegar otak pada kanak-kanak bergantung kepada faktor-faktor seperti keparahan kecederaan, usia mangsa, dan kehadiran atau ketiadaan integriti tulang kranial.

Tanda-tanda segera yang paling khas di mana anda dapat mengenal pasti penyakit dengan cepat termasuk:

  • pucat kulit, yang boleh digantikan oleh eritema tajam (kemerahan muka);
  • astigmatisme sementara (desinkronisasi pergerakan murid);
  • muntah tunggal atau berulang;
  • kanak-kanak berumur 2-3 tahun dan lebih tua mungkin mengadu sakit kepala yang tajam;
  • kehilangan kesedaran jangka masa yang berbeza-beza;
  • perubahan kadar jantung (peningkatan kadar denyutan jantung, degupan jantung yang perlahan);
  • sesak nafas;
  • pendarahan dari hidung;
  • peningkatan atau penurunan saiz murid, kurangnya tindak balas mereka terhadap rangsangan.

Sekiranya tidak ada diagnosis tepat pada masanya dan rawatan perubatan yang mencukupi, tanda-tanda gegaran pada kanak-kanak menjadi kurang jelas, tetapi pada masa yang sama berlarutan:

  • kelesuan umum (penurunan aktiviti, kurang minat walaupun dalam aktiviti kegemaran;
  • sakit kepala yang kerap di kepala;
  • bunyi di telinga;
  • pening dan gangguan lain dari alat vestibular;
  • mengantuk yang berlebihan, atau, sebaliknya, sukar tidur.

Pada bayi yang menyusu, gegar otak jarang berlaku dan mungkin timbul dengan gejala kecil seperti regurgitasi yang banyak, kegelisahan yang meningkat, dan gangguan tidur yang salah orang tua kerana tidak senak. Sekiranya pukulan itu ringan, gejala biasanya tidak berlangsung lebih lama dari 1-3 hari.

Tidak kira usia, suhu tidak berubah dengan gegar otak, dan jika meningkat, maka ini menunjukkan jangkitan virus yang berlaku secara bebas.

Dari satu pukulan (lebam), otak boleh menerima dua kecederaan kerana apa yang disebut sebagai kesan balas

Gejala seperti pelanggaran integriti tulang tengkorak memerlukan sebutan khas. Sekiranya, selepas pukulan, patah tulang mereka diperhatikan, maka ini adalah petunjuk untuk diagnosis "kecederaan kraniocerebral". Diagnosis sedemikian mungkin disertai dengan gejala yang sama seperti dengan gegar otak..

Mustahil untuk membezakan keadaan ini sendiri di rumah - ini memerlukan peralatan perubatan khas. Tugas pertama dan utama ibu bapa adalah membawa anak ke bilik kecemasan secepat mungkin..

Dengan pemerhatian yang dekat, anda dapat menentukan bukan sahaja fakta gegar otak, tetapi juga keparahan perjalanannya. Menurut klasifikasi perubatan yang diterima umum, terdapat tiga darjah penyakit ini..

Pengetahuan mengenai ciri khas mereka akan memberitahu ibu bapa bagaimana mengenal pasti gegaran pada anak di rumah, membantu mereka menavigasi keadaan dengan lebih baik dan bertindak balas dengan betul.

Ia dicirikan oleh gangguan fisiologi ringan seperti sakit kepala, pening, kelemahan jangka pendek. Gejala tambahan gegar otak ringan: loya, muntah tunggal, pada kanak-kanak di bawah satu tahun - regurgitasi.

Perbezaan utama antara tahap pertama penyakit dan lebih teruk adalah masa di mana gejala muncul. Sekiranya dalam 30-60 minit keadaan pesakit bertambah baik, dia berusaha untuk kembali ke aktiviti biasa, kulitnya bertambah baik, ini menunjukkan bahawa tempoh yang paling berbahaya sudah berakhir..

Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa gegaran ringan tidak memerlukan diagnosis dan rawatan di hospital - bagaimanapun, kanak-kanak itu harus dibawa ke hospital, di mana dia akan mendapat sinar-X tengkoraknya, dan memastikan bahawa tidak ada mikrokrack dan hematoma dalaman. Langkah ini akan memungkinkan untuk mengelakkan kemungkinan akibat negatif dari trauma, seperti sakit kepala etiologi yang tidak diketahui, dll..

Tanda-tanda pertama gegaran kedua muncul dengan cara yang sama, tetapi ia diperhatikan dalam jangka masa yang lebih lama. Penyakit ini boleh menjadi rumit oleh kehilangan kesedaran jangka pendek (1-2 minit), kekurangan kemampuan menumpukan pandangan, keruh fikiran.

Kanak-kanak yang lebih tua (10-12 tahun) mengadu perasaan kabut di kepala, bunyi bising, ketidakupayaan untuk mengekalkan keseimbangan. Keadaan ini sering disertai dengan muntah berulang. Murid bertindak balas terhadap cahaya dengan lebih perlahan daripada yang biasa mereka lakukan.

Anda dapat memahami bahawa seorang kanak-kanak mempunyai gegaran tahap kedua jika anda bertanya kepadanya soalan yang paling sesuai dengan usia. Kanak-kanak di bawah umur 1 tahun dan sedikit lebih tua, yang masih kurang bercakap, hanya boleh didiagnosis oleh doktor.

Pada tahap ketiga, pesakit boleh kehilangan kesedaran sehingga 5 minit. Dia sangat pucat, lesu, tidak dapat mengubah kedudukan badannya sendiri. Kadang-kadang amnesia jangka pendek diperhatikan - kanak-kanak itu tidak dapat mengingat namanya, tidak mengenali orang di sekelilingnya, dia tidak mempunyai orientasi tepat pada waktunya.

Murid dengan gegaran darjah tiga tidak bertindak balas terhadap cahaya, ada perbezaan dari segi ukurannya. Ini menunjukkan kerosakan teruk pada satu atau kedua belahan otak. Nadi kanak-kanak tidak sekata - ia menjadi lebih cepat, kemudian menjadi perlahan, bergantung kepada ini, intensiti penyedutan dan pernafasan berubah. Keadaan ini disertai dengan peningkatan berpeluh, keringat muncul di dahi.

Sekiranya kehilangan kesedaran berlangsung lebih dari 5 minit, ia membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan dan memerlukan tindakan pemulihan perubatan segera.

Ibu bapa sering merasa sukar untuk mendiagnosis gegar otak pada anak kerana dua sebab:

  1. Kekurangan maklumat mengenai kecederaan tersebut.
  2. Masa yang lama antara kecederaan dan permulaan gejala.

Kerana takut dengan kemarahan ibu bapa, anak-anak sering menyembunyikan fakta bahawa mereka jatuh atau memukul semasa berjalan, rehat sekolah, pergaduhan, atau latihan. Situasi di mana kerosakan otak mula terserlah beberapa jam kemudian juga mengganggu hubungan antara penyebab penyakit dan akibatnya, menyukarkan diagnosis dan rawatan.

Oleh itu, penting untuk diingat bahawa tahap penyakit yang teruk membuat diri mereka merasa segera setelah cedera, tetapi paru-paru lebih berbahaya dan dapat membuat diri mereka dirasakan setelah 2-3 jam. Perhatikan gabungan gejala. Sekiranya muntah, disertai dengan pening dan / atau sakit kepala, pastikan anda bertanya kepada anak lelaki atau anak perempuan anda mengenai kemungkinan terjadinya serangan, jatuh, tumbukan dan masalah lain yang mungkin berlaku.

Tidak kira berapa lama kanak-kanak mengalami gegar otak, mesti ditunjukkan kepada doktor untuk menjelaskan diagnosisnya.

Pertolongan cemas bergantung pada bagaimana gegaran kanak-kanak menampakkan diri, tetapi tindakan pertama orang dewasa adalah memanggil ambulans. Selepas itu, perlu diperiksa kepala dan, jika ada kerosakan pada kulit, rawat luka dengan antiseptik bukan alkohol (chlorhexidine, hidrogen peroksida), hentikan pendarahan dengan kain kapas-kasa, sapukan pembalut. Menggunakan antiseptik alkohol boleh menyebabkan kejutan kesakitan pada kanak-kanak.

Sekiranya tisu lembut kepala rosak, tetapi tidak ada tanda-tanda gegar otak, pastikan juga memanggil ambulans - gejala mungkin akan muncul kemudian..

Sekiranya mangsa sedar, dan keadaannya tidak menimbulkan kebimbangan (muntah dengan gegar otak tahap pertama mungkin tidak ada, terdapat aduan sakit kepala ringan, pening ringan), anda boleh membawanya ke hospital sendiri, tetapi tidak dalam pengangkutan awam... Namun, ini adalah tindakan yang tidak diingini yang melampau, kerana mustahil untuk memperbaiki pesakit dengan baik sekiranya gegaran dan memberikannya kedudukan mendatar sesuai dengan langkah-langkah keselamatan.

Pakar bedah, pakar bedah saraf dan pakar neuropatologi terlibat dalam diagnostik dan rawatan, tetapi jika anda tidak tahu dengan tepat untuk membawa anak sekiranya kes gegar otak di kawasan anda, pergi ke jabatan traumatologi terdekat - di sana dia akan diberi bantuan perubatan dan, jika perlu, diangkut ke destinasi.

Dengan gegaran tahap kedua, iaitu semasa muntah, mual, sakit kepala, tetapi tidak ada pengsan yang berpanjangan, anak mesti diberi kedudukan mendatar. Jangan biarkan dia tertidur sebelum doktor tiba - setelah tidur dengan latar belakang kecederaan otak traumatik, gejala mungkin kelihatan lebih kuat, pesakit akan menjadi lebih lesu, kesedaran - terganggu.

Sekiranya kecederaan serius disertai dengan kehilangan kesedaran, pesakit harus diletakkan di permukaan rata mendatar di sebelah kanannya, tangan kanannya harus diletakkan di bawah kepalanya, kakinya harus sedikit bengkok di lutut. Bengkokkan lengan kiri anda di siku dan letakkan secara longgar di sepanjang badan. Ini akan memberi mangsa kedudukan fisiologi yang optimum, memperbaikinya buat sementara waktu sekiranya berlaku gerakan kejang yang tajam, dan juga melindunginya dari tersedak dengan muntah yang tiba-tiba.

Apa yang perlu dilakukan tidak boleh diterima:

  • biarkan pesakit tanpa pengawasan, tanpa mengira keparahan gejala;
  • apabila tidak sedarkan diri, goncang dia, cuba membawanya ke akal;
  • melabuhkan punggung;
  • letakkan pada kedudukan di mana kepala terletak di bawah badan;
  • abaikan simptom, ubat sendiri.

Anda juga tidak dapat mengatur kesibukan di dekat mangsa, menakut-nakutkannya, marah, membuat bising - semua perkara di atas hanya akan memperburuk keadaan.

Sebagai tambahan kepada koleksi anamnesis doktor, penjelasan keadaan kecederaan dan penilaian objektif mengenai manifestasi luaran penyakit ini, diagnostik semestinya merangkumi teknik perkakasan, pilihannya bergantung pada keparahan gejala.

Senjata mereka termasuk:

  1. X-ray - membantu mengenal pasti patah tulang tengkorak.
  2. Neurosonografi - imbasan ultrasound yang menunjukkan keadaan tengkorak dan otak pada kanak-kanak dari kelahiran hingga 2-3 tahun.
  3. Pencitraan resonans magnetik (MRI) - menunjukkan keadaan otak, kehadiran neoplasma dan pendarahan di dalamnya.
  4. Komputasi tomografi (CT) - membolehkan anda melihat semua nuansa yang sama dengan MRI, tetapi memerlukan lebih sedikit masa, jadi lebih kerap digunakan dengan anak kecil.
  5. Pemeriksaan elektroensefalografi (EEG) - digunakan selepas rawatan sekiranya kecederaannya teruk. Dengan bantuan pemeriksaan ini, anda dapat melihat bahagian otak mana yang menunjukkan aktiviti patologi, dan menyesuaikan rawatan akibatnya..

Beberapa jenis peperiksaan (MRI, CT) memerlukan imobilisasi yang berpanjangan, oleh itu, sukar untuk digunakan dengan anak kecil, gelisah, dan juga hiperaktif. Oleh itu, ubat-ubatan tersebut hanya diresepkan dalam kes-kes yang sangat mustahak dan dilakukan di bawah anestesia umum..

Terapi gegaran kedua dan ketiga dilakukan di persekitaran hospital. Ini membolehkan anda dengan cepat mengeluarkan pesakit dari keadaan serius dan meminimumkan akibat negatif penyakit ini. Anak diberikan rehat dan rehat di tempat tidur, cara optimum pemberian ubat adalah oral atau intravena (melalui penitis).

Rawatan gegar otak pada kanak-kanak semestinya termasuk ubat diuretik yang mencegah terjadinya bengkak, nootropik yang mempercepat proses pemulihan fungsi otak, serta antikonvulsan dan ubat-ubatan yang menormalkan tekanan intrakranial. Rawatan simptomatik terdiri daripada pengambilan ubat penahan sakit dan penenang, kadang-kadang antihistamin mungkin diperlukan.

Untuk tahap gegaran pertama, rawatan pesakit luar dibenarkan. Penjagaan di rumah melibatkan memberi ketenangan jiwa, melindungi anak dari pergerakan dan emosi negatif secara tiba-tiba. Yang sangat penting dalam terapi penyakit dan akibatnya pada anak usia sekolah adalah sekatan ketat untuk menonton TV dan bermain permainan komputer - hiburan seperti itu memberi kesan menarik pada sistem saraf dan melambatkan proses pemulihan.

Seorang pesakit yang menjalani rawatan pesakit luar mesti diberi pengambilan tepat pada masanya dari semua ubat yang ditetapkan oleh doktor. Walaupun tidak ada gejala yang teruk, dia juga diresepkan nootropik ringan, penggunaannya meningkatkan peredaran otak, membantu meningkatkan ingatan dan kewaspadaan, dan juga mencegah perkembangan komplikasi..

Semasa tempoh pemulihan, kanak-kanak harus dibatasi dalam aktiviti fizikal, dikecualikan dari pelajaran pendidikan jasmani di sekolah, dan berehat dari aktiviti sukan. Semasa berjalan dengan rakan-rakan, anak-anak sangat aktif, jadi hiburan ini juga dilarang buat sementara waktu. Kembali ke kehidupan penuh mungkin setelah diagnosis dikeluarkan dan kebenaran doktor.

Diagnosis dan rawatan tepat pada masanya adalah dua komponen pemulihan sepenuhnya dari akibat trauma. Sekiranya tidak ada mereka, walaupun sedikit gegaran otak berbahaya dengan pelbagai akibat, banyak yang boleh menggelapkan seumur hidup anda..

Gegar otak yang sederhana dan teruk pada usia berapa pun juga meningkatkan kemungkinan demensia pikun, mempercepat permulaannya, dan memperburuk perjalanannya. Pada kanak-kanak perempuan, trauma boleh memberi kesan buruk kepada kehamilan berikutnya, yang sering disulitkan oleh ancaman pemberhentian akibat krisis hipertensi.

"Sekiranya anda tahu di mana anda jatuh, anda akan menyebarkan sedotan." Peribahasa ini sepenuhnya mencerminkan tahap ketidakpastian kecederaan. Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk mengurangkan risiko sekiranya anda mengikuti langkah keselamatan asas..

Dengan bayi, tidak boleh membiarkan mereka tanpa pengawasan di meja ganti, sofa dan bangunan lain dalam keadaan apa pun. Peraturan ini berlaku walaupun dalam kes bayi baru lahir yang belum tahu cara menghidupkannya sendiri..

Turunkan bahagian bawah buaian dan / atau tempat bermain di muka, tanpa menunggu anak belajar duduk atau bangun. Ini harus dilakukan terlebih dahulu, pada percubaan pertama bayi untuk bergerak ke tahap perkembangan fizikal yang seterusnya. Sekiranya terdapat tangga di rumah persendirian, letakkan pagar khas.

Ketika bayi belajar merangkak dan berjalan, pengawasan harus menjadi lebih berhati-hati, kerana kemungkinan kecederaan meningkat berkali-kali. Perhatikan langkah-langkah keselamatan di taman permainan dan ajarkan anak anda secara beransur-ansur. Semasa dia dewasa, jelaskan kepadanya peraturan tingkah laku di tempat awam - tadika, sekolah, menanamkan kehati-hatian, berhati-hati dan kecenderungan menjaga diri.